ORDIN Nr. 443
din 11 iunie 2010
privind aprobarea Normei
tehnice feroviare „Vehicule de cale ferata. Unsori pentru cutiile de osie cu
rulmenti"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 473 din 9 iulie 2010
In temeiul prevederilor art. 3 alin. (2) lit. k) din
anexa nr. 2 „Regulament de organizare şi funcţionare al Organismului Notificat
Feroviar Român la anexa nr. 1 „Regulament de organizare şi funcţionare a
Autorităţii Feroviare Române - AFER" la Hotărârea Guvernului nr. 626/1998
privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Feroviare Române -AFER, cu
modificările şi completările ulterioare, şi al art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Norma tehnică feroviară „Vehicule
de cale ferată. Unsori pentru cutiile de osie cu rulmenţi", prevăzută în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prevederile prezentei norme tehnice feroviare
se aplică de către operatorii de transport feroviar, de către deţinătorii
vehiculelor feroviare, în vederea elaborării documentaţiei aferente procurării
unsorilor necesare vehiculelor feroviare, de către operatorii economici
autorizaţi ca furnizori feroviari care fabrică şi/sau livrează unsori consistente
pe bază de litiu, de către operatorii economici care fabrică sau repară cutii
de osie cu rulmenţi, pentru întocmirea documentaţiilor de licitaţie necesare
achiziţionării unsorii şi de către Autoritatea Feroviară Română - AFER în
activităţile de avizare a documentaţiei tehnice, de
omologare/certificare/agrementare tehnică feroviară şi de inspecţie tehnică a
vehiculelor feroviare. Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 30 de zile de
la data publicării.
Prezentul ordin a fost emis cu respectarea prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea şi
realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor
tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societăţii
informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi
Comisia Europeană, cu modificările ulterioare.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
ANEXĂ
NORMĂ TEHNICĂ FEROVIARĂ
„Vehicule de cale ferată. Unsori pentru cutiile de
osie cu rulmenţi"
COD NTF 51-002:2010
Norma tehnică feroviară are caracter obligatoriu.
Preambul
Prezenta normă tehnică feroviară stabileşte condiţiile
tehnice de fabricare, omologare şi furnizare pentru unsorile pe bază de săpun
de litiu utilizate la gresarea rulmenţilor de la cutiile de osie ale
materialului rulant feroviar în scopul asigurării funcţionării acestora în
condiţii de fiabilitate şi siguranţă.
Elaborarea prezentei norme tehnice feroviare a apărut
ca o necesitate de corelare a documentelor existente sau nou-apărute
referitoare la unsoarea pentru cutii de osie în vederea tratării unitare de
către beneficiari a ofertelor de pe piaţă, precum şi a produselor noi. Astfel,
se pun la dispoziţia utilizatorilor de unsori pentru cutii de osie date
relevante, caracteristici şi metode de încercare care să îi ajute în alegerea
produsului cel mai performant şi să aprecieze, în acest context, şi ofertele de
preţ.
Prevederile prezentei norme tehnice feroviare se
utilizează de către operatorii de transport feroviar şi operatorii economici
care achiziţionează unsori pentru cutiile de osie ale materialului în vederea
lubrifierii rulmenţilor, pentru întocmirea caietelor de sarcini, pentru
achiziţia prin licitaţie a produselor, precum şi de către operatorii economici
care fabrică şi furnizează unsori pentru cutii de osie necesare omologării
produselor.
La baza elaborării prezentei norme tehnice feroviare au
stat fişa UIC 814, SREN 12081, STAS 12721-89, caiete de sarcini, specificaţii
şi fişe tehnice elaborate de furnizori specializaţi, având ca scop tratarea
unitară din punct de vedere tehnic şi asigurarea interschimbabilităţii acestui
produs deosebit de important în siguranţa circulaţiei feroviare.
Cifrele din parantezele drepte din cuprinsul normei
tehnice feroviare indică documentele de referinţă prevăzute în anexa nr. 1 la
prezenta normă tehnică feroviară.
1. Generalităţi
1.1. Scop
(1) Prezenta normă tehnică feroviară stabileşte
cerinţele de calitate pe care trebuie să le îndeplinească unsorile consistente
pe bază de litiu, utilizate pentru lubrifierea rulmenţilor cutiilor de osie ale
vehiculelor feroviare care nu fac obiectul specificaţiilor tehnice pentru interoperabilitate
existente, în vigoare şi care sunt în exploatare în cadrul sistemului de
transport feroviar din România.
(2) Norma tehnică feroviară stabileşte, de asemenea,
cerinţele minime ale unsorilor pentru rulmenţii cutiilor de osie în scopul
respectării condiţiilor de funcţionare a cutiilor de osie/tipului vehiculului
pe care acestea sunt montate; cerinţele de omologare tehnică; cerinţele de
verificare/evaluare a conformităţii produselor; metodele de control al
calităţii şi de supraveghere a calităţii unsorilor aferente inspecţiei tehnice,
precum şi condiţiile de utilizare.
1.2. Domeniul de aplicare
(1) Prevederile prezentei norme tehnice
feroviare sunt destinate:
a) aplicării de către operatorii economici care fabrică
şi/sau livrează unsori consistente pe bază de litiu;
b) întocmirii specificaţiilor tehnice de produs şi a
documentaţiei de omologare/evaluare a conformităţii produsului de către
operatorii economici care fabrică sau repară cutii de osie cu rulmenţi;
c) procurării şi utilizării unsorilor de către
deţinătorii vehiculului feroviar;
d) întocmirii caietelor de sarcini şi a specificaţiilor
tehnice în cadrul procedurilor de achiziţii publice;
e) avizării caietelor de sarcini, specificaţiilor
tehnice, de încercare şi de inspecţie tehnică.
(2) Aplicarea prezentei norme tehnice feroviare la
produsele legal comercializate în alt stat membru al Uniunii Europene este în
conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 764/2008 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a unor proceduri de aplicare a
anumitor norme tehnice naţionale pentru produsele comercializate în mod legal
în alt stat membru şi de abrogare a Deciziei nr. 3.052/95/CE.
(3) Cerinţele prezentei norme tehnice feroviare nu se
aplică produselor fabricate legal şi/sau comercializate în alt stat membru al
Uniunii Europene sau în Turcia ori fabricate legal într-un stat participant la
Asociaţia Europeană a Liberului Schimb - EFTA, care este parte contractantă la
acordul Spaţiul Economic European - EEA.
1.3. Sistemul de management al calităţii
In vederea ţinerii sub control a proceselor de
fabricaţie, a monitorizării şi măsurării calităţii unsorii, furnizorii trebuie
să stabilească şi să implementeze un sistem de management al calităţii. Pentru
pregătirea şi implementarea acestui sistem trebuie respectate prevederile din
[68].
1.4. Clasa de risc
Unsoarea destinată lubrifierii rulmenţilor cutiilor de
osie de la materialul rulant motor şi tractat se încadrează în clasa de risc
1A, conform prevederilor din [1].
1.5. Condiţii generale
(1) Condiţiile tehnologice pentru fabricaţie şi pentru
controlul proceselor de fabricaţie a unsorilor destinate cutiilor de osie ale
vehiculelor feroviare sunt specifice fiecărui furnizor feroviar şi trebuie
stabilite astfel încât produsele să aibă caracteristicile din prezenta normă
tehnică feroviară.
(2) Unsorile fabricate pentru scopul menţionat mai
sus trebuie livrate de furnizori feroviari autorizaţi şi trebuie
omologate/agrementate/certificate în conformitate cu prevederile şi cu procedurile
din [1] şi [67], dacă caracteristicile lor corespund cerinţelor prezentei norme
tehnice feroviare.
(3) Furnizorul trebuie să determine, să asigure şi să
menţină infrastructura necesară pentru a realiza conformitatea cu cerinţele
produsului.
1.6. Prescurtări
FF - furnizor feroviar
OE- operator economic
NLGI - National
Lubricating Grease Institute - Institutul Naţional pentru Unsori Lubrifiante
EP - extremă presiune
ASTM - American Society
for Testing and Materials - Societatea Americană pentru Incercări şi Materiale
API- American Petroleum
Institute - Institutul American de Petrol
IP - Energy Institute
IP Standard Methods - Institutul pentru Energie IP
Metode Standardizate
1.7. Definiţii
Termenii specifici din prezenta normă tehnică feroviară
sunt definiţi după cum urmează:
a) aditiv EP- compus chimic care se adaugă
într-o unsoare pentru ca în cazul utilizării acesteia suprafeţele de frecare să
poată suporta sarcini mai mari, fără să se uzeze sau să se deterioreze;
b) agenţi antiuzură - aditivi sau produsele lor
de reacţie care formează pelicule subţiri şi tenace în zonele foarte solicitate
pentru a împiedica contactul metal pe metal;
c) anhidru - fără conţinut de apă;
d) antioxidant - substanţă care împiedică sau
întârzie acţiunea de oxidare, antioxigen;
e) aspect - termenul general referitor la
caracteristicile care se determină numai prin examinare vizuală;
f) caracteristici opţionale ale unsorilor-
caracteristici pentru tipuri de rulmenţi specifici, pentru aplicaţii la viteze
mari/condiţii de mediu şi condiţii de exploatare speciale;
g) cenuşă sulfat - reziduu de unsoare rezultat
în urma arderii acesteia, tratat ulterior cu acid sulfuric şi calcinat până la
o masă constantă;
h) clasa de risc 1A - clasă de risc care
cuprinde produse feroviare a căror defectare antrenează o pierdere a siguranţei
şi securităţii transporturilor comportând următoarele riscuri:
- risc de accident feroviar, care poate să cauzeze
răniri corporale personalului feroviar sau pasagerilor;
- risc de distrugere majoră a echipamentelor feroviare
sau a mărfurilor transportate;
i) clasificare NLGI - scală de clasificare a
unsorilor din punctul de vedere al consistenţei, conform [9];
j) componenta de bază a unei unsori - fluid de
bază, care este în general un ulei mineral sau un ulei sintetic în care se
adaugă aditivi pentru a se obţine lubrifiantul finit;
k) consistenţă - rezistenţa unsorii la deformare
în cazul aplicării unei sarcini; se asociază cifra de consistenţă NLGI
corespunzătoare altor simboluri, asa cum se arată în tabelul 4 din [9];
l) coroziune - proces chimic sau electrochimie
de degradare, exercitat la suprafaţa corpurilor de oxigenul din aerul umed sau
de diverse substanţe chimice;
m) inhibitor de coroziune - aditiv care
protejează suprafaţa lubrifiată de atacul chimic al apei sau al altor
contaminanţi;
n) inhibitor de oxidare (antioxidant) -
substanţă adăugată în cantităţi mici în produsele petroliere pentru creşterea
rezistenţei la oxidare, prelungindu-se astfel perioada de depozitare;
o) incompatibilitate - situaţie în cazul în care
un amestec de două unsori prezintă parametrii uneia dintre unsori înainte de
mixarea lor;
NOTE:
1. Performanţa sau caracteristicile inferioare ale
uneia dintre unsori şi cele superioare ale celeilalte unsori nu determină
obligatoriu incompatibilitatea.
2. Nu se garantează că unsorile care se încadrează în
clasificarea unsorilor descrisă în [10] sunt miscibile. Deoarece lipsa de
compatibilitate poate genera reducerea nivelului de performanţă trebuie
consultaţi furnizorii de unsoare înainte de a permite contactul dintre produse
diferite.
p) îngroşător - o substanţă compusă din
particule fin divizate, dispersate într-un lichid lubrifiant pentru a se forma
structura produsului;
q) malaxare - operaţie constând în supunerea
unei unsori lubrifiante la forfecarea produsă de un malaxor pentru unsoare;
r) oxidare - reacţie prin care oxigenul din aer
influenţează, de obicei negativ, produsele petroliere. Procesul este accelerat
de căldură, lumină, catalizare metalică şi de prezenţa apei, a acizilor sau a
unor contaminanţi solizi;
s) penetraţie - măsură a consistenţei bazată pe
măsurarea inversă a penetraţiei (consistenţa scăzută echivalează cu valoarea
ridicată a penetraţiei);
t) penetraţie cu con - adâncimea la care un con
standardizat pătrunde într-o probă de încercare în condiţii standard de
sarcină, durată şi temperatură [12];
u) proprietăţi EP - acele proprietăţi ale unei
unsori care în condiţiile unor sarcini ridicate reduc uzura prin frecarea,
zgârierea şi griparea suprafeţelor în contact;
v) punct de picurare - temperatura la care
unsoarea începe să formeze picături si curge prin orificiul aparatului de
testare [9];
w) săpun complex - cristale sau fibre de săpun
formate de obicei prin cristalizarea comună a două sau mai multe componente;
săpunurile complexe pot fi săpunuri normale (cum sunt cele metalic stearate sau
oleate) sau pot încorpora agenţi complecşi care să producă schimbări ale
caracteristicilor unsorii de obicei recunoscuţi prin creşterea punctului de picurare;
x) ungere - metodă de ţinere sub control şi
reducere a uzurii unor suprafeţe aflate în contact şi în mişcare prin
introducerea între acestea a unei pelicule antifricţiune;
y) unsoare lubrifiantă - produs semisolid sau
solid obţinut prin dispersia unui îngroşător într-un lichid lubrifiant [67];
z) beneficiar final - deţinător al unui vehicul
feroviar care stabileşte modalităţile de introducere în revizie/reparaţie,
precum şi predarea şi constatarea stării tehnice la încheierea lucrărilor de
construcţie sau reparaţie;
aa) disponibilitate - capacitatea unui produs de a fi
în stare să realizeze funcţia cerută în condiţii date, la un moment dat sau în
orice moment al unui interval de timp dat, presupunând că sunt asigurate
resursele externe cerute;
bb) furnizor feroviar- orice operator economic
autorizat şi supravegheat din punct de vedere tehnic, care realizează şi/sau
furnizează produse şi/sau servicii feroviare destinate a fi utilizate în
activitatea de proiectare, fabricaţie, întreţinere, reparare şi exploatare a
materialului rulant şi a infrastructurii feroviare.
1.8. Cerinţe pentru procesele de fabricaţie, livrare
şi utilizare
1.8.1. Cerinţe privind securitatea transportului
feroviar şi a personalului implicat în activitatea de fabricare şi utilizare:
a) unsorile trebuie să asigure funcţionarea
rulmenţilor şi a cutiilor de osie astfel încât acestea să reziste solicitărilor
normale sau excepţionale specificate în documentaţia tehnică de fabricaţie a
acestora, în vederea garantării siguranţei circulaţiei vehiculelor feroviare;
b) componentele folosite la fabricarea unsorilor pentru
cutii de osie trebuie să reziste pe toată durata de utilizare prescrisă,
solicitărilor normale sau suprasolicitărilor identificate în tema de
proiectare;
c) mentenanţa siguranţei echipamentelor,
dispozitivelor, instalaţiilor şi a facilităţilor.
1.8.2. Cerinţe privind sănătatea şi securitatea în
muncă Operatorii economici care fabrică şi utilizează unsorile trebuie să
stabilească şi să menţină proceduri pentru identificarea continuă a pericolelor
existente şi a celor potenţiale, pentru evaluarea riscurilor şi pentru
implementarea măsurilor de monitorizare necesare ţinerii sub control şi
prevenirii riscurilor profesionale, pentru protecţia sănătăţii, securitatea
operatorilor şi pentru eliminarea factorilor de risc şi de accidentare [6].
1.8.3. Cerinţe privind protecţia mediului:
a) impacturile semnificative asupra mediului
înconjurător aferente desfăşurării proceselor de fabricaţie, transport,
depozitare şi utilizare a unsorilor trebuie identificate şi luate în
considerare în conformitate cu [27] şi [71];
b) materiile şi materialele utilizate la fabricarea
unsorilor, precum şi modul de depozitare a acestora trebuie să nu polueze apa,
aerul şi solul;
c) instalaţiile tehnologice şi procedeele aferente
proceselor de fabricaţie trebuie să funcţioneze astfel încât să se asigure
respectarea cerinţelor de reglementare privind prevenirea poluării mediului
înconjurător.
Respectarea cerinţelor în conformitate cu [27], [71] şi
[72] trebuie să fie monitorizată prin procesele de agrementare, omologare
tehnică, evaluare a conformităţii sau inspecţie tehnică, conform prevederilor
din [1] şi [67].
2. Cerinţe
2.1. Generalităţi
(1) Nivelurile de consistenţă, în conformitate cu
clasificarea NLGI trebuie să se selecteze în funcţie de destinaţia unsorii şi
trebuie încadrate în clasele 1, 2 şi 3, după caz. Pentru a îmbunătăţi
performanţele unsorilor consistente trebuie să se folosească aditivi antiuzură,
protecţie anticorosivă, presiuni extreme şi aditivi fizici solizi sau chimici
(de exemplu, grafit sau disulfură de molibden).
(2) Valorile caracteristicilor obligatorii stabilite în
prezenta normă tehnică feroviară trebuie să fie similare cu cele ale unsorile
pe bază de săpun de litiu care sunt utilizate la cutiile de osie cu rulmenţi de
la materialul rulant apt să circule în trafic intern şi internaţional.
(3) In cazul în care clientul final selectează pentru
utilizare unsori pe baza altor tipuri de îngroşători trebuie redefinite
caracteristicile obligatorii împreună cu metodele de verificare adaptate
corespunzător. Dacă consideră necesar, clientul final trebuie să completeze
cerinţele tehnice obligatorii stabilite în prezenta normă tehnică feroviară cu
încercări suplimentare care să corespundă criteriilor sale, în funcţie de tipul
vehiculului feroviar şi de cerinţele de întreţinere sau trebuie să utilizeze
doar anumite module necesare pentru caracterizarea altor tipuri de unsori.
2.2. Substanţe chimice componente
Unsoarea trebuie să conţină următoarele:
a) săpun de litiu (12 - hidroxistearat de litiu);
b) ulei de bază: mineral sau sintetic;
c) aditivi: antioxidant, anticorosiv, eventual de
extremă presiune.
NOTĂ:
Unsorile nu trebuie să conţină produse toxice sau
nocive pentru mediul înconjurător sau pentru sănătatea şi securitatea
ocupaţională. Utilizarea aditivilor conţinând clor, nitrit de sodiu, butilfenol
şi metilfenol nu trebuie permisă, iar în cazul constatării unei prezenţe
accidentale a acestora conţinutul lor în unsoare trebuie limitat la maximum 50
mg/l.
2.3. Temperatura de utilizare
Unsorile consistente destinate cutiilor de osie ale
vehiculelor feroviare trebuie să funcţioneze în intervalul de temperaturi
cuprinse între -30°C şi +120°C.
2.4. Caracteristici
2.4.1. Generalităţi
(1) Caracteristicile unsorilor pe bază de litiu pentru
cutiile de osie ale vehiculelor feroviare, precum natura şi categoria
încercărilor (de tip sau de serie) în vederea omologării şi ţinerii sub control
a fabricaţiei trebuie fie stabilite în conformitate cu cerinţele din cap. 6 din
prezenta normă tehnică feroviară.
(2) Trebuie efectuate încercări de tip pentru:
a) determinarea conformităţii produsului cu cerinţele
de calitate în vederea omologării/certificării;
b) determinarea valorilor caracteristicilor care se
impun în timpul încercărilor de serie.
(3) Pentru verificarea menţinerii în timp a calităţii
unei unsori omologate/certificate trebuie efectuate încercări de serie.
2.4.2. Caracteristici tehnice obligatorii
Caracteristicile tehnice obligatorii ale unsorilor
trebuie să se stabilească în conformitate cu cele indicate în paragraful 6.2,
în scopul satisfacerii condiţiilor de lubrifiere pentru cutiile de osie ale
vehiculelor feroviare cu viteza maximă de circulaţie de 200 km/h.
2.4.3. Caracteristici tehnice opţionale
Caracteristicile tehnice opţionale ale unsorilor reprezintă caracteristicile suplimentare ce satisfac cerinţele
pentru cutiile de osie ale vehiculelor feroviare cu viteza de circulaţie mai
mare de 200 km/h sau care circulă în condiţii de mediu şi de exploatare
speciale. Acestea trebuie stabilite avându-se în vedere caracteristicile
indicate în paragraful 6.3.
2.4.4. Informaţii furnizate de client
Următoarele informaţii trebuie furnizate şi documentate
de către client:
a) date relevante privind aplicarea: tipurile de
rulmenţi, sarcinile, temperatura ambientală, clasa de viteză a sau b;
b) tipul de aprobare şi condiţiile conform tabelelor 1
şi 2 şi cap. 3;
c) cerinţe tehnice suplimentare privind securitatea
produsului şi condiţiile de depozitare, ambalare şi livrare.
2.4.5. Cerinţe pentru acordul dintre părţile
contractante
Următoarele cerinţe trebuie să facă obiectul acordului
încheiat între părţile contractante şi trebuie să fie pe deplin documentate
într-o specificaţie stabilită în vederea aprobării produsului:
a) cerinţe tehnice suplimentare, dacă este cazul;
b) încercări, înregistrări calitate şi trasabilitate (a
se vedea cap. 4);
c) condiţii pentru livrare, ambalare şi marcare (a se
vedea cap. 5);
d) rezultatele încercărilor în vederea aprobării (a se
vedea cerinţele din cap. 3 şi tabelele 1 şi 2).
e) clasa de viteză a sau b pentru care unsoarea este
aprobată (vezi paragraful 6.1);
f) limitele viscozităţii uleiului de bază, consistenţa
unsorii şi conţinutul de apă necesare atât aprobării, cât şi încercărilor de
lot (a se vedea tabelul 1);
g) metoda de evaluare a capacităţii de lubrifiere;
h) caracteristicile de încercare, limitele şi
periodicitatea încercărilor (vezi tabelele 1 şi 2).
3. Aprobarea unsorilor pentru cutiile de osie
3.1. Cerinţe pentru fabricaţie
(1) Unsorile utilizate la cutiile de osie trebuie să
îndeplinească cerinţele definite în cap. 2 şi 6.
(2) Unsorile corespunzătoare prezentei norme tehnice
feroviare trebuie livrate de furnizori feroviari autorizaţi, iar produsele
trebuie să fie omologate/agrementate/certificate de organismul care realizează
evaluarea conformităţii.
(3) Furnizorul trebuie să dispună de infrastructura
de producţie necesară pentru a realiza conformitatea cu cerinţele produsului.
(4) Unsoarea pentru care se solicită
omologarea/agrementul/ certificarea trebuie să fie rezultatul unor procese de
fabricaţie.
(5) Unsoarea destinată utilizării nu trebuie realizată
în condiţii de laborator.
(6) Certificatul de omologare/certificare trebuie emis
numai pentru unsoarea care a fost supusă încercărilor. Orice modificare a
compoziţiei acesteia conduce la reluarea procedurilor de
încercare/omologare/certificare.
(7) Furnizorul trebuie să facă cunoscute clienţilor
şi organismului care realizează omologarea/certificarea modificările pe care
intenţionează să le efectueze, pentru ca aceştia să poată stabili în ce
condiţii se va efectua o nouă omologare/certificare.
3.2. Aprobarea unsorilor
(1) Unsorile trebuie să fie supuse unei proceduri de
aprobare documentată în conformitate cu cerinţele de agrementare/certificare,
după caz.
(2) Fiecare tip nou de unsoare sau fiecare domeniu de
utilizare nou pentru o unsoare aflată deja în utilizare trebuie să fie aprobat
corespunzător prevederilor din tabelele 1 şi 2 şi din prezentul capitol.
(3) Cantităţile de unsoare necesare efectuării
tuturor încercărilor aferente aprobării acestora trebuie să provină din acelaşi
lot de fabricaţie şi trebuie furnizate într-un singur lot de marfă.
(4) In cazul în care se cere certificarea
conformităţii produsului, producătorul trebuie să demonstreze că produsul
satisface cel puţin cerinţele prezentei norme tehnice feroviare.
(5) Incercările pentru evaluarea conformităţii trebuie
să corespundă încercărilor stabilite în tabelul 1 sau 2, după caz.
Caracteristicile unsorilor pentru cutiile de osie necesare asigurării
cerinţelor minime de siguranţa circulaţiei sunt descrise în anexa nr. 2.
(6) Organismul care realizează evaluarea
conformităţii unsorilor trebuie, dacă consideră necesar, să solicite dovezi
suplimentare privind conformitatea produsului sau a substanţelor componente în
orice fază a procesului de fabricaţie.
(7) In cazul în care oricare mostră prelevată dintr-un
produs nu este în conformitate cu cerinţele specificate, întregul lot trebuie
respins.
3.2.1. Cerinţe de omologare
(1) Omologarea unsorilor pentru cutiile de osie
trebuie realizată în două variante, varianta omologării preliminare şi varianta
omologării finale, în funcţie de cerinţele clientului şi de domeniul de
utilizare.
(2) Pentru unsorile noi se efectuează încercările de
tip de laborator, conform tabelului 1, precum şi probele în stand şi în
exploatare. In varianta omologării preliminare trebuie să se efectueze numai
încercările de tip de laborator.
3.2.2. Incercări de tip
(1) In vederea omologării unsorile trebuie supuse
încercărilor de tip precizate în paragraful 6.2.
(2) In situaţia omologării finale, dacă rezultatele
încercărilor de laborator sunt corespunzătoare, beneficiarul final, de comun
acord cu organismul care realizează evaluarea conformităţii, trebuie să
stabilească condiţiile de realizare a probelor pe stand şi în exploatare.
3.2.3. Incercări pentru caracteristici opţionale
(1) Pentru furnizarea de garanţii suplimentare
clienţilor finali, în special pentru utilizări la vehicule de mare viteză sau
în condiţii de temperatură extremă, trebuie efectuate încercări
corespunzătoare.
(2) Clienţii, corespunzător condiţiilor de utilizare,
trebuie să solicite una sau mai multe încercări, care sunt precizate în
paragraful 6.3, după cum este necesar.
3.2.4. Incercări desfăşurate în exploatare
(1) Incercările în exploatare trebuie efectuate în
cazul apariţiei pe piaţă a unor unsori sau producători de astfel de produse
noi, care nu au fost încercate pentru cutiile de osie la nicio administraţie de
cale ferată.
(2) Pentru efectuarea încercărilor în exploatare
trebuie utilizate locomotive, vagoane de călători şi vagoane de marfă
reprezentative, care sunt stabilite de beneficiarii finali de resort. In acest
scop trebuie selectate vehiculele care efectuează parcursuri anuale lungi,
având cele mai mari viteze şi sarcini pe osii pentru tipul respectiv.
(3) In timpul perioadei de încercare în exploatare a
unsorii trebuie să se realizeze încercări în scopul determinării comportării în
serviciu, prin verificarea menţinerii proprietăţilor şi a capacităţii de
ungere.
(4) La intervale de aproximativ 3 luni trebuie să se
preleveze eşantioane de unsoare de la cutiile de osie ale vehiculelor aflate în
urmărire pentru a fi analizate chimic şi pentru a se determina conformitatea cu
cerinţele de calitate.
(5) Mostrele trebuie prelevate din cutiile de osie din
zona rulmenţilor, iar cantităţile prelevate trebuie să fie suficiente pentru
efectuarea analizelor chimice şi în acelaşi timp să nu prejudicieze
funcţionarea ulterioară a cutiilor de osie aflate în urmărire. Cantitatea ce
urmează a fi prelevată pentru determinarea stabilităţii mecanice este de 50 g.
(6) Pentru determinarea modului de comportare în
exploatare a unsorii trebuie să se realizeze determinări chimice aferente
următoarelor caracteristici: penetraţia, punctul de picurare, conţinutul de
cenuşă de sulf, indicele de neutralizare şi conţinutul de apă.
(7) Pentru urmărirea comportării unsorii experimentale
trebuie să se prevadă osii montate care să poată fi uşor de identificat pe
toată perioada de urmărire. In paralel, pe aceleaşi vehicule trebuie să existe
osii ale căror cutii de osie să fie gresate cu o unsoare deja omologată, astfel
încât să existe posibilitatea comparării atât a modului de comportare a unsorii
experimentale în raport cu cea de referinţă, cât şi a stării rulmenţilor. La
sfârşitul perioadei de probe în exploatare unsoarea experimentală trebuie
supusă încercărilor de tip, iar rulmenţii se spală şi se examinează vizual.
(8) Dacă pe toată perioada de probă din cauza unsorii
nu s-a constatat nicio neconformitate sau nicio defectare a funcţionării
cutiilor de osie rezultatele urmăririi în exploatare trebuie considerate ca
fiind corespunzătoare.
(9) Cu ocazia omologării unsorii trebuie să se
stabilească tipurile de vehicule/tipurile de rulmenţi/vitezele maxime/sarcinile
pe osie/perioada de valabilitate.
4. Controlul calităţii loturilor de produs
4.1. Stabilirea loturilor
(1) Unsoarea provenită din acelaşi recipient de
fabricaţie, bine omogenizată şi care a trecut prin ultima operaţie tehnologică,
trebuie să formeze un lot/o şarjă de livrare. Dacă nu se specifică altfel,
mărimea unui lot realizat în condiţii uniforme de fabricaţie şi pentru care s-a
eliberat acelaşi document privind conformitatea produsului trebuie să fie de
aproximativ 4 t.
(2) Clienţii, dacă consideră necesar, trebuie să
stabilească de comun acord cu furnizorul cantitatea minimă a unui lot şi
trebuie să verifice corectitudinea omogenizării acesteia.
4.2. Tipul încercărilor şi trasabilitatea
(1) Rezultatele verificărilor şi controalelor
efectuate de furnizorul de unsoare în timpul fabricaţiei pentru a se asigura de
calitatea uleiului de bază trebuie să fie înregistrate şi să poată fi
consultate de clienţi.
(2) Unsorile se supun încercărilor de serie
obligatorii de control al calităţii stabilite în tabelul 1 şi celor indicate în
tabelul 2. In funcţie de clasa de viteză, de asemenea, clientul poate verifica
şi celelalte caracteristici prin sondaj.
(3) Incercările de serie trebuie efectuate cel puţin o
dată pentru fiecare lot.
(4) Orice rezultat neconform al încercărilor şi
verificărilor poate conduce la refuzul lotului de unsoare respectiv.
(5) Trasabilitatea şi, în particular, prelevarea de
probe pentru încercări trebuie să fie agreate şi documentate în conformitate cu
prevederile recomandate de [6].
5. Ambalare, marcare, depozitare, transport
5.1. Ambalare
(1) Unsoarea trebuie livrată în recipiente etanşe,
care să asigure menţinerea caracteristicilor fizico-chimice pe perioada de
garanţie şi de depozitare.
(2) In lipsa altor prevederi, livrarea unsorii se va
efectua în recipiente de 180-200 kg.
5.2. Marcare (etichetare)
Fiecare recipient de unsoare ambalat trebuie să poarte o
etichetă pe care să fie înscrise în limba română, fără a se exclude însă şi
prezentarea în alte limbi, următoarele date:
a) denumirea sau marca furnizorului;
b) denumirea unsorii;
c) masa netă;
d) data fabricaţiei şi numărul lotului de fabricaţie,
în clar sau sub formă codificată;
e) simbolul (codul) de aprovizionare.
5.3. Depozitare
(1) Unsorile trebuie depozitate în spaţii ferite de
intemperii, la temperaturi cuprinse între -5°C şi + 30°C, în ambalajul original
închis, nu mai mult de 12 luni de la data fabricaţiei, într-un spaţiu uscat,
ventilat şi acoperit. Trebuie evitată expunerea directă la razele soarelui, la
vreo sursă de încălzire sau la un agent puternic de oxidare.
(2) La deschiderea ambalajului se îndepărtează de pe
capacul etanş urmele de umezeală şi impurităţile. După deschiderea ambalajului
unsoarea trebuie protejată de influenţa mediului şi trebuie utilizată în cel
mai scurt timp. Clientul trebuie să utilizeze unsoarea în termen de 12 luni de
la data livrării.
(3) Dacă unsoarea a fost depozitată mai mult de 24 de
luni de la data fabricaţiei trebuie reverificată calitatea acesteia prin
reluarea încercărilor de serie.
5.4. Transport
Transportul recipientelor cu unsoare trebuie efectuat
cu mijloace de transport acoperite. Pentru asigurarea împotriva
răsturnării/deteriorării/deversării recipientelor unsorii trebuie întreprinse
măsuri corespunzătoare.
6. Caracteristici tehnice şi categorii de încercări
6.1. Clase de viteză
Cerinţele pentru unsori trebuie stabilite pentru două
clase de viteză a rulmenţilor:
a) clasa a cuprinde unsori pentru rulmenţi în cutia de
osie cu nxdm<250 000;
b) clasa b cuprinde unsori pentru rulmenţi în cutia de
osie cu n x dm >250 000,
unde:
n - viteza de rotaţie a
inelului interior în rotaţii/minut;
dm-diametrul
mediu al rulmentului (D+d)/2, în milimetri;
D - diametrul exterior al rulmentului, în milimetri;
d- diametrul interior
al rulmentului, în milimetri.
NOTĂ:
Valoarea n x dm = 250 000 corespunde pentru:
- diametrul roţii = 840 mm;
- diametrul mediu al rulmentului (dm) = 195 mm;
- viteza = 200 km/h.
6.2. Caracteristici tehnice şi categorii de
încercări obligatorii
Caracteristicile tehnice obligatorii pentru V<200
km/h, natura încercărilor (de tip sau de serie) şi metodele de încercare
aferente trebuie stabilite conform celor indicate în tabelul 1.
6.3. Caracteristici tehnice şi categorii de
încercări opţionale
Caracteristicile tehnice opţionale, natura încercărilor
(de tip sau de serie) şi metodele de încercare aferente trebuie stabilite
conform celor indicate în tabelul 2.
Tabelul 1 -Incercări obligatorii pentru omologarea
unsorilor pentru cutii de osie
Nr. crt.
|
Caracteristici
|
Unitatea de măsură
|
Condiţiile de
admisibilitate
|
Categoria încercării
|
Metoda de încercare
aferentă
|
Corespondenţa cu standarde din
România
|
Observaţii
|
Tip
|
Serie
|
1.
|
Culoare şi aspect
|
-
|
omogene
|
X
|
X
|
examinare vizuală
|
|
|
2.
|
Clasa de consistenţă NLGI
|
|
2
|
X
|
|
ISO 6743-99 ASTM D217 DIN 51818
|
SRISO 6743/9: 1997
|
|
3.
|
Viscozitatea uleiului de bază la 40°C
|
mm2/s
|
100 ±10
|
X
|
X
|
EN ISO 3104
|
SR EN ISO 3104:2002
|
|
4.
|
Diferenţa dintre penetraţia după 60 de malaxări şi cea în stare
nemalaxată
|
0,1 mm
|
±15
|
X
|
X
|
ISO 2137 ASTM D217
|
SR ISO 2137: 1997
|
|
5.
|
Stabilitate mecanică la
malaxare
- diferenţa dintre penetraţia
după 100.000 de malaxări şi cea în stare nemalaxată
|
0,1 mm
|
<45
|
X
|
X
|
ISO 2137 ASTM D217 NFT60-190
|
SR ISO 2137: 1997 STAS 8945/1-86
|
|
6.
|
Stabilitate mecanică V2F, scurgerea unsorii
|
g
|
0-323
|
X
|
|
EN 14865-2
|
SR EN
14865-2:
2006
|
|
7.
|
Stabilitate mecanică la rulare - diferenţa dintre penetraţia
înainte si după laminare 50 h la 80°C
|
0,1 mm
|
<50
|
X
|
X
|
ASTM D 1831 NFT60-190
|
STAS 8945/2-86
|
|
8.
|
Penetraţia la -20°C
|
0,1 mm
|
>
120
|
X
|
X
|
ISO 13737
|
STAS 2392-86
|
|
9.
|
Punct de picurare
|
°C
|
>
180
|
X
|
X
|
ISO 2176
|
SR ISO 2176: 1997 STAS 37-67
|
|
10.
|
Conţinutul de apă
|
%
|
<0,2
|
X
|
X
|
ISO 3733 DIN 51777-2 metoda Karl Fischer
|
SR
13484:2003
|
ISO 3733 este hotărâtor în caz de litigiu
|
11.
|
Rezistenţa la coroziune
|
clasificare
|
0/0
|
X
|
-
|
ISO 11007 fluid de încercare a
|
-
|
la solicitarea clientului
|
12.
|
Spectrul infraroşu
|
etalon de referinţă
|
corespunde
|
X
|
-
|
DIN 51820-1
|
-
|
|
13.
|
Verificarea conţinutului de ulei separat după 168 h la 40°C
|
%
|
0,5 +0,6
|
X
|
X*
|
DIN 51817 hotărâtor în caz de litigiu
NFT60-191 BS 2000-121
|
STAS 11618-81
|
*Pentru încercările de serie se reduce durata la 18 h la 40°C
|
14.
|
Puterea de lubrifiere FE8
|
|
|
X
|
-
|
PrEN 14865-1
|
-
|
la solicitarea clientului
|
Nr. crt.
|
Caracteristici
|
Unitatea de măsură
|
Condiţiile de
admisibilitate
|
Categoria încercării
|
Metoda de încercare
aferentă
|
Corespondenţa cu standarde din
România
|
Observaţii
|
Tip
|
Serie
|
15.
|
Capacitatea de lubrifiere1) R2F -B/120°C
|
mg
|
- pierdere de masă role interioare
<25
- pierdere de masă role exterioare
<25
- pierdere de masă
colivii <100
|
X
|
|
NFF 19-504 metoda de verificare facultativă
|
|
la solicitarea clientului
|
16.
|
Verificarea proprietăţilor de
comportare la extremă
presiune
- sarcina maximă fără gripaj
|
N
|
minimum 2.500
|
X
|
X
|
ASTM D 2596 DIN 51350/4 DIN 51350/5
|
STAS 10293-83
|
|
17.
|
Verificarea proprietăţilor atjuzură
(încercarea pe maşina cu 4 bile):
- diametrul petei de uzură la o sarcină de
1.500 N/60 secunde
- diametrul petei de uzură la o sarcină de
200 N/60 minute
|
mm mm
|
maximum 1,6
maximum 0,45
|
X
|
X
|
ASTM D 2596 IP239
|
STAS 10293-83
|
|
18.
|
Penetraţia la 25°C
|
1/10 mm
|
265-295
|
X
|
X
|
ISO 2137 ASTM D217
|
SR ISO 2137:1997 STAS 2392-86
|
|
19.
|
Conţinutul de cenuşă sulfatată
|
%
|
2 + 3
|
X
|
-
|
NFT 60-144 DIN 51575
|
STAS 4949-76
|
|
20.
|
Modificarea relativă a conţinutului de cenuşă sulfatată în raport
cu eşantionul de omologare
|
%
|
±20
|
|
X
|
NFT 60-144 DIN 51575
|
|
la solicitarea clientului
|
21.
|
Impurităţi mecanice abrazive
|
%
|
lipsă
|
X
|
X
|
ASTM D 1404 DIN 51813
|
STAS 12721-89 pct. 4
|
la solicitarea clientului
|
22.
|
Alcalii libere
|
% NaOH
|
0,1
|
X
|
-
|
ASTM D128
|
-
|
la solicitarea clientului
|
23.
|
Verificarea caracteristicilor de prevenire a coroziunii(2) -
testul EMKOR-SKF
|
scală de la 0 la 5
|
0/0
|
X
|
|
IP 220
ISO11007:1997 fluid de încercare a) DIN 51802
|
|
la solicitarea clientului
|
24.
|
Acţiunea corozivă pe lama de oţel -3h la 100°C
|
-
|
Rezistă
|
X
|
X
|
ASTM D 1743
|
STAS 8206-68
|
la solicitarea clientului
|
25.
|
Stabilitatea la oxidare statică, după 100 h la 100°C
|
kPa
|
maximum 45
|
X
|
|
ASTM D 942 DIN 51808 IP 142
|
STAS 8043-67
|
la solicitarea clientului
|
1) Trebuie să se
efectueze pentru unsorile nou-apărute pe piaţă.
2) La cererea
beneficiarului ar trebui să se efectueze testul de prevenire a coroziunii cu
apă sărată (NaCI 3%).
Tabelul 2 -Incercări opţionale pentru omologarea
unsorilor pentru cutii de osie
Nr. crt.
|
Caracteristici
|
Unitatea de măsură
|
Condiţiile de
admisibilitate
|
Categoria încercării
|
Metoda de încercare
aferentă
|
Corespondenţa cu standarde din
România
|
Observaţii
|
Tip
|
Serie
|
1.
|
Penetraţia - 40°C
|
0,1 mm
|
>
120
|
X
|
|
ISO 13737
|
STAS 2392-86
|
pentru aplicaţii la care temperaturile sunt de regulă sub -20°C
|
2.
|
Coroziune cupru - 24 h la 100°C
|
scala de la 0 la 5
|
<2
|
X
|
|
DIN 51811
|
|
pentru rulmenţii cu colivie din aliaj de cupru
|
3.
|
Compatibilitate cu elastomeri - 70 h la 100°C
|
% °Shore
|
variaţia volumică< 10
variaţia durităţii < 10
|
X
|
|
DIN 53521
|
|
rulmenţi cu etanşare sau
alte elemente din elastomeri; încercarea
trebuie efectuată
asupra elementului respectiv.
|
4.
|
Rezistenţa la coroziune
|
clasificare
|
2/2 max
|
X
|
-
|
ISO 11007 fluid de încercare c)
|
-
|
|
5.
|
Compatibilitate cu materiale polimerice
|
% °Shore
|
conform
SR EN
12080:2008
pct. 7.3
|
X
|
|
EN 12080:2008 Anexa D
|
SR EN ISO 12080:2008 Anexa D
|
rulmenţi cu colivie sau alte elemente din materiale polimerice
|
6.
|
Separare dinamică de ulei
|
g
|
<2
|
X
|
-
|
NFT60-189
|
-
|
|
7.
|
Oxidare
|
cm-1
|
<50
|
X
|
|
NFF 19-503
|
|
Pentru aplicaţii în care riscul oxidării e ridicat sau se prevăd
vibraţii mai mari decât cele normale sau pentru aplicaţii la viteze mari,
clasa b) sau similară
|
8.
|
Metoda de determinare a stabilităţii mecanice
|
g
|
0-323
|
X
|
|
EN 14865-2
|
SR EN 14865-2:2006
|
în particular pentru cutii de osie cu etanşare labirint
|
9.
|
Metoda de determinare a stabilităţii mecanice ROPECS
|
|
|
X
|
|
NFF 19-502
|
|
metodă ROPECS
|
10.
|
Stabilitatea mecanică la rulare
|
0,1
|
după cum s-a convenit
|
X
|
-
|
ASTM 1831
|
-
|
|
11.
|
Comportarea la acţiunea apei 3 h la 90°C
|
scală
|
1
|
X
|
|
DIN 51807/1
|
|
încercări complementare, conform [5]
|
12.
|
Incercarea „Water Washout" cu apă
|
scală
|
0
|
X
|
-
|
ASTM D 1264
|
-
|
|
Nr. crt.
|
Caracteristici
|
Unitatea de măsură
|
Condiţiile de
admisibilitate
|
Categoria încercării
|
Metoda
de încercare
aferentă
|
Corespondenţa cu standarde din România
|
Observaţii
|
Tip
|
Serie
|
13.
|
Miscibilitatea cu alte unsori omologate în acelaşi scop
- verificarea stabilităţii mecanice a amestecului;
- variaţia penetraţiei după 24 h la temperatura ambiantă;
- variaţia penetraţiei după 24 h la 110°C faţă de penetraţia
unsorii după 60 de malaxări;
- penetraţia maximă după 24 h la 110oC;
- punctul de picurare al amestecului 1/1 după testul de rulare 24
h la 110°C
|
1/10 mm
1/10 mm
1/10 mm
°C
|
<
60
< 150
<400
> 140
|
X
|
|
DIN 51804
ASTM D 1831 ISO 2137 DIN 51804
ISO 2176 ASTM D 2265
|
SR ISO 2137:1997
SR ISO 2176:1997
|
conform [5]
|
7. Monitorizare şi măsurare
(1) Operatorii economici care fabrică unsori pentru
cutiile de osie ale vehiculului feroviar trebuie să ţină sub control permanent
procesele de fabricaţie, de la recepţia materiilor prime şi până la ambalarea
finală a unsorii, de aceea pe parcursul desfăşurării fluxurilor de fabricaţie
trebuie să existe echipamente de verificare intermediară, precum şi laboratoare
autorizate, dotate cu utilităţi şi instalaţii specifice pentru efectuarea
probelor şi încercărilor de tip/serie. Clientul poate participa la efectuarea
tuturor încercărilor, la solicitarea sa.
(2) Rezultatele încercărilor trebuie înregistrate şi
păstrate conform procedurilor interne şi trebuie puse la dispoziţia clientului,
la cererea acestuia.
(3) Orice rezultat al încercărilor care nu este conform
cu cerinţele referitoare la produs conduce la respingerea lotului respectiv.
8. Recepţie şi inspecţie tehnică
(1) Recepţia unsorilor pentru cutiile de osie cu
rulmenţi trebuie să se realizeze în urma solicitărilor făcute de deţinătorii
vehiculelor feroviare şi trebuie să constituie obiectul prevederilor
contractuale.
(2) Inspecţia tehnică trebuie să se desfăşoare în
conformitate cu prevederile din [1], în scopul supravegherii proceselor de
realizare a unsorilor nominalizate în autorizaţia de furnizor feroviar.
Inspectorul tehnic trebuie să vizeze declaraţia de conformitate numai în cazul
în care constată că în cadrul proceselor de fabricaţie a unsorilor se respectă
prevederile cuprinse în normele şi prescripţiile tehnice obligatorii.
ANEXA Nr. 1 la norma tehnică feroviară
Documente de referinţă
[1] Ordinul ministrului transporturilor nr.
290/2000
Ordinul ministrului transporturilor privind admiterea
tehnică a produselor şi/sau serviciilor destinate utilizării în activităţile
de construire, modernizare, întreţinere şi reparare a infrastructurii feroviare
şi a materialului rulant, pentru transportul feroviar şi cu metroul, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 şi 465 bis din 25
septembrie 2000, cu modificările ulterioare
[2] Ordinul ministrului transporturilor nr.
490/2000
Ordinul ministrului transporturilor pentru aprobarea
Instrucţiunilor privind tratarea defectelor unor produse feroviare critice
aflate în termen de garanţie - 906, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 538 din 31 octombrie 2000
[3] RIC-2001
Acord privind transmiterea şi folosirea vagoanelor de
călători în trafic internaţional
[4] UIC
515-5
Material rulant motor şi remorcat - Boghiuri - Organe
de rulare-Incercări la cutiile de osie
[5] UIC 814-OR ediţia
2:1988
Specificaţie tehnică pentru omologarea şi furnizarea
unsorilor destinate cutiilor de osii cu rulmenţi de la vehiculele feroviare
[6] SR EN 12081:2008
Aplicaţii feroviare - Cutii de osii. Unsori lubrifiante
[7] SR EN 12080:2008
Aplicaţii feroviare - Cutii de osii. Rulmenţi
[8] SR EN 12082:2008
Aplicaţii feroviare - Cutii de osii. Incercări de
performanţă
[9] SR ISO 6743/9:1997
Lubrifianţi, uleiuri industriale şi produse înrudite
(clasa L). Clasificare.
Partea 9: Familia X (Unsori)
[10] ASTM D 217
Standard Test Methods for Cone Penetration of
Lubricating Grease
[11] DIN
51818
Lubricants; Consistency Classification of Lubricating
Greases; NLGI Grades
[12] SR ISO 2137:1997
Produse petroliere. Unsoare lubrifiantă şi petrolatum.
Determinarea penetraţiei cu con
[13] STAS 2392-86
Unsori consistente. Determinarea penetraţiei
[14] SR ISO 2176:1997
Produse petroliere. Unsori lubrifiante. Determinarea
punctului de picurare
[15] ASTM D 2265
Standard Test Method of Dropping Point of Lubricating
Grease
[16] ASTM D 1831
Standard Test Method for Roll Stability of Lubricating
Grease
[17] STAS 8945/1-86
Unsori consistente. Determinarea stabilităţii mecanice
la malaxare
[18] NFT
60-190
Produits petroliers. - Stabilite au laminage des
graisses lubrifiantes
[19] STAS 8945/2-86
Unsori consistente. Determinarea stabilităţii mecanice
la rulare
[20] NFT
60-144
Produits petroliers. Determination des cendres sulfatees
[21] DIN
51575
Testing of Petroleum Products; Determination of
Sulfated Ash
[22] SR EN ISO 6245:2003
Produse petroliere. Determinarea conţinutului de cenuşă
[23] STAS 4949-76
Unsori consistente. Determinarea conţinutului de cenuşă
[24] ASTM D 1404
Standard Test Method for Estimation of Deleterious
Particles in Lubricating Grease
[25] DIN
51813
Determination of Solid Matter Content of Lubricating
Greases (particle size 25 um)
[26] STAS 12721-89
Unsori multifuncţionale de litiu. Unsoare tip UM 185 Li
2 şi UM 185 Li 3
[27] SR EN ISO 14001-2005
Sistemul de management al mediului. Cerinţe cu ghid de
utilizare
[28] ASTM D 128
Standard Test Methods for Analysis of Lubricating
Grease
[29] SR EN 14865-2:2006
Aplicaţii feroviare - Unsori lubrifiante pentru cutii
de osii. Partea 2: Metoda de încercare a stabilităţii mecanice pentru viteze
ale vehiculelor până la 200 km/h
[30] ISO
3733
Produits petroliers et produits bitumineux -
Determination de la teneur en eau - Methode pardistillation
[31] ASTM D 1123
Standard Test Methods for Water in Engine Coolant
Concentrate by the Karl Fischer Reagent Method
[32] STAS
37-67
Bitumuri, răşini, vaseline şi unsori consistente.
Determinarea punctului de curgere şi de picurare
[33] ISO
13737
Produits petroliers - Graisses lubrifiantes -
Determination de la penetrabilite au cone a basse temperature
[34] STAS 2392-86
Unsori consistente. Determinarea penetraţiei
[35] ISO
11007
Produits petroliers et lubrifiants - Determination des
caracteristiques antirouille des graisses lubrifiantes
[36] DIN
51802
Testing of Lubricating Greases for Their
Corrosion-lnhibiting Properties by the SKF Emcor Method
[37] ASTM D 1743
Standard Test Method for Determining Corrosion
Preventive Properties of Lubricating Greases
[38] STAS 8206-68
Unsori consistente. Metodă rapidă de determinare a acţiunii
corosive pe metale
[39] DIN
51811
Testing of Lubricants; Testing of Corrosiveness to
Copper of Greases; Copper Strip Tarnish Test
[40] ASTM D 4048
Standard Test Method for Detection of Copper Corrosion
from Lubricating Grease
[41] DIN
51817
Testingof Lubricants; Testing of Oil Separation from
Greases under Static Conditions
[42] ASTM D 1742
Standard Test Methods for Oil Separation from
Lubricating Grease during Storage
[43] STAS 11618-81
Unsori consistente. Determinarea uleiului separat şi a
pierderilor prin evaporare
[44] ASTM D 942
Standard Test Method for Determining of Oxidation
Stability of Lubricating Graises by the Oxygen Bomb Method
[45] DIN
51808
Testing of Lubricants; Determination of Oxidation
Stability of Greases; Oxygen Method
[46] STAS 8043-67
Unsori consistente. Determinarea stabilităţii la
oxidare, prin metoda bombei cu oxigen
[47] ASTM D 2596
Standard Test Method for Measurement of Extreme
Pressure Properties of Lubricating Grease (Four-Ball Method)
[48] DIN
51350/4
Testing of Lubricants; Testing by the Shell Four-Ball
Tester, Determination of Welding Load of Consistent Lubricants
[49] DIN 51350/5
Testing of Lubricants; Determination of Wear
Characteristics for Consistent Lubricants
[50] ASTM D 2509
Standard Test Method for Measurement of Load-Carrying
Capacity of Lubricating Grease (Timken Method)
[51] STAS 10293-83
Unsori consistente. Determinarea rezistentei la
presiuni ridicate pe maşina cu patru bile
[52] ASTM D 2266
Standard Test Method for Wear Preventive
Characteristics of Lubricating Grease
[53] DIN
51820-1
Testing of lubricants; Analysis of Greases by Infrared
Spectrometry; Taking and Evaluating an Infrared Spectrum
[54] SR ISO 3104:2002
Produse petroliere. Lichide opace şi
transparente. Determinarea viscozităţii cinematice şi calculul viscozităţii
dinamice
[55] NF F 19-504
Materiei roulant ferroviaire - Methode d'essais des
graisses pour boîtes d'essieux a roulements - Essai d'aptitude a la
lubrification sur la machine R2F
[56] DIN
51819-2
Testing of Lubricants - Mechanical- Dynamic Testing in
the Roller Bearing Test Apparatus FE8 - Part 2: Test Method for Lubricating
Greases, Oblique Ball Bearing or Tapered Roller Bearing
[57] NF F
19-502
Materiei roulant ferroviaire - Methode d'essais des
graisses pour boîtes d'essieux a roulements - Essai de resistance aux
vibrations et aux chocs sur banc ROPECS
[58] NF F
19-503
Materiei roulant ferroviaire- Methode d'essais des
graisses pour boîtes d'essieux a roulements - Essai dynamique de la
stabilite a l' oxydation des graisses
[59] NF T
60-189
Graisses lubrifiantes - Tendance a l'ecoulement des
graisses pour moyeux de roues automobiles
[60] DIN
51807-1
Testing of Lubricants. Test of Behaviour of Lubricants
Greases in the Presence of Water. Static Test
[61] ASTM D 1264
Standard Test Method for Determining the Resistance of
Lubricating Greases to Water Spray
[62] ASTM D 4049
Standard Test Method for Determining the Water Washout
Characteristics of Lubricating Greases
[63] DIN
53521
Elastomers. Determination of Plasticity of the Raw
Rubbers and their Unvulcanized Compounds
[64] SR EN 58:2005
Bitumuri şi lianţi bituminoşi. Eşantionarea lianţilor
bituminoşi
[65] STAS 4225-79
Produse petroliere. Ambalare, marcare, depozitare,
transport şi manipulare
[66] SR ISO 6299: 2002
Produse petroliere. Determinarea punctului de picurare
al unsorilor lubrifiante (domeniu de temperatură larg)
[67] Hotărârea Guvernului nr.
626/1998
Hotărârea Guvernului privind organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Feroviare Române -AFER, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 373 din 1 octombrie 1998, cu modificările şi completările
ulterioare
[68] SR EN ISO 9001-2008
Sistemul de management al calităţii. Cerinţe
[69] SR OHSAS 18001-2008
Sisteme de management al sănătăţii şi securităţii
ocupaţionale. Cerinţe
[70] Legea nr. 319/2006
Legea securităţii şi sănătăţii în muncă, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 646 din 26 iulie 2006
[71] Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2005
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului privind protecţia
mediului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.196 din
30 decembrie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
265/2006, cu modificările şi completările ulterioare
[72] Legea nr. 307/2006
Lege privind apărarea împotriva incendiilor, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 633 din 21 iulie 2006, cu
modificările ulterioare
[73] SR 13484/2003
Produse petroliere şi bituminoase. Determinarea apei
prin metoda distilării
ANEXA Nr. 2 la norma tehnică feroviară
Caracteristicile unsorilor pentru cutiile de osie
necesare asigurării cerinţelor minime de siguranţă a circulaţiei
1. Penetraţia
(1) Penetraţia este o caracteristică a unsorii
care defineşte consistenţa acesteia şi se verifică prin gradul de pătrundere a
unui con etalon lăsat să cadă liber în unsoare la o temperatură de 25°C timp de
5 secunde. Profunzimea de pătrundere se măsoară pe o scală gradată în zecimi de
milimetru şi cu cât adâncimea este mai mare cu atât unsoarea are o consistenţă
mai mică.
(2) Metoda de determinare a acestei caracteristici
este specificată în [12].
(3) In urma determinării penetraţiei se realizează
încadrarea unsorii într-o clasă de consistenţă NLGI conform scalei cu valori de
la 000 la 6. Pentru cutiile de osie ale vehiculelor feroviare gradul de
consistenţă NLGI trebuie să fie 2, iar penetraţia trebuie să fie cuprinsă între
265-295 mm1 (aspect untos).
2. Punctul de picurare
(1) Punctul de picurare reprezintă
caracteristica unei unsori care exprimă temperatura optimă de funcţionare a
lagărului gresat cu unsoarea respectivă şi se determină prin măsurarea
temperaturii la care o mostră de unsoare începe să curgă printr-un orificiu
calibrat al aparatului de testare. Punctul de picurare nu trebuie confundat cu
temperatura maximă de utilizare a unsorii.
(2) Metoda de determinare a acestei caracteristici
este specificată în [14].
3. Stabilitatea mecanică la malaxare
(1) Se determină penetraţia unei mostre de unsoare
aflate în recipientul unui malaxor şi care a fost supusă la 100.000 de cicluri
de malaxare. Diferenţa dintre penetraţia măsurată după 60 de cicluri de
malaxare şi cea măsurată după 100.000 de cicluri de malaxare se înregistrează
sub forma variaţiei de penetraţie a unsorii în stare malaxată.
(2) Metoda de determinare a acestei caracteristici
este specificată în [14].
4. Stabilitatea mecanică la rulare
(1) In timpul funcţionării consistenţa unsorii pentru
rulmenţi trebuie să rămână neschimbată sau să nu sufere decât o uşoară
alterare. O schimbare a structurii unsorii poate fi evaluată astfel:
- se umple un cilindru de dimensiuni stabilite cu o
cantitate prescrisă de unsoare;
- un rulou se plasează în interiorul cilindrului şi se
roteşte acest ansamblu timp de două ore la temperatura ambiantă;
- se încălzeşte ansamblul la 80°C şi se roteşte timp de
50 de ore;
- se lasă cilindrul să se răcească până la temperatura
ambiantă şi se măsoară penetraţia unsorii.
Se determină diferenţa de penetraţie, în zecimi de mm,
faţă de valoarea iniţială.
(2) Metoda de determinare a acestei caracteristici
este specificată în [16].
5. Stabilitatea mecanică pentru viteze până la 200
km/h
(1) Un tip reprezentativ de cutie de osie cu un sistem
de etanşare labirint şi 2 rulmenţi cu bile este umplut cu unsoarea de
lubrifiere destinată încercării. Axul cutiei de osie este prima dată rotit
pentru 72 de ore cu 500 rotaţii/minut (52,4 rad/s), în timp ce cutia de osie
este subiectul acceleraţiilor vibraţionale. Vibraţie se realizează prin lovirea
în fiecare secundă a cutiei osiei cu un ciocan cu înălţimea de cădere de 4,5
mm. A doua parte a încercării continuă în acelaşi mod pentru alte 72 de ore,
dar viteza de rotaţie este crescută la 1.000 rotaţii/minut (104,7 rad/s). Masa
unsorii de lubrifiere pierdută din cutia de osie este înregistrată ca o
măsurare a stabilităţii mecanice.
(2) Metoda de determinare a acestei caracteristici
este specificată în [29].
6. Incercarea SKF V2F
O altă metodă de determinare a stabilităţii mecanice a
unsorii este prin montarea pe bancul de probe a unei cutii de osie pentru
vehicule feroviare şi supunerea acesteia la vibraţii unidirecţionale de 1 Hz cu
un nivel al acceleraţiei cuprins între 12 şi 15 g. Proba se execută la două
viteze diferite, 500, respectiv 1.000 rotaţii/minut. Se recuperează într-un
recipient unsoarea care a fost expulzată din lagăr prin şicane. La sfârşitul a
72 de ore la o viteză de 500 rotaţii/minut, dacă cantitatea este mai mică de 50
g, proba continuă timp de alte 72 de ore la o viteză de 1.000 rotaţii/minut.
Dacă la sfârşitul celor două încercări (72 de ore la 500 rotaţii/minut şi 72 de
ore la 1.000 rotaţii/minut) cantitatea totală de unsoare care s-a recoltat nu
depăşeşte 150 g, se acordă criteriul de apreciere „M". Dacă unsoarea nu
trece decât de prima parte a probei (72 de ore la 500 rotaţii/minut şi
cantitatea de unsoare < 50 g), dar eşuează la partea a doua, se
acordă criteriul de apreciere „m". Dacă expulzarea unsorii după 72 de ore
la 500 rotaţii/minut este > 50 g se acordă criteriul de apreciere
„eşec".
7. Separarea uleiului
(1) Uleiul din unsori se separă când acestea sunt
depozitate perioade lungi de timp sau sub efectul creşterii temperaturii.
Gradul de separare a uleiului depinde de natura agentului de îngroşare şi de
uleiul de bază. Un recipient dotat cu sită este umplut cu o cantitate dată de
unsoare (cântărită înainte de încercare), iar deasupra pe un capac se aşază o
greutate de 100 g.
Acest ansamblu se introduce într-un cuptor încălzit la o
temperatură constantă de 400°C timp de 168 de ore. La sfârşitul probei,
cantitatea de ulei care a trecut prin sită este cântărită şi transformată în
procente din greutatea totală a unsorii.
(2) Metoda de determinare a acestei caracteristici
este specificată în [41].
8. Prevenirea coroziunii
(1) Unsorile trebuie să asigure protecţia suprafeţelor
metalice împotriva coroziunii în timpul funcţionării. Proprietăţile
anticorosive ale unsorilor pentru rulmenţi sunt evaluate prin intermediul
testului Emkor - SKF. In cadrul acestei metode de încercare rulmentul conţine
un amestec de unsoare şi apă distilată. In timpul unui ciclu, rulmentul trece
alternativ din oprire în rotaţie de 80 de rotaţii/minut. La sfârşitul ciclului
gradul de coroziune se evaluează pe o scală de la 0 (fără coroziune) la 5
(coroziune foarte accentuată). O metodă de încercare mai agresivă consistă în
utilizarea apei sărate în locul apei distilate. De asemenea, proba se poate
executa prin supunerea rulmentului unei circulaţii continue de apă, în acest
caz metoda fiind denumită SKF Wash-out. Această metodă se aplică atunci când
exigenţele privind proprietăţile anticorozive ale unsorii sunt mai ridicate.
Procedura de evaluare este aceeaşi ca în prima variantă.
(2) Metoda de determinare a acestei caracteristici
este specificată în [35].
9. Rezistenţa la acţiunea apei
(1) Rezistenţa unsorii la acţiunea apei se determină
prin imersarea unei lame de sticlă acoperită cu un strat de unsoare într-un cilindru
ce conţine apă distilată introdus la rândul său într-o baie de apă cu
recirculare timp de 3 ore la o temperatură de 90°C. Eventuala alterare a
unsorii se evaluează vizual şi se înregistrează sub forma unei valori cuprinse
între 0 (nicio modificare) şi 3 (modificare importantă).
(2) Metoda de determinare a acestei caracteristici
este specificată în [60].
10. Durata unsorii în rulmenţi
Efectuarea probei pe maşina SKF R2F are ca scop
determinarea duratei şi temperaturii maximale de utilizare a unsorii. Proba se
execută folosind 10 rulmenţi cu bile plasaţi fără a avea joc în 5 lagăre,
gresaţi cu unsoarea de testat şi care se rotesc cu o viteză şi la o temperatură
prestabilite. O sarcină axială şi una radială sunt aplicate, iar rulmenţii
funcţionează până când intervine o avarie. Pentru fiecare rulment este
înregistrat timpul (în ore) dinaintea apariţiei avariei (dacă aceasta a apărut
datorită unui defect de lubrifiere). Aplicarea unor metode statistice permite
determinarea duratei normale de utilizare a unsorii în rulmenţi. Rezultatul
este utilizat pentru stabilirea perioadelor de reungere într-o aplicaţie dată.
11. Capacitatea de lubrifiere
(1) Una dintre posibilităţile de determinare a
capacităţii (puterii) de lubrifiere a unsorii este prin intermediul maşinii SKF
R2F care simulează condiţiile reale de funcţionare a rulmenţilor, conducând la
evaluarea performanţelor de menţinere a lubrifierii. Proba Ase efectuează la
temperatura ambiantă. Un rezultat favorabil conduce la concluzia că unsoarea
poate fi utilizată la temperaturile normale de funcţionare şi vibraţii uşoare.
Proba B, la temperatura de 120°C, se efectuează pentru rulmenţi care
funcţionează la temperaturi ridicate.
(2) Metoda de determinare a acestei caracteristici
este specificată în [56].
12. Verificarea performanţelor EP
(1) Performanţele EP ale unsorii se determină prin
metoda maşinii cu 4 bile. 3 bile de oţel sunt menţinute într-un recipient şi
suportă apăsarea celei de-a patra bile antrenată în rotaţie în jur de 1.425
rotaţii/minut. Sarcina aplicată este crescută treptat până la gripajul de
contact dintre bila rotitoare şi celelalte 3. Sarcina la care se realizează
sudura astfel determinată reprezintă capacitatea de extremă presiune a unsorii.
(2) Metoda de determinare a acestei caracteristici este
specificată în [49].
13. Viscozitatea uleiului de bază
(1) Uleiul de bază este uleiul ce intră în componenţa
unsorii şi care are rolul principal de lubrifiere a suprafeţelor în contact,
principala sa caracteristică fiind viscozitatea. Aceasta se evaluează de obicei
prin măsurarea timpului necesar de scurgere a unei cantităţi standard de lichid
la o temperatură dată printr-un orificiu standard. Deoarece viscozitatea scade
cu creşterea temperaturii, temperatura de determinare a viscozităţii măsurate
este totdeauna precizată. Viscozitatea uleiului de bază este totdeauna indicată
sub forma de viscozitate cinematică la 40°C sau/şi la 100°C.
(2) Metoda de determinare a acestei caracteristici
este specificată în [54].