ORDIN Nr. 247
din 26 martie 2010
pentru stabilirea procedurii
de constituire a garantiilor financiare si de disponibilizare a sumelor,
aprobarea modelului certificatului de garantie financiara, precum si stabilirea
procedurii de emitere a certificatului de garantie financiara în caz de abandon
al navigatorilor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 227 din 12 aprilie 2010
Având în vedere prevederile Liniilor directoare privind
asigurarea unor garanţii financiare în caz de abandon al navigatorilor,
adoptate de Adunarea Organizaţiei Maritime Internaţionale şi de
Consiliul de administraţie al Biroului Internaţional al Muncii prin
Rezoluţia A.930(22) din 29 noiembrie 2001 şi intrate în vigoare la 1
ianuarie 2002,
în temeiul prevederilor art. 41 alin. (5)
din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 476/2003 privind aprobarea
Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Codului
internaţional de management al siguranţei - Codul I.S.M. amendat, a
Normelor metodologice privind procedura de eliberare a certificatelor de
management al siguranţei în conformitate cu cerinţele Codului I.S.M.
amendat şi a Normelor metodologice pentru mandatarea auditorilor, cu
completările ulterioare, ale art. II din Hotărârea Guvernului nr.
1.295/2009 pentru completarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
476/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a
prevederilor Codului internaţional de management al siguranţei -
Codul I.S.M. amendat, a Normelor metodologice privind procedura de eliberare a
certificatelor de management al siguranţei în conformitate cu
cerinţele Codului I.S.M. amendat şi a Normelor metodologice pentru
mandatarea auditorilor, cu completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 5 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Prezentul ordin stabileşte procedura
de constituire a garanţiilor financiare şi de disponibilizare a
sumelor, aprobă modelul certificatului de garanţie financiară
şi stabileşte procedura de emitere a certificatului de garanţie
financiară în caz de abandon al navigatorilor.
(2) In sensul prezentului ordin, abandonul
navigatorilor este definit ca o încălcare a drepturilor navigatorilor
de către armator/operator/companie şi constă în neîndeplinirea
obligaţiilor fundamentale către navigatori referitoare la respectarea
termenului de repatriere, plata obligaţiilor băneşti datorate
şi asigurarea condiţiilor de viaţă la bordul navei,
incluzând, printre altele, lipsa alimentelor, lipsa cazării în condiţii
decente, lipsa medicamentelor şi a asistenţei medicale adecvate. De
asemenea, abandonul navigatorilor se consideră şi situaţia în
care comandantul navei este lăsat fără orice mijloace financiare
pentru continuarea operării navei.
Art. 2. - Prezentul ordin se aplică tuturor
persoanelor juridice române sau filialelor din România ale unor persoane
juridice străine care sunt proprietare de nave sau care administrează
nave ce arborează pavilionul român şi care desfăşoară
activităţi de transport maritim internaţional, denumite în
continuare companii, şi care:
a) trebuie să obţină certificarea în
conformitate cu prevederile art. 4 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului
nr. 476/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare
a prevederilor Codului internaţional de management al siguranţei -
Codul I.S.M. amendat, a Normelor metodologice privind procedura de eliberare a
certificatelor de management al siguranţei în conformitate cu
cerinţele Codului I.S.M. amendat şi a Normelor metodologice pentru
mandatarea auditorilor, cu completările ulterioare; sau
b) deţin un DOC pentru companie şi SMC pentru
fiecare navă, valabile.
Art. 3. - (1) Companiile prevăzute la art. 2
trebuie să facă dovada constituirii unei garanţii financiare în
caz de abandon al navigatorilor.
(2) Cuantumul garanţiei financiare în caz de
abandon al navigatorilor este stabilit în funcţie de numărul de nave,
indiferent de titlul în baza căruia le exploatează, astfel:
a) 60.000 euro pentru companiile care deţin o
flotă de până la 4 nave inclusiv;
b) 100.000 euro pentru companiile care deţin o
flotă de 5-9 nave inclusiv;
c) 200.000 euro pentru companiile care deţin o
flotă de 10 nave sau mai multe.
(3) Garanţia financiară în caz de abandon al
navigatorilor se constituie fie sub forma unui depozit bancar, prin depunerea
sumei respective într-un cont deschis la o bancă din România sau din
Spaţiul Economic European, fie sub forma unei poliţe de asigurare
încheiate în acest scop cu o societate de asigurare din România sau din
Spaţiul Economic European, cu respectarea reglementărilor legale în
vigoare şi cu condiţia ca sumele necesare să poată fi
disponibilizate la solicitarea Autorităţii Navale Române.
Art. 4. - (1) Companiilor care fac dovada constituirii
garanţiei financiare în caz de abandon al navigatorilor, în conformitate
cu prevederile art. 3, li se eliberează, la cerere, de către
Autoritatea Navală Română, în numele Ministerului Transporturilor
şi Infrastructurii, certificatul de garanţie financiară în caz
de abandon al navigatorilor.
(2) Companiile prevăzute la art. 2 lit. b) trebuie
să solicite Autorităţii Navale Române emiterea certificatului de
garanţie financiară în caz de abandon al navigatorilor în termen de
cel mult 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin.
(3) Companiile prevăzute la art. 2 vor prezenta
pentru obţinerea certificatului de garanţie financiară în caz de
abandon al navigatorilor şi o declaraţie notarială dată pe
propria răspundere de către administrator, prin care se atestă
faptul că garanţia financiară va fi menţinută
valabilă pe întreaga perioadă de valabilitate a certificatului,
cunoscând faptul că declararea necorespunzătoare a adevărului se
pedepseşte potrivit legii.
Art. 5. - (1) Certificatul de garanţie
financiară în caz de abandon al navigatorilor identifică nava,
proprietarul acesteia şi compania care susţine securitatea
financiară.
(2) Certificatul de garanţie financiară în
caz de abandon al navigatorilor se emite individual pentru fiecare navă.
(3) Certificatul de garanţie financiară în
caz de abandon al navigatorilor se întocmeşte bilingv, atât în limba
română, cât şi în limba engleză.
(4) Perioada de valabilitate a certificatului de
garanţie financiară în caz de abandon al navigatorilor emis de
Autoritatea Navală Română este de maximum un an, dar nu mai mult
decât perioada de valabilitate a garanţiei financiare constituite pentru
obţinerea acestuia.
Art. 6. - Companiile care solicită emiterea
certificatului de garanţie financiară în caz de abandon al
navigatorilor trebuie să depună la Autoritatea Navală Română
următoarele documente:
a) cerere privind emiterea certificatului de
garanţie financiară în caz de abandon al navigatorilor;
b) actele doveditoare privind legalitatea
funcţionării companiei;
c) dovada constituirii garanţiei financiare în caz
de abandon al navigatorilor, conform prevederilor art. 3 sau copie
legalizată după poliţa de asigurare în caz de abandon al
navigatorilor;
d) lista cu navele aflate în proprietate/administrare,
pentru care se solicită emiterea certificatelor de garanţie
financiară în caz de abandon al navigatorilor;
e) declaraţie notarială, dată pe propria
răspundere, conform prevederilor art. 4 alin. (3).
Art. 7. - (1) Pe întreaga perioadă de valabilitate
a certificatului de garanţie financiară în caz de abandon al
navigatorilor, companiile sunt obligate ca, în termen de 10 zile de la data
producerii oricăreia dintre situaţiile menţionate mai jos,
să procedeze la reconstituirea garanţiilor financiare la nivelurile
corespunzătoare, fie prin mărirea depozitului bancar, fie prin
încheierea unei noi poliţe de asigurare:
a) în cazul în care garanţiile financiare
constituite s-au epuizat ori s-au diminuat;
b) în cazul în care s-a produs o modificare a
numărului de nave aflate în proprietatea sau în managementul companiei,
care determină un alt cuantum al garanţiei;
c) în cazul în care poliţa de asigurare a fost
executată total, conform clauzelor sale.
(2) Companiile trebuie să informeze în scris
Autoritatea Navală Română cu privire la orice modificare a
condiţiilor pe baza cărora a fost emis certificatul de garanţie
financiară.
(3) Nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (2) şi
ale alin. (1) şi (2) din prezentul articol constituie contravenţie,
iar nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (3) constituie infracţiune,
pentru care se vor aplica sancţiuni conform prevederilor legale în
vigoare.
Art. 8. - (1) Autoritatea Navală Română are
dreptul de a solicita disponibilizarea sumelor prevăzute la art. 3 alin.
(2) cu titlul de garanţii financiare în următoarele cazuri:
a) pentru acoperirea cheltuielilor efectuate pentru
repatrierea navigatorilor, inclusiv a celor abandonaţi în
străinătate;
b) pentru acoperirea cheltuielilor efectuate pentru
întreţinerea navigatorilor din momentul abandonării lor şi
până în momentul sosirii lor la locurile de repatriere respective;
c) pentru plata salariilor şi a altor drepturi
băneşti contractuale ale navigatorilor, neachitate de către
companie;
d) pentru acoperirea altor cheltuieli (agenţi,
asistenţă medicală etc.) efectuate pentru navigatori în perioada
abandonării, ocazionate de aceasta.
(2) Autoritatea Navală Română solicită
companiilor plata drepturilor de mai sus dacă sunt îndeplinite cumulativ
următoarele condiţii:
a) reprezentantul Federaţiei Internaţionale a
Lucrătorilor din Transporturi (ITF) şi/sau reprezentantul
sindicatului reprezentativ notifică în scris Autorităţii Navale
Române situaţia de abandon şi nevoia de repatriere reclamată de
personalul navigant;
b) personalul navigant abandonat, reprezentantul
Federaţiei Internaţionale a Lucrătorilor din Transporturi (ITF)
şi/sau reprezentantul sindicatului reprezentativ dovedesc că s-au
depus toate diligentele pentru repatriere şi plata drepturilor;
c) reprezentantul Federaţiei Internaţionale a
Lucrătorilor din Transporturi (ITF) şi/sau reprezentantul sindicatului
reprezentativ prezintă în scris Autorităţii Navale Române
cuantumul sumelor datorate de către companie în legătură cu
situaţia de abandon şi nevoia de repatriere reclamată de
personalul navigant în cauză, pentru care îşi asumă întreaga
responsabilitate.
Art. 9. - (1) In cazul în care companiile nu
efectuează plata drepturilor menţionate la art. 8 alin. (1) lit.
a)-d) în termen de 30 de zile de la solicitarea Autorităţii Navale
Române, aceasta va dispune disponibilizarea sumelor respective şi va
retrage documentul de conformitate DOC eliberat companiilor de navigaţie
respective.
(2) Sumele disponibilizate din garanţia
financiară a companiei, la cererea Autorităţii Navale Române,
vor fi depuse în contul indicat de comun acord de organizaţia
sindicală reprezentativă legal constituită şi personalul
navigant în cauză.
Art. 10. - (1) In situaţia în care compania
îşi încetează activitatea, aceasta este obligată să predea
certificatul de garanţie financiară în caz de abandon al
navigatorilor, în original, Autorităţii Navale Române, în vederea
scoaterii din evidenţă.
(2) Autoritatea Navală Română confirmă
în scris primirea certificatului de garanţie financiară în caz de
abandon al navigatorilor pe baza documentelor prezentate de către companie
referitoare la îndeplinirea obligaţiilor contractuale faţă de
echipaj, documente certificate de către Federaţia
Internaţională a Lucrătorilor din Transporturi (ITF) şi/sau
de către reprezentantul sindicatului reprezentativ.
Art. 11. - (1) Autoritatea Navală Română
poate verifica în orice moment respectarea condiţiilor stabilite conform
prevederilor prezentului ordin şi a legislaţiei în vigoare.
(2) In toate cazurile în care se constată din
oficiu sau la sesizarea altor părţi interesate că nu mai sunt
îndeplinite condiţiile stabilite în certificatul de garanţie
financiară în caz de abandon al navigatorilor, Autoritatea Navală
Română are competenţa să retragă documentul.
(3) Autoritatea Navală Română are
obligaţia ca, în termen de 5 zile de la data luării deciziei de
retragere a certificatului de garanţie financiară în caz de abandon
al navigatorilor, să comunice în scris companiei aplicarea măsurii de
retragere a certificatului, cu motivarea luării deciziei.
(4) Măsura retragerii certificatului de
garanţie financiară în caz de abandon al navigatorilor atrage
după sine anularea DOC eliberat companiilor de navigaţie respective.
Art. 12. - Pentru emiterea certificatului de
garanţie financiară în caz de abandon al navigatorilor, Autoritatea
Navală Română percepe tariful aprobat prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii.
Art. 13. - (1) Modelul şi conţinutul
certificatului de garanţie financiară în caz de abandon al
navigatorilor sunt prevăzute în anexa*) care face parte integrantă
din prezentul ordin.
(2) Formatul şi elementele de siguranţă
ale certificatului de garanţie financiară în caz de abandon al
navigatorilor se stabilesc de către Autoritatea Navală Română.
Art. 14. - Prezentul ordin intră în vigoare la 60
de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
ANEXA
