ORDIN Nr. 443
din 9 aprilie 2008
privind aprobarea Normelor
de igiena pentru transporturile de persoane
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 334 din 30 aprilie 2008
Având în vedere Referatul de
aprobare nr. E.N. 7.926 din 13 decembrie 2007 al Inspecţiei sanitare de stat
din Ministerul Sănătăţii Publice,
în conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii
Publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 5 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Transporturilor, cu modificările ulterioare,
ministrul sănătăţii publice şi ministrul
transporturilor emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele de igienă pentru
transporturile de persoane, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă capitolul 8 - Norme de igienă pentru transporturile de persoane
- din anexa la Ordinul ministrului sănătăţii nr. 536/1997 pentru
aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 3
iulie 1997.
Art. 3. - Direcţiile implicate din Ministerul Sănătăţii
Publice şi Ministerul Transporturilor, unităţile publice şi private din domeniu
vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
ANEXĂ
NORME DE IGIENA
pentru transporturile de persoane
Art. 1. - La proiectarea, execuţia şi funcţionarea
construcţiilor, vehiculelor şi căilor de transport se respectă condiţiile
indispensabile pentru asigurarea protecţiei sănătăţii pasagerilor şi a
personalului. Fiecare operator economic care prestează servicii de transport
are obligaţia să respecte prezentele norme şi să îşi întocmească pe baza
acestora regulamente de funcţionare şi exploatare, avizate de organele sanitare
ale Ministerului Transporturilor, după cum urmează: Agenţia de Sănătate Publică
prin Direcţia de sănătate publică şi unităţile teritoriale Braşov, Cluj,
Constanţa, Craiova, Galaţi, Timişoara, laşi. Regulamentele de funcţionare şi
exploatare trebuie să asigure îndeplinirea următoarelor cerinţe:
a) apa şi alimentele, materialele şi ustensilele
folosite să fie protejate de contaminarea cu microorganisme patogene şi
substanţe toxice;
b) persoanele nu trebuie să intre în contact cu
deşeurile periculoase, mai ales de origine umană, considerate contaminate;
c) persoanele nu trebuie să intre în contact cu
insecte, rozătoare şi cu alţi vectori de boli infecţioase;
d) persoanelor li se asigură condiţii care să le protejeze
de accidente sau riscuri de îmbolnăvire;
e) asigurarea condiţiilor de confort termic.
Art. 2. - Prezentele norme se aplică:
- activităţilor de transport rutier public sau în cont
propriu de persoane;
- activităţilor de transport de persoane în regim de
taxi;
- activităţilor de transport
feroviar, naval, aerian;
- activităţilor de transport subteran de persoane;
- activităţilor externalizate din aceste domenii.
Art. 3. - Conducătorilor auto, mecanicilor de
locomotivă, echipajelor navelor şi aeronavelor, controlorilor de trafic li se
asigură condiţii igienice de repaus şi odihnă.
Art. 4. - Prelucrarea sanitară a spaţiilor publice în
transporturi se face respectându-se următoarele:
a) controlul calităţii eficienţei activităţii de
igienizare şi dezinfecţie a vagoanelor de clasă, de dormit, de metrou, a
aeronavelor, navelor/bacurilor/feriboturilor, a autobuzelor/
autoturismelor/troleibuzelor şi a tramvaielor se realizează prin prelevarea de
teste de salubritate. Se prelevă două probe de pe suprafeţele de toaletă şi 3
probe din compartimente sau cuşete (zone care vin în contact direct cu mâinile
călătorilor). Aceste probe se recoltează din zonele de potenţială poluare, după
ce s-au efectuat curăţenia şi dezinfecţia. Indicatorii sanitari şi valorile
acceptate propuse pentru controlul condiţiilor de igienă sunt: NTG-37°C <
5000 UFC/100 cm2
pentru pereţi şi pentru colacul toaletelor şi mai puţin de 2000 pentru clanţe
şi pentru rezemătoare de cap. Enterobacteriile şi B.
Proteus trebuie să fie absente. Depăşirea valorilor
stabilite pentru indicatorii menţionaţi denotă ineficienta activităţii de
igienizare şi dezinfecţie;
b) controlul calităţii prelucrării sanitare a
spaţiilor de odihnă pentru personalul menţionat la art. 2 şi pentru sălile de
utilitate publică din domeniul transporturilor se realizează prin prelevarea de
probe privind contaminarea suprafeţelor şi aeromicroflorei. Evaluarea
încărcăturii bacteriologice a suprafeţelor se realizează prin prelevarea de
probe. Probele se recoltează semestrial, după efectuarea curăţeniei şi a
dezinfectiei. Rezultatele vor fi exprimate în UFC/100
cm2 de suprafaţă. Indicatorii utilizaţi
pentru evaluarea salubrităţii suprafeţelor din aceste spaţii sunt: număr total
de germeni la 37°C, număr de streptococi, număr de stafilococi, număr de
coliformi. Valorile acceptate pentru aceşti indicatori sunt: NTG-37°C = 100/cm2, germenii hemolitici nu trebuie să
depăşească 1% din NTG-37°C, stafilococi piogeni, streptococi B-hemolitici şi
coliformi absenţi. Prezenţa stafilococi lor şi coliformilor arată contaminare
mare, insalubritate ridicată şi deci operaţiune de salubrizare ineficientă sau
neefectuată;
c) încărcătura microbiologică a aerului se controlează
prin recoltarea de probe de aeromicrofloră. Probele se recoltează semestrial,
în sezoanele extreme, în spaţii în care se consideră că s-a făcut curat. In
funcţie de suprafaţa încăperii se stabilesc 2-6 puncte de recoltare prin
sedimentare pe placă după expunere de 15 minute în medie. Indicatorii utilizaţi
pentru evaluarea calităţii aerului sunt NTG-37°C, număr de streptococi, număr
de coliformi fecali, număr de stafilococi. Valorile acceptate pentru aceşti
indicatori sunt: NTG-37°C=1000UFC/m3 aer, streptococi alfa- hemolitici = 1% din NTG, coliformi 0/m3, stafilococi fără normă (cu cât proporţia este mai mare, cu atât
contaminarea este mai mare). Prezenţa stafilococului denotă o contaminare de
origine umană. Depăşirea valorilor indicate denotă ineficienta operaţiunilor de
salubrizare.
A. TRANSPORTUL ÎN COMUN URBAN ŞI PREORĂŞENESC
Art. 5. - Operatorii economici care prestează servicii de transport în comun urban şi preorăşenesc vor lua
măsuri de întreţinere zilnică a condiţiilor de igienă optime în mijloacele de
transport, la capetele de linii şi în staţii.
Art. 6. - (1) La amenajarea traseelor mijloacelor de
transport în comun autorităţile în a căror
administrare se află aceste trasee vor ţine seama de următoarele cerinţe
privind menţinerea sănătăţii populaţiei şi a personalului:
a) alegerea traseului se face astfel încât să nu
parcurgă zone cu obiective protejate (locuinţe, parcuri, locuri de odihnă, de
studiu, asistenţă medicală, îngrijirea copiilor şi bătrânilor etc), iar dacă
acest lucru este inevitabil din considerente urbanistice, se păstrează
distanţele stabilite prin studii de impact între aceste trasee şi obiectivele
protejate; în aceste studii se iau în considerare emisiile de poluanţi chimici
şi pulberi, de zgomot şi de vibraţii;
b) alegerea amplasamentelor staţiilor se face
ţinându-se seama şi de posibilităţile unor categorii de populaţie (vârstnici,
copii, bolnavi cu maladii cronice, persoane cu dizabilităţi) de a parcurge pe
jos distanţa de la locuinţa lor la staţie;
c) amenajarea traseelor se face astfel încât să se
reducă la minimum impactul poluanţilor asupra sănătăţii publice (linii de
tramvai insonorizate, pavimente din materiale care să nu producă zgomot şi să
nu elibereze în atmosferă substanţe chimice sau pulberi periculoase, evitarea
detaliilor accidentate în pavimente). La capetele de linii se amenajează spaţii
de refacere pentru personal şi pentru adăpostirea conducătorilor de vehicule, care să fie prevăzute cu
grupuri sanitare dotate cu toalete, chiuvete şi duşuri, asigurându-se
iluminatul, ventilaţia şi încălzirea conform standardelor în vigoare. In staţii
trebuie să existe coş pentru deşeuri.
(2) La amenajarea staţiilor se
urmăreşte acoperirea a cât mai multor necesităţi de protecţie a călătorilor
care aşteaptă (adăpostire faţă de intemperii, protecţie faţă de temperaturile
prea scăzute sau prea ridicate, faţă de iradierea solară directă sau de vânturi
puternice). In staţii pot exista unităţi comerciale sau de servicii, cu
condiţia respectării normelor prevăzute în standardele în vigoare referitoare
la aceste unităţi.
Art. 7. - Amplasarea,
construcţia şi amenajarea garajelor sau a depourilor pentru mijloacele de
transport în comun se fac astfel încât să nu producă emisii de substanţe
chimice, pulberi, zgomot sau vibraţii care să pună în pericol sănătatea şi
confortul locuitorilor vecini.
Art. 8. - Se interzice răspândirea pe sol a
reziduurilor lichide petroliere, a apelor uzate şi a reziduurilor solide
rezultate din salubrizarea şi întreţinerea mijloacelor de transport.
Salubrizarea mijloacelor de transport se face numai în spaţii special
amenajate, de către personal specializat pentru această operaţiune.
Art. 9. - Operatorii economici sau autorităţile care au
în administrare traseele sunt obligate să le întreţină, împreună cu staţiile şi
mijloacele de transport în comun, în condiţii optime de igienă, să asigure
întreţinerea, salubrizarea şi curăţarea permanentă, să realizeze dezinfectia şi
dezinsectia vehiculelor ori de câte ori este nevoie şi să asigure un
microclimat favorabil în mijloacele de transport.
B. TRANSPORTUL AERIAN
Art. 10. - La proiectarea, construirea şi în timpul
exploatării aeronavelor şi a aeroporturilor se respectă normele de protecţie
sanitară a echipajului, călătorilor şi a personalului din aeroporturi.
Art. 11. - (1) Aeroporturile trebuie să beneficieze de
apă potabilă de calitate şi în cantitate suficientă pentru nevoile proprii şi pentru aprovizionarea aeronavelor.
(2) Instalaţiile şi utilajele folosite trebuie să
funcţioneze astfel încât să nu modifice calitatea apei din reţea. Controlul
calităţii apei se face conform prevederilor legislaţiei în vigoare, din puncte
cu importanţă epidemiologică, în cadrul monitorizării de control.
(3) Trebuie asigurată rezerva proprie de apă pentru cel
puţin 24 de ore, în funcţie de necesităţile aeroportului.
(4) Pentru aprovizionarea aeronavelor se foloseşte reţeaua
de alimentare centrală a aeroportului, avizată şi autorizată sanitar conform
reglementărilor în vigoare. Se păstrează o evidenţă specială, care să precizeze
data şi ora alimentării, cantitatea şi calitatea apei introduse în rezervoare
(clorul rezidual liber), precum şi utilajul şi instalaţia de alimentare.
(5) La bordul aeronavei, în funcţie de rută, se
asigură o cantitate de 0,9-4,55 l apă/persoană/12 ore de zbor.
(6) Clorul rezidual se controlează de minimum 3 ori/zi
de către personalul specializat al deţinătorului instalaţiei de apă.
Rezultatele controlului sunt înregistrate şi transmise săptămânal autorităţii
sanitare care supraveghează aeroportul.
(7) Reţeaua de apă aflată în responsabilitatea directă
a autorităţilor aeroportului trebuie construită, exploatată şi întreţinută
astfel încât să distribuie permanent apă potabilă de calitate, conform prevederilor legislaţiei în vigoare. Controlul
calităţii apei se face în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 12. - (1) In aeroporturi, punctele de alimentare
cu apă pentru călători trebuie realizate din material inoxidabil şi montate sub
un unghi care să nu permită răspândirea apei pe paviment.
(2) Gura de apă trebuie să fie montată la un nivel
superior preaplinului chiuvetei, cu jetul ascendent, protejată printr-un
dispozitiv inoxidabil, montat astfel încât gura consumatorului să nu atingă
gura de apă.
Art. 13. - (1) Inmagazinarea apei potabile la bordul
aeronavelor se face fie prin priză directă la reţea, fie prin
camioane-cisternă.
(2) In cazul aprovizionării prin priză directă, aceasta
va fi situată suprateran, la o distanţă de cel puţin 30 m de prize cu altă
destinaţie, vizibilă, acoperită şi inscripţionată distinct.
(3) Camionul-cisternă folosit pentru transportul apei
până la aeronavă trebuie utilizat numai pentru apă potabilă şi trebuie să fie
inscripţionat, în acest sens folosind culoarea albastră. Construcţia cisternei
trebuie realizată numai din materiale avizate sanitar pentru transportul apei
potabile (rezistente la coroziune, care să nu cedeze metale sau alte substanţe,
să confere etanşeitate etc). Agentul de handling va obţine autorizaţii sanitare
de funcţionare pentru mijloacele de alimentare cu apă potabilă. Gurile de
intrare şi ieşire trebuie să fie orientate în jos şi să fie prevăzute cu
dispozitive nefiletate care să permită racordul rapid al tubulaturii de
alimentare a cisternei şi aeronavelor. Tubulatura de alimentare la avion şi la
cisternă va fi protejată împotriva contaminării şi efectuându-se operaţiuni
rapide de dezinfecţie înainte de cuplare. Furtunurile pentru apă potabilă
trebuie să fie fabricate din materiale avizate sanitar şi să fie spălate în
interior, în totalitate, înainte de racordarea la camionul-cisternă sau la
aeronavă. Suprafaţa interioară a furtunurilor nu trebuie să prezinte fisuri,
zgârieturi superficiale sau gâtuiri de scurgere. Când nu este pus în funcţiune,
ajustajul trebuie păstrat într-o soluţie hiperclorinată. Orificiile de intrare
si ieşire trebuie prevăzute cu capace şi obturatoare care trebuie să acopere
orificiile, puse la locul lor atunci când nu se desfăşoară operaţii de intrare
şi ieşire a apei.
(4) Cel puţin la 3 săptămâni rezervoarele
camioanelor-cisternă se tratatează cu jet de vapori sau cu soluţii de produse
biocide avizate sanitar. Pentru dezinfecţia apei din rezervorul -cisternă se
foloseşte cloramina sau clorul gazos din aparate de clorare portabile sau fixe
.
Art. 14. - (1) Aeroporturile trebuie dotate cu
instalaţii de evacuare a deşeurilor solide şi lichide atât de la aeronave, cât
şi de la sol.
(2) Sistemele de evacuare trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) îndepărtarea şi epurarea apelor uzate menajere,
apelor uzate industriale, a altor ape uzate şi a apelor meteorice să se
realizeze astfel încât să nu creeze disconfort şi îmbolnăvirea membrilor
comunităţii. Apele uzate epurate vor fi evacuate astfel încât, în avalul
deversării, apele receptorului să se încadreze, conform normelor, în
prevederile standardului de calitate a apelor de suprafaţă, după categoria de
folosinţă. La proiectarea şi realizarea sistemelor de canalizare şi epurare se
va respecta legislaţia sanitară în vigoare;
b) îndepărtarea apelor uzate menajere şi industriale se
face numai prin reţeaua de canalizare a apelor uzate. In lipsa posibilităţii de racordare la sistemele
publice de canalizare, unităţile sunt obligate să se doteze cu instalaţii
proprii pentru colectarea, tratarea şi evacuarea apelor uzate, care se execută
şi se exploatează astfel încât să nu constituie un pericol pentru sănătate;
c) este interzisă îndepărtarea apelor uzate direct pe
sol (curţi, grădini, străzi, locuri riverane) sau în bazine naturale de apă în
zona de protecţie sanitară a surselor şi instalaţiilor centrale de alimentare
cu apă;
d) canalele deschise pot fi utilizate numai pentru evacuarea
apelor meteorice. Aceste canale trebuie întreţinute
permanent în stare bună de funcţionare, prin curăţare şi repararea
defecţiunilor.
Art. 15. - A. Evacuarea
deşeurilor solide:
1. de la aeronave - se efectuează în bacuri de
polietilenă etanşe şi rezistente, care se descarcă la fiecare escală şi se
înlocuiesc cu altele spălate şi dezinfectate. Ulterior reziduurile sunt
neutralizate;
2. de pe aeroport (holuri, birouri, restaurante,
depozite, ateliere) - se face în recipiente din material neabsorbant, prevăzute
cu saci de polietilenă închişi ermetic. Recipientele se amplasează în mai multe
puncte accesibile personalului şi pasagerilor;
3. punctele de colectare intermediară sunt amplasate pe
sol betonat, sunt prevăzute cu instalaţii de spălare şi cu rigole în pantă,
precum şi cu sifon de drenare în reţeaua de canalizare a aeroportului;
4. îndepărtarea reziduurilor solide se face cu
vehicule speciale, cu dispozitive mecanice de încărcare şi compactare, evitând
răspândirea deşeurilor pe sol.
B. Evacuarea reziduurilor lichide:
1. de la aeronave - se
colectează în tinete mobile sau fixe (cu pereţi rotunjiţi la interior)
prevăzute cu sisteme de fixare, etichetate distinct (culoare galbenă), de unde,
printr-o trapă specială, situată diametral opus faţă de cea de alimentare cu
apă potabilă, sunt evacuate în maşini speciale de vidanj sau în reţeaua de
canalizare. Pentru zborurile la mare altitudine, în lipsa unor sisteme de
încălzire, este indicat a se introduce în fiecare tinetă/bac un litru de
etilenglicol, în scopul evitării congelării lichidului şi evitării blocării
orificiului de vidanj. După golire tinetele se spală cu detergent -
dezinfectant, conform Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 261/2007
pentru aprobarea Normelor tehnice privind curăţarea, dezinfecţia şi
sterilizarea în unităţile sanitare. Este de dorit dispunerea de apă caldă la
1,4 atm şi perii care să permită eliminarea materiilor solide aderente;
2. de pe aeroport - este obligatorie existenţa a 3
sisteme de colectare şi evacuare a reziduurilor lichide:
a) sistemul de drenare a apelor
de pe suprafeţele de rulare a aeronavelor, care poate fi racordat la reţeaua
urbană de canalizare;
b) sistemul de drenare a reziduurilor lichide provenite
de la grupurile sanitare;
c) sistemul de evacuare a vehiculelor-vidanjă .
Art. 16. - (1) Vehiculele-vidanjă
de pe aeroport îndeplinesc următoarele condiţii:
a) camioanele utilizate pentru serviciul toaletelor
aeronavelor trebuie să fie diferite de cele pentru aprovizionarea cu apă potabilă şi trebuie ţinute în spaţii
total izolate faţă de cele unde sunt camioanele-cisternă;
b) toate racordurile, furtunurile, tubulatura destinată
evacuării toaletelor şi clătirii acestora trebuie să fie de alte dimensiuni sau
de alt tip decât cele pentru apă potabilă (colorate în galben);
c) cisternele, camioanele şi
vehiculele sunt inscripţionate cu menţiuni şi marcaje corespunzătoare (în acest
caz se va folosi culoarea galbenă).
(2) Aeroportul sau agentul de handling deţine şi
exploatează acest tip de vehicule pentru care va exista autorizaţie sanitară de
funcţionare.
(3) Toate instalaţiile de spălare, inclusiv cele
destinate vehiculelor sau bacurilor, trebuie proiectate astfel încât să evite
orice reflux în reţeaua de aducţiune a apei.
(4) Vehiculele de vidanjare se evacuează în puţuri
colectoare aflate la cel puţin 30 m de spaţiile ce necesită grad crescut de
igienizare (bloc alimentar, racorduri de apă potabilă). Puţurile colectoare
sunt prevăzute cu grilă colectoare la partea superioară, sunt racordate la
reţeaua generală de canalizare, acoperite, betonate şi sunt dotate cu
dispozitive antireflux, cu instalaţii de spălare şi dezinfecţie a solului.
Puţurilor colectoare li se asigură un perimetru de protecţie sanitară.
(5) Instalaţiile şi utilajele trebuie dezinfectate
săptămânal sau după fiecare descărcare totală în reţeaua de canalizare ori în
alte sisteme autorizate.
Art. 17. - (1) Pe aeroport se amenajează grupuri
sanitare în sala de sosire, în sala de plecare, în sala de tranzit şi în
restaurante.
(2) Grupurile sanitare sunt prevăzute cu vestibule
ventilate mecanic, chiuvete, toalete pisoare şi cabine cu plafon şi pereţi
lavabili, neperforaţi, din faianţă, ceramică sau mase plastice avizate sanitar.
Ferestrele din sticlă laminată, translucidă, cu margini în unghi de 45, asigură
iluminatul convenabil, în contrast.
(3) Pentru persoanele cu dizabilităţi sunt prevăzute
amenajări speciale.
(4) Grupurile sanitare se dotează cu săpun lichid,
uscătoare de mâini sau prosoape de hârtie.
Art. 18. - (1) Aeroporturile trebuie dotate cu
instalaţii adecvate de preparare, manipulare şi servire în condiţii igienice a
alimentelor şi băuturilor.
(2) Sursele de alimente trebuie avizate, autorizate
şi controlate de autorităţile sanitare şi sanitar-veterinare ale Agenţiei de
Sănătate Publică a Ministerului Transporturilor.
(3) Alimentele au
inscripţionate pe ambalaj, cu bandă albă specifică pentru alimentele
distribuite pe aeroport, data preparării lor.
(4) Acolo unde există distribuitoare automate de
alimente şi băuturi, acestea se curăţă la 24-48 de ore, pe toate suprafeţele,
atât în interior, cât şi în exterior, cu lavete diferite de tifon impregnat cu
detergent, dezinfectant şi apă potabilă. Se păstrează o evidenţă clară a
acestor operaţiuni la fiecare.
(5) Prânzurile ce urmează a fi servite la bordurile
aeronavelor şi echipajului se pregătesc pe fluxuri separate faţă de cele puse
la dispoziţia pasagerilor la sol, personalului de aeroport, vizitatorilor.
Art. 19. - Toate spaţiile care asigură circuitul
alimentelor şi anexele lor trebuie să întrunească cerinţele igienico-sanitare
conform legislaţiei în vigoare.
Art. 20. - In unităţile de preparare a alimentelor de
pe aeroporturi se respectă următoarele reguli de primă importanţă:
a) salata verde se spală 5 min. sub jet de apă
potabilă;
b) carnea (pasăre, peşte, alte produse) se
decongelează complet şi se prelucrează termic imediat;
c) platourile cu prânzuri calde pentru scurt-curier
(cu decolare în ora următoare) se ţin în cuptor la 63-74°C;
d) celelalte produse se refrigerează (+ 4°C) şi se
transportă la aeronavă în module cu zăpadă carbonică. La bord, înainte de
consum, se reîncălzesc la +82°C;
e) prânzurile ce se livrează sub formă congelată
pentru zborurile scurt-curier se păstrează la -18°C. Dacă se prelungeşte timpul
de păstrare, alimentele se ţin la -26°C ... -29°C;
f) alimentele crude se
manipulează cu pense, furculiţe, mănuşi de unică folosinţă;
g) ferestrele se protejează cu plase contra vectorilor;
h) se amenajează sisteme de închidere automată la uşi
sau cortine de aer rece;
i) spălarea manuală a ustensilelor şi a veselei se face
în 3 etape: apă la 45°C cu detergent, apă la 50°C cu detergent, apă la 82°C;
j) spălare automată cu utilaje şi soluţii-detergent
conform indicaţiilor producătorului ;
k) chiuvetele pentru spălarea mâinilor se doteză cu
dozator automat de detergent;
l) curăţarea tuturor
elementelor fixe şi mobile şi a suprafeţelor se face de mai multe ori pe zi, de
către personal calificat şi cunoscător al riscurilor de contaminare şi al
modalităţilor practice de dezinfecţie, după un plan riguros;
m) transportul produselor
alimentare la aeronave se face cu vehicule speciale prevăzute cu refrigerator.
După fiecare transport aceste vehicule se igienizează cu detergent şi dezinfectant.
Art. 21. - Asigurarea cu alimente la bordul aeronavelor:
1. Alimentele se preiau
printr-o trapă specială;
2. Se depun în 1-2 orificii de bord, în funcţie de
regimul termic din momentul servirii lor:
a) prânzuri reci:
- se oferă pe platouri deja pregătite, sigilate şi
etichetate;
- se menţin în module de refrigerare sau containere cu
zăpadă carbonică;
b) prânzuri calde:
- pentru zboruri scurt-curier:
- servite ca atare imediat după decolare;
- până la distribuire se păstrează în cuptoare la 63°C;
- pentru zboruri cu o durată mai mică de două ore,
prânzurile etichetate se depun în containere refrigerate şi pot fi consumate
reîncălzite, într-un interval de maximum 45 de minute;
- pentru zboruri lung-curier:
- se pregătesc din mâncăruri congelate sau refrigerate
prin reîncălzire foarte rapidă în cuptoare la 85°C (cuptor cu microunde sau
convecţie);
- se servesc imediat după tratare termică.
3. Cuburile de gheaţă se fac numai din apă potabilă.
Se livrează la bordurile aeronavelor în saci de polietilenă sigilaţi sau în
alte ambalaje specifice de unică folosinţă.
4. Pentru pilot şi copilot se asigură prânzuri diferite, provenite din alimente diferite şi/sau
blocuri alimentare diferite.
5. Personalul de bord va respecta integral normele de
igienă individuală şi a veselei, conform prevederilor legale.
6. La bordul aeronavei ustensilele şi vesela de unică
folosinţă se îndepărtează după utilizare. Reziduurile menajere se precolectează
pe sortimente şi sunt depozitate în saci închişi, pregătiţi în vederea descărcării
pe aeroport, în containere speciale.
7. Decelarea de urme, fragmente sau corpuri de insecte pe una dintre feţele platourilor scoase din modul impune
vaporizarea spaţiului infestat cu substanţe insecticide.
8. La aterizare toate resturile de alimente şi
prânzurile neconsumate se colectează în recipiente de plastic sau metal,
închise etanş, care se descarcă rapid şi igienic, printr-o trapă specială de
evacuare, într-un container de detritusuri, utilizat pe aeroport, după
efectuarea, operaţiunii de dezinfecţie,urmând a fi transportate de vehicule
speciale. Evacuarea deşeurilor către unităţi de neutralizare aprobate
sanitar-veterinar conform Regulamentului CE nr. 1.774/2002, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 63/4 din 1 martie 2007, se realizează
prin contract între administraţia aeroporturilor şi societăţile respective.
9. Recipientele de depozitare
se spală la 2-3 zile în perioadele calde si la 6-7 zile în cele reci, cu maşini
având cuve de spălare, folosind apă la 60°C şi detergenţi. Se clătesc în cuve
de clătire cu apă la 32°C.
Art. 22. - Pentru protecţia la sol contra insectelor,
rozătoarelor şi a altor vectori de boli transmisibile a pasagerilor,
echipajului şi a populaţiei, aeroporturile trebuie să dispună de servicii de
combatere a vectorilor precum ţânţari, muşte, purici, păduchi, şobolani şi
alţii, precum şi de echipamente şi produse biocide de combatere a acestora, în
special cu acţiune remanentă, avizate conform prevederilor legislaţiei în
vigoare.
Art. 23. - (1) In vederea eliminării insectelor
zburătoare şi a rozătoarelor se aplică măsuri de combatere în aeronave,
vehicule, în clădiri şi pe o rază de 400 m în jurul perimetrului aeroportului,
oricare ar fi forma de
proprietate asupra terenurilor şi clădirilor din acest perimetru.
(2) Aceste activităţi se practică numai de personal
instruit, care foloseşte banderole datate pentru identificarea spaţiilor
tratate şi păstrează o evidenţă clară a acestor operaţii.
(3) Se folosesc tehnici şi materiale avizate conform
prevederilor legislaţiei în vigoare.
(4) Inspectorii sanitari ai Direcţiei de Sănătate
Publică din cadrul Agenţiei de Sănătate Publică a Ministerului Transporturilor
verifică lunar măsurile de dezinsecţie şi deratizare. Aeroportul trebuie să
dispună de mijloace pentru dezinfecţia şi dezinsecţia echipajului, călătorilor
şi bagajelor, aeronavelor, precum şi a altor obiecte şi instalaţii.
Art. 24. - (1) Salubrizarea aeronavelor cuprinde un
minim de măsuri ce se aplică în timpul escalelor sau, la nevoie, în timpul
zborului, precum şi salubrizarea generală care se efectuează la fiecare 24 de
ore.
(2) Salubrizarea minimă se
efectuează la nivelul oficiilor de bord, toalete şi cabină de pilotaj şi constă
în:
a) ridicarea reziduurilor solide din orice vas de
colectare;
b) aspirarea tuturor suprafeţelor;
c) completarea toaletei cu materiale consumabile.
(3) Operaţiunile se efectuează cu lavete de unică
folosinţă, impregnate cu substanţe-detergent dezinfectante, dezodorizante, care
se păstrează în saci de polietilenă sigilaţi.
(4) Salubrizarea generală se efectuează conform art.
24 alin. (2), precum şi următoarele:
a) curăţarea, spălarea şi
dezinfecţia tuturor suprafeţelor lavabile;
b) aspirarea mochetei şi gurilor de aeraţie;
c) perierea spatelui fotoliilor;
d) înlocuirea huselor.
(5) Prezenţa unui pasager cu boală infecţioasă la bord
impune efectuarea dezinfecţiei aeronavei la prima escală. In caz de boală
transmisă prin apă sau alimente, se impregnează toate suprafeţele cu
dezinfectant de nivel mediu, apoi suprafeţele se spălă cu apă caldă şi se
usucă. Suprafeţele dure umectate cu dezinfectant de nivel mediu conform
indicaţiilor producătorului se spală cu apă caldă. Personalul care efectuează
operaţiunile va avea echipament de protecţie pentru aparatul respirator, ochi,
tegumente.
Art. 25. - Aeroportul trebuie
să dispună de cabinet medical dotat conform prevederilor legale. In aeroport
personalul medical trebuie să asigure şi serviciile de supraveghere a
condiţiilor igienico-sanitare, vizând:
a) tipul, calitatea şi starea materialului din dotarea
cabinetelor medicale;
b) capacitatea şi competenţa personalului (conduita în
caz de boli care impun carantina, controlul vaccinărilor obligatorii şi al
conduitei în cazul zborurilor în ţările cu climă caldă).
Art. 26. - (1) In aeroporturi trebuie asigurate zone de
tranzit direct, supravegheate de autorităţile sanitare locale, precum şi
posibilităţi de izolare a bolnavilor suspecţi de maladii transmisibile.
(2) Zonele de tranzit direct trebuie prevăzute cu
toalete igienice, lavabouri, locuri de odihnă pentru mamele care alăptează şi
pentru pasagerii bolnavi.
Art. 27. - (1) Aeronavele
trebuie să dispună de apă potabilă provenind de la reţeaua aeroportului, care
să respecte normele de calitate.
(2) Rezervoarele, conductele, recipientele şi buteliile
folosite pentru distribuţia sau conservarea apei la bordul aeronavelor trebuie
să fie întreţinute igienic, astfel încât să nu modifice calitatea apei, să fie
supuse lunar sau mai des operaţiunilor de dezinfecţie, în funcţie de
rezultatele analizelor bacteriologice pe eşantioanele prelevate. Inainte de
fiecare zbor ele sunt tratate conform prevederilor art.
13.
(3) In interiorul aeronavei apa se distribuie prin
presiune sau gravitaţie la toate prizele.
(4) Pentru consumul apei pasagerii folosesc, de
regulă, pahare de unică folosinţă, colectate ulterior în recipiente adecvate.
Art. 28. - Punctul de apă în
aeronavă trebuie să fie accesibil şi situat în sectorul serviciilor aeronavei.
Art. 29. - La fiecare schimbare/alimentare cu apă a
aeronavei clorul rezidual trebuie sa fie de maximum 0,25 mg/l .
Art. 30. - In aeronave trebuie
menţinut un anumit confort, şi anume:
a) amenajarea de cabine presurizate, cu respectarea
reglementărilor aplicabile;
b) amenajarea de sisteme de aer condiţionat (t=22 ±
22°C, umiditate 35%), iar pentru zborurile la peste 12.000 m, sisteme de
reducere a concentraţiei de ozon;
c) asigurarea iluminatului modular;
d) realizarea interiorului aeronavei din materiale
având culori odihnitoare şi proprietăţi fonoabsorbante.
Art. 31. - Aeronava trebuie să
dispună de un lavabou din material rezistent, uşor de spălat şi bine fixat.
Gura robinetului este situată la 2,5 cm deasupra orificiului preaplinului.
Grupul sanitar trebuie să dispună de săpun şi şerveţele în cantitate suficientă
de apă caldă şi rece.
Art. 32. - Recipientele utilizate în caz de rău de zbor
trebuie să fie realizate din material neabsorbant şi etanş, colectat după
utilizare în saci de polietilenă sigilaţi.
C. TRANSPORTURILE FEROVIARE
Art. 33. - Prezentele norme se referă la elementele
fixe (mijloace fixe) - staţiile de cale ferată, triaje, depouri, revizii
vagoane, ateliere, poduri, viaducte, instalaţii, tunele şi elemente mobile
(mijloace mobile) - material rulant.
SECŢIUNEA I
Mijloace fixe
Art. 34. - Elementele fixe trebuie să dispună de
sisteme de alimentare cu apă potabilă, de îndepărtare a apelor uzate, a
deşeurilor solide şi lichide. In staţiile cu trafic mare de călători se asigură
unităţi de alimentaţie publică, precum şi unităţi de asistenţă medicală.
Art. 35. - (1) Staţia de cale ferată se amplasează în
perimetrul localităţii şi se dimensionează corespunzător volumului traficului.
Se iau măsuri de protecţie - perdele vegetale şi panouri din materiale
fonoabsorbante.
(2) Se amenajează căi de acces în şi din interior, cu
dotări speciale pentru persoane cu dizabilităţi, cu sens unic şi parcări
suficiente.
(3) Staţiile de cale ferată trebuie prevăzute cu
sisteme de ventilaţie, iluminat şi încălzire atât în spaţiile pentru personal,
cât şi în sălile de aşteptare.
(4) La proiectarea, construcţia, amenajarea şi
întreţinerea staţiilor de cale ferată se asigură:
a) peroane spaţioase cu paviment realizat din
materiale antiderapante, ce permit întreţinerea uşoară şi care să împiedice dispersia
particulelor în aer; lungimea peronului trebuie să fie cel puţin egală cu cea
mai mare lungime a garniturii de tren de persoane ce poate tranzita staţia;
înălţimea peronului trebuie calculată în aşa fel încât distanţa dintre ultima
treaptă a vagonului de călători şi peron să fie mai mică de 20 cm; peroanele
sunt prevăzute cu mobilier adecvat, confecţionat din materiale lavabile;
b) sisteme de distribuţie a apei potabile, la peroane,
în jet ascendent sau fântâni, care să respecte condiţiile prevăzute de
legislaţia în vigoare;
c) coşuri pentru colectarea reziduurilor solide,
prevăzute cu pungi de polietilenă ce se îndepărtează odată cu acestea,
amplasate în recipiente acoperite pe peron, săli de aşteptare, alte spaţii; în
zone publice operatorii economici au obligaţia să asigure colectarea selectivă,
îndepărtarea şi neutralizarea deşeurilor solide;
d) săli de aşteptare prevăzute cu mobilier adecvat, în
număr suficient, confortabil, confecţionat din materiale lavabile. Sălile de
aşteptare sunt prevăzute cu sisteme de încălzire nepoluante şi sisteme de
aerisire eficiente. Acestea se curăţă prin îndepărtarea oricăror forme de
detritusuri şi a prafului folosind detergenţi cu proprietăţi biocide. Curăţarea
pardoselilor se realizează cu ştergător umezit. In situaţii epidemiologice
specifice sau de contaminare biologică se aplică dezinfecţia;
e) iluminatul artificial al peroanelor şi sălilor de
aşteptare, al cărui nivel va fi de minimum 70 lucşi pentru iluminatul
fluorescent;
f) grupuri sanitare (toalete, latrine cu fosă
vidanjabilă, pisoare) în număr suficient; grupurile sanitare se menţin în stare
de funcţionare şi de curăţenie, dezinfectate zilnic cu substanţe clorigene sau
produse avizate conform prevederilor legislaţiei în vigoare. Dotarea grupurilor
sanitare cu materiale ca hârtie igienică, săpun, mijloace de ştergere sau
uscare a mâinilor după spălare este obligatorie. Este interzisă utilizarea
prosoapelor textile în grupurile sanitare comune.
Art. 36. - (1) Se interzice aruncarea deşeurilor solide
în alte locuri decât cele amenajate special şi autorizate sanitar.
(2) Precolectarea secundară, adică strângerea şi
depozitarea provizorie a pungilor cu deşeuri menajere, în punctele de
precolectare organizată se face în recipiente dimensionate corespunzător,
acoperite, prevăzute cu dispozitive de prindere adaptate modului de golire,
uşor transportabile, concepute astfel încât să nu producă răniri în timpul
manipulării şi să nu favorizeze maladiile asociate efortului fizic excesiv.
(3) Recipientele sunt concepute astfel încât accesul la
ele să fie rapid şi uşor, iar sistemul lor de acoperire să fie uşor de manevrat
şi să asigure etanşeitatea. Recipientele, indiferent de categoria lor, sunt
confecţionate din materiale rezistente la solicitări mecanice sau la agresiuni
chimice, uşor de spălat şi dezinfectat. Recipientele se menţin în bună stare şi
se înlocuiesc imediat, la primele semne de pierdere a etanşeităţii. Ele se
amplasează în spaţii special amenajate, în condiţii salubre, respectându-se
condiţiile specificate la art. 15.
(4) Recipientele se golesc peridic, nu mai rar de două
zile vara (1 aprilie-1 octombrie) şi de 3 zile iarna (1
octombrie- 1 aprilie).
(5) Vehiculele pentru transportul reziduurilor solide
trebuie să fie acoperite şi prevăzute cu sisteme de golire automată a
recipientelor de precolectare secundară şi să nu permită răspândirea
conţinutului în cursul transportului. Ele sunt întreţinute igienic şi
dezinfectate periodic. In acest scop compartimentul destinat deşeurilor este
confecţionat din materiale rezistente la solicitările mecanice şi agresiunile
chimice.
Art. 37. - Se asigură buna întreţinere şi dezinfecţia
staţiilor care dispun de instalaţii proprii de apă. Instalaţia va funcţiona
după avizare sanitară în baza autorizaţiei sanitare de funcţionare. Acolo unde
se foloseşte trenul de apă acesta va fi avizat şi autorizat sanitar.
Art. 38. - Celelalte unităţi care asigură funcţionarea
staţiei şi servirea călătorilor trebuie să respecte normele de igienă
corespunzătoare specificului de funcţionare .
Art. 39. - Salubrizarea vagoanelor se asigură de către
personalul specializat pentru operaţiuni de salubrizare, iar întreţinerea lor
într-o stare tehnică corespunzătoare, de către
personalul tehnic de specialitate.
Pentru exploatarea în condiţii de siguranţă şi confort
a vagoanelor sunt necesare instalaţii şi materiale care îndeplinesc toate
caracteristicile impuse de normativele în vigoare; vagoanele se dotează cu
următoarele instalaţii şi materiale:
a) alimentarea cu apă a rezervoarelor se face astfel
încât să nu fie contaminaţi hidranţii şi sistemele de aprovizionare;
rezervoarele de apă trebuie alimentate atât timp cât vagoanele sunt apte de
circulaţie la fiecare îndrumare şi se dezinfectează lunar;
b) sunt necesare instalaţii de preîncălzire a
vagoanelor în sezonul rece (inclusiv mijloace de remorcare);
c) canal tehnic pentru revizia vagoanelor, care poate fi
utilizat pentru operaţiunile de salubrizare, fără
suprapunerea operaţiilor tehnologice;
d) staţii de spălare cu instalaţii de apă caldă şi
materiale de curăţenie avizate sanitar;
e) reviziile de vagoane trebuie să deţină o grupă
tehnică dimensionată corespunzător, astfel încât să permită salubrizarea
vagoanelor cuprinse în grafic; se interzice folosirea liniilor curente pentru
operaţiunile de vidanjare;
f) evacuarea apelor reziduale şi a deşeurilor menajere
provenite din operaţiunile de salubrizare se face cu respectarea prevederilor
Normei tehnice feroviare „Vehicule de cale ferată. Prescripţii privind
salubrizarea, deratizarea, dezinsecţia şi desinfecţia vagoanelor de călători
(clasă), a ramelor electrice şi a automotoarelor" NTF nr. 56-001:2006,
aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului
nr. 1.015/2006.
SECŢIUNEA a II-a
Mijloace mobile
Art. 40. - Vagoanele pentru călători se construiesc din
materiale cu stabilitate chimică - coeficient scăzut de conductibilitate
termică şi electrică, asigurându-se protejarea platformelor de trecere între
vagoane împotriva factorilor meteorologici, cu un grad de securitate a
treptelor şi uşilor şi cu:
1. lăţimea coridorului de minimum 0,7 m;
2. ferestre din sticlă securizată, fono- şi
termoizolantă (geamuri duble), având mecanisme sigure şi uşor de mânuit;
3. dotarea cu paliere portbagaj din grilă metalică sau
material plastic, cu oglinzi, cuiere şi recipiente pentru deşeuri;
4. instalaţii de apă şi de evacuare a apelor uzate, de
iluminat, încălzire şi ventilaţie;
5. spaţiu pentru spălat lângă toaletă, cu planşeu
impermeabil, oglindă, cuier, lavoar iluminat artificial, priză electrică, vas
pentru săpun lichid, cu dispozitiv de dozare, cutie pentru prosoape de hârtie
utilizate;
6. fotoliile din compartimente
realizate din materiale uşor de curăţat;
7. în compartiment trebuie asigurate următoarele:
a) temperatura în sezonul rece să fie minimum 20°C,
sursele de căldură să fie curate şi prevăzute cu ecrane de protecţie;
temperatura corpului de încălzit să nu depăşească 80°C;
b) calitatea aerului interior în urma ventilaţiei să
fie: maximum 5.000 ppm C02, debitul minim de aer proaspăt echivalent la 20° şi 50%
umiditate/oră/loc ocupat, în funcţie de temperatura exterioară, variind între 10-20 mc în condiţii
extreme;
c) iluminarea naturală 1/3,3, iar cea artificială
fluorescentă 150 lucşi în zonele de citit şi 100 lucşi în zona locurilor de
şezut, cu un coeficient de uniformitate a iluminării de 0,7-1,3;
8. conducte de alimentare cu apă realizate din
materiale prevăzute în standardele în vigoare, izolate termic si prevăzute cu
dispozitive de încălzire pentru protecţie împotriva îngheţului;
9. conducte de evacuare a apelor uzate termoizolate şi
dispuse astfel încât să nu murdărească instalaţiile de sub vagoane (osii şi
boghiuri);
10. rezervor de apă cu o capacitate minimă de 10
litri/loc de vagon; umplerea rezervorului se face prin racorduri etanşe, cu
protecţie împotriva contaminării apei;
11. grup sanitar racordat la instalaţia de apă,
beneficiind de un sistem de evacuare a apei uzate, având planşeul realizat din
materiale impermeabile şi uşor lavabile, dotat cu o cutie metalică sau de
material plastic pentru depunerea reziduurilor solide, vas pentru săpun lichid,
cu dispozitiv de dozare, raft pentru obiecte de toaletă, sub care se va
inscripţiona "Apă nepotabilă"; cutie pentru şervete din hârtie
curate, separat cutie pentru şerveţele utilizate, cutie pentru tampoanele
igienice folosite, suport pentru hârtie igienică, vas cu soluţie dezinfectantă
pentru vasul toaletei, montat lângă rezervorul de apă. Dotarea minimă a
toaletei cuprinde:
a) săpun lichid - 0,4 l/săpunieră ;
b) hârtie igienică - 1/2 rulou/1 toaletă;
c) şerveţele - 1/4 pachet /cutie pentru prosoape;
d) tablete dezodorizante - 15 g/1 toaletă;
e) materiale dezinfectante;
f) punguţe din polietilenă, pentru colectarea
tampoanelor igienice folosite.
Art. 41. - Se interzice utilizarea vagoanelor care au
parcurs o zonă cu risc epidemiologic crescut, pentru care nu au fost luate
măsuri de carantină.
Art. 42. - Vagonul de dormit va
avea în dotare cabine de 2 şi 3 locuri. Vagonul-cuşetă este un alt tip de vagon cu cabine cu 4 şi 6 locuri,
în funcţie de clasa vagonului. Ambele tipuri de vagoane au un spaţiu pentru
conductor şi o nişă unde este amplasat arzătorul de motorină (pentru vagoanele
cu instalaţie de încălzit cu combustibil lichid). In legătură cu aceasta
trebuie respectate următoarele:
a) cabinele trebuie să dispună de: paturi prevăzute cu
dispozitive de ridicare la perete, astfel încât să se asigure şederea comodă în
timpul zilei, etajere şi nişe pentru bagaje, scară, cuier, cutie pentru resturi
alimentare prevăzută cu pungă de plastic şi lenjerie de pat. Suplimentar
vagonul de dormit va fi dotat cu: garderobă pentru haine, precum şi cu un
sistem de masă cu lavoar, dispozitiv de deschidere a sticlelor, etajere, suport
pentru pahare şi iluminat propriu, precum şi cu set de igienă personală;
b) încăperea pentru conductor va avea dotările pentru
igiena individuală, dulap pentru îmbrăcăminte, dulap pentru alimente, dulap
pentru lenjerie curată şi, separat, pentru cea utilizată, chiuvetă pentru
spălarea veselei, cu apă caldă şi rece;
c) alimentarea cu apă trebuie să asigure 25 l/loc de
dormit;
d) sistemul de încălzire trebuie să asigure 20-22°C în
cuşetă, 23-25°C în spălătoare şi 18°C la toaletă;
e) iluminatul artificial va fi de 50 lucşi la toaletă
şi de 100 lucşi deasupra oglinzii;
f) lenjeria se schimbă după fiecare utilizator, iar în
situaţia în care aceasta nu este folosită se schimbă la începutul fiecărui
voiaj; lenjeria se schimbă ori de câte ori este nevoie, dar nu mai rar de 3
zile, în cazul în care a fost utilizată de aceeaşi persoană. Lenjeria de pat
utilizată se colectează în saci impermeabili, închişi şi este transportată la
unităţi specializate pentru spălare;
g) dezinsecţia şi deratizarea periodică se realizează
la interval de o lună şi ori de câte ori sunt sesizări care impun astfel de
acţiuni. Dezinfecţia vagoanelor de dormit şi a vagoanelor-cuşetă se efectuează
la solicitare, în urma măsurilor dispuse de autorităţile sanitare în domeniu.
Art. 43. - Vagonul-restaurant/bistro sau vagoanele cu
aceeaşi destinaţie trebuie să aibă pereţi şi pardoseli din materiale rezistente
la substanţe dezinfectante, având în structură cel puţin: bucătărie, încluzând
spaţii pregătitoare, sală de consumaţie, spaţii pentru depozitare, încăperi
pentru personal, cu următoarele utilităţi:
a) încăperile personalului trebuie să fie dotate cu
dulapuri - vestiare, spălător cu apă caldă şi rece curentă, toalete pentru
personal şi, eventual, duş;
b) sala de consumaţie trebuie să fie prevăzută cu mese
confecţionate din materiale rezistente la substanţele dezinfectante, sisteme de
iluminat, ventilaţie, încălzire;
c) spaţiile de pregătire a preparatelor trebuie să fie
prevăzute cu spălător din inox, cuptor cu microunde, frigider pentru păstrarea
produselor reci, dulapuri pentru tacâmuri şi veselă, planşetă de lucru placată
cu inox;
d) bucătăria trebuie să fie prevăzută cu plită
electrică sau cu gaz; acesta va avea în dotare cuptor pentru menţinerea
mâncării la temperatura de 70°C, recipient cu capac pentru deşeuri, sistem de
ventilaţie-încălzire şi extinctoare portabile;
e) spaţiile pentru depozitare asigură condiţiile de
pastrare-conservare a produselor pe categorii şi sortimente, conform modului de
păstrare impus de producători, şi anume:
- carnea de porc, vită şi pasăre se poate păstra în
acelaşi spaţiu frigorific, dar în compartimente separate;
- mezelurile feliate şi porţionate se păstrează
conform condiţiilor impuse de producător;
- produsele lactate (unt, smântână, brânză) se păstrează
în spaţii frigorifice, în compartimente separate de cele de mai sus;
- ouăle de găină se spală şi se dezinfectează cu
soluţie de cloramină 10%0 înainte de transportul în vagonul-restaurant
sau bar şi se depozitează în spaţii frigorifice; vor avea inscripţionată pe ele
data producerii;
- legumele şi fructele proaspete se păstrează în
spaţii adecvate, complet separate de produsele de origine animală sau de
patiserie;
f) ustensilele de bucătărie, vesela şi tacâmurile se
păstrează în sertare închise. Vor fi igienizate şi dezinfectate eficient, atât
înainte, cât şi după folosire. Igienizarea şi dezinfecţia se vor face după
fiecare utilizare, pentru a evita orice risc de contaminare.
Art. 44. - Termenul de stocare
în vagoanele-restaurant/ bistro a produselor alimentare de origine animală sau
vegetală, proaspete sau conservate, va fi cel înscris de producător pe etichetele ambalajelor, în condiţiile
asigurării lanţului de frig sau temperaturilor de pastrare-conservare, precum
şi a condiţiilor specifice impuse privind manipularea, transportul şi
depozitarea acestora.
Art. 45. - (1) Vagoanele-bar au în componenţă: bar,
spaţiu pentru prepararea sandviciurilor, spaţii frigorifice, anexe social
sanitare. Se respectă normele prevăzute la art. 44.
(2) Se poate utiliza veselă (tacâmuri, farfurii,
pahare) de unică folosinţă.
Art. 46. - In vagoanele de
clasă se pot comercializa numai produse ambalate corespunzător şi manevrate în
condiţii de igienă.
Art. 47. - (1) Salubrizarea la
interior (normală sau curentă) a vagoanelor-restaurant/bistro şi bar se execută
obligatoriu înainte de fiecare îndrumare a vagoanelor în cursă, iar
salubrizarea interioară radicală se execută cel puţin o dată pe lună, în cadrul
acesteia desfăşurându-se şi procesul de salubrizare exterioară.
(2) Operaţiunile de deratizare, dezinsecţie şi
dezinfecţie se realizează la intervalele stabilite la art. 42 lit. g).
Art. 48. - Salubrizarea vagoanelor (la interior şi
exterior) se execută conform Normei Tehnice Feroviare NTF nr. 56-001:2006 -
Vehicule de cale ferată - prescripţii privind salubrizarea, deratizarea,
dezinsecţia şi dezinfecţia vagoanelor de călători (clasă), a ramelor electrice
şi a automotoarelor.
Art. 49. - Caietele de sarcini cu privire la operaţiunile ce se desfăşoară în fiecare etapă de salubrizare
se avizează de către Autoritatea Feroviară Română - AFER (conform Ordinului
ministrului transporturilor nr. 290/2000 privind admiterea tehnică a produselor
şi/sau serviciilor destinate utilizării în activităţile de construire,
modernizare, întreţinere şi de reparare a infrastructurii feroviare şi a
materialului rulant, pentru transportul feroviar şi cu metroul, cu modificările
ulterioare, serviciul de salubrizare se încadrează în clasa de risc 2A) şi se
revizuiesc atunci când legislaţia o impune sau apar modificări în parcul de
vagoane şi în prestarea serviciului. Respectarea procedurilor stipulate în NTF
nr. 56-001:2006 poate fi verificată de Direcţia de Sănătate Publică din cadrul
Ministerului Transporturilor.
D. TRANSPORTUL SUBTERAN
Art. 50. - Transportul subteran va respecta normele de
igienă generală conform art. 36-41 şi următoarele condiţii specifice:
a) sistem de ventilaţie, care să asigure
microclimatul corespunzător călătorilor atât în staţii, cât şi în vagoane;
b) iluminat artificial de minimum 100 lucşi;
c) sistem de acces pe scări simple şi scări rulante
sau ascensoare; asigurarea accesului persoanelor cu dizabilităţi;
d) dezinfecţie şi deratizare trimestrială şi la nevoie;
e) realizarea confortului cromatic, îndepărtarea
vibraţiilor şi asigurarea protecţiei contra zgomotelor (din exterior şi
interior) în vagoanele de metrou.
E. TRANSPORTURI NAVALE
Art. 51. - Amplasarea,
proiectarea şi realizarea porturilor se fac ţinându-se seama de distanţele faţă
de apă şi localitate, de posibilitatea de amenajare
a acvatoriului, a malurilor, a cheiurilor, a
instalaţiilor de acostare a navelor şi a spaţiilor de depozitare, astfel încât
să nu se influenţeze în mod negativ starea de sănătate şi confortul populaţiei
şi al personalului.
Art. 52. - Portul dispune de o reţea de distribuţie a
apei de băut racordată la reţeaua localităţii sau la surse proprii, cu
respectarea prevederilor legale privind calitatea apei potabile şi controlul de
laborator al potabilităţii. Funcţionarea reţelei de apă potabilă a portului va
respecta aceleaşi principii ca funcţionarea reţelei din aeroporturi, conform
art. 11-13.
Art. 53. - Portul dispune de o reţea de canalizare
racordată fie la reţeaua de canalizare a localităţii fie la sistemele proprii
de tratare şi neutralizare, cu respectarea prevederilor art. 14 şi 15
menţionate la reţelele de canalizare din aeroporturi; reţeaua de canalizare
este prevăzută cu prize terestre şi/sau şalupe speciale de preluare. Apele
uzate sunt deversate în bazine receptoare, numai cu respectarea prevederilor
legislaţiei sanitare şi de mediu şi a standardelor în vigoare; este interzisă
descărcarea apelor reziduale şi a deşeurilor lichide în apele bazinului
portuar.
Art. 54. - Pe platforma
portuară se asigură condiţiile de colectare a reziduurilor solide conform celor
prevăzute în art. 36.
Art. 55. - Pe platforma portuară, în clădirile şi
instalaţiile portuare este obligatorie combaterea vectorilor. Dezinsecţia
trebuie efectuată la cel mult 3 luni, iar deratizarea
la maximum 6 luni.
Art. 56. - La proiectarea şi realizarea navelor se va
include în cadrul funcţionalităţilor specifice şi un complex social care să
cuprindă cabine, dormitoare, bucătării, săli de mese, grupuri sanitare, separat
pentru echipaj şi pasageri, infirmerie, depozite de alimente, tancuri de apă
potabilă, depozite de materiale şi alte utilităţi, tancuri de ape reziduale şi
sisteme de tratare aferente. Toate acestea trebuie să respecte normele sanitare
de proiectare şi exploatare.
Art. 57. - (1) Navele sunt prevăzute cu sisteme de
înmagazinare a apei potabile şi cu reţea de distribuţie, asigurându-se o
cantitate medie de 32-120 l/persoană/zi.
(2) Funcţionarea sistemului de aprovizionare cu apă se
face în conformitate cu prevederile privind asigurarea cu apă potabilă conform
cap. III din anexa la Ordinul ministrului sănătăţii nr. 536/1997 pentru aprobarea Normelor de
igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Reţeaua de apă de pe nave, precum şi instalaţiile
aferente reţelei se marchează prin vopsire în culoare albastră cu vopsele
protectoare; robinetele de distribuţie a apei de băut se marchează cu
inscripţia „Apă potabilă"; robinetele/vanele de la grupurile sanitare sau
de la prizele de spălare a punţii se marchează cu inscripţia „Apă
nepotabilă".
Art. 58. - (1) Colectarea şi evacuarea apelor uzate se
fac prin instalaţii proprii conform Ordinului ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului nr. 322/2006 privind instalaţiile portuare de preluare
a deşeurilor generate de nave şi a reziduurilor mărfii, cu modificările
ulterioare.
(2) Dezinfecţia este considerată eficientă atunci când
se asigură maximum 1.000 coliformi/100 ml apă uzată; este interzisă deversarea apelor uzate şi a
deşeurilor lichide în apele bazinelor portuare.
Art. 59. - Precolectarea primară a deşeurilor menajere
se face în recipiente din material plastic sau de metal, iar precolectarea
secundară, în pubele sau compartimente etanşe, dispuse pe sortimente de deşeuri
(plastic, sticlă, hârtie), situate în puncte accesibile, cu evacuare finală
după dezinfecţie, prin preluarea în porturi de mijloace auto specifice conform
Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
322/2006, cu modificările ulterioare.
Art. 60. - In timpul staţionării în porturi se
efectuează curăţarea generală a navei, urmată de dezinfecţie, dezinsecţie şi
deratizare, efectuate de personal specializat, cu mijloace şi substanţe avizate conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 61. - Pasagerilor şi personalului li se asigură
cazarea în condiţii de confort termic, ambianţă luminoasă şi cromatică,
calitate a aerului interior şi dotări conform prevederilor anexei la Ordinul
ministrului sănătăţii nr. 536/1997, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 62. - Salubrizarea spaţiilor de cazare,
alimentaţie, recreere şi a altor spaţii de folosinţă comună se execută zilnic
sau ori de câte ori este nevoie, respectându-se normele pentru vagoanele de dormit.
Art. 63. - (1) Personalul medical este responsabil cu
asistenţa medicală acordată pasagerilor şi personalului, precum şi cu măsurile
de igienă şi antiepidemice.
(2) Personalul medical aduce la cunoştinţa
comandantului navei măsurile speciale profilactice şi de combatere, specifice
bolilor transmisibile, în scopul informării autorităţilor portuare asupra
evenimentelor deosebite, conform cerinţelor Regulamentului sanitar
internaţional.
(3) Personalul medical atestă efectuarea şi eficienţa
măsurilor de combatere a insectelor şi rozătoarelor, controlează zilnic
calitatea apei de băut şi a alimentelor şi aplicarea legislaţiei sanitare în
vigoare privind condiţiile de igienă şi antiepidemice în alimentaţia publică şi
colectivă.
(4) Personalul medical
controlează modul în care se respectă normele de protecţie a muncii în diverse
sectoare ale navei, efectuarea examenelor medicale conform prevederilor legale
în vigoare, pentru fiecare categorie de personal angajat pe navă.
F. TRANSPORT RUTIER INTERURBAN
Art. 64. - Pentru transportul rutier de persoane
judeţean şi interjudeţean este interzis transportul de persoane în picioare,
indiferent de distanţă.
Art. 65. - Proiectarea, construirea şi amenajarea
autogărilor trebuie să respecte prevederile art. 4 şi 5, iar alimentarea cu apă
potabilă se face conform prevederilor legale în vigoare; întreţinerea
mijloacelor de transport se face cu respectarea prevederilor art. 7-9.
Art. 66. - (1) La proiectarea, construcţia, amenajarea
şi exploatarea autostrăzilor se respectă condiţiile impuse de necesităţile de protejare
a persoanelor care folosesc autostrada şi a populaţiei, în general. Alegerea
amplasamentului şi a traseului autostrăzii se va face în urma unui studiu de
impact asupra mediului şi
sănătăţii. In alegerea amplasamentului se respectă următoarele:
a) reducerea la minimum a nivelurilor de zgomot şi
vibraţii şi a emisiilor de poluanţi atmosferici;
b) facilitarea circulaţiei populaţiei locale prin
construirea de treceri denivelate pentru traversarea autostrăzii;
c) evitarea traversării zonelor protejate de către
traseul autostrăzii.
(2) Amenajarea şi exploatarea autostrăzilor se fac
respectându-se următoarele condiţii:
a) plantarea de perdele vegetale de protecţie la
distanţele impuse de prevederile legislaţiei în vigoare;
b) montarea de panouri fonoabsorbante la trecerea prin
apropierea locuinţelor;
c) amenajarea de locuri de odihnă la distanţe de
maximum 30 km, amplasate la minimum 50 m de autostradă. Acestea se dotează cu
grupuri sanitare, cu apă potabilă curentă (toalete, chiuvete, duşuri), cu amenajări pentru odihnă, protejate de
însorire excesivă şi de intemperii, şi cu amenajări pentru colectarea şi
evacuarea reziduurilor solide, conform normelor sanitare. Locul de odihnă poate
fi dotat şi cu staţie de alimentare cu carburanţi şi cu unităţi de alimentaţie
publică cu toate dotările necesare conform legislaţiei în vigoare. Amenajările
din locurile de odihnă trebuie racordate la reţeaua de energie electrică. Se va
asigura un iluminat corespunzător pe timp de noapte.
(3) Apele pluviale aferente platformei autostrăzii vor
fi colectate în şanţuri, înainte de vărsarea în emisari, după trecerea prin
decantoare pentru părţi solide şi separatoare de grăsimi.
(4) Toate amenajările de pe autostrăzi trebuie
prevăzute cu mijloace de acces pentru persoanele cu dizabilităţi.
(5) Telefoanele publice pentru urgenţele medicale se
montează la distante de maximum 5 km.