Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 35 din 7 decembrie 2006

privind aprobarea Metodologiei de monitorizare a pietei angro de energie electrica pentru aprecierea nivelului de concurenta pe piata si prevenirea abuzului de pozitie dominanta

ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1022 din 22 decembrie 2006



In temeiul art. 9 alin. (2), (6) si (7), al art. 11 alin. (1) si alin. (2) lit. a), j), o), p) si q) din Legea energiei electrice nr. 318/2003,

având în vedere referatul de aprobare întocmit de Departamentul piaţă de energie şi în conformitate cu prevederile Procesului-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 7 decembrie 2006,

preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Metodologia de monitorizare a pieţei angro de energie electrică pentru aprecierea nivelului de concurenţă pe piaţă şi prevenirea abuzului de poziţie dominantă, prezentată în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin, se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 57/2005 privind aprobarea Metodologiei de monitorizare a pieţei angro de energie electrică pentru aprecierea nivelului de concurenţă pe piaţă şi prevenirea abuzului de poziţie dominantă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 7 din 4 ianuarie 2006.

Art. 3. - Departamentul piaţă de energie din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei şi titularii de licenţe emise de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,

Nicolae Opriş

*) Anexa este reprodusă în facsimil.

ANEXĂ

METODOLOGIE DE MONITORIZARE A PIEŢEI ANGRO DE ENERGIE ELECTRICĂ PENTRU APRECIEREA NIVELULUI DE CONCURENŢĂ PE PIAŢĂ Şl PREVENIREA ABUZULUI DE POZIŢIE DOMINANTĂ

- REVIZIA 1 -

Cod ANRE: 35.2.407.0.01.07/12/2006

- DECEMBRIE 2006 -

1    SCOPUL ŞI OBIECTIVELE METODOLOGIEI

Art. 1. Prezenta metodologie are ca scop stabilirea metodelor de supraveghere şi evaluare a funcţionării pieţelor de energie electrică din România pentru aprecierea nivelului de eficienţă, concurenţă şi transparenţă pe piaţă şi pentru prevenirea/descurajarea practicilor anticoncurenţiale şi a celor care pot afecta siguranţa sistemului.

Art. 2. (1) - Prin întreg ansamblul de reglementări emise, Autoritatea competentă are în vedere prevenirea abuzului de poziţie dominantă.

(2) - ANRE sesizează Consiliul Concurenţei ori de câte ori constată nerespectarea unei prevederi legale referitoare la concurenţă şi transparenţă, ca şi în cazul în care are motive întemeiate să considere producerea unui abuz de poziţie dominantă.

Art. 3. Aplicarea prezentei metodologii asigură:

a)   Urmărirea respectării reglementărilor emise de ANRE cu privire la organizarea şi funcţionarea pieţelor de energie electrică;

b)   Supravegherea comportamentului participanţilor pe pieţele de energie electrică;

c)   Evaluarea periodică a performanţelor pieţelor; aprecierea periodică a nivelului de eficienţă şi concurenţă al pieţelor;

d)   Identificarea unor elemente care conduc la scăderea eficienţei pieţei de energie electrică şi luarea măsurilor necesare pentru remedierea acestora;

e)   Creşterea nivelului de transparenţă pe piaţă, cu efect direct asupra îmbunătăţirii mediului concurenţial;

f)    Protejarea consumatorilor prin mai buna înţelegere a pieţelor de energie electrică şi a modului de reglementare a acestora.

2    DOMENIU DE APLICARE

Art. 4. Activitatea de monitorizare a pieţelor de energie electrică este desfăşurată de către Autoritatea competentă împreună cu OPEE şi OTS, prin compartimentele specializate din cadrul acestora, în conformitate cu prevederile Codului Comercial.

Art. 5. Metodologia este utilizată de compartimentul de monitorizare din cadrul ANRE în activitatea proprie de monitorizare a pieţelor de energie electrică şi stabileşte reperele principale pentru activităţile de supraveghere a pieţelor desfăşurate de către OPEE şi OTS.

3    DEFINIŢII ŞI ABREVIERI

Art. 6. Termenii din prezenta metodologie au semnificaţiile precizate în tabelul alăturat. Termenii definiţi în Codul Comercial al pieţei angro de energie electrică au aceeaşi semnificaţie şi în prezenta metodologie.

Abuz de poziţie dominantă

Acţiune anticoncurenţială a unui participant la o piaţă determinată deţinând o poziţie dominantă pe piaţa respectivă

Acţiune cu

caracter

anticoncurential

Acţiuni care au ca obiectiv sau pot avea ca efect afectarea activităţii economice ori prejudicierea consumatorilor, prin restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenţei

Compartiment de monitorizare

Direcţie distinctă din cadrul ANRE responsabilă de îndeplinirea funcţiei de supraveghere a funcţionării pieţelor de energie electrică

Comportament de piaţă anormal

Orice neconcordanţă între intenţiile de tranzacţionare ale unui participant la o piaţă determinată într-un anumit moment de timp (exprimate prin ofertă, notificări etc.) şi manifestările sale anterioare sau datele publice care caracterizează momentul respectiv

Comportament de piaţă inadecvat

Comportament care se abate de la reglementările ANRE şi procedurile conexe, putând avea un efect negativ asupra eficienţei pieţei sau asupra siguranţei sistemului

Consiliul Concurenţei

Autoritate naţională administrativă autonomă în domeniul concurenţei, care îşi exercită atribuţiile potrivit prevederilor legii concurenţei

Cota de piaţă a unui participant

Cota reprezentată de vânzările/cumpărările unui participant din totalul vânzărilor/cumpărărilor de pe piaţa respectivă; în sensul prezentei metodologii, cota de piaţă poate fi calculată şi funcţie de capacităţile disponibile ale producătorilor/capacitatea de import, precum şi funcţie de oferta de vânzare/cumpărare a unui participant la o piaţă, raportată la totalul ofertelor de acelaşi tip (vânzare/cumpărare) de pe piaţa respectivă

Poziţie dominantă

Situaţia în care un agent economic este capabil, într-o măsură apreciabilă, să se comporte independent faţă de concurenţii şi de clienţii săi de pe piaţa relevantă (în sensul prevederilor Regulamentului pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, privind practicile anticoncurenţiale)

In literatura de specialitate se utilizează şi termenul de putere de piaţă, cu o semnificaţie foarte apropiată

Piaţa relevantă

Piaţa ce cuprinde toate produsele/serviciile care sunt considerate de cumpărători ca interschimbabile sau substituibile, datorită caracteristicilor, preţului şi utilizărilor acestora, precum şi zona în care sunt localizaţi agenţii economici implicaţi în livrarea produselor sau prestarea serviciilor respective

Supravegherea pieţei

Compartiment distinct din cadrul OPEE/OTS responsabil de îndeplinirea funcţiei de supraveghere a funcţionării pieţelor centralizate administrate de OPEE/OTS

Art. 7. Abrevieri

Autoritatea competentă -ANRE

Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei

Codul Comercial

Codul Comercial al pieţei angro de energie electrică

Codul tehnic

Codul tehnic al reţelei electrice de transport

Condiţii de Licenţă

Condiţiile pe care trebuie să le respecte Titularul unei licenţe emise de ANRE

OTS

Operatorul pieţei de echilibrare, pieţei serviciilor de sistem şi mecanismului de   alocare a capacităţilor de inteconexiune cu alte sisteme (C.N. Transelectrica S.A.)

OPEE

Operatorul pieţei de energie electrică (S.C. OPCOM S.A.)

PCCB

Piaţa centralizată a contractelor bilaterale

PE

Piaţa de echilibrare

PRE

Parte responsabilă cu echilibrarea

PIP

Preţul de închidere a pieţei pentru ziua următoare

PZU

Piaţa pentru ziua următoare

SEN

Sistemul energetic naţional

4     DOCUMENTE DE REFERINŢĂ

a)   Legea energiei electrice nr. 318/2003;

b)   Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată;

c)   Codul tehnic al reţelei electrice de transport, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 20/27.08.2004;

d)   Codul Comercial al pieţei angro de energie electrică aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 25/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

5     RESPONSABILITATEA SUPRAVEGHERII

Art. 8. Pentru aprecierea nivelului de eficienţă, concurenţă şi transparenţă pe pieţele de energie electrică şi/sau prevenirea/descurajarea practicilor anticoncurenţiale şi a celor care pot afecta siguranţa sistemului sunt necesare supravegherea şi evaluarea continuă a:

a)   Modului de aplicare şi respectare a regulilor de piaţă de către participanţi şi operatori;

b)   Eficacităţii ansamblului de reglementări şi reguli de piaţă;

c)   Comportamentului participanţilor la pieţele de energie electrică.

Art. 9. Responsabilitatea monitorizării permanente a elementelor precizate revine compartimentelor de supraveghere din cadrul Autorităţii competente, OPEE şi OTS, în limitele precizate de Codul Comercial:

a) Activitatea Supravegherii pieţei de la OPEE se concentrează pe supravegherea pieţei pentru ziua următoare (PZU), a pieţei centralizate a contractelor bilaterale (PCCB), altor pieţe fizice centralizate dezvoltate de OPEE.

b)   Activitatea Supravegherii pieţei de la OTS se concentrează pe supravegherea pieţelor centralizate administrate de OTS (piaţa de echilibrare, piaţa serviciilor de sistem şi piaţa capacităţilor de interconexiune).

c)   Activitatea compartimentului de monitorizare al Autorităţii Competente se concentrează pe supravegherea pieţei contractelor bilaterale, a influenţelor reciproce dintre componentele pieţei angro şi a interdependenţei dintre piaţa angro şi piaţa cu amănuntul de energie electrică, precum şi pe supravegherea activităţii desfăşurate de OPEE şi OTS.

Art. 10. Compartimentele de monitorizare de la nivelul Autorităţii Competente, OPEE şi OTS au şi responsabilitatea de a disemina informaţiile cu privire la pieţele de energie electrică, conform Codului Comercial, prezentei metodologii şi procedurilor proprii ale operatorilor.

Art. 11.    Compartimentul de monitorizare al Autorităţii Competente:

a)   Colaborează îndeaproape cu Supravegherea pieţei de la OPEE şi OTS pentru a asigura eficienţa activităţii de monitorizare la nivelul ansamblului pieţelor de energie electrică.

b)   Colaborează cu compartimente din cadrul Consiliului Concurenţei în scopul prevenirii şi descurajării practicilor anticoncurenţiale pe pieţele de energie electrică, în conformitate cu acordul dintre cele două instituţii.

Art. 12. Activitatea de supraveghere a pieţelor desfăşurată de OPEE şi OTS se organizează în cadrul unor compartimente distincte, pe baza unor proceduri specifice aprobate de Autoritatea Competentă.

6    PREMIZE PENTRU DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢILOR DE SUPRAVEGHERE

Art. 13. Supravegherea continuă a pieţelor centralizate presupune accesul permanent al compartimentelor de monitorizare de la nivelul Autorităţii Competente, OPEE şi OTS la toate datele rezultate din procesul de operare a pieţelor din competenţa proprie.

Art. 14. In scopul interpretării corecte a unor situaţii speciale apărute în funcţionarea pieţelor din competenţa proprie, compartimentele de Supraveghere a pieţei de la OPEE şi OTS pot solicita, cu aprobarea ANRE, date cu privire la tranzacţiile participanţilor derulate pe alte pieţe centralizate decât cele din administrarea proprie.

Art. 15. In concordanţă cu procedurile proprii, Supravegherea pieţei de la OPEE şi OTS îşi dezvoltă sisteme de colectare, stocare, prelucrare şi diseminare a informaţiilor rezultate din procesul de funcţionare a pieţelor centralizate.

Art. 16. Pentru realizarea activităţilor de supraveghere precizate la nivelul Autorităţii Competente:

a)   Titularii de licenţă şi PRE transmit lunar Autorităţii Competente date de monitorizare conform machetelor precizate în anexa 1 la prezentul document;

b)   OPEE transmite zilnic, respectiv lunar Autorităţii Competente informaţiile precizate în prezenta metodologie, într-un format convenit de comun acord, electronic şi după caz, prin serviciile poştale. In anexa 2 la prezenta metodologie este prezentată lista informaţiilor transmisă de OPEE, periodicitatea de transmiterea a acestora şi machetele aferente;

c) OTS transmite zilnic, respectiv lunar Autorităţii Competente informaţiile precizate în prezenta metodologie, într-un format convenit de comun acord, electronic şi după caz, în scris. In anexa 3 la prezenta metodologie este prezentată lista informaţiilor transmise de OTS cu periodicitatea corespunzătoare.

Art. 17. La solicitarea Autorităţii Competente, OPEE şi OTS transmit acesteia date istorice din bazele de date deţinute de cei doi operatori, într-un format convenit, pentru efectuarea de către Autoritatea competentă a unor analize specifice.

Art. 18. Machetele de culegere a datelor se revizuiesc periodic, pentru a reflecta prevederile cadrului de reglementare în vigoare sau necesităţile de preluare în baza de date şi se publică pe web-site-ul Autorităţii Competente.

Art. 19. OPEE şi OTS realizează, pe baza unor proceduri proprii aprobate de Autoritatea Competentă, rapoarte săptămânale şi lunare privind funcţionarea pieţelor pe care le administrează, rapoarte pe care le transmit la Autoritatea Competentă.

Art. 20. Autoritatea Competentă furnizează publicului informaţii privind funcţionarea pieţei de energie electrică, în formă agregată, cu păstrarea confidenţialităţii datelor privind activităţile comerciale sau financiare a căror publicare aduce atingere principiului concurenţei loiale, potrivit legii.

Art. 21. Incadrarea informaţiilor în categoria celor cu caracter confidenţial a căror publicare aduce atingere principiului concurenţei loiale, precum şi perioadele de timp în care acestea rămân confidenţiale se stabilesc de Autoritatea Competentă, cu consultarea titularilor de licenţă, în baza principiului neidentificării integrale a tranzacţiei şi în baza practicii internaţionale.

7    METODE DE EVALUARE A NIVELULUI DE CONCURENŢĂ PE PIAŢĂ

Art. 22. Nivelul concurenţei pe piaţa naţională de energie electrică poate fi apreciat prin intermediul unui set de indicatori transparenţi, relevanţi, implementaţi gradual, cu eforturi suportabile de către Autoritatea Competentă, OPEE şi OTS. Alegerea setului de indicatori trebuie să respecte tendinţele pe plan european şi internaţional, reflectaţi de reglementările în vigoare sau în curs de elaborare la nivelul Uniunii Europene şi de reglementările similare de pe alte pieţe de energie electrică, aflate într-un stadiu avansat de liberalizare.

Art. 23. Compartimentul de monitorizare al Autorităţii Competente, împreună cu compartimentele de Supraveghere a pieţei de la OPEE şi OTS:

a)   Definesc, în conformitate cu prezenta metodologie şi procedurile proprii de supraveghere ale operatorilor, indicatori privind eficienţa funcţionării pieţelor de energie electrică supravegheate, structura/concentrarea pieţelor şi comportamentul participanţilor pe respectivele pieţe.

b)   Urmăresc evoluţia în timp a indicatorilor definiţi.

c)   Realizează comparaţii ale indicatorilor realizaţi pe plan naţional cu indicatorii similari realizaţi pe pieţele internaţionale.

d)   Asigură stocarea valorilor indicatorilor definiţi utilizând tehnica de calcul de la nivelul compartimentelor sau participând la extinderea bazelor de date existente, conform regulilor de organizare internă specifice fiecărei instituţii.

Art. 24. Indicatorii prezentaţi în prezenta metodologie încearcă să respecte un echilibru între condiţia de simplicitate, utilizare uşoară, accesul la datele primare necesare şi necesitatea de a avea nişte indicatori robuşti care să constituie instrumente utile de lucru atât pentru cei implicaţi în supravegherea pieţei, cât şi pentru participanţii la piaţă, potenţialii investitori sau alte instituţii interesate.

Art. 25. In plus faţă de aceşti indicatori, compartimentele de monitorizare testează permanent relevanţa altor indicatori, propuşi de teoriile economice sau practica internaţională cu privire la monitorizarea pieţelor, în scopul creşterii pertinenţei concluziilor activităţii de supraveghere.

7.1   Indicatori de structură/concentrare a pieţei

Art. 26. Concentrarea unei pieţe este determinată de numărul de participanţi existenţi pe piaţă şi de cotele de piaţă ale acestora pe piaţa respectivă. Indicatorii din această categorie au rolul de a detecta/aprecia posibilitatea exercitării puterii de piaţă, pornind de la premiza că un grad mare de concentrare a pieţei constituie un mediu prielnic pentru exercitarea puterii de piaţă.

Rata de concentrare a pieţei

Art. 27.    Rata de concentrare a pieţei este reflectată de:

a)   C1 - cota de piaţă a celui mai mare participant la piaţă (exprimată în procente)

sau

b)   C3 - suma cotelor de piaţă ale primilor trei participanţi.

Art. 28. Corespunzător practicilor şi documentelor elaborate la nivel UE, valorile lui C1 pot fi interpretate astfel:

a)   Valori mai mari de 20% pot fi îngrijorătoare pentru concurenţă.

b)   O valoare a C1>40% poate sugera existenţa unei poziţii dominante pe piaţă.

c)   O valoare a C1>50% este interpretată aproape unanim ca indicând o poziţie dominantă pe piaţă.

Art. 29. Autoritatea naţională de concurenţă analizează existenţa unei poziţii dominante atât pe baza calculului cotei de piaţă, cât şi prin evaluarea influenţei altor factori, precum dimensiunea barierelor la intrare, concurenţa existentă şi potenţială etc. şi defineşte/analizează piaţa relevantă pentru care sunt calculaţi aceşti indicatori, în baza unor proceduri specifice; fără a avea semnificaţia dată de Consiliul Concurenţei, compartimentele de supraveghere pot considera pieţele pe care le administrează ca pieţe relevante şi pot delimita subpieţe în cadrul acestora, funcţie de specificul produselor tranzacţionate.

Art. 30. Corespunzător practicilor Uniunii Europene, valorile lui C3 pot fi interpretate astfel:

a)   C3 tinde la 0% - concurenţă perfectă.

b)   40%<C3<70% piaţă moderat concentrată.

c)   70%<C3<100% piaţă excesiv concentrată.

Indicatorul Herfindahl- Hirschman (HHI)

Art. 31. Pentru fiecare piaţă, indicele HHI se calculează prin însumarea pătratelor cotelor de piaţă ale participanţilor:

în care:

j = participantul la piaţă;

Qj(i) reprezintă cota de piaţă a participantului j, în intervalul de timp i, exprimată în procente.

Art. 32.    Indicele HHI este interpretat, de regulă, astfel:

a)   HHI tinde la 0 - concurenţă perfectă;

b)   HH<1000 piaţă neconcentrată;

c)   1000<HHI<1800 piaţă moderat concentrată;

d)   HHI> 1800 piaţă cu concentrare ridicată;

e)   HHI=10000 monopol;

Art. 33. Autoritatea Competentă, OPEE şi OTS definesc şi aplică indicatorii C1, C3 şi HHI în corelare cu pieţele supravegheate şi datele disponibile, aceştia putând fi calculaţi:

a)   Pe ansamblu SEN, în funcţie de capacitatea totală instalată sau capacitatea totală disponibilă, cu sau fără capacităţile de interconexiune destinate importului;

b)   Pe ansamblu SEN, în funcţie de energia totală livrată în reţele, cu sau fără import;

c)   Pe grup de participanţi la o piaţă componentă a pieţei angro, pe oferte prezentate/ acceptate de vânzare/cumpărare.

Indicatorul producătorului determinant - PSI (pivotai supplier index) sau RSI (residual supplier index)

Art. 34. Pentru a încorpora condiţiile referitoare la cerere în determinarea puterii de piaţă potenţiale a unui producător/participant la piaţă, se pot defini mai mulţi indicatori. Aceştia măsoară limita până la care capacitatea unui producător/participant la piaţă este necesară pentru a asigura cererea sistemului, după luarea în considerare a capacităţilor celorlalţi producători/participanţi la piaţă. Se definesc similar şi pentru energia electrică livrată. Doi dintre aceşti indicatori sunt PSI (pivotai supplier index) şi RSI (residual supplier index), calculaţi în mod asemănător.

Art. 35. PSI la nivel de sistem se defineşte pentru fiecare producător/participant la piaţă j şi este egal cu 1, dacă raportul r dintre capacitatea corespunzătoare celorlalţi producători/participanţi la piaţă şi sarcina sistemului în fiecare interval orar i este subunitar şi cu 0, dacă raportul este echiunitar sau supraunitar:

în care:

CAPtot(i) = capacitatea totală disponibilă în sistem în ora i;

CAPj(i) este puterea disponibilă a producătorului/participantului la piaţă j în ora i;

CERERE(i) reprezintă sarcina totală a sistemului în intervalul de timp i.

Art. 36. RSI este o formă a lui PSI, calculat pentru cel mai mare producător (vânzător) al fiecărui interval.

Art. 37. Pentru particularizarea la diferite pieţe, PSI/RSI se pot determina pe baza cantităţilor ofertate/vândute orar de participanţii la piaţă, conform formulei:

în care:

Ok/j(i) = cantitatea oferită de producătorul/participantul k/j la piaţă în ora i;

Vk(i) este cantitatea vândută de producătorul/participantul k la piaţă în ora i.

Art. 38. Prin adaptare la particularităţile modelului de piaţă din România, PSI se calculează de către OTS pentru fiecare participant, pe baza puterii disponibile pentru piaţa de echilibrare pe tipuri de reglaje a producătorilor participanţi la PE şi energiei de echilibrare totale efectiv livrate pe tipuri de reglaje, determinându-se astfel intervalele în care participantul a fost absolut necesar acoperirii cererii de energie de echilibrare; ulterior determinării participantului cu cea mai mare ofertă, se calculează în mod similar şi RSI.

Art. 39.    Valorile obţinute se interpretează astfel:

a)         PSI=1 producătorul/participantul la piaţă respectiv este determinant = pivotai (strict necesar pentru acoperirea sarcinii) - în acest caz respectivul producător/participant la piaţă poate controla preţul, ceea ce este echivalent cu absenţa concurenţei în intervalul respectiv; testul este relevant cu precădere pentru orele de vârf de sarcină;

b)         Testul Sheffrin: RSI exprimat procentual trebuie să nu fie mai mic de 110% pentru mai mult de 5% din ore pe an, pentru ca pe o piaţă să se manifeste corect concurenţa.

Numărul minim al producătorilor reziduali - NPS

Art. 40. Se defineşte ca fiind numărul minim al producătorilor/participanţilor la piaţă în lipsa cumulată a cărora nu poate fi asigurată cererea sistemului în intervalul i şi rezultă din relaţia:

în care:

j este un indice al producătorilor/participanţilor la piaţă (ordonaţi descrescător după mărime,j=1 fiind cel mai mare);

NPS este numărul de ordine al producătorului marginal/participantului la piaţă a cărui capacitate/ofertă este absolut necesară pentru a acoperi necesarul de energie în intervalul i, în absenţa de pe piaţă a celor mai mari decât el.

Art. 41. Acest indicator are rolul de a oferi informaţii cu privire la posibilitatea realizării unor înţelegeri între producători/participanţii la piaţă.

Art. 42. Pentru determinarea concentrării pe piaţă, Autoritatea Competentă urmăreşte cel puţin următorii indicatori:

Nr. crt.

Indicator

Interval procesare

Tip valori

1.

Energie electrică produsă/livrată în reţele

lunar/anual

lunare/anuale

2.

HHI pe energie livrată în reţele

lunar/anual

lunare/anuale

3.

C1, C3 pe energia livrată în reţele

lunar/anual

lunare/anuale

Art. 43.     Pentru determinarea concentrării pe pieţele pe care le administrează, OPEE urmăreşte cel puţin următorii indicatori:

Nr. crt.

Indicator

Interval procesare

Tip valori

1.

Cota pe PZU a fiecărui participant (cumpărare/vânzare, ofertat/tranzacţionat)

lunar

orare/zilnice/lunare

2.

HHI (cumpărare/vânzare, ofertat/tranzacţionat) pe PZU

lunar

orare/zilnice/lunare

3.

C1, C3 (cumpărare/vânzare, ofertat/tranzacţionat) pe PZU

lunar

orare/zilnice/lunare

4.

Cota pe PCCB a fiecărui participant (cumpărare/vânzare, ofertat/tranzacţionat) *

lunar/anual

lunare/anuale

5.

HHI (cumpărare/vânzare, ofertat/tranzacţionat) pe PCCB *

lunar/anual

lunare/anuale

6.

C1, C3 (cumpărare/vânzare, ofertat/tranzacţionat) pe PCCB *

lunar/anual

lunare/anuale

* Indicatorii se determină pe baza valorilor corespunzătoare perioadei de livrare

Art. 44.    Pentru determinarea concentrării pe pieţele pe care le administrează şi pe total sistem, OTS urmăreşte cel puţin următorii indicatori:

Nr. crt.

Indicator

Interval procesare

Tip valori

1.

Capacitatea instalată a fiecărui producător

anual

anuale finale

2.

HHI pe capacităţi instalate

anual

anuale finale

3.

PSI pentru fiecare participant la PE (pe tipuri de reglaje)

lunar/anual

orare

4.

RSI pe PE (pe tipuri de reglaje)

lunar/anual

orare

5.

NPS pe PE (pe tipuri de reglaje)

lunar/anual

orare

6.

Cota fiecărui participant pe PE, pe tipuri de reglaje (ofertat/tranzacţionat)

lunar/anual

lunare/pe intervale relevante*

7.

HHI    pe    PE,    pe    tipuri    de    reglaje (ofertat/tranzacţionat)

lunar/anual

lunare/pe intervale relevante*

8.

C1,   C3   pe   PE,   pe   tipuri   de   reglaje (ofertat/tranzacţionat)

lunar/anual

lunare/pe intervale relevante*

9.

Cota de capacitate interconexiune alocată fiecărui participant pe interconexiune şi sens

lunar/anual

lunare/pe intervale relevante*

10.

HHI capacităţi interconexiune alocate pe interconexiune şi sens

lunar/anual

lunare/pe intervale relevante*

11.

C1, C3 capacităţi interconexiune alocate pe interconexiune şi sens

lunar/anual

lunare/pe intervale relevante*

* de exemplu ore de vârf, ore de gol, etc

7.2   Indicatori privind eficienţa/performanţa pieţei şi factori care influenţează eficienţa/performanţa pieţei

Art. 45. Indicatorii din această categorie au rolul de a aprecia efectele concurenţei asupra pieţei, reflectate în principal în nivelul preţurilor rezultate, gradul de schimbare a furnizorului de către consumatorii finali şi costurile participanţilor. Este de aşteptat să se înregistreze o scădere în timp a preţurilor sub influenţa concurenţei, dacă toate celelalte elemente de influenţă rămân neschimbate.

Art. 46.    In acest scop, Autoritatea Competentă urmăreşte:

Nr. crt.

Indicator

Interval procesare

Tip valori

1.

Preţuri   pe   contractele   bilaterale   (reglementate/ negociate/încheiate pe PCCB) de pe piaţa angro

lunar/anual

medii lunare

2.

Gradul de corelare dintre preţurile pe contractele bilaterale reglementate/ negociate/ aferente PCCB încheiate pe piaţa angro şi PIP pe PZU

lunar/anual

medii lunare

3.

Cantităţi  tranzacţionate  pe  contractele  bilaterale (reglementate/negociate/încheiate pe PCCB*) de pe piaţa angro

lunar/anual

lunare

4.

Cota    cantităţilor    tranzacţionate    pe    contracte bilaterale/PZU/PE din consumul intern

lunar/anual

lunare

5.

Costurile congestiilor raportate la costurile totale ale energiei de echilibrare

lunar/anual

lunare

6.

Preţuri/cantităţi la consumatorii finali

lunar/anual

medii lunare/anuale

7.

Preţuri/cantităţi pe contractele bilaterale negociate încheiate pe piaţa cu amănuntul

lunar/anual

medii lunare/anuale

8.

Preţuri/cantităţi pe contractele bilaterale negociate încheiate  pe  piaţa cu  amănuntul,  pe  tipuri  de consumatori

lunar/anual

medii lunare/anuale

9.

Preţuri/cantităţi la consumatorii captivi

lunar/anual

medii lunare/anuale

10.

Preţuri/cantităţi la consumatorii captivi, pe tipuri de consumatori

lunar/anual

medii lunare/anuale

11.

Gradul real de deschidere a pieţei cu amănuntul

lunar/anual

lunare

12.

Diferenţa dintre preţul pe piaţa angro (PIP pe PZU) şi costul marginal al sistemului (rezultat din rulare Powrsym) raportată la preţ - Lerner index

lunar/anual

orare/       medii       pe intervale     orare/medii lunare

13.

Diferenţa dintre preţul pe piaţa angro (PIP pe PZU) şi preţul la consumatorii finali (exclusiv taxe, tarife de reţea, tarife de sistem etc.)

anual

medii anuale

14.

Cantitatea de energie electrică la care se aplică componentele tarifului de transport

lunar/anual

lunare

15.

Cantitatea de energie electrică la care se aplică tariful de servicii de sistem

lunar/anual

lunare

16.

Structura producţiei de energie electrică pe tipuri de resurse

lunar/anual

lunare

17.

Evoluţia şi structura consumului de combustibil în centralele termoelectrice

lunar/anual

lunare

18.

Preţurile combustibililor interni/de import

anual

medii lunare/anuale

19.

Evoluţia stocurilor de combustibil ale centralelor termoelectrice

lunar/anual

finale lunare

20.

Rezervele   de   energie   hidro   din   lacurile   de acumulare/gradul mediu de umplere

lunar/anual

finale lunare

21.

Energia electrică importată/exportată pe întregul sistem şi cota rezultată din raportarea la energia electrică livrată în reţele

lunar/anual

lunare

22.

Veniturile totale ale participanţilor la piaţă

lunar/anual

lunare/anuale

23.

Raportul venituri totale/costuri totale obţinute de fiecare participant la piaţă

lunar/anual

lunare/anuale

24.

Evoluţia preţurilor pe alte burse europene de energie

lunar/anual

medii zilnice/lunare

* Indicatorii se determină pe baza valorilor corespunzătoare perioadei de livrare

Art. 47.    OPEE urmăreşte:

Nr. crt.

Indicator

Interval procesare

Tip valori

1.

Preţuri pe PZU

zilnic/lunar/anual

orare/medii zilnice/medii lunare

2.

Volume ofertate/tranzacţionate pe PZU

zilnic/lunar/anual

orare/medii zilnice/medii lunare

3.

Gradul   de   corelare  între  PIP   şi  volumele tranzacţionate pe PZU

lunar/anual

orare/medii   lunare   pe intervale/medii zilnice

4.

Gradul de corelare între PIP şi consumul intern

lunar/anual

orare/medii   lunare   pe intervale/medii zilnice

5.

Volatilitatea PIP

lunar/anual

orare

6.

Rezilienta PZU

lunar

orare

7.

Preţuri   pe   contractele   încheiate   pe   piaţa centralizată a contractelor bilaterale (PCCB)

lunar

medii lunare ( luna de livrare)

8.

Cantităţi ofertate/tranzacţionate pe contractele încheiate pe PCCB

lunar/anual

lunare (luna de livrare)

9.

Gradul de corelare între preţurile PCCB şi volumele tranzacţionate pe PCCB

lunar/anual

lunare (luna de livrare)

10.

Volatilitatea preţului pe PCCB

lunar/anual

lunare (luna de livrare)

Rezilienta

Art. 48. In conformitate cu variantele aplicate ale teoriei lichidităţii pieţelor, rezilienta se defineşte ca sensibilitatea preţului de închidere la creşterea cererii, fiind o măsură a lichidităţii pe piaţă.

Art. 49. Pentru condiţiile actuale ale pieţei din România, treptele de creştere a cererii sunt 1, 5, respectiv 50 MWh, putând fi modificate pe măsura dezvoltării pieţei.

Art. 50.    OTS urmăreşte:

Nr. crt.

Indicator

Interval procesare

Tip valori

1.

Consumul intern

zilnic/lunar/anual

orare/medii

zilnice/medii

lunare

2.

Preţuri pe PE (pe tipuri de energie de echilibrare)

zilnic/lunar/anual

medii pe intervale orare/medii lunare

3.

Volume ofertate/tranzacţionate pe PE (pe tipuri de energie de echilibrare)

zilnic/lunar/anual

orare/ lunare

4.

Gradul de corelare între preţurile pe PE şi volumele tranzacţionate

lunar/anual

medii pe intervale orare/medii lunare

5.

Gradul   de   corelare   între   preţurile   pe PE/deficit/excedent şi consumul intern

lunar/anual

medii pe intervale orare/medii lunare

6.

Volatilitatea preţurilor de deficit şi excedent

lunar/anual

orare/lunare

7.

Preţuri pe contractele de servicii de sistem (pe tipuri de rezerve, inclusiv CPT)

lunar/anual

orare/medii lunare

8.

Volume         ofertate/tranzacţionate        pe contractele de servicii de sistem (pe tipuri de rezerve)

lunar/anual

orare/medii lunare

9.

Capacitatea   de   transfer   pe   liniile   de interconexiune     pe     destinaţii     (import/ export) şi graniţe: TTC/NTC/ATC

lunar/anual

medii pe intervale relevante/lunare

10.

Capacitatea   de   transfer   pe   liniile   de interconexiune     alocată,     pe     destinaţii (import/ export) şi graniţe

lunar/anual

medii pe intervale relevante/lunare

11.

Preţuri pentru capacităţile de interconexiune alocate, pe destinaţii (import/ export) şi graniţe

lunar/anual

medii pe intervale relevante/lunare

12.

Gradul de utilizare a capacităţii de transfer pe liniile de interconexiune pe destinaţii (import/ export) şi graniţe

anual

medii anuale

13.

Volatilitatea    preţului    capacităţilor    pe destinaţii şi graniţe

lunar/anual

orare (intervale relevante)

14.

Energie   importată/exportată,   pe   graniţe (schimburi comerciale/fizice/neplanificate)

lunar/anual

orare (intervale relevante)

15.

Rezerva de putere la vârful de sarcină al sistemului

anual

orare

16.

Număr   de   incidente   semnificative   pe reţeaua de transport

lunar

lunare

17.

Capacitatea de producţie indisponibilă în sistem

zilnic/lunar/anual

orare/medii lunare la vârf

18.

Cota anuală a capacităţii de producere nou instalate (raportată la puterea instalată în întregul   sistem   existentă   la   începutul anului)

anual

anuale finale

19.

Cota  anuală  a  capacităţii  de  producere scoase din funcţiune (raportată la puterea instalată  în  întregul   sistem  existentă  la începutul anului)

anual

anuale finale

20.

Temperatura exterioară

lunar

orare/medii zilnice

Art. 51. Constituie elemente de maxim interes care trebuie supravegheate şi analizate de Compartimentul de monitorizare a pieţei din cadrul Autorităţii Competente şi Supravegherea pieţei de la OTS şi OPEE, după caz, următoarele:

a)   evoluţia pe termen lung a preţului mediu pe contractele bilaterale (inclusiv PCCB), comparativ cu preţul mediu în aceeaşi perioadă pe PZU;

b)   evoluţia pe termen lung a preţurilor pe PZU, comparativ cu preţurile pe PE/preţurile dezechilibrelor;

c)   evoluţia pe termen lung a volumelor pe PZU, comparativ cu cele pe PE/volumele dezechilibrelor;

d)   valorile neobişnuite ale preţurilor pe orice piaţă componentă a pieţei angro;

e)   evoluţia indicatorului Lerner;

f)    gradul de utilizare a capacităţilor de interconexiune;

g)   evoluţia gradului real de deschidere a pieţei cu amănuntul;

h)  impactul schimbărilor intervenite în reglementări (regulile de piaţă, tarifare,licenţiere, tehnice) asupra pieţelor;

i)   impactul evenimentelor de tip: privatizări, fuziuni, reorganizări etc, asupra pieţelor.

7.3   Indicatori de evaluare a comportamentului participanţilor la piaţă

Art. 52. Autoritatea Competentă, OPEE şi OTS urmăresc comportamentul participanţilor la pieţele componente ale pieţei angro, având în vedere în principal:

a)    curba clasată anuală a valorilor orare ale PSI;

b)    evoluţia modului de ofertare al fiecărui participant la orice piaţă componentă a pieţei angro şi schimbările importante în modul de ofertare al participanţilor, în special:

-  ofertele la preţuri excesiv de mari/mici ale participanţilor la piaţă, care pot avea ca scop restrângerea în acest fel a ofertei reale de vânzare pe piaţa respectivă/împiedicarea intrării unui concurent pe piaţă etc;

-  ofertele fixe pentru pornire şi menţinerea în rezervă caldă realizate de participanţi;

-  volumele neobişnuite ofertate/tranzacţionate de un participant pe orice piaţă componentă a pieţei angro;

c)     cazurile de indisponibilitate neprogramată a unităţilor de producere dispecerizabile - necesită o analiză a cauzelor care le-au determinat pentru a detecta dacă se datorează unor condiţii tehnice sau reprezintă o restrângere deliberată a capacităţilor de producţie puse la dispoziţia sistemului în scopul influenţării preţurilor;

d)    schimbările intervenite în programele de funcţionare ale unităţilor de producere dispecerizabile;

e)    capacitatea disponibilă pentru echilibrare pentru fiecare unitate de producţie dispecerizabilă şi în fiecare interval de dispecerizare, în special cea pentru reglajul secundar şi cel terţiar rapid comparativ cu cele contractate ca servicii tehnologice de sistem;

f)     notificările finale de producţie prioritară;

g)    notificările în dezechilibru;

h)    greşelile frecvente în întocmirea ofertelor/notificărilor.

Art. 53. Elementele precizate constituie obiectul de analiză permanentă al OTS şi OPEE, care îşi dezvoltă în timp sisteme informatice pentru prelucrarea şi analizarea adecvată a acestora.

8    REZULTATELE SUPRAVEGHERII. RAPOARTE ŞI ÎNREGISTRĂRI

Art. 54.    Rezultatele activităţii de supraveghere fac obiectul unor rapoarte, analize sau informări periodice întocmite de compartimentele responsabile, care includ:

a)   aprecieri cu privire la structura şi performanţele pieţelor supravegheate, bazate pe indicatorii precizaţi anterior;

b)   identificarea cazurilor de funcţionare inadecvată a pieţelor şi a cauzelor posibile care le-au provocat;

c)   analiza cazurilor de comportament anormal, inadecvat sau anticoncurenţial al participanţilor la piaţă, împreună cu acţiunile întreprinse/ informaţiile culese în scopul analizării situaţiei semnalate, până la data întocmirii raportului;

d)   soluţii posibile pentru remedierea abaterilor constatate;

e)   analize pe probleme specifice pieţelor de energie electrică, într-un anumit context de funcţionare a acestora.

Art. 55.    Soluţiile menţionate la paragraful precedent includ, după caz:

a)   propuneri de modificare a Codului Comercial sau oricăror altor reglementări şi proceduri în conexiune cu acesta;

b)   atenţionarea/propuneri privind sancţionarea participanţilor al căror comportament a fost sesizat ca inadecvat.

Art. 56. Rapoartele de monitorizare sunt aduse la cunoştinţa conducerilor instituţiilor respective conform regulamentelor proprii de organizare şi funcţionare şi procedurilor operaţionale specifice, în vederea analizării şi luării măsurilor care se impun.

Art. 57. Conform responsabilităţilor de supraveghere stabilite prin Codul Comercial şi prezenta metodologie, Supravegherea pieţei de la OPEE şi OTS întocmesc şi transmit Autorităţii competente rapoarte săptămânale şi lunare, conform precizărilor alăturate.

Art. 58. Supravegherea pieţei de la OPEE şi OTS transmit săptămânal (în cea de-a doua zi lucrătoare a săptămânii curente pentru săptămâna anterioară) către departamentul /direcţia de specialitate din cadrul Autorităţii Competente, prin mijloace electronice (e-mail), informări succinte privind:

a)   evenimentele deosebite care au avut loc pe pieţele supravegheate în săptămâna anterioară;

b)   motivele creşterilor sau scăderilor semnificative ale preţurilor pe respectivele pieţe;

c)   orice alte elemente considerate importante.

Art. 59. Până la data de 25 a lunii curente pentru luna anterioară, Supravegherea pieţei de la OPEE şi OTS transmit către Autoritatea Competentă un raport pe suport hârtie de evaluare a funcţionării pieţelor supravegheate şi a comportamentului participanţilor la pieţele respective, în care se evidenţiază, în principal:

a)   indicatori de apreciere a funcţionării pieţei dezvoltaţi de Supravegherea pieţei conform prezentei metodologii şi procedurilor proprii;

b)   situaţiile de funcţionare deficitară/disfuncţionalitate a pieţei şi cauzele acestora;

c)   eventualele comportamente anormale, inadecvate sau acţiuni cu caracter anticoncurenţial ale participanţilor la piaţă;

d)   acţiunile Supravegherii pieţei în vederea depistării, investigării şi eventual remedierii acestor situaţii.

Art. 60. Compartimentul de monitorizare din cadrul Autorităţii competente întocmeşte un raport lunar de supraveghere a pieţei până pe data de 28 a lunii curente pentru luna 1-2.

Art. 61. Indicatorii care presupun prelucrarea şi analizarea decontărilor lunare pe PE şi ale dezechilibrelor sunt prezentaţi în raportul lunar cu decalarea precizată în Codul Comercial pentru realizarea decontărilor menţionate.

Art. 62. Participanţii la pieţele de energie electrică sau orice altă persoană fizică/juridică pot sesiza OPEE, OTS sau Autoritatea Competentă cu privire la funcţionarea pieţelor de energie electrică din supravegherea acestora sau comportamentul participanţilor la pieţele respective.

Art. 63. In funcţie de importanţa sau gravitatea evenimentelor constatate în pieţele supravegheate, Supravegherea pieţei de la OPEE şi OTS atenţionează conducerile proprii pentru luarea măsurilor aflate în competenţa instituţiilor respective şi înştiinţează Autoritatea competentă în cel mai scurt timp posibil, în afara rapoartelor periodice, în scris sau telefonic, cu privire la:

a)   modificarea semnificativă a preţului pe una din pieţele centralizate supravegheate;

b)   orice suspiciune de comportament anormal, inadecvat sau anticoncurenţial al participanţilor la piaţă.

Art. 64. Compartimentul de monitorizare a pieţei din cadrul Autorităţii Competente analizează pe baza prezentei metodologii orice caz de comportament anormal/inadecvat/anticoncurenţial al unuia sau mai multor participanţi la piaţă:

a)   Sesizat de Supravegherea pieţei de la OPEE/OTS, sau orice altă persoană fizică/juridică;

b)   Rezultat din activitatea proprie de supraveghere.

Art. 65. Dacă analiza efectuată conform prevederilor paragrafului precedent dovedeşte că unul sau mai mulţi participanţi nu au respectat prevederile Codului Comercial sau alte reguli şi proceduri stabilite conform acestuia, în funcţie de gravitatea faptelor constatate, Autoritatea Competentă procedează astfel:

a)   verifică aplicarea şi eficacitatea măsurilor luate de operatorii pieţelor, aflate în competenţa acestora în conformitate cu prevederile Codului Comercial şi altor reglementări comerciale (convenţii de participare, proceduri de înscriere la piaţă etc.) aprobate de Autoritatea competentă;

b)   atenţionează participanţii respectivi să se supună regulilor, să se comporte într-o manieră concurenţială şi să îndepărteze orice motive care împiedică aceasta;

c)   aplică sancţiuni părţilor respective, conform prevederilor legii;

d)   exclude, de pe una sau mai multe pieţe centralizate organizate conform Codului Comercial, pe participantul găsit vinovat, dacă reglementările în vigoare nu au atribuit operatorilor pieţelor respective această competenţă.

Art. 66. In cazul în care, pe baza rezultatelor analizei efectuate conform prevederilor Art. 64, Autoritatea Competentă are motive întemeiate să considere încălcarea de către unul sau mai mulţi participanţi la piaţă a unei prevederi legale cu privire la concurenţă şi transparenţă sau producerea unui abuz de poziţie dominantă, Autoritatea Competentă sesizează Consiliul Concurenţei cu privire la aceasta.

9    ASIGURAREA TRANSPARENŢEI

Art. 67. OPEE şi OTS publică pe web-site-urile proprii toate informaţiile specificate în Codul Comercial, cu frecvenţa şi în formatul specificate în acesta şi detaliate în procedurile proprii, aprobate de Autoritatea Competentă.

Art. 68. Compartimentul de monitorizare a pieţei din cadrul Autorităţii Competente si Supravegherea pieţei de la OPEE şi OTS publică rapoarte lunare conform unor proceduri interne, cuprinzând sinteze cu privire la rezultatele supravegherii, incluzând, după caz:

-    evenimentele deosebite care au avut loc pe pieţele supravegheate în perioada analizată;

-    motivele creşterilor sau scăderilor semnificative ale preţurilor pe pieţele supravegheate;

-    rezultate ale aplicării prezentei metodologii sau ale măsurilor care au fost luate în cazul constatării unor comportamente anticoncurenţiale din partea unor participanţi la piaţă.

Art. 69. Compartimentul de monitorizare a pieţei din cadrul Autorităţii Competente supraveghează respectarea prevederilor din reglementări privind:

-     tipul şi formatul informaţiilor publicate de către participanţii la piaţă, operatorii pieţelor centralizate şi alte entităţi cu atribuţii în piaţa de energie electrică;

-    furnizarea informaţiilor primare de către cei care le deţin către operatorii cu responsabilităţi privind publicarea acestora;

-    momentul publicării informaţiilor şi durata de disponibilitate a acestora.

10  DISPOZIŢII FINALE

Art. 70. Nerespectarea prevederilor din prezenta metodologie atrage după sine sancţionarea acestora conform prevederilor reglementărilor în vigoare în domeniul energiei electrice.

Art. 71. Compartimentele de Supraveghere a pieţei din cadrul OPEE şi OTS îşi revizuiesc procedurile proprii de monitorizare în conformitate cu prezenta metodologie în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a acesteia.

ANEXA Nr. 1 la metodologie

LISTA MACHETELOR DE CULEGERE A DATELOR DE LA TITULARII DE LICENŢE ŞI PRE

Nr. crt.

Denumire fişier/ formular

Denumire machetă

Conţinut pe scurt

Tip

licenţă/

agent

raportor

Elabo- rator

1

Tranzactii_ prod

1.    Centralizator

2.    Detaliere

3.    Echilibrare

4.    Asigurare ss

5.    Servicii tsd

6.    Furn_elig

Al. Tranzacţii cu energie electrică

A2. Detaliere tranzacţii cu energie

A3. Rezultate din funcţionarea pieţei de echilibrare

A4. Servicii de sistem asigurate de producător

A5. Servicii aferente producerii/vanzarii/furnizarii de energie electrica

A6. Preturi medii de revenire pe categorii de consumatori eligibili

Date referitoare la tranzacţiile cu energie/servicii încheiate de agentul raportor pe piaţa angro (tip tranzacţie, tip contract, cantităţi realizate, preţuri, denumiri parteneri contractuali etc.) Vânzările de energie pe piaţa cu amănuntul (număr consumatori, consumuri, preţuri medii de revenire şi costuri servicii pe categorii consumatori)

Producere energie electrică/ Producător

SMPAN

2

Date_productie_termo

1.    E si B

2.    rezerve B

3.    energie termica

Bl. Date privind energia produsa si consumul de

combustibil

B2. Situaţia stocurilor de combustibil din centrale

B3. Date privind eficienta sistemelor de alimentare

centralizata cu energie termica

Pentru fiecare centrală a producătorului -energia electrică produsă/livrată pe niveluri de tensiune, energia termică produsă şi livrată/vândută în sistemele de alimentare centralizată cu căldură, consum şi stocuri de combustibil

Producere

energie

electrică/

Producător

termo

SMPAN

3

Date_productie hidro

1.    energie produsa

2.    acumulări apa

Bl. Date privind producţia de energie electrica B2. Date privind acumulările de apa in marile lacuri

Energia electrică produsă/ livrată pe tipuri de centrale/amenajări, acumulările de apă în marile lacuri

Producere energie electrică/ Producător hidro

SMPAN

4

Activitate_OTS

1.    SS achiziţionate

2.    Transport

3.    SS asigurate

4.    Alocare interconexiune

5.    Mecanism CBT

Al. Servicii tehnologice de sistem achiziţionate de la

producători

A2. Serviciul de transport

A3. Servicii de sistem si administrare piaţa energie

electrica asigurate

A4. Alocarea capacităţii de interconexiune cu sistemele electroenergetice vecine

A5. Tranzacţii in urma aplicării mecanismului de

compensare a efectelor utilizării RET pentru tranzite de ee intre OTS

Date referitoare la:

- serviciile achiziţionate/prestate de operatorul de transport/ sistem, (tip tranzacţie, tip contract, cantităţi realizate, preţuri, denumiri parteneri contractuali etc.)

- alocarea capacităţii de interconexiune (NTC, capacitate alocată şi preţ pe: parteneri contractuali, import/export, perioadă de licitaţie şi ţară vecină etc.)

- mecanism CBT (cantităţi tranzitate, taxă injecţie, denumiri parteneri contractuali, fluxuri nete import/ export, valori etc.)

Transport/ Dispeceriza re/Operator transport şi sistem

SMPAN

5

Tranz_furniz_capt

1.    Achizitie_capt_gri

2.    Servicii_capt_gri

3.    Achizitie_cpt

4.    Servicii_cpt

5.    Tranzactii_elig

6.    Servicii_eligibili

7.    Vanzari_elig

Al. Achiziţie energie electrica pentru consumatorii captivi si consumatorii eligibili care au uzat de dreptul de schimbare a furnizorului

A2. Servicii aferente furnizării de energie electrica la

consumatorii captivi si consumatorii eligibili care nu au uzat de dreptul de schimbare a furnizorului

A3. Achiziţie energie electrica pentru consumul propriu tehnologic in reţelele de distribuţie

A4. Servicii aferente achiziţiei de energie electrica pentru consumul propriu in reţelele electrice de distribuţie

A5. Achiziţie energie electrică pentru consumatorii

eligibili alimentaţi în regim concurenţial

A6. Servicii aferente furnizării de energie electrica la

consumatorii eligibili alimentaţi în regim concurenţial

A7. Preturi medii de revenire pe categorii de consumatori eligibili

Energia şi serviciile achiziţionate de agentul raportor pentru consumatorii captivi/eligibili care nu au uzat de dreptul de schimbare a furnizorului/ cpt distribuţie/eligibili alimentaţi în regim concurenţial (tip contract, cantităţi cumpărate, preţuri, valori, denumiri parteneri contractuali etc). Vânzările de energie pe piaţa concurenţială (număr consumatori, consumuri, preţuri medii de revenire şi costuri servicii pe categorii consumatori etc.)

Furnizare

energie

electrică/

Furnizor

pentru

cons.

captivi/

operator

distribuţie

SMPAM

6*

Date_activ_regl 1.   BV

Bilanţ valoric

Date referitoare la veniturile/costurile unui furnizor pentru captivi/ operator de distribuţie

Furnizare

energie

electrică/ Furnizor

pentru

cons.

captivi/

operator

distribuţie

STCC

7*

Vanzare_tarif_tens

Vânzări de energie electrică pe tipuri de tarife şi niveluri de tensiune la consumatorii captivi

Vânzările de energie electrică (cantităţi, valori şi preţuri medii pe tipuri de tarife şi niveluri de tensiune) ale unui furnizor pentru captivi către consumatorii captivi şi consumatorii eligibili care nu şi-au utilizat dreptul de schimbare a furnizorului

Furnizare

energie

electrică/

Furnizor

pentru

cons.

captivi

STCC

8*

Numar_cons

Numărul de consumatori pe tipuri de tarife şi niveluri de tensiune

Numărul de consumatori captivi şi eligibili care nu au uzat de dreptul de schimbare a furnizorului alimentaţi de furnizorul respectiv

Furnizare

energie

electrică/

Furnizor

pentru

cons.

captivi

STCC

9

Tranz_furniz_conc

1.    Tranzactii_angro

2.    Vanzari_retail

Al. Tranzacţii cu energie electrică

A2. Preturi medii de revenire pe categorii de consumatori eligibili

Date referitoare la tranzacţiile cu energie încheiate de agentul raportor pe piaţa angro (tip tranzacţie, tip contract, cantităţi contractate şi realizate, preţuri, denumiri parteneri contractuali etc). Vânzările de energie pe piaţa cu amănuntul (număr consumatori, consumuri, preţuri medii de revenire şi costuri servicii pe categorii consumatori etc.)

Furnizor eligibili

SMPAM

10

Rezultate_contabile

Date privind rezultatele contabile obţinute de către societatea ...

Date referitoare la veniturile şi cheltuielile totale/aferente activităţilor din sectorul energiei electrice

Producător Operator transport şi Furnizor ptr. cons. captivi/ operator distribuţie

SMPAN, SMPAM

11

Decontare_PRE

Sinteza pe luna .... a calculului pentru decontare internă între participanţii la piaţa angro, membri ai aceleiaşi PRE

Date privind alocarea internă, între participanţii incluşi în aceeaşi PRE, a costurilor/beneficiilor generate de dezechilibrele nete ale PRE

PRE

SMPAN

*) Notă: machetele precizate la poziţiile 6, 7 şi 8 fac obiectul metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate la consumatorii captivi de energie electrică, fiind aprobate prin respectiva metodologie.

ANEXA Nr. 2 la metodologie

LISTA MACHETELOR COMPLETATE DE OPEE

Nr. crt.

Denumire fişier/ formular

Denumire machetă

Conţinut pe scurt

Elaborator

1

Date PZU l.tranz_orar 2.tranz lunar

3. Oferte V

4. Oferte C

5. OM

6. Notif_PP

Al. Tranzacţiile participanţilor la PZU in data de zz.ll.aa

A2. Decontarea tranzacţiilor realizate pe PZU de participantul......in luna......

A3. Oferta de vânzare a participantului ....în data de zz.ll.aa şi în zona de tranzacţionare ...

A4. Oferta de cumpărare a participantului .... în data de zz.ll.aa şi în zona de tranzacţionare ...

A5. Ordinea de merit (curbele cererii si ofertei) pe PZU pe intervale de tranzacţionare in data zz.ll.aa

A6. Notificările finale de producţie prioritară

Vânzările/cumpărările fiecărui participant la PZU pe fiecare interval orar; PIP pe fiecare interval orar

Tranzacţiile lunare (vânzări/cumpărări) ale fiecărui participant la PZU (cantitate, valoare, preţ mediu)

Perechile preţ/cantitate ale fiecărui ofertant (vânzător/ cumpărător) pe PZU, pentru fiecare interval orar

Curbele agregate ale cererii şi ofertei pe PZU pentru fiecare interval orar

Producţia prioritară validată de OPEE, respectiv cea tranzacţionată pe PZU

SMPAN

2

PEch_Dec_OPE l.PE 2.Penaliz

3. Taxe

4. PRE 5.Pret_dez

B1. Sinteza pe luna.........a calculului pentru

decontare pentru fiecare participant la piaţa de echilibrare

B2. Sinteza pe luna.........a penalizărilor pentru

livrarea parţiala a energiei de echilibrare pentru fiecare participant la piaţa de echilibrare

B3. Sinteza pe luna.........a sumelor de plata

pentru dezechilibrele de la notificare pentru fiecare participant la piaţa de echilibrare

B4. Sinteza pe luna.........a calculului pentru

decontarea dezechilibrelor PRE

B5. Preţurile orare de decontare a dezechilibrelor PRE

Date cu privire la decontarea lunară a tranzacţiilor pe piaţa de echilibrare ale fiecărui participant la piaţă (energie de echilibrare angajată/efectiv livrată pe tipuri de rezerve, contravaloare, penalizări, suma dezechilibrelor de la notificare anunţate/neanuntate, suma de plată pentru dezechilibrele de la notificare)

Date cu privire la decontarea lunară a dezechilibrelor fiecărei PRE (suma dezechilibrelor pozitive/negative,

valoare sold dezechilibre)

SMPAN

3

Situaţia lunară privind tranzacţiile cu energie electrică şi obligaţiile de plată/drepturile de încasare ale participanţilor la piaţa angro de energie electrică

Date cu privire la decontarea lunară a tranzacţiilor pe piaţa contractelor bilaterale ale fiecărui participant la piaţa angro (cantităţi de energie electrică/servicii contractate/ realizate, preţuri, valori) pe fiecare contract

OPEE

ANEXA Nr. 3 la metodologie

LISTA INFORMAŢIILOR TRANSMISE DE OTS

A. INFORMAŢII ZILNICE

1.      Notificările fizice realizate de către PRE-uri pentru fiecare interval de dispecerizare cuprinzând următoarele:

-     producţia planificată agregată pentru toate unităţile de producţie;

-     producţia planificată pe fiecare unitate dispecerizabilă;

-     consumul prognozat agregat al consumatorilor de energie electrică;

-     consumul planificat pentru fiecare consum dispecerizabil;

-     schimburile bloc cu alte PRE-uri în Zona Naţională de Tranzacţionare, separat pentru fiecare PRE;

-     schimburile bloc în Zonele de Tranzacţionare de Frontieră, separat pentru fiecare zonă;

-     exporturile şi importurile separat pentru fiecare Zonă de Tranzacţionare de Frontieră.

2.      Notificările în dezechilibru ale PRE-urilor acceptate de OTS;

3.      Declaraţiile de disponibilitate a unităţilor dispecerizabile ale producătorilor;

4.      Ofertele zilnice transmise de participanţii la piaţa echilibrare pentru fiecare interval de dispecerizare (la creştere de putere şi la reducere de putere);

5.      Ofertele fixe pentru pornire şi menţinerea în rezervă caldă transmise de participanţi;

6.      Energia disponibilă pentru echilibrare pentru fiecare unitate de producţie dispecerizabilă şi în fiecare interval de dispecerizare, evidenţiind energia pentru reglajul secundar şi cel terţiar rapid/lent;

7.      Ordinea de merit, imediat după ora 17:00 a zilei de tranzacţionare care precede ziua de livrare, pentru energia de echilibrare corespunzătoare fiecărui tip de reglaj la creştere/reducere de putere, pentru fiecare interval de dispecerizare, luând în considerare doar indisponibilităţile cunoscute la ora respectivă;

8.      Ofertele orare acceptate (dispoziţiile de dispecer) pe piaţa de echilibrare, pe tipuri de reglaje la creştere/reducere de putere pentru fiecare interval de dispecerizare cuprinzând următoarele informaţii;

- preţurile marginale pentru energia de echilibrare corespunzătoare reglajului secundar;

- preţurile  acceptate  pentru energia de  echilibrare  corespunzătoare  reglajului  terţiar rapid/lent ale fiecărei unităţi dispecerizabile;

- cantităţile tranzacţionate ale fiecărei unităţi dispecerizabile;

9.      Ofertele fixe pentru pornire şi menţinerea în rezervă caldă acceptate pe intervalele solicitate, pentru acoperirea necesarului de energie de echilibrare corespunzătoare reglajului terţiar lent de creştere/reducere de putere.

B. INFORMAŢII LUNARE

1.      Energia totală tranzacţionată pe piaţa de echilibrare de către fiecare producător, fiecare tip de reglaj şi sens;

2.      Energia achiziţionată de pe piaţa de echilibrare de către OTS pentru managementul congestiilor;

3.      Contravaloarea energiei achiziţionate de pe piaţa de echilibrare de către OTS pentru managementul congestiilor.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 35/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 35 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu