ORDIN Nr. 484
din 19 mai 2008
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Unitatii de politici publice
ACT EMIS DE:
MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 391 din 23 mai 2008
Având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr.
416/2007 privind structura organizatorică şi efectivele Ministerului
Administraţiei şi Internelor, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 7 alin. (4) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 15/2008,
ministrul internelor şi reformei administrative emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Unităţii de politici publice, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Unităţii de politici
publice
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Unitatea de politici publice, la nivel
direcţie, a fost înfiinţată în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
775/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de elaborare,
monitorizare şi evaluare a politicilor publice la nivel central, cu
modificările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 416/2007 privind
structura organizatorică şi efectivele Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. - Unitatea de politici publice, denumită în
continuare Unitate, este
structura de specialitate a aparatului central al Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative, fără personalitate juridică, care are, potrivit legii,
competenţă generală în domeniul întăririi capacităţii manageriale a
ministerului, contribuind la îmbunătăţirea procesului de elaborare, implementare şi coordonare a
documentelor de politici publice, precum şi al controlului şi monitorizării
modului de aplicare a acestora de către toate structurile ministerului în
domeniile sale de responsabilitate.
Art. 3. -Activitatea Unităţii este coordonată de
secretarul de stat pentru reforma în administraţia publică.
Art. 4. - Unitatea exercită atribuţiile ce îi revin din
actele normative în vigoare, în domeniile: implementarea şi monitorizarea
procedurilor de elaborare a propunerilor de politici publice, planificarea
strategică şi planificarea bugetară pe programe în domeniile de competenţă ale
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 5. - Unitatea cooperează cu unităţile aparatului
central al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi colaborează pe
probleme de specialitate, potrivit prevederilor actelor normative în vigoare, cu structurile de politici publice ale altor autorităţi ale administraţiei publice centrale, precum şi cu
organizaţiile nonguvernamentale, sociale şi economice.
CAPITOLUL II
Organizarea Unităţii
Art. 6. - Unitatea de politici publice este organizată la nivel de direcţie în aparatul central al Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 7. - (1) Unitatea are următoarea structură
organizatorică:
a) conducerea, formată din director şi director
adjunct;
b) Serviciul implementare şi monitorizare proceduri de elaborare a propunerilor de politici publice;
c) Serviciul planificare strategică;
d) Serviciul planificare bugetară pe programe;
e) Biroul coordonare proceduri de elaborare a
propunerilor de politici publice la nivelul administraţiei publice locale;
f) Compartimentul informatică, documente clasificate,
secretariat şi administrativ.
(2) Organigrama unităţii este prezentată în anexa nr.
1.
Art. 8. - (1) Relaţiile între conducerea Unităţii şi
celelalte structuri sunt ierarhice, iar relaţiile între structurile Unităţii
sunt funcţionale şi de cooperare.
(2) Relaţiile între Unitate şi structurile Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative, precum şi cele cu alte instituţii
publice sunt prezentate în anexa nr. 2.
CAPITOLUL III
Atribuţiile Unităţii
Art. 9. - Unitatea de politici publice are drept
misiune dezvoltarea capacităţii manageriale a ministerului, prin îmbunătăţirea
sistemului de elaborare, coordonare şi planificare a politicilor publice la
nivelul structurilor aparatului central, inspectoratelor generale, structurilor
subordonate, agenţiilor, instituţiilor şi autorităţilor coordonate de minister,
precum şi sprijinirea autorităţilor administraţiei publice locale în acest
domeniu.
Art. 10. - Obiectivele generale ale Unităţii sunt:
a) creşterea eficienţei politicilor publice elaborate
la nivelul ministerului;
b) creşterea transparenţei decizionale în timpul
derulării procedurilor de elaborare şi fundamentare a politicilor publice;
c) fundamentarea superioară a politicilor, în vederea
creşterii eficienţei actului decizional;
d) îmbunătăţirea sistemului de consultare între
structurile ministerului şi celelalte instituţii ale administraţiei publice pe
timpul procesului de elaborare, monitorizare şi evaluare a politicilor publice;
e) corelarea activităţilor de
planificare a politicilor publice cu cele de planificare strategică, precum şi
cu cele de planificare bugetară pe bază de programe;
f) urmărirea realizării programelor, a eficienţei şi
eficientizării utilizării fondurilor bugetare, prin
analize periodice ale stadiului îndeplinirii acestora;
g) elaborarea şi implementarea procedurilor de
monitorizare şi evaluare a politicilor publice în domeniile specifice
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 11. -Atribuţiile generale ale Unităţii sunt
următoarele:
a) implementează, la nivelul
ministerului, sistemul standard de metode şi proceduri de formulare a
documentelor de politici publice, sprijină şi acordă consultanţă de
specialitate autorităţilor administraţiei publice locale cu' privire la
formularea şi implementarea prevederilor documentelor de politici publice;
b) elaborează, în colaborare cu celelalte structuri ale
aparatului central, instituţii şi agenţii subordonate sau aflate în coordonarea
ministerului, forma finală a următoarelor documente: Calendarul de aplicare a
măsurilor necesare îndeplinirii prevederilor Programului de guvernare în
domeniul specific ministerului, strategii, propuneri de politici publice,
planuri de acţiune, Planul strategic al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, Planul de
acţiuni/lucru anual, programele bugetare ale Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative şi alte documente de politici publice;
c) organizează, coordonează, îndrumă şi controlează
activităţile şi măsurile aferente politicilor publice, strategiilor, planurilor
strategice, planurilor de acţiune şi programelor bugetare din domeniul specific
ministerului;
d) efectuează studii şi analize privind documentele de
politici publice ce se impun a fi formulate şi implementate, în domeniul de
competenţă al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, în
concordanţă cu prevederile Programului de guvernare;
e) facilitează comunicarea şi coordonarea structurilor
în cadrul procesului de analiză, formulare şi implementare a documentelor de politici publice;
f) acordă consultanţă, sprijin
şi îndrumare metodologică structurilor din minister şi autorităţilor
administraţiei publice locale cu privire la formularea şi implementarea
prevederilor documentelor de politici publice;
g) sintetizează analizele, studiile şi rapoartele primite
de la unităţile aparatului central şi inspectoratele generale sau alte
structuri similare, cu privire la impactul aplicării strategiilor şi
politicilor publice, şi propune, după caz, conducerii ministerului variante şi
modalităţi de implementare a corecţiilor ce se impun;
h) realizează baza de date informatizată necesară
formulării, implementării şi monitorizării documentelor de politici publice, în
cadrul ministerului;
i) monitorizează şi evaluează, la nivelul ministerului,
activitatea secretariatelor tehnice ale comisiilor şi grupurilor de lucru care
sunt implicate în procesul de formulare a documentelor de politici publice,
identifică aspectele negative şi pozitive referitoare la funcţionarea acestora,
formulând propuneri de îmbunătăţire a activităţii;
j) organizează întâlniri periodice cu personalul de
conducere de la nivelul aparatului central al ministerului, inspectoratelor
generale şi altor structuri similare, în vederea informării privind obiectivele
specifice, acţiunile preconizate, rezultatele aşteptate şi termenele de
îndeplinire a obiectivelor asumate;
k) organizează şedinţe de informare şi dezbatere,
precum şi seminarii cu factorii implicaţi în procesul de formulare şi
implementare a documentelor de politici publice, inclusiv cu cei din administraţia
publică locală;
l) organizează şi derulează
activităţile pentru implementarea componentei de programare bugetară a Planului
strategic;
m) întocmeşte Raportul-sinteză privind evaluarea
stadiului derulării programelor bugetare ale Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative;
n) realizează mape documentare şi studii comparative pe
domeniile specifice de activitate ale ministerului şi asigură difuzarea
acestora către structurile interesate;
o) întocmeşte rapoartele de informare asupra stadiului
de îndeplinire a obiectivelor şi acţiunilor din Planul de acţiuni/lucru anual
al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, în vederea prezentării
în şedinţele Colegiului ministerului;
p) elaborează materialul
integrator de evaluare anuală a activităţilor ministerului, precum şi sinteza,
ce se prezintă anual Consiliului Superior de Apărare a Ţării;
q) monitorizează Calendarul de aplicare a măsurilor
necesare îndeplinirii prevederilor Programului de guvernare în domeniile de
competenţă ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi informează
periodic Comisia Naţională de Prognoză;
r) asigură secretariatul tehnic al consiliilor
interministeriale coordonate de Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 750/2005 privind
constituirea consiliilor interministeriale permanente;
s) cooperează, în domeniile de muncă specifice
Unităţii, cu Direcţia de politici publice din cadrul Secretariatului general al Guvernului;
t) propune publicarea în pagina de internet a
ministerului a unor informaţii relevante despre activitatea ministerului, din
domeniile de competenţă ale Unităţii;
u) asigură aplicarea prevederilor legale în domeniile
specifice de activitate;
v) elaborează şi prezintă Colegiului ministerului, ori
de câte ori este nevoie, prin director sau înlocuitorul legal, analize, studii
şi informări pe probleme din sfera sa de activitate;
w) desemnează specialişti care să însoţească conducerea
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative pe timpul efectuării unor
activităţi de control în unităţile centrale şi teritoriale, cât şi proprii
reprezentanţi în organisme din afara ministerului;
x) îndeplineşte şi alte atribuţii ce îi revin potrivit actelor normative în vigoare.
CAPITOLUL IV
Conducerea Unităţii
Art. 12. - Unitatea este condusă de un director şi un
director adjunct.
Art. 13. - (1) Directorul conduce întreaga activitate a
Unităţii şi o reprezintă în relaţiile cu conducătorii celorlalte structuri ale
ministerului, cu instituţiile şi organismele din afara sistemului Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative, potrivit competenţelor.
(2) In aplicarea prevederilor legale de nivel superior,
precum şi a ordinelor, instrucţiunilor şi regulamentelor emise de ministrul internelor
şi reformei administrative, directorul dă dispoziţii subordonaţilor.
(3) In condiţiile actelor normative în vigoare,
directorul poate delega atribuţii din competenţa sa directorului adjunct,
şefilor de serviciu, de birouri sau altor persoane din subordine.
Art. 14. - Directorul răspunde în faţa conducerii
ministerului de întreaga activitate pe care o desfăşoară Unitatea, potrivit
prevederilor fişei postului, prezentată în anexa nr. 3.
Art. 15. - Directorul adjunct
răspunde de activitatea serviciilor, birourilor şi compartimentelor care îi
sunt încredinţate spre coordonare şi îndrumare potrivit prevederilor fişei
postului, prezentată în anexa nr. 4.
CAPITOLUL V
Atribuţiile serviciilor, birourilor şi compartimentelor din structura Unităţii
SECŢIUNEA 1
Atribuţii comune ale structurilor Unităţii
Art. 16. - Serviciile, biroul şi compartimentul din
structura Unităţii au următoarele atribuţii comune:
a) implementează, la nivelul
ministerului, sistemul standard de metode şi proceduri de formulare a
documentelor de politici publice şi a procedurilor de planificare bugetară pe
programe;
b) elaborează, în cooperare cu
celelalte structuri ale ministerului, forma finală a următoarelor documente:
Calendarul de aplicare a măsurilor necesare îndeplinirii prevederilor
Programului de guvernare în domeniile specifice ministerului, strategii,
propuneri de politici publice, planuri de acţiune, Planul strategic al
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, Planul de acţiuni/lucru
anual, programele bugetare ale Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative şi alte documente de politici publice;
c) asigură asistenţa tehnică
necesară parcurgerii etapelor premergătoare elaborării Planului strategic al
ministerului, a Planului de lucru anual, monitorizarea acestor etape, precum şi
asistenţa în procesul de formulare a documentelor de politici publice;
d) participă la elaborarea
punctelor de vedere referitoare la proiectele actelor normative trimise
Unităţii pentru formularea de propuneri şi observaţii;
e) participă la organizarea
şedinţelor de lucru ale consiliilor interministeriale coordonate de Ministerul
Internelor şi Reformei Administrative, desfăşurând activităţi specifice
secretariatelor tehnice;
f) participă la pregătirea datelor
şi documentelor necesare ministrului internelor şi reformei administrative
pentru activităţile desfăşurate la Guvern;
g) participă la activitatea
comisiilor de inspecţie şi a colectivelor de control, sprijin şi îndrumare în
unităţi;
h) participă la întocmirea documentelor de planificare
a activităţilor Unităţii şi a materialului de evaluare anuală a Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative;
i) participă la întocmirea tematicii de pregătire
continuă a personalului Unităţii;
j) elaborează documentele de planificare a
activităţilor proprii şi analiza îndeplinirii sarcinilor;
k) participă la organizarea şi desfăşurarea
convocărilor, cursurilor de perfecţionare a pregătirii personalului;
l) participă la elaborarea
proiectelor de acte normative cu caracter intern, care reglementează
activitatea specifică domeniului de competenţă a Unităţii;
m) organizează şi planifică personalul pentru
efectuarea serviciului de permanenţă în cadrul Unităţii;
n) coordonează, îndrumă şi controlează structurile
centrale şi teritoriale ale căror domenii de activitate sunt vizate prin
aplicarea prevederilor documentelor de politici publice;
o) asigură cooperarea permanentă cu structurile de
politici publice ale ministerelor sau cu alte structuri similare ale altor
autorităţi publice centrale şi locale;
p) asigură respectarea prevederilor legale privind
multiplicarea, difuzarea, retragerea şi distrugerea documentelor clasificate;
q) execută alte activităţi ordonate.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile Serviciului implementare şi monitorizare proceduri de elaborare a propunerilor de politici
publice
Art. 17. - Serviciul implementare şi monitorizare
proceduri de elaborare a propunerilor de politici publice are următoarele
obiective generale:
a) creşterea eficienţei activităţilor de elaborare,
monitorizare şi evaluare a propunerilor de politici publice elaborate la
nivelul ministerului;
b) asigurarea transparenţei
decizionale pe timpul derulării procedurilor de elaborare a propunerilor de
politici publice;
c) fundamentarea variantelor de
soluţionare prezentate în propunerile de politici publice, în vederea creşterii
eficienţei actului decizional;
d) gestionarea procedurilor de
consultare între structurile ministerului şi celelalte instituţii ale
administraţiei publice pe timpul procesului de elaborare, monitorizare şi
evaluare a propunerilor de politici publice;
e) corelarea activităţii de elaborare a propunerilor de
politici publice cu obiectivele precizate în documentele de planificare
strategică şi planificare bugetară pe bază de programe;
f) elaborarea şi implementarea procedurilor de
monitorizare şi evaluare a propunerilor de politici publice elaborate la
nivelul ministerului.
Art. 18. - Serviciul implementare şi monitorizare
proceduri de elaborare a propunerilor de politici publice are următoarele
atribuţii generale:
a) implementează sistemul standard de metode şi
proceduri de formulare a propunerilor de politici publice;
b) elaborează proceduri şi metodologii pentru
monitorizarea şi evaluarea propunerilor de politici publice care se derulează
la nivelul ministerului;
c) efectuează studii şi analize
privind variantele de soluţionare recomandate prin propunerile de politici
publice ce se impun a fi formulate şi implementate, în domeniul de competenţă
al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, în concordanţă cu prevederile Programului de guvernare, Planului
Strategic şi ale Planului de acţiuni/lucru anual;
d) facilitează comunicarea în cadrul procesului de
analiză, formulare şi implementare a variantelor de soluţionare precizate în propunerile de politici publice;
e) acordă consultanţă
structurilor ministerului, cu privire la implementarea standardelor şi
procedurilor de formulare a propunerilor de politici publice;
f) analizează calitatea
procesului politicilor publice prin monitorizarea aplicării standardelor şi
procedurilor privind elaborarea şi implementarea propunerilor de politici
publice;
g) monitorizează şi evaluează
activitatea secretariatelor tehnice ale comisiilor şi grupurilor de lucru care
sunt implicate în procesul de formulare a propunerilor de politici publice,
identifică aspectele negative şi pozitive referitoare la funcţionarea acestora,
formulând propuneri de îmbunătăţire a activităţii;
h) propune, după caz, organizarea unor întâlniri
periodice cu personalul de conducere de la nivelul aparatului central,
inspectoratelor generale şi altor structuri similare, în vederea informării lor
asupra priorităţilor din propunerile de politici publice;
i) sintetizează analizele, studiile şi rapoartele
privind impactul aplicării propunerilor de politici publice şi propune, după
caz, conducerii ministerului variante şi modalităţi de implementare a
corecţiilor ce se impun;
j) propune publicarea în pagina de internet a
ministerului a unor informaţii relevante despre activitatea proprie;
k) constituie şi dezvoltă o bază de date informatizată
necesară formulării, implementării şi monitorizării propunerilor de politici
publice;
l) organizează şedinţe de
informare şi dezbatere, precum şi seminarii cu factorii implicaţi în procesul
de formulare şi implementare a propunerilor de politici publice;
m) cooperează cu Direcţia de politici publice din
cadrul Secretariatului general al Guvernului şi cu celelalte structuri de
politici publice aflate în coordonarea celorlalte instituţii cu competenţe în
domeniu;
n) elaborează şi prezintă, ori de câte ori este nevoie,
prin directorul Unităţii, Colegiului ministerului analize, studii şi informări
pe probleme din sfera sa de activitate;
o) participă la elaborarea documentelor de evaluare şi
analiză la nivel instituţional;
p) desfăşoară activităţi de coordonare, îndrumare şi
control la structurile centrale şi teritoriale în domeniile de competenţă.
SECŢIUNEA a 3-a
Atribuţiile Serviciului planificare strategică
Art. 19. - Serviciul planificare strategică are următoarele obiective generale:
a) creşterea eficienţei activităţii de elaborare,
implementare şi evaluare a documentelor de planificare;
b) fundamentarea superioară a documentelor de
planificare strategică, în vederea creşterii eficienţei actului managerial;
c) îmbunătăţirea sistemului de
consultare între structurile ministerului şi armonizarea interministerială a
documentelor de planificare strategică;
d) corelarea activităţilor de
planificare strategică cu cele de planificare a politicilor publice;
e) elaborarea şi implementarea
procedurilor de evaluare şi monitorizare a modului de îndeplinire a
obiectivelor prevăzute în documentele de planificare strategică.
Art. 20. - Serviciul planificare strategică are
următoarele atribuţii generale:
a) asigură asistenţa tehnică,
la nivelul fiecărei structuri a ministerului, pentru parcurgerea etapelor
precizate în metodologie, în procesul de elaborare a Planului strategic al
ministerului;
b) elaborează forma finală a Planului strategic al
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, conform propunerilor şi
observaţiilor formulate în urma şedinţelor Colegiului ministerului;
c) organizează şi derulează activităţile pentru
implementarea componentei de management a Planului strategic;
d) asigură asistenţă tehnică
pentru efectuarea analizei de impact a măsurilor precizate în Planul strategic
şi în celelalte documente derivate din acesta;
e) pe baza Planului strategic,
elaborează anual Planul de lucru/acţiuni al ministerului;
f) actualizează anual, prin consultarea structurilor ministerului, Planul strategic al
ministerului;
g) corelează obiectivele şi
indicatorii stabiliţi pentru fiecare direcţie de acţiune din Plănui strategic;
h) analizează obiectivele propuse pentru fiecare
direcţie de acţiune din Planul strategic, pentru a verifica corespondenţa
dintre valoarea indicatorilor de performanţă propuşi şi resursele solicitate;
i) asigură asistenţă tehnică pentru actualizarea
valorii indicatorilor de performanţă din Planul strategic în funcţie de
resursele alocate;
j) elaborează proceduri şi metodologii pentru
monitorizarea şi evaluarea Planului strategic al ministerului;
k) execută activitatea de evaluare a modului în care
sunt îndeplinite obiectivele stabilite în Planul strategic şi alte documente de
politici publice, întocmind în acest sens sinteze, rapoarte de evaluare a
modului în care se realizează implementarea Planului strategic, precum şi alte
documente care să asigure derularea procesului decizional la nivelul Colegiului
ministerului, în domeniul planificării strategice;
l) elaborează propunerile
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative privind Calendarul de măsuri
şi acţiuni pentru ducerea la îndeplinire a Programului de guvernare;
m) cooperează cu Direcţia de politici publice din
cadrul Secretariatul general al Guvernului în domeniul planificării strategice;
n) monitorizează Calendarul de măsuri şi acţiuni pentru
ducerea la îndeplinire a Programului de guvernare în domeniile de competenţă
ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi informează periodic
Comisia Naţională de Prognoză;
o) elaborează materialul integrator de evaluare anuală
a activităţilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, precum şi
sinteza, ce se prezintă anual în Consiliul Superior de Apărare a Ţării;
p) implementează, la nivelul ministerului, sistemul
standard de metode şi proceduri de formulare a strategiilor;
q) elaborează, în colaborare cu celelalte structuri ale
ministerului, forma finală a strategiilor şi planurile de acţiune pentru
implementarea acestora în domeniile specifice
ministerului;
r) acordă consultanţă specialiştilor din minister cu
privire la implementarea strategiilor şi procedurilor de formulare a planurilor
de acţiune;
s) analizează calitatea procesului de aplicare a
strategiilor, la nivelul ministerului, prin monitorizarea implementării
planurilor de acţiune;
t) monitorizează şi evaluează, la nivelul ministerului,
activitatea secretariatelor tehnice ale comisiilor şi grupurilor de lucru care
sunt implicate în procesul de formulare a strategiilor şi planurilor de acţiune
şi identifică aspectele negative şi pozitive referitoare la funcţionarea
acestora, formulând propuneri de îmbunătăţire a activităţii;
u) organizează întâlniri periodice cu personalul de
conducere de la nivelul aparatului central al ministerului, inspectoratelor
generale şi altor structuri similare, în vederea informării lor asupra
obiectivelor specifice, acţiunilor preconizate, rezultatelor aşteptate, precum
şi termenelor de îndeplinire a obiectivelor propuse în planurile de acţiune
pentru implementarea strategiilor aprobate;
v) sintetizează analizele, studiile şi rapoartele
primite de la inspectoratele generale sau alte structuri similare cu privire la
impactul aplicării strategiilor formulate;
w) realizează baza de date informatizată necesară
formulării, implementării şi monitorizării strategiilor, în cadrul
ministerului;
x) organizează şedinţele de informare şi dezbatere,
precum şi seminariile cu specialiştii din cadrul ministerului implicaţi în
procesul de formulare şi implementare a strategiilor şi a planurilor de acţiune
pentru implementarea acestora;
y) realizează mape documentare şi studii comparative pe
domeniile specifice de activitate ale Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative şi asigură difuzarea acestora către structurile interesate;
z) întocmeşte lunar Graficul cu principalele activităţi
ale Unităţii şi prezintă, în şedinţa de lucru din prima săptămână a lunii
următoare, stadiul de îndeplinire al acestuia;
aa) întocmeşte Planul de
activităţi trimestrial al Unităţii şi monitorizează activităţile cuprinse în
acesta;
ab) aplică prevederile legilor,
hotărârilor şi ordonanţelor Guvernului, precum şi ale ordinelor, regulamentelor
şi instrucţiunilor ministrului administraţiei şi internelor, în domeniile specifice de activitate;
ac) elaborează şi prezintă, ori
de câte ori este nevoie, prin directorul Unităţii, Colegiului ministerului
analize, studii şi informări pe probleme din sfera sa de activitate;
ad) desfăşoară activităţi de coordonare, îndrumare şi
control la structurile centrale şi teritoriale, în domeniile de competenţă.
SECŢIUNEA a 4-a
Atribuţiile Serviciului planificare bugetară pe
programe
Art. 21. - Serviciul planificare bugetară pe programe
are următoarele obiective generale:
a) creşterea eficienţei
activităţii de planificare bugetară la nivelul ministerului;
b) fundamentarea superioară a programelor bugetare;
c) îmbunătăţirea sistemului de
consultare între structurile ministerului şi celelalte instituţii ale
administraţiei publice pe timpul procesului de elaborare, monitorizare şi
evaluare a programelor bugetare;
d) corelarea activităţilor de
planificare bugetară pe bază de programe cu cele de planificare a politicilor
publice;
e) elaborarea şi implementarea procedurilor de
monitorizare şi evaluare a programelor bugetare specifice Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 22. - Serviciul planificare bugetară pe programe
are următoarele atribuţii generale:
a) organizează şi derulează activităţile pentru
implementarea componentei de programare bugetară a Planului strategic;
b) elaborează proceduri şi
metodologii pentru stabilirea necesarului de resurse financiare corelate cu obiectivele
stabilite în Planul strategic;
c) acordă asistenţă de specialitate directorilor de
programe, pentru elaborarea programelor bugetare
multianuale;
d) organizează, coordonează,
îndrumă şi controlează activităţile şi măsurile aferente programelor bugetare
din domeniul specific ministerului;
e) elaborează proceduri pentru
evaluarea din punctul de vedere al resurselor financiare a eficienţei
variantelor de soluţionare din propunerile de politici publice;
f) analizează măsurile şi
obiectivele propuse pentru a fi incluse în Planul strategic, din punctul de
vedere al posibilităţii de finanţare;
g) analizează propunerile de
politici publice din punctul de vedere al impactului financiar al fiecărei
variante de soluţionare;
h) elaborează, în colaborare cu Direcţia generală
financiară, bugetul pe programe al Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative pentru anul financiar corespunzător anului de plan şi,
orientativ, pentru anii următori, în baza propunerilor directorilor de
programe;
i) analizează, din punctul de vedere al implicaţiilor
financiare, corelarea dintre obiectivele Planului strategic, obiectivele din
Planul de lucru/acţiuni anual şi din propunerile de politici publice;
j) colaborează cu Direcţia generală financiară în
vederea corelării activităţii de execuţie bugetară cu măsurile de diminuare a
riscurilor specifice;
k) desfăşoară activităţi de coordonare, îndrumare şi
control la structurile centrale şi teritoriale în domeniile de competenţă.
SECŢIUNEA a 5-a
Atribuţiile
Biroului coordonare proceduri de elaborare a
propunerilor de politici publice la
nivelul administraţiei publice locale
Art. 23. - Biroul coordonare
proceduri de elaborare a propunerilor de politici publice la nivelul
administraţiei publice locale are următoarele obiective generale:
a) creşterea eficienţei activităţilor de elaborare,
monitorizare şi evaluare a propunerilor de politici publice elaborate de
autorităţile administraţiei publice locale;
b) asigurarea transparenţei
decizionale pe timpul derulării procedurilor de elaborare a propunerilor de
politici publice;
c) acordarea de consultanţă
autorităţilor administraţiei publice locale pentru fundamentarea variantelor de
soluţionare prezentate în propunerile de politici publice;
d) gestionarea procedurilor de
consultare între structurile ministerului şi autorităţile administraţiei
publice locale pe timpul procesului de elaborare, monitorizare şi evaluare a
propunerilor de politici publice;
e) elaborarea şi implementarea
procedurilor de evaluare şi monitorizare a propunerilor de politici publice
elaborate de autorităţile administraţiei publice locale.
Art. 24. - Biroul coordonare proceduri de elaborare a propunerilor de politici publice la nivelul
administraţiei publice locale are următoarele atribuţii generale:
a) sprijină şi asigură consultanţă de specialitate
autorităţilor administraţiei publice locale pentru implementarea sistemului
standard de metode şi proceduri de formulare a propunerilor de politici
publice;
b) elaborează proceduri şi metodologii pentru
monitorizarea şi evaluarea propunerilor de politici publice care se derulează
la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale;
c) facilitează comunicarea în cadrul procesului de
analiză, formulare şi implementare a variantelor de soluţionare precizate în
propunerile de politici publice;
d) acordă consultanţă de
specialitate autorităţilor administraţiei publice locale şi facilitează
activitatea de comunicare între structurile administraţiei publice locale şi
structurile Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
e) analizează calitatea
procesului politicilor publice prin monitorizarea aplicării standardelor şi
procedurilor privind elaborarea şi implementarea propunerilor de politici
publice;
f) propune, după caz, organizarea unor întâlniri
periodice cu reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale în
scopul identificării problematicii apărute în procesul de
elaborare a propunerilor de politici publice;
g) constituie şi dezvoltă, prin
consultarea reprezentanţilor autorităţilor administraţiei publice locale, o
bază de date informatizată necesară formulării, implementării şi monitorizării
propunerilor de politici publice;
h) organizează cursuri de perfecţionare, inclusiv cu
sprijinul unor experţi străini, cu factorii implicaţi în procesul de formulare
şi implementare a propunerilor de politici publice;
i) elaborează şi prezintă Colegiului ministerului, ori
de câte ori este nevoie, prin directorul Unităţii, analize, studii şi informări
pe probleme din sfera sa de activitate;
j) participă la elaborarea documentelor de evaluare şi
analiză la nivel instituţional;
k) desfăşoară activităţi de sprijin şi îndrumare la
structurile administraţiei publice locale în domeniile de competenţă.
SECŢIUNEA a 6-a
Atribuţiile Compartimentului informatică,
documente clasificate, secretariat şi administrativ
Art. 25. - Compartimentul
informatică, documente clasificate, secretariat şi administrativ are ca
obiectiv organizarea şi derularea activităţilor din domeniile informatică,
gestiune documente, secretariat şi administrativ, la nivelul Unităţii.
Art. 26. - Compartimentul informatică, documente clasificate, secretariat şi administrativ are
următoarele atribuţii generale:
a) proiectează aplicaţii
informatice pentru toate structurile Unităţii, sub coordonarea şi cu
acordul/avizul Direcţiei generale pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei;
b) instruieşte personalul Unităţii în utilizarea
tehnicii de calcul din dotare şi exploatarea aplicaţiilor proprii;
c) participă la culegerea şi
introducerea informaţiilor în bazele de date;
d) asigură întreţinerea tehnicii de calcul din dotare;
e) elaborează diferite rapoarte
şi sinteze, folosind datele stocate pe suporţi magnetici în cadrul Unităţii;
f) asigură, prin intermediul
Direcţiei generale pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei, aprovizionarea
cu materiale consumabile necesare bunei funcţionări a tehnicii de calcul din
dotarea Unităţii;
g) îndeplineşte şi răspunde de aplicarea procedurilor
legale în vigoare privind prelucrarea, stocarea sau transmiterea informaţiilor
clasificate în format electronic;
h) asigură activitatea de registratură şi repartizare a
corespondenţei la nivelul Unităţii;
i) asigură predarea-primirea zilnică a corespondenţei
cu informaţii clasificate sau neclasificate, înregistrarea acesteia în
registrele de evidenţă şi repartizarea pe servicii, birouri şi compartimente;
j) asigură multiplicarea, evidenţa, păstrarea şi
manipularea corespondenţei şi a documentelor cu informaţii clasificate sau
neclasificate, întocmite în cadrul Unităţii, şi a celor primite de la alte
unităţi, în conformitate cu prevederile actelor normative
în vigoare;
k) asigură rechizitele şi materialele necesare
desfăşurării activităţilor şi întocmirii lucrărilor în cadrul Unităţii;
l) întocmeşte zilnic situaţia
cu răspândirea efectivelor Unităţii şi dispoziţia zilnică a directorului;
m) răspunde de păstrarea, manipularea şi securitatea
arhivei Unităţii;
n) controlează, îndrumă şi răspunde de aplicarea
integrală de către personalul Unităţii a actelor normative privind manipularea
documentelor clasificate si apărarea secretului de stat;
o) elaborează metodologia privind modul de redactare şi
circuitul documentelor în cadrul Unităţii;
p) gestionează, în deplină siguranţă, autoturismele
repartizate unităţii.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 27. - Unitatea îşi desfăşoară activitatea pe baza
prevederilor prezentului regulament, a Planului de acţiuni/lucru anual, a
planurilor de activităţi trimestriale şi a Graficului lunar cu principalele
activităţi ale Unităţii.
Art. 28. - (1) Unitatea pregăteşte şi desfăşoară
evaluarea activităţii anuale, de regulă în luna
ianuarie pentru anul anterior.
(2) Structurile prevăzute la art. 7 pregătesc şi
desfăşoară evaluări trimestriale şi anuale cu personalul propriu.
Art. 29. - Personalul încadrat în Unitate este obligat
să cunoască şi să aplice întocmai prevederile prezentului regulament, în
părţile ce îl privesc.
Art. 30. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1*) la regulament
ORGANIGRAMA
Unităţii de politici publice

*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2*) la regulament

ANEXA Nr. 3 la regulament
MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE
UNITATEA DE POLITICI PUBLICE
FISA POSTULUI
A. Identificarea postului
1. Compartimentul: Unitatea de politici publice
2. Denumirea şi codul postului:
director/consilier gradul IA (director)
3. Poziţia postului în statul
de organizare: 1
4. Punctajul postului (pentru personalul contractual):
minim = 4,3; maxim = 5,00; mediu = 4,65
5. Relaţii cu alte posturi:
a) ierarhice:
• se subordonează nemijlocit
secretarului de stat pentru reforma în administraţia publică;
• este şef direct al întregului
personal din cadrul Unităţii de politici publice;
• coordonează şi îndrumă
nemijlocit activităţile serviciilor şi compartimentelor Unităţii, după cum
urmează:
1. Serviciul implementare şi
monitorizare proceduri de elaborare a propunerilor de politici publice: a)
implementare şi monitorizare proceduri de elaborare a propunerilor de politici
publice în domeniul ordine şi siguranţă publică; b) implementare şi
monitorizare proceduri de elaborare a propunerilor de politici publice pentru
administraţia publică;
2. Biroul coordonare proceduri
de elaborare a propunerilor de politici publice la nivelul administraţiei
publice locale;
3. Compartimentul informatică,
documente clasificate, secretariat şi administrativ;
b) funcţionale:
• colaborează cu şefii
unităţilor din aparatul central al Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, inspectoratelor generale şi instituţiile de învăţământ;
• colaborează cu şefii
structurilor similare din Ministerul Apărării, Serviciul de Informaţii Externe,
Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Protecţie şi Pază, Unitatea de
politici publice a Secretariatului General al Guvernului;
• reprezintă Unitatea, pe linia de muncă specifică, în
raport cu celelalte instituţii;
c) de cooperare:
• cu autorităţile administraţiei publice centrale de
specialitate, pe linia planificării strategice, precum şi elaborării şi
implementării politicilor publice în domeniile ordine, siguranţă publică şi
administraţie publică;
• cu autorităţile administraţiei publice centrale de
specialitate, autorităţile administraţiei publice locale pentru îndeplinirea
atribuţiilor în comun;
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
d) de control:
• coordonează controlul
activităţilor de implementare a măsurilor stabilite prin strategiile,
politicile publice şi planurile de acţiune pentru implementarea acestora de
către structurile Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, permanent
şi în cadrul echipelor de control, la ordin;
• coordonează activităţile de
control, precum şi pe cele de sprijin şi îndrumare, executate la structurile
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, pe liniile de
responsabilitate ale Unităţii.
6. Definirea sumară a atribuţiilor postului: realizează
împreună cu şefii serviciilor managementul Unităţii, conform prevederilor
actelor normative în vigoare şi regulamentului de organizare şi funcţionare
aprobat de ministrul internelor şi reformei administrative.
B. Cerinţele postului
1. Categoria de personal ce
poate ocupa postul: ofiţer de poliţie/personal contractual
2. Gradul profesional necesar
ocupantului postului: minim inspector de poliţie/gradul IA
3. Pregătirea necesară
ocupantului postului:
3.1. pregătire de bază: studii
superioare de lungă durată militare sau civile, cu diplomă de licenţă;
3.2. pregătire de specialitate:
studii universitare de masterat sau studii postuniversitare, în domeniul
management ori administraţie publică;
3.3. cunoştinţe: cultură
generală, cunoştinţe generale cu privire la sistemul de formulare şi
implementare a strategiilor şi politicilor publice la nivelul Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative;
3.4. autorizaţii speciale
pentru exercitarea atribuţiilor: poate elabora şi are acces la informaţii
clasificate din clasa secretelor de stat şi la informaţii clasificate NATO;
3.5. limbi străine:
citit/scris/vorbit: o limbă de circulaţie internaţională - bine.
4. Experienţă:
4.1. în muncă: cel puţin 5 ani;
4.2. în specialitate: cel puţin 5 ani;
4.3. managerială: cel puţin 5
ani;
4.4. perioada pentru acomodarea la cerinţele postului:
6 luni.
5. Aptitudini şi abilităţi necesare:
• aptitudini de conducere
(organizatorice, decizionale, de coordonare şi control), spirit de observaţie,
de negociere, de cooperare: dezvoltare foarte bună;
• poate să lucreze sub presiunea timpului;
• posedă cultură de specialitate şi generală;
• are gândire analitică şi conceptuală bună;
• disponibilitate pentru dialog şi negocieri;
• poate să desfăşoare
activităţi în condiţii de supervizare redusă;
• utilizarea tehnicii
informatice şi a aplicaţiilor MS Office: dezvoltare foarte bună.
6. Atitudini necesare/comportament solicitat:
• conduită morală foarte bună;
• spirit de iniţiativă: dezvoltare foarte bună;
• capacitatea de lucru în echipă: dezvoltare foarte
bună;
• imaginaţie, prevedere, flexibilitate, claritatea
ideilor;
• pasiune, receptivitate faţă de nou, perspicacitate,
stabilitate emoţională;
• flexibilitate în gândire: dezvoltare foarte bună;
• perseverenţă: dezvoltare foarte bună;
• exigenţă: dezvoltare foarte
bună;
• spirit de autodepăşirie de
sine şi de perfecţionare: dezvoltare foarte bună;
• spirit de autodisciplină: dezvoltare foarte bună;
• capacitate de organizare: dezvoltare foarte bună;
• supleţe intelectuală şi comportamentală: dezvoltare
foarte bună;
• fermitate, perseverenţă,
independenţă şi stabilitate: dezvoltare foarte bună.
7. Parametri privind starea
sănătăţii somatice: apt medical pentru funcţia de conducere
8. Trăsături psihice şi de personalitate: apt
psihologic pentru funcţia de conducere.
C. Condiţii specifice
de muncă
1. Locul de muncă: sediul central al Ministerului Internelor
şi Reformei Administrative.
2. Deplasări curente: conform
planurilor, programelor şi ordinelor ministrului internelor şi reformei
administrative.
3. Condiţii de muncă: expunere la radiaţii
electromagnetice; încadrarea condiţiilor corespunzătoare locului de muncă şi
activităţilor se face potrivit dispoziţiilor actelor normative în vigoare.
4. Riscuri implicate de post:
stres, afectarea stării fizice generale din cauza radiaţiilor electromagnetice.
5. Compensări:
• indemnizaţie de conducere;
• sporuri şi alte compensări
acordate conform dispoziţiilor actelor normative în vigoare.
D. Descrierea
sarcinilor, îndatoririlor şi responsabilităţilor postului
1. Sarcini şi îndatoriri:
a) munca de fiecare zi:
• coordonează şi conduce, prin
şefii serviciilor, principalele activităţi planificate, asigură soluţionarea
lucrărilor Unităţii în termenele prevăzute de actele normative în vigoare;
b) săptămânal:
• desfăşoară şedinţe de
conducere cu şefii serviciilor;
• urmăreşte îndeplinirea obiectivelor şi activităţilor
planificate;
c) lunar:
• verifică şi aprobă Graficul
cu principalele activităţi ale Unităţii;
d) trimestrial:
• aprobă planurile de activitate ale serviciilor;
• participă la bilanţurile acestora;
e) anual:
• prezintă spre aprobare Planul
cu principalele activităţi ale Unităţii;
• pregăteşte şi susţine raportul de evaluare al
Unităţii;
• coordonează activitatea de evaluare anuală a
personalului Unităţii;
f) ocazional
• prezintă rapoarte şi informări pe probleme de
specialitate în şedinţele Colegiului Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative;
• coordonează, la ordin,
elaborarea unor studii şi cercetări de specialitate în vederea descoperirii
eventualelor disfuncţionalităţi în implementarea strategiilor şi politicilor
publice la nivelul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
• participă la controalele de
fond şi tematice desfăşurate la inspectorate generale (similare), precum şi la
întocmirea documentelor organizatorice, concluziilor şi măsurilor ce se impun,
pe probleme specifice Unităţii;
• coordonează elaborarea
Informării privind stadiul de îndeplinire a obiectivelor şi acţiunilor din
Planul anual de acţiuni al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative -
pentru prezentarea în şedinţele de conducere ale ministerului;
• coordonează secretariatele
tehnice ale consiliilor interministeriale prezidate de Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative.
2. Atribuţiile
postului:
• coordonează implementarea, la
nivelul ministerului, a sistemului standard de metode şi proceduri de formulare
a strategiilor şi politicilor publice;
• coordonează monitorizarea şi
evaluarea, la nivelul ministerului, a activităţii secretariatelor tehnice ale
comisiilor şi grupurilor de lucru care sunt implicate în procesul de formulare
a strategiilor şi politicilor publice, precum şi a planurilor de acţiune,
prezentând conducerii ministerului propuneri de îmbunătăţire a activităţii;
• propune, după caz,
organizarea unor întâlniri periodice cu şefii structurilor aparatului central
al ministerului şi al inspectoratelor generale (similare), în vederea
informării lor asupra obiectivelor specifice, acţiunilor preconizate,
rezultatele aşteptate, precum şi termenele de îndeplinire a obiectivelor
propuse în planurile de acţiune pentru implementarea strategiilor aprobate;
• coordonează şi organizează
şedinţe de informare şi dezbatere, precum şi seminarii cu specialiştii din
cadrul ministerului, implicaţi în procesul de formulare şi implementare a
strategiilor şi politicilor publice, precum şi a planurilor de acţiune pentru
implementarea acestora;
• coordonează elaborarea,
monitorizarea şi actualizarea Planului strategic al ministerului şi a
celorlalte documente de politici publice care reglementează activităţile din
competenţa ministerului;
• coordonează elaborarea materialului integrator de
evaluare anuală a activităţilor Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, precum şi a sintezei ce se prezintă anual Consiliului Suprem de
Apărare a Ţării;
• coordonează elaborarea şi monitorizarea Calendarului
de aplicare a măsurilor necesare îndeplinirii prevederilor Programului de
guvernare în domeniile de competenţă ale Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative şi informarea periodică a Comisiei Naţionale de Prognoză;
• coordonează elaborarea şi
monitorizarea îndeplinirii Planului anual de lucru al Ministerului Internelor
şi Reformei Administrative;
• coordonează elaborarea
informării privind stadiul de îndeplinire a obiectivelor şi acţiunilor din
Planul anual de acţiuni al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative -
pentru prezentarea în şedinţele Colegiului ministerului;
• coordonează activităţile
pentru implementarea componentei de programare bugetară
a Planului strategic;
• coordonează activitatea de
elaborare a procedurilor şi metodologiilor pentru stabilirea necesarului de
resurse financiare corelate cu obiectivele stabilite în Planul strategic;
• coordonează activitatea de
elaborare a procedurilor pentru evaluarea, din punctul de vedere al resurselor
financiare, a eficienţei variantelor de soluţionare din propunerile de politici
publice.
3. Responsabilităţi:
3.1. responsabilităţi de
planificare:
• răspunde din punct de vedere tehnic de elaborarea
Planului strategic al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
• coordonează activităţile de
elaborare şi prezintă spre aprobare Planul strategic, Planul de lucru anual cu
principalele activităţi ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative,
Planul de lucru anual al Unităţii şi alte documente de politici publice;
3.2. responsabilităţi de
raportare:
• prezintă rapoarte şi informări pe probleme de
specialitate în şedinţele Colegiului Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative;
3.3. atribuţii de lucru cu
publicul:
• reprezintă Unitatea în relaţiile cu publicul;
• acordă audienţă persoanelor solicitante;
3.4. Luarea deciziilor:
• exercită autoritatea de şef al întregului personal şi
ia decizii potrivit competenţelor, în toate problemele specifice Unităţii;
3.5. Accesul la informaţii:
• are acces la toate documentele ce reprezintă domenii
din competenţa Unităţii în raporturile cu Consiliul Suprem de Apărare a Ţării
şi asigură transmiterea la termen a documentelor.
E. Standarde de performanţă
asociate postului
1. indicatori cantitativi:
verificarea şi avizarea în termen a tuturor lucrărilor realizate la nivelul
serviciilor (compartimentelor) subordonate;
2. indicatori calitativi: asigură realizarea eficientă
şi la termen a obiectivelor, acţiunilor, măsurilor stabilite şi a lucrărilor,
conform prevederilor legale, cerinţelor postului, ordinelor şi dispoziţiilor
conducerii ministerului;
3. timp: în termenele stabilite de actele normative
specifice, precum şi de dispoziţiile şefilor ierarhici;
4. utilizarea resurselor: antrenează personalul în
activităţi de concepţie, analiză şi sinteză, precum şi în luarea deciziilor;
dezvoltă spiritul inovativ al subordonaţilor; stimulează la personalul din
subordine loialitatea faţă de instituţie şi integritatea morală în toate
acţiunile pe care aceştia le întreprind;
5. mod de realizare: individual şi în echipă; conduce
prin exemplul personal; îndrumă, dezvoltă şi antrenează subordonaţii; deleagă
din atribuţii personalului cu funcţii de conducere aflat în subordine.
ANEXA Nr. 4 la regulament
MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE
UNITATEA DE POLITICI PUBLICE
FISA POSTULUI
A. Identificarea postului
1. Compartimentul: Unitatea de politici publice
2. Denumirea postului: director adjunct/consilier gradul
IA (director adjunct)
3. Poziţia postului în statul
de organizare: 2
4. Punctajul postului (pentru personalul contractual):
minim = 4,3; maxim = 5,00; mediu = 4,65
5. Relaţii cu alte posturi:
a) ierarhice:
• se subordonează nemijlocit directorului Unităţii;
• coordonează şi îndrumă
nemijlocit activităţile serviciilor Unităţii, după cum urmează:
1. Serviciul planificare strategică: a) planificare
strategică, monitorizare şi evaluare în domeniul ordine şi siguranţă publică;
b) planificare strategică, monitorizare şi evaluare pentru administraţia
publică;
2. Serviciul planificare
bugetară pe programe; a) planificare bugetară pe programe în domeniul ordine şi
siguranţă publică; b) planificare bugetară pe programe pentru administraţia
publică;
b) funcţionale:
• colaborează cu şefii
unităţilor din aparatul central al Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, inspectoratelor generale şi instituţiile de învăţământ pentru
elaborarea documentelor de planificare strategică şi programare bugetară;
• în absenţa directorului,
reprezintă Unitatea, pe linia de muncă specifică, în raport cu celelalte
instituţii;
c) de cooperare:
• cu autorităţile administraţiei publice centrale de
specialitate, în domeniul planificării strategice şi a programării bugetare;
d) de control:
• coordonează procesul de
evaluare şi monitorizare a modului în care sunt implementate măsurile stabilite
în documentele de planificare strategică şi planificare bugetară pe bază de
programe de către structurile Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, permanent, şi în cadrul echipelor de control, la ordin;
• coordonează activităţile de control, precum şi
activităţile de sprijin şi îndrumare, executate la structurile Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative, în domeniul planificării strategice şi
programare bugetară.
6. Definirea sumară a atribuţiilor postului: asigură
împreună cu şefii serviciilor pe care le coordonează managementul activităţilor
specifice de planificare strategică şi planificare bugetară pe bază de
programe, conform prevederilor actelor normative în vigoare şi regulamentului de
organizare şi funcţionare aprobat de ministrul internelor şi reformei
administrative; este funcţionarul de securitate al Unităţii.
B. Cerinţele postului
1. Categoria de personal ce
poate ocupa postul: ofiţer de poliţie/personal contractual.
2. Gradul profesional necesar ocupantului postului: cel
puţin inspector de poliţie/gradul IA.
3. Pregătirea necesară
ocupantului postului:
3.1. pregătire de bază: studii
superioare de lungă durată militare sau civile, cu diplomă de licenţă;
3.2. pregătire de specialitate:
studii universitare de masterat sau studii postuniversitare, în domeniul
management ori administraţie publică;
3.3. cunoştinţe: cultură
generală, cunoştinţe generale cu privire la sistemul de formulare şi
implementare a documentelor de planificare strategică şi planificare bugetară
pe bază de programe;
3.4. autorizaţii speciale
pentru exercitarea atribuţiilor: poate elabora şi are acces la informaţii
clasificate din clasa secretelor de stat şi informaţii clasificate NATO;
3.5. limbi străine:
citit/scris/vorbit: o limbă de circulaţie internaţională - bine.
4. Experienţă:
4.1. în muncă: cel puţin 5 ani;
4.2. în specialitate: cel puţin 5 ani;
4.3. managerială: cel puţin 5
ani;
4.4. perioada pentru acomodarea
la cerinţele postului: 6 luni.
5. Aptitudini şi abilităţi necesare:
• aptitudini de conducere
(organizatorice, decizionale, de coordonare şi control), spirit de observaţie,
de negociere, de cooperare: dezvoltare foarte bune;
• poate să lucreze sub
presiunea timpului;
• posedă cultură de specialitate şi generală;
• are gândire analitică şi conceptuală bună;
• disponibilitate pentru dialog şi negocieri;
• poate să desfăşoare
activităţi în condiţii de supervizare redusă;
• utilizarea tehnicii
informatice şi a aplicaţiilor MS OFFICE: dezvoltare foarte bună.
6. Atitudini necesare/comportament solicitat:
• conduită morală foarte bună;
• spirit de iniţiativă: dezvoltare foarte bună;
• capacitatea de lucru în echipă: dezvoltare foarte
bună;
• imaginaţie, prevedere, flexibilitate, claritatea
ideilor;
• pasiune, receptivitate faţă de nou, perspicacitate,
stabilitate emoţională;
• flexibilitate în gândire: dezvoltare foarte bună;
• perseverenţă: dezvoltare foarte bună;
• exigenţă: dezvoltare foarte bună;
• spirit de autodepăşire de
sine şi de perfecţionare: dezvoltare foarte bună;
• spirit de autodisciplină: dezvoltare foarte bună;
• capacitate de organizare: dezvoltare foarte bună;
• supleţe intelectuală şi comportamentală: dezvoltare
foarte bună;
• fermitate, perseverenţă,
independenţă şi stabilitate: dezvoltare foarte bună.
7. Parametri privind starea
sănătăţii somatice: apt medical pentru funcţia de conducere.
8. Trăsături psihice şi de personalitate: apt
psihologic pentru funcţia de conducere.
C. Condiţii specifice
de muncă
1. Locul de muncă: sediul central al Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative.
2. Deplasări curente: conform
planurilor, programelor şi ordinelor ministrului internelor şi reformei
administrative.
3. Condiţii de muncă: expunere la radiaţii
electromagnetice; încadrarea condiţiilor corespunzătoare locului de muncă şi
activităţilor se face potrivit dispoziţiilor actelor normative în vigoare.
4. Riscuri implicate de post:
stres, afectarea stării fizice generale din cauza radiaţiilor electromagnetice.
5. Compensări:
• indemnizaţie de conducere;
• sporuri şi alte compensări acordate conform
reglementărilor actelor normative în vigoare.
D. Descrierea
sarcinilor, îndatoririlor şi responsabilităţilor postului
1. Sarcini şi îndatoriri:
a) munca de fiecare zi:
• coordonează şi conduce, prin
şefii serviciilor pe care le coordonează, principalele activităţi planificate;
asigură soluţionarea în termen a lucrărilor din domeniul de competenţă;
b) săptămânal:
• desfăşoară şedinţe de conducere cu şefii serviciilor
pe care îi coordonează;
• urmăreşte îndeplinirea obiectivelor şi activităţilor
planificate din domeniul de competenţă;
c) lunar:
• verifică în domeniul de
competenţă şi înaintează directorului, în vederea aprobării, Graficul cu
principalele activităţi ale Unităţii.
d) trimestrial:
• aprobă planurile de
activitate ale serviciilor pe care le coordonează;
• participă la bilanţurile acestora;
e) anual:
• prezintă spre aprobare
proiectul Planului cu principalele activităţi ale Unităţii;
• pregăteşte şi susţine
raportul de evaluare a serviciilor pe care le coordonează;
• coordonează nemijlocit
activitatea de evaluare anuală a personalului din serviciile cu atribuţii în
domeniul planificării strategice şi planificării bugetare pe programe;
f) ocazional
• coordonează, la ordin,
elaborarea unor studii şi cercetări de specialitate în vederea descoperirii
eventualelor disfuncţionalităţi în implementarea documentelor de planificare şi
a programelor bugetare;
• participă la controalele de
fond şi tematice desfăşurate la inspectorate generale (similare), precum şi la
întocmirea documentelor organizatorice, concluziilor şi măsurilor ce se impun,
pe probleme specifice de planificare şi programare bugetară;
• coordonează nemijlocit elaborarea Informării privind
stadiul de îndeplinire a obiectivelor şi acţiunilor din Planul anual de acţiuni
al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative - pentru prezentarea în
şedinţele de conducere ale ministerului;
g) pe linia asigurării protecţiei informaţiilor
clasificate:
• elaborează şi supune aprobării conducerii Unităţii
normele interne privind protecţia informaţiilor clasificate, potrivit legii;
• întocmeşte programul de prevenire a scurgerii de
informaţii clasificate şi îl supune avizării instituţiilor abilitate, iar după
aprobare, acţionează pentru aplicarea acestuia;
• coordonează activitatea de
protecţie a informaţiilor clasificate, în toate componentele acesteia;
• asigură relaţionarea cu
instituţia abilitată să coordoneze activitatea şi să controleze măsurile
privitoare la protecţia informaţiilor clasificate, potrivit legii;
• monitorizează activitatea de
aplicare a normelor de protecţie a informaţiilor clasificate şi modul de
respectare a acestora;
• consiliază conducerea unităţii în legătură cu toate
aspectele privind securitatea informaţiilor clasificate;
• informează conducerea
Unităţii despre vulnerabilităţile şi riscurile existente în sistemul de
protecţie a informaţiilor clasificate şi propune măsuri pentru înlăturarea
acestora;
• acordă sprijin
reprezentanţilor autorizaţi ai instituţiilor abilitate, potrivit competenţelor
legale, pe linia verificării persoanelor pentru care se solicită accesul la
informaţii clasificate;
• organizează activităţi de pregătire specifică a
persoanelor care au acces la informaţii clasificate;
• asigură păstrarea şi organizează evidenţa
certificatelor de securitate şi a autorizaţiilor de acces la informaţii
clasificate;
• actualizează permanent evidenţa certificatelor de
securitate şi a autorizaţiilor de acces;
• întocmeşte şi actualizează
listele informaţiilor clasificate elaborate sau păstrate de Unitate, pe clase
şi niveluri de secretizare;
• prezintă conducătorului
unităţii propuneri privind stabilirea obiectivelor, sectoarelor şi locurilor de
importanţă deosebită pentru protecţia informaţiilor clasificate din sfera de
responsabilitate şi, după caz, solicită sprijinul instituţiilor abilitate;
• efectuează, cu aprobarea
conducerii Unităţii, controale privind modul de aplicare a măsurilor legale de
protecţie a informaţiilor clasificate;
• exercită alte atribuţii în
domeniul protecţiei informaţiilor clasificate, potrivit legii.
2. Atribuţiile
postului:
• coordonează implementarea, la
nivelul ministerului, a sistemului standard de metode şi proceduri de formulare
a documentelor de planificare strategică şi planificare bugetară pe bază de
programe;
• coordonează monitorizarea şi
evaluarea, la nivelul ministerului, a activităţii secretariatelor tehnice ale
comisiilor şi grupurilor de lucru care sunt implicate în procesul de formulare
a documentelor de planificare strategică şi planificare bugetară pe bază de
programe;
• propune, după caz, organizarea unor întâlniri
periodice cu şefii structurilor aparatului central al ministerului şi al
inspectoratelor generale (similare), în vederea informării lor asupra obiectivelor
specifice, acţiunilor preconizate, rezultatele aşteptate, precum şi termenele
de îndeplinire a obiectivelor propuse în planurile de acţiune pentru
implementarea strategiilor aprobate;
• coordonează şi organizează
şedinţe de informare şi dezbatere, precum şi seminarii cu specialiştii din
cadrul ministerului, implicaţi în procesul de formulare şi implementare a
documentelor de planificare strategică şi planificare bugetară pe bază de
programe;
• coordonează elaborarea,
monitorizarea şi actualizarea Planului strategic al ministerului şi a
celorlalte documente de planificare, precum şi programele bugetare ale
ministerului;
• coordonează elaborarea materialului integrator de
evaluare anuală a activităţilor Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, precum şi a sintezei ce se prezintă anual Consiliului Suprem de
Apărare a Tării;
• coordonează elaborarea şi monitorizarea Calendarului
de aplicare a măsurilor necesare îndeplinirii prevederilor Programului de guvernare în domeniile de competenţă ale Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative şi informarea periodică a Comisiei Naţionale de
Prognoză;
• coordonează elaborarea şi
monitorizarea îndeplinirii Planului anual de lucru al Ministerului Internelor
şi Reformei Administrative;
• coordonează nemijlocit elaborarea informării privind
stadiul de îndeplinire a obiectivelor şi acţiunilor din Planul anual de acţiuni
al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative - pentru prezentarea în
şedinţele Colegiului ministerului;
• coordonează nemijlocit activităţile
pentru implementarea componentei de programare bugetară a Planului strategic;
• coordonează nemijlocit
activitatea de elaborare a procedurilor şi metodologiilor pentru stabilirea
necesarului de resurse financiare corelate cu
obiectivele stabilite în Planul strategic;
• coordonează activitatea de elaborare a procedurilor
pentru evaluarea, din punctul de vedere al resurselor financiare, a eficienţei
variantelor de soluţionare din propunerile de politici publice;
• îndeplineşte toate atribuţiile prevăzute în actele
normative, ce decurg din calitatea de funcţionar de securitate al Unităţii.
3. Responsabilităţi:
3.1. responsabilităţi de
planificare:
• coordonează activităţile de
elaborare şi prezintă spre aprobare Planul strategic, Planul de lucru anual cu
principalele activităţi ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative,
Planul de lucru anual al Unităţii şi alte documente de politici publice;
3.2. responsabilităţi de
raportare:
• prezintă rapoarte şi informări pe probleme de
specialitate în şedinţele Colegiului Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative;
3.3. atribuţii de lucru cu publicul:
• reprezintă Unitatea în relaţiile cu publicul; acordă
audienţă persoanelor solicitante;
3.4. luarea deciziilor:
• exercită autoritatea de şef al întregului personal şi
ia decizii, potrivit competenţelor, în toate problemele specifice Unităţii;
3.5. accesul la informaţii:
• are acces la toate documentele ce reprezintă domenii
din competenţa Unităţii în raporturile cu Consiliul Suprem de Apărare a Ţării
şi asigură transmiterea documentelor în termenele prevăzute sau solicitate.
E. Standarde de
performanţă asociate postului
1. indicatori cantitativi: verificarea şi avizarea în
termen a tuturor lucrărilor realizate la nivelul
serviciilor (compartimentelor) subordonate;
2. indicatori calitativi: asigurarea realizării
eficiente şi la termen a obiectivelor, acţiunilor şi măsurilor stabilite,
conform prevederilor legale, cerinţelor postului, ordinelor conducerii
ministerului şi ale directorului; realizarea de lucrări cu un conţinut şi o
formă reprezentative pentru serviciile pe care le conduce nemijlocit;
3. timp: în termenele stabilite de actele normative,
precum şi de dispoziţiile şefilor ierarhici;
4. utilizarea resurselor:
antrenează personalul în activităţi de concepţie, analiză şi sinteză, precum şi
în luarea deciziilor; dezvoltă spiritul inovativ al subordonaţilor; stimulează
la personalul din subordine loialitatea faţă de instituţie şi integritatea
morală în toate acţiunile pe care aceştia le întreprind;
5. mod de realizare: individual şi în echipă; conduce
prin exemplul personal; îndrumă, dezvoltă şi antrenează subordonaţii; deleagă
din atribuţii personalului cu funcţii de conducere aflat în subordine.