ORDIN
Nr. 507 din 20 aprilie 2005
privind aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 1 din 18 martie 2005
pentru aprobarea solutiilor privind aplicarea unitara a unor prevederi
referitoare la accize, taxa pe valoarea adaugata si probleme de procedura
fiscala
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 360 din 27 aprilie 2005

In temeiul art. 11 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 208/2005 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala,
in baza prevederilor art. 6 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie
2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Decizia Comisiei fiscale centrale nr. 1 din 18 martie 2005 pentru
aprobarea solutiilor privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la
accize, taxa pe valoarea adaugata si probleme de procedura fiscala, prevazuta
in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Sebastian Bodu,
secretar de stat
ANEXA 1
DECIZIA
Comisiei fiscale centrale nr. 1 din 18 martie 2005 pentru aprobarea solutiilor
privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la accize, taxa pe
valoarea adaugata si probleme de procedura fiscala
I. Art. 193 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, art. 70 alin. (1) lit. c) din Legea
educatiei fizice si sportului nr. 69/2000
1. Pentru contribuabilii, persoane fizice si juridice, care au efectuat in
termen plata sumelor reprezentand cota de 1% din taxele si accizele aplicate la
nivel national pentru tigari si bauturi alcoolice, la bugetul de stat si nu in
contul Ministerului Tineretului si Sportului 50.03 "Disponibil din
mijloace extrabugetare ale ministerelor si institutiilor subordonate",
plata sumelor datorate Ministerului Tineretului si Sportului se considera ca
fiind efectuata in termen, fara calcul de obligatii fiscale accesorii.
2. Pentru rezolvarea cazurilor punctuale, contribuabilii pot sa depuna
declaratii rectificative si sa solicite virarea sumelor varsate in plus la
bugetul de stat catre bugetul Ministerului Tineretului si Sportului.
II. Art. 160^1 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare
1. Pentru bunurile achizitionate de societatile autorizate ca valorificator
in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind
gestionarea deseurilor industriale reciclabile, republicata, cu modificarile
ulterioare, de la persoane impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe
valoarea adaugata, in scopul dezmembrarii si valorificarii deseurilor de metale
feroase si neferoase obtinute, se aplica in mod obligatoriu prevederile art.
160^1 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile
ulterioare, si pct. 65^1 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004,
cu modificarile si completarile ulterioare.
2. Obligatia aplicarii prevederilor mentionate la pct. 1 revine atat
furnizorilor, cat si beneficiarilor de astfel de bunuri.
Art. 160^1 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare
In situatia in care de la data de 1 ianuarie 2005 pana la data intrarii in
vigoare a Hotararii Guvernului nr. 84/2005 pentru modificarea si completarea
Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, persoanele impozabile
inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata au aplicat regimul
normal de taxa pe valoarea adaugata pentru orice livrare de material lemnos,
acesta ramane valabil aplicat.
III. Art. 143 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare
1. In cazul livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii finantate prin Ambasada
Republicii Elene din Bucuresti, in limita a 1% din asistenta financiara
nerambursabila acordata Guvernului Romaniei conform Acordului privind Programul
de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani dintre Guvernul
Romaniei si Guvernul Republicii Elene, semnat la Bucuresti la 20 iulie 2002,
ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 9/2003, aprobata prin Legea nr.
163/2003, scutirea de taxa pe valoarea adaugata prevazuta de art. 143 alin. (1)
lit. l) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se
realizeaza daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 1 din Normele
privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru livrarile de
bunuri si prestarile de servicii finantate din ajutoare sau din imprumuturi
nerambursabile acordate de guverne straine, de organisme internationale si de
organizatii nonprofit si de caritate din strainatate si din tara, inclusiv din
donatii ale persoanelor fizice, prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. l) din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 141/2004, prin facturarea fara taxa pe valoarea adaugata
de catre furnizorii/prestatorii persoane impozabile romane, care participa la
realizarea obiectivelor sau proiectelor finantate din fondurile nerambursabile
alocate prin ambasada, denumiti contractori, si de catre furnizorii sau
prestatorii acestora din Romania, denumiti subcontractori, a bunurilor livrate
si a serviciilor prestate. Prin persoana impozabila romana se intelege orice
furnizor/prestator care isi are stabilit in Romania sediul activitatii
economice sau un sediu permanent ori, in lipsa acestuia, domiciliul sau
resedinta sa obisnuita. Persoanele impozabile stabilite in strainatate, care
si-au desemnat reprezentant fiscal in Romania, sunt considerate persoane
impozabile romane. Operatiunile de natura celor prevazute la art. 133 alin. (2)
lit. c) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, nu
se factureaza prin reprezentantul fiscal, chiar daca persoana impozabila
stabilita in strainatate si-a desemnat un reprezentant fiscal in Romania.
Contractorii si subcontractorii isi pot exercita dreptul de deducere a taxei pe
valoarea adaugata, aferenta intrarilor destinate realizarii obiectivului sau proiectului.
Facturarea fara taxa pe valoarea adaugata se poate efectua numai pe baza unui
certificat de scutire de taxa pe valoarea adaugata, care se solicita de catre
contractori atat pentru livrarile si prestarile proprii efectuate, cat si
pentru cele efectuate de subcontractori. Facturarea se efectueaza de catre
subcontractori catre contractor si de catre contractor catre Ambasada
Republicii Elene din Bucuresti.
2. Certificatele de scutire de taxa pe valoarea adaugata se elibereaza de
catre directia generala a finantelor publice judeteana sau a municipiului
Bucuresti in a carei raza teritoriala isi are sediul social solicitantul ori,
dupa caz, de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili.
3. Contractorii trebuie sa prezinte urmatoarea documentatie in vederea
eliberarii certificatului de scutire de taxa pe valoarea adaugata:
a) cererea de eliberare a certificatului de scutire de taxa pe valoarea
adaugata;
b) copii de pe documentele care atesta calitatea de platitor de taxa pe
valoarea adaugata a furnizorilor de bunuri sau a prestatorilor de servicii,
contractori ori subcontractori, dupa caz;
c) documente din care sa rezulte ca obiectivele/proiectele sunt finantate
prin Ambasada Republicii Elene din Bucuresti din 1% din fondurile
nerambursabile acordate Guvernului Romaniei, conform Acordului privind
Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani dintre
Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene, semnat la Bucuresti la 20 iulie
2002, ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 9/2003, aprobata prin Legea nr.
163/2003, insotite de traducerea autorizata a acestora, dupa caz;
d) copii de pe contractele incheiate intre Ambasada Republicii Elene din
Bucuresti, contractori si beneficiari, insotite de traducerea autorizata, dupa
caz;
e) copii de pe contractele incheiate cu subcontractorii din Romania.
4. Certificatul de scutire de taxa pe valoarea adaugata eliberat este
valabil pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate de la
data eliberarii, pe toata durata realizarii obiectivului sau, dupa caz, a
proiectului, in conditiile in care se face dovada existentei sursei de
finantare din 1% din fondurile nerambursabile acordate Romaniei de Guvernul
Republicii Elene. In situatia in care ulterior eliberarii certificatului de
scutire de taxa pe valoarea adaugata se schimba subcontractorii ori se
suplimenteaza fondurile initiale si se incheie contracte noi pentru realizarea
obiectivului sau proiectului, certificatul initial poate fi modificat sau
suplimentat in aceleasi conditii, mentionandu-se data de la care
modificarea/suplimentarea este valabila.
5. Contractorii si/sau subcontractorii au obligatia sa mentioneze pe
factura numarul si data certificatului in baza caruia factureaza in regim de
scutire.
6. Modelul certificatului de scutire de taxa pe valoarea adaugata este cel
prezentat in anexa nr. 2 la Normele privind aplicarea scutirii de taxa pe
valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii
finantate din ajutoare sau din imprumuturi nerambursabile acordate de guverne
straine, de organisme internationale si de organizatii nonprofit si de caritate
din strainatate si din tara, inclusiv din donatii ale persoanelor fizice,
prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 141/2004,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 65 din 26 ianuarie
2004. In continutul certificatului nu se vor completa rubricile care fac
referire la beneficiari sau la agentia de implementare.
IV. Art. 109 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, republicata, cu modificarile ulterioare
1. Platile efectuate de catre contribuabili in contul impozitelor, taxelor,
contributiilor sau al altor venituri ale bugetului general consolidat, prin
intermediul sistemului bancar (inclusiv prin sistemul electronic de plati), pe
baza ordinelor de plata intocmite corect de catre platitori, in urma carora s a
creditat, in termenul legal, bugetul general consolidat, dar in contul altui
venit bugetar decat cel inscris de catre platitori pe documentele de plata
semnate de acestia si confirmate prin stampila si semnatura autorizata a bancii
initiatoare, ca urmare a unor erori datorate sistemului bancar in procesarea
datelor referitoare la decontarea obligatiilor fiscale dispuse in mod corect de
catre platitori, se considera a fi efectuate in termen, fara calcul de
obligatii fiscale accesorii dupa data efectuarii platii conform celor inscrise
in documentele de plata semnate de catre platitori si confirmate prin stampila
si semnatura autorizata a bancii initiatoare.
2. Reglarea evidentei analitice pe platitori se va face pe baza cererii
depuse de contribuabil, insotita de documentatia necesara.