ORDIN
Nr. 4330/534 din 30 august 2002
privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului pentru
certificarea competentelor profesionale in invatamantul liceal, filierele
tehnologica si vocationala
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Nr. 4.330 din 30 august 2002
MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
Nr. 534 din 4 decembrie 2002
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 227 din 4 aprilie 2003
In baza dispozitiilor art. 26 alin. (3) si (4) din Legea invatamantului nr.
84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile si
completarile ulterioare, si al Hotararii Guvernului nr. 4/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul educatiei si cercetarii si ministrul muncii si solidaritatii
sociale emit prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Metodologia de organizare si desfasurare a examenului pentru
certificarea competentelor profesionale in invatamantul liceal, filierele
tehnologica si vocationala, cuprinsa in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca, Directia generala
pentru invatamant preuniversitar, Directia generala pentru invatamant in
limbile minoritatilor, Directia generala buget-finante din cadrul Ministerului
Educatiei si Cercetarii, inspectoratele scolare judetene si al municipiului
Bucuresti, Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si
Tehnic, Serviciul National de Evaluare si Examinare si unitatile de invatamant
vor duce la indeplinire prezentul ordin.
Art. 3
(1) Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) O data cu intrarea in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului educatiei si cercetarii nr. 4.320/2001 cu privire la aprobarea
Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului pentru obtinerea
certificatului de competente profesionale, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 687 din 30 octombrie 2001, precum si orice alta
dispozitie contrara.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
ANEXA 1
METODOLOGIA
de organizare si desfasurare a examenului pentru certificarea competentelor
profesionale in invatamantul liceal, filierele tehnologica si vocationala
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta metodologie cuprinde normele de organizare si desfasurare a
examenului pentru certificarea competentelor profesionale in invatamantul
liceal, filierele tehnologica si vocationala, pentru profilurile:
a) servicii, resurse naturale si protectia mediului si tehnic pentru
filiera tehnologica;
b) artistic, pedagogic, teologic, sportiv si muzici militare pentru filiera
vocationala.
Art. 2
Absolvirea invatamantului liceal, filierele tehnologica si vocationala, are
doua componente:
a) examenul de bacalaureat, a carui promovare da dreptul la obtinerea
diplomei de bacalaureat;
b) examenul pentru certificarea competentelor profesionale, a carui
promovare da dreptul la obtinerea certificatului de competente profesionale,
corespunzator nivelului 3 de calificare - tehnician sau echivalent, in
conformitate cu prevederile anexei nr. 3 la Hotararea Guvernului nr. 844/2002
privind aprobarea nomenclatoarelor ocupatiilor, meseriilor si specializarilor
pentru care se asigura pregatirea profesionala prin invatamantul
preuniversitar, precum si durata de scolarizare.
Art. 3
(1) La examenul pentru certificarea competentelor profesionale se pot
prezenta absolventii invatamantului liceal, filierele tehnologica si
vocationala, forma de invatamant de zi.
(2) Candidatii proveniti din invatamantul liceal seral, filiera
tehnologica, se pot inscrie la examenul pentru certificarea competentelor
profesionale numai daca in clasele X - XIII au studiat disciplinele tehnologice
de specialitate si fac dovada ca au lucrat in productie cel putin un an in
specializari corespunzatoare celei pentru care au fost scolarizati sau au
efectuat stagii de pregatire practica in conditiile prevazute de Ordinul
ministrului educatiei si cercetarii nr. 4.508/2001 referitor la aprobarea
programelor scolare pentru disciplina Pregatire practica, clasele a X-a - a
XII-a, invatamant liceal filiera tehnologica, pentru elevii de la invatamantul
de zi.
Art. 4
(1) Candidatii proveniti din invatamantul liceal de stat, filierele
tehnologica si vocationala, pot sustine examenul pentru certificarea
competentelor profesionale, fara taxa, de cel mult doua ori. Prezentarile
ulterioare la acest examen sunt conditionate de achitarea unei taxe.
(2) Candidatii proveniti de la filierele tehnologica si vocationala din
unitatile de invatamant liceal particular neacreditate, infiintate conform
legii, sustin examenul pentru certificarea competentelor profesionale, cu
achitarea unei taxe, la unitatile de invatamant de stat stabilite de
inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti. Unitatile de
invatamant de stat la care acesti candidati sustin examenul pentru certificarea
competentelor profesionale se stabilesc cu cel putin 60 de zile inainte de
sustinerea examenului.
(3) Taxa de examen mentionata la alin. (1) si (2) se stabileste de fiecare
inspectorat scolar judetean/al municipiului Bucuresti. La stabilirea
cuantumului taxei se vor lua in calcul toate cheltuielile pentru fiecare
candidat.
(4) In conformitate cu alin. (2) al art. 103 din Legea invatamantului nr.
84/1995, republicata, unitatile de invatamant liceal particular, filierele
tehnologica si vocationala, acreditate, fac parte din sistemul national de
invatamant si organizeaza examen pentru certificarea competentelor profesionale
pentru propriii absolventi.
Art. 5
(1) In urma promovarii examenului pentru certificarea competentelor
profesionale, absolventului i se elibereaza certificatul de competente
profesionale, in conditiile prevazute de Legea nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, in concordanta cu Hotararea Guvernului
nr. 1.246/2001 privind sistemul de certificare a nivelurilor de calificare prin
invatamantul profesional, liceal - filiera tehnologica si vocationala - si
postliceal, precum si cu Regulamentul privind regimul juridic al actelor de
studii si al documentelor de evidenta scolara in invatamantul preuniversitar,
aprobat prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 3.678/2002.
(2) Certificatul de competente profesionale este un act prin care se
confirma pregatirea profesionala dobandita de absolventi pe intreaga durata a
studiilor liceale.
(3) Certificatul de competente profesionale se elibereaza de secretariatul
unitatii de invatamant la care s-a sustinut examenul pentru certificarea
competentelor profesionale, dupa incheierea cursurilor clasei terminale a
XII-a/a XIII-a, acelor absolventi care au promovat examenul pentru certificarea
competentelor profesionale.
Art. 6
(1) In conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1) din Legea nr. 84/1995,
republicata, eliberarea certificatului de competente profesionale nu este
conditionata de promovarea examenului de bacalaureat, cu exceptia profilului
pedagogic din cadrul filierei vocationale.
(2) Absolventii profilului pedagogic pot beneficia de drepturile conferite
de certificatul de competente profesionale numai daca indeplinesc conditiile
art. 7 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, adica
sunt absolventi de liceu cu diploma de bacalaureat.
CAP. 2
Coordonarea metodologica a examenului pentru certificarea competentelor
profesionale
Art. 7
(1) Organizarea si desfasurarea examenului pentru certificarea
competentelor profesionale in invatamantul liceal, filierele tehnologica si
vocationala, sunt coordonate la nivel national de Comisia nationala de evaluare
si certificare, care se constituie in fiecare an scolar si functioneaza in
cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(2) Componenta si atributiile Comisiei nationale de evaluare si certificare
sunt stipulate in art. 7, 8 si 9 din Metodologia de organizare si desfasurare a
examenelor de absolvire a invatamantului profesional si postliceal, aprobata
prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii si al ministrului muncii si
solidaritatii sociale nr. 3.176/137/2002.
Art. 8
(1) La nivelul inspectoratelor scolare judetene/al municipiului Bucuresti
se constituie comisia de evaluare judeteana/a municipiului Bucuresti, care
coordoneaza organizarea examenului pentru certificarea competentelor
profesionale in invatamantul profesional, postliceal si liceal, filierele
tehnologica si vocationala.
(2) Componenta si atributiile comisiei de evaluare judetene/a municipiului
Bucuresti sunt stipulate in art. 10 si 11 din Metodologia de organizare si
desfasurare a examenelor de absolvire a invatamantului profesional si
postliceal.
Art. 9
(1) La nivelul unitatii de invatamant, desemnata centru de examen de
comisia de evaluare judeteana/a municipiului Bucuresti, coordonarea examenului
pentru certificarea competentelor profesionale revine comisiei de examinare din
unitatea de invatamant respectiva.
(2) Numirea comisiei de examinare din unitatea de invatamant se face prin
decizie a inspectorului scolar general, la propunerea consiliului de
administratie al scolii, cu avizul inspectorului de specialitate, cu cel putin
30 de zile inainte de inceperea examenelor pentru certificarea competentelor
profesionale.
(3) Pentru invatamantul teologic este necesara si obtinerea avizului din
partea cultului respectiv.
Art. 10
(1) Pentru filiera tehnologica comisia de examinare din unitatea de
invatamant este alcatuita din:
a) presedinte - directorul sau directorul adjunct al unitatii de invatamant
(de regula, profesor de specialitate) - fara drept de notare;
b) vicepresedinte - profesor metodist de specialitate de la o alta unitate
de invatamant, specialist in profilul pentru care s-au pregatit candidatii -
fara drept de notare;
c) secretar - responsabilul ariei curriculare "Tehnologii" din
unitatea de invatamant respectiva - fara drept de notare;
d) 4 - 7 membri, din care:
- 2 - 3 parteneri sociali, specialisti, cu rol de observator, de la
societatile comerciale cu care unitatea de invatamant are relatii de
parteneriat si reprezentanti ai comitetului local pentru dezvoltarea
parteneriatului social in formarea profesionala - fara drept de notare;
- 1 - 2 cadre didactice care au asigurat instruirea practica sau
laboratorul la clasa/grupa respectiva - cu drept de notare;
- 1 - 2 cadre didactice care au predat disciplinele de specialitate la
clasa/grupa respectiva - cu drept de notare.
(2) Pentru filiera vocationala comisia de examinare din unitatea de
invatamant este alcatuita din:
a) presedinte - directorul sau directorul adjunct al unitatii de invatamant
(de regula, profesor de specialitate), fara drept de notare;
b) vicepresedinte - reprezentantul partenerilor sociali pentru care se
realizeaza calificarea profesionala, cu rol de observator, fara drept de notare
[vezi si alin. (3)];
c) secretar - responsabilul catedrei de specialitate din unitatea de
invatamant respectiva, fara drept de notare;
d) 2 - 6 membri, cu drept de notare:
- cadrul didactic care a asigurat pregatirea practica la clasa/grupa
respectiva sau, in cazul in care nu exista pregatire practica, un alt cadru
didactic de specialitate din unitatea respectiva sau din alta unitate de
invatamant;
- cadre didactice din unitatea de invatamant respectiva sau din unitatile
de unde provin candidatii, specialisti in domeniul in care s-au pregatit
candidatii.
(3) In cazul liceelor teologice, din comisie poate face parte un
reprezentant al cultului, in calitate de observator, fara drept de notare.
(4) La liceele de arta, profilul muzica, in comisia pentru canto clasic si
pentru muzica traditionala romaneasca va fi cooptat in calitate de membru, cu
drept de notare, un profesor de teorie-solfegiu-dicteu.
Art. 11
(1) Comisia de examinare din unitatea de invatamant are urmatoarele
atributii:
a) intocmeste graficul de actiuni privind organizarea si desfasurarea
examenului pentru certificarea competentelor profesionale si il afiseaza cu cel
putin doua saptamani inainte de inceperea acestuia;
b) pregateste documentatia tehnica, salile, aparatele, instrumentele,
sculele, dispozitivele, materialele necesare si asigura conditiile normale de
desfasurare a probelor de examen;
c) asigura asistenta medicala de specialitate, pe perioada desfasurarii
probei practice, acolo unde specialitatea examinata o impune;
d) stabileste criteriile de evaluare pentru probele examenului pentru
certificarea competentelor profesionale, in conformitate cu competentele
specifice exercitarii specializarii;
e) pentru filiera vocationala:
- stabileste subiectele pentru proba practica; pentru specializarea muzica
subiectele pentru solfegiu si citire la prima vedere se elaboreaza cu o ora
inaintea inceperii probei, in prezenta inspectorului de specialitate;
- stabileste durata probelor practice, in functie de specialitate;
f) organizeaza si efectueaza examinarea si notarea candidatilor;
g) afiseaza rezultatele examenului pentru certificarea competentelor
profesionale;
h) intocmeste si pastreaza, pe toata durata desfasurarii examenului pentru
certificarea competentelor profesionale, dosarul comisiei de examinare;
i) inainteaza comisiei de evaluare judetene/a municipiului Bucuresti un
raport cu privire la modul de organizare si desfasurare a examenului pentru
certificarea competentelor profesionale, care sa contina propuneri cu privire
la optimizarea desfasurarii examenului pentru certificarea competentelor
profesionale, in conformitate cu anexa A.
(2) Inspectorul de specialitate va consemna atributiile pentru fiecare
membru al comisiei de examinare, in fise individuale, intocmite in conformitate
cu anexa B. Fisele individuale vor fi semnate de persoanele nominalizate in
comisie si vor fi pastrate la dosarul acesteia.
Art. 12
(1) Fiecare comisie de examinare va pastra in dosarul sau, pe toata durata
desfasurarii examenului pentru certificarea competentelor profesionale, toate
documentele referitoare la examen.
(2) La incheierea examenului pentru certificarea competentelor profesionale
dosarul comisiei de examinare va fi predat de presedinte, sub semnatura, la
secretariatul unitatii de invatamant pentru arhivare.
(3) Unitatea de invatamant are obligatia de a pastra dosarele comisiei de
examinare timp de 3 ani.
Art. 13
(1) La nivelul unitatii de invatamant se pot constitui mai multe subcomisii
de examinare, in functie de specializarile existente.
(2) Un membru cu drept de notare nu poate face parte decat dintr-o singura
subcomisie de examinare.
Art. 14
Din comisiile si subcomisiile de examinare, cu drept de notare, nu pot face
parte cei care au sot/sotie sau rude pana la gradul al II-lea inclusiv printre
candidati. Toti membrii comisiilor de examinare au obligatia de a da declaratii
scrise in acest sens. Declaratiile se pastreaza alaturi de celelalte documente
de examen, in dosarul comisiei de examinare.
Art. 15
La activitatile comisiei de examinare din unitatea de invatamant este
obligatorie prezenta tuturor membrilor acesteia.
Art. 16
Fiecare comisie de examinare din unitatea de invatamant va avea la
dispozitie lista candidatilor inscrisi la examenul pentru certificarea
competentelor profesionale, in ordine alfabetica, pe specializari, indiferent
de forma de invatamant la care au absolvit ultima clasa si tipul unitatii de
invatamant absolvite, respectiv de stat sau particulara.
CAP. 3
Inscrierea candidatilor la examenul pentru certificarea competentelor
profesionale
Art. 17
La examenul pentru certificarea competentelor profesionale au dreptul sa se
inscrie elevii care finalizeaza studiile in anul in care se sustine examenul,
precum si absolventi din promotiile anterioare care au promovat ultimul an de
liceu, dar nu au promovat sau nu s-au prezentat la examenul pentru certificarea
competentelor profesionale in sesiunile anterioare.
Art. 18
(1) Inscrierea candidatilor proveniti de la invatamantul de stat si de la
cel particular acreditat la examenul pentru certificarea competentelor
profesionale se face la secretariatul unitatii de invatamant la care elevul
este inscris, in conformitate cu graficul stabilit pentru organizarea si
desfasurarea examenului pentru certificarea competentelor profesionale.
(2) Inscrierea candidatilor proveniti de la invatamantul particular neacreditat
se face la unitatile de invatamant nominalizate ca centre de examen de catre
inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti.
Art. 19
(1) In vederea inscrierii la examenul pentru certificarea competentelor
profesionale a candidatilor din seria curenta, profesorii diriginti intocmesc,
in perioada prevazuta in grafic, tabele care cuprind urmatoarele date: numele
si prenumele elevilor, clasa si specializarea in care s-au pregatit,
semnaturile elevilor si dirigintelui (conform anexei C).
(2) Tabelele prevazute la alin. (1) se depun, in perioada prevazuta in
grafic, la secretariatele unitatilor de invatamant in care se organizeaza
centre de examen. Pe baza acestora secretarii/secretarii-sefi ai unitatilor de
invatamant intocmesc listele cu elevii inscrisi la examenul pentru certificarea
competentelor profesionale, pe specializari.
(3) Inscrierea candidatilor care isi vor finaliza studiile la unitati de
invatamant particular neacreditate se face respectandu-se prevederile art. 18
alin. (2) si ale art. 19 alin. (1) si pe baza urmatoarelor inscrisuri:
a) certificat de nastere;
b) certificat de casatorie, daca este cazul;
c) foaia matricola, in original, eliberata de unitatea de invatamant
particular, precum si o copie a acesteia, certificata ca fiind conforma cu
originalul, copie care se pastreaza in arhiva unitatii de invatamant la care se
sustine examenul pentru certificarea competentelor profesionale; foaia
matricola si copia acesteia se depun de catre unitatea de invatamant
neacreditata in momentul incheierii situatiei scolare;
d) actul de identitate, in original, precum si o copie a acestuia,
certificata ca fiind conforma cu originalul, copie care se pastreaza in arhiva
unitatii de invatamant la care se sustine examenul pentru certificarea
competentelor profesionale;
e) chitanta de plata a taxei de examen, eliberata de unitatea de invatamant
in care se va sustine examenul pentru certificarea competentelor profesionale.
(4) In cazul candidatilor de la liceele/clasele sportive, inscrierea la
examenul pentru certificarea competentelor profesionale este conditionata de
prezentarea avizului medical la zi, in care se specifica: "Apt pentru
sustinerea probei practice sportive din cadrul examenului pentru certificarea
competentelor profesionale".
Art. 20
(1) Candidatii care provin din promotiile anterioare anului in care se
sustine examenul pentru certificarea competentelor profesionale se inscriu la
secretariatele unitatilor de invatamant la care si-au finalizat studiile, pe
baza inscrisurilor precizate la art. 19 alin. (3).
(2) In situatia in care candidatii prevazuti la alin. (1) au domiciliul in
alta localitate decat aceea in care se afla unitatea de invatamant la care
si-au finalizat studiile, acestia se pot inscrie la o unitate de invatamant din
localitatea de domiciliu, de acelasi profil cu cea absolvita, cu aprobarea
inspectorului scolar general din judetul in care se afla domiciliul
candidatului.
(3) Daca unitatile de invatamant la care candidatii prevazuti la alin. (1)
au absolvit cursurile nu organizeaza examen pentru certificarea competentelor
profesionale in specializarea respectiva, inscrierea acestora se face la o
unitate de invatamant care organizeaza examen pentru certificarea competentelor
profesionale in specializarea respectiva, pe baza aprobarii inspectorului
scolar general.
(4) In mod exceptional, in situatia in care pentru specializarea
candidatilor prevazuti la alin. (1) nici o unitate de invatamant desemnata
centru de examen, din localitatea de domiciliu a acestora, nu organizeaza
examen pentru certificarea competentelor profesionale, cu aprobarea
inspectorului scolar general se poate infiinta o subcomisie speciala in cadrul
unei comisii de examinare in profil, in cadrul careia se vor prezenta la examen
candidatii in cauza.
Art. 21
(1) Directorii unitatilor de invatamant care organizeaza examen pentru
certificarea competentelor profesionale intocmesc lista specializarilor pentru
care se sustine examen si transmit situatia comisiei de evaluare judetene/a
municipiului Bucuresti pana la data de 1 martie a anului scolar in care se
sustine examenul pentru certificarea competentelor profesionale.
(2) Directorii unitatilor de invatamant iau masuri pentru informarea
candidatilor asupra prevederilor prezentei metodologii.
Art. 22
Inspectorul de specialitate din cadrul inspectoratelor scolare judetene/al
municipiului Bucuresti intocmeste o situatie centralizata la nivel judetean,
care cuprinde lista specializarilor pentru care se organizeaza examen pentru
certificarea competentelor profesionale. Aceasta va fi transmisa la Ministerul
Educatiei si Cercetarii - Directia generala pentru invatamant preuniversitar
pana la data de 15 martie a anului scolar in care se sustine examenul pentru
certificarea competentelor profesionale.
CAP. 4
Structura examenului pentru certificarea competentelor profesionale
Art. 23
(1) Examenul pentru certificarea competentelor profesionale contine doua
probe:
a) sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate;
b) realizarea unei probe practice, relevanta pentru specializarea
certificata, si argumentarea teoretica a acesteia.
(2) La filiera vocationala proba practica poate contine, dupa caz, mai
multe etape.
(3) Probele examenului pentru certificarea competentelor profesionale,
prevazute la alin. (1), respectiv "sustinerea proiectului/lucrarii de
specialitate" si "proba practica", se pot desfasura in aceeasi
zi de examen.
Art. 24
Structura probelor de examen pentru filiera vocationala, in functie de
profil si specializare, este:
1. la liceele de arta, specializarile arte plastice si decorative,
arhitectura, arte ambientale si design:
- sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate;
- proba practica - realizarea unei secvente din proiectul de specialitate;
2. la liceele de arta, specializarea muzica:
a) instrumente:
- sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate;
- proba practica - recital instrumental care cuprinde un studiu si doua lucrari
de stil, caracter si forma diferite; citirea la prima vedere a unui text
muzical de minimum 16 masuri, la nivelul clasei a XII-a; argumentarea teoretica
a recitalului;
b) canto clasic:
- sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate;
- proba practica - recital vocal care cuprinde 3 lucrari: arie antica, lied
clasic sau romantic si o piesa romaneasca; citirea la prima vedere a unui
solfegiu din programa clasei a XII-a; argumentarea teoretica a recitalului;
c) muzica traditionala romaneasca:
- sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate;
- proba practica - recital vocal cuprinzand 3 lucrari: o doina sau balada
si doua melodii populare in ritmuri diferite din zona de provenienta a
candidatului; citirea la prima vedere a unui solfegiu din programa clasei a
XII-a; argumentarea teoretica a recitalului;
d) teorie-solfegiu-dicteu:
- sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate;
- proba practica - auz muzical (un interval simplu consonant si disonant,
un interval compus, inclusiv cvintadecima, un trison in pozitie stransa, un
trison in pozitie larga), dicteu melodic si armonic de 16 si, respectiv, 8
masuri, conform programei clasei a XII-a; solfegiu la prima vedere de 12 masuri
de 3 sau 4 timpi, in cheile sol si fa, in tonalitati cu maximum 3 alteratii
constitutive, cu salturi de maximum decima mare, cu maximum 4 durate pe timp,
cu elemente de conflict metro-ritmic: sincope, contratimpi, anacruze, cu
inflexiuni modulatorii si modulatii pasagere la tonalitati apropiate - o cvinta
ascendenta, respectiv descendenta, la relativa, la omonima; se va analiza
solfegiul in plan teoretic;
3. la liceele de arta, specializarea coregrafie:
- sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate;
- proba practica - dans clasic - studiu la sala; repertoriu-spectacol;
prezentarea si sustinerea teoretica a repertoriului de catre candidat pentru
propriul rol. Pentru repertoriul spectacol candidatul se prezinta solo, in duet
sau ansamblu, cu lucrari in stil clasic, modern, de caracter sau romanesc;
4. la liceele de arta, specializarea teatru:
- sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate;
- proba practica - spectacol, care va cuprinde momente de teatru (monolog,
versuri de toate genurile, scene din dramaturgia universala sau romaneasca);
prezentarea si sustinerea teoretica de fiecare candidat pentru propriul rol;
5. la seminariile teologice, specializarea pastorala:
- sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate din dogmatica si din
studiul biblic al Vechiului si Noului Testament;
- proba practica din tipic si muzica bisericeasca, predica si cateheza;
6. la seminariile teologice, specializarea patrimoniu cultural:
- sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate din dogmatica si din
studiul biblic al Vechiului si Noului Testament;
- executarea unei lucrari practice in specialitate;
7. la liceele pedagogice, specializarea invatator - educatoare:
- proba practica - lectie finala la o disciplina din planul de invatamant
al scolii primare; activitate comuna finala din planul de invatamant prescolar;
- prezentarea si sustinerea proiectelor de lectie;
8. la liceele pedagogice, specializarea bibliotecar-documentarist:
- sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate de organizare si
dezvoltare a unei biblioteci scolare;
- proba practica - realizarea unei secvente din proiectul de specialitate;
9. la liceele pedagogice, specializarea pedagog scolar, instructor pentru
activitati extrascolare, instructor animator:
- sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate;
- proba practica - prezentarea unei activitati educative pe o tema la
alegere;
10. la liceele/clasele cu program sportiv:
- sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate din pregatirea sportiva
teoretica;
- proba practica de specialitate, care consta in demonstrarea unui numar de
elemente tehnico-tactice din disciplina sportiva studiata, executata separat
sau in conditii de joc, set, runda;
11. la licee ale Ministerului Apararii Nationale, specializarea muzici
militare:
- sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate;
- proba practica - recital instrumental care cuprinde un studiu si doua
lucrari de stil, caracter si forma diferite; citirea la prima vedere a unui
text muzical de minimum 16 masuri, la nivelul clasei a XII-a; argumentarea
teoretica a recitalului.
Art. 25
Proiectul/lucrarea de specialitate reflecta cunostintele si competentele
generale si specifice dobandite de elev, atat din punct de vedere teoretic, cat
si practic, si isi propune sa verifice capacitatea candidatului:
a) de a sistematiza si de a sintetiza cunostintele generale in domeniu si
pe cele de specialitate corespunzatoare specializarii absolvite;
b) de a utiliza deprinderile si competentele formate in rezolvarea
problemelor teoretice si practice, specifice specializarii absolvite;
c) de a propune/utiliza solutii moderne si eficiente de organizare si
derulare a proceselor tehnologice specifice specializarii absolvite;
d) de a mobiliza competentele specifice dobandite prin studierea
disciplinelor din aria curriculara de specialitate, in vederea rezolvarii unor
cazuri/situatii problematice impuse de tema lucrarii - dupa caz;
e) de a utiliza, dupa caz, tehnologiile informatice moderne in aplicatii
specifice domeniului in care s-a specializat.
Art. 26
(1) Temele proiectelor/lucrarilor de specialitate si criteriile de evaluare
a acestora se stabilesc, la nivelul unitatii de invatamant de stat sau
particular, de comisia metodica de specialitate si, dupa caz, cu participarea
reprezentantilor partenerilor sociali interesati.
(2) Temele proiectelor/lucrarilor de specialitate trebuie sa se incadreze
in mod obligatoriu in aria curriculara a profilului respectiv si sa fie in
concordanta cu curriculumul scolar studiat de elevi la disciplinele din cadrul
ariei curriculare specifice specializarii.
(3) Temele proiectelor/lucrarilor de specialitate, precum si temele pentru
proba practica, dupa caz, se afiseaza la avizierul unitatii de invatamant pana
la data de 15 octombrie a anului scolar in care se sustine examenul pentru
certificarea competentelor profesionale.
(4) Candidatii consulta tematica afisata si opteaza pentru una dintre teme
sau propun o alta tema. Optiunea candidatului se face in scris pana la data de
1 noiembrie a anului scolar in care se sustine examenul pentru certificarea
competentelor profesionale. Pentru validarea propunerilor de teme din partea
candidatilor este necesar avizul profesorului indrumator al proiectului/lucrarii
de specialitate si al responsabilului catedrei de specialitate.
(5) Aprobarea repartizarii temelor proiectelor/lucrarilor de specialitate
se face de consiliul de administratie al unitatii de invatamant pana la data de
15 noiembrie a anului scolar in care se sustine examenul pentru certificarea
competentelor profesionale.
Art. 27
Comisia metodica de specialitate din unitatea de invatamant organizatoare
are responsabilitatea de a comunica elevilor, in termenul stabilit la art. 26
alin. (3), criteriile de evaluare a proiectelor/lucrarilor de specialitate,
tinand cont de:
a) calitatea lucrarii: acoperirea ariei curriculare, relevanta
obiectivelor;
b) performanta candidatului: contributia candidatului, structurarea
lucrarii;
c) nivelul de performanta: realizarea/sustinerea lucrarii, demonstrarea
competentelor, abilitati sociale.
Art. 28
Profesorul indrumator al proiectului/lucrarii de specialitate, cadru
didactic care a predat disciplinele de specialitate sau a coordonat pregatirea
practica, are urmatoarele obligatii:
a) face cunoscute temele propuse pentru proiectele/lucrarile de
specialitate tuturor elevilor din anii terminali;
b) revizuieste si reinnoieste, dupa caz, in fiecare an tematica
proiectelor/lucrarilor de specialitate;
c) ofera consultanta si sprijin elevilor in alegerea temelor pentru
proiectele/lucrarile de specialitate;
d) recomanda bibliografia minimala si stabileste documentatia necesara;
e) definitiveaza impreuna cu elevii planul si etapele de elaborare a
proiectului/lucrarii de specialitate inainte de inceperea semestrului al II-lea
al ultimului an de studiu;
f) ofera consultatii, indruma si urmareste modul de elaborare a
proiectului/lucrarii de specialitate;
g) se asigura ca fiecare elev isi elaboreaza si tehnoredacteaza singur
proiectul/lucrarea de specialitate;
h) verifica proiectul/lucrarea de specialitate si intocmeste un referat de
evaluare a acestuia/acesteia, propunand comisiei de examinare un calificativ:
admis sau respins;
i) se asigura ca elevii cu diverse tipuri de deficiente/cerinte educative
speciale primesc sprijin pentru realizarea si sustinerea proiectului de
specialitate, in conformitate cu nevoile impuse de tipul respectiv de
deficienta.
Art. 29
In vederea elaborarii proiectului/lucrarii de specialitate, profesorul
indrumator poate recomanda sau solicita, in scris, conducerii unitatii de
invatamant organizarea de consultatii si de catre alte cadre didactice sau
specialisti in domeniu, pentru a le facilita elevilor accesul la informatiile
de care au nevoie.
Art. 30
(1) Proiectul/lucrarea de specialitate este elaborat/elaborata de fiecare
candidat pe baza tematicii repartizate si aprobate conform art. 26 alin. (5).
(2) Proiectul/lucrarea de specialitate este elaborat/elaborata de absolvent
in baza cunostintelor si deprinderilor dobandite prin disciplinele de
specialitate, orele de laborator si de pregatire practica: determinari de
laborator, experimente, analiza unor secvente din procesul tehnologic, elemente
de proiectare, elaborarea documentatiilor etc.
(3) Elaborarea proiectelor/lucrarilor de specialitate se bazeaza si pe
competentele dobandite de candidati pe durata cursurilor liceale prin studiul
disciplinelor cuprinse in cadrul celorlalte arii curriculare: competente
sociale, lingvistice, stiintifice etc.
Art. 31
(1) Proiectul/lucrarea de specialitate are urmatorul continut:
a) cuprins;
b) argument: 1 - 1,5 pagini, in care sunt sintetizate atat aspectele
teoretice, cat si cele practice din perspectiva importantei si a utilitatii lor
pentru specializarea respectiva;
c) continut propriu-zis;
d) bibliografie;
e) anexe, dupa caz.
(2) Textul proiectului/lucrarii de specialitate va fi tehnoredactat de
candidat. In vederea tehnoredactarii proiectului de specialitate de absolventii
unitatii de invatamant, indiferent de anul absolvirii, se va intocmi un grafic
de acces in laboratoarele de informatica sau de specialitate din unitatea de
invatamant, sub supravegherea profesorului indrumator al proiectului/lucrarii
de specialitate.
(3) Prelucrarea datelor experimentale se face obligatoriu cu ajutorul
instrumentelor informatice, in vederea valorificarii capacitatilor dezvoltate
prin disciplinele Informatica/Tehnologii asistate de calculator/Tehnologia
informatiei in specializarea absolvita.
(4) Proiectul/lucrarea de specialitate va avea:
- intre 15 si 30 de pagini, fara anexe, pentru filiera tehnologica;
- intre 5 si 30 de pagini, fara anexe, pentru filiera vocationala.
(5) Proiectul/lucrarea de specialitate (insotit/insotita de referatul de
evaluare al profesorului indrumator) se depune la secretariatul unitatii de
invatamant pana la data de 30 aprilie a anului scolar in care se desfasoara
examenul pentru certificarea competentelor profesionale, primeste un numar de
inregistrare si, dupa sustinere, se pastreaza in arhiva unitatii de invatamant
timp de 3 ani.
Art. 32
La filiera tehnologica, precum si la specializarile arte plastice si
decorative, arte ambientale, arhitectura si design si
bibliotecar-documentarist, din cadrul filierei vocationale:
a) pentru fiecare tema de proiect de specialitate se stabilesc 3 - 5 teme
pentru proba practica, in concordanta cu tematica proiectelor de specialitate.
Continutul temelor din cadrul probei practice va tine cont de cunostintele si
competentele dobandite de candidati pe durata pregatirii in liceu;
b) tematica probei practice se stabileste si se aduce la cunostinta
candidatilor de comisia metodica din unitatea de invatamant si se aproba de
consiliul de administratie, in conformitate cu art. 26.
CAP. 5
Organizarea si desfasurarea examenului pentru certificarea competentelor
profesionale
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 33
Salile, laboratoarele, cabinetele, atelierele etc. in care se sustine
examenul pentru certificarea competentelor profesionale sunt in prealabil
adaptate acestor activitati prin:
a) dotarea corespunzatoare;
b) eliminarea oricaror materiale didactice care ar putea influenta
candidatii in sustinerea probelor;
c) afisarea pe usa fiecarei sali a listei nominale cu candidatii
repartizati in sala respectiva si a prevederilor care ii informeaza pe acestia
ca patrunderea in sala cu materiale ajutatoare, frauda sau tentativa de frauda
atrage eliminarea din examen.
Art. 34
(1) Fiecare unitate de invatamant va elabora graficul propriu de actiune
privind desfasurarea examenului pentru certificarea competentelor profesionale,
examen care va fi planificat in perioada:
- 1 - 31 mai, pentru filiera tehnologica;
- 1 martie - 31 mai, pentru filiera vocationala.
(2) Modul de organizare si desfasurare a probelor din cadrul examenului
pentru certificarea competentelor profesionale este stabilit de fiecare comisie
de examinare, in functie de specializare si de conditiile concrete din unitatea
de invatamant, si este comunicat candidatilor prin afisare in conformitate cu
prevederile art. 11 alin. (1).
SECTIUNEA a 2-a
Sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate
Art. 35
Indrumatorii proiectelor/lucrarilor de specialitate depun la secretariatul
unitatii de invatamant referatele de evaluare a proiectelor/lucrarilor de
specialitate elaborate de candidati, insotite de un tabel din care sa rezulte
calificativul pentru fiecare candidat: admis/respins, conform anexei D.
Art. 36
In fata comisiei de examinare din unitatea de invatamant se sustin numai
proiectele/lucrarile de specialitate care au obtinut calificativul admis,
confirmat prin referatul de evaluare elaborat de profesorul indrumator al
proiectului/lucrarii de specialitate.
Art. 37
Candidatii intra in sala de examen in ordinea afisata, respectandu-se ora
prevazuta. Presedintele, vicepresedintele si membrii comisiei/subcomisiei de
examinare verifica identitatea fiecarui candidat. Candidatul primeste
proiectul/lucrarea de specialitate, cu referatul de evaluare al indrumatorului
si, dupa caz, hartie stampilata pentru ciorna.
Art. 38
(1) Prezentarea proiectului/lucrarii de specialitate se face in fata
comisiei de examinare, care stabileste nota finala a acestei probe.
(2) Membrii comisiei/subcomisiei de examinare, cu drept de notare, pot
adresa candidatului intrebari asupra continutului, rezultatelor obtinute etc.,
fara a depasi un timp maxim de 20 de minute pentru fiecare candidat (prezentare
si raspuns la intrebari).
(3) Evaluarea proiectului/lucrarii de specialitate va tine cont de
urmatoarele criterii:
a) criterii care vizeaza calitatea proiectului/lucrarii de specialitate:
elaborarea, calitatea redactarii si structurarea proiectului/lucrarii,
calitatea materialului documentar utilizat;
b) criterii care vizeaza calitatea prezentarii proiectului/lucrarii de
specialitate de catre candidat: raportarea candidatului la tema
proiectului/lucrarii de specialitate, elaborarea si comunicarea, calitatea
rezultatelor si, dupa caz, creativitatea.
(4) Nu se admit contestatii privitoare la nota obtinuta la proba
"sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate".
Art. 39
(1) Fiecare membru cu drept de notare al comisiei/subcomisiei de examinare
evalueaza prezentarea proiectului/lucrarii de specialitate si noteaza
candidatii cu note intregi de la 10 la 1.
(2) Diferenta dintre notele acordate de membrii comisiei de examinare nu
trebuie sa fie mai mare de un punct. In situatiile in care diferenta de notare
este mai mare de un punct, presedintele comisiei de examinare solicita
reevaluarea probei. Nota acordata in urma reevaluarii ramane definitiva si se
trece in catalogul de examen.
(3) Nota finala la sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate se
stabileste ca medie aritmetica a notelor acordate de membrii cu drept de notare
ai comisiei/subcomisiei de examinare, calculata cu doua zecimale, fara rotunjire.
Nota finala se trece in catalogul de examen.
(4) Nota minima de promovare la sustinerea proiectului/lucrarii de
specialitate este:
- 6 (sase), pentru filiera tehnologica;
- 7 (sapte), pentru filiera vocationala.
SECTIUNEA a 3-a
Proba practica pentru filiera tehnologica
Art. 40
Proba practica are ca scop verificarea modului in care candidatul si-a
format deprinderile practice si abilitatile necesare pentru probarea
competentelor specifice specializarii pentru care s-a pregatit.
Art. 41
(1) Dupa sustinerea proiectului de specialitate de catre candidat, acesta
extrage un bilet pe care se afla precizata tema unei probe practice, pe care
trebuie sa o execute in fata comisiei de examinare.
(2) Biletele care contin subiectele pentru proba practica sunt intocmite in
baza temelor stabilite anterior, in conformitate cu precizarile art. 32.
Art. 42
(1) Proba practica se sustine in cabinete, ateliere, ferme, laboratoare de
specialitate din unitatea de invatamant de stat sau particular acreditata ori
din unitati economice, sub supravegherea permanenta a membrilor comisiei de
examinare. In cazul in care proba practica se sustine in cadrul unei unitati
economice, acest lucru este prevazut intr-un protocol incheiat in prealabil
intre unitatea de invatamant si acel agent economic. Protocolul de desfasurare
a probei practice constituie piesa a dosarului comisiei de examinare.
(2) Prin exceptie de la prevederile art. 4 alin. (2), candidatii care
provin din unitatile de invatamant particular neacreditate pot sustine proba
practica in unitatile de invatamant la care au absolvit ultimul an de liceu, in
conditiile in care candidatii au fost scolarizati in specializari pentru care
pregatirea profesionala se asigura in localitatea respectiva numai de unitati
de invatamant particular neacreditate. Sustinerea probei practice se face in
fata comisiei/subcomisiei de examinare, care se deplaseaza de la unitatea de
invatamant desemnata centru de examen la unitatea de invatamant respectiva.
Cheltuielile legate de transportul membrilor comisiei/subcomisiei de examinare
sunt suportate de unitatea de invatamant la care se face deplasarea.
Art. 43
Proba practica pentru certificarea competentelor profesionale la liceu,
filiera tehnologica, consta in executarea unei lucrari in profil, in functie de
specializare: lucrari practice pe calculator, piese, lucrari de intretinere si
reparatii, masurari, verificari, determinari de caracteristici, identificarea
si remedierea defectelor, lucrari practice referitoare la sistemul contabil al
agentilor economici etc.
Art. 44
Durata probei practice pentru liceu, filiera tehnologica, trebuie sa fie
intre 60 si 120 de minute, in functie de complexitatea lucrarii.
Art. 45
(1) Evaluarea probei practice se face cu note intregi de la 10 la 1 de
catre toti membrii cu drept de notare ai comisiei/subcomisiei de examinare.
(2) Diferenta dintre notele acordate de acestia nu trebuie sa fie mai mare
de un punct.
(3) In situatiile in care diferenta de notare este mai mare de un punct,
presedintele comisiei de examinare solicita reevaluarea probei. Nota acordata
in urma reevaluarii ramane definitiva si se trece in catalogul de examen.
(4) Nota finala de la proba practica se stabileste ca medie aritmetica a
notelor acordate de membrii comisiei/subcomisiei de examinare, calculata cu
doua zecimale, fara rotunjire, si se trece in catalogul de examen.
(5) Nota minima de promovare la efectuarea lucrarii practice este 6 (sase).
(6) Nu se admit contestatii cu privire la notele obtinute la evaluarea
probei practice.
SECTIUNEA a 4-a
Proba practica pentru filiera vocationala
Art. 46
(1) Proba practica are ca scop verificarea modului in care candidatul si-a
format deprinderile practice si abilitatile necesare pentru demonstrarea
competentelor specifice specializarii pentru care s-a pregatit.
(2) Proba practica consta in executarea/demonstrarea unei probe practice
muzicale, interpretative, artistice, sportive etc.
(3) Graficul de actiuni privind organizarea si desfasurarea probei se
afiseaza cu cel putin doua saptamani inainte de inceperea acesteia si cuprinde:
a) programarea pe zile si ore a candidatilor, in ordine alfabetica, pe
clase (grupe) si specializari;
b) numarul maxim al candidatilor dintr-o grupa, stabilit de fiecare unitate
de invatamant, in functie de posibilitatile sale;
c) durata probei practice pentru liceele sportive, stabilita in functie de
specializare/disciplinele sportive, numarul concurentilor si baza materiala
existenta.
(4) Proba practica se desfasoara in afara orelor de curs. Proba practica se
sustine in sali de clasa, cabinete sau laboratoare de specialitate, baze
sportive acoperite sau in aer liber. Proba practica pentru liceele/clasele cu
program sportiv se sustine in spatiul delimitat denumit zona de examen.
(5) Pentru specializarea muzica subiectele pentru proba de solfegiu si
citire la prima vedere vor fi elaborate de comisia de examinare cu o ora
inaintea inceperii probei, in prezenta inspectorului de specialitate. Comisia
de examinare elaboreaza un numar de bilete egal cu cel putin jumatate din
numarul candidatilor, continand subiecte avand acelasi grad de dificultate. In
ziua examenului fiecare candidat extrage un bilet.
(6) La liceele/seminariile teologice proba practica se desfasoara intr-o
saptamana de pregatire practica, programata de comisia de examinare in perioada
mentionata la art. 34.
(7) La liceele sportive proba practica se desfasoara simultan in toate unitatile
scolare din judet (municipiul Bucuresti).
Art. 47
(1) Proba practica va fi evaluata de membrii cu drept de notare ai comisiei
de examinare, conform art. 10.
(2) La probele practice nu se admit contestatii.
(3) Conform art. 23 alin. (2) si art. 24, pentru liceele/clasele cu profil
sportiv, teologic - specializarea pastorala si artistic, specializarile muzica,
coregrafie si teatru, proba practica are mai multe etape. Pentru promovare
candidatii trebuie sa obtina la fiecare etapa minimum nota 5 (cinci).
CAP. 6
Stabilirea si comunicarea rezultatelor finale
Art. 48
(1) Nota finala pentru fiecare proba a examenului pentru certificarea
competentelor profesionale se stabileste ca medie aritmetica, calculata cu doua
zecimale, fara rotunjire, a notelor acordate de fiecare examinator, membru cu
drept de notare al comisiei de examinare.
(2) Media finala la examenul pentru certificarea competentelor profesionale
o constituie nota obtinuta din media aritmetica, calculata cu doua zecimale,
fara rotunjire, a notelor obtinute la:
- sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate;
- proba practica.
Art. 49
Media minima de promovare a examenului pentru certificarea competentelor
profesionale, calculata in conformitate cu precizarile art. 48 alin. (2), este:
- 6 (sase), pentru filiera tehnologica;
- 7 (sapte), pentru filiera vocationala.
Art. 50
(1) Rezultatele probelor "sustinerea proiectului/lucrarii de
specialitate", respectiv "proba practica", se afiseaza in termen
de 24 de ore de la desfasurare.
(2) Dupa incheierea examenului pentru certificarea competentelor
profesionale se comunica rezultatele finale ale examenului, prin afisarea
listelor nominale care cuprind: numele si prenumele candidatilor, notele
obtinute la fiecare proba a examenului, media finala si rezultatul final,
respectiv "admis", "respins", "neprezentat",
"eliminat din examen".
(3) Un candidat se considera neprezentat daca a absentat la cel putin una
dintre probele/etapele de examen.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 51
Examenul pentru certificarea competentelor profesionale are caracter
public, fara ca persoanele prezente in asistenta sa poata interveni. In mod
exceptional presedintele poate dispune intreruperea examinarii si eliminarea
din sala a persoanelor cu atitudine si comportament necorespunzatoare.
Art. 52
(1) Examenele pentru certificarea competentelor profesionale din unitatile
de invatamant care scolarizeaza elevi cu deficiente de toate categoriile se
organizeaza si se desfasoara cu respectarea urmatoarelor dispozitii speciale:
a) vicepresedintele comisiei de examinare este un profesor cu specialitatea
psihopedagogie speciala, pedagogie, psihologie sau, in lipsa acestuia, un
profesor de specialitate pentru pregatirea de baza si in specialitate, avand
cel putin gradul didactic II;
b) comisiile de examinare asigura sanse egale candidatilor cu deficiente,
prin adaptarea procedurilor de examinare, in functie de particularitatile
individuale si de cele specifice deficientei respective.
(2) Exemple de adaptare a procedurilor de examinare la deficientele
elevilor:
a) asigurarea posibilitatii de comunicare prin utilizarea sistemului
Braille pentru elevii nevazatori, respectiv a limbajului mimico-gestual pentru
elevii cu deficiente de auz, inclusiv posibilitatea asigurarii, dupa caz, a
unui interpret autorizat;
b) marirea timpului destinat efectuarii lucrarii practice de catre
candidatii cu deficiente fizice (motorii) sau vizuale;
c) asigurarea scrisului cu caractere marite pentru candidatii ambliopi;
d) transmiterea prin dictare, pentru elevii cu anumite deficiente, a
informatiilor corespunzatoare tematicii probelor de examen afisate/prezentate
vizual;
e) adaptarea probelor practice pentru absolventii cu deficiente motorii si
neuromotorii.
Art. 53
Respectarea prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele
implicate in organizarea si desfasurarea examenelor pentru certificarea
competentelor profesionale.
Art. 54
Presedintele comisiei de examinare din fiecare unitate de invatamant
raspunde de completarea certificatelor de competente profesionale.
Art. 55
Plata membrilor comisiilor de examinare se reglementeaza prin ordin
separat.
Art. 56
Colectarea unor fonduri materiale sau banesti de la candidati, de la
parintii sau rudele acestora este interzisa. Incalcarea acestei dispozitii
atrage sanctionarea in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare.
Art. 57
(1) Raportul intocmit de comisia de evaluare judeteana/a municipiului
Bucuresti privind rezultatele examenelor pentru certificarea competentelor
profesionale se transmite, prin delegat sau prin posta, la Ministerul Educatiei
si Cercetarii - Directia generala pentru invatamant preuniversitar, in termen
de 15 zile de la incheierea sesiunii de examen in toate unitatile de invatamant
din judetul respectiv/municipiul Bucuresti.
(2) Raportul prevazut la alin. (1) se intocmeste atat pentru invatamantul
de stat, cat si pentru cel particular, dupa modelul prevazut in anexa A.
Art. 58
Anexele A, B, C si D fac parte integranta din prezenta metodologie.
ANEXA A
la metodologie
Comisia de evaluare a judetului ............../municipiului Bucuresti
RAPORT
privind rezultatele examenului pentru certificarea competentelor profesionale
in invatamantul liceal, filierele tehnologica si vocationala
1. Situatia statistica privind rezultatele examenului pentru certificarea
competentelor profesionale, raportate, separat, pentru invatamantul de stat si
invatamantul particular
Semnificatia coloanei R din tabelul de mai jos este urmatoarea:
R - rural
______________________________________________________________________________
| *) | Numar de elevi | Promovabilitate
|
| |_________________________________________________| (%)
|
| | Inscrisi| Prezenti| Absenti |Promovati| Respinsi|
|
| |_________|_________|_________|_________|_________|_________________|
| |urban| R |urban| R |urban| R |urban| R |urban| R | urban | rural
|
|__________|_____|___|_____|___|_____|___|_____|___|_____|___|________|________|
| TOTAL: | | | | | | | | | | | |
|
|__________|_____|___|_____|___|_____|___|_____|___|_____|___|________|________|
| TOTAL | | | | | | | | | | | |
|
| GENERAL: | | | | | | | | | | | |
|
|__________|_____|___|_____|___|_____|___|_____|___|_____|___|________|________|
*) Se completeaza specializarea.
2. Modul de organizare si desfasurare a examenului pentru certificarea
competentelor profesionale (numarul centrelor de examen, respectarea
prevederilor prezentei metodologii, probleme aparute etc.)
3. Propuneri de modificare/completare a Metodologiei de organizare si
desfasurare a examenului pentru certificarea competentelor profesionale in
invatamantul liceal, filierele tehnologica si vocationala.
ANEXA B
la metodologie
Continutul fisei individuale privind atributiile membrilor comisiei de
examinare din unitatea de invatamant
INSPECTORATUL SCOLAR JUDETEAN
Comisia de evaluare judeteana/a municipiului Bucuresti
Comisia de examinare din ...........................*)
Aprobat
Presedintele comisiei de evaluare
judetene
FISA INDIVIDUALA
privind atributiile domnului/doamnei ......................, desemnat/desemnate
in calitate de .........................*) in cadrul Comisiei de examinare din
................................*)
Ca urmare a Deciziei nr. ..................... din
......................... a inspectoratului scolar judetean/al municipiului
Bucuresti, domnul/doamna ..................................... a fost
desemnat/desemnata in calitate de
......................................................*) in cadrul Comisiei de
examinare din ...........................................................*) cu
urmatoarele atributii:
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...........................................................................*)
Inspector scolar de specialitate, Am luat cunostinta.
................................... .......................
------------
*) Se inscrie unitatea de invatamant in care se organizeaza centru de
examen.
*) Se inscrie calitatea in comisia de examinare (presedinte,
vicepresedinte, secretar, membru).
*) Se inscriu atributiile in cadrul comisiei de examinare, particularizate
in functie de numarul de subcomisii, specializari, probe/etape etc.
ANEXA C
la metodologie
TABEL NOMINAL
privind inscrierea elevilor la examenul pentru certificarea competentelor
profesionale
_________________________________________________________________________
|Nr. | Numele si prenumele | Clasa | Specializarea*) | Semnatura elevului |
|crt.| elevului | | | |
|____|_____________________|_______|_________________|____________________|
|____|_____________________|_______|_________________|____________________|
|____|_____________________|_______|_________________|____________________|
Profesor diriginte,
..........................
------------
*) Pentru invatamantul vocational se va mentiona specializarea
candidatului, dupa caz: instrument, canto, patrimoniu, documentarist, volei,
handbal etc.
ANEXA D
la metodologie
TABEL NOMINAL
privind calificativele acordate prin referatele de evaluare a
proiectelor/lucrarilor de specialitate
____________________________________________________________________________
|Nr. | Numele si prenumele | Clasa | Specializarea*) | Calificativul acordat |
|crt.| elevului | | | |
|____|_____________________|_______|_________________|_______________________|
|____|_____________________|_______|_________________|_______________________|
Profesor indrumator,
.........................
*) Pentru invatamantul vocational se va mentiona specializarea
candidatului, dupa caz: instrument, canto, patrimoniu, documentarist, volei,
handbal etc.