ORDIN Nr. 412
din 19 august 2008
privind aprobarea schemei
„Ajutor de minimis pentru derularea Programului de finantare nerambursabila
«e-crestere!», aferent proiectului «Economia bazata pe cunoastere»",
finantat de Banca Mondiala si Guvernul Romaniei
ACT EMIS DE:
MINISTERUL COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI INFORMATIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 642 din 8 septembrie 2008
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, ale
Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul
ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013 şi ale Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 180/2005 pentru ratificarea Acordului de împrumut, în valoare de
60,0 milioane dolari SUA, dintre România, reprezentată de Ministerul Finanţelor
Publice, şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare pentru
finanţarea proiectului „Economia bazată pe cunoaştere", semnat la
Bucureşti la 8 decembrie 2005, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 92/2006,
în temeiul prevederilor art. 5 alin. (6) din Hotărârea
Guvernului nr. 744/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul comunicaţiilor
şi tehnologiei informaţiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă schema „Ajutor de minimis pentru derularea Programului
de finanţare nerambursabilă «e-creştere!», aferent proiectului «Economia bazată
pe cunoaştere»", finanţat de Banca Mondială şi Guvernul României,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin stabileşte data de 24
noiembrie 2008, ora 14,00, ca dată-limită de depunere a proiectelor din partea
potenţialilor beneficiari ai Programului de finanţare nerambursabilă
„e-creştere!".
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,
Karoly Borbely
ANEXĂ
AJUTOR DE MINIMIS
pentru derularea Programului de finanţare nerambursabilă „e-creştere!", aferent proiectului „Economia
bazată pe cunoaştere"
1. Prevederi generale
Art. 1. - Prezenta procedură instituie o schemă
transparentă de ajutor de minimis, denumită „Ajutor de minimis pentru derularea Programului de finanţare
nerambursabilă «e-creştere!», aferent proiectului «Economia bazată pe
cunoaştere»", iniţiată de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei, cu sprijinul Băncii Mondiale.
Art. 2. -Acordarea ajutoarelor de minimis în
cadrul acestei scheme se face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul
de minimis prevăzute de Regulamentul CE nr.
1.998/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutorului de minimis, publicat în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. L379 din 28 decembrie 2006.
Art. 3. - Prezenta schemă nu intră sub incidenţa
obligaţiei de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu
prevederile Regulamentului CE nr. 1.998/2006.
Art. 4. - Prezenta schemă se aplică pe întreg
teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de
dezvoltare.
2. Obiectivul şi
scopul schemei
Art. 5. - Obiectivul prezentei scheme este acela de a
îmbunătăţi competitivitatea companiilor româneşti pe pieţele naţionale şi
internaţionale prin adoptarea tehnologiilor inovatoare şi soluţiilor informatice de tip e-business.
Pe lângă obiectivul principal, Programul de finanţare
nerambursabilă „e-creştere!", denumit în cele ce urmează PFN, din cadrul proiectului „Economia
bazată pe cunoaştere" mai cuprinde următoarele priorităţi:
Prioritatea 1
PFN va sprijini proiecte care
implementează soluţii de tip e-business, menite să dezvolte afacerile bazate pe
infrastructura TIC.
Prioritatea 2
PFN va sprijini întreprinzătorii privaţi care doresc să
adopte soluţii inovatoare în activitatea lor curentă, prin implementarea de
planuri de afaceri care au ca obiectiv retehnologizarea proceselor de afaceri,
dezvoltarea de produse inovatoare şi sisteme TIC. Scopul este acela de a
îmbunătăţi competitivitatea companiilor prin investiţii în active şi active
intangibile, dezvoltarea resurselor umane şi strategii de marketing online.
Prioritatea 3
PFN va sprijini proiecte care să exploateze brevete de
invenţie, prin realizarea de bunuri şi servicii care să fie comercializate pe
piaţă.
Prioritatea 4
PFN va sprijini marketingul
afacerilor prin mijloace electronice şi prezenţa pe internet, cu avantaje
competitive şi oportunităţi de parteneriat.
Se consideră proiect integrat acea propunere care
conţine simultan cel puţin două priorităţi PFN, şi anume prioritatea 1 cu
prioritatea 2 sau prioritatea 1 cu prioritatea 3.
3. Baza legală
Art. 6. - Prezenta schemă este elaborată în
conformitate cu:
- Regulamentul CE nr. 1.998/2006;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 180/2005 pentru
ratificarea Acordului de împrumut, în valoare de 60,0 milioane dolari SUA,
dintre România, reprezentată de Ministerul Finanţelor Publice, şi Banca
Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare pentru finanţarea proiectului
„Economia bazată pe cunoaştere", semnat la Bucureşti la 8 decembrie 2005,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 92/2006.
4. Domeniul de aplicare
Art. 7. - Prezenta schemă se adresează tuturor
întreprinderilor mici şi mijlocii care activează în toate sectoarele de
activitate, cu excepţia celor prezentate la art. 8.
Art. 8. - Prezenta schemă nu se
aplică:
a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară
activitatea în sectoarele pescuit şi acvacultura, reglementate de Regulamentul
CE nr. 104/2000 publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 17 din
21 ianuarie 2000;
b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în producţia primară a produselor agricole, astfel cum
sunt enumerate în anexa 1 la Tratatul CE;
c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în procesarea şi comercializarea produselor agricole,
prevăzute în anexa 1 la Tratatul CE, în următoarele cazuri:
- când valoarea ajutorului este stabilită pe baza
preţului sau a cantităţii acestor produse cumpărate de la producătorii primari
sau puse pe piaţă de operatorii economici respectivi;
- când ajutorul este condiţionat de transferarea lui
parţială sau integrală către producători' primari;
d) ajutoarelor în favoarea activităţilor de export
către terţe ţări sau statele membre, şi anume ajutoarele legate direct de
cantităţile exportate, de'crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie
sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) ajutoarelor care favorizează utilizarea produselor
naţionale în detrimentul celor importate;
f) ajutoarelor acordate
operatorilor economici care activează în sectorul carbonifer, astfel cum este
definit în Regulamentul CE nr. 1.407/2002 privind ajutorul de stat pentru
industria cărbunelui, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L
205 din 2 august 2002;
g) ajutoarelor pentru achiziţionarea vehiculelor de transport
rutier de marfă, acordate operatorilor economici care au ca obiect de
activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfă contra cost;
h) ajutoarelor acordate întreprinderilor în dificultate, astfel cum sunt acestea definite în Liniile
directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi
restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. C 244/2004.
5. Definiţii
Art. 9. -In sensul prezentei scheme, următorii termeni
se definesc astfel:
a) administrator al schemei - Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, prin
intermediul Unităţii de management al proiectului „Economia bazată pe
cunoaştere" (UMP);
b) furnizor de ajutor de minimis - Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei;
c) întreprinderi mici şi
mijlocii (IMM), astfel cum sunt acestea definite
prin Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, prin Legea nr. 346/2004 privind
stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu
modificările şi completările ulterioare, şi prin Ordonanţa Guvernului nr.
27/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 346/2004
privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii, aprobată cu modificări prin Legea nr.
175/2006 - acele întreprinderi care au mai puţin de 250 de angajaţi şi care fie
au o cifră de afaceri anuală netă care nu depăşeşte echivalentul în lei a 50
milioane euro, fie deţin active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a
43 milioane euro. Incadrarea în categoria IMM se va face în funcţie de cele 3
tipuri de întreprinderi: autonome, legate şi partenere, astfel cum sunt acestea
definite în Legea nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
care a preluat prevederile Recomandării CE nr. 361 din 6 mai 2003 privind
definiţia microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din
20 mai 2003.
• In cadrul categoriei de IMM, întreprinderea
mijlocie este întreprinderea care are între 50 şi
249 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50
milioane euro, echivalent în lei, sau deţine active totale care nu depăşesc
echivalentul în lei a 43 milioane euro.
• In cadrul categoriei de IMM, întreprinderea mică este
întreprinderea care are între 10 şi 49 de salariaţi şi realizează o cifră de
afaceri anuală netă de până la 10 milioane euro, echivalent în lei, sau deţine
active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 10 milioane euro.
• In cadrul categoriei de IMM, microîntreprinderea este întreprinderea care are până la 9 salariaţi şi realizează o
cifră de afaceri anuală netă de până la 2 milioane euro, echivalent în lei, sau
deţine active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 2 milioane euro;
d) persoane fizice
autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, astfel cum sunt acestea definite prin Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor
economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi
întreprinderile familiale. Nu au personalitate juridică;
e) societăţi cooperative şi
cooperative agricole, astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 1/20051) privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei şi prin Legea
cooperaţiei agricole nr. 566/20042), cu modificările şi completările ulterioare;
f) asociaţii care activează
în domeniul agriculturii, astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 36/1991 privind
societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, cu modificările
ulterioare, şi prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 125/2006 pentru
aprobarea schemelor de plăţi directe şi plăţi naţionale directe complementare,
care se acordă în agricultura începând cu anul 2007, şi pentru modificarea art.
2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere
în agricultură, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2007
[altele decât cele menţionate la art. 8 lit. d) şi e)];
g) grupuri de producători, astfel' cum sunt acestea definite prin Ordonanţa Guvernului nr.
37/2005 privind recunoaşterea şi funcţionarea grupurilor şi organizaţiilor de
producători', pentru comercializarea produselor agricole şi silvice, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 338/2005;
h) instituţii de drept
public sau privat, astfel cum sunt acestea
definite prin Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică
şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
324/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
i) rata de actualizare -
rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor
criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe
internet;
j) societăţi în dificultate - întreprinderile definite conform Liniilor directoare comunitare
privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C
244 din 1 octombrie 2004.
1) Societate cooperativă - o asociaţie
autonomă de persoane fizice şi/sau juridice, după caz, constituită în baza
consimţământului liber exprimat de acestea, în scopul promovării intereselor
economice, sociale şi culturale ale membrilor cooperatori, fiind deţinută în
comun şi controlată democratic de către membrii săi, în conformitate cu
principiile cooperatiste.
2) Cooperativă agricolă - o asociaţie
autonomă cu un număr nelimitat de membri, cu capital variabil, care exercită o
activitate economică, tehnică şi socială în interesul privat al membrilor săi.
6. Criterii de eligibilitate pentru beneficiari
Art. 10. - Solicitanţii trebuie să respecte următoarele
criterii de eligibilitate:
a) sunt eligibile pentru acordarea unui ajutor
financiar nerambursabil de:
• maximum 33.450 lei:
- persoanele fizice autorizate;
- întreprinderile individuale;
- întreprinderile familiale;
- microîntreprinderile;
• maximum 223.000 lei:
- întreprinderile mici şi mijlocii;
- asociaţiile care activează în domeniul agriculturii
(exceptându-le pe cele din domeniul producţiei primare agricole);
- societăţile cooperative şi cooperativele agricole;
- grupurile de producători;
• maximum 446.000 lei:
- parteneriatele formate din o IMM (beneficiar) şi o
instituţie de drept public sau privat atestată (partener).
Pentru a demonstra calitatea de IMM, solicitanţii
trebuie să completeze „Declaraţia privind încadrarea întreprinderii în
categoria întreprinderilor mici şi mijlocii", prevăzută în anexa nr. 1 la
Legea nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care a preluat
prevederile Comunicării CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
nr. C 118 din 20 mai 2003;
b) sunt întreprinderi
înregistrate la registrul comerţului şi îşi desfăşoară activitatea în România;
c) nu sunt în stare de insolvenţă, nu au afacerile
administrate de un judecător sindic, nu au nicio restricţie asupra activităţii
comerciale, nu sunt subiectul unor aranjamente între creditori sau nu se află
într-o altă situaţie similară cu cele menţionate anterior, reglementată prin
lege;
d) nu înregistrează datorii publice şi şi-au plătit la
timp taxele, obligaţiile şi alte contribuţii la bugetul de stat, bugetele
speciale şi bugetele locale prevăzute de legislaţia în vigoare;
e) reprezentantul legal al solicitantului nu a fost
supus niciunei condamnări în ultimii 3 ani de către nicio instanţă de judecată
din motive profesionale sau etic-profesionale;
f) nu sunt „societăţi în dificultate" conform
Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea si
restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004;
g) solicitantul demonstrează că
deţine resursele financiare necesare pentru cofinanţarea proiectului;
h) nu a fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene
de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care a făcut obiectul unei
astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral
recuperată;
i) valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate operatorului
economic pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenţi şi anul
fiscal în curs), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în
conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depăşeşte echivalentul în lei
a 200.000 euro (100.000 euro în cazul operatorilor economici care activează în
sectorul transporturilor);
j) pentru cheltuielile eligibile pentru finanţare în
cadrul prezentei scheme, solicitantul nu a mai beneficiat de alocări financiare
nerambursabile provenite din surse publice;
k) valoarea totală a finanţării nerambursabile
solicitate nu va depăşi limitele maxime aprobate anterior pentru fiecare
grup-ţintă;
l) contribuţia solicitantului
trebuie să aibă minimum valoarea procentuală stabilită pentru fiecare
grup-ţintă;
m) solicitantul se angajează să menţină proprietatea
asupra proiectului şi natura activităţii pentru care s-a acordat finanţarea
nerambursabilă (acestea nu trebuie să fie puse drept gaj sau închiriate) pentru
o perioadă de minimum 36 de luni de la finalizarea proiectului şi să asigure
exploatarea optimă şi mentenanţa în perioada de timp menţionată mai sus;
n) solicitantul trebuie să respecte principiul
neutralităţii tehnologice (de a nu favoriza o anumită marcă sau tehnologie);
o) compania solicitantului nu are drept principal
obiect de activitate vreunul dintre sectoarele interzise, de către
reglementările europene în cadrul schemelor de
minimis, de la primirea ajutoarelor financiare
nerambursabile;
p) solicitantul trebuie să demonstreze că nu a avut
întârzieri în rambursarea curentă sau anterioară a împrumuturilor comerciale
private ori publice şi a schemelor de creditare (dacă este cazul);
q) solicitantul trebuie să păstreze registre contabile
actualizate, în conformitate cu legislaţia din România;
r) solicitantul trebuie să demonstreze că nu are
pierderi financiare, în conformitate cu declaraţiile fiscale din anul
precedent;
s) solicitantul nu trebuie să
fi avut vreun incident de plată în anul fiscal precedent (de exemplu, emiterea
de cecuri neacoperite);
t) solicitanţii trebuie să fie în funcţiune şi trebuie
să fi înregistrat profit operaţional în anul 2007, aşa cum rezultă din
declaraţiile lor financiare pentru anul 2007 (bilanţ şi balanţă);
u) alte condiţii specificate în apelul de proiecte şi
în Ghidul solicitantului, fără a aduce atingere prevederilor în materie de
ajutor de stat.
Art. 11. -Verificarea condiţiilor de eligibilitate
prevăzute mai sus se realizează de către Comitetul de evaluare constituit, prin
ordin al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei, în cadrul PFN,
înainte de acordarea ajutorului.
7. Criterii de eligibilitate a proiectelor
Art. 12. - Pentru a fi eligibil
în cadrul acestei scheme, un proiect trebuie să îndeplinească următoarele
criterii:
- să întrunească cerinţele conformităţii
administrative, ale condiţiilor de eligibilitate a solicitantului şi a
costurilor proiectului, astfel cum sunt menţionate în prima etapă a procesului
de evaluare, detaliate în Manualul de evaluare al PFN;
- să obţină un coeficient de succes de minimum 0,700 în
urma parcurgerii etapei a doua a procesului de evaluare, conform metodologiei
descrise în Manualul de evaluare al PFN.
8. Criterii de
selecţie a proiectelor
Art. 13. - Evaluarea şi selecţia proiectelor se vor
efectua de Comitetul de evaluare, în conformitate cu următoarele criterii:
a) relevanţă - în ce măsură proiectul aduce inovare şi
este integrat (se consideră proiect integrat acea propunere care conţine
simultan cel puţin două priorităţi PFN, şi anume: prioritatea 1 cu prioritatea
2 sau prioritatea 1 cu prioritatea 3);
b) metodologie - fezabilitatea Planului de acţiune al
proiectului şi în ce măsură acesta conţine indicatori
verificabili în mod obiectiv;
c) sustenabilitate - sustenabilitatea proiectului în
termeni de poziţie pe piaţă şi resurse;
d) buget şi performanţă financiară - claritatea,
detalierea şi relevanţa bugetului proiectului propus, justificarea necesităţii
tuturor cheltuielilor în scopul implementării proiectului şi cota proprie de
finanţare a solicitantului;
e) capacitate de management - experienţa anterioară a
solicitantului în domeniul managementului de proiect şi, pentru grupul-ţintă C,
calitatea parteneriatului (complementaritate, profilurile participanţilor,
evidenţierea beneficiilor concrete şi reale ale IMM-ului solicitant).
Toate aceste criterii se regăsesc detaliate în Ghidul
solicitantului al PFN, precum şi în Manualul de evaluare al PFN.
9. Modalitatea de acordare a ajutorului de
minimis
Art. 14. - (1) Măsurile de sprijin oferite
solicitanţilor PFN definiţi la art. 9 se acordă în baza unei cereri de
finanţare, însoţită de documentele solicitate în apelul de proiecte, şi în baza
condiţiilor prezente în contractul de finanţare, însoţit de anexele sale.
(2) Măsurile de sprijin acordate în cadrul prezentei
scheme constau în alocări financiare nerambursabile din fonduri naţionale.
(3) Administratorul prezentei scheme va informa în scris
operatorii economici beneficiari cu privire la
cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme şi caracterul de minimis al acestuia3).
Art. 15. - (1) Valoarea maximă a finanţării acordate
prin această schemă este de:
• maximum 33.450 lei, în cazul:
- persoanelor fizice autorizate;
- întreprinderilor individuale;
- întreprinderilor familiale;
- microîntreprinderilor.
Contribuţia proprie a beneficiarului trebuie să fie de
minimum 15% din valoarea totală a proiectului;
• maximum 223.000 lei, în cazul:
- întreprinderilor mici şi
mijlocii;
- asociaţiilor care activează în domeniul agriculturii
(exceptându-le pe cele din domeniul producţiei primare agricole);
- societăţilor cooperative şi cooperativelor agricole;
- grupurilor de producători.
Contribuţia proprie a beneficiarului trebuie să fie de
minimum 25% din valoarea totală a proiectului;
• maximum 446.000 lei, în cazul:
- parteneriatelor formate din o IMM (beneficiarul) şi o
instituţie de drept public sau privat atestată (partener).
Contribuţia proprie a beneficiarului trebuie să fie de
minimum 40% din valoarea totală a proiectului.
(2) Contribuţia menţionată la alin. (1) va fi
asigurată fie din resurse proprii ale beneficiarului, fie prin finanţare
externă (de exemplu, credit bancar), într-o formă liberă de ajutor de stat.
(3) Cheltuielile neeligibile ale proiectului vor fi
suportate integral de către beneficiarul ajutorului de
minimis.
(4) Plafonul stabilit va fi exprimat în numerar, ca
valoare brută înainte de deducerea taxelor sau a altor obligaţii fiscale.
Art. 16. - Activităţile
eligibile ce fac obiectul prezentei scheme vor fi finanţate numai dacă au fost
iniţiate după semnarea contractului de finanţare dintre autoritatea
contractantă (Unitatea de management al proiectului „Economia bazată pe
cunoaştere") şi beneficiar, excepţie făcând achiziţia serviciilor de
consultanţă pentru pregătirea documentaţiei de proiect.
Art. 17. -In cadrul prezentei scheme, ajutorul de
minimis se va acorda sub formă de finanţare
nerambursabilă, eşalonat, pe etape de implementare a proiectului. Valoarea
ajutorului va fi actualizată folosindu-se o rată egală cu o rată de referinţă
stabilită de Comisia Europeană la momentul acordării ajutorului de minimis.
Art. 18. - (1) Pentru a beneficia de finanţare
nerambursabilă în cadrul acestei scheme, beneficiarul va da o declaraţie
privind ajutoarele de minimis primite în acel an fiscal şi alte ajutoare de minimis primite în ultimii 2 ani
fiscali (fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse
comunitare).
(2) Autoritatea contractantă va
acorda un ajutor de minimis după ce va verifica, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a
operatorului economic, faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei
perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în
curs, fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse
comunitare, nu depăşeşte pragul de 200.000 euro (100.000 euro pentru operatorii
economici care activează în domeniul transporturilor), echivalent în lei.
(3) In cazul în care valoarea
totală a ajutoarelor de minimis acordate unui operator economic pe o perioadă de 3 ani consecutivi,
cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu
prevederile prezentei scheme, depăşeşte pragul de 200.000 euro (100.000 euro
pentru operatorii economici care activează în domeniul transporturilor),
echivalent în lei, solicitantul nu poate beneficia de prevederile prezentei scheme nici chiar pentru acea fracţie din
ajutor care nu depăşeşte acest plafon.
(4) Autoritatea contractantă va verifica, pe baza
declaraţiei pe propria răspundere a operatorului economic, dacă solicitantul a
mai beneficiat de alte ajutoare de stat sau de
minimis pentru aceleaşi cheltuieli eligibile.
(5) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul
prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de
stat, în sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul CE, acordate pentru aceleaşi
costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului
de stat care depăşeşte intensitatea maximă stabilită în fiecare caz în parte
printr-un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată
de Comisia Europeană.
10. Cheltuielile eligibile
Art. 19. - Sunt eligibile pentru finanţare cheltuielile
generate de următoarele activităţi:
a) achiziţionarea utilajelor de producţie care să
conţină elemente inovatoare sau tehnologii moderne; şi
b) achiziţionarea de echipamente TIC (calculatoare,
periferice, reţelistică).
Una dintre categoriile a) sau b) sau o combinaţie a
acestora - maximum 60% din valoarea totală a
proiectului;
c) achiziţionarea drepturilor de exploatare a unei
invenţii brevetate (prin contract de cesiune sau licenţă); şi
d) achiziţionarea de licenţe software şi sisteme TIC
(aplicaţii software existente).
Una dintre categoriile c) sau d) sau o combinaţie a acestora - maximum 40% din valoarea totală a
proiectului;
e) achiziţionarea de aplicaţii software care pot
include următoarele: analiza proceselor, dezvoltarea aplicaţiei, implementarea
aplicaţiei şi procese de testare - maximum 40% din valoarea totală a
proiectului;
f) achiziţionarea de servicii de consultanţă pentru
planuri de afaceri pentru dezvoltarea soluţiilor de tip afaceri electronice
(e-business);
g) achiziţionarea de servicii de consultanţă pentru
studii de piaţă;
h) achiziţionarea de servicii de consultanţă pentru
pregătirea documentaţiei proiectelor;
i) achiziţionarea de servicii de consultanţă pentru
implementarea proiectului.
Una dintre categoriile f)-i) sau o combinaţie a
acestora - minimum 10% şi maximum 20% din valoarea totală a proiectului;
j) achiziţionarea de servicii de instruire (numai
taxele pentru cursuri) - minimum 10% şi maximum 20% din valoarea totală a
proiectului;
k) participarea la expoziţii şi târguri naţionale şi
internaţionale (numai taxa de participare); şi
l) servicii pentru marketing online.
Una dintre categoriile k) sau I) sau o combinaţie a acestora - maximum 10% din valoarea totală a
proiectului;
m) costuri pentru audit - maximum 10% din valoarea
totală a proiectului.
11. Durata de aplicare a schemei
Art. 20. - Prezenta schemă se aplică
de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până în anul 2010, în limita bugetului
alocat.
12. Bugetul schemei
Art. 21. - (1) Bugetul total al prezentei scheme pentru
perioada 2008-2010 este de 20.070.000 lei.
3) Aşa cum este
prevăzut la art. 3 din Regulamentul CE nr. 1.998/2006 din 15 decembrie 2006
pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutorului de minimis.
(2) Bugetul total al prezentei scheme este defalcat pe
ani astfel:
Anul
|
lei
|
2008
|
-
|
2009
|
15.070.000
|
2010
|
5.000.000
|
Art. 22. - Numărul maxim estimat al beneficiarilor
acestei scheme este de 500.
13. Modalitatea de derulare a schemei
Art. 23. - Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei, prin intermediul UMP, este autoritatea responsabilă de administrarea
prezentei scheme, urmând să asigure derularea acesteia şi fiind răspunzător
pentru buna ei desfăşurare.
Art. 24. - Procedura de implementare şi derulare a
schemei se desfăşoară după cum urmează:
Etapele cuprinse în procesul de
implementare al PFN sunt următoarele:
- lansarea apelului de proiecte;
- primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare;
- verificarea conformităţii administrative
(conformitatea cererilor şi a documentelor însoţitoare);
- verificarea criteriilor de eligibilitate,
atât cele ale solicitantului, cât şi cele ale costurilor proiectului propus.
Numai proiectele care trec de ultimele două etape intră
în etapa următoare:
- evaluarea prin notare, conform criteriilor prezentate
în Ghidul solicitantului;
- selecţia proiectelor
câştigătoare;
- semnarea contractului de finanţare;
- depunerea cererilor de rambursare, însoţite de
documentele justificative;
- acordarea finanţării nerambursabile - se face de
către UMP, numai pe baza documentelor justificative şi după verificarea
eligibilităţii cheltuielilor;
- monitorizarea procesului de implementare a
proiectelor, conform prevederilor contractuale;
- evaluarea de impact a PFN-ului.
Art. 25. - Pentru a beneficia de ajutorul acordat prin
prezenta schemă, solicitantul va depune la autoritatea contractantă o cerere de
finanţare, însoţită de documentele solicitate în Ghidul solicitantului.
Art. 26. - (1) Cererea de finanţare va fi însoţită de o
declaraţie pe propria răspundere prin care beneficiarul certifică faptul că nu
este îndeplinită nicio condiţie pentru a fi considerat „firmă în
dificultate", conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de
stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate (2004/C
244).
(2) Pentru a demonstra calitatea
de IMM, solicitanţii trebuie să completeze „Declaraţia privind încadrarea
întreprinderii în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii", prevăzută
în anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
(3) Solicitantul va depune, de
asemenea, o declaraţie pe propria răspundere, referitoare la alte ajutoare de
stat sau de minimis acordate
pentru aceleaşi costuri eligibile. Administratorul prezentei scheme are
obligaţia de a verifica respectarea regulii de
minimis.
(4) Administratorul prezentei
scheme are obligaţia de a verifica îndeplinirea tuturor condiţiilor de
eligibilitate, atât cele referitoare
la solicitant, cât şi cele referitoare la proiectul de investiţii finanţat.
Art. 27. - Detalierea modalităţii de derulare a
prezentei schemei se regăseşte în Ghidul solicitantului,
acesta fiind publicat pe site-urile www.mcti.ro şi www.ecomunitate.ro
Art. 28. - Data de la care se pot depune cererile de
finanţare şi documentele justificative la autoritatea contractantă va fi
anunţată înainte de lansarea apelului de proiecte.
14. Reguli privind
raportarea şi monitorizarea ajutoarelor
Art. 29. - Prezenta schemă va fi publicată integral pe
site-ul Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, la adresa www.mcti.ro, şi pe site-ul proiectului
„Economia bazată pe cunoaştere", la adresawww.ecomunitate.ro
Art. 30. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor
acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia
comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare
a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 175/2007.
Art. 31. - Furnizorul de ajutor de stat păstrează
evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată
de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza
prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile
necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia
comunitară în domeniul ajutorului de stat.
Art. 32. - (1) Furnizorul are obligaţia de a
supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune
măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta
schemă sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul
respectiv.
(2) Furnizorul are obligaţia de a transmite
Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat4), toate datele şi informaţiile
necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
(3) In cazul în care există îndoieli serioase cu
privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să
solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la
faţa locului.
(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive
privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile
legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la
data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
(6) Furnizorul va transmite
spre informare Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de
la data adoptării acesteia, conform art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 33. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va
transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de
zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care
Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării
condiţiilor prezentei scheme.
Art. 34. -Administratorul prezentei scheme are obligaţia
de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în
termenul solicitate de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în
vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în
sarcina furnizorului, conform art. 30, 31, 32 şi 33.
4) Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.