ORDIN Nr. 2229
din 22 iulie 2008
pentru aprobarea schemei de
ajutor de stat „Ajutor pentru investitii realizate de intreprinderile mici si
mijlocii in vederea dezvoltarii e-economiei", aferenta operatiunilor 3.3.1
„Sprijin pentru sisteme TIC integrate si alte aplicatii electronice pentru
afaceri" si 3.3.2 „Sprijin pentru dezvoltarea sistemelor de comert
electronic si a altor solutii on-line pentru afaceri", domeniul major de
interventie 3.3 „Sustinerea e-economiei", axa prioritara 3 „Tehnologia
informatiei si comunicatiilor pentru sectoarele privat si public" din
cadrul Programului operational sectorial „Cresterea competitivitatii
economice"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 565 din 28 iulie 2008
In temeiul prevederilor art. 11 alin. 4 din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul
ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă schema de
ajutor de stat „Ajutor pentru investiţii realizate de întreprinderile mici şi
mijlocii în vederea dezvoltării e-economiei", aferentă operaţiunilor 3.3.1
„Sprijin pentru sisteme TIC integrate şi alte aplicaţii electronice pentru
afaceri" şi 3.3.2 „Sprijin pentru dezvoltarea sistemelor de comerţ
electronic şi a altor soluţii on-line pentru afaceri", domeniul major de
intervenţie 3.3 „Susţinerea e-economiei", axa prioritară 3 „Tehnologia informaţiei şi
comunicaţiilor pentru sectoarele privat şi public" din cadrul Programului
operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", prevăzută în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
AJUTOR
pentru investiţii realizate de întreprinderile mici
şi mijlocii în vederea dezvoltării e-economiei
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art.1. - Prezenta procedură instituie o schemă de
ajutor de stat regional pentru realizarea de investiţii de către
întreprinderile mici şi mijlocii, denumită „Ajutor pentru investiţii realizate
de întreprinderile mici şi mijlocii, în vederea dezvoltării e-economiei",
aferentă operaţiunilor 3.3.1 „Sprijin pentru sisteme TIC integrate şi alte
aplicaţii electronice pentru afaceri" şi 3.3.2 „Sprijin pentru dezvoltarea
sistemelor de comerţ electronic şi a altor soluţii on-line pentru
afaceri", domeniul major de intervenţie 3.3 „Susţinerea e-economiei",
axa prioritară 3 „Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor pentru sectoarele
privat şi public" din cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice".
Art. 2. - In cadrul prezentei scheme se va acorda
sprijin financiar nerambursabil pentru proiecte de
investiţii realizate de către întreprinderile mici şi mijlocii, astfel:
a) sprijin financiar în valoare de până la 300.000
euro (echivalent în lei), pentru proiectele ce implementează operaţiunea 3.3.1;
b) sprijin financiar în valoare de până la 500.000 euro (echivalent în lei), pentru proiectele ce
implementează operaţiunea 3.3.2.
Art. 3. - (1) Acordarea ajutoarelor de stat pentru
investiţii în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat prevăzute
în Regulamentul CE nr. 1.628/2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul
CE în cazul ajutorului naţional regional pentru investiţii, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 302 din 1 noiembrie 2006.
(2) Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de
notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile
Regulamentului CE nr. 1.628/2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul
CE în cazul ajutorului naţional regional pentru investiţii, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 302 din 1
noiembrie 2006.
(3) Prezenta schemă se aplică pe întreg teritoriul României,
în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
CAPITOLUL II
Scopul şi obiectivele schemei
Art. 4. - (1) Intr-o economie modernă, tehnologia
informaţiei şi comunicaţiilor (TIC) are un puternic impact asupra competitivităţii întreprinderilor.
Cercetările efectuate demonstrează că o adoptare eficientă a TIC contribuie la
aproximativ jumătate din creşterea productivităţii întreprinderilor din Uniunea
Europeană. Utilizarea TIC stimulează dezvoltarea sectorului productiv de bunuri
şi servicii prin accesarea unor noi pieţe, promovarea şi comercializarea
produselor şi serviciilor prin mijloace electronice şi scăderea costurilor (de
producţie, administrative şi
de desfacere). In acelaşi timp, noile tehnologii vor sprijini managementul
întreprinderilor în luarea deciziilor.
(2) Studiul „The 2005 e-readiness ranking",
realizat de Economist Intelligence Unit, a plasat România pe locul al 10-lea
din 14 ţări din Centrul şi Sud-Estul Europei. Cel mai slab punctaj a fost
obţinut pentru adoptarea TIC de către consumatori şi de către mediul de
afaceri. Deşi TIC este utilizată în cea mai mare parte de către întreprinderi,
de obicei aceasta se rezumă la folosirea unor aplicaţii de bază (aplicaţii
office şi de contabilitate), în timp ce internetul este utilizat în cea mai mare
măsură pentru corespondenţă şi pentru obţinerea de informaţii.
(3) Introducerea unor noi programe performante pentru
managementul afacerilor reprezintă un pas important în
dezvoltarea unei companii, necesitând resurse financiare, umane, precum şi o
strategie adecvată. Pentru îmbunătăţirea e-economiei este imperativă
sprijinirea introducerii soluţiilor moderne de tehnologia informaţiei şi
promovarea unui management eficient bazat pe cunoaştere.
Art. 5. - Scopul prezentei scheme este sprijinirea
creşterii competitivităţii economice prin îmbunătăţirea şi exploatarea pe
deplin a potenţialului TIC şi al aplicaţiilor sale.
Art. 6. - Obiectivele prezentei scheme vizează:
a) schimbarea fundamentală a activităţii economice a
firmei prin implementarea unui sistem informatic;
b) creşterea eficienţei firmelor prin reorganizarea
proceselor pe baza unui sistem informatic;
c) introducerea de sisteme TIC moderne ce încurajează inovarea şi oferă sprijin pentru deciziile
managementului;
d) dezvoltarea comerţului electronic şi încurajarea
intrării IMM-urilor pe piaţa serviciilor şi vânzărilor on-line;
e) extinderea utilizării aplicaţiilor de instruire
on-line;
f) optimizarea afacerilor companiilor utilizând
mijloace specifice TIC.
CAPITOLUL III
Baza legală
Art. 7. - Prezenta schemă este elaborată în
conformitate cu:
a) Regulamentul CE nr. 1.628/2006 privind aplicarea
art. 87 şi 88 din Tratatul CE în cazul ajutorului naţional regional pentru
investiţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 302 din 1
noiembrie 2006;
b) Programul operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei nr. 3.472 din
12 iulie 2007.
CAPITOLUL IV
Domeniul de aplicare
Art. 8. - (1) Nu sunt eligibile pentru finanţare în
cadrul prezentei scheme următoarele domenii de activitate:
a) pescuitul şi acvacultura;
b) construcţiile navale;
c) industria cărbunelui;
d) industria oţelului;
e) sectorul fibrelor sintetice;
f) activităţile legate de producţia primară a
produselor agricole menţionate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind
Comunitatea Europeană;
g) producţia şi comercializarea produselor care imită
sau înlocuiesc laptele şi produsele lactate, menţionate la art. 3 alin. (2) din
Regulamentul (CEE) nr. 1.898/1987;
h) procesarea şi comercializarea produselor agricole,
astfel cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul CE, în următoarele cazuri:
- atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză
achiziţionate de la producătorii
primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză;
- atunci când ajutorul este condiţionat de transferarea
lui parţială sau integrală către producătorii primari.
(2) In cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin
financiar pentru:
a) susţinerea financiară a activităţilor legate de
exporturi spre ţări terţe sau state membre, adică a activităţilor direct legate
de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de
distribuţie sau de alte cheltuieli curente legate de activităţile de export;
b) utilizarea preferenţială a produselor naţionale
faţă de produsele importate;
c) achiziţionarea de vehicule de transport rutier de
mărfuri, acordate întreprinderilor care efectuează transport rutier de mărfuri
în numele terţilor;
d) firmele cu activitate înregistrată conform codului
CAEN Rev.2 ca „Industria prelucrătoare"- producerea de arme şi muniţii,
tutun, băuturi alcoolice, „Activităţi bancare, financiare şi de asigurări"
şi „Activităţi de jocuri de noroc şi pariuri".
CAPITOLUL V
Definiţii
Art. 9. - In sensul prezentei scheme, următorii termeni
se definesc astfel:
a) ajutor de stat -
orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute în art. 87 (1) din Tratatul CE;
b) întreprinderi mici şi
mijlocii (IMM) (conform Legii nr. 346/2004 privind
stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu
modificările şi completările ulterioare, care transpune în legislaţia naţională
Recomandarea CE nr. 361 din 6 mai 2003, publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003) - acele întreprinderi care au mai
puţin de 250 de angajaţi şi care fie au o cifră de afaceri anuală netă care nu
depăşeşte echivalentul în lei a 50 milioane euro, fie deţin active totale care
nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro;
• In cadrul categoriei de IMM, întreprinderea
mijlocie este întreprinderea care are între 50 şi
249 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50
milioane euro, echivalent în lei, sau deţine active totale care nu depăşesc
echivalentul în lei a 43 milioane euro.
• In cadrul categoriei de IMM, întreprinderea mică este
întreprinderea care are între 10 şi 49 de salariaţi şi realizează o cifră de
afaceri anuală netă de până la 10 milioane euro, echivalent în lei, sau deţine
active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 10 milioane euro.
• In cadrul categoriei de IMM, microîntreprinderea este întreprinderea care are până la 9 salariaţi şi realizează o cifră
de afaceri anuală netă de până la 2 milioane euro, echivalent în lei, sau
deţine active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 2 milioane euro.
• Incadrarea în categoria IMM se va face în funcţie de
cele 3 tipuri de
întreprinderi: autonome, legate şi partenere, astfel cum sunt acestea definite
în Legea nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care a
preluat prevederile Recomandării CE nr. 361 din 6 mai 2003 privind definiţia
microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003.
c) intensitatea ajutorului de stat - raportul dintre valoarea brută actualizată a ajutorului şi
valoarea actualizată a costurilor eligibile. Cheltuielile eligibile sunt actualizate
la valoarea lor la data acordării ajutorului. Ajutoarele plătibile în mai multe
tranşe sunt actualizate la valoarea de la data acordării lor;
d) rată de actualizare - rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pentru România
pe baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene şi pe internet;
e) întreprinderi în dificultate - întreprinderile definite conform Liniilor directoare comunitare
privind ajutorul de stat pentru salvarea şi
restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. C 244/2004;
f) administrator al schemei de ajutor de stat - Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, prin
Organismul intermediar pentru promovarea societăţii informaţionale;
g) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de
management pentru Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice";
h) e-learning - sistem de formare virtuală ce constă într-o experienţă planificată de predare-învăţare,
organizată de o instituţie ce furnizează mediat materiale într-o ordine
secvenţială şi logică pentru a fi asimilate de cursanţi în maniera proprie,
fără a-i constrânge la coprezenţă sau sincronicitate. Sistemele informatice de
e-learning finanţate prin fondurile structurale trebuie să asigure inclusiv
medierea prin tehnologii de transmitere/accesare a conţinuturilor prin
internet;
i) CRM- Customer Relationship Management - se referă la metodele şi tehnologiile TIC folosite de către
companii pentru administrarea relaţiilor cu clienţii;
j) ERP - Enterprise Resource Planning - sistem ce integrează toate datele şi procesele unei organizaţii
într-un singur sistem unificat. Un ERP tipic foloseşte mai multe tehnologii TIC
pentru a obţine integrarea. Un element de bază îl constituie existenţa unei
baze de date unificate pentru mai multe module ale sistemului;
k) e-economie - economie
bazată pe cunoaştere, în care competiţia este creată prin intermediul TIC;
l) e-payment - orice
tranzacţie financiară digitală care presupune transferul de monedă între două
entităţi;
m) B2B - Business to Business - schimbul de servicii, informaţii şi/sau de produse de la o
companie la alta;
n) B2C - Business to Citizens - schimbul de servicii, informaţii şi/sau de produse de la o companie
către consumatori;
o) comerţ electronic - ansamblul tranzacţiilor comerciale efectuate prin mijloace
electronice, care nu necesită prezenţa simultană, în acelaşi loc, a
ofertantului şi destinatarului. Sistemele informatice de comerţ electronic
finanţate prin intermediul fondurilor structurale trebuie să poată fi accesate
şi prin intermediul internetului şi să asigure inclusiv posibilitatea de plată
electronică a bunului şi/sau a serviciului achiziţionat;
p) active corporale - în
sensul prezentei scheme, activele corporale sunt activele constând în
echipamente TIC şi alte mijloace fixe necesare funcţionării aplicaţiilor sau
sistemelor informatice;
q) active necorporale -
activele care rezultă dintr-un transfer de tehnologie sub forma unei achiziţii
de drepturi de brevet, de licenţe, de know-how sau de cunoştinţe tehnice
nebrevetate;
r) investiţie iniţială - o investiţie în active corporale şi necorporale legată de crearea
unei noi unităţi, extinderea unei unităţi existente, diversificarea producţiei
obţinute în cadrul unei unităţi existente, concretizată în realizarea de noi
produse sau într-o modificare fundamentală a procesului global de producţie în
cadrul întreprinderii existente;
s) produse care imită
sau înlocuiesc laptele şi produsele lactate -
produsele care pot fi confundate cu laptele sau produsele lactate, dar a căror
compoziţie diferă de aceste produse, în măsura în care acestea conţin grăsimi
şi/sau proteine care nu provin din lapte cu sau fără proteine care provin din
lapte, produse menţionate la art. 3 alin. (2) din Regulamentul CE nr.
1.898/1987;
t) procesarea unui produs agricol - orice operaţiune fizică efectuată asupra unui produs agricol şi
având drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu
excepţia activităţilor realizate în exploataţia agricolă, necesare pentru pregătirea unui produs animal sau
vegetal pentru prima vânzare;
u) comercializarea unui produs agricol - deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a
punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe
piaţă, cu excepţia primei vânzări de către producătorul primar către
revânzători şi procesatori şi a oricărei alte activităţi în vederea pregătirii
produsului pentru această primă vânzare; vânzarea de către un agricultor spre
consumatorii finali este considerată comercializare doar în cazul în care
aceasta are loc în spaţiile distincte rezervate acestei activităţi.
CAPITOLUL VI
Condiţii de eligibilitate pentru solicitanţi
Art. 10. - Pot beneficia de măsurile de ajutor de stat
prevăzute în prezenta schemă întreprinderile, indiferent de forma juridică de
organizare, care îndeplinesc următoarele condiţii:
a) solicitantul este microîntreprindere, întreprindere mică sau mijlocie, definită astfel de Legea nr. 346/2004,
cu modificările şi completările ulterioare;
b) sunt înregistrate la registrul comerţului, în
conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c) îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României;
d) solicitantul IMM nu se află în situaţia de
insolvenţă, lichidare sau dizolvare conform prevederilor Legii nr. 85/2006
privind procedura insolvenţei, cu modificările ulterioare, afacerea sa nu este
condusă de un administrator judiciar, nu are restricţii asupra activităţilor
sale comerciale, iar acestea nu sunt puse la dispoziţia creditorilor, sau nu se
află într-o altă situaţie similară cu cele menţionate anterior, reglementată
prin lege;
e) nu înregistrează debite publice restante, nu are
întârzieri la plata taxelor, obligaţiilor şi a altor contribuţii la bugetul de
stat, bugetele speciale şi bugetele locale prevăzute de legislaţia în vigoare;
f) nu sunt „întreprinderi în
dificultate", conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de
stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate,
publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie
2004;
g) solicitantul a desfăşurat activitate economică şi
are profit din exploatare în ultimul exerciţiu financiar încheiat;
h) demonstrează că deţin resursele financiare necesare
pentru cofinanţarea proiectului;
i) solicitantul nu a fost subiectul unui/unei ordin/decizii de recuperare a unui ajutor de stat, emis/emisă ca
urmare a unei decizii a Consiliului Concurenţei sau a Comisiei Europene ori, în
cazul în care a făcut obiectul unei asemenea proceduri, aceasta a fost deja
executată şi creanţa integral recuperată;
j) reprezentantul legal al solicitantului nu a fost
supus unei condamnări în ultimele 36 de luni de către nicio instanţă
judecătorească din motive profesionale sau de etică profesională;
k) reprezentantul legal nu a fost condamnat definitiv
pentru fraudă, corupţie, implicarea în organizaţii
criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare
ale Comunităţii Europene;
l) solicitantul este direct
responsabil de pregătirea şi implementarea proiectului şi nu acţionează ca
intermediar pentru proiectul propus a fi finanţat;
m) solicitantul îndeplineşte şi alte condiţii
specificate în apelul de proiecte şi în Ghidul solicitantului, care nu aduc
atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
CAPITOLUL VII
Proiecte eligibile
Art. 11. - (1) Pentru operaţiunea
3.3.1 sunt eligibile pentru finanţare proiectele care vizează realizarea de
investiţii iniţiale, definite conform prezentei scheme, care au ca scop:
a) implementarea sau extinderea sistemelor ERP
(Enterprise Resource Planning - Planificarea resurselor unei companii);
b) implementarea sau extinderea de sisteme pentru
relaţii cu clienţii (CRM - Customer Relationship Management - Managementul
relaţiei cu clienţii);
c) implementarea de soluţii software pentru design
şi/sau producţie, pentru îmbunătăţirea managementului ciclului de viaţă al
produselor;
d) implementarea sistemelor informatice de analiză
economică şi suport decizional şi a altor aplicaţii electronice pentru
managementul afacerii.
(2) Pentru operaţiunea 3.3.2 sunt eligibile pentru
finanţare proiectele care vizează realizarea de investiţii iniţiale, definite
conform prezentei scheme, care au ca scop:
a) implementarea de sisteme informatice de comerţ
electronic;
b) implementarea de sisteme informatice pentru licitaţii electronice;
c) implementarea de sisteme informatice pentru
tranzacţii electronice securizate;
d) implementarea de sisteme informatice de e-payment;
e) implementarea de sisteme de e-learning pentru IMM;
f) implementarea altor sisteme informatice pentru dezvoltarea/optimizarea activităţii companiei (B2B, B2C).
CAPITOLUL VIII
Criterii de selecţie a proiectelor
Art. 12. - (1) Selecţia şi evaluarea proiectelor se
efectuează de către administratorul prezentei scheme în baza unor criterii ce
vizează relevanţa, calitatea şi coerenţa propunerii de proiect,
sustenabilitatea proiectului, precum şi capacitatea de implementare a
solicitantului.
(2) Criteriile de selecţie a proiectelor sunt detaliate
în Ghidul solicitantului.
CAPITOLUL IX
Cheltuieli eligibile
Art. 13. -In contextul prezentei scheme, sunt
considerate cheltuieli eligibile următoarele categorii de cheltuieli:
a) cheltuieli de natura activelor corporale -
considerate integral, constând în cheltuieli pentru achiziţionarea de
echipamente TIC necesare pentru funcţionarea aplicaţiei informatice, precum şi
cheltuieli pentru dotări care pot intra în categoria mijloacelor fixe, necesare
în funcţionarea aplicaţiei informatice sau a sistemului informatic, altele
decât echipamente TIC;
b) cheltuieli de natura
activelor necorporale - considerate integral, constând în cheltuieli pentru
achiziţionarea licenţelor software necesare implementării proiectului, precum
şi cheltuieli pentru achiziţionarea de aplicaţii informatice - parte a
proiectului.
Art. 14. - (1) Activele achiziţionate
trebuie să fie noi.
(2) Nu se acordă finanţare pentru achiziţionarea de
active în leasing.
Art. 15. -Activele necorporale trebuie să îndeplinească
următoarele condiţii:
a) să fie utilizate în exclusivitate în locaţia care a
beneficiat de ajutor de stat regional;
b) să fie considerate active amortizabile;
c) să fi fost achiziţionate de la un terţ în condiţii
de piaţă;
d) să fie incluse în categoria activelor proprii firmei
şi să rămână în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional cel puţin
3 ani după finalizarea proiectului.
Art. 16. - Toate cheltuielile eligibile vor fi
considerate fără TVA.
Art. 17. - Investiţia de înlocuire nu este considerată
eligibilă. Inlocuirea echipamentelor depăşite datorită evoluţiei rapide a
tehnologiilor, chiar în perioada de 3 ani după finalizarea proiectului,
stabilită ca obligatorie pentru menţinerea investiţiei, este acceptată în
condiţiile în care investiţia conduce la obţinerea unui progres cert,
cuantificabil în termenii producţiei finite şi ai productivităţii, fără
modificarea tipologiei generale a producţiei realizate iniţial, cu condiţia ca
activitatea economică să fie menţinută în regiunea în cauză pe durata perioadei
minime necesare. Sarcina demonstrării necesităţii realizării investiţiei de
înlocuire revine beneficiarului.
CAPITOLUL X
Condiţii de acordare a ajutorului de stat
Art. 18. -In cadrul prezentei scheme pot fi finanţate
exclusiv proiectele prevăzute la art. 11.
Art. 19. - (1) Intensitatea maximă a ajutorului de stat
acordat pentru un proiect nu poate depăşi:
a) 40% pentru proiectele care se realizează în
regiunea Bucureşti-Ilfov;
b) 50% pentru proiectele care se realizează în
celelalte 7 regiuni de dezvoltare (Nord-Est, Nord-Vest, Sud, Sud-Vest, Sud-Est,
Vest şi Centru).
(2) Aceste intensităţi se majorează cu:
a) 20%, în cazul microîntreprinderilor şi
întreprinderilor mici;
b) 10%, în cazul întreprinderilor mijlocii.
(3) Aceste bonusuri nu se aplică ajutoarelor acordate
în sectorul transporturilor.
(4) Intensitatea ajutorului de
stat se calculează ţinând cont de valoarea totală a sprijinului financiar
public acordat pentru realizarea proiectului, sprijin financiar care poate
proveni din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
(5) Valoarea maximă a finanţării acordate prin
prezenta schemă este de:
a) 300.000 euro (echivalent în lei), pentru proiectele
ce implementează operaţiunea 3.3.1;
b) 500.000 euro (echivalent în lei), pentru proiectele
ce implementează operaţiunea 3.3.2.
Art. 20. - (1) Beneficiarul de ajutor
de stat în cadrul prezentei scheme trebuie să facă dovada contribuţiei proprii,
într-un cuantum de minimum 30% din valoarea cheltuielilor eligibile, în funcţie
de categoria întreprinderii, de regiunea unde va fi implementat proiectul şi de
intensitatea ajutorului de stat.
(2) Contribuţia menţionată la alin. (1) va fi asigurată
fie din resurse proprii ale beneficiarului, fie din surse atrase, într-o formă
liberă de ajutor de stat.
Art. 21. - Investiţia realizată cu sprijin financiar în
cadrul prezentei scheme trebuie menţinută în unitatea beneficiară a ajutorului
de stat regional pentru o perioadă de cel puţin 3 ani după finalizarea
proiectului de investiţii.
Art. 22. - Pentru a fi eligibile în vederea finanţării,
în condiţiile prezentei scheme, investiţiile (atât cele în active corporale,
cât şi cele în active necorporale) trebuie să fie angajate la o dată ulterioară
celei la care beneficiarul a semnat contractul de finanţare. In caz contrar,
întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru a primi finanţare în cadrul prezentei scheme.
CAPITOLUL XI
Durata de aplicare a schemei
Art. 23. - Prezenta schemă intră în vigoare la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi se aplică până la data de 31 decembrie 2013, în
limita bugetului alocat.
CAPITOLUL XII
Bugetul schemei
Art. 24. - Bugetul total estimat al prezentei scheme pe
întreaga durata de aplicare a acesteia este de 127 milioane euro (echivalent în
lei). Defalcarea estimativă pe ani a sumelor acordate se prezintă astfel:
-
milioane euro -
Anul
|
FEDR
|
2008
|
28
|
2009
|
30
|
2010
|
18
|
2011
|
19
|
2012
|
17
|
2013
|
15
|
Art. 25. - Numărul estimat al operatorilor economici
care beneficiază de sprijin prin această schemă este de 2.000.
CAPITOLUL XIII
Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
Art. 26. - Măsurile de sprijin acordate
întreprinderilor constau în alocări financiare nerambursabile provenind din
fonduri comunitare.
Art. 27. - Plăţile granturilor sunt efectuate, prin
rambursare, după execuţia parţială a proiectului, în funcţie de valoarea şi de
durata proiectului, conform termenelor stabilite în contractul de finanţare.
Plafonul de finanţare va fi exprimat în numerar, ca valoare brută, înainte de
deducerea oricărei taxe.
Art. 28. - Ajutoarele plătibile în mai multe tranşe vor
fi actualizate la valoarea de la data acordării lor. Rata de actualizare este
rata de referinţă aplicabilă la data acordării ajutorului.
CAPITOLUL XIV
Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
Art. 29. - Ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei
scheme se poate cumula cu alte ajutoare de stat, în
sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul CE, precum şi cu ajutorul de minimis, indiferent dacă acestea
provin din fonduri naţionale sau comunitare, raportate la aceleaşi cheltuieli
eligibile aferente proiectului de investiţii în cauză, dacă prin acest cumul nu
se depăşeşte intensitatea brută maximă admisibilă prevăzută în prezenta schemă.
CAPITOLUL XV
Modalitatea de derulare a schemei
Art. 30. - Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei, în calitate de Organism intermediar pentru Programul operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice", este administratorul
prezentei scheme, sub coordonarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, în
calitate de Autoritate de management şi furnizor de ajutor de stat, urmând să
asigure derularea acesteia şi fiind răspunzător pentru buna ei desfăşurare.
Art. 31. - (1) Procedura de implementare şi derulare a
prezentei scheme se desfăşoară după cum urmează:
a) lansarea apelului de proiecte;
b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare;
c) verificarea administrativă (verificarea
conformităţii cererilor şi a documentelor însoţitoare) - numai proiectele care
trec de aceasta etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
d) verificarea eligibilităţii beneficiarilor şi
proiectelor - numai proiectele care trec de această etapă vor putea face
obiectul etapei următoare;
e) evaluarea şi selecţia proiectelor;
f) întocmirea şi semnarea contractului de finanţare;
g) începerea implementării proiectului;
h) depunerea cererii de
rambursare, însoţită de documentele justificative;
i) acordarea finanţării nerambursabile - se face de
către Unitatea de plată a Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice" numai pe bază de documente justificative, după
verificarea cheltuielilor;
j) monitorizarea implementării proiectelor conform
prevederilor contractuale.
(2) Pentru a beneficia de ajutorul acordat prin
prezenta schemă, solicitantul va depune la Ministerul Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei o cerere de finanţare, însoţită de documentele
solicitate în apelul de proiecte şi în Ghidul solicitantului.
(3) Cererea de finanţare va fi însoţită de o
declaraţie pe propria răspundere prin care beneficiarul certifică faptul că nu
este „întreprindere în dificultate", conform Liniilor directoare
comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea
întreprinderilor în dificultate.
(4) Cererea de finanţare va fi însoţită de o
declaraţie pe propria răspundere prin care beneficiarul certifică faptul că nu
desfăşoară şi nici nu va desfăşura pe perioada implementării proiectului
activităţi în unul dintre domeniile/sectoarele excluse.
(5) Pentru a demonstra calitatea de IMM, solicitanţii
trebuie să completeze Modelul de declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la
calificarea unei întreprinderi ca IMM, prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr.
346/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Solicitantul va depune, de asemenea, o declaraţie
pe proprie răspundere, referitoare la alte ajutoare de
stat sau de minimis acordate pentru aceleaşi
cheltuieli eligibile. Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a
verifica respectarea regulii de cumul.
(7) Administratorul prezentei scheme are obligaţia de
a verifica îndeplinirea tuturor condiţiilor de eligibilitate, atât cele
referitoare la solicitant, cât şi cele referitoare la proiectul de investiţii
finanţat.
(8) In cazul în care operatorul economic este eligibil
pentru a primi o alocare specifică în cadrul prezentei scheme şi este selectat
pentru finanţare în urma procesului de evaluare şi selecţie, administratorul
schemei va calcula cuantumul maxim al ajutorului de stat. Operatorul economic
va încheia cu autoritatea responsabilă un contract de finanţare, după care
urmează implementarea proiectului.
(9) In cazul în care operatorul economic nu este
eligibil a primi o alocare specifică în cadrul prezentei scheme, autoritatea
responsabilă îl va notifica în acest sens.
Art. 32. - Data de la care se pot depune cererile de
finanţare şi documentele justificative la Ministerul Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei va fi anunţată înainte de lansarea apelului de
proiecte, pe site-ul www.mcti.ro şi pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor, la adresa http://amposcce.minind.ro/
Art. 33. - Detalierea modalităţii de derulare a
prezentei scheme se regăseşte în Ghidul solicitantului, care urmează a fi
publicat pe site-ul www.mcti.ro şi pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor, la adresa http://amposcce.minind.ro/
CAPITOLUL XVI
Reguli privind raportarea şi monitorizarea
ajutoarelor de stat
Art. 34. - (1) Furnizorul de ajutor de stat va transmite
Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor
referitoare la prezenta schemă, în forma prevăzută la anexa nr. 1 la
Regulamentul CE nr. 1.628/2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE
în cazul ajutorului regional pentru investiţii, în vederea transmiterii la
Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de la implementarea
prezentei scheme. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene.
(2) In vederea asigurării transparenţei şi a unui
control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate
cu art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 994/981),
furnizorul de ajutor de stat va aplica prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 35. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor
acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia
comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare
a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 175/2007.
Art. 36. - Furnizorul de ajutor de stat păstrează
evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată
de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza
prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile
necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de
legislaţia comunitară în
domeniul ajutorului de stat, inclusiv informaţii privind statutul de IMM al
beneficiarilor.
Art. 37. - (1) Furnizorul are obligaţia de a
supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune
măsurile care se impun.
(2) Furnizorul are obligaţia de a transmite
Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat2), toate datele şi informaţiile
necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
(3) In cazul în care există îndoieli serioase cu
privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să
solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la
faţa locului.
(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive
privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile
legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la
data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
Art. 38. - Pe baza unei cereri
scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei,
în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe
care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării
condiţiilor prezentei scheme.
Art. 39. -Administratorul prezentei scheme are
obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul
şi în termenul solicitate de către acesta, toate datele şi informaţiile
necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce
cad în sarcina furnizorului conform art. 34-38.
1) Regulamentul (CE)
nr. 994/98 cu privire la aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul de instituire a
Comunităţii Europene pentru anumite categorii de ajutoare orizontale, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 142
din 14 mai 1998.
2) Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin
Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.