ORDIN
Nr. 360 din 14 septembrie 2004
pentru aprobarea Criteriilor de performanta privind structura organizatorica si
dotarea serviciilor profesioniste pentru situatii de urgenta
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 958 din 19 octombrie 2004

Avand in vedere prevederile art. 6 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
88/2001 privind infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice
comunitare pentru situatii de urgenta, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 363/2002, cu modificarile ulterioare,
in temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si
Internelor, aprobata si modificata prin Legea nr. 604/2003, cu modificarile
ulterioare,
ministrul de stat, ministrul administratiei si internelor, emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Criteriile de performanta privind structura organizatorica si
dotarea serviciilor profesioniste pentru situatii de urgenta, prevazute in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Aplicarea criteriilor de performanta prevazute in anexa la prezentul ordin
se face in concordanta cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.492/2004
privind principiile de organizare, functionarea si atributiile serviciilor de
urgenta profesioniste.
Art. 3
Comandantii brigazilor si ai grupurilor de pompieri militari si sefii
inspectoratelor judetene de protectie civila, precum si, ulterior, sefii
inspectoratelor judetene/al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta
vor asigura realizarea masurilor necesare pentru aplicarea criteriilor de
performanta prevazute in anexa la prezentul ordin.
Art. 4
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta controleaza aplicarea
criteriilor de performanta prevazute in anexa la prezentul ordin.
Art. 5
Prezentul ordin intra in vigoare in termen de 60 de zile de la aprobarea
Hotararii Guvernului nr. 1.492/2004.
Art. 6
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gheorghe Emacu
ANEXA 1
CRITERII DE PERFORMANTA
privind structura organizatorica si dotarea serviciilor profesioniste pentru
situatii de urgenta
CAP. 1
Criterii generale
Art. 1
Structura organizatorica si dotarea serviciilor profesioniste pentru
situatii de urgenta, constituite conform legii ca inspectorate judetene/al
municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta, se realizeaza pe baza
criteriilor de performanta referitoare la marimea si particularitatile zonelor
de competenta, categoriile si tipurile de riscuri potentiale, amplasarea,
dimensionarea, capacitatea si operabilitatea structurilor si a subunitatilor
acestora.
Art. 2
(1) Dimensionarea structurilor serviciilor de urgenta profesioniste se face
pe baza urmatoarelor criterii generale:
a) tipurile de riscuri identificate in profil teritorial;
b) principalele caracteristici fizico-geografice ale unitatilor
administrativ-teritoriale;
c) numarul, marimea localitatilor, modul de amplasare in teritoriu si
numarul de locuitori al acestora;
d) starea cailor de comunicatii rutiere si gradul de practicabilitate al
acestora;
e) existenta si posibilitatile de acces la sursele de alimentare cu apa
pentru stingerea incendiilor;
f) numarul, marimea, vulnerabilitatea si importanta obiectivelor
economico-sociale si a institutiilor publice;
g) densitatea, marimea si comportarea la foc sau la alte riscuri a
constructiilor;
h) numarul, marimea si complexitatea lucrarilor de investitii, precum si
incadrarea acestora in categoriile de obiective supuse avizarii sau autorizarii
privind prevenirea si stingerea incendiilor si protectia civila;
i) volumul lucrarilor ingineresti speciale ce se executa pe linie de
protectie civila;
j) numarul, categoriile si capacitatea operationala a serviciilor voluntare
si private pentru situatii de urgenta din zona de competenta;
k) numarul si categoriile de persoane ce necesita a fi pregatite privind
managementul situatiilor de urgenta;
l) specificul interventiilor;
m) necesitatea existentei rezervelor pentru interventii in situatii de urgenta;
n) numarul, capacitatea si dispunerea adaposturilor de protectie civila;
o) concluziile reiesite din Planul de analiza si acoperire a riscurilor.
(2) Structurile din subordinea Inspectoratului General pentru Situatii de
Urgenta, altele decat cele prevazute la alin. (1), se organizeaza avand
compunere diferita, in raport cu sarcinile si atributiile stabilite prin lege,
precum si cu cele specifice.
(3) Centrul operational al inspectoratului judetean/al municipiului
Bucuresti pentru situatii de urgenta se dimensioneaza potrivit necesitatilor
operative si volumului sarcinilor de indeplinit, avandu-se in vedere
dispozitiile legale in vigoare privind principiile de organizare, functionarea
si atributiile serviciilor de urgenta profesioniste.
(4) Inspectia de prevenire se dimensioneaza in raport cu volumul,
complexitatea, diversitatea si specificul activitatilor pe care le desfasoara,
avandu-se in vedere asigurarea unui numar de 4 - 6 inspectori la 100.000 de
locuitori. In cazul zonelor de competenta cu activitate economica dezvoltata,
cu obiective turistice ori zone cu aflux mare de persoane in sezonul estival,
numarul inspectorilor va fi stabilit avandu-se in vedere si necesitatile muncii
preventive in obiectivele/zonele de acest gen.
(5) Structurile logistice se dimensioneaza in functie de numarul
structurilor pe care le are in organica inspectoratul judetean/al municipiului
Bucuresti pentru situatii de urgenta, precum si in raport cu marimea si
atributiile aparatului operativ, administrativ si tehnic al acestuia.
(6) Structurile de interventie se dimensioneaza in functie de atributiile
stabilite, de marimea raionului de interventie sau de importanta obiectivului
dat in responsabilitate si avandu-se in vedere dispozitiile legale in vigoare
privind principiile de organizare, functionarea si atributiile serviciilor de
urgenta profesioniste.
(7) Celelalte structuri si compartimente ale inspectoratului judetean/al
municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta se organizeaza in functie de
atributiile tehnice si/sau administrative pe care le indeplinesc.
Art. 3
Ierarhizarea componentelor din inspectoratul judetean/al municipiului
Bucuresti pentru situatii de urgenta are caracter:
a) profesional, potrivit legilor speciale, statutului personalului si
reglementarilor emise in acest sens;
b) operativ, potrivit regulamentelor de organizare, desfasurare si
conducere a misiunilor, operatiunilor si activitatilor preventive si de
interventie;
c) administrativ, potrivit prevederilor statutului functionarilor publici
sau al functionarilor publici cu statut special si ale dispozitiilor
referitoare la personalul contractual;
d) tehnic, potrivit sarcinilor institutiei si misiunilor specifice, in baza
reglementarilor referitoare la organizarea, conducerea si desfasurarea
activitatilor de asigurare materiala, tehnica si financiara.
Art. 4
Inspectoratul judetean/al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta
isi desfasoara activitatea intr-o zona de competenta, aceasta reprezentand
portiunea din teritoriul national in care inspectoratul isi exercita
atributiile, potrivit legii.
Art. 5
(1) Ierarhizarea structurilor de interventie din organica inspectoratelor
judetene/al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta este urmatoarea:
a) grupul de interventie este unitatea care primeste ca zona de
responsabilitate o portiune din zona de competenta a inspectoratului si are in
subordine 3 - 4 subunitati de valoare detasament special, detasament si/sau
sectie/statie/pichet;
b) detasamentul special are in compunere un numar variabil de echipaje de
interventie si alte structuri specializate. Se constituie, de regula, la
obiective de importanta deosebita sau pentru indeplinirea unor misiuni de
complexitate sporita, in conditii de risc ridicat;
c) detasamentul are in subordine 7 - 8 echipaje de interventie;
d) sectia de pompieri, de protectie civila sau mixta are in organica 5 - 6
echipaje de interventie;
e) statia de interventie are in subordine 3 - 4 echipaje de interventie;
f) pichetul are in subordine 1 - 2 echipaje de interventie;
g) echipajul/echipa de interventie specific/specifica fiecarei/fiecarui
autospeciale/utilaj reprezinta modulul de baza al subunitatii. Acesta/aceasta
se constituie in baza instructiunilor tehnice de exploatare ale
autospecialelor/utilajului.
(2) In raport cu natura riscurilor si frecventa lor de manifestare se
constituie subunitati specializate de pompieri, protectie civila si mixte,
altele decat cele specificate la alin. (1) lit. d).
(3) Pentru fiecare subunitate (detasament special, detasament, sectie,
statie, pichet) se stabileste un raion de interventie sau un obiectiv de
importanta deosebita. In functie de specificul detasamentului special, acesta poate
sa indeplineasca atributii in toata zona de responsabilitate/competenta sau in
afara acesteia, fara a i se stabili un raion de interventie/obiectiv dat in
responsabilitate. Echipajele/echipele de interventie indeplinesc atributii, de
regula, in cadrul raioanelor de interventie/zonelor de competenta, in sectoare
sau puncte de lucru.
CAP. 2
Criterii operationale
Art. 6
(1) La amplasarea in teritoriu a subunitatilor specializate se tine seama
de urmatoarele criterii operationale:
a) timpul de alertare 1 - 3 minute, in functie de anotimp, in timpul zilei
sau noaptea;
b) timpul de raspuns in obiectivele si localitatile in care sunt dislocate
permanent subunitatile:
b1) in obiectivele publice de importanta deosebita si cu risc ridicat -
intre 5 si 15 minute;
b2) in localitatile de dislocare - intre 5 si 25 de minute;
b3) in localitatile din raionul de interventie - intre 15 si 35 de minute;
c) raza medie a raionului de interventie - intre 15 si 30 de kilometri;
d) viteza medie de deplasare a autospecialelor - 60 km/ora.
(2) Criteriile operationale prevazute la alin. (1) se coreleaza cu cel al
complementaritatii, dat de existenta in raionul de interventie a serviciilor
publice si/sau private pentru situatii de urgenta, cu care se coopereaza. In
aplicarea criteriului complementaritatii se au in vedere: numarul si
capacitatea operationala a serviciilor publice si/sau private pentru situatii
de urgenta; starea de intretinere si exploatare a tehnicii de interventie din
dotarea serviciilor publice si/sau private pentru situatii de urgenta; modul de
incadrare cu personal si specificul programului de lucru al acestuia; timpii
operativi de alertare si raspuns in sectoarele de competenta ale serviciilor
respective.
(3) Principalele activitati si operatiuni ce se executa de subunitatile
specializate de interventie, precum si procedurile de lucru se stabilesc prin
reglementari care se aproba conform competentelor.
CAP. 3
Cerinte privind dotarea
Art. 7
Dotarea inspectoratelor judetene/al municipiului Bucuresti pentru situatii
de urgenta si a celorlalte structuri din subordinea Inspectoratului General
pentru Situatii de Urgenta se face tinandu-se seama de urmatoarele cerinte:
a) acoperirea riscurilor din zonele de competenta din punct de vedere
preventiv si operational, avandu-se in vedere concluziile reiesite din Planul
de analiza si acoperire a riscurilor;
b) corelarea cu specificul atributiilor stabilite prin lege si
posibilitatea extinderii sferei de activitate din domeniul situatiilor de
urgenta;
c) executarea oportuna a misiunilor, operatiunilor si actiunilor specifice;
d) participarea la operatiuni de interventie specifice, la nivel national
si/sau in afara Romaniei, la solicitare sau conform acordurilor la care Romania
este parte;
e) interoperabilitatea cu celelalte structuri destinate apararii vietii,
bunurilor si protectiei mediului, din zonele de competenta vecine sau din afara
spatiului national ori din zonele de frontiera limitrofe;
f) adaptabilitatea din punctul de vedere al organizarii si desfasurarii
actiunilor de interventie;
g) asigurarea acoperirii din punctul de vedere al comunicatiilor si
informaticii a zonelor de competenta;
h) asigurarea necesarului de mijloace pentru formarea si pregatirea
continua/specializarea personalului;
i) asigurarea modernizarii mijloacelor de interventie si protectie in
raport cu evolutia acestora la nivel european si mondial;
j) exploatarea eficienta a mijloacelor destinate indeplinirii atributiilor
specifice;
k) optimizarea raportului dintre dotarea si posibilitatile de actiune ale
mijloacelor tehnice si numarul personalului de deservire;
l) efectuarea operatiunilor si lucrarilor de verificare, intretinere,
reparatii sau de conservare din competenta;
m) asigurarea conditiilor adecvate de adapostire si depozitare a
mijloacelor;
n) prestarea de calitate a serviciilor specializate.
Art. 8
(1) Dotarea subunitatilor cu mijloace de interventie se face avandu-se in
vedere ca o autospeciala pentru lucrul cu apa si spuma sa revina, de regula, la
10.000 - 12.000 de locuitori din raionul de interventie, iar la nivelul
fiecarei subunitati sa existe cel putin cate o autospeciala avand dotarea
necesara pentru executarea operatiunilor de descarcerare si a cercetarii de
specialitate.
(2) In cazul in care in unele portiuni ale raionului de interventie al
subunitatii nu sunt organizate servicii publice private sau voluntare pentru
situatii de urgenta care dispun de autospeciale de interventie, la dotarea
acestora se va avea in vedere ca o autospeciala pentru lucrul cu apa si spuma
sa revina la 4.500 - 5.000 de locuitori.
(3) Dotarea subunitatilor cu autospeciale si alte categorii de materiale
destinate indeplinirii atributiilor pe linie de protectie civila se face
conform prevederilor anexelor nr. 3 si 4 la Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 14/2000 privind infiintarea formatiunilor de protectie civila pentru
interventie de urgenta in caz de dezastre, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 448/2001, cu modificarile ulterioare, si in raport cu riscurile
existente la nivelul zonei de competenta.
Art. 9
Structurile operative si celelalte institutii subordonate Inspectoratului
General pentru Situatii de Urgenta trebuie sa dispuna de spatii dotate adecvat
pentru: lucru, pregatire, cazare, prepararea si servirea hranei; gararea,
adapostirea si intretinerea mijloacelor de interventie si a celorlalte mijloace
avute la dispozitie; depozitarea bunurilor; acordarea asistentei medicale;
asigurarea independentei alimentarii cu energie electrica in caz de nevoie;
intretinerea lenjeriei; desfasurarea concursurilor profesionale si a
programului de instructie.
Art. 10
Pentru nevoi de decontaminare chimica si radioactiva, la nivelul fiecarui
inspectorat judetean/al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta se
asigura incadrarea cu personal specializat si dotarea cu 1 - 2 autospeciale de
decontaminare a personalului si 1 - 2 autospeciale de decontaminare a
terenului, tehnicii si instalatiilor.
Art. 11
Pentru nevoi de interventie in caz de dezastre, la nivelul inspectoratelor
pentru situatii de urgenta Bucuresti, Bacau, Cluj si Dolj, se constituie
subunitati de interventie dotate cu tehnica si utilaje grele, carora li se
arondeaza un numar variabil de judete, in functie de timpul de raspuns.