ORDIN Nr. 1552
din 19 iulie 2007
privind aprobarea
criteriilor generale de admitere in invatamantul postliceal
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 543 din 9 august 2007
In temeiul prevederilor Legii învăţământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Criteriile generale de admitere în
învăţământul postliceal, cuprinse în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Admiterea în învăţământul postliceal se
organizează anual în două etape, după încheierea sesiunii iunie- iulie şi,
respectiv, august a examenului de bacalaureat.
(2) Pentru anul şcolar 2007-2008, admiterea în
învăţământul postliceal de stat se va organiza într-o singură etapă, 10-14
septembrie 2007.
Art. 3. - Unităţile de învăţământ care şcolarizează
clase de învăţământ postliceal (şcoală postliceală şi şcoală de maiştri) îşi
vor elabora metodologia de admitere pentru învăţământul postliceal în
conformitate cu prevederile Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu
modificările ulterioare, şi ale prezentului ordin.
Art. 4. - Direcţia generală management învăţământ
preuniversitar, Direcţia generală managementul resurselor umane, Direcţia
generală învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu Parlamentul,
inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti
şi conducerile unităţilor de învăţământ care şcolarizează clase de învăţământ
postliceal duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Odată cu aprobarea prezentului ordin se
abrogă prevederile Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.104/2001.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
ANEXA
CRITERII GENERALE
de admitere în învăţământul postliceal
Art. 1. - Invăţământul postliceal de stat se
organizează de către Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, din
proprie iniţiativă, la propunerea autorităţilor administraţiei publice locale
sau la cererea operatorilor economici şi a altor instituţii interesate.
Art. 2. - (1) Pentru clasele de
învăţământ postliceal de stat şcolarizate din iniţiativa Ministerului
Educaţiei, Cercetării şi Tineretului finanţarea se realizează prin bugetele
locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, din sumele defalcate din unele
venituri ale bugetului de stat şi din alte venituri ale bugetelor locale.
(2) Pentru clasele de învăţământ postliceal de stat
şcolarizate la cererea solicitanţilor, persoane fizice sau juridice, finanţarea
se realizează de către solicitanţi, prin contract de şcolarizare încheiat cu
unitatea de învăţământ care realizează şcolarizarea. Modelul contractului-cadru
este cuprins în anexa care face parte integrantă din prezentele criterii
generale.
Art. 3. - Calificările profesionale pentru care se
asigură şcolarizarea sunt cuprinse în nomenclatoarele aprobate aflate în
vigoare la începerea şcolarizării. Pentru orientarea candidaţilor şi a
agenţilor economici, listele calificărilor profesionale ce pot fi şcolarizate prin învăţământ postliceal se
afişează la unităţile de învăţământ şi la inspectoratele şcolare. De asemenea,
acestea pot fi afişate la sediile operatorilor economici, la alte instituţii
interesate şi pot fi publicate în presă.
Art. 4. - (1) Admiterea în învăţământul postliceal se
face pe baza prezentelor criterii generale de admitere în învăţământul
postliceal elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi a
unei metodologii elaborate de unitatea de învăţământ, cu consultarea factorilor
interesaţi, şi aprobate de consiliul de administraţie al unităţii de
învăţământ.
(2) Pentru clasele de învăţământ postliceal de stat,
finanţate prin bugetele locale şi alocate de Ministerul Educaţiei, Cercetării
şi Tineretului inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti
admiterea se organizează pe unităţi de învăţământ, în funcţie de numărul de
locuri şi numărul de candidaţi.
(3) Pentru clasele de învăţământ postliceal de stat
pentru care şcolarizarea este finanţată de solicitanţi, persoane fizice sau
juridice, prin contract încheiat cu unitatea de învăţământ care asigură
şcolarizarea, admiterea se organizează în funcţie de numărul de locuri propus
de conducerile unităţilor de învăţământ
şi aprobat de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi de
numărul de candidaţi.
Art. 5. -Au dreptul să se
înscrie la nivelul de învăţământ postliceal absolvenţi de liceu, cu sau fără
diplomă de bacalaureat, pe baza următoarelor acte:
- cerere de înscriere;
- certificat de naştere, carte de identitate şi, după
caz, certificat de căsătorie, în copie, certificate „conform cu
originalul" de către un membru al comisiei de admitere;
- diplomă de bacalaureat sau adeverinţă de absolvire a
studiilor liceale, după caz;
- foaie matricolă pentru clasele IX-XII/XIII;
- adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie
din care să rezulte că este sănătos clinic şi apt pentru calificarea pe care
doreşte să o dobândească.
Art. 6. - In şcoala de maiştri pot fi înscrişi
absolvenţi de liceu, cu sau fără diplomă de bacalaureat, care la începerea
anului I dovedesc o vechime în
producţie de cel puţin 3 ani într-o meserie corespunzătoare profilului de
pregătire oferit prin şcoala de maiştri.
Art. 7. - Inscrierea candidaţilor pentru admiterea la
învăţământul postliceal se face conform cu prevederile metodologiei elaborate
de unitatea de învăţământ.
Art. 8. - In cazul în care numărul candidaţilor depăşeşte
numărul de locuri sau dacă există o solicitare expresă a operatorului economic
care finanţează şcolarizarea, se va organiza concurs de admitere care va consta
într-o probă scrisă. Tematica probei scrise este stabilită de fiecare unitate
de învăţământ, aprobată de consiliul de administraţie, la propunerea şi cu
consultarea operatorilor economici, în funcţie de specificul calificării
profesionale prin şcoala postliceală sau de maiştri.
Art. 9. - (1) In cazul în care pentru unele calificări
profesionale sunt necesare aptitudini specifice sau la recomandarea
operatorului economic, comisia de admitere din unitatea de învăţământ
respectivă poate introduce o probă de aptitudini (de exemplu: desen tehnic,
desen artistic etc). Această probă este eliminatorie şi se susţine înaintea
desfăşurării celeilalte probe. Conţinutul şi durata probei de aptitudini vor fi
stabilite de comisia de admitere din unitatea de învăţământ organizatoare şi
vor fi afişate înainte de începerea înscrierii candidaţilor la examenul de admitere.
(2) Proba de aptitudini se evaluează cu calificativul
„Admis/Respins". Rezultatele la probele de aptitudini nu pot fi
contestate. Hotărârea comisiei de admitere rămâne definitivă.
Art. 10. - Fiecare unitate de învăţământ face publice
prin afişare, cu cel puţin 30 de zile înainte de admitere, prevederile
metodologiei de admitere pentru învăţământul postliceal, elaborată de unitatea
de învăţământ, tematica probelor de concurs, bibliografia recomandată şi, după
caz, probele de aptitudini pentru calificările şcolarizate.
Art. 11. - (1) Pentru coordonarea admiterii în
învăţământul postliceal, în fiecare unitate de învăţământ se constituie o
comisie de admitere care îşi desfăşoară activitatea în baza metodologiei de
admitere menţionate la art. 4 alin. (1).
(2) Componenţa comisiei de admitere şi atribuţiile
membrilor comisiei de admitere se stabilesc prin metodologia elaborată de
unitatea de învăţământ.
Art. 12. - (1) Cadrele
didactice din comisia de admitere au obligaţia de a respecta cu stricteţe
criteriile generale de admitere şi metodologia elaborată de unitatea de
învăţământ.
(2) Cadrele didactice angajate în organizarea şi
desfăşurarea examenului de admitere care comit fapte cu caracter infracţional
(furnizări de soluţii ale subiectelor, înlocuiri de lucrări, modificări
nejustificate de note, facilitarea unor acţiuni sau intenţii de fraudă ale
elevilor etc.) sau manifestă neglijenţă în îndeplinirea răspunderilor vor fi
sancţionate în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Membrii comisiei
de admitere vor semna declaraţii în nume propriu cu privire la respectarea
criteriilor generale de admitere şi a metodologiei de admitere elaborate de
unitatea de învăţământ cu consultarea factorilor interesaţi.
Art. 13. - Pentru situaţia
desfăşurării probei scrise vor fi elaborate de membrii comisiei de admitere, în
ziua susţinerii probei, 3 variante de subiecte. Fiecare variantă se introduce
într-un plic care se sigilează şi se semnează de către profesorul care a
elaborat subiectele, aplicându-se ştampila unităţii de învăţământ. Preşedintele
comisiei de concurs alege unul dintre aceste plicuri pentru examen şi unul de
rezervă. Toate plicurile ce conţin variantele subiectelor de examen sunt
păstrate de conducerea unităţii de învăţământ în aceleaşi condiţii ca şi probele
scrise.
Art. 14. - (1) Contestaţiile lucrărilor scrise se depun
la secretariatul comisiei de admitere, în termen de 24 de ore de la afişarea
rezultatelor, şi vor fi înregistrate la secretariatele unităţilor de
învăţământ. Contestaţiile sunt soluţionate în unitatea de învăţământ respectivă
de către comisia de contestaţii, constituită conform metodologiei elaborate de
unitatea de învăţământ.
(2) Pentru rezolvarea contestaţiilor, preşedintele
comisiei repartizează lucrările sigilate membrilor comisiei de contestaţii,
membri care vor fi alţii decât cei care au corectat iniţial.
(3) In cazul în care după reevaluare se constată o
diferenţă de cel puţin 0,5 puncte faţă de evaluarea iniţială, comisia de
contestaţii modifică nota lucrării şi dispune toate măsurile care decurg din
această schimbare. Nota acordată după recorectare este definitivă. Hotărârile
comisiei de contestaţii se consemnează într-un proces-verbal semnat de membrii
comisiei şi de preşedinte.
(4) Rezultatele la contestaţii
se comunică prin afişarea la avizierul unităţii de învăţământ, în termen de cel
mult 48 de ore de la depunerea contestaţiilor.
Art. 15. - Lucrările scrise, borderourile de notare şi
celelalte documente se păstrează în arhiva unităţii de învăţământ până la
sfârşitul anului şcolar respectiv, iar cataloagele de examen, permanent.
Art. 16. - Elevii au dreptul să se înscrie pentru
frecventarea cursurilor numai la unitatea de învăţământ şi la calificarea
profesională pentru care au fost declaraţi admişi.
Art. 17. - (1) In cazul locurilor repartizate de
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cheltuielile necesare
organizării concursului de admitere sunt asigurate de la bugetele locale ale
unităţilor administrativ-teritoriale, din sumele defalcate din unele venituri
ale bugetului de stat şi din alte venituri ale bugetelor locale.
(2) In cazul locurilor cu taxă, taxa de admitere se
afişează odată cu planul de şcolarizare şi acoperă cheltuielile de admitere.
Art. 18. - Pentru anul şcolar 2007-2008, pentru
locurile repartizate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
aplicarea prevederilor art. 10 se face cu cel puţin 15 zile înainte de
admitere.
ANEXA la criteriile generale
CONTRACT-CADRU
pentru şcolarizarea prin învăţământ postliceal cu
taxă
Incheiat astăzi ....................................... între unitatea de învăţământ
.......................................................................................................,
cu sediul în localitatea .............................................................,
str
.................................................................................
nr............., judeţul...........................................,
tel./fax................................., având codul fiscal.................................................şi
contul curent nr..................., deschis la ................................., reprezentată prin
director/director adjunct
........................................................, contabil-şef..............................................................,
şi
.........................................................................elev/operator
economic
...................................................................., cu
domiciliul/sediul în localitatea ............................, judeţul..................................,
str......................................nr........., bl ................, sc ........, tel./fax
................., cod poştal ..................................., legitimat
cu C.I. seria ........................... nr.............................................., eliberată de ...................................................... la data de
........................................., având codul fiscal .........................................şi contul curent nr......................................., deschis la ............................., şi reprezentată prin director.............................................,
contabil-şef
....................................................................
Obiectul prezentului contract
îl constituie stabilirea obligaţiilor părţilor pe durata şcolarizării.
1. Unitatea de
învăţământ..............................................................................se
obligă să asigure:
- pregătirea profesională (teoretică şi practică) în
concordanţă cu standardele de pregătire profesională şi curriculumul şcolar,
pentru fiecare an şcolar din planul de învăţământ;
- baza didactico-materială la nivelul cerinţelor de
profesionalizare stabilite prin standardele de pregătire profesională.
2. Elevul/Operatorul
economic........................................solicită pregătirea în
calificarea profesională.................................., forma de
învăţământ..................................., şi se obligă:
- să frecventeze cursurile/să acorde facilităţi
elevilor propuşi în vederea asigurării frecventării cursurilor;
- să respecte Regulamentul de organizare şi funcţionare
a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi regulamentul intern al unităţii de
învăţământ;
- să achite anual sau într-o altă formă convenită
(semestrial) taxa de şcolarizare în valoare de (în cifre şi
litere)........................................................lei.
Suma se poate modifica o singură dată pe parcursul
anului şcolar, în concordanţă cu modificările esenţiale legate de creşterea
salariilor, a cheltuielilor de întreţinere şi modernizare a unităţii şcolare.
Plata poate fi făcută şi integral la început de an şcolar, fără ca ea să poată
fi modificată ulterior.
In cazul nerealizării contractului din culpa
elevului/operatorului economic, unitatea şcolară nu este obligată la
restituirea taxelor achitate.
Litigiile ivite cu ocazia executării prezentului
contract vor fi soluţionate pe cale amiabilă sau de instanţele judecătoreşti
competente.
Contractul se încheie pe durata de un an, între
unitatea de învăţământ ............................................şi
elevul/operatorul economic.................................,
pentru pregătirea în calificarea profesională
............................................, forma de învăţământ ...................................,
în cadrul unităţii de învăţământ
..................................................................................................
Drept care s-a încheiat prezentul
contract de şcolarizare în 3 sau 4 exemplare, dintre care un exemplar la
secretariatul unităţii şcolare organizatoare, unul la serviciul contabilitate
al unităţii şcolare, unul la elev şi/sau unul la operatorul economic.
Nr...........................din...................................
UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT,
.......................................................................
Director,.
.......................................................................
Contabil-şef,
.......................................................................
Nr...........................din......................................
OPERATORUL ECONOMIC,
.......................................................................
Director,
.......................................................................
Contabil-şef,
.......................................................................
ELEV,
.......................................................................