Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 308 din 14 iunie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 726 din 10 august 2005


SmartCity3


    Ioan Vida                 - presedinte
    Nicolae Cochinescu        - judecator
    Aspazia Cojocaru          - judecator
    Constantin Doldur         - judecator
    Kozsokar Gabor            - judecator
    Acsinte Gaspar            - judecator
    Petre Ninosu              - judecator
    Ion Predescu              - judecator
    Serban Viorel Stanoiu     - judecator
    Aurelia Rusu              - procuror
    Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Confederatia Nationala a Sindicatelor Libere din Romania - Fratia in Dosarul nr. 947/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata, aratand ca aceasta a mai facut obiectul unui dosar la Curtea Constitutionala si a fost respinsa, iar in cauza de fata nu au intervenit elemente noi, de natura a impune o schimbare a jurisprudentei.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 1 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 947/2004, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. Exceptia a fost ridicata de Confederatia Nationala a Sindicatelor Libere din Romania - Fratia cu prilejul solutionarii unei contestatii impotriva dispozitiei Primarului General al Municipiului Bucuresti prin care s-a respins notificarea privind un imobil revendicat in conformitate cu prevederile Legii nr. 10/2001.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine, in esenta, ca prevederile legale criticate incalca prevederile art. 21 si 44 din Constitutie. Astfel, textul de lege criticat precizeaza categoriile de persoane juridice indreptatite sa beneficieze de masuri reparatorii in natura sau prin echivalent. De asemenea, legea contine si o enumerare limitativa a conditiilor ce trebuie indeplinite pentru ca persoana juridica sa fie indreptatita la masuri reparatorii, fiind astfel inlaturate de la beneficiile acestei legi toate persoanele juridice care nu indeplinesc aceste conditii. Asadar, se sustine ca, prin "modul defectuos de redactare a textului de lege", este incalcat principiul constitutional al accesului liber la justitie, cuprins in art. 21, precum si dispozitiile constitutionale care garanteaza dreptul de proprietate privata, cuprinse in art. 44.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. In acest sens, arata ca textul de lege criticat nu impiedica accesul liber la justitie, dat fiind ca "orice persoana fizica sau juridica, nemultumita de modul de solutionare a cererii sale are posibilitatea de a se adresa instantei de judecata, prin exercitarea unei cai de atac prevazute de lege, cum de altfel a procedat si autorul exceptiei de neconstitutionalitate". Prevederile criticate nu contravin nici dispozitiilor art. 44 din Constitutie, deoarece "este firesc ca legiuitorul sa fi prevazut modalitatea in care se poate face dovada identitatii intre titularul dreptului de proprietate si cel care pretinde acest drept, iar, pe de alta parte, dispozitiile art. 3 lit. c) din Legea nr. 10/2001 consacra solutia si pentru situatia in care persoana juridica nu si-a mai continuat activitatea sau, desi desfiintata ori interzisa, nu si-a reluat activitatea dupa 1989, fiind astfel acoperite toate situatiile in care, in mod abuziv, au fost preluate imobile din proprietatea unor persoane juridice".
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. Astfel, "art. 3 lit. c) din Legea nr. 10/2001 nu impiedica nici o persoana juridica sa se adreseze justitiei [...]. Nici prevederile art. 44 din Constitutie nu sunt incalcate, deoarece Legea nr. 10/2001, in ansamblul ei, reprezinta un act reparator prin care se restabilesc drepturile de proprietate asupra unor imobile abuziv preluate in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, printr-o procedura administrativa simplificata".
    Guvernul considera ca textele de lege criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate. Astfel, se arata ca textul de lege criticat, delimitand sfera de aplicare a legii, enumera categoriile de persoane juridice care sunt indreptatite la masuri reparatorii, in natura sau prin echivalent, si instituie conditii pentru aplicarea acestor masuri, asa incat nu aduce nici o atingere principiului constitutional al accesului liber la justitie.
    Avocatul Poporului apreciaza ca nu poate fi retinuta incalcarea art. 21 din Constitutie, deoarece textul de lege criticat nu impiedica partile sa se adreseze justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor lor legitime. Se arata, in acest sens, ca Legea nr. 10/2001 contine norme cu caracter special in materia revendicarii imobiliare. Acest fapt insa nu impiedica persoanele interesate sa se prevaleze de dispozitiile legale generale, in materie, in cazul in care conditiile prevazute de actul normativ special nu sunt indeplinite. Nu poate fi retinuta nici incalcarea art. 44 din Constitutie, deoarece, in sensul jurisprudentei Curtii Constitutionale, "garantarea constitutionala a proprietatii private este, in mod necesar, subsecventa existentei unui titlu de proprietate, eliberat cu respectarea dispozitiilor legale".
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 3 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 4 aprilie 2005, dispozitii potrivit carora:
    "Sunt indreptatite, in intelesul prezentei legi, la masuri reparatorii constand in restituire in natura sau, dupa caz, prin echivalent [...]:
    c) persoanele juridice, proprietari ai imobilelor preluate in mod abuziv de stat, de organizatii cooperatiste sau de orice alte persoane juridice dupa data de 6 martie 1945; indreptatirea la masurile reparatorii prevazute de prezentul articol este conditionata de continuarea activitatii ca persoana juridica pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi sau de imprejurarea ca activitatea lor sa fi fost interzisa sau intrerupta in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, iar acestea sa-si fi reluat activitatea dupa data de 22 decembrie 1989, daca, prin hotarare judecatoreasca, se constata ca sunt aceeasi persoana juridica cu cea desfiintata sau interzisa, precum si partidele politice a caror activitate a fost interzisa sau intrerupta in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, daca si-au reluat activitatea in conditiile legii."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 21 si 44 din Constitutie, potrivit carora:
    - Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
    (3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.
    (4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.";
    - Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
    (2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire legala.
    (3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
    (4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice, religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
    (5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
    (6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
    (7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
    (8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al dobandirii se prezuma.
    (9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca art. 3 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 10/2001 prevede pentru persoanele juridice posibilitatea de a obtine restituirea imobilelor care fac obiect de reglementare al Legii nr. 10/2001. Potrivit acestui text, indreptatirea la restituire este conditionata, pe de o parte, de continuarea activitatii persoanei juridice respective de la data deposedarii pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 10/2001 si, pe de alta parte, de reluarea activitatii, in conditiile legii, dupa 22 decembrie 1989, in cazul persoanelor juridice a caror activitate a fost intrerupta ori interzisa in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. De asemenea, prevederea legala criticata precizeaza ca vocatia la restituire a persoanelor juridice a caror activitate a fost interzisa in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 este conditionata de existenta unei hotarari judecatoresti prin care sa se constate ca persoana juridica constituita dupa decembrie 1989 este aceeasi persoana juridica cu cea desfiintata sau interzisa. Sunt exceptate partidele politice, in cazul carora nu este necesara o astfel de hotarare judecatoreasca, fiind suficienta reluarea activitatii, in conditiile legii.
    Curtea constata ca aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, ridicata de aceeasi confederatie sindicala, a mai facut obiectul controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 165 din 22 martie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 9 mai 2005, Curtea a retinut ca "textul de lege criticat nu incalca principiul accesului liber la justitie, prevazut in art. 21 din Constitutie, ci conditioneaza exercitarea acestui drept de indeplinirea anumitor conditii prevazute de lege. Potrivit jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, de exemplu Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, liberul acces la justitie semnifica faptul ca orice persoana se poate adresa instantelor judecatoresti pentru apararea drepturilor, a libertatilor sau a intereselor sale legitime, iar nu faptul ca acest drept nu poate fi supus nici unei conditionari". Deoarece nu au intervenit elemente noi, de natura a impune o schimbare a jurisprudentei, considerentele si solutia amintite isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata.
    De altfel, asupra masurilor reparatorii instituite prin lege, Curtea Constitutionala s-a pronuntat deseori, spre exemplu prin Decizia nr. 483 din 11 decembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 4 februarie 2004, retinand ca "este dreptul suveran al legiuitorului de a aprecia intinderea si amploarea masurilor pe care le stabileste prin lege, iar sub aspectele practice pe care le-ar presupune o apreciere asupra oportunitatii vreunei masuri reparatorii, Curtea nu numai ca nu s-ar putea pronunta, dar, in principiu, n-ar putea sa completeze sau sa schimbe masuri legislative existente, devenind astfel legiuitor pozitiv".
    In ceea ce priveste pretinsa incalcare a principiului constitutional al garantarii dreptului de proprietate privata, prevazut in art. 44 din Constitutie, prin excluderea de la aplicarea Legii nr. 10/2001 a unor categorii de persoane juridice, Curtea constata ca aceasta sustinere nu este intemeiata. Dupa cum s-au pronuntat atat Curtea Constitutionala, spre exemplu in Decizia nr. 41 din 4 februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210 din 31 martie 2003, cat si Curtea Europeana a Drepturilor Omului, in cauza Fernandez-Molina Gonzales s.a. contra Spaniei din 18 octombrie 2002, dispozitiile privind garantarea si ocrotirea proprietatii se aplica numai titularilor dreptului de proprietate; or, in prezenta cauza, categoriile de persoane juridice la care se refera autorul exceptiei nu si-au stabilit calitatea de proprietar.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Confederatia Nationala a Sindicatelor Libere din Romania - Fratia in Dosarul nr. 947/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 14 iunie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Madalina Stefania Diaconu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 308/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 308 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 308/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu