Având în vedere prevederile art. 82 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul art. 6 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 768/2016 privind organizarea şi funcţionarea Platformei naţionale pentru reducerea riscurilor la dezastre şi al art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul afacerilor interne emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Grupului de lucru pentru evaluarea riscurilor la nivel naţional, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul afacerilor interne, Carmen Daniela Dan ANEXĂREGULAMENT de organizare şi funcţionare a Grupului de lucru pentru evaluarea riscurilor la nivel naţional Capitolul IDispoziţii generale Articolul 1Prezentul regulament stabileşte componenţa, atribuţiile şi funcţionarea Grupului de lucru pentru evaluarea riscurilor la nivel naţional, denumit în continuare GLERN. Articolul 2GLERN este constituit în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (5) şi (6) din Hotărârea Guvernului nr. 768/2016 privind organizarea şi funcţionarea Platformei naţionale pentru reducerea riscurilor la dezastre. Articolul 3GLERN are ca scop principal integrarea activităţilor desfăşurate de către grupurile de lucru pe tipuri de riscuri, din cadrul Platformei naţionale pentru reducerea riscurilor la dezastre, denumită în continuare PNRRD, în domeniul evaluării şi cartografierii riscurilor, precum şi al coordonării şi executării procesului de evaluare a riscurilor la nivel naţional. Articolul 4GLERN este un organism cu activitate temporară, fără personalitate juridică. Capitolul IIComponenţa Articolul 5Componenţa GLERN este următoarea: a)preşedinte; b)vicepreşedinte; c)membri; d)secretariat; e)invitaţi. Articolul 6
(1) Preşedintele şi vicepreşedintele GLERN sunt aleşi prin vot deschis în cadrul primei întâlniri de lucru a grupului, din cadrul membrilor acestuia, pentru o perioadă de 3 ani.
(2) Membrii GLERN sunt desemnaţi în condiţiile art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 768/2016. Pentru fiecare tip de risc specific teritoriului României sunt desemnaţi un membru titular şi un membru supleant.
(3) Secretariatul GLERN este asigurat de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi este format din 3 persoane nominalizate prin ordin al inspectorului general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă.
(4) La întâlnirile de lucru ale GLERN pot participa, cu statut de invitaţi, reprezentanţi ai autorităţilor publice centrale sau locale, ai institutelor de cercetare, ai mediului academic, ai organizaţiilor neguvernamentale, grupurilor defavorizate etc. cu expertiză relevantă pentru subiectele în dezbatere în cadrul respectivei reuniuni. Articolul 7Calitatea de membru încetează când persoana nominalizată în GLERN se află în una dintre următoarele situaţii: a)coordonatorul grupului de lucru pe tip de risc din care face parte îi retrage nominalizarea în GLERN. În acest caz, nominalizarea unei alte persoane ca membru titular/supleant este comunicată, în scris, secretariatului GLERN, în termen de 5 zile lucrătoare de la data retragerii nominalizării; b)s-a primit o nouă nominalizare din partea coordonatorului grupului de lucru pe tip de risc din care face parte, ca urmare a încălcării regulilor de conduită, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament. Solicitarea de revocare a calităţii de membru, respectiv de o nouă nominalizare se semnează de către preşedintele GLERN şi se transmite de secretariatul GLERN. Capitolul IIIAtribuţii Articolul 8GLERN are următoarele atribuţii: a)analizează rapoartele de activitate elaborate de către grupurile de lucru pe tipuri de risc în cadrul PNRRD; b)analizează evaluările sectoriale de risc şi propune scenariile de riscuri şi multiriscuri care să fie introduse în sinteza evaluării riscurilor ce se înaintează către Comisia Europeană, folosind instrumente cum ar fi metodologii, baze de date, hărţi şi portale GIS; c)actualizează anual evaluarea riscurilor la nivel naţional; d)propune modificări şi actualizări ale metodologiei de evaluare unitară a riscurilor la nivel naţional în baza propunerilor primite de la grupurile de lucru pe tipuri de risc şi de la membrii GLERN sau a progresului tehnic; e)propune, după caz, iniţierea de acte normative în domeniul reducerii riscului de dezastre, către ministerele şi autorităţile administraţiei publice centrale responsabile cu managementul tipurilor de risc; f)elaborează rapoarte de activitate semestriale pe parcursul activităţii de evaluare a riscurilor la nivel naţional; g)îndeplineşte şi alte sarcini, pe domeniul de competenţă, în funcţie de solicitările preşedintelui PNRRD. Articolul 9
(1) Preşedintele GLERN are următoarele atribuţii:a)convoacă reuniunile GLERN; b)stabileşte agenda reuniunilor GLERN; c)propune un plan anual de lucru al GLERN; d)aprobă materialele care urmează a fi transmise membrilor GLERN, în vederea discutării acestora în cadrul reuniunilor GLERN; e)stabileşte, după caz, lista invitaţilor la reuniunile GLERN în baza propunerilor primite de la membrii GLERN; f)semnează adresele de invitare pentru invitaţii la reuniunile GLERN; g)prezidează reuniunile GLERN; h)urmăreşte respectarea termenelor şi activităţilor stabilite prin planul anual de lucru al GLERN şi a deciziilor luate în cadrul şedinţelor; i)prezintă în cadrul PNRRD activităţile desfăşurate de GLERN; j)reprezintă GLERN în relaţiile cu terţii.
(2) Vicepreşedintele GLERN preia atribuţiile preşedintelui în situaţia în care acesta nu poate îndeplini, din motive obiective, atribuţiile ce îi revin.
(3) Membrii supleanţi înlocuiesc titularii care nu pot participa la întâlnirile GLERN şi preiau atribuţiile acestora.
(4) Secretariatul GLERN asigură fluxul informaţional între grupurile de lucru pe tipuri de riscuri şi GLERN, precum şi cu secretariatul PNRRD şi desfăşoară următoarele activităţi:a)asigură convocarea GLERN, transmiterea agendei de lucru şi a altor documente către membrii grupului; b)transmite adresele către invitaţii la şedinţele GLERN; c)propune preşedintelui GLERN structura şi conţinutul agendei de lucru, în baza propunerilor făcute de către membrii GLERN; d)primeşte şi pregăteşte materialele pentru şedinţele GLERN şi le prezintă membrilor acestuia; e)gestionează documentele la nivelul GLERN; f)realizează schimbul de informaţii între membrii GLERN; g)execută lucrările şi operaţiunile de secretariat pe timpul şedinţelor; h)întocmeşte minutele reuniunilor şi le transmite în format electronic tuturor membrilor şi invitaţilor; i)asigură redactarea deciziilor luate în cadrul şedinţelor GLERN; j)asigură redactarea propunerilor elaborate în cadrul şedinţelor pe care le prezintă secretariatului PNRRD spre a fi înscrise pe ordinea de zi a acesteia; k)difuzează factorilor interesaţi documentele emise de GLERN. Capitolul IVFuncţionarea GLERN Articolul 10Şedinţele GLERN se desfăşoară în baza convocării şi agendei transmise tuturor membrilor, cu minimum 5 zile lucrătoare înainte de data şedinţei, la iniţiativa preşedintelui GLERN. Articolul 11GLERN îşi desfăşoară activitatea în baza unui plan de lucru anual propus de preşedinte şi asumat prin decizie a GLERN. Articolul 12GLERN se întruneşte semestrial, de regulă în lunile aprilie-mai, respectiv octombrie-noiembrie. Articolul 13GLERN se poate întruni în şedinţe extraordinare la iniţiativa preşedintelui sau la propunerea a cel puţin o treime din membrii GLERN, situaţie în care propunerea se transmite în scris secretariatului, urmând ca preşedintele să decidă data convocării şedinţei. Articolul 14Convocarea şedinţelor GLERN se face întotdeauna în scris, invitaţiile către membri fiind transmise prin fax sau e-mail. Articolul 15La începutul fiecărei şedinţe, preşedintele supune la vot agenda şedinţei curente şi minuta precedentei şedinţe, care se aprobă cu votul majorităţii membrilor prezenţi. Articolul 16
(1) Deciziile GLERN se iau prin consensul membrilor prezenţi.
(2) În situaţia în care consensul nu poate fi obţinut, preşedintele propune luarea deciziei prin votul a jumătate plus unu din numărul membrilor prezenţi.
(3) În cazul în care se constată egalitate de voturi, votul preşedintelui este decisiv.
(4) Invitaţii care participă la şedinţele GLERN nu au drept de vot.
(5) În minutele şedinţelor GLERN se consemnează rezultatul votului pentru adoptarea deciziilor GLERN. Articolul 17
(1) Deciziile adoptate în cadrul şedinţei GLERN sunt elaborate în formă scrisă de către secretariat, semnate de către preşedinte şi se transmit tuturor membrilor GLERN, precum şi altor responsabili desemnaţi pentru îndeplinirea deciziilor, inclusiv invitaţilor, nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data şedinţei.
(2) Deciziile GLERN se anexează la minutele şedinţelor în care s-au adoptat, după aprobarea acestora din urmă.
(3) Deciziile GLERN sunt cu titlul de recomandare pentru entităţile din care fac parte persoanele cărora le-au fost transmise, potrivit alin. (1). Articolul 18Punctele, aflate în agendă, care nu sunt discutate în şedinţa în care au fost propuse, pot fi amânate pentru şedinţa următoare. Articolul 19Şedinţele GLERN nu au caracter public, cu excepţia cazului în care preşedintele decide altfel. Capitolul VDispoziţii finale Articolul 20Propunerile de modificare a prezentului regulament pot fi iniţiate de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă la propunerea preşedintelui PNRRD sau a preşedintelui GLERN. ANEXĂReguli de conduită a membrilor GLERN Membrii GLERN au obligaţia de a respecta următoarele reguli de conduită: 1. să acţioneze în interesul GLERN, în concordanţă cu rolul şi obiectivele stabilite; 2. să acţioneze în interes public, şi nu în scopul obţinerii de avantaje financiare sau alte beneficii pentru sine sau pentru alţii; 3. să declare preşedintelui GLERN, la începutul oricărei reuniuni sau pe parcursul acesteia, orice situaţie de conflict de interese în care s-ar putea afla în legătură cu un anumit subiect dezbătut; 4. să informeze, după încheierea reuniunilor, autoritatea publică, instituţia sau organizaţia pe care o reprezintă în legătură cu principalele chestiuni discutate şi deciziile luate; 5. să păstreze confidenţialitatea acelor informaţii, expres menţionate ca atare, prin a căror divulgare s-ar putea leza interesul legitim al oricărei instituţii, organizaţii sau persoane sau prin a căror utilizare privilegiată s-ar putea crea avantaje nelegitime; 6. să acţioneze în conformitate cu deciziile GLERN; 7. să respecte libertatea opiniilor şi să nu se lase influenţaţi de considerente personale; 8. să manifeste o atitudine conciliantă şi să evite generarea conflictelor datorate schimbului de păreri.