DECIZIE Nr. 1 din 10
ianuarie 2006
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 197 din
Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 128 din 10 februarie 2006
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Florentina Balta - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 197 din Codul de procedura fiscala, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Mukamba" - S.R.L. din Targu-Jiu in Dosarul nr.
87/F/2005 al Tribunalului Gorj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal raspunde avocatul autorului exceptiei, lipsa fiind
celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, avocatul autorului exceptiei solicita
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece textul de lege criticat
contravine art. 16 alin. (1) si art. 124 alin. (2) din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public, facand referire la jurisprudenta
Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile de lege criticate nu vin in
contradictie cu prevederile art. 16 alin. (1) si ale art. 124 alin. (2) din
Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 martie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 87/F/2005,
Tribunalul Gorj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 197 din Codul de procedura fiscala. Exceptia a fost ridicata de Societatea
Comerciala "Mukamba" - S.R.L. din Targu-Jiu intr-un dosar ce are ca
obiect solutionarea procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului
declarata de Administratia Finantelor Publice a Municipiului Targu-Jiu
impotriva autorului exceptiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. 189 din Codul de procedura fiscala sunt contrare
prevederilor art. 124 alin. (2) din Constitutie, deoarece stabilesc pentru
organele fiscale un regim preferential in cursul procedurii de reorganizare sau
faliment. Astfel, in timp ce toti ceilalti creditori pot fi obligati la plata
unei cautiuni, potrivit art. 38 alin. (4) din Legea nr. 64/1995, organele
fiscale, in lumina dispozitiilor art. 189 din Codul de procedura fiscala, sunt
exceptate de la plata acestei cautiuni, dobandind astfel, in mod nejustificat,
un avantaj in fata celorlalti participanti la procedura, generandu-se astfel o
lipsa de egalitate in fata justitiei.
Tribunalul Gorj - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca dispozitiile art. 197 din Codul de procedura fiscala intregesc
Legea speciala nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, acesta fiind, de altfel, si rationamentul pentru care, in cursul
procedurii de reorganizare judiciara si faliment s-a stabilit ca nu este
necesar ca un creditor bugetar sa depuna cautiunea, organul fiscal fiind scutit
de plata acesteia.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Guvernul arata ca prevederile art. 197, gresit invocat ca fiind art. 189,
din Codul de procedura fiscala nu vin in conflict cu dispozitiile art. 124
alin. (2) din Constitutie, care statueaza ca "justitia este unica,
impartiala si egala pentru toti", intrucat textul criticat reglementeaza
proceduri care se infaptuiesc in interesul general, si anume recuperarea
creantelor fiscale cuvenite bugetului de stat, iar nu aspecte de fond ce
privesc infaptuirea justitiei propriu-zise. De asemenea, arata ca, potrivit
art. 135 alin. (2) lit. b) din Constitutie, statul are indatorirea de a asigura
protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara, fiind astfel legitimat sa ia masurile legale ce se impun pentru
promovarea acestor interese, exceptia de neconstitutionalitate fiind
neintemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata
este neintemeiata. In acest sens, arata ca nu poate fi retinuta critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 197 din Codul de procedura fiscala
fata de prevederile art. 124 alin. (2) din Constitutie, deoarece dispozitiile
de lege criticate reprezinta o norma de procedura a carei reglementare este de
competenta exclusiva a legiuitorului, care poate institui, in considerarea unor
situatii deosebite, reguli speciale de procedura, potrivit art. 126 alin. (2)
din Legea fundamentala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Desi autorul exceptiei se refera la dispozitiile art. 189 din Codul de
procedura fiscala, din motivarea exceptiei rezulta ca se au in vedere
dispozitiile art. 197 din Codul de procedura fiscala. Astfel, obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 197 din
Codul de procedura fiscala, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 863 din 26 septembrie 2005. Textul art. 197 are urmatorul cuprins:
"Organele fiscale sunt scutite de taxe, tarife, comisioane sau cautiuni
pentru cererile, actiunile si orice alte masuri pe care le indeplinesc in
vederea administrarii creantelor fiscale, cu exceptia celor privind comunicarea
actului administrativ fiscal."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 124 alin. (2) din Constitutie,
referitoare la infaptuirea justitiei.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prin
Decizia nr. 253 din 10 mai 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 593 din 8 iulie 2005, raspunzand la o critica asemanatoare, a
statuat, in esenta, ca legiuitorul a instituit o exceptie in ceea ce priveste
organele fiscale, in sensul ca cererile de deschidere a procedurii reorganizarii
judiciare si a falimentului facute de acestea sunt scutite de consemnarea
vreunei cautiuni. Exceptia isi gaseste justificarea in aceea ca, in ipoteza in
care calitatea de creditor apartine statului, riscul ca debitorul prejudiciat
prin efectul procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului sa nu poata
obtine repararea prejudiciului datorita insolvabilitatii creditorului nu
exista, potrivit principiului ca statul nu este niciodata in incetare de plati.
O alta ratiune a instituirii exceptiei rezida in aceea ca posibilitatea
obligarii statului la plata cautiunii, ca o conditie a admisibilitatii
cererilor formulate prin prepusii sai de incepere a procedurii reorganizarii
judiciare si a falimentului, consacrata cu titlu de regula de art. 38 alin. (4)
din Legea nr. 64/1995, ar impune alocarea si deci indisponibilizarea unor
fonduri bugetare substantiale. Astfel, se constata ca instituirea de catre
legiuitor, prin textul de lege criticat, a unor exceptii de la regula generala
a platii taxelor, tarifelor, comisioanelor sau cautiunii pentru cererile,
actiunile si orice alte masuri pe care organele fiscale le indeplinesc in
vederea administrarii creantelor fiscale nu constituie o atingere adusa
dispozitiilor art. 124 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora
"Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti".
Curtea constata ca solutia adoptata si argumentele ce au stat la baza
acesteia se mentin si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente noi,
de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei in materie a Curtii.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 197 din
Codul de procedura fiscala, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Mukamba" - S.R.L. din Targu-Jiu in Dosarul nr. 87/F/2005 al Tribunalului
Gorj - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 ianuarie 2006.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu