ORDIN Nr. 4931
din 29 iulie 2008
pentru aprobarea
Metodologiei privind transferul si recunoasterea rezultatelor invatarii
dobandite de elevii din invatamantul profesional si tehnic prin stagiile de
pregatire practica
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 684 din 7 octombrie 2008
In conformitate cu prevederile Legii învăţământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării
şi Tineretului, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia privind transferul şi
recunoaşterea rezultatelor învăţării dobândite de elevii din învăţământul
profesional şi tehnic prin stagiile de pregătire practică, prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -Incepând cu anul şcolar 2008-2009 unităţile de
învăţământ preuniversitar care oferă programe de formare profesională iniţială
organizate prin învăţământul profesional şi tehnic, finalizate cu certificat de
calificare profesională, efectuează transferul si recunoaşterea rezultatelor
învăţării dobândite de elevi
în urma desfăşurării stagiului de pregătire practică, în baza metodologiei
aprobate prin prezentul ordin.
Art. 3. - Direcţia generală management învăţământ preuniversitar,
Centrul Naţional de Dezvoltare a Invăţământului Profesional şi Tehnic,
inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, conducerile
unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică duc la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomnitei
ANEXĂ
METODOLOGIE
privind transferul şi recunoaşterea rezultatelor
învăţării dobândite de elevii din învăţământul profesional şi tehnic prin stagiile de pregătire practică
Prezenta metodologie privind transferul şi
recunoaşterea rezultatelor învăţării se aplică pentru toate stagiile de
pregătire practică organizate prin învăţământul profesional şi tehnic ca parte
a programelor de formare profesională iniţială care se finalizează cu
certificat de calificare profesională.
Transferul şi recunoaşterea rezultatelor învăţării se
aplică tuturor stagiilor de pregătire practică organizate în ţară sau în străinătate,
conform prevederilor prezentei metodologii, indiferent de sursa de finanţare a
acestor stagii sau dacă stagiile sunt organizate în cadrul unor proiecte de
cooperare bilaterale, multilaterale sau de mobilităţi.
CAPITOLUL I
Definiţii
Art. 1. -In înţelesul prezentei metodologii, termenii
de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. competenţa reprezintă capacitatea de a utiliza cunoştinţe, deprinderi,
aptitudini şi abilităţi în situaţii de lucru curente sau noi;
2. rezultatele învăţării reprezintă ceea ce se aşteaptă de la un elev implicat în procesul
de învăţare să cunoască, să înţeleagă şi să fie capabil să execute/demonstreze
la finalizarea unui program de formare profesională. Rezultatele învăţării sunt
definite sub formă de cunoştinţe, deprinderi şi competenţe personale şi
profesionale (autonomie şi responsabilitate, capacitatea de a învăţa,
competenţe sociale şi de comunicare, competenţe profesionale). Pentru
învăţământul profesional şi tehnic rezultatele învăţării reprezintă
competenţele profesionale din standardul de pregătire profesională;
3. unitatea de rezultate
ale învăţării reprezintă partea unei calificări
care cuprinde un set coerent de cunoştinţe, deprinderi şi competenţe generale,
care pot fi evaluate şi validate. Pentru învăţământul profesional şi tehnic unitatea
de rezultate ale învăţării este unitatea de competenţe profesionale din
standardul de pregătire profesională;
4. creditele reprezintă
totalitatea rezultatelor învăţării dobândite de un elev pe parcursul unui
program de formare profesională, folosite pentru a indica progresele
înregistrate şi pentru completarea unui program de formare care conduce la
obţinerea unei calificări. Creditele sunt folosite pentru a permite transferul
de la o calificare la alta, de la un nivel de calificare la altul şi de la un
sistem de învăţare la altul;
5. punctele de credit reprezintă
exprimarea numerică a importanţei unei unităţi de rezultate ale învăţării
raportate la o calificare. Pentru învăţământul profesional şi tehnic punctele
de credit sunt alocate pentru o calificare şi pentru fiecare unitate de
rezultate ale învăţării şi sunt precizate în standardul de pregătire
profesională;
6. evaluarea rezultatelor
învăţării reprezintă procesul prin care se
stabileşte faptul că un elev a dobândit anumite cunoştinţe, deprinderi şi
competenţe;
7. validarea rezultatelor
învăţării reprezintă procesul prin care se
confirmă că rezultatele învăţării dobândite de un elev, evaluate şi
certificate, corespund cerinţelor specifice pentru o unitate sau o calificare.
Pentru calificările din învăţământul profesional şi tehnic aceste cerinţe
specifice sunt precizate în standardul de pregătire profesională;
8. transferul rezultatelor
învăţării şi al creditelor asociate reprezintă
procesul prin care rezultatele învăţării şi creditele asociate acestora sunt
transferate şi integrate în programul de formare profesională pe care îl
urmează elevul;
9. recunoaşterea
rezultatelor învăţării şi a creditelor asociate reprezintă
procesul prin care se acordă un statut oficial rezultatelor învăţării şi
creditelor dobândite, evaluate şi validate, în vederea acordării certificatului
de calificare profesională;
10. certificarea
rezultatelor învăţării reprezintă procesul prin
care se confirmă în mod formal rezultatele învăţării dobândite de un elev, în
urma unui proces de evaluare.
CAPITOLUL II
Organizarea şi desfăşurarea stagiilor de pregătire
practică
SECŢIUNEA 1
Stagiile de
pregătire practică desfăşurate pe teritoriul României
Art. 2. - Stagiile de pregătire practică sunt
organizate pe baza Convenţiei-cadru privind efectuarea stagiului de pregătire
practică, denumită în continuare Convenţia-cadru. Convenţia-cadru se
încheie între unitatea de învăţământ, în calitate de organizator de practică,
şi o întreprindere/instituţie publică, în calitate de partener de practică.
Stagiile de pregătire practică se organizează pentru dobândirea de către elevi
a competenţelor aferente modulelor de pregătire profesională care au alocate
ore de pregătire practică în planurile de învăţământ.
Art. 3. - Pe durata şi la finalul stagiului de
pregătire practică, competenţele profesionale/rezultatele învăţării dobândite
de practicant sunt evaluate de către cadrul didactic şi tutorele responsabili
cu urmărirea desfăşurării stagiului, pe baza unei fişe de observaţie/evaluare,
a unei probe orale/unui interviu şi a unei probe practice.
Art. 4. - La finalizarea stagiului de pregătire
practică, întreprinderea/instituţia publică unde s-a desfăşurat stagiul atestă
activităţile desfăşurate de practicant, competenţele dobândite de acesta şi
rezultatul obţinut în urma evaluării. Aceste informaţii sunt înscrise în anexa
pedagogică la Convenţia-cadru.
SECŢIUNEA a 2-a
Stagiile de practică desfăşurate în Europa
Art. 5. -In cazul mobilităţilor prin Programul Leonardo
da Vinci, stagiile de pregătire practică sunt organizate pe baza Programului de
formare şi Angajamentului pentru calitate în Programul Leonardo da Vinci,
încheiat între organizaţia de trimitere (unitatea de învăţământ de unde provine
elevul) şi organizaţia de primire (întreprinderea sau instituţia unde se
desfăşoară stagiul).
Art. 6. -In cazul stagiilor de pregătire practică
desfăşurate prin alte proiecte de mobilităţi transnaţionale decât Programul
Leonardo da Vinci, stagiile de pregătire practică sunt organizate pe baza unui
acord de învăţare încheiat între organizaţia de trimitere (unitatea de
învăţământ de unde provine elevul) şi organizaţia de primire (întreprinderea
sau instituţia unde se va desfăşura stagiul de pregătire practică). Acordul de
învăţare se încheie înainte de desfăşurarea stagiului şi va conţine următoarele
informaţii:
a) datele de identificare ale participantului la stagiu;
b) datele de identificare ale organizaţiei de trimitere
şi ale persoanei de contact;
c) datele de identificare ale organizaţiei de primire
şi ale persoanei de contact;
d) descrierea activităţilor ce
urmează a fi desfăşurate de elev pe durata stagiului;
e) descrierea competenţelor profesionale/rezultatelor
învăţării ce urmează a fi dobândite de elev pe durata stagiului;
f) modalităţile de evaluare a competenţelor
profesionale/rezultatelor învăţării;
g) activităţile de monitorizare şi îndrumare a elevului
pe durata stagiului.
Art. 7. - La finalul stagiului de pregătire practică
desfăşurat prin mobilităţi Leonardo da Vinci sau prin alte proiecte de
mobilităţi transnaţionale, organizaţia de primire evaluează competenţele
profesionale/rezultatele învăţării dobândite de practicant şi emite
Certificatul de mobilitate Europass, care descrie competenţele dobândite de
elev, în urma evaluării.
CAPITOLUL III
Transferul şi recunoaşterea competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării şi
acordarea creditelor asociate
acestora
Art. 8. - Transferul şi recunoaşterea competenţelor
profesionale/rezultatelor învăţării dobândite prin stagiile de pregătire
practică desfăşurate pe teritoriul României se realizează de către unitatea de
învăţământ de unde provine elevul, pe baza următoarelor documente:
a) Convenţia-cadru încheiată între unitatea de
învăţământ şi întreprinderea/instituţia publică unde s-a desfăşurat stagiul de
pregătire practică;
b) anexa pedagogică la
Convenţia-cadru, care descrie cunoştinţele, deprinderile şi competenţele
generale dobândite de practicant pe perioada derulării stagiului, conform standardului
de pregătire profesională.
Art. 9. - Transferul şi recunoaşterea competenţelor
profesionale/rezultatelor învăţării dobândite prin stagiile de pregătire
practică desfăşurate în Europa se realizează de către unitatea de învăţământ de
unde provine elevul, pe baza următoarelor documente:
a) Programul de formare şi Angajamentul pentru
calitate în Programul Leonardo da Vinci, încheiat între organizaţia de
trimitere şi organizaţia de primire;
b) Certificatul de mobilitate Europass, care descrie
cunoştinţele, deprinderile şi competenţele generale dobândite de practicant pe
perioada derulării stagiului.
