HOTARARE Nr.
20 din 3 mai 2007
pentru constituirea Comisiei
parlamentare de ancheta privind verificarea unor aspecte referitoare la
activitatea presedintelui Curtii de Conturi a Romaniei
ACT EMIS DE:
ADUNAREA(CAMERA) DEPUTATILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 302 din 7 mai 2007
In temeiul prevederilor art. 64 alin. (4) din Constituţia Romaniei, republicată, şi ale art. 71 din Regulamentul Camerei
Deputaţilor, republicat, cu modificările ulterioare,
Camera Deputaţilor adoptă
prezenta hotărare.
Art. 1. - Se constituie Comisia parlamentară de anchetă
privind verificarea unor aspecte referitoare la activitatea preşedintelui
Curţii de Conturi a Romaniei,
denumită în continuare Comisia, cu următoarele obiective:
a) analizarea modalităţii în care Curtea de Conturi a
Romaniei a organizat licitaţia
pentru achiziţionarea unei centrale termice noi şi înlocuirea uneia deja
existente;
b) analizarea situaţiei prin care suma disponibilă ce
urma să fie folosită în acest scop a fost majorată de la 4,5 miliarde lei, aşa
cum fusese aprobată de Comitetul de conducere, la 9 miliarde lei, ţinand cont că aceştia erau bani din bugetul
statului;
c) motivaţia pentru care s-a decis să se voteze hotărarea de majorare a sumei de 4,5 miliarde lei la 9 miliarde lei;
d) verificarea stenogramei discuţiilor de la şedinţa
în care s-a votat această hotărare, dar şi a înregistrărilor audio din timpul şedinţei în care s-a
adoptat majorarea;
e) analizarea modalităţii în care s-a întocmit
caietul de sarcini al licitaţiei şi modul în care s-a respectat legislaţia în
vigoare cu privire la această licitaţie;
f) acţiunile independente ale preşedintelui Curţii de
Conturi, de natură să prejudicieze atat buna funcţionare a instituţiei, cat şi credibilitatea şi imaginea publică ale acesteia.
Art. 2. - (1) Comisia este formată din 9 membri -
deputaţi aparţinand tuturor
grupurilor parlamentare din Camera Deputaţilor.
(2) Componenţa Comisiei şi a biroului său - alcătuit
din: un preşedinte, un vicepreşedinte, un secretar - este prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărare.
Art. 3. - In condiţiile în care
unul dintre membrii Comisiei se află în imposibilitate de a participa la
lucrări, grupul parlamentar respectiv va desemna un înlocuitor.
Art. 4. - (1) Convocarea şedinţelor Comisiei se face cu
cel puţin o zi înainte de către preşedintele acesteia sau de către
vicepreşedinte.
(2) Vicepreşedintele îl înlocuieşte de drept pe
preşedinte în lipsa acestuia sau ori de cate ori este
nevoie.
Art. 5. - (1) Pentru ca şedinţele Comisiei să aibă loc
este necesară participarea majorităţii membrilor care o
compun.
(2) Hotărarile Comisiei se adoptă cu votul majorităţii membrilor acesteia.
Art. 6. - Detaliile privind organizarea şi funcţionarea
Comisiei vor fi cuprinse într-un regulament propriu, elaborat şi prezentat
Biroului permanent al Camerei Deputaţilor, în termen de 5 zile de la
constituire.
Art. 7. - (1) In scopul cunoaşterii situaţiei reale
privind folosirea unor sume de bani din bugetul statului de către Curtea de
Conturi şi modul în care a fost respectată legislaţia în vigoare de către
conducerea acestei instituţii, sunt obligate să răspundă solicitărilor Comisiei
toate persoanele implicate, dar şi instituţiile pe care acestea le reprezintă,
inclusiv prin punerea la dispoziţie a întregii documentaţii necesare
îndeplinirii eficiente a mandatului încredinţat Comisiei.
(2) Impiedicarea în orice fel a activităţii Comisiei în
îndeplinirea atribuţiilor sale se sancţionează potrivit legii penale.
Art. 8. - (1) Comisia poate invita pentru audiere şi
explicaţii orice persoană care poate avea cunoştinţă despre o faptă sau o
împrejurare de natură să servească la aflarea adevărului în domeniul care
formează obiectul activităţii Comisiei.
(2) La cererea Comisiei orice persoană care cunoaşte
fapte sau împrejurări în legătură cu obiectul cercetării sau care deţine un
mijloc de probă este obligată să le aducă la cunoştinţă. Instituţiile şi
autorităţile care au legătură cu toate situaţiile prevăzute la art. 1 lit. a),
b), c), d), e) şi f), dar şi cu alte aspecte legate de obiectul activităţii
Comisiei sunt obligate, în condiţiile legii, să răspundă la solicitările
Comisiei în termenul stabilit de aceasta.
(3) Cand pentru lămurirea unor
fapte sau împrejurări în vederea aflării adevărului este necesară prezenţa unor
experţi, Comisia dispune efectuarea de expertize.
(4) Dispoziţiile legale referitoare la invitarea,
prezentarea şi ascultarea martorilor, precum şi cele privitoare la prezentarea
şi predarea obiectelor ori înscrisurilor sau efectuarea expertizelor se aplică
în mod corespunzător.
(5) Preşedintele sau vicepreşedintele Comisiei, după
caz, atrage atenţia persoanei audiate că are obligaţia de a spune adevărul, de
a nu ascunde nimic din ceea ce ştie şi că nerespectarea acestei obligaţii
atrage răspunderea legală.
Art. 9. - Lucrările Comisiei
sunt publice; în caz de excepţie, plenul Comisiei stabileşte condiţiile în care
reprezentanţii mijloacelor de informare în masă au acces la lucrările acesteia.
Art. 10. - In activitatea sa, Comisia va putea solicita
specialişti de la autorităţile administraţiei publice centrale.
Art. 11. - (1) Constatările, concluziile şi propunerile
Comisiei vor face obiectul unui raport, care va fi depus la Biroul permanent al
Camerei Deputaţilor pană la
data de 15 iunie 2007.
(2) După primirea raportului, Biroul permanent al
Camerei Deputaţilor îl va pune la dispoziţia grupurilor parlamentare în vederea iniţierii
procedurii de dezbatere parlamentară.
(3) Raportul Comisiei se va supune dezbaterii plenului
Camerei Deputaţilor în prima şedinţă programată a se desfăsura după depunerea
lui la Biroul permanent.
Art. 12. - In scopul realizării obiectivelor pentru
care se constituie Comisia, Biroul permanent al
Camerei Deputaţilor va asigura personal de
specialitate şi logistica necesară.
Această hotărare a fost adoptată în şedinţa Camerei Deputaţilor din data de 3 mai
2007, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia Romaniei, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
BOGDAN OLTEANU
ANEXA
COMPONENŢA
Comisiei parlamentare de anchetă privind verificarea unor aspecte referitoare la activitatea
preşedintelui Curţii de Conturi
1. Aurel Gubandru - Grupul parlamentar
al P.S.D.
2. Mihaela Adriana Rusu - Grupul parlamentar al
P.S.D.
3. Mihai Sandu-Capră -
Grupul parlamentar al P.N.L.
4. Nini Săpunaru - Grupul
parlamentar al P.N.L.
5. Alexandru Mocanu - Grupul parlamentar
al P.D.
6. Ştefan Baban - Grupul
parlamentar al P.R.M.
7. Erdei-Doloczki Istvan - Grupul parlamentar
al U.D.M.R.
8. Petru Călian - Grupul parlamentar
al P.C.
9. Adrian-Miroslav Merka - Grupul parlamentar al
minorităţilor naţionale
Componenţa Biroului Comisiei parlamentare de anchetă
privind verificarea unor aspecte referitoare la activitatea preşedintelui
Curţii de Conturi
1. Preşedinte - Aurel Gubandru
2. Vicepreşedinte - Mihai
Sandu-Capră
3. Secretar - Alexandru
Mocanu