ORDIN Nr. 450
din 10 martie 2009
privind aprobarea
componentei si Regulamentului de organizare si functionare ale Comisiei pentru
derularea mecanismului de acordare a sprijinului financiar, precum si a modului
de gestionare a activitatilor pentru aprobarea sprijinului financiar de la bugetul
de stat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 555 din 10 august 2009
In conformitate cu prevederile art. 6 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.510/2008 privind aprobarea Mecanismului de acordare
a sprijinului financiar de la bugetul de stat prin Programul de creştere a
competitivităţii produselor industriale,
în temeiul art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.720/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă componenţa Comisiei pentru
derularea mecanismului de acordare a sprijinului financiar, prevăzută în anexa
nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Comisiei pentru derularea mecanismului de acordare a sprijinului
financiar, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3. - Se aprobă Modul de gestionare a activităţilor
pentru acordarea sprijinului financiar de la bugetul de stat prin Programul de
creştere a competitivităţii produselor industriale, prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 4. - Membrii Comisiei, prevăzuţi in anexa nr. 1,
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 6. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin orice dispoziţie contrară se abrogă.
Art. 7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei,
Adriean Videanu
ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Comisiei pentru derularea mecanismului de acordare a
sprijinului financiar
Comisia pentru derularea mecanismului de acordare a
sprijinului financiar este formată din 9 membri, după cum urmează:
Preşedinte: - Claudiu Constantin Stafie,
secretar de stat;
Vicepreşedinte: -Anca Marica, director general
adjunct în cadrul Direcţiei generale politică industrială şi competitivitate;
Membri:
- Ciprian Ciobotaru, consilier personal al secretarului
de stat;
- Elena Perju, consilier în cadrul Direcţiei
infrastructura calităţii şi mediu;
- Mariana Voicu, consilier în cadrul Direcţiei generale
politică industrială şi competitivitate;
- Nina Popa, consilier în cadrul Direcţiei buget,
contabilitate internă;
- 3 reprezentanţi ai patronatelor de ramură.
Secretariatul Comisiei va fi asigurat de către Direcţia
generală politică industrială şi competitivitate.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru
derularea mecanismului de acordare a sprijinului financiar
1. Comisia pentru derularea mecanismului de acordare a
sprijinului financiar, denumită în continuare Comisie, funcţionează în
cadrul Ministerului Economiei, cu atribuţii în administrarea fondurilor de la
bugetul de stat, prin Programul de creştere a competitivităţii produselor
industriale, denumit în continuare Program.
2. Principalele
atribuţii ale Comisiei sunt următoarele:
a) organizează şi gestionează întreaga activitate de
acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat prin Program, conform
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.510/2008 privind aprobarea Mecanismului
de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat prin Programul de
creştere a competitivităţii produselor industriale;
b) promovează campanii de informare publică privind
Programul, prin conferinţe şi comunicate de presă, interviuri, întâlniri cu
patronatele, asociaţiile profesionale de profil şi/sau camerele de comerţ şi
industrie, autorităţile locale şi altele, precum şi prezentarea acestuia pe
site-ul Ministerului Economiei - www.minind.ro - Competitivitatea produselor
industriale;
c) evaluează proiectele (documentele) prezentate de
operatorii economici, în ordinea înregistrării lor în Registrul unic de evidenţă
al Comisiei, decide asupra acceptării sau respingerii acordării sprijinului
financiar de la bugetul de stat şi răspunde pentru respectarea condiţiilor de
acordare a sprijinului financiar;
d) evaluează solicitările beneficiarilor privind
modificarea clauzelor contractuale, după caz, decide asupra acceptării sau
respingerii acestora şi răspunde pentru corectitudinea deciziilor;
e) analizează stadiul derulării Programului, stabilind
măsuri în consecinţă;
f) aprobă programul de control şi stabileşte mandatul
reprezentanţilor Ministerului Economiei care verifică, la faţa locului,
realizarea proiectelor;
g) analizează modul de utilizare a fondurilor alocate
şi adoptă măsuri de creştere a eficienţei activităţii;
h) decide asupra necesităţii sistării sprijinului
financiar către beneficiarii Programului care nu respectă clauzele contractuale
şi/sau care furnizează informaţii eronate şi răspunde de respectarea
legislaţiei în vigoare;
i) informează periodic conducerea Ministerului
Economiei asupra modului de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de
stat prin Program şi face propuneri pentru îmbunătăţirea derulării acestuia;
j) asigură realizarea bazei de date privind proiectele
prezentate şi acceptate de Comisie, utilizarea fondurilor alocate, stadiul
realizării proiectelor pentru contractele în derulare, rezultatele
implementării proiectelor.
3. Convocarea Comisiei se face, ori de câte ori este
necesar, de către preşedinte sau de către vicepreşedinte, cu cel puţin 3 zile
lucrătoare înainte de data prevăzută pentru şedinţă.
4. Comisia este legal întrunită dacă sunt prezenţi cel
puţin 6 membri şi decide cu votul majorităţii absolute a numărului de membri
numiţi în cadrul acesteia.
5. Participarea la şedinţele Comisiei reprezintă
sarcină de serviciu şi nu este remunerată.
6. Deciziile Comisiei se consemnează într-un
proces-verbal înscris într-un registru unic înfiinţat în acest scop.
7. Secretariatul Comisiei este asigurat de către
Direcţia generală politică industrială şi competitivitate.
8. Secretariatul Comisiei gestionează următoarele
registre: Registrul unic de evidenţă a proiectelor, Registrul de
procese-verbale, Registrul de evidenţă contracte, Registrul de corespondenţă a
Comisiei, Registrul de evidenţă documente de plată.
9. Informaţiile privind Programul, prezentate pe
site-ul Ministerului Economiei, sunt actualizate prin grija secretariatului
Comisiei.
10. Periodic, secretariatul Comisiei pregăteşte
comunicate de presă privind stadiul derulării Programului, precum şi
materialele necesare pentru promovarea campaniei de informare publică privind
Programul.
11. La şedinţele Comisiei pot participa şi invitaţi, cu
luarea în considerare a domeniilor care fac obiectul proiectelor evaluate.
12. Comisia răspunde pentru întreaga activitate de
acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat prin Program, conform
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.510/2008.
ANEXA Nr. 3
MODUL DE GESTIONARE A ACTIVITĂŢILOR
pentru acordarea sprijinului financiar de la bugetul
de stat prin Programul de creştere a competitivităţii produselor industriale
1. Programul de creştere a competitivităţii
produselor industriale, denumit în continuare Program, se derulează în
cadrul Ministerului Economiei, cu participarea directă a Direcţiei generale
politică industrială şi competitivitate, Direcţiei buget, contabilitate internă
şi Direcţiei generale juridice şi relaţii instituţionale.
2. Toate documentele care au legătură cu Programul se
înregistrează la Registratura Ministerului Economiei, cu excepţia celor
transmise pe fax la secretariatul Comisiei pentru derularea mecanismului de
acordare a sprijinului financiar, denumită în continuare Comisie, care
se înregistrează în Registrul de corespondenţă a Comisiei.
3. Proiectele depuse de potenţialii beneficiari se
înregistrează de către secretariatul Comisiei în Registrul unic de evidenţă a
proiectelor, în ordinea numerelor de înregistrare primite de Registratura
Ministerului Economiei.
4. Proiectele se evaluează de către specialişti din
cadrul Direcţiei generale politică industrială şi competitivitate şi se
analizează în cadrul Consiliului tehnico-economic al aceleiaşi direcţii, pentru
încadrarea operatorilor economici în condiţiile de eligibilitate şi, respectiv,
încadrarea proiectelor prezentate în criteriile de eligibilitate, în
conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.510/2008 privind
aprobarea Mecanismului de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de
stat prin Programul de creştere a competitivităţii produselor industriale.
5. In cadrul şedinţelor Comisiei se prezintă toate
proiectele împreună cu punctul de vedere al Consiliului tehnico-economic al
Direcţiei generale politică industrială şi competitivitate.
6. Secretariatul Comisiei întocmeşte procesele-verbale
ale şedinţelor, pe care le înscrie în registrul prevăzut la pct. 6 din anexa
nr. 2 la ordin.
7. In termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data
desfăşurării şedinţei de evaluare a proiectului, secretariatul Comisiei
transmite notificări operatorilor economici privind deciziile Comisiei.
8. Pentru proiectele acceptate de Comisie,
solicitanţii preiau pe cale electronică de pe site-ul www.minind.ro -
Competitivitatea produselor industriale modelul de contract şi ulterior, după
caz, modelul de act adiţional, modelul de raport tehnico-financiar şi graficul
de lucrări pentru etapa următoare, raportul de evaluare şi valorificare, precum
şi orice informaţii referitoare la Program.
9. Contractele de finanţare întocmite în câte 4
exemplare originale de către beneficiari, depuse la Registratura Ministerului
Economiei, se transmit Direcţiei generale politică industrială şi
competitivitate pentru definitivare. Actele adiţionale întocmite de beneficiari
urmează acelaşi circuit de avizare aplicabil contractelor de finanţare.
10. Contractele de finanţare definitivate primesc un
număr de înregistrare din Registrul de evidenţă contracte.
11. Contractele de finanţare semnate de către
reprezentanţii Direcţiei generale politică industrială şi competitivitate
urmează circuitul de avizare, prin grija secretariatului Comisiei.
12. Contractele de finanţare sunt avizate de Direcţia
generală juridică şi relaţii instituţionale în timp de o zi lucrătoare.
13. Contractele de finanţare/Actele adiţionale se
transmit Direcţiei buget, contabilitate internă, care le verifică şi le
avizează (control financiar preventiv) în termen de maximum 3 zile lucrătoare.
14. Contractele de finanţare la care suma angajată este
mai mare de 30.000 lei se prezintă pentru viză şi controlorului financiar
delegat, reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice, de către
secretariatul Comisiei.
15. Contractele de finanţare se semnează de către
reprezentantul Ministerului Economiei, împuternicit în acest sens.
16. Câte un exemplar original al contractului de
finanţare încheiat se transmite de către secretariatul Comisiei beneficiarilor
Programului, responsabilului de contract din cadrul Direcţiei generale politică
industrială şi competitivitate şi Direcţiei buget, contabilitate internă; un
exemplar al contractului de finanţare se păstrează în arhiva Comisiei.
17. Pentru fiecare contract de finanţare/act adiţional
aprobat de conducerea Ministerului Economiei, Direcţia generală politică
industrială şi competitivitate întocmeşte angajamentele bugetare individuale şi
propunerile de angajare a unei cheltuieli, care se transmit Direcţiei buget,
contabilitate internă.
18. Derularea contractelor de finanţare încheiate cu
beneficiarii se urmăreşte de către Direcţia generală politică industrială şi
competitivitate.
19. Documentele de plată depuse de beneficiari la
registratura ministerului, preluate de către secretariatul Comisiei şi
înregistrate în Registrul de evidenţă documente de plată, se repartizează
responsabililor de contracte din cadrul Direcţiei generale politică industrială
şi competitivitate, care verifică existenţa, legalitatea şi corectitudinea
documentaţiilor de plată în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data
preluării acestora de la secretariatul Comisiei.
20. In cazul în care documentaţiile de plată nu sunt
corespunzător întocmite, Direcţia generală politică industrială şi
competitivitate întreprinde demersurile necesare (în scris, telefonic sau prin
întâlniri directe) în vederea finalizării acestora, iar termenul prevăzut la
pct. 19 se decalează corespunzător.
21. Asigurarea parcurgerii fazei de lichidare a
cheltuielilor, prin verificarea documentelor justificative şi confirmarea pe
propria răspundere a persoanei responsabile că această verificare a fost
realizată, se face de către Direcţia generală politică industrială şi
competitivitate. In situaţia achiziţiei de bunuri şi/sau servicii se verifică
dacă documentele de plată sunt însoţite de documente care atestă că aceasta s-a
realizat pe baza legislaţiei privind achiziţiile publice.
22. Direcţia generală politică industrială şi
competitivitate vizează prin persoanele delegate cu aceste atribuţii, pentru
„Bun de plată", documentele justificative de plată corespunzătoare.
23. Periodic, Direcţia generală politică industrială
şi competitivitate întocmeşte ordonanţarea de plată, separat pentru documentele
de plată cu valoarea sub 30.000 lei şi peste 30.000 lei, şi le depune la
Direcţia buget, contabilitate internă. Se are în vedere ca valoarea însumată a
celor două ordonanţări să fie de minimum 100.000 lei. Numărul maxim de
ordonanţări pe lună este de 3.
24. Direcţia buget, contabilitate internă asigură
plata cheltuielilor efectuate de către beneficiarii Programului, în limita
creditelor bugetare aprobate prin bugetul ministerului cu destinaţia
„Stimularea exporturilor", în condiţiile legii.
25. Urmărirea efectuării fazei de plată a
cheltuielilor se face de către Direcţia generală politică industrială şi
competitivitate care informează telefonic, după caz, operatorii economici
asupra plăţilor efectuate, comunicându-le numărul ordinului de plată.