Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 305 din  1 august 1995

pentru aprobarea Instructiunilor privind cercetarea accidentelor si a incidentelor de aviatie civila

ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 234 din 11 octombrie 1995


SmartCity3


    In baza prevederilor anexei nr. 13 la Conventia de la Chicago privind aviatia civila internationala si a Manualului de investigatii tehnice asupra accidentelor de aviatie (Doc. 6.920) al Organizatiei Aviatiei Civile Internationale,
    In temeiul Hotararii Guvernului nr. 452 din 29 iulie 1994 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, modificata prin Hotararea Guvernului nr. 865 din 2 decembrie 1994,
    ministrul transporturilor emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Instructiunile privind cercetarea accidentelor si a incidentelor de aviatie civila, anexa la prezentul ordin.
    Art. 2
    Incepand cu data prezentului ordin, regiile autonome, institutiile publice si societatile comerciale, indiferent de forma juridica si de natura capitalului social, care au obiect de activitate specific aviatiei civile si sunt autorizate in acest sens de catre Ministerul Transporturilor, au obligatia ca in maximum doua ore de la primirea instiintarii cu privire la producerea unui eveniment de aviatie civila sa raporteze toate informatiile existente in acel moment la Ministerul Transporturilor - Inspectoratul aviatiei civile.
    Art. 3
    Inspectoratul aviatiei civile din cadrul Ministerului Transporturilor va stabili in cel mai scurt timp natura evenimentului (accident sau incident de aviatie civila) si va prezenta propuneri privind comisia de cercetare (scop, componenta, competente, logistica, termene), care vor fi aprobate prin ordin al ministrului transporturilor.
    Art. 4
    Unitatea inregistrata cu incidentul sau accidentul de aviatie civila are urmatoarele obligatii:
    - punerea la dispozitia comisiilor de cercetare a tuturor informatiilor existente cu privire la situatia respectiva, documentatia necesara echipajului aeronavei, precum si altui personal implicat;
    - suportarea cheltuielilor de transport, cazare, diurna, comunicatii telefonice si telegrafice, precum si a celor generate de efectuarea expertizelor necesare, efectuate de comisiile de cercetare.
    Art. 5
    Comisiile de cercetare isi vor desfasura activitatea sub conducerea Inspectoratului aviatiei civile din cadrul Ministerului Transporturilor.
    Inspectorul sef al Inspectoratului aviatiei civile din cadrul Ministerului Transporturilor are obligatia de a-l informa in mod oportun pe secretarul de stat coordonator si pe ministrul transporturilor asupra stadiului investigatiilor si de a aviza rapoartele comisiilor de cercetare, purtand intreaga raspundere pentru activitatea acestora.
    Art. 6
    Nerespectarea prevederilor art. 1-4, raportarea eronata, stergerea urmelor, sustragerea, modificarea sau falsificarea documentelor vor fi sanctionate administrativ sau penal, dupa caz, potrivit legii.
    Art. 7
    Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 8
    Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin orice dispozitii contrare isi inceteaza aplicabilitatea.
    Art. 9
    Ordinul se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.

                  Ministrul transporturilor,
                  Aurel Novac


     ANEXA 1

                         INSTRUCTIUNI
privind cercetarea accidentelor si a incidentelor de aviatie civila

    CAP. 1
    Nomenclatorul termenilor folositi in normele internationale
    I.1. Termenii de mai jos sunt folositi in normele internationale si practicile recomandate in anexa nr. 13 la Conventia de la Chicago si au urmatorul inteles:
    I.1.1. Accident: un eveniment legat de utilizarea unei aeronave, care se produce intre momentul in care orice persoana se imbarca la bordul acesteia cu intentia de a efectua un zbor si momentul cand toate persoanele sunt debarcate si in cursul caruia:
    a) o persoana este ranita grav sau mortal datorita faptului ca se gaseste:
    - in / pe aeronava; sau
    - in contact direct cu aceasta sau cu un obiect care este fixat in aeronava; sau
    - in contact direct cu o parte oarecare a aeronavei, inclusiv cu partile detasate din aeronava; sau
    - expusa direct suflului reactoarelor.
    Se exclud din categoria accidentelor urmatoarele:
    - decesul provenit dintr-o cauza naturala;
    - ranirea grava sau mortala a oricarei persoane care se afla la bord, atunci cand rezulta dintr-o tentativa de sinucidere;
    - ranirea grava sau mortala provocata de o alta persoana;
    - ranirea grava sau mortala care nu rezulta direct din exploatarea la sol sau in zbor a aeronavei;
    - ranirile pasagerilor clandestini care se ascund in afara zonelor care sunt, in mod normal, disponibile pasagerilor si echipajului;
    b) aeronava sufera deteriorari sau o ruptura de structura care:
    - altereaza rezistenta structurala, de performanta si de zbor, si care, in mod normal, ar necesita o reparatie importanta sau inlocuirea elementelor deteriorate;
    c) aeronava a fost distrusa;
    d) aeronava a disparut sau este total inaccesibila (o aeronava este considerata disparuta cand cautarile oficiale s-au incheiat si epava nu a fost localizata);
    e) sunt cumulate faptele prevazute la lit. a), b), c) si d).
    Se exclud cazurile cand este vorba de o pana de motor sau de avarierea motorului atunci cand deteriorarea este limitata la motor sau la accesoriile sale, sau cand este vorba de deteriorari limitate la elice, la extremitatile aripii, la antene, pneuri, frane, carenaje sau mici perforatii in invelis.
    I.1.2. Aeronava: orice aparat care se poate sustine in atmosfera gratie reactiilor aerului, altele decat reactiile aerului asupra suprafetei pamantului.
    I.1.3. Cercetarea evenimentului: activitatea concreta de strangere si analiza a informatiilor, de determinare a cauzelor, emitere a concluziilor si, pe baza lor, stabilirea unor recomandari de securitate a zborurilor, precum si formularea unor propuneri de imbunatatire a activitatilor de prevenire a accidentelor si a incidentelor de aviatie.
    I.1.4. Seful comisiei de cercetare: persoana insarcinata, pe baza competentelor sale, cu responsabilitatea organizarii, conducerii si controlului unei cercetari.
    I.1.5. Cercetator: membru al comisiei de cercetare care participa la organizarea si executarea investigatiilor pe domeniul de specialitate si se subordoneaza sefului acesteia.
    I.1.6. Activitate legata de executarea unei misiuni de zbor: ansamblul activitatilor desfasurate in legatura cu exploatarea, utilizarea si deservirea unei aeronave la sol, pe apa sau in aer, din momentul urcarii primului membru al echipajului la bordul aeronavei, pe timpul executarii unei misiuni de zbor planificate, si pana in momentul coborarii din aeronava a ultimului membru al echipajului la terminarea misiunii de zbor.
    I.1.7. Activitate de parasutare: ansamblul activitatilor desfasurate in legatura cu utilizarea unei parasute din momentul lansarii parasutistului de la bordul aeronavei si pana in momentul degajarii de parasuta, dupa aterizare sau amerizare.
    Aceasta definitie nu se refera la salturile cu parasuta executate pentru salvare, in cazuri de forta majora.
    I.1.8. Cauza: actiune(i), omisiune(i), eveniment(e), conditie(i) sau orice combinatie a acestor diverse elemente care duc la producerea unui accident sau incident.
    I.1.9. Consilier: persoana numita de un stat pe baza calificarilor sale, cu scopul de a ajuta pe reprezentantul sau acreditat la o cercetare.
    I.1.10. Constructor: organismul economic (societate comerciala, regie autonoma, societate pe actiuni etc.) care se ocupa de proiectarea si constructia de aeronave.
    I.1.11. Expert: persoana care are o inalta calificare profesionala in domeniu (recunoscuta de catre o institutie interna sau externa competenta).
    I.1.12. Eveniment: intamplare importanta avand drept cauze actiuni omenesti, functionarea defectuoasa a tehnicii sau fenomene naturale care aduc sau sunt susceptibile sa aduca atingere securitatii si sigurantei transporturilor aeriene civile, au determinat sau au fost susceptibile sa determine intreruperea transportului aerian, producerea unor pagube materiale, pierderea de vieti omenesti sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii unor persoane.
    I.1.13. Incident: un eveniment, altul decat accidentul, asociat cu utilizarea unei aeronave care afecteaza sau ar putea afecta securitatea exploatarii acesteia la sol sau in zbor.
    I.1.14. Inregistrator de bord: orice tip de aparat care este instalat la bordul unei aeronave si care stocheaza date privind convorbirile radio si evolutia aeronavei in vederea facilitarii cercetarii asupra accidentului sau incidentului.
    I.1.15. Operator: persoana, organizatie sau institutie autorizata conform legislatiei in vigoare.
    I.1.16. Premisa: aparitia factorilor (tehnici, de mediu, de pilotaj, de conducere si dirijare etc.) care ameninta securitatea zborului aeronavei, pasagerilor si echipajului sau al parasutistilor, obligand echipajul si personalul de conducere si de dirijare de la sol sa execute actiuni in afara celor prevazute in procedurile normale de operare pentru rezolvarea situatiei.
    I.1.17. Ranire grava: o rana suferita de o persoana in cursul unui accident si care:
    a) daca in primele 7 (sapte) zile de la data la care a suferit ranirea necesita spitalizare pentru o perioada mai mare de 48 de ore;
    b) are ca rezultat o fractura de os, cu exceptia fracturilor simple la degete sau la nas (daca nu au ca rezultat o modificare a functiei sau o deformare - de exemplu: deviatie de sept);
    c) implica ruperi, sfasieri care sunt cauza unor hemoragii grave, leziuni ale nervilor, muschilor sau tendoanelor;
    d) implica leziunea unui organ intern;
    e) implica arsuri de gradul II sau III sau arsuri care afecteaza mai mult de 5% din suprafata corpului.
    In cazul personalului propriu se va proceda conform Legii nr. 5/1965.
    I.1.18. Rana mortala: orice rana care atrage dupa sine moartea in urmatoarele 30 de zile de la data accidentului.
    I.1.19. Raport preliminar: comunicare folosita pentru difuzarea prompta a datelor obtinute in timpul primelor faze ale cercetarii.
    I.1.20. Recomandare: concluzia specialistului (constructor, furnizor) referitoare la accident sau incident.
    I.1.21. Reprezentant acreditat: o persoana desemnata de un stat, pe baza calificarilor sale, pentru a participa la o cercetare condusa de un alt stat.
    I.1.22. Masuri pentru prevenire: propunerea formulata de serviciul de cercetari aeronautice, pe baza informatiilor rezultate din cercetare, in vederea prevenirii accidentelor si incidentelor.

    CAP. 2
    Clasificarea accidentelor si a incidentelor de aviatie civila
    II.1. Orice fapt care decurge din activitatile legate de executarea unei activitati de zbor sau de parasutare - definite la pct. I.1.6. si I.1.7. - si care are ca urmare moartea, vatamarea integritatii corporale sau a sanatatii uneia sau a mai multor persoane, ori care duce la distrugerea sau degradarea aeronavei, se numeste, in functie de gravitatea consecintelor, accident sau incident de aviatie civila.
    II. 2. In baza definitiilor cuprinse in cap. I, in functie de urmarile lor, accidentele si incidentele de aviatie civila sunt clasificate astfel:
    II.2.1. Accidente de aviatie civila
    II.2.1.1. Avarie - cand s-a produs degradarea aeronavei sau a unor parti componente ale acesteia, necesitand cheltuieli de reparatie cuprinse intre 10% din valoarea reala si 60% din valoarea initiala a aeronavei.
    II.2.1.2. Rupere - cand s-a produs degradarea sau distrugerea aeronavei, necesitand cheltuieli de reparatie ce depasesc 60% din valoarea initiala a acesteia.
    II.2.1.3. Accident grav - atunci cand s-a produs:
    a) moartea unei (unor) persoane, ce poate fi insotita sau nu de degradarea aeronavei;
    b) ranirea grava a unei (unor) persoane, conform definitiei date la pct. I.1.15.
    II.2.1.4. Catastrofa - cand s-a produs moartea uneia sau mai multor persoane, insotita de distrugerea aeronavei.
    II.2.2. Incidente de aviatie civila
    Incidentele de aviatie civila pot avea ca urmare:
    a) vatamarea usoara a uneia sau a mai multor persoane, provocandu-se o incapacitate temporara de munca de cel mult 48 de ore din momentul producerii incidentului;
    b) degradarea unor parti componente ale aeronavei, valoarea cheltuielilor necesare repararii nedepasind 10% din valoarea reala a aeronavei;
    c) cumularea consecintelor prevazute la lit. a) si b).
    II.3. Pentru ca moartea, vatamarea integritatii corporale sau a sanatatii unei (unor) persoane sa fie considerate ca accident trebuie ca respectiva (ele) persoana (e) sa se afle intr-una dintre situatiile prevazute la pct. I.1.1. sau ca moartea sau vatamarea corporala sa fie provocata de:
    - defectarea aeronavei, a instalatiilor si sistemelor speciale ale acestuia ori a obiectelor fixate de acestea;
    - actiunile incorecte ale echipajului aeronavei sau ale personalului de la sol cu sarcini de dirijare a zborului ori de servire a aeronavei sau pasagerilor;
    - conditiile meteorologice periculoase aparute pe timpul zborului;
    - lipsa unor mijloace corespunzatoare de salvare si supravietuire ce trebuiau prevazute la bordul aeronavei.
    II.4. Moartea, ranirea grava sau vatamarea usoara a uneia sau a mai multor persoane, precum si distrugerea sau degradarea de aeronave, produse in afara activitatilor definite la pct. I.1.6 si I.1.7, nu fac obiectul prezentelor instructiuni.

    CAP. 3
    Organizarea activitatii de cercetare a accidentelor si incidentelor de aviatie civila
    III.1. Competente privind numirea comisiei de cercetare
    Accidentele si incidentele de aviatie civila produse in spatiul aerian si pe teritoriul Romaniei cu aeronave romanesti si straine si cu aeronave romanesti in spatiul aerian si pe teritoriul altor state se cerceteaza de catre o comisie numita pentru fiecare caz in parte.
    Comisia se numeste de catre ministrul transporturilor, la propunerea inspectorului sef al Inspectoratului aviatiei civile.
    III.2. Componenta comisiei de cercetare
    Comisia de cercetare este compusa din:
    - seful comisiei;
    - cercetatori si experti, conform prevederilor anexei nr. 13 la Conventia de la Chicago;
    - secretarul comisiei.
    III.3. Din comisia de cercetare trebuie sa faca parte un numar suficient de experti care sa acopere toate domeniile de activitate implicate si care sa determine cel putin existenta minima a premiselor de elucidare a cauzelor si a imprejurarilor in care s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civila.
    Comisia de cercetare poate fi completata, in cazul in care in timpul anchetei acest fapt devine necesar, si cu alti specialisti sau experti care nu au fost numiti initial. Completarea comisiei poate fi facuta de Inspectoratul aviatiei civile, la propunerea sefului comisiei de cercetare, cu aprobarea ministrului transporturilor.
    III.4. Din comisia de cercetare nu pot face parte persoanele raspunzatoare sau cele posibil implicate in producerea accidentului sau a incidentului de aviatie civila, persoanele legate afectiv de membrii echipajului sau de pasagerii care au fost la bordul aeronavei.
    III.5. Comisia de cercetare a accidentului sau a incidentului de aviatie civila se compune, de regula, din urmatoarele subcomisii:
    - subcomisia de zbor;
    - subcomisia tehnica;
    - subcomisia administrativa.
    III.5.1. Subcomisia de zbor va cuprinde specialisti experti in: metodica si securitatea zborului, probleme de dirijare si navigatie aeriana, mijloace de transmisiuni si protectie a navigatiei aeriene, asigurarea meteorologica a zborului, decodificarea si prelucrarea datelor preluate de la inregistratoarele automate ale parametrilor de la bord si ale convorbirilor radio.
    III.5.2. Subcomisia tehnica va cuprinde specialisti si experti in: aerodinamica, celula si instalatii de forta, electromecanic si automatizari de bord, instalatii si aparatura radioelectronica de bord, mijloace de salvare etc.
    III.5.3. Subcomisia administrativa va cuprinde specialisti in probleme de: cautare-salvare, logistica, medicina, sociologie si psihologie aeronautica, finante-contabilitate, precum si un jurist.
    III.6. In comisia de cercetare pot fi solicitati si specialisti din partea institutiilor de proiectare si constructie de aeronave.
    Comisia de cercetare poate avea in componenta sa, dupa caz, specialisti sau experti de la institutiile de cercetare-proiectare, institutiile de invatamant superior sau de la agenti economici - constructori sau reparatori de tehnica de aviatie.

    CAP. 4
    Scopul cercetarii accidentelor si a incidentelor de aviatie civila
    IV.1. Obiectivul principal al cercetarii unui accident sau incident de aviatie civila il constituie stabilirea:
    - cauzelor si imprejurarilor care au favorizat si au determinat producerea accidentului sau a incidentului de aviatie civila;
    - faptelor, conditiilor si circumstantelor in legatura cu moartea, ranirea, supravietuirea persoanelor de la bordul aeronavei in cauza, precum si cu comportamentul si rezistenta aeronavei supuse evenimentului de zbor;
    - recomandarilor si masurilor ce se impun pentru prevenirea producerii unor cazuri similare.
    IV.2. Comisia de cercetare este singurul organ tehnic de specialitate autorizat pentru desfasurarea cercetarii, fiind neutra din toate punctele de vedere fata de organele implicate direct sau indirect in evenimentul de aviatie civila cercetat. Aceasta colaboreaza cu alte organe abilitate prin lege, care intreprind la randul lor cercetari in vederea stabilirii responsabilitatilor, insa desfasoara lucrari si incheie documente separate.
    IV.3. Cercetarile care se fac de catre comisia de cercetare nu urmaresc stabilirea responsabilitatilor si vinovatiilor si nici aplicarea sanctiunilor, sarcini ce revin altor organe abilitate in acest sens prin lege.
    IV.4. Comisia de cercetare nu trebuie sa fie influentata in ceea ce priveste caracterul, modul de desfasurare si durata lucrarilor sau formularea concluziilor si a propunerilor sale.
    Pentru atingerea obiectivului final, comisia de cercetare, la nivelul sau, trebuie sa se comporte fata de persoanele cercetate astfel incat acestea sa nu caute sa ascunda adevarul de teama unor acuzatii ce li se pot aduce fata de accidentul sau incidentul de aviatie civila produs.
    IV.5. Pentru evitarea limitarii cauzalitatii producerii unui eveniment de zbor numai in sfera sistemului de exploatare la sol si in zbor, comisia de cercetare are capacitatea de a-si extinde investigatiile, in limitele obiectivului cercetat, si in alte sisteme definite de factorii economici, de conducere, proiectare si fabricatie, educatie etc.
    In cazul in care comisia de cercetare nu poate stabili cu certitudine cauza determinanta a accidentului sau a incidentului de aviatie civila sau cand probele materiale sunt inexistente, neputandu-se obtine minimul de informatii necesare elaborarii uneia sau mai multor ipoteze ce pot fi cel putin partial probate, comisia de cercetare poate propune, spre aprobare, organismului care a numit-o una dintre formularile: "cauza determinanta", "cauza cea mai probabila" sau "cauza neelucidata".
    In urma uneia dintre formulari, comisia de cercetare isi poate incheia activitatea referitoare la accidentul sau incidentul respectiv.

    CAP. 5
    Atributiile comisiei de cercetare
    V.1. Seful comisiei de cercetare poarta intreaga raspundere pentru desfasurarea in mod obiectiv, complet si nepartinitor, a cercetarilor, pentru stabilirea corecta a cauzelor reale ale producerii evenimentului si are urmatoarele atributii:
    - stabileste componenta subcomisiilor de zbor, tehnica, administrativa si sefii acestora;
    - propune ministrului transporturilor oprirea activitatii de zbor la aeronavele de acelasi tip (cu aeronava cercetata) pe o perioada determinata si elaboreaza recomandarile de prevenire a altor evenimente din cauze similare;
    - solicita, daca este cazul, completarea comisiei de cercetare si cu alti specialisti;
    - intocmeste, pe baza primelor cercetari, raportul preliminar asupra accidentului sau incidentului de aviatie civila produs si-l inainteaza inspectorului sef al Inspectoratului aviatiei civile;
    - solicita rapoarte si informatii intermediare de la sefii subcomisiilor sau de la membrii acestora;
    - in conditii speciale, poate solicita colaborarea cu specialisti ai altor organe pentru bunul mers al cercetarii;
    - ia masuri pentru pastrarea, in deplina siguranta, a documentatiei referitoare la eveniment;
    - hotaraste modul prin care sunt pusi la dispozitia membrilor comisiei de cercetare martorii, precum si programul acestora, locul unde pot fi gasiti, persoanele cu care acestia pot lua legatura pe timpul cercetarii si timpul cat acestia sunt la dispozitia comisiei;
    - verifica autenticitatea documentelor si a materialelor referitoare la eveniment;
    - convoaca, ori de cate ori este nevoie, intreaga comisie de cercetare pentru a lucra sau a lua unele hotarari in plen;
    - intocmeste, impreuna cu membrii comisiei de cercetare, raportul final al cercetarii, precum si rezultatul acesteia, din care se va trimite cate un exemplar spre informare organelor interesate.
    V.2. Sefii subcomisiilor si membrii acestora sunt obligati sa dea dovada de profesionalism, obiectivitate, disciplina si au urmatoarele atributii:
    - sa respecte programul de lucru al comisiei de cercetare si al subcomisiei de specialitate din care fac parte;
    - sa se documenteze asupra informatiilor initiale referitoare la modul de organizare, pregatire si executare a misiunii de zbor cu aeronava cu care s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civila;
    - sa pastreze confidentialitatea cercetarilor si sa manipuleze, in limita reglementarilor, documentele si materialele referitoare la eveniment;
    - sa solicite operatorului si detinatorului aeronavei punerea la dispozitie a tuturor datelor despre eveniment, imprejurarile producerii acestuia, persoanele implicate, tehnica si materialele utilizate pe timpul activitatii de zbor si sa verifice autenticitatea si obiectivitatea lor;
    - sa solicite completarea subcomisiilor cu alti specialisti neprevazuti initial, daca in timpul cercetarii apar ca necesari;
    - sa faca propuneri pentru bunul mers al cercetarii;
    - sa participe la ascultarea martorilor si sa solicite ca acestia sa le fie pusi la dispozitie ori de cate ori este nevoie pentru elucidarea anumitor aspecte aparute pe parcursul cercetarii;
    - sa participe, in functie de specialitatea pe care o detin, la expertizele ce se executa asupra diferitelor componente ale aeronavei implicate in eveniment, la probele, stimularile sau reconstituirile ce se fac in sprijinul elucidarii cauzelor care au contribuit la producerea accidentului sau a incidentului de aviatie civila cercetat;
    - sa participe la ascultarea tuturor materialelor inregistrate, la interpretarea datelor extrase de pe materialele de control obiectiv etc.;
    - sa solicite, sa studieze si sa compare date si materiale referitoare la accidente si incidente asemanatoare, produse anterior, precum si la antecedentele personalului implicat.

