ORDIN Nr. 2494
din 26 august 2010
pentru aprobarea
Metodologiei privind atestarea personalului de specialitate din domeniul
cercet?rii arheologice si înscrierea sa în Registrul arheologilor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL CULTURII SI PATRIMONIULUI NATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 631 din 10 septembrie 2010
In baza prevederilor art. 11
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 90/2010 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, cu modificările
ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 16 lit. j) din Ordonanţa
Guvernului nr. 43/2000 privind protecţia patrimoniului arheologic şi declararea
unor situri arheologice ca zone de interes naţional, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul culturii şi patrimoniului naţional emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia
privind atestarea personalului de specialitate din domeniul cercetării arheologice
şi înscrierea sa în Registrul arheologilor, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia de specialitate din cadrul
Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional şi Comisia Naţională de Arheologie vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin orice alte dispoziţii contrare se revocă.
Art. 4. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul culturii şi patrimoniului naţional,
Kelemen Hunor
ANEXĂ
METODOLOGIE
privind atestarea personalului de specialitate din
domeniul cercetării arheologice si înscrierea sa
în Registrul arheologilor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta metodologie cuprinde norme cu
privire la procedura de atestare a personalului de specialitate din domeniul
cercetării arheologice şi înregistrarea sa în Registrul arheologilor, denumit în continuare Registru, pentru
categoriile prevăzute la art. 2.
(2) Atestarea se realizează de către Ministerul
Culturii şi Patrimoniului Naţional, cu avizul Comisiei Naţionale de Arheologie,
denumită în continuare Comisia.
Art. 2. - Atestarea persoanelor
de specialitate şi înregistrarea acestora în Registru se face pentru
următoarele categorii:
a) arheolog debutant;
b) arheolog specialist;
c) arheolog expert.
Art. 3. -Incadrarea în una dintre categoriile enumerate
la art. 2 se va face pe baza criteriilor de apreciere
profesională şi experienţă practică a solicitantului, prevăzute la art. 7 şi 8.
Art. 4. - Competenţele conferite de atestarea în una
dintre categoriile prevăzute la art. 2 se stabilesc după cum urmează:
a) arheolog debutant - are dreptul de a fi membru al unui colectiv de cercetare arheologică;
b) arheolog specialist - are dreptul de a conduce un
sector din cadrul unui şantier arheologic sistematic sau preventiv ori din
cadrul şantierelor de restaurare a monumentelor istorice. In anumite cazuri,
Biroul executiv al Comisiei Naţionale de Arheologie poate aproba conducerea
unei cercetări preventive de către un arheolog specialist;
c) arheolog expert - are dreptul de a fi responsabil de
şantier arheologic sistematic sau preventiv şi de a conduce cercetări în cadrul
şantierelor de restaurare a monumentelor istorice.
Art. 5. - Trecerea de la o categorie la alta este
decisă de Comisie şi se realizează prin acumularea punctajului minim necesar
pentru categoria imediat superioară, potrivit prezentei metodologii.
CAPITOLUL II
Condiţii de atestare
Art. 6. - (1) Pot solicita atestarea ca arheolog în una
dintre categoriile prevăzute la art. 2 persoanele care îndeplinesc, cumulativ,
următoarele condiţii generale:
a) au studii superioare de lungă durată absolvite cu
diplomă de licenţă în domeniul istorie;
b) sunt absolvenţi ai unei forme de învăţământ
postuniversitar, în specializările istorie veche şi arheologie sau istoria
Evului Mediu.
(2) De asemenea, pot solicita atestarea şi absolvenţi
ai unei forme de învăţământ superior de lungă durată cu specializarea filologie
clasică, sub condiţia încadrării în criteriile prevăzute la art. 7 şi 8.
Art. 7. - Criteriile de apreciere profesională avute în
vedere la încadrarea în una dintre categoriile enumerate la art. 2 sunt:
a) absolvirea unor forme de învăţământ postuniversitar
în istorie veche, arheologie, istoria Evului Mediu;
b) doctorat în istorie;
c) lucrări publicate şi comunicări ştiinţifice
susţinute.
Art. 8. - Criteriile de apreciere a experienţei
practice avute în vedere la încadrarea în una dintre
categoriile enumerate la art. 2 sunt:
a) efectuarea practicii arheologice pe parcursul
studiilor;
b) calitatea de membru al unui colectiv de cercetare
arheologică;
c) calitatea de responsabil ştiinţific al unui sector
din cadrul unui şantier arheologic;
d) calitatea de responsabil ştiinţific de şantier.
Art. 9. - Incadrarea în categoriile prevăzute la art. 2
se stabileşte conform următoarei grile de punctaj:
a) arheolog debutant - minimum 4 puncte acordate în urma evaluării experienţei practice, diploma de masterat;
b) arheolog specialist - minimum 15 puncte acordate în
urma evaluării experienţei practice, doctorand sau doctor în istorie, minimum 7
studii/lucrări de specialitate publicate;
c) arheolog expert - minimum
25 de puncte acordate în urma evaluării experienţei practice, doctorat în
istorie, 15 studii/lucrări de specialitate publicate, o carte.
Art. 10. - Calcularea punctajului corespunzător
experienţei practice, prevăzut la art. 9, se stabileşte după cum urmează:
a) 0,5 puncte - pentru fiecare unitate de timp de două
săptămâni pe un şantier arheologic pe perioada studiilor superioare de
specialitate, adeverite printr-un înscris al responsabilului de şantier;
b) un punct - pentru fiecare unitate de timp de două săptămâni în care a participat pe un şantier arheologic
după înscrierea în Registru.
CAPITOLUL III
Procedura de atestare şi înscriere în Registru
Art. 11. -In vederea atestării, persoanele interesate
vor depune la secretariatul Comisiei un dosar care va
cuprinde:
a) cerere de atestare;
b) copia actului de identitate;
c) memoriu de activitate;
d) lista lucrărilor publicate şi a comunicărilor
ştiinţifice susţinute;
e) copii legalizate ale diplomelor de licenţă, precum
şi ale documentelor ce dovedesc formele de învăţământ postuniversitar absolvite
sau documente de echivalare;
f) adeverinţa de înscriere la doctorat;
g) copie a programului de pregătire a doctoratului; h)
copie a diplomei de doctor.
Art. 12. - (1) Pentru atestarea ca arheolog debutant dosarul prevăzut la art. 11 va cuprinde în plus două scrisori
de recomandare din partea unor experţi sau specialişti cu care a colaborat.
(2) Evidenţa dosarelor de atestare se ţine într-un
registru special de către secretariatul Comisiei.
Art. 13. - (1) In cazul în care
se constată că dosarul de atestare este întocmit incorect sau este incomplet,
Comisia îl va informa pe solicitant cu privire la necesitatea completării
acestuia în conformitate cu art. 11, în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai
mult de 5 zile calendaristice de la primirea dosarului.
(2) Termenul de depunere a documentelor solicitate
potrivit alin. (1) este de 15 zile de la data comunicării.
(3) Nedepunerea documentelor în termenul prevăzut la
alin. (2) va conduce la respingerea solicitării de atestare.
Art. 14. - (1) In urma verificării dosarului, Comisia
hotărăşte, prin decizie, acordarea atestării, respectiv respingerea
solicitării, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la depunerea
dosarului complet. Comisia poate prelungi termenul o singură dată, pentru o
perioadă de maximum 15 zile calendaristice.
(2) Decizia de respingere se motivează în scris de
către Comisie şi poate fi contestată în termen de 5 zile de la data
comunicării.
Art. 15. - (1) Contestaţiile se analizează, în termen
de 10 zile de la depunerea lor, de către o comisie numită prin ordin al
ministrului culturii şi patrimoniului naţional.
(2) Persoanele nemulţumite de modul de soluţionare a
contestaţiilor se pot adresa instanţelor de judecată, în condiţiile legii
contenciosului administrativ.
Art. 16. - Dosarele de atestare se pot restitui
solicitanţilor respinşi, la cerere.
Art. 17. - (1) In termen de 30 de zile de la data
emiterii deciziei privind acordarea atestării,
Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional va elibera un atestat, conform
modelelor prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Atestatul eliberat de Ministerul Culturii şi
Patrimoniului Naţional are ca efect înscrierea titularului în Registru.
Art. 18. - (1) In baza
atestatului, personalul de specialitate îşi confecţionează ştampila
individuală, potrivit categoriei pentru care a fost atestat, conform modelelor
prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Atestatele şi ştampilele sunt netransmisibile.
Art. 19. - Atestarea se face
pentru o perioadă nedeterminată.
Art. 20. - (1) Inscrierea în Registru a persoanelor
atestate ca arheologi cu drept de liberă practică în unul dintre statele membre
ale Uniunii Europene se poate face ca urmare a solicitării, însoţită de copii
ale documentelor de atestare corespunzătoare pentru una dintre cele 3 categorii
prevăzute la art. 2, emise de autorităţile/instituţiile competente, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare în materie în statul respectiv.
(2) In cazul în care este
necesară verificarea legalităţii documentelor depuse în vederea înscrierii în Registru
de către persoanele prevăzute la alin. (1), secretariatul Comisiei contactează
autorităţile competente din statul membru al Uniunii Europene sau Spaţiul
Economic European în cauză, prin intermediul Sistemului de informare al pieţei
interne (IMI).
Art. 21. - (1) Evidenţa datelor cuprinse în Registru
este asigurată de secretariatul Comisiei.
(2) Centrul de Pregătire Profesională în Cultură, prin
Institutul de Memorie Culturală - CIMEC, filială cu personalitate juridică,
centralizează şi gestionează datele transmise de secretariatul Comisiei cu
privire la Registru.
CAPITOLUL IV
Situaţii privind suspendarea sau retragerea
atestării
Art. 22. - Comisia poate decide suspendarea sau retragerea atestării, ca urmare a sesizărilor formulate
de către specialiştii serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii şi Patrimoniului Naţional sau ai direcţiei de specialitate din
minister ori de membrii Comisiei.
Art. 23. -Atestarea se suspendă
în următoarele situaţii:
a) în cazul în care împotriva persoanei atestate s-a
pus în mişcare o acţiune penală în legătură cu activitatea pentru care a fost
atestată. In acest caz, suspendarea certificatului de atestare se dispune până
la soluţionarea definitivă a cauzei;
b) când persoanele atestate se fac vinovate de
încălcarea Codului deontologic al arheologilor din România;
c) în cazul în care persoanele atestate efectuează
cercetări arheologice neautorizate, potrivit legii.
Art. 24. -Atestarea se retrage
în următoarele cazuri:
a) când persoanele atestate se fac vinovate de
încălcarea prevederilor Regulamentului săpăturilor arheologice din România;
b) când persoanele atestate au fost suspendate de două
ori, iar a treia oară săvârşesc abateri similare celor pentru care s-au dispus
suspendările anterioare;
c) când persoanele atestate validează, prin semnătură
şi ştampilă, documente pentru domenii de activitate în care nu au fost atestate
sau îşi continuă activitatea în perioada de suspendare;
d) în cazul condamnării definitive pentru fapta penală
în legătură cu activitatea pentru care a fost atestat.
Art. 25. - (1) Sesizarea întocmită de persoanele
prevăzute la art. 22 alin. (1) va fi supusă analizei Comisiei, care poate
dispune clasarea sesizării, suspendarea sau retragerea atestării, după caz.
(2) Comisia are obligaţia analizării sesizărilor în
termen de 30 de zile de la depunerea lor.
Art. 26. - (1) Prin decizia de suspendare Comisia va
stabili perioada pentru care se suspendă atestarea, precum şi condiţiile
necesare anulării suspendării.
(2) Indeplinirea condiţiilor dispuse potrivit alin. (1)
se constată de către Comisie şi determină încetarea suspendării atestării.
Art. 27. - (1) Suspendarea, respectiv retragerea
atestării se motivează, în scris, de către Comisie.
(2) Decizia de suspendare sau de retragere a atestării
se comunică persoanelor în cauză de către secretariatul Comisiei şi poate fi
contestată, în scris, în termen de 5 zile de la comunicare.
Art. 28. -Atestatul suspendat,
respectiv retras se predă de către deţinător secretarului Comisiei în termen de
10 zile de la comunicare. Suspendarea, respectiv retragerea atestării se
menţionează în Registru.
Art. 29. - (1) Decizia de retragere a atestării are ca
efect radierea înscrierii personalului de specialitate
atestat din Registru.
(2) Radierea se face în termen de 3 zile de la data
emiterii deciziei Comisiei.
Art. 30. - Pierderea calităţii de persoană de
specialitate atestată şi înscrisă în Registru poate interveni şi în următoarele
situaţii:
a) la cerere, înaintată în scris preşedintelui
Comisiei;
b) deces.
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 31. - (1) Comisia organizează sesiuni de atestare
lunar şi anunţă data şi ora de desfăşurare a acestora prin afişare la sediul
Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional şi/sau pe site-ul propriu.
(2) Comisia se poate reuni şi în afara sesiunilor
lunare, în scopul analizării situaţiilor de suspendare sau retragere a
atestării, precum şi în alte cazuri.
Art. 32. - (1) Degradarea,
distrugerea sau pierderea atestatului ori a ştampilei, după caz, se declară, în
scris, la secretariatul Comisiei, în termen de 48 de ore de la constatare şi
totodată va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, de
către persoana în cauză.
(2) După publicarea anunţului prevăzut la alin. (1),
Comisia eliberează un duplicat al certificatului de atestare sau aprobă, după
caz, confecţionarea unei noi ştampile, pe baza unei cereri scrise, însoţită de
copia anunţului publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea a III-a.
Art. 33. - (1) Atestatele eliberate până în prezent îşi
păstrează valabilitatea.
(2) Personalul de specialitate atestat şi înregistrat
în Registru poate solicita Comisiei actualizarea atestatelor.
Art. 34. - Prevederile
prezentei metodologii se completează cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de
servicii şi libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 68/2010.
Art. 35. - Anexele nr. 1 şi 2*) fac parte integrantă
din prezenta metodologie.
*) Anexele nr. 1 şi 2 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 1 la metodologie
ANEXA Nr. 2 la metodologie