ORDIN Nr. 2458
din 18 decembrie 2006
pentru aprobarea
Reglementarii aeronautice civile romane privind accesul pe piata serviciilor de
handling la sol pe aeroporturi - RACR-APSH, editia 02/2006
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1053 din 29 decembrie 2006
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, ca autoritate de stat în
domeniul transporturilor,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) din Ordonanţa
Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi ale art. 4 alin. (1) pct. 12 şi 13 şi ale
art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor, construcţiilor si
turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Reglementarea aeronautică civilă
română privind accesul pe piaţa serviciilor de handling la sol pe aeroporturi -
RACR-APSH, ediţia 02/2006, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală aviaţie civilă din cadrul
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va lua măsuri pentru
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin transpune următoarele
prevederi din Directiva Consiliului 96/67/CE privind accesul pe piaţa
serviciilor de handling la sol pe aeroporturile din Comunitate, publicată în
Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JO) nr. 272/1996, cu modificările
ulterioare: art. 1
paragrafele 1-3, art. 2-8, art. 9 paragrafele 1-3 şi 6, art. 11, 13, art. 14
paragraful 1 (parţial), art. 15 - 17, art. 19-21, art. 23 paragraful 1.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Prezentul ordin intră în vigoare la data de 1
ianuarie 2007.
Art. 6. - La aceeaşi dată Ordinul ministrului
lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 2.024/2002 pentru
aprobarea Reglementării aeronautice civile române privind accesul pe piaţa
serviciilor de handling la sol pe aeroporturi, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 148
din 7 martie 2003, se abrogă.
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Radu Mircea Berceanu
ANEXĂ
REGLEMENTAREA
aeronautică civilă română privind accesul pe piaţa
serviciilor de handling la sol pe aeroporturi - RACR-APSH, ediţia 02/2006
Articolul I
Scop
l. Prezenta Reglementare se aplică tuturor
aeroporturilor de pe teritoriul României, deschise traficului comercial, în
următoarele condiţii:
(a) Prevederile art. 7(1) referitoare la categoriile
de servicii de handling la sol altele decât cele la care se face referire în
art. 7 (2), se aplică oricărui aeroport, indiferent de volumul traficului;
(b) Prevederile referitoare la categoriile de servicii
de handling la sol, la care se face referire in art. 7 (2), se aplică aeroporturilor al căror trafic anual este mai mare de un
milion de pasageri sau 25.000 tone de marfa;
(c) Prevederile referitoare la
categoriile de servicii de handling la sol la care se face referire in art. 6
se aplică aeroporturilor care au un trafic anual mai mare de 2 milioane de
pasageri sau 50.000 tone de marfa.
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
2. In situaţia în care un
aeroport atinge pragul de trafic de marfa menţionat în prezentul articol, fără
a atinge pragul corespunzător de trafic de pasageri, prevederile prezentei
Reglementări nu se vor aplica la categoriile de servicii de handling la sol
care sunt rezervate exclusiv pentru pasageri.
3. Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului va prezenta Comisiei, înainte de 1 iulie al fiecărui an, datele
necesare pentru întocmirea listei cu aeroporturile din România la care se face
referire în prezentul articol.
Articolul 2
Definiţii şi abrevieri
1. In accepţiunea prezentei Reglementări:
(a) "aeroport" are înţelesul conform
definiţiei date în art. 3.9 din O.G. nr. 29/1997 privind Codul aerian, cu
modificările ulterioare;
(b) „sistem de aeroporturi"
înseamnă două sau mai multe aeroporturi grupate, care deservesc acelaşi oraş
sau conurbaţie, prevăzut în Anexa II la Regulamentul
Consiliului (EEC) nr. 2048/92 din 23 iulie 1992 privind accesul
transportatorilor aerieni comunitari pe rute aeriene intera-comunitare.
