ORDIN Nr. 2421
din 18 decembrie 2007
pentru modificarea
Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru
operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si
art. 144 1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 887 din 27 decembrie 2007
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 143 alin. (1) lit. a)-i), ale
art. 143 alin. (2) şi (3) şi ale art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. I. - Anexa la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.222/2006
privind aprobarea Instrucţiunilor de aplicare a scutirii de taxă pe valoarea
adăugată pentru operaţiunile prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art.
143 alin. (2) şi art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.043 din 29 decembrie 2006,
cu modificările ulterioare, se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la data de 1
ianuarie 2008.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
ANEXĂ
INSTRUCŢIUNI
de aplicare a scutirii de taxă pe valoarea adăugată
pentru operaţiunile prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) şi art. 1441 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prin prezentele instrucţiuni se
reglementează modul de justificare a scutirii de taxă pe valoarea adăugată cu
drept de deducere pentru operaţiunile prevăzute la art. 143 alin. (1) lit.
a)-i), art. 143 alin. (2) şi
art. 1441 din Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Justificarea scutirilor prevăzute la art. 143 alin.
(1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) şi art. 1441 din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, se
face, de regulă, în momentul în care este emisă o factură pentru operaţiunea în
cauză. Totuşi, pentru acele operaţiuni care prin natura lor nu permit
operatorilor economici să fie în posesia documentelor de justificare a scutirii
în momentul emiterii facturii, prezentarea documentelor pentru justificarea
scutirii de taxă se va face în termen de maximum 90 de zile calendaristice de
la data la care a fost emisă factura. Dacă factura nu este emisă în termenul
prevăzut de lege, termenul de 90 de zile menţionat anterior va începe din data
la care a intervenit faptul generator de taxă pentru operaţiunea în cauză.
(3) In sensul prezentelor instrucţiuni:
a) prin contract se
înţelege şi comanda, urmată de executarea acesteia;
b) transportator este orice persoană impozabilă care realizează servicii de transport cu mijloace
de transport proprii sau închiriate;
c) casă de expediţie este orice persoană impozabilă care acţionează în nume propriu,
contractând servicii de transport cu un transportator, pe care apoi le
refacturează beneficiarului transportului. Serviciile casei de expediţie sunt
servicii de transport;
d) prin furnizor se înţelege
orice persoană impozabilă care realizează o livrare de bunuri în sensul art.
128 alin. (1) sau alin. (2) din Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, respectiv producătorul bunurilor sau proprietarul bunurilor ori
comisionarul care acţionează în nume propriu, dar în contul comitentului;
e) sunt considerate livrări
de bunuri, în sensul art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
bunurile transportate din România în afara Comunităţii Europene, denumită în
continuare Comunitate, chiar
şi în lipsa unei tranzacţii comerciale;
f) în scopul aplicării prezentelor instrucţiuni,
livrările de bunuri care sunt transportate în afara Comunităţii, chiar şi cele
prevăzute la lit. e), sunt denumite exporturi, iar furnizorul menţionat la lit. d) este denumit exportator.
(4) In cazul în care nu sunt prezentate documentele de
justificare a scutirii la data efectuării controlului,
organele de inspecţie fiscală au dreptul de a suspenda inspecţia fiscală până
la data prezentării acestora.
(5) Suspendarea inspecţiei fiscale nu poate depăşi
termenul prevăzut la alin. (2) şi se va face cu respectarea
prevederilor legale în vigoare.
(6) Dacă inspecţia fiscală a fost deja efectuată şi,
ulterior expirării termenului prevăzut la alin. (2), fără să depăşească
termenul legal de prescripţie, persoana impozabilă intră în posesia
documentelor de justificare a scutirii de taxă, poate solicita organelor
fiscale competente reverificarea perioadei respective, în conformitate cu
prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 2. - (1) Sunt scutite de
taxa pe valoarea adăugată, în conformitate cu prevederile art. 143 alin. (1)
lit. a) din Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, livrările de bunuri expediate sau
transportate în afara Comunităţii de furnizor sau de altă persoană în contul
său. Prin persoană care expediază sau transportă bunuri în afara Comunităţii
în contul furnizorului se înţelege orice persoană care face transportul.
Scutirea se aplică numai în situaţia în care, potrivit prevederilor
contractuale dintre furnizor şi cumpărător, transportul bunurilor în afara
Comunităţii este în sarcina furnizorului, care poate face transportul cu
mijloace proprii sau poate apela la un transportator ori la o casă de
expediţie.
(2) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. a) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, se
justifică de către exportator cu următoarele documente:
a) factura, care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, sau, dacă transportul bunurilor nu presupune o
tranzacţie, documentele solicitate de autoritatea vamală pentru întocmirea declaraţiei
vamale de export;
b) unul dintre următoarele documente:
1. declaraţia vamală de export, certificată de biroul
vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, după caz, să fie certificat
liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
2. documentul de însoţire la export (EAD), certificat
de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, după caz, să fie
certificat liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
3. confirmarea electronică a părăsirii teritoriului
comunitar, transmisă de biroul vamal;
c) documentul de transport care atestă că bunurile
părăsesc Comunitatea şi, după caz, orice alt document care atestă realizarea
efectivă a exportului, cum ar fi: comanda de cumpărare, de vânzare sau
contractul, documentele de asigurare.
Art. 3. - (1) Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1)
lit. b) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, sunt
scutite de taxă pe valoarea adăugată livrările de bunuri expediate în afara
Comunităţii de către cumpărătorul care nu este stabilit în România sau de altă
persoană în contul său. Astfel de livrări au loc în cadrul unor contracte prin
care persoana obligată să transporte bunurile în afara Comunităţii este
cumpărătorul nestabilit în Comunitate sau altă persoană în contul său.
(2) Scutirea de taxă pe valoarea adăugată prevăzută la
alin. (1) se justifică de furnizorul care realizează livrarea, cu documentele
prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) şi b).
(3) In cazul în care livrarea de bunuri se referă la
bunuri cumpărate în România de călători nestabiliţi în Comunitate, care sunt
transportate în bagajul personal al călătorului, scutirea de taxa pe valoarea
adăugată se aplică potrivit procedurilor şi condiţiilor stabilite prin ordin
distinct al ministrului economiei şi finanţelor.
Art. 4. - (1) Sunt scutite de taxă, potrivit
prevederilor art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, prestările de servicii, inclusiv transportul şi
serviciile accesorii transportului, altele decât cele prevăzute la art. 141 din
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, legate direct de
exportul de bunuri sau de bunurile plasate în regimurile ori situaţiile
prevăzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. c) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru
serviciile de transport se justifică de transportator sau de casa de expediţie,
cu următoarele documente:
a) factura, care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, sau, după caz, documentul specific de transport, care
îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) contractul încheiat cu exportatorul, cu
beneficiarul exportului, cu titularul unui regim
menţionat la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, sau cu casa de expediţie;
c) documentele specifice de transport sau, după caz,
copii de pe aceste documente, în funcţie de tipul transportului, prevăzute la
alin. (4);
d) documentele din care să rezulte că bunurile
transportate au fost exportate sau sunt plasate în unul dintre regimurile
menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, conform prevederilor
alin. (4).
(3) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. c) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru
transportul bunurilor plasate în regimurile prevăzute la art. 144 alin. (1) din
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă şi în cazul
în care transportul îndeplineşte condiţiile unui transport intracomunitar, astfel
cum este definit la art. 133 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare.
(4) Se consideră documente
specifice de transport, în funcţie de tipul
transportului:
a) în cazul transportului auto: copie de pe carnetul
TIR sau de pe documentul de tranzit comunitar T, în cazul unui transport
intracomunitar, documentul de transport internaţional;
b) în cazul transportului
feroviar: scrisoarea de trăsură, documentul de transport internaţional pe căile
ferate, care să poarte ştampila staţiei de expediţie, documentul de transmitere
a vagonului la calea ferată vecină, care să confirme ieşirea mărfii din ţară;
c) în cazul transportului
multimodal cale ferată-naval: scrisoarea de trăsură şi foaia de conosament;
d) în cazul transportului prin conducte, altele decât
cele prin care se transportă gazul natural, pentru care se aplică prevederile
art. 133 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare: documentul emis de transportator, cuprinzând date referitoare la
bunurile transportate.
(5) Scutirea de taxă pentru transporturile prevăzute
la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, se aplică şi în cazul transporturilor combinate, pe baza
documentelor specifice fiecărui tip de transport care intră în componenţa
transportului combinat.
(6) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. c) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru
serviciile accesorii transportului legat direct de exportul de bunuri sau de
plasarea bunurilor în regim de antrepozit de taxă pe valoarea adăugată,
prevăzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, cu modificările
şi completările ulterioare, sau în unul dintre regimurile vamale suspensive, prevăzute
la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, se justifică pe baza următoarelor
documente:
a) contractul încheiat cu beneficiarul prestării de
servicii, care poate fi exportatorul, beneficiarul exportului, titularul
regimurilor menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, transportatorul sau casa de expediţie;
b) factura sau alte documente specifice;
c) documentele din care să rezulte că bunurile au fost
exportate sau au fost plasate în regim de antrepozit de taxă pe valoarea
adăugată, prevăzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, sau în unul dintre regimurile vamale
suspensive, prevăzute la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal,
cu modificările şi completările ulterioare.
(7) Scutirile prevăzute la alin. (6) se acordă inclusiv
serviciilor accesorii unui transport intracomunitar de bunuri, astfel cum este
definit la art. 133 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, aferent bunurilor plasate în regimurile prevăzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(8) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. c) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru
alte prestări de servicii legate direct de exportul de bunuri sau de plasarea
bunurilor în regim de antrepozit de taxă pe valoarea adăugată, prevăzut la art.
144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, sau în unul dintre regimurile vamale suspensive, prevăzute la art.
144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, se justifică pe baza următoarelor documente:
a) în cazul bunurilor care sunt expediate sau
transportate în afara Comunităţii, contractul încheiat cu transportatorul ori
cu casa de expediţie sau cu exportatorul ori cumpărătorul;
b) în cazul bunurilor plasate în regimurile menţionate
la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, contractul încheiat cu titularul regimului, cu transportatorul sau
cu casa de expediţie;
c) factura, care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare;
d) documentele din care să rezulte că prestările de
servicii efectuate sunt legate direct de exportul de bunuri sau de bunuri
plasate în regimul de antrepozit de taxă pe valoarea adăugată sau în unul
dintre regimurile vamale suspensive, menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a)
pct. 1-7 din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(9) Persoana impozabilă care realizează lucrări
asupra bunurilor mobile corporale plasate în regim de perfecţionare activă,
prevăzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 5 din Codul fiscal, cu modificările
şi completările ulterioare, justifică scutirea de taxă pe baza următoarelor
documente:
a) contractul încheiat cu beneficiarul;
b) autorizaţia pentru perfecţionare activă;
c) factura pentru prestarea de servicii;
d) unul dintre următoarele documente:
1. declaraţia vamală de export
sau reexport, certificată de biroul vamal de ieşire din spaţiul Comunitar,
şi/sau, după caz, să fie certificat liberul de vamă acordat de autoritatea
vamală; sau
2. documentul de însoţire la export (EAD), certificat
de biroul vamal de ieşire din spaţiul Comunitar, şi/sau, după caz, să fie
certificat liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
3. confirmarea electronică a părăsirii teritoriului
Comunitar, transmisă de biroul vamal; sau
4. declaraţia vamală de plasare a bunurilor în alt
regim vamal suspensiv, dacă regimul de perfecţionare activă este închis prin
alt regim vamal suspensiv.
(10) Alte persoane impozabile, care sunt înscrise în
autorizaţia pentru perfecţionare activă şi care efectuează prestări de servicii
constând în lucrări asupra bunurilor mobile corporale sau orice alte prestări
de servicii legate direct de bunuri plasate în regim de perfecţionare activă,
justifică scutirea de taxă cu următoarele documente:
a) contractul încheiat cu titularul autorizaţiei pentru
operaţiunile de perfecţionare activă sau cu beneficiarul produselor compensatoare;
b) copie de pe autorizaţia pentru operaţiunile de
perfecţionare activă, din care să rezulte că respectiva persoană este înscrisă
în această autorizaţie ca persoana care concură la realizarea produselor
compensatoare;
c) factura pentru prestarea de servicii efectuată.
(11) Se interzice facturarea bunurilor date spre
prelucrare de către titularul operaţiunii de perfecţionare activă sau de
persoana căreia i-a fost cesionat regimul de perfecţionare activă către
unităţile care realizează prelucrarea acestora. Bunurile respective se predau
spre prelucrare pe baza avizului de însoţire a mărfii. Unităţile care
realizează prelucrarea predau bunurile titularului operaţiunii de perfecţionare
activă sau persoanei căreia i-a fost cesionat regimul de perfecţionare activă, pe baza avizului de însoţire a
mărfii şi a facturii pentru contravaloarea prestaţiei efectuate.
Art. 5. - (1) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143
alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
pentru prestările de servicii de transport direct legate de importul de bunuri,
dacă valoarea acestora este inclusă în baza de impozitare a bunurilor importate
potrivit art. 139 din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
în funcţie de tipul transportului, se justifică de transportator sau de casele
de expediţie astfel:
a) în cazul transportului auto, cu următoarele
documente: contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu casa de
expediţie ori cu furnizorul din străinătate, copie de pe carnetul TIR şi, după
caz, de pe documentul de tranzit comunitar T, orice document din care să
rezulte că transportul bunurilor a avut punctul de plecare într-un teritoriu
terţ sau copie de pe acesta, în cazul caselor de expediţie;
b) în cazul transportului prin conducte, altele decât
cele prin care se transportă gazul natural, care sunt prevăzute la art. 133
alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
cu următoarele documente: contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu
casa de expediţie ori cu furnizorul, documentul emis de transportator,
cuprinzând date referitoare la bunurile transportate şi, după caz, copie de pe
documentul de tranzit comunitar T;
c) în cazul transporturilor fluviale, maritime,
aeriene, precum şi în cazul transporturilor combinate, cu următoarele
documente: contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu casa de
expediţie ori cu furnizorul din afara Comunităţii, documentul specific de
transport, cuprinzând date referitoare la bunurile transportate şi, după caz,
copie de pe documentul de tranzit comunitar T;
d) în cazul transportului feroviar, cu următoarele
documente: contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu casa de
expediţie ori cu furnizorul sau comenzile acestora, scrisoarea de trăsură sau
copia acesteia, pentru casele de expediţie, documentul de transport
internaţional pe căile ferate, care să poarte ştampila staţiei de expediţie,
sau copia acestuia, pentru casele de expediţie, documentul de transmitere a
vagonului la calea ferată vecină, care să confirme pentru transportator
intrarea mărfii în ţară şi, după caz, copie de pe documentul de tranzit
comunitar T;
e) în cazul transporturilor maritime sau fluviale care se continuă cu transportul pe cale ferată până la primul loc
de destinaţie, care figurează pe documentul de transport care însoţeşte
bunurile la intrarea în ţară, cu următoarele documente: pentru partea de
transport maritim sau fluvial, cu documentele menţionate la lit. c), iar pentru
partea de transport intern efectuat pe căile ferate, cu contractul încheiat cu
persoana care angajează transportul sau comanda acesteia, în care să fie
specificat locul de destinaţie al mărfurilor importate, scrisoarea de trăsură
din care să rezulte că bunurile transportate provin din import şi, după caz,
copie de pe documentul de tranzit comunitar T
(2) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. d) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru
prestările de servicii accesorii transportului şi alte prestări de servicii,
direct legate de importul de bunuri, dacă valoarea acestora este inclusă în
baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139 din Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, se justifică de prestator cu
următoarele documente: contractul încheiat cu transportatorul sau cu casa de
expediţie ori cu importatorul sau cu furnizorul bunurilor şi documente din care
să rezulte că prestările de servicii respective sunt
accesorii transportului bunurilor importate sau sunt aferente importului de
bunuri.
Art. 6. - (1) Sunt scutite de taxă, potrivit
prevederilor art. 143 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, prestările de servicii
efectuate în România asupra bunurilor mobile
achiziţionate sau importate în vederea prelucrării în România şi care ulterior
sunt transportate în afara Comunităţii de către prestatorul serviciilor sau de
către client, dacă acesta nu este stabilit în România, ori de altă persoană în
numele oricăruia dintre aceştia. Scutirea de taxă pe valoarea adăugată
prevăzută la art. 143 alin. (1) lit. e)din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, se aplică prestărilor de servicii de prelucrare şi în
cazul în care prestatorul de servicii care efectuează aceste servicii în baza
unui contract încheiat cu un client nestabilit în România achiziţionează sau
importă bunuri în vederea încorporării în produsul prelucrat sau în vederea
utilizării în legătură directă cu produsele prelucrate. Orice bun încorporat în
produsul prelucrat, ambalajele sau alte bunuri utilizate în legătură directă cu
produsul prelucrat reprezintă livrări accesorii serviciilor realizate şi nu vor
fi tratate ca livrări de bunuri, ci ca fiind parte a serviciului prestat.
Scutirea de taxă pe valoarea adăugată se justifică cu documentele prevăzute la
alin. (2) sau alin. (5), după caz.
(2) In cazul prestărilor de servicii de prelucrare a
bunurilor mobile corporale achiziţionate din România sau din alte state membre
de către clientul care nu este stabilit în România, prestatorul de servicii
justifică scutirea de taxă pe valoarea adăugată cu:
a) contractul încheiat cu clientul care nu este
stabilit în România;
b) factura pentru serviciile
de prelucrare efectuate, care trebuie să conţină informaţiile prevăzute la art.
155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
c) copie de pe unul dintre următoarele documente:
1. declaraţia vamală de export, certificată de biroul
vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, după caz, să fie certificat liberul
de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
2. documentul de însoţire la export (EAD), certificat
de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, după caz, să fie
certificat liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
3. confirmarea electronică a părăsirii teritoriului
comunitar, transmisă de biroul vamal;
d) documentul de transport care atestă că bunurile
rezultate în urma prelucrării părăsesc Comunitatea, dacă transportul bunurilor
în afara Comunităţii intră în sarcina prestatorului de servicii, sau, după caz,
copie de pe acest document, dacă transportul bunurilor în afara Comunităţii
intră în sarcina clientului nestabilit în România.
(3) In cazul bunurilor
importate în România în vederea prelucrării, calitatea de importator o poate
avea, conform prevederilor pct. 59 din Normele de aplicare a titlului VI din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu
modificările ulterioare, fie proprietarul bunurilor, fie persoana impozabilă
înregistrată conform art. 153 din Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, care importă bunuri în România în regimul vamal de perfecţionare
activă prevăzut la art. 114 paragraful 1 lit. (b) din Regulamentul Consiliului
nr. 2.913/92 de instituire a Codului vamal comunitar, în vederea prelucrării,
cu condiţia ca bunurile rezultate ca urmare a acestor operaţiuni să fie
reexportate în afara Comunităţii sau achiziţionate de către persoana impozabilă
respectivă. In situaţia în care bunurile rezultate în urma prelucrării nu sunt
reexportate în afara Comunităţii, prestatorul de servicii care a importat
bunurile în România în vederea prelucrării pierde dreptul de deducere a taxei
pe valoarea adăugată aferentă importului, cu excepţia cazului în care
achiziţionează bunurile rezultate în urma prelucrării. Dacă bunurile rezultate
în urma prelucrării nu sunt reexportate în afara Comunităţii, prestările de
servicii de prelucrare nu sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată.
(4) Prestatorul de servicii justifică scutirea de
taxă pe valoarea adăugată pentru serviciile de prelucrare a bunurilor importate
în România de către clientul nestabilit în România cu documentele prevăzute la
alin.(2).
(5) In cazul prestărilor de servicii de prelucrare a
bunurilor mobile corporale importate în România de către prestatorul de
servicii înregistrat în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, scutirea de taxă pe valoarea adăugată
se justifică cu:
a) contractul încheiat cu clientul care nu este
stabilit în România;
b) factura, care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare;
c) autorizaţia de perfecţionare activă;
d) declaraţia vamală pentru regimul vamal de
perfecţionare activă cu restituirea drepturilor de import;
e) dovada exportului bunurilor rezultate în urma
prelucrării, reprezentată de unul dintre următoarele documente:
1. declaraţia vamală de export, certificată de biroul
vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, după caz, să fie certificat
liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
2. documentul de însoţire la export (EAD), certificat
de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, după caz, să fie
certificat liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
3. confirmarea electronică a părăsirii teritoriului
comunitar, transmisă de biroul vamal;
f) documentul de transport care
atestă că bunurile rezultate în urma prelucrării părăsesc Comunitatea, dacă transportul
bunurilor în afara Comunităţii intră în sarcina prestatorului de servicii, sau,
după caz, copie de pe acest document, dacă transportul bunurilor în afara
Comunităţii intră în sarcina clientului nestabilit în România.
Art. 7. - (1) Partea din transportul internaţional de
persoane pentru care se aplică scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. g) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, este
transportul pentru care locul prestării se consideră a fi în România, potrivit
art. 133 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. g) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru
transportul internaţional de persoane cu mijloace auto se justifică cu
următoarele documente:
a) licenţa de transport;
b) caietul de sarcini al licenţei de traseu, după caz;
c) foaia de parcurs sau alte documente din care să rezulte data de ieşire/intrare din/în ţară, vizate,
după caz, de organul vamal. In lipsa vizei organului vamal, pentru
transporturile internaţionale din teritorii necomunitare spre România şi din
România spre teritorii necomunitare, se va accepta o declaraţie pe propria
răspundere a reprezentantului legal al transportatorului sau a casei de
expediţie;
d) diagrama biletelor de călătorie sau, după caz,
facturile fiscale, în cazul curselor ocazionale;
e) factura pentru contravaloarea biletelor vândute, în situaţia în care vânzarea biletelor se face prin
intermediari.
(3) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. g) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru
transportul internaţional aerian, fluvial, maritim, feroviar, de persoane şi
justificarea scutirii de taxă se fac de către transportatori cu:
a) documentele specifice de transport, din care să
rezulte traseul transportului, data de ieşire/intrare din/în ţară, după caz;
b) factura, în situaţia în care biletele de călătorie
au fost vândute prin intermediari;
c) borderoul/diagrama biletelor de călătorie vândute
sau, după caz, facturile, în cazul curselor ocazionale.
Art. 8. -(1) Conform art. 143 alin. (1)lit. h) din
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, sunt scutite de taxă,
în cazul navelor destinate navigaţiei maritime, utilizate pentru transportul
internaţional de persoane şi/sau de bunuri, pentru pescuit ori altă activitate
economică sau pentru salvare ori asistenţă pe mare, următoarele operaţiuni:
1. livrarea, modificarea, repararea, întreţinerea,
navlosirea, leasingul şi închirierea de nave, precum şi livrarea, leasingul,
închirierea, repararea şi întreţinerea de echipamente încorporate sau utilizate
pe nave, inclusiv echipamente de pescuit;
2. livrarea de carburanţi şi provizii destinate a fi
utilizate pe nave, dar inclusiv pentru navele de război încadrate în
nomenclatura combinată (NC) cod 8906 10 00 care părăsesc ţara şi se îndreaptă
spre porturi străine, unde vor fi ancorate, cu excepţia, în cazul navelor
folosite pentru pescuitul de coastă, a proviziilor;
3. prestările de servicii, altele decât cele prevăzute
la pct. 1, efectuate pentru nevoile directe ale navelor şi/sau pentru
încărcătura acestora.
(2) Livrările de bunuri şi prestările de servicii
prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. h) pct. 1 şi 3 din Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, cuprind, printre altele, operaţiuni
precum:
a) livrarea de echipamente încorporate în nave sau
utilizate pe acestea;
b) modernizarea, renovarea, revizia şi repararea
navelor, respectiv orice lucrări necesare pentru utilarea ori reutilarea
acestora sau readucerea la starea lor iniţială, inclusiv operaţiuni precum
vopsirea, refacerea instalaţiilor, lucrări de tâmplărie, instalarea
materialelor termoizolatoare şi electrice;
c) serviciile necesare pentru menţinerea navelor, a
echipamentelor şi sistemelor acestora în perfectă stare de funcţionare,
inclusiv întreţinerea, măsurile de prevenire a incendiilor, decontaminarea;
d) serviciile experţilor,
prestate în cadrul lucrărilor de reparaţii şi al lucrărilor de reparare,
renovare şi întreţinere a navelor şi a sistemelor şi echipamentelor acestora.
