ORDIN Nr. 24
din 19 martie 2009
privind normele metodologice
de aplicare a Hotararii Guvernului nr. 1.083/2008 privind asigurarea
despagubirilor de viata, sanatate si bunuri ale politistilor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 219 din 6 aprilie 2009
Având în vedere prevederile
art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 1.083/2008 privind asigurarea despăgubirilor
de viaţă, sănătate şi bunuri ale poliţiştilor,
în temeiul dispoziţiilor art. 7 alin. (4) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 15/2008, cu modificările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul administraţiei şi
internelor, emite următorul ordin:
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Poliţistul
beneficiază de despăgubiri în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.083/2008
privind asigurarea despăgubirilor de viaţă, sănătate şi bunuri ale
poliţiştilor, denumită în continuare hotărâre, indiferent de momentul la
care acesta şi-a exercitat atribuţiile de serviciu, respectiv în timpul ori în
afara programului normal de lucru.
Art. 2. -In sensul prezentului ordin, termenii şi
expresiile de mai jos au următorul înţeles:
a) atribuţii de serviciu - atribuţiile stabilite în sarcina fiecărui poliţist şi prevăzute
în fişa postului, precum şi orice alte atribuţii care derivă din normele
legale;
b) familia poliţistului:
1. soţ/soţie supravieţuitoare;
2. copiii aflaţi în
întreţinere;
3. părinţii poliţistului
decedat aflaţi în întreţinerea acestuia.
Art. 3. - (1) Despăgubirile
acordate în temeiul art. 4 alin.
(2)-(4) din hotărâre se achită prin casieria unităţii la care este/a fost
încadrat poliţistul sau, după caz, prin transfer într-un cont bancar indicat de
poliţist sau de persoana din familia poliţistului decedat ori de reprezentantul
legal al acestora, situaţie în care cheltuielile aferente comisioanelor bancare
sunt suportate de solicitant.
(2) Sumele reprezentând despăgubirile prevăzute la
alin. (1) sunt echivalate în lei, la cursul Băncii Naţionale a României valabil
la data efectuării plăţii.
(3) Poliţistul sau persoana din familia poliţistului
decedat ori reprezentantul legal al acestora care a încasat despăgubirea va
declara în scris că a fost integral despăgubit(ă) în conformitate cu
prevederile hotărârii şi că nu mai are nicio pretenţie.
Art. 4. - (1) Poliţistul sau persoana din familia
poliţistului decedat ori reprezentantul legal al acestora nemulţumit(ă) de
modul de soluţionare a cererilor depuse în baza prezentelor norme metodologice
se poate adresa instanţei de contencios administrativ.
(2) Inainte de a se adresa instanţei competente,
persoanele prevăzute la alin. (1) trebuie să solicite unităţii emitente a
actului de care sunt nemulţumite, în termen de 30 zile de la data comunicării
acestuia, reanalizarea modului de soluţionare a cererii.
Art. 5. - In cazul în care, după efectuarea plăţii
despăgubirilor în condiţiile art. 4 alin. (1)-(4) din hotărâre se constată de
către organele competente că riscurile care au determinat producerea
prejudiciilor nu au legătură cu îndeplinirea atribuţiilor de serviciu,
poliţistul sau persoana din familia poliţistului decedat ori reprezentantul
legal al acestora este obligat(ă) să restituie sumele încasate/decontate, în
condiţiile legii.
CAPITOLUL II
Asigurarea
despăgubirilor în caz de rănire, invaliditate sau deces al poliţiştilor
Art. 6. - (1) Poliţistul rănit beneficiază de asistenţă
medicală, tratament şi măsuri de recuperare medicală în unităţi sanitare ale
Ministerului Sănătăţii, ale ministerelor/instituţiilor cu reţea sanitară
proprie, ale ministerelor/instituţiilor cu reţea sanitară proprie din sistemul
apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autorităţii judecătoreşti,
după caz, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
(2) In situaţia prevăzută la
alin. (1) se suportă numai diferenţa dintre costul serviciilor medicale,
medicamentelor, materialelor sanitare şi dispozitivelor medicale acordate şi
sumele decontate din fondul unic de asigurări sociale de sănătate şi/sau de la
bugetul statului, după caz, în baza documentelor justificative, fără a se
depăşi preţul de referinţă/tarifele maximale stabilite de Ministerul Sănătăţii.
(3) Decontarea sumei de bani
prevăzută la alin. (2) se face de unitatea în care este încadrat poliţistul
rănit, pe baza cererii formulate de poliţist sau de persoana din familia
poliţistului ori reprezentantul legal al acestuia şi a documentelor
justificative eliberate de unitatea medicală în care poliţistul a beneficiat de
tratament medical, cu avizul structurilor financiară şi, respectiv, medicală
ale unităţii în care acesta este încadrat.
Art. 7. - (1) In situaţia în care medicii de
specialitate din cadrul unităţii medicale în care se află internat poliţistul
rănit stabilesc faptul că posibilităţile de tratament şi recuperare medicală în
acea unitate medicală nu există, sunt insuficiente sau sunt epuizate, recomandă
efectuarea acestora în alte unităţi medicale din ţară, prevăzute la art. 6
alin. (1), sau în străinătate.
(2) Pentru efectuarea tratamentului medical în străinătate, dosarul medical complet al poliţistului este
înaintat Direcţiei medicale pentru îndeplinirea formalităţilor privind
trimiterea acestuia la Comisia de specialitate teritorială din municipiul
Bucureşti, în vederea obţinerii avizelor medicale.
(3) După obţinerea avizelor
prevăzute la alin. (2), dosarul medical al poliţistului va fi gestionat de
Direcţia medicală care, prin intermedierea Direcţiei afaceri europene şi
relaţii internaţionale, asigură efectuarea corespondenţei cu unitatea medicală
recomandată de către Comisia de specialitate teritorială din municipiul Bucureşti,
programează poliţistul rănit şi obţine documente privind costul şi condiţiile
de plată ale tratamentului, precum şi numărul de cont al unităţii medicale.
(4) Plata tratamentului în
străinătate se face de către Direcţia generală financiară în contul unităţii
medicale din străinătate, după efectuarea tratamentului, pe baza documentelor
justificative primite în original de la aceasta.
(5) Direcţia economică şi
administrativă, pe baza cererii formulate de poliţist sau de persoana din
familia poliţistului ori de reprezentantul legal al acestuia, asigură cu
celeritate procurarea documentelor
de transport necesare efectuării tratamentului medical în străinătate.
Art. 8. - (1) Acordarea
despăgubirilor prevăzute la art. 4 alin. (2) din hotărâre se face în baza unei
cereri depuse la structura de resurse umane a unităţii din care face/a făcut
parte poliţistul, la care se anexează:
a) actul de identitate al solicitantului, în copie;
b) certificatul-decizie medicală emis de comisiile de
expertiză medicală şi evaluare a capacităţii de muncă din spitalele
Ministerului Administraţiei şi Internelor sau comisiile medico-militare din
spitalele militare ale Ministerului Apărării Naţionale, avizat de Comisia
centrală de expertiză medicală şi evaluare a capacităţii de muncă din cadrul
Ministerului Administraţiei şi Internelor, în copie legalizată, din care să
rezulte că încadrarea într-un grad de invaliditate şi, implicit, clasarea ca
inapt pentru serviciul poliţienesc este urmarea faptului că poliţistul a fost
supus în timpul sau în legătură cu exercitarea atribuţiilor de serviciu,
independent de voinţa lui, efectelor unor cauze vătămătoare, acestea
afectându-i integritatea anatomică şi/sau funcţională a organismului.
(2) Acordarea despăgubirilor prevăzute la art. 4 alin.
(3) din hotărâre se face în baza unei cereri depuse la structura de resurse
umane a unităţii în care a fost încadrat poliţistul, la care se anexează:
a) actul de identitate al
persoanei îndreptăţite din familia poliţistului, în copie;
b) certificatul-decizie medicală emis de comisiile de
expertiză medicală şi evaluare a capacităţii de muncă din spitalele
Ministerului Administraţiei şi Internelor sau comisiile medico-militare din
spitalele militare ale Ministerului Apărării Naţionale, avizat de Comisia
centrală de expertiză medicală şi evaluare a capacităţii de muncă din cadrul
Ministerului Administraţiei şi Internelor, în copie;
c) certificatul de deces al poliţistului,
în copie legalizată;
d) după caz: certificatul de
căsătorie, în copie legalizată, certificatul de naştere al copiilor
poliţistului, în copie legalizată, sau declaraţie notarială din partea
părinţilor din care să rezulte că:
1. aceştia se aflau în întreţinerea legală a
poliţistului decedat;
2. poliţistul decedat nu era
căsătorit şi nu avea copii.
(3) Cererea prevăzută la alin. (2) poate fi depusă, în
ordine, după caz, de către soţul/soţia supravieţuitor/supravieţuitoare, copiii
poliţistului decedat sau părinţii poliţistului decedat.
(4) Dacă persoana îndreptăţită
la acordarea despăgubirii este lipsită de capacitatea de exerciţiu sau are
capacitatea de exerciţiu restrânsă, cererea este depusă de reprezentantul legal
al acesteia sau, după caz, de persoana în cauză, cu acordul reprezentantului
legal.
Art. 9. - (1) Cererile pentru acordarea despăgubirilor prevăzute
la art. 4 alin. (2) şi (3) din hotărâre, însoţite de documentele justificative,
se analizează de structura de resurse umane la care au fost depuse, în termen
de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării, urmând ca aceasta să propună
conducătorului unităţii aprobarea sau, după caz, respingerea cererii.
(2) In cazul în care, în urma
analizării cererii şi a documentelor justificative, se constată îndeplinirea
condiţiilor legale, structura de resurse umane prezintă conducătorului unităţii
dispoziţia privind acordarea despăgubirii însoţită de documentele
justificative, vizată pentru control financiar preventiv propriu de organul de
specialitate propriu şi avizată pentru legalitate de structura juridică a
unităţii. După aprobare, documentele se transmit structurii financiar-contabile
în vederea achitării drepturilor cuvenite.
(3) In cazul în care în urma
analizării cererii şi a documentelor justificative se constată că nu sunt
îndeplinite condiţiile legale, structura de resurse umane propune conducerii unităţii, prin raport motivat,
respingerea cererii şi restituirea acesteia împreună cu toate documentele
justificative, prezentând solicitantului, în scris,
motivele care au stat la baza deciziei.
CAPITOLUL III
Asigurarea despăgubirilor pentru prejudiciile aduse bunurilor poliţistului
Art. 10. - (1) Starea iniţială a bunurilor, cu excepţia
locuinţelor de serviciu, se stabileşte ca valoare de piaţă, în baza unui dosar de evaluare întocmit de un evaluator autorizat.
(2) Cheltuielile privind
stabilirea valorii de piaţă a bunurilor cad în sarcina poliţistului.
(3) Dosarul de evaluare se
înregistrează şi se păstrează la secretariatul unităţii unde este încadrat
poliţistul.
Art. 11. - (1) Pentru a beneficia de despăgubirile
acordate în temeiul art. 4 alin. (4) din hotărâre, poliţistul se adresează
conducerii unităţii în care este încadrat printr-o cerere scrisă, la care
anexează:
a) documentele de constatare a evenimentului care a
condus la producerea riscului;
b) documentele de evaluare a prejudiciului;
c) declaraţie din care să reiasă faptul că prejudiciul
a fost cauzat de terţe persoane. Dacă acestea sunt cunoscute, sunt precizate
datele de identificare;
d) declaraţia pe propria răspundere din care să reiasă
faptul că prejudiciul nu a fost acoperit parţial sau în totalitate ca urmare a
existenţei unei asigurări în sistemul privat.
(2) La lucrările comisiei participă un reprezentant al
Corpului Naţional al Poliţiştilor sau un reprezentant desemnat de organizaţia
sindicală din care face parte poliţistul, cu statut de observator.
Art. 12. - Constatarea evenimentului care a condus la
producerea riscului prevăzut la art. 3 lit. f) din hotărâre se face de unitatea
de poliţie în a cărei rază este situat bunul imobil sau, în cazul vehiculelor,
de unitatea de poliţie în a cărei zonă de competenţă s-a produs evenimentul.
Art. 13. - (1) In cazul construcţiilor cu destinaţia de
locuit şi a anexelor acestora, evaluarea prejudiciului se face de către un
evaluator autorizat. Dispoziţiile art. 10 alin. (2) se aplică în mod
corespunzător.
(2) Pentru vehiculele aflate în
proprietatea sau folosinţa poliţistului, despăgubirea pentru aducerea în starea
iniţială a acestora se acordă pe baza devizului de reparaţie emis de o unitate
specializată.
(3) In cazul în care din devizul estimativ emis de
unitatea specializată se constată că valoarea necesară aducerii bunului în
starea iniţială este mai mare decât valoarea bunului stabilită potrivit art. 10
alin. (1), despăgubirea nu poate depăşi această din urmă valoare.
Art. 14. - (1) La nivelul fiecărui ordonator de credite
se numeşte o comisie a cărei activitate constă în a stabili, ori de câte ori
este nevoie, dacă poliţistul îndeplineşte sau nu condiţiile pentru a fi
despăgubit pentru prejudiciile cauzate bunului/bunurilor.
(2) Comisia este alcătuită din:
a) preşedinte - şeful nemijlocit al poliţistului
prejudiciat;
b) 3 membri titulari şi 3 supleanţi: câte un poliţist
din cadrul structurilor financiare, juridice şi logistice. Pentru situaţiile în
care în unitate nu există decât un post la compartimentul juridic, supleantul
acestuia este desemnat din cadrul structurii de resurse umane, urmărindu-se ca
acesta să aibă studii superioare juridice;
c) secretar - din cadrul structurii de resurse umane.
(3) Rezultatul activităţii
comisiei se materializează într-un proces-verbal, de concluziile căruia depinde
acordarea sau nu a despăgubirilor.
(4) La finalul
procesului-verbal, preşedintele comisiei, pe baza propunerilor formulate de
membrii comisiei şi consemnate în cuprinsul acestuia, decide acordarea sau,
după caz, neacordarea despăgubirilor.
(5) Decizia preşedintelui comisiei este înaintată
structurii de resurse umane care emite, după caz, actul administrativ necesar
acordării despăgubirii sau decizia motivată de respingere a cererii.
(6) In cazul în care, în urma
analizării cererii şi a documentelor justificative s-a stabilit acordarea
despăgubirilor, structura de resurse umane prezintă conducătorului unităţii
dispoziţia privind acordarea despăgubirii solicitate, însoţită de documentele justificative,
vizată pentru control financiar preventiv propriu de organul de specialitate
propriu şi avizată pentru legalitate de structura juridică a unităţii. După
aprobare, documentele se
transmit structurii financiar-contabile în vederea achitării drepturilor
cuvenite.
(7) In cazul în care în urma analizării cererii şi a
documentelor justificative s-a stabilit neacordarea despăgubirilor, structura
de resurse umane propune conducerii unităţii, prin raport motivat, respingerea
cererii şi restituirea acesteia, împreună cu toate documentele justificative,
solicitantului, prezentând acestuia în scris motivele care au stat la baza
deciziei.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 15. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Cristian Făinişi,
secretar de stat