ORDIN Nr. 5198
din 3 iunie 2008
privind modificarea si
completarea Normelor tehnice pentru aplicarea regimului de tranzit
comunitar/comun, aprobate prin Ordinul vicepresedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala nr. 9.327/2006
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 453 din 18 iunie 2008
In vederea aplicării unitare a regimului vamal de
tranzit prevăzut în Regulamentul (CEE) nr. 2.913/1992 al Consiliului de
instituire a Codului vamal comunitar, cu modificările ulterioare, şi
Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993 de stabilire a unor dispoziţii de
aplicare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992 de instituire a
Codului vamal comunitar, cu modificările ulterioare,
pentru aplicarea prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 150/2005 pentru aderarea României la
Convenţia privind regimul de tranzit comun, adoptată la Interlaken la 20 mai
1987, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.030 din 21 noiembrie 2005,
aprobată prin Legea nr. 22/2006,
în temeiul art. 5 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 532/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale a
Vămilor, cu modificările şi completările ulterioare,
vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. I. - Normele tehnice pentru aplicarea regimului de
tranzit comunitar/comun, aprobate prin Ordinul
vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 9.327/2006,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.055 din 30 decembrie 2006, se modifică şi se completează după
cum urmează:
1. La punctul 79,
litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) primesc în mod regulat mărfuri plasate în tranzit
comun/comunitar.
Se consideră că o persoană
«primeşte în mod regulat mărfuri plasate în tranzit comun/comunitar» atunci
când acea persoană primeşte în calitate de destinatar mărfuri plasate în
tranzit comun/comunitar, cel puţin 100 de operaţiuni într-un an
calendaristic."
2. Punctul 98 se
abrogă.
3. La punctul 103,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Atunci când în NCTS_RO nu s-a primit mesajul «aviz
de sosire» în termenul stabilit pentru prezentarea mărfurilor la biroul de
destinaţie, biroul centralizator informează principalul obligat şi îi cere să
aducă dovada că regimul s-a încheiat. Principalul obligat este informat în
termen de maximum 7 zile de la expirarea termenului de tranzit, printr-o
scrisoare care se transmite electronic la adresa de e-mail comunicată de
principalul obligat în «Formularul de înregistrare în NCTS»."
4. La punctul 104,
partea introductivă a alineatului (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) In urma solicitării, principalul obligat are
obligaţia să prezinte biroului de plecare, în cazul procedurii alternative, şi
biroului centralizator, în cazul utilizării NCTS_RO:".
5. Punctul 107 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„107. (1) Pentru operaţiunile de tranzit emise în
NCTS_RO biroul centralizator declanşează procedura de cercetare electronică
atunci când nu s-a primit mesajul «Aviz de sosire» până la expirarea termenului
de tranzit sau, atunci când nu s-a primit mesajul «Rezultatele controlului» în
termen de 6 zile de la data sosirii. Procedura de cercetare se declanşează cel
târziu în termen de 7 zile de la scadenţa unuia din termenele menţionate
anterior, prin transmiterea mesajului «Aviz de cercetare» la autoritatea
competentă a biroului de destinaţie.
(2) Pentru operaţiunile de tranzit emise în procedură
alternativă, biroul centralizator transmite avizul de cercetare - Formularul TC
20, al cărui model este prezentat în anexa nr. 7 la prezentele norme tehnice şi
în Manualul de tranzit, împreună cu o copie a exemplarului nr. 1 al declaraţiei
de tranzit, şi solicită informaţii în legătură cu încheierea regimului de
tranzit."
6. Punctul 108 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„108. (1) La primirea avizului de cercetare (formularul
TC 20 sau mesajul electronic) biroul de destinaţie din România va efectua investigaţiile în funcţie de
informaţiile primite şi va proceda la verificarea evidenţelor proprii sau, după
caz, ale destinatarului agreat.
(2) Atunci când mărfurile în cauză au fost prezentate
biroului de destinaţie sau destinatarului agreat, dar dovada încheierii
regimului nu a fost returnată în termen, biroul de destinaţie va lua măsurile
corespunzătoare şi va proceda urgent la confirmarea încheierii regimului de
tranzit (va trimite documentele corespunzătoare sau, după caz, va transmite
mesajele de confirmare în NCTS_RO).
(3) Atunci când dovada încheierii regimului a fost
trimisă, dar nu a parvenit autorităţii competente a ţării de plecare, la
formularul TC 20 corespunzător adnotat se va anexa şi copia dovezii, respectiv
documentul primit de la autoritatea competentă a ţării de plecare (exemplarul
nr. 1 al declaraţiei de tranzit sau copia declaraţiei din NCTS_RO ori manifestul
mărfurilor) sau o copie a unui document aflat în posesia autorităţii ţării de
destinaţie (exemplarul nr. 4 al declaraţiei de tranzit sau documentul de
însoţire a tranzitului ori manifestul mărfurilor). Pe copia dovezii trebuie să
se menţioneze «copie», data sosirii mărfurilor şi rezultatele controlului,
informaţii care se certifică prin menţiunea «Probă alternativă».
(4) Atunci când declaraţia de tranzit nu este
înregistrată în evidenţele biroului de destinaţie, acesta trebuie să verifice
dacă mărfurile au fost livrate direct la destinatarul menţionat în avizul de
cercetare. Dacă informaţiile înscrise în avizul de cercetare (formularul TC 20
sau avizul electronic) nu sunt suficiente pentru efectuarea verificărilor, prin
acelaşi aviz de cercetare pot fi solicitate informaţii
suplimentare."
7. La punctul 110,
după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu
următorul cuprins:
„(4) Atunci când la finalizarea procedurii de cercetare
se stabileşte că regimul de tranzit nu s-a încheiat sau înainte de împlinirea
termenului de 10 luni de la data acceptării declaraţiei de tranzit, biroul
centralizator va comunica biroului de plecare dispoziţia de încheiere din
oficiu a operaţiunii de tranzit şi întocmirea Deciziei pentru regularizarea
situaţiei privind obligaţiile suplimentare stabilite de controlul vamal.
(5) Biroul de plecare va întocmi Decizia pentru
regularizarea situaţiei privind obligaţiile suplimentare stabilite de controlul
vamal pentru încheierea din oficiu a operaţiunii de tranzit comunitar/comun şi
va înregistra datoria vamală în evidenţa contabilă în cel mult două zile de la
data luării la cunoştinţă a dispoziţiei date de către biroul
centralizator."
8. După punctul 110
se introduce un nou punct, punctul 110 bis, cu următorul cuprins:
„110 bis. (1) La expirarea
primului termen de plată pentru drepturile de import şi alte taxe stabilite
prin Decizia pentru regularizarea situaţiei privind obligaţiile suplimentare
stabilite, respectiv 10 zile de la data comunicării pentru drepturile de import,
conform art. 222 alin. (1) din Regulamentul (CEE) nr.
2.913/1992 al Consiliului de instituire a Codului vamal comunitar, sau cel prevăzut la art. 111 din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, pentru celelalte
taxe (TVA şi accize), în situaţia în care nu s-a efectuat plata acestora,
biroul de plecare va efectua demersurile pentru executarea garanţiei.
(2) Deciziile care fac referire la declaraţii de
tranzit garantate cu garanţie izolată constituită prin depunerea unei sume în
numerar sau prin virament se încasează de către birourile de plecare prin
executarea garanţiei constituite în contul lor.
(3) Deciziile care fac referire la declaraţii de
tranzit garantate cu garanţie izolată constituită prin act de garanţie izolată vor fi transmise de birourile de plecare în original la garantul
care a emis actul de garanţie izolată, însoţite de o
adresă prin care se solicită executarea garanţiei izolate şi care trebuie să
conţină toate informaţiile financiare privind încasarea sumelor aferente.
(4) Deciziile care fac referire la declaraţii de
tranzit garantate cu garanţie globală vor fi transmise în original la biroul de
garanţie din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor, însoţite de o adresă care
va conţine toate informaţiile financiare privind încasarea sumelor aferente.
Biroul de garanţie va transmite garantului cererea de executare a garanţiei,
însoţită de originalul deciziilor, a doua zi de la data primirii
acestora."
Art. II. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Gelu Ştefan Diaconu