Art. 10. - Transferul şi recunoaşterea competenţelor
profesionale/rezultatelor învăţării sunt responsabilitatea unităţii de
învăţământ de unde provine elevul. Acest proces este realizat de cadrul
didactic responsabil cu pregătirea practică a elevului în cauză, conform
încadrării acestuia.
Art. 11. - Transferul şi recunoaşterea competenţelor
profesionale/rezultatelor învăţării se realizează conform următoarelor etape:
1. Evaluarea competenţelor
profesionale/rezultatelor învăţării dobândite de
elev
Procesul de evaluare a competenţelor profesionale/
rezultatelor învăţării dobândite în urma stagiului de pregătire practică se
realizează conform prevederilor art. 3 şi 6. Rezultatul procesului de evaluare
stă la baza procesului de transfer şi recunoaştere.
2. Validarea competenţelor
profesionale/rezultatelor învăţării dobândite de elev
Unitatea de învăţământ de unde provine elevul
analizează conformitatea competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării
dobândite de elev, evaluate şi certificate, cu standardul de pregătire
profesională. In cazul în care competenţele profesionale/rezultatele învăţării
sunt conforme cu standardul de pregătire profesională, acestea se validează ca
fiind dobândite, indiferent dacă există o corespondenţă totală sau parţială cu
o unitate de competenţe.
3. Acordarea punctelor de
credit asociate competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării validate
Acordarea punctelor de credit se realizează de către
unitatea de învăţământ de unde provine elevul şi se vor avea în vedere
următoarele situaţii posibile:
a) In cazul în care competenţele
profesionale/rezultatele învăţării corespund în totalitate unei unităţi de
competenţe din standardul de pregătire profesională, elevul primeşte integral
punctele de credit asociate respectivei unităţi.
b) In cazul în care competenţele
profesionale/rezultatele învăţării corespund parţial unei unităţi de
competenţe, elevul nu primeşte puncte de credit, dar competenţele individuale
dobândite sunt transferate conform prevederilor art. 11 pct. 4.
4. Transferul competenţelor
profesionale/rezultatelor învăţării şi al creditelor se desfăşoară după cum
urmează:
a) Ca urmare a validării, competenţele profesionale/
rezultatele învăţării şi creditele asociate acestora intră definitiv în posesia
elevului, fiind transferate şi integrate în programul de formare profesională
pe care îl urmează elevul.
b) Prin procesul de transfer, competenţele profesionale/
rezultatele învăţării recunoscute nu mai sunt supuse unui alt proces de
învăţare şi evaluare şi se adaugă celorlalte competenţe profesionale/rezultate
ale învăţării dobândite pe parcursul programului de învăţare organizat în
cadrul unităţii de învăţământ, fiind luate în considerare la acordarea
certificatului de calificare profesională la finalizarea programului de formare.
c) In situaţia în care elevul schimbă programul de
formare profesională, trecând de la o calificare la alta, competenţele profesionale/rezultatele
învăţării şi creditele recunoscute sunt transferate şi integrate în noul
program de formare, dacă acestea sunt parte componentă a noului program de
formare.
d) Transferul competenţelor profesionale/rezultatelor
învăţării se realizează indiferent dacă este vorba despre competenţe care
corespund în totalitate unei unităţi de competenţe din standardul de pregătire
profesională sau competenţe individuale, care se regăsesc în diferite unităţi
de competenţe.
e) In situaţia în care se transferă competenţe care
corespund în totalitate unei unităţi, elevul nu mai parcurge procesul de
pregătire şi evaluare aferent acestei unităţi, rezultatul obţinut în urma
evaluării realizate la finalizarea stagiului de pregătire practică fiind
considerat valabil şi consemnat ca atare.
f) In situaţia în care se transferă competenţe
individuale, elevul nu mai parcurge procesul de evaluare aferent acestor
competenţe, rezultatul obţinut în urma evaluării realizate la finalizarea
stagiului de pregătire practică fiind considerat valabil şi consemnat ca atare.
Transferul competenţelor individuale nu scuteşte elevul de procesul de
pregătire şi evaluare pentru celelalte competenţe care compun unitatea
integrală de competenţe din standardul de pregătire profesională.
5. Recunoaşterea
competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării
Competenţele profesionale/rezultatele învăţării
validate de către unitatea de învăţământ sunt înscrise în certificatul de
calificare profesională al elevilor care promovează şi examenul de certificare
a competenţelor profesionale, emis la finalizarea programului de formare.
Rezultatele învăţării dobândite de elev care acoperă alte cunoştinţe,
deprinderi şi competenţe generale decât cele precizate de standardul de
pregătire profesională sunt înscrise în portofoliul personal de educaţie
permanentă al elevului.