Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 35 din 11 ianuarie 2007

privind aprobarea Metodologiei de elaborare si punere in aplicare a planurilor si programelor de gestionare a calitatii aerului

ACT EMIS DE: MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 56 din 24 ianuarie 2007



In temeiul art. 7 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 243/2000 privind protecţia atmosferei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 655/2001, şi al art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 543/2004 privind elaborarea şi punerea în aplicare a planurilor şi programelor de gestionare a calităţii aerului,

în baza art. 5 alin. (8) din Hotărârea Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul mediului şi gospodăririi apelor emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Metodologia de elaborare şi punere în aplicare a planurilor şi programelor de gestionare a calităţii aerului, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Metodologia prevăzută la art. 1 se modifică şi/sau se completează pe baza celor mai recente rezultate ale cercetării ştiinţifice în legătură cu efectele poluării atmosferice asupra sănătăţii umane şi mediului şi în scopul adaptării la modificările survenite în reglementările şi standardele europene şi internaţionale în domeniu, prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.

Art. 3. - Directorul executiv al agenţiei judeţene pentru protecţia mediului răspunde de coordonarea iniţierii, elaborării şi monitorizării implementării planului de gestionare a calităţii aerului/planului integrat de gestionare a calităţii aerului şi a programului de gestionare a calităţii aerului/programului integrat de gestionare a calităţii aerului.

Art. 4. - Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului întocmeşte rapoartele privind rezultatele implementării planului de gestionare a calităţii aerului/planului integrat de gestionare a calităţii aerului şi a programului de gestionare a calităţii aerului/programului integrat de gestionare a calităţii aerului, după caz.

Art. 5. - Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor aprobă rapoartele şi le transmite la Uniunea Europeană, Agenţia Europeană de Mediu şi la alte organisme internaţionale, conform obligaţiilor asumate de România pe plan internaţional.

Art. 6. - Prezentul ordin transpune prevederile art. 8.3 şi ale anexei IV la Directiva 96/62/CE privind evaluarea şi gestionarea calităţii aerului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 296 din 21 noiembrie 1996, şi ale art. 3.4, 7.3, 7.4, 8.1, 8.2, 8.3 şi 8.4 din Directiva 2002/3/CE privind concentraţia de ozon în aerul ambiental, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 67 din 9 martie 2002.

Art. 7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,

Sulfina Barbu

*) Anexa este reprodusă în facsimil.

ANEXĂ

METODOLOGIE

de elaborare şi punere în aplicare a planurilor şi programelor de gestionare a calităţii aerului

INTRODUCERE

Prezenta metodologie a fost elaborată pentru a oferi sprijin autorităţilor/entităţilor responsabile cu punerea în practică a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 543/2004 privind elaborarea şi punerea în aplicare a planurilor şi programelor de gestionare a calităţii aerului. Metodologia prezintă o structură de bază care să fie parcursă la elaborarea planurilor de gestionare/planurilor integrate de gestionare a calităţii aerului şi a programelor de gestionare/programelor integrate de gestionare a calităţii aerului, consultarea publicului, aprobarea, monitorizarea implementării şi raportarea rezultatelor.

Termenii specifici utilizaţi în prezenta metodologie sunt cei definiţi în actele normative relevante, în vigoare. In prezenta metodologie se utilizează denumirile prescurtate din HG 543/2004:

-    plan de gestionare a calităţii aerului, denumit în continuare plan de gestionare;

-    plan integrat de gestionare a calităţii aerului, denumit în continuare plan integrat de gestionare;

-    program de gestionare a calităţii aerului, denumit în continuare program de gestionare;

-    program integrat de gestionare a calităţii aerului, denumit în continuare program integrat de gestionare.

1. Cadrul legislativ

Directiva cadru 96/62/CE privind evaluarea şi gestionarea calităţii aerului a fost transpusă în legislaţia naţională prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 243/2000 privind protecţia atmosferei, aprobată, cu modificări şi completări, prin Legea nr. 655/2001. Ordonanţa de urgenţă stabileşte cadrul juridic privind prevenirea, eliminarea, limitarea deteriorării şi ameliorarea calităţii atmosferei pentru evitarea efectelor negative asupra sănătăţii omului şi mediului, asigurându-se astfel alinierea la normele juridice internaţionale şi la reglementările comunitare.

Directiva Consiliului 1999/30/CE privind valorile limită pentru dioxid de sulf, dioxid de azot şi oxizi de azot, pulberi în suspensie şi plumb în aerul ambiental (prima Directivă fiică), Directiva 2000/69/CE privind valorile limită pentru benzen şi monoxid de carbon în aerul ambiental (a doua Directivă fiică) şi Directiva 2002/3/CE privind concentraţia de ozon în aerul ambiental (a treia Directivă fiică) au fost transpuse în legislaţia naţională prin Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 592/2002 pentru aprobarea Normativului privind stabilirea valorilor limită, a valorilor de prag şi a criteriilor şi metodelor de evaluare a dioxidului de sulf, dioxidului de azot şi oxizilor de azot, pulberilor în suspensie (PM10 şi PM2,5), plumbului, benzenului, monoxidului de carbon şi ozonului în aerul înconjurător.

Strategia naţională privind protecţia atmosferei, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 731/2004 are ca scop crearea cadrului necesar pentru dezvoltarea şi implementarea unui sistem integrat de gestionare a calităţii aerului, eficient din punct de vedere economic. Obiectivul general al strategiei este protejarea sănătăţii oamenilor şi a mediului.

Obiectivele cheie sunt:

-    menţinerea calităţii aerului înconjurător în zonele şi aglomerările în care  aceasta se încadrează în limitele prevăzute de normele în vigoare pentru indicatorii de calitate;

-    îmbunătăţirea calităţii aerului înconjurător acolo unde aceasta nu se încadrează în limitele prevăzute de normele în vigoare;

-    adoptarea măsurilor necesare în scopul limitării până la eliminare a efectelor negative asupra mediului, inclusiv în context transfrontier;

-    îndeplinirea obligaţiilor asumate prin acordurile şi tratatele internaţionale la care România este parte şi participarea la cooperarea internaţională în domeniu.

Strategia implică derularea de acţiuni la diferite niveluri de competenţă şi decizie a autorităţilor cu responsabilităţi în domeniul protecţiei atmosferei, în acest sens, fiind implicate autorităţi publice centrale   responsabile   pentru   domeniile   protecţia   mediului,   industrie,   sănătate,   transport,administraţie publică, precum şi autorităţile teritoriale (regionale şi locale) pentru protecţia mediului, primăriile, consiliile locale şi consiliile judeţene.

Planul naţional de acţiune în domeniul protecţiei atmosferei, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 738/2004, stabileşte un set de măsuri care trebuie întreprinse în vederea atingerii obiectivelor cheie ale Strategiei naţionale pentru protecţia atmosferei. Realizarea acţiunilor implică obligaţii din partea titularilor de activitate, care deţin surse de emisie de poluanţi în atmosferă.

In zonele şi aglomerările în care nivelurile concentraţiilor de poluanţi în atmosferă nu depăşesc valorile limită, autorităţile publice teritoriale pentru protecţia mediului iau măsurile necesare pentru a păstra cea mai bună calitate a aerului înconjurător, în concordanţă cu cerinţele privind dezvoltarea durabilă.

In urma evaluării calităţii aerului agenţiile judeţene pentru protecţia mediului întocmesc liste cu zone/aglomerări, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 745/2002 privind stabilirea aglomerărilor şi clasificarea aglomerărilor şi zonelor pentru evaluarea calităţii aerului în România. Pentru zonele şi aglomerările încadrate în lista 1 se elaborează planul de gestionare a calităţii aerului sau planul integrat de gestionare a calităţii aerului, iar pentru pentru zonele şi aglomerările încadrate în listele 2 şi 4 se elaborează programul de gestionare a calităţii aerului, sau programul integrat de gestionare a calităţii aerului.

Hotărârea Guvernului nr. 543/2004 privind elaborarea şi punerea în aplicare a planurilor şi programelor de gestionare a calităţii aerului stabileşte:

-     cadrul procedural de elaborare şi punere în aplicare a programelor de gestionare a calităţii aerului în vederea menţinerii concentraţiilor poluanţilor în aerul înconjurător sub valoarea limită şi sub valoarea ţintă stabilite prin reglementările în vigoare, şi atingerii într-o perioadă dată a acestora, în cazul în care sunt depăşite;

-    responsabilităţile   ce  revin  autorităţilor  implicate  în  elaborarea  acestor programe   de gestionare;

-    iniţirea planurilor şi programelor de gestionare a calităţii aerului de către autorităţile publice teritoriale pentru protecţia mediului, pe baza datelor privind calitatea aerului înconjurător provenite din Sistemul naţional de evaluare şi gestionare integrată a calităţii aerului (SNEGICA).

Planul de gestionare / planul integrat de gestionare şi programul/programul integrat de gestionare a calităţii aerului constituie instrumente pentru realizarea măsurilor şi acţiunilor din Planul naţional de acţiune în domeniul protecţiei atmosferei şi atingerea obiectivelor din Strategia naţională privind protecţia atmosferei.

2. Atribuţii şi responsabilităţi

Autorităţile publice centrale şi teritoriale cu atribuţii şi responsabilităţi, în domeniul protecţiei atmosferei, stabilite prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 243/2000 privind protecţia atmosferei, aprobată, cu modificări şi completări, prin Legea nr. 655/2001 şi prin Hotărârea Guvernului nr.586/2006 privind înfiinţarea şi organizarea Sistemului naţional de evaluare şi gestionare integrată a calităţii aerului sunt:

Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, desemnată drept cea mai înaltă autoritate de decizie şi control în domeniul protecţiei atmosferei, având următoarele atribuţii şi responsabilităţi:

-    elaborează, avizează, promovează şi, după caz, aprobă actele normative, precum şi măsurile necesare pentru aplicarea unitară pe teritoriul României a prevederilor din convenţiile internaţionale privind protecţia atmosferei, la care România este parte;

-    coordonează elaborarea şi reactualizarea normelor şi reglementărilor privind calitatea aerului;

-    coordonează elaborarea şi reactualizarea normelor şi reglementărilor privind emisiile de poluanţi în aer;

-    aprobă metodele şi metodologiile de evaluare a calităţii aerului şi a emisiilor poluante în aer, coordonează şi controlează aplicarea acestora;

-    participă la derularea activităţilor din cadrul Sistemului naţional de monitorizare integrată a calităţii aerului şi coordonează programele de asigurare a calităţii datelor privind calitatea aerului înconjurător provenite din Sistemul naţional de monitorizare integrată a calităţii aerului;

•     Autorităţile publice  teritoriale pentru  protecţia   mediului   cu   următoarele   atribuţii   şi responsabilităţi:

-   elaborează planuri şi programe de gestionare a calităţii aerului la nivel teritorial, acolo unde este necesar, şi asigură integrarea acestora în planul local de acţiune pentru protecţia mediului, în colaborare cu serviciile descentralizate ale celorlalte autorităţi de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale,  cu alte instituţii specializate şi cu titularii de activitate;

-   controlează punerea în aplicare a planurilor şi a programelor de gestionare a calităţii aerului la nivel teritorial;

-   urmăresc şi analizează aplicarea planurilor şi programelor de gestionare a calităţii aerului la nivel teritorial şi elaborează rapoarte anuale;

-   participă la derularea activităţilor din cadrul Sistemului naţional de evaluare şi gestionare integrată a calităţii aerului;

-   informează operativ autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, alte autorităţi centrale şi locale, potrivit atribuţiilor şi competenţelor acestora, în cazul producerii unor evenimente deosebite cu impact asupra calităţii aerului şi care aduc prejudicii sănătăţii umane;

-   pun la dispoziţie autorităţilor teritoriale pentru sănătate, agricultură şi alimentaţie, lucrări publice, administraţiei publice locale informaţiile necesare în activitatea de elaborare şi punere în aplicare a strategiilor sectoriale legate de calitatea atmosferei;

-   informează populaţia şi autorităţile locale în cazul depăşirii pragurilor de alertă;

-   asigură informarea curentă a populaţiei şi a autorităţilor locale cu privire la calitatea aerului;

•     Autoritatea publică centrală pentru sănătate, cu următoarele atribuţii şi responsabilităţi:

-    elaborează, prin autorităţile şi instituţiile de specialitate aflate sub autoritatea, în subordinea şi în coordonarea sa, studii pentru a determina relaţia dintre calitatea aerului şi sănătatea populaţiei, pe care le pune la dispoziţie autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi publicului;

-    prelucrează şi interpretează datele de calitatea aerului provenite din Sistemul naţional de monitorizare a calităţii aerului în relaţie cu starea de sănătate; elaborează rapoarte periodice;

-    comunică autorităţilor publice centrale sau locale interesate şi populaţiei riscurile pentru sănătatea colectivităţilor umane produse de poluarea atmosferei;

•     Autoritatea publică centrală pentru transport, cu următoarele atribuţii şi responsabilităţi:

-    stabileşte condiţiile tehnice pe care să le îndeplinească mijloacele de transport poluante;

-    elaborează norme privind transportul mărfurilor periculoase care pot afecta calitatea atmosferei;

-    asigură controlul respectării reglementărilor specifice privind omologarea, inspecţia tehnică şi exploatarea mijloacelor de transport poluante;

-    exercită funcţii de reglementare şi control privind proiectarea, construirea şi operarea mijloacelor de transport care pot afecta calitatea aerului înconjurător;

•     Autoritatea publică centrală pentru economie, cu următoarele atribuţii şi responsabilităţi:

coordonează programele de reducere a emisiilor de poluanţi în atmosferă;

-     promovează şi coordonează aplicarea reglementărilor specifice privind emisiile de poluanţi în atmosferă pentru activităţi industriale cu impact major asupra calităţii aerului;

-     exercită funcţii de reglementare şi control privind proiectarea, construirea şi operarea instalaţiilor, echipamentelor şi utilajelor care pot afecta calitatea aerului înconjurător;

•     Autoritatea publică centrală pentru comerţ care elaborează, în colaborare cu autorităţile publice centrale interesate, reglementări privind produsele care, prin utilizare, pot afecta calitatea atmosferei, condiţiile de plasare pe piaţă a acestora, restricţiile de producere şi utilizare pentru fiecare tip sau clasă de produse;

•     Autoritatea publică centrală pentru agricultură şi autorităţile şi instituţiile de specialitate aflate sub autoritatea, în subordinea sau în coordonarea sa, care evaluează riscurile pentru starea de sănătate a vegetaţiei şi pădurilor, legate de calitatea aerului, pe baza datelor provenite din Reţeaua naţională de monitorizare a calităţii aerului, furnizate de către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, şi întocmeşte rapoarte periodice pentru informarea publicului în acest sens;

•     Autoritatea publică centrală pentru lucrări publice, care asigură integrarea în planurile de amenajare a teritoriului şi de urbanism a prevederilor strategiei naţionale în domeniul protecţiei atmosferei, a planurilor şi programelor de gestionare a calităţii aerului;

•     Autorităţile administraţiei publice locale

Primăriile şi consiliile locale, au următoarele atribuţii şi responsabilităţi:

-    elaborează, în colaborare cu autorităţile publice judeţene pentru protecţia mediului, instrucţiuni pentru titularii de activitate, instituţii şi populaţie privind modul de gestionare a calităţii aerului în cadrul localităţilor şi le aduc la cunoştinţă acestora prin mijloace adecvate;

-    urmăresc şi asigură îndeplinirea prevederilor din planurile şi programele de gestionare a calităţii aerului;

-    integrează cerinţele de protecţie a atmosferei în strategia de dezvoltare durabilă la nivel local;

-    furnizează autorităţilor judeţene pentru protecţia mediului informaţiile şi documentaţia necesare în vederea evaluării şi gestionării calităţii aerului;

-    hotărăsc asocierea cu alte autorităţi ale administraţiei publice locale, precum şi colaborarea cu titularii de activitate în scopul realizării planurilor şi programelor pentru gestionarea calităţii aerului;

Consiliile judeţene, cu următoarele atribuţii şi responsabilităţi:

-   coordonează activitatea consiliilor locale în vederea realizării planurilor şi programelor de gestionare a calităţii aerului;

-   hotărăsc asocierea cu alte autorităţi ale administraţiei publice locale, precum şi colaborarea cu titularii de activitate în scopul realizării planurilor şi programelor de gestionare a calităţii aerului;

-   urmăresc şi asigură respectarea de către consiliile locale a prevederilor prezentului ordin.

PARTEA I: METODOLOGIA DE ELABORARE ŞI PUNERE ÎN APLICARE A PLANULUI DE GESTIONARE A CALITĂŢII AERULUI

CAPITOLUL I - Dispoziţii generale

Conform prevederilor HG nr.543/2004, în cazul apariţiei unui episod de poluare, caz în care concentraţiile unuia sau mai multor poluanţi în aerul înconjurător ating sau depăşesc pragurile de informare şi de alertă, se întocmeşte planul de gestionare / planul integrat de gestionare. Acesta cuprinde măsurile/acţiunile ce se desfăşoară pe o durată de maximum 3 zile.

Valorile pragului de informare şi de alertă, precum şi perioadele de mediere pentru dioxid de sulf (S02), dioxid de azot (N02) şi ozon (03), sunt stabilite în Ordinul MAPM nr. 592/2002 pentru aprobarea Normativului privind stabilirea valorilor limită, a valorilor de prag şi a criteriilor şi metodelor de evaluare a dioxidului de sulf, dioxidului de azot şi oxizilor de azot, pulberilor în suspensie (PM10 şi PM2,5), plumbului, benzenului, monoxidului de carbon şi ozonului în aerul înconjurător.

Planul de gestionare / planul integrat de gestionare este iniţiat şi elaborat de către autoritatea publică judeţeană pentru protecţia mediului.

Directorul executiv al agenţiei judeţene pentru protecţia mediului numeşte o persoană cu putere de decizie care preia în cazul indisponibilităţii sale responsabilitatea privind coordonarea iniţierea, elaborarea şi implementarea planului de gestionare / planului integrat de gestionare. In scopul întocmirii şi aplicării operative şi eficiente a planului  de gestionare / planului integrat de gestionare se iau măsuri pregătitoare după cum urmează:

a) In termen de 30 zile de la publicarea prezentului ordin, agenţiile judeţene pentru protecţia mediului întocmesc protocoale de colaborare cu autorităţile ce au responsabilităţi în elaborarea planului de gestionare / planului integrat de gestionare, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 543/2004, inclusiv cu Administraţia Naţională de Meteorologie, pentru stabilirea fluxului de informaţii şi a persoanelor/direcţiilor responsabile în vederea aplicării măsurilor/acţiunilor prevăzute în plan. Protocolul cuprinde:

-     datele de identificare a părţilor,

-     obiectivele protocolului,

-     durata de valabilitate a protocolului,

-     unităţile şi persoanele responsabile pentru aplicarea protocolului,

-      obligaţiile specifice fiecăreia dintre părţi,

-     datele necesar a fi furnizate, formatul şi termenele de raportare şi modalitatea de transmitere,

-     graficul/planul de întâlniri periodice pentru evaluarea aplicării protocolului şi luarea măsurilor de optimizare,

-     procedura de revizuire sau completare a protocolului.

b)   In baza protocolului întocmit, autorităţile judeţene pentru protecţia mediului elaborează un plan/plan integrat cadru de gestionare a calităţii aerului care se utilizează pentru întocmirea planului de gestionare / planului integrat de gestionare propriu-zis prin completarea acestuia, după caz. Protocolul constituie anexă la acest plan cadru.

Conţinutul planului/planului integrat cadru de gestionare a calităţii aerului este prezentat în Partea I, capitolele II, III, IV şi V din prezenta metodologie.

CAPITOLUL  II - Descrierea fizico-geografică a zonei/regiunii potenţial  a fi afectată de episodul de poluare

Descrierea cadrului natural are o însemnătate deosebită, deoarece determină ansamblul elementelor naturale ce sunt, sau pot fi afectate de un anumit poluant/poluanţi. In vederea încadrării teritoriale a arealului studiat se prezintă toate elementele cadrului natural:

-   analiza reliefului pe trepte de relief: unităţi de relief, altitudinea lor, gradul de fragmentare,pante, etc;

-   structura geomorfologică;

-   prezentarea din punct de vedere hidrogeografîc: cursuri de apă, debite, disponibilitatea debitelor etc;

-   informaţii   climatice:   temperaturi   medii,   precipitaţii,   viteza   şi   frecvenţa   vântului,intensitatea radiaţiei incidente, nebulozitate, umiditate relativă pentru modelarea dispersiei noxelor în atmosferă, etc;

-   descrierea vegetaţiei, faunei şi a tipului de sol, cât şi pe cele ce aparţin cadrului antropic:

-    numărul de locuitori;

-    lista titularilor de activităţi / activitatea potenţial poluatoare, tipul şi cantitatea de poluanţi emişi.

Notă:

Pentru o mai bună înţelegere a acestora şi a modului în care converg şi influenţează calitatea aerului, se pot întocmi reprezentări grafice.

CAPITOLUL III - Descrierea situaţiei existente

In acest capitol se prezintă informaţii tehnice legate de structura reţelei de monitorizare a calităţii aerului şi caracteristicile staţiilor de monitorizare, metodele şi tehnicile utilizate pentru evaluarea calităţii aerului, precum şi detalii asupra datelor statistice privind calitatea aerului.

3.1. Prezentarea staţiei/staţiilor la care s-au depăşit pragurile de informare şi/sau de alertă

3.1.1. Informaţii generale

Denumirea staţiei:..................................................................................................

Codul staţiei:.........................................................................................................

Denumirea arealului/zonei din care face parte staţia:  ..............................................

Codul zonei:..........................................................................................................

Tipul staţiei

-   trafic                                                         |_|

-   industrial                                                   |_|

-   fond urban                                                |_|

-   fond suburban                                           |_|

-   fond regional                                             |_|

-      EMEP                                                   |_|

Responsabilul staţiei (numele şi prenumele, adresa, telefon, fax, e-mail):...........................

Denumirea şi adresa instituţiei tehnice responsabile cu întreţinerea staţiei:.........................

Organisme sau programe cărora le sunt raportate datele (pe compuşi, dacă este cazul) (local, naţional, EMEP, etc.)

3.1.2 Aria de reprezentativitate

Se bifează, după caz, în coloana "încadrare" din tabelul de mai jos:

Clasa staţiei

Raza ariei de reprezentativitate

Incadrare

Staţie de trafic

10-100 m

Staţie industrială

100 m-1 km

Staţie de fond:

-urban

-suburban

-regional

-EMEP

1-5 km

25-150 km

200-500 km

Notă:

O staţie de monitorizare furnizează date de calitate a aerului care sunt reprezentative pentru o anumită arie în jurul staţiei. Aria în care concentraţia nu diferă de concentraţia măsurată la staţie mai mult decât cu o "cantitate specifică" (+/-20%) se numeşte "arie de reprezentativitate ".

3.1.3.   Coordonatele geografice (longitudine şi latitudine, măsurate în grade, minute şi secunde), precum şi în sistem GIS.

3.1.4. Altitudinea

3.1.5. Poluanţii măsuraţi

Se bifează, după caz.

-       S02                                                                                     |_|

-       N02                                                                                    |_|   

-       O3                                                                                      |_|

3.1.6. Parametrii meteorologici măsuraţi

Se bifează, după caz.

-   temperatura                                                                       |_|

-   viteza vântului                                                                    |_|

-   direcţia vântului                                                                 |_|

-   umiditatea relativă                                                             |_|

-   presiunea atmosferică                                                        |_|

-   radiaţia solară                                                                   |_|

-   precipitaţii                                                                         |_|

3.1.7. Alte informaţii relevante: direcţia predominantă a vântului, raportul între distanţa până la şi înălţimea celor mai apropiate obstacole, etc.

3.2. Mediul local/morfologia peisajului

3.2.1. Tipul zonei

-    urbană                                                                                |_|

-    suburbană                                                                           |_|

-    rurală                                                                                  |_|

3.2.2. Caracterizarea zonei

-    rezidenţială                                                                        |_|

-   comercială                                                                         |_|

-    industrială                                                                         |_|

-   agricolă                                                                              |_|

-   naturală                                                                              |_|

3.2.3. Numărul aproximativ de locuitori din zonă.

3.3. Principalele surse de emisie aflate în apropierea staţiei

-    arderi în industria de transformare şi pentru producerea de energie electrică şi termică              |_|

-    instalaţii de ardere neindustriale                                                                  |_|

-    arderi în industria de prelucrare                                                                   |_|

-    procese de producţie                                                                                  |_|

-    extracţia şi distribuţia combustibililor fosili                                                    |_|

-    utilizarea solvenţilor                                                                                     |_|

-    trafic rutier                                                                                                  |_|

-    alte surse mobile                                                                                         |_|

-    tratarea şi eliminarea deşeurilor                                                                   |_|

-    agricultura                                                                                                  |_|

-    factorii naturali                                                                                            |_|

3.4. Caracterizarea traficului

3.4.1.  Străzi largi:

-    volum mare de trafic (>10.000 vehicule/zi)                                                |_|

-     volum moderat de trafic (între 2.000 şi 10.000 vehicule/zi)                       |_|

-     volum mic de trafic (<2.000 vehicule/zi)                                                   |_|

3.4.2.  Străzi înguste:

-     volum mare de trafic (>10.000 vehicule/zi)                                               |_|

-     volum moderat de trafic (între 2.000 şi 10.000 vehicule/zi)                       |_|

-     volum mic de trafic (<2.000 vehicule/zi)                                                   |_|

3.4.3.  Străzi canion:

-    volum mare de trafic (>10.000 vehicule/zi)                                               |_|

-     volum moderat de trafic (intre 2.000 şi 10.000 vehicule/zi)                      |_|

-     volum mic de trafic (<2.000 vehicule/zi)                                                  |_|

3.4.4. Autostrăzi:

-     volum mare de trafic (>10.000 vehicule/zi)                                              |_|

-     volum moderat de trafic (intre 2.000 şi 10.000 vehicule/zi)                      |_|

-      volum mic de trafic (<2.000 vehicule/zi)                                                 |_|

3.4.5 Altele: intersecţii, semafoare, parcări, staţii de autobuz, staţii de taxi etc.

3.5. Informaţii privind tehnicile de măsurare

3.5.1 Echipament:

-    denumire........................................................................................

-    metoda de referinţă............................................................................

3.5.2 Caracteristici de prelevare:

-    localizarea punctului de prelevare:

o     faţada clădirii                                                                      |_|

o     trotuar                                                                                |_|

o     pavaj                                                                                  |_|

o     proprietăţi particulare                                                          |_|

o     grădini                                                                                |_|

o    curţi                                                                                    |_|

-    înălţimea punctului de prelevare:................................................................................

-    lungimea liniei de prelevare:.......................................................................................

-    timpul de prelevare:....................................................................................................

3.5.3. Calibrare:

-    tip:

o    automat                                                                              |_|

o    manual                                                                               |_|

o    automat şi manual                                                               |_|

-    metoda:............................................................................................................

-    frecventa:...................................................................................................

CAPITOLUL IV - Identificarea / validarea depăşirii

4.1.  Identificarea depăşirii

Identificarea depăşirilor pragurilor de informare şi/sau de alertă se efectuează de către responsabilul staţiei de monitorizare din cadrul Seviciului Monitorizare, Sinteză şi Coordonare din agenţiile judeţene pentru protecţia mediului. Acesta informează imediat directorul executiv cu privire la depăşirea pragurilor de informare şi/sau de alertă. In termen de 2 ore de la identificarea depăşirii, validează datele de monitorizare înregistrate la staţie.

4.2. Validarea depăşirii

Corect                                                                                             |_|

Incorect                                                                                           |_|

Notă:

Validarea datelor se realizează prin deplasarea în teren a persoanei responsabile cufuncţionarea staţiei, care verifică funcţionarea corectă a echipamentelor şi data ultimei calibrări. La prima deplasare în teren se culeg date preliminare în vederea identificării cauzelor. In cazul unor defecţiuni minore, acesta le remediază şi efectuează o nouă calibrare, iar datele sunt invalidate.

CAPITOLUL V - Măsuri şi responsabilităţi

5.1. Informarea autorităţilor responsabile

Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor                             |_|

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului                           |_|

Comisariatul judeţean al Gărzii Naţionale de Mediu                |_|

Autoritatea judeţeană de Sănătate Publică                              |_|

Instituţia prefectului                                                                |_|

Notă:

Imediat după validarea datelor, agenţia judeţeană pentru protecţia mediului informează obligatoriu atât Dispeceratul Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, Autoritatea judeţeană de Sănătate Publică, precum şi Comisariatul judeţean al Gărzii Naţionale de Mediu cu privire la apariţia episodului de poluare.

5.2.  Stabilirea măsurilor preventive pentru populaţie

Autoritatea judeţeană de Sănătate Publică prelucrează şi interpretează datele de poluare atmosferică provenite din Sistemul naţional de monitorizare a calităţii aerului şi transmite în regim de urgenţă agenţiei judeţene pentru protecţia mediului evaluarea riscurilor pentru sănătatea populaţiei produse de poluarea atmosferei, precum şi măsurile preventive pentru categoriile de populaţie sensibilă sau expusă (copii, bătrâni, bolnavi cronici etc).

5.3.  Informarea publicului

Agenţia judeţeană pentru protecţia mediului informează publicul prin mass-media audio-video, precum şi prin afişarea pe pagina de internet cu privire la:

-înregistrarea depăşirii pragului de informare şi/sau de alertă;

-valoarea înregistrată, comparativ cu valoarea pragului de informare şi/sau de alertă;

-poluantul care a depăşit pragul de alertă, data, ora şi locul producerii depăşirii pragului de alertă şi motivele acesteia, dacă se cunosc. Se prezintă valorile concentraţiilor înregistrate cu 6 ore înainte de începerea episodului de poluare şi se actualizează pe toată perioada de 3 zile de desfăşurare a planului de gestionare / planului integrat de gestionare;

-prognoze privind:

o    modificarea   concentraţiilor   (îmbunătăţire,   stabilizare   sau   deteriorare),   împreună   cu motivele acestei modificări;

o    aria geografică afectată;

o    durata incidentului,

-riscurile pentru sănătatea populaţiei;

-tipul de populaţie potenţial sensibilă la acest incident;

-măsurile preventive ce trebuie luate de către populaţia sensibilă în cauză (copii, bătrâni, bolnavi cronici etc).

5.4.  Identificarea cauzelor care au generat depăşirile

Identificarea cauzelor trebuie să se facă rapid, pentru a se putea interveni în perioada de 3 zile. Identificarea cauzelor depăşirilor reprezintă componenta cea mai complexă şi mai importantă a planului/ planului integrat de gestionare a calităţii aerului datorită multitudinii de date de intrare care trebuie luate în calcul, cât şi a metodelor/tehnicilor utilizate. Identificarea corectă a cauzelor permite luarea unor decizii adecvate pentru gestionarea calităţii aerului.

Pentru identificarea rapidă a acestor situaţii, un rol determinant îl are colaborarea cu Comisariatele judeţene ale Gărzii Naţionale de Mediu prin efectuarea de controale comune în vederea identificării agenţilor economici care au produs poluarea în zonă.

5.4.1. Identificarea cauzelor depăşirilor pragului de alertă pentru dioxidul de azot (NO2)

 depăşire datorată surselor liniare                                                          |_|

depăşire datorată surselor fixe                                                              |_|

depăşire datorată surselor de suprafaţă (gospodării şi industrie mică      |_|

depăşire datorată altor surse                                                                 |_|

Notă:

In cazul staţiilor de trafic depăşirile înregistrate sunt cauzate în proporţie de peste 90% de traficul auto. Trebuie eliminate cauzele externe, de aceea se efectuează comparaţii cu evoluţiile concentraţiilor înregistrate în celelalte puncte de monitorizare. Trebuie cunoscute, în prealabil si perioadele în care traficul din imediata vecinătate este mai aglomerat, pentru a vedea dacă perioadele de poluare se suprapun cu cele de congestionare a traficului. In zonele de trafic, datele meteo nu sunt concludente decât în ceea ce priveşte viteza vântului. Calmul atmosferic şi condiţiile de ceaţă favorizează acumularea noxelor la suprafaţa solului, ceea ce determină înregistrarea concentraţiilor ridicate de poluanţi.

In cazul staţiilor industriale pentru o corectă identificare a cauzei / cauzelor depăşirii pragului de alertă trebuie să fie disponibile următoarele date:

- lista principalelor surse de poluare a aerului din zona respectivă;

-  inventarul emisiilor acestor surse (valoarea emisiilor totale, coşuri de dispersie existente, instalaţii de reţinere a poluanţilor);

- datele meteo, cu direcţia predominantă a vântului pe perioada depăşirii pragului de alertă;

- dacă este posibil, se actualizează modelarea dispersiei poluanţilor cu noile date de intrare (date meteo, emisie);

- date de monitorizare a emisiilor pentru unităţile din zonă.

5.4.2. Identificarea cauzelor depăşirilor pragului de alertă pentru dioxidul de sulf (SO2)

depăşire datorată surselor liniare                                                          |_|

depăşire datorată surselor fixe                                                              |_|

depăşire datorată surselor de suprafaţă (gospodării şi industrie mică)     |_|

depăşire datorată altor surse                                                                 |_|

Notă:

Acest poluant îşi are în principal originea în compoziţia combustibililor folosiţi pentru ardere. De obicei, principala sursă de S02 o constituie centralele electrotermice şi rafinăriile.

Pentru a identifica corect cauza /cauzele depăşirii pragului de alertă trebuie să fie disponibile următoarele date:

-  inventarul anual al emisiilor (valoarea emisiilor totale, coşuri de dispersie existente,  instalaţii de reţinere a poluanţilor);

- datele meteo, cu direcţia predominantă a vântului pe perioada depăşirii pragului de alertă;

- dacă este posibil, se actualizează modelarea dispersiei poluanţilor cu noile date de intrare (date meteo, emisie);

- ultimele date de monitorizare a emisiilor centralelor electrotermice /rafinăriilor;

- consumurile şi calitatea combustibililor utilizaţi în perioada premergătoare episodului de poluare.

5.4.3. Identificarea cauzelor depăşirilor pragului de informare la ozon (O3)

depăşire datorată surselor liniare                                                            |_|

depăşire datorată surselor fixe                                                               |_|

depăşire datorată surselor de suprafaţă (gospodării şi industrie mică)      |_|

depăşire datorată altor surse                                                                  |_|

Notă:

Ozonul nu este un poluant emis, ci este un produs rezultat din substanţe precursoare care se formează la distanţă de sursele de emisie.

Agenţia judeţeană pentru protecţia mediului care administrează staţia de monitorizare la care s-a înregistrat depăşirea colectează informaţii legate de sursele de emisie a substanţelor precursoare ale ozonului (emisiile de oxizi de azot, cât şi de compuşi organici volatili, bilanţuri de solvenţi) şi de condiţiile meteorologice la macroscară. Datele meteorologice trebuie furnizate de Administraţia Naţională de Meteorologie.

Informaţiile privind substanţele precursoare provenite din afara judeţului, trebuie furnizate de către agenţia pentru protecţia mediului din judeţul în care au fost emise substanţele precursoare.

5.5. Măsuri în cazul depăşirilor pragului de informare şi/sau de alertă datorate surselor liniare (traficul rutier)

5.5.1. Agenţia judeţe ană pentru protecţia mediului transmite autorităţilor administraţiei publice locale (comisiei tehnice de specialitate) următoarele:

•     informaţii:

a)   înregistrarea depăşirii pragului de informare şi/sau de alertă;

b)   valoarea înregistrată, comparativ cu valoarea pragului de informare şi/sau de alertă;

c)   poluantul care a depăşit pragul de alertă, data, ora şi locul producerii depăşirii pragului de alertă şi motivele acesteia, dacă se cunosc. Se prezintă valorile concentraţiilor înregistrate cu 6 ore înainte de începerea episodului de poluare şi se actualizează pe toată perioada de 3 zile de desfăşurare a planului de gestionare / planului integrat de gestionare;

d)   prognoze privind:

-    modificarea concentraţiilor (îmbunătăţire, stabilizare sau deteriorare), împreună cu motivele acestei modificări;

-    aria geografică afectată;

-    durata incidentului.

e)   riscurile pentru sănătatea populaţiei;

f)   tipul de populaţie potenţial sensibilă sau expusă la acest incident;

•     propuneri de măsuri pentru reducerea emisiilor până la încadrarea în valorile limită la imisie:

-    fluidizarea traficului;

-    reducerea/devierea/interzicerea traficului în zonele afectate;

-    interzicerea parcărilor în zona respectivă;

-    devierea traficului

-    interzicerea traficului autovehiculelor cu gabarit depăşit;

-    alte măsuri specifice.

5.5.2 Comisia tehnică de specialitate din cadrul administraţiei publice locale, în colaborare cu Inspectoratul de poliţie judeţean, ia măsurile ce se impun, ca de exemplu:

-    fluidizarea traficului                                                                  |_|

-    reducerea traficului în zonele poluate                                        |_|

-    devierea traficului în zonele poluate                                          |_|

-    interzicerea traficului în zonele poluate                                      |_|

-    interzicerea parcărilor în zona respectivă                                  |_|

-    devierea traficului autovehiculelor cu gabarit depăşit                 |_|

-    interzicerea traficului autovehiculelor cu gabarit depăşit             |_|

-    alte măsuri specifice                                                                |_|

şi informează periodic agenţia judeţeană pentru protecţia mediului privind stadiul realizării măsurilor aplicate în scopul reducerii concentraţiilor de poluanţi în aerul încojurător.

5.5.3. Agenţia judeţeană pentru protecţia mediului, în colaborare cu Comisariatul judeţean al Gărzii Naţionale de Mediu, monitorizează stadiul realizării măsurilor aplicate.

5.6.  Măsuri în cazul depăşirilor pragului de informare şi/sau de alertă datorate surselor fixe (surse industriale)

5.6.1.   Agenţia judeţeană pentru protecţia mediului informează titularul activităţii care a generat episodul de poluare cu privire la:

a)   înregistrarea depăşirii pragului de informare şi/sau de alertă;

b)   valoarea înregistrată, comparativ cu valoarea pragului de informare şi/sau de alertă;

c)   poluantul care a depăşit pragul de alertă, data, ora şi locul producerii depăşirii pragului de alertă şi motivele acesteia, dacă se cunosc. Se prezintă valorile concentraţiilor înregistrate cu 6 ore înainte de începerea episodului de poluare şi se actualizează pe toată perioada de 3 zile de desfăşurare a planului de gestionare / planului integrat de gestionare;

d)   prognoze privind:

-    modificarea concentraţiilor (îmbunătăţire, stabilizare sau deteriorare), împreună cu motivele acestei modificări;

-    aria geografică afectată;

-    durata incidentului;

e)   riscurile pentru sănătatea populaţiei;

f)    tipul de populaţie potenţial sensibilă sau expusă la acest incident.

5.6.2.  Agenţia judeţeană pentru protecţia mediului, în colaborare cu Comisariatul judeţean al Gărzii Naţionale de Mediu, dispune:

a)   luarea măsurilor de reducere graduală a emisiilor de poluanţi sub pragul de informare şi/sau de alertă până la încadrarea în valoarea limită;

b)   reducerea activităţii;

c)   oprirea temporară a activităţii.

5.6.3.  Titularul activităţii care a generat episodul de poluare ia măsuri urgente şi eficiente de reducere a emisiilor de poluanţi în aer, astfel încât concentraţia acestora în aerul înconjuător să fie redusă la nivelul valorilor limită şi informează periodic agenţia judeţeană pentru protecţia mediului privind stadiul realizării măsurilor aplicate în scopul reducerii concentraţiilor de poluanţi în aerul înconjurător.

5.6.4.  Agenţia judeţeană pentru protecţia mediului, în colaborare cu Comisariatul judeţean al Gărzii Naţionale de Mediu, monitorizează stadiul realizării măsurilor aplicate.

5.7.  Elaborarea planului de gestionare / planului integrat de gestionare

Agenţia judeţeană pentru protecţia mediului redactează planul de gestionare / planul integrat de gestionare.

In cazul depăşirii pragului de informare şi/sau de alertă datorată surselor fixe şi a celor de suprafaţă, se revizuieşte autorizaţia de mediu în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, cu includerea în aceasta a măsurilor/acţiunilor din planul de gestionare / planul integrat de gestionare, dacă este cazul.

Planul de gestionare / planul integrat de gestionare este pus la dispoziţia publicului prin afişarea pe pagina de web a agenţiei judeteane pentru protecţia mediului, Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor.

5.8.  Monitorizarea aplicării planului de gestionare / planului integrat de gestionare

Agenţia judeţeană pentru protecţia mediului, în colaborare cu Comisariatul judeţean al Gărzii Naţionale de Mediu, monitorizează stadiul realizării măsurilor aplicate, întocmeşte rapoarte privind realizarea acţiunilor de reducere a concentraţiilor de poluanţi până la încadrarea în valorile limită şi le transmite la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului.

Agenţia judeţeană pentru protecţia mediului, informează periodic stadiul realizării măsurilor/acţiunilor cuprinse în planul de gestionare / planul integrat de gestionare prin publicarea pe pagina sa de web.

5.9. Măsuri specifice în context transfrontieră

In zonele din apropierea frontierelor naţionale se elaborează şi se pun în aplicare planuri/planuri integrate comune de gestionare a calităţii aerului pentru zonele de vecinătate cu statul respectiv sau statele respective.

In situaţiile în care se înregistrează depăşiri ale pragurilor de informare şi/sau de alertă în apropierea frontierelor naţionale, Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor informează ministerul omolog din statul sau statele vecine, în vederea facilitării transmiterii acestor informaţii publicului din statele respective.

In acest sens, Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor coordonează activitatea de elaborare a planurilor/planurilor integrate de gestionare a calităţii aerului pentru teritoriul naţional, de către agenţiile judeţene pentru protecţia mediului şi de punere în aplicare a acestora.

Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor asigură contactarea ministerului omolog din statul sau statele vecine, schimbul de informaţii şi organizarea întâlnirilor între autorităţile competente pentru realizarea planurilor / planurilor integrate de gestionare a calităţii aerului.

PARTEA A II-A: METODOLOGIA DE ELABORARE ŞI PUNERE ÎN APLICARE A PROGRAMULUI DE GESTIONARE A CALITĂŢII AERULUI

CAPITOLUL I - Dispoziţii generale

Conform prevederilor HG nr. 543/2004, în cazul apariţiei unei depăşiri ale valorilor limită şi/sau ale valorilor ţintă la unul şi/sau mai mulţi poluanţi în aerul înconjurător, se întocmeşte programul de gestionare/programul integrat de gestionare. Acesta cuprinde măsurile/acţiunile ce se desfăşoară pe o durată de maximum 5 ani.

Valorile limită şi perioada de mediere pentru poluanţii dioxid de sulf (SO2), dioxid de azot (NO2), oxizi de azot (NOx), pulberi în suspensie (PM10 şi PM2,5), plumb (Pb), benzen (C6H6), monoxid de carbon (CO), precum şi valorilor ţintă şi perioada de mediere pentru ozon (O3), sunt stabilite potrivit prevederilor Ordinului MAPM nr. 592/2002.

Programul de gestionare/programul integrat de gestionare se iniţiază, conform prevederilor art. 10 alin.(3) al HG nr.543/2004, de autoritatea publică judeţeană pentru protecţia mediului şi se elaborează de comisia tehnică, în termen de 6 luni de la iniţierea acestuia.

Programul de gestionare / programul integrat de gestionare se aprobă prin hotărâre a consiliului local sau judeţean (după cum programul priveşte una sau mai multe localităţi ori întreg judeţul) în termen de 90 de zile de la finalizarea lui.

Conform prevederilor art. 10 alin.(l) al HG nr.543/2004, Comisia tehnică pentru elaborarea programelor de gestionare se înfiinţează la nivel judeţean, prin ordin al prefectului, la propunerea autorităţii judeţene pentru protecţia mediului şi a consiliului judeţean. Comisia tehnică are în componenţă cel puţin reprezentanţi ai următoarelor autorităţi şi instituţii:

-    autoritatea judeţeană pentru protecţia mediului;

-    autoritatea de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti;

-    direcţia judeţeană pentru agricultură şi dezvoltare rurală;

-    consiliul local;

-    primăria (infrastructură, construcţia de locuinţe, dezvoltare industrială şi comercială);

-    oficiul judeţean de cadastru, geodezie şi cartografie;

-    titularul activităţii;

-    altele (de exemplu: reprezentanţi ai Camerei de Comerţ şi Industrie locală; reprezentanţi ai ONG-urilor active pe plan local în domeniul protecţiei mediului; economişti specializaţi în analize financiare şi analize cost-beneficiu; proiectanţi în domeniul construcţiilor de autostrăzi şi transport la nivel naţional etc);

Preşedinte al comisiei tehnice şi responsabil de coordonarea iniţierii, elaborării şi implementării programului de gestionare / programului integrat de gestionare este directorul executiv al agenţiei judeţene pentru protecţia mediului.

Prima întâlnire a Comisiei are loc în 10 zile de la anunţul agenţiei judeţene pentru protecţia mediului, referitor la iniţierea programului de gestionare/programului integrat de gestionare. Activitatea comisiei tehnice se desfăşoară la sediul autorităţii judeţene pentru protecţia mediului, în baza unui Regulament de Organizare şi Funcţionare, care se elaborează de comun acord de către membrii comisiei tehnice, la prima întâlnire şi se aprobă de către conducătorul agenţiei judeţene pentru protecţia mediului, al consiliului judeţean/ local, primar şi prefect, în termen de 10 zile de la prima întâlnire a Comisiei.

CAPITOLUL II - Descrierea fizico-geografică a zonei/regiunii potenţial a fi afectată de episodul de poluare

Descrierea cadrului natural are o însemnătate deosebită, deoarece determină ansamblul elementelor naturale ce sunt sau pot fi afectate de un anumit poluant/poluanţi. In vederea încadrării teritoriale a arealului studiat se prezintă toate elementele cadrului natural:

-     analiza reliefului pe trepte de relief: unităţi de relief, altitudinea lor, gradul de fragmentare,pante, etc;

-     structura geomorfologică;

-     prezentarea din punct de vedere hidrogeografic: cursuri de apă, debite, disponibilitatea debitelor etc;

-     informaţii climatice: temperaturi medii, precipitaţii, viteza şi frecvenţa vântului, intensitatea radiaţiei incidente, nebulozitate, umiditate relativă pentru modelarea dispersiei noxelor în atmosferă, etc;

-     descrierea vegetaţiei, faunei şi a tipului de sol, cât şi pe cele ce aparţin cadrului antropic:

-    numărul de locuitori, inclusiv date statistice: grupe de vârstă, ponderea pe sexe, etc;

-    lista titularilor de activităţi / activitatea potenţial poluatoare, tipul şi cantitatea de poluanţi emişi.

Pentru o mai bună înţelegere a acestora şi a modului în care converg şi influenţează calitatea aerului, este necesară întocmirea unei reprezentări grafice.

CAPITOLUL III - Descrierea situaţiei existente

In acest capitol se prezintă informaţii tehnice legate de structura reţelei şi caracteristicile staţiilor de monitorizare, metodele şi tehnicile utilizate pentru evaluarea calităţii aerului, precum şi prezentarea detaliată a datelor statistice privind calitatea aerului.

3.1. Structura reţelei de monitorizare

Denumirea reţelei:..................................................................................................

Prescurtare:...........................................................................................................

Tipul de reţea:.......................................................................................................

-   la nivel de judeţ                                                                            |_|

-   la nivel de aglomerare                                                                   |_|

-   la nivel naţional                                                                             |_|

Timpul de referinţă (GMT şi local)

Responsabilul reţelei (numele şi prenumele, adresa, telefon, fax, e-mail):.................

Componenţa reţelei:

Tip staţie

Număr de staţii

- trafic

- industrial

- fond urban

- fond suburban

- fond regional

-EMEP

3.2. Informaţii generale cu privire la staţii

Denumirea staţiei:.......................................................................................................

Codul staţiei:..............................................................................................................

Denumirea arealului/zonei din care face parte staţia:.....................................................

Codul zonei:...............................................................................................................

Tipul staţiei:

-  trafic                                                                                               |_|

-  industrial                                                                                         |_|

-  fond urban                                                                                      |_|

-  fond suburban                                                                                 |_|

-  fond regional                                                                                   |_|

-      EMEP                                                                                        |_|

Responsabilul staţiei (numele şi prenumele, adresa, telefon, fax, e-mail):...........................

Denumirea şi adresa instituţiei tehnice responsabile cu întreţinerea staţiei:.........................

Organisme sau programe cărora le sunt raportate datele (pe compuşi, dacă este cazul): local, naţional, EMEP, etc.

3.2.1 Aria de reprezentativitate

Se bifează, după caz, în coloana "încadrare" din tabelul de mai jos:

Clasa staţiei

Raza ariei de reprezentativitate

Incadrare

Staţie de trafic

10-100 m

Staţie industrială

l00m-lkm

Staţie de fond:

- urban

- suburban

- regional -EMEP

1-5 km

25-150 km

200-500 km

Notă:

O staţie de monitorizare furnizează date de calitate a aerului care sunt reprezentative pentru o anumită arie în jurul staţiei. Aria în care concentraţia nu diferă de concentraţia măsurată la staţie mai mult decât cu o "cantitate specifică" (+/-20%) se numeşte "arie de reprezentativitate ".

3.2.2  Coordonatele geografice (longitudine şi latitudine, măsurate în grade, minute şi secunde), precum şi în sistem GIS.

3.2.3 Altitudinea

3.2.4. Poluanţii măsuraţi

 Se bifează, după caz.

-      SO2                                                                        |_|

-      N02                                                                        |_|

-      NOx                                                                      |_|

-      PM10                                                                       |_|

-      PM2,5                                                                      |_|

-       Pb                                                                         |_|

-      C6H6                                                                       |_|

-       CO                                                                        |_|

-       O3                                                                          |_|

3.2.5. Parametrii meteorologici măsuraţi

Se bifează, după caz.

-   temperatura                                                                      |_|

-   viteza vântului                                                                   |_|

-   direcţia vântului                                                                 |_|

-   umiditatea relativă                                                             |_|

-   presiunea atmosferică                                                        |_|

-   radiaţia solară                                                                   |_|

-   precipitaţii                                                                         |_|

3.2.6.  Alte informaţii relevante: direcţia predominantă a vântului, raportul între distanţa până la şi înălţimea celor mai apropiate obstacole etc.

3.2.7. Mediul înconjurător local/morfologia peisajului

3.2.7.1.  Tipul zonei

-     urbană                                                                                 |_|

-     suburbană                                                                           |_|

-     rurală                                                                                  |_|

3.2.7.2.  Caracterizarea zonei

-    rezidenţială                                                                         |_|

-    comercială                                                                          |_|

-    industrială                                                                           |_|

-    agricolă                                                                              |_|

-     naturală                                                                             |_|

3.2.7.3. Numărul aproximativ de locuitori din zonă.

3.2.8.  Caracterizarea traficului

3.2.8.1.  Străzi largi:

-     volum mare de trafic (>10.000 vehicule/zi)                                    |_|

-     volum moderat de trafic (între 2.000 şi 10.000 vehicule/zi)            |_|

-     volum mic de trafic (<2.000 vehicule/zi)                                        |_|

3.2.8.2.  Străzi înguste:

-     volum mare de trafic (>10.000 vehicule/zi)                                   |_|

-     volum moderat de trafic (între 2.000 şi 10.000 vehicule/zi)           |_|

-     volum mic de trafic (<2.000 vehicule/zi)                                       |_|

3.2.8.3.  Străzi canion:

-     volum mare de trafic (>10.000 vehicule/zi)                                 |_|

-     volum moderat de trafic (intre 2.000 şi 10.000 vehicule/zi)         |_|

-     volum mic de trafic (<2.000 vehicule/zi)                                     |_|

3.2.8.4. Autostrăzi:

-     volum mare de trafic (>10.000 vehicule/zi)                                |_|

-     volum moderat de trafic (intre 2.000 şi 10.000 vehicule/zi)        |_|

-     volum mic de trafic (<2.000 vehicule/zi)                                    |_|

3.2.8.5. Altele: intersecţii, semafoare, parcări, staţii de autobuz, staţii de taxi etc.

3.2.9. Informaţii privind tehnicile de măsurare

3.2.9.1 Echipament:

-    denumire..........................................................................................................

-    metoda de referinţă..........................................................................................

3.2.9.2 Caracteristici de prelevare:

-    localizarea punctului de prelevare:

o    faţada clădirii                                                                          |_|

o    trotuar                                                                                    |_|

o    pavaj                                                                                      |_|

o    proprietăţi particulare                                                              |_|

o    grădini                                                                                    |_|

o    curţi                                                                                       |_|

-    înălţimea punctului de prelevare:....................................................................

-    lungimea liniei de prelevare:...........................................................................

-    timpul de prelevare:....................................................................................

3.2.9.3. Calibrare:

-    tip:

o    automat                                                                 |_|

o    manual                                                                  |_|

o    automat şi manual                                                  |_|

-    metoda:......................................................................................................

-    frecventa:....................................................................................................

3.3. Prezentarea datelor de monitorizare

Pentru fiecare staţie de monitorizare în care s-au înregistrat depăşiri ale valorilor limită plus marja de toleranţă (VL+MT) sau depăşiri ale valorilor limită (VL) şi/sau depăşiri ale valorilor ţintă (VT), se prezintă în mod tabelar cel puţin următoarele date:

Cod

staţie

Nr. depăşiri

Indicatorul monitorizat

SO2

N02

NOx

PM10

PM2,5

Pb

C6H6

CO

O3

Ex.: ABl

VL+MT

VL/VT

Ex.: AB2

VL+MT

VL/VT

……….

Notă:

Evaluarea calităţii aerului trebuie să aibă la bază un set de date validate şi disponibile pe o perioadă de minim un an de zile, de preferinţă ultimii ani calendaristici.

In cazul în care există o situaţie ce necesită demararea urgentă a programului de gestionare /programului integrat de gestionare, se poate lua ca bază ultimul set disponibil de date continue, validate, pe minim un an de zile.

CAPITOLUL IV - Identificarea şi validarea depăşirii. Identificarea surselor

4.1. Identificarea depăşirii

Identificarea depăşirilor valorilor limită şi/sau ale valorilor ţintă, se efectuează de către responsabilul staţiei de monitorizare din cadrul Seviciului Monitorizare, Sinteză şi Coordonare din agenţiile judeţene pentru protecţia mediului. Acesta informează imediat directorul executiv cu privire la depăşirea valorilor limită şi/sau ale valorilor ţintă.

Tipul staţiei

-  trafic                                                                                  |_|

-  industrial                                                                            |_|

-  fond urban                                                                         |_|

-  fond suburban                                                                    |_|

-  fond regional                                                                      |_|

-  EMEP                                                                               |_|

4.2. Validarea depăşirii

Corect                                                                                             |_|

Incorect                                                                                           |_|

Notă:

Validarea datelor se realizează prin deplasarea în teren a persoanei responsabile cu funcţionarea staţiei, care verifică funcţionarea corectă a echipamentelor şi data ultimei calibrări. La prima deplasare în teren se culeg date preliminare în vederea identificării cauzelor. In cazul unor defecţiuni minore, acesta le remediază şi efectuează o nouă calibrare, iar datele sunt invalidate.

CAPITOLUL V - Măsuri şi responsabilităţi

5.1. Informarea autorităţilor responsabile

Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor                                              |_|

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului                                           |_|

Garda Naţională de Mediu                                                                     |_|

Instituţia prefectului                                                                                |_|

Comisia tehnică                                                                                     |_|

Notă:

Imediat după validarea datelor agenţia judeţeană pentru protecţia mediului informează obligatoriu atât Dispeceratul Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, Laboratorul Naţional de Referinţă pentru Calitatea Aerului din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, Garda Naţională de Mediu, Instituţia prefectului, precum şi membrii Comisiei tehnice, cu privire la depăşirea valorilor limită şi/sau a valorilor ţintă.

5.2. Identificarea sursei/surselor care au generat depăşirea/depăşirile

Se efectuează prin bifarea principalelor surse de emisie aflate în apropierea staţiei:

-    arderi în industria de transformare şi pentru producerea de energie electrică şi termică                |_|

-    instalaţii de ardere ne industriale                                                                                                |_|

-    arderi în industria de prelucrare                                                                                                 |_|

-    procese de producţie                                                                                                                |_|

-    extracţia şi distribuţia combustibililor fosili                                                                                  |_|

-    utilizarea solvenţilor                                                                                                                   |_|

-    trafic rutier                                                                                                                                |_|

-    alte surse mobile                                                                                                                       |_|

-    tratarea şi eliminarea deşeurilor                                                                                                  |_|

-    agricultura                                                                                                                                 |_|

-    factorii naturali                                                                                                                           |_|

Notă:

Imediat după identificarea sursei/surselor care au generat depăşirea/depăşirile agenţia judeţeană pentru protecţia mediului informează Dispeceratul Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, Laboratorul Naţional de Referinţă pentru Calitatea Aerului din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, Garda Naţională de Mediu, Instituţia prefectului, precum şi membrii comisiei tehnice, cu privire la iniţierea elaborării programului de gestionare /programului integrat de gestionare.

5.3. întrunirea Comisiei tehnice

Preşedintele Comisiei tehnice convoacă membrii acesteia, prezintă datele şi stabileşte iniţierea programului de gestionare / programului integrat de gestionare. Se lucrează în echipă. Se întocmesc grafice de lucru cu termene şi responsabilităţi conform cu responsabilităţile din actele normative relevante în vigoare şi precizate în Protocolul de colaborare.

5.4. Informarea publicului

Agenţia judeţeană pentru protecţia mediului publică pe pagina de web proprie informaţii privind depăşirea concentraţiilor valorilor limită şi/sau a valorilor ţintă, sursa/sursele care au generat depăşirea/depăşirile, precum şi iniţierea elaborării programului de gestionare/ programului integrat de gestionare.

5.5. Identificarea cauzelor care au generat depăşirile

Identificarea cauzelor depăşirilor reprezintă componenta cea mai complexă şi mai importantă a programului de gestionare / programului integrat de gestionare datorită multitudinii de date de intrare care trebuie luate în calcul, cât şi a metodelor/tehnicilor utilizate. Identificarea corectă a cauzelor permite luarea unor decizii adecvate pentru gestionarea calităţii aerului.

Cod

staţie

Tipul sursei

Depăşiri ale valorilor limită şi/sau valorii ţintă pentru indicatorii

monitorizaţi:

SO2

N02

NOx

PM10

PM2,5

Pb

C6H6

CO

O3

Ex.: AB1

fond urban

X

X

X

X

X

Ex.: AB2

industrial

X

Ex.: AB3

industrial

X

X

X

X

X

………..

 ……….

5.5.1. Caracterizarea indicatorilor monitorizaţi

Dioxid de sulf - SO2

Gaz incolor, cu miros înţepător, amărui, produs ca urmare a arderii materialelor care conţin sulf. Surse   naturale:   erupţiile   vulcanice,   fitoplanctonul   marin,   fermentaţia  bacteriană  în  zonele mlăştinoase, oxidarea gazului cu conţinut de sulf rezultat din descompunerea biomasei. Surse antropice:  sistemele de încălzire a populaţiei care nu utilizează gaz metan, centralele termoelectrice şi procesele industriale (siderurgie, rafinărie, producerea acidului sulfuric) şi în măsură mai mică emisiile provenite de la motoarele diesel.

Efecte asupra sănătăţii: provoacă iritaţia ochilor şi a primei părţi a traiectului respirator.

In  atmosferă,   contribuie   la  acidifierea precipitaţiilor  cu   efecte  toxice   asupra vegetaţiei   şi acidifierea corpilor apoşi.

Oxizi de azot - NOx (NO / N02)

La temperatura mediului ambiental sunt prezenţi în formă gazoasă. NO este incolor şi inodor; N02 are culoarea brun roşcat şi un miros puternic, înecăcios.

Surse naturale: sursa principală - acţiunea bacteriilor la nivelul solului.

Surse antropice: încălzirea rezidenţială şi evacuările de gaze de eşapament de la motoarele vehiculelor în etapa de acceleraţie sau la viteze mari. NO produce o cantitate mai mare de N02 în procesul de combustie şi în prezenţa oxigenului liber.

Efecte asupra sănătăţii: gaz iritant pentru mucoasă ce afectează aparatul respirator şi diminuează capacitatea respiratorie (gradul de toxicitate al N02 este de 4 ori mai mare decât cel al NO). Oxizii de azot contribuie la formarea ploilor acide şi favorizează acumularea nitraţilor la nivelul solului care pot provoca alterarea echilibrului ecologic ambiental.

Pulberi în suspensie - PM10/PM2,5

Sunt particule lichide şi solide cu diametrul mai mic de l.

Surse naturale: erupţii vulcanice, eroziunea rocilor şi dispersia polenului.

Surse antropice: activitatea industrială, sistemul de încălzire a populaţiei, centralele termoelectrice. Traficul rutier contribuie prin pulberile produse de pneurile maşinilor la oprirea acestora şi datorită arderilor incomplete.

Efecte asupra sănătăţii: toxicitatea pulberilor se datorează nu numai caracteristicilor fîzico-chimice, dar şi dimensiunilor acestora. Cele cu diametru de la 5-10μ (PM10) la 2,5-5μ (PM2,5) prezintă un risc mai mare de a pătrunde în alveolele pulmonare provocând inflamaţii şi intoxicări. Pe de altă parte, vehiculele emit şi alte gaze iritante, elemente toxice (Cd, Pb, As, etc) şi substanţe cancerigene (hidrocarburi aromatice policiclice, aldehide, nitrocompuşi, etc).

Plumb - Pb

Surse antropice: principala sursă de poluare o reprezintă emisiile motoarelor cu funcţionare pe bază de benzină şi industria în care sunt procesate metalele, un caz particular fiind topitoriile. Efecte   asupra  sănătăţii:   efect toxic   la  oameni,  în  cazul  expunerii  la concentraţii  ridicate, influenţând sinteza hemoglobinei ce afectează rinichii, organele de reproducere, mecanismul gastrointestinal, articulaţiile, sistemul cardiovascular şi sistemul nervos.

Benzen - C6H6

Compus aromatic foarte uşor, volatil şi solubil în apă. 90% din cantitatea de benzen în aerul ambiental provine din traficul rutier. Restul de 10% provine din evaporarea combustibilului la stocarea şi distribuţia acestuia.

Efecte asupra sănătăţii: substanţă cancerigenă, încadrată în clasa Al de toxicitate, cunoscută drept cancerigenă pentru om. Produce efecte dăunătoare asupra sistemului nervos central.

Monoxid de carbon - CO

La temperatura mediului ambiental este un gaz incolor şi inodor, de origine atât naturală cât şi antropică. Apare ca produs în toate procesele de combustie incompletă a combustibililor fosili. Surse naturale: arderea pădurilor, emisiile vulcanice şi descărcările electrice.

Surse antropice: producerea oţelului şi a fontei, rafinarea petrolului, sistemul termoelectric şi mediul urban, în principal autovehiculele cu benzină în timpul funcţionarii la turaţie mică.

Efecte asupra sănătăţii: gaz toxic, în concentraţii mari este letal (aproximativ l00mg/m3 ). Reduce capacitatea de transport a oxigenului în sânge cu consecinţe asupra sistemului respirator şi a sistemului cardio circulator. Poate induce reducerea acuităţii vizuale şi a capacităţii fizice.

Ozon - O3

Gaz foarte oxidant, foarte reactiv, cu miros înnecăcios. Se concentrează în stratosfera şi asigură protecţia împotriva radiaţiei UV dăunătoare vieţii. Ozonul prezent la nivelul solului se comportă ca o componentă a"smogului fotochimic". Se formează prin intermediul unei reacţii care implică în particular oxizi de azot şi compuşi organici volatili.

Efecte asupra sănătăţii:  concentraţia de ozon la nivelul solului provoacă iritarea traiectului respirator şi iritarea ochilor. Concentraţii mari de ozon pot provoca reducerea funcţiei respiratorii. Este responsabil de daune produse vegetaţiei prin atrofierea unor specii de arbori din zonele urbane.

5.5.2. Depăşiri ale valorilor limită şi/sau ale valorilor ţintă cauzate de surse liniare In cazul staţiilor de trafic depăşirile înregistrate sunt cauzate în proporţie de peste 90% de traficul auto. Trebuie eliminate cauzele externe, de aceea se efectuează comparaţii cu evoluţiile concentraţiilor înregistrate în celelalte puncte de monitorizare. Trebuie cunoscute, în prealabil şi perioadele în care traficul din imediata vecinătate este mai aglomerat, pentru a vedea dacă perioadele de poluare se suprapun cu cele de congestionare a traficului. In zonele de trafic, datele meteo nu sunt concludente decât în ceea ce priveşte viteza vântului. Calmul atmosferic şi condiţiile de ceaţă favorizează acumularea noxelor la suprafaţa solului, ceea ce determină înregistrarea concentraţiilor ridicate de poluanţi.

5.5.3. Depăşiri ale valorilor limită şi/sau ale valorilor ţintă cauzate de surse fixe In cazul staţiilor industriale pentru o corectă identificare a cauzei / cauzelor depăşirii valorii limită şi/sau a valorii ţintă trebuie să fie disponibile următoarele date:

-   lista principalelor surse de poluare a aerului din zona respectivă;

-   inventarul emisiilor acestor surse (valoarea emisiilor totale, coşuri de dispersie existente, instalaţii de reţinere a poluanţilor);

-  datele meteo, cu direcţia predominantă a vântului pe perioada depăşirii valorii limită şi/sau a valorii ţintă;

-  dacă este posibil, se actualizează modelarea dispersiei poluanţilor cu noile date de intrare (date meteo, emisie);

-  date de monitorizare a emisiilor pentru unităţile din zonă.

Titularul activităţii are obligaţia să prezinte agenţiei judeţene pentru protecţia mediului planul cadastral al amplasamentului şi coordonatele geografice ale surselor.

In cazul particular al ozonului care nu este un poluant emis, ci este un produs rezultat din substanţe precursoare, care se formează la distanţă de sursele de emisie, agenţia judeţeană pentru protecţia mediului care administrează staţia de monitorizare la care s-a înregistrat depăşirea colectează informaţii legate de sursele de emisie a substanţelor precursoare ale ozonului (emisiile de oxizi de azot, cât şi de compuşi organici volatili, bilanţuri de solvenţi) şi de condiţiile meteorologice la macroscară.

Datele meteorologice trebuie furnizate de Administraţia Naţională de Meteorologie. Informaţiile privind substanţele precursoare provenite din afara judeţului, trebuie furnizate de către agenţia judeţeană pentru protecţia mediului din judeţul în care au fost emise substanţele precursoare.

Pentru identificarea rapidă a acestor situaţii, un rol determinant îl are colaborarea cu Comisariatele judeţene ale Gărzii Naţionale de Mediu prin efectuarea de controale comune în vederea identificării agenţilor economici care au produs poluarea în zonă.

Măsurile trebuie identificate clar, cu termene de realizare şi instituţiile responsabile. Măsurile şi activităţile din cadrul programului de gestionare/programului integrat de gestionare nu se pot desfăşura pe o perioadă mai mare de 5 ani.

5.6. Recomandări privind sesiunile de lucru ale Comisiei tehnice

După caz, în baza celor mai noi standarde europene şi standarde internaţionale, a recomandărilor BREF/BAT, Comisia tehnică:

•     elaborează propunerile de soluţie analizând:

-    potenţialul de reducere a emisiilor;

-    costurile publice şi private ale implementării;

-    beneficiile sociale ale populaţiei;

-    termenele de implementare practică;

-    gradul de susţinere legislativă din programele naţionale;

-    gradul de realizare a programelor existente;

-    reglementările cu prevederi privind perioadele de tranziţie.

•     realizează analiza financiară şi analiza cost-beneficiu;

•     efectuează scenariile de reducere a poluării (reprezintă în general o dezvoltare viitoare posibilă, începând de la ipoteze plauzibile, pentru a pregăti o prognoză a calităţii aerului ca bază pentru măsurile/acţiunile legate de emisii);

•     realizează analiza SWOT;

•     stabileşte priorităţile;

•     stabileşte gestionarea programului;

•     altele.

Trebuie luată în considerare experienţa statelor membre ale UE.

5.7. Măsuri îh cazul depăşirilor valorilor limită şi/sau ale valorilor ţintă, datorate surselor liniare (traficul rutier)

Reducerea emisiilor de poluanţi astfel încât să fie respectate valorile limită la imisie Comisia tehnică analizează toate datele şi stabileşete de la caz la caz, măsurile/acţiunile treptate, pe care le prioritizează. Pentru fiecare măsură/acţiune se estimează perioada de realizare,costurile  necesare  realizării,   sursele  potenţiale  de  finanţare  şi  rezultatele   ce   se  obţin prin implementarea măsurii/acţiunii.

Aceste informaţii se prezintă sintetizat, conform tabelului:

Măsuri/ Acţiuni

Prioritizare

Responsabil

Termen de realizare

Estimarea costurilor/Surse de finanţare

Rezultat

aşteptat

Observaţii

*)

*)Exemplu:

•     Măsuri privind fluidizarea traficului prin:

-    reducerea/devierea/interzicerea traficului în zonele poluate;

-    controlul parcărilor;

-    interzicerea parcărilor în zona respectivă;

-    controlul restricţiilor şi accesului la trafic;

-    construirea de şosele şi drumuri de centură în scopul preluării de către acestea a traficului rutier de tranzit şi a traficului greu;

-    modernizarea drumurilor de centură;

-    modernizarea şi reabilitarea drumului de legătură;

-    modernizarea şi asfaltarea străzilor;

-    construirea de pasaje subterane/supraterane în zona intersecţiilor;

-    încurajarea utilizării transportului public, prin înlocuirea autovehiculelor uzate, astfel încât calitatea serviciilor să se îmbunătăţească;

-    curăţarea şi întreţinerea străzilor

-    introducerea unui management eficient al traficului;

-    alte măsuri specifice.

•     Măsuri privind respectarea actelor normative în vigoare privind calitatea carburanţilor prin:

-     reducerea emisiilor pe unitatea de carburant folosit:

     -     îmbunătăţirea calităţii carburanţilor;

     -     îmbunătăţirea întreţinerii vehiculelor prin proceduri de inspecţie regulată pentru gazele de eşapament, care ar trebui să fie corespunzător aplicate şi monitorizate;

      -     îmbunătăţirea tehnologiei motoarelor;

      -     folosirea unor carburanţi „mai curaţi" sau alternativi,

-     reducerea cantităţii de carburanţi folosită pe kilometru:

      -     îmbunătăţirea economiei carburanţilor;

      -     încurajarea transportului nemotorizat;

-     reducerea numărului de vehicule pe kilometru:

       -     mărirea gradului de ocupare a vehiculelor;

       -     mărirea gradului de folosire a transportului public.

Notă:

In acest caz, la lucrările Comisie tehnice este obligatoriu să participe reprezentantul Comisiei de specialitate din cadrul administraţiei publice locale şi al Inspectoratului de poliţie judeţean şi responsabilul cu amenajarea teritoriului.

5.8. Măsuri în cazul depăşirilor valorilor limită şi/sau ale valorilor ţintă datorate surselor fixe (surse industriale)

Reducerea emisiilor de poluanţi astfel încât să fie respectate valorile limită la imisie Comisia tehnică analizează toate datele şi stabileşete de la caz la caz, măsurile/acţiunile treptate, pe care le prioritizează. Pentru flecare măsură/acţiune se estimează perioada de realizare,costurile  necesare  realizării,   sursele  potenţiale  de  finanţare  şi  rezultatele   ce   se  obţin prin implementarea acţiunii.

Aceste informaţii se prezintă sintetizat, conform tabelului:

Măsuri/Acţiuni

Prioritizare

Responsabil

Termen

de

realizare

Estimarea costurilor/Surse de finanţare

Rezultat aşteptat

Observaţii

*)

*)Exemplu instalaţii IPPC, LCP, VOC etc:

In program sunt introduse cel puţin măsurile deja incluse în planul de acţiuni, prevăzute în autorizaţia integrată de mediu, precum şi din programele specifice de reducere. Titularii de activitate sunt obligaţi să-şi doteze instalaţiile tehnologice, care sunt surse de poluare, cu sisteme de automonitorizare şi să asigure corecta lor funcţionare.

Măsurile de natură tehnologică care conduc la reducerea emisiilor sunt în principal: schimbarea combustibilului utilizat cu unul mai puţin poluant, optimizarea/modificarea tehnologiei şi a echipamentelor de combustie, utilizarea tehnicilor de reducere a emisiilor de dioxid de sulf (SO2), dioxid de azot (NO2), oxizi de azot (NOx), pulberi în suspensie (PM10 şi PM2,5), plumb (Pb), benzen (C6H6), monoxid de carbon (CO), etc.

*)Exemplu de măsuri în vederea diminuării poluării atmosferice cu COV:

Reducerea poluării cu COV rezultaţi din transferul produselor petroliere:

-    aprovizionarea şi montarea de echipamente la instalaţiile de depozitare a benzinei, astfel încât să fie îndeplinite cerinţele tehnice pentru exploatare prevăzute în anexa 2 a HG 568/2001, completată şi modificată prin HG 893/2005;

-    echiparea cu cel puţin un braţ articulat care respectă cerinţele tehnice pentru proiectare şi exploatare prevăzute în anexa 4 a HG 568/2001, completată şi modificată prin HG 893/2005 a instalaţiilor de încărcare pentru cisterne auto;

-    executarea unui sistem de recuperare a compuşilor organici volatili rezultaţi la descărcarea autocisternelor de alimentare ce aprovizionează staţia de distribuţie;

-    înlocuirea vechilor pompe de combustibil cu pompe noi dotate cu instalaţii de colectare a compuşilor organici volatili;

-    dotarea staţiei de distribuţie benzină cu instalaţii de colectare a compuşilor organici volatili;

-    montare sistem de recuperare a compuşilor organici volatili la rezervoarele de stocare. Reducerea poluării cu COV rezultaţi în timpul activităţilor industriale:

-    dotarea instalaţiilor respective cu sisteme pentru reţinerea şi recuperarea compuşilor organici volatili.

*)Exemplu de măsuri în vederea diminuării poluării produsă de procesele de combustie:

Reducere emisii de SO2

- trecerea la un combustibil solid cu conţinut de sulf < 0,5%

- instalarea unui Scruber de desulfurarea gazelor de ardere

- introducerea unui sistem de reducere catalitică selectivă

- utilizarea cu precădere a gazelor de rafinărie

- trecerea pe gaze naturale Reducere emisii de NOx

- reglarea şi controlul arderii

- instalaţie de preparare şi ardere cu concentrator cărbune praf

- automatizarea funcţionării arzătoarelor şi pornirea /oprirea lor în funcţie de sarcina cazanului

- arderea combustibilului în trepte

- instalarea de arzătoare cu emisii reduse de NOx Reducere emisii de pulberi

- modernizarea electrofiltru

- utilizarea păcurii cu conţinut de sulf < 1%

- utilizarea gazelor de rafinărie drept combustibil Reducere emisii de SO2, NOx, pulberi

- modificarea arderii CLG prin implementarea soluţiei arderii prin pulverizare cu abur

- montarea de mori cu bile

- tehnologii de îmbunătăţirea arderii

- modernizare cazan

- montare arzătoare mixte în vederea funcţionării cu GN şi CLG

- reducerea consumului specific de păcură

In cazul depăşirii valorilor limită şi/sau ale valorilor ţintă datorate surselor fixe, se revizuieşte autorizaţia integrată de mediu în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, cu includerea în aceasta a măsurilor/acţiunilor din programul de gestionare/ programul integrat de gestionare, dacă este cazul.

5.9. Măsuri în cazul depăşirilor valorilor limită şi/sau ale valorilor ţintă datorate surselor de suprafaţă (gospodării şi industrie mică)

Reducerea emisiilor de poluanţi astfel încât să fie respectate valorile limită la imisie Comisia tehnică analizează toate datele şi stabileşete de la caz la caz, măsurile/acţiunile treptate, pe care le prioritizează. Pentru fiecare măsură/acţiune se estimează perioada de realizare, costurile  necesare  realizării,   sursele  potenţiale  de  finanţare  şi  rezultatele   ce   se  obţin prin implementarea acţiunii.

Aceste informaţii se prezintă sintetizat, conform tabelului:

Măsuri/Acţiuni

Prioritizare

Responsabil

Termen

de

realizare

Estimarea costurilor/Surse de finanţare

Rezultat aşteptat

Observaţii

*)

*)Exemplu încălzirea locuinţelor:

-     reducerea emisiilor directe provenite de la combustibili prin schimbarea calităţii şi/sau a tipurilor   de   combustibili   utilizaţi   pentru   gătit   şi/sau   încălzire   şi   a   instalaţiilor corespunzătoare;

-     eficienţa energetică a clădirilor publice şi administrative;

-     realizarea/extinderea    reţelei    de    alimentare    şi    distribuţie    cu    gaze    naturale    a municipiului/localităţii;

-     racordarea locuinţelor la reţeaua de distribuţie a gazelor naturale;

-     utilizarea surselor neconvenţionale de energie (eoliene, termale etc);

Notă:

In acest caz, la lucrările Comisiei tehnice este obligatoriu să participe reprezentantul titularului activităţii-primăria, care a generat în aerul înconjurător concentraţii mai mari decât valoarea limită.

Comisia tehnică elaborează propunerea de program de gestionare/program integrat de gestionare.

CAPITOLUL VI - Consultarea publicului în vederea elaborării programului de gestionare/programului integrat de gestionare

Conform prevederilor art. 7 alin (2) din Hotărârea Guvernului nr. 564/2006 privind cadrul de realizare a participării publicului la elaborarea anumitor planuri şi programe în legătură cu mediul, în termen de 5 zile de la elaborarea propunerii de program de gestionare/program integrat de gestionare, Comisia tehnică informează publicul prin anunţ publicat într-un ziar naţional sau local, afişat la sediul agenţiei judeţene pentru protecţia mediului şi pe pagina acesteia de internet.

Publicul transmite agenţiei judeţene pentru protecţia mediului comentarii, întrebări sau opinii în termenul prevăzut la art 8 alin (2) din HG 564/2006.

Comisia tehnică consemnează comentariile, întrebările sau opiniile publicului într-un formular tip.

Identificarea    publicul    îndreptăţit    să    participe     la    elaborarea    programului     de gestionare/programului integrat de gestionare se realizează de către Comisia tehnică. Aceasta ia în considerare numai comentariile, întrebările sau opiniile publicului îndreptăţit să participe   la   elaborarea   programului   de   gestionare/programului   integrat   de   gestionare,   cu respectarea prevederilor art.6 alin (2), (3) şi (4) din HG nr. 564/2006.

In termen de 15 zile de la expirarea termenului prevăzut la art. 8 alin (2) din HG nr. 564/2006, Comisia tehnică desfăşoară următoarele activităţi:

a) analizează comentariile, întrebările sau opiniile publicului îndreptăţit;

b) reface, după caz, propunerea de elaborare a programului de gestionare/programului integrat de gestionare, pe baza analizei efectuate;

c) afişează noua propunere pe pagina de internet a agenţiei judeţene pentru protecţia mediului;

d)  afişează pe pagina de internet a agenţiei judeţene pentru protecţia mediului formularul cu răspunsurile la comentariile, întrebările sau opiniile publicului identificat conform art.6 din HG nr. 564/2006.

Propunerea de elaborare a programului de gestionare/programului integrat de gestionare, refăcută după caz, face obiectul dezbaterii publice.

Comisia tehnică publică anunţul privind organizarea dezbaterii într-un ziar naţional sau local, îl afişează pe pagina de internet a agenţiei judeţene pentru protecţia mediului şi la sediul autorităţii publice locale în termen de 15 zile de la data expirării termenului de primire a comentariilor, întrebărilor şi opiniilor.

Comisia tehnică organizează dezbaterea publică în locul cel mai convenabil pentru public, în afara orelor de program.

Comisia tehnică desemnează un preşedinte şi un secretar care înregistrează participanţii. Părerile participanţilor se consemnează în procesul-verbal al şedinţei, care se semnează de preşedinte, secretar şi, la cererea publicului, de unul sau de mai mulţi reprezentanţi ai acestuia. Dacă în interval de 60 de minute de la ora anunţată pentru începerea şedinţei nu se prezintă nici un reprezentant al publicului, aceasta se consemnează în procesul-verbal semnat de preşedinte şi de secretar, şedinţa de dezbatere publică considerându-se încheiată.

In timpul şedinţei de dezbatere publică, Comisia tehnică prezintă propunerea programului de gestionare/programului integrat de gestionare şi răspunde argumentat întrebărilor, comentariilor şi opiniilor participanţilor.

Secretarul şedinţei de dezbatere publică înregistrează întrebările, comentariile şi opiniile participaţilor, exprimate în cadrul acestei şedinţe, pe formularul tip, pe care a consemnat şi propunerile primite înainte de data dezbaterii publice.

In termen de 20 zile de la dezbaterea publică, Comisia tehnică desfăşoară următoarele activităţi:

a) examinează comentariile, întrebările sau opinii exprimate în timpul dezbaterii publice;

b) modifică, după caz, propunerea de program;

c)  afişează pe pagina de internet a agenţiei judeţene pentru protecţia mediului formatul tip care conţine răspunsurile la comentariile, întrebările sau opiniile exprimate în timpul dezbaterii publice.

Modelul anunţului public privind realizarea propunerii de elaborare a programului de gestionare/programului integrat de gestionare a calităţii aerului

.........................(denumirea agenţiei judeţene pentru protecţia mediului), titular al programului de gestionare/programului integrat de gestionare a calităţii aerului......................, anunţă publicul asupra iniţierii procesului de elaborare a programului de gestionare/programului integrat de gestionare..................................

Publicul are dreptul de a participa la procesul de luare a deciziilor privind programul menţionat.

Propunerea de program poate fi consultată la sediul APM/ARPM/ANPM/MMGA (adresa) şi la    sediul....................................(consiliul local/consiliul judeţean/ Consiliul General al Municipiului Bucureşti) (adresa), în zilele de .................., între orele ................. , precum şi la următoarele adrese internet:................................

Informaţii privind propunerea de  program  pot fi  consultate  la sediul   ...................   (adresa autorităţilor publice care deţin aceste informaţii), în zilele de................, între orele...............

Comentariile, întrebările sau opiniile pot fi transmise în scris, la sediul.......................(agenţiei judeţene pentru protecţia mediului) sau utilizând mijloace electronice la adresa.................(adresa e-mail a agenţiei judeţene pentru protecţia mediului) până la data................................................

Modelul anunţului privind dezbaterea publică

.........................( denumirea agenţiei judeţene pentru protecţia mediului) anunţă publicul asupra dezbaterii publice privind propunerea de elaborare  a programului de gestionare/programului integrat de gestionare a calităţii aerului.........care va avea loc la.............(adresa), în data de ............, începând cu orele..................

Propunerea de elaborare a programului poate fi consultată la sediul APM/ARPM/ANPM/MMGA ........................ (adresa), şi la sediul ......................... (consiliul local/consiliul judeţean/ Consiliul General al Municipiului Bucureşti) (adresa), în zilele de..............., între orele.............precum şi la . următoarea adresă web.............

Publicul poate transmite în scris comentarii/întrebări/opinii privind propunerea amintită la sediul APM/ARPM/ANPM/MMGA ........................... (adresa) până la data de..................

Formular pentru consemn ar ea comentariilor/întrebărilor/opiniilor publicului privind propunerea de elaborare a programului de gestionare/programului integrat de gestionare a calităţii aerului

Nr.

crt.

Numele

şi prenumele

Adresa

Data primirii

Conţinutul pe scurt al observaţiilor

Răspuns concis

1.

2.

CAPITOLUL VII - Definitivarea, aprobarea şi punerea în aplicare a programului de gestionare / programului integrat de gestionare

7.1.   Definitivarea şi aprobarea programului de gestionare / programului integrat de gestionare

Comisia tehnică ia în considerare rezultatele dezbaterii publice şi definitivează programul de gestionare/programul integrat de gestionare pe care îl supune aprobării consiliului local sau judeţean, după cum acesta priveşte una sau mai multe localităţi ori întreg judeţul, în termen de maxim 90 de zile de la finalizarea lui.

Decizia consiliului local sau judeţean după caz, se motivează în fapt şi în drept şi conţine informaţii prevăzute la art.9 alin.(3) lit.c) şi d) din HG nr. 564/2006.

Consiliului local sau judeţean după caz afişează decizia la sediul propriu şi pe propria pagina de internet şi pe pagina de internet a agenţiei judeţene pentru protecţia mediului, în termen de 5 zile de la luarea acesteia

După aprobare, programul de gestionare/programul integrat de gestionare este pus la dispoziţia publicului.

7.2. Punerea în aplicare şi monitorizarea programului de gestionare/programului integrat de gestionare

Programul de gestionare/programul integrat de gestionare este pus în aplicare prin luarea măsurilor/acţiunilor progresiv atât pentru a asigura o reducere continuă a emisiilor de poluanţi în perioada stabilită, cât şi pentru a distribui efortul financiar aferent. Organismele responsabile cu implementarea programului sunt:

-    în cazul surselor liniare: autorităţile publice locale;

-    în cazul surselor punctuale: titularul de activitate;

-    în cazul surselor de suprafaţă: autorităţile publice locale şi populaţia.

Agenţia judeţeană pentru protecţia mediului, în colaborare cu Comisariatul judeţean al Gărzii Naţionale de Mediu, monitorizează stadiul realizării măsurilor aplicate.

Responsabilii acţiunilor (autoritatea administraţiei publice locale şi/sau ceilalţi titulari de activitate, după caz) din programul de gestionare / programul integrat de gestionare sunt obligaţi să respecte termenele din program şi să raporteze stadiul acţiunilor şi realizarea măsurilor. Această raportare se transmite la agenţia judeţeană pentru protecţia mediului până la data de 15 decembrie a fiecărui an.

Autoritatea judeţeană pentru protecţia mediului, elaborează anual raportul privind stadiul realizării măsurilor din programul de gestionare/programul integrat de gestionare, în colaborare cu compartimentele de specialitate din cadrul administraţiei publice locale.

Raportul anual se supune aprobării consiliului local sau judeţean, după cum programul priveşte una sau mai multe localităţi ori întreg judeţul, nu mai târziu de primul trimestru al anului următor.

După aprobare, raportul privind stadiul realizării măsurilor din programul de gestionare/programul integrat de gestionare se pune la dispoziţia publicului prin grija autorităţilor administraţiei publice locale.

Primul raport va cuprinde în introducere datele menţionate în capitolele II, III, IV şi V din Partea a II-a, urmate de stadiul realizării măsurilor din program.

7.3. Revizuirea programului de gestionare/programului integrat de gestionare

In timpul derulării unui program de gestionare / program integrat de gestionare, dacă apar depăşiri ale valorilor limită şi/sau ale valorilor ţintă la unul şi/sau mai mulţi poluaţi (indicatori) noi, se revizuieşte programul de gestionare / programul integrat de gestionare, cu parcurgerea aceloraşi paşi.

CAPITOLUL VIII - Cerinţe specifice în context transfrontieră

In zonele din apropierea frontierelor naţionale se elaborează şi se pun în aplicare programe de gestionare a calităţii aerului/programe integrate comune de gestionare a calităţii aerului pentru zonele de vecinătate cu statul respectiv sau statele respective.

In situaţiile în care se înregistrează depăşiri ale valorilor limită şi/sau ale valorilor ţintă în apropierea frontierelor naţionale, Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor informează ministerul omolog din statul sau statele vecine, în vederea facilitării transmiterii acestor informaţii publicului din statele respective.

In acest sens, Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor coordonează activitatea de elaborare a programelor de gestionare /programelor integrate de gestionare pentru teritoriul naţional, de către agenţiile judeţene pentru protecţia mediului şi de punere a lor în aplicare.

Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor asigură contactarea ministerului omolog din statul sau statele vecine, schimbul de informaţii şi organizarea întâlnirilor între autorităţile competente pentru realizarea programelor de gestionare/programelor integrate de gestionare a calităţii aerului.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 35/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 35 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 35/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu