ORDIN Nr. 444
din 3 iulie 2009
privind aprobarea Planului
de ajustare a efortului de pescuit
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 510 din 24 iulie 2009
Având în vedere Referatul de aprobare al Agenţiei
Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultura nr. 3.426 din 22 iunie 2009,
în temeiul prevederilor:
- art. 7 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 8/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale;
- art. 4 lit. e) din Hotărârea Guvernului nr.
1.194/2008 privind organizarea, structura şi funcţionarea Agenţiei Naţionale
pentru Pescuit şi Acvacultura, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 11 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr.
2.371/2002 al Consiliului din 20 decembrie 2002 privind conservarea şi
exploatarea durabilă a resurselor piscicole în conformitate cu politica comună
în domeniul pescuitului;
- art. 22 din Regulamentul (CE) 1.198/2006 al
Consiliului din 27 iulie 2006 privind Fondul European pentru Pescuit,
ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Planul de ajustare a efortului de
pescuit, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -Agenţia Naţională pentru Pescuit şi
Acvacultura va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale,
Ilie Sârbu
ANEXA
PLAN
de ajustare a efortului de pescuit
1. Introducere
Prezentul plan de ajustare a efortului de pescuit a
fost elaborat în baza Programului operaţional pentru pescuit, în care sunt
prezentate măsurile planificate de administraţia română de pescuit care au ca
scop atât adaptarea flotei de pescuit în funcţie de cotele disponibile, cât şi
implementarea liniilor directoare a Politicii comune de pescuit, respectiv
reducerea capacităţii de pescuit. Aceste măsuri se vor realiza în cadrul Axei
prioritare 1 şi au ca scop, pe lângă reducerea capacităţii de pescuit, crearea
condiţiilor economice pentru susţinerea flotei de pescuit a României la Marea
Neagră.
2. Descrierea flotei româneşti în relaţie cu
starea pescuitului
In România, pescuitul la mare, de-a lungul liniei de
coastă, este limitat la o suprafaţă marină până la izobata de 60m, ca o
consecinţă a caracteristicilor vaselor şi autonomiei lor limitate.
Pescuitul cu traul prezintă un model sezonal şi este
legat de prezenţa speciilor de peşte în zonă. In 2005 speciile cele mai
capturate în Marea Neagră au fost cele de mărime mică, precum: şprot (73,39%),
guvizi (4,67%) şi bacaliar (4,55%). Pe litoralul românesc, pescuitul cu unelte
fixe se caracterizează prin concentrarea activităţii în primele 3/4 luni ale
sezonului (aprilie- iulie), când de regulă speciile se apropie de coastă pentru
hrănire şi reproducere.
Capturile înregistrate în Marea Neagră de către România
au scăzut de la 16.000 de tone în 1980 la aproximativ 2.000 tone în anii recenţi.
Situaţia s-a îmbunătăţit uşor începând cu 2003, semnalându-se o creştere de la
1.612 tone în acel an la 2.026 tone înregistrate în 2005. Mai mult de 70% din
capturi sunt realizate cu vase de tip trauler, restul capturilor provenind din
pescuitul la scară mică.
Aproximativ 40 de tone de calcan au fost descărcate în
2005. In anul 2007 au fost raportate capturi de specii valoroase, precum calcan
(Psetta maxima) şi rechin (Squalus acanthias).
Capturile româneşti de şprot rămân cu mult mai mici
faţă de potenţialul maxim calculat de cercetători. Şi alte specii ar fi
disponibile în cantităţi suficiente dacă navele ar fi echipate cu echipament
adecvat pescuirii lor, aceasta fiind lipsa principală în cele mai multe cazuri.
Astfel în ciuda lipsei generale de resurse în pescuitul românesc, nu se poate
spune că flota românească nu este în echilibru cu stocurile de peşte. De
asemenea, faptul că pescuitul cu traul de fund este interzis, şi traularea nu
are loc lângă ţărm, sprijină ideea că flota operează într-o manieră durabilă.
Din navele de pescuit cu lungimi mai mari de 12 m, nu
toate au fost pe deplin operaţionale în ultimii ani. Marea majoritate a acestor
nave sunt de acelaşi tip, cu o lungime de aproximativ 25 m.
Aceste nave au fost construite în 1980. Vârsta medie a
navelor de pescuit este de aproximativ 20 de ani, multe dintre ele având corpul
din oţel. In prezent sunt într-o stare tehnică proastă, deoarece sunt prost
întreţinute, în timp ce condiţiile sanitare, cele de sănătate şi siguranţă la
bord au nevoie de îmbunătăţire, mai ales lipsa spaţiilor de depozitare la rece.
Design-ul şi motorul permit numai operarea pe timp favorabil. Mai mult de
jumătate din flota costieră la scară mică nu este echipată cu motoare, ceea ce
reprezintă o caracteristică de siguranţă.
Deşi România este o ţară cu ieşire la mare, având o
lungime de litoral de 244 km, în ultimul deceniu, având în vedere noile
condiţiile de practică a pescuitului, cu sistarea subvenţiilor de stat şi
alinierea la principiile economiei concurentiale, s-a produs schimbarea
radicală a condiţiilor de desfăşurare a pescuitului marin naţional. Totodată,
concurenţa creată de deschiderea importurilor de produse pescăreşti, în special
a importurilor de şprot congelat, lipsa de experienţă a unei exploatări în
noile condiţii, îmbătrânirea parcului de nave, cât şi mai ales creşterea
costurilor combustibililor şi a celor de întreţinere au dus la o involuţie
drastică a pescuitului activ în sectorul românesc al Mării Negre.
An de an activitatea de pescuit activ s-a redus
treptat, ajungând ca, în anul 2008, din cele 22 de nave înscrise în Fişierul
navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit să activeze doar 6 nave de pescuit, din
care două nave au desfăşurat sporadic un pescuit specializat de şprot şi alte
specii pelagice şi alte 4, un pescuit specializat de calcan.
Flota românească de pescuit a fost compusă în
conformitate cu cifrele înregistrate în Registrul flotei de pescuit comunitare,
precum şi în Registrul român al navelor de pescuit, pe 1 ianuarie 2007, din 436
de nave ce totalizau tonaj brut (GT) total de 2.357 tone şi o putere
totală de 7.680 kW. După aderare capacitatea a crescut la 440 de nave de
pescuit ce au cumulat o greutate totală de 2.474 tone şi o putere totală de
8.253 kW, datorită noilor intrări din lista „coups partis", la
sfârşitul anului 2007 înregistrându-se după regimul „intrări-ieşiri" un
număr de 439 de nave ce totalizau o greutate totală de 2.426 tone şi o putere
totală de 8.106 kW. La sfârşitul anului 2008, în urma regimului
„intrări/ieşiri" erau înregistrate 438 de nave ce însumau un GT total de
1.670 tone şi o putere totală de 6.241 kW (sursa: Raportul anual al flotei de
pescuit 2008).
2.1. Captura, efortul de pescuit
In sezonul de pescuit din perioada 2001-2008, nivelul
capturilor realizate, exceptând anii 2001 şi 2002, când s-au realizat peste
2.000 tone (2.431 t, respectiv 2.116 tone), a fost destul de redus, situându-se
între 1.390 tone/2006 şi 1.940 tone/2005, după care a scăzut vertiginos la 435
tone/2007 şi circa 177 tone/2008 (date preliminare)
Nivelul capturilor realizate în anul 2008 (date
preliminare), cel mai mic obţinut în ultimii 10 ani, s-a datorat creşterii
costurilor de producţie, cât şi influenţei condiţiilor hidroclimatice asupra
populaţiilor de peşti. Capturile de şprot, specie predominantă a capturilor
anuale, au avut o involuţie considerabilă în ultimul deceniu, scăzând de la
3.318 tone/1997 la 208 tone/2007 şi circa 100 tone/2008. Dacă în trecut
interesul pentru pescuitul calcanului a fost foarte redus, după anul 2001,
operatorii economici ce activează în sectorul litoralul românesc îşi schimbă
opţiunile şi interesul, acordând prioritate dotării navelor cu echipamente şi
unelte de pescuit specializate în pescuitul acestei specii. Capturile au
crescut uşor de la un an la altul, fiind realizate producţii de 12,527
tone/2001 şi 42,031 tone/2004, respectiv 44,32 tone în 2007. Rezultatele
obţinute în anul 2008, 26,016 tone (intervalul martie - august), au fost
aproape asemănătoare cu cele obţinute în anii 2006-2007, acelaşi interval.
In cele 8 luni de activitate de pescuit pe an
(martie-octombrie), din perioada 2001-2008, navele trauler costiere româneşti
au realizat capturi diferite, determinate atât de efortul de pescuit (număr de
nave, zile efective de mare, număr de traulări şi ore de traulare), cât şi de
evoluţia condiţiilor hidroclimatice, starea stocurilor principalelor specii
pescuibile (şprot şi bacaliar) şi a ofertei de desfacere a peştelui pe piaţă,
ele oscilând între circa 100 tone/2008 şi 2.008 tone/2001. Desfăşurarea pescuitului
activ a fost şi este determinată de distribuţia aglomerărilor de peşte, în
special a populaţiilor de şprot şi a cererii pe piaţă a produsului. In ultimii
ani navele pescuiesc doar atunci când au comenzi ferme, având în vedere
costurile ridicate ale combustibililor. Singurele sectoare în care se
desfăşoară activitatea de pescuit sunt Constanţa - Corbu şi Zătoane - Sulina.
Nu acelaşi lucru s-a întâmplat cu cea mai valoroasă
specie, pescuită pasiv de traulerele costiere, calcanul, ale cărui capturi au crescut
în ultimii ani de la 1 tonă pe an/2000 până la 44,32 tone/2007. Perioada cea
mai bună de pescuit este intervalul martie - iulie şi noiembrie - decembrie,
perioadă ce coincide cu formarea aglomerărilor de calcan şi apropierea acestora
de coastă, pentru reproducere şi hrănire, în restul perioadelor se răspândeşte
pe întreaga platformă continentală din zona litoralului românesc al Mării
Negre.
2.2. Componenţa pe specii a capturilor
Caracteristica principală a capturilor de peşti
realizată în sectorul marin românesc este prezenţa unui număr foarte mare de
specii (peste 20), dintre care de bază sunt speciile de talie redusă (şprot,
hamsie, bacaliar, guvizi). De remarcat este faptul că ponderea speciilor
valoroase (calcan, rechin, sturioni, stavrid, zărgan, scrumbie de Dunăre,
stavrid, chefal, lufar) continuă să fie scăzută, cu toate că stocurile acestora
au o tendinţă de refacere.
In perioada 2001-2008, pe întreg ansamblu sectorului
românesc şi pe întreaga perioadă de pescuit (martie - noiembrie), dominanţa în
capturi a revenit în principal speciilor şprot (Sprattus sprattus) şi
calcan (Psetta maeotica), alături de care au mai apărut speciile
tradiţionale: hamsie (Engraulis encrasicolus), bacaliar (Merlangius
merlangus ponticus), guvizi (Gobiidae), stavrid (Trachurus
mediterraneus ponticus), rechin (Squalus acanthias), chefal (Mugidae),
alte specii.
In baza rezultatelor obţinute în cele 4 expediţii de
cercetare efectuate în anul 2008, putem aprecia că valoarea biomasei
aglomerărilor de şprot a oscilat între 9.285 tone/mai şi 62.900 tone/iunie, iar
de calcan, între 411,1 tone şi 504,2 tone. In baza evaluărilor efectuate în
perioada 1998-2007 pentru principalele specii pescuibile de peşti, precum şi a
rezultatelor obţinute în cercetările efectuate în anul 2008, se pot aprecia
următoarele stocuri şi estimări ale TAC-ului (captura totală admisibilă),
pentru specia şprot şi calcan din sectorul litoralul românesc al Mării Negre
(tabelul nr. 1)
Tabel 1
Valoarea stocurilor (tone) şi valoarea estimativă a
TAC-ului pentru sectorul românesc (sursa: Institutul Naţional de Cercetare şi
Dezvoltare „Grigore Antipa" - Constanţa)
Specia
|
Stoc (t)
(sector românesc)
|
TAC (t)
(estimat)
|
Metoda de determinare
|
Şprot
|
60.000
|
10.000
|
Metoda suprafeţelor
|
Calcan
|
1.300
|
50
|
Metoda suprafeţelor
|
Cele prezentate mai sus permit evidenţierea
următoarelor aspecte, semnalate la nivelul anului 2008:
- Pentru speciile şprot şi calcan din zona
litoralului românesc, formarea aglomerărilor şi disponibilitatea în pescuit
sunt puternic influenţate de variaţia condiţiilor de mediu.
- La fel ca şi în anul 2007, în anul 2008 biomasa
maximă a aglomerărilor de şprot a fost apreciată la 60.000 tone, fiind
recomandat un TAC de 10.000 tone.
Comparând valorile TAC-ului şi ale capturilor realizate
în perioada 2001-2007, rezultă că pentru speciile şprot şi calcan cantitatea
anuală capturată în sectorul marin românesc nu a depăşit limitele lor
biologice.
3. Măsuri şi recomandări privind administrarea şi
gestionare durabilă a resurselor
In vederea creării premiselor dezvoltării pescuitului
costier, de-a lungul litoralului românesc, abordând o metodă de gestionare
sustenabilă, sunt necesare:
- reducerea efortului de pescuit, cu precădere a
navelor cu un grad ridicat de uzură morală, energofage şi poluante;
- înnoirea şi modernizarea navelor în vederea
îmbunătăţirii siguranţei navigaţiei şi asigurarea condiţiilor de păstrare a
produselor pescăreşti;
- proiectarea de ambarcaţiuni specifice activităţilor
marine;
- dotarea pescarilor cu ambarcaţiuni mici, sub 12 m,
proiectate, construite şi adaptate condiţiilor mediului marin;
- îmbunătăţirea şi reproiectarea uneltelor de pescuit;
- dezvoltarea infrastructurii în scopul de a asigura o
industrie pescărească profitabilă şi competitivă pe termen lung, prin
modernizarea şi construirea de porturi pescăreşti şi puncte de debarcare.
4. Impactul planului de reducere a efortului
asupra capacităţii
Pentru a obţine echilibrul necesar între capacitatea
flotei şi posibilităţile de pescuit disponibile, România a adoptat Planul
strategic naţional privind dezvoltarea pescuitului şi Programul operaţional
pentru pescuit. Planul naţional strategic (PNS) a fost pregătit pentru
perioada 2007-2013, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr.
1.198/2006 al Consiliului din 27 iulie 2006 privind Fondul European pentru
Pescuit. Programul operaţional pentru pescuit (POP) a fost pregătit în
conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului pentru
definirea măsurilor sub incidenţa celor patru axe prioritare pentru dezvoltarea
sectorului pescăresc, acvacultura şi procesare. POP a fost aprobat în decembrie
2007.
Datorită faptului că navele de pescuit sunt vechi,
prost întreţinute şi au unelte învechite, PNS prevede o oportunitate de a
reduce numărul de nave prin oferirea ajutoarelor de stat pentru încetarea
temporară sau permanentă a activităţii de pescuit. Incetarea temporară sau
permanentă a activităţii de pescuit trebuie să îi permită României ajustarea
efortului de pescuit a anumitor segmente ale flotei în conformitate cu Politica
comună de pescuit. Totuşi, România doreşte să păstreze un nivel minim pentru
flota de pescuit (minimum vitalis) care poate fi estimat la 12-13 nave
moderne şi performante. Flota de pescuit trebuie reînnoită şi modernizată, ceea
ce ar asigura piaţa cu produsele cerute, fără mărirea presiunii asupra
resurselor naturale.
4.1. Incetarea permanentă a activităţii de pescuit
Incetarea permanentă a activităţii de pescuit este unul
dintre cele mai importante elemente din Planul de ajustare a efortului de
pescuit. Obiectivul acestui program de ajustare a efortului de pescuit este de
a atinge până la sfârşitul anului 2013 o reducere cu cel puţin 1300 kW,
respectiv 520 tone, aşa cum este prevăzut în tabelul 2.
Cifrele menţionate mai sus sunt estimative, deoarece
este greu de calculat cu exactitate reducerea capacităţii navelor, având în
vedere caracterul de „voluntariat" al acestui plan de ajustare a efortului
de pescuit.
Tabelul 2
Premizele evoluţiei efortului de pescuit
Indicatori Obiective
2013
|
Reducerea capacităţii flotei prin încetarea temporară sau
permanentă a activităţii navelor de pescuit:
•GT
•kW
|
Reducere cu minimum 520 tone
Reducere cu minimum 1300 kW
|
Gradul de modernizare a flotei de pescuit
|
- 80% din navele de pescuit
- 70% din flota pescuitului la scară-mică
|
4.2. Modernizarea şi investiţii la bordul navelor
Această măsură va sprijini creşterea competitivităţii
flotei româneşti prin adaptarea caracteristicilor navelor şi ambarcaţiunilor la
cerinţele moderne privind siguranţa navigaţiei, îmbunătăţirea condiţiilor de
muncă şi de depozitare a capturilor. Investiţiile făcute pentru modernizare pot
cuprinde: a) motoare noi cu un consum redus de combustibil şi un impact redus
asupra mediului;
b) echipamente ce fac posibilă menţinerea şi păstrarea
capturilor accidentale la bord;
c) echipamente ce reduc impactul asupra habitatelor şi
speciilor care nu se comercializează;
d) echipamente ce reduc impactul asupra ecosistemelor
şi bentosului;
e) investiţii pentru unelte de pescuit mai selective
(sprijinul este acordat până când acestea devin obligatorii);
f) echipamente pentru îmbunătăţirea condiţiilor de
muncă şi siguranţă la bord.
5. Durata, monitorizarea şi raportarea
Durata prezentului plan de ajustare a efortului de
pescuit este stabilită pentru perioada 2009-2013. Punerea în aplicare a
Planului de ajustare a efortului de pescuit va fi monitorizată, pentru a se
asigura atât eficienţa măsurilor ce urmează a fi aplicate, cât şi îndeplinirea
cerinţelor din regulamentul Fondului European pentru Pescuit (FEP) şi
reducerea permanentă a efortului de pescuit.
6. Măsuri de raportare
In cadrul obligaţiilor prevăzute la art. 67 din
Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului, Autoritatea de management
pentru Programul operaţional pentru pescuit pentru perioada 2007-2013,
reprezentată de Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura (ANPA), va
întocmi un Raportul anual privind punerea în aplicare a POP aferent anului
anterior.