ORDIN Nr. 272
din 12 decembrie 2007
pentru aprobarea
Normelor-cadru privind stabilirea, ajustarea si modificarea tarifelor pentru
serviciile de transport public local de persoane
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE PENTRU SERVICIILE COMUNITARE DE UTILITATI
PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 23 din 11 ianuarie 2008
Având în vedere prevederile art. 20 alin. (5) lit. b)
din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007,
în temeiul art. 4 alin. (4) din Regulamentul de
organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi
Publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 671/2007, şi al art. 22 alin.
(2) din Legea serviciilor comunitare
de utilităţi publice nr. 51/2006,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele-cadru privind stabilirea,
ajustarea şi modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local
de persoane, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Departamentele de specialitate din cadrul
Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi
Publice vor urmări respectarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice,
Marian Cristinel Bîgiu
ANEXĂ
NORME - CADRU
privind stabilirea, ajustarea şi modificarea
tarifelor pentru serviciile de transport public
local de persoane
CAPITOLUL I
Scop
Art. 1. - Prezentele norme-cadru privind stabilirea,
ajustarea şi modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local
de persoane au fost elaborate în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (5) lit. b) din Legea serviciilor de transport public
local nr. 92/2007.
Art. 2. - Prezentele norme-cadru stabilesc modul de
calcul privind stabilirea, ajustarea şi modificarea tarifelor pentru serviciile
de transport public local de persoane.
Art. 3. -Tarifele pentru
serviciile de transport public local de persoane trebuie să asigure executarea
unui transport public local la un nivel suportabil pentru beneficiarii direcţi
ai transportului, denumiţi în continuare utilizatori,
realizarea serviciului în
condiţii de calitate şi autonomie şi independenţa financiară a operatorilor de
transport/transportatorilor autorizaţi.
CAPITOLUL II
Domeniu de aplicare
Art. 4. - Serviciile de transport public local de
persoane fac parte din sfera serviciilor comunitare de
utilitate publică şi cuprind totalitatea acţiunilor şi activităţilor de
utilitate publică şi de interes economic şi social general desfăşurate la
nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, sub controlul, conducerea sau
coordonarea autorităţilor administraţiei publice locale, în scopul asigurării
transportului public local de persoane.
Art. 5. -In baza prezentelor norme-cadru, tarifele
pentru serviciile publice de transport public local de persoane sunt supuse
stabilirii, ajustării sau modificării de către autorităţile administraţiei
publice locale implicate pentru transportul efectuat.
Art. 6. - Prin mijloace de transport destinate
serviciului de transport public local de persoane se
înţelege:
a) autobuze - autovehicule destinate şi echipate pentru
transportul de persoane şi al bagajelor acestora, aşa cum sunt definite în
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
b) tramvaie;
c) troleibuze;
d) trenuri de metrou;
e) mijloace specifice de transport, în cazul
transportului pe cablu;
f) autoturisme;
g) nave de transport de pasageri sau mărfuri pe căile
navigabile interioare.
CAPITOLUL III
Definiţii şi abrevieri
Art. 7. -Termenii folosiţi în cadrul prezentelor
norme-cadru au semnificaţiile următoare:
a) autoritatea
administraţiei publice locale - consiliul local,
consiliul judeţean sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti;
b) autoritatea de reglementare competentă - Autoritatea
Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice -
A.N.R.S.C;
c) stabilirea de tarife -
operaţiunea de analiză şi calculaţie a tarifelor, potrivit prezentelor
norme-cadru, prin care autorităţile administraţiei publice locale implicate
stabilesc, după caz, structura şi nivelurile tarifelor;
d) ajustarea de tarife -
activitatea de analiză şi verificare a elementelor de cheltuieli componente ale
tarifelor, desfăşurată de autorităţile administraţiei publice locale implicate,
potrivit prezentelor norme-cadru, prin care se asigură corelarea nivelului
tarifelor existente cu evoluţia generală a preţurilor şi tarifelor din
economie;
e) modificarea de tarife - operaţiunea de analiză a nivelului tarifelor actuale şi a
structurii acestora, potrivit prezentelor norme-cadru, aplicabilă de
autorităţile administraţiei publice locale implicate, în situaţiile în care
intervin schimbări majore în structura costurilor care conduc la recalcularea
tarifelor existente, creşterea acestora fiind mai mare decât evoluţia indicelui
preţurilor de consum faţă de perioada anterioară;
f) bilet - titlu sau
taxă de călătorie, emis conform prevederilor legale;
g) abonament -
legitimaţie de călătorie ce permite deplasarea utilizatorilor serviciilor de transport public local de persoane, emis conform
prevederilor legale;
h) cartelă magnetică - card magnetic ce permite deplasarea utilizatorilor serviciilor de
transport public local de persoane, emis conform prevederilor legale;
i) autoturism -
autovehicul cu cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25
km/h, conceput şi construit pentru transportul de persoane, care are cel mult 9
locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto;
j) autobuz - autovehicul
cu cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h,
conceput şi construit pentru transportul de persoane pe scaune şi în picioare,
care are mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto;
k) operator de transport - orice întreprindere care deţine certificat unic de înregistrare, având ca obiect
activitatea de transport public local de persoane, deţinătoare a unei licenţe
de transport şi care efectuează transport public local de persoane;
l) transportator autorizat - orice întreprindere autorizată care desfăşoară servicii de transport public local
de persoane pe baza unor programe de transport întocmite şi aprobate de
autorităţile administraţiei publice locale implicate în a căror rază de
autoritate se găseşte staţia de plecare;
m) obligaţia de
exploatare - obligaţia care impune operatorului de
transport public local de persoane autorizat şi/sau licenţiat ori
transportatorului autorizat să efectueze serviciul respectiv în condiţii de
continuitate, regularitate şi de asigurare a capacităţilor necesare de
transport şi să respecte condiţiile impuse de autorităţile competente care
acordă subvenţia. Obligaţia de exploatare include şi obligaţia operatorului de
transport respectiv de a asigura toate serviciile complementare serviciului
public de transport, respectiv: transportul bagajelor, spaţii pentru
depozitarea bagajelor, vânzarea de bilete în interiorul vehiculelor, informarea
călătorilor în timpul transportului, întreţinerea şi curăţenia mijloacelor de
transport, îmbarcarea şi debarcarea pasagerilor în locuri special amenajate -
gări, autogări, pontoane de acostare -, condiţii de confort în timpul
transportului;
n) obligaţia de transport - obligaţia care impune oricărui operator de transport public local
de persoane sau transportatorilor autorizaţi să accepte şi să efectueze
servicii publice subvenţionate de transport în condiţiile stabilite de
autorităţile competente;
o) obligaţia tarifară - obligaţia care impune operatorilor de transport public local de
persoane sau transportatorilor autorizaţi practicarea tarifelor stabilite de
autorităţile competente, contrar interesului comercial al operatorilor sau
transportatorilor, impunere care rezultă fie din stabilirea tarifelor sub
costurile reale, fie din respingerea cererii de majorare a anumitor tarife.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii generale
Art. 8. - Prezentele norme-cadru au la bază următoarele
acte normative de referinţă:
a) Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice
nr. 51/2006;
b) Legea serviciilor de transport public local nr.
92/2007;
c) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005
privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 102/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
d) Ordonanţa Guvernului nr. 97/1999 privind garantarea
furnizării de servicii publice subvenţionate de transport rutier intern şi de
transport pe căile navigabile interioare, republicată;
e) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 148/2000
pentru modificarea unor reglementări în domeniul serviciilor publice de
transport local de călători, aprobată prin Legea nr. 102/2001;
f) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2001 privind
regimul preţurilor şi tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul
Oficiului Concurenţei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
205/2002, cu modificările ulterioare.
Art. 9. - Este considerat serviciu de transport public
local de persoane prin curse regulate transportul public care îndeplineşte
cumulativ următoarele condiţii:
a) se efectuează de către un operator de transport sau
de către un transportator autorizat, astfel cum sunt definiţi şi licenţiaţi
conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) se efectuează numai pe raza
administrativ-teritorială a unei localităţi, în cazul transportului local, sau
numai între localităţile unui judeţ, în cazul transportului judeţean. In cazul
în care traseul transportului pe şină depăşeşte limita localităţii, acesta va fi considerat transport public local;
c) se execută pe rute şi cu programe de circulaţie
prestabilite de autoritatea administraţiei publice locale;
d) se efectuează de operatorul de transport rutier sau
transportatorul autorizat cu mijloace de transport în comun, respectiv cu
autobuze, troleibuze, tramvaie sau metrou, deţinute în proprietate ori în baza
unui contract de leasing, înmatriculate sau înregistrate, după caz, în judeţul
ori în localitatea respectivă. Transportul realizat cu troleibuze, tramvaie sau
metrou se realizează de către transportatorii autorizaţi;
e) persoanele transportate sunt îmbarcate sau debarcate
în puncte fixe prestabilite, denumite staţii sau autogări, după caz;
f) pentru efectuarea serviciului, operatorul de
transport sau transportatorul autorizat percepe de la
persoanele transportate un tarif de transport pe bază de legitimaţii de
călătorie individuale eliberate anticipat, al căror regim este stabilit
potrivit prevederilor legale.
Art. 10. - (1) Serviciul de transport public local de persoane pe cablu se realizează cu îndeplinirea
cumulativă a următoarelor condiţii:
a) transportul se realizează cu mijloace de transport
specifice, cuplate la un cablu aflat în mişcare;
b) transportul se efectuează de către transportatorii
autorizaţi pe baza programelor de transport întocmite de aceştia, aprobate de
autorităţile administraţiei publice locale implicate în a căror rază de
autoritate se găseşte staţia de plecare;
c) persoanele transportate sunt îmbarcate sau debarcate
în staţiile de plecare ori sosire, după caz;
d) pentru efectuarea serviciului, transportatorul
autorizat percepe şi încasează de la persoanele transportate un tarif de
transport pe bază de legitimaţii de călătorie, aprobat prin hotărâre de
autoritatea administraţiei publice locale respective.
(2) Serviciul de transport public local de persoane cu
vehicule pe cremalieră şi altele asemenea se asimilează cu serviciul de
transport public local de persoane pe cablu.
Art. 11. - (1) Serviciile publice subvenţionate de
transport public local intern se stabilesc de Guvern prin Ministerul
Transporturilor sau de autorităţile administraţiei publice locale implicate,
după caz, dacă reglementările în vigoare nu prevăd altfel.
(2) Serviciul public subvenţionat de transport se
desfăşoară pe baza unui contract încheiat între Ministerul Transporturilor sau
autoritatea administraţiei publice locale implicată, după caz, care a stabilit
şi a solicitat executarea serviciului respectiv şi operatorul de
transport/transportatorul autorizat căruia îi revine obligaţia efectuării
acestuia.
(3) Prin serviciu public
subvenţionat de transport local se înţelege acel
transport public care necesită subvenţii bugetare, pe care un operator de
transport este obligat să îl efectueze, în condiţiile impuse de autorităţile
competente, chiar dacă acesta ar avea efecte economice negative asupra
activităţii sale pe perioada efectuării serviciului public subvenţionat
contractat.
(4) Incredinţarea serviciilor publice subvenţionate de
transport se va face de către autorităţile administraţiei publice locale
implicate, în regim concurenţial, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 12. - (1) Operatorul de transport public de
persoane va asigura corelarea tarifului de transport cu gradul de confort şi
siguranţă al mijlocului de transport.
(2) Operatorul de transport public de persoane va
asigura protecţia categoriilor sociale defavorizate, prin compensarea costului
transportului potrivit prevederilor legale.
(3) Prin nivelul tarifelor de transport pentru
serviciile de transport public local de persoane,
suportate de către utilizatori, se vor recupera integral costurile de
exploatare, reabilitare şi dezvoltare, precum şi prin finanţarea de la bugetele
locale, asigurându-se astfel un profit rezonabil
pentru operatorii de
transport/transportatorii autorizaţi.
(4) Operatorii de transport public local de persoane/
transportatorii autorizaţi vor asigura integrarea tarifară prin utilizarea unui
singur tip de legitimaţie de călătorie pentru toate mijloacele de transport
public local de persoane prin curse regulate.
Art. 13. - (1) Se consideră că o obligaţie de
exploatare şi/sau de transport poate avea efect economic negativ asupra
activităţii operatorilor de transport public local de persoane/
transportatorilor autorizaţi care îndeplinesc respectiva obligaţie, dacă
cheltuielile ocazionate de efectuarea acestei obligaţii sunt mai mari decât
veniturile obţinute.
(2) Determinarea efectului economic negativ se face pe
baza bilanţului anual, prin care se evidenţiază diferenţa dintre cheltuielile
efectuate şi veniturile realizate, ca urmare a respectării obligaţiilor de
exploatare şi/sau de transport.
(3) Dacă obligaţia de exploatare şi/sau de transport
se referă la una sau la mai multe categorii de persoane ori rute de transport
practicate de respectivul operator de transport, efectul economic negativ se va
stabili luându-se în considerare numai cheltuielile şi veniturile aferente
transportului acestor categorii de persoane sau pe rutele de transport
respective.
(4) Se consideră că obligaţia tarifară are efecte
economice negative atunci când diferenţa dintre veniturile şi cheltuielile aferente
serviciului public subvenţionat de transport este mai mică decât diferenţa
dintre veniturile şi cheltuielile aferente aceluiaşi transport, dacă acesta
s-ar fi desfăşurat în condiţii de concurenţă, iar tarifele de transport s-ar fi
stabilit pe criterii comerciale.
(5) Pentru serviciile publice de transport public local
de persoane se organizează evidenţă contabilă distinctă.
CAPITOLUL V
Tarifele pentru serviciile de transport public local
de persoane
SECŢIUNEA 1
Criteriile generale privind finanţarea tarifelor
pentru serviciile de transport public local de persoane
Art. 14. - (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital necesare pentru efectuarea serviciului de transport public local de
persoane prin curse regulate se asigură din veniturile operatorilor de
transport/transportatorilor autorizaţi.
(2) Veniturile operatorilor de transport public local
de persoane/transportatorilor autorizaţi se formează din încasarea de la
utilizatorii serviciului a tarifelor reprezentând contravaloarea serviciului
prestat şi/sau din subvenţii de la bugetul de stat, de la bugetele locale şi de
la bugetele altor instituţii, calculate ca diferenţă de tarif, în condiţiile
legii.
(3) Sumele necesare finanţării, funcţionării şi
exploatării serviciilor de transport public local de persoane, provenite din
subvenţii, se prevăd în bugetele locale sau ale altor instituţii.
(4) Sursele de finanţare a cheltuielilor de capital
pentru realizarea obiectivelor de investiţii publice ale unităţilor
administrativ-teritoriale, aferente sistemelor de transport public local de
persoane, se asigură potrivit prevederilor legale în vigoare.
(5) Finanţarea investiţiilor pentru înfiinţarea,
reabilitarea, modernizarea şi/sau dezvoltarea sistemelor de transport public
local de persoane se face din bugetele locale, din bugetul de stat sau din
fonduri private, pe baza hotărârilor autorităţilor administraţiei publice
locale, cu respectarea legislaţiei în vigoare privind finanţele publice,
respectiv finanţele publice locale şi a legislaţiei în vigoare privind
achiziţiile publice.
(6) In cazul gestiunii delegate, bunurile realizate ca
urmare a investiţiilor pentru reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea
sistemelor de transport public local de persoane, finanţate din fonduri proprii
ale operatorilor de transport public local de persoane/transportatorilor
autorizaţi, rămân în proprietatea acestora pe toată durata contractului de
delegare a gestiunii. In contractul de delegare a gestiunii serviciului se vor
defini categoriile de bunuri şi se va preciza modul de repartiţie a bunurilor
de retur sau a bunurilor de preluare realizate până la încetarea, din orice
cauză, a contractului de delegare a gestiunii serviciului, precum şi
eventualele despăgubiri.
Art. 15. - (1) Acoperirea financiară a costului
călătoriilor efectuate de persoanele care beneficiază, potrivit legii, de
gratuitate la legitimaţiile de călătorie individuale se asigură din bugetul de
stat, din bugetele locale sau din bugetele altor instituţii stabilite prin
lege.
(2) Acoperirea influenţelor financiare rezultate din
reduceri de tarif la legitimaţiile de călătorie individuale pentru serviciul de
transport public local de persoane, aprobate pentru anumite categorii de
persoane de către autorităţile administraţiei publice locale implicate, sau
acoperirea diferenţelor dintre costurile înregistrate de operatorul de
transport public local de persoane/transportatorul autorizat pentru efectuarea
serviciului şi sumele efectiv încasate ca urmare a vânzării legitimaţiilor de
călătorie individuale se
asigură din bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau ale
judeţelor, după caz, până la nivelul tarifelor de vânzare către populaţie a
legitimaţiilor de călătorie individuale.
(3) Condiţiile concrete în care va/vor fi acoperit/acoperite
costul călătoriilor potrivit prevederilor alin. (1) şi (2) sau costurile
înregistrate pentru efectuarea transportului public local pe traseele sociale
nerentabile se vor stabili prin hotărârea de dare în administrare sau prin
contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public local, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 16. - Procedura de stabilire a tarifelor percepute
pentru prestarea serviciului de transport public local
de persoane se precizează în hotărârile de dare în administrare a serviciului,
respectiv în contractele de delegare a gestiunii şi trebuie să ţină seama de
următoarele reguli:
a) tarifele şi subvenţiile încasate de operatorul de
transport public local de persoane/transportatorul autorizat în urma prestării
serviciului de transport public local de persoane trebuie să acopere cel puţin
sumele investite şi cheltuielile curente de întreţinere şi exploatare a sistemului de transport public local respectiv;
b) tarifele se pot actualiza periodic prin indexare cu
indicele de creştere a preţurilor de consum, prin hotărâre a autorităţilor
administraţiei publice locale implicate;
c) condiţiile care generează modificarea tarifelor sau
a subvenţiilor, precum şi procedurile specifice aplicate pentru astfel de situaţii
se prevăd în contractele de atribuire a gestiunii;
d) modificarea tarifelor sau a subvenţiilor se aprobă
prin hotărâre a autorităţilor administraţiei publice locale
implicate.
Art. 17. - (1) Operatorii de transport/transportatorii
autorizaţi care prestează servicii publice de transport beneficiază de
subvenţii de la bugetul de stat, bugetele locale şi ale altor instituţii, după
caz, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Beneficiarii tarifelor reduse de transport public
local de persoane sunt: elevii, studenţii, donatorii onorifici, pensionarii şi
alte categorii, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 18. - (1) In cazul operatorilor de transport/transportatorilor autorizaţi care prestează servicii
de transport public local de persoane şi nu beneficiază de subvenţii,
contravaloarea unei prestaţii de transport public local de persoane este egală
cu cuantumul tarifului mediu pe călătorie.
(2) In cazul operatorilor de
transport/transportatorilor autorizaţi care prestează servicii publice de
transport public local de persoane obţinând venituri doar din bilete de
călătorie, contravaloarea unei prestaţii de transport public local de persoane
este egală cu cuantumul tarifului mediu pe călătorie.
Art. 19. - Fac excepţie de la prevederile prezentelor
norme-cadru tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane
efectuat cu trenuri de metrou şi nave de transport de pasageri sau mărfuri pe
căile navigabile interioare, care se stabilesc, se ajustează şi se aprobă potrivit
prevederilor legale din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2001, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 205/2002, cu modificările
ulterioare.
Art. 20. - (1) Stabilirea,
ajustarea sau modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local
de persoane se realizează la cererea operatorilor de transport public local de
persoane, pe baza următoarelor documente:
a) cererea de stabilire, ajustare sau modificare, care conţine, după caz: tarifele în vigoare, în
cazul ajustării sau modificării, şi tarifele solicitate, inclusiv TVA;
justificarea propunerii de stabilire, ajustare sau modificare se face pe baza
unui memoriu tehnico-economic, care prezintă oportunitatea fundamentării
tarifelor datorată creşterii principalelor elemente de cheltuieli;
b) fişele de fundamentare pentru stabilirea, ajustarea
sau modificarea tarifelor;
c) alte date şi informaţii necesare fundamentării
tarifelor propuse.
(2) Autorităţile administraţiei
publice locale pot solicita de la operatorii de transport public local de
persoane/transportatorii autorizaţi, efectuat prin curse regulate sau pe cablu,
informaţii pentru clarificarea unor aspecte din propunerile de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru serviciile de transport
public local de persoane.
Art. 21. - Tarifele pentru serviciile de transport
public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se
fundamentează fără includerea TVA în cheltuielile materiale, aceasta urmând să
fie aplicată la totalul cheltuielilor rezultate plus cota de profit rezonabilă.
SECŢIUNEA a 2-a
Stabilirea tarifelor pentru serviciile de
transport public local de persoane prin curse regulate sau pe cablu
Art. 22. - (1) Tarifele pentru
serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate
sau pe cablu se stabilesc de autorităţile administraţiei publice locale
implicate, pe baza fundamentării realizate de către operatorii de
transport/transportatorii autorizaţi.
(2) Fundamentarea tarifelor pentru serviciile de
transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se
face pe baza consumurilor normate de combustibili, de lubrifianţi, a
cheltuielilor de întreţinere-reparaţii şi cu piesele de schimb, a cheltuielilor
cu munca vie, precum şi pe baza celorlalte elemente de cheltuieli prevăzute în
anexă.
Art. 23. - (1) Stabilirea tarifului mediu pentru
serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate
sau pe cablu Tcm (lei/călătorie) se face potrivit formulei:
Tcm = Vt
(lei/calatorie)
N estimat cal.
Tcm - tariful
mediu pentru acelaşi gen de transport -( lei/călătorie);
Vt -
veniturile totale specifice activităţii - (lei);
Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii - (nr.
călătorii).
(2) Valoarea subvenţiilor pentru serviciile de
transport public local de persoane se calculează după cum urmează:
a) în cazul unei obligaţii de exploatare sau de transport,
valoarea subvenţiilor este egală cu diferenţa dintre diminuarea cheltuielilor
şi diminuarea veniturilor operatorilor de transport/transportatorilor
autorizaţi care efectuează transportul public local de persoane, care ar
rezulta dacă respectivul operator de transport nu ar respecta obligaţiile
respective;
b) în cazul unei obligaţii tarifare, valoarea
subvenţiei se stabileşte pe baza următoarei formule de calcul C (lei):
C = [(Nestimat căl. x tc - [(Nefectiv căl. x ti] - [(Ctc - Cti)] (lei), unde:
C - valoarea subvenţiei totale
pentru un operator de transportator/transportator autorizat;
Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii - (nr.
călătorii);
tc - tarifele
practicate pentru acelaşi gen de transport sau, în lipsa unor astfel de tarife,
tarifele pe care operatorul de
transport/transportatorul autorizat le-ar stabili pe baze comerciale - (lei/călătorie);
Nefectiv căl. - numărul efectiv de călătorii - (nr.
călătorii);
ti - tariful
impus - (lei/călătorie);
Ctc -
costurile aferente serviciilor efectuate cu aplicarea unor tarife practicate
pentru transporturi similare sau, în lipsa acestora, a unor tarife stabilite de
operatorul de transport/transportatorul autorizat pe criterii comerciale - (lei);
Cti -
costurile rezultate prin aplicarea tarifelor impuse - (lei);
c) în cazul în care valoarea
subvenţiei stabilită în conformitate cu prevederile lit. b) nu acoperă
costurile aferente activităţii supuse obligaţiei tarifare, valoarea subvenţiei
pentru activitatea respectivă este egală cu diferenţa dintre costurile şi
veniturile activităţii respective.
(3) Stabilirea tarifelor pentru serviciile de
transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se
fundamentează pe tipurile de venituri specifice fiecărui operator de
transport/transportator autorizat, respectiv: bilete, abonamente, cartele
magnetice, suprataxe şi alte tipuri de abonamente, potrivit formulelor de mai
jos.
3.1. Stabilirea tarifelor pentru bilete (tramvai,
troleibuz, autobuz etc.)
3.1.1. Stabilirea tarifului pentru biletul valabil pe
toate liniile - o călătorie T
bilet 1 cal. - (lei/călătorie):
T bilet 1 cal. = Vtt-Vt(ab.+cart.mag./exp.
+ alte ab.) (lei/calatorie) unde:
N estimat cal. - N estimat
cal. (ab. + cart. mag./exp + alte ab.)
Tbilet 1 căl. - tariful biletului pe toate liniile - o călătorie - (lei/călătorie);
Vt -
veniturile totale specifice tuturor activităţilor- (lei);
Vt (ab. + cart. mag/exp. + alte ab.) - veniturile totale din abonamente, cartele magnetice/Expres şi alte tipuri de abonamente - (lei);
Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe
toate liniile - (nr. călătorii);
Nestimat căl.
(ab. + cart. mag./exp. + alte ab.) - numărul total estimat de călătorii din
abonamente, cartele magnetice/Expres
şi alte tipuri de abonamente - (nr. călătorii).
3.1.2. Stabilirea
tarifului pentru biletul valabil pe toate liniile - două călătorii Tbilet 2 căl. - (lei/2 călătorii):
T bilet 1 cal. = Vt-Vt(ab.+cart.mag./exp.
+ alte ab.) (lei/2 călătorii): unde
N estimat cal. - N estimat cal.
(ab. + cart. mag./exp + alte ab.)
Tbilet 2 căl. - tariful biletului pe toate liniile - două călătorie - (lei/2călătorii);
Vt -
veniturile totale specifice tuturor activităţilor- (lei);
Vt (ab. +
cart. mag/exp. + alte ab.) -
veniturile totale din abonamente, cartele magnetice/Expres şi alte tipuri de abonamente - (lei);
Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe
toate liniile - (nr. călătorii);
Nestimat căl. (ab. + cart. mag./exp. + alte ab.) - numărul total estimat de călătorii din abonamente, cartele magnetice/Expres şi alte tipuri de
abonamente - (nr. călătorii)
3.2. Stabilirea tarifelor pentru abonamentele lunare
nominale integrale (tramvai, troleibuz, autobuz etc.)
3.2.1. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nominal
integral valabil pe o linie Tab nom 1 In.
- (lei/lună):
Tab.nom. 1In. = Tcm x
Nestimat căl. 11n. (lei/lună), unde:
Tab nom 1 In - tariful abonamentului nominal valabil pe o linie - (lei);
Tcm - tariful
mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);
Nestimat căl. 1
In. -
numărul total estimat de călătorii pe o linie - (nr. călătorii).
3.2.2. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nominal
integral valabil pe două linii Tab. nom. 2 In.
- (lei/lună):
Tab. nom. 2 In. = Tcm x Nestimat
căl. 2 In. (lei/lună), unde:
Tab. nom. 2 In. - tariful abonamentului nominal valabil pe două linii - (lei/lună);
Tcm - tariful
mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);
Nestimat căl. 2 In. - numărul total estimat de călătorii
pe două linii - (nr. călătorii).
3.2.3. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nominal
integral general valabil pe toate liniile
Tab. nom. toate In. - (lei/lună):
Tab. nom. toate In.= Tcm X Nestimat
căl (lei/lună), unde:
Tab. nom. toate In. - tariful abonamentului nominal valabil pe toate liniile - (lei/lună);
Tcm - tariful
mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie); Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe
toate liniile - (nr. călătorii).
3.3. Stabilirea tarifelor pentru abonamentele lunare
nenominale integrale (tramvai, troleibuz, autobuz etc.)
3.3.1. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nenominal
integral valabil pe o linie
Tab. nenom. 11n - (lei/lună):
Tab. nenom. 1 1n - Tcm x Nestimat căl. 11n. (lei/lună),
unde:
Tab.nenom. 1 In. - tariful abonamentului nenominal valabil pe o linie - (lei/lună);
T cm -
tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);
N estimat căl. 1 In. - numărul total estimat de călătorii pe o
linie - (nr. călătorii).
3.3.2. Stabilirea tarifului
pentru abonamentul nenominal integral valabil pe două linii
Tab. nenom. 2 In. - (lei/lună):
Tab. nenom. 2 In. = Tcm X Nestimat căl. 2 In.
(lei/lună), unde:
Tab. nenom. 2 In. - tariful abonamentului nenominal valabil
pe două linii - (lei/lună);
Tcm - tariful
mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie); Nestimat căl. 2 In. - numărul total estimat de călătorii pe două linii - (nr.
călătorii).
3.3.3. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nenominal
integral general valabil pe toate liniile
Tab. nenom. toate In. - (lei/lună):
T ab. nenom. toate In. = T cm x
N estimat căl. (lei/lună), unde:
Tab. nenom. toate In. - tariful abonamentului nenominal valabil pe toate liniile - (lei/lună);
Tcm - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);
Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr.
călătorii).
3.3.4. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nenominal
integral general valabil pe toate liniile pentru operatorii economici Tab.
nenom. toate In. op. ec. -
(lei/lună):
Tab. nenom. toate In. op. ec. = T cm
x N estimat căl. (lei/luna), unde.
Tab. nenom. toate In. op. ec - tariful abonamentului nominal valabil pe toate liniile pentru
operatorii economici - (lei/lună);
Tcm - tariful
mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);
Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr.
călătorii).
3.4. Stabilirea tarifelor pentru abonamentele
fracţionate nenominale şi nominale (tramvai, troleibuz,
autobuz etc.)
3.4.1. Stabilirea tarifului pentru abonamentul
fracţionat nenominal valabil pentru o zi pe toate liniile
T ab. nenom. fract. 1 zi (lei/zi).
a) calculat în funcţie de tariful mediu:
Tab. nenom. fract. 1 zi = Tcm X
Nestimat căl. x 1 zi (lei/zi), unde:
Tab. nenom. fract. 1 zi - tariful abonamentului nenominal valabil pentru o zi pe toate
liniile - (lei/zi);
Tcm - tariful
mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);
Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii);
b) calculat în funcţie de preţul biletului:
Tab. nenom. fract. 1 zi = Tbilet 11n.
x Nestimat căl. x 1 zi (lei/zi), unde:
Tab. nenom. fract. 1 zi. - tariful abonamentului nenominal valabil pentru o zi pe toate
liniile - (lei/zi);
Tbilet 1 In. -
tariful biletului valabil pe toate liniile - (lei/călătorie);
Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr.
călătorii).
3.4.2. Stabilirea tarifului pentru abonamentul
fractionat nominal valabil pentru 7 zile pe toate liniile
Tab. nom. fract. 7 zile - (lei/7 zile):
a) calculat în funcţie de tariful mediu:
T ab. nom. fract. 7 zile = T cm
x N estimat căl. x 7zile (lei/7zile), unde:
Tab. nom. fract. 7 zile - tariful abonamentului nominal valabil pentru 7 zile pe toate
liniile - (lei/7 zile);
Tcm - tariful
mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);
N estimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr.
călătorii);
b) calculat în funcţie de preţul biletului:
T ab. nom. fract. 7 zile =T bilet 1 căl. x Nestimat căl. x 7 zile (lei/7 zile), unde:
Tab. nom. fract. 7zile - tariful abonamentului nominal valabil pentru 7 zile pe toate
liniile - (lei/7 zile);
Tbilet 1 căl. - tariful biletului valabil pe toate
liniile - (lei/călătorie);
N estimat căl. - numărul estimat de călătorii
pe toate liniile - (nr. călătorii).
3.4.3. Stabilirea tarifului pentru abonamentul
fractionat nominal valabil pentru 15 zile pe toate liniile
Tab. nom. fract. 15 zile - (lei/15 zile):
a) calculat în funcţie de tariful mediu:
Tab. nom. fract. 15 zile = Tcm
x Nestimat căl. x 15 zile (lei/15 zile), unde:
Tab. nom. fract. 15zile - tariful abonamentului nominal valabil pentru 15 zile pe toate
liniile - (lei/15 zile);
Tcm - tariful
mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);
Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr.
călătorii);
b) calculat în funcţie de tariful biletului de călătorie:
Tab. nom. fract. 15 zile = Tbilet 1 căl. x Nestimat căl. x 15 zile (lei/15 zile), unde:
Tab. nom. fract. 15 zile - tariful abonamentului nominal valabil pentru 15 zile pe toate
liniile - (lei/15 zile);
Tbilet 1 căl. - tariful biletului valabil pe toate liniile - (lei/călătorie);
Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii).
3.5. Stabilirea tarifelor pentru cartelele magnetice
3.5.1. Stabilirea tarifului pentru cartela magnetică
de două călătorii pe o linie
T cart. mag. de 2
căl./1 In. (lei)
Tcart. mag. de 2
căl./1 In.= Vt-Vt
(ab.+bilete) unde:
Nestimat
căl. - Nestimat căl.
(ab. + bilete)
Tcart. mag. de 2
căl./1 In. -
tariful cartelei magnetice de două călătorii pe o linie - (lei);
Vt -
veniturile totale specifice tuturor activităţilor- (lei);
Vt(ab. + bilete) - veniturile totale din abonamente şi
bilete - (lei);
Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr.
călătorii);
Nestimat căl. (ab. + bilete) - numărul estimat de călătorii din abonamente şi bilete - (nr.
călătorii).
3.5.2. Stabilirea tarifului pentru cartela magnetică de
10 calatorii pe două linii Tcart mag de 10 căl./2 In. (lei)
Tcart mag de 10
căl./2 In = Vt - Vt (ab +
bilete + cart. mag. de 2 căl/1
In.) lei
Nestimat căl. Nestimat căl. (ab. + bilete + cart. mag. de 2 căl /1 In
Tcart. mag. de 10 căl./2 In. - tariful cartelei magnetice de 10
călătorii pe două linii - (lei);
Vt -
veniturile totale specifice tuturor activităţilor- (lei);
Vt (ab. +
bilete + cart. mag. de 2 căi/1
in.) -
veniturile totale din abonamente, bilete şi cartele magnetice de 10 călătorii -
(lei);
Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr.
călătorii);
Nestimat căl. (ab. + bilete + cart.
mag. de 2 căl /1 In.) - numărul total estimat de călătorii din abonamente, bilete şi
cartele magnetice de două călătorii - (nr. călătorii).
3.5.3.Stabilirea tarifului pentru cartela magnetică
valabilă pe liniile Expres Tcart exp (lei):
Tcart. exp. = Vt -Vt(ab.+
bilete+cart.mag(2+10 cal.)) (lei/luna),
unde:
N estimat total cal. - N
estimat total cal.(ab. + bilete +cart. mag. (2 + 10 cal))
Tcart. exp. -
tariful cartelei magnetice valabile pe liniile Expres - (lei/călătorie);
Vt -
veniturile totale specifice tuturor activităţilor- (lei);
Vt (ab. +
bilete + cart. mag. (2 + 10 căl.)) - veniturile totale din abonamente, bilete
şi cartele magnetice de două şi 10 călătorii - (lei);
Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr.
călătorii);
Nestimat căl.
(ab. + bilete + cart. mag. (2 + 10 căl.))
- numărul total estimat de călătorii din
abonamente, bilete şi cartele magnetice de două şi 10 călătorii - (nr.
călătorii).
3.6. Stabilirea tarifelor pentru alte tipuri de
abonamente Talte ab. (lei):
Talte ab. = Vt
- V t (ab. + bilete +cart.mag.[(2+10 cal.) + exp. )] (lei),
unde:
N estimat cal. - N estimat
cal.(ab. + bilete + cart. mag. [(2+10) +exp.)]
Talte ab. -
tariful pe alte tipuri de abonamente - (lei);
Vt -
veniturile totale specifice tuturor activităţilor -(lei);
Vt (ab. +
bilete + cart. mag. [(2 + 10 căl.) + exp.)] -veniturile totale din abonamente, bilete şi cartele magnetice de două si 10 călătorii si cartele
magnetice de tip Expres - (lei);
Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr.
călătorii);
Nestimat căl.
(ab. + bilete + cart. mag. [(2
+ 10 căl.) + exp.)] -numărul total
estimat de călătorii din abonamente, bilete şi cartele magnetice de două şi 10 călătorii şi cartele
magnetice de tip Expres - (nr. călătorii).
3.7. Stabilirea cuantumurilor suprataxelor
Autorităţile administraţiei publice locale implicate
vor stabili nivelurile cuantumurilor suprataxelor pentru contravenţiile
săvârşite de persoanele fizice care călătoresc cu mijloacele de transport
public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu fără titlu
ori legitimaţie de călătorie valabile sau refuză să prezinte organelor de
control titlul ori legitimaţia respectivă, care au un comportament necivilizat
sau care aduc prejudicii mijloacelor de transport, în funcţie de nivelurile
minime şi maxime stabilite pentru astfel de fapte,
potrivit prevederilor legale în vigoare.
3.8. Stabilirea tarifelor la serviciile de transport
public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se determină
avându-se în vedere următoarele cheltuieli:
a) cheltuielile cu
combustibilii şi lubrifianţii se determină avându-se în vedere preţurile de
achiziţie în vigoare şi consumurile normate standard;
b) cheltuielile cu amortizarea se determină
respectându-se reglementările legale în vigoare;
c) cheltuielile cu
întreţinerea - reparaţiile - piesele de schimb, anvelopele, acumulatori şi alte
cheltuieli se determină avându-se în vedere cele mai mici costuri de
contractare de servicii şi preţuri de achiziţie;
d) cheltuielile cu munca vie se fundamentează în
funcţie de legislaţia în vigoare, corelată cu principiul eficienţei economice;
e) cheltuielile cu impozitele, autorizaţiile şi alte
taxe se determină potrivit prevederilor legale în vigoare;
f) cheltuielile financiare detaliate corespunzător.
SECŢIUNEA a 3-a
Ajustarea tarifelor pentru serviciile de transport
public local de persoane
Art. 24. - (1) Tarifele pentru serviciile de transport
public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se pot
ajusta periodic pe baza cererilor primite de la operatorii
de transport/transportatorii autorizaţi, prin hotărâri ale autorităţilor
administraţiei publice locale implicate, în baza creşterii indicelui preţurilor
de consum faţă de nivelul existent la data precedentei ajustări.
(2) Nivelul tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse
regulate sau pe cablu se determină pe baza analizei situaţiei
economico-financiare a operatorilor de transport/transportatorilor autorizaţi,
precum şi a influenţelor reale primite în costuri, determinate de evoluţia
preţurilor pe economie.
(3) Ajustarea tarifelor pentru serviciile de transport
public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se
fundamentează potrivit anexei.
Art. 25. - (1) Ajustarea tarifului mediu pentru serviciile
de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu
Tcm 1 (lei/călătorie) se face potrivit formulei:
Tcm1 = Tcm0 + Δcm (lei/călătorie), unde:
Tcm 1 -
tariful mediu ajustat pentru acelaşi gen de transport -(lei/călătorie);
Tcm 0 -
tariful mediu actual pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);
Δ cm - creşterea cheltuielilor totale determinată de influenţele reale
primite în costuri - (lei).
(2) In cazul în care valoarea subvenţiei nu acoperă
costurile aferente activităţii supuse obligaţiei tarifare, valoarea subvenţiei
pentru activitatea respectivă este egală cu diferenţa dintre costurile şi
veniturile activităţii respective.
(3) Ajustarea tarifelor pentru serviciile de transport
public local de persoane efectuat prin curse regulate
sau pe cablu se fundamentează pe tipurile de venituri specifice fiecărui
operator de transport public local de persoane/transportator autorizat,
respectiv: bilete, abonamente, cartele magnetice, suprataxe şi alte tipuri de
abonamente, potrivit formulelor de mai jos.
3.1. Ajustarea tarifelor pentru bilete Tbilet 1
- (lei):
T bilet 1 = Tbilet0 + Δt bilet (lei), unde:
T bilet 1 -
tarifele biletelor ajustate pe tipurile menţionate la paragraful 3.1 din cadrul
art. 23 - (lei);
T bilet 0 -
tarifele actuale ale biletelor pe tipurile menţionate la paragraful 3.1 din
cadrul art. 23 - (lei);
Δt bilet - creşterea cheltuielilor totale pe
tipurile de bilete menţionate la paragraful 3.1 din cadrul art. 23, determinată
de influenţele reale primite în costuri - (lei).
3.2. Ajustarea tarifelor pentru abonamentele lunare
nominale integrale Tab nom - (lei/lună):
Tab. nom 1 = Tab. nom.0
+ Δt ab. nom. (lei/lună), unde:
Tab. nom 1 -
tarifele abonamentelor nominale ajustate pe tipurile menţionate la paragraful 3.2 din cadrul art. 23 - (lei/lună);
Tab. nom.0 -
tarifele abonamentelor nominale actuale pe tipurile menţionate la paragraful
3.2 din cadrul art. 23 -(lei/lună);
Δt ab. nom - creşterea cheltuielilor totale pe
tipurile de abonamente nominale menţionate la paragraful 3.2 din cadrul art. 23, determinată de influenţele reale
primite în costuri - (lei).
3.3. Ajustarea tarifelor pentru abonamentele lunare
nenominale integrale Tab nenom 1 - (lei/lună):
Tab.nenom.1 = Tab. nenom 0 + Δt ab..nenom. (lei/lună), unde:
Tab. nenom1 -
tarifele abonamentelor nenominale ajustate pe tipurile menţionate la paragraful
3.3 din cadrul art. 23 - (lei/lună);
Tab. nenom.0 -
tarifele abonamentelor nenominale actuale pe tipurile menţionate la paragraful
3.3 din cadrul art. 23 - (lei/lună);
Δt ab. nenom. - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de abonamente
menţionate la paragraful 3.3 din
cadrul art. 23, determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).
3.4. Ajustarea tarifelor pentru abonamentele fracţionate
nenominale şi nominale Tab.nenom/nom. fract1
(lei):
a) calculată în funcţie de ajustarea cheltuielilor
totale ale abonamentului:
T ab.nenom./nom. fract1 = T ab.nenom/nom.
fract.0 + Δ
ab.nenom/nom. fract. (lei) unde:
Tab. nenom/nom. fract1 (lei) - tarifele abonamentelor ajustate pe
tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art.
23 - (lei);
Tab. nenomjnom. fract.0 - tarifele abonamentelor actuale pe tipurile menţionate la
paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei);
Δ ab.nenom/nom. fract. - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de abonamente
menţionate la paragraful 3.4
din cadrul art. 23, determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei);
b) calculată în funcţie de ajustarea cheltuielilor
totale ale biletului de călătorie:
Tab. nenomjnom. fract.1 = T biliet0 + Δt bilet (lei), unde:
Tab. nenomjnom. fract1 - tarifele abonamentelor ajustate pe tipurile menţionate la
paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei);
T biliet0 -
tarifele biletelor actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei);
Δt bilet (lei/zi) - creşterea cheltuielilor
totale determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).
3.5. Ajustarea tarifelor pentru cartelele magnetice şi
cele pentru liniile speciale Expres Tcart.mag./exp.1
(lei):
T cart. mag./exp.1 = T cart.
mag/exp.0 + Δt cart. mag./exp. (lei), unde:
Tcart.mag./exp.1 - tarifele ajustate ale cartelelor magnetice sau ale celor pentru
liniile Expres pe tipurile menţionate la paragraful
3.5 din cadrul art. 23 - (lei);
Tcart. mag./exp.0 - tarifele actuale ale cartelelor magnetice sau ale celor pentru
liniile Expres pe tipurile menţionate la paragraful
3.5 din cadrul art. 23 - (lei);
Δt cart.
mag./exp -
creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de cartele magnetice sau cele pentru liniile Expres, menţionate la paragraful
3.5 din cadrul art. 23, determinată de influenţele
reale primite în costuri - (lei).
3.6. Ajustarea tarifelor pentru alte tipuri de
abonamente Talte ab (lei/abonament):
T alte ab.1 = Talte ab.0 + Δt alte ab. (lei/abonament), unde:
Talte ab.1 -
tarifele ajustate pentru alte tipuri de abonamente - (lei/abonament);
T alte ab.0 -
tarifele actuale pentru alte tipuri de abonamente - (lei/abonament);
Δt alte ab- creşterea cheltuielilor totale determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei/abonament).
3.7. Ajustarea cuantumurilor suprataxelor
Autorităţile administraţiei publice locale implicate
vor ajusta nivelurile cuantumurilor suprataxelor pentru contravenţiile
săvârşite de persoanele fizice care călătoresc cu mijloacele de transport
public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu fără titlu
ori legitimaţie de călătorie valabile sau refuză să prezinte organelor de
control titlul ori legitimaţia respectivă, care au un comportament necivilizat
sau care aduc prejudicii mijloacelor de transport, în funcţie de nivelurile
minime şi maxime stabilite pentru astfel de fapte, potrivit prevederilor legale
în vigoare.
3.8. Ajustarea tarifelor la serviciile de transport
public local de persoane efectuat prin curse regulate
sau pe cablu se determină avându-se în vedere următoarele cheltuieli:
a) cheltuielile cu combustibilii şi lubrifianţii se
determină avându-se în vedere preţurile de achiziţie în vigoare şi consumurile
normate standard, luându-se în calcul influenţa indicelui preţurilor de consum
de la ultima avizare;
b) cheltuielile cu amortizarea se determină
respectându-se reglementările legale în vigoare;
c) cheltuielile cu întreţinerea - reparaţiile -
piesele de schimb, anvelopele, acumulatori şi alte cheltuieli se determină
avându-se în vedere cele mai mici costuri de contractare de servicii şi preţuri
de achiziţie, luându-se în calcul influenţa indicelui preţurilor de consum de
la ultima avizare;
d) cheltuielile cu munca vie se fundamentează în
funcţie de legislaţia în vigoare, corelată cu principiul eficienţei economice;
e) cheltuielile cu impozitele, autorizaţiile şi alte
taxe se determină potrivit prevederilor legale în vigoare;
f) cheltuielile financiare detaliate corespunzător.
SECŢIUNEA a 4-a
Modificarea tarifelor pentru serviciile de
transport public local de persoane
Art. 26. - (1) Tarifele pentru serviciile de transport
public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se pot
modifica, prin hotărâri ale autorităţilor administraţiei publice locale
implicate, după caz, pe baza cererilor primite de la operatorii de
transport/transportatorii autorizaţi, în cazurile care conduc la modificarea
majoră a costurilor ori condiţiilor de exploatare, care determină modificarea cheltuielilor
cu o influenţă mai mare decât cea determinată de influenţa indicelui preţurilor
de consum, pe o perioadă de 3 luni consecutive.
(2) Modificarea tarifelor pentru serviciile de transport
public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se fundamentează potrivit anexei.
Art. 27. - (1) Modificarea tarifului mediu pentru
serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate
sau pe cablu Tcm 1
(lei/călătorie) se face potrivit formulei:
Tcm1 = Tcm0+Δcm (lei/călătorie), unde:
Tcm1 -
tariful mediu modificat pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);
Tcm0 -
tariful mediu actual pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);
Δcm - creşterea cheltuielilor totale
determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).
(2) In cazul în care valoarea subvenţiei nu acoperă
costurile aferente activităţii supuse obligaţiei tarifare, valoarea subvenţiei
pentru activitatea respectivă este egală cu diferenţa dintre costurile şi
veniturile activităţii respective.
(3) Modificarea tarifelor pentru serviciile de
transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se
fundamentează pe tipurile de venituri specifice fiecărui operator de transport
public local de persoane/transportator autorizat, respectiv: bilete,
abonamente, cartele magnetice, suprataxe şi alte tipuri de abonamente, potrivit
formulelor.
3.1. Modificarea tarifelor pentru bilete Tbilet 1
- (lei/călătorie):
Tbilet 1 = Tbilet 0 + Δt bilet (lei/călătorie), unde:
T bilet 1 - tarifele biletelor modificate pe tipurile menţionate la paragraful
3.1 din cadrul art. 23 - (lei/călătorie);
T bilet0 -
tarifele actuale ale biletelor pe tipurile menţionate la paragraful 3.1 din
cadrul art. 23 - (lei/călătorie);
Δt bilet - creşterea cheltuielilor totale pe
tipurile de bilete menţionate la paragraful 3.1 din cadrul art. 23, determinată de influenţele reale
primite în costuri - (lei).
3.2. Modificarea tarifelor pentru abonamentele lunare
nominale integrale Tab. nom. 1 - (lei/lună):
Tab. nom.1 = Tab. nom.0 + Δt
ab. nom. (lei/lună), unde:
Tab nom 1 - tarifele abonamentelor nominale modificate pe tipurile menţionate
la paragraful 3.2 din cadrul art. 23 - (lei/lună);
Tab nom 0 -tarifele abonamentelor nominale actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.2 din cadrul art. 23 - (lei/lună);
Δ t ab.nom. - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de abonamente
menţionate la paragraful 3.2 din cadrul art. 23, determinată de influenţele reale primite în costuri
- (lei).
3.3. Modificarea tarifelor pentru abonamentele lunare
nenominale integrale Tab nenom 1 - (lei/lună):
Tab. nenom. 1 = T ab. nenom.0 +
Δ t ab.nenom (lei/lună), unde:
Tab nenom 1 - tarifele abonamentelor nenominale modificate pe tipurile
menţionate la paragraful 3.3 din cadrul art. 23 - (lei/lună);
Tab. nenom.0 -
tarifele abonamentelor nenominale actuale pe tipurile menţionate la paragraful
3.3 din cadrul art. 23 - (lei/lună);
Δ t ab. nenom. - creşterea cheltuielilor totale pe
tipurile de abonamente menţionate la paragraful 3.3 din cadrul art. 23, determinată de influenţele reale primite în
costuri - (lei).
3.4. Modificarea tarifelor pentru abonamentele
fracţionate nenominale şi nominale
T ab. nenom./nom. fract. 1 -(lei)
a) calculată în funcţie de modificarea cheltuielilor totale ale abonamentului:
T ab. nenom./nom. fract.1 = T ab. nenom./nom. fract.0 + Δ t
ab. fract (lei),unde:
Tab. nenom/nom. fract1. - tarifele abonamentelor modificate pe tipurile menţionate la
paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei);
T ab. nenom/nom. fract.0 - tarifele abonamentelor actuale pe tipurile menţionate la
paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei);
Δt ab fract - creşterea
cheltuielilor totale pe tipurile de abonamente menţionate la paragraful 3.4 din
cadrul art. 23, determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei);
b) calculată în funcţie de modificarea cheltuielilor
totale ale biletului de călătorie:
T ab. nenom/nom. fract. 1 = T bilet0
+ Δ bilet (lei): unde:
T ab. nenom/nom. fract. -tarifele abonamentelor modificate pe
tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art.
23 - (lei);
T bilet0 -
tarifele biletelor actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul
art. 23 - (lei);
Δ t bilet (lei/zi) - creşterea cheltuielilor totale determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).
3.5. Modificarea tarifelor pentru cartelele magnetice
şi cele pentru liniile speciale Expres T cart. mag./exp.1 (lei):
T cart. mag./exp1. = T cart.
mag./exp.0 + Δ t cart. mag./exp. (lei) unde:
Tcart. mag/exp.1 -tarifele modificate ale cartelelor magnetice sau ale celor pentru
liniile Expres pe tipurile menţionate la paragraful
3.5 din cadrul art. 23 - (lei);
Tcart. mag/exp.0 - tarifele actuale ale cartelelor magnetice sau ale celor pentru
liniile Expres pe tipurile menţionate la paragraful 3.5 din cadrul art. 23 - (lei);
Δ t cart.mag/exp. - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de cartele magnetice
sau cartele pentru liniile Expres,
menţionate la paragraful 3.5 din cadrul art. 23, determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).
3.6. Modificarea tarifelor pentru alte tipuri de
abonamente Talte ab 1 (lei/abonament):
Talte ab.1 = Tt alte ab.0 + Δ t alte ab. (lei/abonament), unde: T alte ab.1 - tarifele modificate pentru
alte tipuri de abonamente - (lei/abonament); T ate ab.0 -
tarifele actuale pentru alte tipuri de abonamente - (lei/abonament); Δt alte ab. - creşterea cheltuielilor totale
determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei/abonament).
3.7. Modificarea cuantumurilor suprataxelor
Autorităţile administraţiei
publice locale implicate vor modifica nivelurile cuantumurilor suprataxelor
pentru contravenţiile săvârşite de persoanele fizice care călătoresc cu
mijloacele de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate
sau pe cablu fără titlu ori legitimaţie de călătorie valabile sau refuză să
prezinte organelor de control titlul ori legitimaţia respectivă, care au un
comportament necivilizat sau care aduc prejudicii mijloacelor de transport, în
funcţie de nivelurile minime şi maxime stabilite pentru
astfel de fapte, potrivit prevederilor legale în vigoare.
3.8. Modificarea tarifelor la serviciile de transport
public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se determină
avându-se în vedere următoarele cheltuieli:
a) cheltuielile cu combustibilii şi lubrifianţii se
determină avându-se în vedere preţurile de achiziţie în vigoare şi consumurile
normate standard, luându-se în calcul modificarea acestora cu o influenţă mai
mare decât cea a indicelui preţurilor de consum pe o perioadă de 3 luni
consecutive;
b) cheltuielile cu amortizarea se determină
respectându-se reglementările legale în vigoare;
c) cheltuielile cu întreţinerea - reparaţiile -
piesele de schimb, anvelopele, acumulatori şi alte cheltuieli se determină
avându-se în vedere modificarea acestora cu o influenţă mai mare decât cea a
indicelui preţurilor de consum pe o perioadă de 3 luni consecutive;
d) cheltuielile cu munca vie se fundamentează în
funcţie de legislaţia în vigoare, corelată cu principiul eficienţei economice;
e) cheltuielile cu impozitele, autorizaţiile şi alte
taxe se determină potrivit prevederilor legale în vigoare;
f) cheltuielile financiare detaliate corespunzător.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 28. - Orice tarif privind transportul public local de persoane efectuat prin curse regulate sau
pe cablu se poate stabili, ajusta sau modifica de către autorităţile
administraţiei publice locale implicate, numai pe baza prezentelor norme-cadru,
care se vor adapta corespunzător în funcţie de condiţiile concrete şi specifice
ale fiecărui operator de transport public local de persoane/transportator
autorizat.
Art. 29. -Anexa face parte integrantă din prezentele
norme-cadru.
ANEXĂ la normele-cadru
STRUCTURA
pe elemente de cheltuieli pentru stabilirea/ajustarea şi modificarea tarifului mediu pentru
serviciul de transport public local de persoane
efectuat prin curse regulate sau pe cablu
Nr. crt.
|
ELEMENTE DE CHELTUIELI
|
VALORI
- lei -
|
Stabilire
|
Ajustare
|
Modificare
|
I.
|
Cheltuieli materiale
|
|
|
|
|
Carburanţi
|
|
|
|
|
Energie electrică
|
|
|
|
|
Amortizare
|
|
|
|
|
Service auto (întreţinere-reparaţii)
|
|
|
|
|
Schimb ulei autoturism/autovehicul şi filtru
|
|
|
|
|
Piese de schimb
|
|
|
|
|
Amortizare anvelope
|
|
|
|
|
Amortizare acumulatori
|
|
|
|
|
Alte cheltuieli materiale
|
|
|
|
II.
|
Cheltuieli cu taxe/impozite şi autorizaţii
|
|
|
|
|
Inspecţia tehnică periodică
|
|
|
|
|
Asigurare de răspundere civilă auto obligatorie (sub efectul
legii)
|
|
|
|
|
Asigurare casco
|
|
|
|
|
Autorizaţie de transport
|
|
|
|
|
Agreare R.A.R.
|
|
|
|
|
Impozit pe autoturism/autobuz
|
|
|
|
|
Impozit pe terenuri pentru parcare
|
|
|
|
|
Impozit pe clădiri
|
|
|
|
|
Taxă de mediu
|
|
|
|
|
Alte cheltuieli cu taxe/impozite şi autorizaţii
|
|
|
|
III.
|
Cheltuieli cu munca vie
|
|
|
|
|
- Salarii
|
|
|
|
|
- C.A.S.
|
|
|
|
|
- Fond de şomaj
|
|
|
|
|
- Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate
|
|
|
|
|
- Fond de accidente şi boli profesionale
|
|
|
|
|
- Cota de contribuţie pentru concedii şi indemnizaţii de
asigurări sociale de sănătate
|
|
|
|
|
- Fond de garantare a creanţelor salariale
|
|
|
|
|
- Tichete de masă
|
|
|
|
IV.
|
Cheltuieli de exploatare (I+II+III)
|
|
|
|
V.
|
Cheltuieli financiare
|
|
|
|
VI.
|
Total cheltuieli (IV+V)
|
|
|
|
VII.
|
Profit
|
|
|
|
VIII.
|
Venituri obţinute din activităţile specifice fiecărui
operator de transport public local de persoane/transportator autorizat (VI+VII)
|
|
|
|
Nr. crt.
|
ELEMENTE DE CHELTUIELI
|
VALORI
- lei -
|
Stabilire
|
Ajustare
|
Modificare
|
IX.
|
Venituri din subvenţiile de la bugetul local, bugetul de stat şi
de la bugetele altor instituţii
|
|
|
|
X.
|
Venituri totale (VIII+IX)
|
|
|
|
XI.
|
Număr estimat de călătorii
Nestimat căl.
|
|
|
|
XII.
|
Tarif mediu - lei/călătorie (X/XI)
|
T cm = __Vt
Nestimat cal.
|
T cm 1= T cm 0 + Δ cm
|
T cm1= T cm 0 + Δ cm
|
XIII.
|
TVA 19%
|
|
|
|
XIV.
|
Tarif mediu, inclusiv TVA - lei/călătorie (XII +XIII)
|
|
|
|
NOTĂ:
Structura va fi adaptată pe
elementele de cheltuieli specifice fiecărui operator de transport/transportator
autorizat.
Pentru cheltuielile financiare se vor anexa toate
documentele şi justificările privind utilizarea acestora.
Veniturile realizate din activitatea de exploatare, specifice fiecărui operator de transport public local de persoane
sau transportator autorizat, sunt obţinute din: bilete, abonamente, cartele
magnetice, suprataxe şi alte tipuri de abonamente.
Pentru ajustarea sau modificarea tarifelor pentru
serviciile de transport public local de persoane, în
fişa de fundamentare se vor prezenta: situaţia actuală a cheltuielilor şi a
veniturilor realizate pe ultimele 12 luni, creşterile acestora (A) şi situaţia
cheltuielilor şi a veniturilor propuse.