ORDIN
Nr. 305 din 1 august 1995
pentru aprobarea Instructiunilor privind cercetarea accidentelor si a
incidentelor de aviatie civila
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 234 din 11 octombrie 1995

In baza prevederilor anexei nr. 13 la Conventia de la Chicago privind
aviatia civila internationala si a Manualului de investigatii tehnice asupra
accidentelor de aviatie (Doc. 6.920) al Organizatiei Aviatiei Civile Internationale,
In temeiul Hotararii Guvernului nr. 452 din 29 iulie 1994 privind
organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, modificata prin
Hotararea Guvernului nr. 865 din 2 decembrie 1994,
ministrul transporturilor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Instructiunile privind cercetarea accidentelor si a incidentelor
de aviatie civila, anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Incepand cu data prezentului ordin, regiile autonome, institutiile publice
si societatile comerciale, indiferent de forma juridica si de natura
capitalului social, care au obiect de activitate specific aviatiei civile si
sunt autorizate in acest sens de catre Ministerul Transporturilor, au obligatia
ca in maximum doua ore de la primirea instiintarii cu privire la producerea
unui eveniment de aviatie civila sa raporteze toate informatiile existente in
acel moment la Ministerul Transporturilor - Inspectoratul aviatiei civile.
Art. 3
Inspectoratul aviatiei civile din cadrul Ministerului Transporturilor va
stabili in cel mai scurt timp natura evenimentului (accident sau incident de
aviatie civila) si va prezenta propuneri privind comisia de cercetare (scop,
componenta, competente, logistica, termene), care vor fi aprobate prin ordin al
ministrului transporturilor.
Art. 4
Unitatea inregistrata cu incidentul sau accidentul de aviatie civila are
urmatoarele obligatii:
- punerea la dispozitia comisiilor de cercetare a tuturor informatiilor
existente cu privire la situatia respectiva, documentatia necesara echipajului
aeronavei, precum si altui personal implicat;
- suportarea cheltuielilor de transport, cazare, diurna, comunicatii
telefonice si telegrafice, precum si a celor generate de efectuarea
expertizelor necesare, efectuate de comisiile de cercetare.
Art. 5
Comisiile de cercetare isi vor desfasura activitatea sub conducerea
Inspectoratului aviatiei civile din cadrul Ministerului Transporturilor.
Inspectorul sef al Inspectoratului aviatiei civile din cadrul Ministerului
Transporturilor are obligatia de a-l informa in mod oportun pe secretarul de
stat coordonator si pe ministrul transporturilor asupra stadiului
investigatiilor si de a aviza rapoartele comisiilor de cercetare, purtand
intreaga raspundere pentru activitatea acestora.
Art. 6
Nerespectarea prevederilor art. 1-4, raportarea eronata, stergerea urmelor,
sustragerea, modificarea sau falsificarea documentelor vor fi sanctionate
administrativ sau penal, dupa caz, potrivit legii.
Art. 7
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 8
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin orice dispozitii contrare
isi inceteaza aplicabilitatea.
Art. 9
Ordinul se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Ministrul transporturilor,
Aurel Novac
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
privind cercetarea accidentelor si a incidentelor de aviatie civila
CAP. 1
Nomenclatorul termenilor folositi in normele internationale
I.1. Termenii de mai jos sunt folositi in normele internationale si
practicile recomandate in anexa nr. 13 la Conventia de la Chicago si au
urmatorul inteles:
I.1.1. Accident: un eveniment legat de utilizarea unei aeronave, care se
produce intre momentul in care orice persoana se imbarca la bordul acesteia cu
intentia de a efectua un zbor si momentul cand toate persoanele sunt debarcate
si in cursul caruia:
a) o persoana este ranita grav sau mortal datorita faptului ca se gaseste:
- in / pe aeronava; sau
- in contact direct cu aceasta sau cu un obiect care este fixat in
aeronava; sau
- in contact direct cu o parte oarecare a aeronavei, inclusiv cu partile
detasate din aeronava; sau
- expusa direct suflului reactoarelor.
Se exclud din categoria accidentelor urmatoarele:
- decesul provenit dintr-o cauza naturala;
- ranirea grava sau mortala a oricarei persoane care se afla la bord,
atunci cand rezulta dintr-o tentativa de sinucidere;
- ranirea grava sau mortala provocata de o alta persoana;
- ranirea grava sau mortala care nu rezulta direct din exploatarea la sol
sau in zbor a aeronavei;
- ranirile pasagerilor clandestini care se ascund in afara zonelor care
sunt, in mod normal, disponibile pasagerilor si echipajului;
b) aeronava sufera deteriorari sau o ruptura de structura care:
- altereaza rezistenta structurala, de performanta si de zbor, si care, in
mod normal, ar necesita o reparatie importanta sau inlocuirea elementelor
deteriorate;
c) aeronava a fost distrusa;
d) aeronava a disparut sau este total inaccesibila (o aeronava este
considerata disparuta cand cautarile oficiale s-au incheiat si epava nu a fost
localizata);
e) sunt cumulate faptele prevazute la lit. a), b), c) si d).
Se exclud cazurile cand este vorba de o pana de motor sau de avarierea
motorului atunci cand deteriorarea este limitata la motor sau la accesoriile
sale, sau cand este vorba de deteriorari limitate la elice, la extremitatile
aripii, la antene, pneuri, frane, carenaje sau mici perforatii in invelis.
I.1.2. Aeronava: orice aparat care se poate sustine in atmosfera gratie
reactiilor aerului, altele decat reactiile aerului asupra suprafetei
pamantului.
I.1.3. Cercetarea evenimentului: activitatea concreta de strangere si
analiza a informatiilor, de determinare a cauzelor, emitere a concluziilor si,
pe baza lor, stabilirea unor recomandari de securitate a zborurilor, precum si
formularea unor propuneri de imbunatatire a activitatilor de prevenire a
accidentelor si a incidentelor de aviatie.
I.1.4. Seful comisiei de cercetare: persoana insarcinata, pe baza
competentelor sale, cu responsabilitatea organizarii, conducerii si controlului
unei cercetari.
I.1.5. Cercetator: membru al comisiei de cercetare care participa la
organizarea si executarea investigatiilor pe domeniul de specialitate si se
subordoneaza sefului acesteia.
I.1.6. Activitate legata de executarea unei misiuni de zbor: ansamblul
activitatilor desfasurate in legatura cu exploatarea, utilizarea si deservirea
unei aeronave la sol, pe apa sau in aer, din momentul urcarii primului membru
al echipajului la bordul aeronavei, pe timpul executarii unei misiuni de zbor
planificate, si pana in momentul coborarii din aeronava a ultimului membru al
echipajului la terminarea misiunii de zbor.
I.1.7. Activitate de parasutare: ansamblul activitatilor desfasurate in
legatura cu utilizarea unei parasute din momentul lansarii parasutistului de la
bordul aeronavei si pana in momentul degajarii de parasuta, dupa aterizare sau
amerizare.
Aceasta definitie nu se refera la salturile cu parasuta executate pentru
salvare, in cazuri de forta majora.
I.1.8. Cauza: actiune(i), omisiune(i), eveniment(e), conditie(i) sau orice
combinatie a acestor diverse elemente care duc la producerea unui accident sau
incident.
I.1.9. Consilier: persoana numita de un stat pe baza calificarilor sale, cu
scopul de a ajuta pe reprezentantul sau acreditat la o cercetare.
I.1.10. Constructor: organismul economic (societate comerciala, regie
autonoma, societate pe actiuni etc.) care se ocupa de proiectarea si
constructia de aeronave.
I.1.11. Expert: persoana care are o inalta calificare profesionala in
domeniu (recunoscuta de catre o institutie interna sau externa competenta).
I.1.12. Eveniment: intamplare importanta avand drept cauze actiuni
omenesti, functionarea defectuoasa a tehnicii sau fenomene naturale care aduc
sau sunt susceptibile sa aduca atingere securitatii si sigurantei
transporturilor aeriene civile, au determinat sau au fost susceptibile sa
determine intreruperea transportului aerian, producerea unor pagube materiale,
pierderea de vieti omenesti sau vatamarea integritatii corporale ori a
sanatatii unor persoane.
I.1.13. Incident: un eveniment, altul decat accidentul, asociat cu
utilizarea unei aeronave care afecteaza sau ar putea afecta securitatea
exploatarii acesteia la sol sau in zbor.
I.1.14. Inregistrator de bord: orice tip de aparat care este instalat la
bordul unei aeronave si care stocheaza date privind convorbirile radio si
evolutia aeronavei in vederea facilitarii cercetarii asupra accidentului sau
incidentului.
I.1.15. Operator: persoana, organizatie sau institutie autorizata conform
legislatiei in vigoare.
I.1.16. Premisa: aparitia factorilor (tehnici, de mediu, de pilotaj, de
conducere si dirijare etc.) care ameninta securitatea zborului aeronavei,
pasagerilor si echipajului sau al parasutistilor, obligand echipajul si
personalul de conducere si de dirijare de la sol sa execute actiuni in afara
celor prevazute in procedurile normale de operare pentru rezolvarea situatiei.
I.1.17. Ranire grava: o rana suferita de o persoana in cursul unui accident
si care:
a) daca in primele 7 (sapte) zile de la data la care a suferit ranirea
necesita spitalizare pentru o perioada mai mare de 48 de ore;
b) are ca rezultat o fractura de os, cu exceptia fracturilor simple la
degete sau la nas (daca nu au ca rezultat o modificare a functiei sau o
deformare - de exemplu: deviatie de sept);
c) implica ruperi, sfasieri care sunt cauza unor hemoragii grave, leziuni
ale nervilor, muschilor sau tendoanelor;
d) implica leziunea unui organ intern;
e) implica arsuri de gradul II sau III sau arsuri care afecteaza mai mult
de 5% din suprafata corpului.
In cazul personalului propriu se va proceda conform Legii nr. 5/1965.
I.1.18. Rana mortala: orice rana care atrage dupa sine moartea in
urmatoarele 30 de zile de la data accidentului.
I.1.19. Raport preliminar: comunicare folosita pentru difuzarea prompta a
datelor obtinute in timpul primelor faze ale cercetarii.
I.1.20. Recomandare: concluzia specialistului (constructor, furnizor)
referitoare la accident sau incident.
I.1.21. Reprezentant acreditat: o persoana desemnata de un stat, pe baza
calificarilor sale, pentru a participa la o cercetare condusa de un alt stat.
I.1.22. Masuri pentru prevenire: propunerea formulata de serviciul de
cercetari aeronautice, pe baza informatiilor rezultate din cercetare, in
vederea prevenirii accidentelor si incidentelor.
CAP. 2
Clasificarea accidentelor si a incidentelor de aviatie civila
II.1. Orice fapt care decurge din activitatile legate de executarea unei
activitati de zbor sau de parasutare - definite la pct. I.1.6. si I.1.7. - si
care are ca urmare moartea, vatamarea integritatii corporale sau a sanatatii
uneia sau a mai multor persoane, ori care duce la distrugerea sau degradarea
aeronavei, se numeste, in functie de gravitatea consecintelor, accident sau
incident de aviatie civila.
II. 2. In baza definitiilor cuprinse in cap. I, in functie de urmarile lor,
accidentele si incidentele de aviatie civila sunt clasificate astfel:
II.2.1. Accidente de aviatie civila
II.2.1.1. Avarie - cand s-a produs degradarea aeronavei sau a unor parti
componente ale acesteia, necesitand cheltuieli de reparatie cuprinse intre 10%
din valoarea reala si 60% din valoarea initiala a aeronavei.
II.2.1.2. Rupere - cand s-a produs degradarea sau distrugerea aeronavei,
necesitand cheltuieli de reparatie ce depasesc 60% din valoarea initiala a
acesteia.
II.2.1.3. Accident grav - atunci cand s-a produs:
a) moartea unei (unor) persoane, ce poate fi insotita sau nu de degradarea
aeronavei;
b) ranirea grava a unei (unor) persoane, conform definitiei date la pct.
I.1.15.
II.2.1.4. Catastrofa - cand s-a produs moartea uneia sau mai multor
persoane, insotita de distrugerea aeronavei.
II.2.2. Incidente de aviatie civila
Incidentele de aviatie civila pot avea ca urmare:
a) vatamarea usoara a uneia sau a mai multor persoane, provocandu-se o
incapacitate temporara de munca de cel mult 48 de ore din momentul producerii
incidentului;
b) degradarea unor parti componente ale aeronavei, valoarea cheltuielilor
necesare repararii nedepasind 10% din valoarea reala a aeronavei;
c) cumularea consecintelor prevazute la lit. a) si b).
II.3. Pentru ca moartea, vatamarea integritatii corporale sau a sanatatii
unei (unor) persoane sa fie considerate ca accident trebuie ca respectiva (ele)
persoana (e) sa se afle intr-una dintre situatiile prevazute la pct. I.1.1. sau
ca moartea sau vatamarea corporala sa fie provocata de:
- defectarea aeronavei, a instalatiilor si sistemelor speciale ale acestuia
ori a obiectelor fixate de acestea;
- actiunile incorecte ale echipajului aeronavei sau ale personalului de la
sol cu sarcini de dirijare a zborului ori de servire a aeronavei sau
pasagerilor;
- conditiile meteorologice periculoase aparute pe timpul zborului;
- lipsa unor mijloace corespunzatoare de salvare si supravietuire ce
trebuiau prevazute la bordul aeronavei.
II.4. Moartea, ranirea grava sau vatamarea usoara a uneia sau a mai multor
persoane, precum si distrugerea sau degradarea de aeronave, produse in afara
activitatilor definite la pct. I.1.6 si I.1.7, nu fac obiectul prezentelor
instructiuni.
CAP. 3
Organizarea activitatii de cercetare a accidentelor si incidentelor de
aviatie civila
III.1. Competente privind numirea comisiei de cercetare
Accidentele si incidentele de aviatie civila produse in spatiul aerian si
pe teritoriul Romaniei cu aeronave romanesti si straine si cu aeronave
romanesti in spatiul aerian si pe teritoriul altor state se cerceteaza de catre
o comisie numita pentru fiecare caz in parte.
Comisia se numeste de catre ministrul transporturilor, la propunerea
inspectorului sef al Inspectoratului aviatiei civile.
III.2. Componenta comisiei de cercetare
Comisia de cercetare este compusa din:
- seful comisiei;
- cercetatori si experti, conform prevederilor anexei nr. 13 la Conventia
de la Chicago;
- secretarul comisiei.
III.3. Din comisia de cercetare trebuie sa faca parte un numar suficient de
experti care sa acopere toate domeniile de activitate implicate si care sa
determine cel putin existenta minima a premiselor de elucidare a cauzelor si a
imprejurarilor in care s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civila.
