ORDIN
Nr. 25 din 9 martie 2004
pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind centrele de zi pentru
copiii cu dizabilitati
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI
FAMILIEI
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA COPILULUI SI ADOPTIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 247 din 22 martie 2004
In temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2001
privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie, aprobata si modificata prin Legea nr. 252/2001, si ale art. 9 alin.
(3) din Hotararea Guvernului nr. 770/2003 privind organizarea si functionarea
Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie,
secretarul de stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Standardele minime obligatorii privind centrele de zi pentru
copiii cu dizabilitati, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Prezentul ordin intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2005.
Secretarul de stat al Autoritatii Nationale
pentru Protectia Copilului si Adoptie,
Gabriela Coman
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
STANDARDE MINIME OBLIGATORII PRIVIND CENTRELE DE ZI PENTRU COPIII CU
DIZABILITATI
Centrele de zi pentru copiii cu dizabilitati, denumite in continuare CZD,
sunt servicii pentru protectia copilului a caror misiune este de a preveni
abandonul si institutionalizarea copiilor, prin asigurarea, pe timpul zilei, a
unor activitati de ingrijire, educatie, abilitare-reabilitare,
recreere-socializare, consiliere, dezvoltare a deprinderilor de viata
independenta, orientare scolara si profesionala etc. pentru copii, cat si a
unor activitati de sprijin, consiliere, educare etc. pentru parinti sau
reprezentantii legali, precum si pentru alte persoane care au in ingrijire
copii.
Serviciile oferite de CZD sunt complementare demersurilor si eforturilor
propriei familii, asa cum decurg din obligatiile si responsabilitatile
parintesti, precum si serviciilor oferite de unitatile de invatamant si de alti
furnizori de servicii, corespunzator nevoilor individuale ale copilului in
contextul sau socio-familial.
Standardele minime obligatorii prezente sunt complementare, in mod
particular, cu urmatoarele documente:
1. Standardele minime obligatorii pentru centrele de zi, cu urmatoarele
exceptii, modificari si completari:
- Standardul 1, Activitati de informare la nivelul comunitatii - standardul
si procedurile 1.1., 1.2., 1.3.
- Standardul 2, Relatii de colaborare activa cu familiile copiilor care
frecventeaza centrul de zi - rezultatul si procedura 2.2.
- Standardul 3, Programul personalizat de interventie - procedurile 3.1.,
3.2., 3.3., 3.4., 3.6 si o procedura in plus
- Standardul 5, Activitati educationale - procedurile 5.2., 5.3., 5.5. si
5.6.
- Incepand cu Standardul 6 se schimba numerotarea, deoarece se introduce un
standard in plus si anume, Activitati de abilitare si reabilitare
- Standardul 6 care devine Standardul 7, Activitati recreative si de
socializare - standardul, procedurile 6.3. (7.3.), 6.4. (7.4.)
- Standardul 7 care devine Standardul 8, Orientare scolara si profesionala
si consiliere psihologica - titlul, rezultatul si procedura 7.1. (8.1.)
- Standardul 8 devine Standardul 9, Consiliere si sprijin pentru parinti
- Standardul 9 care devine Standardul 10, Locatia, resurse financiare si
baza materiala - procedura 9.2. (10.2.) si o procedura in plus
- Standardul 10 devine Standardul 11, Administrare si management
- Standardul 11 devine Standardul 12, Planul anual de actiune
- Standardul 12 devine Standardul 13, Recrutarea si angajarea personalului
- Standardul 13 care devine Standardul 14, Formarea initiala si continua a
personalului - procedurile 13.2. (14.2.), 13.3. (14.3.)
- Standardul 14 devine Standardul 15, Supervizarea
- Standardul 15 care devine Standardul 16, Protectia copilului impotriva
abuzurilor - procedura 15.1. (16.1.) si (I)15.2.2. ((I)16.2.2.)
- Standardul 16 care devine Standardul 17, Activitati de colaborare cu
profesionistii si institutii relevante - procedurile 16.1. (17.1.), 16.2.
(17.2.), 16.4.(17.4.);
2. Ghidul metodologic pentru evaluarea copilului cu dizabilitati si
incadrarea intr-un grad de handicap;
3. Alte standarde minime obligatorii pentru servicii adresate copiilor cu
dizabilitati.
Standardele sunt grupate pe urmatoarele arii de interes:
Informare si relatii cu comunitatea
1. Activitati de informare la nivelul comunitatii
2. Relatii de colaborare activa cu familiile copiilor care frecventeaza
centrul de zi pentru copiii cu dizabilitati
Activitati
3. Programul personalizat de interventie
4. Programul zilnic al copiilor
5. Activitati educationale
6. Activitati de abilitare si reabilitare
7. Activitati recreative si de socializare
8. Sprijin pentru orientare scolara si profesionala si consiliere
psihologica
9. Consiliere si sprijin pentru parinti
Administrare si management
10. Locatia, resurse financiare si baza materiala
11. Administrare si management
12. Planul anual de actiune
Resurse umane
13. Recrutarea si angajarea personalului
14. Formarea initiala si continua a personalului
15. Supervizarea
Colaborare interinstitutionala
16. Protectia copilului impotriva abuzurilor
17. Activitati de colaborare cu profesionistii si institutii relevante
INFORMARE SI RELATII CU COMUNITATEA
______________________________________________________________________________
| Standardul 1 | Activitati de informare la nivelul comunitatii
|
| |
|
| | Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitati dezvolta actiuni
|
| | de informare la nivelul comunitatii in ceea ce priveste
|
| | serviciile oferite si beneficiile acestora pentru copii si
|
| | familiile acestora. Centrul promoveaza integrarea/includerea
|
| | sociala deplina si activa a copiilor cu dizabilitati.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Comunitatea cunoaste serviciile de care copiii beneficiaza
|
| | sau pot beneficia prin intermediul centrului de zi pentru
|
| | copiii cu dizabilitati. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 1
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.1. CZD initiaza si organizeaza actiuni de informare a comunitatii in ceea
|
| ce priveste serviciile oferite, rolul sau in comunitate, accesarea si
|
| modul de functionare, precum si despre importanta existentei acestor
|
| servicii pentru sprijinul, reabilitarea si integrarea/includerea
sociala|
| a copiilor cu dizabilitati din comunitate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.2. Cel putin o data pe an, CZD sprijina organizarea de campanii de
|
| sensibilizare a comunitatii referitoare la prevenirea abandonului si
|
| institutionalizarii copiilor in general, precum si la problematica
|
| copiilor cu dizabilitati in particular.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.3. CZD publica date relevante despre activitatea sa, precum si despre
|
| problematica copiilor cu dizabilitati, in mod periodic. Continutul
|
| materialelor facute public este avizat in prealabil de coordonatorul
|
| CZD.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.4. Coordonatorul CZD se asigura ca, in mediatizarea cazurilor, se respecta
|
| legislatia in vigoare cu privire la protectia copilului in relatia cu
|
| mass-media si prevederile standardelor minime obligatorii prezente,
|
| denumite in continuare SMO, cu privire la confidentialitatea datelor
|
| despre clienti.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.5. CZD colaboreaza cu institutiile relevante de la nivelul comunitatii
|
| (primaria, scolile, unitatile sanitare, biserica, politia etc.) in
|
| vederea identificarii potentialilor beneficiari.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.6. CZD desfasoara activitati de recrutare de voluntari din comunitate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.7. CZD detine informatii de specialitate pe care le pune la dispozitia
|
| comunitatii spre consultare.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 1
(I)1.1.1. Numar de actiuni de promovare a serviciilor pe care le ofera
centrul si de informare a comunitatii in ceea ce priveste necesitatea
existentei unor astfel de servicii/an.
(I)1.1.2. Existenta unor materiale promotionale si informative (de exemplu,
pliante, brosuri), al caror continut este adecvat grupului tinta (de exemplu,
copii, parinti, profesionisti, mass-media). Materialele promotionale si
informative pentru copii sunt adaptate tipului de dizabilitate si/sau gradului
de handicap (interpret in limbajul semnelor, materiale scrise in Braille,
casete audio etc.).
(I)1.2.1. Numarul de campanii de informare, educare si comunicare la a
caror organizare a participat CZD/an.
(I)1.2.2. Numarul de actiuni realizate de CZD in cadrul acestor campanii de
sensibilizare a comunitatii/an.
(I)1.3.1. Numarul anual de articole/materiale publicate care contin date
relevante din activitatea CZD.
(I)1.3.2. Continutul materialelor publicate, care trebuie sa poarte
semnatura coordonatorului.
(I)1.4. Coordonatorul CZD si personalul de specialitate cunosc legislatia
in vigoare in acest domeniu.
(I)1.5.1. Modalitatile de colaborare cu institutiile relevante din
comunitate (primaria, scolile, unitatile sanitare, biserica, politia etc.) in
vederea identificarii potentialilor beneficiari ai CZD.
(I)1.5.2. Numarul de conventii de colaborare incheiate cu aceste institutii
si continutul acestora.
(1)1.6.1. Consemnarea modalitatii de derulare a activitatilor de recrutare
de voluntari.
(I)1.6.2. Numarul de actiuni de recrutare de voluntari/an.
(I)1.6.3. Consemnarea modalitatilor de implicare a voluntarilor in
activitatile CZD, inclusiv cele referitoare la formarea initiala si continua a
acestora, precum si despre supervizare.
(I)1.7.1. Existenta informatiilor de specialitate sub diferite forme
(tiparita, electronica, audio-video).
(I)1.7.2. Numar de persoane care apeleaza la materialele de
specialitate/an.
______________________________________________________________________________
| Standardul 2 | Relatii de colaborare activa cu familiile copiilor care
|
| | frecventeaza centrul de zi pentru copiii cu dizabilitati
|
| | |
| | Personalul centrului de zi pentru copiii cu dizabilitati face
|
| | toate demersurile necesare pentru a stabili relatii de
|
| | colaborare activa cu familiile copiilor care frecventeaza
|
| | centrul de zi.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Familiile copiilor colaboreaza activ cu personalul centrului
|
| | si sunt constiente de importanta stabilirii unui parteneriat
|
| | real cu acesta in beneficiul propriilor copii.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 2
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.1. CZD isi formuleaza un cod etic pentru relatia cu copiii si familiile
|
| acestora, care este elaborat de coordonatorul CZD in colaborare cu
|
| personalul de specialitate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.2. Codul etic este adus la cunostinta personalului si familiilor, precum
si|
| a copiilor cu mijloace si materiale adecvate tipului dizabilitatii
|
| (interpret in limbajul semnelor, materiale scrise in Braille, casete
|
| audio etc.). |
|______________________________________________________________________________|
| 2.3. CZD initiaza si organizeaza reuniuni generale, in mod periodic, pentru
|
| informarea parintilor in legatura cu liniile de perspectiva pe anul in
|
| curs si, ocazional, inaintea unor evenimente importante.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.4. CZD initiaza si organizeaza reuniuni individuale, periodic si in mod
|
| special la admiterea copilului in CZD, in vederea comunicarii
|
| informatiilor utile pentru parinti.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.5. CZD tine evidenta acestor reuniuni, prin rapoartele elaborate in urma
|
| desfasurarii acestora. Rapoartele sunt intocmite pe baza unui protocol
|
| avizat de coordonatorul CZD.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.6. Personalul este pregatit in ceea ce priveste semnificatia relatiei
|
| copil-parinte, importanta participarii parintilor ca parteneri in
|
| program si rolul CZD in sprijinirea si intarirea relatiei
copil-parinte.|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 2
(I)2.1.1. Existenta codului etic elaborat de coordonator impreuna cu
personalul de specialitate.
(I)2.1.2. Continutul codului etic (norme de comportament, atitudini de
comunicare etc.).
(I)2.2.1. Personalul, copiii si familiile cunosc si respecta codul etic.
(I)2.2.2. Modalitatea in care coordonatorul CZD supervizeaza respectarea
codului.
(I)2.3.1. Numarul de reuniuni generale de informare/an (numarul total,
numarul reuniunilor periodice, numarul reuniunilor ocazionale).
(I)2.4. Numarul de reuniuni individuale de informare/an (numarul total,
numarul reuniunilor periodice, numarul reuniunilor ocazionale).
(I)2.5.1. Protocolul utilizat pentru intocmirea rapoartelor.
(I)2.5.2. Continutul rapoartelor elaborate in urma reuniunilor.
(I)2.6.1. Dosarele angajatilor (diplome de studii, certificate de absolvire
a cursurilor relevante etc.).
(I)2.6.2. Modalitati de implicare a parintilor referitor la activitatile de
care beneficiaza copiii.
ACTIVITATI
______________________________________________________________________________
| Standardul 3 | Programul personalizat de interventie |
| |
|
| | Programul personalizat de interventie este elaborat de
|
| | personalul de specialitate in functie de nevoile si |
| | particularitatile fiecarui copil in parte.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Fiecare copil din centrul de zi beneficiaza de un program
|
| | personalizat de interventie, reactualizat periodic.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 3
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.1. Clientii se pot adresa in mod direct acestui serviciu sau prin referire
|
| din partea serviciului public specializat pentru protectia copilului,
|
| denumit in continuare SPSPC, organismelor private autorizate si altor
|
| institutii relevante. Referirea din partea SPSPC se face in baza
|
| planului de servicii personalizat, intocmit conform prevederilor
|
| Hotararii Guvernului Romaniei nr. 1205/2001 pentru aprobarea
|
| Metodologiei de functionare a comisiei pentru protectia copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.2. In situatia solicitarilor directe sau a referirilor din partea altor
|
| organizatii sau institutii relevante, CZD anunta SPSPC in vederea
|
| evaluarii complexe a copilului si luarii masurilor corespunzatoare,
|
| conform legii in vigoare, cu scopul prevenirii abandonului si
|
| institutionalizarii copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.3. Programul personalizat de interventie, denumit in continuare PPI, este
|
| realizat, in echipa, de personalul de specialitate care lucreaza cu
|
| copilul in CZD, pe baza evaluarii facute fiecarui copil in parte la
|
| admiterea in CZD. Serviciul de evaluare complexa din cadrul SPSPC pune
|
| la dispozitia personalului de specialitate din CZD toate documentele
|
| necesare intocmirii PPI. PPI este avizat de coordonatorul CZD si
|
| elaborarea se face cu consultarea copilului, in raport de varsta si
|
| gradul de maturitate, precum si a familiei acestuia sau a
|
| reprezentantului legal.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.4. In baza legislatiei in vigoare si a SMO prezente, CZD isi stabileste
|
| proceduri referitoare la admiterea copiilor, avizate de SPSPC. Aceste
|
| proceduri sunt parte integranta a metodologiei de organizare si
|
| functionare a CZD, denumita in continuare MOF. Admiterea copilului in
|
| CZD se realizeaza in baza contractului cu familia incheiat cu managerul
|
| de caz din cadrul serviciului de evaluare complexa din cadrul SPSPC,
|
| conform prevederilor Ordinului secretarului de stat al Autoritatii
|
| Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie, al ministrului
|
| educatiei si cercetarii, al ministrului sanatatii si familiei si al
|
| presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap |
| nr. 18/3989/416/142/2003.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.5. PPI contine informatii despre toate activitatile si serviciile oferite
|
| copilului si familiei acestuia in cadrul CZD.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.6. Obiectivele de lucru cu copilul continute in PPI sunt realiste,
adaptate|
| nivelului lui global si utile pentru dezvoltarea optima a copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.7. Obiectivele sunt evaluate periodic si actualizate in functie de gradul
|
| in care au fost realizate. |
|______________________________________________________________________________|
| 3.8. Parintii sunt informati in ceea ce priveste continutul PPI si rolul
care|
| le revine in operationalizarea obiectivelor acestuia.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.9. Personalul de specialitate informeaza managerul de caz, in mod periodic
|
| si de cate ori este nevoie, cu privire la implementarea PPI.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 3
(I)3.1.1. Numarul de solicitari directe/an comparativ cu numarul de copii
admisi in baza solicitarilor directe/an si modul de respectare a procedurilor
de admitere agreate.
(I)3.1.2. Numarul de referiri pe categorii/an comparativ cu numarul de
copii admisi in baza referirilor/an si modul de respectare a procedurilor de
admitere agreate.
(I)3.1.3. Numarul de copii care au plan de servicii personalizat si
continutul acestora.
(I)3.3.1. Fiecare copil are un PPI. PPI este semnat de personalul de
specialitate care l-a intocmit si de catre familia sau reprezentantul legal al
copilului.
(I)3.3.2. Existenta evaluarilor copiilor la admiterea in centru, care sunt
efectuate de catre personalul de specialitate, precum si a documentelor
relevante puse la dispozitie de SPSPC.
(I)3.4.1. MOF contine proceduri referitoare la admiterea copiilor in CZD,
care au avizul SPSPC.
(I)3.4.2. Existenta contractului cu familia (parinti/reprezentanti legali)
pentru fiecare copil.
(I)3.5. Continutul PPI.
(I)3.6. Gradul de realism al obiectivelor din PPI.
(I)3.7. Numarul de evaluari a PPI/an.
(I)3.8. Parintii cunosc continutul PPI si au responsabilitati clare in ceea
ce priveste rolul lor in implementarea acestuia.
(I)3.9. Existenta rapoartelor cu privire la implementarea PPI atat la
nivelul CZD, cat si in dosarul copilului aflat la serviciul de evaluare complexa.
Alte modalitati de colaborare cu managerii de caz.
______________________________________________________________________________
| Standardul 4 | Programul zilnic al copiilor
|
| | |
| | Programul zilnic al copiilor in centru se desfasoara tinand
|
| | cont de varsta acestora, nivelul de dezvoltare, potentialul,
|
| | nevoile si disponibilitatile pe care le au, asigurandu-li-se
|
| | totodata ingrijirea de care au nevoie pentru dezvoltarea lor
|
| | optima.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii sunt ingrijiti corespunzator, iar activitatile
|
| | desfasurate sunt conforme cu varsta, nevoile si
|
| | particularitatile acestora. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 4
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.1. Programul zilnic al copiilor tine seama de nevoile lor individuale in
|
| ceea ce priveste hranirea, toaleta si somnul.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.2. Programul zilnic al copiilor, pe langa ingrijire, implica imbinarea
|
| tuturor celorlalte activitati derulate in CZD.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.3. Activitatile cu copiii sunt diversificate, adaptate varstei lor si
|
| raspund nivelului si potentialului lor de dezvoltare.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.4. Programul zilnic al copiilor este afisat intr-un loc vizibil si
|
| accesibil personalului si parintilor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.5. Ingrijirea copiilor de la nastere si pana la varsta de 3 ani se
|
| realizeaza cu respectarea legislatiei in vigoare cu privire la
|
| organizarea si functionarea creselor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.6. Asigurarea hranei copiilor care frecventeaza CZD se face in functie de
|
| numarul de ore pe care copiii il petrec in CZD. Meniurile asigura o
|
| alimentatie echilibrata, in conformitate cu preferintele si nevoile
|
| biologice specifice fiecarei varste, regimurilor recomandate de medic
si|
| normele in vigoare cu privire la necesarul de calorii si elemente
|
| nutritive.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.7. CZD sprijina organizarea meselor festive pentru sarbatorirea zilelor de
|
| nastere ale copiilor cu prioritate in propria familie.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 4
(I)4.1. Programul zilnic este adecvat nevoilor individuale, care rezulta
din evaluarea in dinamica a copilului.
(I)4.2. Continutul programului zilnic.
(I)4.3. Activitatile sunt diversificate pentru fiecare copil in parte, insa
fara existenta unei suprasolicitari a acestuia.
(I)4.4. Personalul si parintii cunosc programul zilnic al copiilor.
(I)4.5. Personalul cunoaste si respecta prevederile referitoare la
ingrijirea copilului mic din legislatia in vigoare.
(I)4.6. CZD asigura hrana copiilor (diverse combinatii de mese principale
si gustari) si meniurile sunt adecvate preferintelor copiilor, varstei,
regimurilor recomandate si normelor in vigoare.
(I)4.7. Numarul de mese festive pentru sarbatorirea zilelor de nastere ale
copiilor organizate sau a caror organizare este sprijinita de CZD/an si locatia
in care s-au desfasurat (in familie, in CZD sau in comunitate).
______________________________________________________________________________
| Standardul 5 | Activitati educationale
|
| |
|
| | Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitati ofera copilului
|
| | numeroase activitati sau situatii de invatare, inclusiv de
|
| | dezvoltare a deprinderilor de viata independenta, care sunt
|
| | bine planificate dinainte de catre personalul de
specialitate.|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Fiecare copil beneficiaza de un program educational adecvat
|
| | varstei, nevoilor, potentialului de dezvoltare si |
| | particularitatilor sale.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 5
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.1. Educatorul sau educatorul specializat elaboreaza programul educational
|
| pentru fiecare copil in parte. In cazul formarii deprinderilor de viata
|
| independenta, acesta se consulta cu asistentul social si se tine cont
|
| de prevederile relevante pentru copilul in cauza din SMO pentru
|
| serviciul de dezvoltare a deprinderilor de viata independenta.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.2. Continutul programului educational se refera la educatia non-formala si
|
| informala. Educatia formala se poate realiza in CZD numai in situatii
|
| exceptionale, cu avizul inspectoratului scolar si cu
|
| respectarea/adaptarea curriculum-ului scolar corespunzator varstei si
|
| particularitatilor copilului. Totodata, educatia formala in cadrul CZD
|
| se face in baza hotararii comisiei pentru protectia copilului cu
privire|
| la orientarea scolara.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.3. Obiectivele activitatilor educationale sunt adaptate nivelului si
|
| potentialului de dezvoltare al fiecarui copil in parte, precum si
|
| tipului dizabilitatii si/sau gradului de handicap.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.4. Activitatile educationale se desfasoara individual sau in grupuri mici
|
| de copii, tinand cont de varsta copiilor si de achizitiile pe care le
|
| au. Pentru constituirea grupelor de copii, se recomanda numarul adecvat
|
| grupelor de varsta din tabelul prevazut in SMO pentru serviciile pentru
|
| protectia copilului de tip rezidential pentru copiii cu dizabilitati.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.5. CZD asigura fiecarui copil sprijin adecvat, inclusiv resursele
materiale|
| necesare, adaptate tipului dizabilitatii si/sau gradului de handicap,
|
| pentru a avea acces, a se integra si a frecventa in mod regulat
unitatea|
| de invatamant la care este inscris, daca acest lucru este prevazut in
|
| PPI.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.6. Educatorul/educatorul specializat urmareste pregatirea temelor scolare
|
| si asigura sprijinul necesar pentru realizarea acestui lucru.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.7. CZD incurajeaza si sprijina fiecare copil sa participe la activitatile
|
| extrascolare organizate de unitatea de invatamant si de CZD.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 5
(I)5.1.1. Fiecare copil are un program educational semnat de personalul de
specialitate care l-a intocmit.
(I)5.1.2. Dezvoltarea deprinderilor de viata independenta tine cont de
varsta copilului si de prevederile corespunzatoare din SMO pentru serviciul de
dezvoltare a deprinderilor de viata independenta. In functie de varsta si
achizitiile copilului, programul contine obiective referitoare la orientarea
scolara si profesionala, consiliere vocationala, cautarea unui loc de munca
etc.
(I)5.2.1. Continutul programului educational.
(I)5.2.2. In situatiile in care educatia formala se desfasoara in CZD (de
exemplu, pentru copiii cu dizabilitati de varsta prescolara care nu
frecventeaza gradinite, copiii cu dizabilitati care au orientare scolara in
acest sens conform unei hotarari a comisiei pentru protectia copilului, copiii
cu dizabilitati fara adapost in procesul de reintegrare scolara) se verifica
daca derularea acesteia corespunde legislatiei in vigoare (avizul
inspectoratului, respectarea si/sau adaptarea curriculum-ului scolar etc.).
(I)5.4.1. Existenta unui educator sau educator specializat/grupa de
copii/tura.
(I)5.4.2. Modalitatea de constituire a grupurilor de copii.
(I)5.5.1. Existenta rechizitelor, materialelor si echipamentelor, precum si
a mijloacelor necesare, adaptate tipului dizabilitatii si/sau gradului de
handicap (interpret pentru limbajul semnelor, materiale scrise in Braille,
casete audio) pentru derularea activitatilor educationale specifice CZD si
pentru frecventarea unitatii de invatamant.
(I)5.5.2. Frecventa scolara a copiilor. Numarul de copii care prezinta
absenteism si abandon scolar, precum si motivatia acestor fapte, consemnate in
dosarul copilului si documentele scolare.
(I)5.6. Numarul de copii pentru care se asigura pregatirea temelor scolare/an.
Rezultatele scolare ale fiecarui copil demonstreaza o evolutie individuala
buna, conforma cu potentialul propriu de dezvoltare.
(I)5.7. Activitatile extrascolare consemnate in dosarele copiilor impreuna
cu documente justificative (de exemplu, bilete de participare, rapoarte ale
personalului insotitor, opiniile copiilor). Gradul de participare a copiilor la
activitati extrascolare organizate de unitatea de invatamant si respectiv CZD.
______________________________________________________________________________
| Standardul 6 | Activitati de abilitare si reabilitare
|
| |
|
| | Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitati ofera copiilor
|
| | activitati variate si eficiente de abilitare si reabilitare
in|
| | conformitate cu nevoile lor specifice.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Fiecare copil beneficiaza de servicii de calitate de
|
| | abilitare/reabilitare realizate de personal specializat.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 6
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.1. Personalul de specialitate evalueaza nevoile de abilitare/reabilitare
|
| ale copiilor in functie de tipul dizabilitatii si nivelul lor de
|
| dezvoltare.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.2. Personalul de specialitate (kinetoterapeuti, fizioterapeuti, logopezi,
|
| psihopedagogi, consilieri/psihoterapeuti, terapeuti ocupationali etc.)
|
| elaboreaza programul de abilitare/reabilitare a copiilor si este
|
| responsabil de indeplinirea obiectivelor stabilite in cadrul acestui
|
| program, tinand cont de recomandarile si contraindicatiile medicale.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.3. Activitatile de abilitare/reabilitare pot fi, dupa caz: a) fizioterapie;|
| b) kinetoterapie si masaj; c) logopedie; d) terapie psiho-motrica si de
|
| abilitate manuala; e) terapii prin invatare (de exemplu, reprezentare,
|
| dezvoltarea imaginatiei, a atentiei, memoriei, inteligentei,
|
| creativitatii etc); f) dezvoltarea abilitatilor de autocontrol (de
|
| exemplu, dezvoltarea procesului de inhibitie voluntara); g) organizarea
|
| si formarea autonomiei personale (de exemplu, educatie perceptiva,
|
| igiena personala, formarea deprinderilor de autoservire,
autogospodarire|
| etc.); h) reorganizarea conduitelor si restructurarea
perceptiv-motorie;|
| i) terapie ocupationala si psihoterapie de expresie (de exemplu,
|
| expresie grafica, plastica, corporala, verbala, psihodrama,
meloterapie,|
| ergoterapie etc.); j) diverse forme de psihoterapie etc.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.4. Activitatile de abilitare/reabilitare se pot realiza, dupa caz,
|
| individual sau in grup.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.5. Specialistii implicati in reabilitare fac demersuri constante pentru a
|
| realiza o colaborare stransa cu familiile, astfel incat o parte din
|
| aceste activitati sa fie continuate cu copiii si in familie, in
|
| conformitate cu recomandarile specialistilor responsabili. |
|______________________________________________________________________________|
| 6.6. CZD isi organizeaza spatii suficiente ca numar, special amenajate si
|
| dotate corespunzator cu natura si specificul activitatilor respective,
|
| precum si adaptate si echipate pentru a fi accesibile si functionale in
|
| functie de tipul dizabilitatii/handicapului copiilor - vezi procedura
|
| 10.8.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.7. CZD isi poate organiza conditii de gazduire pentru asistenta temporara
|
| pentru copiii din comunitate si a parintilor acestora in acest scop, pe
|
| o perioada maxima de doua saptamani. Admiterea in CZD cu acest scop se
|
| face in conditiile legii.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 6
(I)6.1. Numarul evaluarilor privind nevoile de abilitare/reabilitare ale
fiecarui copil/an.
(I)6.2.1. Existenta unui program de abilitare/reabilitare pentru fiecare
copil in parte.
(I)6.2.2. Numarul de actualizari a obiectivelor continute in programul de
abilitare-reabilitare/copil/an.
(I)6.3. - 6.4. Tipurile de activitati de abilitare/reabilitare si
modalitatile de indeplinire sunt adecvate situatiei fiecarui copil in parte.
(I)6.5. Modalitatea in care sunt implicati parintii in procesul de
abilitare/reabilitare a copiilor lor.
(I)6.6. Spatiile din CZD destinate acestor activitati sunt corespunzatoare
atat din punct de vedere al dimensiunilor, cat si al dotarilor, in acord cu
prevederile SMO prezente.
(I)6.7. Numarul de copii aflati in asistenta temporara. Copiii beneficiaza
de aceleasi conditii conform prevederilor SMO prezente.
______________________________________________________________________________
| Standardul 7 | Activitati recreative si de socializare |
| |
|
| | Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitati ofera copiilor
|
| | activitati recreative si de socializare pentru a se realiza
un|
| | echilibru intre activitatile de invatare si reabilitare, pe
de|
| | o parte, si cele de relaxare si joc, pe de alta parte.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii beneficiaza de activitati recreative si de socializare
|
| | care ii ajuta sa isi mentina echilibrul psihic si fizic
|
| | necesar dezvoltarii lor optime.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 7
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.1. Personalul educational elaboreaza programul activitatilor recreative si
|
| de socializare, inclusiv a perioadelor de somn si odihna, tinand cont
de|
| preferintele si particularitatile fiecarui copil.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.2. Activitatile recreative si de socializare sunt planificate impreuna cu
|
| ceilalti specialisti evitand suprasolicitarea copiilor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.3. Copiii, potrivit varstei, gradului de maturitate si tipului
|
| dizabilitatii si/sau gradului de handicap, precum si parintii sunt
|
| informati asupra oportunitatilor recreative si de socializare promovate
|
| in CZD si in afara acestuia (in comunitate), precum si asupra modului
in|
| care pot fi sprijiniti pentru a participa la acestea.
|
| 7.4. CZD asigura conditiile si materialele necesare, conform varstei,
|
| optiunilor si tipului dizabilitatii si/sau gradului de handicap al
|
| copiilor, pentru derularea activitatilor recreative si de socializare
in|
| cadrul CZD si in comunitate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.5. Fiecare copil este ajutat sa dezvolte relatii pozitive cu ceilalti: cu
|
| parintii/alti adulti importanti pentru el, cu copiii din CZD si din
|
| unitatea de invatamant pe care o frecventeaza, cu personalul din CZD
si,|
| dupa caz, cu alti profesionisti implicati in derularea planului de
|
| servicii personalizat.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.6. Personalul este format corespunzator pentru a contribui la dezvoltarea
|
| afectiva a copilului, prin comunicare verbala si non-verbala, prin
|
| consiliere, prin activitati de socializare si evaluari pozitive.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 7
(I)7.1.1. Programul zilnic contine activitatile recreative si de
socializare de care beneficiaza copiii din CZD. Activitatile recreative si de
socializare sunt stabilite pe baza recomandarilor din PPI ale tuturor copiilor
care frecventeaza CZD.
(I)7.1.2. Modalitatea de desfasurare a activitatilor recreative si de
socializare, locul de desfasurare si continutul acestor activitati.
(I)7.2. Modalitatea de implicare a specialistilor in planificarea
activitatilor recreative si de socializare.
(I)7.3. Copiii si parintii acestora cunosc care sunt oportunitatile de
petrecere a timpului liber. Programul zilnic afisat, anunturi scrise, materiale
promotionale (pliante, brosuri, afise) etc. privind activitatile de
recreere-socializare din CZD si din comunitate.
(I)7.4.1. Materialele existente in CZD, de exemplu: carti, reviste, casete
audio, video, materiale promotionale. Jucariile si echipamentele pentru
activitatile de timp liber corespund cantitativ, calitativ si sunt adecvate
varstei si tipului dizabilitatii si/sau gradului de handicap al copiilor care
frecventeaza CZD.
(I)7.4.2. Documentele contabile privind achizitionarea materialelor si
echipamentelor necesare pentru activitatile promovate de CZD, deconturi ale
cheltuielilor efectuate de copii in activitati de recreere-socializare in
comunitate.
(I)7.5. Discutii cu copiii, familiile si personalul. Existenta unor opinii
inregistrate ale copiilor si familiilor.
(I)7.6. Dosarele angajatilor (diplome de studii, certificate de absolvire a
cursurilor relevante etc.).
______________________________________________________________________________
| Standardul 8 | Sprijin pentru orientare scolara si profesionala si
consiliere|
| | psihologica
|
| |
|
| | Complementar serviciilor oferite de unitatile de invatamant
si|
| | alti furnizori de servicii, centrul de zi pentru copiii cu
|
| | dizabilitati ofera copiilor sprijin pentru orientarea scolara
|
| | si profesionala, precum si consiliere psihologica.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii beneficiaza de servicii de consiliere psihologica si
de|
| | orientare scolara si profesionala de calitate, in raport cu
|
| | varsta, nivelul de dezvoltare, nevoile, aptitudinile,
|
| | interesele si tipul dizabilitatii si/sau gradului de handicap
|
| | al acestora. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 8
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.1. In situatia in care copilul nu beneficiaza de orientare scolara in baza
|
| unei hotarari a comisiei pentru protectia copilului sau in sprijinul
|
| luarii acestei decizii, psihologul elaboreaza programul de orientare
|
| scolara si profesionala care contine obiective specifice in functie de
|
| particularitatile fiecarui copil.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.2. Parintii sunt implicati in operationalizarea obiectivelor de
interventie|
| stabilite prin programul de orientare scolara si profesionala.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.3. Activitatea de consiliere psihologica se desfasoara la cerere sau ori
de|
| cate ori psihologul considera ca este in beneficiul copilului, in
raport|
| cu varsta, nivelul de dezvoltare si nevoile acestuia.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.4. Activitatea de consiliere se desfasoara individual si/sau in grup
|
| intr-un spatiu special amenajat si securizant pentru copil.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.5. Consilierea este o activitate planificata, cu obiective specifice, care
|
| in cazul celei de grup sunt negociate cu copiii, in functie de varsta
si|
| gradul lor de maturitate. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 8
(I)8.1.1. Existenta programului de orientare scolara si profesionala semnat
de psiholog.
(I)8.1.2. Numarul de copii care participa la programele de orientare
scolara si profesionala.
(I)8.1.3. Numarul de sedinte de orientare scolara si profesionala/copil/an
(I)8.1.4. Numarul de sedinte de orientare scolara si profesionala in
grup/an
(I)8.1.5. Rapoartele continand progresele fiecarui copil in urma sedintelor
individuale si/sau de grup organizate in cadrul programului de orientare
scolara si profesionala.
(I)8.1.6. Numarul de copii care au certificat de orientare scolara emis in
baza unei hotarari a comisiei pentru protectia copilului.
(I)8.2. Modalitatea de implicare a parintilor in programul de orientare
scolara si profesionala.
(I)8.3.1. Numarul copiilor care au solicitat ajutorul psihologului/an.
(I)8.3.2. Numarul de copii identificati de psiholog ca avand nevoie de
consiliere/an.
(I)8.3.3. Numarul copiilor care au beneficiat de consiliere/an.
(I)8.4.1. Numarul sedintelor de consiliere/copil/an.
(I)8.4.2. Numarul de sedinte de consiliere in grup/an.
(I)8.5. Planificarea sedintelor de consiliere/copil.
______________________________________________________________________________
| Standardul 9 | Consiliere si sprijin pentru parinti
|
| |
|
| | Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitati ofera parintilor
|
| | consiliere si sprijin la cerere sau ori de cate ori
personalul|
| | de specialitate considera ca este in beneficiul copilului si
|
| | familiei sale.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Parintii si alti membrii ai familiei largite sau
|
| | reprezentantul legal si/sau persoana care are in ingrijire
|
| | copilul beneficiaza de consiliere si sprijin din partea
|
| | personalului de specialitate al centrului de zi, care ii
ajuta|
| | sa rezolve problemele cu care se confrunta in ceea ce
priveste|
| | dezvoltarea psihologica a copilului cu dizabilitati si
|
| | diversele aspecte juridice, medicale, sociale.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 9
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.1. Activitatea de consiliere si sprijin se adreseaza familiei sau, in
lipsa|
| acesteia, reprezentantului legal si/sau persoanei care are in ingrijire
|
| copilul.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.2. Personalul de specialitate consiliaza si sprijina parintii in functie
de|
| nevoile pe care le au, la cerere sau ori de cate ori se considera ca
|
| este in beneficiul copilului si familiei sale.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.3. Personalul de specialitate identifica nevoile parintilor pornind de la
|
| etapele de dezvoltare pe care le parcurge orice copil si tinand cont de
|
| personalitatea si particularitatile fiecarui copil in parte.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.4. Activitatea de consiliere se desfasoara individual si/sau in grup.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.5. CZD sprijina organizarea sau organizeaza programe de educare a
|
| parintilor - cunoscute sub denumirea de "scoli pentru
parinti". Acestea |
| se desfasoara dupa o programa elaborata in conformitate cu legislatia
in|
| vigoare si in functie de nevoile identificate in comunitate.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 9
(I)9.1. - 9.2. - Numarul familiilor/reprezentantilor legali/persoanelor
(care au in ingrijire copilul) care apeleaza la serviciile de consiliere/an.
- Numarul familiilor/reprezentantilor legali/persoanelor (care au in
ingrijire copilul) identificate de psiholog ca avand nevoie de consiliere/an.
- Numarul familiilor/reprezentantilor legali/persoanelor (care au in
ingrijire copilul) care au beneficiat de consiliere/an.
- Planificarea sedintelor de consiliere.
- Tipurile de consiliere oferite de CZD familiilor/reprezentantilor
legali/persoanelor care au in ingrijire copilul (de exemplu, consiliere
psihologica, medicala, sociala, juridica)/an.
- Tipurile de sprijin oferite de CZD familiilor/reprezentantilor
legali/persoanelor care au in ingrijire copilul (de exemplu, ajutor
material/financiar, facilitarea accesului la alte servicii)/an.
(I)9.3. Modalitatile de identificare a nevoilor
parintilor/familiilor/reprezentantilor legali/persoanelor care au in ingrijire
copilul.
(I)9.4.1. Numarul de sedinte de consiliere frecventate de fiecare
parinte/familie/reprezentant legal/persoana care are in ingrijire copilul/an.
(I)9.4.2. Numarul de sedinte de consiliere in grup frecventate de fiecare
parinte/familie/reprezentant legal/persoana care are in ingrijire copilul/an.
(I)9.5. - Numarul de programe de educare a parintilor sprijinite/organizate
de CZD/an.
- Continutul programelor de educare a parintilor.
- Modalitatea de organizare a programului de educare pentru parinti,
conform cu legislatia in vigoare specifica sistemului educational, sanitar sau
al domeniului formarii profesionale a adultului.
- Numarul anual de cicluri de formare la care au participat
parintii/familiile/reprezentantii legali/persoanele care au in ingrijire
copilul/an.
ADMINISTRARE SI MANAGEMENT
______________________________________________________________________________
| Standardul 10| Locatia, resurse financiare si baza materiala
|
| | |
| | Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitati dispune de o
|
| | locatie accesibila comunitatii, resurse financiare suficiente
|
| | si o baza materiala corespunzatoare derularii tuturor
|
| | activitatilor.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si familiile lor beneficiaza de servicii de calitate
|
| | care sunt furnizate de centrul de zi pentru copiii cu
|
| | dizabilitati.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 10
|
|______________________________________________________________________________|
|10.1. CZD functioneaza intr-o cladire adecvata, sigura, adaptata serviciilor
|
| pe care le ofera, precum si particularitatilor beneficiarilor.
|
|______________________________________________________________________________|
|10.2. CZD se afla intr-un loc accesibil tuturor membrilor comunitatii din
|
| punct de vedere al existentei mijloacelor de transport si de amplasare
a|
| celorlalte servicii din comunitate de care pot beneficia. In situatia
in|
| care CZD serveste copiilor cu dizabilitati aflati la distanta mare de
|
| locatia CZD, furnizorul de servicii pune la dispozitia CZD un mijloc de
|
| transport adaptat, capabil sa asigure transportul copiilor in conditii
|
| de maxima securitate.
|
|______________________________________________________________________________|
|10.3. CZD dispune de un numar suficient de spatii pentru derularea tuturor
|
| tipurilor de activitati in beneficiul copiilor si familiilor, inclusiv
|
| activitati administrative, spatii igienico-sanitare, bucatarie.
|
|______________________________________________________________________________|
|10.4. CZD se afla intr-o zona in care siguranta generala a copiilor nu este
|
| afectata si dispune de toate autorizatiile legale de functionare.
|
|______________________________________________________________________________|
|10.5. Fondurile alocate CZD de catre furnizorul de servicii sunt suficiente
|
| pentru indeplinirea misiunii sale si prevederilor SMO prezente.
|
|______________________________________________________________________________|
|10.6. Coordonatorul CZD are responsabilitatea de a asigura surse suplimentare
|
| de finantare, cu precadere prin identificarea si mobilizarea resurselor
|
| comunitare, pentru asigurarea derularii activitatilor necesare in
|
| comunitate si autosustinerea pe termen lung a CZD.
|
|______________________________________________________________________________|
|10.7. Coordonatorul CZD are responsabilitatea de a superviza utilizarea
|
| fondurilor derulate de CZD.
|
|______________________________________________________________________________|
|10.8. Toate spatiile sunt accesibile permitand mobilitatea si autonomia |
| copiilor. Restrictiile privind accesibilitatea (pozitionarea foarte sus
|
| a clantelor etc.) se vor efectua numai in cazul in care exista
indicatii|
| exprese, in interesul superior al copilului, cu avizul SPSPC si numai
|
| pentru copiii pentru care s-a emis recomandarea respectiva. Se asigura
|
| conditii care sa permita accesul si mobilitatea tuturor copiilor, in
|
| toate spatiile CZD, adaptari si echipamente adecvate tipului
|
| dizabilitatii si/sau gradului de handicap: a) pentru copiii cu
|
| dizabilitati/handicap motor se realizeaza amenajari corespunzatoare
|
| (scari prevazute cu elemente de siguranta, pante, usi cu o latime de
|
| minim 90 cm, care sa permita manevrarea fotoliului rulant etc.);
|
| dispozitive si echipamente de deplasare etc.; b) pentru copiii cu
|
| dizabilitati/handicap vizual se instaleaza sisteme de avertizare
sonora,|
| iluminat si colorit corespunzator etc.; c) pentru copiii cu
|
| dizabilitati/handicap in ceea ce priveste functia auditiva se
utilizeaza|
| instalatii de amplificare, sistem de avertizare vizuala (lumina,
|
| culoare) etc. si d) orice alte echipamente necesare. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 10
(I)10.1., 10.3. Cladirea este sigura din punct de vedere structural si
spatiile sunt suficiente ca numar si dotate adecvat scopului acestora, in
concordanta cu misiunea si prevederile SMO prezente.
(I)10.2.1. Membrii comunitatii au diverse mijloace de acces la
CZD/existenta mijlocului de transport.
(I)10.2.2. CZD este dotat cu facilitati pentru persoanele cu dizabilitati,
conform legislatiei in vigoare.
(I)10.4.1. Amplasarea centrului intr-o zona care nu pericliteaza siguranta
copiilor.
(I)10.4.2. Existenta autorizatiilor legale de functionare (autorizatie
sanitara de functionare, autorizatie de prevenire si stingere a incendiilor
etc.).
(I)10.5. - 10.7. Bugetul anual alocat CZD de catre furnizorul de servicii
(serviciul public specializat pentru protectia copilului, organisme private
autorizate sau autoritatile administratiei publice locale).
(I)10.8.1. Masurile restrictive de accesibilitate, aplicate in CZD, conform
hotararii CPC sau altele avizate de coordonator ori in baza recomandarilor
persoanei desemnate din cadrul furnizorului de servicii pentru monitorizarea
activitatii CZD - din dosarele copiilor.
(I)10.8.2. Masurile de asigurare a accesibilitatii si autonomiei pentru
copiii cu dizabilitati (amenajari, adaptari, echipamente, dispozitive etc.) in
functie de tipul dizabilitatii si/sau gradul de handicap al copiilor.
______________________________________________________________________________
| Standardul 11| Management si administrare
|
| |
|
| | Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitati dispune de un
|
| | management si o administrare eficiente, care ii asigura o
|
| | functionare optima in acord cu misiunea sa.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si familiile lor beneficiaza de servicii de calitate
in|
| | raport cu nevoile lor.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 11
|
|______________________________________________________________________________|
|11.1. CZD functioneaza intr-un cadru legal, certificat de documente oficiale.
|
|______________________________________________________________________________|
|11.2. Coordonatorul CZD are responsabilitatea ca misiunea CZD sa fie
formulata|
| in scris, afisata, cunoscuta si promovata atat in cadrul CZD, cat si in
|
| comunitate.
|
|______________________________________________________________________________|
|11.3. CZD isi stabileste un regulament de ordine interioara sau norme interne
|
| de functionare, in functie de angajator, care reflecta spiritul
|
| valorilor democratice de respect pentru drepturile copilului si ale
|
| individului, sunt avizate de coordonatorul CZD si aduse la cunostinta
|
| intregului personal. |
|______________________________________________________________________________|
|11.4. Coordonatorul CZD organizeaza periodic - cel putin o data pe luna, sau
|
| de cate ori este nevoie sedinte administrative cu intregul personal.
|
| Aceste sedinte sunt planificate, au o agenda afisata si continutul lor
|
| este consemnat in procese-verbale.
|
|______________________________________________________________________________|
|11.5. Prin activitatile de formare, prin modul de intocmire si revizuire a
|
| fiselor de post pentru fiecare angajat, precum si prin toate
|
| activitatile de comunicare interna ale CZD, se promoveaza principiul
|
| muncii in echipa. Se organizeaza periodic sau de cate ori este nevoie
si|
| se documenteaza reuniuni ale personalului de specialitate care
|
| constituie echipa multidisciplinara a CZD (de exemplu, pentru
dezbaterea|
| implementarii PPI).
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 11
(I)11.1. Existenta documentelor care certifica infiintarea si functionarea
centrului (hotarari, autorizatii, decizii, act constitutiv si statut, acorduri
de functionare, conventii de parteneriat etc.).
(I)11.2.1. Afisarea misiunii CZD intr-un loc vizibil si accesibil tuturor
celor interesati. Existenta materialelor promotionale (pliante, brosuri etc.).
(I)11.2.2. Cunoasterea misiunii de catre personalul centrului si de catre
beneficiarii CZD.
(I)11.2.3. Cunoasterea si constientizarea de catre angajati a faptului ca
activitatile pe care le desfasoara contribuie la indeplinirea misiunii CZD.
(I)11.3.1. Existenta regulamentului de ordine interioara/normelor interne
de functionare.
(I)11.3.2. Cunoasterea de catre toti angajatii a prevederilor
regulamentului de ordine interioara/normelor interne de functionare.
(I)11.4.1. Numarul sedintelor administrative cu personalul/luna/an.
Sedintele sunt organizate pentru a discuta, de exemplu: activitatea de
ingrijire a copiilor din CZD, revizuirea practicilor din cadrul CZD.
(I)11.4.2. Continutul proceselor-verbale.
(I)11.5. Numarul de reuniuni ale echipei multidisciplinare a CZD/luna/an.
Continutul documentat al acestor reuniuni.
______________________________________________________________________________
| Standardul 12| Planul anual de actiune
|
| |
|
| | Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitati functioneaza
|
| | conform unui plan anual de actiune intocmit pe baza
|
| | prevederilor standardelor minime obligatorii si a nevoilor
|
| | identificate la nivelul comunitatii.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si familiile lor beneficiaza de servicii de calitate
|
| | conform nevoilor pe care le au.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 12
|
|______________________________________________________________________________|
|12.1. Coordonatorul CZD, in colaborare cu personalul de specialitate,
|
| elaboreaza planul anual de actiune pe baza SMO prezente.
|
|______________________________________________________________________________|
|12.2. Planul anual de actiune este avizat de furnizorul de servicii, care
este|
| obligat sa monitorizeze punerea in practica a acestuia.
|
|______________________________________________________________________________|
|12.3. Planul anual de actiune este revizuit periodic sau ori de cate ori
|
| conditiile o impun. |
|______________________________________________________________________________|
|12.4. La sfarsitul fiecarui an, personalul de specialitate elaboreaza
raportul|
| de activitate al CZD pe anul respectiv, care este supervizat de
|
| coordonatorul CZD si transmis furnizorului de servicii.
|
|______________________________________________________________________________|
|12.5. Raportul anual de activitate al CZD este accesibil celor interesati.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 12
(I)12.1.1. Existenta planului anual de actiune intocmit de coordonator in
colaborare cu personalul de specialitate.
(I)12.1.2. Continutul planului anual de actiune.
(I)12.2.1. Avizarea planului anual de actiune de catre furnizorul de
servicii.
(I)12.2.2. Rapoartele de monitorizare elaborate in urma vizitelor efectuate
de catre persoane desemnate de furnizorul de servicii.
(I)12.3. Numarul de revizuiri ale planului anual de actiune al CZD/an.
(I)12.4. Existenta raportului de activitate al CZD la sfarsitul fiecarui
an, avand semnatura coordonatorului CZD. Raportul se afla la nivelul CZD si la
furnizorul de servicii.
(I)12.5. Modalitatea de informare a celor interesati in ceea ce priveste
continutul raportului anual de activitate.
RESURSE UMANE
______________________________________________________________________________
| Standardul 13| Recrutarea, angajarea si numarul personalului
|
| |
|
| | Personalul centrului de zi pentru copiii cu dizabilitati este
|
| | selectat cu atentie si responsabilitate prin intermediul unui
|
| | proces de recrutare si angajare care se desfasoara in acord
cu|
| | legislatia in vigoare si raspunde nevoilor centrului.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si familiile acestora beneficiaza de servicii de
|
| | calitate oferite cu profesionalism, respect si empatie fata
de|
| | acestia, de catre personalul centrului de zi pentru copiii cu
|
| | dizabilitati.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 13 |
|______________________________________________________________________________|
|13.1. Angajatorul este obligat sa angajeze personal calificat care sa
raspunda|
| prevederilor SMO prezente si planului anual de actiune. Daca CZD
|
| functioneaza intr-o zona geografica in care traiesc comunitati etnice
|
| minoritare, se recomanda ca in componenta personalului de specialitate
|
| sa existe si profesionisti care vorbesc si limba minoritatilor
|
| respective.
|
|______________________________________________________________________________|
|13.2. CZD dispune de un set de criterii de selectie a personalului, in
|
| conformitate cu specificul CZD, nevoile comunitatii si reglementarile
|
| legale in vigoare.
|
|______________________________________________________________________________|
|13.3. La angajare se va tine cont obligatoriu de trasaturile de personalitate
|
| ale fiecarui candidat, care sunt necesare in lucrul cu copiii cu
|
| dizabilitati.
|
|______________________________________________________________________________|
|13.4. Angajatorul poate dispune, in conditiile legii, si de alt personal
decat|
| cel prevazut in statul de functii al CZD, in vederea indeplinirii
|
| misiunii CZD in conditii optime. |
|______________________________________________________________________________|
|13.5. Personalul de specialitate trebuie sa aiba studii socio-umane.
|
|______________________________________________________________________________|
|13.6. Coordonatorul CZD trebuie sa aiba studii superioare si experienta de
cel|
| putin un an in servicii pentru copil si familie. La angajare se acorda
|
| prioritate profesionistilor care au pregatire manageriala.
|
|______________________________________________________________________________|
|13.7. Coordonatorul CZD se asigura ca fisele de post sunt revizuite in
functie|
| de dinamica cerintelor posturilor respective.
|
|______________________________________________________________________________|
|13.8. Numarul si structura de personal sunt suficiente si corespunzatoare
|
| pentru acoperirea tuturor serviciilor oferite de CZD conform
|
| prevederilor SMO prezente si planului anual de actiune.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru standardul 13
(I)13.1. Diplomele de studii si alte acte care atesta calificarea
personalului angajat.
(I)13.2. Criteriile de selectie a personalului.
(I)13.3. Documentele si materialele care atesta recrutarile de personal.
Informatiile existente in dosarul angajatului referitoare la interviul avut in
vederea ocuparii postului respectiv.
(I)13.4. Statul de functii al CZD si organigrama completa a furnizorului de
servicii.
(I)13.5. - 13.7. Organigrama, diplomele de studii, contractele de munca,
contractele de voluntariat, fisele de post, dosarele angajatilor.
(I)13.8.1. Numarul si structura de personal conform organigramei.
(I)13.8.2. Raportul adulti-copii.
______________________________________________________________________________
| Standardul 14| Formarea initiala si continua a personalului
|
| | |
| | Personalul centrului de zi pentru copiii cu dizabilitati are
|
| | pregatirea si abilitatile profesionale corespunzatoare pentru
|
| | a lucra cu copiii si in echipa.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si familiile acestora beneficiaza de servicii de
|
| | calitate si personalizate din partea unor profesionisti bine
|
| | pregatiti, cu abilitati empatice si de comunicare.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 14 |
|______________________________________________________________________________|
|14.1. Fiecare angajat al CZD are calificarea necesara pentru indeplinirea
|
| sarcinilor postului respectiv. |
|______________________________________________________________________________|
|14.2. La angajare, in lipsa unei formari initiale in domeniul protectiei
|
| copilului/protectiei copilului cu dizabilitati, fiecare profesionist
|
| beneficiaza de formare in acest domeniu, asigurata din bugetul
|
| angajatorului.
|
|______________________________________________________________________________|
|14.3. In vederea imbunatatirii cunostintelor, abilitatilor si deprinderilor
|
| privind satisfacerea nevoilor copiilor cu dizabilitati si familiilor
|
| acestora, fiecare angajat al CZD, inclusiv coodonatorul acestuia,
|
| beneficiaza de cel putin 42 de ore pe an de formare continua in
|
| domeniul protectiei copilului/protectiei copilului cu dizabilitati sau
|
| domenii conexe/interdisciplinare, asigurate din bugetul angajatorului.
|
|______________________________________________________________________________|
|14.4. Specialistii centrului sunt incurajati sa participe la diverse cursuri
|
| de formare care ii pot ajuta in optimizarea muncii lor, inclusiv
|
| seminarii si conferinte. |
|______________________________________________________________________________|
|14.5. Educatia permanenta a personalului de specialitate, precum si formarea
|
| profesionala continua pentru toti angajatii CZD, vor fi promovate,
|
| sprijinite si inregistrate de catre coordonatorul CZD.
|
|______________________________________________________________________________|
|14.6. Voluntarii actioneaza in baza unor contracte clare, in acord cu
|
| legislatia in vigoare.
|
|______________________________________________________________________________|
|14.7. CZD are obligatia sa asigure un numar minim de 14 ore de formare
pentru|
| voluntari, inainte de inceperea activitatilor acestora.
|
|______________________________________________________________________________|
|14.8. Formarea profesionala continua a voluntarilor va fi promovata,
|
| sprijinita si inregistrata de catre coordonatorul CZD.
|
|______________________________________________________________________________|
|14.9. La angajare, in lipsa unei pregatiri in domeniul managementului
|
| serviciilor sociale, coordonatorul CZD beneficiaza de formare in acest
|
| domeniu, asigurata din bugetul angajatorului.
|
|______________________________________________________________________________|
|14.10. Coordonatorul CZD beneficiaza anual de cel putin 21 de ore de formare
|
| in domeniul managementului de servicii, asigurate din bugetul
|
| angajatorului.
|
|______________________________________________________________________________|
|14.11. Educatia permanenta si formarea profesionala continua a angajatilor se
|
| realizeaza conform legislatiei in vigoare, prin intermediul cursurilor
|
| organizate in cadrul sistemului educational, sanitar si al formarii |
| profesionale a adultilor.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 14
(I)14.1. - 14.10. Dosarul personal al fiecarui angajat, inclusiv al
coordonatorului si voluntarilor, cuprinde documentele prevazute de legislatia
in vigoare, inclusiv certificatele de absolvire a cursurilor de formare
initiala si continua prevazute de SMO prezente. Exemple de domenii conexe
si/sau interdisciplinare relevante pentru personalul CZD: psihologia copilului,
asistenta sociala, prevenirea abuzului, neglijarii si exploatarii copilului,
inclusiv a traficului si celor mai grave forme de munca a copilului, violenta
in familie.
(I)14.11. Certificatele de absolvire cu recunoastere nationala si cele cu
recunoastere din partea angajatorului. In cazul celor din urma se verifica
modalitatea de desfasurare a programului de formare, utilizand criteriile
existente in legislatia de formare profesionala a adultului.
______________________________________________________________________________
| Standardul 15| Supervizarea
|
| |
|
| | Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitati dispune de un
|
| | sistem eficient de supervizare al resurselor umane, care
|
| | permite functionarea sa la randament optim.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Personalul este motivat si performant, asigurand servicii de
|
| | calitate pentru clientii centrului de zi pentru copiii cu
|
| | dizabilitati.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 15
|
|______________________________________________________________________________|
|15.1. Coordonatorul CZD are obligatia de a asigura supervizarea interna si
|
| externa a personalului de specialitate si a voluntarilor.
|
|______________________________________________________________________________|
|15.2. Coordonatorul CZD organizeaza intalniri periodice de supervizare cu
|
| personalul de specialitate CZD, individual si in echipa, si la cererea
|
| acestora. Toate intalnirile sunt inregistrate. |
|______________________________________________________________________________|
|15.3. Supervizarea voluntarilor este asigurata de catre personal desemnat de
|
| coordonatorul CZD.
|
|______________________________________________________________________________|
|15.4. Furnizorul de servicii are obligatia de a asigura supervizarea
|
| coordonatorului CZD.
|
|______________________________________________________________________________|
|15.5. Supervizarea se realizeaza de specialisti cu studii superioare
|
| socio-umane cu pregatire in supervizare sau experienta de cel putin doi
|
| ani in servicii pentru copil si familie in plus fata de persoanele
|
| carora li se asigura supervizarea respectiva.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 15
(I)15.1. - 15.2. - Numar de intalniri de supervizare, individuale si in
echipa/angajat/luna/an.
- Numar de intalniri de supervizare la solicitarea angajatilor/echipei/an.
(I)15.3. Numar de intalniri de supervizare/voluntar/luna/an.
(I)15.4. Numar de intalniri de supervizare a coordonatorului/luna/an.
(I)15.5. Documentele inregistrate referitoare la supervizare.
COLABORARE INTERINSTITUTIONALA
______________________________________________________________________________
| Standardul 16| Protectia copilului impotriva abuzurilor
|
| |
|
| | Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitati promoveaza si
|
| | aplica masuri de protejare a copiilor impotriva oricarei
forme|
| | de intimidare, discriminare, abuz, neglijare, exploatare,
|
| | exploatare, tratament inuman sau degradant.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii se afla in conditii de siguranta si bunastare, orice
|
| | suspiciune sau acuzatie privind comiterea unui abuz fiind
|
| | solutionata prompt si corect de catre intregul personal,
|
| | conform legislatiei in vigoare.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 16 |
|______________________________________________________________________________|
| 16.1. CZD are proceduri scrise cu privire la prevenirea, identificarea,
|
| semnalarea, evaluarea si solutionarea suspiciunilor sau acuzatiilor de|
| abuz asupra copiilor, intocmite in baza legislatiei in vigoare.
Aceste|
| proceduri sunt avizate de directorul SPSPC si sunt aduse la
cunostinta|
| copiilor, in raport cu varsta, gradul de maturitate si tipul
|
| dizabilitatii si/sau gradul de handicap, familiilor sau
|
| reprezentantilor legali, precum si personalului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 16.2. Copiii si familiile/reprezentantii legali sunt informati, in
|
| modalitati accesibile, cu privire la aceste proceduri, precum si cu
|
| privire la drepturile copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 16.3. Copiii sunt incurajati si sprijiniti sa sesizeze orice forma de abuz
|
| din partea personalului, a altor copii din CZD sau a unor persoane
din|
| afara CZD. |
|______________________________________________________________________________|
| 16.4. CZD tine evidenta tuturor cazurilor de intimidare, discriminare,
abuz,|
| neglijare, exploatare (inclusiv exploatare sexuala sau prin munca),
|
| tratament inuman sau degradant in registrul de sesizari si
reclamatii.|
|______________________________________________________________________________|
| 16.5. Personalul care are suspiciunea sau identifica situatii de abuz, |
| neglijare si exploatare a copilului, in cadrul CZD sau in afara CZD,
|
| are obligatia de a le semnala la SPSPC si de a instiinta
coordonatorul|
| CZD, conform legislatiei in vigoare, precum si de a le inregistra,
|
| conform prevederilor SMO prezente. Personalul desemnat de catre
|
| coordonatorul CZD, cu avizul SPSPC, poate asigura sau participa la
|
| evaluarea initiala a situatiei de abuz, neglijare si exploatare a
|
| copilului care a fost semnalata la SPSPC, si rezultatele acesteia se
|
| consemneaza in fisa de semnalare obligatorie si evaluare initiala a
|
| situatiilor de abuz, neglijare si exploatare a copilului. Fisa este
|
| transmisa la SPSPC in termen de maxim 48 de ore de la data evaluarii
|
| initiale. Modelul fisei de semnalare obligatorie si evaluare initiala
|
| a situatiilor de abuz, neglijare si exploatare a copilului este anexa
|
| a ghidului metodologic privind interventia si prevenirea in echipa
|
| multidisciplinara si in retea in situatiile de abuz, neglijare si
|
| exploatare a copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 16.6. Personalul care are suspiciunea sau identifica situatii de abuz,
|
| neglijare si exploatare a copilului in care sunt implicati alti
|
| membri ai personalului din CZD are obligatia de a instiinta imediat
|
| coordonatorul CZD, care aplica legislatia in vigoare. In situatia in
|
| care coordonatorul CZD nu semnaleaza aceste situatii la SPSPC, in
|
| termenul prevazut de SMO prezente, personalul care a instiintat
|
| coordonatorul are obligatia efectuarii acestei semnalari.
|
|______________________________________________________________________________|
| 16.7. Daca este necesar, coordonatorul CZD anunta, dupa caz, salvarea,
|
| politia si/sau procuratura.
|
|______________________________________________________________________________|
| 16.8. In CZD este strict interzisa agresarea verbala sau fizica a copiilor,
|
| aceste fapte fiind pedepsite conform legii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 16.9. CZD asigura sprijin psihologic si consiliere copiilor care au fost
|
| intimidati sau discriminati. In situatia copiilor abuzati, neglijati
|
| sau exploatati, SPSPC stabileste planul de servicii si asigura
|
| implementarea acestuia, conform prevederilor ghidului metodologic
|
| privind interventia si prevenirea in echipa multidisciplinara si in
|
| retea in situatiile de abuz, neglijare si exploatare a copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 16.10. CZD asigura efectuarea de catre intregul personal (inclusiv personal
|
| auxiliar, angajati temporar sau voluntari) a unor cursuri de formare
|
| privind problematica protejarii copilului impotriva abuzului,
|
| neglijarii si exploatarii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 16.11. CZD asigura derularea de programe de educare a parintilor privind
|
| problematica protejarii copilului impotriva abuzului, neglijarii si
|
| exploatarii.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 16
(I)16.1.1. MOF contine proceduri privind protejarea copilului de abuz,
neglijare, exploatare etc.
(I)16.1.2. Personalul cunoaste aceste proceduri.
(I)16.2.1. Copiii si familiile/reprezentantii legali au cunostinte privind
drepturile copilului si modalitatile de sesizare/reclamare a oricaror fapte de
intimidare, discriminare, abuz, neglijare, exploatare (inclusiv exploatare
sexuala sau prin munca), tratament inuman sau degradant.
(I)16.2.2. Existenta unor materiale de informare cu privire la aceste
proceduri si la drepturile copilului. Materialele destinate copiilor sunt
adaptate tipului dizabilitatii si/sau gradului de handicap (interpret in
limbajul semnelor, materiale scrise in Braille, casete audio etc.).
(I)16.2.3. - 16.3. Numarul anual de sesizari efectuate de copii, familie
sau reprezentantii legali ai acestora privind suspiciuni sau situatii evidente
de abuz asupra copiilor.
(I)16.4. Registrul de sesizari si reclamatii al CZD cuprinde si evidenta
sesizarilor si reclamatiilor cu privire la abuzul asupra copilului.
(I)16.5. - Numarul anual de situatii de abuz, neglijare si exploatare
semnalate de CZD la SPSPC comparativ cu numarul situatiilor consemnate in
registrul de reclamatii si abuzuri.
- Numarul de fise de semnalare obligatorie si evaluare initiala completate
de personalul CZD si transmise la SPSPC.
- Numarul anual de cazuri de abuz, neglijare si exploatare semnalate de CZD
si monitorizate de SPSPC.
- Numarul de cazuri active (in curs de rezolvare) de abuz, neglijare si
exploatare, care au fost semnalate de CZD si aflate in monitorizarea
SPSPC-ului.
(I)16.6. Numarul anual de situatii de abuz, neglijare si exploatare a
copilului in care sunt implicati membri ai personalului CZD comparativ cu
numarul anual inregistrat la SPSPC de semnalari referitoare la situatii de
acest gen in CZD in cauza insa provenind de la alte persoane decat membrii
personalului sau coordonatorul CZD.
(I)16.7. Numarul anual de situatii care au necesitat anuntarea salvarii si
interventia medicala, respectiv interventia politiei si a procuraturii.
(I)16.9. Continutul PPI. Continutul planului de servicii intocmit de SPSPC
pentru cazurile de abuz, neglijare si exploatare a copilului.
(I)16.10. Dosarele angajatilor, diplomele de participare la astfel de
cursuri.
(I)16.11. Consemnarea programelor de educare a parintilor.
______________________________________________________________________________
| Standardul 17 | Activitati de colaborare cu profesionisti si institutii
|
| | relevante |
| |
|
| | Centrul de zi pentru copiii cu dizabilitati colaboreaza cu
|
| | celelalte servicii comunitare pentru asistenta copiilor si
|
| | familiilor lor, inclusiv cu profesionistii din domeniu.
|
|_______________|______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si familiile lor beneficiaza de servicii de calitate
|
| | in functie de nevoile pe care le au, inclusiv cele
|
| | identificate de specialistii centrului de zi pentru copiii
cu|
| | dizabilitati, in vederea prevenirii abandonului si
|
| | institutionalizarii copiilor.
|
|_______________|______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 17
|
|______________________________________________________________________________|
| 17.1. In situatia solicitarilor directe, personalul de specialitate al CZD
|
| evalueaza nevoile copiilor si familiilor lor referitor la alte
servicii|
| de care ar trebui sa beneficieze si pe care CZD nu le poate furniza.
|
| CZD comunica SPSPC care sunt nevoile si serviciile necesare in vederea
|
| intocmirii planului de servicii personalizat.
|
|______________________________________________________________________________|
| 17.2. CZD colaboreaza cu toti actorii sociali implicati in implementarea
|
| planului de servicii personalizat cu scopul prevenirii abandonului si
|
| institutionalizarii copilului si integrarii/includerii sociale a |
| acestuia.
|
|______________________________________________________________________________|
| 17.3. In vederea indeplinirii misiunii sale, CZD colaboreaza in retea cu
|
| toate serviciile si programele comunitare, regionale si nationale de
|
| asistenta si protectie a copilului si familiei.
|
|______________________________________________________________________________|
| 17.4. CZD mentine permanent legatura cu comunitatea in scopul ajustarii
|
| activitatilor si programelor curente si pentru initierea de noi
|
| activitati si programe in domeniul prevenirii abandonului si
|
| institutionalizarii copiilor, precum si cu scopul
integrarii/includerii|
| sociale a copiilor cu dizabilitati.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 17
(I)17.1.1. Existenta evaluarilor copiilor din CZD in ceea ce priveste
nevoia de alte servicii de specialitate pe care CZD nu le poate furniza
copiilor si familiilor in cazul solicitarilor directe.
(I)17.1.2. Modalitati de comunicare si colaborare cu SPSPC.
(I)17.2.1. Conventii de colaborare cu institutiile si serviciile implicate
in implementarea planului de servicii personalizat.
(I)17.2.2. - 17.3.1. Consemnarea informatiilor relevante legate de copiii
care beneficiaza si de alte servicii de specialitate oferite de alte
institutii/centre.
(I)17.3.2. Conventiile de colaborare si numarul de programe in care CZD
este implicat/an.
(I)17.4. CZD opereaza cu modalitati si mijloace diverse pentru mentinerea
legaturii permanente cu comunitatea, referitor la solicitarile pentru servicii
concrete, semnalarea unor nevoi sau situatii legate de domeniul prevenirii
abandonului si institutionalizarii copiilor si integrarea/includerea sociala a
copiilor cu dizabilitati etc. (de exemplu, serviciu telefonic destinat acestei
probleme, cutie postala, cutii de colectare in diverse puncte din comunitate
s.a.).