ORDIN Nr. 2017
din 3 august 2007
pentru aprobarea
Regulamentului privind desfasurarea activitatii comisiei de disciplina pentru
cercetarea abaterilor disciplinare ale personalului de probatiune
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 570 din 20 august 2007
Avand în vedere dispoziţiile
art. 72-77 din Legea nr. 123/2006 privind statutul personalului din serviciile
de probaţiune, în conformitate cu prevederile Hotărarii Guvernului nr. 83/2005 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Justiţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind desfăşurarea
activităţii comisiei de disciplină pentru cercetarea abaterilor disciplinare
ale personalului de probaţiune, prevăzut în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Regulamentul privind desfăşurarea activităţii
comisiei de disciplină pentru cercetarea abaterilor disciplinare ale personalului de probaţiune intră în
vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Art. 3. - Direcţia pentru resurse umane şi relaţii cu
Consiliul Superior al Magistraturii, Direcţia de probaţiune şi şefii serviciilor
de probaţiune vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
Ministrul justiţiei,
Tudor-Alexandru Chiuariu
ANEXA
REGULAMENT
privind desfăşurarea activităţii comisiei de
disciplină pentru cercetarea abaterilor disciplinare ale personalului de probaţiune
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Personalul din serviciile de probaţiune
răspunde disciplinar în cazul săvarşirii unor abateri de la îndatoririle de serviciu, precum şi în
cazul manifestării unui comportament care dăunează interesului serviciului şi
prestigiului justiţiei.
(2) Abaterea disciplinară constă într-o acţiune sau
inacţiune în legătură cu munca, săvarşită cu vinovăţie, prin care normele legale, regulamentul intern,
codul deontologic sau dispoziţiile legale date de conducătorii ierarhici sunt încălcate de consilierul
de probaţiune, şeful serviciului sau de inspectorul de probaţiune.
Art. 2. - Sunt abateri
disciplinare faptele prevăzute la art. 73 din Legea nr. 123/2006 privind
statutul personalului din serviciile de probaţiune, denumită în continuare Lege.
Art. 3. - Sancţiunile disciplinare aplicabile
personalului din serviciile de probaţiune sunt prevăzute la art. 74 alin. (1)
din Lege.
Art. 4. - (1) Sancţiunea disciplinară prevăzută la art.
74 alin. (1) lit. a) din Lege se poate aplica direct, prin decizie, de către şeful serviciului, pentru
consilierii de probatiune, sau de către directorul direcţiei de specialitate,
pentru şefii de servicii şi inspectorii de probatiune.
(2) Sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 74
alin. (1) lit. b)-e) din Lege se aplică de ministrul justiţiei, la propunerea
comisiei de disciplină.
(3) Pentru aceeaşi abatere
disciplinară se poate aplica o singură sancţiune.
CAPITOLUL II
Constituirea şi atribuţiile comisiei de disciplină
Art. 5. - (1) Comisia de disciplină se constituie, prin
ordin al ministrului justiţiei, din reprezentanţi ai Direcţiei de probatiune
din cadrul Ministerului Justiţiei, în termen de cel mult 14 zile de la data
înregistrării sesizării la această direcţie.
(2) Dacă procedura cercetării disciplinare se
desfăşoară faţă de un inspector de probatiune, din comisia de disciplină va
face parte şi un reprezentant al Direcţiei resurse umane şi relaţia cu
Consiliul Superior al Magistraturii din cadrul Ministerului Justiţiei.
(3) Comisia de disciplină se dizolvă la data clasării
cauzei sau la data comunicării deciziei şefului serviciului de probatiune,
directorului Direcţiei de probatiune sau, după caz, a ordinului ministrului
justiţiei cu privire la soluţionarea cauzei.
Art. 6. - (1) Comisia de disciplină va fi alcătuită din
3 membri numiţi de ministrul justiţiei, la propunerea directorului Direcţiei de
probatiune, după cum urmează:
a) 2 membri - inspectori de probatiune;
b) un membru - personal de specialitate juridică asimilat,
potrivit legii, judecătorilor şi procurorilor.
(2) Din comisia de disciplină mai face parte un număr
egal de membri supleanţi, numiţi după aceleaşi reguli ca şi membrii comisiei de
disciplină.
(3) Preşedintele comisiei de disciplină este ales prin
vot secret, cu majoritate simplă, din randul membrilor
comisiei.
Art. 7. - (1) Comisia de disciplină are un secretar
titular şi un secretar supleant, numiţi din randul personalului Direcţiei de probatiune, prin ordinul de
constituire a comisiei de disciplină.
(2) Secretarul titular şi supleantul acestuia nu sunt
membri ai comisiei de disciplină.
Art. 8. - Nu poate fi membră în comisia de disciplină
persoana care se află în una dintre următoarele situaţii de incompatibilitate:
a) este soţ, rudă sau afin pană la gradul al IV-lea inclusiv cu persoana cercetată disciplinar;
b) a fost sancţionată disciplinar în ultimii 3 ani.
Art. 9. - Comisia de disciplină
are următoarele atribuţii principale:
a) cercetează abaterile disciplinare pentru care a
fost sesizată;
b) întocmeşte rapoarte cu privire la fiecare cauză
pentru care a fost sesizată, pe care le înaintează ministrului justiţiei;
c) propune aplicarea uneia dintre sancţiunile
disciplinare.
Art. 10. - Preşedintele comisiei de disciplină
constituite pentru pesonalul
din serviciile de probatiune are ca atribuţii principale:
a) stabileşte locul, data şi ora cand au loc şedinţele comisiei de
disciplină;
b) conduce şedinţele comisiei de disciplină;
c) coordonează activitatea comisiei de disciplină şi
a secretarului acesteia.
Art. 11. -Atribuţiile principale ale secretarului
comisiei de disciplină sunt următoarele:
a) înregistrează şi ţine evidenţa tuturor sesizărilor
înaintate comisiei de disciplină;
b) efectuează lucrările necesare desfăşurării cercetării
disciplinare şi a acţiunii în faţa comisiei de disciplină;
c) convoacă membrii comisiei de disciplină, persoana
cu a cărei faptă a fost sesizată comisia, persoana care a formulat sesizarea şi
persoanele a căror audiere este necesară în soluţionarea cauzei;
d) redactează şi semnează alături de membrii comisiei
de disciplină şi de preşedintele acesteia procesul-verbal al şedinţelor
comisiei de disciplină şi decizia motivată şi le înaintează şefului
serviciului, directorului Direcţiei de probatiune sau ministrului justiţiei,
după caz.
Art. 12. -Activitatea comisiei de disciplină are la
bază următoarele principii:
a) prezumţia de nevinovăţie, conform căruia se prezumă
că persoana supusă cercetării este nevinovată atat timp
cat vinovăţia sa nu a fost dovedită;
b) garantarea dreptului la apărare, conform căruia se
recunoaşte dreptul persoanei împotriva căreia a fost îndreptată sesizarea de a
fi audiată, de a prezenta dovezi în apărarea sa şi de a fi asistată de un
apărător ori de a fi reprezentată;
c) celeritatea procedurii, care presupune obligaţia
comisiei de disciplină de a proceda fără întarziere la soluţionarea cauzei, cu respectarea drepturilor
persoanelor implicate şi a regulilor prevăzute de prezentul regulament;
d) contradictorialitatea, care presupune asigurarea
posibilităţii persoanelor aflate pe poziţii divergente de a se exprima cu
privire la orice act sau fapt care are legătură cu abaterea disciplinară pentru
care a fost sesizată comisia de disciplină;
e) proporţionalitatea, conform căruia trebuie
respectat un raport corect între gravitatea abaterii disciplinare,
circumstanţele săvarşirii
acesteia şi sancţiunea disciplinară propusă a fi aplicată;
f) legalitatea sancţiunii, conform căruia comisia de
disciplină nu poate propune decat sancţiunile disciplinare prevăzute de lege;
g) unicitatea sancţiunii, conform căruia pentru o
abatere disciplinară nu se poate aplica decat o singură sancţiune disciplinară.
Art. 13. - (1) Comisia de disciplină se constituie la
sesizarea:
a) ministrului justiţiei;
b) secretarului de stat coordonator, secretarului
general sau secretarului general adjunct;
c) directorului Direcţiei de probatiune;
d) şefului serviciului de probatiune în care îşi
desfăşoară activitatea persoana a cărei faptă este sesizată;
e) oricărei persoane care se consideră vătămată prin
fapta personalului de probatiune.
(2) Sesizarea trebuie să cuprindă:
a) numele, prenumele, domiciliul
şi, după caz, locul de muncă şi funcţia deţinută de persoana care a formulat
sesizarea;
b) numele, prenumele şi, dacă este posibil, serviciul
în care îşi desfăşoară activitatea persoana a cărei faptă este sesizată;
c) descrierea faptei care constituie
obiectul sesizării;
d) arătarea dovezilor pe care se sprijină sesizarea;
e) data şi semnătura celui ce formulează sesizarea.
(3) Sesizarea se formulează în scris şi este însoţită,
atunci cand este posibil, de
înscrisurile care o susţin.
(4) In situaţia cand sesizarea nu este însoţită de
elementele prevăzute la alin. (2) lit. a), c) şi e), preşedintele comisiei de
disciplină sau unul dintre membrii acesteia, delegaţi de acesta, va pune în
vedere persoanei care a formulat sesizarea să realizeze completările necesare.
(5) Dacă persoana care a formulat sesizarea nu
realizează completările solicitate de comisia de disciplină potrivit alin. (4),
sesizarea va fi clasată.
CAPITOLUL III
Cercetarea prealabilă
Art. 14. - (1) Şedinţele comisiei de disciplină sunt
publice, cu excepţia cazurilor în care:
a) persoana cercetată solicită motivat ca acestea să
nu fie publice;
b) preşedintele comisiei de disciplină hotărăşte,
pentru motive întemeiate, ca acestea să nu fie publice.
Art. 15. - (1) Pentru aplicarea unei sancţiuni disciplinare sunt obligatorii efectuarea cercetării
prealabile şi audierea persoanei.
(2) Cercetarea prealabilă va fi efectuată de către
comisia de disciplină în termen de cel mult 30 de zile de la data constituirii
comisiei de disciplină.
Art. 16. - (1) Persoana supusă
cercetării disciplinare prealabile va fi convocată în scris în vederea
audierii, precizandu-se
obiectul, data, ora şi locul întrevederii.
(2) Citarea se face prin scrisoare recomandată, prin
înştiinţare scrisă de luare la cunoştinţă prin semnătură, prin fax sau prin
orice mijloc de comunicare ce permite confirmarea primirii citaţiei.
(3) Citarea şi audierea persoanei cercetate şi
verificarea apărărilor acesteia sunt obligatorii. Persoanei a cărei faptă
constituie obiectul sesizării i se comunică o copie de pe sesizarea îndreptată
împotriva sa, sub sancţiunea nulităţii raportului întocmit de comisia de
disciplină la terminarea cercetării prealabile.
(4) Poate fi citată şi persoana care a înaintat
sesizarea comisiei de disciplină sau orice altă persoană ale cărei declaraţii
pot ajuta la soluţionarea cauzei. Decizia citării acestor persoane aparţine
comisiei de disciplină.
(5) Persoana cercetată are dreptul să ia cunoştinţă de
toate actele dosarului şi poate solicita administrarea de probe în apărare. Se
pot administra probe şi după faza cercetării prealabile.
(6) Refuzul persoanei cercetate de a se prezenta la
cercetări sau de a face declaraţii se consemnează într-un proces-verbal şi nu
împiedică finalizarea cercetării prealabile.
Art. 17. - (1) Lucrările comisiei de disciplină se
consemnează într-un proces-verbal ce va fi semnat de toţi membrii acesteia, în
care se consemnează dacă persoana cercetată a fost prezentă.
(2) In cadrul cercetării prealabile se vor stabili
faptele şi urmările acestora, împrejurările în care au fost săvarşite, precum şi orice date concludente ce
pot fi avute în vedere pentru încadrarea faptei ca abatere disciplinară şi
pentru aprecierea vinovăţiei sau nevinovăţiei persoanei cercetate.
(3) Audierea acesteia se
consemnează în scris sau se înregistrează audio de către secretarul comisiei de
disciplină, sub sancţiunea nulităţii.
(4) In cursul cercetării disciplinare prealabile,
persoana cercetată are dreptul să formuleze şi să susţină toate apărările în favoarea sa, aducand toate probele pe care le
consideră necesare. Persoana cercetată are dreptul să cunoască toate actele
cercetării.
(5) Rezultatul cercetării prealabile este consemnat
într-un raport.
Art. 18. - (1) După întocmirea raportului, comisia de
disciplină poate:
a) să propună clasarea, în cazul în care se
concluzionează că exercitarea acţiunii disciplinare nu se justifică;
b) să treacă la judecarea acţiunii disciplinare.
(2) Dacă se constată de către comisia de disciplină că
fapta cercetată nu constituie abatere disciplinară sau că persoana cercetată este nevinovată, se propune
respingerea acţiunii disciplinare.
(3) Cercetarea disciplinară prealabilă se finalizează
prin propunerea de aplicare sau neaplicare a unei sancţiuni disciplinare, avandu-se în vedere criteriile prevăzute la
art. 74 din Lege.
(4) Dacă se constată că acţiunea disciplinară este
întemeiată, comisia de disciplină va propune şefului serviciului, directorului
Direcţiei de probaţiune sau ministrului justiţiei, după caz, printr-o decizie
motivată, redactată în termen de 10 zile de la întocmirea raportului, aplicarea
unei sancţiuni disciplinare în raport cu gravitatea abaterii disciplinare săvarşite şi a urmărilor acesteia, cu cauzele
care au determinat săvarşirea
acesteia, cu împrejurările în care abaterea a fost săvarşită, cu gradul de vinovăţie, cu circumstanţele personale ale
celui ce a săvarşit-o, cu
comportamentul său general în timpul serviciului şi cu existenţa unor
antecedente disciplinare.
(5) In cazul în care comisia de disciplină are indicii că fapta săvarşită de persoana cercetată poate fi considerată infracţiune,
aceasta propune ministrului justiţiei sesizarea organelor de urmărire penală.
(6) Deciziile comisiei de disciplină se adoptă cu
votul majorităţii simple.
Art. 19. - (1) La propunerea
comisiei de disciplină, ministrul justiţiei, prin ordin, dă o sancţiune
disciplinară.
(2) Ministrul justiţiei nu poate aplica o sancţiune
disciplinară mai gravă decat
cea propusă de comisia de disciplină, dar poate să aplice, motivat, o sancţiune
mai uşoară.
(3) Sub sancţiunea nulităţii absolute, ordinul
prevăzut la alin. (1) cuprinde în mod obligatoriu:
a) descrierea faptei care constituie abatere
disciplinară;
b) precizarea prevederilor din actele normative în
vigoare, care au fost încălcate de persoana
sancţionată;
c) temeiul legal în baza căruia se aplică sancţiunea
disciplinară;
d) sancţiunea ce se va aplica;
e) termenul în care ordinul poate fi contestat;
f) instanţa competentă la care ordinul prin care s-a
dispus sancţiunea disciplinară poate fi contestat.
(4) Sancţiunea disciplinară se aplică în termen de 90
de zile de la data înregistrării actului de constatare a abaterii disciplinare,
dar nu mai tarziu de 6 luni de
la data săvarşirii abaterilor
disciplinare.
(5) Impotriva sancţiunii
disciplinare aplicate potrivit prevederilor art. 74 alin. (1) lit. a) din Lege
persoana în cauză poate face contestaţie la directorul Direcţiei de probaţiune
sau, după caz, la ministrul justiţiei, în termen de 15 zile de la comunicarea
sancţiunii disciplinare aplicate.
(6) Pe baza propunerii comisiei de disciplină,
directorul Direcţiei de probaţiune sau ministrul justiţiei adoptă o decizie
definitivă.
(7) Răspunderea disciplinară nu exclude răspunderea
civilă, penală sau administrativă a persoanei pentru fapta săvarşită.
Art. 20. - (1) Decizia sau ordinul de sancţionare, după
caz, se comunică prin scrisoare recomandată, prin înştiinţare scrisă de luare
la cunoştinţă prin semnătură, prin fax sau prin orice mijloc de comunicare ce
permite confirmarea primirii, persoanei cercetate, în
termen de 5 zile de la data emiterii.
(2) Decizia sau ordinul de aplicare a sancţiunii
disciplinare poate fi atacat, în termen de 30 de zile de la comunicare, la
instanţa de contencios administrativ competentă.
Art. 21. - (1) Ordinul sau
decizia de sancţionare se ataşează la dosarul profesional al angajatului.
(2) Persoana nemulţumită de sancţiunea aplicată se
poate adresa instanţei de judecată competente, potrivit legii.