ORDIN Nr. 2036
din 24 iulie 2007
privind aprobarea
Regulamentului de functionare a Comisiei Nationale de Drept International
Umanitar
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 812 din 28 noiembrie 2007
Având în vedere dispoziţiile
art. 4 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 100/2004 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificările şi completările
ulterioare, ale art. 33 alin. (1) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Apărării, cu modificările ulterioare, ale art. 6
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 83/2005 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu modificările şi completările
ulterioare, ale art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, ale art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 366/2007
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 7 alin.
(4) din Hotărârea Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Sănătăţii Publice, cu modificările ulterioare,
în baza art. 11 din Hotărârea Guvernului nr. 420/2006
privind înfiinţarea şi organizarea Comisiei Naţionale de Drept Internaţional
Umanitar,
ministrul afacerilor externe, ministrul apărării,
ministrul justiţiei, ministrul internelor şi reformei administrative, ministrul
educaţiei, cercetării şi tineretului şi ministrul sănătăţii publice emit prezentul ordin.
Articol unic. - Se aprobă Regulamentul de funcţionare a
Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Ministrul afacerilor externe,
Adrian Mihai Cioroianu
Ministrul apărării,
Teodor Viorel Meleşcanu
Ministrul justiţiei,
Tudor-Alexandru Chiuariu
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Dumitru Miron,
secretar de stat
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
ANEXA
REGULAMENT DE FUNCŢIONARE
a Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Comisia Naţională de Drept Internaţional
Umanitar, denumită în continuare CNDIU, înfiinţată în baza Hotărârii Guvernului nr. 420/2006 privind
înfiinţarea şi organizarea Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar,
este organ consultativ al Guvernului. Activitatea CNDIU se desfăşoară pe baza
legislaţiei naţionale, tratatelor internaţionale la care România este parte şi
a prezentului regulament şi are ca obiectiv promovarea şi aplicarea în condiţii
optime a dreptului internaţional umanitar, conform atribuţiilor stabilite prin
art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 420/2006.
Art. 2. - Sediul CNDIU este acelaşi cu cel al
Secretariatului permanent şi este pus la dispoziţie de către Ministerul Apărării.
Atribuţiile Secretariatului permanent sunt îndeplinite de Centrul de Drept
Internaţional Umanitar, denumit în continuare CDIU, din Ploieşti.
Art. 3. - Finanţarea activităţilor Secretariatului
permanent este asigurată de Ministerul Apărării, a celor de cooperare
internaţională, de ministerul care desemnează reprezentanţii pentru asemenea
activităţi, iară membrilor CNDIU, de instituţiile care i-au desemnat.
Art. 4. - Mandatul preşedintelui CNDIU începe în luna
ianuarie a fiecărui an, când se stabileşte programul de activitate al Comisiei
pentru anul respectiv, şi se încheie în luna ianuarie a anului următor, când se
transmite preşedinţia altui minister.
Art. 5. - (1) Pentru îndeplinirea sarcinilor ce-i
revin, CNDIU, prin preşedintele desemnat, poate iniţia acţiuni pentru aplicarea
prevederilor dreptului internaţional umanitar, inclusiv stabilirea de contacte
cu instituţiile internaţionale cu răspunderi în domeniu.
(2) CNDIU poate fi reprezentată la activităţile unor
instituţii internaţionale cu răspunderi în domeniu şi poate organiza astfel de
activităţi în ţară. Cheltuielile pentru aceste activităţi sunt suportate de
ministerul (ministerele) interesat (interesate) de tematica abordată, potrivit
legii.
(3) CNDIU colaborează cu comisii naţionale din alte
state, precum şi cu organisme interne şi internaţionale de profil în vederea
identificării celor mai adecvate măsuri pentru promovarea dreptului
internaţional umanitar.
CAPITOLUL II
Organizare şi funcţionare
Art. 6. - (1) Aspectele cu privire la conducerea,
organizarea şi gestionarea CNDIU se stabilesc pe timpul sesiunilor ordinare sau
extraordinare.
(2) Sesiunile ordinare se
desfăşoară trimestrial, la sediul CDIU sau la sediul ministerului care deţine
preşedinţia în exerciţiu a CNDIU, conform hotărârii adoptate la sesiunea
precedentă.
(3) Sesiunile extraordinare au loc la solicitarea a
cel puţin unei treimi din numărul membrilor CNDIU. Data si locul vor fi stabilite în raport cu ordinea de zi
analizată. Cererea se depune la Secretariatul permanent.
(4) CNDIU îşi desfăşoară activitatea în prezenţa a cel
puţin jumătate plus unu din numărul membrilor săi. Hotărârile se adoptă cu
majoritatea simplă a membrilor prezenţi.
Art. 7. - In cadrul sesiunilor CNDIU, membrii acesteia
acţionează pe baza mandatului primit din partea ministerului pe care îl
reprezintă. După fiecare sesiune, membrii CNDIU informează miniştrii care i-au
desemnat cu privire la lucrările CNDIU.
Art. 8. - Preşedinţia este asigurată prin rotaţie,
pentru o perioadă de un an, de către ministerele nominalizate la art. 5 alin.
(2) din Hotărârea Guvernului nr. 420/2006.
Art. 9. - (1) CNDIU poate constitui grupuri de lucru
pentru elaborarea unor studii, rapoarte, avize şi propuneri necesare CNDIU ca
organ consultativ al Guvernului.
(2) Grupurile de lucru sunt conduse de un membru al
CNDIU, avându-se în vedere domeniul vizat.
(3) La formarea grupurilor de lucru sunt consultate cu
prioritate instituţiile menţionate la art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului
nr. 420/2006.
(4) Preşedintele CNDIU poate participa la sesiunile
grupurilor de lucru.
Art. 10. - (1) Preşedintele sau, în absenţa acestuia,
conducerea Secretariatului permanent stabileşte ordinea de zi a sesiunilor,
consultându-se şi cu ceilalţi membri ai CNDIU.
(2) Ordinea de zi poate fi completată la începutul
fiecărei sesiuni, la propunerea oricărui membru al CNDIU.
Art. 11. - Pentru îndeplinirea sarcinilor prevăzute la
art. 8 şi 9 din Hotărârea Guvernului nr. 420/2006, şeful Secretariatului
permanent asigură:
a) întocmirea unui dosar cu problemele analizate de
CNDIU;
b) rezolvarea corespondenţei şi
întocmirea unor documentare cu privire la activitatea CNDIU;
c) convocarea membrilor sau experţilor la sesiunile
CNDIU;
d) întocmirea proceselor-verbale cu ocazia sesiunilor
CNDIU;
e) urmărirea îndeplinirii sarcinilor rezultate în urma dezbaterilor;
f) asigurarea arhivării şi păstrării documentelor cu
privire la activitatea CNDIU.
Art. 12. - Sesiunile CNDIU sunt conduse de preşedinte,
iar în absenţa acestuia, de regulă, de membrul CNDIU din ministerul care
asigură preşedinţia în exerciţiu.
Art. 13. - (1) Procesul-verbal întocmit cu ocazia
sesiunilor CNDIU cuprinde: data sesiunii, membrii şi experţii prezenţi,
absenţii şi motivul absenţei acestora, sinteza punctelor de vedere exprimate de
participanţi, concluziile şi hotărârile adoptate.
(2) Textele scrise care au fost prezentate de către
participanţi sunt predate Secretariatului permanent.
Art. 14. - O sinteză a problemelor dezbătute şi a
hotărârilor adoptate în sesiunile ordinare va fi comunicată de Secretariatul permanent instituţiilor interesate în termen de 30 de zile de la data încheierii acestora.
Art. 15. - (1) Experţii de drept internaţional umanitar
vor fi solicitaţi, atunci când este necesar, de către preşedintele CNDIU.
(2) CNDIU va sprijini experţii pentru a avea acces la
documentele necesare îndeplinirii atribuţiilor, cu respectarea prevederilor
legale privind accesul la informaţiile de interes public.
Art. 16. - (1) Preşedintele CNDIU prezintă, în cadrul
sesiunii ordinare din luna septembrie, un proiect de raport cu privire la
activitatea CNDIU pe timpul mandatului său.
(2) Cererile de modificare şi completare a raportului
de activitate vor fi transmise Secretariatului permanent în termen de o lună de
la data prezentării proiectului de raport.
(3) Discutarea şi adoptarea proiectului de raport se vor face în cadrul sesiunii din luna ianuarie.
(4) După adoptare, raportul este înaintat
primului-ministru.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 17. - Ministerul care asigură preşedinţia CNDIU
poate înainta, atunci când este cazul, cu avizul celorlalte ministere
reprezentate în CNDIU, propuneri primului-ministru pentru modificarea şi
completarea Hotărârii Guvernului nr. 420/2006 şi va întreprinde demersurile
necesare pentru îmbunătăţirea prezentului regulament în scopul creşterii
eficienţei activităţii CNDIU.
Art. 18. -Adresa CNDIU este următoarea: Ploieşti, str.
Ghe. Gr. Cantacuzino nr. 257, judeţul Prahova, România, cod: 100507
telefon/fax:0040-244-584107
e-mail:cndiuro@yahoo.com
mobil:0040-722-380133; 0040-722-381653.
Art. 19. - Prezentul regulament se completează în mod
corespunzător cu dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 420/2006.
Art. 20. - (1) Prezentul regulament se aprobă prin
ordin comun al conducătorilor ministerelor reprezentate în cadrul CNDIU,
conform art. 11 din Hotărârea Guvernului nr. 420/2006.
(2) Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I.