ORDIN Nr. 4277
din 29 mai 2008
pentru aprobarea
Metodologiei Proiectului privind predarea cursului de Limba, cultura si
civilizatie romaneasca in unitati de invatamant din state membre ale Uniunii
Europene si a instrumentelor de lucru
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 424 din 5 iunie 2008
In conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 454/2008
pentru aprobarea Proiectului Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului
privind predarea cursului de Limbă, cultură şi civilizaţie românească în
unităţi de învăţământ din state membre ale Uniunii Europene,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia Proiectului
Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului privind predarea cursului de
Limbă, cultură şi civilizaţie românească în unităţi de învăţământ din state
membre ale Uniunii Europene, prevăzută în anexa nr. 1, şi instrumentele de
lucru: Fişa de post, prevăzută în anexa nr. 2, Raportarea tehnică şi narativă, prevăzută
în anexa nr. 3, Fişa de (auto)evaluare a personalului didactic, prevăzută în
anexa nr. 4, şi Portofoliul profesorului, prevăzut în anexa nr. 5.
Art. 2. -Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 3. - Direcţia generală relaţii internaţionale şi
afaceri europene, Direcţia generală managementul resurselor umane, Direcţia
generală management învăţământ preuniversitar şi Direcţia generală buget-finanţe, patrimoniu şi investiţii din
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi Institutul Limbii Române vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr.
1.700/2007 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a Proiectului-pilotşi
aprobarea Comisiei de selecţie a personalului implicat în predarea de cursuri
de limbă, cultură şi civilizaţie românească în unităţi şcolare din Republica
Italiană şi Regatul Spaniei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 22 august 2007, şi orice
alte dispoziţii contrare.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Remus Pricopie,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
METODOLOGIA
Proiectului Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului privind predarea cursului de Limbă, cultură şi civilizaţie românească în unităţi de învăţământ din
state membre ale Uniunii Europene
I. Descrierea proiectului
Obiectivele
a) Proiectul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului privind predarea cursului de Limbă, cultură şi civilizaţie
românească în unităţi de învăţământ din state membre ale Uniunii Europene (Proiectul) are ca obiectiv principal
predarea cursului extracurricular de Limbă, cultură şi civilizaţie românească
în unităţi de învăţământ din ţări ale Uniunii Europene unde prezenţa românească
este relevantă.
b) Cursul valorifică identitatea culturală românească
şi o promovează în contextul unei Europe multiculturale şi plurilingvistice.
c) Cursul asigură copiilor români care locuiesc în
afara graniţelor ţării, pe teritoriul Uniunii Europene, condiţiile necesare
prezervării identităţii culturale.
d) Cursul urmăreşte facilitarea reintegrării elevilor
în sistemul de învăţământ românesc, în cazul revenirii lor în România.
Conţinutul
a) Cursul este structurat pe toate nivelurile de
învăţământ preuniversitar, respectiv primar, gimnazial şi liceal, în format de
două ore pe săptămână.
b) Este un curs extracurricular, opţional.
c) Se adresează tuturor elevilor indiferent de
naţionalitate.
d) Programa cursului este aprobată prin ordin al
ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.
e) Manualele, suporturile de curs şi materialele
didactice sunt asigurate de Institutul Limbii Române.
f) Cursul este predat de personal didactic calificat.
g) Selecţia personalului didactic implicat în
desfăşurarea Proiectului se realizează prin concurs de către Comisia de
selecţie aprobată prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi
tineretului.
h) Personalul didactic implicat în predarea cursului de
Limbă, cultură şi civilizaţie românească este remunerat de Institutul Limbii
Române, în regim plata cu ora, tariful fiind de 30,5 euro/oră brut.
i) O grupă de elevi conţine în medie 12 elevi înscrişi
pe clase/vârstă/competenţe, dar nu mai puţin de 7 elevi şi nu mai mult de 24 de
elevi.
j) Fiecare etapă de implementare a Proiectului se
realizează în strânsă cooperare cu autorităţile cu responsabilităţi în domeniul
educaţiei din ţările partenere.
Nivelul actual de implementare şi resursele
implicate
Incepând din anul şcolar
2007-2008, proiectul este implementat în unităţi şcolare din Spania şi Italia,
după cum urmează:
a) în Spania, în comunităţile Madrid, Castilia la
Mancha si Catalunya sunt implicate în proiect 22 de cadre didactice şi
aproximativ 1.500 de elevi, înscrişi în 113 grupe, pentru care sunt predate în
medie în fiecare lună 972 de ore de limbă, cultură şi civilizaţie românească.
La cursuri sunt înscrişi şi elevi de altă origine decât
română (spanioli, ucraineni, marocani, moldoveni etc), reprezentând aproximativ
3% din totalul elevilor înscrişi.
b) în Italia, în regiunile
Lazio, Piemonte şi Veneto sunt implicate 5 cadre didactice şi aproximativ 400
de elevi, înscrişi în 22 de grupe. In medie sunt predate în fiecare lună 198 de
ore de limbă, cultură şi civilizaţie românească.
In anul şcolar 2008-2009 Proiectul este canalizat pe
două direcţii principale, şi anume: continuare - dezvoltare şi extindere.
Continuarea dezvoltării se referă la sporirea numărului de participanţi la
cursul de Limbă, cultură şi civilizaţie românească, a numărului unităţilor
şcolare în care se implementează Proiectul şi a numărului de cadre didactice
implicate. Extinderea Proiectului presupune implementarea sa în alte
localităţi, regiuni, respectiv state membre ale Uniunii Europene.
II. Activităţile Proiectului
1. Elaborarea şi aprobarea
documentelor necesare punerii în aplicare
2. Selecţia personalului care predă cursul de Limbă,
cultură şi civilizaţie românească
3. Pregătirea anului şcolar, formarea continuă a
personalului care predă cursul de Limbă, cultură şi civilizaţie românească
4. Monitorizarea activităţii personalului implicat în
proiect
5. Evaluarea activităţii personalului care predă
cursul de Limbă, cultură şi civilizaţie românească
6. Consilierea şi sprijinirea persoanelor care predau
cursul de Limbă, cultură şi civilizaţie românească
7. Elaborarea calendarului de activităţi al Comisiei
de implementare şi coordonare a Proiectului
8. Şedinţe de lucru
9. Remedierea eventualelor deficienţe şi probleme
survenite în timpul derulării proiectului
10. Evaluarea proiectului
III. Procedura privind
selecţia, încadrarea, monitorizarea şi evaluarea personalului implicat în
Proiectul Ministerului, Educaţiei, Cercetării şi Tineretului privind predarea
cursului de Limbă, cultură şi civilizaţie românească în unităţi de învăţământ
din state membre ale Uniunii Europene (curs
LCCR)
Selecţia şi repartizarea
Selecţia personalului didactic care predă cursul LCCR
se realizează prin concurs, de către Comisia de selecţie, numită prin ordin al
ministrului, educaţiei, cercetării şi tineretului.
Concursul este organizat de Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului din România împreună cu Institutul Limbii Române şi
se desfăşoară la sediile ambasadelor României în ţările partenere, conform
calendarului aprobat anual prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi
tineretului.
1. Selecţia personalului
didactic care a predat cursul LCCR în anul şcolar 2007-2008
Personalul didactic care a predat cursul în anul şcolar
2007-2008 şi care doreşte continuarea activităţii şi în anul şcolar 2008-2009
este selectat cu prioritate de către Comisia de selecţie numită prin ordin al
ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului. Selecţia acestuia se
realizează în următoarele condiţii:
a) are calificativ minim „bine" în anul şcolar
2007-2008;
b) depune fişa de evaluare
elaborată de ministerul educaţiei, cercetării şi tineretului, semnată de
Comisia de evaluare, în perioada de depunere a dosarelor, conform calendarului;
c) depune cererea-tip de continuare a activităţii,
conform calendarului.
Candidaţii care îndeplinesc cumulativ aceste condiţii
sunt declaraţi admişi de către Comisia de selecţie numită prin ordin al ministrului
educaţiei, cercetării şi tineretului. Repartizarea se realizează în şedinţă
publică, în prima etapă a şedinţei publice. Şedinţa publică reprezintă
activitatea prin care Comisia de selecţie repartizează personalul didactic
declarat admis în unităţile şcolare propuse de autorităţile partenere.
2. Selecţia personalului
didactic care va preda cursul LCCR în anul şcolar 2008-2009
Selecţia personalului didactic care va preda cursul
LCCR în anul şcolar 2008-2009 se realizează prin concurs.
Inscrierea la concurs se face prin depunerea unui dosar
care conţine următoarele documente:
- lista documentelor cuprinse în dosar;
- formularul de înscriere completat;
- curriculum vitae în format european;
- copii legalizate de pe cartea de rezidenţă sau
permisul de şedere în ţara pentru care aplică candidatul;
- copii legalizate de pe următoarele acte de studii:
diploma de bacalaureat, diploma de absolvire, diploma de licenţă, foaia
matricolă pentru studiile universitare;
- copie de pe cartea/carnetul de muncă sau alt act
doveditor privind vechimea în învăţământ ( dacă este cazul);
- copie de pe atestatul de grad didactic ( dacă este
cazul);
- certificat medical cu
menţiunea „apt de muncă".
Notă: Cazierul judiciar se va depune doar în cazul în
care candidatul este admis, în termen de 30 de zile de la data şedinţei publice
de repartizare.
Toate documentele enumerate sunt obligatorii. Sunt
evaluate doar dosarele complete şi depuse în termenele
stabilite prin calendarul afişat pe pagina web a Ministerului Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului. Dosarele complete se depun la sediile ambasadelor
României în ţările partenere, conform calendarului. Fiecare dosar primeşte la
depunere un număr de înregistrare.
Concursul constă în:
a) evaluarea dosarului;
b) interviul.
a) Evaluarea dosarului
Evaluarea dosarului, prima etapă a selecţiei, constă în
acordarea unui punctaj de către Comisia de selecţie, care se constituie ca parte a punctajului final. Punctajul maxim pentru dosar este de 40
de puncte, distribuite astfel:
•Acte de studii:
- diplomă de licenţă în domeniul ştiinţelor umaniste -
10 puncte;
- diplomă de licenţă în alt domeniu decât cel al
ştiinţelor umaniste - 4 puncte;
- diplomă de absolvire a colegiului de institutori şi
învăţători - 9 puncte;
- diplomă de liceu pedagogic, cu specializarea
învăţător - 8 puncte
- diplomă de bacalaureat - 2 puncte.
Se punctează numai diploma cu punctajul cel mai mare.
• Grade didactice:
- gradul didactic 1 - 10 puncte;
- gradul didactic 2 - 8 puncte;
- gradul didactic definitiv - 6 puncte.
• Vechime în învăţământ:
- 1 punct pentru fiecare an de activitate didactică,
dar nu mai mult de 10 puncte.
• Dovada de absolvire a modulului psiho-pedagogic sau a disciplinelor corespunzătoare acestuia (foaie
matricolă sau atestat) - 10 puncte.
b) Interviul
Punctajul maxim pentru interviu este de 60 de puncte,
parte a punctajului final, distribuite pe următoarele probe:
- cunoaşterea Proiectului, a
programei cursului LCCR - 15 puncte;
- competenţe de comunicare în limba ţării pentru care
optează candidatul - 15 puncte;
- prezentarea unui proiect didactic pe o temă aleasă
din curricula cursului LCCR (maximum 2 pagini) - 15 puncte;
- prezentarea unui proiect cu
tema „Promovarea Limbii, culturii şi civilizaţiei româneşti în ţări ale Uniunii
Europene" sau a unui proiect de deschidere interculturală pentru unităţi
şcolare din ţara pentru care optează (maximum o pagină) - 15 puncte.
Susţinerea fiecărei probe a
interviului este obligatorie.
Calendarul privind selecţia persoanelor care vor preda
cursul LCCR se va afişa pe pagina de internet a Ministerului Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului.
Rezultatele evaluării dosarului, ale interviului,
precum şi rezultatele finale ale concursului se afişează, de asemenea, pe
pagina de internet a Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului. Se
consideră admişi candidaţii care au dosarul complet şi au susţinut toate
probele interviului.
3. Repartizarea personalului admis în urma selecţiei
Repartizarea candidaţilor admişi se realizează în
şedinţă publică. Şedinţa publică cuprinde două etape, astfel:
a) Prima etapă - repartizarea cu prioritate a candidaţilor declaraţi admişi, care
îndeplinesc condiţiile pentru continuitate prevăzute la pct. 1, în ordine,
astfel:
(i) în unităţile şcolare în care au funcţionat în
anul şcolar
2007-2008;
(ii) în alte unităţi şcolare, în ordinea
descrescătoare a punctajelor obţinute la evaluarea activităţii din anul şcolar
2007-2008. In cazul punctajelor egale, departajarea candidaţilor se realizează luându-se
în considerare, în ordine, următoarele criterii: apropierea de domiciliu;
punctajul acordat pentru acte de studii, conform pct. 2 lit. a); gradul
didactic.
b) A doua etapă - repartizarea în ordinea descrescătoare a
punctajului a candidaţilor declaraţi admişi în urma selecţiei realizate în anul
2008.
In cazul punctajelor egale, departajarea candidaţilor
se realizează luându-se în considerare, în ordine, următoarele criterii:
punctajul obţinut la interviu; punctajul acordat pentru acte de studii, conform
pct. 2 lit. a); gradul didactic.
Persoanele declarate admise şi care au optat pentru un
număr de ore de predare a cursului LCCR sunt numite prin ordin al ministrului
educaţiei, cercetării şi tineretului.
IV. Monitorizarea
activităţii Proiectului
Monitorizarea activităţii personalului didactic care
predă cursul LCCR se realizează periodic, cel puţin de două ori într-un an
şcolar, de către Comisia de implementare şi coordonare a Proiectului.
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, prin
Comisia de implementare şi coordonare a Proiectului, organizează la începutul
fiecărui an şcolar o activitate de formare a personalului didactic care predă
cursul LCCR.
Situaţiile speciale apărute în derularea Proiectului
sunt soluţionate de Comisia de implementare şi coordonare a Proiectului, în
colaborare cu autorităţile responsabile din ţările partenere.
V. Evaluarea personalului didactic din Proiect
Personalul didactic care predă
cursul LCCR este evaluat anual de către Comisia de implementare şi coordonare a
Proiectului, utilizând instrumentele de lucru cuprinse în anexele nr. 2-5.
Fişa de post cuprinde principalele atribuţii ale
personalului didactic care predă cursul LCCR, în concordanţă cu specificul
Proiectului, al activităţii didactice şi cu sistemul de învăţământ din ţara
parteneră (anexa nr. 2).
Raportarea tehnică şi narativă se întocmeşte lunar de
către personalul didactic care predă cursul LCCR, pentru pontarea orelor efectuate în cadrul Proiectului (anexa nr. 3).
Fişa de (auto)evaluare a personalului didactic este
structurată pe unităţi de competenţă, asociate cu indicatori de performanţă,
având la bază atribuţiile din fişa de post (anexa nr. 4).
Portofoliul profesorului
reprezintă cartea de vizită a activităţii didactice, care permite păstrarea
materialelor şi organizarea acestora astfel încât ele să devină operaţionale în
activitatea didactică şi de evaluare (anexa nr. 5).
Toate instrumentele de lucru se arhivează la sediul Institutului Limbi Române.
Rezultatele evaluării se comunică personalului implicat
în Proiect, la finalul fiecărui an şcolar.
ANEXA Nr. 2
FIŞA DE POST
Numele şi
prenumele............................................................
Anul şcolar 2008-2009
Obiectiv general: Promovarea
limbii, culturii şi civilizaţiei româneşti în ţările de adopţie
I. Atribuţii generale
1. Respectă legislaţia în vigoare
2. Studiază şi aplică prevederile curriculei cursului
de Limbă, cultură şi civilizaţie românească, elaborată de Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului, şi materialele bibliografice recomandate
3. Răspunde în faţa conducerii şcolii şi a
reprezentanţilor Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului de calitatea
activităţii desfăşurate în unitate
4. Transpune în activitatea proprie obiectivele
stabilite prin politica de dezvoltare a şcolii şi prin politica educaţională a
Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului
5. Respectă şi aplică normele referitoare la
deontologia profesională
6. Intocmeşte raportări, statistici, sinteze privind
situaţia şcolară, precum şi orice alte materiale solicitate de către Comisia
pentru implementarea şi coordonarea Proiectului Ministerului Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului privind predarea cursului de Limbă, cultură şi
civilizaţie românească în unităţi de învăţământ din state membre ale Uniunii
Europene
7. Se preocupă în permanenţă de ridicarea nivelului de
pregătire profesională
II. Atribuţii specifice
Proiectarea didactică
1. Analizează programa şi materialele bibliografice
recomandate
2. Selectează materialele şi mijloacele didactice
adecvate
3. Intocmeşte planificările calendaristice
4. Elaborează proiectele didactice:
- stabileşte obiectivele operaţionale ale lecţiei;
- stabileşte conţinutul activităţii de învăţare;
- alege strategiile didactice de tip activ,
participativ, formativ;
- construieşte situaţii de învăţare care solicită
participarea creativă a fiecărui elev;
- adaptează informaţia la posibilităţile de învăţare,
în funcţie de particularităţile grupului instruit;
- repartizează timpul pentru fiecare secvenţă a lecţiei.
III. Procesul de învăţare
1. Creează condiţii optime în vederea organizării
procesului de receptare a cunoştinţelor, prin:
- selectarea situaţiilor de învăţare adecvate tipului
de deprinderi şi abilităţi care trebuie formate;
- selectarea procedeelor, tehnicilor şi metodelor de
predare (în funcţie de obiectivele propuse, de particularităţile de vârstă şi
individuale ale elevilor şi de eterogenitatea grupelor).
2. Organizează activităţile practice şi aplicative în
procesul de învăţare:
- corelează gradul de dificultate şi de complexitate a
activităţilor practice şi aplicative cu particularităţile grupei de elevi.
3. Utilizează eficient materialul didactic şi mijloacele audiovizuale:
- identifică situaţiile care necesită folosirea
materialului didactic şi a mijloacelor audiovizuale;
- corelează toate aceste materiale şi mijloace cu
conţinuturile de învăţare, în vederea asigurării unei instruiri eficiente.
4. Elaborează instrumentele de
evaluare a elevilor:
- selectează conţinuturile ce urmează a fi evaluate, în
funcţie de obiectivele evaluării;
- corelează tipurile de itemi cu natura obiectivelor şi
conţinuturilor;
- decide asupra baremului şi condiţiilor de evaluare,
în vederea realizării unei evaluări obiective;
- apreciază şi valorifică rezultatele evaluării în
scopul diagnozei şi prognozei;
- stabileşte strategii didactice adecvate, în scopul
remedierii deficienţelor procesului educaţional, în funcţie de rezultatele înregistrate la evaluare.
IV. Acţiuni extracurs
1. Proiectează şi realizează activităţi extracurs în
concordanţă cu obiectivele educaţionale stabilite: expoziţii, cenacluri,
simpozioane, sesiuni de comunicări ale elevilor, manifestări
cultural-artistice, sportive şi de recreere
2. Valorifică rezultatele activităţilor extracurs în
cadrul unor activităţi didactice
V Dezvoltarea profesională
1. Identifică nevoile proprii de perfecţionare şi
formare profesională
2. Participă la activităţi de perfecţionare şi formare
profesională organizate de către instituţii la nivel local/regional/naţional
3. Elaborează şi publică lucrări în calitate de autor,
coautor, colaborator, referent şi publică articole
VI. Capacitatea de comunicare
1. Comunicarea cadru didactic-elev:
- alege modalităţile de comunicare eficiente şi le corelează
cu conţinutul informaţiei, cu particularităţile de vârstă şi individuale ale
elevilor;
- transmite informaţii cu caracter instructiv-educativ,
utilizând un limbaj adecvat, în vederea atingerii
obiectivelor propuse;
- utilizează feedbackul în comunicare şi înlătură
perturbaţiile care afectează comunicarea;
- facilitează comunicarea elev-elev, elev-clasă.
2. Comunicarea cadru didactic-cadru didactic:
- identifică posibile domenii conexe
de colaborare;
- comunică în cadrul colectivului profesoral;
- comunică cu conducerea unităţii de învăţământ.
3. Comunicarea cadru didactic-familie:
- informează familia elevului în legătură cu
activitatea şcolară;
- consiliază părinţii elevilor;
- obţine informaţii relevante
pentru familie, respectiv pentru demersul didactic, în vederea formării
corespunzătoare a personalităţii elevului;
- analizează opiniile familiei şi selectează
strategiile educative adecvate copilului.
4. Comunicarea cadru didactic-comunitate:
- promovează proiectul în comunitate;
- informează comunitatea despre efectele benefice ale
cursului asupra tinerilor în procesul de integrare în ţara de adopţie, în
paralel cu conservarea identităţii naţionale;
- promovează imaginea României în ţara de adopţie;
- încurajează cetăţenii de altă naţionalitate decât cea
română să urmeze cursul.
Am luat cunoştinţă.
ANEXA Nr. 3
Nume:
....................................................
Prenume:
.................................................
Unitatea şcolară: ......................................
RAPORTARE TEHNICĂ Şl NARATIVĂ
Referitor la: orele de
Limbă, cultură şi civilizaţie românească
Perioada de raportare: ...............
1. Indicatori tehnici
1.1. Activităţi desfăşurate în perioada de raportare
Nr. crt.
|
Denumirea activităţii
|
Nr. de ore efectuate/data
|
Nr. de elevi prezenţi la ore
|
Tema prezentată
|
Observaţii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2. Probleme întâmpinate în desfăşurarea
activităţii
Nr. crt.
|
Tipul
de problemă
|
Acţiunile întreprinse pentru
remedierea acestei situaţii
|
1.
|
|
|
2.
|
|
|
…
|
|
|
…
|
|
|
n
|
|
|
2. Descrierea narativă a
activităţilor, conform planurilor de lecţie
Semnătura conducerii unităţii şcolare
........................................................
Semnătura cadrului didactic
........................................................
ANEXA Nr. 4
FIŞA DE (AUTO)EVALUARE A PERSONALULUI
DIDACTIC
Numele şi
prenumele........................................................
Anul şcolar 2008-2009
Unităţi de competenţă
|
Indicatori de performanţă
|
Punctaj
|
Maxim
|
Autoevaluare
|
Evaluare
|
A. Proiectarea didactică
|
1. Cunoaşterea programei şi a materialelor bibliografice
recomandate
2. Selecţia materialelor şi mijloacelor didactice
3. Elaborarea planificărilor calendaristice
- alegerea unor strategii optime pentru parcurgerea
programei şi atingerea obiectivelor generale şi specifice
4. Elaborarea proiectelor didactice
- stabilirea obiectivelor lecţiilor
- fixarea conţinutului unităţilor de învăţare
|
5
5
5
5
|
|
|
Unităţi de competenţă
|
Indicatori de performanţă
|
Punctaj
|
|
|
Maxim
|
Auto evaluare
|
Evaluare
|
|
- corelarea strategiilor didactice cu prevederile programei,
obiectivele şi conţinuturile activităţilor şi cu numărul orelor alocate
- gestionarea timpului pentru fiecare
secvenţă de învăţare
- transmiterea accesibilă a informaţiei conform nivelului de
pregătire al elevilor
|
|
|
|
B. Procesul de învăţare
|
1. Selectarea situaţiilor de învăţare care duc la crearea şi
dezvoltarea deprinderilor şi abilităţilor
2. Selecţia procedeelor, tehnicilor şi metodelor de predare (în
funcţie de obiectivele propuse, de particularităţile de vârstă ale elevilor
şi de eterogenitatea grupelor)
3. Organizarea activităţilor practice şi aplicative în procesul
de învăţare
4. Utilizarea eficientă a materialului
didactic şi a mijloacelor audiovizuale
5. Evaluarea elevilor
- alegerea şi utilizarea instrumentelor de evaluare
- aprecierea şi valorificarea rezultatelor evaluării
|
4
4
4
4
4
|
|
|
C. Acţiuni extracurs
|
Participarea sau organizarea de
expoziţii, cenacluri, simpozioane, sesiuni de comunicări ale elevilor,
manifestări cultural artistice, sportive şi de recreere; elaborarea sau
colaborarea la reviste şcolare, alte publicaţii
|
15
|
|
|
D. Dezvoltarea profesională
|
1. Participarea la activităţi de
perfecţionare şi formare profesională organizate la nivelul şcolii
2. Participarea la activităţi de perfecţionare şi formare
profesională organizate de către instituţii la nivel
regional/naţional
3. Lucrări şi articole publicate
|
4
4
2
|
|
|
E. Capacitatea de comunicare
|
1. Comunicarea cadru didactic-elev
- respectarea partenerului în comunicare
- asigurarea feedbackului în comunicare
- dezvoltarea comunicării elev-elev, elev-clasă
- asigurarea unei consilieri corecte a elevilor
2. Comunicarea cadru didactic-cadru didactic
- comunicarea în cadrul colectivului profesoral
- comunicarea cu conducerea unităţii de învăţământ
3. Comunicarea cadru didactic-familie
- informarea familiei
- consilierea părinţilor
4. Comunicarea cadru didactic-comunitate
|
5
5
5
5
|
|
|
F. Comportamentul
|
1. Respectarea regulamentului unităţii de învăţământ şi a
orarului
2. Comportamentul faţă de elevi
3. Comportamentul faţă de autorităţi şi personalul şcolii
4. Comportamentul în comunitate
5. Respectarea deontologiei profesionale
|
3
3
3
3
3
|
|
|
PUNCTAJ TOTAL:
|
|
100
|
|
|
Punctajul total
|
Calificativul
|
81p-100p
|
Foarte bine
|
71p-80p
|
Bine
|
61p-70p
|
Satisfăcător
|
Sub 60p
|
Nesatisfăcător
|
Calificativul
acordat................................................
Evaluatori................................................................
Semnătura cadrului didactic evaluat
.........................................................
Data..................................................
ANEXA Nr. 5
PORTOFOLIUL PROFESORULUI
Portofoliul profesorului reprezintă cartea de vizită a activităţii didactice a profesorului,
permite păstrarea materialelor şi organizarea acestora astfel încât să fie
operaţionale, obligă profesorul la o muncă de calitate, la responsabilitate şi
rigoare profesională, întrucât toate „documentele" sunt „la vedere".
STRUCTURĂ
PARTEA I
Date personale
1. CV (modelul european)
2. Structura anului şcolar din ţara de adopţie
3. Incadrarea (clase, nr. de ore), cu desfăşurătorul activităţii didactice (comunicate la Institutul Limbii
Române pentru calcularea drepturilor băneşti)
4. Orarul săptămânal
5. Listele nominale cu elevii, pe grupe/clase, şi
unitatea şcolară de unde provin
6. Fişa postului
7. Calendarul activităţilor
extracurs
8. Fişa de autoevaluare/evaluare
PARTEA a II-a
Activitatea de la catedră
1. Programa cursului opţional, în limba română şi în
limba ţării de adopţie
2. Planificarea materiei (planificarea anuală şi pe
unităţi de învăţare), personalizată
3. Proiecte didactice
4. Teste iniţiale şi finale de evaluare a cunoştinţelor
elevilor
5. Forme de evaluare alternativă/proiecte, referate,
eseuri, fişe individuale şi colective de lucru, portofolii etc.
6. Catalogul profesorului
7. Lista materialului didactic utilizat
PARTEA a III-a
Activitatea extracurs
1. Calendarul activităţilor extracurs
2. Impactul acestor activităţi asupra comunităţii
şcolare, a comunităţii româneşti (mediatizarea activităţilor, ecoul în presa
locală, naţională şi în ţara gazdă etc.)
PARTEA a IV-a
Alte activităţi şi proiecte
1. Extinderea cursului atât în şcolile în care se
desfăşoară în acest an, cât şi în alte şcoli din regiune
2. Predarea benevolă a cursului grupurilor de adulţi
- români şi străini, grupuri omogene sau mixte - în vederea păstrării
legăturilor spirituale ale conaţionalilor cu spaţiul cultural românesc şi
pentru promovarea imaginii României în spaţiul european
3. Activităţi de voluntariat
4. Activităţi desfăşurate împreună cu cadrele didactice
din unitatea de învăţământ
5. Alte activităţi
PARTEA a V-a
Activitatea de perfecţionare
1. Evidenţa activităţilor de perfecţionare organizate
la nivelul şcolii (diplome, certificate etc. obţinute, dacă este cazul)
2. Participarea la cursurile de formare iniţiate de
către Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului
3. Parcurgerea unor forme de învăţământ postuniversitar
organizate în ţara de adopţie
4. Dobândirea unor competenţe complementare domeniului
în care este angajat.