Comisia de cercetare poate fi completata, in cazul in care in timpul
anchetei acest fapt devine necesar, si cu alti specialisti sau experti care nu
au fost numiti initial. Completarea comisiei poate fi facuta de Inspectoratul
aviatiei civile, la propunerea sefului comisiei de cercetare, cu aprobarea
ministrului transporturilor.
III.4. Din comisia de cercetare nu pot face parte persoanele raspunzatoare
sau cele posibil implicate in producerea accidentului sau a incidentului de
aviatie civila, persoanele legate afectiv de membrii echipajului sau de
pasagerii care au fost la bordul aeronavei.
III.5. Comisia de cercetare a accidentului sau a incidentului de aviatie
civila se compune, de regula, din urmatoarele subcomisii:
- subcomisia de zbor;
- subcomisia tehnica;
- subcomisia administrativa.
III.5.1. Subcomisia de zbor va cuprinde specialisti experti in: metodica si
securitatea zborului, probleme de dirijare si navigatie aeriana, mijloace de
transmisiuni si protectie a navigatiei aeriene, asigurarea meteorologica a
zborului, decodificarea si prelucrarea datelor preluate de la inregistratoarele
automate ale parametrilor de la bord si ale convorbirilor radio.
III.5.2. Subcomisia tehnica va cuprinde specialisti si experti in:
aerodinamica, celula si instalatii de forta, electromecanic si automatizari de
bord, instalatii si aparatura radioelectronica de bord, mijloace de salvare
etc.
III.5.3. Subcomisia administrativa va cuprinde specialisti in probleme de:
cautare-salvare, logistica, medicina, sociologie si psihologie aeronautica,
finante-contabilitate, precum si un jurist.
III.6. In comisia de cercetare pot fi solicitati si specialisti din partea
institutiilor de proiectare si constructie de aeronave.
Comisia de cercetare poate avea in componenta sa, dupa caz, specialisti sau
experti de la institutiile de cercetare-proiectare, institutiile de invatamant
superior sau de la agenti economici - constructori sau reparatori de tehnica de
aviatie.
CAP. 4
Scopul cercetarii accidentelor si a incidentelor de aviatie civila
IV.1. Obiectivul principal al cercetarii unui accident sau incident de
aviatie civila il constituie stabilirea:
- cauzelor si imprejurarilor care au favorizat si au determinat producerea
accidentului sau a incidentului de aviatie civila;
- faptelor, conditiilor si circumstantelor in legatura cu moartea, ranirea,
supravietuirea persoanelor de la bordul aeronavei in cauza, precum si cu
comportamentul si rezistenta aeronavei supuse evenimentului de zbor;
- recomandarilor si masurilor ce se impun pentru prevenirea producerii unor
cazuri similare.
IV.2. Comisia de cercetare este singurul organ tehnic de specialitate
autorizat pentru desfasurarea cercetarii, fiind neutra din toate punctele de
vedere fata de organele implicate direct sau indirect in evenimentul de aviatie
civila cercetat. Aceasta colaboreaza cu alte organe abilitate prin lege, care
intreprind la randul lor cercetari in vederea stabilirii responsabilitatilor,
insa desfasoara lucrari si incheie documente separate.
IV.3. Cercetarile care se fac de catre comisia de cercetare nu urmaresc
stabilirea responsabilitatilor si vinovatiilor si nici aplicarea sanctiunilor,
sarcini ce revin altor organe abilitate in acest sens prin lege.
IV.4. Comisia de cercetare nu trebuie sa fie influentata in ceea ce
priveste caracterul, modul de desfasurare si durata lucrarilor sau formularea
concluziilor si a propunerilor sale.
Pentru atingerea obiectivului final, comisia de cercetare, la nivelul sau,
trebuie sa se comporte fata de persoanele cercetate astfel incat acestea sa nu
caute sa ascunda adevarul de teama unor acuzatii ce li se pot aduce fata de
accidentul sau incidentul de aviatie civila produs.
IV.5. Pentru evitarea limitarii cauzalitatii producerii unui eveniment de
zbor numai in sfera sistemului de exploatare la sol si in zbor, comisia de
cercetare are capacitatea de a-si extinde investigatiile, in limitele
obiectivului cercetat, si in alte sisteme definite de factorii economici, de
conducere, proiectare si fabricatie, educatie etc.
In cazul in care comisia de cercetare nu poate stabili cu certitudine cauza
determinanta a accidentului sau a incidentului de aviatie civila sau cand
probele materiale sunt inexistente, neputandu-se obtine minimul de informatii
necesare elaborarii uneia sau mai multor ipoteze ce pot fi cel putin partial
probate, comisia de cercetare poate propune, spre aprobare, organismului care a
numit-o una dintre formularile: "cauza determinanta", "cauza cea
mai probabila" sau "cauza neelucidata".
In urma uneia dintre formulari, comisia de cercetare isi poate incheia
activitatea referitoare la accidentul sau incidentul respectiv.
CAP. 5
Atributiile comisiei de cercetare
V.1. Seful comisiei de cercetare poarta intreaga raspundere pentru
desfasurarea in mod obiectiv, complet si nepartinitor, a cercetarilor, pentru
stabilirea corecta a cauzelor reale ale producerii evenimentului si are
urmatoarele atributii:
- stabileste componenta subcomisiilor de zbor, tehnica, administrativa si
sefii acestora;
- propune ministrului transporturilor oprirea activitatii de zbor la
aeronavele de acelasi tip (cu aeronava cercetata) pe o perioada determinata si
elaboreaza recomandarile de prevenire a altor evenimente din cauze similare;
- solicita, daca este cazul, completarea comisiei de cercetare si cu alti
specialisti;
- intocmeste, pe baza primelor cercetari, raportul preliminar asupra
accidentului sau incidentului de aviatie civila produs si-l inainteaza
inspectorului sef al Inspectoratului aviatiei civile;
- solicita rapoarte si informatii intermediare de la sefii subcomisiilor
sau de la membrii acestora;
- in conditii speciale, poate solicita colaborarea cu specialisti ai altor
organe pentru bunul mers al cercetarii;
- ia masuri pentru pastrarea, in deplina siguranta, a documentatiei
referitoare la eveniment;
- hotaraste modul prin care sunt pusi la dispozitia membrilor comisiei de
cercetare martorii, precum si programul acestora, locul unde pot fi gasiti,
persoanele cu care acestia pot lua legatura pe timpul cercetarii si timpul cat
acestia sunt la dispozitia comisiei;
- verifica autenticitatea documentelor si a materialelor referitoare la
eveniment;
- convoaca, ori de cate ori este nevoie, intreaga comisie de cercetare
pentru a lucra sau a lua unele hotarari in plen;
- intocmeste, impreuna cu membrii comisiei de cercetare, raportul final al
cercetarii, precum si rezultatul acesteia, din care se va trimite cate un
exemplar spre informare organelor interesate.
V.2. Sefii subcomisiilor si membrii acestora sunt obligati sa dea dovada de
profesionalism, obiectivitate, disciplina si au urmatoarele atributii:
- sa respecte programul de lucru al comisiei de cercetare si al subcomisiei
de specialitate din care fac parte;
- sa se documenteze asupra informatiilor initiale referitoare la modul de
organizare, pregatire si executare a misiunii de zbor cu aeronava cu care s-a
produs accidentul sau incidentul de aviatie civila;
- sa pastreze confidentialitatea cercetarilor si sa manipuleze, in limita
reglementarilor, documentele si materialele referitoare la eveniment;
- sa solicite operatorului si detinatorului aeronavei punerea la dispozitie
a tuturor datelor despre eveniment, imprejurarile producerii acestuia,
persoanele implicate, tehnica si materialele utilizate pe timpul activitatii de
zbor si sa verifice autenticitatea si obiectivitatea lor;
- sa solicite completarea subcomisiilor cu alti specialisti neprevazuti
initial, daca in timpul cercetarii apar ca necesari;
- sa faca propuneri pentru bunul mers al cercetarii;
- sa participe la ascultarea martorilor si sa solicite ca acestia sa le fie
pusi la dispozitie ori de cate ori este nevoie pentru elucidarea anumitor
aspecte aparute pe parcursul cercetarii;
- sa participe, in functie de specialitatea pe care o detin, la expertizele
ce se executa asupra diferitelor componente ale aeronavei implicate in
eveniment, la probele, stimularile sau reconstituirile ce se fac in sprijinul
elucidarii cauzelor care au contribuit la producerea accidentului sau a incidentului
de aviatie civila cercetat;
- sa participe la ascultarea tuturor materialelor inregistrate, la
interpretarea datelor extrase de pe materialele de control obiectiv etc.;
- sa solicite, sa studieze si sa compare date si materiale referitoare la
accidente si incidente asemanatoare, produse anterior, precum si la
antecedentele personalului implicat.
CAP. 6
Metodica de cercetare a accidentelor si a incidentelor de aviatie civila
VI.1. Comisia de cercetare urmeaza, de regula, urmatoarea procedura de
lucru:
a) la primirea ordinului de cercetare, seful comisiei de cercetare
intruneste pe membrii acesteia, le aduce la cunostinta ordinul de constituire,
componenta initiala a comisiei si impartirea acesteia pe grupe de lucru, natura
cercetarii, primele date cunoscute asupra imprejurarilor in care s-a produs
accidentul sau incidentul de aviatie civila si urmarile acestuia;
b) numarul si componenta grupelor de lucru, pe specialitati, se stabilesc
de catre seful comisiei de cercetare in urma primelor informatii detinute
asupra accidentului sau a incidentului de aviatie civila. Aceste grupe de lucru
pot fi pentru:
- zbor si navigatie;
- meteorologie, dirijarea circulatiei aeriene;
- strangerea declaratiilor;
- descifrarea inregistrarilor facute la sol si la bord;
- motor, celula, instalatii, aparatura, agregate si sisteme;
- medicina aeronautica si factori umani;
- analiza functionarii sistemului de cautare si de salvare;
c) deplasarea la locul accidentului sau al incidentului de aviatie civila
se va face in cel mai scurt timp, de catre intreaga comisie de cercetare,
potrivit dispozitiilor organizatorice ale sefului acesteia;
d) la locul accidentului sau al incidentului de aviatie civila, dupa o
prima orientare, seful comisiei de cercetare indica sarcinile de indeplinit de
catre grupele de lucru. La nevoie, numarul si componenta grupelor de lucru
stabilite initial vor putea fi modificate;
e) seful comisiei de cercetare stabileste planul de lucru al acesteia care,
actionand pe grupe, trebuie sa se intruneasca la scurte intervale de timp
pentru a examina stadiul lucrarilor si a se informa reciproc asupra
constatarilor. Seful comisiei de cercetare trebuie sa vegheze sa nu se acorde o
importanta excesiva unui aspect izolat al accidentului sau incidentului de
aviatie civila, in detrimentul celorlalte aspecte si ca fiecare constatare de
baza sa fie verificata prin mai multe metode si, daca este posibil, de catre
mai multe grupe de lucru;
f) seful comisiei de cercetare trebuie sa ia masuri pentru sigilarea si
ridicarea benzilor magnetice de imprimare a convorbirilor dintre organele de
trafic si dintre acestea si echipajul aeronavei, a registratoarelor de bord,
precum si pentru ridicarea buletinelor de analiza a sangelui celor implicati.
Interpretarea convorbirilor inregistrate pe benzile magnetice se va face numai
in prezenta sefului comisiei de cercetare (sau a unui alt membru al acesteia
desemnat) care va certifica exactitatea interpretarii;
g) cercetarea preliminara de catre intreaga comisie de cercetare (sau dupa
caz, la aprecierea sefului acesteia, de catre o parte a ei) a locului unde a
avut loc accidentul sau incidentul de aviatie civila, in scopul depistarii
probelor de la fata locului, care vor sta la baza lucrarilor pe subcomisii si a
luarii masurilor cat mai rapide de evacuare a cadavrelor. Exceptie fac cazurile
cand ridicarea cadavrelor apare ca necesara pentru salvarea de vieti omenesti,
evacuarea ranitilor, conservarea probelor necesare cercetarii, localizarea si
stingerea incendiilor, prevenirea exploziilor, deblocarea cailor de circulatie
publica si pastrarea sau restabilirea ordinii si securitatii publice. In astfel
de cazuri, schimbarea locului se va face in prezenta si cu incuviintarea procurorului,
cu toata precautia, in vederea conservarii probelor, luandu-se, totodata,
masurile necesare (foto, schite, demarcari, acoperiri etc.) pentru a se putea
reconstitui in cadrul cercetari starea initiala in care se gasea aeronava,
urmele lasate, incarcatura sau corpurile celor decedati;
h) in functie de datele concrete avute la dispozitie pentru desfasurarea in
continuare a cercetarii, seful comisiei de cercetare poate aprecia daca vor fi
indepartate sau vor ramane in continuare la dispozitia subcomisiilor aeronava
(epava), precum si celelalte urme datorate evenimentului produs. In cazul in
care aceste elemente raman in continuare la dispozitia subcomisiilor, locul va
fi asigurat cu paza inarmata pana la indepartarea totala a lor, dar numai dupa
indeplinirea prevederilor lit. n) a acestui punct;
i) asculta raportul directorului (sefului) unitatii care a luat primele
masuri inainte de sosirea comisiei de cercetare si rapoartele membrilor
echipajului (daca este posibil) asupra misiunii si celor petrecute la bord si
la sol, legate de producerea accidentului sau incidentului de aviatie civila;
j) audierea preliminara a supravietuitorilor si a martorilor oculari;
k) stabilirea preliminara (daca este posibil) a evolutiilor finale ale
aeronavei;
l) stabilirea preliminara a elementelor zborului de la decolare pana la
momentul producerii accidentului sau incidentului de aviatie civila, pe baza
datelor de conducere a zborului, a documentelor de pregatire, organizare si
executare a zborului, existente;
m) stabilirea preliminara (daca la acel moment existau elementele necesare)
a modului de actiune a echipajului;
n) efectuarea primelor investigatii tehnice la fata locului, care, in
principal, se vor baza pe executarea urmatoarelor operatiuni:
- elaborarea datelor asupra locului unde s-a produs accidentul sau
incidentul de aviatie civila (coordonatele si altitudinea locului, trasate,
eventual, pe o harta la scara mare, topografia sa etc.);
- executarea de fotografii aeriene/terestre si inregistrari video la locul
accidentului sau incidentului de aviatie civila, care sa cuprinda imagini ale
urmelor si amprentelor pe sol si imagini de detaliu asupra instrumentelor de
bord, pozitiei comenzilor in postul de pilotaj, pozitiei robinetelor de
carburant, pozitiei verinelor hidraulice, pozitiei diverselor comutatoare,
rupturilor sau deformatiilor suspecte, grupului motor si pozitiei levierelor de
comanda, scaunelor si centurilor de siguranta;
- realizarea schemelor de imprastiere a aeronavei si a amprentelor de pe
sol, de evidentiere a elementelor de zbor, (unghiuri, viteze, directie de zbor
etc.);
- ruperea si, eventual, recuperarea epavei (cand accidentul sau incidentul
de aviatie civila s-a produs intr-un loc greu accesibil).
VI.2. Lucrarile de rutina pe subcomisii cuprind, in principal, urmatoarele
activitati:
VI.2.1. Subcomisia de zbor, pe timpul desfasurarii activitatii sale, supune
cercetarii, in principal, urmatoarele elemente:
- datele despre echipaj (se refera si la antecedente);
- misiunea de zbor data echipajului;
- nivelul de pregatire a echipajului si daca misiunea incredintata a
corespuns acestui nivel de pregatire;
- respectarea metodicii de pregatire a echipajului, intreruperile de zbor
al acestuia in ultimele 6 luni si natura acestor intreruperi;
- controalele executate asupra pregatirii teoretice si practice a
echipajului, datele si rezultatele acestora;
- modul de pregatire al misiunii si controlul executat asupra acestei
pregatiri;
- modul de incarcarea a aeronavei, respectarea centrajului, fixarea
incarcaturii, respectarea greutatii maxime admise, precum si a altor reguli
stabilite in executarea transportului de persoane si materiale;
- respectarea baremului maxim de ore de zbor (lansari) admise echipajului,
zilnic, lunare si anuale;
- modul cum a fost dirijat si condus zborul in cauza si in ce masura s-a
asigurat securitatea acestuia de catre organele de dirijare;
- date despre conditiile meteorologice;
- date despre sistemul de comunicatii;
- date despre sistemul de navigatie aeriana;
- concluzii in urma prelucrarii datelor preluate de la inregistratoarele de
bord;
- date despre performantele aeronavei;
- date despre respectarea prevederilor manualului de zbor si a consemnelor
de navigabilitate;
- analizeaza filmul inregistrarilor de bord ale aeronavei si benzile
inregistratoare a convorbirilor;
- datele despre traiectoria finala;
- datele despre derularea zborului;
- functionarea mijloacelor terestre de protectie a navigatiei aeriene si de
telecomunicatii.
Subcomisia de zbor va intocmi raportul sau bazat pe investigarea
elementelor de mai sus, care va fi parte componenta a dosarului de cercetare.
VI.2.2. Subcomisia tehnica, pe timpul desfasurarii activitatii sale, supune
investigarii, in principal, urmatoarele elemente:
- datele despre aeronava, motor si instalatiile aferente (resurse,
controale periodice, schimbari de agregate etc.);
- cerceteaza locul accidentului sau incidentului de aviatie civila si cauta
piesele detasate de aeronava (se cerceteaza toate piesele si agregatele care
pot servi ca dovezi in determinarea cauzei accidentului sau a incidentului
respectiv);
- analizeaza situatia pe teren a partilor componente ale aeronavei si ale
motorului;
- verifica pozitia flapsurilor, franelor aerodinamice, trimerelor,
manetelor, robinetelor, intrerupatoarelor si determina influenta posibila a
acestora la producerea accidentului sau a incidentului de aviatie civila;
- cerceteaza aspectul exterior al partilor deteriorate ale aeronavei si ale
motorului:
- partile componente ale aeronavei, intregi si reconstituite;
- tipurile de rupturi;
- celula, inclusiv trenul de aterizare si comenzile de zbor;
- eventualele rupturi la oboseala;
- eventualele rupturi statice;
- rezultatele probelor de laborator;
- elicele;
- starea de functionare a motorului in momentul produceri accidentului sau
a incidentului de aviatie civila;
- eficacitatea instalatiilor de stins incendii;
- rezultatele analizei de laborator a unor esantioane de ulei si de
combustibil prelevate;
- sistemele: hidraulice, electrice, de presurizare si climatizare, de
protectie contra givrajului;
- instrumentele de bord, echipamentele de radionavigatie;
- starea circuitelor de comanda zbor, a pilotului automat, a sistemului
antiincendiu si de oxigen;
- analizeaza filmul inregistratoarelor de bord ale aeronavei si benzile
inregistratoare ale convorbirilor;
- verifica si analizeaza cadranele aparatelor de bord ale caror indicatii,
in unele cazuri, raman fixate in pozitia in care se gaseau in momentul
impactului aeronavei cu solul;
- stabileste cantitatea de combustibil, oxigen, ulei, starea sistemelor si a
agregatelor, pieselor si comenzilor si a celorlalte instalatii a caror
defectiune atrage dupa sine imposibilitatea executarii in siguranta a zborului
de catre echipaj;
- incearca, daca este posibil, functionarea agregatelor si instalatiilor
speciale, a motorului etc;
- verifica daca obiectele (incarcatura) din aeronava au avut influenta
asupra produceri accidentului sau a incidentului de aviatie civila;
- verifica datele referitoare la orele de zbor si reparatiile executate la
celula, motor si agregate si stabileste daca la producerea accidentului sau a
incidentului de aviatie civila acestea erau in limitele resurselor stabilite
prin instructiuni;
- analizeaza starea si intretinerea aeronavei inainte de zbor;
- cerceteaza cazurile tipice de defectiuni care s-au produs la tipul
respectiv de aeronava si masurile luate (in masura in care exista documentatia
necesara).
In mod obligatoriu, subcomisia tehnica analizeaza si probe de laborator.
Subcomisia tehnica va intocmi raportul sau bazat pe investigarea
elementelor de mai sus, care va fi parte componenta a dosarului de cercetare.
VI.2.3. Subcomisia administrativa, pe timpul desfasurarii activitatii sale,
supune investigari, in principal, urmatoarele elemente:
- calitatea lucrarilor de salvare;
- logistica zborului;
- expertiza toxicologica a echipajului (cadavrelor);
- consemnarile asupra starii sociologice, fizice si psihice a personalului
implicat;
- respectarea normelor de odihna, hranire si zbor;
- asigurarea cu aerodromuri de rezerva si de ajutor;
- lichidarea urmelor la locul accidentului sau al incidentului de aviatie
civila;
- stabilirea pagubelor reale datorate accidentului sau incidentului de
aviatie civila;
- stabilirea implicatiilor legale ale evenimentului;
- datele despre instalatiile si serviciile de aerodrom.
Subcomisia adminitrativa va intocmi raportul sau bazat pe investigarea
elementelor de mai sus, care va fi parte componenta a dosarului de cercetare.
VI.2.4. Lucrarile finale de intocmire a documentelor se fac in plenul
comisiei de cercetare si cuprind, in principal, urmatoarele activitati:
a) studierea rapoartelor celor trei subcomisii si incorporarea lor in
dosarul de cercetare;
b) formularea imprejurarilor in care s-a produs accidentul sau incidentul
de zbor cercetat, precum si a cauzelor care l-au determinat (cauza poate fi
categorisita in functie de rezultatele cercetarii sub forma de "cauza
determinanta", "cauza cea mai probabila" sau "cauza
neelucidata");
c) elaborarea raportului final al comisiei de cercetare si incorporarea sa
in dosarul de cercetare;
d) elaborarea si inaintarea, spre aprobare, ministrului transporturilor a
recomandarilor referitoare la masurile de prevenire a unor incidente si
accidente similare;
e) analizarea accidentului si a incidentului de aviatie civila la
esaloanele si cu persoanele interesate;
f) raportul final si stabilirea destinatarilor acestuia.
Pe langa activitatile prevazute mai sus, comisia de cercetare studiaza,
analizeaza orice alt aspect al accidentului sau al incidentului de aviatie
civila care poate duce la elucidarea cauzelor acestuia. In toate cazurile de
accident, comisia de cercetare va cere executarea controlului medical al
membrilor echipajului la Institutul de Medicina Aeronautica. Controlul medical
este obligatoriu si in cazul incidentelor, pentru membrii echipajului care au
suferit traumatisme.
Comisia de cercetare trebuie sa foloseasca expertize si probe de laborator
efectuate de specialisti sau de institutii specializate din tara si/sau din
strainatate.
CAP. 7
Primele masuri ce se iau de catre conducerea unitatii de care apartin
aeronava si echipajul implicat in accidentul sau incidentul de aviatie civila
Conducerea unitatii detinatoare a aeronavei si a echipajului implicat in
accidentul sau incidentul de aviatie civila produs trebuie sa ia urgent
urmatoarele masuri:
- in scopul protejarii probelor si a locului faptei se va folosi o singura
cale de acces in zona accidentului sau incidentului, precum si limitarea
numarului persoanelor ce patrund in zona, pana la sosirea organelor de
cercetare;
- asigura, prin toate mijloacele, buna cooperare cu personalul civil sau cu
cadrele de politie care au ajuns la locul accidentului sau incidentului;
- asigura transportarea imediata a persoanelor care necesita ingrijiri
medicale la cel mai apropiat centru medical;
- asigura protejarea epavei impotriva riscurilor de incendiu si a unor
conditii de amplificare a distrugerilor;
- raporteaza accidentul sau incidentul inspectorului sef al Inspectoratului
aviatiei civile, precum si organelor Procuraturii in maximum 2 ore, comunicand
primele detalii referitoare la producerea lui; asigura un sistem de comunicatii
permanent intre cei de la locul accidentului sau al incidentului, unitate si
Inspectoratul aviatiei civile;
- verifica si, daca este cazul, ia masurile ce se impun pentru protectia
unor eventuale materiale explozive, radioactive etc. care se aflau la bordul
aeronavei;
- asigura paza aeronavei (epavei) si protectia zonei respective cu garda
inarmata;
- conserva toate probele si indiciile referitoare la producerea
accidentului sau incidentului prin fotografierea, filmarea, protejarea
resturilor epavei etc. Sunt interzise alterarea sau inlaturarea probelor
(ramasitelor), schimbarea pozitiei etc. pana la venirea comisiei de cercetare;
- retine numele si adresele tuturor martorilor a caror depozitie poate fi
utila;
- pregateste raportul cu unele date preliminare referitoare la conditiile
in care a fost pregatit, organizat si executat zborul in cauza, precum si
mijloacele necesare deplasarii la locul accidentului sau incidentului,
ascultarii benzilor magnetice, interpretarii inregistratoarelor de bord etc.
CAP. 8
Principii generale privind executarea cercetarii accidentelor si
incidentelor de aviatie civila cu aeronave straine pe teritoriul si in spatiul
aerian al Romaniei si cu aeronave romanesti in afara granitelor nationale
VIII.1. In cazul producerii unui accident sau incident de aviatie civila cu
aeronave straine pe teritoriul si in spatiul aerian al Romaniei, de regula, se
aplica recomandarile cuprinse in anexa nr. 13 la Conventia de la Chicago,
completate cu prevederile conventiei bilaterale, daca exista, cu statul
proprietar (utilizator) al aeronavei, iar in lipsa acesteia, partile implicate
vor conveni asupra modului in care sa se desfasoare cercetarea.
VIII.2. Statul pe al carui teritoriu s-a produs accidentul sau incidentul
de aviatie civila, de regula, va deschide o investigatie asupra imprejurarilor
producerii acestuia.
Acest stat va fi, de asemenea, raspunzator pentru conducerea investigatiei,
dar poate delega in totalitate sau in parte aceasta conducere statului unde
este inmatriculata aeronava. In orice caz, statul pe la carui teritoriu s-a
produs accidentul sau incidentul va folosi orice mijloace pentru a facilita
investigatia.
VIII.3. Cand accidentul sau incidentul de aviatie civila s-a produs pe
teritoriul unui stat cu care Romania nu are incheiata conventie bilaterala,
statul de inmatriculare a aeronavei se va stradui sa inceapa si sa conduca o
investigatie in colaborare cu statul pe al carui teritoriu s-a produs
accidentul sau incidentul, iar daca nu se poate asigura colaborarea, va conduce
el insusi o investigatie cu informatiile de care dispune.
VIII.4. Statul roman, prin organele abilitate ale Ministerului
Transporturilor, in cazul producerii unui accident sau incident de aviatie
civila pe teritoriul Romaniei, va lua urmatoarele masuri:
- numeste comisia de cercetare;
- asigura de urgenta ingrijirea medicala a persoanelor cu afectiuni
datorate accidentului sau incidentului;
- asigura pastrarea probelor si indiciilor, a pazei aeronavei (epavei) si a
continutului sau pe tot timpul cat va fi necesar pentru inceperea si efectuarea
anchetei;
- asigura protectia impotriva incendiului, a limitarii pagubelor, a
distrugerilor si a furturilor;
- va trimite o notificare, in cel mai scurt timp posibil si pe cele mai
adecvate si rapide mijloace disponibile, catre statul de inmatriculare, catre
cel care exploateaza aeronava si catre cel care a construit-o. Notificarea va
cuprinde:
- abreviatia de identificare ACCID;
- tipul, modul, nationalitatea si inmatricularea aeronavei;
- numele proprietarului, a celui care exploateaza aeronava si a celui care
a inchiriat-o, daca este cazul;
- data si ora (GMT) a accidentului sau incidentului;
- ultimul punct de decolare si punctul de aterizare prevazut al aeronavei;
- pozitia aeronavei, cu referinta la cateva puncte geografice de reper usor
de identificat, latitudinea si longitudinea;
- numarul membrilor echipajului si al pasagerilor, precum si numarul
mortilor si al celor grav raniti de la bord, cat si cel al altor persoane
decedate sau grav ranite ca urmare a accidentului;
- natura accidentului si gradul de deteriorare a aeronavei, in masura In
care se cunoaste;
- indicatia privind masura in care investigatia va fi condusa de catre
statul pe teritoriul caruia s-a produs accidentul sau daca aceasta competenta
va fi delegata;
- caracteristicile fizice ale zonei accidentului;
- identificarea serviciului care face notificarea (autoritatea de origine).
La primirea notificarii (conform prevederilor si practicilor recomandate in
anexa nr. 13 la Conventia de la Chicago), organele abilitate ale statului de
inmatriculare si ale statului care exploateaza aeronava vor furniza, cat de
curand posibil, organului care a facut notificarea accidentului sau a
incidentului de aviatie civila toate informatiile utile pe care le detin
privind aeronava si membrii echipajului de conducere implicati in accidentul
sau incidentul respectiv.
Organul desemnat al fiecarui stat va informa, de asemenea, organul desemnat
cu aeronautica civila a statului pe al carui teritoriu s-a produs accidentul
sau incidentul de aviatie civila daca intentioneaza sa fie reprezentat la
investigatie si, in acest caz, va indica data probabila a sosirii
reprezentantului sau acreditat.
Nu este necesar sa se astepte sosirea unui reprezentant acreditat pentru
strangerea si inregistrarea informatiilor.
VIII.5. Atunci cand un stat este interesat in mod deosebit de un accident
sau de un incident de aviatie civila, indiferent de locul acestuia, pentru ca
printre morti se gasesc cetateni de-ai sai, se recomanda ca acest stat, la
cererea sa, sa fie autorizat de statul care conduce investigatia sa desemneze
un expert care sa participe la investigatie pentru a facilita obtinerea unor
informatii de baza.
Se recomanda ca dreptul de a participa la cercetarea al acestui expert sa
se limiteze la :
a) vizitarea locului unde s-a produs accidentul sau incidentul;
b) accesul liber la toate informatiile utile;
c) furnizarea asistentei si informatiilor privind identificarea victimelor;
d) primirea unei copii de pe raportul final.
VIII.6. In lipsa unei conventii intre Romania si statul implicat, privind
cercetarea evenimentelor de aviatie civila, activitatea comisiei de cercetare
se poate desfasura in baza urmatoarelor recomandari (daca sunt agreate de
ambele parti):
- comisia de cercetare trebuie sa se compuna din grupe de investigare
nationale formate din experti, observatori tehnici si medicali, in functie de
necesitatile fiecarei tari implicate;
- statul proprietar (utilizator) al aeronavei asigura, de regula, nucleul
comisiei de cercetare;
- in functie de intelegerea dintre parti, statul pe al carui teritoriu sau
spatiu aerian in care s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civila
poate asigura un grup de cercetare ai carui componenti vor fi desemnati ca
membri sau observatori ai comisiei de cercetare si/sau sa execute o cercetare
separata, conform reglementarilor proprii;
- statul proprietar (utilizator) al aeronavei implicate in evenimentul
aviatic poate sa asigure un grup de cercetare ai carui componenti vor fi
desemnati ca membri sau observatori ai comisiei de cercetare si/sau sa execute
o cercetare separata, conform reglementarilor proprii;
- daca aeronava (epava) se gaseste in totalitate sau partial intr-o zona in
care statul pe teritoriul caruia s-a produs evenimentul o considera cu acces
interzis, acesta va asigura transportul aeronavei (epavei) intr-un loc in care
accesul va fi permis;
- orice conventie incheiata intre statele implicate constituie baza legala
a desfasurarii cercetarii accidentului sau incidentului de aviatie civila
produs in conditiile prezentului capitol.
VIII.7. Cercetarea evenimentelor de aviatie produse cu aeronave romanesti
in afara granitelor nationale se desfasoara conform prevederilor pct. VIII.2.
CAP. 9
Documentele ce se intocmesc in urma cercetarii.
Modul de intocmire a acestor documente, precum si de tinere a evidentei
accidentelor si a incidentelor de aviatie civila
IX.1. In conformitate cu prevederile legislatiei romane, precum si cu
recomandarile cap. 6 al anexei nr. 13 la Conventia de la Chicago, rezultatele
cercetarii unui accident sau unui incident de aviatie civila se fac cunoscute
prin urmatoarele documente:
a) raportul preliminar;
b) raportul final (dosarul de cercetare).
IX.2. Raportul preliminar are ca scop informarea preliminara si operativa a
Ministerului Transporturilor, care a numit comisia de cercetare, asupra primelor
indicii referitoare la accidentul sau incidentul de aviatie civila cercetat. In
functie de informatiile primite, autoritatea respectiva hotaraste masurile
imediate referitoare la continuarea sau oprirea zborului la tipul respectiv de
aeronava, activitati legate de pregatirea personalului navigant, tehnic si de
asigurare a zborurilor, informarea preliminara a altor institutii sau organisme
despre conditiile in care s-a produs evenimentul de zbor.
Informarea mass media se face de catre organele abilitate ale autoritatii
respective (Ministerul Transporturilor).
IX.3.1. Raportul preliminar are, in principiu, urmatorul continut:
- data si ora la care s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie
civila;
- locul (coordonate, altitudine) unde a avut loc evenimentul;
- natura zborului (antrenament, transport etc.);
- aeronava (tip, constructor, inmatriculare);
- proprietarul sau unitatea exploatatoare a aeronavei;
- ocupantii aeronavei (echipaj, pasageri) si starea in care au fost gasiti;
- pagube estimative (la aeronava, incarcatura, terti);
- rezumatul pe scurt al accidentului sau al incidentului de aviatie civila
in baza datelor initiale avute la dispozitie (conditiile in care s-a produs,
elemente de pregatire in zbor etc.);
- eventuale recomandari preliminare in vederea luarii unor masuri urgente
pe linie de securitate a zborurilor.
IX.3.2. Raportul preliminar se intocmeste de catre seful comisiei de
cercetare si se inainteaza organului care a numit comisia, intr-un interval de
timp de 5-30 de zile calendaristice de la data producerii accidentului sau
incidentului de aviatie civila.
IX.4. Dosarul de cercetare are ca scop prelucrarea si analiza tuturor
datelor cunoscute si depistate pe parcursul desfasurarii cercetarii, in vederea
formularii cat mai concrete a cauzelor si a conditiilor determinate de
producerea accidentului sau a incidentului de aviatie civila, si a elaborarii
masurilor de imbunatatire a activitatilor de prevenire a lor si a recomandarilor
de securitate a zborului.
IX.5. Dosarul de cercetare are, in principal, urmatorul continut:
- raportul final, care este o sinteza a tuturor datelor si informatiilor
rezultate pe parcursul desfasurarii cercetarii;
- materialele anexate la raportul subcomisiilor (fotografii, casete video,
documente care atesta organizarea, pregatirea si executarea zborului,
pregatirea personalului navigant si nenavigant implicat, buletine
meteorologice, analize si probe de laborator, declaratii ale martorilor, expertize
etc.).
IX.6. Dosarul de cercetare se intocmeste in 3 (trei) exemplare, care, dupa
aprobarea celui care a numit comisia de cercetare, se vor distribui astfel:
- exemplarul nr. 1 - la Inspectoratul aviatiei civile;
- exemplarul nr. 2 - la Parchetul teritorial;
- exemplarul nr. 3 - la operatorul aerian care s-a inregistrat cu
evenimentul respectiv.
IX.7. Documentele care formeaza dosarul de cercetare se vor semna astfel:
- raportul final se semneaza de catre presedintele comisiei de cercetare si
de catre presedintii celor 3 subcomisii;
- rapoartele subcomisiilor se semneaza de catre presedintii acestora si de
catre toti membrii lor;
- anexele, indiferent de natura lor, semnate de catre organele sau
persoanele care le intocmesc, vor fi certificate in mod obligatoriu de catre
presedintele comisiei de cercetare.
IX.8. Dosarul de cercetare nu are in mod concret un termen de inaintare, el
urmand a fi incheiat abia atunci cand se poate trage o concluzie clara asupra
cauzei care a condus la producerea accidentului sau a incidentului de aviatie
civila respectiv.
IX.9. Dosarul de cercetare constituie documentul in baza caruia se
stabileste modul de recuperare a pagubelor (conform legislatiei in vigoare) si
de acordare a unor despagubiri persoanelor implicate in accidentul sau in
incidentul de aviatie civila respectiv sau urmasilor legali ai acestora.
IX.10. Rezumatul raportului final are ca scop prezentarea, pe scurt si
concret, a datelor, informatiilor si concluziilor raportului final si se
transmite conform prevederilor anexei nr. 13 la Conventia de la Chicago.
IX.11. Rezumatul raportului final va fi semnat de catre presedintele
comisiei de cercetare.
IX.12. Eliberarea de copii de pe actele existente la dosarul de cercetare,
de extrase, precum si furnizarea de orice relatii legate de cazul respectiv,
cerute de institutii, organisme, persoane juridice sau fizice, se face numai cu
aprobarea inspectorului sef al Inspectoratului aviatiei civile.
IX.13. Evidenta accidentelor si a incidentelor de aviatie civila se tine
intr-un registru care va cuprinde urmatoarele rubrici:
1. numarul curent;
2. felul accidentului sau al incidentului de aviatie civila;
3. data si locul producerii acestora;
4. tipul aeronavei, inmatricularea, unitatea careia ii apartine sau care o
exploateaza;
5. numele, prenumele si functia membrilor echipajului;
6. urmari asupra:
- echipajului;
- pasagerilor;
- aeronavei;
7. descrierea sumara a accidentului sau a incidentului de aviatie civila;
8. cauzele producerii acestuia;
9. masurile luate;
10. documentele incheiate si numarul de inregistrare.
CAP. 10
Dispozitii finale
X.1. Neraportarea ierarhica si la termen a oricarui accident sau incident
de aviatie civila sau raportarea eronata a imprejurarilor si cauzelor acestuia,
stergerea urmelor, modificarea documentelor sau orice alte acte si fapte
referitoare la accidentele si incidentele de aviatie civila se sanctioneaza,
potrivit legii, disciplinar, administrativ, civil sau penal, dupa caz.
X.2. Pe timpul cercetarii, unitatile de aviatie civila sunt obligate sa
puna la dispozitia comisiei de cercetare toate informatiile detinute asupra
imprejurarilor in care s-a produs accidentul sau incidentul de aviatie civila
si sa dea tot concursul pentru desfasurarea in cele mai bune conditii a acestei
activitati.
X.3. In cazul aparitiei unor elemente noi in legatura cu un accident sau
incident de aviatie civila, dupa ce a fost incheiat dosarul de cercetare, sau
in cazul in care apar dubii sau neclaritati asupra dosarului de cercetare,
autoritatea care a numit comisia de cercetare poate sa ordone reanchetarea
cazului, numind pentru aceasta o noua comisie de cercetare.
ANEXA 2
TABEL
cu premise si evenimente de aviatie civila care se raporteaza la Inspectoratul
aviatiei civile din cadrul Ministerului Transporturilor
1. Premise, accidente sau incidente de aviatie civila in acceptiunea anexei
nr. 1.
2. Premise privind siguranta aviatiei civile:
a) zbor neautorizat;
b) parasirea fara aprobare a serviciului de dirijare;
c) incendii la obiective ale aviatiei civile;
d) distrugeri sau avarii cu scoaterea temporara din serviciu:
- statii de radiolocatie si de dirijare a aeronavelor;
- autostatii radio de putere mijlocie si mare;
- instalatii de alimentare cu energie electrica sau de producere a acesteia
in caz de avarie.
3. Evenimente privind securitatea aeronautica (acte ilicite indreptate impotriva
aviatiei civile):
a) deturnarea aeronavei;
b) sechestrarea aeronavei;
c) sabotarea aeronavei;
d) acte de violenta cu arme, dispozitive sau substante care sunt de natura
sa provoace raniri grave sau moartea;
e) sustrageri sau pierderi, sub orice forma, de armament si munitie;
f) atac cu bomba:
- la aeronava;
- asupra facilitatilor aeroportuare;
- asupra instalatiilor tehnice sau de dirijare;
g) amenintare cu bomba:
- reala - cu santaj;
- falsa - cu intentie.
4. Intreruperea continuitatii activitatii de aviatie civila:
a) imposibilitatea efectuarii traficului aerian din motive naturale:
- calamitati naturale;
- caderi masive de zapada;
b) imposibilitatea efectuarii traficului aerian din vina personalului
(greve).
ANEXA 3 a)
MODEL
de raport telefonic (telegrafic) pentru premise, accidente sau incidente de
aviatie civila
Nota telefonica nr...... din ..............
1. Specificarea evenimentului (premisa, accident sau incident).............
...............................................................................
2. Unitatea de aviatie civila (detinatoare sau care a inchiriat aeronava)
...........................................................................................................................................................
3. Data si ora producerii evenimentului
............................................................
4. Locul producerii evenimentului
.............................................................................
5. Date despre aeronava (aeronave), tipul, modelul, nationalitatea,
inmatricularea ...............................................................
..........................................................................................................................................................
6. Date despre echipaj (numele, prenumele, functia la bord)
...........................................................................................................................................................
7. Date despre pasageri (daca este cazul)
................................................................................
8. Descrierea cat mai amanuntit posibil a modului in care s-a produs
evenimentul
...........................................................................................................................................................
................................................................................
9. Evaluarea preliminara a consecintelor (aeronava, echipaj, pasageri)
...........................................................................................................................................................
................................................................................
10. Masuri imediate intreprinse pentru inlaturarea consecintelor
evenimentului
...........................................................................................................................................................
11. Organele de constatare si de cercetare care au intervenit la fata
locului (politie, procuratura etc.)
................................................................................
12. Semneaza (numele, prenumele, functia)
................................................................................
13. Primit la (data/ora)
..............................................................................
de catre (numele, prenumele, functia) ...................................
ANEXA 3 b)
MODEL
de raport telefonic (telegrafic) pentru evenimente privind siguranta aviatiei
civile si pentru intreruperea activitatii de aviatie civila
Nota telefonica nr. ............. din ...............
1. Unitate de aviatie civila
...............................................................................
...............................................................................
2. Data si ora producerii evenimentului
...............................................................................
3. Locul producerii evenimentului
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
4. Descrierea cat mai amanuntit posibil a modului in care s-a produs
evenimentul
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
5. Evaluarea preliminara a consecintelor evenimentului
...............................................................................
...............................................................................
..............................................................................
6. Aprecieri preliminare privind cauzele care au provocat evenimentul si
persoanele implicate
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
7. Masuri imediate intreprinse pentru inlaturarea consecintelor
evenimentului
...............................................................................
...............................................................................
8. Organele de constatare si de cercetare care au intervenit la fata
locului (politie, procuratura etc.)
................................................................................
9. Semneaza (numele, prenumele, functia)
...............................................................................
10. Primit la (data/ora)
...............................................................................
de catre (numele, prenumele, functia) .....................................
ANEXA 3 c)
MODEL
de raport telefonic (telegrafic) pentru acte de interventie ilicita
1. Unitatea de aviatie sau operatorul aerian care transmite nota telefonica
...........................................................................................................................................................
2. Natura actului ilicit
...............................................................................
3. Data si ora producerii evenimentului
................................................................................
4. Locul producerii evenimentului
...........................................................................................................................................................
5. Date despre obiectivul supus actului ilicit (aeronava, aeroport,
instalatii aeroportuare etc.)
...............................................................................
...............................................................................
6. Descrierea cat mai amanuntit posibil a modului in care s-a produs
evenimentul
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
7. Evaluarea preliminara a consecintelor
...........................................................................................................................................................
8. Masuri imediate intreprinse pentru inlaturarea consecintelor
evenimentului
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
9. Organele de constatare si de cercetare care au intervenit la fata
locului
................................................................................
10. Semneaza (numele, prenumele, functia)
................................................................................
11. Primit la (data/ora)
................................................................................
de catre (numele, prenumele, functia)
...............................................................................