Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 443 din 19 noiembrie 2008

pentru aprobarea Normelor privind supravegherea si controlul expedierilor internationale de deseuri radioactive si combustibil nuclear uzat implicand teritoriul Romaniei

ACT EMIS DE: COMISIA NATIONALA PENTRU CONTROLUL ACTIVITATILOR NUCLEARE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 797 din 27 noiembrie 2008



In conformitate cu prevederile:

a)  Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată;

b) Hotărârii Guvernului nr. 1.627/2003 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, cu modificările şi completările ulterioare;

c) Tratatului privind instituirea Comunităţii Europene a Energiei Atomice, semnat la Roma la 25 martie 1957;

d) Legii nr. 157/2005 pentru ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005,

preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Normele privind supravegherea şi controlul expedierilor internaţionale de deşeuri radioactive şi combustibil nuclear uzat implicând teritoriul României, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - (1) Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare (CNCAN), prin Direcţia relaţii internaţionale, transmite Comisiei Europene până la 25 decembrie 2008:

a) adresa CNCAN, ca autoritate competentă din România în domeniul reglementat de Directiva Consiliului 2006/117/ EURATOM privind supravegherea şi controlul transferurilor de deşeuri radioactive şi combustibil uzat, denumită în continuare Directiva 2006/117/EURATOM;

b)  numele şi adresa altor autorităţi competente care au atribuţii în expedierile de deşeuri radioactive şi combustibil nuclear uzat;

c) limba acceptată de CNCAN pentru redactarea cererilor de autorizare a expedierilor de deşeuri radioactive şi de combustibil nuclear uzat;

d)  cerinţele CNCAN şi ale altor autorităţi competente din România pentru autorizarea expedierilor de deşeuri radioactive şi de combustibil nuclear uzat pe teritoriul României.

(2)  CNCAN, prin Direcţia relaţii internaţionale, informează Comisia Europeană cu privire la orice modificare apărută în informaţiile prevăzute la alin. (1).

(3)  CNCAN, prin Direcţia relaţii internaţionale, aduce la cunoştinţa Comisiei Europene prezentul act normativ, precum şi toate prevederile legale pe care CNCAN le adoptă în domeniul reglementat de Directiva 2006/117/EURATOM.

Art. 3. - CNCAN, prin Direcţia radioprotecţie şi deşeuri radioactive, întocmeşte până la data de 25 decembrie 2011 şi la fiecare 3 ani după această dată rapoarte periodice privind implementarea Directivei 2006/117/EURATOM, în vederea transmiterii acestora Comisiei Europene prin intermediul Direcţiei relaţii internaţionale.

Art. 4. - (1) Prezentul ordin intră în vigoare la data de 25 decembrie 2008.

(2)  La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 274/2005 pentru aprobarea Normelor privind controlul şi supravegherea expedierilor internaţionale de deşeuri radioactive implicând teritoriul României, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 967 din 1 noiembrie 2005, cu completările ulterioare, care a transpus Directiva Consiliului 92/3/EURATOM privind supravegherea şi controlul transporturilor de deşeuri radioactive între statele membre, precum şi la intrarea sau la ieşirea din Comunitate.

(3) Autorizaţiile emise de CNCAN în conformitate cu Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 274/2005, cu completările ulterioare, rămân valabile până la expirarea perioadei de valabilitate prevăzută în autorizaţiile respective.

(4) In cazul în care cererea de autorizare a fost aprobată în mod corespunzător sau a fost depusă la autorităţile competente ale ţării de origine înainte de 25 decembrie 2008, prevederile Ordinului preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Autorităţilor Nucleare nr. 274/2005, cu completările ulterioare, se aplică pentru toate operaţiunile de expediere care fac obiectul aceleiaşi autorizări.

(5) In situaţia în care România este ţară de origine pentru mai multe expedieri de deşeuri radioactive sau combustibil nuclear uzat într-o ţară terţă de destinaţie, CNCAN ţine seama de toate împrejurările relevante atunci când decide cu privire la cererile de autorizare depuse înainte de 25 decembrie 2008, în special de:

a) perioada planificată pentru efectuarea tuturor expedierilor care fac obiectul aceleaşi cereri;

b) justificarea pe baza căreia sunt incluse toate expedierile în aceeaşi cerere;

c) oportunitatea autorizării unui număr de expedieri mai mic decât cel inclus în cerere.

Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 7. - CNCAN duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Prezentul ordin transpune integral Directiva Consiliului 2006/117/EURATOM privind supravegherea şi controlul transferurilor de deşeuri radioactive şi combustibil uzat, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 337/21 din 3 decembrie 2006.

Preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare,

Vajda Borbala

ANEXĂ

NORME

privind supravegherea şi controlul expedierilor internaţionale de deşeuri radioactive si combustibil nuclear uzat implicând teritoriul României

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

ARTICOLUL 1

Scopul şi domeniul de aplicare

(1) Prezentele norme sunt emise în temeiul art. 5 din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, de către Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, ca autoritate naţională competentă în domeniul nuclear, denumită în continuare CNCAN.

(2) Prezentele norme se aplică expedierilor internaţionale de deşeuri radioactive şi combustibil nuclear uzat a căror desfăşurare implică teritoriul României, în cazul în care nu sunt îndeplinite cerinţele şi criteriile de excludere şi exceptare prevăzute în anexa nr. 2 la Normele fundamentale de securitate radiologică, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 14/2000, publicat în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 404 şi 404 bis din 29 august 2000, cu completările ulterioare.

(3) Prezentele norme nu se aplică expedierii de surse închise scoase din uz către furnizorul sau către producătorul surselor radioactive şi nici expedierii acestora la o instalaţie recunoscută.

(4) Prezentele norme nu se aplică expedierilor de materiale radioactive recuperate prin reprocesare în vederea utilizării ulterioare.

(5) Prezentele norme nu se aplică expedierilor internaţionale, cu implicarea teritoriului României, de deşeuri care conţin doar materiale cu radioactivitate naturală ce nu rezultă dintr-o practică autorizată.

(6)  Prezentele norme detaliază procedura de expediere a deşeurilor radioactive sau a combustibilului nuclear uzat când aceasta implică teritoriul României, ca urmare a expedierii deşeurilor radioactive sau a combustibilului nuclear uzat când aceasta implică teritoriul României, ca urmare a expedierii deşeurilor radioactive sau a combustibilului nuclear uzat între statele membre, a importului în, a exportului din şi a tranzitului prin Comunitate.

(7)  Operaţiile de transport necesare pentru orice expediere internaţională de deşeuri radioactive sau de combustibil nuclear uzat a căror desfăşurare implică teritoriul României trebuie să respecte integral prevederile legislaţiei naţionale, comunitare şi ale convenţiilor şi acordurilor internaţionale privind transportul materialelor radioactive la care România este parte.

(8)  Prezentele norme nu scutesc deţinătorul, proprietarul, transportatorii sau destinatarul deşeurilor radioactive sau al combustibilului nuclear uzat de obţinerea tuturor celorlalte autorizaţii, avize sau acorduri prevăzute de legislaţia naţională şi cea comunitară în vigoare.

ARTICOLUL 2

Definiţii

In scopul aplicării prezentelor norme, termenii de mai jos au următoarea semnificaţie:

1.   Comunitate - Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, stabilită prin Tratatul instituind Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, adoptat la Roma la 25 martie 1957;

2.   stat membru - stat care este membru al Uniunii Europene;

3.  ţară terţă - ţară care nu este stat membru al Uniunii Europene;

4. deşeu radioactiv- material radioactiv în formă gazoasă, lichidă sau solidă pentru care nu s-a prevăzut nicio utilizare ulterioară de către ţara de origine şi ţara de destinaţie ori de către o persoană fizică autorizată sau persoană juridică a cărei decizie este acceptată de aceste ţări şi care este ţinut sub controlul autorităţii de reglementare ca deşeu radioactiv, conform cadrului legislativ şi de reglementare al ţării de origine şi de destinaţie;

5. combustibil nuclear uzat- combustibil nuclear care a fost iradiat şi definitiv îndepărtat din miezul reactorului; combustibilul nuclear uzat poate fi considerat resursă utilizabilă care poate fi reprocesată sau poate fi destinat depozitării finale, fără a fi prevăzută o utilizare ulterioară, şi tratat ca deşeu radioactiv;

6.  reprocesare - procesul sau operaţia prin care izotopii radioactivi sunt extraşi din combustibilul nuclear uzat, în scopul utilizării ulterioare a acestuia;

7.    expediere - totalitatea operaţiunilor implicate în deplasarea deşeurilor radioactive sau a combustibilului nuclear uzat din ţara sau statul membru de origine în ţara ori statul membru de destinaţie;

8. expediere intracomunitară - expediere caracterizată prin faptul că ţara de origine şi ţara de destinaţie sunt state membre;

9. expediere extracomunitară - expediere caracterizată prin faptul că ţara de origine şi/sau ţara de destinaţie sunt ţări terţe;

10.    depozitare definitivă - amplasarea deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat într-o instalaţie autorizată fără intenţia de a fi recuperate;

11.   stocare - amplasarea deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat într-o instalaţie care asigură izolarea cu intenţia de a fi recuperate;

12.   deţinător - orice persoană fizică autorizată sau persoană juridică care, înainte de efectuarea expedierii de deşeuri radioactive sau combustibil nuclear uzat, este răspunzătoare în condiţiile legii pentru asemenea materiale şi care intenţionează să efectueze o expediere către un destinatar;

13.   destinatar - orice persoană fizică autorizată sau persoană juridică către care sunt/este expediate/expediat deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat;

14. ţară sau stat membru de origine şi ţară sau stat membru de destinaţie - orice ţară sau stat membru de unde o expediere este planificată a fi iniţiată sau este iniţiată, respectiv ţara ori statul membru către care o expediere este planificată sau este în desfăşurare;

15.  ţară sau stat membru de tranzit - orice ţară sau stat membru, altul decât ţara ori statul membru de origine sau ţara ori statul membru de destinaţie, pe teritoriul căruia o expediere este planificată sau este în desfăşurare;

16. autorităţi competente - orice autoritate care, potrivit legii sau reglementărilor ţării de origine, de tranzit ori de destinaţie, este împuternicită să implementeze sistemul de supraveghere şi control al expedierii deşeurilor radioactive sau a combustibilului nuclear uzat;

17.  sursă închisă - astfel cum este definită în Normele fundamentale de securitate radiologică, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 14/2000, cu completările ulterioare, şi include, după caz, capsula care închide materialul radioactiv ca parte integrantă a sursei;

18. sursă închisă scoasă din uz - sursă închisă care nu mai este utilizată sau care se intenţionează a nu mai fi utilizată în practica pentru care a fost acordată autorizaţia;

19. instalaţie recunoscută - instalaţie amplasată pe teritoriul unei ţări autorizate de autoritatea competentă a ţării respective în conformitate cu legislaţia naţională pentru stocarea pe termen lung sau depozitarea definitivă a surselor închise ori o instalaţie corespunzător autorizată în condiţiile legii pentru stocarea intermediară a surselor închise;

20.   cerere de autorizare completată corespunzător - documentul standard care îndeplineşte toate cerinţele stabilite în conformitate cu prevederile art. 25 alin. (1)-(5);

21.  întreprindere - entitate legal constituită.

ARTICOLUL 3

Reexpedierea ca urmare a operaţiilor de procesare şi reprocesare

(1)  Prezentele norme nu afectează dreptul României sau al oricărei întreprinderi din România către care:

a)  urmează a fi expediate deşeuri radioactive în vederea procesării;

b) urmează a fi expediate alte materiale în scopul recuperării deşeurilor radioactive de a returna deşeurile radioactive, după tratare, în ţara de origine.

(2) Totodată, prezentele norme nu afectează dreptul României sau al unei întreprinderi din România către care urmează a fi expediat combustibilul nuclear uzat pentru reprocesare de a returna în ţara de origine deşeurile radioactive recuperate prin operaţia de reprocesare.

ARTICOLUL 4

Expedierea combustibilului nuclear uzat în afara teritoriului României în vederea reprocesării

(1)  Prezentele norme nu afectează dreptul României de a exporta combustibil nuclear uzat pentru reprocesare, în conformitate cu principiile liberei circulaţii a mărfurilor.

(2) Expedierea şi exportul de combustibil nuclear uzat pentru reprocesare se autorizează, se controlează şi se supraveghează conform prevederilor prezentelor norme.

ARTICOLUL 5

Reexpedierea ca urmare a efectuării unei expedieri neautorizate şi de materiale nedeclarate ca deşeuri radioactive

Prezentele norme nu afectează dreptul României de a returna, în condiţii de siguranţă, în ţara de origine:

a)  expedierile de deşeuri radioactive şi de combustibil nuclear uzat care nu au fost autorizate conform prezentelor norme;

b) deşeurile contaminate radioactiv sau materialele conţinând surse radioactive şi care nu au fost declarate ca fiind deşeuri radioactive de către ţara de origine.

CAPITOLUL II

Expediere intracomunitare

SECŢIUNEA 1

România, ţară de origine

ARTICOLUL 6

Cererea de autorizare a expedierii

(1)  Un deţinător care planifică o expediere intracomunitară de deşeuri radioactive sau de combustibil nuclear uzat ori care pregăteşte o astfel de expediere depune o cerere de autorizare completată corespunzător la CNCAN.

(2) Cererea se poate referi la mai multe expedieri dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

a) deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat au/are aceleaşi caracteristici fizice, chimice şi radioactive;

b)  expedierile urmează a fi realizate de acelaşi deţinător către acelaşi destinatar şi implică aceleaşi autorităţi competente;

c) în cazul în care expedierile implică tranzitul prin ţări terţe, intrarea în şi/sau ieşirea din Comunitate se fac/face prin aceleaşi puncte de frontieră ale ţării ori ale ţărilor implicate, dacă autorităţile competente implicate nu au convenit altfel.

ARTICOLUL 7

Transmiterea cererii către autorităţile competente

CNCAN transmite cererea de autorizare prevăzută la art. 6 completată corespunzător în vederea aprobării către autorităţile competente ale statului membru de destinaţie şi, după caz, către autorităţile competente ale statelor membre de tranzit.

ARTICOLUL 8

Inştiinţarea de primire şi solicitarea de informaţii

(1)  In termen de 20 de zile de la primirea cererii de autorizare, autorităţile competente din statul membru de destinaţie şi de tranzit verifică dacă aceasta este completată corespunzător în sensul art. 2 pct. 20.

(2) In cazul în care cererea de autorizare este completată corespunzător, autorităţile competente din statul membru de destinaţie transmit CNCAN o înştiinţare de primire, o copie fiind transmisă şi celorlalte autorităţi competente implicate, în termen de 10 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (1).

(3)  In cazul în care o autoritate competentă implicată consideră că cererea de autorizare nu este completată corespunzător, autorităţile competente din statul membru de destinaţie sau de tranzit solicită CNCAN, până la expirarea termenului prevăzut la alin. (1), informaţiile care lipsesc şi informează şi celelalte autorităţi competente implicate.

(4)  CNCAN solicită deţinătorului prevăzut la art. 6 alin. (1) informaţiile care lipsesc.

(5) După primirea informaţiilor care lipsesc, CNCAN transmite autorităţilor competente implicate informaţiile solicitate.

(6) In termen de 10 zile de la primirea informaţiilor lipsă şi nu mai devreme de expirarea termenului prevăzut la alin. (1), autorităţile competente din statul membru de destinaţie transmit CNCAN o înştiinţare de primire, o copie fiind transmisă şi autorităţilor competente implicate.

ARTICOLUL 9

Acordul şi refuzul

(1) In termen de două luni de la data transmiterii înştiinţării de primire, autorităţile competente din statele membre implicate informează CNCAN cu privire la acordul sau condiţiile pe care le consideră necesare pentru a emite acordul ori cu privire la refuzul de emitere a acestuia.

(2) Autorităţile competente din statul membru de destinaţie sau de tranzit pot solicita CNCAN prelungirea termenului prevăzut la alin. (1) cu maximum o lună în vederea exprimării poziţiei.

(3) In cazul în care, după expirarea termenelor prevăzute în alin. (1) şi (2), nu s-a primit niciun răspuns din partea autorităţilor competente din statul membru de destinaţie şi/sau din statele membre de tranzit, CNCAN consideră că acestea şi-au exprimat acordul cu privire la solicitarea de expediere.

ARTICOLUL 10

Autorizarea expedierilor

(1) In cazul în care au fost obţinute toate acordurile prevăzute la art. 9, CNCAN este împuternicită să autorizeze deţinătorul să efectueze expedierea.

(2)  CNCAN informează autorităţile competente din statul membru de destinaţie şi din oricare ţară terţă sau stat membru de tranzit cu privire la emiterea autorizaţiei de expediere.

(3) Autorizaţia prevăzută la alin. (1) nu afectează în niciun fel responsabilitatea deţinătorului, a transportatorului, a proprietarului, a destinatarului sau a oricărei alte persoane fizice autorizate ori persoane juridice implicate în expediere.

(4) O autorizaţie poate acoperi mai multe expedieri dacă se întrunesc condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (2).

(5)  CNCAN emite autorizaţii valabile pentru o perioadă de maximum 3 ani. In stabilirea perioadei de valabilitate CNCAN ţine seama de condiţiile prevăzute în acordul eliberat de către statele membre de destinaţie sau de tranzit.

ARTICOLUL 11

Inştiinţarea de primire a expedierii

(1)  In termen de 15 zile de la primirea fiecărei expedieri, destinatarul transmite autorităţilor competente din statul membru de destinaţie o înştiinţare de primire a fiecărei expedieri.

(2) Autorităţile competente din statul membru de destinaţie transmit CNCAN copii ale înştiinţării de primire, precum şi oricărei ţări terţe sau oricărui stat membru de tranzit.

(3) CNCAN trimite deţinătorului iniţial o copie a înştiinţării de primire.

ARTICOLUL 12

Expedieri nefinalizate

(1) CNCAN decide că expedierea nu poate fi finalizată dacă nu mai sunt întrunite condiţiile de efectuare a expedierii conform prezentelor norme ori când condiţiile de efectuare a expedierii nu mai sunt în conformitate cu autorizaţiile sau acordurile eliberate conform  prezentelor norme. CNCAN  informează imediat decizia luată autorităţilor competente din celelalte state membre implicate în expediere.

(2) In cazul în care o expediere nu mai poate fi finalizată sau condiţiile pentru efectuarea expedierii nu sunt în conformitate cu prevederile prezentelor norme, CNCAN se asigură că deseurile radioactive ori combustibilul nuclear uzat în cauză sunt/este preluate/preluat de către deţinător, în situaţia în care nu se poate încheia o înţelegere alternativă de preluare în siguranţă a acestora/acestuia. CNCAN se asigură că persoana responsabilă pentru expediere ia măsurile de siguranţă corective, după caz.

(3)  Deţinătorul este responsabil pentru costurile apărute în cazurile în care expedierea nu poate fi finalizată.

SECŢIUNEA a 2-a

România, ţară de destinaţie sau ţară de tranzit

ARTICOLUL 13

Cererea de autorizare a expedierii Transmiterea cererii către autorităţile competente

(1)  Autorităţile competente din ţara de origine transmit CNCAN cererea de autorizare a deţinătorului din statul membru de origine care planifică ori se pregăteşte să efectueze o expediere intracomunitară de deşeuri radioactive şi de combustibil nuclear uzat.

(2)  Cererea de autorizare a expedierii poate acoperi mai multe expedieri dacă se întrunesc condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (2).

ARTICOLUL 14

Inştiinţarea de primire şi solicitarea de informaţii

(1)  In termen de 20 de zile de la primirea cererii de autorizare, CNCAN verifică dacă aceasta este completată corespunzător în sensul art. 2 pct. 20.

(2) In cazul în care cererea este completată corespunzător, CNCAN trimite o înştiinţare de primire autorităţilor competente din statul membru de origine şi copii ale acesteia celorlalte autorităţi competente implicate, în termen de 10 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (1).

(3)  Prevederile alin. (2) se aplică numai în cazul în care România este ţară de destinaţie.

(4) In cazul în care CNCAN consideră că cererea nu este completată corespunzător, aceasta solicită în termenul prevăzut la alin. (1) informaţiile care lipsesc de la autorităţile competente din statul membru de origine şi informează şi celelalte autorităţi competente implicate despre aceasta.

(5) In termen de 10 zile de la primirea informaţiilor lipsă şi nu mai devreme de expirarea termenului prevăzut la alin. (1), CNCAN trimite o înştiinţare de primire autorităţilor competente din statul membru de origine şi copii ale acesteia celorlalte autorităţi competente implicate.

(6)  Termenele prevăzute la alin. (1), (2), (4) şi (5) pentru transmiterea înştiinţării de primire pot fi reduse în cazul în care CNCAN şi autorităţile competente din statele membre de tranzit au certitudinea că respectiva cerere de autorizare este completată în mod corespunzător.

ARTICOLUL 15

Acordul şi refuzul

(1) In termen de două luni de la data transmiterii înştiinţării de primire, CNCAN notifică autorităţile competente din statul membru de origine cu privire la acordul sau condiţiile pe care le consideră necesare pentru a emite acordul ori cu privire la refuzul de emitere a acestuia.

(2) CNCAN notifică autorităţile competente din statul membru de origine cu privire la prelungirea termenului prevăzut la alin. (1) cu maximum o lună în vederea exprimării poziţiei.

(3)  CNCAN justifică orice refuz de eliberare a acordului sau condiţiile în care se emite acordul. Justificarea se bazează pe:

a) cerinţele relevante din legislaţia naţională, comunitară sau internaţională aplicabile transportului de materiale radioactive, în cazul în care România este stat membru de tranzit;

b)   cerinţele relevante din legislaţia naţională aplicabile gospodăririi deşeurilor radioactive sau combustibilului nuclear uzat şi cerinţele relevante din legislaţia naţională, comunitară ori internaţională aplicabile transportului de materiale radioactive, în cazul în care România este stat membru de destinaţie.

(4) Condiţiile impuse de CNCAN nu trebuie să fie mai severe decât cele stabilite pentru expedieri similare pe teritoriul României.

(5) In cazul eliberării acordului de tranzit pentru o anumită expediere, CNCAN nu poate refuza eliberarea acordului pentru reexpediere în următoarele cazuri:

a)  când acordul iniţial se referă la materialul expediat în scopul tratării sau al reprocesării, dacă reexpedierea se referă la deşeuri radioactive ori la alţi produşi echivalenţi materialului iniţial, rezultaţi din tratarea sau reprocesarea acestora, şi în măsura în care toată legislaţia relevantă este respectată;

b)  în condiţiile descrise în art. 12, dacă reexpedierea este efectuată în aceleaşi condiţii şi sub aceleaşi proceduri.

ARTICOLUL 16

Inştiinţarea de primire a expedierii

In cazul în care România este ţară de destinaţie:

a)  în termen de 15 zile de la primirea fiecărei expedieri, destinatarul trimite la CNCAN o înştiinţare de primire a expedierii;

b)  CNCAN trimite copii ale înştiinţării de primire autorităţilor competente din statul membru de origine, precum şi oricărui stat membru sau oricărei ţări terţe de tranzit implicate.

ARTICOLUL 17

Expedieri nefinalizate

(1) CNCAN decide că expedierea nu poate fi finalizată dacă nu mai sunt întrunite condiţiile de efectuare a expedierii conform prezentelor norme ori când condiţiile de efectuare a expedierii nu mai sunt în conformitate cu autorizaţiile sau acordurile eliberate conform prezentelor norme.

(2)  CNCAN informează imediat decizia luată în condiţiile alin. (1) autorităţilor competente din celelalte state membre implicate în expediere.

CAPITOLUL III

Expediere extracomunitară

SECŢIUNEA 1

Importul în Comunitate

ARTICOLUL 18

România, stat membru de destinaţie

(1) Când deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat sunt/este expediate/expediat dintr-o ţară terţă în România, destinatarul trimite CNCAN o cerere de autorizare. Cererea poate acoperi mai multe expedieri, dacă sunt întrunite condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (2).

(2)   Cererea prevăzută la alin. (1) include dovada că destinatarul a încheiat o înţelegere cu deţinătorul din ţara terţă, prin care acesta din urmă se angajează să preia deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat în cazul în care expedierea nu poate fi finalizată conform prezentelor norme, potrivit prevederilor alin. (18). Inţelegerea trebuie să fie acceptată de către autorităţile competente din ţara terţă respectivă.

(3) CNCAN transmite cererea de autorizare statelor membre de tranzit, în cazul în care acestea există, în vederea obţinerii acordului de expediere.

(4)  In termen de 20 de zile de la primirea cererii de autorizare, autorităţile competente din statele membre de tranzit verifică dacă aceasta este completată corespunzător în sensul prevederilor art. 2 pct. 20.

(5)  In cazul în care cererea de autorizare este completată corespunzător, autorităţile competente din statele membre de tranzit trimit CNCAN o înştiinţare de primire, în termen de 10 zile de la expirarea termenului prevăzut în alin. (4), o copie fiind transmisă şi celorlalte autorităţi competente implicate.

(6)   In cazul în care autorităţile competente implicate consideră că cererea de autorizare nu este completată corespunzător, acestea solicită CNCAN până la expirarea termenului prevăzut la alin. (4) informaţiile care lipsesc.

(7)  CNCAN solicită informaţiile care lipsesc destinatarului.

(8) In termen de 10 zile de la primirea informaţiilor lipsă şi nu mai devreme de expirarea termenului prevăzut la alin. (4), CNCAN trimite o înştiinţare de primire autorităţilor competente implicate.

(9)  Termenele prevăzute la alin. (4), (5), (6) şi (8) pentru transmiterea înştiinţării de primire pot fi reduse în cazul în care CNCAN şi autorităţile competente de tranzit au certitudinea că respectiva cerere de autorizare este completată în mod corespunzător.

(10) In termen de două luni de la data transmiterii înştiinţării de primire, autorităţile competente din statele membre implicate notifică CNCAN cu privire la acordul, sau condiţiile pe care le consideră necesare pentru a emite acordul ori cu privire la refuzul de emitere a acestuia.

(11) Autorităţile competente ale statelor membre de tranzit pot solicita CNCAN prelungirea termenului prevăzut la alin. (10) cu maximum o lună în vederea exprimării poziţiei.

(12) In cazul în care, după expirarea termenelor prevăzute la alin. (10) şi (11), nu s-a primit niciun răspuns din partea autorităţilor competente din statele membre de tranzit, CNCAN consideră că acestea şi-au exprimat acordul cu privire la solicitarea de expediere.

(13) CNCAN justifică orice refuz de eliberare a acordului sau condiţiile în care se emite acordul. Justificarea se bazează pe cerinţele relevante din legislaţia naţională aplicabilă gospodăririi deşeurilor radioactive sau a combustibilului nuclear uzat şi pe cerinţele relevante din legislaţia naţională, comunitară ori internaţională aplicabile transportului de materiale radioactive.

(14) Dacă toate acordurile necesare pentru expediere au fost emise, CNCAN este împuternicită să autorizeze destinatarul cu privire la efectuarea expedierii.

(15) CNCAN notifică autorităţile competente ale oricărui stat membru sau oricărei ţări terţe de origine ori de tranzit cu privire la emiterea autorizaţiei.

(16) Autorizaţia prevăzută la alin. (14) nu afectează în niciun fel responsabilitatea deţinătorului, a transportatorului, a proprietarului, a destinatarului sau a oricărei alte persoane fizice autorizate ori persoane juridice implicate în expediere.

(17) O autorizaţie poate acoperi mai multe expedieri dacă se întrunesc condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (2).

(18)  Autorizaţia emisă de CNCAN este valabilă pentru o perioadă de maximum 3 ani. In stabilirea perioadei de valabilitate, CNCAN ţine seama de condiţiile prevăzute în acordul eliberat de către statele membre de tranzit.

(19)   In termen de 15 zile de la primirea expedierii, destinatarul trimite CNCAN o înştiinţare de primire a fiecărei expedieri. CNCAN trimite copii ale acestei înştiinţări atât ţării de origine, cât şi oricărui stat membru sau oricărei ţări terţe de tranzit implicate.

(20) CNCAN decide că expedierea nu poate fi finalizată dacă nu mai sunt întrunite condiţiile de efectuare a expedierii conform prevederilor prezentelor norme ori când condiţiile de efectuare a expedierii nu mai sunt în conformitate cu autorizaţiile ori acordurile emise conform prevederilor prezentelor norme.

(21)  CNCAN informează imediat decizia luată în condiţiile alin. (20) autorităţilor competente din celelalte state membre implicate în expediere.

(22)  Destinatarul este responsabil pentru costurile apărute în cazurile în care expedierea nu poate fi finalizată.

SECŢIUNEA a 2-a

Export din Comunitate

ARTICOLUL 19

România, stat membru de origine

(1) Când deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat sunt/este exportate/exportat din România într-o ţară terţă, deţinătorul transmite cererea de autorizare la CNCAN. Cererea poate acoperi mai multe expedieri dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la art. 6 alin. (2).

(2) CNCAN:

a)  notifică autorităţile competente ale ţării de destinaţie cu privire la planul de expediere şi solicită acordul acestora; şi

b)  transmite cererea prevăzută la alin. (1) spre aprobare autorităţilor competente ale statelor membre de tranzit, dacă există.

(3)  In cazul în care oricare dintre autorităţile competente implicate consideră că cererea de autorizare nu este completată corespunzător, autorităţile competente ale statelor membre de tranzit solicită CNCAN în termen de 20 de zile informaţiile care lipsesc.

(4) CNCAN solicită deţinătorului informaţiile care lipsesc.

(5)  După primirea informaţiilor care lipsesc, CNCAN transmite informaţiile solicitate către autorităţile competente implicate.

(6) In termen de două luni de la data transmiterii înştiinţării de primire a informaţiilor prevăzute la alin. (4), autorităţile competente implicate notifică CNCAN cu privire la acordul sau condiţiile pe care le consideră necesare pentru a emite acordul ori cu privire la refuzul de emitere a acestuia.

(7)  Autorităţile competente implicate pot solicita CNCAN prelungirea termenului prevăzut la alin. (6) cu maximum o lună în vederea exprimării poziţiei.

(8) In cazul în care, după expirarea termenelor prevăzute la alin. (6) şi (7), nu s-a primit niciun răspuns de la autorităţile competente implicate, CNCAN consideră că acestea şi-au exprimat acordul faţă de solicitarea de expediere.

(9)  Dacă toate aprobările necesare au fost emise, CNCAN este împuternicită să autorizeze deţinătorul să efectueze expedierea.

(10) CNCAN informează autorităţile competente din ţara terţă de destinaţie şi din oricare stat membru sau ţară terţă de tranzit implicate cu privire la emiterea autorizaţiei de expediere.

(11) Autorizaţia prevăzută la alin. (9) nu afectează în niciun fel responsabilitatea deţinătorului, a transportatorului, a proprietarului, a destinatarului sau a oricărei alte persoane fizice autorizate ori persoane juridice implicate în expediere.

(12) O autorizaţie poate acoperi mai multe expedieri dacă se întrunesc condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (2).

(13)  Autorizaţia emisă de CNCAN este valabilă pentru o perioadă de maximum 3 ani. In stabilirea perioadei de valabilitate CNCAN ţine seama şi de condiţiile prevăzute în acordul eliberat de statele membre de destinaţie şi de tranzit, după caz.

(14)  Deţinătorul notifică CNCAN cu privire la faptul că deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat au/a ajuns la destinaţia din ţara terţă în termen de 15 zile de la data sosirii, indicând şi ultimul punct vamal din Comunitate prin care s-a efectuat expedierea.

(15)  Notificarea prevăzută la alin. (14) este însoţită de o declaraţie sau un certificat din partea destinatarului prin care se menţionează că deşeurile radioactive ori combustibilul nuclear uzat au/a ajuns la destinaţia corectă. Notificarea conţine, de asemenea, informaţii privind punctul vamal de intrare în ţara terţă de destinaţie.

(16) CNCAN decide că expedierea nu poate fi finalizată dacă nu mai sunt întrunite condiţiile de efectuare a expedierii conform prevederilor prezentelor norme ori când condiţiile de efectuare a expedierii nu mai sunt în conformitate cu autorizaţiile sau acordurile emise conform prevederilor prezentelor norme.

(17) In cazul în care o expediere nu poate fi finalizată potrivit alin. (16), CNCAN se asigură că deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat sunt/este preluate/preluat de către deţinător, în situaţia în care nu se poate încheia o înţelegere alternativă de preluare în siguranţă a acestora/acestuia.

(18) Deţinătorul este responsabil pentru costurile apărute în cazurile în care expedierea nu poate fi finalizată.

ARTICOLUL 20

Exporturi interzise

CNCAN nu va autoriza expedieri de deşeuri radioactive:

a)  spre o destinaţie situată la sud de paralela de 60° latitudine sudică; sau

b) spre un stat care este parte la Acordul de parteneriat dintre membrii grupului de state din Africa, Caraibe şi Pacific, pe de-o parte, şi Comunitatea Europeană şi statele membre, pe de altă parte, (Acordul Cotonou ACP-EC), şi care nu este stat membru, fără a aduce atingere situaţiilor în care expedierea se referă la deşeuri radioactive rezultate din reprocesarea, în afara ţării respective, a deşeurilor radioactive care aparţin deţinătorului din acea ţară; sau

c)  spre o ţară terţă care, potrivit procedurilor CNCAN şi criteriilor stabilite de Comisia Europeană conform prevederilor art. 16 alin. (2) din Directiva 2006/117/EURATOM, nu are resurse tehnice, legislative sau administrative pentru a gospodări în siguranţă deşeurile radioactive şi combustibilul nuclear uzat în conformitate cu dispoziţiile Convenţiei comune asupra gospodăririi în siguranţă a combustibilului uzat şi asupra gospodăririi în siguranţă a deşeurilor radioactive, adoptată la Viena la 5 septembrie 1997 şi ratificată de România prin Legea nr. 105/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 21 iunie 1999. In formularea unui punct de vedere în această privinţă, CNCAN ţine seama, în mod corespunzător, de toate informaţiile relevante furnizate de celelalte state membre, In acest sens, CNCAN informează anual Comisia Europeană şi Comitetul Consultativ instituit în conformitate cu prevederile art. 21 din Directiva 2006/117/EURATOM.

SECŢIUNEA a 3-a

Tranzit pe teritoriul României

ARTICOLUL 21

Tranzit prin Comunitate România, primul stat membru din Comunitate în care intră deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat

(1) Când deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat intră în Comunitate dintr-o ţară terţă, ţara de destinaţie este tot o ţară terţă, iar România este prima ţară din Comunitate în care intră deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat, persoana fizică autorizată sau persoana juridică care are responsabilitatea privind efectuarea expedierii pe durata tranzitului pe teritoriul României trimite o cerere de autorizare la CNCAN. Cererea poate acoperi mai multe expedieri dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la art. 6 alin. (2).

(2)   Cererea prevăzută la alin. (1) include dovada că destinatarul stabilit în ţara terţă a încheiat o înţelegere cu deţinătorul stabilit în ţara terţă, prin care acesta din urmă se angajează să preia deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat în cazul în care expedierea nu mai poate fi finalizată conform prezentelor norme, potrivit prevederilor alin. (17). Inţelegerea trebuie să fie acceptată de autorităţile competente din ţara terţă de origine.

(3)  CNCAN trimite cererea prevăzută la alin. (1) pentru a obţine acordul autorităţilor competente ale celorlalte state membre de tranzit, dacă acestea există.

(4)  In termen de 20 de zile de la primirea cererii de autorizare, autorităţile competente ale statelor membre de tranzit verifică dacă aceasta este completată corespunzător în sensul art. 2 pct. 20.

(5) In cazul în care cererea de autorizare este completată corespunzător, autorităţile competente din celelalte state membre de tranzit transmit o înştiinţare de primire CNCAN, o copie fiind transmisă şi celorlalte autorităţi competente implicate, în termen de 10 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (4);

(6)  In cazul în care o autoritate competentă implicată consideră că cererea de autorizare nu este completată corespunzător, CNCAN solicită informaţiile care lipsesc persoanei fizice autorizate ori persoanei juridice prevăzute la alin. (1).

(7)   După primirea informaţiilor care lipsesc, CNCAN transmite informaţiile solicitate autorităţilor competente implicate.

(8) In termen de 10 zile de la primirea informaţiilor lipsă şi nu mai devreme de expirarea termenului prevăzut la alin. (4), autorităţile competente implicate transmit o înştiinţare de primire la CNCAN.

(9)  Termenele prevăzute la alin. (4), (5) şi (8) pentru transmiterea înştiinţării de primire pot fi reduse în cazul în care celelalte autorităţi competente de tranzit au certitudinea că respectiva cerere de autorizare este completată în mod corespunzător.

(10) In termen de două luni de la data transmiterii înştiinţării de primire a informaţiilor prevăzute la alin. (6), autorităţile competente din statele membre implicate notifică CNCAN cu privire la acordul sau condiţiile pe care le consideră necesare pentru a emite acordul ori cu privire la refuzul de emitere a acestuia.

(11) Autorităţile competente ale statelor membre de tranzit pot solicita CNCAN prelungirea termenului prevăzut la alin. (10) cu maximum o lună în vederea exprimării poziţiei.

(12)  In cazul în care, după expirarea perioadelor prevăzute în alin. (10) şi (11), nu s-a primit niciun răspuns de la autorităţile competente ale statelor membre de tranzit, CNCAN consideră că acestea şi-au exprimat acordul la solicitarea de expediere.

(13) CNCAN justifică orice refuz de eliberare a acordului sau condiţiile în care se emite acordul. Justificarea se bazează pe cerinţele relevante din legislaţia naţională, comunitară sau internaţională aplicabile transportului de materiale radioactive.

(14)   Dacă toate acordurile necesare pentru efectuarea expedierii au fost eliberate, CNCAN autorizează persoana responsabilă prevăzută la alin. (1) să efectueze expedierea pe durata tranzitului.

(15)   CNCAN notifică autorităţile competente din toate celelalte state membre sau ţări terţe de tranzit ori de origine implicate cu privire la emiterea autorizaţiei prevăzute la alin. (14).

(16) Autorizaţia prevăzută la alin. (14) nu aduce atingere responsabilităţii deţinătorului, a transportatorului, a proprietarului, a destinatarului sau a oricărei alte persoane fizice autorizate ori persoane juridice implicate în expediere.

(17) O autorizaţie poate acoperi mai multe expedieri dacă se întrunesc condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (2).

(18)  Autorizaţia emisă de CNCAN este valabilă pentru o perioadă de maximum 3 ani. In stabilirea perioadei de valabilitate CNCAN ţine seama şi de condiţiile prevăzute în acordul eliberat de statele membre de destinaţie sau de tranzit.

(19)  Persoana responsabilă prevăzută la alin. (1) notifică CNCAN cu privire la faptul că deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat au/a ajuns la destinaţia din ţara terţă în termen de 15 zile de la data sosirii, indicând şi ultimul punct vamal din Comunitate prin care s-a efectuat expedierea.

(20)  Notificarea prevăzută la alin. (19) este însoţită de o declaraţie sau de un certificat din partea destinatarului prin care se menţionează că deşeurile radioactive ori combustibilul nuclear uzat au/a ajuns la destinaţia corectă. Notificarea conţine, de asemenea, informaţii privind punctul vamal de intrare în ţara terţă de destinaţie.

(21) CNCAN decide că expedierea nu poate fi finalizată dacă nu mai sunt întrunite condiţiile de efectuare a expedierii conform prevederilor prezentelor norme ori când condiţiile de efectuare a expedierii nu mai sunt în conformitate cu autorizaţiile sau acordurile emise conform prevederilor prezentelor norme.

(22)  CNCAN informează imediat decizia luată în condiţiile alin. (21) autorităţilor competente din celelalte state membre implicate în expediere.

(23) Persoana prevăzută la alin. (1) este responsabilă pentru costurile apărute în cazurile în care expedierea nu poate fi finalizată.

ARTICOLUL 22

România, stat membru de tranzit pentru importul în Comunitate

(1) Când deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat sunt/este importate/importat în Comunitate şi România este stat membru de tranzit, autorităţile competente ale statului membru de destinaţie transmit CNCAN o cerere de autorizare în vederea obţinerii acordului de expediere pentru tranzit. Cererea poate acoperi mai multe expedieri dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la art. 6 alin. (2).

(2)   Cererea prevăzută la alin. (1) include dovada că destinatarul din ţara terţă a încheiat o înţelegere cu deţinătorul din ţara terţă, prin care acesta din urmă se angajează să preia deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat în cazul în care expedierea nu mai poate fi finalizată conform prezentelor norme, potrivit prevederilor alin. (12). înţelegerea trebuie să fie acceptată de autorităţile competente din ţara terţă de origine.

(3) In termen de 20 de zile de la primirea cererii, CNCAN verifică dacă cererea de autorizare este completată corespunzător în sensul art. 2 pct. 20.

(4) In cazul în care cererea este completată corespunzător, CNCAN transmite o înştiinţare de primire către autorităţile competente din statul membru de destinaţie şi copii ale acesteia către autorităţile competente din celelalte state membre de tranzit, în termen de 10 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (3).

(5)  In cazul în care CNCAN consideră că cererea de autorizare nu este completată corespunzător, aceasta solicită autorităţilor competente din statul membru de destinaţie în termenul prevăzut la alin. (3) informaţiile care lipsesc şi informează autorităţile competente ale celorlalte state membre de tranzit cu privire la această solicitare.

(6)  Termenele prevăzute la alin. (3), (4) şi (5) pentru transmiterea înştiinţării de primire pot fi reduse în cazul în care autorităţile competente ale statului membru de destinaţie şi CNCAN au certitudinea că respectiva cerere de autorizare este completată în mod corespunzător.

(7) In termen de două luni de la data transmiterii înştiinţării de primire, CNCAN notifică autorităţile competente din statul membru de destinaţie cu privire la acordul sau condiţiile pe care le consideră necesare pentru a emite acordul ori cu privire la refuzul de emitere a acestuia.

(8)   CNCAN notifică autorităţile competente ale statului membru de destinaţie cu privire la prelungirea termenului prevăzut la alin. (6) cu maximum o lună, în vederea exprimării poziţiei.

(9) CNCAN justifică orice refuz de eliberare a acordului sau condiţiile în care se emite acordul. Justificarea se bazează pe cerinţele relevante din legislaţia naţională, comunitară sau internaţională aplicabilă transportului de materiale radioactive.

(10)  Condiţiile impuse de CNCAN nu trebuie să fie mai severe decât cele stabilite pentru expedieri similare pe teritoriul României.

(11)  CNCAN nu poate refuza eliberarea acordului pentru reexpediere, în cazul în care a eliberat acordul de tranzit pentru o expediere, în următoarele cazuri:

a)  când acordul iniţial se referă la materialul expediat în scopul tratării sau al reprocesării, dacă reexpedierea se referă la deşeuri radioactive ori la alţi produşi echivalenţi materialului iniţial, rezultaţi din tratarea sau reprocesarea acestora, şi în măsura în care toată legislaţia relevantă este respectată;

b) în condiţiile prevăzute la art. 12, dacă reexpedierea este efectuată în aceleaşi condiţii şi sub aceleaşi proceduri.

(12) CNCAN decide că expedierea nu poate fi finalizată dacă nu mai sunt întrunite condiţiile de efectuare a expedierii conform prevederilor prezentelor norme ori când condiţiile de efectuare a expedierii nu mai sunt în conformitate cu autorizaţiile sau acordurile emise conform prevederilor prezentelor norme.

(13)  CNCAN comunică imediat decizia luată, în condiţiile alin. (12), autorităţilor competente din celelalte state membre implicate în expediere.

ARTICOLUL 23

România, stat membru de tranzit pentru exportul din Comunitate

(1) Când deseurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat sunt/este exportate/exportat din Comunitate şi România este ţară de tranzit, autorităţile competente din statul membru de origine transmit CNCAN o cerere de autorizare în vederea obţinerii acordului de expediere. Cererea poate acoperi mai multe expedieri dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la art. 6 alin. (2).

(2) Prevederile art. 22 alin. (2)-(13) se adaptează în mod corespunzător şi se aplică situaţiei prevăzute la alin. (1).

ARTICOLUL 24

Tranzit prin Comunitate România, stat membru de tranzit prin Comunitate, altul decât primul stat membru de tranzit

(1) Când deseurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat tranzitează Comunitatea, iar România este stat membru de tranzit, altul decât primul, autorităţile competente din primul stat membru prin ale cărui frontiere intră, pentru prima oară în Comunitate, deseurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat, transmit CNCAN o cerere de autorizare, în vederea obţinerii acordului de expediere. Cererea poate acoperi mai multe expedieri dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la art. 6 alin. (2).

(2)  Prevederile art. 22 alin. (2)-(13) se adaptează în mod corespunzător şi se aplică situaţiei prevăzute la alin. (1).

CAPITOLUL IV

Dispoziţii finale

ARTICOLUL 25

Dispoziţii finale

(1)  In scopul aplicării prevederilor prezentelor norme se utilizează documentul standard prevăzut în Decizia 2008/312/EURATOM pentru stabilirea documentului standard pentru supravegherea şi controlul expedierilor de deşeuri radioactive şi de combustibil uzat la care se face referire în Directiva Consiliului 2006/117/EURATOM, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 107 din 17 aprilie 2008.

(2) Documentul standard prevăzut la alin. (1), cererea de autorizare, precum şi documentele şi informaţiile suplimentare menţionate la art. 10, 18, 19 şi 21 se redactează în limba română sau în limba engleză.

(3) La cererea autorităţilor competente din ţara de destinaţie sau de tranzit, deţinătorul furnizează o traducere certificată a documentelor prevăzute la alin. (2) într-o limbă acceptată de acestea.

(4) Orice solicitări suplimentare în vederea autorizării expedierii pe teritoriul României sunt ataşate documentului standard, prevăzut la alin. (1).

(5) Fără a aduce atingere documentelor solicitate în temeiul altor prevederi legale relevante, documentul standard prevăzut la alin. (1), completat, certificând faptul că procedura de autorizare a fost finalizată corespunzător, însoţeşte fiecare expediere efectuată conform prezentelor norme, inclusiv în cazul în care o singură autorizaţie acoperă mai multe expedieri.

(6) Documentele menţionate la alin. (5) se pun la dispoziţia autorităţilor competente din ţara de origine, de destinaţie şi de tranzit.

(7)  CNCAN raportează Comisiei Europene orice întârziere nejustificată şi/sau refuzul de a coopera din partea autorităţilor competente din alte state membre implicate.

(8) In scopul aplicării prezentelor norme, CNCAN ia toate măsurile pentru asigurarea protecţiei informaţiilor conţinute în cererile de autorizare solicitate şi primite.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 443/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 443 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu