ORDIN Nr. 46
din 20 aprilie 2007
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare
trimestriale ale institutiilor publice in anul 2007
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 287 din 2 mai 2007
Având în vedere Hotărârea Parlamentului României nr.
19/2007 privind modificarea structurii şi componenţei Guvernului, Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare
în cadrul administraţiei publice centrale şi dispoziţiile art. 4 din Legea
contabilităţii nr. 82/1991, republicată,
în temeiul art. 45 alin. (3) din Legea nr. 90/2001
privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei si finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor
publice în anul 2007, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală a contabilităţii publice şi
a sistemului de decontări în sectorul public va lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire
a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi
finanţelor,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
ANEXA
NORME METODOLOGICE
privind întocmirea şi depunerea situaţiilor
financiare trimestriale ale instituţiilor publice în anul 2007
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale şi locale, alte
autorităţi publice, instituţiile publice autonome şi instituţiile publice
subordonate au obligaţia, potrivit Legii contabilităţii nr. 82/1991,
republicată, să întocmească situaţii financiare trimestriale şi anuale.
Situaţiile financiare care se
întocmesc de instituţiile publice la finele trimestrelor I, II şi III din anul 2007 se compun din:
bilanţul contabil, contul de rezultat patrimonial, situaţia fluxurilor de
trezorerie, conturi de execuţie bugetară şi anexe.
Instituţiile publice întocmesc
situaţiile financiare trimestriale în anul 2007 pe modelele aprobate prin
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 616/2006 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind întocmirea, semnarea, depunerea, componenţa şi modul de
completare a situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice în
anul 2006, precum şi modelele acestora, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 498
din 8 iunie 2006, adaptate structurii indicatorilor aprobaţi în Legea bugetului
de stat pe anul 2007 nr. 486/2006, Legea bugetului asigurărilor sociale de stat
pe anul 2007 nr. 487/2006, precum şi a altor reglementări în vigoare, formulare
afişate pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor: www.mfinante.ro/ legislaţie/reglementari
contabile. La aceeaşi adresă sunt afişate şi corelaţiile dintre formularele
care compun situaţiile financiare.
Termenul de predare la Ministerul Economiei şi
Finanţelor - Direcţia generală a contabilităţii publice şi a sistemului de
decontări în sectorul public - a situaţiilor financiare la finele trimestrului I 2007 este 1 iunie 2007. Pentru trimestrele II şi III termenul este 15 august 2007, respectiv 15 noiembrie 2007.
1. Intocmirea bilanţului contabil şi a contului de rezultat patrimonial
1.1. Instituţiile publice care procedează la evaluarea
activelor fixe potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 81/2003 privind
reevaluarea şi amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituţiilor
publice, aprobată prin Legea nr. 493/2003, cu modificările ulterioare, vor
reflecta în contabilitate operaţiunile respective, astfel:
a) înregistrarea diferenţelor din reevaluare:
%
= 105 „Rezerve din reevaluare"
2111 „Terenuri"
2112 „Amenajări la terenuri"
212 „Construcţii"
213 „Instalaţii tehnice, mijloace de transport,
animale şi plantaţii"
214 „Mobilier, aparatură birotică, echipamente de
protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active
fixe corporale"
b) transferul diferenţelor din reevaluare:
b1) în cazul activelor fixe neamortizabile:
- diferenţele din reevaluare se transferă asupra
conturilor de fonduri:
105 „Diferente din
reevaluare" = %
101 „Fondul bunurilor care alcătuiesc domeniul
public al statului"
102 „Fondul bunurilor care alcătuiesc domeniul privat al statului"
103 „Fondul bunurilor care
alcătuiesc domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale"
104 „Fondul bunurilor care alcătuiesc domeniul privat
al unităţilor administrativ-teritoriale"
b2) în cazul activelor fixe amortizabile:
- diferenţele din reevaluare aferente duratei normale
de utilizare consumate la momentul reevaluării se transferă asupra contului de
amortizare:
105 „Diferenţe din reevaluare" = 281 „Amortizări
privind activele fixe corporale"
- diferenţele din reevaluare aferente duratei normale
de utilizare neconsumate la momentul reevaluării vor fi păstrate în contul 105
„Rezerve din reevaluare" şi urmează să fie trecute asupra contului 117.15
„Rezultatul reportat reprezentând
surplusul realizat din reevaluare" pentru activele fixe amortizate
integral, scoase din funcţiune, transferate cu titlu
gratuit, vândute etc.
105 „Diferenţe din reevaluare"
= 117.15 „Rezultatul reportat reprezentând
surplusul realizat din reevaluare"
1.2. Pentru bunurile transmise fără plată între
instituţii publice conform Hotărârii Guvernului nr. 841/1995 privind
procedurile de transmitere fără plată şi de valorificare a bunurilor aparţinând
instituţiilor publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi altor
acte normative în vigoare, în documentul „Proces-verbal de
predare-preluare", aprobat de ordonatorii de credite ai instituţiilor
publice implicate, se va înscrie valoarea la care se transmite bunul pentru a
fi scăzut din evidenţa instituţiei publice care l-a disponibilizat şi
înregistrat în evidenţa instituţiei publice care a solicitat transmiterea
bunului.
1.3. Instituţiile publice achiziţionează active fixe
necorporale din creditele bugetare prevăzute în bugetul aprobat la titlul X „Active nefinanciare", articolul 71.01, alineatul 71.01.30
„Alte active fixe", indiferent de valoarea acestora.
1.4. Soldul contului 481 „Decontări între instituţia
superioară şi instituţiile subordonate" care evidenţiază transferul
excedentului sau acoperirea deficitului execuţiei bugetare potrivit
prevederilor pct. 2.2-2.4 din Normele metodologice privind închiderea
conturilor contabile, întocmirea
şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie
2006, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 40/2007, se
închide după depunerea situaţiilor financiare anuale prin contul 117
„Rezultatul reportat".
1.5. In anexa nr. 2 „Contul de rezultat
patrimonial", coloana 1 „An precedent" se va completa cu datele de la
31 martie 2006.
1.6. In vederea respectării prevederilor art. 58 din
Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, unităţile administrativ-teritoriale
vor avea în vedere următoarele:
a) în situaţia în care disponibilităţile fondului de
rulment evidenţiate în soldul conturilor 5221 „Disponibil din fondul de rulment
al bugetului local" şi 5222 „Depozite constituite din fondul de rulment al
bugetului local" sunt mai mari decât soldul contului 131 „Fondul de
rulment", ca urmare a efectuării operaţiunilor prevăzute la pct. 8 din
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 467/2005 pentru aprobarea
Precizărilor privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale
instituţiilor publice în anul 2005, se va efectua înregistrarea:
117.02 „Rezultatul reportat-buget local" = 131 „Fondul de rulment" (cu diferenţa dintre soldul conturilor de
disponibilităţi şi soldul contului fondului de rulment);
b) în situaţia în care disponibilităţile fondului de
rulment evidenţiate în soldul conturilor 5221 „Disponibil din fondul de rulment
al bugetului local" şi 5222 „Depozite constituite din fondul de rulment al
bugetului local" sunt mai mici decât soldul contului 131 „Fondul de
rulment", diferenţa trebuie să se regăsească în soldurile conturilor de
active fixe, avansuri acordate pentru active fixe,
active fixe în curs etc.
2. Intocmirea
conturilor de execuţie bugetară şi a anexelor
2.1. Pentru efectuarea de către Ministerul Economiei şi
Finanţelor a operaţiunilor de consolidare a execuţiei bugetare, respectiv a
eliminării transferurilor de sume dintre două bugete componente ale bugetului
general consolidat, cu scopul evitării dublei evidenţieri a acestora, se vor
avea în vedere următoarele:
Instituţiile publice care au prevăzute în bugetul
aprobat credite bugetare la titlul VII „Transferuri între unităţi ale
administraţiei publice" vor asigura transferul sumelor aprobate, având în
vedere următoarele:
- identificarea instituţiilor publice destinatare ale
transferurilor prevăzute în bugetul aprobat şi a codurilor de clasificaţie
bugetară (subvenţii sau contribuţii, după caz) aferente transferurilor
respective;
- virarea transferurilor prevăzute în bugetul aprobat
la termenele prevăzute de lege, astfel încât sumele respective să poată fi
încasate în aceeaşi perioadă cu sumele transferate;
- dacă este posibil, efectuarea de punctaje reciproce
între instituţiile publice care acordă transferuri cu cele care le primesc,
astfel încât să fie asigurată concordanţa între datele raportate în conturile
de execuţie bugetară în cadrul aceleiaşi perioade de raportare.
2.2. Instituţiile publice vor lua măsuri pentru ca
informaţiile reprezentând cheltuieli efective preluate din conturile de
cheltuieli din clasa 6 prezentate în anexa nr. 2 „Contul de rezultat
patrimonial" să corespundă cu cele prezentate în anexa nr. 6 şi anexa nr.
7 „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" -
coloana 7 „Cheltuieli efective".
In acest sens se vor avea în vedere Tabelele de
concordanţă prezentate ca anexe la Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
1.917/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi
conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru
instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, precum şi
prevederile paragrafului 1 de la pct. 3.4 din Normele metodologice privind
închiderea conturilor contabile, întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare
ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2006, aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 40/2007.
2.3. Instituţiile publice - beneficiari finali ai
fondurilor externe nerambursabile - vor raporta în anexa nr. 6 „Contul de execuţie
a bugetului instituţiei publice - Cheltuieli", anexa nr. 7 „Contul de
execuţie a bugetului instituţiei publice - Cheltuieli", anexa nr. 18
„Contul de execuţie a bugetului fondurilor externe nerambursabile -
Cheltuieli" şi sumele plătite ca avansuri şi plăţi intermediare în
momentul efectuării acestora de către Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE sau
alte agenţii/autorităţi de implementare.