ORDIN Nr. 24
din 22 decembrie 2008
pentru punerea in aplicare a
Normelor privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii
actelor de terorism prin intermediul pietei asigurarilor
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 12 din 7 ianuarie 2009
In temeiul prevederilor art. 4
alin. (26) şi (27) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi
supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor din data de 16 decembrie 2008, prin care s-au adoptat Normele
privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de
terorism prin intermediul pieţei asigurărilor,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se pun în aplicare
Normele privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor
de terorism prin intermediul pieţei asigurărilor, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Normele privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării
actelor de terorism prin intermediul pieţei asigurărilor, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.128/2005, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.165 din
22 decembrie 2005. Art. 3. - Direcţiile de specialitate din cadrul Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor asigură ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu
ANEXA
NORME
privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi
a finanţării actelor de terorism prin intermediul pieţei asigurărilor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme
reglementează prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor
de terorism, prin intermediul pieţei asigurărilor.
Art. 2. - Sub incidenţa prezentelor norme intră
asigurătorii, reasiguratorii, brokerii de asigurare şi/sau de reasigurare
persoane juridice române, precum şi sucursalele din România ale asigurătorilor,
reasiguratorilor şi intermediarilor în asigurări şi/sau reasigurări cu sediul
în Spaţiul Economic European, denumiţi în continuare entităţi.
Art. 3. - (1) In înţelesul prezentelor norme, termenii,
expresiile şi abrevierile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) spălarea banilor- noţiune definită conform art. 2 lit. a) din Legea nr. 656/2002
pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor şi pentru instituirea unor
măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, cu modificările
şi completările ulterioare;
b) finanţarea actelor de
terorism - infracţiunea prevăzută la art. 36 din
Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului;
c) tranzacţie suspectă - operaţiunea care aparent nu are un scop economic sau legal ori
care, prin natura ei şi/sau caracterul neobişnuit în raport cu activităţile
clientului uneia dintre entităţile prevăzute la art. 2, trezeşte suspiciunea de
spălare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism;
d) transferuri externe în
şi din conturi - transferurile transfrontaliere,
astfel cum sunt acestea definite potrivit reglementărilor naţionale în materie,
precum şi operaţiunile de plăţi şi încasări efectuate între rezidenţi şi
nerezidenţi pe teritoriul României;
e) client -
asiguratul/potenţialul asigurat/contractantul, persoana fizică ori juridică sau
beneficiarul contractului de asigurare/reasigurare;
f) CSA - Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor;
g) Oficiu - Oficiul
Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor;
h) persoane expuse politic - persoanele fizice care exercită sau au exercitat funcţii publice
importante, membrii direcţi ai familiilor acestora, precum şi persoanele
cunoscute public ca asociaţi apropiaţi ai persoanelor fizice care exercită
funcţii publice importante. Definiţia se completează cu prevederile art. I pct. 3 art. 21 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 53/2008 privind modificarea şi completarea Legii
nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi
pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor
de terorism;
i) beneficiar real -
orice persoană fizică ce deţine sau controlează în cele din urmă clientul
şi/sau persoana fizică în numele ori în interesul căruia/căreia se realizează,
direct sau indirect, o tranzacţie ori o operaţiune. Definiţia se completează cu prevederile art. I pct. 3 art. 22 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2008;
j) relaţie de afaceri - relaţia profesională sau comercială legată de activităţile
profesionale ale entităţilor şi despre care, la momentul iniţierii, se
consideră a fi de o anumită durată.
(2) Termenii şi expresiile de mai sus se completează cu
prevederile din legislaţia specifică activităţii de prevenire şi combatere a
spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism.
Art. 4. - (1) CSA supraveghează şi controlează
entităţile prevăzute la art. 2 pentru a se asigura că acestea aplică şi
respectă prevederile legale în vigoare referitoare la identificarea,
verificarea şi înregistrarea clienţilor şi tranzacţiilor, la raportarea
tranzacţiilor suspecte şi a tranzacţiilor cu numerar, precum şi la elaborarea
şi implementarea unor proceduri pentru respectarea tuturor acestor cerinţe şi
instruirea personalului în acest sens.
(2) CSA este în drept să verifice procedurile şi/sau
normele interne privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a
finanţării actelor de terorism emise de entităţi.
(3) CSA este în drept să solicite modificarea
procedurilor şi/sau normelor interne emise de entităţi, atunci când constată că
acestea nu reflectă măsurile prudenţiale prevăzute în prezentele norme.
(4) CSA este în drept să monitorizeze operaţiunile cu
instrumente financiare efectuate de entităţi, în scopul de a identifica
tranzacţiile suspecte.
(5) CSA va informa de îndată Oficiul atunci când din
datele obţinute rezultă suspiciuni de spălare a banilor, de finanţare a actelor
de terorism sau de încălcări ale dispoziţiilor Legii nr. 656/2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
(6) In procesul de supraveghere şi control, CSA poate
solicita entităţilor orice informaţii sau documente relevante.
CAPITOLUL II
Obligaţiile entităţilor
Art. 5. - (1) Entităţile au obligaţia să elaboreze şi
să aplice politici, proceduri şi mecanisme adecvate în materie de cunoaştere a
clientului, de raportare, de păstrare a evidenţelor, de control intern,
evaluare şi gestionare a riscurilor, pentru a preveni şi împiedica implicarea
lor în operaţiuni suspecte de spălare de bani şi finanţare a actelor de
terorism, asigurând instruirea corespunzătoare a personalului propriu şi a
celui cu mandat.
(2) Mecanismele şi măsurile de implementare trebuie să
permită identificarea, pe baza unor indicatori de risc, a categoriilor de
clienţi, produse şi servicii, a operaţiunilor şi tranzacţiilor ce prezintă un
grad de risc potenţial mai ridicat.
(3) Entităţile au obligaţia de a stabili proceduri
proprii de analiză pe bază de risc, în urma cărora să clasifice clienţii în cel
puţin 3 clase de risc.
(4) Pentru clienţii actuali, această clasificare
trebuie făcută în termen de 18 luni de la data intrării în vigoare a
prezentelor norme.
(5) Entităţile trebuie să aplice procedura standard
de cunoaştere a clientului tuturor clienţilor noi.
(6) Determinarea profilului de
risc al clientului, a produselor şi serviciilor oferite, precum şi a
operaţiunilor şi tranzacţiilor se face atât prin analiza datelor obţinute în
procesul de identificare, cât şi prin monitorizarea continuă a relaţiei de
afaceri cu acesta.
(7) Entităţile trebuie să emită o procedură scrisă de
acceptare a clienţilor.
(8) Entităţile trebuie să determine, să verifice şi
să înregistreze identitatea clienţilor şi a beneficiarilor reali, înainte de a
iniţia orice relaţie de afaceri sau de a efectua tranzacţii în numele clientului/beneficiarului
real.
(9) Politicile şi procedurile interne trebuie să fie
aplicate atât la sediile secundare ale entităţilor, inclusiv cele localizate în
Spaţiul Economic European sau în state terţe, cât şi la sediile principale şi
secundare ale agenţilor de asigurare persoane juridice.
(10) Procedurile interne vor fi remise către CSA pe
suport electronic, CD, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentelor norme, şi, ulterior, în termen de 10 zile de la data modificării
acestora.
Art. 6. - (1) Entităţile au obligaţia să desemneze una
sau mai multe persoane din cadrul personalului propriu, care să aibă
responsabilităţi în aplicarea şi respectarea prevederilor legale în vigoare
privind combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism.
(2) Persoanele desemnate după data intrării în vigoare
a prezentelor norme trebuie să urmeze o pregătire specializată în domeniul
prevenirii şi combaterii spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism.
(3) Persoanele menţionate la alin. (1) trebuie să aibă
acces direct şi permanent la conducerea operativă a entităţii în cauză şi la
toate evidenţele, întocmite în conformitate cu prevederile prezentelor norme şi
ale legislaţiei specifice.
(4) Numele, funcţia şi
responsabilităţile stabilite pentru persoanele menţionate la alin. (1) trebuie
să fie comunicate Oficiului şi CSA în termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentelor norme.
(5) Entităţile au obligaţia de a notifica Oficiul şi
CSA cu privire la schimbarea sau înlocuirea persoanelor menţionate la alin.
(1), în termen de 10 zile de la data respectivei modificări.
(6) Persoanele desemnate conform alin. (1) răspund
pentru îndeplinirea sarcinilor stabilite în aplicarea prezentelor norme şi a
legislaţiei aferente prevenirii şi combaterii spălării banilor şi a finanţării
actelor de terorism.
Art. 7. - (1) Entităţile trebuie să asigure instruirea
personalului propriu şi a celui cu mandat cu privire la prevenirea şi
combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism.
(2) Programele de instruire trebuie să asigure faptul
că persoanele:
a) sunt la curent cu legile, regulamentele, normele
şi procedurile privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism;
b) au competenţa necesară pentru a analiza adecvat
tranzacţiile în scopul identificării activităţilor de spălare a banilor şi de
finanţare a actelor de terorism;
c) cunosc în întregime cerinţele de raportare.
(3) Entităţile vor comunica tuturor persoanelor
menţionate la alin. (1) procedura privind prevenirea şi combaterea spălării
banilor şi a finanţării actelor de terorism.
Art. 8. - Entităţile trebuie să instituie proceduri de
verificare, în vederea asigurării unor standarde ridicate pentru tot personalul
propriu şi, atunci când este cazul, pentru persoanele fizice şi/sau juridice
mandatate să acţioneze în numele lor.
CAPITOLUL III
Măsuri-standard de cunoaştere a clientului
Art. 9. - (1) In desfăşurarea activităţii lor,
entităţile sunt obligate să adopte măsuri adecvate de prevenire a spălării
banilor şi a finanţării actelor de terorism şi, în acest scop, pe bază de risc,
să aplice măsuri-standard, simplificate sau suplimentare de cunoaştere a
clientului, care să permită identificarea, dacă este cazul, a beneficiarului real.
(2) In momentul în care apar suspiciuni asupra
clientului în cursul relaţiei de afaceri, entitatea are obligaţia de a-l
încadra într-o altă clasă de risc.
(3) Entităţile trebuie să se asigure că toate
măsurile-standard de identificare a clientului sunt aplicate atât la sediile
secundare, inclusiv cele localizate în Spaţiul Economic European sau în state
terţe, cât şi la sediile principale şi secundare ale agenţilor de asigurare
persoane juridice.
Art. 10. - (1) Entităţile sunt
obligate să aplice toate măsurile-standard de cunoaştere a clientului, în
următoarele situaţii:
a) la stabilirea unei relaţii de afaceri;
b) atunci când se efectuează tranzacţii ocazionale în
valoare de cel puţin 15.000 euro ori echivalent, indiferent dacă tranzacţia se
realizează printr-o singură operaţiune sau prin mai multe operaţiuni,
suspectate de a avea o legătură între ele;
c) când există suspiciuni că operaţiunea în cauză are
drept scop spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, indiferent de
valoarea operaţiunii ori de incidenţa prevederilor derogatorii de la obligaţia
de a aplica măsurile-standard de cunoaştere a clientului;
d) dacă există îndoieli privind veridicitatea sau
adecvarea informaţiilor de identificare deja deţinute despre client; în cazul
în care există suspiciuni că un client nu acţionează în nume propriu sau există
certitudine că acţionează în numele altei persoane, entităţile trebuie să
aplice măsurile-standard de cunoaştere a clientului, pentru a obţine informaţii
cu privire la adevărata identitate a persoanei în interesul ori în numele
căreia acţionează clientul.
(2) Entităţile au obligaţia de a revizui informaţiile
referitoare la identitatea clientului, în momentul în care apar suspiciuni
asupra acestuia, în cursul relaţiei de afaceri.
Art. 11. - (1) Pentru a împiedica folosirea lor în
acţiuni de spălare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism, entităţile
au obligaţia de a adopta măsurile care se impun în cazul operaţiunilor care
favorizează anonimatul sau care permit interacţiunea cu clientul în absenţa
acestuia.
(2) Entităţile sunt obligate să stabilească mecanisme
şi să aplice măsuri de monitorizare continuă a relaţiei de afaceri, care să
includă: analizarea tranzacţiilor încheiate pe tot parcursul relaţiei, pentru a
avea siguranţa că acestea corespund informaţiilor deţinute despre client şi
activităţii şi profilului său de risc, analizarea sursei fondurilor acestuia,
dacă este cazul, şi actualizarea permanentă a documentelor, datelor şi
informaţiilor deţinute.
(3) In cazul în care sunt în incapacitate de a realiza
identificarea clientului conform prevederilor prezentelor norme, entităţile
sunt obligate să nu iniţieze operaţiuni, să nu realizeze tranzacţii ori să
interzică orice operaţiune cu acesta sau, după caz, să înceteze relaţia de afaceri
şi să raporteze acest lucru Oficiului şi CSA.
(4) O entitate poate refuza derularea de operaţiuni în
cazul în care are suspiciuni că un client poate fi implicat în operaţiuni de
spălare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism.
Art. 12. - (1) Datele privind identitatea clientului se
verifică şi se actualizează sau se completează, după caz, dacă este necesar,
pentru orice tranzacţie care implică o sumă reprezentând echivalentul în lei a
minimum 15.000 euro, indiferent dacă tranzacţia este efectuată printr-o singură
operaţiune sau prin mai multe operaţiuni, legate între ele.
(2) In conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) şi
ale art. 9 alin. (3) din Legea nr. 656/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, de îndată ce există o informaţie că printr-o operaţiune se
urmăreşte spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, se va proceda la
identificarea şi raportarea clienţilor, chiar dacă valoarea operaţiunii este
mai mică decât 15.000 euro.
(3) Entităţile vor verifica dacă atât persoanele care
încheie poliţe de asigurare, cât şi beneficiarii acestor poliţe figurează pe
lista persoanelor suspecte, prevăzută prin Hotărârea Guvernului nr. 784/2004
pentru aprobarea Listei persoanelor fizice şi persoanelor juridice suspecte de
săvârşirea sau de finanţarea actelor de terorism şi prin Hotărârea Guvernului
nr. 1.272/2005 pentru aprobarea listei persoanelor fizice şi juridice suspecte
de săvârşirea sau finanţarea actelor de terorism.
Art. 13. - (1) Entităţilor nu
li se impune să identifice clientul în cazul poliţelor de asigurare generală,
dacă prima de asigurare este mai mică decât sau egală cu echivalentul în lei al
sumei de 2.500 euro.
(2) Entităţilor nu li se impune să identifice clientul
în cazul poliţelor de asigurare de viaţă, dacă prima de asigurare sau ratele de
plată anuale sunt mai mici decât sau egale cu echivalentul în lei al sumei de
1.000 euro ori prima unică de asigurare plătită este mai mică decât sau egală
cu echivalentul în lei al sumei de 2.500 euro.
(3) Dacă ratele de primă periodice sau sumele de plată
anuale sunt ori urmează să fie majorate în aşa fel încât să depăşească limita
sumei de 1.000 euro, respectiv de 2.500 euro, în echivalent lei, se va cere
identificarea clienţilor, aplicându-se măsurile-standard de cunoaştere.
(4) In cazul activităţilor de asigurări de viaţă,
verificarea identităţii beneficiarului unei poliţe de asigurare de viaţă se va
face ori de câte ori acesta este schimbat pe durata de derulare a contractului
de asigurare.
(5) Cerinţele de identificare a clientului nu se
impun, dacă s-a stabilit că plata se va face prin debitarea unui cont deschis
în numele clientului la o instituţie de credit sau financiară din România,
dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un stat terţ, care are în
vigoare cerinţe de identificare a clienţilor similare cu cele din legislaţia
română.
Art. 14. - (1) Entităţile trebuie să preia în
evidenţele lor, de la fiecare client persoană fizică, următoarele informaţii,
furnizate sub semnătură:
a) numele şi prenumele complet al clientului şi orice
alte nume folosite (de exemplu, pseudonim);
b) locul şi data naşterii;
c) codul numeric personal sau echivalentul acestuia
pentru persoanele străine;
d) numărul şi seria documentului de identitate;
e) data eliberării documentului de identitate şi
entitatea care l-a emis;
f) domiciliul stabil/reşedinţa (adresa completă -
stradă, număr, bloc, scară, etaj, apartament, oraş, judeţ/sector, codul poştal,
ţara);
g) cetăţenia, naţionalitatea şi ţara de origine;
h) calitatea de rezident/nerezident;
i) telefon/fax;
j) scopul şi natura operaţiunilor derulate cu
entitatea;
k) denumirea şi locul desfăşurării
activităţii/ocupaţia;
l) funcţia publică deţinută,
dacă este cazul;
m) numele beneficiarului real, dacă este cazul.
(2) Entitatea va păstra o
copie a documentului de identitate al clientului. Clientul trebuie să prezinte
documente de identitate cu fotografie, emise de organele abilitate, în
condiţiile legii.
(3) Entitatea are obligaţia de a verifica informaţiile
primite de la client, pe baza documentelor primare obţinute de la acesta.
Art. 15. - (1) Entităţile trebuie să preia în
evidenţele lor următoarele informaţii legate de clientul persoană juridică sau
entitate fără personalitate juridică, după caz:
a) denumirea comercială completă/denumirea din
Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor;
b) forma şi structura juridică;
c) numărul, seria şi data certificatului de
înregistrare/documentului de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului sau la autorităţi similare ori echivalente;
d) capitalul social subscris şi vărsat;
e) codul unic de înregistrare (CUI) sau echivalentul
acestuia pentru persoanele străine;
f) instituţia de credit şi codul IBAN;
g) lista persoanelor cu drept de semnătură în cont, a
administratorilor, a persoanelor cu funcţii de conducere sau cu mandat de
reprezentare a clientului şi specimenele de semnătură ale acestora;
h) adresa completă a sediului social/sediului central
sau, după caz, a sucursalei;
i) structura acţionariatului/asociaţilor;
j) telefon, fax şi, după caz, e-mail, adresă pagină de
internet;
k) scopul şi natura operaţiunilor derulate cu
entitatea;
l) numele/denumirea beneficiarului real.
(2) Clientul, persoană juridică sau entitate fără
personalitate juridică, trebuie să prezinte următoarele documente, iar
entitatea va reţine, după caz, copii certificate ale acestora:
a) actul constitutiv/contractul de societate şi
statutul;
b) împuternicirea pentru persoana care reprezintă
clientul, dacă aceasta nu este reprezentantul legal;
c) certificat constatator
eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (pentru societăţile
comerciale) sau autorităţi similare din statul de origine şi documente
echivalente pentru celelalte tipuri de persoane juridice sau entităţi fără
personalitate juridică, care să ateste informaţiile ce ţin de identificarea
clientului;
d) o declaraţie semnată de către reprezentanţii legali
cu privire la activitatea desfăşurată de client şi la funcţionarea legală a
acestuia.
(3) Entităţile au obligaţia de a lua măsuri pentru
identificarea persoanelor fizice care intenţionează să acţioneze în numele
clientului, persoană juridică sau entitate fără personalitate juridică,
potrivit politicilor şi procedurilor referitoare la identificarea persoanelor
fizice, şi vor analiza documentele în baza cărora persoanele sunt mandatate să
acţioneze în numele persoanei juridice sau entităţii fără personalitate
juridică.
(4) Documentele prezentate de clientul persoană
juridică sau entitate fără personalitate juridică trebuie să includă şi
traducerea legalizată în limba română, în cazul în care documentele originale
sunt întocmite în altă limbă.
Art. 16. - (1) Entităţile pot utiliza, în scopul
aplicării măsurilor standard de cunoaştere a clientului, informaţiile
referitoare la acesta obţinute de la o terţă parte.
(2) In cazul în care intermediază contactul cu
clientul, terţa parte trebuie să transmită entităţii care aplică
măsurile-standard de cunoaştere a clientului toate informaţiile care ar fi fost
obţinute în cadrul procedurilor directe de identificare, astfel încât să fie
respectate cerinţele prevăzute în aceste norme.
(3) Copii ale documentelor pe baza cărora s-au
realizat determinarea şi verificarea identităţii clientului şi, după caz, a
beneficiarului real vor fi transmise de terţa parte imediat, la cererea
persoanei căreia i-a fost recomandat clientul.
(4) Responsabilitatea ultimă pentru îndeplinirea
tuturor măsurilor-standard de cunoaştere a clientului aparţine persoanelor care
utilizează informaţiile obţinute de la terţa parte.
CAPITOLUL IV
Măsuri simplificate sau suplimentare de cunoaştere a clientului
Art. 17. - Entităţile pot aplica măsurile simplificate
de cunoaştere a clientului în situaţiile menţionate la art. 12 din Legea nr.
656/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în alte cazuri şi condiţii, care prezintă risc scăzut în
privinţa spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism, prevăzute de
lege sau de reglementările emise în aplicarea legii.
Art. 18. - (1) Entităţile trebuie să aplice, pe lângă
măsurile-standard de cunoaştere a clientului, pe bază de risc, măsuri
suplimentare de cunoaştere a clientului în toate situaţiile care, prin natura
lor, pot prezenta un risc sporit de spălare a banilor sau de finanţare a
actelor de terorism.
(2) Entităţile trebuie să
aplice măsuri suplimentare de cunoaştere a clientului, luând drept indicii de
anomalie pentru activitatea de asigurare unul sau mai multe dintre următoarele
cazuri, fără a se limita la acestea:
a) cumpărarea de poliţe de asigurare de viaţă care
necesită plata unor prime mari şi care par a fi contradictorii cu profilul
economic al clientului sau cu capacitatea sa de a obţine venituri;
b) plata frecventă a unor prime în numerar ori în
valută pentru sume mari care par a fi contradictorii cu capacităţile financiare
ale clientului sau cu activitatea sa;
c) plăţi frecvente de prime în numerar efectuate prin
sume fracţionate, care prin cumul ar depăşi valorile minime prevăzute la art.
12 alin. (1);
d) numirea unor beneficiari pentru poliţele de asigurare
de viaţă, astfel încât sumele prevăzute a fi plătite fiecăruia dintre ei şi
stabilite în baza contractului de asigurare, ca fracţiuni din suma totală, să
depăşească prin cumul valorile minime prevăzute la art. 12 alin. (1), în cazul
în care relaţia dintre asigurat şi beneficiar nu justifică acest lucru;
e) semnarea unor poliţe de asigurare cu plata primelor
folosind cecuri emise de terţe părţi, în special, unde nu există vreo legătură
aparentă între terţi şi client;
f) semnarea de către acelaşi contractant a unor poliţe
de asigurare de viaţă de acelaşi tip, care au beneficiari diferiţi;
g) schimbarea beneficiarului poliţei de asigurare în
favoarea unor terţe părţi care nu aparţin familiei asiguratului sau care nu au
nicio legătură cu acesta, într-o manieră justificată;
h) clientul refuză ori este reţinut în furnizarea de
informaţii necesare pentru încheierea contractului de asigurare sau dă
informaţii nereale;
i) clientul persoană juridică prezintă declaraţii
financiare care nu sunt întocmite de către un contabil;
j) clientul prezintă documente de proprietate a bunului
ce urmează a fi asigurat, care nu sunt conforme cu realitatea sau care prezintă
urme de fals;
k) clientul refuză să îi permită reprezentantului
entităţii să se convingă de existenţa bunului care face
obiectul contractului de asigurare;
l) clientul evită contactele
directe cu angajaţii sau colaboratorii entităţii, prin emiterea frecventă de
mandate ori împuterniciri, într-o manieră nejustificată;
m) clientul evită în mod repetat contactele directe cu
entitatea, comunicările având loc prin fax sau prin alte mijloace;
n) deschiderea de către client a unui număr mare de
conturi la mai multe sucursale ale unei/unor instituţii de credit şi efectuarea
de transferuri repetate ale unor sume semnificative de bani, cu care urmează a
fi achitate primele de asigurare;
o) achitarea primelor de asigurare folosind conturile
unei societăţi comerciale, care indică o activitate redusă şi care nu ar
justifica încheierea unor contracte de asigurare pentru sume semnificative;
p) solicitarea ca prima operaţiune să se realizeze prin
intermediul unui cont deschis în numele clientului la o instituţie de credit
care nu este supusă unor cerinţe echivalente privind prevenirea şi combaterea
spălării banilor şi a finanţării terorismului.
CAPITOLUL V
Persoanele expuse politic
Art. 19. -In cazul tranzacţiilor ocazionale sau al
relaţiilor de afaceri cu persoanele expuse politic, entităţile trebuie să
dispună de reguli şi proceduri, pe bază de risc, ce permit identificarea
clienţilor/beneficiarilor reali încadraţi în această categorie.
Art. 20. - (1) Inaintea stabilirii unei relaţii de
afaceri cu un client din această categorie, trebuie să se solicite şi să se
obţină aprobarea în scris a conducerii entităţii. In cazul în care un client a
fost acceptat iar, ulterior, a fost identificat ca făcând parte din această
categorie de clienţi, este, de asemenea, obligatorie aprobarea scrisă a
conducerii entităţii pentru continuarea relaţiilor de afaceri cu clientul
respectiv.
(2) Entităţile trebuie să
adopte proceduri şi măsuri corespunzătoare pentru a stabili sursa veniturilor,
precum şi a fondurilor implicate în relaţia de afaceri sau tranzacţia
ocazională.
(3) Entităţile trebuie să monitorizeze şi să
supravegheze în permanenţă modul de derulare a relaţiei de afaceri cu
persoanele din această categorie.
Art. 21. - Entităţile trebuie să aplice măsuri
suplimentare de cunoaştere a clientului şi în alte cazuri decât cele prevăzute
la art. 18, care, prin natura lor, prezintă un risc sporit de spălare a banilor
sau de finanţare a actelor de terorism.
CAPITOLUL VI
Clienţii cu risc ridicat
Art. 22. - (1) Entităţile au obligaţia să monitorizeze
toate operaţiunile efectuate de clienţii lor, acordând prioritate categoriei de
clienţi cu risc ridicat.
(2) In momentul în care se decide cu privire la
clienţii incluşi în categoria clienţilor cu risc ridicat, trebuie avute în
vedere următoarele informaţii:
a) tipul de client - persoană fizică/juridică sau
entitate fără personalitate juridică;
b) ţara de origine;
c) funcţia publică sau funcţia importantă deţinută;
d) tipul de activitate desfăşurată de către client;
e) sursa fondurilor clientului;
f) alţi indicatori de risc.
Art. 23. - (1) Entităţile trebuie să acorde o atenţie
sporită relaţiilor de afaceri şi tranzacţiilor cu persoane din jurisdicţii care
nu beneficiază de sisteme adecvate de prevenire şi combatere a spălării banilor
şi a finanţării actelor de terorism.
(2) Entităţile vor acorda o atenţie deosebită tuturor
tranzacţiilor complexe, neobişnuit de mari sau care nu se circumscriu
tipologiei obişnuite, inclusiv operaţiunilor care nu par să aibă un sens
economic, comercial ori legal.
(3) Circumstanţele şi scopul unor asemenea tranzacţii
trebuie să fie examinate cât mai curând posibil de către entitate, inclusiv pe
baza unor documente suplimentare, solicitate clientului pentru justificarea
tranzacţiei.
(4) Constatările verificărilor efectuate conform
prevederilor alin. (3) trebuie să fie consemnate în scris şi vor fi disponibile
pentru verificări efectuate ulterior sau pentru autorităţile competente şi
auditori, pentru o perioadă de cel puţin 5 ani.
CAPITOLUL VII
Păstrarea înregistrărilor şi obligaţii de raportare
Art. 24. - (1) Entităţile au obligaţia să păstreze
toate informaţiile privind măsurile de identificare a clientului, pentru o
perioadă de cel puţin 5 ani, începând cu data încetării relaţiei cu clientul.
(2) Entităţile au obligaţia să păstreze evidenţele
secundare sau operative şi înregistrările tuturor operaţiunilor financiare
efectuate de client, pentru o perioadă de 5 ani ori chiar mai mult, la
solicitarea Oficiului sau a altor autorităţi, de la efectuarea fiecărei
operaţiuni, într-o formă corespunzătoare, indiferent dacă contractul de asigurare
a încetat prin ajungere la termen sau prin producerea evenimentului asigurat
ori a fost denunţat, reziliat sau anulat. Respectivele evidenţe trebuie să fie
suficiente pentru a permite o reconstituire a tranzacţiei individuale, inclusiv
suma şi tipul valutei, pentru a furniza probe în justiţie, dacă este necesar.
(3) Entităţile sunt obligate să aibă proceduri interne
şi să dispună de sisteme care să le permită transmiterea promptă, la
solicitarea Oficiului, respectiv la solicitarea CSA şi/sau a organelor de
urmărire penală, a informaţiilor privind identitatea şi natura relaţiei pentru
clienţii specificaţi în solicitare, cu care sunt în relaţii de afaceri sau cu
care au avut o relaţie de afaceri în ultimii 5 ani.
Art. 25. - (1) Entităţile trebuie să instituie
proceduri prin care să identifice tranzacţiile sau tipurile de tranzacţii
suspecte efectuate în numele clienţilor lor.
(2) In cazul în care sunt suspiciuni că o operaţiune
care urmează a fi efectuată are ca scop spălarea banilor sau finanţarea actelor
de terorism, entitatea va transmite în cel mult 24 de ore către Oficiu şi CSA
un raport de tranzacţii suspecte.
(3) Administratorii/membrii consiliului de
supraveghere, directorii/membrii directoratului, reprezentanţii şi personalul
entităţii au obligaţia de a nu transmite, în afara condiţiilor prevăzute de
lege, informaţiile deţinute în legătură cu spălarea banilor şi finanţarea
actelor de terorism şi de a nu avertiza clienţii implicaţi sau terţe persoane
despre faptul că o raportare privind o tranzacţie suspectă ori informaţii
aferente acesteia au fost/vor fi înaintate către Oficiu şi CSA.
Art. 26. - (1) Entităţile trebuie să raporteze în cel
mult 10 zile lucrătoare către Oficiu şi CSA operaţiunile cu sume în numerar, în
lei sau în valută, a căror limită minimă o reprezintă echivalentul în lei a
15.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se realizează prin una sau mai multe
operaţiuni ce par a avea o legătură între ele.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi transferurilor
externe.
Art. 27. - Contractele de confidenţialitate, legislaţia
sau prevederile privind secretul profesional nu pot fi invocate pentru a
restricţiona capacitatea entităţilor de a raporta tranzacţiile suspecte.
Art. 28. - Entităţile menţionate la art. 2 sunt
obligate să utilizeze numai formularele de raportare elaborate de Oficiu.
CAPITOLUL VIII
Sancţiuni şi alte prevederi
Art. 29. - Entităţile sunt obligate să îşi revizuiască
procedurile şi/sau normele interne emise privind prevenirea şi combaterea
spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism ori de câte ori intervine
o modificare a legislaţiei specifice, precum şi în funcţie de identificarea
unor noi riscuri.
Art. 30. - Incălcarea prevederilor prezentelor norme
constituie contravenţie şi se sancţionează în conformitate cu prevederile art.
39 din Legea nr. 32/2000 privind societăţile de asigurare şi supravegherea
asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 31. - Prezentele norme se completează de drept cu
celelalte prevederi ale legislaţiei privind prevenirea şi combaterea spălării
banilor şi a finanţării actelor de terorism.