ORDIN Nr. 4713
din 23 august 2010
privind aprobarea
Regulamentului de organizare ?i functionare a casei corpului didactic si a
Metodologiei de încadrare a personalului didactic si didactic auxiliar în
casele corpului didactic
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 630 din 10 septembrie 2010
In conformitate cu prevederile art. 50 şi 162 din Legea
învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare,
în baza prevederilor art. 5 alin. (2) lit. d) şi art.
32 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 81/2010 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului, cu modificările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a casei corpului didactic, cuprins în anexa nr. 1, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă Metodologia de încadrare a
personalului didactic şi didactic auxiliar în casele corpului didactic,
cuprinsă în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Cu data intrării în vigoare a acestui ordin,
se abrogă orice dispoziţii contrare.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Direcţia generală management, resurse umane
şi reţea şcolară din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului, inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului,
Daniel Petru Funeriu
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a casei corpului didactic
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Casa corpului didactic este unitate
conexă a învăţământului preuniversitar, care funcţionează în fiecare judeţ,
respectiv în municipiul Bucureşti, în baza prevederilor art. 50 alin. (1) din
Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale art. 5 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Casa corpului didactic poate
organiza filiale în judeţ, respectiv în sectoarele municipiului Bucureşti.
Art. 2. - (1) Casa corpului didactic este instituţie cu
personalitate juridică, cu sediu, patrimoniu, siglă şi sigiliu, subordonată
metodologic Direcţiei generale management, resurse umane şi reţea şcolară din
cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
(2) Pe plan local, activitatea casei corpului didactic
este coordonată şi controlată de inspectoratul şcolar, conform prevederilor
art. 142 alin. (m) din Legea nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 3. - Misiunea casei corpului didactic este de a
promova inovaţia şi reforma în educaţie, de a asigura cadrul pentru dezvoltarea
personală şi profesională a personalului din învăţământul preuniversitar, în corelaţie cu standardele profesionale pentru
profesiunea didactică, standardele de calitate şi competenţele profesionale.
Art. 4. - Casa corpului didactic are ca obiectiv
principal organizarea activităţilor de formare continuă şi a activităţilor cu
caracter ştiinţific, metodic şi cultural pentru personalul din învăţământul
preuniversitar, în conformitate cu prevederile art. 162 alin. (1) din Legea nr.
84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 5. - Funcţiile casei
corpului didactic:
a) organizator de programe de
formare continuă pentru personalul didactic şi didactic auxiliar din
învăţământul preuniversitar;
b) centru de resurse, inovaţie
şi expertiză în formarea continuă a personalului didactic şi a managerilor
educaţionali;
c) centru de informare-documentare
şi consultanţă pentru personalul din învăţământul preuniversitar;
d) centru de iniţiere şi de
organizare de activităţi ştiinţifice, metodice şi culturale;
e) editare şi difuzare de carte şi publicaţii;
f) consiliere în managementul
proceselor de dezvoltare personală şi organizaţională;
g) centru metodologic pentru bibliotecarii şi
documentariştii din învăţământul preuniversitar;
h) marketing educaţional: analiza nevoilor de formare,
definirea produselor şi serviciilor oferite (oferta de programe de formare
continuă), promovarea şi furnizarea acestora;
i) bancă de date pentru resursele umane cu statut de
formator în principalele domenii (curriculum, evaluare, management etc),
inspectori şcolari responsabili cu formarea continuă, consultanţi şi experţi;
j) centru de organizare a activităţilor de petrecere a
timpului liber (excursii tematice, şcoli de vară, festivităţi jubiliare pentru
instituţii/personalităţi, reuniuni tradiţionale de ziua învăţătorului, ziua
copilului etc, înfiinţarea unui club al cadrelor didactice care să prilejuiască
întâlniri, schimburi de opinii).
Art. 6. - (1) Pentru realizarea programelor proiectate,
casa corpului didactic colaborează cu specialişti/experţi atât din cadrul
instituţiilor furnizoare de pregătire iniţială, cât şi al celor de formare
continuă - instituţii/organizaţii acreditate de Ministerului Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului.
(2) Extensia în teritoriu a programelor casei corpului
didactic se poate asigura şi prin derularea unor
seturi de programe de formare la distanţă.
Art. 7. - Casa corpului didactic funcţionează şi în
calitate de furnizor de programe de formare continuă pentru personalul din
învăţământul preuniversitar. Programele de formare continuă oferite de casa
corpului didactic în această calitate se vor supune acreditării de către
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
Art. 8. - Casa corpului didactic stabileşte relaţii de
parteneriat cu instituţii de învăţământ de toate gradele, institute de
cercetare ştiinţifică, societăţi ştiinţifice profesionale, biblioteci,
organizaţii guvernamentale şi nonguvernamentale din ţară şi străinătate,
persoane fizice/juridice etc, cu atribuţii în domeniul învăţământului,
educaţiei şi cercetării.
Art. 9. - Casa corpului didactic are drept de editură,
tipografie, centru de multiplicare, librărie şi poate realiza mijloace de
învăţământ, programe pe calculator, material didactic. Casa corpului didactic
poate tipări/edita revistă proprie sau alte tipuri de publicaţii (caiete
metodice, studii, ghiduri metodice etc.) în care valorifică şi popularizează
experienţa şi activitatea de cercetare în educaţie.
Art. 10. -Activităţile casei corpului didactic se
desfăşoară cu prioritate în teritoriul judeţului, respectiv al municipiului
Bucureşti şi în reţeaua naţională a unităţilor de învăţământ.
Art. 11. - (1) Activitatea care se desfăşoară în şi de
către casa corpului didactic este apolitică şi nediscriminatorie.
(2) In spaţiile aparţinând
casei corpului didactic sunt interzise:
- activităţi contrare
prevederilor Constituţiei României, republicată;
- activităţi ale partidelor, formaţiunilor politice;
- activităţi de propagandă politică sau prozelitism
religios;
- activităţi care încalcă normele generale de moralitate.
(3) Casa corpului didactic
poate închiria spaţiile temporar disponibile, în condiţiile respectării
legislaţiei în vigoare.
Art. 12. - (1) Casele corpului didactic pot avea
denumirea simplă „Casa Corpului Didactic a
Judeţului............./Municipiului Bucureşti" sau pot purta numele unei personalităţi
reprezentative din domeniul educaţiei, în semn de recunoaştere a activităţii
depuse.
(2) Atribuirea unei denumiri casei corpului didactic se
face prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului,
la solicitarea instituţiei, înaintată Direcţiei generale management, resurse
umane şi reţea şcolară din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului.
(3) Solicitarea de aprobare privind atribuirea unei
denumiri casei corpului didactic va fi însoţită de:
- memoriu de fundamentare (expunere de motive);
- decizia consiliului de
administraţie al casei corpului didactic;
- acordul consiliului de
administraţie al inspectoratului şcolar;
- avizul organelor
administraţiei publice locale (consiliul judeţean/consiliul local).
CAPITOLUL II
Structura organizatorică şi funcţională a casei corpului didactic
Art. 13. - Structura casei corpului didactic cuprinde:
a) conducerea:
- director;
- consiliu de administraţie;
b) Serviciul resurse,
informare, documentare, consultanţă:
- compartimentul programe (profesori-metodişti);
- bibliotecă;
- informatizare;
- editură (după caz).
Domeniul de activitate al serviciului:
- investigarea nevoilor de perfecţionare, rezultate
din:
• introducerea unor
conţinuturi/cerinţe noi în programele/ legislaţia actuală;
• nevoi rezultate din inspecţia
şcolară care reclamă, pentru anumite cadre didactice, necesitatea
perfecţionării pe arii/domenii anume;
• nevoi concrete, exprimate de potenţialii beneficiari;
- constituirea de cataloage cu
oferte de programe de formare continuă, comunicarea ofertelor şi receptarea
înscrierilor pe canale organizatoric eficiente;
- organizarea/găzduirea unor
programe de formare şi dezvoltare profesională oferite de furnizori de formare
acreditaţi;
- furnizarea de programe de formare continuă,
acreditate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, pe
baza unei oferte care răspunde exigenţelor actuale de pregătire continuă,
derivă din problematica reformei curriculare şi ţine cont de nevoile
individuale de dezvoltare profesională exprimate de personalul din învăţământul
preuniversitar;
- consultanţă/consiliere pentru
dezvoltare profesională/ organizaţională;
- organizarea de cursuri de iniţiere;
- activitate de cercetare,
inovaţie, expertiză;
- activitate de informare-documentare;
- organizarea de activităţi metodico-ştiinţifice,
sesiuni de comunicări, expoziţii permanente de carte, manuale, prezentări şi
lansări de carte/lucrări de specialitate, mese rotunde, întâlniri tematice cu
scriitori, artişti, oameni de ştiinţă;
- organizarea de activităţi
cultural-artistice şi loisir (cenacluri, cluburi, formaţii artistice/sportive,
excursii);
- proiectare, editare, difuzare de mijloace de
învăţământ, carte şi auxiliare educaţionale;
- gestionarea documentelor de intrare/ieşire ale
instituţiei;
- inventarierea şi arhivarea documentelor
corespunzătoare stagiilor şi activităţilor de formare continuă derulate
(suporturi de curs, tabele nominale cu participanţii etc);
c) Compartimentul financiar:
- răspunde de gestionarea
resurselor financiare, de contabilitate.
CAPITOLUL III
Personalul angajat
Art. 14. - Casa corpului didactic are stat de funcţii
propriu, avizat de inspectorul şcolar general şi aprobat de Direcţia generală
management, resurse umane şi reţea şcolară din cadrul Ministerului Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului.
Art. 15. - Casa corpului didactic îşi poate realiza
programele şi cu personal de specialitate din alte unităţi, în sistem de plată
cu ora sau pe baze contractuale, în condiţiile legii.
Art. 16. - (1) Angajarea ca director al casei corpului
didactic se face prin concurs, pe baza metodologiei elaborate de Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului; numirea şi revocarea
directorului se fac prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului.
(2) In baza ordinului de numire în funcţie, directorul
casei corpului didactic încheie un contract de management educaţional cu
ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, pe o perioadă
determinată de cel mult 4 ani. Directorul casei corpului didactic este evaluat
anual.
(3) Directorul casei corpului didactic beneficiază de
indemnizaţie de conducere, în condiţiile legii, şi de rezervare de catedră.
(4) Funcţia de director al
casei corpului didactic este echivalentă cu funcţia de inspector şcolar general
adjunct. Directorul casei corpului didactic se subordonează direct
inspectorului şcolar general.
Art. 17. - Ocuparea posturilor vacante de
profesor-metodist constituite în normă întreagă se
realizează prin concurs specific, pe baza metodologiei elaborate de Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
Art. 18. - (1) Consiliul de administraţie al casei
corpului didactic este format din 3-5 membri şi are următoarea componenţă:
- directorul casei corpului didactic - preşedinte;
- un inspector şcolar general adjunct;
- reprezentanţi ai serviciului
resurse, informare, documentare, consultanţă;
- responsabilul compartimentului financiar;
- reprezentanţi ai instituţiilor partenere ale casei
corpului didactic sau reprezentanţi ai comunităţii locale.
Secretarul consiliului de administraţie este numit de
director dintre membrii acestuia; el consemnează într-un registru special
procesele-verbale ale şedinţelor.
(2) Consiliul de administraţie are rol de decizie în
domeniul administrativ.
(3) Consiliul de administraţie este ales anual, în
şedinţă de analiză şi proiectare a activităţii, şi se întruneşte lunar sau ori
de câte ori consideră necesar directorul sau o treime
din membrii consiliului.
(4) Hotărârile consiliului de
administraţie se iau cu majoritatea simplă de voturi din numărul membrilor
componenţi ai acestuia.
(5) In cazul în care hotărârile
consiliului de administraţie contravin legislaţiei în vigoare, directorul are
drept de veto, informând în acest sens inspectorul şcolar general.
(6) Atribuţiile consiliului de administraţie:
a) elaborează strategiile şi
planurile de activitate ale instituţiei, pe care le înaintează spre aprobare
inspectoratului şcolar;
b) realizează proiectul de
buget, pe care îl înaintează spre aprobare inspectoratului şcolar;
c) elaborează regulamentul de ordine interioară al
instituţiei, pe care îl înaintează spre aprobare inspectoratului şcolar.
Prevederile acestuia nu trebuie să le încalce pe cele ale altor acte normative
elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului;
d) aprobă, la propunerea
directorului, fişele de post pentru personalul angajat;
e) elaborează/aplică instrumentele de evaluare şi
stabileşte calificativele anuale pentru personalul angajat în instituţie;
f) aplică reglementările în
vigoare privind acordarea stimulentelor salariale, precum şi a sancţiunilor;
g) aprobă perioadele
concediului de odihnă, pe baza solicitărilor scrise, pentru personalul angajat
în instituţie;
h) stabileşte strategia de realizare şi gestionare a
resurselor financiare extrabugetare, conform legislaţiei în vigoare.
Art. 19. - (1) Preşedintele consiliului de
administraţie are obligaţia de a convoca, cel puţin semestrial, o adunare
generală, la care participă toţi angajaţii permanenţi ai instituţiei.
(2) Modul de organizare şi de desfăşurare, precum şi
competenţele adunării generale se stabilesc prin regulamentul de ordine
interioară al casei corpului didactic.
Art. 20. - (1) Incadrarea cu personal a casei corpului
didactic se face în conformitate cu prevederile Metodologiei de încadrare cu
personal didactic şi didactic auxiliar în casa corpului didactic, elaborată de
Direcţia generală management, resurse umane şi reţea şcolară din cadrul
Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
(2) Personalul didactic care îşi desfăşoară activitatea
în casa corpului didactic este încadrat, prin detaşare în interesul
învăţământului sau prin concurs, la propunerea directorului instituţiei, prin
decizie emisă de inspectorul şcolar general, iar personalul didactic auxiliar
este încadrat prin decizie emisă de directorul casei corpului didactic.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 21. - Salarizarea personalului casei corpului
didactic, cheltuielile materiale necesare funcţionării instituţiei, precum şi
finanţarea activităţilor de formare continuă, iniţiate şi organizate de casa
corpului didactic şi avizate sau acreditate, se asigură de la bugetul de stat
de către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
Art. 22. - Cadrele didactice încadrate la casa corpului
didactic beneficiază de toate drepturile prevăzute în Legea nr. 128/1997, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 23. - Veniturile realizate de casa corpului
didactic din diverse surse vor fi evidenţiate într-un cont de venituri
extrabugetare. Fondurile obţinute din cursuri contra cost, editură, tipografie,
librărie, sponsorizări etc. se gestionează la nivelul instituţiei, conform
legislaţiei în vigoare.
Art. 24. - (1) Fondurile băneşti provenite de la buget
sunt vărsate în contabilitatea inspectoratului şcolar judeţean. Consiliul de
administraţie al inspectoratului şcolar, la începutul anului bugetar,
repartizează bugetul casei corpului didactic în baza unei analize de nevoi,
elaborată de casa corpului didactic în funcţie de oferta educaţională şi de
planul managerial al acesteia.
(2) Bugetul alocat este adus la cunoştinţa consiliului
de administraţie al casei corpului didactic.
NOTĂ:
In termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentului regulament, directorul şi consiliul de administraţie al casei
corpului didactic vor elabora şi aproba Regulamentul de ordine interioară.
ANEXA Nr. 2
METODOLOGIE
de încadrare a personalului didactic şi didactic
auxiliar în casele corpului didactic
I. Director
Art. 1. - Se normează un post de director pentru
fiecare casă a corpului didactic.
Art. 2. - (1) Funcţia de director al casei corpului didactic se ocupă
prin concurs, pe baza metodologiei elaborate de Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului. Numirea şi revocarea directorului se fac prin
ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
(2) In baza ordinului de numire
în funcţie, directorul casei corpului didactic încheie un contract de
management educaţional cu ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului, pe o perioadă de 4 ani, care poate fi prelungit, cu acordul
părţilor, în urma evaluării performanţelor manageriale.
Art. 3. - Condiţiile de încadrare ca director al casei
corpului didactic sunt precizate în Metodologia de organizare şi desfăşurare a
concursului pentru funcţiile de inspector şcolar general, inspector şcolar
general adjunct din inspectoratul şcolar şi de director al casei corpului
didactic, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului
şi sportului.
Art. 4. - Norma de activitate a directorului casei
corpului didactic este de 40 ore săptămânal, fără obligaţie de predare la
catedră; directorul beneficiază de indemnizaţie de conducere, în condiţiile
legii, şi de rezervare a catedrei.
II. Profesori-metodişti
Art. 5. - Normarea posturilor de profesori-metodişti la
nivelul casei corpului didactic se realizează prin raportare la numărul de
personal didactic şi didactic auxiliar existent la nivelul judeţului, respectiv
al municipiului Bucureşti. Astfel, se normează un post de profesor-metodist la
un număr de circa 1.500 personal didactic, dar nu mai puţin de două posturi
pentru fiecare casă a corpului didactic.
Art. 6. - Condiţii de încadrare pentru
profesorul-metodist:
- studii universitare cu diplomă de licenţă,
corespunzătoare funcţiei didactice din învăţământul preuniversitar (conform
prevederilor art. 7 alin. 3 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare);
- titular în învăţământul preuniversitar;
- cel puţin gradul didactic II în învăţământ;
- vechime în învăţământ de minimum 6 ani, cu competenţe
dobândite în managementul educaţional, managementul de proiect, precum şi
competenţe dobândite în activitatea cu adulţii în domeniul formării continue.
Art. 7. - Angajarea ca profesor-metodist se face prin
concurs specific, pe baza metodologiei elaborate de
Direcţia generală management, resurse umane şi reţea şcolară din Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
Art. 8. - Norma de activitate a profesorului metodist
este de 40 de ore săptămânal, cu obligaţie de predare la catedră, de două ore
săptămânal, în specialitatea înscrisă pe diploma de studii.
Art. 9. - Cadrul didactic titular în învăţământul
preuniversitar şi angajat prin concurs la casa corpului didactic beneficiază de
rezervare a postului didactic sau a catedrei.
Art. 10. - Personalul didactic
încadrat prin concurs la casa corpului didactic pe funcţia de profesor-metodist
va fi evaluat anual de către o comisie propusă de directorul instituţiei şi
avizată de inspectorul şcolar general.
Art. 11. - (1) Casa corpului didactic poate angaja
profesori- formatori, profesori-asociaţi, mentori de
dezvoltare profesională care
realizează efectiv activitate de formare în specialitatea lor şi/sau aria curriculară respectivă.
(2) Profesorul-formator îşi poate desfăşura activitatea
la catedră, cu normă întreagă şi plata cu ora la casa corpului didactic.
Art. 12. - Domeniile de competenţă pentru
profesorul-metodist:
- testarea, prin investigaţii proprii de teren, în
colaborare cu inspectorii şcolari de specialitate, inspectorul responsabil cu
dezvoltarea profesională, directorii unităţilor de învăţământ, responsabilii cu
formarea continuă din şcoli, a nevoii reale de formare continuă la nivel
individual şi al unităţilor de învăţământ;
- identificarea şi valorificarea resurselor umane
(formatori);
- întocmirea de proiecte de programe de formare
continuă: obiective, suport de curs propus de formatori, buget estimativ pe
categorii de cheltuieli;
- prezentarea proiectului de program de formare
consiliului de administraţie al casei corpului didactic, care avizează
folosirea programului în cadrul ofertei de formare a instituţiei;
- monitorizarea/evaluarea derulării programului;
- centralizarea şi promovarea
ofertei de formare educaţională provenite de la instituţii specializate şi de
la inovatorii din reţea privind formarea continuă a personalului didactic,
dezvoltarea parteneriatului social şi comunitar etc;
- participarea la expertizarea
proiectelor de programe prezentate casei corpului didactic pentru înscrierea la
programele naţionale şi internaţionale în domeniul educaţiei şi descoperirea de
surse alternative de finanţare a acestora la nivel zonal;
- asigurarea consilierii metodologice a acţiunilor de
formare continuă în afara casei corpului didactic (unităţi şcolare, zone
defavorizate) organizate de alţi furnizori de formare continuă acreditaţi
(societăţi profesionale, asociaţii, fundaţii, organizaţii nonguvernamentale
etc).
III. Bibliotecar/Documentarist
Art. 13. - Se normează un post de bibliotecar sau de
documentarist pentru fiecare bibliotecă a casei
corpului didactic.
Art. 14. - Pentru ocuparea funcţiilor didactice
auxiliare de bibliotecar şi documentarist trebuie îndeplinite următoarele
condiţii de studii: absolvirea cu examen de diplomă a unei instituţii de
învăţământ, secţia de biblioteconomie, sau a altor instituţii de învăţământ ai căror absolvenţi au studiat în timpul
şcolarizării disciplinele de profil din domeniul biblioteconomiei; pot ocupa
funcţia de bibliotecar/documentarist şi alţi absolvenţi ai învăţământului
superior, postliceal sau liceal cu diplomă, pe perioadă determinată, dacă au
urmat un curs de iniţiere în domeniu. Funcţiile didactice auxiliare de
bibliotecar şi documentarist pot fi ocupate şi de persoanele care au absolvit
cu diplomă ciclul I de studii
universitare de licenţă sau ciclul II de studii universitare de masterat în profilul postului (conform
prevederilor art. 8 lit. a) şi i) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi
completările ulterioare).
Art. 15. - (1) Domeniile de competenţă pentru
bibliotecar/ documentarist:
- facilitarea accesului la informaţie;
- facilitarea folosirii unor surse documentare, cu
ajutorul tehnicilor de informare şi comunicare educative;
- practicarea unei politici documentare prospective
(elaborarea de dosare de documentare, de bibliografii care să susţină orientările politicilor educative şi ale programelor
şcolare etc);
- asigurarea completării judicioase a fondului
documentar (achiziţii, abonamente, donaţii, schimb, transfer), în conformitate
cu programele şcolare şi în funcţie de nevoile de lectură ale utilizatorilor;
- contribuţii la crearea şi gestionarea unui fond
documentar pluridisciplinar şi multimedia;
- contribuţii la dezvoltarea
capacităţii de cercetare documentară;
- îndrumare bibliografică directă a beneficiarilor;
- realizarea operaţiilor de
evidenţă - popularizare, depozitare, catalogare, clasificare, împrumut
interbibliotecar, achiziţii, casare (aprobate);
- organizarea acţiunilor de
popularizare a colecţiilor bibliotecii/mediatecii;
- organizarea de standuri
educaţionale, expoziţii permanente de carte şi/sau manuale, prezentări şi
lansări de carte/lucrări de specialitate, mese rotunde, întâlniri tematice cu
scriitori etc;
- difuzare de mijloace de
învăţământ, carte, auxiliare educaţionale;
- organizarea, coordonarea activităţii de formare
continuă pentru bibliotecarii din unităţile de învăţământ;
- acordarea asistenţei metodologice de specialitate
pentru bibliotecarii instituţiilor de învăţământ preuniversitar din judeţ;
- stabilirea relaţiilor cu instituţiile editoare;
- promovarea/favorizarea
relaţiei cu presa.
(2) Atribuţiile angajaţilor pe posturile de
bibliotecar, respectiv documentarist sunt diferenţiate şi sunt prevăzute în
fişa postului.
IV. Informatician
Art. 16. - Se normează un post de informatician pentru
fiecare casă a corpului didactic care dispune de o reţea de calculatoare.
Art. 17. - Condiţii de încadrare pentru informatician:
absolvirea cu diplomă a unei instituţii de învăţământ superior sau a unei
unităţi de învăţământ preuniversitar de profil. Funcţia didactică auxiliară de
informatician se poate ocupa şi de persoanele care au absolvit cu diplomă
ciclul I de studii
universitare de licenţă sau ciclul II de studii
universitare de masterat în profilul postului.
Art. 18. - (1) Domeniul de competenţă pentru informatician:
- tehnoredactarea cataloagelor cu oferte de programe de
formare continuă;
- software educaţional;
- coordonarea operaţiilor implicate de redactarea,
editarea, multiplicarea oricăror publicaţii ale casei corpului didactic;
- organizarea de cursuri de iniţiere
în utilizarea computerului;
- realizarea bazelor de date
utile desfăşurării optime a activităţii în casa corpului didactic;
- realizarea de demonstraţii multimedia;
- organizarea, coordonarea activităţii de formare
continuă pentru informaticienii din sistemul de învăţământ.
(2) Atribuţiile angajaţilor pe posturile de
informatician sunt prevăzute în fişa postului.
Art. 19. - (1) Angajarea personalului didactic auxiliar
(bibliotecar, documentarist, informatician ) se face prin concurs, organizat
conform legii, la nivelul casei corpului didactic.
(2) Persoanele angajate pe post
de informatician la casa corpului didactic beneficiază de rezervarea catedrei
dacă sunt titulare pe o catedră de specialitate în învăţământ.
(3) Norma de activitate pentru personalul didactic auxiliar angajat la casa corpului didactic este de
40 de ore săptămânal.
V. Administrator financiar
Art. 20. - Se normează jumătate de post de
administrator financiar, cu studii superioare sau medii, dacă instituţia este
ordonator terţiar de credite.
Art. 21. - La nivelul casei corpului didactic posturile
se utilizează în funcţie de necesar şi sunt avizate anual prin statele de
funcţii de către inspectorul şcolar general şi aprobate de Direcţia generală
management, resurse umane şi reţea şcolară din Ministerul Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului.
Art. 22. - Modificarea numărului de posturi se face cu
aprobarea Direcţiei generale management, resurse umane şi reţea şcolară din
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, la propunerea
consiliului de administraţie al casei corpului didactic, propunere avizată de
inspectorul şcolar general.
Art. 23. - Posturile se normează în limitele creditelor
bugetare aprobate, conform legii.