ORDIN Nr. 38
din 12 octombrie 2007
pentru aprobarea Procedurii
de solutionare a neintelegerilor legate de incheierea contractelor dintre
operatorii economici din sectorul energiei electrice, a contractelor de
furnizare a energiei electrice si a contractelor de racordare la retea
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 751 din 6 noiembrie 2007
Având în vedere referatul de aprobare întocmit de
Departamentul control şi protecţia consumatorilor,
în conformitate cu prevederile Procesului-verbal al
şedinţei Comitetului de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 12 octombrie 2007,
în temeiul art. 9 alin. (8) şi (9) şi al art. 11 alin.
(2) lit. a) şi j) din Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare in Domeniul Energiei emite urmatorul
ordin
Art. 1. - Se aprobă
Procedura de soluţionare a neînţelegerilor legate de încheierea contractelor
dintre operatorii economici din sectorul energiei electrice, a contractelor de
furnizare a energiei electrice şi a contractelor de racordare la reţea,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei nr. 31/2002 pentru aprobarea Procedurii de soluţionare a
neînţelegerilor apărute la încheierea contractelor în sectorul energiei
electrice şi termice, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 845 din 22 noiembrie 2002, precum şi
Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul
Energiei nr. 18/2004 pentru aprobarea Procedurii de soluţionare a
neînţelegerilor privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de
interes public şi emiterea avizelor de amplasament, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 680 din 28 iulie
2004.
Art. 3. - Operatorii economici furnizori, distribuitori,
transportatori şi producători de energie electrică şi termică în cogenerare,
precum şi consumatorii din sectorul energiei electrice vor respecta prevederile
prezentului ordin.
Art. 4. - Operatorii economici furnizori,
distribuitori, transportatori şi producători de energie electrică şi termică în
cogenerare vor elabora propria procedură de mediere a neînţelegerilor apărute
la încheierea contractelor în sectorul energiei electrice, în termen de 30 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin.
Art. 5. - Departamentul control şi protecţia
consumatorilor şi Direcţia juridică din cadrul Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
Gergely Olosz
ANEXĂ
PROCEDURĂ
de soluţionare a neînţelegerilor legate de încheierea
contractelor dintre operatorii economici din sectorul energiei electrice, a
contractelor de furnizare a energiei electrice şi a contractelor de racordare
la reţea
CAPITOLUL I
Scop
Art. 1. -Autoritatea Naţională de Reglementare în
Domeniul Energiei, denumită în continuare Autoritate competentă, soluţionează
neînţelegerile care pot interveni la încheierea contractelor între operatorii
economici din sectorul energiei electrice, a contractelor de furnizare a
energiei electrice, precum şi a contractelor de racordare la reţea, în
conformitate cu Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 2. - Prezenta procedură este elaborată în scopul
creării unui mecanism de soluţionare operativă, eficientă, transparentă şi
echidistantă a neînţelegerilor apărute la încheierea contractelor în sectorul
energiei electrice.
CAPITOLUL II
Domeniu de aplicare
Art. 3. - Prezenta procedură stabileşte tipurile
neînţelegerilor apărute la încheierea contractelor în sectorul energiei
electrice, care sunt supuse spre analiză Autorităţii competente, precum şi
modalităţile şi etapele de soluţionare a acestora.
Art. 4. - (1) Sunt supuse prevederilor prezentei
proceduri:
a) neînţelegerile apărute la încheierea contractelor
dintre operatorii economici din sectorul energiei electrice, a contractelor de
furnizare a energiei electrice şi a contractelor de racordare la reţea;
b) neînţelegerile apărute la încheierea actelor
adiţionale prin care se preiau prevederi ca urmare a modificării legislaţiei
sau de reglementare.
(2) Neînţelegerile apărute la încheierea contractelor
în sectorul energiei electrice pot avea ca obiect:
a) clauze negociabile din contractele-cadru elaborate
de Autoritatea competentă conform prevederilor legale în vigoare;
b) clauze noi, care sunt conforme legislaţiei în
vigoare în domeniu şi pe care părţile doresc să le includă în contractele pe care le încheie;
c) clauze minimale din contractele-cadru, cărora
părţile le dau interpretări diferite.
(3) Neînţelegerile apărute la încheierea contractelor
de racordare pot avea ca obiect şi modul de respectare a prevederilor
Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la reţelele de interes public,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2003, de către emitenţii avizelor tehnice
de racordare şi a prevederilor Metodologiei pentru emiterea avizelor de
amplasament de către operatorii de reţea , aprobată prin Ordinul preşedintelui
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 38/2003.'
Art. 5. - Nu intră sub incidenţa prevederilor prezentei
proceduri:
a) neînţelegerile apărute la contractele în curs de
derulare, cu excepţia art. 4 alin. (1) lit. b);
b) neînţelegerile asupra unor probleme ce nu fac
obiectul reglementărilor în vigoare din sectorul energiei electrice;
c) neînţelegerile a căror rezolvare, conform legii,
intră în competenţa instanţelor judecătoreşti sau a altor organe abilitate,
inclusiv aspecte legate de proprietate pentru capacităţi energetice existente;
d) solicitările de eliberare a amplasamentelor prin
devierea/ reamplasarea capacităţilor energetice existente.
CAPITOLUL III
Definiţii
Art. 6. - Termenii utilizaţi
sunt definiţi în anexa nr. 1.
CAPITOLUL IV
Documente de referinţă
Art. 7. -Aplicarea dispoziţiilor prezentei proceduri se
face prin coroborarea cu prevederile următoarelor acte normative:
a) Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la
reţelele electrice de interes public, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
867/2003;
c) Metodologia pentru emiterea avizelor de amplasament
de către operatorii de reţea, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 38/2003;
d) contractele-cadru emise de Autoritatea competentă.
CAPITOLUL V
Soluţionarea neînţelegerilor apărute la încheierea
contractelor
SECŢIUNEA 1
Aspecte generale
Art. 8. - (1) Soluţionarea neînţelegerilor apărute în
faza precontractuală se face de către Autoritatea competentă prin declanşarea
procedurii de soluţionare în baza unei cereri înaintate de una sau de ambele
părţi implicate, în care se prezintă neînţelegerile apărute în cursul
negocierilor pentru încheierea contractului.
(2) In cazul neînţelegerilor precontractuale, în care
una dintre părţi este o structură organizatorică, din cadrul unui operator economic furnizor, distribuitor, transportator
sau producător de energie electrică ori termică în cogenerare, care are
atribuţii de a stabili relaţii contractuale, declanşarea procedurii de
soluţionare a neînţelegerii se va face numai după parcurgerea procedurii de
mediere la nivelul operatorului economic de care aparţine structura
organizatorică respectivă.
(3) Pentru un contract se pot depune cel mult două
cereri de soluţionare a neînţelegerilor apărute la încheierea acestuia, cu
subiecte distincte, cereri care vor fi analizate şi soluţionate separat.
(4) Limba oficială utilizată pe parcursul desfăşurării
acestei proceduri este limba română, iar documentele redactate într-o limbă
străină vor fi însoţite de traducerea legalizată.
(5) Pe parcursul soluţionării cererii, părţile vor fi
tratate în mod egal şi nediscriminatoriu.
(6) Soluţionarea neînţelegerilor apărute la încheierea
contractelor presupune parcurgerea următoarelor etape: medierea la nivelul
operatorului economic, în condiţiile alin. (2), procedura prealabilă şi
procedura propriu-zisă.
SECŢIUNEA a 2-a
Medierea la nivelul operatorului economic
Art. 9. - (1) Declanşarea medierii în condiţiile art. 8
alin. (2) are loc în momentul primirii de către operatorul economic a cererii
prin care una sau ambele părţi implicate solicită acestuia medierea cu privire
la modul de soluţionare a neînţelegerii apărute la încheierea contractului.
(2) Cererea de declanşare a procedurii de mediere va fi
însoţită de documentele pe care partea/părţile îşi întemeiază susţinerile.
(3) Operatorul economic va analiza neînţelegerile în baza propriei proceduri de mediere şi va formula
soluţii de rezolvare a acestora în termen de 15 zile lucrătoare, calculate de
la data înregistrării cererii de mediere.
(4) Operatorul economic este obligat să asigure
imparţialitatea şi transparenţa pe parcursul procedurii de mediere.
Art. 10. - După formularea soluţiei de mediere la nivelul
operatorului economic, părţile au următoarele opţiuni :
a) îşi însuşesc soluţia dată de operatorul economic,
iar în acest caz neînţelegerea se consideră rezolvată;
b) una sau ambele părţi nu îşi însuşesc soluţia dată
de operatorul economic şi declanşează procedura prealabilă la nivelul
Autorităţii competente, prin transmiterea cererii în termen de maximum 15 zile
lucrătoare, calculate de la data primirii răspunsului formulat de operatorul
economic, prin scrisoare cu confirmare de primire şi, după caz, prin fax; în
cazul netransmiterii cererii în termenul menţionat, Autoritatea competentă
consideră că neînţelegerea a fost soluţionată.
SECŢIUNEA a 3-a
Procedura
prealabilă
Art. 11. - Declanşarea procedurii prealabile are loc în
momentul primirii cererii prin care una sau ambele părţi implicate solicită
recomandarea Autorităţii competente cu privire la modul de soluţionare a
neînţelegerii apărute la încheierea contractului, dacă sunt îndeplinite
condiţiile prevăzute la art. 10 lit. b).
Art. 12. - Etapele procedurii prealabile sunt:
a) primirea cererii prin care se solicită recomandarea
Autorităţii competente;
b) analizarea documentaţiei pe care partea/părţile îşi
întemeiază susţinerile;
c) redactarea recomandării de către Autoritatea
competentă şi transmiterea acesteia părţilor.
Art. 13. - (1) Cererea de declanşare a procedurii
prealabile va fi însoţită de documentele pe care partea/părţile îşi întemeiază
susţinerile.
(2) Documentele ce însoţesc cererea de declanşare a
procedurii prealabile constau în:
a) copie a contractului în divergenţă;
b) tabel în care se precizează punctele rămase în
divergenţă, poziţia părţilor şi documentele pe care părţile îşi întemeiază
susţinerile, după modelul prevăzut în anexa nr. 3;
c) documente financiare, după caz;
d) corespondenţa dintre părţi, relevantă pentru
contractul respectiv;
e) decizii ale organelor jurisdicţionale;
f) extrase din reglementările legale în vigoare,
necesare soluţionării neînţelegerii;
g) alte documente cuprinzând informaţii tehnice sau de
altă natură, necesare soluţionării neînţelegerii;
h) soluţia dată la nivelul operatorului economic
respectiv sau dovada sesizării acestuia în cazul neprimirii răspunsului.
(3) In cazul neînţelegerilor de tipul celor prezentate
la art. 4 alin. (3), cererea de declanşare a procedurii prealabile va fi
însoţită, după caz, şi de :
a) documentaţia depusă pentru obţinerea avizului tehnic
de racordare/de amplasament, în copie certificată;
b) un exemplar din studiul de coexistenţă/fişa de
coexistenţă/ studiul de soluţie pentru racordarea la reţea/pentru eliberarea
amplasamentului;
c) documentaţia depusă pentru încheierea contractului
de racordare/pentru eliberarea amplasamentului/pentru realizarea condiţiilor de
coexistenţă, în copie certificată ;
d) avizul tehnic de racordare/avizul de amplasament, în
copie certificată;
e) documentaţia depusă pentru punerea sub tensiune a
instalaţiei de utilizare.
(4) Certificarea copiilor documentelor
prevăzute la alin. (2) şi (3) se face de către partea care le prezintă. Aceasta
conţine precizarea „conform cu originalul", data, numele în clar al celui
care face certificarea, semnătura acestuia şi ştampila unităţii respective.
Art. 14. - (1) Redactarea şi
transmiterea recomandării se fac în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la
data primirii cererii.
(2) Se pot cere părţilor documente suplimentare,
referitoare la neînţelegerea reclamată, în termen de maximum 10 zile lucrătoare
de la data primirii cererii, atunci când se consideră necesar.
(3) Dacă documentele suplimentare solicitate sunt
transmise în termenul stabilit de Autoritatea competentă, redactarea şi
transmiterea recomandării se vor face în termen de maximum 15 zile lucrătoare
de la data primirii acestora.
(4) In cazul în care documentele suplimentare solicitate
nu sunt transmise în termenul stabilit de Autoritatea competentă, recomandarea
va fi redactată pe baza documentelor existente.
(5) Recomandarea se comunică ambelor părţi implicate
prin scrisoare cu confirmare de primire şi, după caz, prin fax.
Art. 15. - (1) Părţile au obligaţia de a confirma
însuşirea, în totalitate sau în parte, sau neînsuşirea recomandării Autorităţii
competente, în termen de maximum 15 zile lucrătoare, calculate de la data
primirii răspunsului prin scrisoare cu confirmare de primire şi, după caz, prin
fax.
(2) In cazul în care părţile nu comunică răspunsul în
termenul prevăzut la alin. (1), se prezumă că şi-au însuşit recomandarea
Autorităţii competente, iar procedura se consideră încheiată.
Art 16. - (1) In situaţia când părţile îşi însuşesc
parţial recomandarea, acestea redactează un proces-verbal, în care includ
clauzele rămase în divergenţă şi poziţia fiecăreia dintre părţi, cu argumentele pe care îşi
întemeiază susţinerile, după modelul prevăzut în anexa nr. 3. Documentele pe
care părţile îşi întemeiază susţinerile vor fi anexate la procesul-verbal şi
transmise la Autoritatea competentă, odată cu cererea de soluţionare a
neînţelegerii apărute la încheierea contractelor, pentru continuarea cu etapa
propriu-zisă a procedurii.
(2) In cazul în care părţile nu îşi însuşesc
recomandarea sau una dintre părţi refuză semnarea procesului-verbal, fiecare
parte are obligaţia de a-şi justifica în scris poziţia conform notei
justificative prevăzute în anexa nr. 4, pe care o va transmite Autorităţii
competente, împreună cu solicitarea de declanşare a procedurii propriu-zise de
soluţionare a neînţelegerilor rămase în divergenţă şi cu orice alt document
care îi justifică poziţia.
SECŢIUNEA a 4-a
Procedura propriu-zisă
Art. 17. - Declanşarea procedurii propriu-zise are loc
în momentul primirii cererii prin care una sau ambele părţi implicate, împreună
sau separat, solicită Autorităţii competente soluţionarea neînţelegerilor
rămase în urma recomandării formulate în etapa anterioară.
Art. 18. - Etapele procedurii propriu-zise sunt:
a) primirea cererii de declanşare a procedurii
propriu-zise;
b) constituirea Comisiei de analiză şi soluţionare a
neînţelegerilor;
c) pregătirea audierii şi convocarea părţilor;
d) audierea părţilor;
e) emiterea deciziei şi transmiterea acesteia părţilor.
Art. 19. - (1) Cererea de soluţionare a neînţelegerii,
întocmită după modelul prevăzut în anexa nr. 2, va fi însoţită de
procesul-verbal redactat şi semnat de părţi sau de nota justificativă, în
conformitate cu precizările art. 16, şi va fi transmisă Autorităţii competente.
(2) Dacă soluţionarea neînţelegerii apărute la
încheierea contractelor este solicitată doar de una dintre părţi, aceasta va
comunica celeilalte părţi un exemplar al cererii; dovada comunicării cererii
către cealaltă parte va fi transmisă la Autoritatea competentă odată cu
cererea. In cazul în care părţile nu au încheiat procesul-verbal, vor transmite
direct Autorităţii competente punctul de vedere, întocmit conform modelului
prevăzut în anexa nr. 4.
(3) La cererea transmisă Autorităţii competente vor
fi anexate, dacă este cazul, documente justificative suplimentare, care pot
contribui la clarificarea situaţiei create, precum şi motivul pentru care nu a
fost încheiat procesul-verbal menţionat la alin. (1).
(4) Părţile vor prezenta documentele în copie
certificată.
(5) Toate documentele
prezentate de părţile implicate pe parcursul derulării unei proceduri de
soluţionare a neînţelegerilor precontractuale rămân în arhiva Autorităţii
competente.
(6) Documentele vor fi transmise în aceeaşi zi atât
Autorităţii competente (într-un singur exemplar), cât şi celeilalte părţi
implicate, prin grija părţii care deţine documentul în original.
Art. 20. - (1) Autoritatea competentă, prin
compartimentul de specialitate, stabileşte Comisia de analiză şi soluţionare a
neînţelegerilor, denumită în continuare Comisie.
(2) Comisia este alcătuită dintr-un număr impar de
membri cu drept de vot, dar nu mai puţin de 3, şi un secretar.
(3) Comisia va fi compusă din angajaţi ai
compartimentului de specialitate, un angajat al compartimentului juridic şi,
după caz, angajaţi ai celorlalte compartimente din cadrul Autorităţii
competente.
(4) Pentru soluţionarea neînţelegerii apărute la
încheierea contractelor, Autoritatea competentă poate apela şi la consultanţi,
persoane fizice/juridice. Consultanţii nu vor face
parte din Comisie.
(5) Contravaloarea serviciului prestat de consultanţi
va fi suportată conform reglementărilor emise de Autoritatea competentă.
Art. 21. - (1) In vederea pregătirii audierii, Comisia
poate cere părţilor informaţii suplimentare, completarea documentaţiei depuse
şi/sau precizări scrise, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la primirea
cererii de declanşare a procedurii propriu-zise de soluţionare a
neînţelegerilor precontractuale.
(2) Convocarea părţilor în vederea audierii se face cu
cel puţin 2 zile lucrătoare înainte de termenul fixat.
(3) Comunicarea convocării se va face prin scrisoare cu
confirmare de primire şi prin fax, dacă este posibil.
(4) Comunicările se fac la adresele indicate de părţi
în cerere. Schimbările ulterioare ale adresei nu vor fi luate în considerare
decât dacă Autoritatea competentă este înştiinţată în prealabil.
Art. 22. -Audierea are loc, de regulă, la sediul
Autorităţii competente, în termen de cel mult 15 zile lucrătoare, calculate de
la data înregistrării cererii sau, după caz, de la data primirii datelor
solicitate.
Art. 23. - (1) Părţile pot participa la audiere
personal sau prin reprezentanţii legali. In ambele cazuri, părţile vor prezenta
împuterniciri din partea conducerii operatorilor economici.
(2) Oricare dintre părţi poate cere ca audierea să se
facă în lipsa ei, pe baza cererii şi a actelor depuse. Solicitarea se va face
în scris.
(3) Lipsa uneia dintre părţi de la dezbateri nu
determină oprirea/întreruperea derulării procedurii sau luarea unei hotărâri în
defavoarea ei.
(4) Dacă ambele părţi, deşi înştiinţate, nu se prezintă
la dezbateri, Comisia îşi va continua activitatea.
(5) Prin excepţie de la alin. (4), dacă părţile
solicită, în prealabil, reprogramarea audierii, Comisia poate amâna o singură
dată audierea.
(6) Audierea reprogramată va avea loc în termen de
maximum 5 zile lucrătoare de la data fixată iniţial şi va fi comunicată
părţilor, în conformitate cu prevederile art. 21.
Art. 24. - (1) In cadrul audierii părţile îşi exprimă
punctele de vedere.
(2) Expunerea părţilor va fi clară şi concisă, cu
argumente de drept şi/sau de fapt.
(3) După ce fiecare parte îşi prezintă poziţia, membrii
Comisiei pot pune întrebări pentru clarificarea aspectelor divergente.
Art. 25. - (1) In vederea apărării intereselor legitime
ale părţilor, membrii Comisiei şi consultanţii sunt obligaţi să nu publice şi
să nu divulge datele şi informaţiile de care iau cunoştinţă în această
calitate, fără a avea acordul scris al părţii implicate.
(2) Dosarul este confidenţial.
Nicio altă persoană în afara părţilor, a Comisiei şi a conducerii Autorităţii
competente nu are acces la dosar fără acordul scris al părţilor şi fără
încuviinţarea Comisiei, cu excepţia situaţiei în care aceste date sunt
solicitate de către o autoritate a statului, în condiţiile legii.
Art. 26. - (1) Proiectul de decizie va fi elaborat în
termen de 5 zile lucrătoare de la data la care a avut loc audierea şi va fi supus
aprobării preşedintelui Autorităţii competente.
(2) Proiectul de decizie se va adopta cu majoritate simplă de voturi. Este interzisă abţinerea
membrilor Comisiei de la vot.
(3) Proiectul de decizie va cuprinde soluţia la care
au ajuns membrii Comisiei şi va reflecta concluziile la care s-a ajuns în urma
audierii părţilor, a analizării faptelor, a susţinerilor şi documentelor
existente la dosar.
Art. 27. - Proiectul de decizie va cuprinde :
a) elementele de identificare a părţilor în
divergenţă (numele/denumirea părţilor, domiciliul, calitatea acestora);
b) motivele de drept şi/sau de
fapt;
c) obiectul neînţelegerii;
d) soluţia dată.
Art. 28. - (1) Comunicarea deciziei va fi făcută
părţilor în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data emiterii acesteia,
prin scrisoare recomandată şi prin fax.
(2) Procedura de soluţionare a neînţelegerii apărute la
încheierea contractelor se încheie odată cu comunicarea deciziei către părţi,
dacă decizia respectivă nu este contestată, sau odată cu comunicarea
răspunsului Autorităţii competente la eventuala contestaţie.
Art. 29. - (1) Faţă de părţi decizia Autorităţii
competente prin care se soluţionează neînţelegerea apărută are caracter
obligatoriu.
(2) Decizia poate fi contestată la Autoritatea
competentă de partea care se consideră vătămată, în termen de 30 de zile
calendaristice de la comunicarea acesteia.
(3) Răspunsul Autorităţii competente la contestaţie va
fi comunicat părţii vătămate în termen de 15 zile calendaristice de la
înregistrarea contestaţiei.
(4) Dacă partea vătămată este nemulţumită de soluţia
dată contestaţiei sale, se poate adresa Curţii de Apel Bucureşti - Secţia
contencios administrativ, conform prevederilor Legii nr. 13/2007, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 30. - Termenele pentru desfăşurarea etapelor
şi/sau acţiunilor prevăzute în cadrul cap.V secţiunea a 3-a şi a 4-a pot fi
depăşite, cu acordul conducerii Autorităţii competente, dacă obiectul
neînţelegerii are implicaţii deosebite asupra siguranţei funcţionării
sistemului electroenergetic sau activităţii consumatorilor/operatorilor economici respectivi.
Art. 31. - (1) Pe toată durata procedurii, dar nu mai
târziu de data emiterii deciziei Autorităţii competente cu privire la
neînţelegerea respectivă, părţile pot soluţiona pe cale amiabilă neînţelegerea
apărută.
(2) Părţile sunt obligate să comunice Autorităţii
competente înţelegerea la care au ajuns, în termen de 24 de ore de la data la
care neînţelegerea s-a soluţionat, fără a se depăşi termenul menţionat la alin.
(1).
Art. 32. - Autoritatea competentă poate completa sau
corecta erorile materiale din conţinutul deciziei, după comunicarea acesteia
părţilor.
Art. 33. - (1) Dosarul se păstrează la sediul
Autorităţii competente un an de la data emiterii deciziei prin care este
soluţionată neînţelegerea, iar dacă aceasta este contestată, perioada de un an
se socoteşte de la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii
judecătoreşti.
(2) Evidenţa dosarelor şi a deciziilor Autorităţii competente
privind soluţionarea neînţelegerilor se va ţine în registre speciale, prin grija compartimentului de specialitate.
Art. 34. - Pentru asigurarea medierii la nivelul
operatorilor economici în condiţiile art. 9, aceştia vor elabora proceduri
proprii pentru aplicarea prevederilor prezentei proceduri, în termen de 30 de
zile calendaristice de la data publicării prezentului ordin în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 35. - Prevederile prezentei proceduri se
completează cu dispoziţiile legale în vigoare.
Art. 36. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta procedură.
ANEXA Nr.1 la
procedură
DEFINIŢII
Acces la reţeaua electrică de interes
public
|
Dreptul operatorilor economici care produc şi/sau furnizează
energie electrică, precum şi al consumatorilor de energie electrică de a se
racorda şi de a folosi, în condiţiile legii, reţelele electrice de transport
şi distribuţie
|
Audiere
|
Etapă a procedurii propriu-zise de soluţionare a neînţelegerilor
apărute la încheierea contractelor în cadrul căreia părţile îşi expun
punctele de vedere şi argumentele pe care le consideră pertinente, depun
documente suplimentare, considerate relevante pentru soluţionarea
neînţelegerii, cu posibilitatea de a se formula întrebări pentru clarificarea
neînţelegerii
|
Autoritate competentă
|
Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
|
Aviz de amplasament
|
Răspunsul scris al operatorului de reţea la cererea unui
solicitant, în care se precizează punctul de vedere al acestuia faţă de
propunerea de amplasament al obiectivului solicitantului
|
Aviz tehnic de racordare
|
Aviz scris valabil numai pentru un anumit
amplasament, care se emite de către operatorul de reţea, la cererea unui
utilizator, asupra posibilităţilor şi condiţiilor de racordare la reţeaua
electrică, pentru satisfacerea cerinţelor utilizatorului precizate la
solicitarea avizului
|
Capacitate energetică
|
Instalaţiile de producere a energiei electrice sau a energiei
termice în cogenerare, reţele electrice şi alte echipamente electroenergetice
|
Compartiment de specialitate
|
Compartiment din cadrul autorităţii competente, care are
atribuţii în soluţionarea neînţelegerilor apărute la încheierea contractelor
|
Contract de racordare
|
Contract prin care un operator de reţea se angajează să realizeze
instalaţia pentru racordarea solicitantului la reţeaua electrică, iar acesta
se angajează să achite operatorului de reţea tariful de racordare
|
Decizie
|
Document cu caracter obligatoriu pentru părţi, emis de
Autoritatea competentă, prin care se soluţionează neînţelegerile apărute la
încheierea contractelor
|
Operator de distribuţie
|
Orice persoană care deţine, sub orice titlu, o reţea electrică de
distribuţie şi este titulară a unei licenţe de distribuţie prin care răspunde
de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacă este necesar, dezvoltarea
reţelei de distribuţie într-o anumită zonă şi, acolo unde este aplicabil,
interconectarea acesteia cu alte sisteme, precum şi de asigurarea capacităţii
pe termen lung a sistemului de a răspunde cererilor rezonabile privind
distribuţia energiei electrice
|
Fişă de coexistenţă
|
Document tehnic în care se menţionează şi se compară condiţiile
stabilite în norme pentru coexistenţa între instalaţiile electrice şi
obiectivul pentru care se solicită avizul de amplasament, cu date concrete
specifice amplasamentului respectiv
|
Furnizor
|
Persoană juridică, titulară a unei licenţe de furnizare
|
Instalaţie de utilizare
|
Instalaţie electrică a utilizatorului, în aval de punctul de
delimitare
|
Mediere
|
Procesul prin intermediul căruia două părţi se întâlnesc cu o a
treia parte, care intermediază negocierea ajutând părţile să îşi identifice
interesele şi să soluţioneze conflictul într-un mod acceptabil pentru ambele
părţi
|
Neînţelegeri (apărute)
|
Neînţelegeri apărute la încheierea contractelor în sectorul
energiei electrice
|
Părţi
|
Persoanele fizice/juridice care încheie un contract în sectorul
energiei electrice
|
Producător de energie electrică
|
Persoană fizică sau juridică, titulară de licenţă, având ca
specific activitatea de producere a energiei electrice, inclusiv în
cogenerare
|
Recomandare
|
Punctul de vedere al Autorităţii competente cu privire la modul
de soluţionare a neînţelegerii apărute la încheierea contractelor în sectorul
energiei electrice
|
Reţea electrică de interes public
|
Reţeaua electrică la care se pot racorda cel puţin 2 utilizatori
|
Sectorul energiei electrice
|
Ansamblul activităţilor şi instalaţiilor
de producere a energiei electrice şi a energiei termice în cogenerare,
transport, servicii de sistem, distribuţie şi furnizare a energiei electrice,
inclusiv importul şi exportul energiei electrice, precum şi schimburile
naturale şi/sau de avarie cu sistemele electroenergetice ale ţărilor vecine
|
Studiu de coexistenţă
|
Documentaţie tehnico - economică în care se determină, pe bază de
calcule, măsurători, observaţii etc. implicaţiile de natură mecanică şi/sau
electrică pe care le are asupra reţelei electrice amplasarea unor
construcţii, instalaţii sau reţele de altă natură pe elementele, în culoarul
sau zonele de protecţie şi/sau de siguranţă ale acesteia şi se stabilesc,
dacă este cazul, lucrările necesare pentru îndeplinirea condiţiilor de coexistenţă
stabilite de norme şi costurile acestor lucrări
|
Studiu de soluţie pentru eliberarea amplasamentului
|
Documentaţie tehnico-economică prin care se analizează şi se
stabilesc soluţii pentru devierea şi/sau mutarea instalaţiilor electrice
aflate pe amplasamentul unui obiectiv, în vederea eliberării acestuia şi se
stabilesc costurile lucrărilor necesare
|
Studiu de soluţie pentru racordarea la reţea
|
Documentaţie tehnico-economică în care, pe baza datelor şi a
cerinţelor unui utilizator şi a caracteristicilor reţelei, se stabilesc, se
analizează şi se propun variante raţionale, posibile tehnic şi fezabile
economic, pentru soluţii de racordare la reţea a instalaţiei utilizatorului
|
Operator de transportator
|
Orice persoană care deţine, sub orice titlu, o reţea electrică de
transport şi este titulară a unei licenţe de transport prin care răspunde de
operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacă este necesar, dezvoltarea reţelei
de transport într-o anumită zonă şi, acolo unde este aplicabilă,
interconectarea acesteia cu alte sisteme electroenergetice, precum şi de
asigurarea capacităţii pe termen lung a sistemului de a acoperi cererile
rezonabile pentru transportul energiei electrice
|
Zonă de protecţie
|
Zonă adiacentă capacităţii energetice, extinsă în spaţiu, în care
se introduc interdicţii privind accesul persoanelor şi regimul construcţiilor
|
Zonă de siguranţă
|
Zonă adiacentă capacităţilor energetice, extinsă în spaţiu, în
care se instituie restricţii şi interdicţii în scopul asigurării funcţionării
normale şi pentru evitarea punerii în pericol a persoanelor, bunurilor şi
mediului; zona de siguranţă cuprinde şi zona de protecţie
|
ANEXA Nr. 2 la procedură
CERERE DE SOLUŢIONARE
Subsemnaţii/Subscrisele:
1. (nume/denumire; numele reprezentanţilor legali;
domiciliu, sediu; număr de înmatriculare la registrul comerţului; telefon/fax),
prin reprezentant legal....................................., şi
2. idem,
solicităm soluţionarea neînţelegerii/neînţelegerilor
intervenite în cadrul negocierilor desfăşurate pentru încheierea contractului.............................., având
în vedere că s-au parcurs etapele:
|_| medierii neînţelegerilor
precontractuale
|_| procedurii prealabile
(Urmează expunerea, pe scurt, a obiectului
neînţelegerii, cu datele aferente:
|_| indicarea contractului;
|_| indicarea clauzelor divergente.)
Solicităm soluţionarea prezentei cereri în lipsă, pe
baza actelor depuse la dosar:
|_| DA
|_| NU
prin :
|_| declanşarea procedurii
prealabile;
|_| declanşarea procedurii
propriu-zise.
Data
................................................
Semnătura părţii 1,
................................................
Semnătura părţii a 2-a,
................................................
ANEXA Nr. 3 la procedură
PROCES-VERBAL
pentru punctele rămase în divergenţă la încheierea
contractului/eliberarea avizului tehnic de
racordare nr....... pentru..........
Nr. crt.
|
Formularea articolului aflat în
divergenţă
|
Formularea părţii 1
|
Formularea părţii
a 2-a
|
Justificarea formulării părţii 1
|
Justificarea formulării părţii
a 2-a
|
1.
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Data
................................................
Semnătura părţii 1,
................................................
Semnătura părţii a 2-a,
................................................
ANEXA Nr. 4 la procedură
NOTĂ JUSTIFICATIVĂ
pentru punctele rămase în divergenţă la încheierea contractului/eliberarea avizului tehnic de racordare nr....
pentru..........
Nr. crt.
|
Formularea articolului aflat în
divergenţă
|
Formularea părţii
|
Justificarea formulării părţii
|
1.
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
|
Data
................................................
Semnătura
................................................