
Având în vedere prevederile art. 359 alin. (1) şi art. 3931 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul dispoziţiilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul finanţelor publice emite următorul ordin: Articolul 1Se împuternicesc persoanele cu atribuţii de inspecţie economico-financiară din Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice să efectueze activitatea de monitorizare şi control al respectării de către autoritatea prevăzută la art. 359 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv de către comisiile prevăzute la art. 1 din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.482/2017 privind procedura şi condiţiile în care se realizează autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizaţi, a condiţiilor legale privind autorizarea antrepozitarilor fiscali autorizaţi, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizaţi. Articolul 2Se aprobă Procedura privind activitatea de monitorizare şi control al respectării de către autoritatea prevăzută la art. 359 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, a condiţiilor legale privind autorizarea antrepozitarilor autorizaţi, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizaţi, prevăzută în anexa nr. 1. Articolul 3Se aprobă modelul, conţinutul şi instrucţiunile de completare a procesului-verbal de control, prevăzute în anexa nr. 2. Articolul 4Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 5Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, precum şi comisiile prevăzute la art. 1 din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.482/2017 vor lua măsuri pentru aplicarea şi ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin. Articolul 6 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul finanţelor publice,Eugen Orlando TeodoroviciANEXA Nr. 1PROCEDURĂ privind activitatea de monitorizare şi control al respectării de către autoritatea prevăzută la art. 359 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a condiţiilor legale privind autorizarea antrepozitarilor autorizaţi, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizaţi Articolul 1Procedura stabileşte etapele şi regulile efectuării de către personalul cu atribuţii de inspecţie economico-financiară din Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice a activităţii de monitorizare şi control al respectării condiţiilor legale de către autoritatea prevăzută la art. 359 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv de către comisiile prevăzute la art. 1 din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.482/2017 privind procedura şi condiţiile în care se realizează autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizaţi, denumite în continuare comisii. Articolul 2
(1) Procedura se aplică de către direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, respectiv Direcţia generală de inspecţie economico-financiară şi comisiile supuse controlului.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei proceduri, persoanele cu atribuţii de inspecţie economico-financiară din cadrul Direcţiei generale de inspecţie economico-financiară au drept de utilizare a sistemului pentru schimbul de date privind accizele (SEED). Articolul 3
(1) Monitorizarea activităţii comisiilor de autorizare a antrepozitarilor autorizaţi, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizaţi se realizează pe baza analizei situaţiilor transmise lunar de către comisii, care vor include, în principal, următoarele informaţii: solicitările de autorizare, datele de identificare ale solicitanţilor, deciziile de autorizare emise pe categorii specifice de produse supuse autorizării, deciziile de respingere, revocare, anulare şi suspendare cu motivarea acestora.
(2) Situaţiile/Informaţiile prevăzute la alin. (1) se transmit de către comisiile de autorizare a antrepozitarilor autorizaţi, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizaţi Direcţiei generale de inspecţie economico-financiară, până la data de 15 a lunii următoare încheierii perioadei de raportare. Articolul 4
(1) Controlul se efectuează ori de câte ori există indicii ale unor abateri de la prevederile legale şi reglementările interne privind autorizarea antrepozitarilor fiscali autorizaţi, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizaţi, de către comisii.
(2) Controlul se efectuează în baza unui ordin de serviciu emis de ministrul finanţelor publice sau de către persoane delegate în acest sens de către ministrul finanţelor publice.
(3) Controlul se efectuează la sediul comisiei sau al organului de control.
(4) Activitatea de control vizează exclusiv modalitatea de respectare a procedurilor de lucru stabilite prin regulamente, proceduri şi altele asemenea, precum şi atribuţiile prevăzute în fişele postului, de către persoanele implicate în această activitate. Articolul 5
(1) În îndeplinirea atribuţiilor, organul de control are dreptul:a)să aibă acces neîngrădit la registre, evidenţe, documente, alte înscrisuri şi să solicite copii certificate după acestea, necesare controlului; b)să beneficieze din partea structurii teritoriale a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală unde funcţionează comisia controlată de spaţii de lucru adecvate şi acces logistic corespunzător, necesare bunei desfăşurări a controlului, în condiţiile în care există astfel de facilităţi; c)să solicite informaţii şi explicaţii, verbale şi/sau în scris, în legătură cu obiectivul controlului de la membrii comisiei şi de la birourile/compartimentele de specialitate; d)să solicite prezenţa membrilor comisiei controlate sau a altor persoane împuternicite la sediul organului de control; odată cu solicitarea, după caz, se vor indica şi documentele pe care aceştia sunt obligaţi să le prezinte; e)să solicite altor autorităţi publice furnizarea de informaţii şi documente care au legătură cu activitatea comisiei de autorizare a antrepozitarilor autorizaţi, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizaţi supusă controlului.
(2) În îndeplinirea atribuţiilor, organul de control are obligaţia:a)să sesizeze organele de cercetare penală în condiţiile prevăzute de legea penală, în situaţia în care, drept urmare a controlului efectuat în condiţiile art. 4 alin. (4), există indicii temeinice cu privire la săvârşirea unei infracţiuni; b)să înştiinţeze conducerea Ministerului Finanţelor Publice cu privire la rezultatele controlului, prin înaintarea unui exemplar al procesului-verbal de control.
(3) Rezultatele controlului se consemnează, în scris, într-un proces-verbal de control în care se prezintă constatările controlului din punct de vedere faptic şi legal.
(4) În cazul în care se constată abateri de la prevederile legale şi reglementările interne, procesul-verbal de control va cuprinde măsuri pentru înlăturarea acestora.
(5) Procesul-verbal de control se semnează de către membrii echipei de control şi de către membrii comisiei.
(6) Procesul-verbal de control se întocmeşte în trei exemplare originale, din care un exemplar pentru comisie, un exemplar pentru conducerea ministerului şi un exemplar pentru organul de control.
(7) În situaţia în care constatările efectuate cu ocazia controlului ar putea întruni elemente constitutive ale unei infracţiuni, în condiţiile prevăzute de legea penală, procesul-verbal de control se întocmeşte în patru exemplare originale, din care un exemplar se transmite către organul de cercetare penală. Articolul 6Obligaţiile comisiei sunt următoarele: a)raportarea lunară a informaţiilor privind autorizarea antrepozitarilor autorizaţi, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizaţi, prevăzute la art. 3; b)la solicitarea organului de control, conducerea şi personalul comisiei au, potrivit legii, obligaţia să transmită actele, documentele şi înscrisurile solicitate la termenele şi în structura stabilite de organul de control şi să furnizeze informaţii şi explicaţii verbale şi/sau în scris, după caz, în legătură cu obiectul controlului; c)comisia verificată şi personalul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice au obligaţia să ducă la îndeplinire măsurile de remediere dispuse de organul de control prin procesul-verbal de control. Articolul 7
(1) Organul de control prezintă comisiei sau persoanei împuternicite de către aceasta proiectul procesului-verbal de control, care conţine constatările şi consecinţele lor, acordându-i acesteia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere în scris, cu excepţia cazului în care comisia renunţă la acest drept.
(2) Comisia sau persoana împuternicită de către aceasta are dreptul să îşi prezinte, în scris, punctul de vedere cu privire la constatările controlului, în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii proiectului procesului-verbal de control. După analizarea punctului de vedere prezentat de comisie, organul de control va proceda la definitivarea procesului-verbal de control.
(3) Punctul de vedere al comisiei faţă de constatările controlului se consemnează, în scris, în procesul-verbal de control. ANEXA Nr. 2– Model -MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE DIRECŢIA GENERALĂ DE INSPECŢIE ECONOMICO-FINANCIARĂ Nr. ............. Data ........ .......... PROCES-VERBAL DE CONTROL încheiat la data de ................ Cap. 1 - Date privind controlul Cap. 2 - Date privind comisia Cap. 3 - Constatări Cap. 4 - Sinteza constatărilor Prezentul proces-verbal a fost întocmit în 3 (trei) sau, după caz, 4 (patru) exemplare, înregistrate la registratura direcţiei generale regionale a finanţelor publice/structurii teritoriale a direcţiei generale regionale a finanţelor publice, din care un exemplar a fost lăsat comisiei, unul pentru organul de control, unul pentru conducerea Ministerului Finanţelor Publice şi, după caz, unul ca anexă la sesizarea penală care se transmite organelor de cercetare penală. Întocmit, Echipa de control ........ ................ ................ ............ (numele, prenumele, funcţia şi semnătura) Comisia, ........ ................ ................ ............ (numele, prenumele, funcţia, semnătura şi ştampila) Instrucţiuni privind întocmirea procesului-verbal de control Procesul-verbal de control este actul de control care se întocmeşte în timpul controlului şi în care se prezintă constatările controlului din punct de vedere faptic şi legal. Procesul-verbal de control se semnează de echipa de control şi de membrii comisiei, cu sau fără explicaţii ori obiecţiuni. În cazul refuzului unuia sau mai multor membri ai comisiei de a semna procesul-verbal de control, în conţinutul acestuia se consemnează refuzul, cu specificarea condiţiilor şi a motivelor care au generat refuzul. Toate exemplarele procesului-verbal de control trebuie să conţină pe fiecare pagină semnătura în original a organului de control şi a membrilor comisiei. Procesul-verbal de control se înregistrează la nivelul Direcţiei generale de inspecţie economico-financiară şi la nivelul comisiei verificate. În situaţia în care constatările efectuate cu ocazia controlului ar putea întruni elemente constitutive ale unei infracţiuni, procesul-verbal de control se înaintează ca anexă la sesizarea penală care se transmite organelor de cercetare penală. Capitolul 1Date privind controlul Prezentarea echipei de control, precizându-se, pentru fiecare membru, numele şi prenumele, funcţia, numărul legitimaţiei, direcţia din care face parte, numărul/data ordinului de serviciu şi denumirea comisiei. De asemenea se vor preciza: – temeiul legal al efectuării controlului;
– data începerii controlului, conform ordinului de serviciu;
– perioada supusă controlului;
– perioada în care s-a desfăşurat controlul, precum şi locul de desfăşurare. În cazul în care controlul a fost suspendat, se vor înscrie perioadele în care s-a efectuat controlul;
– date generale despre entitatea implicată în autorizare;
– obiectivele controlului. Capitolul 2Date privind comisia 2.1. Datele de identificare ale comisiei: denumirea direcţiei generale regionale a finanţelor publice/structurii teritoriale a direcţiei generale regionale a finanţelor publice, sediul social, codul unic de înregistrare, ordinul/decizia de numire 2.2. Obiectul de activitate al comisiei 2.3. Componenţa comisiei Capitolul 3Constatări 3.1. Descrierea faptelor constatate, inclusiv a constatărilor care ar putea întruni elemente constitutive ale unei infracţiuni, în condiţiile prevăzute de legea penală, cu consemnarea actelor normative încălcate, stabilirea consecinţelor şi nominalizarea persoanelor răspunzătoare 3.2. Menţionarea măsurilor de remediere dispuse operativ comisiei, după caz 3.3. În susţinerea constatărilor se vor prezenta copii de pe documente justificative, registre, tabele, situaţii privind starea de fapt constatată şi efectele juridice produse ş.a. Capitolul 4Sinteza constatărilor 4.1. Prezentarea, în sinteză, a deficienţelor constatate de echipa de control, precum şi a măsurilor dispuse 4.2. Prezentarea punctului de vedere al comisiei sau al persoanei împuternicite de către aceasta ori al persoanelor în sarcina cărora s-a reţinut răspunderea faţă de constatările echipei de control, pentru fiecare faptă constatată, inclusiv constatările pentru care există indicii că fapta a fost săvârşită cu încălcarea legii penale, în situaţia în care aceste persoane au o opinie contrară celei a echipei de control şi o prezintă în scris 4.3. Prezentarea punctului de vedere al echipei de control, motivat în drept şi în fapt, cu privire la punctul de vedere exprimat de comisie sau al persoanei împuternicite de către aceasta ori al persoanelor în sarcina cărora s-a reţinut răspunderea