Aceste servicii includ şi inspecţiile pentru constatarea respectării măsurilor
de siguranţă, inspecţia navelor, inspecţia tehnică a echipamentelor, investigaţiile
legate de incendii sau alte calamităţi survenite la bord;
e) lucrările de reparaţii şi întreţinere a bunurilor
ce sunt integrate în nave sau direct utilizate pentru exploatarea acestora, cum ar fi containerele utilizate pentru depozitarea
bagajelor, alimentelor, în cazul navelor de pasageri;
f) navlosirea, leasingul şi închirierea navelor;
g) serviciile necesare pentru exploatarea navelor şi
a încărcăturii acestora înainte, în timpul şi după efectuarea unei călătorii,
la sosirea în porturi, la staţionarea şi la plecarea din porturi, inclusiv:
1. serviciile asigurate de piloţi pentru facilitarea
intrării şi ieşirii din porturi, servicii constând în remorcare, împingere,
protejare, curăţenie;
2. utilizarea porturilor, respectiv utilizarea
macaralelor, cheiurilor, debarcaderelor, serviciilor de telecomunicaţii şi
utilizarea instalaţiilor radar;
3. serviciile administrative şi serviciile de
comunicaţii;
h) serviciile asigurate pentru
nevoile directe ale pasagerilor şi echipajului şi/sau încărcăturii transportate
de navele scutite, incluzând:
1. asistenţa necesară pasagerilor şi echipajului
asigurată în contul armatorului cu ocazia transportului maritim, cum ar fi
întocmirea documentelor de călătorie, servicii de cazare şi alimentaţie
asigurate pasagerilor, în cazul în care aceste servicii trebuie asigurate prin
contractul de transport;
2. serviciile aferente bunurilor transportate de navele
scutite, cum ar fi serviciile necesare pentru
manipularea, protejarea şi conservarea bunurilor transportate, inclusiv
serviciile specialiştilor în „daune" sau pentru protejarea apelor şi
zonelor înconjurătoare, pentru prevenirea poluării ori contaminării acestor ape
şi zone.
(3) In sensul art. 143 alin.
(1) lit. h) pct. 2 din Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, prin provizii se înţelege bunurile
necesare aprovizionării navelor. Bunurile pentru aprovizionare şi
alimentare cu combustibil cuprind, printre altele:
a) aprovizionarea la bord:
bunuri care sunt exclusiv utilizate pentru consumul la bord de către membrii
echipajului şi pasagerii vasului, cum ar fi mâncarea şi băuturile;
b) combustibili şi lubrifianţi, în stare solidă,
lichidă sau gazoasă. Aceste bunuri sunt necesare pentru funcţionarea
corespunzătoare a motoarelor şi a altor utilaje şi echipamente aflate la bord;
c) consumabilele, aparatele şi proviziile de obicei
utilizate la bord de echipaj şi pasageri, cum ar fi: tacâmurile, aparatele de
gătit, feţele de masă, instrumentele şi produsele de curăţare, instrumentele
pentru lucrările de reparaţii şi întreţinere şi bunurile consumabile utilizate
pentru conservarea, tratarea sau prepararea la bord a mărfurilor transportate,
cum ar fi, de exemplu, gheaţa şi sarea pentru conservarea peştelui pe un vas de
pescuit.
(4) Justificarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată
se realizează pe baza documentelor care atestă că livrările de bunuri şi
prestările de servicii sunt destinate scopurilor prevăzute de lege. Scutirea
prevăzută la art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, se aplică atât pentru livrările de bunuri/prestările de servicii
realizate în beneficiul direct al armatorilor de nave, cât şi în situaţia în
care între furnizori/prestatori şi armator se interpune un agent de navă.
(5) Scutirea de taxă pe valoarea adăugată nu se acordă
pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii destinate construirii
navelor prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare. Livrările de bunuri destinate
construirii navelor prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal,
cu modificările şi completările ulterioare, sau pentru orice alt tip de nave
pot fi scutite de taxă pe valoarea adăugată, conform prevederilor art. 143
alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
dacă livrarea respectivă se încadrează într-o măsură de simplificare prevăzută
în Instrucţiunile de aplicare a măsurilor de simplificare în domeniul taxei pe
valoarea adăugată privind operaţiunile pluripartite din Comunitate, legate de
lucrări asupra bunurilor mobile corporale, aprobate prin Ordinul ministrului
economiei şi finanţelor nr. 1.823/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 770 din 14 noiembrie 2007.
(6) Referirile la transportul internaţional din
cuprinsul art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, includ şi transportul intracomunitar. Scutirea
prevăzută la art. 143 alin. (1) lit. h) pct. 3 din Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, nu include scutirea pentru transportul
intracomunitar de bunuri, dar include, printre altele, scutirea de taxă pentru
serviciile accesorii transportului intracomunitar de bunuri efectuat cu navele
prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 9. - (1) Conform art. 143 alin. (1) lit. i) din
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, sunt scutite de taxă,
în cazul aeronavelor utilizate de companiile aeriene, în principal pentru
transportul internaţional de persoane şi/sau de mărfuri efectuat cu plată,
următoarele operaţiuni:
1. livrarea, modificarea, repararea, întreţinerea,
leasingul şi închirierea aeronavelor, precum şi livrarea, leasingul,
închirierea, repararea şi întreţinerea echipamentelor încorporate sau utilizate
pe aceste aeronave;
2. livrarea de carburanţi şi provizii destinate a fi
utilizate pe aeronave;
3. prestarea de servicii,
altele decât cele prevăzute la pct. 1 sau la art. 1441 din Codul fiscal, cu modificările
şi completările ulterioare, efectuate pentru nevoile directe ale aeronavelor
şi/sau pentru încărcătura acestora.
(2) O companie aeriană este orice persoană impozabilă ale cărei activităţi includ
transportul, pe calea aerului, de pasageri sau de marfă în regim de închiriere sau cu plată. Aceasta include
toate liniile aeriene internaţionale ce asigură transporturi internaţionale
regulate de pasageri şi/sau de bunuri şi toate companiile ce efectuează
transporturi internaţionale charter de pasageri şi/sau de marfă. Incărcătură
reprezintă orice bunuri ce pot fi transportate pe calea aerului, inclusiv
corespondenţa şi animalele.
(3) Livrările de bunuri şi prestările de servicii
prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. i) pct. 1 şi 3 din Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, cuprind, printre altele, operaţiuni
precum:
a) livrarea de echipamente încorporate în aeronave sau
utilizate pe acestea;
b) modernizarea, renovarea,
revizia şi repararea aeronavelor, respectiv orice lucrări necesare pentru
utilarea sau reutilarea acestora sau readucerea la starea lor iniţială,
inclusiv operaţiuni precum vopsirea, refacerea instalaţiilor, lucrări de
tâmplărie, instalarea materialelor termoizolatoare şi electrice;
c) serviciile necesare pentru menţinerea aeronavelor, a
echipamentelor şi sistemelor acestora în perfectă stare de funcţionare,
inclusiv întreţinerea, măsurile de prevenire a incendiilor, decontaminarea;
d) serviciile experţilor,
prestate în cadrul lucrărilor de reparaţii şi al lucrărilor pe care le presupun
repararea, renovarea şi întreţinerea aeronavelor şi a sistemelor şi
echipamentelor acestora. Aceste servicii includ şi inspecţiile pentru
constatarea respectării măsurilor de siguranţă, inspecţia aeronavelor, inspecţia
tehnică a echipamentelor, investigaţiile legate de incendii sau alte calamităţi
survenite la bord;
e) lucrări de reparaţii şi întreţinere a bunurilor
integrate în aeronave sau care sunt direct şi permanent utilizate pentru
exploatare, cum ar fi containerele, făcute la comandă, utilizate în aeronave
pentru depozitarea bagajelor, alimentelor;
f) leasingul şi închirierea aeronavelor;
g) serviciile necesare pentru exploatarea aeronavelor
şi a încărcăturii acestora înainte, în timpul şi după o călătorie, la sosirea
în aeroporturi, la staţionarea şi la plecarea din aeroporturi, incluzând:
1. servicii necesare pentru aterizare, decolare sau
staţionare în aeroporturi, inclusiv servicii constând în remorcare, împingere,
protecţie, curăţenie;
2. utilizarea aeroporturilor şi, mai concret,
utilizarea pistelor, serviciilor de telecomunicaţii şi utilizarea instalaţiilor
radar;
3. serviciile administrative şi serviciile de
comunicaţii;
h) servicii asigurate pentru
nevoile directe ale pasagerilor şi echipajului şi/sau ale încărcăturii
transportate de aeronavele scutite, inclusiv:
1. asistenţa necesară pasagerilor şi echipajului
asigurată pe seama operatorului aerian cu ocazia transportului aerian, cum ar
fi întocmirea documentelor de călătorie şi cazarea, masa şi băutura asigurate
pasagerilor, în cazul în care aceste servicii trebuie asigurate în baza
contractului de transport;
2. serviciile referitoare la bunurile transportate de
aeronave scutite, cum ar fi serviciile necesare pentru
manipularea, protejarea şi conservarea bunurilor transportate, inclusiv
serviciile asigurate de specialiştii în „daune" sau pentru protejarea
mediului înconjurător, respectiv pentru prevenirea poluării ori contaminării
acestor zone.
(4) In sensul art. 143 alin.
(1) lit. i) pct. 2 din Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, prin provizii se înţelege bunurile necesare aprovizionării aeronavelor. Bunurile
pentru aprovizionare şi alimentare cu combustibil cuprind, printre altele:
a) bunuri care sunt exclusiv utilizate pentru consumul
la bord de către membrii echipajului şi pasagerii aeronavei, cum ar fi mâncarea
şi băuturile;
b) combustibili şi lubrifianţi, în stare solidă,
lichidă sau gazoasă. Aceste bunuri sunt necesare pentru funcţionarea
corespunzătoare a motoarelor şi a altor utilaje şi echipamente aflate la bord;
c) consumabile, aparate şi proviziile utilizate de
obicei la bord de echipaj şi pasageri, cum ar fi tacâmurile, aparatele de
gătit, feţele de masă, instrumentele şi produsele de curăţare, uneltele pentru
lucrările de reparaţii şi întreţinere şi bunurile consumabile utilizate pentru
conservarea, tratarea sau prepararea la bord a mărfurilor transportate.
(5) Justificarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată
se realizează pe baza documentelor care atestă că livrările de bunuri şi
prestările de servicii sunt destinate scopurilor prevăzute de lege.
(6) Scutirea de taxă pe valoarea adăugată nu se acordă
pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii destinate construirii
aeronavelor prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare. Livrările de bunuri destinate
construirii aeronavelor prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, sau pentru orice alt tip de
aeronave pot fi scutite de taxă pe valoarea adăugată conform prevederilor art.
143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, dacă livrarea respectivă se încadrează într-o măsură de
simplificare prevăzută în Instrucţiunile de aplicare a măsurilor de
simplificare în domeniul taxei pe valoarea adăugată privind operaţiunile
pluripartite din Comunitate, legate de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale, aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr.
1.823/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 770 din 14 noiembrie 2007.
(7) Referirile la transportul internaţional din
cuprinsul art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, includ şi transportul intracomunitar. Scutirea
prevăzută la art. 143 alin. (1) lit. i) pct. 3 din Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, nu include scutirea pentru transportul
intracomunitar de bunuri, dar include, printre altele, scutirea de taxă pentru
serviciile accesorii transportului intracomunitar de bunuri efectuat cu
aeronave.
Art. 10. - (1) Scutirea de taxă pentru livrările
intracomunitare de bunuri prevăzute la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţiile de la pct. 1
şi 2 ale aceleiaşi litere a), se justifică pe baza următoarelor documente:
a) factura care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, şi în care să fie menţionat codul de înregistrare în
scopuri de TVA atribuit cumpărătorului în alt stat membru;
b) documentul care atestă că bunurile au fost
transportate din România în alt stat membru;
şi, după caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda
de vânzare/cumpărare, documentele de asigurare.
(2) In cazul livrărilor intracomunitare de mijloace de
transport noi către un cumpărător care nu comunică furnizorului un cod valabil
de înregistrare în scopuri de TVA, prevăzute la art. 143 alin. (2) lit. b) din
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, scutirea de taxă se
justifică prin:
a) factura care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, sau, dacă furnizorul nu este o persoană impozabilă,
prin contractul de vânzare/cumpărare;
b) documentul care atestă că bunurile au fost
transportate din România în alt stat membru sau, după caz, prin dovada înmatriculării
mijlocului de transport nou în statul membru de destinaţie.
(3) In cazul livrărilor intracomunitare de produse
accizabile prevăzute la art. 143 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, cu excepţiile de la pct. 1 şi 2 ale
aceleiaşi litere c), către o persoană impozabilă sau către o persoană juridică
neimpozabilă care nu îi comunică furnizorului un cod valabil de înregistrare în
scopuri de TVA, în cazul în care transportul de bunuri este efectuat conform art. 7 alin. (4) si (5) ori art. 16 din Directiva Consiliului 92/12/CEE
din 25 februarie 1992 privind regimul general al
produselor supuse accizelor şi deţinerea, circulaţia şi controlul acestor
produse, scutirea de taxă se justifică prin:
a) factura care trebuie să
conţină informaţiile prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, mai puţin codul de înregistrare în
scopuri de TVA al cumpărătorului în alt stat membru;
b) documentul care atestă că bunurile au fost
transportate din România în alt stat membru; şi, după caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda
de vânzare/cumpărare, documentele de asigurare.
(4) In cazul livrărilor intracomunitare asimilate de
bunuri prevăzute la art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, respectiv transferurile de bunuri, scutirea de taxă
prevăzută la art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, se justifică, cu excepţiile prevăzute la acelaşi
alineat, pe baza următoarelor documente:
a) autofactura prevăzută la art. 155 alin. (4) din
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, în care să fie
menţionat codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit în alt stat membru
al persoanei care realizează transferul din România;
b) documentul care atestă că bunurile au fost
transportate din România în alt stat membru.
Art. 11. - (1) Conform art. 1441 din Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, sunt scutite de taxă serviciile
prestate de intermediarii care acţionează în numele şi în contul altei
persoane, în cazul în care aceste servicii sunt prestate în legătură cu
operaţiunile scutite prevăzute la art. 143 şi 144 din Codul fiscal, cu modificările
şi completările ulterioare, cu excepţia operaţiunilor prevăzute la art. 143
alin. (1) lit. f) şi la art. 143 alin. (2) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Justificarea scutirii de taxă se realizează pe baza
facturii de comision şi a documentelor care atestă că serviciile sunt prestate
în legătură cu operaţiunile scutite menţionate la alin. (1).
CAPITOLUL II
Dispoziţii tranzitorii
Art. 12. - (1) Pentru exportul sau livrările
intracomunitare realizate prin comisionari care acţionează în nume propriu, dar
în contul unui comitent din ţară, scutirea de taxă pe valoarea adăugată pentru
livrările realizate de comitent către comisionar până la data de 31 decembrie
2006 rămâne definitivă, dacă bunurile vor fi transportate de către comisionar
din România în afara Comunităţii sau în alt stat membru, după data de 1
ianuarie 2007 inclusiv. Scutirea pentru livrările realizate de comitent către
comisionar se justifică astfel:
a) în cazul în care bunurile sunt exportate de către
comisionar, cu următoarele documente:
1. contractul încheiat cu comisionarul, din care să
rezulte cantităţile de bunuri, precum şi data la care trebuie efectuat
exportul;
2. unul dintre următoarele documente, în copie:
2.1. declaraţia vamală de export, certificată de
biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, după caz, să fie
certificat liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
2.2. documentul de însoţire la export (EAD),
certificat de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, după caz,
să fie certificat liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
2.3. confirmarea electronică a părăsirii teritoriului
comunitar, transmisă de biroul vamal;
3. copie de pe lista-anexă la declaraţia vamală sau
la documentul de însoţire la export, în care comisionarul
a înscris denumirea comitentului;
4. factura emisă de comitent către comisionar pentru
livrări realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv;
b) în cazul în care bunurile sunt livrate
intracomunitar de către comisionar, cu următoarele documente:
1. contractul încheiat cu comisionarul, din care să
rezulte cantităţile de bunuri, precum şi data la care trebuia efectuat
exportul, care a devenit livrare intracomunitară, dacă bunurile sunt
transportate într-un stat membru după 1 ianuarie 2007;
2. copie de pe documentele
prevăzute la art. 10, emise de comisionar;
3. factura emisă de comitent către comisionar, pentru
livrări realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv.
(2) Pentru exportul sau livrările intracomunitare
realizate prin comisionari care acţionează în nume propriu, dar în contul unui
comitent din ţară, livrările de bunuri realizate după data de 1 ianuarie 2007
de către comitenţi către comisionari nu beneficiază de scutirea de taxă,
acordată în regim tranzitoriu potrivit alin. (1).
Art. 13. - (1) In situaţia în
care beneficiarul stabilit în străinătate, în vederea obţinerii unui produs
final, a contractat livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii, constând în
prelucrări sau expertize asupra bunurilor mobile corporale, cu fiecare unitate
care concură la realizarea produsului final, scutirile de taxă pe valoarea
adăugată pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii realizate până la
data de 31 decembrie 2006 inclusiv rămân definitive şi se aplică de fiecare
unitate potrivit prevederilor prezentului articol, dacă produsul final este
exportat sau livrat intracomunitar după data de 1 ianuarie 2007 inclusiv.
(2) Exportul bunurilor sau livrarea intracomunitară de
bunuri, după caz, poate fi efectuat/efectuată de oricare dintre unităţile care
au participat la realizarea produsului final, precum şi de către un
intermediar.
(3) Unităţile care au efectuat livrări de bunuri care
sunt încorporate în produsul final, inclusiv ambalajele, până la data de 31
decembrie 2006 justifică scutirea cu următoarele documente:
a) contractul încheiat cu beneficiarul extern, din
care să rezulte cantităţile de bunuri şi unităţile la care se face predarea
acestora, precum şi termenul pentru justificarea exportului sau, după caz, a
livrării intracomunitare;
b) în cazul în care bunurile sunt exportate, unul
dintre următoarele documente, în copie:
1. declaraţia vamală de export, certificată de biroul
vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, după caz, să fie certificat liberul
de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
2. documentul de însoţire la export (EAD), certificat
de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, după caz, să fie
certificat liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
3. confirmarea electronică a părăsirii teritoriului
comunitar transmisă de biroul vamal;
c) documentele prevăzute la art. 10, dacă bunurile
sunt livrate intracomunitar după data aderării;
d) factura emisă către beneficiarul extern pentru
livrări de bunuri realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv.
(4) Unităţile care au efectuat prestări de servicii
care concură la realizarea produsului final justifică scutirea de taxă pentru
serviciile realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv cu următoarele
documente:
a) contractul încheiat cu partenerul
extern, din care să rezulte prestările de servicii efectuate şi termenul pentru
efectuarea exportului sau, după caz, a livrării intracomunitare;
b) în cazul în care bunurile sunt exportate, cu unul
dintre următoarele documente, în copie:
1. declaraţia vamală de export, certificată de biroul
vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, după caz, să fie certificat
liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
2. documentul de însoţire la export (EAD), certificat de
biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, după caz, să fie
certificat liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
3. confirmarea electronică a părăsirii teritoriului
comunitar transmisă de biroul vamal;
c) documentele prevăzute la art. 10, în cazul în care
produsul final este livrat intracomunitar;
d) factura emisă către beneficiarul extern pentru
prestările de servicii realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv.
Art. 14. - (1) Scutirea de taxă pentru prestările de
servicii asupra bunurilor plasate în regim de perfecţionare activă, inclusiv în
cazul bunurilor de origine comunitară, precum şi pentru livrările de bunuri
contractate cu beneficiarul stabilit în străinătate de către alte unităţi decât
titularul autorizaţiei de perfecţionare activă şi care sunt încorporate în
produsele compensatoare, realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv,
rămâne definitivă dacă produsele compensatoare sunt exportate sau sunt plasate
în alt regim vamal suspensiv ori sunt transportate în alt stat membru din
Comunitate după data de 1 ianuarie 2007 inclusiv.
(2) Unităţile care au contractat cu beneficiarul
stabilit în străinătate livrări de bunuri care sunt încorporate în produsele
compensatoare şi care au fost livrate până la data de 31 decembrie 2006
inclusiv justifică scutirea de taxă pe valoarea adăugată cu următoarele
documente:
a) contractul încheiat cu beneficiarul extern, din
care să rezulte cantităţile de bunuri şi unităţile la care se face predarea
acestora, precum şi termenul pentru justificarea exportului sau a plasării în
alt regim vamal suspensiv;
b) în cazul în care produsele compensatoare sunt
exportate, unul dintre următoarele documente, în copie:
1. declaraţia vamală de export, certificată de biroul
vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, după caz, să fie certificat
liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
2. documentul de însoţire la export (EAD), certificat
de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, după caz, să fie
certificat liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
3. confirmarea electronică a părăsirii teritoriului
comunitar transmisă de biroul vamal;
c) dacă produsele compensatoare sunt transportate în
alt stat membru din Comunitate, se va prezenta copie de pe declaraţia vamală de
tranzit;
d) factura emisă către
beneficiarul extern.
(3) Titularii autorizaţiilor de perfecţionare activă
care realizează exportul sau reexportul produselor compensatoare ori care
transportă produsele compensatoare în alt stat membru al Comunităţii sau le
plasează în alt regim vamal suspensiv, după data de 1 ianuarie 2007 inclusiv,
vor proceda astfel:
a) dacă produsele compensatoare sunt exportate sau
reexportate, vor justifica scutirea de taxă pe valoarea adăugată pentru
serviciile realizate înainte şi după data aderării pe baza documentelor
prevăzute la art. 6 alin. (2);
b) dacă produsele compensatoare sunt plasate în alt
regim vamal suspensiv, vor justifica scutirea de taxă pentru serviciile
realizate înainte şi după data aderării pe baza următoarelor documente:
1. contractul încheiat cu
beneficiarul din străinătate;
2. autorizaţia pentru perfecţionare activă;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. declaraţia vamală de plasare în alt regim vamal
suspensiv;
c) dacă produsele compensatoare sunt transportate
într-un stat membru din Comunitate, vor justifica scutirea de taxă pentru
prestările de servicii realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv pe
baza următoarelor documente:
1. contractul încheiat cu beneficiarul din străinătate;
2. autorizaţia pentru perfecţionare activă;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. declaraţia vamală de tranzit în alt stat membru al
Comunităţii al produselor compensatoare.
(4) Alte persoane impozabile, care sunt înscrise în
autorizaţia pentru perfecţionare activă şi care efectuează prestări de servicii constând în lucrări asupra
bunurilor mobile corporale sau orice alte prestări de servicii legate direct de
bunuri plasate în regim de perfecţionarea activă, dacă produsele compensatoare
sunt exportate sau reexportate ori transportate în alt stat membru al
Comunităţii sau sunt plasate în alt regim vamal suspensiv, după data de 1
ianuarie 2007 inclusiv, vor proceda astfel:
a) dacă produsele compensatoare sunt exportate sau
reexportate, vor justifica scutirea de taxă pe valoarea adăugată pentru
serviciile realizate înainte şi după data aderării pe baza documentelor
prevăzute la art. 6 alin. (3);
b) dacă produsele compensatoare sunt plasate în alt
regim vamal suspensiv, vor justifica scutirea de taxă pentru serviciile
realizate înainte şi după data aderării pe baza următoarelor documente:
1. contractul încheiat cu beneficiarul din străinătate
sau cu titularul autorizaţiei de perfecţionare activă;
2. copia de pe autorizaţia pentru perfecţionare activă;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. copia de pe declaraţia
vamală de plasare în alt regim vamal suspensiv al produselor compensatoare;
c) dacă produsele compensatoare sunt transportate
într-un stat membru din Comunitate, vor justifica scutirea de taxă pentru
prestările de servicii realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv pe
baza următoarelor documente:
1. contractul încheiat cu beneficiarul din străinătate
sau cu titularul autorizaţiei de perfecţionare activă;
2. copia de pe autorizaţia pentru perfecţionare activă;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. copia de pe declaraţia vamală de tranzit în alt stat
membru al Comunităţii al produselor compensatoare.
(5) Incheierea regimului de perfecţionare activă cu
suspendarea drepturilor de import al mărfurilor de origine comunitară plasate
în acest regim pe teritoriul României înainte de aderare şi care sunt
transportate după aderare în alt stat membru se efectuează potrivit legislaţiei
vamale în vigoare, inclusiv dacă produsele compensatoare încorporează şi bunuri
de origine comunitară provenind din România sau care au fost transportate din
alt stat membru în România după data aderării. Aceste produse compensatoare
sunt numite în continuare produse compensatoare
mixte. Persoanele impozabile care realizează
prelucrarea bunurilor aflate în acest regim vor menţiona în registrul bunurilor
primite numai bunurile de origine comunitară provenind din România sau care au
fost transportate din alt stat membru în România după data aderării, iar la
data încheierii regimului vamal vor descărca registrul bunurilor primite pe
baza documentelor vamale. Transportul produselor compensatoare mixte în alt
stat membru nu va fi considerat o livrare intracomunitară de bunuri sau un
transfer, respectiv o operaţiune asimilată livrării intracomunitare de bunuri,
fiind supus unei operaţiuni vamale, respectiv tranzitul în alt stat membru,
pentru care se întocmeşte documentul T1 sau TIR şi fişa de informaţii INF 1,
potrivit legislaţiei vamale.
(6) Prevederile alin. (5) se aplică şi pentru bunurile
de origine necomunitară plasate în România înainte de data aderării în regimul
de perfecţionare activă cu suspendarea drepturilor de import şi care sunt
transportate după aderare în alt stat membru.
(7) In situaţiile prevăzute la alin. (5) şi (6),
transportul produselor compensatoare mixte din România în alt stat membru,
realizat de proprietarul acestora, este scutit de taxă în conformitate cu
prevederile art. 144 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, indiferent dacă are loc sau nu o livrare în sensul
art. 128 alin. (1) din Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare.