ORDIN Nr. 2570
din 17 noiembrie 2006
privind modificarea si
completarea Ordinului ministrului justitiei nr. 210/2001 pentru aprobarea
Regulamentului de punere in aplicare a Legii nr. 188/2000 privind executorii
judecatoresti
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 956 din 28 noiembrie 2006
Având în vedere dispoziţiile art. III din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 190/2005 pentru realizarea unor măsuri necesare în
procesul de integrare europeană, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1.179 din 28 decembrie 2005, astfel cum a fost aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 332/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629
din 20 iulie 2006,
în temeiul art. 6 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 83/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu
modificările şi completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 132 din 11 februarie 2005,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. I. - Anexa la
Ordinul ministrului justiţiei nr. 210/2001 pentru aprobarea Regulamentului de
punere în aplicare a Legii nr. 188/2000 privind executorii judecătoreşti,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 64 din 6 februarie
2001, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează
după cum urmează:
1. Articolul 3 va avea
următorul cuprins:
„Art. 3. - Executorii judecătoreşti îşi îndeplinesc
atribuţiile cu respectarea şi în limitele competenţelor prevăzute de Legea nr.
188/2000 privind executorii judecătoreşti, cu modificările şi completările
ulterioare, denumită în continuare lege, de prezentul regulament de aplicare a legii, de prevederile
Statutului profesiei de executor judecătoresc, de Codul de procedură civilă şi
de alte legi aplicabile în materie."
2. Alineatul (1) al
articolului 4 va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Executorii judecătoreşti îşi desfăşoară
activitatea în cadrul unor birouri, individual sau prin asociere în baza unui
contract de societate civilă."
3. Alineatele (1), (2) şi
(4) ale articolului 5 vor avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Numărul executorilor judecătoreşti din
circumscripţia fiecărei judecătorii şi din municipiul Bucureşti se stabileşte
şi se actualizează de ministrul justiţiei, prin ordin, cu consultarea
Consiliului Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti, în funcţie de
cerinţele locale determinate de întinderea teritoriului, de volumul de
activitate şi de numărul locuitorilor. Stabilirea numărului de executori
judecătoreşti se face astfel încât la 15.000 de locuitori să revină cel puţin
un post de executor judecătoresc. Numărul posturilor executorilor judecătoreşti
din circumscripţia unei
judecătorii nu va fi mai mic de 3. La stabilirea numărului executorilor
judecătoreşti se va avea în vedere şi numărul executorilor judecătoreşti
stagiari care au promovat examenul de definitivat.
(2) Ministrul justiţiei stabileşte şi actualizează
numărul executorilor judecătoreşti anual, cu consultarea Consiliului Uniunii
Naţionale a Executorilor Judecătoreşti.
.................................................................................................................
(4) La numirea pe posturile declarate vacante în
condiţiile alin. (2) vor avea prioritate, în următoarea ordine:
a) executorii judecătoreşti care solicită schimbarea
sediului biroului dintr-o circumscripţie a judecătoriei în alta;
b) executorii judecătoreşti stagiari care au promovat
examenul de definitivat;
c) persoanele care au promovat concursul sau examenul
anual de admitere în profesie;
d) persoanele scutite de
examen, în conformitate cu dispoziţiile art. 15 lit. g) din lege, care solicită
admiterea în profesie."
4. Alineatul (1) al
articolului 6 va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Executorul judecătoresc este numit de
ministrul justiţiei, prin ordin, în baza cererii celui interesat şi a
referatului întocmit de direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Justiţiei
privind îndeplinirea condiţiilor de numire prevăzute de lege. Referatul
direcţiei de specialitate va fi însoţit, de regulă, de propunerea motivată a
Consiliului Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti privind îndeplinirea
sau neîndeplinirea condiţiilor de numire prevăzute de lege şi admiterea sau
respingerea cererii."
5. După alineatul (1) al
articolului 6 se introduc două noi alineate, alineatele (11) şi (12), cu următorul cuprins:
„(11) Persoanele
care au îndeplinit timp de 2 ani funcţia de executor judecătoresc stagiar şi au promovat examenul de definitivat sau,
după caz, au exercitat timp de 3 ani o funcţie de specialitate juridică şi au
promovat concursul sau examenul de admitere în profesie sunt numite în funcţie
în baza hotărârii de validare a Consiliului Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti şi a
referatului întocmit de direcţia de specialitate din Ministerul Justiţiei.
(12) Persoanele
scutite de examen care au exercitat timp de 5 ani funcţia de judecător,
procuror sau avocat, cu condiţia să fi promovat examenul de definitivat în
profesia din care provin, sunt numite pe baza cererii celor interesaţi şi după
verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 15 din Legea nr.
188/2000, cu modificările şi completările ulterioare."
6. Alineatul (3) al
articolului 6 va avea următorul cuprins:
„(3) Prelungirea termenului de 90 de zile pentru
înregistrarea biroului poate fi încuviinţată de
ministrul justiţiei, pentru motive temeinice, la cererea executorului
judecătoresc. Cererea, cuprinzând motivele justificate care îl împiedică să îşi
înregistreze biroul în termenul prevăzut de lege, se
depune la Camera executorilor judecătoreşti, care o
înaintează ministrului justiţiei în termen de 48 de ore de la depunere,
împreună cu punctul său de vedere."
7. Alineatul (1) al
articolului 9 va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Ştampila executorilor judecătoreşti
cuprinde stema României, numele, prenumele şi calitatea de executor
judecătoresc, precum şi circumscripţia judecătoriei în care îşi are sediul
biroul. Modelul şi dimensiunea ştampilei sunt propuse de Consiliul Uniunii
Naţionale a Executorilor Judecătoreşti şi aprobate de ministrul justiţiei prin
ordin."
8. Alineatul (2) al
articolului 11 va avea următorul cuprins:
„(2) Listele se vor comunica direcţiei de specialitate
din cadrul Ministerului Justiţiei în termen de 5 zile de la întocmirea,
respectiv actualizarea acestora."
9. Alineatul (1) al
articolului 13 va avea următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Durata stagiului se suspendă pe timpul
serviciului militar sau al concentrării, al concediului de maternitate şi de
creştere a copilului până la vârsta de 2 ani ori în alte cazuri prevăzute de
lege. Durata stagiului se suspendă de drept până la preluarea executorului
judecătoresc stagiar de către alt executor judecătoresc îndrumător, dacă
executorul judecătoresc îndrumător este suspendat."
10. La articolul
14, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul
cuprins:
„(5) Pe durata suspendării din funcţie a executorului
judecătoresc îndrumător, executorul judecătoresc stagiar poate fi preluat de
către un alt executor judecătoresc care îndeplineşte condiţiile."
11. Titlul secţiunii a
4-a din capitolul I va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 4-a
Organizarea şi desfăşurarea concursului sau a
examenului de admitere în profesie şi a examenului de definitivat"
12. Articolul 19 va
avea următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) In termen de 3 zile de la expirarea
termenului pentru depunerea dosarului, colegiul director al Camerei
executorilor judecătoreşti verifică îndeplinirea cerinţelor legale pentru
înscrierea la concurs sau examen şi pentru dobândirea calităţii de executor
judecătoresc stagiar, întocmind pentru fiecare candidat referatul de admitere
sau, după caz, de respingere a cererii de înscriere la examen. Referatul de
admitere sau de respingere este consultativ. Referatul de respingere trebuie
motivat. In a 3-a zi se va afişa la sediul Camerei, la loc vizibil şi accesibil
publicului, lista cu numele candidaţilor şi dosarele admise sau respinse.
Despre aceasta se va întocmi proces-verbal, care va consemna data şi ora
afişării şi care va fi afişat împreună cu lista. La cererea candidaţilor ale
căror dosare au fost respinse, li se va înmâna acestora copie certificată de pe
referatul de respingere.
(2) In termen de două zile de la afişarea listei,
candidaţii ale căror cereri de înscriere au fost respinse pot completa dosarul
de înscriere pentru a remedia, dacă este posibil, cele constatate în referatul
de respingere."
13. Alineatul (3) al articolului 19 se abrogă.
14. Articolul 20 va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) In termen de 24
de ore de la expirarea termenului de completare a dosarului de înscriere, se
trimit, se înregistrează şi se centralizează la Uniunea Naţională a Executorilor Judecătoreşti toate dosarele
de înscriere, cuprinzând cererea de înscriere, dovezile anexate şi referatul de
admitere sau de respingere.
(2) Odată cu dosarele de înscriere ale candidaţilor,
Camera executorilor judecătoreşti va înainta situaţia centralizată privind
datele de identificare a candidaţilor şi circumscripţia pentru care
candidează."
15. Alineatul (1) al
articolului 24 va avea următorul cuprins:
„Art. 24. - (1) In ziua concursului sau examenului, cu
30 de minute înainte de ora începerii acestuia, comisia care a redactat
subiectele va proceda la alegerea prin tragere la sorţi a unui set de 10
subiecte, câte două din fiecare materie, acestea constituind subiectele de
concurs sau examen, şi va întocmi un proces-verbal constatator semnat de
membrii comisiei."
16. Alineatul (6) al
articolului 25 va avea următorul cuprins:
„(6) După începerea comunicării subiectelor, accesul
candidaţilor în sala de concurs sau examen, precum şi al oricăror alte
persoane, în afara membrilor comisiilor prevăzute la art. 28 lit. b) şi c),
este interzis."
17. Alineatele (1) şi (5)
ale articolului 26 vor avea următorul cuprins:
„Art. 26. - (1) Notarea lucrărilor se face de comisia
de examinare, în componenţa prevăzută la art. 28 lit. c), de regulă în termen
de 15 zile de la data susţinerii concursului sau examenului.
(5) Pentru a promova concursul sau examenul, candidatul trebuie să obţină cel puţin media 7,00, iar nota
obţinută la fiecare materie să nu fie mai mică de 5,00."
18. Alineatele (1) şi (2)
ale articolului 27 vor avea următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Pentru buna desfăşurare a concursului
sau examenului de admitere în profesia de executor judecătoresc, Uniunea
Naţională a Executorilor Judecătoreşti şi Ministerul Justiţiei îşi vor desemna
reprezentanţi în condiţiile prevăzute în prezentul regulament.
..................................................................................................................
(2) Reprezentanţii Uniunii Naţionale a Executorilor
Judecătoreşti vor fi desemnaţi în compunerea comisiilor dintre executorii
licenţiaţi în drept, care s-au remarcat prin probitate şi competenţă
profesională, recomandaţi de Camerele executorilor judecătoreşti. Desemnarea
acestora se va face de către Consiliul Uniunii Naţionale a Executorilor
Judecătoreşti."
19. Alineatul (3) al
articolului 27 se abrogă.
20. Articolul 28 va avea următorul cuprins:
„Art. 28. - In vederea organizării şi desfăşurării
concursului sau examenului de admitere în profesia de executor judecătoresc se
vor constitui şi vor funcţiona următoarele comisii:
a) Comisia pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor
de înscriere la concurs sau examen, formată din 2 executori judecătoreşti şi 3
reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei. In termen de 5 zile de la expirarea
termenului de completare la Cameră a dosarului de înscriere, comisia va
verifica îndeplinirea condiţiilor de înscriere şi va dispune, prin hotărâre
luată cu majoritate de voturi, admiterea sau respingerea cererii de înscriere.
Respingerea cererilor de înscriere se va motiva. In termen de 24 de ore de la
sfârşitul termenului de 5 zile, hotărârea va fi afişată la sediile Camerelor
unde s-au depus cererile de înscriere, la loc vizibil şi accesibil publicului,
precum şi pe pagina de internet a Uniunii Naţionale a Executorilor
Judecătoreşti. Despre afişarea la sediul Camerei se va întocmi proces-verbal
care va consemna data şi ora afişării şi care va fi afişat împreună cu hotărârea. Candidaţii ale căror cereri de
înscriere au fost respinse pot formula contestaţie împotriva hotărârii
comisiei, în termen de 48 de ore de la expirarea termenului de afişare.
Contestaţia se depune la sediul Camerei unde s-a depus cererea de înscriere şi
se comunică Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti în termen de 24 de
ore de la sfârşitul termenului de depunere. Contestaţiile se soluţionează de
către Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor, prevăzută la lit. a1), constituită în acest scop pe
lângă Uniunea Naţională a Executorilor Judecătoreşti;
a1) Comisia pentru
soluţionarea contestaţiilor formulate împotriva hotărârii comisiei prevăzute la
lit. a) de către cei respinşi la înscrierea la concurs sau examen. Comisia este
formată din 2 executori judecătoreşti şi 3 reprezentanţi ai Ministerului
Justiţiei, alţii decât cei din comisia prevăzută la lit. a). Comisia va examina
contestaţiile în termen de 48 de ore la de centralizarea şi primirea acestora,
pronunţându-se prin hotărâre motivată numai asupra acelor cereri de înscriere
care au fost respinse şi împotriva cărora candidatul a formulat contestaţie.
Comisia, prin hotărâre luată cu majoritate de voturi, poate admite contestaţia
şi poate declara candidatul admis la înscrierea la examen sau poate respinge
contestaţia şi declara candidatul respins, menţinând astfel soluţia dată
anterior prin hotărâre de către comisia prevăzută la lit. a). Hotărârea
Comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor este definitivă. In termen de 24 de
ore de la sfârşitul termenului de soluţionare a contestaţiilor, hotărârea va fi
afişată la sediile Camerelor unde s-au depus cererile de înscriere, la loc
vizibil şi accesibil publicului, precum şi pe pagina de internet a Uniunii
Naţionale a Executorilor Judecătoreşti. Despre afişarea la sediul Camerei se va
întocmi proces-verbal, care va consemna data şi ora afişării şi care va fi
afişat împreună cu hotărârea;
b) Comisia pentru organizarea şi supravegherea
concursului sau examenului, compusă din 2 reprezentanţi ai Uniunii Naţionale a
Executorilor Judecătoreşti şi 2 reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei. In
cazul în care există un număr mare de candidaţi, din comisie pot face parte mai
mulţi membri, păstrându-se însă paritatea reprezentanţilor celor două
instituţii. Pe lângă activitatea de supraveghere, această comisie asigură
verificarea identităţii candidaţilor, distribuirea colilor de concurs sau
examen în condiţiile prezentului regulament, respectarea de către candidaţi a condiţiilor regulamentare cu privire la
desfăşurarea concursului sau examenului, preluarea lucrărilor predate de
candidaţi şi predarea lor, pe bază de proces-verbal, Comisiei pentru elaborarea
subiectelor şi notarea lucrărilor de concurs sau examen. La primirea lucrărilor
şi, respectiv, la predarea lor se verifică dacă este sigilată partea de lucrare
pe care candidatul şi-a înscris datele de identificare. Lucrările predate de
candidaţi vor fi semnate, pe fiecare filă, spre neschimbare, de 2 membri ai
comisiei, un reprezentant al Ministerului Justiţiei şi un reprezentant al
Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti. Suportul de scris va fi
pregătit de această comisie în seturi de câte 5 coli, având pe fiecare filă
ştampila Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti şi a direcţiei de
specialitate din cadrul Ministerului Justiţiei;
c) Comisia pentru elaborarea subiectelor şi notarea
lucrărilor de concurs sau examen, formată din: un membru al Consiliului Uniunii
Naţionale a Executorilor Judecătoreşti, desemnat de preşedintele acestuia; 2
reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei; două cadre didactice universitare de
la facultăţile de drept din ţară; 2 executori judecătoreşti desemnaţi de
Consiliul Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti, licenţiaţi în drept, care s-au remarcat prin
probitate şi competenţă profesională. Preşedintele comisiei, care este
reprezentantul Consiliului Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti, nu
participă la elaborarea subiectelor şi nici la notarea lucrărilor şi veghează
ca desfăşurarea activităţii comisiei să fie în conformitate cu prezentul
regulament;
d) Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor, formată
din: 2 executori judecătoreşti numiţi prin hotărâre a Consililui Uniunii
Naţionale a Executorilor Judecătoreşti, licenţiaţi în drept, care s-au remarcat
prin probitate şi competenţă profesională; 2 reprezentanţi ai Ministerului
Justiţiei; un cadru didactic universitar de la o facultate de drept, alţii
decât cei care au alcătuit comisia prevăzută la lit. c)."
21. Alineatul (2) al
articolului 29 va avea următorul cuprins:
„(2) Baremul de notare se va întocmi, în condiţiile
alin. (1), în timpul desfăşurării concursului sau examenului şi va fi afişat la
sfârşitul duratei concursului sau examenului pentru consultare de către
candidaţi."
22. Alineatul (4) al
articolului 34 se abrogă.
23. Articolul 35 va avea următorul cuprins:
„Art. 35. - In termen de 10 zile de la soluţionarea
contestaţiilor, Consiliul Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti va
proceda la validarea rezultatelor, pe care le va înainta Ministerului Justiţiei
în termen de 5 zile de la validare."
24. Titlul paragrafului 2
din secţiunea a 4-a va avea următorul cuprins:
„§2. Organizarea şi desfăşurarea examenului de definitivat"
25. Articolul 38 va avea următorul cuprins:
„Art. 38. - (1) După expirarea perioadei de stagiu
executorii judecătoreşti stagiari sunt obligaţi să se înscrie pentru susţinerea
examenului de definitivat.
(2) Uniunea Naţională a
Executorilor Judecătoreşti organizează sub coordonarea şi controlul
Ministerului Justiţiei, o dată pe an, examenul de definitivat pentru executorii
judecătoreşti stagiari care au împlinit durata de stagiu, în condiţiile
prezentului regulament.
(3) Nepromovarea sau, după caz, neprezentarea
nejustificată a executorului judecătoresc stagiar la două sesiuni de examene de
definitivat consecutive atrage de drept încetarea contractului său de muncă şi
pierderea calităţii de executor judecătoresc stagiar.
Prin neprezentare justificată se înţelege acea neprezentare datorată unor situaţii, împrejurări
insurmontabile, pe care persoana nu putea şi nici nu avea cum să le prevadă
pentru a preîntâmpina apariţia lor sau a le evita."
26. Articolul 39 va
avea următorul cuprins:
„Art. 39. - (1) Examenul de definitivat va consta
într-o probă teoretică, în condiţiile prevăzute la art. 22, şi o probă practică
ce va consta în întocmirea unui act procedural.
(2) Notarea la proba practică se face prin acordarea
unei note de la 0 la 10. Media examenului de definitivat se stabileşte pe baza
mediei aritmetice dintre media obţinută la proba teoretică şi nota obţinută la
proba practică. Pentru a promova examenul, candidatul trebuie să obţină cel
puţin media 7,00 la proba teoretică, iar nota obţinută la fiecare materie să nu
fie mai mică de 5,00. De asemenea, nota obţinută la proba practică trebuie să
nu fie mai mică de 5,00."
27. Litera f) a
alineatului (2) al articolului 40 va avea următorul cuprins:
,,f) propunerea motivată de
admitere sau de respingere a cererii de înscriere la examenul de
definitivat."
28. Alineatele (3), (4),
(5) şi (7) ale articolului 40 se abrogă.
29. Alineatul (2) al articolului 41 va avea
următorul cuprins:
„(2) Dispoziţiile art. 19 - 36 se aplică în mod
corespunzător."
30. Articolul 44 va avea
următorul cuprins:
„Art. 44. - In termen de 5 zile de la validarea
rezultatelor, Consiliul Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti va
înainta ministrului justiţiei propunerile de numire a executorilor
judecătoreşti. Acestea vor fi însoţite de situaţia centralizată pe Camere, de
dosarele candidaţilor declaraţi admişi în urma validării rezultatelor, precum
şi de cererile lor de numire în funcţie, indicându-se postul obţinut în urma
opţiunii exprimate, în funcţie de poziţia de pe listă corespunzătoare notei
obţinute."
31. Articolul 45 va avea
următorul cuprins:
„Art. 45. - Pe locurile rămase vacante după acordarea
priorităţilor prevăzute la art. 5 alin. (4) lit. a) şi b), Uniunea Naţională a
Executorilor Judecătoreşti, sub coordonarea şi controlul Ministerului
Justiţiei, va organiza concursul sau examenul de admitere în profesia de
executor judecătoresc pentru persoanele care au exercitat timp de 3 ani funcţii
de specialitate juridică."
32. După paragraful 3 se
introduce un nou paragraf, paragraful 4, cuprinzând articolele 461- 463 cu următorul cuprins:
„§4. Admiterea în profesie pentru persoanele scutite
de examen în condiţiile art. 15 lit. g) teza finală din lege
Art. 46.1 - (1) Persoanele prevăzute la art. 15 lit. g) teza finală din lege pot formula
cerere pentru ocuparea unuia dintre posturile rămase vacante după acordarea
priorităţilor prevăzute de art. 5 alin. (4) lit. a)-c).
(2) Cererea se depune la Camera executorilor
judecătoreşti în a cărei circumscripţie se află localitatea în care domiciliază
candidatul, însoţită de următoarele documente:
- copie legalizată a diplomei de licenţă în studii
juridice;
- copia actului de identitate;
- declaraţie pe propria răspundere că are capacitate
deplină de exerciţiu;
- cazierul judiciar;
- recomandare de la ultimul loc de muncă;
- adeverinţă medicală din care să rezulte că este apt
din punct de vedere medical pentru exercitarea funcţiei de executor
judecătoresc;
- dovada că a desfăşurat timp de cel puţin 5 ani
funcţia de judecător, procuror sau avocat şi a promovat examenul de definitivat
în această profesie.
Art. 462. - (1)
Cererea se depune la Camera executorilor judecătoreşti în a cărei
circumscripţie se află localitatea în care domiciliază candidatul, în termen de
15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a,
a listei posturilor rămase vacante după acordarea priorităţilor prevăzute de
art. 5 alin. (4) lit. a)-c). Lista se afişează cel puţin la sediul Camerelor,
la loc vizibil şi accesibil publicului, şi se publică pe paginile de internet
ale Ministerului Justiţiei şi Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti.
(2) Camerele executorilor judecătoreşti formează
dosarele cuprinzând fiecare cererea şi anexele
acesteia, pe care le comunică Uniunii Naţionale a
Executorilor Judecătoreşti în termen de 5 zile de la data înregistrării.
(3) Dosarele candidaţilor vor fi înaintate Ministerului
Justiţiei însoţite fiecare de referatul consultativ de admitere sau de
respingere întocmit de Uniunea Naţională a Executorilor Judecătoreşti. De
asemenea, se va transmite Ministerului Justiţiei situaţia centralizată cu
candidaţii, opţiunile acestora şi numărul de opţiuni pe fiecare post.
Art. 463. - Când
numărul cererilor pentru ocuparea posturilor vacante este mai mare decât
numărul posturilor vacante din circumscripţia unei judecătorii, ordinea de
prioritate a solicitanţilor se va stabili cu respectarea următoarelor criterii:
1. să nu fi fost sancţionat disciplinar în ultimii 5
ani anteriori anului depunerii cererii de numire în funcţia de executor
judecătoresc şi nici în anul respectiv. Dacă nu mai este în funcţie, trebuie
îndeplinită şi condiţia ca acesta să îşi fi încetat activitatea din motive
neimputabile;
2. să aibă domiciliul într-o localitate din
circumscripţia judecătoriei în care solicită numirea;
3. să fi absolvit cursuri de specializare;
4. alte aspecte relevante."
33. Litera c) a articolului
47 va avea următorul cuprins: ,,c) în cazurile
prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. c), d), g) şi h) din lege, la sesizarea Consiliului Uniunii Naţionale a
Executorilor Judecătoreşti sau din oficiu;".
34. La articolul 47 se
introduc două noi litere, literele d) şi e), cu următorul cuprins:
,,d) în cazul prevăzut la art. 22 alin. (1) lit. e) din
lege, la data rămânerii definitive a hotărârii de condamnare, din oficiu sau la
sesizarea Consiliului Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti;
e) în cazurile prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. f),
numai dacă acestea sunt imputabile executorului judecătoresc. Constatarea
imputabilităţii cazurilor se face de către un inspector de specialitate din
Ministerul Justiţiei."
35. Articolul 49 va avea
următorul cuprins:
„Art. 49. - Incetarea suspendării executorului
judecătoresc se dispune de ministrul justiţiei din oficiu sau la solicitarea
Consiliului Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti ori a Camerei
executorilor judecătoreşti, dacă au dispărut împrejurările care au
determinat-o."
36. Alineatul (1) al articolului 50 va avea următorul cuprins:
„Art. 50. - (1) In toate cazurile de încetare sau
suspendare a calităţii de executor judecătoresc ori de schimbare a sediului
biroului în circumscripţia altei judecătorii, în lipsa unui executor
judecătoresc asociat sau a unui alt executor judecătoresc în aceeaşi
circumscripţie, colegiul director al Camerei executorilor judecătoreşti va
delega, în termen de 10 zile de la data primirii ordinului de suspendare sau încetare a calităţii de
executor judecătoresc, un executor judecătoresc din circumscripţia altei
judecătorii situate în raza aceleiaşi curţi de apel, pentru îndeplinirea
atribuţiilor prevăzute la art. 7 din lege."
37. Alineatul (1) al articolului
55 va avea următorul cuprins:
„Art. 55. - (1) Executorul judecătoresc are dreptul la
onorariu pentru activitatea prestată, stabilit în condiţiile legii."
38. La articolul 56, după
alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Punerea la dispoziţie a dosarelor de executare
către autoritatea judiciară competentă se va face numai în copii certificate de
către executorul judecătoresc ca fiind conforme cu originalul."
39. La articolul 61, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Adunarea
generală a fiecărei Camere va alege pe durata mandatului membrilor Consiliului
de disciplină un număr de 3 supleanţi."
40. Alineatul (2) al
articolului 61 va avea următorul cuprins:
„(2) După confirmarea de către Colegiul director al
Camerei executorilor judecătoreşti, Consiliul de disciplină îşi desemnează
preşedintele şi vicepreşedintele."
41. La articolul 61, după
alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Pentru situaţii excepţionale în care Consiliul de
disciplină nu poate fi legal constituit, preşedintele Comisiei superioare de
disciplină va asigura legala constituire a acestuia prin delegarea unui număr
corespunzător de membri ai comisiei din cadrul membrilor supleanţi."
42. Articolul 66 va avea
următorul cuprins:
„Art. 66. - Consiliul de disciplină are competenţa de a
judeca orice executor judecătoresc din cadrul Camerei respective, pentru
abaterile prevăzute la art. 44 din lege."
43. Alineatul (2) al
articolului 67 va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul exercitării
acţiunii disciplinare, cercetarea prealabilă este obligatorie şi se efectuează
de inspectori de specialitate din Ministerul Justiţiei sau de colegiul director
al Camerei executorilor judecătoreşti."
44. Alineatul (3) al
articolului 67 se abrogă.
45. Alineatul (2)
al articolului 78 va avea următorul cuprins:
„(2) In situaţia în care într-o anumită perioadă este
necesară suplimentarea numărului de executori judecătoreşti în circumscripţia
unei judecătorii, colegiul director al Camerei executorilor judecătoreşti poate
dispune delegarea pe o perioadă determinată a unor executori judecătoreşti din
circumscripţia altei judecătorii aflate în raza aceleiaşi Camere a executorilor
judecătoreşti."
46. Alineatele (1), (3) şi
(4) ale articolului 79 vor avea următorul cuprins:
„Art. 79. - (1) Schimbarea sediului biroului
executorului judecătoresc dintr-o circumscripţie în alta se face, la cerere, pe
post vacant, potrivit art. 5 alin. (4) lit. a).
............................................................................................................................
(3) Cererea de schimbare a sediului biroului se face în
termen de 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea a III-a, a listei cuprinzând posturile vacante. Lista se publică şi pe
paginile de internet ale Ministerului Justiţiei si Uniunii Naţionale a
Executorilor Judecătoreşti.
De asemenea, lista se va afişa la sediul Camerelor, la loc vizibil şi accesibil
publicului.
(4) Cererea va fi avizată favorabil de Consiliul
Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti, cu condiţia ca în
circumscripţia judecătoriei de unde se solicită schimbarea sediului să îşi
desfăşoare în continuare activitatea cel puţin un executor judecătoresc.
Schimbarea sediului se dispune de ministrul justiţiei, prin ordin."
47. Alineatul (2) al
articolului 79 se abrogă.
48. Alineatele (4) şi (5) ale articolului 791 vor avea următorul cuprins:
„(4) Tematica va fi transmisă Camerelor executorilor
judecătoreşti cu cel puţin 30 de zile înaintea datei concursului şi va fi
afişată la sediul acestora, la loc vizibil şi accesibil publicului. Tematica se
publică, în acelaşi termen, şi pe paginile de internet ale Ministerului
Justiţiei şi Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti.
(5) Cererile de înscriere la
concurs se depun, cu cel puţin 30 de zile înainte de data susţinerii acestuia,
la Camera executorilor judecătoreşti în a cărei circumscripţie candidatul are
sediul biroului. După expirarea termenului menţionat mai sus, cererile vor fi
considerate ca tardiv formulate şi nu vor mai fi primite."
49. Articolul 81 va avea
următorul cuprins:
„Art. 81. - In cazul în care în cadrul biroului
funcţionează mai mulţi executori judecătoreşti asociaţi, fiecare îşi exercită
personal profesia şi răspunde individual pentru lucrările şi activitatea
sa."
50. Articolul 105 va avea
următorul cuprins:
„Art. 105. - Actele de control efectuate de inspectorii
de specialitate din Ministerul Justiţiei, de Consiliul Uniunii sau, după caz,
de colegiul director al Camerei executorilor judecătoreşti se vor comunica
direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Justiţiei în vederea ataşării
acestora la dosarul profesional."
51. Articolul 106 va avea
următorul cuprins:
„Art. 106. - Colegiul director al Camerei executorilor
judecătoreşti verifică sesizările părţilor împotriva
executorilor judecătoreşti în termen de cel mult 20 de zile de la sesizare şi
ia măsuri de îndreptare sau, după caz, exercită acţiunea disciplinară,
înştiinţând şi Consiliul Uniunii."
52. Anexa la regulament „Calendarul desfăşurării concursului sau examenului de admitere
în profesia de executor judecătoresc" se abrogă.
Art. II. - Direcţia
publicitate mobiliară, notari publici, executori, traducători şi interpreţi va
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul justiţiei,
Monica Luisa Macovei