ORDIN Nr. 3565
din 27 martie 2008
privind aprobarea
Procedurilor de inscriere a organizatiilor furnizoare de educatie, care
organizeaza si desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati de invatamant
corespunzatoare unui sistem educational din alta tara, in Registrul special al
organizatiilor furnizoare de educatie care organizeaza si desfasoara pe
teritoriul Romaniei activitati de invatamant corespunzatoare unui sistem
educational din alta tara si de recunoastere a studiilor efectuate de elevii
scolarizati in cadrul acestor unitati de invatamant
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 293 din 15 aprilie 2008
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările ulterioare,
ţinând cont de dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr.
1.258/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a
Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Invăţământul Preuniversitar
(ARACIP), cu modificările ulterioare,
luând în considerare dispoziţiile Hotărârii Guvernului
nr. 22/2007 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea
autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de
educaţie,
în temeiul Hotărârii Guvernului
nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Se aprobă
Procedurile de înscriere a organizaţiilor furnizoare de educaţie, care
organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ
corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară, în Registrul special al
organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară şi de recunoaştere a studiilor efectuate de elevii
şcolarizaţi în cadrul acestor unităţi de învăţământ, prevăzute în anexa nr. 1,
care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Se aprobă formatul Fişei de analiză şi expertiză a
documentaţiei depuse la Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Invăţământul
Preuniversitar (ARACIP) de organizaţiile furnizoare de educaţie care organizează şi
desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui
sistem educaţional din altă ţară, prevăzut în anexa nr. 2, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
(3) Se aprobă specimenul de adeverinţă care se
eliberează de ARACIP organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează şi
desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui
sistem educaţional din altă ţară, prevăzut în anexa nr. 3, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
(4) Se aprobă formatul Registrului special al
organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară, prevăzut în anexa nr. 4, care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, organizaţiile furnizoare de educaţie care organizează şi
desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui
sistem educaţional din altă ţară şi ARACIP vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetarii şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
ANEXA Nr. 1
PROCEDURILE
de înscriere a organizaţiilor furnizoare de
educaţie, care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui
sistem educaţional din altă ţară, în Registrul special al organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează
şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă
ţară şi de recunoaştere a studiilor efectuate de elevii şcolarizaţi în cadrul acestor unităţi de
învăţământ
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Organizaţiile furnizoare de educaţie pot
organiza şi desfăşura pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare
unui sistem educaţional din altă ţară, cu respectarea prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 22/2007 privind aprobarea Metodologiei de evaluare
instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a
organizaţiilor furnizoare de educaţie.
CAPITOLUL II
Procedurile de înscriere în Registrul special al organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe teritoriul
României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară
Art. 2. - In vederea înscrierii în Registrul special al
organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară, persoanele
juridice interesate trebuie să depună la Departamentul de acreditare al ARACIP
un dosar, care să cuprindă următoarele documente, în copie certificată de
conducătorul organizaţiei furnizoare de educaţie:
a) cererea de declanşare a procedurii de înscriere în
Registrul special al organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează şi
desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui
sistem educaţional din altă ţară;
b) fişa-tip a dosarului;
c) documentele prevăzute la art. 26 din Hotărârea Guvernului
nr. 22/2007;
d) copie de pe ordinul de plată a tarifului de
evaluare, conform prevederilor art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 320/2007
privind aprobarea tarifelor de autorizare, acreditare şi evaluare externă
periodică a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
Art. 3. - (1) Experţii din cadrul Departamentului de
acreditare al ARACIP întocmesc fişa de analiză şi expertiză a documentelor din
dosarul depus de organizaţia respectivă, în maximum 30 de zile de la
înregistrarea acestuia.
(2) Rezultatul expertizei se comunică organizaţiei
depunătoare în termen de maximum 15 zile de la data finalizării expertizei
documentaţiei respective.
(3) In situaţia în care se constată caracterul
incomplet al documentelor prezentate, persoana juridică respectivă este
obligată să completeze documentaţia în termen de 30 de zile de la comunicare,
în caz contrar, cererea se respinge ca inadmisibilă.
(4) In cazul în care dosarul este complet, fişa de
analiză şi expertiză se înaintează Centrului Naţional pentru Recunoaşterea şi
Echivalarea Diplomelor, însoţită de propunerea ARACIP de înscriere a unităţii
de învăţământ respective în Registrul special al organizaţiilor furnizoare de
educaţie care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de
învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară.
(5) In urma analizei documentelor prevăzute la alin.
(4), Centrul Naţional pentru Recunoaşterea şi Echivalarea Diplomelor emite un
aviz în termen de maximum 30 de zile de la înregistrarea documentelor.
Art. 4. -In cazul unui aviz favorabil al Centrului
Naţional pentru Recunoaşterea şi Echivalarea Diplomelor, ARACIP înscrie
unitatea de învăţământ respectivă în Registrul special al organizaţiilor
furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României
activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară
şi emite o adeverinţă în acest sens în termen de maximum 15 zile de la
înscrierea acesteia.
Art. 5. - (1) In cazul unui aviz nefavorabil al
Centrului Naţional pentru Recunoaşterea şi Echivalarea Diplomelor, ARACIP va
comunica organizaţiei furnizoare de educaţie, în termen de maximum 30 de zile,
motivele care au stat la baza emiterii acestuia, conform justificării Centrului
Naţional pentru Recunoaşterea şi Echivalarea Diplomelor.
(2) Unitatea de învăţământ menţionată la alin. (1) are
obligaţia de a transmite la ARACIP documentele care atestă remedierea tuturor
deficienţelor care au stat la baza emiterii avizului nefavorabil, în caz
contrar, cererea acesteia se respinge ca inadmisibilă, iar unitatea respectivă
va intra în lichidare în sistemul educaţional respectiv, începând cu anul
şcolar următor, şi se va supune procesului de evaluare şi acreditare în
sistemul educaţional românesc, în condiţiile legii.
Art. 6. - După înscrierea în Registrul special al
organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară,
organizaţia respectivă are obligaţia de a înainta la ARACIP, anual, un raport
de evaluare internă, care să cuprindă următoarele elemente:
a) denumirea şi sediul unităţii
de învăţământ respective;
b) nivelurile de învăţământ, specializările, precum şi
durata de şcolarizare, conform structurii din sistemul educaţional respectiv;
c) date referitoare la personalul angajat;
d) date referitoare la elevii şcolarizaţi: numărul de
elevi/an de studiu, naţionalitatea;
e) date referitoare la spaţiile de învăţământ şi baza
materială, regimul de deţinere a acestora, precum şi autorizaţia sanitară de
funcţionare, vizată pe anul în curs.
Art. 7. - Organizaţiile prevăzute la art. 6 au
obligaţia de a solicita ARACIP, din 5 în 5 ani, reînscrierea în Registrul
special al organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară
pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară. In caz contrar, organizaţia respectivă se consideră
desfiinţată.
CAPITOLUL III
Recunoaşterea studiilor efectuate la organizaţiile furnizoare de educaţie care
organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare
unui sistem educaţional din altă ţară
Art. 8. - Perioadele de studii (minimum un semestru)
efectuate la organizaţiile furnizoare de educaţie care organizează şi
desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui
sistem educaţional din altă ţară, acreditate în ţara de origine şi înscrise în
Registrul special al organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează şi
desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui
sistem educaţional din altă ţară, se recunosc automat.
Art. 9. - Perioadele de studii efectuate la
organizaţiile furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară, altele decât cele menţionate la art. 8, se recunosc
de către Centrul Naţional pentru Recunoaşterea şi Echivalarea Diplomelor, în
vederea preluării elevilor în sistemul naţional de învăţământ, în urma
susţinerii unor teste de cunoştinţe stabilite de Centrul Naţional pentru
Recunoaşterea şi Echivalarea Diplomelor, ca măsuri compensatorii.
Art. 10. - (1) Diplomele de bacalaureat sau actele
echivalente, obţinute la unităţile de învăţământ înscrise în Registrul special
al organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară, se recunosc automat pe teritoriul României, în
condiţiile legii.
(2) Diplomele de bacalaureat internaţional [IBO, Cambridge, GCE (A level) şi alte forme de
bacalaureat recunoscute oficial], obţinute la unităţile de învăţământ
acreditate în ţara de origine şi neînscrise în Registrul special al
organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară, vor fi recunoscute pe teritoriul României, după
susţinerea examenelor de diferenţe stabilite de Centrul Naţional pentru
Recunoaşterea şi Echivalarea Diplomelor, în funcţie de profilul absolvit, ca
măsuri compensatorii.
(3) Diplomele sau certificatele de absolvire, emise
de organizaţiile furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară, altele decât cele menţionate la alin. (1) şi (2), se
supun recunoaşterii de către
Centrul Naţional pentru Recunoaşterea şi Echivalarea Diplomelor, în urma
aplicării de măsuri compensatorii, stabilite de Centrul Naţional pentru
Recunoaşterea şi Echivalarea Diplomelor.
(4) Elevii care au fost şcolarizaţi în cadrul
organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară, neînscrise în Registrul special al organizaţiilor
furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României
activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară,
şi care au avut acces în învăţământul superior într-o altă ţară vor beneficia
de echivalarea diplomei de absolvire a liceului, în urma aplicării de măsuri
compensatorii, stabilite de Centrul Naţional pentru Recunoaşterea şi
Echivalarea Diplomelor.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 11. - Denumirea organizaţiei furnizoare de
educaţie trebuie să reflecte curriculumul corespunzător sistemului educaţional
adoptat.
Art. 12. - In cazul în care organizaţiile furnizoare de
educaţie care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de
învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară nu solicită
înscrierea în Registrul special al organizaţiilor furnizoare de educaţie care
organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ
corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară, acestea sunt obligate să
se supună procesului de evaluare şi acreditare în sistemul educaţional
românesc, în condiţiile legii.
ANEXA Nr. 2
Preşedinte ARACIP,
.............................................
Aviz favorabil/nefavorabil
Director CNRED
.............................................
FIŞA DE ANALIZA ŞI EXPERTIZA
a documentaţiei depuse*
........................................................................................................................
(denumire unitate de învăţământ)
........................................................................................................................
(denumire persoană juridică patronatoare)
|
Nr. notificării depuse la ARACIP:
I. Informaţii cu privire la
persoana juridică patronatoare
Persoană Juridică Patronatoare (denumire):
|
Sediu social/tel./fax: Act constitutiv:
|
Fondator:
|
Statut:
|
Modificări intervenite la statut:
|
Actul de dobândire a personalităţii juridice:
|
Menţiuni:
|
II. Acte care să ateste
acreditarea în sistemul educaţional adoptat în cadrul unităţii de învăţământ
respective (prezentare cronologică )
Autoritatea/instituţia emitentă
|
Tip document
|
Număr/dată
|
Calitate semnatar
|
Observaţii
|
|
|
|
|
|
III. Confirmarea misiunii diplomatice a statului
respectiv, pe baza răspunsului autorităţii competente din statul al cărui
sistem educaţional este/urmează a fi adoptat, privind următoarele elemente:
- respectarea de către unitatea de învăţământ a
legislaţiei în domeniul educaţional din statul respectiv;
- eliberarea de către unitatea de învăţământ respectivă
de diplome identice cu cele care permit accesul în învăţământul superior în
ţara de origine.
(prezentare cronologică )
Tip document
|
Număr/dată
|
Calitate semnatar
|
Observaţii
|
|
|
|
|
* Prezenta documentaţie a fost expertizată şi analizată
în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 22/2007 privind
aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării,
acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie
(cap. II, secţiunea a 3-a,
art. 26 şi 27).
IV. Elemente de identificare a
organizaţiei furnizoare de educaţie, după cum urmează:
- denumirea şi sediul unităţii de învăţământ
respective;
- nivelurile de învăţământ, specializările, precum şi
durata de şcolarizare, conform structurii din sistemul educaţional respectiv;
- date referitoare la elevii şcolarizaţi; numărul de
elevi/an de studiu, naţionalitatea;
- date referitoare la spaţiile de învăţământ şi baza
materială, regimul de deţinere a acestora, precum şi autorizaţia sanitară de
funcţionare, vizată pe anul în curs.
Denumirea unităţii de învăţământ
|
Persoană de contact: Director-
|
Localitate/judet:
|
Adresă/tel./fax:
|
Niveluri de învăţământ şcolarizate:
|
Durată de şcolarizare/fiecare nivel de învăţământ:
|
Nr. elevi scolarizati/fiecare nivel de învăţământ:................................,
din care elevi români:
|
Nr. cadre didactice/fiecare nivel de
învăţământ:
|
V. Spaţii de învăţământ şi baza
materială
Spaţii de învăţământ:
|
Dotări disponibile:
|
Regimul juridic de deţinere a dotărilor:
|
Autorizaţii sanitare de funcţionare:
|
Autorizaţie PSI (dacă este cazul):
|
VI. Curriculum
VII. Certificat de atestare fiscală -
Documentaţia depusă la ARACIP este completă şi conformă
cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 22/2007 privind aprobarea Metodologiei
de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării
periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie (cap. II, secţiunea a 3-a, art. 26 şi 27).
Consilier juridic ARACIP,
....................................................................................
Şeful Departamentului de acreditare al ARACIP,
....................................................................................
Data.............................................................................
ANEXA Nr. 3
SPECIMEN
ADEVERINŢĂ
Având în vedere prevederile art. 26 şi 27 din Hotărârea
Guvernului nr. 22/2007 privind aprobarea Metodologiei de evaluare
instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a
instituţiilor furnizoare de educaţie,
ţinând cont de dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr.
33/2002 privind reglementarea eliberării certificatelor şi adeverinţelor de
către autorităţile publice centrale şi locale, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 223/2002,
luând în considerare Notificarea nr................,
însoţită de documentaţia aferentă, înregistrată la
ARACIP cu nr...................,
se adevereşte că unitatea de învăţământ...................................................................(persoana
juridică.............................................),
cu sediul în.........................................., care organizează şi desfăşoară activităţi de învăţământ
preuniversitar de nivel...................................., corespunzătoare sistemului educaţional din
statul...................................................., este înscrisă în
Registrul special al
organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară, începând cu data de......................
Unitatea de
învăţământ.......................................................................are
următoarele obligaţii:
- de a afişa prezenta adeverinţă la loc vizibil, în
cadrul unităţii de învăţământ;
- de a comunica, anual, orice schimbare intervenită
faţă de documentaţia depusă iniţial;
- de a înainta la ARACIP, anual, până la data de 15
octombrie, raportul de evaluare internă.
Elevii şcolarizaţi de unitatea de
învăţământ......................................................................... beneficiază de dreptul de recunoaştere a
perioadelor de studii efectuate, în aceleaşi condiţii ca şi elevii care au studiat în
statul....................................., în sistemul de învăţământ specific
statului respectiv.
Prezenta adeverinţă este valabilă timp de 5 ani de la
data emiterii acesteia.
Nerespectarea obligaţiilor instituite prin
prezenta adeverinţă, de către unitatea de învăţământ.........................................................,
atrage retragerea valabilităţii prezentei adeverinţe.
Preşedinte ARACIP,
Constantin-Şerban Iosifescu
Nr............................................
Data.........................................
ANEXA Nr. 4
REGISTRUL SPECIAL
al organizaţiilor furnizoare de educaţie care
organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară
Denumirea
persoanei
juridice
|
Sediul
|
Reprezentantul
legal
|
Denumirea
unităţii de
învăţământ
|
Sediul
unităţii
de
învăţământ
|
Reprezentantul
legal
|
Sistemul de
învăţământ
adoptat
|
Curricu-
lumul
adoptat
|
Acte de
studii
eliberate
de
unitatea de
învăţământ
|
Acte de
studii
recunoscute/
echivalate
|
Nr. de
elevi la începutul anului şcolar
|
Nr.de
elevi/an
de studiu
|
Nr. de
elevi de
naţionalitate
română
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|