DECIZIE Nr.
951 din 30 octombrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (1) lit. b) si art. 22
alin. (1) din Normele privind circulatia materialelor lemnoase si controlul
circulatiei acestora si al instalatiilor de transformat lemn rotund, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 427 din 23 martie 2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 2 din 3 ianuarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Cristina Cătălina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 21 alin. (1) lit. b) şi art. 22 alin.
(1) din Normele privind circulaţia materialelor lemnoase şi controlul
circulaţiei acestora şi al instalaţiilor de transformat lemn rotund, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 427 din 23 martie 2004, excepţie ridicată de
Dorel Fetele în Dosarul nr. 908/288/2006 al Judecătoriei Râmnicu-Vâlcea.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele constată cauza în stare de judecată şi
acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
inadmisibilă, apreciind că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de art. 29
alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 12 aprilie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 908/288/2006, Judecătoria Râmnicu-Vâlcea a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 21
alin. (1) lit. b) şi art. 22 alin. (1) din Normele privind circulaţia
materialelor lemnoase şi controlul circulaţiei acestora şi al instalaţiilor de
transformat lemn rotund, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 427 din 23
martie 2004.
Excepţia a fost ridicată de Dorel Fetele într-o cauză
având ca obiect o plângere contravenţională.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale,
întrucât impun agenţilor economici modalitatea şi locul achiziţionării
registrului unic de control (Imprimeria Naţională), încălcându-se astfel
principiul libertăţii comerţului.
Judecătoria Râmnicu-Vâlcea apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, deoarece controlul
constituţionalităţii normelor aprobate prin hotărâri ale Guvernului nu intră în
competenţa Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât nu
îndeplineşte condiţiile prevăzute de art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 21
alin. (1) lit. b) şi art. 22 alin. (1) din Normele privind circulaţia
materialelor lemnoase şi controlul circulaţiei acestora şi al instalaţiilor de
transformat lemn rotund, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 427 din 23
martie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 328 din 16 aprilie 2004, cu
modificările aduse prin Hotărârea Guvernului nr. 363 din 22 martie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 286 din 30 martie 2006.
Textele de lege criticate au următorul conţinut:
- Art. 21 alin. (1) lit. b): „(1) Deţinătorii de depozite de materiale lemnoase, precum şi
deţinătorii instalaţiilor de transformat lemn rotund au următoarele obligaţii:
[...]
b) să deţină registrul unic de evidenţă a
materialelor lemnoase, să îl completeze corespunzător şi să înregistreze în
acesta avizele de însoţire corespunzătoare cantităţilor de materiale lemnoase
primite spre depozitare, prelucrare şi/sau comercializare, precum şi avizele de
însoţire corespunzătoare cantităţilor de materiale lemnoase expediate;"
- Art. 22 alin. (1): „Registrul
unic de evidenţă a materialelor lemnoase este
document cu regim special, are paginile numerotate,
iar tipărirea şi distribuirea în condiţiile legii a formularelor se asigură de
Compania Naţională «Imprimeria Naţională» - SA."
Excepţia este raportată la prevederile art. 135 alin.
(2) lit. a) din Constituţie potrivit cărora statul trebuie să asigure
libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil
pentru valorificarea tuturor factori lor de producţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că, potrivit art. 146 lit. d) teza întâi din Constituţie, aceasta „hotărăşte
asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele,
ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial", iar, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, „decide
asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj
comercial privind neconstitutionalitatea
unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o
ordonanţă [....]".
Aşa fiind, normele adoptate de Guvern nu pot constitui
obiect al controlului de constituţionalitate exercitat de Curtea
Constituţională. Pentru aceste motive, potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (6)
din Legea nr. 47/1992, instanţa judecătorească trebuia să constate că excepţia
de neconstituţionalitate este inadmisibilă şi să respingă cererea de sesizare a
Curţii Constituţionale. Intrucât instanţa de judecată nu s-a conformat acestor
dispoziţii legale, urmează ca excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 21 alin. (1) lit. b) şi art. 22 alin. (1) din Normele privind circulaţia
materialelor lemnoase şi controlul circulaţiei acestora şi al instalaţiilor de
transformat lemn rotund, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 427 din 23
martie 2004, să fie respinsă ca inadmisibilă de către Curtea Constituţională.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (1) lit. b) şi art. 22
alin. (1) din Normele privind circulaţia materialelor lemnoase şi controlul
circulaţiei acestora şi al instalaţiilor de transformat lemn rotund, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 427 din 23 martie 2004, excepţie ridicată de
Dorel Fetele în Dosarul nr. 908/288/2006 al Judecătoriei Râmnicu-Vâlcea.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 octombrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu