ORDIN Nr. 3384
din 17 noiembrie 2008
pentru aprobarea Procedurii
de restituire a sumelor reprezentand impozit pe veniturile din transferul
proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, virate la bugetul de stat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 782 din 24 noiembrie 2008
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
art. 117 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul
de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura de restituire a sumelor
reprezentând impozit pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din
patrimoniul personal, virate la bugetul de stat, prevăzută în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă modelul formularului „Inştiinţare
de restituire a sumelor reprezentând impozit pe veniturile din transferul
proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", prezentat în anexa la
procedura de restituire prevăzută la art. 1.
Art. 3. - Direcţia generală de reglementare a
colectării creanţelor bugetare, Direcţia generală proceduri pentru
administrarea veniturilor, Direcţia generală trezorerie şi contabilitate
publică, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, Direcţia
Generală a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti, direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene şi organele fiscale subordonate vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
ANEXĂ
PROCEDURĂ
de restituire a sumelor reprezentând impozit pe
veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, virate la bugetul de stat
1. Restituirea impozitului pe venitul realizat din
transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, datorat în
conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările
şi completările ulterioare, reţinut de biroul notarial şi virat la bugetul de
stat, aferent unor tranzacţii desfiinţate ulterior achitării impozitului, se
face la cererea contribuabilului de către organul fiscal în a cărui rază
teritorială îşi are domiciliul acesta, respectiv de către organul fiscal
competent în administrarea contribuabililor nerezidenţi, denumit în continuare organ fiscal competent.
2. Restituirea de către
organul fiscal competent a impozitului pe venitul realizat din transferul
proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal se face prin raportare la
cotele de distribuire cuvenite bugetului de stat, stabilite de dispoziţiile
legale în vigoare la momentul reţinerii acestuia de către biroul notarial.
3. Cererea de restituire se depune în cadrul termenului
legal de prescripţie a dreptului de a cere restituirea, respectiv în termen de
5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naştere
dreptul la restituire.
4. Cererea de restituire trebuie să cuprindă
următoarele elemente:
a) numele şi prenumele contribuabilului persoană
fizică;
b) codul numeric personal, pentru cetăţenii români,
sau numărul de identificare fiscală, pentru cetăţenii străini;
c) domiciliul contribuabilului persoană fizică;
d) suma şi natura creanţei solicitate la restituire;
e) contul bancar în care urmează a se vira suma de
restituit şi codul IBAN aferent acestuia sau menţiunea că aceasta va fi
restituită în numerar, după caz;
f) datele de identificare ale biroului notarial care a
calculat şi a reţinut impozitul în cauză, respectiv denumirea biroului
notarial, codul de identificare fiscală şi sediul.
5. La cererea de restituire contribuabilul va anexa:
a) copia legalizată a actului de transfer al dreptului
de proprietate asupra bunului ori bunurilor imobile. Pe copia acestui înscris
biroul notarial care a autentificat actul de transfer al dreptului de
proprietate va face o menţiune cu privire la cuantumul impozitului calculat şi
reţinut, cu precizarea numărului şi a datei ordinului de plată pentru Trezoreria Statului prin care
acesta a fost virat la buget;
b) copia legalizată a actului de desfiinţare cu efect
retroactiv a actului de transfer al dreptului de
proprietate asupra bunului ori bunurilor imobile.
6. Cererea de restituire împreună cu documentele
prevăzute la pct. 5 se depun la registratura organului fiscal competent, de
unde se repartizează compartimentului cu atribuţii de compensare/restituire,
urmând ca aceasta să fie soluţionată în termen de 45 de zile de la data
înregistrării.
7. După primirea cererii de restituire, compartimentul
cu atribuţii de compensare/restituire, denumit în continuare compartiment de specialitate, va
efectua verificarea acesteia şi a documentaţiei anexate.
8. In situaţia în care compartimentul de specialitate
consideră că mai are nevoie de anumite documente relevante pentru soluţionarea
cererii, va solicita în scris contribuabilului, sub semnătura conducătorului
organului fiscal competent, prezentarea acestora.
9. Termenul de 45 de zile prevăzut pentru soluţionarea
cererilor de restituire se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data la care
s-a comunicat contribuabilului solicitarea de informaţii suplimentare relevante
pentru soluţionarea cererii şi data înregistrării la registratura organului
fiscal competent a documentaţiei în completare.
10. Cererea de restituire împreună cu documentaţia
prevăzută la pct. 5 vor fi transmise, în copie, în vederea avizării,
compartimentului juridic competent. Compartimentul juridic va comunica avizul
său de legalitate în termen de 10 zile.
11. După comunicarea avizului, compartimentul de
specialitate va verifica situaţia obligaţiilor fiscale înregistrate de
contribuabil, pe baza datelor din evidenţa pe plătitori.
12. In situaţia în care se constată existenţa unor
obligaţii fiscale restante, suma solicitată se va restitui contribuabilului
numai după efectuarea compensării cu obligaţiile sale fiscale restante, în
conformitate cu prevederile art. 117 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, coroborate cu dispoziţiile Ordinului ministrului
finanţelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire şi
de rambursare a sumelor de la buget, precum şi de acordare a dobânzilor
cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depăşirea
termenului legal.
13. In vederea efectuării restituirii în numerar sau în
contul indicat de contribuabil prin cererea de restituire, organul fiscal
competent va transmite unităţii Trezoreriei Statului, cu cel puţin 7 zile
lucrătoare înaintea împlinirii termenului legal de soluţionare a cererii de
restituire, nota privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau nota privind
restituirea/rambursarea unor sume.
14. Unitatea Trezoreriei Statului a organului fiscal
competent va efectua restituirea sumei solicitate ori
a celei rămase de restituit după efectuarea operaţiunii de compensare, din
contul de venituri al bugetului de stat 20.03.01.18 „Venituri ale bugetului de
stat - impozit pe venituri din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", care se
codifică cu codul numeric personal al contribuabilului.
15. Restituirea se efectuează în contul bancar indicat
de contribuabil prin cererea sa ori în numerar, după caz.
16. In cazul în care restituirea se efectuează în cont
bancar, după efectuarea compensării şi/sau a restituirii, după caz, unitatea
Trezoreriei Statului păstrează un exemplar al notei de compensare şi/sau al
notei de restituire/rambursare şi le transmite pe celelalte două organului
fiscal competent, în termen de 3 zile de la efectuarea operaţiunilor, în
vederea înregistrării acestora în evidenţa analitică pe plătitori - persoane fizice.
17. In termen de 7 zile de la primirea celor două
exemplare ale notei de compensare şi/sau ale notei privind
restituirea/rambursarea unor sume, organul fiscal competent va comunica
contribuabilului un exemplar al acestora şi va păstra la dosarul fiscal
celălalt exemplar.
18. In cazul în care restituirea se efectuează în
numerar la ghişeul unităţii Trezoreriei Statului, organul fiscal competent va
emite în 3 exemplare Inştiinţarea de restituire a sumelor reprezentând impozit
pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul
personal, al cărei model este prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezenta procedură, pe care le va transmite unităţii Trezoreriei Statului
împreună cu documentele prevăzute la pct. 13.
19. Programarea pe zile a contribuabililor în cazul
cărora restituirea se face în numerar se va efectua de către unitatea
Trezoreriei Statului, cu încadrarea în termenul legal de soluţionare. Data la
care a fost programat contribuabilul în vederea ridicării în numerar a sumei va
fi înscrisă de către unitatea Trezoreriei Statului în înştiinţarea de
restituire.
20. Unitatea Trezoreriei Statului va transmite organului fiscal competent, în ziua imediat următoare
avizării acestora, două exemplare ale înştiinţării de restituire şi/sau ale
notei de compensare, după caz.
21. Compartimentul de specialitate va transmite
contribuabilului un exemplar al înştiinţării de restituire şi/sau al notei de
compensare, după caz, cel târziu în ziua imediat următoare primirii acestor
documente de la unitatea Trezoreriei Statului.
22. In situaţia în care contribuabilul nu se prezintă
la ghişeul unităţii Trezoreriei Statului la data stabilită, unitatea
Trezoreriei Statului va efectua reprogramarea contribuabilului la o dată
ulterioară, în baza solicitării exprimate în scris a acestuia.
23. In ziua următoare datei la care a fost efectuată
restituirea sumei în numerar, unitatea Trezoreriei Statului va transmite
organului fiscal competent două exemplare ale notei privind
restituirea/rambursarea unor sume.
24. După primirea de la unitatea Trezoreriei Statului a
celor două exemplare ale notei privind restituirea/rambursarea unor sume,
organul fiscal va înregistra operaţiunea în evidenţa analitică pe plătitori -
persoane fizice, va păstra la dosarul fiscal un exemplar al acesteia şi îl va
transmite pe celălalt contribuabilului, în cel mai scurt termen.
ANEXA la procedură
Model
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI
FINANŢELOR
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
D.G.F.P.........................../A.F.P................................./DGAMC
Str.....................nr......,
localitatea....................
ÎNŞTIINŢARE DE RESTITUIRE
a sumelor
reprezentând impozit pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din
patrimoniul personal
Nr......................../data.............................
Către
Nume şi prenume
contribuabil.....................................................................................................................................................................................
CNP/NIF...................................................................................................................................................................................................................
Localitatea....................................................,
str.................................., nr........, bl.........., sc..........,
ap......., et......judeţ/sector.................................
In urma cererii dumneavoastră de restituire a
impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din
patrimoniul personal şi a
compensării sumei de ................................. lei cu obligaţiile
fiscale neachitate înregistrate a rezultat de restituit
suma de..............lei.
In vederea restituirii în numerar a acestei sume, este
necesar să vă prezentaţi la Trezoreria........................................,
cu sediul în
str............................................, nr.........,
judeţ/sector................................., pentru ridicarea sumei cuvenite, prezentând la ghişeu această înştiinţare
şi buletinul/cartea dumneavoastră de identitate.
Conducătorul unităţii fiscale,
Unitatea Trezoreriei Statului
........................................................................................
Aprobat programare pentru ridicarea
numerarului în data de
........................................................................................
Conducătorul unităţii Trezoreriei
Statului,
Data..........................................
Şef compartiment,
|