ORDIN Nr. 478
din 20 februarie 2008
privind aprobarea schemei de
ajutor de minimis „Sprijin pentru consultanta specifica si instruire
specializata acordata intreprinderilor mici si mijlocii pentru elaborarea si
implementarea proiectelor de investitii", aferenta operatiunii a) „Sprijin
pentru consolidarea si modernizarea sectorului productiv prin investitii
tangibile si intangibile", domeniul major de interventie 1.1 „Investitii
productive si pregatirea pentru competitia pe piata a intreprinderilor, in
special a IMM", axa prioritara 1 „Un sistem de productie inovativ si
ecoeficient", din cadrul Programului operational sectorial „Cresterea
competitivitatii economice"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 190 din 12 martie 2008
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul
ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
în temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă schema de ajutor de minimis „Sprijin pentru consultanţă
specifică şi instruire specializată acordată întreprinderilor mici şi mijlocii
pentru elaborarea şi implementarea proiectelor de investiţii", aferentă
operaţiunii a) „Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului
productiv prin investiţii tangibile şi intangibile", domeniul major de
intervenţie 1.1 „Investiţii productive şi pregătirea pentru competiţia pe piaţă a întreprinderilor,
în special a IMM", axa prioritară 1 „Un sistem de producţie inovativ şi
ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice", prevăzută în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA 1
SPRIJIN PENTRU CONSULTANŢĂ SPECIFICĂ ŞI INSTRUIRE SPECIALIZATĂ
acordată întreprinderilor mici şi mijlocii pentru
elaborarea şi implementarea proiectelor de investiţii, în cadrul Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice"
Art. 1. - Prezenta procedură instituie o schemă
transparentă de ajutor de minimis, denumită „Sprijin pentru consultanţă specifică şi instruire
specializată acordată întreprinderilor mici şi mijlocii pentru elaborarea şi
implementarea proiectelor de investiţii", aferentă operaţiunii a) „Sprijin
pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii
tangibile şi intangibile", domeniul major de intervenţie 1.1 „Investiţii
productive şi pregătirea pentru competiţia pe piaţă a întreprinderilor, în
special a IMM", axa prioritară 1 „Un sistem de producţie inovativ şi
ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice".
Art. 2. - (1) Acordarea ajutoarelor de minimis în
cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind
ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul
CE nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutorului de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. L379/5 din 28 decembrie 2006.
(2) Prezenta schemă nu intră sub incidenţa obligaţiei
de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile
Regulamentului Comisiei Europene nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88
din Tratatul CE ajutorului de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379 din 28
decembrie 2006.
Art. 3. - Schema se aplică pe întreg teritoriul
României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
I. Obiectivul şi
scopul schemei
Art. 4. - Obiectivul schemei de ajutor de minimis este sprijinirea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii
pentru realizarea obiectivului general al Programului operaţional sectorial
„Creşterea competitivităţii economice", şi anume creşterea productivităţii
întreprinderilor din România în conformitate cu principiile dezvoltării
durabile şi reducerea decalajelor în comparaţie cu productivitatea medie a
Uniunii Europene.
Art. 5. - Prezenta schemă are drept scop acordarea de finanţare
nerambursabilă proiectelor de consultanţă specifică şi instruire specializată,
direct legate de elaborarea şi implementarea proiectelor de investiţii de către
întreprinderi mici şi mijlocii (IMM), finanţate în cadrul operaţiunii a) „Sprijin pentru consolidarea şi
modernizarea sectorului productiv prin investiţii tangibile şi
intangibile", domeniul major de intervenţie 1.1 „Investiţii productive şi
pregătirea pentru competiţia pe piaţă a întreprinderilor, în special a
IMM", axa prioritară 1 „Un sistem de producţie inovativ şi
ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice".
II. Baza legală
Art. 6. - Prezenta schemă este elaborată în
conformitate cu:
• Regulamentul Comisiei Europene nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE
ajutorului de minimis, publicat
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379/5 din 28 decembrie 2006;
• Programul operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice", aprobat prin Decizia
Comisiei Europene nr. 3.472 din 12 iulie 2007.
III. Domeniul de aplicare
Art. 7. - Prezenta schemă se adresează întreprinderilor
mici şi mijlocii (inclusiv societăţilor cooperative), cu excepţia
microîntreprinderilor.
Art. 8. - (1) In cadrul acestei
scheme se acordă sprijin financiar pentru următoarele activităţi economice
(conform CAEN, rev. 2):
a) B - Industria extractivă (cu excepţia codurilor: 051
Extracţia cărbunelui superior, 052 Extracţia cărbunelui inferior, 061 Extracţia
petrolului brut, 062 Extracţia gazelor naturale, 0721 Extracţia minereurilor de
uraniu şi toriu, 0892 Extracţia turbei, 091 Activităţi de servicii anexe
extracţiei petrolului brut şi gazelor naturale, 099 Activităţi de servicii
anexe pentru extracţia mineralelor);
b) C - Industria prelucrătoare
(cu excepţia codurilor: 101 Producţia, prelucrarea şi conservarea cărnii şi a
produselor din carne, 102 Prelucrarea şi conservarea peştelui, crustaceelor şi
moluştelor, 103 Prelucrarea şi conservarea fructelor şi legumelor, 104
Fabricarea uleiurilor şi a grăsimilor vegetale şi animale, 105 Fabricarea
produselor lactate, 106 Fabricarea produselor de morărit, a amidonului şi
produselor din amidon, 107
Fabricarea produselor de brutărie şi a produselor făinoase, 108 Fabricarea altor produse alimentare,
109 Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor, 110 Fabricarea băuturilor,
120 Fabricarea produselor din tutun, 191 Fabricarea produselor de cocserie, 192
Fabricarea produselor obţinute prin prelucrarea ţiţeiului, 2051 Fabricarea
explozivilor, 206 Fabricarea fibrelor sintetice şi artificiale, 241 Producţia
de metale feroase sub forme primare şi de feroaliaje, 242 Producţia de tuburi,
ţevi, profile tubulare şi accesorii pentru acestea din oţel, 243 Fabricarea
altor produse prin prelucrarea primară a oţelului, 2451 Turnarea fontei, 2452
Turnarea oţelului, 254 Fabricarea armamentului şi muniţiei, 2591 Fabricarea de
recipienţi, containere şi alte produse similare din oţel, 301 Construcţia de
nave şi bărci, 304 Fabricarea vehiculelor militare de luptă, 331 Repararea
articolelor fabricate din metal, repararea maşinilor şi echipamentelor, 332
Instalarea maşinilor şi echipamentelor industriale);
c) E - Distribuţia apei, salubritate, gestionarea
deşeurilor, activităţi de decontaminare (cu excepţia codurilor: 360 Captarea,
tratarea şi distribuţia apei, 370 Colectarea şi epurarea apelor uzate, 381
Colectarea deşeurilor, 382 Tratarea şi eliminarea deşeurilor, 390 Activităţi şi
servicii de decontaminare);
d) F - Construcţii [cu excepţia codurilor: 411
Dezvoltare (promovare) imobiliară, 4399 Alte lucrări speciale de construcţii
n.c.a].
(2) Prezenta schemă de
minimis nu se aplică pentru:
a) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în sectoarele pescuit şi acvacultura, reglementate de
Regulamentul CE nr. 104/2000 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul
produselor pescăreşti şi de acvacultura, publicat în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. L 17 din 21 ianuarie 2000;
b) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia primară a produselor
agricole, astfel cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind
Comunitatea Europeană;
c) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în procesarea şi comercializarea produselor agricole,
prevăzute în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană, în
următoarele cazuri:
- când valoarea ajutorului este stabilită pe baza
preţului sau a cantităţii acestor produse cumpărate de la producătorii primari
ori puse pe piaţă de agenţii economici respectivi;
- când ajutorul este condiţionat de transferarea lui
parţială sau integrală către producători primari;
d) ajutoarele în favoarea activităţilor de export către
ţări terţe sau statele membre, şi anume ajutoarele legate direct de cantităţile
exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru
alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) ajutoarele care favorizează utilizarea produselor
naţionale în detrimentul celor importate;
f) ajutoarele acordate operatorilor economici care
activează în sectorul cărbunelui, aşa cum este definit în Regulamentul CE nr.
1.407/2002 privind ajutorul de stat pentru industria cărbunelui, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L205 din 2 august
2002;
g) ajutoarele acordate în sectorul transporturilor; h)
sectorul construcţiilor navale;
i) industria siderurgică;
j) sectorul fibrelor sintetice;
k) procesarea şi marketingul produselor care imită ori
substituie laptele sau produsele din lapte, în conformitate cu Regulamentul
Consiliului (CEE) nr. 1.898/1987 privind protejarea denumirilor folosite în
comercializarea laptelui şi a produselor din lapte;
l) ajutoarele acordate
întreprinderilor în dificultate, aşa cum sunt acestea definite în Liniile directoare
comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea
întreprinderilor în dificultate, publicate Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
nr. C 244/2004.
IV. Definiţii
Art. 9. -In sensul prezentei scheme următorii termeni
se definesc astfel:
a) întreprinderi mici şi
mijlocii (IMM) sunt acele întreprinderi care au
mai puţin de 250 de angajaţi şi care au o cifră de afaceri anuală netă ce nu
depăşeşte echivalentul în lei a 50 milioane euro sau care deţin active totale
care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane
euro.
• In cadrul categoriei de IMM, întreprinderea
mijlocie este întreprinderea care are între 50 şi
249 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50
milioane euro, echivalent în lei, sau deţine active totale ce nu depăşesc
echivalentul în lei a 43 milioane euro:
• In cadrul categoriei de IMM, întreprinderea mică este
întreprinderea care are între 10 şi 49 de salariaţi şi realizează o cifră de
afaceri anuală netă de până la 10 milioane euro, echivalent în lei, sau deţine
active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 10 milioane euro.
• In cadrul categoriei de IMM, microîntreprinderea este întreprinderea care are până la 9 salariaţi şi realizează o
cifră de afaceri anuală netă
de până la 2 milioane euro, echivalent în lei, sau deţine active totale care nu
depăşesc echivalentul în lei a 2 milioane euro.
• Incadrarea în categoria IMM se va face în funcţie de
cele 3 tipuri de
întreprinderi: autonome, legate şi partenere, astfel cum sunt acestea definite
în Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare,
care transpune în legislaţia naţională prevederile Recomandării CE nr. 361 din
6 mai 2003 privind definiţia microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici şi
mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20
mai 2003;
b) societate cooperativă (conform Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea
cooperaţiei) - o asociaţie autonomă de persoane fizice şi/sau juridice, după
caz, constituită pe baza consimţământului liber exprimat de acestea, în scopul
promovării intereselor economice, sociale şi culturale ale membrilor
cooperatori, fiind deţinută în comun şi controlată democratic de către membrii
săi, în conformitate cu principiile cooperatiste;
c) cheltuieli eligibile - cheltuielile aferente serviciilor de consultanţă specifică şi
instruirii specializate pentru personalul operativ (în cazul achiziţiilor de
tehnologie/echipamente/ software), direct legate de proiectele de investiţii
finanţate în cadrul operaţiunii a) „Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea
sectorului productiv prin investiţii tangibile şi intangibile", domeniul
major de intervenţie 1.1 „Investiţii productive şi pregătirea pentru competiţia
pe piaţă a întreprinderilor, în special a IMM", axa prioritară 1 „Un
sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul Programului
operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice";
d) rata de actualizare -
rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor
criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe
internet;
e) administrator al schemei - Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism
şi Profesii Liberale, prin Direcţia pentru gestionarea fondurilor comunitare
pentru IMM - organism intermediar;
f) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de
management a Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice".
V. Condiţii de
eligibilitate pentru solicitanţi
Art. 10. - Pot beneficia de facilităţile prevăzute în
prezenta schemă numai operatorii economici care beneficiază de sprijin
financiar acordat prin schema „Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea
sectorului productiv prin investiţii realizate de către întreprinderile mici şi
mijlocii", aferentă operaţiunii a) „Sprijin pentru consolidarea şi
modernizarea sectorului productiv prin investiţii tangibile şi intangibile",
domeniul major de intervenţie 1.1 „Investiţii productive şi pregătirea pentru
competiţia pe piaţă a întreprinderilor, în special a IMM", axa prioritară
1 „Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul Programului
operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice".
Art. 11. - Numărul maxim estimat al întreprinderilor
mici şi mijlocii care pot să beneficieze de sprijin prin această schemă este de
2000.
VI. Modalitatea de acordare a ajutorului de
minimis
Art. 12. - (1) Măsurile de
sprijin acordate în cadrul prezentei scheme constau în alocări financiare
nerambursabile din fonduri comunitare şi naţionale.
(2) Administratorul prezentei scheme de ajutor de
minimis va informa în scris operatorii economici
beneficiari cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme
şi la caracterul de minimis al acestuia1).
Art. 13. - (1) Valoarea maximă a ajutorului de minimis
acordat în cadrul acestei scheme reprezintă 70% din valoarea cheltuielilor
eligibile pentru servicii de consultanţă specifică şi instruire specializată
pentru întreprinderile mici şi mijlocii.
(2) Valoarea finanţării nerambursabile acordate în
cadrul prezentei scheme de minimis este de maximum 10% din totalul cheltuielilor eligibile ale
proiectului de investiţii cu care se află în legătură directă, fără a depăşi
echivalentul în lei a 150.000 euro.
Art. 14. - Beneficiarul de ajutor în cadrul acestei
scheme trebuie să facă dovada unei contribuţii de cel
puţin 30% din cheltuielile eligibile pentru consultanţă specifică şi instruire
specializată, contribuţie asigurată de solicitant fie din resurse proprii, fie
prin finanţare externă (de exemplu credit bancar), într-o formă liberă de
ajutor de stat.
Art. 15. -Ajutoarele plătibile în mai multe tranşe vor
fi actualizate la valoarea de la data acordării ajutorului. Actualizarea se va
face în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului CE nr. 1.998/2006 pentru
aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutorului de
minimis, cu privire la aplicarea ratei de
actualizare.
Art. 16. - (1) Pentru a beneficia de finanţare
nerambursabilă în cadrul acestei scheme, beneficiarul va da o declaraţie
privind ajutoarele de minimis primite în acel an fiscal şi alte ajutoare de minimis primite în ultimii 2 ani
fiscali (fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse
comunitare).
(2) Organismul intermediar va acorda un ajutor de
minimis după ce va verifica, pe baza declaraţiei
pe propria răspundere, faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei
perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din surse ale
statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare, nu depăşeşte
pragul de 200.000 euro, echivalent în lei.
(3) In cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unui operator
economic pe o perioadă de 3 ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării
financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depăşeşte
pragul de 200.000 euro, solicitantul nu poate beneficia de prevederile schemei,
nici chiar pentru acea fracţie din ajutor care nu depăşeşte acest plafon.
VII. Cheltuielile eligibile
Art. 17. - (1) In cadrul schemei pot fi finanţate
cheltuielile eligibile pentru servicii de consultanţă specifică şi instruire
specializată direct legate de proiectele de investiţii finanţate în cadrul
operaţiunii a) „Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului
productiv prin investiţii tangibile şi intangibile", domeniul major de
intervenţie 1.1 „Investiţii productive şi pregătirea pentru competiţia pe piaţă
a întreprinderilor, în special a IMM", axa prioritară 1 „Un sistem de
producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice".
(2) Cheltuielile pentru care se solicită ajutor de minimis nu au fost finanţate în
ultimii 3 ani sau nu sunt finanţate în prezent, nici parţial, nici în
totalitate din alte surse publice.
(3) In cadrul acestei scheme
sunt considerate eligibile următoarele categorii de cheltuieli:
a) elaborarea de studii şi documentaţii preliminare
necesare investiţiei: studiile de amplasament asupra terenului (ridicare
topografică, studiu geologic), studiul pentru organizarea de şantier etc;
b) elaborarea studiilor de soluţie, a documentaţiilor
pentru obţinerea avizelor tehnice de racordare, a proiectelor pentru realizarea
racordărilor la sursele/reţelele de utilităţi din zonă (apă-canal, energie
electrică şi termică, gaze naturale etc);
c) elaborarea planului de afaceri şi a studiilor de
prefezabilitate şi fezabilitate;
d) elaborarea documentaţiei necesare obţinerii
certificatului de urbanism şi a autorizaţiei de construire;
e) elaborarea studiului de impact al proiectului asupra mediului şi de identificare a măsurilor/lucrărilor
necesare în cadrul proiectului, pentru remedierea impactului negativ;
f) elaborarea proiectului de execuţie a investiţiei şi
a detaliilor şi devizelor de execuţie;
g) consultanţă tehnică/tehnologică de specialitate şi
dirigenţie de şantier, necesare realizării investiţiei şi prevăzute în devizul
general;
h) servicii de consiliere a beneficiarului în
managementul şi implementarea proiectului de investiţii (servicii de elaborare
a documentaţiilor pentru achiziţii ale proiectului şi derularea procedurilor
conform reglementărilor naţionale în vigoare, asistenţa beneficiarului în
elaborarea rapoartelor de progres şi a celor administrative şi financiare, în
funcţie de etapele de realizare a proiectului etc);
i) consultanţă pentru achiziţionarea de bunuri
intangibile, cum ar fi software, brevete, licenţe, know-howsau soluţii tehnice
nebrevetate;
j) instruire specializată pentru personalul operativ
(în cazul achiziţiilor de tehnologie/echipamente/software) în cadrul
proiectelor de investiţii în cauză.
(4) Sunt eligibile în cadrul prezentei scheme
cheltuielile prevăzute la alin. (3) lit. a), b), c), d), e) şi f), efectuate
începând cu data intrării în vigoare a schemei de ajutor de minimis.
(5) Cheltuielile eligibile
prevăzute la alin. (3) lit. a), b), c), d), e) şi f) se decontează, după
începerea implementării proiectului de investiţii, în cadrul primei cereri de
rambursare aferente proiectului de investiţii cu care se află în legătură
directă.
(6) Cheltuielile eligibile
prevăzute la alin. (3) lit. g), h), i) şi j) sunt eligibile de la data semnării
contractului de finanţare a proiectului de investiţii cu care se află în
legătură directă.
VIII. Durata de aplicare a schemei
Art. 18. - Prezenta schemă se aplică de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I,
până la 31 decembrie 2013, în limita bugetului alocat.
IX. Bugetul schemei
Art. 19. - Bugetul total estimat al schemei pentru
perioada 2008-2013 este de 21,996819 milioane euro (echivalent în lei),
respectiv:
1)Aşa cum este
prevăzut la art. 3 din Regulamentul CE nr. 1.998/2006 din 15 decembrie 2006
pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutorului de minimis.
- milioane euro -
Anul
|
Total, din care:
|
Fonduri comunitare
|
Fonduri publice naţionale
|
2008
|
3,174105
|
2,364119
|
0,809985
|
2009
|
3,215404
|
2,396748
|
0,818656
|
2010
|
4,274122
|
3,233191
|
1,040931
|
2011
|
4,289606
|
3,389014
|
0,900592
|
2012
|
3,637878
|
2,874115
|
0,763763
|
2013
|
3,405705
|
2,690686
|
0,715019
|
Total 2008-2013
|
21,996819
|
16,947873
|
5,048946
|
X. Modalitatea de derulare a schemei
Art. 20. - Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi
Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, în calitate de organism
intermediar pentru Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice", este autoritatea responsabilă de administrarea prezentei
scheme, sub coordonarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, în calitate de
autoritate de management şi furnizor de ajutor de
minimis, urmând să asigure derularea acesteia şi
fiind răspunzător pentru buna ei desfăşurare.
Art. 21. - (1) Beneficiarul va da o declaraţie pe
propria răspundere, prin care beneficiarul certifică faptul că nu este
îndeplinită nicio condiţie pentru a fi considerat „societate în
dificultate", conform Liniilor directoare comunitare
privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea întreprinderilor în
dificultate (2004/C244/02).
(2) Pentru a demonstra calitatea de IMM, solicitanţii
trebuie să completeze modelul declaraţiei cuprinzând informaţii cu privire la
calificarea unei întreprinderi ca IMM, prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr.
346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Solicitantul va depune, de asemenea, o declaraţie pe propria răspundere, referitoare la alte ajutoare de stat sau
de minimis acordate
pentru aceleaşi costuri eligibile.
(4) Administratorul schemei are obligaţia de a
verifica îndeplinirea tuturor condiţiilor de eligibilitate, atât cele
referitoare la solicitant, cât şi cele referitoare la proiectul de investiţii
finanţat.
Art. 22. - Detalierea modalităţii de derulare a
prezentei scheme se regăseşte în ghidurile solicitantului, aferente schemei
„Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin
investiţii realizate de către întreprinderile mici şi mijlocii", pentru
operaţiunea a) „Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului
productiv prin investiţii tangibile şi intangibile", domeniul major de
intervenţie 1.1 „Investiţii productive şi pregătirea pentru competiţia pe piaţă
a întreprinderilor, în special a IMM", axa prioritară 1 „Un sistem de
producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial
„Creşterea competitivităţii economice", cu care se află în legătură
directă, acestea fiind publicate pe site-ul www.animmc.ro şi pe site-ul Ministerului Economiei şi
Finanţelor www.minind.ro.
XI. Reguli privind
raportarea şi monitorizarea ajutoarelor
Art. 23. - Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe site-ul
http://www.animmc.ro şi pe site-ul Ministerului
Economiei şi Finanţelor, la adresa http://www.minind.ro.
Art. 24. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor
acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia comunitară şi cu prevederile
Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus
în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 436 din 28 iunie 2007.
Art. 25. - Furnizorul de ajutor de stat păstrează
evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată
de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza
prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile
necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia
comunitară în domeniul ajutorului de stat.
Art. 26. - (1) Furnizorul are obligaţia de a
supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune
măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta
schemă sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul
respectiv.
(2) Furnizorul are obligaţia de a transmite
Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat2), toate datele şi informaţiile
necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
(3) In cazul în care există îndoieli serioase cu
privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să
solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la
faţa locului.
(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive
privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile
legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la
data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
(6) Furnizorul va transmite spre informare
Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de la data
adoptării acesteia, conform art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 27. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va
transmite Comisiei Europene, prin intermediul
Consiliului Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în
cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare
pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis.
Art. 28. -Administratorul
prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor
de stat, în formatul şi în termenul solicitate de către acesta, toate datele şi
informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi
monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform
art. 24, 25, 26 si 27.
2) Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin
Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28
iunie 2007.