(c) "organ de conducere al aeroportului"
înseamnă o entitate care, în legătură cu alte activităţi sau fără legătură cu
acestea, după cum este cazul, are drept obiectiv, în condiţiile respectării
legislaţiei şi reglementărilor naţionale, administrarea şi conducerea
infrastructurii aeroportului sau. coordonarea şi controlul activităţilor
diverşilor operatori prezenţi pe aeroport sau pe sistemul de aeroporturi:
(d) "utilizator al aeroportului" înseamnă
orice persoană fizică sau juridică, responsabilă pentru transportul
pasagerilor, al poştei şi/sau al mărfurilor, pe calea aerului, de la sau către
aeroportul în cauză:
(e) "handling la sol" înseamnă serviciile
oferite utilizatorilor aeroportului, pe aeroporturi, conform descrierii din
Anexa la prezenta Reglementare;
(f) "handling propriu" înseamnă o situaţie în
care un utilizator al unui aeroport prestează direct pentru el însuşi una sau
mai multe categorii de servicii de handling la sol şi nu încheie nici un fel de
contracte cu terţi pentru prestarea de astfel de servicii; în sensul acestei
definiţii, utilizatorii aeroportului, între ei, nu vor fi consideraţi terţe
părţi atunci când:
- unul dintre ei deţine pachetul majoritar de
acţiuni al altuia, sau
- o entitate deţine pachetul majoritar al fiecăruia
dintre aceştia:
(g) "prestator de servicii de handling la
sol" înseamnă orice persoană fizică sau juridică, care prestează unor
terţe părţi una sau mai multe categorii de servicii de handling la sol.
2. Abrevierile utilizate în textul prezentei reglementări au următorul înţeles:
(a) MTCT - Ministerul Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului
(b) AACR - Regia Autonoma Autoritatea Aeronautică
Civilă Română
(c) ROMATSA - Regia
Autonomă „Administraţia Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA
(d) Comisia - Comisia Europeană
Articolul 3
Organul de conducere al aeroportului
1. In sensul prezentei Reglementări, atunci când un
aeroport nu este administrat şi operat de o singură entitate, ci de mai multe
entităţi distincte, fiecare dintre acestea va fi considerată parte a organului
de conducere al aeroportului.
2. In mod similar, în sensul prezentei Reglementări,
acolo unde a fost instituit un singur organ de conducere pentru mai multe
aeroporturi sau sisteme de aeroporturi, fiecare dintre aceste aeroporturi sau sisteme de aeroporturi va fi luat în considerare în
mod distinct.
3. MTCT va asigura aplicarea prezentei Reglementări,
în contextul obligaţiilor legale ce îi revin.
Articolul 4
Separarea conturilor
1. Atunci când organul de conducere al aeroportului, un utilizator al aeroportului sau un prestator de
servicii de handling la sol efectuează servicii de handling la sol, aceştia au
obligaţia de a separa în mod riguros conturile aferente activităţii de handling
la sol de cele aferente celorlalte activităţi.
2. Sunt interzise transferurile financiare între
activitatea de prestator de servicii de handling la sol efectuată de organul de
conducere al aeroportului şi celelalte activităţi desfăşurate de acesta conform
obligaţiilor legale ce îi revin.
3. Modul în care sunt respectate prevederile
paragrafelor l şi 2 este controlat de către AACR şi constituie un element
obligatoriu în scopul eliberării sau prelungirii Certificatului de exploatare
a! aeroportului.
Articolul 5
Comitetul utilizatorilor aeroportului
1. Cel târziu în 30 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei reglementări, aeroporturile au obligaţia de a asigura înfiinţarea
unui comitet al reprezentanţilor utilizatorilor aeroportului sau a! unor
organizaţii care să îi reprezinte.
2. Toţi utilizatorii
aeroportului vor avea dreptul să iacă parte din acest comitet sau. în funcţie
de opţiunea acestora, să fie reprezentaţi în cadrul acestuia printr-o
organizaţie numită în acest scop.
Articolul 6
Handlingul la sol pentru terţe părţi
1. Aeroporturile vor lua
măsurile necesare, pentru a asigura accesul liber pe piaţă al prestatorilor de
servicii de handling la sol, pentru furnizarea de asemenea servicii către terţe
părţi. Cu aprobarea MTCT, aeroportul poate impune ca prestatorii de servicii de
handling la sol să fie rezidenţi ai Comunităţii.
2. Cu aprobarea MTCT, aeroportul poate limita numărul
de prestatori autorizaţi de servicii de handling la sol pentru următoarele
categorii de servicii:
- handlingul de bagaje;
- handlingul de rampă;
- handlingul de combustibili şi lubrifianţi;
- handlingul de marfa şi poştă, în ceea ce priveşte
handlingul efectiv de marfa şi poştă la sosire, plecare şi/sau transfer între
terminale şi aeronavă.
Limitarea numărului de prestatori nu poate fi făcută la
mai puţin de doi prestatori pentru fiecare serviciu de handling la sol.
3. In plus, cel puţin unul dintre prestatorii
autorizaţi nu va fi, direct sau indirect, sub controlul:
- organului de conducere al aeroportului,
- oricărui utilizator al aeroportului care a
transportat mai mult de 25% din pasageri sau mărfuri, pe acel aeroport, în
decursul anului precedent celui în care au fost selectaţi acei prestatori,
- unei entităţi controlate direct sau indirect de
respectivul organ de conducere al aeroportului sau
utilizator al aeroportului
4. Acolo unde, în baza paragrafului 2, este limitat
numărul de prestatori autorizaţi, aeroportul nu va împiedica un utilizator al
aeroportului, căruia îi este alocată oricare parte a aeroportului, să facă o
alegere efectivă între cel puţin doi prestatori de servicii de handling la sol,
pentru fiecare dintre categoriile de servicii de handling la sol care sunt
supuse restricţiilor, în condiţiile stabilite la paragrafele 2 şi 3.
Articolul 7
Handling propriu
1. Aeroporturile
vor lua măsurile necesare pentru a asigura libertatea de
efectuare a handlingului propriu.
2. Totuşi, pentru următoarele categorii de servicii de
handling la sol:
- handlingul bagajelor;
- handlingul de rampă;
- handlingul de combustibili şi
lubrifianţi;
- handlingul de marfa şi poştă,
în ceea ce priveşte handlingul efectiv de marfa şi poştă la sosire, plecare
şi/sau transfer între terminale şi aeronavă.
Aeroporturile pot rezerva, cu aprobarea MTCT, dreptul de
handling propriu pentru cel puţin doi utilizatori ai
aeroportului, cu condiţia ca aceştia să fie aleşi pe baza unor criterii
relevante, obiective, transparente şi nediscriminatorii.
Articolul 8
Infrastructuri centralizate
1. Prin exceptare de la aplicarea articolelor 6 şi 7, aeroportul, cu aprobarea MTCT, poate rezerva pentru
sine sau pentru altă entitate, managementul infrastructurilor centralizate
utilizate pentru prestarea serviciilor de handling la sol a căror complexitate,
cost şi impact asupra mediului ambiant nu permit diviziunea sau duplicarea, cum
ar fi: sortarea bagajelor, degivrarea, purificarea apei şi sistemele de
distribuire a combustibilului. El poate impune, pentru prestatorii de servicii
de handling la sol şi utilizatorii aeroportului cu handling propriu, utilizarea infrastructurilor respective.
2. Aeroportul în cauză va lua măsurile necesare pentru
ca managementul acestor infrastructuri să fie transparent, obiectiv şi
nediscriminatoriu şi, în mod special, pentru a nu împiedica accesul
prestatorilor de servicii de handling la sol sau al utilizatorilor de aeroport
cu handling propriu, în limitele stabilite prin prezenta Reglementare.
Articolul 9
Exceptări
1. In situaţia în care, pe un aeroport, constrângeri
specifice privind capacitatea sau spaţiul disponibil, ce iau naştere în special
din gradul de aglomerare şi utilizare al spaţiului, fac imposibilă deschiderea
pieţei şi/sau implementarea handlingului propriu conform prezentei
Reglementări, aeroportul poate decide, cu aprobarea MTCT:
(a) să limiteze numărul de prestatori pentru una sau
mai multe categorii de servicii de handling la sol, altele decât cele la care
se face referire în art. 6 (2), pe întreg aeroportul sau doar în parte; în
acest caz prevederile art. 6 (2) şi (3) se aplică;
(b) să rezerve pentru un singur prestator una sau mai
multe categorii de servicii de handling la sol, la care se face referire în
art. 6 (2);
(c) să rezerve handlingul propriu pentru un număr
limitat de utilizatori ai aeroportului pentru categoriile de servicii de
handling la sol, altele decât cele la care se face referire în art. 7 (2), cu
condiţia ca acei utilizatori să fie aleşi pe bază de criterii relevante,
obiective şi nediscriminatorii;
(d) să interzică handlingul propriu sau să îl limiteze
la un singur utilizator al aeroportului pentru categoriile de servicii de
handling la sol la care se face referire în art. 7 (2).
2. Pentru toate exceptările decise în baza paragrafului 1, trebuie:
(a) să se specifice categoria sau categoriile de
servicii de handling la sol pentru care a fost acordată exceptarea, precum şi
restricţiile specifice de spaţiu disponibil sau capacitate care să justifice
această decizie;
(b) să fie însoţite de un plan de măsuri adecvate
pentru depăşirea acestor constrângeri, In plus, exceptările nu trebuie:
(i) să prejudicieze în mod nejustificat scopurile
prezentei Reglementări;
(ii) să distorsioneze concurenţa între prestatorii de
servicii de handling la sol şi/sau utilizatorii de aeroport cu handling
propriu;
(iii) să se extindă mai mult decât este necesar.
3. MTCT va notifica Comisia asupra oricăror exceptări
acordate în baza paragrafului 1, cu cel puţin 3 luni înainte intrării în
vigoare a acestora, cât şi asupra motivelor care au stat la baza acordării
acestor exceptări. Exceptările vor intra în vigoare numai după aprobarea
Comisiei şi publicarea deciziei acesteia în Jurnalul Oficial al Comunităţilor
Europene.
4. Exceptările acordate în baza paragrafului 1 nu pot
depăşi o durată de trei ani, excepţie făcând cele acordate în baza paragrafului
l(b). In termen de cel mult trei luni înainte de sfârşitul acestei perioade,
aeroportul trebuie să ia o nouă hotărâre asupra oricărei cereri de exceptare,
care va fi de asemenea supusă procedurii descrise în cadrul acestui articol
Exceptările acordate în baza paragraful 1 (b) nu pot
depăşi o durată de doi ani. Cu toate acestea, aeroportul poate să solicite, în
baza prevederilor paragrafului 1, ca această perioadă să fie prelungită o
singură dată, cu încă doi ani. O astfel de solicitare va fi supusă procedurii de
aprobare descrise în cadrul acestui articol.
Articolul 10
Selecţia prestatorilor de servicii de handling
1. Aeroporturile vor lua măsurile necesare pentru
organizarea unei proceduri de selecţie a prestatorilor autorizaţi să furnizeze
servicii de handling la sol, în situaţia în care numărul lor este limitat
conform prevederilor articolului 6 (2) sau ale articolului 9. Această procedură
trebuie să respecte următoarele principii:
(a) In cazul în care aeroportul stabileşte
obligativitatea îndeplinirii unor standarde sau specificaţii tehnice de către
prestatorii de servicii de handling la sol, atunci acele standarde sau
specificaţii vor fi stabilite după consultări cu Comitetul utilizatorilor
aeroportului. Criteriile de selecţie prevăzute prin standardele sau
specificaţiile tehnice menţionate trebuie să fie relevante, obiective,
transparente şi nediscriminatorii;
MTCT poate impune, după notificarea Comisiei, ca în
cadrul standardelor şi specificaţiilor tehnice pe care prestatorii de servicii
de handling la sol trebuie să le îndeplinească, să fie incluse şi obligaţii de
serviciu public aferente unor aeroporturi ce deservesc zone periferice sau în
curs de dezvoltare ţară, care nu prezintă interes comercial dar care sunt de
importanţă majoră pentru România.
(b) Invitaţia de participare la licitaţie trebuie
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, astfel încât să
permită participarea oricărui prestator de servicii de handling la sol
interesat;
(c) Prestatorii de servicii de handling la sol vor fi
aleşi:
(i) de către organul de conducere al aeroportului, după
consultarea cu Comitetul utilizatorilor aeroportului, cu condiţia ca acesta:
- să nu ofere servicii similare de handling la sol,
şi
- să nu aibă controlul direct sau indirect asupra
oricărui furnizor de astfel de servicii, şi
- să nu fie implicat în nici un fel în furnizarea
unor astfel de servicii;
(ii) în toate celelalte cazuri,
de către o Comisie independentă de organul de conducere al aeroportului în
cauză, numită de Ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului, după consultarea cu Comitetul utilizatorilor aeroportului şi cu
organul de conducere al aeroportului respectiv.
(d) Prestatorii de servicii de handling la sol vor fi
selectaţi pentru o perioadă de maxim şapte ani;
(e) Atunci când un prestator de servicii de handling
la sol îşi încetează activitatea înainte de sfârşitul perioadei pentru care a
fost desemnat, el va fi înlocuit pe baza aceleiaşi proceduri
2. Acolo unde numărul prestatorilor de servicii de
handling la sol este limitat conform prevederilor articolului 6 (2) sau ale
articolului 9, organul de conducere al aeroportului
poate furniza el însuşi servicii de handling la sol,
fara a se supune procedurii de selecţie descrisă în paragraful 1. In mod similar, poate autori/a antrepriza
acestor servicii pe aeroportul în cauză. fară parcurgerea procedurii sus
amintite, dacă:
- controlează antreprenorul
direct sau indirect, sau
- este controlat de antreprenor direct sau indirect.
3. Organul de conducere al aeroportului va informa
Comitetul utilizatorilor aeroportului asupra deciziilor luate în conformitate
cu acest articol.
Articolul 11
Consultări
Aeroporturile vor asigura organizarea unei proceduri
obligatorii de consultare în legătură cu aplicarea prezentei Reglementări,
între organul de conducere al aeroportului, Comitetul utilizatorilor
aeroportului şi furnizorii de servicii de handling la soi. La astfel de
consultări, vor fi invitaţi şi reprezentanţi ai MTCT. Această consultare va
cuprinde, între altele, tarifele acelor servicii pentru care a fost acordată o
exceptare în conformitate cu art. 9 (1) (b), cât şi organizarea prestării
respectivelor servicii. O astfel de consultare va fi organizată cel puţin o
data pe an.
Articolul 12
Aprobări
In scopul derulării activităţii de handling la sol, un
prestator de servicii de handling la sol sau un utilizator al aeroportului care
efectuează handling propriu trebuie să deţină o autorizaţie valabilă emisă de
AACR, conform prevederilor reglementărilor aeronautice specifice.
Articolul 13
Reguli de conduită
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului poate, la propunerea organului de conducere al aeroportului şi în
condiţii bine justificate:
- să interzică unui prestator
de servicii de handling la sol sau unui utilizator al aeroportului, să
furnizeze servicii de handling la sol sau de handling propriu, dacă acel
prestator sau utilizator nu se conformează regulilor impuse pentru asigurarea
bunei funcţionări a aeroportului.
Aceste reguli trebuie să respecte următoarele
principii:
(a) ele trebuie aplicate într-o manieră
nediscriminatorie faţă de prestatorii de servicii de handling la sol şi
utilizatorii aeroportului;
(b) ele trebuie să răspundă obiectivului propus;
(c) ele nu trebuie să reducă, în practică, accesul pe
piaţă sau dreptul de a efectua handling propriu, la un nivel inferior celui
stabilit prin prezenta Reglementare.
- să ceară, în mod particular,
prestatorilor de servicii de handling la sol de pe un aeroport, să participe
într-o manieră corectă şi nediscriminatorie la îndeplinirea obligaţiilor
privind serviciul public, în conformitate cu reglementările şi legislaţia
naţională, incluzând şi obligaţia asigurării continue a serviciului.
Articolul 14
Accesul la instalaţii
1. Aeroporturile vor lua măsurile necesare pentru a
asigura accesul prestatorilor de servicii de handling la sol şi utilizatorilor
de aeroport cu handling propriu, la instalaţiile aeroportului, în măsura în
care acestea le sunt necesare pentru desfăşurarea activităţii. Dacă organul de
conducere al aeroportului sau, după caz, oricare altă entitate sub al cărui
control se află acesta, impune condiţii privind accesul, aceste condiţii vor
trebui să fie relevante, obiective, transparente şi nediscriminatorii.
2. Spaţiul disponibil pentru handlingul la sol pe un
aeroport trebuie împărţit între diverşii prestatori de servicii de handling la
sol şi utilizatori de aeroport cu handling propriu, inclusiv noii veniţi în
domeniu, în măsura necesară exercitării drepturilor lor şi pentru a asigura o
concurenţă, efectivă şi corectă, în baza unor reguli şi criterii relevante,
obiective, transparente şi nediscriminatorii.
3. Acolo unde accesul la instalaţiile aeroportului
presupune aplicarea unor tarife, acestea vor fi stabilite în conformitate cu
criterii relevante, obiective, transparente şi nediscriminatorii.
Articolul 15
Siguranţa şi securitatea
Prevederile prezentei
Reglementări nu afectează în nici un fel drepturile şi obligaţiile specifice cu
privire la ordinea publică, siguranţa şi securitatea aeroporturilor.
Articolul 16
Compatibilitatea cu legislaţia naţională
Prestatorii de servicii de handling la sol au obligaţia de a respecta prevederile legislaţiei naţionale, compatibile cu legislaţia
comunitară.
Articolul 17
Reciprocitate
1. In legătură cu
accesul pe piaţa de handling propriu sau de handling la sol, fără a se aduce
vreun prejudiciu angajamentelor şi obligaţiilor internaţionale ale Comunităţii,
atunci când un stat terţ:
(a) nu oferă prestatorilor de servicii de handling la
sol sau utilizatorilor de aeroport cu handling propriu din România, un
tratament de jure sau de facto care sa fie comparabil celui acordat de către
România prestatorilor de servicii de handling la sol sau utilizatorilor de
aeroport cu handling propriu din acea ţară, sau
(b) nu oferă, de jure sau de facto, prestatorilor de
servicii de handling la sol sau utilizatorilor de aeroport cu handling propriu
din România, un tratament naţional, sau
(c) oferă prestatorilor de servicii de handling la sol
sau utilizatorilor de aeroport cu handling propriu din alte ţări, un tratament
preferenţial faţă de cel oferit celor din România, MTCT poate suspenda, total sau parţial, obligaţiile ce decurg din
prezenta Reglementare fară de prestatorii de servicii de handling la sol sau
utilizatorii de aeroport cu handling propriu din acea ţară.
2. Dacă este luată o astfel de decizie, MTCT va
informa în acest sens Comisia.
Articolul 18
Dreptul de contestaţie
Eventualele contestaţii ale deciziilor sau
măsurile individuale luate în conformitate cu prevederile art. 7 (2) şi
art.10 la 12 se pot face cu respectarea prevederilor legislaţiei specifice.