ORDIN Nr. 283
din 18 noiembrie 2009
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Unitatii de politici publice
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 816 din 27 noiembrie 2009
Având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr.
416/2007 privind structura organizatorică şi efectivele Ministerului
Administraţiei şi Internelor, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 7 alin. (4) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul administraţiei şi
internelor, interimar, emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Unităţii de politici publice, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului internelor şi reformei administrative nr.
484/2008 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a
Unităţii de politici publice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 391 din 23 mai 2008, cu modificările ulterioare.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor, interimar,
Vasile Blaga
ANEXA
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Unităţii de politici
publice
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Unitatea de politici publice a fost
înfiinţată în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 775/2005 pentru
aprobarea Regulamentului privind procedurile de elaborare, monitorizare şi
evaluare a politicilor publice la nivel central, cu modificările ulterioare,
ale Hotărârii Guvernului nr. 416/2007 privind structura organizatorică şi
efectivele Ministerului Administraţiei şi Internelor, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 2. - Unitatea de politici publice, denumită în
continuare Unitate, este structura de specialitate a aparatului central
al Ministerului Administraţiei şi Internelor, fără personalitate juridică, care
are, potrivit legii, competenţă generală în domeniul întăririi capacităţii
manageriale a ministerului, contribuind la îmbunătăţirea procesului de
elaborare, implementare şi coordonare a documentelor de politici publice,
precum şi al controlului şi monitorizării modului de aplicare a acestora de
către toate structurile ministerului în domeniile sale de responsabilitate.
Art. 3. - Activitatea Unităţii este coordonată de
secretarul de stat pentru reforma în administraţia publică.
Art. 4. - Unitatea exercită atribuţiile ce îi revin din
actele normative în vigoare, în domeniile: implementarea şi monitorizarea
procedurilor de elaborare a propunerilor de politici publice, planificarea
strategică şi planificarea bugetară pe programe în domeniile de competenţă ale
Ministerului Administraţiei şi Internelor.
Art. 5. - Unitatea cooperează cu unităţile aparatului
central al Ministerului Administraţiei şi Internelor şi colaborează pe probleme
de specialitate, potrivit prevederilor actelor normative în vigoare, cu
structurile de politici publice ale altor autorităţi ale administraţiei publice
centrale, precum şi cu organizaţiile neguvernamentale, sociale şi economice.
CAPITOLUL II
Organizarea Unităţii
Art. 6. - Unitatea este organizată la nivel de direcţie
în aparatul central al Ministerului Administraţiei şi Internelor, aflată în
subordinea secretarului de stat pentru reforma administraţiei publice.
Art. 7. - (1) Unitatea are următoarea structură
organizatorică:
a) conducerea, formată din director;
b) Compartimentul implementare şi monitorizare
proceduri de elaborare a propunerilor de politici publice;
c) Compartimentul coordonare proceduri de elaborare a
propunerilor de politici publice;
d) Compartimentul planificare strategică, monitorizare
şi evaluare;
e) Compartimentul planificare bugetară pe programe.
(2) Organigrama Unităţii este prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 8. - (1) Relaţiile dintre conducerea Unităţii şi
compartimente sunt ierarhice, iar relaţiile dintre compartimentele Unităţii
sunt funcţionale şi de cooperare.
(2) Relaţiile dintre Unitate şi structurile
Ministerului Administraţiei şi Internelor, precum şi cele cu alte instituţii
publice sunt prevăzute în anexa nr. 2.
CAPITOLUL III
Atribuţiile Unităţii
Art. 9. - Unitatea are drept misiune dezvoltarea
capacităţii manageriale a ministerului, prin îmbunătăţirea sistemului de
elaborare, coordonare şi planificare a documentelor de politici publice la
nivelul structurilor aparatului central, structurilor subordonate, agenţiilor,
instituţiilor şi autorităţilor coordonate de minister, precum şi sprijinirea
autorităţilor administraţiei publice locale în acest domeniu.
Art. 10. - Obiectivele generale ale Unităţii sunt:
a) creşterea eficienţei şi eficacităţii documentelor de
politici publice şi documentelor de planificare strategică şi bugetară,
elaborate la nivelul ministerului;
b) creşterea transparenţei decizionale în timpul
derulării procedurilor de elaborare şi fundamentare a documentelor de politici
publice;
c) îmbunătăţirea procesului de fundamentare a
documentelor de politici publice, în vederea creşterii eficienţei actului
decizional;
d) îmbunătăţirea sistemului de consultare între
structurile ministerului şi celelalte instituţii ale administraţiei publice pe
timpul procesului de elaborare, monitorizare şi evaluare a documentelor de
politici publice;
e) corelarea activităţilor de planificare a
documentelor de politici publice cu cele de planificare strategică, precum şi
cu cele de planificare bugetară pe programe;
f) întocmirea de analize periodice asupra stadiului
realizării programelor bugetare, urmărind corelarea logică existentă între
obiective - indicatori de performanţă - rezultate - resurse financiare;
g) elaborarea şi implementarea procedurilor de
monitorizare şi evaluare a politicilor publice în domeniile specifice
Ministerului Administraţiei şi Internelor;
h) acordarea de sprijin administraţiei publice locale
în adoptarea şi implementarea managementului politicilor publice.
Art. 11. -Atribuţiile generale ale Unităţii sunt
următoarele:
a) implementează, la nivelul ministerului, ansamblul de
metode şi proceduri de formulare a documentelor de politici publice;
b) elaborează, în colaborare cu celelalte structuri ale
aparatului central, instituţii şi agenţii subordonate sau aflate în coordonarea
ministerului, forma finală a documentelor de politici publice;
c) elaborează, în colaborare cu grupurile de lucru
sectoriale implicate în procesul de elaborare a planurilor strategice pe
sectoarele de activitate ale ministerului, forma finală a planurilor strategice
sectoriale şi a planurilor de acţiune pentru implementarea acestora;
d) elaborează, pe baza planurilor strategice
sectoriale, forma integrată a Planului strategic al Ministerului Administraţiei
şi Internelor şi a Planului de acţiune pentru implementarea acestuia;
e) organizează, coordonează, monitorizează şi
controlează activităţile şi măsurile aferente documentelor de politici publice
din domeniul specific ministerului;
f) efectuează studii şi analize privind documentele de
politici publice ce se impun a fi formulate şi implementate, în domeniul de
competenţă al Ministerului Administraţiei şi Internelor, în concordanţă cu
prevederile Programului de guvernare;
g) facilitează comunicarea dintre structuri în cadrul procesului
de analiză, formulare şi implementare a documentelor de politici publice;
h) acordă consultanţă, sprijin şi îndrumare
metodologică structurilor din minister şi autorităţilor administraţiei publice
locale, prin participare în cadrul grupurilor de lucru cu privire la formularea
şi implementarea prevederilor documentelor de politici publice;
i) sintetizează analizele, studiile şi rapoartele
primite de la structurile ministerului, cu privire la impactul aplicării
strategiilor şi politicilor publice, şi propune, după caz, factorilor de
decizie ai ministerului variante şi modalităţi de implementare a corecţiilor ce
se impun;
j) organizează ori de câte ori este nevoie întâlniri cu
reprezentanţi ai grupurilor de lucru sectoriale, în vederea prezentării unei
situaţii privind obiectivele specifice, acţiunile preconizate, rezultatele
aşteptate şi termenele de îndeplinire a obiectivelor asumate;
k) organizează şedinţe de informare şi dezbatere,
precum şi seminarii cu factorii implicaţi în procesul de formulare şi
implementare a documentelor de politici publice, inclusiv cu cei din
administraţia publică locală;
l) realizează mape documentare şi studii comparative pe
domeniile proprii de activitate şi asigură difuzarea acestora către structurile
interesate;
m) întocmeşte rapoarte de monitorizare privind stadiul
îndeplinirii obiectivelor, acţiunilor, indicatorilor de performanţă din Planul
strategic al Ministerului Administraţiei şi Internelor şi planurile strategice
sectoriale, pe care le prezintă conducerii şi factorilor de decizie ai
ministerului;
n) participă cu reprezentanţi în cadrul secretariatului
tehnic al consiliilor interministeriale coordonate de Ministerul Administraţiei
şi Internelor, constituite conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale permanente, cu
modificările şi completările ulterioare;
o) cooperează, în domeniile de activitate specifice
Unităţii, cu Direcţia de politici publice din cadrul Secretariatului General al
Guvernului şi cu structurile similare din celelalte ministere;
p) propune publicarea pe pagina de internet a
ministerului a unor informaţii relevante despre activitatea ministerului în
domeniile de competenţă ale Unităţii, precum şi a documentelor de politici
publice supuse spre consultare potrivit prevederilor legale;
q) asigură aplicarea prevederilor legale în domeniile
specifice de activitate;
r) elaborează şi prezintă Colegiului ministerului, ori
de câte ori este nevoie, prin director sau înlocuitorul legal, analize, studii
şi informări pe probleme din sfera sa de activitate;
s) îndeplineşte şi alte atribuţii ce îi revin potrivit
actelor normative în vigoare.
CAPITOLUL IV
Conducerea Unităţii
Art. 12. - Unitatea este condusă de director.
Art. 13. - (1) Directorul conduce întreaga activitate a
Unităţii şi o reprezintă în relaţiile cu conducătorii celorlalte structuri ale
ministerului, cu instituţiile şi organismele din afara sistemului Ministerului
Administraţiei şi Internelor, potrivit competenţelor.
(2) In aplicarea prevederilor legale, precum şi a
ordinelor şi instrucţiunilor emise de ministrul administraţiei şi internelor, a
dispoziţiilor conducerii Ministerului Administraţiei şi Internelor, directorul
dă dispoziţii subordonaţilor.
(3) In condiţiile actelor normative în vigoare,
directorul poate delega atribuţii din competenţa sa altor persoane din
subordine.
Art. 14. - Directorul răspunde în faţa conducerii
ministerului de întreaga activitate pe care o desfăşoară Unitatea, potrivit
prevederilor fişei postului, prevăzută în anexa nr. 3.
CAPITOLUL V
Atribuţiile compartimentelor Unităţii
SECŢIUNEA 1
Atribuţii comune ale compartimentelor Unităţii
Art. 15. - Compartimentele din structura Unităţii au
următoarele atribuţii comune:
a) implementează, la nivelul ministerului, ansamblul de
metode şi proceduri de formulare a documentelor de politici publice şi a
procedurilor de planificare strategică şi planificare bugetară pe programe;
b) asigură asistenţa de specialitate în procesul de
formulare a documentelor de politici publice, precum şi asistenţa necesară
parcurgerii etapelor premergătoare elaborării Planului strategic al
ministerului;
c) elaborează, în colaborare cu celelalte structuri ale
aparatului central, instituţii şi agenţii subordonate sau aflate în coordonarea
ministerului, forma finală a documentelor de politici publice, documentelor de
planificare strategică şi planificare bugetară, precum şi a altor instrumente
manageriale;
d) acordă asistenţă de specialitate şi sprijin
autorităţilor administraţiei publice locale în procesul de adoptare şi
dezvoltare a sistemului politicilor publice la nivel local;
e) elaborează, în colaborare cu fiecare grup de lucru
sectorial, planurile strategice pe sectoarele de activitate ale ministerului şi
planurile de acţiune pentru implementarea acestora;
f) elaborează, pe baza planurilor strategice
sectoriale, forma integrată a Planului strategic al Ministerului Administraţiei
şi Internelor şi a Planului de acţiune pentru implementarea Planului strategic
al Ministerului Administraţiei şi Internelor;
g) identifică oportunităţi de finanţare în vederea
elaborării şi implementării de proiecte care să contribuie la întărirea
capacităţii administrative a ministerului şi autorităţilor administraţiei
publice locale, elaborează cererile de finanţare şi asigură implementarea
proiectelor finanţate din sursele financiare identificate;
h) participă la elaborarea punctelor de vedere
referitoare la proiectele actelor normative trimise Unităţii pentru formularea
de propuneri şi observaţii, în domeniul de competenţă al Unităţii;
i) participă cu reprezentanţi în cadrul secretariatului
tehnic al consiliilor interministeriale coordonate de Ministerul Administraţiei
şi Internelor, constituite conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
750/2005, cu modificările şi completările ulterioare;
j) participă la pregătirea datelor şi documentelor
necesare ministrului administraţiei şi internelor pentru activităţile
desfăşurate la Guvern, în domeniul de competenţă al Unităţii;
k) participă la elaborarea proiectelor de acte
normative cu caracter intern, care reglementează activitatea specifică
domeniului de competenţă al Unităţii;
l) asigură colaborarea permanentă cu structurile de
politici publice din celelalte ministere;
m) asigură respectarea prevederilor legale privind
multiplicarea, difuzarea, retragerea şi distrugerea documentelor clasificate.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile Compartimentului implementare şi
monitorizare proceduri de elaborare a propunerilor de politici publice
Art. 16. - Compartimentul implementare şi monitorizare
proceduri de elaborare a propunerilor de politici publice are următoarele
obiective derivate din obiectivele generale ale Unităţii:
a) creşterea eficienţei şi eficacităţii activităţilor
de elaborare, monitorizare şi evaluare a documentelor de politici publice
elaborate la nivelul ministerului, prin asigurarea de consultanţă în acest
domeniu structurilor de specialitate;
b) asigurarea transparenţei decizionale pe timpul
derulării procedurilor de elaborare a documentelor de politici publice;
c) eficientizarea procesului de fundamentare a
variantelor de soluţionare prezentate în documentele de politici publice
elaborate la nivelul ministerului, în vederea creşterii eficienţei actului
decizional;
d) gestionarea procedurilor de consultare între
structurile ministerului şi celelalte instituţii ale administraţiei publice pe
timpul procesului de elaborare, monitorizare şi evaluare a documentelor de
politici publice;
e) corelarea activităţii de elaborare a documentelor de
politici publice cu obiectivele precizate în documentele de planificare
strategică şi planificare bugetară pe bază de programe;
f) elaborarea şi implementarea procedurilor de
monitorizare şi evaluare a documentelor de politici publice elaborate la nivelul
ministerului.
Art. 17. - Compartimentul implementare şi monitorizare
proceduri de elaborare a propunerilor de politici publice are următoarele
atribuţii specifice:
a) implementează la nivelul ministerului ansamblul de
metode şi proceduri de formulare a documentelor de politici publice;
b) elaborează proceduri şi metodologii pentru
monitorizarea şi evaluarea documentelor de politici publice care se derulează
la nivelul ministerului;
c) asigură asistenţă de specialitate fiecărui grup de
lucru implicat în procesul de elaborare a unui document de politică publică;
d) îndeplineşte rolul de mediator între grupurile de
lucru implicate în procesul de elaborare a documentelor de politică publică;
e) efectuează studii şi analize privind variantele de
soluţionare recomandate prin documentele de politici publice ce se impun a fi
formulate şi implementate, în domeniul de competenţă al Ministerului
Administraţiei şi Internelor, în concordanţă cu prevederile Programului de
guvernare şi Planului strategic al ministerului;
f) colaborează cu structurile de specialitate şi cu
Direcţia generală financiară pentru fundamentarea corectă a variantelor de
politici publice;
g) facilitează comunicarea în cadrul procesului de
analiză, formulare şi implementare a variantelor de soluţionare precizate în
documentele de politici publice;
h) acordă consultanţă structurilor ministerului cu
privire la implementarea standardelor şi procedurilor de formulare a
documentelor de politici publice;
i) analizează calitatea procesului politicilor publice
prin monitorizarea aplicării standardelor şi procedurilor privind elaborarea şi
implementarea documentelor de politici publice;
j) desfăşoară activităţi privind planificarea
documentelor de politici publice, în conformitate cu actele normative în vigoare;
k) propune, după caz, organizarea unor întâlniri
periodice cu personalul de conducere al structurilor ministerului, în vederea
informării acestuia asupra priorităţilor din documentele de politici publice;
l) sintetizează analizele, studiile şi rapoartele
privind impactul aplicării documentelor de politici publice şi propune, după
caz, factorilor de decizie ai ministerului variante şi modalităţi de
implementare a corecţiilor ce se impun;
m) propune publicarea pe pagina de internet a
ministerului a unor informaţii relevante despre activitatea proprie, precum şi
a documentelor de politici publice supuse consultării;
n) organizează şedinţe de informare şi dezbatere,
precum şi seminarii cu factorii implicaţi în procesul de formulare şi
implementare a documentelor de politici publice;
o) cooperează, în domeniul politicilor publice, cu
Direcţia de politici publice din cadrul Secretariatului General al Guvernului
şi cu celelalte structuri de politici publice din cadrul celorlalte ministere;
p) elaborează şi prezintă, ori de câte ori este nevoie,
prin directorul Unităţii, Colegiului ministerului analize, studii şi informări
pe probleme din sfera sa de activitate;
q) participă la elaborarea documentelor de evaluare şi
analiză la nivel instituţional, în domeniul propriu de competenţă;
r) desfăşoară activităţi de coordonare, îndrumare şi
control la structurile centrale şi teritoriale în domeniile de competenţă.
SECŢIUNEA a 3-a
Atribuţiile Compartimentului coordonare proceduri
de elaborare a propunerilor de politici publice
Art. 18. - Compartimentul coordonare proceduri de
elaborare a propunerilor de politici publice are următoarele obiective derivate
din obiectivele generale ale Unităţii:
a) creşterea eficienţei şi eficacităţii activităţilor
de elaborare, monitorizare şi evaluare a propunerilor de politici publice
iniţiate de autorităţile administraţiei publice locale;
b) asigurarea sprijinului în procesul transparenţei
decizionale pe timpul derulării procedurilor de elaborare a propunerilor de
politici publice;
c) acordarea de consultanţă autorităţilor
administraţiei publice locale pentru fundamentarea variantelor de soluţionare
prezentate în propunerile de politici publice;
d) gestionarea procedurilor de consultare între
structurile ministerului şi autorităţile administraţiei publice locale pe
timpul procesului de elaborare, monitorizare şi evaluare a propunerilor de
politici publice;
e) asigurarea de consultanţă în elaborarea şi
implementarea procedurilor de evaluare şi monitorizare a propunerilor de
politici publice elaborate de autorităţile administraţiei publice locale.
Art. 19. - Compartimentul coordonare proceduri de
elaborare a propunerilor de politici publice are următoarele atribuţii
specifice:
a) asigură consultanţă de specialitate autorităţilor
administraţiei publice locale pentru implementarea ansamblului de metode şi
proceduri de formulare a propunerilor de politici publice;
b) elaborează proceduri şi metodologii pentru
monitorizarea şi evaluarea propunerilor de politici publice care se derulează
la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale;
c) facilitează comunicarea în cadrul procesului de
analiză, formulare şi implementare a variantelor de soluţionare precizate în
propunerile de politici publice;
d) acordă consultanţă de specialitate autorităţilor
administraţiei publice locale şi facilitează activitatea de comunicare între
structurile administraţiei publice locale şi structurile Ministerului
Administraţiei şi Internelor;
e) analizează calitatea procesului politicilor publice
prin monitorizarea aplicării standardelor şi procedurilor privind elaborarea şi
implementarea propunerilor de politici publice;
f) propune, după caz, organizarea unor întâlniri
periodice cu reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale în
scopul identificării problematicii apărute în procesul de elaborare a
propunerilor de politici publice;
g) elaborează şi prezintă Colegiului ministerului, ori
de câte ori este nevoie, prin directorul Unităţii, analize, studii şi informări
pe probleme din sfera sa de activitate;
h) participă la elaborarea documentelor de evaluare şi
analiză la nivel instituţional, în domeniul de competenţă al Unităţii;
i) desfăşoară activităţi de sprijin şi îndrumare la
structurile administraţiei publice locale în domeniile de competenţă.
SECŢIUNEA a 4-a
Atribuţiile Compartimentului planificare
strategică, monitorizare şi evaluare
Art. 20. - Compartimentul planificare strategică,
monitorizare şi evaluare are următoarele obiective derivate din obiectivele
generale ale Unităţii:
a) creşterea eficienţei şi eficacităţii activităţii de
elaborare, implementare şi evaluare a documentelor de planificare strategică,
la nivelul ministerului;
b) eficientizarea procesului de fundamentare a
documentelor de planificare strategică, în vederea creşterii eficienţei actului
managerial;
c) îmbunătăţirea sistemului de consultare între
structurile ministerului şi armonizarea interministerială a documentelor de
planificare strategică, la recomandarea Secretariatului General al Guvernului;
d) corelarea activităţilor de planificare strategică cu
cele de planificare bugetară pe bază de programe şi planificare a documentelor
de politici publice;
e) elaborarea şi implementarea procedurilor de evaluare
şi monitorizare a modului de îndeplinire a obiectivelor prevăzute în
documentele de planificare strategică.
Art. 21. - Compartimentul planificare strategică,
monitorizare şi evaluare are următoarele atribuţii specifice:
a) gestionează ansamblul activităţilor de planificare
strategică şi elaborează metodologii vizând îmbunătăţirea procesului de
planificare strategică la nivelul ministerului;
b) asigură asistenţă de specialitate fiecărui grup de
lucru sectorial implicat în procesul de elaborare a planurilor strategice pe
sectoarele de activitate ale ministerului, pentru parcurgerea etapelor
precizate în Metodologia de lucru privind planificarea strategică şi
planificarea bugetară pe programe (realizarea analizelor sectoriale, definirea
obiectivelor, identificarea activităţilor, stabilirea indicatorilor);
c) elaborează, în colaborare cu fiecare grup de lucru
sectorial, forma finală a planurilor strategice pe sectoarele de activitate ale
ministerului şi a planurilor de acţiune pentru implementarea acestora, care vor
fi transmise factorului de decizie pe sectorul de activitate respectiv, în
vederea aprobării;
d) elaborează forma integrată a Planului strategic al
Ministerului Administraţiei şi Internelor, pe baza planurilor strategice
sectoriale, pe care o transmite spre informare Secretariatului General al
Guvernului şi Ministerului Finanţelor Publice şi spre aprobare ministrului
administraţiei şi internelor;
e) elaborează forma integrată a Planului de acţiune
pentru implementarea Planului strategic al Ministerului Administraţiei şi
Internelor;
f) propune publicarea pe pagina de internet a
ministerului a Planului strategic al Ministerului Administraţiei şi Internelor;
g) execută activitatea de monitorizare a modului în
care sunt implementate planurile strategice sectoriale (urmărind stadiul
îndeplinirii obiectivelor, costurile aferente, rezultatele obţinute, motivele
neîndeplinirii obiectivelor), întocmind în acest sens rapoarte de evaluare, pe
care le prezintă factorilor de decizie pentru fiecare sector de activitate al
ministerului;
h) actualizează anual, prin consultarea fiecărui grup
de lucru pentru sectoarele de activitate ale ministerului, Planul strategic al
Ministerului Administraţiei şi Internelor;
i) actualizează anual Planul de acţiuni pentru
implementarea Planului strategic al Ministerului Administraţiei şi Internelor;
j) cooperează cu Direcţia de politici publice din
cadrul Secretariatului General al Guvernului în domeniul planificării
strategice.
SECŢIUNEA a 5-a
Atribuţiile Compartimentului planificare bugetară
pe programe
Art. 22. - Compartimentul planificare bugetară pe
programe are următoarele obiective derivate din obiectivele generale ale
Unităţii:
a) creşterea eficienţei şi eficacităţii activităţii de
planificare bugetară la nivelul ministerului;
b) îmbunătăţirea sistemului de consultare între
structurile ministerului şi celelalte instituţii ale administraţiei publice pe
timpul procesului de elaborare, monitorizare şi evaluare a programelor
bugetare;
c) corelarea activităţilor de planificare bugetară pe
bază de programe cu cele de planificare strategică şi planificare a
documentelor de politici publice;
d) elaborarea şi implementarea procedurilor de
monitorizare şi evaluare a programelor bugetare ale Ministerului Administraţiei
şi Internelor.
Art. 23. - Compartimentul planificare bugetară pe
programe are următoarele atribuţii specifice:
a) organizează şi derulează activităţi specifice în
vederea implementării documentelor de programare bugetară în cadrul Planului
strategic al ministerului;
b) colaborează cu Serviciul buget din cadrul Direcţiei
generale financiare în vederea corelării resurselor financiare alocate
programelor bugetare ale Ministerului Administraţiei şi Internelor cu
obiectivele din Planul strategic al ministerului;
c) urmăreşte compatibilitatea dintre indicatorii de
performanţă din cadrul programelor bugetare ale Ministerului Administraţiei şi
Internelor şi rezultatele politicilor publice;
d) acordă asistenţă de specialitate structurilor aflate
în subordinea directă a fiecărui secretar de stat în funcţie de domeniul de
activitate pentru elaborarea programelor bugetare multianuale;
e) execută activitatea de monitorizare şi evaluare a
indicatorilor de performanţă stabiliţi în Planul strategic al Ministerului
Administraţiei şi Internelor, elaborând în acest sens rapoarte privind stadiul
realizării acestora, pe care le prezintă factorilor de decizie;
f) asigură asistenţă de specialitate reprezentanţilor
grupului de lucru sectorial implicat în procesul de elaborare a planurilor
strategice pe sectoarele de activitate ale ministerului, pentru parcurgerea
etapelor precizate în metodologia privind procesul planificării bugetare pe
programe (definirea programelor bugetare, a obiectivelor, identificarea
activităţilor, stabilirea indicatorilor de performanţă);
g) colaborează cu Serviciul buget din cadrul Direcţiei
generale financiare a Ministerului Administraţiei şi Internelor, în vederea
analizării bugetului pe programe al ministerului pentru anul financiar
corespunzător anului de plan şi, orientativ, pentru anii următori;
h) analizează documentele de politici publice din punct
de vedere al impactului financiar al fiecărei variante de soluţionare din
documentele de politici publice;
i) desfăşoară activităţi de coordonare, îndrumare şi
evaluare a activităţilor structurilor centrale şi teritoriale în domeniile de
competenţă.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 24. - Unitatea îşi desfăşoară activitatea pe baza
prevederilor prezentului regulament de organizare şi funcţionare.
Art. 25. - Personalul încadrat în Unitate este obligat
să cunoască şi să aplice întocmai prevederile prezentului regulament, în
părţile care îl privesc.
Art. 26. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
ORGANIGRAMA
Unităţii de politici publice
ANEXA Nr. 2*) la regulament
DIAGRAMA DE RELAŢII
a Unităţii de politici publice
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3 la regulament
FISA POSTULUI
A. Identificarea postului
1. Compartimentul: Unitatea de politici publice
2. Denumirea şi codul postului: director
3. Poziţia postului în statul de organizare: 1
4. Punctajul postului: minim = 4,3; maxim = 5,00; mediu
= 4,65
5. Relaţii cu alte posturi:
5.1. ierarhice:
• se subordonează nemijlocit secretarului de stat
pentru reforma în administraţia publică;
• este şef direct al întregului personal din cadrul
Unităţii de politici publice (Unitatea);
• coordonează şi îndrumă nemijlocit activităţile
compartimentelor Unităţii;
5.2. funcţionale:
• colaborează cu şefii unităţilor din aparatul central
al Ministerului Administraţiei şi Internelor şi structurilor subordonate sau
aflate în coordonarea Ministerului Administraţiei şi Internelor;
5.3. de cooperare:
• cu autorităţile administraţiei publice centrale de
specialitate, atât în domeniul planificării strategice şi al programării
bugetare, cât şi pe linia elaborării şi implementării politicilor publice în
domeniile ordine, siguranţă publică şi administraţie publică;
• cu autorităţile administraţiei publice centrale de
specialitate şi autorităţile administraţiei publice locale pentru îndeplinirea
atribuţiilor în comun;
5.4. de control:
• coordonează procesul de evaluare şi monitorizare a
modului în care sunt implementate măsurile stabilite în documentele de politici
publice de către structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor,
permanent, şi în cadrul echipelor de control, la ordin;
• coordonează procesul de evaluare şi monitorizare a
modului în care sunt implementate măsurile stabilite în documentele de
planificare strategică şi planificare bugetară pe bază de programe de către
structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor, permanent, şi în cadrul
echipelor de control, la ordin;
• coordonează activităţile de control, precum şi pe
cele de sprijin şi îndrumare, executate la structurile Ministerului Administraţiei
şi Internelor, pe liniile de responsabilitate ale Unităţii.
6. Definirea sumară a atribuţiilor postului:
gestionează managementul resurselor umane ale Unităţii, asigură managementul
activităţilor specifice de politici publice, planificare strategică şi
planificare bugetară pe bază de programe, precum şi managementul implementării
proiectelor, conform prevederilor actelor normative în vigoare şi
regulamentului de organizare şi funcţionare aprobat de ministrul administraţiei
şi internelor.
B. Cerinţele postului
1. Categoria de personal ce poate ocupa postul:
personal contractual
2. Gradul profesional necesar ocupantului postului:
gradul IA
3. Pregătirea necesară ocupantului postului:
3.1. pregătire de bază: studii superioare de lungă
durată, cu diplomă de licenţă, în domeniul ştiinţelor administrative, sociale
sau politice;
3.2. pregătire de specialitate: studii universitare de
masterat sau studii postuniversitare în domeniul management ori administraţie
publică;
3.3. cunoştinţe: cultură generală, cunoştinţe generale
cu privire la sistemul de formulare şi implementare a documentelor de politici
publice şi a documentelor de planificare la nivelul Ministerului Administraţiei
şi Internelor;
3.4. limbi străine: citit/scris/vorbit: o limbă de
circulaţie internaţională - bine.
4. Experienţă:
4.1. în muncă: 5 ani;
4.2. în specialitate: 3 ani;
4.3. managerială: 1 an;
4.4. perioada pentru acomodarea la cerinţele postului:
6 luni.
5. Aptitudini şi abilităţi necesare:
• aptitudini de conducere (organizatorice, decizionale,
de coordonare şi control), spirit de observaţie, de negociere, de cooperare:
dezvoltare foarte bună;
• poate să lucreze sub presiunea timpului;
• posedă cultură de specialitate şi generală;
• are gândire analitică şi conceptuală bună;
• disponibilitate pentru dialog şi negocieri;
• poate să desfăşoare activităţi în condiţii de
supervizare redusă;
• utilizarea tehnicii informatice şi a aplicaţiilor MS
Office: dezvoltare foarte bună.
6. Atitudini necesare/comportament solicitat:
• conduită morală: foarte bună;
• spirit de iniţiativă: dezvoltare foarte bună;
• capacitatea de lucru în echipă: dezvoltare foarte
bună;
• imaginaţie, previziune, flexibilitate, claritatea
ideilor;
• pasiune, receptivitate faţă de nou, perspicacitate,
stabilitate emoţională;
• flexibilitate în gândire: dezvoltare foarte bună;
• perseverenţă: dezvoltare foarte bună;
• exigenţă: dezvoltare foarte bună;
• spirit de autodepăşire de sine şi de perfecţionare:
dezvoltare foarte bună;
• spirit de autodisciplină: dezvoltare foarte bună;
• capacitate de organizare: dezvoltare foarte bună;
• supleţe intelectuală şi comportamentală: dezvoltare
foarte bună;
• fermitate, perseverenţă, independenţă şi stabilitate:
dezvoltare foarte bună.
7. Parametri privind starea sănătăţii somatice: apt medical
pentru funcţia de conducere.
8. Trăsături psihice şi de personalitate: apt
psihologic pentru funcţia de conducere.
C. Condiţii specifice de muncă
1. Locul de muncă: sediul Ministerului Administraţiei
şi Internelor.
2. Deplasări curente: conform planurilor, programelor
şi ordinelor ministrului administraţiei şi internelor.
3. Condiţii de muncă: expunere la radiaţii
electromagnetice; încadrarea condiţiilor corespunzătoare locului de muncă şi
activităţilor se face potrivit dispoziţiilor actelor normative în vigoare.
4. Riscuri implicate de post: stres, afectarea stării
fizice generale din cauza radiaţiilor electromagnetice.
5. Compensări:
• indemnizaţie de conducere;
• sporuri şi alte compensări acordate conform
dispoziţiilor actelor normative în vigoare.
D. Descrierea sarcinilor, îndatoririlor şi
responsabilităţilor postului
1. Sarcini şi îndatoriri:
1.1. munca de fiecare zi:
• coordonează şi conduce principalele activităţi
planificate, asigură soluţionarea lucrărilor Unităţii în termenele prevăzute de
actele normative în vigoare;
1.2. săptămânal:
• desfăşoară şedinţe de lucru cu personalul Unităţii;
• urmăreşte îndeplinirea obiectivelor şi activităţilor
planificate;
1.3 anual:
• pregăteşte şi susţine raportul de evaluare al
Unităţii;
• coordonează activitatea de evaluare anuală a
personalului Unităţii;
1.4. ocazional:
• prezintă rapoarte şi informări pe probleme de
specialitate ale Unităţii, în şedinţele Colegiului Ministerului Administraţiei
şi Internelor;
• coordonează, la ordin, elaborarea unor studii şi
cercetări de specialitate în vederea descoperirii eventualelor
disfuncţionalităţi în implementarea documentelor de politici publice,
documentelor de planificare strategică şi planificare bugetară pe bază de
programe la nivelul Ministerului Administraţiei şi Internelor;
• coordonează elaborarea procesului de monitorizare şi
evaluare a stadiului de îndeplinire a obiectivelor şi acţiunilor cuprinse în
Planul strategic al Ministerului Administraţiei şi Internelor, pentru
prezentarea de informări conducerii şi factorilor de decizie ai ministerului.
2. Atribuţiile postului:
• coordonează implementarea, la nivelul Ministerului
Administraţiei şi Internelor, a ansamblului de metode şi proceduri de formulare
a documentelor de politici publice;
• coordonează monitorizarea şi evaluarea, la nivelul
Ministerului Administraţiei şi Internelor, a activităţii grupurilor de lucru
care sunt implicate în procesul de formulare a documentelor de politici
publice, prezentând conducerii ministerului propuneri de îmbunătăţire a
activităţii;
• propune, după caz, organizarea unor întâlniri
periodice cu şefii structurilor aparatului central al Ministerului
Administraţiei şi Internelor şi structurilor subordonate, în vederea informării
lor asupra obiectivelor specifice, acţiunilor preconizate, rezultatelor
aşteptate, precum şi termenele de îndeplinire a obiectivelor propuse în
planurile de acţiune pentru implementarea documentelor aprobate;
• coordonează şi organizează şedinţe de informare şi
dezbatere, precum şi seminare cu specialiştii din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor implicaţi în procesul de elaborare şi implementare
a documentelor de politici publice, precum şi a planurilor de acţiune pentru
implementarea acestora;
• coordonează activitatea de elaborare a procedurilor
pentru evaluarea, din punctul de vedere al resurselor financiare, a eficienţei
variantelor de soluţionare din documentele de politici publice;
• coordonează implementarea, la nivelul Ministerului
Administraţiei şi Internelor, a ansamblului de metode şi proceduri de formulare
a documentelor de planificare strategică şi planificare bugetară pe bază de
programe;
• coordonează monitorizarea şi evaluarea, la nivelul
Ministerului Administraţiei şi Internelor, a activităţii grupurilor de lucru
care sunt implicate în procesul de formulare a documentelor de planificare
strategică şi planificare bugetară pe bază de programe;
• coordonează şi organizează şedinţe de informare şi
dezbatere, precum şi seminare cu specialiştii din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor implicaţi în procesul de formulare şi implementare
a documentelor de planificare strategică şi planificare bugetară pe bază de
programe;
• coordonează elaborarea, monitorizarea şi actualizarea
Planului strategic al Ministerului Administraţiei şi Internelor şi a Planului
de acţiune pentru implementarea acestuia;
• coordonează elaborarea de informări privind stadiul
de îndeplinire a obiectivelor şi acţiunilor din Planul strategic al
Ministerului Administraţiei şi Internelor şi din Planul de acţiune pentru
implementarea Planului strategic al Ministerului Administraţiei şi Internelor,
pentru prezentarea conducerii şi factorilor de decizie ai ministerului;
• coordonează activitatea de elaborare de metodologii
vizând îmbunătăţirea procesului de planificare strategică şi planificare
bugetară pe bază de programe la nivelul Ministerului Administraţiei şi
Internelor;
• îndeplineşte toate atribuţiile prevăzute în actele
normative, ce decurg din calitatea de funcţionar de securitate al Unităţii.
3. Responsabilităţi:
3.1. responsabilităţi de planificare:
• răspunde din punct de vedere tehnic de elaborarea
planurilor strategice sectoriale şi Planului strategic al Ministerului
Administraţiei şi Internelor;
• coordonează activităţile de elaborare şi prezintă
spre aprobare planurile strategice sectoriale, Planul strategic al Ministerului
Administraţiei şi Internelor şi alte documente de politici publice;
3.2. responsabilităţi de raportare:
• prezintă rapoarte şi informări pe probleme de
specialitate în şedinţele Colegiului Ministerului Administraţiei şi Internelor;
3.3. atribuţii de lucru cu publicul:
• reprezintă Unitatea în relaţiile cu publicul;
• acordă audienţă persoanelor solicitante;
3.4. luarea deciziilor:
• exercită autoritatea de şef al întregului personal şi
ia decizii potrivit competenţelor în toate problemele specifice Unităţii.
E. Standarde de performanţă asociate postului
1. Indicatori cantitativi: verificarea şi avizarea în
termen a tuturor lucrărilor realizate la nivelul compartimentelor subordonate.
2 Indicatori calitativi: asigură realizarea eficientă
şi la termen a obiectivelor, acţiunilor, măsurilor stabilite şi a lucrărilor,
conform prevederilor legale, cerinţelor postului, ordinelor şi dispoziţiilor
conducerii Ministerului Administraţiei şi Internelor.
3. Timp: în termenele stabilite de actele normative
specifice, precum şi de dispoziţiile şefilor ierarhici.
4. Utilizarea resurselor: antrenează personalul în
activităţi de concepţie, analiză şi sinteză, precum şi în luarea deciziilor;
dezvoltă spiritul inovativ al subordonaţilor; stimulează la personalul din
subordine loialitatea faţă de instituţie şi integritatea morală în toate
acţiunile pe care acesta le întreprinde.
5. Mod de realizare: individual şi în echipă; conduce
prin exemplul personal; îndrumă, dezvoltă şi antrenează subordonaţii; deleagă
din atribuţii personalului aflat în subordine.