ORDIN Nr. 35
din 7 decembrie 2006
privind aprobarea
Metodologiei de monitorizare a pietei angro de energie electrica pentru
aprecierea nivelului de concurenta pe piata si prevenirea abuzului de pozitie
dominanta
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1022 din 22 decembrie 2006
In temeiul art. 9 alin. (2), (6) si (7), al art. 11
alin. (1) si alin. (2) lit. a), j), o), p) si q) din Legea energiei electrice
nr. 318/2003,
având în vedere referatul de aprobare întocmit de
Departamentul piaţă de energie şi în conformitate cu prevederile
Procesului-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 7 decembrie 2006,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de monitorizare a
pieţei angro de energie electrică pentru aprecierea nivelului de concurenţă pe
piaţă şi prevenirea abuzului de poziţie dominantă, prezentată în anexa*) care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei nr. 57/2005 privind aprobarea Metodologiei de monitorizare a
pieţei angro de energie electrică pentru aprecierea nivelului de concurenţă pe piaţă şi prevenirea abuzului de
poziţie dominantă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 7 din 4 ianuarie 2006.
Art. 3. - Departamentul piaţă de energie din cadrul
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei şi titularii de
licenţe emise de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei duc
la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
Nicolae Opriş
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
ANEXĂ
METODOLOGIE DE MONITORIZARE A PIEŢEI ANGRO DE
ENERGIE ELECTRICĂ PENTRU
APRECIEREA NIVELULUI DE CONCURENŢĂ PE PIAŢĂ Şl PREVENIREA ABUZULUI
DE POZIŢIE DOMINANTĂ
- REVIZIA 1 -
Cod ANRE: 35.2.407.0.01.07/12/2006
- DECEMBRIE 2006 -
1 SCOPUL ŞI OBIECTIVELE METODOLOGIEI
Art. 1. Prezenta metodologie are ca scop stabilirea
metodelor de supraveghere şi evaluare a funcţionării pieţelor de energie
electrică din România pentru aprecierea nivelului de eficienţă, concurenţă şi
transparenţă pe piaţă şi pentru prevenirea/descurajarea practicilor
anticoncurenţiale şi a celor care pot afecta siguranţa sistemului.
Art. 2. (1) - Prin întreg
ansamblul de reglementări emise, Autoritatea competentă are în vedere
prevenirea abuzului de poziţie dominantă.
(2) - ANRE sesizează Consiliul Concurenţei ori de câte
ori constată nerespectarea unei prevederi legale referitoare la concurenţă şi
transparenţă, ca şi în cazul în care are motive întemeiate să considere
producerea unui abuz de poziţie dominantă.
Art. 3. Aplicarea prezentei metodologii asigură:
a) Urmărirea respectării reglementărilor emise de
ANRE cu privire la organizarea şi funcţionarea pieţelor de energie electrică;
b) Supravegherea comportamentului participanţilor pe
pieţele de energie electrică;
c) Evaluarea periodică a performanţelor pieţelor;
aprecierea periodică a nivelului de eficienţă şi concurenţă al pieţelor;
d) Identificarea unor
elemente care conduc la scăderea eficienţei pieţei de energie electrică şi
luarea măsurilor necesare pentru remedierea acestora;
e) Creşterea nivelului de transparenţă pe piaţă, cu
efect direct asupra îmbunătăţirii mediului concurenţial;
f) Protejarea consumatorilor
prin mai buna înţelegere a pieţelor de energie electrică şi a modului de
reglementare a acestora.
2 DOMENIU DE APLICARE
Art. 4. Activitatea de monitorizare a pieţelor de
energie electrică este desfăşurată de către Autoritatea
competentă împreună
cu OPEE şi OTS, prin compartimentele specializate
din cadrul acestora, în conformitate cu prevederile Codului Comercial.
Art. 5. Metodologia este utilizată de compartimentul de
monitorizare din cadrul ANRE în activitatea proprie de monitorizare a pieţelor
de energie electrică şi stabileşte reperele principale pentru activităţile de
supraveghere a pieţelor desfăşurate de către OPEE şi OTS.
3 DEFINIŢII ŞI ABREVIERI
Art. 6. Termenii din prezenta metodologie au
semnificaţiile precizate în tabelul alăturat. Termenii definiţi în Codul
Comercial al pieţei angro de energie electrică au aceeaşi semnificaţie şi în
prezenta metodologie.
Abuz de poziţie dominantă
|
Acţiune anticoncurenţială a unui participant la o piaţă
determinată deţinând o poziţie dominantă pe piaţa respectivă
|
Acţiune cu
caracter
anticoncurential
|
Acţiuni care au ca obiectiv sau pot avea ca efect afectarea
activităţii economice ori prejudicierea consumatorilor, prin restrângerea,
împiedicarea sau denaturarea concurenţei
|
Compartiment de monitorizare
|
Direcţie distinctă din cadrul ANRE responsabilă de îndeplinirea
funcţiei de supraveghere a funcţionării pieţelor de energie electrică
|
Comportament de piaţă anormal
|
Orice neconcordanţă între intenţiile de tranzacţionare ale unui
participant la o piaţă determinată într-un anumit moment de timp (exprimate
prin ofertă, notificări etc.) şi manifestările sale anterioare sau datele
publice care caracterizează momentul respectiv
|
Comportament de piaţă inadecvat
|
Comportament care se abate de la reglementările
ANRE şi procedurile conexe, putând avea un efect negativ asupra eficienţei
pieţei sau asupra siguranţei sistemului
|
Consiliul Concurenţei
|
Autoritate naţională administrativă autonomă în domeniul
concurenţei, care îşi exercită atribuţiile potrivit prevederilor legii
concurenţei
|
Cota de piaţă a unui participant
|
Cota reprezentată de vânzările/cumpărările unui participant din
totalul vânzărilor/cumpărărilor de pe piaţa respectivă; în sensul prezentei
metodologii, cota de piaţă poate fi calculată şi funcţie de capacităţile
disponibile ale producătorilor/capacitatea de import, precum şi funcţie de
oferta de vânzare/cumpărare a unui participant la o piaţă, raportată la
totalul ofertelor de acelaşi tip (vânzare/cumpărare) de pe piaţa respectivă
|
Poziţie dominantă
|
Situaţia în care un agent economic este capabil, într-o măsură
apreciabilă, să se comporte independent faţă de concurenţii şi de clienţii
săi de pe piaţa relevantă (în sensul prevederilor Regulamentului pentru
aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996,
republicată, privind practicile anticoncurenţiale)
In literatura de specialitate se utilizează şi termenul de putere
de piaţă, cu o semnificaţie foarte apropiată
|
Piaţa relevantă
|
Piaţa ce cuprinde toate produsele/serviciile care sunt
considerate de cumpărători ca interschimbabile sau substituibile, datorită
caracteristicilor, preţului şi utilizărilor acestora, precum şi zona în care
sunt localizaţi agenţii economici implicaţi în livrarea produselor sau
prestarea serviciilor respective
|
Supravegherea pieţei
|
Compartiment distinct din cadrul OPEE/OTS responsabil de
îndeplinirea funcţiei de supraveghere a funcţionării pieţelor centralizate
administrate de OPEE/OTS
|
Art. 7. Abrevieri
Autoritatea competentă -ANRE
|
Autoritatea Naţională de Reglementare în
domeniul Energiei
|
Codul Comercial
|
Codul Comercial al pieţei angro de energie electrică
|
Codul tehnic
|
Codul tehnic al reţelei electrice de transport
|
Condiţii de Licenţă
|
Condiţiile pe care trebuie să le respecte Titularul unei licenţe
emise de ANRE
|
OTS
|
Operatorul pieţei de echilibrare, pieţei serviciilor de sistem şi
mecanismului de alocare a capacităţilor de inteconexiune cu alte sisteme
(C.N. Transelectrica S.A.)
|
OPEE
|
Operatorul pieţei de energie electrică
(S.C. OPCOM S.A.)
|
PCCB
|
Piaţa centralizată a contractelor bilaterale
|
PE
|
Piaţa de echilibrare
|
PRE
|
Parte responsabilă cu echilibrarea
|
PIP
|
Preţul de închidere a pieţei pentru ziua următoare
|
PZU
|
Piaţa pentru ziua următoare
|
SEN
|
Sistemul energetic naţional
|
4 DOCUMENTE DE REFERINŢĂ
a) Legea energiei electrice nr. 318/2003;
b) Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată;
c) Codul tehnic al reţelei electrice de transport,
aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 20/27.08.2004;
d) Codul Comercial al pieţei
angro de energie electrică aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 25/2004,
cu modificările şi completările ulterioare.
5 RESPONSABILITATEA SUPRAVEGHERII
Art. 8. Pentru aprecierea nivelului de eficienţă,
concurenţă şi transparenţă pe pieţele de energie electrică şi/sau
prevenirea/descurajarea practicilor anticoncurenţiale şi a celor care pot
afecta siguranţa sistemului sunt necesare supravegherea şi evaluarea continuă
a:
a) Modului de aplicare şi respectare a regulilor de
piaţă de către participanţi şi operatori;
b) Eficacităţii ansamblului de reglementări şi reguli
de piaţă;
c) Comportamentului participanţilor la pieţele de
energie electrică.
Art. 9. Responsabilitatea monitorizării permanente a
elementelor precizate revine compartimentelor de
supraveghere din cadrul Autorităţii competente,
OPEE şi OTS, în limitele precizate de Codul Comercial:
a) Activitatea Supravegherii
pieţei de la OPEE se
concentrează pe supravegherea pieţei pentru ziua următoare (PZU), a pieţei
centralizate a contractelor bilaterale (PCCB), altor pieţe fizice centralizate
dezvoltate de OPEE.
b) Activitatea Supravegherii
pieţei de la OTS se
concentrează pe supravegherea pieţelor centralizate administrate de OTS (piaţa de echilibrare, piaţa
serviciilor de sistem şi piaţa capacităţilor de interconexiune).
c) Activitatea compartimentului
de monitorizare al Autorităţii Competente se
concentrează pe supravegherea pieţei contractelor bilaterale, a influenţelor reciproce
dintre componentele pieţei angro şi a interdependenţei dintre piaţa angro şi
piaţa cu amănuntul de energie electrică, precum şi pe supravegherea activităţii
desfăşurate de OPEE şi OTS.
Art. 10. Compartimentele de monitorizare de la nivelul Autorităţii Competente, OPEE şi OTS au şi responsabilitatea de a
disemina informaţiile cu privire la pieţele de energie electrică, conform Codului Comercial, prezentei
metodologii şi procedurilor proprii ale operatorilor.
Art. 11. Compartimentul
de monitorizare al Autorităţii Competente:
a) Colaborează îndeaproape cu
Supravegherea pieţei de
la OPEE şi OTS pentru a asigura eficienţa activităţii de monitorizare la nivelul
ansamblului pieţelor de energie electrică.
b) Colaborează cu compartimente din cadrul Consiliului
Concurenţei în scopul prevenirii şi descurajării practicilor
anticoncurenţiale pe pieţele de energie electrică, în conformitate cu acordul
dintre cele două instituţii.
Art. 12. Activitatea de supraveghere a pieţelor desfăşurată
de OPEE şi OTS se organizează în cadrul unor
compartimente distincte, pe baza unor proceduri
specifice aprobate de Autoritatea Competentă.
6 PREMIZE PENTRU DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢILOR DE
SUPRAVEGHERE
Art. 13. Supravegherea continuă a pieţelor centralizate
presupune accesul permanent al compartimentelor de monitorizare de la nivelul Autorităţii Competente, OPEE
şi OTS la toate datele rezultate din procesul de operare a pieţelor din
competenţa proprie.
Art. 14. In scopul interpretării corecte a unor
situaţii speciale apărute în funcţionarea pieţelor din competenţa proprie, compartimentele de Supraveghere a pieţei
de la OPEE şi OTS pot solicita, cu aprobarea ANRE,
date cu privire la tranzacţiile participanţilor derulate pe alte pieţe
centralizate decât cele din administrarea proprie.
Art. 15. In concordanţă cu procedurile proprii, Supravegherea pieţei de la OPEE şi OTS îşi dezvoltă sisteme de colectare,
stocare, prelucrare şi diseminare a informaţiilor rezultate din procesul de
funcţionare a pieţelor centralizate.
Art. 16. Pentru realizarea activităţilor de
supraveghere precizate la nivelul Autorităţii Competente:
a) Titularii de licenţă şi PRE transmit
lunar Autorităţii Competente date de monitorizare conform machetelor precizate în anexa 1 la prezentul
document;
b) OPEE transmite zilnic, respectiv lunar Autorităţii Competente informaţiile precizate în prezenta metodologie, într-un format
convenit de comun acord, electronic şi după caz, prin serviciile poştale. In
anexa 2 la prezenta metodologie este prezentată lista informaţiilor transmisă
de OPEE, periodicitatea
de transmiterea a acestora şi machetele aferente;
c) OTS transmite zilnic, respectiv lunar Autorităţii Competente informaţiile
precizate în prezenta metodologie, într-un format convenit de comun acord,
electronic şi după caz, în scris. In anexa 3 la prezenta metodologie este
prezentată lista informaţiilor transmise de OTS cu periodicitatea corespunzătoare.
Art. 17. La solicitarea Autorităţii
Competente, OPEE şi OTS
transmit acesteia date istorice din bazele de date
deţinute de cei doi operatori, într-un format convenit, pentru efectuarea de
către Autoritatea competentă a unor analize
specifice.
Art. 18. Machetele de culegere a datelor se revizuiesc
periodic, pentru a reflecta prevederile cadrului de reglementare în vigoare sau
necesităţile de preluare în baza de date şi se publică pe web-site-ul Autorităţii
Competente.
Art. 19. OPEE şi OTS realizează, pe baza unor proceduri
proprii aprobate de Autoritatea Competentă, rapoarte săptămânale şi
lunare privind funcţionarea pieţelor pe care le administrează, rapoarte pe care le transmit la Autoritatea Competentă.
Art. 20. Autoritatea
Competentă furnizează publicului informaţii
privind funcţionarea pieţei de energie electrică, în formă agregată, cu
păstrarea confidenţialităţii datelor privind activităţile comerciale sau
financiare a căror publicare aduce atingere principiului concurenţei loiale,
potrivit legii.
Art. 21. Incadrarea informaţiilor în categoria celor cu
caracter confidenţial a căror publicare aduce atingere principiului concurenţei
loiale, precum şi perioadele de timp în care acestea rămân confidenţiale se
stabilesc de Autoritatea Competentă, cu consultarea titularilor de
licenţă, în baza principiului neidentificării integrale a tranzacţiei şi în
baza practicii internaţionale.
7 METODE DE EVALUARE A NIVELULUI DE CONCURENŢĂ PE PIAŢĂ
Art. 22. Nivelul concurenţei pe piaţa naţională de
energie electrică poate fi apreciat prin intermediul unui set de indicatori
transparenţi, relevanţi, implementaţi gradual, cu eforturi suportabile de către
Autoritatea Competentă, OPEE şi OTS. Alegerea
setului de indicatori trebuie să respecte tendinţele pe plan european şi
internaţional, reflectaţi de reglementările în vigoare sau în curs de elaborare
la nivelul Uniunii Europene şi de reglementările similare de pe alte pieţe de
energie electrică, aflate într-un stadiu avansat de liberalizare.
Art. 23. Compartimentul de
monitorizare al Autorităţii Competente, împreună
cu compartimentele de Supraveghere a pieţei de
la OPEE şi OTS:
a) Definesc, în conformitate cu prezenta metodologie
şi procedurile proprii de supraveghere ale operatorilor, indicatori privind
eficienţa funcţionării pieţelor de energie electrică supravegheate,
structura/concentrarea pieţelor şi comportamentul participanţilor pe
respectivele pieţe.
b) Urmăresc evoluţia în timp a indicatorilor
definiţi.
c) Realizează comparaţii ale indicatorilor realizaţi
pe plan naţional cu indicatorii similari realizaţi pe pieţele internaţionale.
d) Asigură stocarea valorilor indicatorilor definiţi
utilizând tehnica de calcul de la nivelul compartimentelor sau participând la
extinderea bazelor de date existente, conform regulilor de organizare internă
specifice fiecărei instituţii.
Art. 24. Indicatorii prezentaţi în prezenta metodologie
încearcă să respecte un echilibru între condiţia de simplicitate, utilizare
uşoară, accesul la datele primare necesare şi necesitatea de a avea nişte
indicatori robuşti care să constituie instrumente utile de lucru atât pentru
cei implicaţi în supravegherea pieţei, cât şi pentru participanţii la piaţă,
potenţialii investitori sau alte instituţii interesate.
Art. 25. In plus faţă de aceşti indicatori,
compartimentele de monitorizare testează permanent relevanţa altor indicatori,
propuşi de teoriile economice sau practica internaţională cu privire la
monitorizarea pieţelor, în scopul creşterii pertinenţei concluziilor
activităţii de supraveghere.
7.1 Indicatori de structură/concentrare a pieţei
Art. 26. Concentrarea unei pieţe este determinată de
numărul de participanţi existenţi pe piaţă şi de cotele de piaţă ale acestora
pe piaţa respectivă. Indicatorii din această categorie au rolul de a
detecta/aprecia posibilitatea exercitării puterii de piaţă, pornind de la premiza
că un grad mare de concentrare a pieţei constituie un mediu prielnic pentru
exercitarea puterii de piaţă.
Rata de concentrare a pieţei
Art. 27. Rata de concentrare a pieţei este
reflectată de:
a) C1 - cota de piaţă a celui mai mare participant la
piaţă (exprimată în procente)
sau
b) C3 - suma cotelor de piaţă ale primilor trei
participanţi.
Art. 28. Corespunzător practicilor şi documentelor
elaborate la nivel UE, valorile lui C1 pot fi interpretate astfel:
a) Valori mai mari de 20% pot fi îngrijorătoare
pentru concurenţă.
b) O valoare a C1>40% poate sugera existenţa unei
poziţii dominante pe piaţă.
c) O valoare a C1>50% este interpretată aproape
unanim ca indicând o poziţie dominantă pe piaţă.
Art. 29. Autoritatea naţională de concurenţă analizează
existenţa unei poziţii dominante atât pe baza calculului cotei de piaţă, cât şi
prin evaluarea influenţei altor factori, precum dimensiunea barierelor la
intrare, concurenţa existentă şi potenţială etc. şi defineşte/analizează piaţa
relevantă pentru care sunt calculaţi aceşti indicatori, în baza unor proceduri
specifice; fără a avea semnificaţia dată de Consiliul Concurenţei,
compartimentele de supraveghere pot considera pieţele pe care le administrează
ca pieţe relevante şi pot delimita subpieţe în cadrul acestora, funcţie de
specificul produselor tranzacţionate.
Art. 30. Corespunzător
practicilor Uniunii Europene, valorile lui C3 pot fi interpretate astfel:
a) C3 tinde la 0% - concurenţă perfectă.
b) 40%<C3<70% piaţă moderat concentrată.
c) 70%<C3<100% piaţă excesiv concentrată.
Indicatorul Herfindahl- Hirschman (HHI)
Art. 31. Pentru fiecare piaţă,
indicele HHI se calculează prin însumarea pătratelor cotelor de piaţă ale
participanţilor:
în care:
j = participantul la
piaţă;
Qj(i) reprezintă cota de
piaţă a participantului j, în intervalul de timp i, exprimată
în procente.
Art. 32. Indicele HHI este
interpretat, de regulă, astfel:
a) HHI tinde la 0 - concurenţă perfectă;
b) HH<1000 piaţă neconcentrată;
c) 1000<HHI<1800 piaţă moderat concentrată;
d) HHI> 1800 piaţă cu concentrare ridicată;
e) HHI=10000 monopol;
Art. 33. Autoritatea
Competentă, OPEE şi OTS
definesc şi aplică indicatorii C1, C3 şi HHI în
corelare cu pieţele supravegheate şi datele disponibile, aceştia putând fi
calculaţi:
a) Pe ansamblu SEN, în funcţie de capacitatea totală
instalată sau capacitatea totală disponibilă, cu sau fără capacităţile de
interconexiune destinate importului;
b) Pe ansamblu SEN, în funcţie de energia totală
livrată în reţele, cu sau fără import;
c) Pe grup de participanţi la o piaţă componentă a
pieţei angro, pe oferte prezentate/ acceptate de vânzare/cumpărare.
Indicatorul producătorului determinant - PSI
(pivotai supplier index) sau RSI (residual supplier index)
Art. 34. Pentru a încorpora condiţiile referitoare la
cerere în determinarea puterii de piaţă potenţiale a unui
producător/participant la piaţă, se pot defini mai mulţi indicatori. Aceştia
măsoară limita până la care capacitatea unui producător/participant la piaţă
este necesară pentru a asigura cererea sistemului, după luarea în considerare a
capacităţilor celorlalţi producători/participanţi la piaţă. Se definesc similar
şi pentru energia electrică livrată. Doi dintre aceşti indicatori sunt PSI
(pivotai supplier index) şi RSI (residual supplier index), calculaţi în mod
asemănător.
Art. 35. PSI la nivel de sistem se defineşte pentru fiecare producător/participant la piaţă j şi este
egal cu 1, dacă raportul r dintre capacitatea corespunzătoare celorlalţi
producători/participanţi la piaţă şi sarcina sistemului în fiecare interval
orar i este subunitar
şi cu 0, dacă raportul este echiunitar sau supraunitar:
în care:
CAPtot(i) = capacitatea
totală disponibilă în sistem în ora i;
CAPj(i) este puterea
disponibilă a producătorului/participantului la piaţă j în ora i;
CERERE(i) reprezintă
sarcina totală a sistemului în intervalul de timp i.
Art. 36. RSI este o
formă a lui PSI, calculat
pentru cel mai mare producător (vânzător) al fiecărui interval.
Art. 37. Pentru particularizarea la diferite pieţe, PSI/RSI se pot determina pe baza
cantităţilor ofertate/vândute orar de participanţii la piaţă, conform formulei:
în care:
Ok/j(i) = cantitatea
oferită de producătorul/participantul k/j la piaţă în ora i;
Vk(i) este cantitatea vândută
de producătorul/participantul k la piaţă în ora i.
Art. 38. Prin adaptare
la particularităţile modelului de piaţă din România, PSI se calculează de către OTS pentru
fiecare participant, pe baza puterii disponibile pentru piaţa de echilibrare pe
tipuri de reglaje a producătorilor participanţi la PE şi energiei de
echilibrare totale efectiv livrate pe tipuri de reglaje, determinându-se astfel
intervalele în care participantul a fost absolut necesar acoperirii cererii de
energie de echilibrare; ulterior determinării participantului cu cea mai mare
ofertă, se calculează în mod similar şi RSI.
Art. 39. Valorile obţinute
se interpretează astfel:
a) PSI=1 producătorul/participantul
la piaţă respectiv este determinant = pivotai (strict necesar pentru acoperirea sarcinii) - în acest caz
respectivul producător/participant la piaţă poate controla preţul, ceea ce este
echivalent cu absenţa concurenţei în intervalul respectiv; testul este relevant
cu precădere pentru orele de vârf de sarcină;
b) Testul
Sheffrin: RSI exprimat procentual trebuie să nu
fie mai mic de 110% pentru mai mult de 5% din ore pe an, pentru ca pe o piaţă
să se manifeste corect concurenţa.
Numărul minim al producătorilor reziduali - NPS
Art. 40. Se defineşte ca fiind numărul minim al
producătorilor/participanţilor la piaţă în lipsa cumulată a cărora nu poate fi
asigurată cererea sistemului în intervalul i şi rezultă din relaţia:
în care:
j este un indice al
producătorilor/participanţilor la piaţă (ordonaţi descrescător după mărime,j=1 fiind cel mai mare);
NPS este numărul de
ordine al producătorului marginal/participantului la piaţă a cărui
capacitate/ofertă este absolut necesară pentru a acoperi necesarul de energie
în intervalul i, în
absenţa de pe piaţă a celor mai mari decât el.
Art. 41. Acest indicator are rolul de a oferi
informaţii cu privire la posibilitatea realizării unor înţelegeri între
producători/participanţii la piaţă.
Art. 42. Pentru determinarea concentrării pe piaţă, Autoritatea
Competentă urmăreşte cel puţin următorii indicatori:
Nr. crt.
|
Indicator
|
Interval procesare
|
Tip valori
|
1.
|
Energie electrică produsă/livrată în reţele
|
lunar/anual
|
lunare/anuale
|
2.
|
HHI pe energie livrată în reţele
|
lunar/anual
|
lunare/anuale
|
3.
|
C1, C3 pe energia livrată în reţele
|
lunar/anual
|
lunare/anuale
|
Art. 43. Pentru determinarea concentrării pe
pieţele pe care le administrează, OPEE urmăreşte cel puţin următorii
indicatori:
Nr. crt.
|
Indicator
|
Interval procesare
|
Tip valori
|
1.
|
Cota pe PZU a fiecărui participant (cumpărare/vânzare,
ofertat/tranzacţionat)
|
lunar
|
orare/zilnice/lunare
|
2.
|
HHI (cumpărare/vânzare, ofertat/tranzacţionat) pe PZU
|
lunar
|
orare/zilnice/lunare
|
3.
|
C1, C3 (cumpărare/vânzare, ofertat/tranzacţionat) pe PZU
|
lunar
|
orare/zilnice/lunare
|
4.
|
Cota pe PCCB a fiecărui participant (cumpărare/vânzare,
ofertat/tranzacţionat) *
|
lunar/anual
|
lunare/anuale
|
5.
|
HHI (cumpărare/vânzare,
ofertat/tranzacţionat) pe PCCB *
|
lunar/anual
|
lunare/anuale
|
6.
|
C1, C3 (cumpărare/vânzare, ofertat/tranzacţionat) pe PCCB *
|
lunar/anual
|
lunare/anuale
|
* Indicatorii se determină pe baza valorilor
corespunzătoare perioadei de livrare
Art. 44. Pentru determinarea
concentrării pe pieţele pe care le administrează şi pe total sistem, OTS
urmăreşte cel puţin următorii indicatori:
Nr. crt.
|
Indicator
|
Interval procesare
|
Tip valori
|
1.
|
Capacitatea instalată a fiecărui producător
|
anual
|
anuale finale
|
2.
|
HHI pe capacităţi instalate
|
anual
|
anuale finale
|
3.
|
PSI pentru fiecare participant la PE (pe tipuri de reglaje)
|
lunar/anual
|
orare
|
4.
|
RSI pe PE (pe tipuri de reglaje)
|
lunar/anual
|
orare
|
5.
|
NPS pe PE (pe tipuri de reglaje)
|
lunar/anual
|
orare
|
6.
|
Cota fiecărui participant pe PE, pe
tipuri de reglaje (ofertat/tranzacţionat)
|
lunar/anual
|
lunare/pe intervale relevante*
|
7.
|
HHI pe PE, pe tipuri de reglaje
(ofertat/tranzacţionat)
|
lunar/anual
|
lunare/pe intervale relevante*
|
8.
|
C1, C3 pe PE, pe tipuri de
reglaje (ofertat/tranzacţionat)
|
lunar/anual
|
lunare/pe intervale relevante*
|
9.
|
Cota de capacitate interconexiune alocată fiecărui participant pe
interconexiune şi sens
|
lunar/anual
|
lunare/pe intervale relevante*
|
10.
|
HHI capacităţi interconexiune alocate pe interconexiune şi sens
|
lunar/anual
|
lunare/pe intervale relevante*
|
11.
|
C1, C3 capacităţi interconexiune alocate pe interconexiune şi
sens
|
lunar/anual
|
lunare/pe intervale relevante*
|
* de exemplu ore de vârf, ore de gol, etc
7.2 Indicatori
privind eficienţa/performanţa pieţei şi factori care influenţează eficienţa/performanţa
pieţei
Art. 45. Indicatorii din această categorie au rolul de
a aprecia efectele concurenţei asupra pieţei, reflectate în principal în
nivelul preţurilor rezultate, gradul de schimbare a furnizorului de către
consumatorii finali şi costurile participanţilor. Este de aşteptat să se
înregistreze o scădere în timp a preţurilor sub influenţa concurenţei, dacă
toate celelalte elemente de influenţă rămân neschimbate.
Art. 46. In acest scop, Autoritatea
Competentă urmăreşte:
Nr. crt.
|
Indicator
|
Interval procesare
|
Tip valori
|
1.
|
Preţuri pe contractele bilaterale (reglementate/
negociate/încheiate pe PCCB) de pe piaţa angro
|
lunar/anual
|
medii lunare
|
2.
|
Gradul de corelare dintre preţurile pe
contractele bilaterale reglementate/ negociate/ aferente PCCB încheiate pe
piaţa angro şi PIP pe PZU
|
lunar/anual
|
medii lunare
|
3.
|
Cantităţi tranzacţionate pe contractele bilaterale
(reglementate/negociate/încheiate pe PCCB*) de pe piaţa angro
|
lunar/anual
|
lunare
|
4.
|
Cota cantităţilor tranzacţionate pe contracte
bilaterale/PZU/PE din consumul intern
|
lunar/anual
|
lunare
|
5.
|
Costurile congestiilor raportate la costurile totale ale energiei
de echilibrare
|
lunar/anual
|
lunare
|
6.
|
Preţuri/cantităţi la consumatorii finali
|
lunar/anual
|
medii lunare/anuale
|
7.
|
Preţuri/cantităţi pe contractele bilaterale negociate încheiate
pe piaţa cu amănuntul
|
lunar/anual
|
medii lunare/anuale
|
8.
|
Preţuri/cantităţi pe contractele bilaterale negociate încheiate
pe piaţa cu amănuntul, pe tipuri de consumatori
|
lunar/anual
|
medii lunare/anuale
|
9.
|
Preţuri/cantităţi la consumatorii captivi
|
lunar/anual
|
medii lunare/anuale
|
10.
|
Preţuri/cantităţi la consumatorii captivi, pe tipuri de consumatori
|
lunar/anual
|
medii lunare/anuale
|
11.
|
Gradul real de deschidere a pieţei cu amănuntul
|
lunar/anual
|
lunare
|
12.
|
Diferenţa dintre preţul pe piaţa angro (PIP pe PZU) şi costul
marginal al sistemului (rezultat din rulare Powrsym) raportată la preţ -
Lerner index
|
lunar/anual
|
orare/ medii pe
intervale orare/medii lunare
|
13.
|
Diferenţa dintre preţul pe piaţa angro (PIP pe PZU) şi preţul la
consumatorii finali (exclusiv taxe, tarife de reţea, tarife de sistem etc.)
|
anual
|
medii anuale
|
14.
|
Cantitatea de energie electrică la care
se aplică componentele tarifului de transport
|
lunar/anual
|
lunare
|
15.
|
Cantitatea de energie electrică la care se aplică tariful de
servicii de sistem
|
lunar/anual
|
lunare
|
16.
|
Structura producţiei de energie electrică pe tipuri de resurse
|
lunar/anual
|
lunare
|
17.
|
Evoluţia şi structura consumului de combustibil în centralele
termoelectrice
|
lunar/anual
|
lunare
|
18.
|
Preţurile combustibililor interni/de import
|
anual
|
medii lunare/anuale
|
19.
|
Evoluţia stocurilor de combustibil ale centralelor termoelectrice
|
lunar/anual
|
finale lunare
|
20.
|
Rezervele de energie hidro din lacurile de
acumulare/gradul mediu de umplere
|
lunar/anual
|
finale lunare
|
21.
|
Energia electrică importată/exportată pe întregul sistem şi cota
rezultată din raportarea la energia electrică livrată în reţele
|
lunar/anual
|
lunare
|
22.
|
Veniturile totale ale participanţilor la piaţă
|
lunar/anual
|
lunare/anuale
|
23.
|
Raportul venituri totale/costuri totale obţinute de fiecare
participant la piaţă
|
lunar/anual
|
lunare/anuale
|
24.
|
Evoluţia preţurilor pe alte burse europene de energie
|
lunar/anual
|
medii zilnice/lunare
|
* Indicatorii se determină pe baza valorilor
corespunzătoare perioadei de livrare
Art. 47. OPEE urmăreşte:
Nr. crt.
|
Indicator
|
Interval procesare
|
Tip valori
|
1.
|
Preţuri pe PZU
|
zilnic/lunar/anual
|
orare/medii zilnice/medii lunare
|
2.
|
Volume ofertate/tranzacţionate pe PZU
|
zilnic/lunar/anual
|
orare/medii zilnice/medii lunare
|
3.
|
Gradul de corelare între PIP şi volumele tranzacţionate
pe PZU
|
lunar/anual
|
orare/medii lunare pe
intervale/medii zilnice
|
4.
|
Gradul de corelare între PIP şi consumul intern
|
lunar/anual
|
orare/medii lunare pe
intervale/medii zilnice
|
5.
|
Volatilitatea PIP
|
lunar/anual
|
orare
|
6.
|
Rezilienta PZU
|
lunar
|
orare
|
7.
|
Preţuri pe contractele încheiate pe piaţa centralizată
a contractelor bilaterale (PCCB)
|
lunar
|
medii lunare ( luna de livrare)
|
8.
|
Cantităţi ofertate/tranzacţionate pe contractele încheiate pe
PCCB
|
lunar/anual
|
lunare (luna de livrare)
|
9.
|
Gradul de corelare între preţurile PCCB
şi volumele tranzacţionate pe PCCB
|
lunar/anual
|
lunare (luna de livrare)
|
10.
|
Volatilitatea preţului pe PCCB
|
lunar/anual
|
lunare (luna de livrare)
|
Rezilienta
Art. 48. In conformitate cu variantele aplicate ale
teoriei lichidităţii pieţelor, rezilienta se defineşte ca sensibilitatea
preţului de închidere la creşterea cererii, fiind o măsură a lichidităţii pe
piaţă.
Art. 49. Pentru condiţiile actuale ale pieţei din
România, treptele de creştere a cererii sunt 1, 5, respectiv 50 MWh, putând fi
modificate pe măsura dezvoltării pieţei.
Art. 50. OTS urmăreşte:
Nr. crt.
|
Indicator
|
Interval procesare
|
Tip valori
|
1.
|
Consumul intern
|
zilnic/lunar/anual
|
orare/medii
zilnice/medii
lunare
|
2.
|
Preţuri pe PE (pe tipuri de energie de echilibrare)
|
zilnic/lunar/anual
|
medii pe intervale orare/medii lunare
|
3.
|
Volume ofertate/tranzacţionate pe PE (pe tipuri de energie de
echilibrare)
|
zilnic/lunar/anual
|
orare/ lunare
|
4.
|
Gradul de corelare între preţurile pe PE şi volumele
tranzacţionate
|
lunar/anual
|
medii pe intervale orare/medii lunare
|
5.
|
Gradul de corelare între preţurile pe
PE/deficit/excedent şi consumul intern
|
lunar/anual
|
medii pe intervale orare/medii lunare
|
6.
|
Volatilitatea preţurilor de deficit şi excedent
|
lunar/anual
|
orare/lunare
|
7.
|
Preţuri pe contractele de servicii de
sistem (pe tipuri de rezerve, inclusiv CPT)
|
lunar/anual
|
orare/medii lunare
|
8.
|
Volume ofertate/tranzacţionate pe contractele de
servicii de sistem (pe tipuri de rezerve)
|
lunar/anual
|
orare/medii lunare
|
9.
|
Capacitatea de transfer pe
liniile de interconexiune pe destinaţii (import/ export) şi
graniţe: TTC/NTC/ATC
|
lunar/anual
|
medii pe intervale relevante/lunare
|
10.
|
Capacitatea de transfer pe liniile de
interconexiune alocată, pe destinaţii (import/ export) şi graniţe
|
lunar/anual
|
medii pe intervale relevante/lunare
|
11.
|
Preţuri pentru capacităţile de interconexiune alocate, pe
destinaţii (import/ export) şi graniţe
|
lunar/anual
|
medii pe intervale relevante/lunare
|
12.
|
Gradul de utilizare a capacităţii de
transfer pe liniile de interconexiune pe destinaţii (import/ export) şi graniţe
|
anual
|
medii anuale
|
13.
|
Volatilitatea preţului capacităţilor pe destinaţii şi
graniţe
|
lunar/anual
|
orare (intervale relevante)
|
14.
|
Energie importată/exportată, pe
graniţe (schimburi comerciale/fizice/neplanificate)
|
lunar/anual
|
orare (intervale relevante)
|
15.
|
Rezerva de putere la vârful de sarcină al sistemului
|
anual
|
orare
|
16.
|
Număr de incidente semnificative pe reţeaua de transport
|
lunar
|
lunare
|
17.
|
Capacitatea de producţie indisponibilă în sistem
|
zilnic/lunar/anual
|
orare/medii lunare la vârf
|
18.
|
Cota anuală a capacităţii de producere nou instalate (raportată
la puterea instalată în întregul sistem existentă la începutul anului)
|
anual
|
anuale finale
|
19.
|
Cota anuală a capacităţii de producere scoase din funcţiune
(raportată la puterea instalată în întregul sistem existentă la
începutul anului)
|
anual
|
anuale finale
|
20.
|
Temperatura exterioară
|
lunar
|
orare/medii zilnice
|
Art. 51. Constituie elemente de maxim interes care
trebuie supravegheate şi analizate de Compartimentul de monitorizare a pieţei
din cadrul Autorităţii Competente şi Supravegherea pieţei de la OTS şi OPEE, după caz, următoarele:
a) evoluţia pe termen lung a preţului mediu pe
contractele bilaterale (inclusiv PCCB), comparativ cu preţul mediu în aceeaşi
perioadă pe PZU;
b) evoluţia pe termen lung a preţurilor pe PZU,
comparativ cu preţurile pe PE/preţurile dezechilibrelor;
c) evoluţia pe termen lung a
volumelor pe PZU, comparativ cu cele pe PE/volumele dezechilibrelor;
d) valorile neobişnuite ale preţurilor pe orice piaţă
componentă a pieţei angro;
e) evoluţia indicatorului Lerner;
f) gradul de utilizare a capacităţilor de interconexiune;
g) evoluţia gradului real de deschidere a pieţei cu
amănuntul;
h) impactul schimbărilor intervenite în reglementări
(regulile de piaţă, tarifare,licenţiere, tehnice) asupra pieţelor;
i) impactul evenimentelor de tip: privatizări,
fuziuni, reorganizări etc, asupra pieţelor.
7.3 Indicatori de evaluare a comportamentului
participanţilor la piaţă
Art. 52. Autoritatea
Competentă, OPEE şi OTS
urmăresc comportamentul participanţilor la pieţele
componente ale pieţei angro, având în vedere în principal:
a) curba clasată anuală a valorilor orare ale PSI;
b) evoluţia modului de ofertare al fiecărui
participant la orice piaţă componentă a pieţei angro şi schimbările importante
în modul de ofertare al participanţilor, în special:
- ofertele la preţuri excesiv de mari/mici ale
participanţilor la piaţă, care pot avea ca scop restrângerea în acest fel a
ofertei reale de vânzare pe piaţa respectivă/împiedicarea intrării unui
concurent pe piaţă etc;
- ofertele fixe pentru pornire şi menţinerea în
rezervă caldă realizate de participanţi;
- volumele neobişnuite ofertate/tranzacţionate de un
participant pe orice piaţă componentă a pieţei angro;
c) cazurile de indisponibilitate neprogramată a
unităţilor de producere dispecerizabile - necesită o analiză a cauzelor care
le-au determinat pentru a detecta dacă se datorează unor condiţii tehnice sau
reprezintă o restrângere deliberată a capacităţilor de producţie puse la
dispoziţia sistemului în scopul influenţării preţurilor;
d) schimbările intervenite în programele de
funcţionare ale unităţilor de producere dispecerizabile;
e) capacitatea disponibilă pentru echilibrare pentru
fiecare unitate de producţie dispecerizabilă şi în fiecare interval de
dispecerizare, în special cea pentru reglajul secundar şi cel terţiar rapid
comparativ cu cele contractate ca servicii tehnologice de sistem;
f) notificările finale de producţie prioritară;
g) notificările în dezechilibru;
h) greşelile frecvente în întocmirea
ofertelor/notificărilor.
Art. 53. Elementele precizate
constituie obiectul de analiză permanentă al OTS şi OPEE, care
îşi dezvoltă în timp sisteme informatice pentru prelucrarea şi analizarea
adecvată a acestora.
8 REZULTATELE SUPRAVEGHERII. RAPOARTE ŞI
ÎNREGISTRĂRI
Art. 54. Rezultatele activităţii de supraveghere fac
obiectul unor rapoarte, analize sau informări periodice întocmite de
compartimentele responsabile, care includ:
a) aprecieri cu privire la structura şi performanţele
pieţelor supravegheate, bazate pe indicatorii precizaţi anterior;
b) identificarea cazurilor de funcţionare inadecvată
a pieţelor şi a cauzelor posibile care le-au provocat;
c) analiza cazurilor de comportament anormal,
inadecvat sau anticoncurenţial al participanţilor la piaţă, împreună cu acţiunile întreprinse/
informaţiile culese în scopul analizării situaţiei semnalate, până la data
întocmirii raportului;
d) soluţii posibile pentru remedierea abaterilor
constatate;
e) analize pe probleme specifice pieţelor de energie
electrică, într-un anumit context de funcţionare a acestora.
Art. 55. Soluţiile menţionate la paragraful
precedent includ, după caz:
a) propuneri de modificare a Codului Comercial sau oricăror altor reglementări şi proceduri în conexiune cu
acesta;
b) atenţionarea/propuneri privind sancţionarea
participanţilor al căror comportament a fost sesizat ca inadecvat.
Art. 56. Rapoartele de monitorizare sunt aduse la
cunoştinţa conducerilor instituţiilor respective conform regulamentelor proprii
de organizare şi funcţionare şi procedurilor operaţionale specifice, în vederea
analizării şi luării măsurilor care se impun.
Art. 57. Conform responsabilităţilor de supraveghere
stabilite prin Codul Comercial şi prezenta metodologie, Supravegherea pieţei de la OPEE şi OTS întocmesc şi transmit Autorităţii
competente rapoarte
săptămânale şi lunare, conform precizărilor alăturate.
Art. 58. Supravegherea
pieţei de la OPEE şi
OTS transmit săptămânal
(în cea de-a doua zi lucrătoare a săptămânii curente pentru săptămâna
anterioară) către departamentul /direcţia de
specialitate din cadrul Autorităţii Competente, prin mijloace electronice (e-mail), informări succinte privind:
a) evenimentele deosebite care au avut loc pe pieţele
supravegheate în săptămâna anterioară;
b) motivele creşterilor sau scăderilor semnificative
ale preţurilor pe respectivele pieţe;
c) orice alte elemente considerate importante.
Art. 59. Până la data de 25 a lunii curente pentru luna
anterioară, Supravegherea pieţei de la OPEE şi OTS transmit
către Autoritatea Competentă un raport pe suport hârtie de evaluare a funcţionării pieţelor supravegheate şi a
comportamentului participanţilor la pieţele respective, în care se evidenţiază,
în principal:
a) indicatori de apreciere a funcţionării pieţei
dezvoltaţi de Supravegherea pieţei conform prezentei metodologii şi procedurilor proprii;
b) situaţiile de funcţionare
deficitară/disfuncţionalitate a pieţei şi cauzele acestora;
c) eventualele comportamente anormale, inadecvate sau
acţiuni cu caracter anticoncurenţial ale participanţilor la piaţă;
d) acţiunile Supravegherii pieţei în vederea
depistării, investigării şi eventual remedierii acestor situaţii.
Art. 60. Compartimentul de monitorizare din
cadrul Autorităţii competente întocmeşte un raport lunar de supraveghere a pieţei până pe data de 28 a lunii curente pentru luna 1-2.
Art. 61. Indicatorii care presupun prelucrarea şi
analizarea decontărilor lunare pe PE şi ale dezechilibrelor sunt prezentaţi în raportul lunar cu
decalarea precizată în Codul Comercial pentru realizarea decontărilor menţionate.
Art. 62. Participanţii la pieţele de energie electrică
sau orice altă persoană fizică/juridică pot sesiza OPEE,
OTS sau Autoritatea
Competentă cu privire la funcţionarea pieţelor de
energie electrică din supravegherea acestora sau comportamentul participanţilor
la pieţele respective.
Art. 63. In funcţie de importanţa sau gravitatea
evenimentelor constatate în pieţele supravegheate, Supravegherea pieţei de la OPEE şi OTS atenţionează conducerile proprii
pentru luarea măsurilor aflate în competenţa instituţiilor respective şi
înştiinţează Autoritatea competentă în cel mai
scurt timp posibil, în afara rapoartelor periodice, în scris sau telefonic, cu
privire la:
a) modificarea semnificativă a preţului pe una din
pieţele centralizate supravegheate;
b) orice suspiciune de comportament anormal,
inadecvat sau anticoncurenţial al participanţilor la piaţă.
Art. 64. Compartimentul de monitorizare a pieţei din cadrul Autorităţii Competente analizează pe
baza prezentei metodologii orice caz de comportament anormal/inadecvat/anticoncurenţial
al unuia sau mai multor participanţi la piaţă:
a) Sesizat de Supravegherea
pieţei de la OPEE/OTS, sau orice altă persoană fizică/juridică;
b) Rezultat din activitatea proprie de supraveghere.
Art. 65. Dacă analiza efectuată conform prevederilor
paragrafului precedent dovedeşte că unul sau mai mulţi participanţi nu au
respectat prevederile Codului Comercial sau alte reguli şi proceduri stabilite conform acestuia, în funcţie
de gravitatea faptelor constatate, Autoritatea Competentă procedează astfel:
a) verifică aplicarea şi eficacitatea măsurilor luate
de operatorii pieţelor, aflate în competenţa acestora în conformitate cu
prevederile Codului Comercial şi altor reglementări comerciale (convenţii de participare,
proceduri de înscriere la piaţă etc.) aprobate de Autoritatea competentă;
b) atenţionează participanţii respectivi să se supună
regulilor, să se comporte într-o manieră concurenţială şi să îndepărteze orice
motive care împiedică aceasta;
c) aplică sancţiuni părţilor respective, conform
prevederilor legii;
d) exclude, de pe una sau mai multe pieţe
centralizate organizate conform Codului Comercial, pe participantul găsit vinovat, dacă reglementările în vigoare nu
au atribuit operatorilor pieţelor respective această competenţă.
Art. 66. In cazul în care, pe baza rezultatelor analizei
efectuate conform prevederilor Art. 64, Autoritatea
Competentă are motive întemeiate să considere
încălcarea de către unul sau mai mulţi participanţi la piaţă a unei prevederi
legale cu privire la concurenţă şi transparenţă sau producerea unui abuz de
poziţie dominantă, Autoritatea Competentă sesizează Consiliul
Concurenţei cu privire la aceasta.
9 ASIGURAREA TRANSPARENŢEI
Art. 67. OPEE şi OTS publică pe web-site-urile proprii toate informaţiile specificate în
Codul Comercial, cu
frecvenţa şi în formatul specificate în acesta şi detaliate în procedurile
proprii, aprobate de Autoritatea Competentă.
Art. 68. Compartimentul de monitorizare a pieţei din cadrul Autorităţii Competente si Supravegherea
pieţei de la OPEE şi
OTS publică rapoarte
lunare conform unor proceduri interne, cuprinzând sinteze cu privire la
rezultatele supravegherii, incluzând, după caz:
- evenimentele deosebite care au avut loc pe pieţele
supravegheate în perioada analizată;
- motivele creşterilor sau scăderilor semnificative
ale preţurilor pe pieţele supravegheate;
- rezultate ale aplicării prezentei metodologii sau
ale măsurilor care au fost luate în cazul constatării unor comportamente
anticoncurenţiale din partea unor participanţi la piaţă.
Art. 69. Compartimentul de monitorizare a pieţei din cadrul Autorităţii Competente supraveghează
respectarea prevederilor din reglementări privind:
- tipul şi formatul informaţiilor publicate de
către participanţii la piaţă, operatorii pieţelor centralizate şi alte entităţi
cu atribuţii în piaţa de energie electrică;
- furnizarea informaţiilor primare de către cei care
le deţin către operatorii cu responsabilităţi privind publicarea acestora;
- momentul publicării
informaţiilor şi durata de disponibilitate a acestora.
10 DISPOZIŢII FINALE
Art. 70. Nerespectarea prevederilor din prezenta
metodologie atrage după sine sancţionarea acestora conform prevederilor
reglementărilor în vigoare în domeniul energiei
electrice.
Art. 71. Compartimentele de Supraveghere a pieţei din
cadrul OPEE şi OTS îşi revizuiesc procedurile proprii de monitorizare în
conformitate cu prezenta metodologie în termen de 6 luni de la intrarea în
vigoare a acesteia.
ANEXA Nr. 1 la metodologie
LISTA MACHETELOR DE CULEGERE A DATELOR DE LA TITULARII
DE LICENŢE ŞI PRE
Nr. crt.
|
Denumire fişier/ formular
|
Denumire machetă
|
Conţinut pe scurt
|
Tip
licenţă/
agent
raportor
|
Elabo- rator
|
1
|
Tranzactii_ prod
1. Centralizator
2. Detaliere
3. Echilibrare
4. Asigurare ss
5. Servicii tsd
6. Furn_elig
|
Al. Tranzacţii cu energie electrică
A2. Detaliere tranzacţii cu energie
A3. Rezultate din funcţionarea pieţei de echilibrare
A4. Servicii de sistem asigurate de producător
A5. Servicii aferente producerii/vanzarii/furnizarii de energie
electrica
A6. Preturi medii de revenire pe categorii de consumatori
eligibili
|
Date referitoare la tranzacţiile cu energie/servicii încheiate de
agentul raportor pe piaţa angro (tip tranzacţie, tip contract, cantităţi
realizate, preţuri, denumiri parteneri contractuali etc.) Vânzările de
energie pe piaţa cu amănuntul (număr consumatori, consumuri, preţuri medii de
revenire şi costuri servicii pe categorii consumatori)
|
Producere energie electrică/ Producător
|
SMPAN
|
2
|
Date_productie_termo
1. E si B
2. rezerve B
3. energie termica
|
Bl. Date privind energia produsa si consumul de
combustibil
B2. Situaţia stocurilor de combustibil din centrale
B3. Date privind eficienta sistemelor de alimentare
centralizata cu energie termica
|
Pentru fiecare centrală a producătorului -energia electrică
produsă/livrată pe niveluri de tensiune, energia termică produsă şi livrată/vândută
în sistemele de alimentare centralizată cu căldură, consum şi stocuri de
combustibil
|
Producere
energie
electrică/
Producător
termo
|
SMPAN
|
3
|
Date_productie hidro
1. energie produsa
2. acumulări apa
|
Bl. Date privind producţia de energie electrica B2. Date privind
acumulările de apa in marile lacuri
|
Energia electrică produsă/ livrată pe tipuri de
centrale/amenajări, acumulările de apă în marile lacuri
|
Producere energie electrică/ Producător
hidro
|
SMPAN
|
4
|
Activitate_OTS
1. SS achiziţionate
2. Transport
3. SS asigurate
4. Alocare interconexiune
5. Mecanism CBT
|
Al. Servicii tehnologice de sistem
achiziţionate de la
producători
A2. Serviciul de transport
A3. Servicii de sistem si administrare piaţa energie
electrica asigurate
A4. Alocarea capacităţii de interconexiune cu sistemele electroenergetice vecine
A5. Tranzacţii in urma aplicării mecanismului de
compensare a efectelor utilizării RET pentru tranzite de ee intre OTS
|
Date referitoare la:
- serviciile achiziţionate/prestate de operatorul de transport/
sistem, (tip tranzacţie, tip contract, cantităţi realizate, preţuri, denumiri
parteneri contractuali etc.)
- alocarea capacităţii de interconexiune (NTC, capacitate alocată
şi preţ pe: parteneri contractuali, import/export, perioadă de licitaţie şi
ţară vecină etc.)
- mecanism CBT (cantităţi tranzitate, taxă injecţie, denumiri
parteneri contractuali, fluxuri nete import/ export,
valori etc.)
|
Transport/ Dispeceriza re/Operator transport şi sistem
|
SMPAN
|
5
|
Tranz_furniz_capt
1. Achizitie_capt_gri
2. Servicii_capt_gri
3. Achizitie_cpt
4. Servicii_cpt
5. Tranzactii_elig
6. Servicii_eligibili
7. Vanzari_elig
|
Al. Achiziţie energie electrica pentru consumatorii captivi si consumatorii eligibili care au uzat de dreptul de schimbare a
furnizorului
A2. Servicii aferente furnizării de energie electrica la
consumatorii captivi si consumatorii eligibili care nu au uzat de
dreptul de schimbare a furnizorului
A3. Achiziţie energie electrica pentru consumul propriu tehnologic in reţelele de distribuţie
A4. Servicii aferente achiziţiei de energie electrica pentru consumul propriu in reţelele electrice
de distribuţie
A5. Achiziţie energie electrică pentru consumatorii
eligibili alimentaţi în regim concurenţial
A6. Servicii aferente furnizării de energie electrica la
consumatorii eligibili alimentaţi în
regim concurenţial
A7. Preturi medii de revenire pe categorii de consumatori
eligibili
|
Energia şi serviciile achiziţionate de agentul raportor pentru
consumatorii captivi/eligibili care nu au uzat de dreptul de schimbare a
furnizorului/ cpt distribuţie/eligibili alimentaţi în regim concurenţial (tip
contract, cantităţi cumpărate, preţuri, valori, denumiri parteneri
contractuali etc). Vânzările de energie pe piaţa concurenţială (număr
consumatori, consumuri, preţuri medii de revenire şi costuri servicii pe
categorii consumatori etc.)
|
Furnizare
energie
electrică/
Furnizor
pentru
cons.
captivi/
operator
distribuţie
|
SMPAM
|
6*
|
Date_activ_regl 1. BV
|
Bilanţ valoric
|
Date referitoare la veniturile/costurile unui furnizor pentru
captivi/ operator de distribuţie
|
Furnizare
energie
electrică/ Furnizor
pentru
cons.
captivi/
operator
distribuţie
|
STCC
|
7*
|
Vanzare_tarif_tens
|
Vânzări de energie electrică pe tipuri de tarife şi niveluri de
tensiune la consumatorii captivi
|
Vânzările de energie electrică (cantităţi, valori şi preţuri
medii pe tipuri de tarife şi niveluri de tensiune) ale unui furnizor pentru
captivi către consumatorii captivi şi consumatorii eligibili care nu şi-au
utilizat dreptul de schimbare a furnizorului
|
Furnizare
energie
electrică/
Furnizor
pentru
cons.
captivi
|
STCC
|
8*
|
Numar_cons
|
Numărul de consumatori pe tipuri de tarife şi niveluri de
tensiune
|
Numărul de consumatori captivi şi eligibili care nu au uzat de
dreptul de schimbare a furnizorului alimentaţi de furnizorul respectiv
|
Furnizare
energie
electrică/
Furnizor
pentru
cons.
captivi
|
STCC
|
9
|
Tranz_furniz_conc
1. Tranzactii_angro
2. Vanzari_retail
|
Al. Tranzacţii cu energie electrică
A2. Preturi medii de revenire pe categorii de consumatori
eligibili
|
Date referitoare la tranzacţiile cu energie încheiate de agentul
raportor pe piaţa angro (tip tranzacţie, tip contract, cantităţi contractate
şi realizate, preţuri, denumiri parteneri contractuali etc). Vânzările de
energie pe piaţa cu amănuntul (număr consumatori, consumuri, preţuri medii de
revenire şi costuri servicii pe categorii consumatori
etc.)
|
Furnizor eligibili
|
SMPAM
|
10
|
Rezultate_contabile
|
Date privind rezultatele contabile obţinute de către societatea
...
|
Date referitoare la veniturile şi cheltuielile totale/aferente
activităţilor din sectorul energiei electrice
|
Producător Operator transport şi Furnizor ptr. cons. captivi/
operator distribuţie
|
SMPAN, SMPAM
|
11
|
Decontare_PRE
|
Sinteza pe luna .... a calculului pentru decontare internă între
participanţii la piaţa angro, membri ai aceleiaşi PRE
|
Date privind alocarea internă, între participanţii incluşi în
aceeaşi PRE, a costurilor/beneficiilor generate de dezechilibrele nete ale
PRE
|
PRE
|
SMPAN
|
*) Notă: machetele precizate la poziţiile 6, 7 şi 8 fac
obiectul metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate la consumatorii
captivi de energie electrică, fiind aprobate prin respectiva metodologie.
ANEXA Nr. 2 la metodologie
LISTA MACHETELOR COMPLETATE DE OPEE
Nr. crt.
|
Denumire fişier/ formular
|
Denumire machetă
|
Conţinut pe scurt
|
Elaborator
|
1
|
Date PZU l.tranz_orar 2.tranz lunar
3. Oferte V
4. Oferte C
5. OM
6. Notif_PP
|
Al. Tranzacţiile participanţilor la PZU in data de zz.ll.aa
A2. Decontarea tranzacţiilor realizate pe PZU de
participantul......in luna......
A3. Oferta de vânzare a participantului ....în data de zz.ll.aa
şi în zona de tranzacţionare ...
A4. Oferta de cumpărare a participantului .... în data de
zz.ll.aa şi în zona de tranzacţionare ...
A5. Ordinea de merit (curbele cererii si ofertei) pe PZU pe
intervale de tranzacţionare in data zz.ll.aa
A6. Notificările finale de producţie prioritară
|
Vânzările/cumpărările fiecărui participant la PZU pe fiecare
interval orar; PIP pe fiecare interval orar
Tranzacţiile lunare (vânzări/cumpărări) ale fiecărui participant
la PZU (cantitate, valoare, preţ mediu)
Perechile preţ/cantitate ale fiecărui ofertant (vânzător/
cumpărător) pe PZU, pentru fiecare interval orar
Curbele agregate ale cererii şi ofertei pe PZU pentru fiecare
interval orar
Producţia prioritară validată de OPEE, respectiv cea
tranzacţionată pe PZU
|
SMPAN
|
2
|
PEch_Dec_OPE l.PE 2.Penaliz
3. Taxe
4. PRE 5.Pret_dez
|
B1. Sinteza pe luna.........a calculului pentru
decontare pentru fiecare participant la piaţa de echilibrare
B2. Sinteza pe luna.........a penalizărilor pentru
livrarea parţiala a energiei de echilibrare pentru fiecare
participant la piaţa de echilibrare
B3. Sinteza pe luna.........a sumelor de plata
pentru dezechilibrele de la notificare pentru fiecare participant
la piaţa de echilibrare
B4. Sinteza pe luna.........a calculului pentru
decontarea dezechilibrelor PRE
B5. Preţurile orare de decontare a dezechilibrelor PRE
|
Date cu privire la decontarea lunară a tranzacţiilor pe piaţa de
echilibrare ale fiecărui participant la piaţă (energie de echilibrare
angajată/efectiv livrată pe tipuri de rezerve, contravaloare, penalizări,
suma dezechilibrelor de la notificare anunţate/neanuntate, suma de plată pentru
dezechilibrele de la notificare)
Date cu privire la decontarea lunară a dezechilibrelor fiecărei
PRE (suma dezechilibrelor pozitive/negative,
valoare sold dezechilibre)
|
SMPAN
|
3
|
|
Situaţia lunară privind tranzacţiile cu energie electrică şi
obligaţiile de plată/drepturile de încasare ale participanţilor la piaţa
angro de energie electrică
|
Date cu privire la decontarea lunară a tranzacţiilor pe piaţa
contractelor bilaterale ale fiecărui participant la piaţa angro (cantităţi de
energie electrică/servicii contractate/ realizate, preţuri, valori) pe
fiecare contract
|
OPEE
|
ANEXA Nr. 3 la metodologie
LISTA INFORMAŢIILOR TRANSMISE DE OTS
A. INFORMAŢII ZILNICE
1. Notificările
fizice realizate de către PRE-uri pentru fiecare interval de dispecerizare
cuprinzând următoarele:
- producţia planificată agregată pentru toate
unităţile de producţie;
- producţia planificată pe fiecare unitate
dispecerizabilă;
- consumul prognozat
agregat al consumatorilor de energie electrică;
- consumul planificat pentru fiecare consum
dispecerizabil;
- schimburile bloc cu alte PRE-uri în Zona
Naţională de Tranzacţionare, separat pentru fiecare PRE;
- schimburile bloc în Zonele
de Tranzacţionare de Frontieră, separat pentru fiecare zonă;
- exporturile şi importurile separat pentru fiecare
Zonă de Tranzacţionare de Frontieră.
2. Notificările în dezechilibru ale PRE-urilor
acceptate de OTS;
3. Declaraţiile de disponibilitate a unităţilor
dispecerizabile ale producătorilor;
4. Ofertele zilnice transmise de participanţii la
piaţa echilibrare pentru fiecare interval de dispecerizare (la creştere de
putere şi la reducere de putere);
5. Ofertele fixe pentru pornire
şi menţinerea în rezervă caldă transmise de participanţi;
6. Energia disponibilă pentru echilibrare pentru
fiecare unitate de producţie dispecerizabilă şi în fiecare interval de
dispecerizare, evidenţiind energia pentru reglajul secundar şi cel terţiar
rapid/lent;
7. Ordinea de merit, imediat după ora 17:00 a
zilei de tranzacţionare care precede ziua de livrare, pentru energia de
echilibrare corespunzătoare fiecărui tip de reglaj la creştere/reducere de
putere, pentru fiecare interval de dispecerizare, luând în considerare doar
indisponibilităţile cunoscute la ora respectivă;
8. Ofertele orare acceptate (dispoziţiile de dispecer) pe piaţa de echilibrare, pe tipuri de
reglaje la creştere/reducere de putere pentru fiecare interval de dispecerizare
cuprinzând următoarele informaţii;
- preţurile marginale pentru energia de echilibrare
corespunzătoare reglajului secundar;
- preţurile acceptate pentru energia de echilibrare
corespunzătoare reglajului terţiar rapid/lent ale fiecărei unităţi
dispecerizabile;
- cantităţile tranzacţionate ale fiecărei unităţi
dispecerizabile;
9. Ofertele fixe pentru pornire şi menţinerea în
rezervă caldă acceptate pe intervalele solicitate, pentru acoperirea necesarului de energie
de echilibrare corespunzătoare reglajului terţiar lent de creştere/reducere de
putere.
B. INFORMAŢII LUNARE
1. Energia totală
tranzacţionată pe piaţa de echilibrare de către fiecare producător, fiecare tip
de reglaj şi sens;
2. Energia achiziţionată de pe piaţa de echilibrare
de către OTS pentru managementul congestiilor;
3. Contravaloarea energiei achiziţionate de pe
piaţa de echilibrare de către OTS pentru managementul congestiilor.