ORDIN Nr. 471
din 8 mai 2008
privind aprobarea
Regulamentului pentru implementarea programului „Termoficare 2006-2015 -
caldura si confort"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 366 din 13 mai 2008
Având în vedere prevederile art. 5 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr. 462/2006 pentru aprobarea programului „Termoficare
2006-2015 - căldură şi confort" şi înfiinţarea Unităţii de management al
proiectului, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative, aprobată cu modificări prin Legea nr.
15/2008,
ministrul internelor şi reformei administrative emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul pentru implementarea
programului „Termoficare 2006-2015 - căldură şi confort", elaborat de
Unitatea de management al proiectului „Termoficare 2006-2015 - căldură",
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
ANEXA
REGULAMENT
pentru implementarea programului „Termoficare
2006-2015 - căldură şi confort"
CAPITOLUL I
Obiectivele
I.1. Introducere
Dezvoltarea sistemelor de alimentare centralizată cu
energie termică (SACET) este opţiunea strategică a Guvernului României, aşa cum
reiese din Hotărârea Guvernului nr. 882/2004 pentru aprobarea Strategiei
naţionale privind alimentarea cu energie termică a localităţilor prin sisteme
de producere şi distribuţie centralizate şi din Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007
pentru aprobarea Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-2020.
Reabilitarea şi modernizarea acestor sisteme sunt în concordanţă cu Strategia
naţională în domeniul eficienţei energetice, aprobată prin Hotărârea Guvernului
nr. 163/2004, şi cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 219/2007 privind
promovarea cogenerării bazată pe cererea de energie termică utilă.
Calitatea de stat membru al
Uniunii Europene impune aplicarea directivelor privind eficienţa energetică la
utilizatorii finali şi serviciile energetice, cogenerarea de înaltă eficienţă,
încadrarea în normele de mediu, precum şi respectarea angajamentelor asumate de
România prin tratatul de aderare.
Incălzirea urbană prin sisteme centralizate şi
utilizarea tehnologiilor moderne de producere, transport şi distribuţie a
energiei termice oferă următoarele avantaje:
• eficienţă energetică ridicată;
• posibilitatea utilizării mai multor tipuri de
combustibili, utilizarea energiei reziduale rezultate în urma unor procese
industriale - apă fierbinte, abur şi a resurselor regenerabile - energie
solară, apă geotermală, biomasă, biocombustibili, deşeuri menajere, alte
deşeuri combustibile etc.;
• exploatare simplă din partea consumatorului, care nu
se implică în activităţi de aprovizionare cu combustibil, întreţinere,
supravegherea funcţionării etc.;
• siguranţă pentru consumator, comparativ cu sursele
individuale;
• poluarea redusă, prin
amplasarea surselor de energie termică în afara zonei locuibile şi realizarea
unui nivel redus de emisii poluante;
• facilitatea aplicării unor politici (locale) de
investiţii, în domeniul eficienţei energetice, al îmbunătăţirii calităţii mediului etc;
I.2. Obiectivele
I.2.1. Obiectivul regulamentului
Punerea în aplicare a programului „Termoficare 2006-2015
căldură şi confort", aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 462/2006, cu
modificările şi completările ulterioare. Implementarea regulilor stabilite în
prezentul regulament va avea ca finalitate modernizarea sistemelor centralizate
de alimentare cu energie termică a localităţilor participante la program.
I.2.2. Obiectivele programului
La finalizarea lucrărilor de modernizare a SACET prin
programul „Termoficare 2006-2015 căldură şi confort" vor fi îndeplinite
următoarele obiective:
- reducerea semnificativă a costurilor cu energia
termică pentru încălzire şi prepararea apei calde de consum pentru toţi
consumatorii racordaţi la sistemele de alimentare centralizată cu energie
termică, prin creşterea eficienţei acestor sisteme şi îmbunătăţirea calităţii
serviciului;
- reducerea consumului de resurse energetice primare cu
cel puţin 1 milion Gcal/an (aproximativ 100.000 tep/an), faţă de consumul de
resurse energetice primare utilizate pentru asigurarea energiei termice pentru
populaţie din anul 2004;
- randamentele energetice anuale ale unităţilor de
producţie a agentului termic vor fi de cel puţin 80% şi de cel puţin 70% la
unităţile ce vor folosi biomasa ca resursă energetică primară, corelat cu
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 219/2007;
- reducerea pierderilor tehnologice în reţelele de
transport al agentului termic primar şi în reţelele de distribuţie până la
valoarea de maximum 15% din cantitatea de energie vehiculată;
- valorificarea pe plan local a potenţialului de
resurse regenerabile pentru acoperirea cererii de energie termică pentru
populaţie şi înlocuirea sau reducerea combustibililor scumpi ori deficitari;
- reducerea atât a emisiilor poluante
în spaţiul urban locuibil generate de utilizarea surselor individuale de
energie termică, cât şi a poluării globale prin diminuarea emisiilor de gaze cu
efect de seră.
CAPITOLUL II
Condiţii de eligibilitate
II.1. Condiţii de eligibilitate pentru beneficiarii
programului „Termoficare 2006-2015 căldură şi confort"
Beneficiarii programului „Termoficare 2006-2015 căldură
şi confort" sunt autorităţi ale administraţiei publice locale care deţin
în proprietate sisteme de termoficare sau părţi ale acestora.
Beneficiarii trebuie să îndeplinească în mod
obligatoriu următoarele condiţii:
1. să facă dovada că sunt proprietarii sistemului de
termoficare sau ai unei părţi a acestuia;
2. să demonstreze că infrastructura existentă şi
terenul aferent proiectului propus sunt libere de
sarcini;
3. să facă dovada existenţei unui compartiment de
specialitate la nivel local cu atribuţii privind desfăşurarea investiţiei de
reabilitare şi eficientizare a SACET;
4. să prezinte hotărârea consiliului local/judeţean
de aprobare a bugetului local/judeţean de venituri şi cheltuieli unde sunt
prevăzute sumele necesare finanţării proiectului (surse proprii şi atrase,
altele decât cele de la bugetul de stat alocate prin prezentul program);
5. să finanţeze toate cheltuielile neeligibile,
cheltuielile ocazionate de pregătirea proiectului şi formularea cererii de
finanţare;
6. să prezinte strategia locală de alimentare cu
energie termică;
7. să prezinte studiul de fezabilitate;
8. să prezinte hotărârea consiliului local/judeţean
de aprobare a strategiei de alimentare cu energie termică;
9. să prezinte hotărârea consiliului local/judeţean
de aprobare a studiului de fezabilitate;
10. să prezinte hotărârea consiliului local/judeţean
privind stabilirea zonei sau a zonelor unitare de încălzire, reprezentând
arealul geografic (zona unei localităţi) aparţinând unei unităţi administrativ-teritoriale
în interiorul căreia se poate promova o singură soluţie de încălzire, respectiv
soluţia adoptată pentru reabilitarea şi eficientizarea
SACET.
Beneficiarii programului sunt direct responsabili de
pregătirea şi managementul proiectului şi nu vor acţiona ca intermediari.
Sumele alocate de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative se vor utiliza etapizat,
numai în proporţia stabilită conform cap. III.
Decontarea situaţiilor de lucrări din sumele alocate de
la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative se va face numai după prezentarea documentelor justificative
aferente plăţii de la bugetul local.
II.2. Condiţii de
eligibilitate a proiectelor
Pentru a putea fi eligibil, un proiect de modernizare a
sistemului centralizat de producere, transport şi distribuţie a energiei
termice trebuie să întrunească următoarele cerinţe:
- proiectul va avea ca temă modernizarea componentelor
eligibile ale SACET, cu respectarea performanţelor minime obligatorii prevăzute
în programul „Termoficare 2006-2015 căldură si confort", cap. III, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 462/2006:
1. unitatea (unităţile) de producţie a agentului
termic;
2. reţeaua de transport al agentului termic primar
(apă fierbinte);
3. staţiile termice sau modulele termice la nivel de
imobil, acolo unde se justifică economic;
4. reţeaua de distribuţie a apei calde şi a agentului
termic de încălzire;
- proiectul trebuie să prezinte o soluţie care să
corespundă principiilor şi conţinutului Strategiei naţionale privind
alimentarea cu energie termică a localităţilor prin sisteme de producere şi
distribuţie centralizate, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 882/2004,
Strategiei Energetice a României pentru perioada 2007-2020, aprobată prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007, Strategiei de valorificare a surselor
regenerabile de energie, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.535/2003,
Strategiei naţionale în domeniul eficienţei energetice, aprobată prin Hotărârea
Guvernului nr. 163/2004, şi Legii nr. 199/2000 privind utilizarea eficientă a
energiei;
- proiectul trebuie să respecte normele europene de
mediu transpuse în legislaţia naţională în domeniu prin Hotărârea Guvernului
nr. 541/2003 privind stabilirea unor măsuri pentru limitarea emisiilor în aer
ale anumitor poluanţi proveniţi din instalaţii mari de ardere, cu modificările
şi completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 349/2005 privind
depozitarea deşeurilor, cu completările ulterioare, Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 152/2005 privind prevenirea şi controlul integrat al poluării,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 84/2006, Hotărârea
Guvernului nr.'780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a
certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră;
- fundamentarea investiţiei se face printr-un studiu
de fezabilitate, corelat cu strategia locală de alimentare cu energie termică a
localităţii şi cu programul propriu de eficienţă energetică, realizat conform
Legii nr. 199/2000, republicată;
- proiectele se pot executa într-o perioadă cuprinsă
în intervalul 2008-2015 şi vor avea anexat un calendar de eşalonare anuală a
lucrărilor de investiţii;
- pentru elaborarea sau reactualizarea, acolo unde
este cazul, a strategiilor locale şi a studiilor de fezabilitate, se vor
respecta cerinţele cuprinse în Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind
aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente
investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a
devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii;
- ordinea de execuţie a lucrărilor de modernizare a
SACET va fi de la consumator spre sursă.
II.3. Condiţii de
eligibilitate a cheltuielilor
Cheltuielile efectuate de beneficiar sunt considerate
eligibile de la data de 1 ianuarie 2008, în condiţiile prezentului regulament.
Pentru a fi eligibile pentru cofinanţare de la bugetul
de stat, cheltuielile trebuie să facă parte din categoriile menţionate mai jos,
să corespundă obiectivelor programului „Termoficare 2006-2015 căldură şi
confort" şi să fie direct legate de obiectivele şi rezultatele proiectelor
propuse spre finanţare.
1. Cheltuieli pentru amenajarea
terenului (precum: demolări; demontări; dezafectări; defrişări; evacuări ale
materialelor rezultate; devieri ale reţelelor de utilităţi din amplasament; sistematizări pe verticală; drenaje;
epuismente etc. - numai cele aferente realizării lucrărilor pentru investiţia
de bază)
2. Cheltuieli pentru amenajarea terenului privind
protecţia mediului (lucrări şi acţiuni de protecţie a mediului; refacerea
cadrului natural şi aducerea la starea iniţială după terminarea lucrărilor,
precum: plantarea de copaci, reamenajarea de spaţii verzi şi altele de aceeaşi
natură)
3. Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor
necesare obiectivului investiţiei [precum: alimentare cu apă; canalizare;
alimentare cu gaze naturale; agent termic; energie electrică; reţele de
comunicaţii (telefonie, radio-tv, internet); drumuri de acces şi căi ferate
industriale; branşare la reţele de utilităţi - care se execută pe amplasamentul
delimitat din punct de vedere juridic ca aparţinând obiectivului investiţiei]
4. Cheltuieli pentru
proiectare şi asistenţă tehnică (eligibile în limita a 10% din totalul
cheltuielilor eligibile ale proiectului):
- studii de teren (studii geotehnice, geologice,
hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrametrice, topografice şi de stabilitate a terenului);
- proiectare şi inginerie (studiu de fezabilitate, proiect
de execuţie, verificarea tehnică a proiectării);
- expertize tehnice pentru lucrări de modernizare sau
consolidare a construcţiilor existente;
- asistenţă tehnică (asistenţă tehnică din partea
proiectantului, dacă nu intră în costurile proiectării; asigurarea
supravegherii execuţiei prin inspectori de şantier desemnaţi de beneficiar).
5. Cheltuieli legate de investiţia de bază - pentru
construcţii şi instalaţii legate de construcţii (execuţie de clădiri;
consolidări, modernizări, reparaţii clădiri; construcţii speciale; instalaţii
aferente construcţiilor, precum: instalaţii electrice, sanitare, instalaţii
interioare de alimentare cu gaze naturale, instalaţii de încălzire, ventilare,
climatizare, PSI, reţele de comunicaţii electronice şi alte tipuri de
instalaţii impuse de destinaţia obiectivului investiţiei)
6. Cheltuieli pentru achiziţia de utilaje şi
echipamente (utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu montaj, utilaje
fără montaj, montaj utilaje tehnologice)
7. Cheltuieli legate de investiţia de bază - pentru
achiziţia de bunuri din categoria mijloacelor fixe corporale
8. Cheltuieli pentru achiziţia de active fixe
necorporale (aplicaţii informatice, licenţe, brevete,
know-how şi alte drepturi de utilizare similare)
CAPITOLUL III
Finanţarea proiectelor incluse în program
Finanţarea proiectelor care vor fi incluse în programul
„Termoficare 2006-2015 căldură şi confort" va avea două componente:
a) sume reprezentând partea de
finanţare de la bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale care
pot fi următoarele:
- surse proprii ale unităţilor
administrativ-teritoriale prevăzute în buget local;
- credite bancare contractate de unităţile
administrativ-teritoriale;
- fonduri nerambursabile, altele decât cele obţinute de
la bugetul de stat de unităţile administrativ-teritoriale;
b) sume alocate de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative ce reprezintă cofinanţare.
Procentul de alocare a sumelor
ce reprezintă partea de cofinanţare este stabilit de către comisia
interministerială în felul următor:
- maximum 70% de la bugetul de stat şi 30% de la
bugetul local din valoarea totală a proiectului de investiţie, în surse noi de
producere a energiei termice ce utilizează resurse regenerabile;
- maximum 60% de la bugetul de stat şi 40% de la
bugetul local din valoarea totală a proiectului de investiţii, în cazul
localităţilor care au venituri proprii mai mici de 100 milioane lei;
- maximum 50% de la bugetul de stat şi 50% de la
bugetul local din valoarea totală a proiectului de investiţii, în cazul
localităţilor care au venituri proprii mai mici de 200 milioane lei şi mai mari
de 100 milioane lei;
- maximum 40% de la bugetul de stat şi 60% de la bugetul local din valoarea totală a proiectului de
investiţii, în cazul localităţilor care au venituri proprii mai mari de 200
milioane lei.
Sumele acordate de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative în cadrul programului
„Termoficare 2006-2015 căldură şi confort" nu constituie ajutor de stat,
beneficiarii (autorităţile administraţiei publice locale) sunt obligate să
îndeplinească următoarele condiţii cumulative:
- investiţiile sunt realizate de autoritatea
administraţiei publice locale în calitate de proprietar al SACET şi nu de
operatorul delegat pentru prestarea serviciului public, chiar dacă operatorul
are ca acţionar autoritatea administrativă locală;
- sumele alocate sunt gestionate direct de autoritatea locală pentru realizarea unor obiective de investiţii
aflate în totalitate în proprietatea acesteia;
- sumele alocate se vor derula exclusiv prin bugetele
de venituri şi cheltuieli ale unităţilor administrativ-teritoriale;
- la contractarea lucrărilor de investiţii se vor
respecta prevederile legale privind achiziţiile publice.
In situaţia în care până la data de 1 septembrie 2008,
totalul sumelor acordate de la bugetul de stat beneficiarilor eligibili este
mai mic decât suma anuală prevăzută în bugetul de stat pentru acest program,
Comisia interministerială de coordonare a programului va redistribui diferenţa
beneficiarilor deja calificaţi.
Pentru finalizarea proiectelor demarate în perioada
2006- 2007 lucrările care au mai rămas de executat pot fi cofinantate în cadrul
acestui program.
CAPITOLUL IV
Etapele accesării programului şi evaluarea
proiectelor
IV. 1. Etapele necesare a fi
parcurse pentru accesarea programului „Termoficare 2006-2015 căldură şi
confort" sunt următoarele:
1. elaborarea sau reactualizarea strategiilor locale
de alimentare cu energie termică a localităţii, în condiţiile prezentului
regulament. Nu sunt luate în considerare decât strategiile care au fost
elaborate/reactualizate începând cu anul 2007 şi au un
orizont de timp de minimum 10 ani;
2. aprobarea strategiei locale de alimentare cu
energie termică a localităţii, de către consiliul local/judeţean;
3. elaborarea sau reactualizarea studiilor de
fezabilitate, conform prevederilor legale;
4. aprobarea studiilor de
fezabilitate de către consiliul local/judeţean;
5. depunerea la Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative, Unitatea de management al proiectului (UMP) a documentaţiei
proiectului pentru obţinerea finanţării (solicitare de finanţare, conform
modelului din anexă, strategie de alimentare cu energie termică a localităţii,
studiu de fezabilitate, hotărârile de aprobare de către autoritatea locală a
strategiei de alimentare cu energie termică, respectiv a studiului de
fezabilitate, însoţite de avizele acordate de autorităţile de reglementare
competente în domeniu -ANRSC şi/sau ANRE, calendarul de eşalonare anuală a
lucrărilor de investiţii).
Solicitantul (autoritatea administraţiei publice
locale) va prezenta documentele care justifică îndeplinirea criteriilor de
eligibilitate impuse de prezentul regulament;
6. analiza şi avizarea de către Unitatea de management
al proiectului a documentaţiei depuse. Unitatea de management al proiectului poate cere autorităţii
locale completarea sau, după caz, refacerea documentaţiei;
7. evaluarea şi prioritizarea de către Unitatea de
management al proiectului a documentaţiilor eligibile;
8. întocmirea de către Unitatea de management al
proiectului a rapoartelor de specialitate pentru fiecare solicitare de
finanţare;
9. aprobarea/respingerea solicitării de finanţare de
către comisia interministerială;
10. comunicarea autorităţii publice locale a aprobării
solicitării de finanţare în vederea includerii sumelor în bugetul local de
venituri şi cheltuieli.
IV.2. Evaluarea proiectelor
In situaţia în care sumele solicitate de beneficiarii
eligibili depăşesc alocările bugetare pentru programul „Termoficare 2006-2015
căldură şi confort" Unitatea de management al proiectului va evalua şi
prioritiza documentaţiile eligibile după următoarele criterii:
- conduc la reducerea semnificativ mai mare a costului
estimat de producere a unităţii de energie termică;
- au o durată de implementare şi o durată de recuperare
a investiţiei mai reduse;
- număr de apartamente şi locuinţe individuale branşate
la SACET iniţial şi în prezent (rata de debransare);
- reducerea consumului de resurse energetice primare
faţă de situaţia existentă (tep);
- îndeplinirea condiţiilor de mediu (perioade de
tranziţie);
- valoarea investiţiei specifice lei/nr. locuinţe
branşate.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Managementul programului „Termoficare 2006-2015 căldură
şi confort" se realizează de către Unitatea de management al proiectului
„Termoficare 2006-2015 căldură" din cadrul Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative.
Implementarea şi monitorizarea pe plan local a
programului „Termoficare 2006-2015 căldură şi confort", precum şi
coordonarea activităţilor privind derularea investiţiilor intră în
responsabilitatea administraţiilor publice locale.
Regulamentul va putea fi modificat sau completat la
propunerea Unităţii de management al proiectului „Termoficare 2006-2015
căldură", cu aprobarea comisiei interministeriale.
ANEXA
SOLICITARE DE FINANŢARE
prin programul „Termoficare 2006-2015 căldură şi confort"
(model)
A. PREZENTAREA AUTORITĂŢII
ADMINISTRAŢIEI PUBLICE LOCALE
Autoritatea publică locală: ................................................................
Sediul
....................................................................................................
Codul fiscal
..........................................................................................
Primar Dl/ Dna
......................................................................................
Telefon...........................Fax.........................E-mail...........................
Structura participaţiilor deţinute de autoritatea
locală:
Numele operatorului economic la care
autoritatea locală deţine participaţii şi
asigură operarea sistemului centralizat de
alimentare cu energie termică a localităţii
|
Număr de înregistrare la registrul
comerţului şi adresa
|
Procent deţinut (%)
|
|
|
|
|
|
|
Descrierea serviciului public de alimentare
centralizată cu energie termică:
Caracteristici şi tendinţe (istoric, stare tehnică,
capacităţi de producţie, reţele de transport şi distribuţie, puncte termice,
apartamente branşate la SACET, grad de debransare, producţie realizată în
ultimii 3 ani şi estimare producţie pentru anul în curs, respectiv pentru următorii
3 ani etc.).
Program de investiţii:
*Prezentaţi principalele investiţii realizate de
administraţia publică locală anul trecut, precum şi programul de investiţii pe
anul curent şi perspectiva în următorii 2 ani, completând tabelul de mai jos:
- lei -
Denumirea obiectivului de investiţii
|
Surse de finanţare
|
Valoarea totală a proiectului de
investiţii
|
Valoarea proiectului
de investiţii finanţată de
administraţia publică locală
|
Data de începere a investiţiei
|
Termen de finalizare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Informaţii privind bugetul de venituri şi
cheltuieli:
Pentru anul trecut, anul curent, bugetul de venituri şi
cheltuieli va fi prezentat în format complet (analitic). Se va prezenta
prognoza bugetului pentru anul viitor.
Alte comentarii:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
B. PREZENTAREA OPERATORULUI
SERVICIULUI DE ALIMENTARE CU ENERGIE TERMICĂ AL LOCALITĂŢII
1. Denumirea operatorului...............................................................
Sediul..................................................................................................
Descrierea activităţii operatorului:
Principalele servicii oferite:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Planul propriu de investiţii :
*Prezentaţi investiţiile
realizate din surse proprii de operatorul economic în ultimii 3 ani, precum şi
planul de investiţii pe anul curent si pe următorii 3 ani, completând tabelul
de mai jos:
- lei -
Denumirea obiectivului de
investiţii
|
Surse de finanţare
|
Valoarea
totală a proiectului de investiţii
|
Valoarea proiectului
finanţată de administraţia
publică locală
|
Data de începere a investiţiei
|
Termen de finalizare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. DESCRIEREA PROIECTULUI DE INVESTIŢII
(Pentru care se solicită cofinanţare de la bugetul de
stat în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 462/2006, cu modificările şi
completările ulterioare)
1. Descrierea proiectului:
1.1. Descrierea investiţiei, menţionând influenţa
acesteia asupra îmbunătăţirii calităţii serviciului, eficienţei energetice şi
preţului final al Gcal furnizate populaţiei etc.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
1.2. Estimări privind economiile de energie anuale în
kWh, Gcal, GJ, tone combustibil etc. şi în termeni valorici (lei). Se vor
compara economiile de energie cu consumul actual de energie, costurile de
producţie şi de operare. Se va menţiona şi modul de estimare în ceea ce
priveşte economiile de energie şi preţurile folosite.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
1.3. Perioada de recuperare a investiţiei (ani sau
luni) luând în considerare toate beneficiile
cuantificabile.
2. Observaţii (orice alte
aspecte importante privind proiectul):
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
D. CONDIŢII DE ELIGIBILITATE A BENEFICIARULUI
Beneficiarii trebuie să îndeplinească în mod
obligatoriu următoarele condiţii:
Nr crt
|
Condiţii de eligibilitate
|
Document justificativ
|
Indeplinire (scurt comentariu, dacă
este cazul)
|
Observaţii
|
DA
|
NU
|
1.
|
Să facă dovada că este proprietar al sistemului de termoficare
sau al unei părţi a acestuia
|
|
|
|
|
2.
|
Să demonstreze că infrastructura existentă şi terenul aferent
proiectului propus sunt libere de sarcini
|
|
|
|
|
3.
|
Să facă dovada existenţei unui compartiment de specialitate
la nivel local cu atribuţii privind desfăşurarea investiţiei de
reabilitare si eficientizare a SACET
|
|
|
|
|
4.
|
Să prezinte hotărârea consiliului local/judeţean de aprobare a
bugetului local de venituri şi cheltuieli unde sunt prevăzute sumele necesare
finanţării proiectului (surse proprii şi atrase, altele decât cele de la
bugetul de stat alocate prin prezentul program)
|
|
|
|
|
5.
|
Să finanţeze toate cheltuielile neeligibile, cheltuielile
ocazionate de pregătirea proiectului şi formularea cererii de finanţare
|
|
|
|
|
Nr crt
|
Condiţii de eligibilitate
|
Document justificativ
|
Indeplinire (scurt comentariu, dacă
este cazul)
|
Observaţii
|
DA
|
NU
|
6.
|
Să prezinte strategia locală de alimentare cu energie termică
|
|
|
|
|
7.
|
Să prezinte studiul de fezabilitate
|
|
|
|
|
8.
|
Să prezinte hotărârea consiliului local/judeţean de aprobare a
strategiei de alimentare cu energie termică
|
|
|
|
|
9.
|
Să prezinte hotărârea consiliului local/judeţean de aprobare a
studiului de fezabilitate
|
|
|
|
|
10.
|
Să prezinte hotărârea consiliului local privind
stabilirea zonei sau a zonelor unitare de încălzire
|
|
|
|
|
11.
|
Beneficiarii programului sunt direct
responsabili de pregătirea şi managementul proiectului şi nu vor acţiona ca
intermediari.
|
-
|
|
|
|
12.
|
Sumele alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative se vor utiliza etapizat, numai în
proporţia stabilită conform cap. III din regulament.
|
|
|
|
|
13.
|
Decontarea situaţiilor de lucrări din sumele alocate de la
bugetul de stat prin bugetul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative se va face numai dupa prezentarea documentelor justificative
aferente plăţii de la bugetul local.
|
|
|
|
|
NOTĂ:
Beneficiarii vor anexa toate documentele care atestă
îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate.
E. CONDIŢII DE ELIGIBILITATE A PROIECTULUI
Pentru a putea fi eligibil, un proiect de modernizare a
sistemului centralizat de producere, transport şi
distribuţie a energiei termice trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
Nr. crt.
|
Condiţii de eligibilitate
|
Document justificativ
|
Indeplinire (scurt comentariu, dacă
este cazul)
|
Observaţii
|
DA
|
NU
|
1.
|
Proiectul va avea ca temă modernizarea
componentelor eligibile ale SACET, cu respectarea performanţelor minime
obligatorii prevăzute în programul „Termoficare 2006-2015 căldură şi
confort", cap. III, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr 462/2006,
modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 381/2008
|
|
|
|
|
2.
|
Proiectul trebuie să prezinte o soluţie care să corespundă
principiilor şi conţinutului Strategiei de valorificare a surselor
regenerabile de energie, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.535/2004,
Strategiei Energetice a României în perioada 2007-2020, aprobată
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007, Legii nr. 199/2000 privind
utilizarea eficientă a energiei, republicată, şi Hotărârii Guvernului nr.
882/2004 pentru aprobarea Strategiei naţionale privind alimentarea cu energie
termică a localităţilor prin sisteme de producere şi distribuţie
centralizate.
|
|
|
|
|
3.
|
Proiectul trebuie să respecte normele europene de mediu transpuse
în legislaţia naţională în domeniu prin Hotărârea Guvernului nr. 541/2003
privind stabilirea unor măsuri pentru limitarea emisiilor în aer ale anumitor
poluanţi proveniţi din instalaţii mari de ardere, cu modificările cu
completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 349/2005 privind
depozitarea deşeurilor, cu modificările şi completările ulterioare,
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 152/2005 privind prevenirea şi
controlul integrat al poluării, Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 privind
stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu
efect de seră.
|
|
|
|
|
Nr. crt.
|
Condiţii de eligibilitate
|
Document justificativ
|
Indeplinire (scurt comentariu, dacă
este cazul)
|
Observaţii
|
DA
|
NU
|
4.
|
Fundamentarea investiţiei se face printr-un studiu de
fezabilitate, coerent cu strategia locală de asigurare a energiei termice
şi cu programul propriu de eficienţă energetic al autorităţii publice
locale, respectiv al operatorului local, realizat conform Legii nr. 199/2000,
republicată.
|
|
|
|
|
5.
|
Proiectele se pot executa într-o perioadă cuprinsă în
intervalul 2008-2015 şi vor avea anexat un calendar de eşalonare anuală a
lucrărilor de investiţii.
|
|
|
|
|
6.
|
Pentru elaborarea sau reactualizarea, acolo unde este cazul, a
strategiilor locale şi a studiilor de fezabilitate se vor respecta
cerinţele cuprinse în Hotărâre Guvernului nr. 28/2008 privind
aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice
aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de
elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de
intervenţii.
|
|
|
|
|
7.
|
Ordinea de execuţie a lucrărilor de modernizare a SACET va fi de la consumator spre sursă.
|
|
|
|
|
NOTA:
Beneficiarii vor anexa toate documentele care atestă îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate.
F. STRUCTURA DE FINANŢARE
Valoarea totală a proiectului este
de..................lei, fără TVA, din care:
I. Buget local..............lei
Finanţare din alte surse atrase de autoritatea publică
locală (se vor prezenta lista surselor de finanţare şi sumele finanţate în
lei), din care:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
II. Solicitare de cofinanţare
de la bugetul de stat.....lei, pentru anul........, corespunzător procentului
de cofinanţare de ....% aferent nivelului veniturilor
proprii ale bugetului local de.....................lei, conform prevederilor
regulamentului de implementare al programului
„Termoficare 2006-2015 căldură şi confort".
Numele reprezentantului legal al autorităţii locale
........................................................................
(semnătura şi ştampila reprezentantului legal)