    CAP. 6
    Metodica de cercetare a accidentelor si a incidentelor de aviatie civila
    VI.1. Comisia de cercetare urmeaza, de regula, urmatoarea procedura de lucru:
    a) la primirea ordinului de cercetare, seful comisiei de cercetare intruneste pe membrii acesteia, le aduce la cunostinta ordinul de constituire, componenta initiala a comisiei si impartirea acesteia pe grupe de lucru, natura cercetarii, primele date cunoscute asupra imprejurarilor in care s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civila si urmarile acestuia;
    b) numarul si componenta grupelor de lucru, pe specialitati, se stabilesc de catre seful comisiei de cercetare in urma primelor informatii detinute asupra accidentului sau a incidentului de aviatie civila. Aceste grupe de lucru pot fi pentru:
    - zbor si navigatie;
    - meteorologie, dirijarea circulatiei aeriene;
    - strangerea declaratiilor;
    - descifrarea inregistrarilor facute la sol si la bord;
    - motor, celula, instalatii, aparatura, agregate si sisteme;
    - medicina aeronautica si factori umani;
    - analiza functionarii sistemului de cautare si de salvare;
    c) deplasarea la locul accidentului sau al incidentului de aviatie civila se va face in cel mai scurt timp, de catre intreaga comisie de cercetare, potrivit dispozitiilor organizatorice ale sefului acesteia;
    d) la locul accidentului sau al incidentului de aviatie civila, dupa o prima orientare, seful comisiei de cercetare indica sarcinile de indeplinit de catre grupele de lucru. La nevoie, numarul si componenta grupelor de lucru stabilite initial vor putea fi modificate;
    e) seful comisiei de cercetare stabileste planul de lucru al acesteia care, actionand pe grupe, trebuie sa se intruneasca la scurte intervale de timp pentru a examina stadiul lucrarilor si a se informa reciproc asupra constatarilor. Seful comisiei de cercetare trebuie sa vegheze sa nu se acorde o importanta excesiva unui aspect izolat al accidentului sau incidentului de aviatie civila, in detrimentul celorlalte aspecte si ca fiecare constatare de baza sa fie verificata prin mai multe metode si, daca este posibil, de catre mai multe grupe de lucru;
    f) seful comisiei de cercetare trebuie sa ia masuri pentru sigilarea si ridicarea benzilor magnetice de imprimare a convorbirilor dintre organele de trafic si dintre acestea si echipajul aeronavei, a registratoarelor de bord, precum si pentru ridicarea buletinelor de analiza a sangelui celor implicati. Interpretarea convorbirilor inregistrate pe benzile magnetice se va face numai in prezenta sefului comisiei de cercetare (sau a unui alt membru al acesteia desemnat) care va certifica exactitatea interpretarii;
    g) cercetarea preliminara de catre intreaga comisie de cercetare (sau dupa caz, la aprecierea sefului acesteia, de catre o parte a ei) a locului unde a avut loc accidentul sau incidentul de aviatie civila, in scopul depistarii probelor de la fata locului, care vor sta la baza lucrarilor pe subcomisii si a luarii masurilor cat mai rapide de evacuare a cadavrelor. Exceptie fac cazurile cand ridicarea cadavrelor apare ca necesara pentru salvarea de vieti omenesti, evacuarea ranitilor, conservarea probelor necesare cercetarii, localizarea si stingerea incendiilor, prevenirea exploziilor, deblocarea cailor de circulatie publica si pastrarea sau restabilirea ordinii si securitatii publice. In astfel de cazuri, schimbarea locului se va face in prezenta si cu incuviintarea procurorului, cu toata precautia, in vederea conservarii probelor, luandu-se, totodata, masurile necesare (foto, schite, demarcari, acoperiri etc.) pentru a se putea reconstitui in cadrul cercetari starea initiala in care se gasea aeronava, urmele lasate, incarcatura sau corpurile celor decedati;
    h) in functie de datele concrete avute la dispozitie pentru desfasurarea in continuare a cercetarii, seful comisiei de cercetare poate aprecia daca vor fi indepartate sau vor ramane in continuare la dispozitia subcomisiilor aeronava (epava), precum si celelalte urme datorate evenimentului produs. In cazul in care aceste elemente raman in continuare la dispozitia subcomisiilor, locul va fi asigurat cu paza inarmata pana la indepartarea totala a lor, dar numai dupa indeplinirea prevederilor lit. n) a acestui punct;
    i) asculta raportul directorului (sefului) unitatii care a luat primele masuri inainte de sosirea comisiei de cercetare si rapoartele membrilor echipajului (daca este posibil) asupra misiunii si celor petrecute la bord si la sol, legate de producerea accidentului sau incidentului de aviatie civila;
    j) audierea preliminara a supravietuitorilor si a martorilor oculari;
    k) stabilirea preliminara (daca este posibil) a evolutiilor finale ale aeronavei;
    l) stabilirea preliminara a elementelor zborului de la decolare pana la momentul producerii accidentului sau incidentului de aviatie civila, pe baza datelor de conducere a zborului, a documentelor de pregatire, organizare si executare a zborului, existente;
    m) stabilirea preliminara (daca la acel moment existau elementele necesare) a modului de actiune a echipajului;
    n) efectuarea primelor investigatii tehnice la fata locului, care, in principal, se vor baza pe executarea urmatoarelor operatiuni:
    - elaborarea datelor asupra locului unde s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civila (coordonatele si altitudinea locului, trasate, eventual, pe o harta la scara mare, topografia sa etc.);
    - executarea de fotografii aeriene/terestre si inregistrari video la locul accidentului sau incidentului de aviatie civila, care sa cuprinda imagini ale urmelor si amprentelor pe sol si imagini de detaliu asupra instrumentelor de bord, pozitiei comenzilor in postul de pilotaj, pozitiei robinetelor de carburant, pozitiei verinelor hidraulice, pozitiei diverselor comutatoare, rupturilor sau deformatiilor suspecte, grupului motor si pozitiei levierelor de comanda, scaunelor si centurilor de siguranta;
    - realizarea schemelor de imprastiere a aeronavei si a amprentelor de pe sol, de evidentiere a elementelor de zbor, (unghiuri, viteze, directie de zbor etc.);
    - ruperea si, eventual, recuperarea epavei (cand accidentul sau incidentul de aviatie civila s-a produs intr-un loc greu accesibil).
    VI.2. Lucrarile de rutina pe subcomisii cuprind, in principal, urmatoarele activitati:
    VI.2.1. Subcomisia de zbor, pe timpul desfasurarii activitatii sale, supune cercetarii, in principal, urmatoarele elemente:
    - datele despre echipaj (se refera si la antecedente);
    - misiunea de zbor data echipajului;
    - nivelul de pregatire a echipajului si daca misiunea incredintata a corespuns acestui nivel de pregatire;
    - respectarea metodicii de pregatire a echipajului, intreruperile de zbor al acestuia in ultimele 6 luni si natura acestor intreruperi;
    - controalele executate asupra pregatirii teoretice si practice a echipajului, datele si rezultatele acestora;
    - modul de pregatire al misiunii si controlul executat asupra acestei pregatiri;
    - modul de incarcarea a aeronavei, respectarea centrajului, fixarea incarcaturii, respectarea greutatii maxime admise, precum si a altor reguli stabilite in executarea transportului de persoane si materiale;
    - respectarea baremului maxim de ore de zbor (lansari) admise echipajului, zilnic, lunare si anuale;
    - modul cum a fost dirijat si condus zborul in cauza si in ce masura s-a asigurat securitatea acestuia de catre organele de dirijare;
    - date despre conditiile meteorologice;
    - date despre sistemul de comunicatii;
    - date despre sistemul de navigatie aeriana;
    - concluzii in urma prelucrarii datelor preluate de la inregistratoarele de bord;
    - date despre performantele aeronavei;
    - date despre respectarea prevederilor manualului de zbor si a consemnelor de navigabilitate;
    - analizeaza filmul inregistrarilor de bord ale aeronavei si benzile inregistratoare a convorbirilor;
    - datele despre traiectoria finala;
    - datele despre derularea zborului;
    - functionarea mijloacelor terestre de protectie a navigatiei aeriene si de telecomunicatii.
    Subcomisia de zbor va intocmi raportul sau bazat pe investigarea elementelor de mai sus, care va fi parte componenta a dosarului de cercetare.
    VI.2.2. Subcomisia tehnica, pe timpul desfasurarii activitatii sale, supune investigarii, in principal, urmatoarele elemente:
    - datele despre aeronava, motor si instalatiile aferente (resurse, controale periodice, schimbari de agregate etc.);
    - cerceteaza locul accidentului sau incidentului de aviatie civila si cauta piesele detasate de aeronava (se cerceteaza toate piesele si agregatele care pot servi ca dovezi in determinarea cauzei accidentului sau a incidentului respectiv);
    - analizeaza situatia pe teren a partilor componente ale aeronavei si ale motorului;
    - verifica pozitia flapsurilor, franelor aerodinamice, trimerelor, manetelor, robinetelor, intrerupatoarelor si determina influenta posibila a acestora la producerea accidentului sau a incidentului de aviatie civila;
    - cerceteaza aspectul exterior al partilor deteriorate ale aeronavei si ale motorului:
    - partile componente ale aeronavei, intregi si reconstituite;
    - tipurile de rupturi;
    - celula, inclusiv trenul de aterizare si comenzile de zbor;
    - eventualele rupturi la oboseala;
    - eventualele rupturi statice;
    - rezultatele probelor de laborator;
    - elicele;
    - starea de functionare a motorului in momentul produceri accidentului sau a incidentului de aviatie civila;
    - eficacitatea instalatiilor de stins incendii;
    - rezultatele analizei de laborator a unor esantioane de ulei si de combustibil prelevate;
    - sistemele: hidraulice, electrice, de presurizare si climatizare, de protectie contra givrajului;
    - instrumentele de bord, echipamentele de radionavigatie;
    - starea circuitelor de comanda zbor, a pilotului automat, a sistemului antiincendiu si de oxigen;
    - analizeaza filmul inregistratoarelor de bord ale aeronavei si benzile inregistratoare ale convorbirilor;
    - verifica si analizeaza cadranele aparatelor de bord ale caror indicatii, in unele cazuri, raman fixate in pozitia in care se gaseau in momentul impactului aeronavei cu solul;
    - stabileste cantitatea de combustibil, oxigen, ulei, starea sistemelor si a agregatelor, pieselor si comenzilor si a celorlalte instalatii a caror defectiune atrage dupa sine imposibilitatea executarii in siguranta a zborului de catre echipaj;
    - incearca, daca este posibil, functionarea agregatelor si instalatiilor speciale, a motorului etc;
    - verifica daca obiectele (incarcatura) din aeronava au avut influenta asupra produceri accidentului sau a incidentului de aviatie civila;
    - verifica datele referitoare la orele de zbor si reparatiile executate la celula, motor si agregate si stabileste daca la producerea accidentului sau a incidentului de aviatie civila acestea erau in limitele resurselor stabilite prin instructiuni;
    - analizeaza starea si intretinerea aeronavei inainte de zbor;
    - cerceteaza cazurile tipice de defectiuni care s-au produs la tipul respectiv de aeronava si masurile luate (in masura in care exista documentatia necesara).
    In mod obligatoriu, subcomisia tehnica analizeaza si probe de laborator.
    Subcomisia tehnica va intocmi raportul sau bazat pe investigarea elementelor de mai sus, care va fi parte componenta a dosarului de cercetare.
    VI.2.3. Subcomisia administrativa, pe timpul desfasurarii activitatii sale, supune investigari, in principal, urmatoarele elemente:
    - calitatea lucrarilor de salvare;
    - logistica zborului;
    - expertiza toxicologica a echipajului (cadavrelor);
    - consemnarile asupra starii sociologice, fizice si psihice a personalului implicat;
    - respectarea normelor de odihna, hranire si zbor;
    - asigurarea cu aerodromuri de rezerva si de ajutor;
    - lichidarea urmelor la locul accidentului sau al incidentului de aviatie civila;
    - stabilirea pagubelor reale datorate accidentului sau incidentului de aviatie civila;
    - stabilirea implicatiilor legale ale evenimentului;
    - datele despre instalatiile si serviciile de aerodrom.
    Subcomisia adminitrativa va intocmi raportul sau bazat pe investigarea elementelor de mai sus, care va fi parte componenta a dosarului de cercetare.
    VI.2.4. Lucrarile finale de intocmire a documentelor se fac in plenul comisiei de cercetare si cuprind, in principal, urmatoarele activitati:
    a) studierea rapoartelor celor trei subcomisii si incorporarea lor in dosarul de cercetare;
    b) formularea imprejurarilor in care s-a produs accidentul sau incidentul de zbor cercetat, precum si a cauzelor care l-au determinat (cauza poate fi categorisita in functie de rezultatele cercetarii sub forma de "cauza determinanta", "cauza cea mai probabila" sau "cauza neelucidata");
    c) elaborarea raportului final al comisiei de cercetare si incorporarea sa in dosarul de cercetare;
    d) elaborarea si inaintarea, spre aprobare, ministrului transporturilor a recomandarilor referitoare la masurile de prevenire a unor incidente si accidente similare;
    e) analizarea accidentului si a incidentului de aviatie civila la esaloanele si cu persoanele interesate;
    f) raportul final si stabilirea destinatarilor acestuia.
    Pe langa activitatile prevazute mai sus, comisia de cercetare studiaza, analizeaza orice alt aspect al accidentului sau al incidentului de aviatie civila care poate duce la elucidarea cauzelor acestuia. In toate cazurile de accident, comisia de cercetare va cere executarea controlului medical al membrilor echipajului la Institutul de Medicina Aeronautica. Controlul medical este obligatoriu si in cazul incidentelor, pentru membrii echipajului care au suferit traumatisme.
    Comisia de cercetare trebuie sa foloseasca expertize si probe de laborator efectuate de specialisti sau de institutii specializate din tara si/sau din strainatate.

    CAP. 7
    Primele masuri ce se iau de catre conducerea unitatii de care apartin aeronava si echipajul implicat in accidentul sau incidentul de aviatie civila
    Conducerea unitatii detinatoare a aeronavei si a echipajului implicat in accidentul sau incidentul de aviatie civila produs trebuie sa ia urgent urmatoarele masuri:
    - in scopul protejarii probelor si a locului faptei se va folosi o singura cale de acces in zona accidentului sau incidentului, precum si limitarea numarului persoanelor ce patrund in zona, pana la sosirea organelor de cercetare;
    - asigura, prin toate mijloacele, buna cooperare cu personalul civil sau cu cadrele de politie care au ajuns la locul accidentului sau incidentului;
    - asigura transportarea imediata a persoanelor care necesita ingrijiri medicale la cel mai apropiat centru medical;
    - asigura protejarea epavei impotriva riscurilor de incendiu si a unor conditii de amplificare a distrugerilor;
    - raporteaza accidentul sau incidentul inspectorului sef al Inspectoratului aviatiei civile, precum si organelor Procuraturii in maximum 2 ore, comunicand primele detalii referitoare la producerea lui; asigura un sistem de comunicatii permanent intre cei de la locul accidentului sau al incidentului, unitate si Inspectoratul aviatiei civile;
    - verifica si, daca este cazul, ia masurile ce se impun pentru protectia unor eventuale materiale explozive, radioactive etc. care se aflau la bordul aeronavei;
    - asigura paza aeronavei (epavei) si protectia zonei respective cu garda inarmata;
    - conserva toate probele si indiciile referitoare la producerea accidentului sau incidentului prin fotografierea, filmarea, protejarea resturilor epavei etc. Sunt interzise alterarea sau inlaturarea probelor (ramasitelor), schimbarea pozitiei etc. pana la venirea comisiei de cercetare;
    - retine numele si adresele tuturor martorilor a caror depozitie poate fi utila;
    - pregateste raportul cu unele date preliminare referitoare la conditiile in care a fost pregatit, organizat si executat zborul in cauza, precum si mijloacele necesare deplasarii la locul accidentului sau incidentului, ascultarii benzilor magnetice, interpretarii inregistratoarelor de bord etc.

    CAP. 8
    Principii generale privind executarea cercetarii accidentelor si incidentelor de aviatie civila cu aeronave straine pe teritoriul si in spatiul aerian al Romaniei si cu aeronave romanesti in afara granitelor nationale
    VIII.1. In cazul producerii unui accident sau incident de aviatie civila cu aeronave straine pe teritoriul si in spatiul aerian al Romaniei, de regula, se aplica recomandarile cuprinse in anexa nr. 13 la Conventia de la Chicago, completate cu prevederile conventiei bilaterale, daca exista, cu statul proprietar (utilizator) al aeronavei, iar in lipsa acesteia, partile implicate vor conveni asupra modului in care sa se desfasoare cercetarea.
    VIII.2. Statul pe al carui teritoriu s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civila, de regula, va deschide o investigatie asupra imprejurarilor producerii acestuia.
    Acest stat va fi, de asemenea, raspunzator pentru conducerea investigatiei, dar poate delega in totalitate sau in parte aceasta conducere statului unde este inmatriculata aeronava. In orice caz, statul pe la carui teritoriu s-a produs accidentul sau incidentul va folosi orice mijloace pentru a facilita investigatia.
    VIII.3. Cand accidentul sau incidentul de aviatie civila s-a produs pe teritoriul unui stat cu care Romania nu are incheiata conventie bilaterala, statul de inmatriculare a aeronavei se va stradui sa inceapa si sa conduca o investigatie in colaborare cu statul pe al carui teritoriu s-a produs accidentul sau incidentul, iar daca nu se poate asigura colaborarea, va conduce el insusi o investigatie cu informatiile de care dispune.
    VIII.4. Statul roman, prin organele abilitate ale Ministerului Transporturilor, in cazul producerii unui accident sau incident de aviatie civila pe teritoriul Romaniei, va lua urmatoarele masuri:
    - numeste comisia de cercetare;
    - asigura de urgenta ingrijirea medicala a persoanelor cu afectiuni datorate accidentului sau incidentului;
    - asigura pastrarea probelor si indiciilor, a pazei aeronavei (epavei) si a continutului sau pe tot timpul cat va fi necesar pentru inceperea si efectuarea anchetei;
    - asigura protectia impotriva incendiului, a limitarii pagubelor, a distrugerilor si a furturilor;
    - va trimite o notificare, in cel mai scurt timp posibil si pe cele mai adecvate si rapide mijloace disponibile, catre statul de inmatriculare, catre cel care exploateaza aeronava si catre cel care a construit-o. Notificarea va cuprinde:
    - abreviatia de identificare ACCID;
    - tipul, modul, nationalitatea si inmatricularea aeronavei;
    - numele proprietarului, a celui care exploateaza aeronava si a celui care a inchiriat-o, daca este cazul;
    - data si ora (GMT) a accidentului sau incidentului;
    - ultimul punct de decolare si punctul de aterizare prevazut al aeronavei;
    - pozitia aeronavei, cu referinta la cateva puncte geografice de reper usor de identificat, latitudinea si longitudinea;
    - numarul membrilor echipajului si al pasagerilor, precum si numarul mortilor si al celor grav raniti de la bord, cat si cel al altor persoane decedate sau grav ranite ca urmare a accidentului;
    - natura accidentului si gradul de deteriorare a aeronavei, in masura In care se cunoaste;
    - indicatia privind masura in care investigatia va fi condusa de catre statul pe teritoriul caruia s-a produs accidentul sau daca aceasta competenta va fi delegata;
    - caracteristicile fizice ale zonei accidentului;
    - identificarea serviciului care face notificarea (autoritatea de origine).
    La primirea notificarii (conform prevederilor si practicilor recomandate in anexa nr. 13 la Conventia de la Chicago), organele abilitate ale statului de inmatriculare si ale statului care exploateaza aeronava vor furniza, cat de curand posibil, organului care a facut notificarea accidentului sau a incidentului de aviatie civila toate informatiile utile pe care le detin privind aeronava si membrii echipajului de conducere implicati in accidentul sau incidentul respectiv.
    Organul desemnat al fiecarui stat va informa, de asemenea, organul desemnat cu aeronautica civila a statului pe al carui teritoriu s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civila daca intentioneaza sa fie reprezentat la investigatie si, in acest caz, va indica data probabila a sosirii reprezentantului sau acreditat.
    Nu este necesar sa se astepte sosirea unui reprezentant acreditat pentru strangerea si inregistrarea informatiilor.
    VIII.5. Atunci cand un stat este interesat in mod deosebit de un accident sau de un incident de aviatie civila, indiferent de locul acestuia, pentru ca printre morti se gasesc cetateni de-ai sai, se recomanda ca acest stat, la cererea sa, sa fie autorizat de statul care conduce investigatia sa desemneze un expert care sa participe la investigatie pentru a facilita obtinerea unor informatii de baza.
    Se recomanda ca dreptul de a participa la cercetarea al acestui expert sa se limiteze la :
    a) vizitarea locului unde s-a produs accidentul sau incidentul;
    b) accesul liber la toate informatiile utile;
    c) furnizarea asistentei si informatiilor privind identificarea victimelor;
    d) primirea unei copii de pe raportul final.
    VIII.6. In lipsa unei conventii intre Romania si statul implicat, privind cercetarea evenimentelor de aviatie civila, activitatea comisiei de cercetare se poate desfasura in baza urmatoarelor recomandari (daca sunt agreate de ambele parti):
    - comisia de cercetare trebuie sa se compuna din grupe de investigare nationale formate din experti, observatori tehnici si medicali, in functie de necesitatile fiecarei tari implicate;
    - statul proprietar (utilizator) al aeronavei asigura, de regula, nucleul comisiei de cercetare;
    - in functie de intelegerea dintre parti, statul pe al carui teritoriu sau spatiu aerian in care s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civila poate asigura un grup de cercetare ai carui componenti vor fi desemnati ca membri sau observatori ai comisiei de cercetare si/sau sa execute o cercetare separata, conform reglementarilor proprii;
    - statul proprietar (utilizator) al aeronavei implicate in evenimentul aviatic poate sa asigure un grup de cercetare ai carui componenti vor fi desemnati ca membri sau observatori ai comisiei de cercetare si/sau sa execute o cercetare separata, conform reglementarilor proprii;
    - daca aeronava (epava) se gaseste in totalitate sau partial intr-o zona in care statul pe teritoriul caruia s-a produs evenimentul o considera cu acces interzis, acesta va asigura transportul aeronavei (epavei) intr-un loc in care accesul va fi permis;
    - orice conventie incheiata intre statele implicate constituie baza legala a desfasurarii cercetarii accidentului sau incidentului de aviatie civila produs in conditiile prezentului capitol.
    VIII.7. Cercetarea evenimentelor de aviatie produse cu aeronave romanesti in afara granitelor nationale se desfasoara conform prevederilor pct. VIII.2.

    CAP. 9
    Documentele ce se intocmesc in urma cercetarii.
    Modul de intocmire a acestor documente, precum si de tinere a evidentei accidentelor si a incidentelor de aviatie civila
    IX.1. In conformitate cu prevederile legislatiei romane, precum si cu recomandarile cap. 6 al anexei nr. 13 la Conventia de la Chicago, rezultatele cercetarii unui accident sau unui incident de aviatie civila se fac cunoscute prin urmatoarele documente:
    a) raportul preliminar;
    b) raportul final (dosarul de cercetare).
    IX.2. Raportul preliminar are ca scop informarea preliminara si operativa a Ministerului Transporturilor, care a numit comisia de cercetare, asupra primelor indicii referitoare la accidentul sau incidentul de aviatie civila cercetat. In functie de informatiile primite, autoritatea respectiva hotaraste masurile imediate referitoare la continuarea sau oprirea zborului la tipul respectiv de aeronava, activitati legate de pregatirea personalului navigant, tehnic si de asigurare a zborurilor, informarea preliminara a altor institutii sau organisme despre conditiile in care s-a produs evenimentul de zbor.
    Informarea mass media se face de catre organele abilitate ale autoritatii respective (Ministerul Transporturilor).
    IX.3.1. Raportul preliminar are, in principiu, urmatorul continut:
    - data si ora la care s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civila;
    - locul (coordonate, altitudine) unde a avut loc evenimentul;
    - natura zborului (antrenament, transport etc.);
    - aeronava (tip, constructor, inmatriculare);
    - proprietarul sau unitatea exploatatoare a aeronavei;
    - ocupantii aeronavei (echipaj, pasageri) si starea in care au fost gasiti;
    - pagube estimative (la aeronava, incarcatura, terti);
    - rezumatul pe scurt al accidentului sau al incidentului de aviatie civila in baza datelor initiale avute la dispozitie (conditiile in care s-a produs, elemente de pregatire in zbor etc.);
    - eventuale recomandari preliminare in vederea luarii unor masuri urgente pe linie de securitate a zborurilor.
    IX.3.2. Raportul preliminar se intocmeste de catre seful comisiei de cercetare si se inainteaza organului care a numit comisia, intr-un interval de timp de 5-30 de zile calendaristice de la data producerii accidentului sau incidentului de aviatie civila.
    IX.4. Dosarul de cercetare are ca scop prelucrarea si analiza tuturor datelor cunoscute si depistate pe parcursul desfasurarii cercetarii, in vederea formularii cat mai concrete a cauzelor si a conditiilor determinate de producerea accidentului sau a incidentului de aviatie civila, si a elaborarii masurilor de imbunatatire a activitatilor de prevenire a lor si a recomandarilor de securitate a zborului.
    IX.5. Dosarul de cercetare are, in principal, urmatorul continut:
    - raportul final, care este o sinteza a tuturor datelor si informatiilor rezultate pe parcursul desfasurarii cercetarii;
    - materialele anexate la raportul subcomisiilor (fotografii, casete video, documente care atesta organizarea, pregatirea si executarea zborului, pregatirea personalului navigant si nenavigant implicat, buletine meteorologice, analize si probe de laborator, declaratii ale martorilor, expertize etc.).
    IX.6. Dosarul de cercetare se intocmeste in 3 (trei) exemplare, care, dupa aprobarea celui care a numit comisia de cercetare, se vor distribui astfel:
    - exemplarul nr. 1 - la Inspectoratul aviatiei civile;
    - exemplarul nr. 2 - la Parchetul teritorial;
    - exemplarul nr. 3 - la operatorul aerian care s-a inregistrat cu evenimentul respectiv.
    IX.7. Documentele care formeaza dosarul de cercetare se vor semna astfel:
    - raportul final se semneaza de catre presedintele comisiei de cercetare si de catre presedintii celor 3 subcomisii;
    - rapoartele subcomisiilor se semneaza de catre presedintii acestora si de catre toti membrii lor;
    - anexele, indiferent de natura lor, semnate de catre organele sau persoanele care le intocmesc, vor fi certificate in mod obligatoriu de catre presedintele comisiei de cercetare.
    IX.8. Dosarul de cercetare nu are in mod concret un termen de inaintare, el urmand a fi incheiat abia atunci cand se poate trage o concluzie clara asupra cauzei care a condus la producerea accidentului sau a incidentului de aviatie civila respectiv.
    IX.9. Dosarul de cercetare constituie documentul in baza caruia se stabileste modul de recuperare a pagubelor (conform legislatiei in vigoare) si de acordare a unor despagubiri persoanelor implicate in accidentul sau in incidentul de aviatie civila respectiv sau urmasilor legali ai acestora.
    IX.10. Rezumatul raportului final are ca scop prezentarea, pe scurt si concret, a datelor, informatiilor si concluziilor raportului final si se transmite conform prevederilor anexei nr. 13 la Conventia de la Chicago.
    IX.11. Rezumatul raportului final va fi semnat de catre presedintele comisiei de cercetare.
    IX.12. Eliberarea de copii de pe actele existente la dosarul de cercetare, de extrase, precum si furnizarea de orice relatii legate de cazul respectiv, cerute de institutii, organisme, persoane juridice sau fizice, se face numai cu aprobarea inspectorului sef al Inspectoratului aviatiei civile.
    IX.13. Evidenta accidentelor si a incidentelor de aviatie civila se tine intr-un registru care va cuprinde urmatoarele rubrici:
    1. numarul curent;
    2. felul accidentului sau al incidentului de aviatie civila;
    3. data si locul producerii acestora;
    4. tipul aeronavei, inmatricularea, unitatea careia ii apartine sau care o exploateaza;
    5. numele, prenumele si functia membrilor echipajului;
    6. urmari asupra:
    - echipajului;
    - pasagerilor;
    - aeronavei;
    7. descrierea sumara a accidentului sau a incidentului de aviatie civila;
    8. cauzele producerii acestuia;
    9. masurile luate;
   10. documentele incheiate si numarul de inregistrare.

    CAP. 10
    Dispozitii finale
    X.1. Neraportarea ierarhica si la termen a oricarui accident sau incident de aviatie civila sau raportarea eronata a imprejurarilor si cauzelor acestuia, stergerea urmelor, modificarea documentelor sau orice alte acte si fapte referitoare la accidentele si incidentele de aviatie civila se sanctioneaza, potrivit legii, disciplinar, administrativ, civil sau penal, dupa caz.
    X.2. Pe timpul cercetarii, unitatile de aviatie civila sunt obligate sa puna la dispozitia comisiei de cercetare toate informatiile detinute asupra imprejurarilor in care s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civila si sa dea tot concursul pentru desfasurarea in cele mai bune conditii a acestei activitati.
    X.3. In cazul aparitiei unor elemente noi in legatura cu un accident sau incident de aviatie civila, dupa ce a fost incheiat dosarul de cercetare, sau in cazul in care apar dubii sau neclaritati asupra dosarului de cercetare, autoritatea care a numit comisia de cercetare poate sa ordone reanchetarea cazului, numind pentru aceasta o noua comisie de cercetare.

    ANEXA 2

                      TABEL
cu premise si evenimente de aviatie civila care se raporteaza la Inspectoratul aviatiei civile din cadrul Ministerului Transporturilor

    1. Premise, accidente sau incidente de aviatie civila in acceptiunea anexei nr. 1.
    2. Premise privind siguranta aviatiei civile:
    a) zbor neautorizat;
    b) parasirea fara aprobare a serviciului de dirijare;
    c) incendii la obiective ale aviatiei civile;
    d) distrugeri sau avarii cu scoaterea temporara din serviciu:
    - statii de radiolocatie si de dirijare a aeronavelor;
    - autostatii radio de putere mijlocie si mare;
    - instalatii de alimentare cu energie electrica sau de producere a acesteia in caz de avarie.
    3. Evenimente privind securitatea aeronautica (acte ilicite indreptate impotriva aviatiei civile):
    a) deturnarea aeronavei;
    b) sechestrarea aeronavei;
    c) sabotarea aeronavei;
    d) acte de violenta cu arme, dispozitive sau substante care sunt de natura sa provoace raniri grave sau moartea;
    e) sustrageri sau pierderi, sub orice forma, de armament si munitie;
    f) atac cu bomba:
    - la aeronava;
    - asupra facilitatilor aeroportuare;
    - asupra instalatiilor tehnice sau de dirijare;
    g) amenintare cu bomba:
    - reala - cu santaj;
    - falsa - cu intentie.
    4. Intreruperea continuitatii activitatii de aviatie civila:
    a) imposibilitatea efectuarii traficului aerian din motive naturale:
    - calamitati naturale;
    - caderi masive de zapada;
    b) imposibilitatea efectuarii traficului aerian din vina personalului (greve).

    ANEXA 3 a)

                     MODEL
de raport telefonic (telegrafic) pentru premise, accidente sau incidente de aviatie civila
                Nota telefonica nr...... din ..............
    1. Specificarea evenimentului (premisa, accident sau incident).............
...............................................................................
    2. Unitatea de aviatie civila (detinatoare sau care a inchiriat aeronava)
...........................................................................................................................................................
    3. Data si ora producerii evenimentului
    ............................................................
    4. Locul producerii evenimentului
 .............................................................................
    5. Date despre aeronava (aeronave), tipul, modelul, nationalitatea, inmatricularea ...............................................................
..........................................................................................................................................................
    6. Date despre echipaj (numele, prenumele, functia la bord)
...........................................................................................................................................................
    7. Date despre pasageri (daca este cazul)
................................................................................
    8. Descrierea cat mai amanuntit posibil a modului in care s-a produs evenimentul
...........................................................................................................................................................
................................................................................
    9. Evaluarea preliminara a consecintelor (aeronava, echipaj, pasageri)
...........................................................................................................................................................
................................................................................
    10. Masuri imediate intreprinse pentru inlaturarea consecintelor evenimentului
...........................................................................................................................................................
    11. Organele de constatare si de cercetare care au intervenit la fata locului (politie, procuratura etc.)
................................................................................
    12. Semneaza (numele, prenumele, functia)
................................................................................
    13. Primit la (data/ora)
..............................................................................
    de catre (numele, prenumele, functia) ...................................

    ANEXA 3 b)


                MODEL
de raport telefonic (telegrafic) pentru evenimente privind siguranta aviatiei civile si pentru intreruperea activitatii de aviatie civila
         Nota telefonica nr. ............. din ...............

    1. Unitate de aviatie civila
...............................................................................
...............................................................................
    2. Data si ora producerii evenimentului
...............................................................................
    3. Locul producerii evenimentului
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
    4. Descrierea cat mai amanuntit posibil a modului in care s-a produs evenimentul
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
    5. Evaluarea preliminara a consecintelor evenimentului
............................................................................... ...............................................................................
..............................................................................
    6. Aprecieri preliminare privind cauzele care au provocat evenimentul si persoanele implicate
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
    7. Masuri imediate intreprinse pentru inlaturarea consecintelor evenimentului
...............................................................................
...............................................................................
    8. Organele de constatare si de cercetare care au intervenit la fata locului (politie, procuratura etc.)
................................................................................
    9. Semneaza (numele, prenumele, functia)
...............................................................................
    10. Primit la (data/ora)
...............................................................................
    de catre (numele, prenumele, functia) .....................................

    ANEXA 3 c)

                MODEL
de raport telefonic (telegrafic) pentru acte de interventie ilicita
    1. Unitatea de aviatie sau operatorul aerian care transmite nota telefonica
...........................................................................................................................................................
    2. Natura actului ilicit
...............................................................................
    3. Data si ora producerii evenimentului
................................................................................
    4. Locul producerii evenimentului
...........................................................................................................................................................
    5. Date despre obiectivul supus actului ilicit (aeronava, aeroport, instalatii aeroportuare etc.)
...............................................................................
...............................................................................
    6. Descrierea cat mai amanuntit posibil a modului in care s-a produs evenimentul
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
    7. Evaluarea preliminara a consecintelor
...........................................................................................................................................................
    8. Masuri imediate intreprinse pentru inlaturarea consecintelor evenimentului
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
    9. Organele de constatare si de cercetare care au intervenit la fata locului
................................................................................
    10. Semneaza (numele, prenumele, functia)
................................................................................
    11. Primit la (data/ora)
................................................................................
    de catre (numele, prenumele, functia)
...............................................................................




SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 305/1995

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 305 din 1995
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 305/1995
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu