ORDIN Nr. 443
din 19 noiembrie 2008
pentru aprobarea Normelor
privind supravegherea si controlul expedierilor internationale de deseuri
radioactive si combustibil nuclear uzat implicand teritoriul Romaniei
ACT EMIS DE:
COMISIA NATIONALA PENTRU CONTROLUL ACTIVITATILOR NUCLEARE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 797 din 27 noiembrie 2008
In conformitate cu prevederile:
a) Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în
siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare,
republicată;
b) Hotărârii Guvernului nr. 1.627/2003 privind
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale
pentru Controlul Activităţilor Nucleare, cu modificările şi completările
ulterioare;
c) Tratatului privind instituirea Comunităţii Europene
a Energiei Atomice, semnat la Roma la 25 martie 1957;
d) Legii nr. 157/2005 pentru
ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul
Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă,
Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica
Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului,
Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria,
Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă,
Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei
de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România
privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, semnat
de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005,
preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul
Activităţilor Nucleare emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind supravegherea şi
controlul expedierilor internaţionale de deşeuri radioactive şi combustibil
nuclear uzat implicând teritoriul României, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Comisia Naţională pentru Controlul
Activităţilor Nucleare (CNCAN), prin Direcţia relaţii internaţionale, transmite Comisiei Europene
până la 25 decembrie 2008:
a) adresa CNCAN, ca autoritate
competentă din România în domeniul reglementat de Directiva Consiliului
2006/117/ EURATOM privind supravegherea şi controlul transferurilor de deşeuri
radioactive şi combustibil uzat, denumită în continuare Directiva 2006/117/EURATOM;
b) numele şi adresa altor
autorităţi competente care au atribuţii în expedierile de deşeuri radioactive
şi combustibil nuclear uzat;
c) limba acceptată de CNCAN pentru redactarea cererilor
de autorizare a expedierilor de deşeuri radioactive şi de combustibil nuclear uzat;
d) cerinţele CNCAN şi ale altor autorităţi competente
din România pentru autorizarea expedierilor de deşeuri radioactive şi de
combustibil nuclear uzat pe teritoriul României.
(2) CNCAN, prin Direcţia relaţii internaţionale,
informează Comisia Europeană cu privire la orice modificare apărută în
informaţiile prevăzute la alin. (1).
(3) CNCAN, prin Direcţia relaţii internaţionale, aduce
la cunoştinţa Comisiei Europene prezentul act normativ, precum şi toate
prevederile legale pe care CNCAN le adoptă în domeniul reglementat de Directiva
2006/117/EURATOM.
Art. 3. - CNCAN, prin Direcţia radioprotecţie şi
deşeuri radioactive, întocmeşte până la data de 25 decembrie 2011 şi la fiecare
3 ani după această dată rapoarte periodice privind implementarea Directivei
2006/117/EURATOM, în vederea transmiterii acestora Comisiei Europene prin
intermediul Direcţiei relaţii internaţionale.
Art. 4. - (1) Prezentul ordin intră în vigoare la data
de 25 decembrie 2008.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor
Nucleare nr. 274/2005 pentru aprobarea Normelor privind controlul şi
supravegherea expedierilor internaţionale de deşeuri radioactive implicând
teritoriul României, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 967 din 1 noiembrie 2005, cu
completările ulterioare, care a transpus Directiva Consiliului 92/3/EURATOM
privind supravegherea şi controlul transporturilor de deşeuri radioactive între
statele membre, precum şi la intrarea sau la ieşirea din Comunitate.
(3) Autorizaţiile emise de CNCAN în conformitate cu
Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor
Nucleare nr. 274/2005, cu completările ulterioare, rămân valabile până la
expirarea perioadei de valabilitate prevăzută în autorizaţiile respective.
(4) In cazul în care cererea de autorizare a fost
aprobată în mod corespunzător sau a fost depusă la autorităţile competente ale
ţării de origine înainte de 25 decembrie 2008, prevederile Ordinului
preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Autorităţilor Nucleare nr.
274/2005, cu completările ulterioare, se aplică pentru toate operaţiunile de
expediere care fac obiectul aceleiaşi autorizări.
(5) In situaţia în care România este ţară de origine
pentru mai multe expedieri de deşeuri radioactive sau combustibil nuclear uzat
într-o ţară terţă de destinaţie, CNCAN ţine seama de toate împrejurările
relevante atunci când decide cu privire la cererile de autorizare depuse
înainte de 25 decembrie 2008, în special de:
a) perioada planificată pentru efectuarea tuturor
expedierilor care fac obiectul aceleaşi cereri;
b) justificarea pe baza căreia sunt incluse toate
expedierile în aceeaşi cerere;
c) oportunitatea autorizării unui număr de expedieri mai mic decât cel inclus în cerere.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 7. - CNCAN duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Prezentul ordin transpune integral Directiva Consiliului
2006/117/EURATOM privind supravegherea şi controlul
transferurilor de deşeuri radioactive şi combustibil uzat, publicată în
Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 337/21 din 3 decembrie
2006.
Preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul
Activităţilor Nucleare,
Vajda Borbala
ANEXĂ
NORME
privind supravegherea şi controlul expedierilor
internaţionale de deşeuri radioactive si
combustibil nuclear uzat implicând teritoriul României
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Scopul şi domeniul de
aplicare
(1) Prezentele norme sunt emise în temeiul art. 5 din
Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea,
autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, de către Comisia
Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, ca autoritate naţională
competentă în domeniul nuclear, denumită în continuare CNCAN.
(2) Prezentele norme se aplică expedierilor
internaţionale de deşeuri radioactive şi combustibil nuclear uzat a căror
desfăşurare implică teritoriul României, în cazul în care nu sunt îndeplinite
cerinţele şi criteriile de excludere şi exceptare prevăzute în anexa nr. 2 la
Normele fundamentale de securitate radiologică, aprobate prin Ordinul
preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 14/2000, publicat în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 404 şi 404 bis din 29 august 2000, cu completările ulterioare.
(3) Prezentele norme nu se aplică expedierii de surse
închise scoase din uz către furnizorul sau către producătorul surselor
radioactive şi nici expedierii acestora la o instalaţie recunoscută.
(4) Prezentele norme nu se aplică expedierilor de
materiale radioactive recuperate prin reprocesare în vederea utilizării
ulterioare.
(5) Prezentele norme nu se aplică expedierilor
internaţionale, cu implicarea teritoriului României, de deşeuri care conţin
doar materiale cu radioactivitate naturală ce nu rezultă dintr-o practică
autorizată.
(6) Prezentele norme detaliază procedura de expediere
a deşeurilor radioactive sau a combustibilului nuclear uzat când aceasta
implică teritoriul României, ca urmare a expedierii deşeurilor radioactive sau
a combustibilului nuclear uzat când aceasta implică teritoriul României, ca
urmare a expedierii deşeurilor radioactive sau a combustibilului nuclear uzat
între statele membre, a importului în, a exportului din şi a tranzitului prin
Comunitate.
(7) Operaţiile de transport necesare pentru orice
expediere internaţională de deşeuri radioactive sau de combustibil nuclear uzat
a căror desfăşurare implică teritoriul României trebuie să respecte integral
prevederile legislaţiei naţionale, comunitare şi ale convenţiilor şi
acordurilor internaţionale privind transportul materialelor radioactive la care
România este parte.
(8) Prezentele norme nu scutesc deţinătorul,
proprietarul, transportatorii sau destinatarul deşeurilor radioactive sau al
combustibilului nuclear uzat de obţinerea tuturor celorlalte autorizaţii, avize sau acorduri prevăzute
de legislaţia naţională şi cea comunitară în vigoare.
ARTICOLUL 2
Definiţii
In scopul aplicării prezentelor norme, termenii de mai
jos au următoarea semnificaţie:
1. Comunitate -
Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, stabilită prin Tratatul instituind
Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, adoptat la Roma la 25 martie 1957;
2. stat membru - stat care este membru al
Uniunii Europene;
3. ţară terţă - ţară care nu este stat membru al Uniunii Europene;
4. deşeu radioactiv- material radioactiv în formă gazoasă, lichidă sau solidă pentru
care nu s-a prevăzut nicio utilizare ulterioară de către ţara de origine şi
ţara de destinaţie ori de către o persoană fizică autorizată sau persoană
juridică a cărei decizie este acceptată de aceste ţări şi care este ţinut sub
controlul autorităţii de reglementare ca deşeu radioactiv, conform cadrului
legislativ şi de reglementare al ţării de origine şi de destinaţie;
5. combustibil nuclear uzat- combustibil nuclear care a fost iradiat şi definitiv îndepărtat
din miezul reactorului; combustibilul nuclear uzat poate fi considerat resursă
utilizabilă care poate fi reprocesată sau poate fi destinat depozitării finale,
fără a fi prevăzută o utilizare ulterioară, şi tratat ca deşeu radioactiv;
6. reprocesare -
procesul sau operaţia prin care izotopii radioactivi sunt extraşi din
combustibilul nuclear uzat, în scopul utilizării ulterioare a acestuia;
7. expediere -
totalitatea operaţiunilor implicate în deplasarea deşeurilor radioactive sau a
combustibilului nuclear uzat din ţara sau statul membru de origine în ţara ori
statul membru de destinaţie;
8. expediere intracomunitară
- expediere caracterizată prin faptul că ţara de
origine şi ţara de destinaţie sunt state membre;
9. expediere extracomunitară
- expediere caracterizată prin faptul că ţara de
origine şi/sau ţara de destinaţie sunt ţări terţe;
10. depozitare definitivă
- amplasarea deşeurilor radioactive şi a
combustibilului nuclear uzat într-o instalaţie autorizată fără intenţia de a fi
recuperate;
11. stocare -
amplasarea deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat într-o
instalaţie care asigură izolarea cu intenţia de a fi recuperate;
12. deţinător - orice persoană fizică autorizată sau persoană juridică care,
înainte de efectuarea expedierii de deşeuri radioactive sau combustibil nuclear
uzat, este răspunzătoare în condiţiile legii pentru asemenea materiale şi care
intenţionează să efectueze o expediere către un destinatar;
13. destinatar - orice
persoană fizică autorizată sau persoană juridică către care sunt/este
expediate/expediat deşeurile radioactive sau
combustibilul nuclear uzat;
14. ţară sau stat membru de
origine şi ţară sau stat membru de destinaţie -
orice ţară sau stat membru de unde o expediere este planificată a fi iniţiată
sau este iniţiată, respectiv ţara ori statul membru către care o expediere este
planificată sau este în desfăşurare;
15. ţară sau stat membru de
tranzit - orice ţară sau stat membru, altul decât
ţara ori statul membru de origine sau ţara ori statul membru de destinaţie, pe
teritoriul căruia o expediere este planificată sau este în desfăşurare;
16. autorităţi competente - orice autoritate care, potrivit legii sau reglementărilor ţării
de origine, de tranzit ori de destinaţie, este împuternicită să implementeze
sistemul de supraveghere şi control al expedierii deşeurilor radioactive sau a combustibilului nuclear uzat;
17. sursă închisă - astfel cum este definită în Normele fundamentale de securitate
radiologică, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru
Controlul Activităţilor Nucleare nr. 14/2000, cu completările ulterioare, şi
include, după caz, capsula care închide materialul radioactiv ca parte
integrantă a sursei;
18. sursă închisă scoasă din
uz - sursă închisă care nu mai este utilizată sau
care se intenţionează a nu mai fi utilizată în practica pentru care a fost
acordată autorizaţia;
19. instalaţie recunoscută - instalaţie amplasată pe teritoriul unei ţări autorizate de
autoritatea competentă a ţării respective în conformitate cu legislaţia
naţională pentru stocarea pe termen lung sau depozitarea definitivă a surselor
închise ori o instalaţie corespunzător autorizată în condiţiile legii pentru
stocarea intermediară a surselor închise;
20. cerere de autorizare
completată corespunzător - documentul standard
care îndeplineşte toate cerinţele stabilite în conformitate
cu prevederile art. 25 alin. (1)-(5);
21. întreprindere - entitate
legal constituită.
ARTICOLUL 3
Reexpedierea ca urmare a operaţiilor de procesare şi
reprocesare
(1) Prezentele norme nu afectează dreptul României sau
al oricărei întreprinderi din România către care:
a) urmează a fi expediate deşeuri radioactive în
vederea procesării;
b) urmează a fi expediate alte materiale în scopul
recuperării deşeurilor radioactive de a returna deşeurile radioactive, după tratare, în ţara de
origine.
(2) Totodată, prezentele norme
nu afectează dreptul României sau al unei întreprinderi din România către care
urmează a fi expediat combustibilul nuclear uzat pentru reprocesare de a
returna în ţara de origine deşeurile radioactive recuperate prin operaţia de reprocesare.
ARTICOLUL 4
Expedierea combustibilului nuclear uzat în afara
teritoriului României în vederea reprocesării
(1) Prezentele norme nu
afectează dreptul României de a exporta combustibil
nuclear uzat pentru reprocesare, în conformitate cu principiile liberei circulaţii a mărfurilor.
(2) Expedierea şi exportul de combustibil nuclear uzat
pentru reprocesare se autorizează, se controlează şi se supraveghează conform
prevederilor prezentelor norme.
ARTICOLUL 5
Reexpedierea ca urmare a efectuării unei expedieri
neautorizate şi de materiale nedeclarate ca deşeuri radioactive
Prezentele norme nu afectează dreptul României de a
returna, în condiţii de siguranţă, în ţara de origine:
a) expedierile de deşeuri radioactive şi de
combustibil nuclear uzat care nu au fost autorizate
conform prezentelor norme;
b) deşeurile contaminate radioactiv sau materialele
conţinând surse radioactive şi care nu au fost declarate ca fiind deşeuri
radioactive de către ţara de origine.
CAPITOLUL II
Expediere intracomunitare
SECŢIUNEA 1
România, ţară de origine
ARTICOLUL 6
Cererea de autorizare a expedierii
(1) Un deţinător care
planifică o expediere intracomunitară de deşeuri radioactive sau de combustibil
nuclear uzat ori care pregăteşte o astfel de expediere depune o cerere de
autorizare completată corespunzător la CNCAN.
(2) Cererea se poate referi la mai multe expedieri dacă
sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat
au/are aceleaşi caracteristici fizice, chimice şi radioactive;
b) expedierile urmează a fi realizate de acelaşi
deţinător către acelaşi destinatar şi implică aceleaşi autorităţi competente;
c) în cazul în care expedierile implică tranzitul prin
ţări terţe, intrarea în şi/sau ieşirea din Comunitate se fac/face prin aceleaşi
puncte de frontieră ale ţării ori ale ţărilor implicate, dacă autorităţile
competente implicate nu au convenit altfel.
ARTICOLUL 7
Transmiterea cererii către autorităţile competente
CNCAN transmite cererea de autorizare prevăzută la art. 6 completată corespunzător în vederea aprobării
către autorităţile competente ale statului membru de destinaţie şi, după caz,
către autorităţile competente ale statelor membre de tranzit.
ARTICOLUL 8
Inştiinţarea de
primire şi solicitarea de informaţii
(1) In termen de 20 de zile de
la primirea cererii de autorizare, autorităţile competente din statul membru de
destinaţie şi de tranzit verifică dacă aceasta este completată corespunzător în
sensul art. 2 pct. 20.
(2) In cazul în care cererea de
autorizare este completată corespunzător, autorităţile competente din statul
membru de destinaţie transmit CNCAN o înştiinţare de primire, o copie fiind
transmisă şi celorlalte autorităţi competente implicate, în termen de 10 zile
de la expirarea termenului prevăzut la alin. (1).
(3) In cazul în care o autoritate competentă implicată
consideră că cererea de autorizare nu este completată corespunzător,
autorităţile competente din statul membru de destinaţie sau de tranzit solicită
CNCAN, până la expirarea termenului prevăzut la alin. (1), informaţiile care
lipsesc şi informează şi celelalte autorităţi competente implicate.
(4) CNCAN solicită deţinătorului prevăzut la art. 6
alin. (1) informaţiile care lipsesc.
(5) După primirea informaţiilor care lipsesc, CNCAN
transmite autorităţilor competente implicate informaţiile solicitate.
(6) In termen de 10 zile de la primirea informaţiilor
lipsă şi nu mai devreme de expirarea termenului prevăzut la alin. (1),
autorităţile competente din statul membru de destinaţie transmit CNCAN o
înştiinţare de primire, o copie fiind transmisă şi autorităţilor competente
implicate.
ARTICOLUL 9
Acordul şi refuzul
(1) In termen de două luni de la data transmiterii
înştiinţării de primire, autorităţile competente din statele membre implicate
informează CNCAN cu privire la acordul sau condiţiile pe care le consideră
necesare pentru a emite acordul ori cu privire la refuzul de emitere a
acestuia.
(2) Autorităţile competente din statul membru de
destinaţie sau de tranzit pot solicita CNCAN prelungirea termenului prevăzut la
alin. (1) cu maximum o lună în vederea exprimării poziţiei.
(3) In cazul în care, după expirarea termenelor
prevăzute în alin. (1) şi (2), nu s-a primit niciun răspuns din partea
autorităţilor competente din statul membru de destinaţie şi/sau din statele
membre de tranzit, CNCAN consideră că acestea şi-au exprimat acordul cu privire
la solicitarea de expediere.
ARTICOLUL 10
Autorizarea expedierilor
(1) In cazul în care au fost
obţinute toate acordurile prevăzute la art. 9, CNCAN este împuternicită să
autorizeze deţinătorul să efectueze expedierea.
(2) CNCAN informează autorităţile competente din
statul membru de destinaţie şi din oricare ţară terţă sau stat membru de
tranzit cu privire la emiterea autorizaţiei de
expediere.
(3) Autorizaţia prevăzută la alin. (1) nu afectează în
niciun fel responsabilitatea deţinătorului, a transportatorului, a
proprietarului, a destinatarului sau a oricărei alte persoane fizice autorizate
ori persoane juridice implicate în expediere.
(4) O autorizaţie poate acoperi mai multe expedieri
dacă se întrunesc condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (2).
(5) CNCAN emite autorizaţii valabile pentru o perioadă
de maximum 3 ani. In stabilirea perioadei de valabilitate CNCAN ţine seama de
condiţiile prevăzute în acordul eliberat de către statele membre de destinaţie
sau de tranzit.
ARTICOLUL 11
Inştiinţarea de primire a expedierii
(1) In termen de 15 zile de la
primirea fiecărei expedieri, destinatarul transmite autorităţilor competente
din statul membru de destinaţie o înştiinţare de primire a fiecărei expedieri.
(2) Autorităţile competente din statul membru de
destinaţie transmit CNCAN copii ale înştiinţării de primire, precum şi oricărei
ţări terţe sau oricărui stat membru de tranzit.
(3) CNCAN trimite deţinătorului iniţial o copie a
înştiinţării de primire.
ARTICOLUL 12
Expedieri nefinalizate
(1) CNCAN decide că expedierea nu poate fi finalizată
dacă nu mai sunt întrunite condiţiile de efectuare a expedierii conform
prezentelor norme ori când condiţiile de efectuare a expedierii nu mai sunt în
conformitate cu autorizaţiile sau acordurile eliberate conform prezentelor
norme. CNCAN informează imediat
decizia luată autorităţilor competente din celelalte state membre implicate în
expediere.
(2) In cazul în care o expediere nu mai poate fi
finalizată sau condiţiile pentru efectuarea expedierii nu sunt în conformitate
cu prevederile prezentelor norme, CNCAN se asigură că deseurile radioactive ori
combustibilul nuclear uzat în cauză sunt/este preluate/preluat de către
deţinător, în situaţia în care nu se poate încheia o înţelegere alternativă de
preluare în siguranţă a acestora/acestuia. CNCAN se asigură că persoana
responsabilă pentru expediere ia măsurile de siguranţă corective, după caz.
(3) Deţinătorul este responsabil pentru costurile
apărute în cazurile în care expedierea nu poate fi finalizată.
SECŢIUNEA a 2-a
România, ţară de destinaţie sau ţară de tranzit
ARTICOLUL 13
Cererea de autorizare a expedierii Transmiterea cererii către autorităţile competente
(1) Autorităţile competente
din ţara de origine transmit CNCAN cererea de autorizare a deţinătorului din
statul membru de origine care planifică ori se pregăteşte să efectueze o
expediere intracomunitară de deşeuri radioactive şi de
combustibil nuclear uzat.
(2) Cererea de autorizare a expedierii poate acoperi
mai multe expedieri dacă se întrunesc condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (2).
ARTICOLUL 14
Inştiinţarea de
primire şi solicitarea de informaţii
(1) In termen de 20 de zile de
la primirea cererii de autorizare, CNCAN verifică dacă aceasta este completată
corespunzător în sensul art. 2 pct. 20.
(2) In cazul în care cererea este completată
corespunzător, CNCAN trimite o înştiinţare de primire autorităţilor competente
din statul membru de origine şi copii ale acesteia celorlalte autorităţi
competente implicate, în termen de 10 zile de la expirarea termenului prevăzut
la alin. (1).
(3) Prevederile alin. (2) se aplică numai în cazul în
care România este ţară de destinaţie.
(4) In cazul în care CNCAN consideră că cererea nu este
completată corespunzător, aceasta solicită în termenul prevăzut la alin. (1)
informaţiile care lipsesc de la autorităţile competente din statul membru de
origine şi informează şi celelalte autorităţi competente
implicate despre aceasta.
(5) In termen de 10 zile de la
primirea informaţiilor lipsă şi nu mai devreme de expirarea termenului prevăzut
la alin. (1), CNCAN trimite o înştiinţare de primire autorităţilor competente
din statul membru de origine şi copii ale acesteia celorlalte autorităţi
competente implicate.
(6) Termenele prevăzute la alin. (1), (2), (4) şi (5)
pentru transmiterea înştiinţării de primire pot fi reduse în cazul în care
CNCAN şi autorităţile competente din statele membre de tranzit au certitudinea că
respectiva cerere de autorizare este completată în mod corespunzător.
ARTICOLUL 15
Acordul şi refuzul
(1) In termen de două luni de la data transmiterii
înştiinţării de primire, CNCAN notifică autorităţile competente din statul
membru de origine cu privire la acordul sau condiţiile pe care le consideră necesare pentru a emite acordul
ori cu privire la refuzul de emitere a acestuia.
(2) CNCAN notifică autorităţile competente din statul
membru de origine cu privire la prelungirea termenului prevăzut la alin. (1) cu
maximum o lună în vederea exprimării poziţiei.
(3) CNCAN justifică orice refuz de eliberare a
acordului sau condiţiile în care se emite acordul. Justificarea se bazează pe:
a) cerinţele relevante din legislaţia naţională,
comunitară sau internaţională aplicabile transportului de materiale
radioactive, în cazul în care România este stat membru de tranzit;
b) cerinţele relevante din legislaţia naţională
aplicabile gospodăririi deşeurilor radioactive sau combustibilului nuclear uzat
şi cerinţele relevante din legislaţia naţională, comunitară ori internaţională
aplicabile transportului de materiale radioactive, în cazul în care România
este stat membru de destinaţie.
(4) Condiţiile impuse de CNCAN nu trebuie să fie mai
severe decât cele stabilite pentru expedieri similare
pe teritoriul României.
(5) In cazul eliberării acordului de tranzit pentru o
anumită expediere, CNCAN nu poate refuza eliberarea acordului pentru
reexpediere în următoarele cazuri:
a) când acordul iniţial se referă la materialul
expediat în scopul tratării sau al reprocesării, dacă reexpedierea se referă la
deşeuri radioactive ori la alţi produşi echivalenţi materialului iniţial,
rezultaţi din tratarea sau reprocesarea acestora, şi în măsura în care toată
legislaţia relevantă este respectată;
b) în condiţiile descrise în art. 12, dacă
reexpedierea este efectuată în aceleaşi condiţii şi sub aceleaşi proceduri.
ARTICOLUL 16
Inştiinţarea de
primire a expedierii
In cazul în care România este ţară de destinaţie:
a) în termen de 15 zile de la primirea fiecărei
expedieri, destinatarul trimite la CNCAN o înştiinţare de primire a expedierii;
b) CNCAN trimite copii ale înştiinţării de primire
autorităţilor competente din statul membru de origine, precum şi oricărui stat
membru sau oricărei ţări terţe de tranzit implicate.
ARTICOLUL 17
Expedieri nefinalizate
(1) CNCAN decide că expedierea nu poate fi finalizată
dacă nu mai sunt întrunite condiţiile de efectuare a expedierii conform
prezentelor norme ori când condiţiile de efectuare a expedierii nu mai sunt în
conformitate cu autorizaţiile sau acordurile eliberate conform prezentelor
norme.
(2) CNCAN informează imediat decizia luată în
condiţiile alin. (1) autorităţilor competente din celelalte state membre
implicate în expediere.
CAPITOLUL III
Expediere extracomunitară
SECŢIUNEA 1
Importul în Comunitate
ARTICOLUL 18
România, stat membru de destinaţie
(1) Când deşeurile radioactive
sau combustibilul nuclear uzat sunt/este expediate/expediat dintr-o ţară terţă
în România, destinatarul trimite CNCAN o cerere de autorizare. Cererea poate
acoperi mai multe expedieri, dacă sunt întrunite condiţiile prevăzute la art. 6
alin. (2).
(2) Cererea prevăzută la alin. (1) include dovada că
destinatarul a încheiat o înţelegere cu deţinătorul din ţara terţă, prin care
acesta din urmă se angajează să preia deşeurile radioactive sau combustibilul
nuclear uzat în cazul în care expedierea nu poate fi finalizată conform
prezentelor norme, potrivit prevederilor alin. (18). Inţelegerea trebuie să fie
acceptată de către autorităţile competente din ţara terţă respectivă.
(3) CNCAN transmite cererea de autorizare statelor
membre de tranzit, în cazul în care acestea există, în vederea obţinerii
acordului de expediere.
(4) In termen de 20 de zile de
la primirea cererii de autorizare, autorităţile competente din statele membre
de tranzit verifică dacă aceasta este completată corespunzător în sensul
prevederilor art. 2 pct. 20.
(5) In cazul în care cererea de autorizare este
completată corespunzător, autorităţile competente din statele membre de tranzit
trimit CNCAN o înştiinţare de primire, în termen de 10 zile de la expirarea
termenului prevăzut în alin. (4), o copie fiind transmisă şi celorlalte
autorităţi competente implicate.
(6) In cazul în care
autorităţile competente implicate consideră că cererea de autorizare nu este
completată corespunzător, acestea solicită CNCAN până la expirarea termenului
prevăzut la alin. (4) informaţiile care lipsesc.
(7) CNCAN solicită informaţiile care lipsesc destinatarului.
(8) In termen de 10 zile de la primirea informaţiilor
lipsă şi nu mai devreme de expirarea termenului prevăzut la alin. (4), CNCAN
trimite o înştiinţare de primire autorităţilor competente implicate.
(9) Termenele prevăzute la alin. (4), (5), (6) şi (8)
pentru transmiterea înştiinţării de primire pot fi reduse în cazul în care
CNCAN şi autorităţile competente de tranzit au certitudinea că respectiva
cerere de autorizare este completată în mod corespunzător.
(10) In termen de două luni de la data transmiterii
înştiinţării de primire, autorităţile competente din statele membre implicate
notifică CNCAN cu privire la acordul, sau condiţiile pe care le consideră
necesare pentru a emite acordul ori cu privire la refuzul de emitere a
acestuia.
(11) Autorităţile competente ale statelor membre de
tranzit pot solicita CNCAN prelungirea termenului prevăzut la alin. (10) cu
maximum o lună în vederea exprimării poziţiei.
(12) In cazul în care, după expirarea termenelor
prevăzute la alin. (10) şi (11), nu s-a primit niciun răspuns din partea
autorităţilor competente din statele membre de tranzit, CNCAN consideră că
acestea şi-au exprimat acordul cu privire la solicitarea de expediere.
(13) CNCAN justifică orice refuz de eliberare a
acordului sau condiţiile în care se emite acordul. Justificarea se bazează pe
cerinţele relevante din legislaţia naţională aplicabilă gospodăririi deşeurilor
radioactive sau a combustibilului nuclear uzat şi pe cerinţele relevante din
legislaţia naţională, comunitară ori internaţională aplicabile transportului de
materiale radioactive.
(14) Dacă toate acordurile necesare pentru expediere au
fost emise, CNCAN este împuternicită să autorizeze destinatarul cu privire la
efectuarea expedierii.
(15) CNCAN notifică autorităţile competente ale
oricărui stat membru sau oricărei ţări terţe de origine ori de tranzit cu
privire la emiterea autorizaţiei.
(16) Autorizaţia prevăzută la alin. (14) nu afectează
în niciun fel responsabilitatea deţinătorului, a transportatorului, a
proprietarului, a destinatarului sau a oricărei alte persoane fizice autorizate
ori persoane juridice implicate în expediere.
(17) O autorizaţie poate acoperi mai multe expedieri
dacă se întrunesc condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (2).
(18) Autorizaţia emisă de CNCAN este valabilă pentru o
perioadă de maximum 3 ani. In stabilirea perioadei de valabilitate, CNCAN ţine
seama de condiţiile prevăzute în acordul eliberat de către statele membre de
tranzit.
(19) In termen de 15 zile de la primirea expedierii,
destinatarul trimite CNCAN o înştiinţare de primire a
fiecărei expedieri. CNCAN trimite copii ale acestei înştiinţări atât ţării de
origine, cât şi oricărui stat membru sau oricărei ţări terţe de tranzit
implicate.
(20) CNCAN decide că expedierea nu poate fi finalizată dacă
nu mai sunt întrunite condiţiile de efectuare a expedierii conform prevederilor
prezentelor norme ori când condiţiile de efectuare a expedierii nu mai sunt în
conformitate cu autorizaţiile ori acordurile emise conform prevederilor
prezentelor norme.
(21) CNCAN informează imediat decizia luată în
condiţiile alin. (20) autorităţilor competente din celelalte state membre
implicate în expediere.
(22) Destinatarul este responsabil pentru costurile
apărute în cazurile în care expedierea nu poate fi finalizată.
SECŢIUNEA a 2-a
Export din Comunitate
ARTICOLUL 19
România, stat membru de origine
(1) Când deşeurile radioactive
sau combustibilul nuclear uzat sunt/este exportate/exportat din România într-o
ţară terţă, deţinătorul transmite cererea de autorizare la CNCAN. Cererea poate
acoperi mai multe expedieri dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la art. 6
alin. (2).
(2) CNCAN:
a) notifică autorităţile competente ale ţării de
destinaţie cu privire la planul de expediere şi solicită acordul acestora; şi
b) transmite cererea prevăzută la alin. (1) spre
aprobare autorităţilor competente ale statelor membre de tranzit, dacă există.
(3) In cazul în care oricare dintre autorităţile
competente implicate consideră că cererea de autorizare nu este completată
corespunzător, autorităţile competente ale statelor membre de tranzit solicită
CNCAN în termen de 20 de zile informaţiile care lipsesc.
(4) CNCAN solicită deţinătorului informaţiile care
lipsesc.
(5) După primirea informaţiilor care lipsesc, CNCAN
transmite informaţiile solicitate către autorităţile competente implicate.
(6) In termen de două luni de la data transmiterii
înştiinţării de primire a informaţiilor prevăzute la alin. (4), autorităţile
competente implicate notifică CNCAN cu privire la acordul sau condiţiile pe
care le consideră necesare pentru a emite acordul ori cu privire la refuzul de
emitere a acestuia.
(7) Autorităţile competente implicate pot solicita
CNCAN prelungirea termenului prevăzut la alin. (6) cu maximum o lună în vederea
exprimării poziţiei.
(8) In cazul în care, după expirarea termenelor
prevăzute la alin. (6) şi (7), nu s-a primit niciun răspuns de la autorităţile
competente implicate, CNCAN consideră că acestea şi-au exprimat acordul faţă de
solicitarea de expediere.
(9) Dacă toate aprobările
necesare au fost emise, CNCAN este împuternicită să autorizeze deţinătorul să
efectueze expedierea.
(10) CNCAN informează autorităţile competente din ţara
terţă de destinaţie şi din oricare stat membru sau ţară terţă de tranzit
implicate cu privire la emiterea autorizaţiei de expediere.
(11) Autorizaţia prevăzută la alin. (9) nu afectează în
niciun fel responsabilitatea deţinătorului, a transportatorului, a
proprietarului, a destinatarului sau a oricărei alte persoane fizice autorizate
ori persoane juridice implicate în expediere.
(12) O autorizaţie poate acoperi mai multe expedieri
dacă se întrunesc condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (2).
(13) Autorizaţia emisă de CNCAN este valabilă pentru o
perioadă de maximum 3 ani. In stabilirea perioadei de valabilitate CNCAN ţine
seama şi de condiţiile prevăzute în acordul eliberat de statele membre de
destinaţie şi de tranzit, după caz.
(14) Deţinătorul notifică CNCAN cu privire la faptul
că deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat au/a ajuns la
destinaţia din ţara terţă în termen de 15 zile de la data sosirii, indicând şi
ultimul punct vamal din Comunitate prin care s-a efectuat expedierea.
(15) Notificarea prevăzută la alin. (14) este însoţită
de o declaraţie sau un certificat din partea destinatarului prin care se
menţionează că deşeurile radioactive ori combustibilul nuclear uzat au/a ajuns
la destinaţia corectă. Notificarea conţine, de asemenea, informaţii privind
punctul vamal de intrare în ţara terţă de destinaţie.
(16) CNCAN decide că expedierea
nu poate fi finalizată dacă nu mai sunt întrunite condiţiile de efectuare a
expedierii conform prevederilor prezentelor norme ori când condiţiile de
efectuare a expedierii nu mai sunt în conformitate cu autorizaţiile sau
acordurile emise conform prevederilor prezentelor
norme.
(17) In cazul în care o expediere nu poate fi
finalizată potrivit alin. (16), CNCAN se asigură că deşeurile radioactive sau
combustibilul nuclear uzat sunt/este preluate/preluat de către deţinător, în
situaţia în care nu se poate încheia o înţelegere alternativă de preluare în
siguranţă a acestora/acestuia.
(18) Deţinătorul este responsabil pentru costurile
apărute în cazurile în care expedierea nu poate fi finalizată.
ARTICOLUL 20
Exporturi interzise
CNCAN nu va autoriza expedieri
de deşeuri radioactive:
a) spre o destinaţie situată la sud de paralela de 60°
latitudine sudică; sau
b) spre un stat care este parte la Acordul de
parteneriat dintre membrii grupului de state din Africa, Caraibe şi Pacific, pe
de-o parte, şi Comunitatea Europeană şi statele membre, pe de altă parte,
(Acordul Cotonou ACP-EC), şi care nu este stat membru, fără a aduce atingere
situaţiilor în care expedierea se referă la deşeuri radioactive rezultate din reprocesarea,
în afara ţării respective, a deşeurilor radioactive care aparţin deţinătorului
din acea ţară; sau
c) spre o ţară terţă care, potrivit procedurilor CNCAN
şi criteriilor stabilite de Comisia Europeană conform prevederilor art. 16
alin. (2) din Directiva 2006/117/EURATOM, nu are resurse tehnice, legislative
sau administrative pentru a gospodări în siguranţă deşeurile radioactive şi
combustibilul nuclear uzat în conformitate cu dispoziţiile Convenţiei comune
asupra gospodăririi în siguranţă a combustibilului uzat şi asupra gospodăririi
în siguranţă a deşeurilor radioactive, adoptată la Viena la 5 septembrie 1997
şi ratificată de România prin Legea nr. 105/1999, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 21 iunie
1999. In formularea unui punct de vedere în această
privinţă, CNCAN ţine seama, în mod corespunzător, de toate informaţiile
relevante furnizate de celelalte state membre, In acest sens, CNCAN informează
anual Comisia Europeană şi Comitetul Consultativ instituit în conformitate cu
prevederile art. 21 din Directiva 2006/117/EURATOM.
SECŢIUNEA a 3-a
Tranzit pe teritoriul României
ARTICOLUL 21
Tranzit prin Comunitate România, primul stat membru din Comunitate în care intră deşeurile
radioactive sau combustibilul nuclear uzat
(1) Când deşeurile radioactive
sau combustibilul nuclear uzat intră în Comunitate dintr-o ţară terţă, ţara de
destinaţie este tot o ţară terţă, iar România este prima ţară din Comunitate în
care intră deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat, persoana
fizică autorizată sau persoana juridică care are responsabilitatea privind
efectuarea expedierii pe durata tranzitului pe teritoriul României trimite o
cerere de autorizare la CNCAN. Cererea poate acoperi mai multe expedieri dacă
sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la art. 6 alin.
(2).
(2) Cererea prevăzută la alin. (1) include dovada că
destinatarul stabilit în ţara terţă a încheiat o înţelegere cu deţinătorul
stabilit în ţara terţă, prin care acesta din urmă se angajează să preia
deşeurile radioactive sau combustibilul nuclear uzat în cazul în care
expedierea nu mai poate fi finalizată conform prezentelor norme, potrivit
prevederilor alin. (17). Inţelegerea trebuie să fie acceptată de autorităţile
competente din ţara terţă de origine.
(3) CNCAN trimite cererea prevăzută la alin. (1)
pentru a obţine acordul autorităţilor competente ale celorlalte state membre de
tranzit, dacă acestea există.
(4) In termen de 20 de zile de la primirea cererii de
autorizare, autorităţile competente ale statelor membre de tranzit verifică
dacă aceasta este completată corespunzător în sensul art. 2 pct. 20.
(5) In cazul în care cererea de autorizare este
completată corespunzător, autorităţile competente din celelalte state membre de
tranzit transmit o înştiinţare de primire CNCAN, o copie fiind transmisă şi
celorlalte autorităţi competente implicate, în termen de 10 zile de la
expirarea termenului prevăzut la alin. (4);
(6) In cazul în care o autoritate competentă implicată
consideră că cererea de autorizare nu este completată corespunzător, CNCAN
solicită informaţiile care lipsesc persoanei fizice autorizate ori persoanei
juridice prevăzute la alin. (1).
(7) După primirea informaţiilor care lipsesc, CNCAN
transmite informaţiile solicitate autorităţilor competente implicate.
(8) In termen de 10 zile de la
primirea informaţiilor lipsă şi nu mai devreme de expirarea termenului prevăzut
la alin. (4), autorităţile competente implicate transmit o înştiinţare de
primire la CNCAN.
(9) Termenele prevăzute la alin. (4), (5) şi (8)
pentru transmiterea înştiinţării de primire pot fi reduse în cazul în care
celelalte autorităţi competente de tranzit au certitudinea că respectiva cerere
de autorizare este completată în mod corespunzător.
(10) In termen de două luni de la data transmiterii
înştiinţării de primire a informaţiilor prevăzute la alin. (6), autorităţile
competente din statele membre implicate notifică CNCAN cu privire la acordul
sau condiţiile pe care le consideră necesare pentru a emite acordul ori cu
privire la refuzul de emitere a acestuia.
(11) Autorităţile competente
ale statelor membre de tranzit pot solicita CNCAN prelungirea termenului
prevăzut la alin. (10) cu maximum o lună în vederea exprimării poziţiei.
(12) In cazul în care, după expirarea perioadelor
prevăzute în alin. (10) şi (11), nu s-a primit niciun răspuns de la
autorităţile competente ale statelor membre de tranzit, CNCAN consideră că
acestea şi-au exprimat acordul la solicitarea de expediere.
(13) CNCAN justifică orice refuz de eliberare a
acordului sau condiţiile în care se emite acordul. Justificarea se bazează pe
cerinţele relevante din legislaţia naţională, comunitară sau internaţională
aplicabile transportului de materiale radioactive.
(14) Dacă toate acordurile necesare pentru efectuarea
expedierii au fost eliberate, CNCAN autorizează persoana responsabilă prevăzută
la alin. (1) să efectueze expedierea pe durata tranzitului.
(15) CNCAN notifică autorităţile competente din toate
celelalte state membre sau ţări terţe de tranzit ori de origine implicate cu
privire la emiterea autorizaţiei prevăzute la alin. (14).
(16) Autorizaţia prevăzută la alin. (14) nu aduce
atingere responsabilităţii deţinătorului, a transportatorului, a
proprietarului, a destinatarului sau a oricărei alte persoane fizice autorizate
ori persoane juridice implicate în expediere.
(17) O autorizaţie poate acoperi mai multe expedieri
dacă se întrunesc condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (2).
(18) Autorizaţia emisă de CNCAN este valabilă pentru o
perioadă de maximum 3 ani. In stabilirea perioadei de valabilitate CNCAN ţine
seama şi de condiţiile prevăzute în acordul eliberat de statele membre de
destinaţie sau de tranzit.
(19) Persoana responsabilă prevăzută la alin. (1)
notifică CNCAN cu privire la faptul că deşeurile radioactive sau combustibilul
nuclear uzat au/a ajuns la destinaţia din ţara terţă în termen de 15 zile de la
data sosirii, indicând şi ultimul punct vamal din Comunitate prin care s-a
efectuat expedierea.
(20) Notificarea prevăzută la alin. (19) este însoţită
de o declaraţie sau de un certificat din partea destinatarului prin care se
menţionează că deşeurile radioactive ori combustibilul nuclear uzat au/a ajuns
la destinaţia corectă. Notificarea conţine, de asemenea, informaţii privind
punctul vamal de intrare în ţara terţă de destinaţie.
(21) CNCAN decide că expedierea nu poate fi finalizată
dacă nu mai sunt întrunite condiţiile de efectuare a expedierii conform
prevederilor prezentelor norme ori când condiţiile de efectuare a expedierii nu
mai sunt în conformitate cu autorizaţiile sau acordurile
emise conform prevederilor prezentelor norme.
(22) CNCAN informează imediat decizia luată în
condiţiile alin. (21) autorităţilor competente din celelalte state membre
implicate în expediere.
(23) Persoana prevăzută la alin. (1) este responsabilă
pentru costurile apărute în cazurile în care expedierea nu poate fi finalizată.
ARTICOLUL 22
România, stat membru de tranzit pentru importul în
Comunitate
(1) Când deşeurile radioactive
sau combustibilul nuclear uzat sunt/este
importate/importat în Comunitate şi România este stat
membru de tranzit, autorităţile competente ale statului membru de destinaţie
transmit CNCAN o cerere de autorizare în vederea obţinerii acordului de
expediere pentru tranzit. Cererea poate acoperi mai multe expedieri dacă sunt
îndeplinite cerinţele prevăzute la art. 6 alin. (2).
(2) Cererea prevăzută la alin. (1) include dovada că
destinatarul din ţara terţă a încheiat o înţelegere cu deţinătorul din ţara
terţă, prin care acesta din urmă se angajează să preia deşeurile radioactive
sau combustibilul nuclear uzat în cazul în care expedierea nu mai poate fi
finalizată conform prezentelor norme, potrivit prevederilor alin. (12). înţelegerea trebuie să fie
acceptată de autorităţile competente din ţara terţă de origine.
(3) In termen de 20 de zile de
la primirea cererii, CNCAN verifică dacă cererea de autorizare este completată
corespunzător în sensul art. 2 pct. 20.
(4) In cazul în care cererea este completată
corespunzător, CNCAN transmite o înştiinţare de primire către autorităţile
competente din statul membru de destinaţie şi copii ale acesteia către
autorităţile competente din celelalte state membre de tranzit, în termen de 10
zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (3).
(5) In cazul în care CNCAN consideră că cererea de
autorizare nu este completată corespunzător, aceasta solicită autorităţilor
competente din statul membru de destinaţie în termenul prevăzut la alin. (3)
informaţiile care lipsesc şi informează autorităţile competente ale celorlalte
state membre de tranzit cu privire la această solicitare.
(6) Termenele prevăzute la alin. (3), (4) şi (5)
pentru transmiterea înştiinţării de primire pot fi reduse în cazul în care
autorităţile competente ale statului membru de destinaţie şi CNCAN au
certitudinea că respectiva cerere de autorizare este completată în mod
corespunzător.
(7) In termen de două luni de la data transmiterii
înştiinţării de primire, CNCAN notifică autorităţile competente din statul
membru de destinaţie cu privire la acordul sau condiţiile pe care le consideră
necesare pentru a emite acordul ori cu privire la refuzul de emitere a
acestuia.
(8) CNCAN notifică autorităţile competente ale
statului membru de destinaţie cu privire la prelungirea termenului prevăzut la
alin. (6) cu maximum o lună, în vederea exprimării poziţiei.
(9) CNCAN justifică orice refuz de eliberare a
acordului sau condiţiile în care se emite acordul. Justificarea se bazează pe
cerinţele relevante din legislaţia naţională, comunitară sau internaţională
aplicabilă transportului de materiale radioactive.
(10) Condiţiile impuse de CNCAN nu trebuie să fie mai
severe decât cele stabilite pentru expedieri similare pe teritoriul României.
(11) CNCAN nu poate refuza eliberarea acordului pentru
reexpediere, în cazul în care a eliberat acordul de
tranzit pentru o expediere, în următoarele cazuri:
a) când acordul iniţial se referă la materialul
expediat în scopul tratării sau al reprocesării, dacă reexpedierea se referă la
deşeuri radioactive ori la alţi produşi echivalenţi materialului iniţial,
rezultaţi din tratarea sau reprocesarea acestora, şi în măsura în care toată
legislaţia relevantă este respectată;
b) în condiţiile prevăzute la art. 12, dacă
reexpedierea este efectuată în aceleaşi condiţii şi sub aceleaşi proceduri.
(12) CNCAN decide că expedierea nu poate fi finalizată
dacă nu mai sunt întrunite condiţiile de efectuare a expedierii conform
prevederilor prezentelor norme ori când condiţiile de efectuare a expedierii nu
mai sunt în conformitate cu autorizaţiile sau acordurile emise conform prevederilor prezentelor norme.
(13) CNCAN comunică imediat decizia luată, în
condiţiile alin. (12), autorităţilor competente din celelalte state membre
implicate în expediere.
ARTICOLUL 23
România, stat membru de tranzit pentru exportul din
Comunitate
(1) Când deseurile radioactive sau combustibilul nuclear
uzat sunt/este exportate/exportat din Comunitate şi
România este ţară de tranzit, autorităţile competente din statul membru de
origine transmit CNCAN o cerere de autorizare în vederea obţinerii acordului de expediere. Cererea poate acoperi mai multe expedieri dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la art. 6
alin. (2).
(2) Prevederile art. 22 alin. (2)-(13) se adaptează în
mod corespunzător şi se aplică situaţiei prevăzute la alin. (1).
ARTICOLUL 24
Tranzit prin Comunitate România, stat membru de
tranzit prin Comunitate, altul decât primul stat membru de tranzit
(1) Când deseurile radioactive
sau combustibilul nuclear uzat tranzitează Comunitatea,
iar România este stat membru de tranzit, altul decât
primul, autorităţile competente din primul stat membru prin ale cărui frontiere
intră, pentru prima oară în Comunitate, deseurile radioactive sau combustibilul
nuclear uzat, transmit CNCAN o cerere de autorizare, în vederea obţinerii
acordului de expediere. Cererea poate acoperi mai multe expedieri dacă sunt
îndeplinite cerinţele prevăzute la art. 6 alin. (2).
(2) Prevederile art. 22 alin. (2)-(13) se adaptează în
mod corespunzător şi se aplică situaţiei prevăzute la alin. (1).
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
ARTICOLUL 25
Dispoziţii finale
(1) In scopul aplicării
prevederilor prezentelor norme se utilizează documentul standard prevăzut în
Decizia 2008/312/EURATOM pentru stabilirea documentului standard pentru
supravegherea şi controlul expedierilor de deşeuri radioactive şi de
combustibil uzat la care se face referire în Directiva Consiliului
2006/117/EURATOM, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 107
din 17 aprilie 2008.
(2) Documentul standard prevăzut la alin. (1), cererea
de autorizare, precum şi documentele şi informaţiile suplimentare menţionate la
art. 10, 18, 19 şi 21 se redactează în limba română sau în limba engleză.
(3) La cererea autorităţilor competente din ţara de
destinaţie sau de tranzit, deţinătorul furnizează o traducere certificată a
documentelor prevăzute la alin. (2) într-o limbă acceptată de acestea.
(4) Orice solicitări suplimentare în vederea
autorizării expedierii pe teritoriul României sunt ataşate documentului
standard, prevăzut la alin. (1).
(5) Fără a aduce atingere documentelor solicitate în
temeiul altor prevederi legale relevante, documentul standard prevăzut la alin.
(1), completat, certificând faptul că procedura de autorizare a fost finalizată
corespunzător, însoţeşte fiecare expediere efectuată conform prezentelor norme,
inclusiv în cazul în care o singură autorizaţie acoperă mai multe expedieri.
(6) Documentele menţionate la alin. (5) se pun la
dispoziţia autorităţilor competente din ţara de origine, de destinaţie şi de
tranzit.
(7) CNCAN raportează Comisiei
Europene orice întârziere nejustificată şi/sau refuzul de a coopera din partea
autorităţilor competente din alte state membre implicate.
(8) In scopul aplicării prezentelor norme, CNCAN ia
toate măsurile pentru asigurarea protecţiei informaţiilor conţinute în cererile
de autorizare solicitate şi primite.