ORDIN
Nr. 197 din 18 octombrie 2005
privind modificarea procedurii de implementare a Programului national
multianual de infiintare si dezvoltare de incubatoare de afaceri
ACT EMIS DE: AGENTIA NATIONALA PENTRU INTREPRINDERI MICI SI
MIJLOCII SI COOPERATIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 980 din 4 noiembrie 2005

Avand in vedere:
- prevederile art. 25 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii
si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si
completarile ulterioare;
- prevederile anexei nr. 3/12/23 din Legea bugetului de stat pe anul 2005
nr. 511/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
- prevederile art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 1.232/2004 pentru
aprobarea Protocolului dintre Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie din Romania si Programul Natiunilor Unite pentru
Dezvoltare, semnat la Bucuresti la 23 aprilie 2004, pentru modificarea
Memorandumului de intelegere dintre Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici
si Mijlocii si Cooperatie din Romania si Programul Natiunilor Unite pentru
Dezvoltare privind Programul national multianual pe perioada 2002 - 2005 de
infiintare si dezvoltare de incubatoare tehnologice si de afaceri si a
Acordului de cofinantare dintre Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie din Romania si Programul Natiunilor Unite pentru
Dezvoltare, semnate la Bucuresti la 14 octombrie 2003;
- prevederile art. 4 alin. (1) pct. 12 din Hotararea Guvernului nr.
753/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, cu modificarile si completarile
ulterioare,
in temeiul art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 753/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie emite prezentul ordin.
Art. 1
Procedura de implementare a Programului national multianual de infiintare
si dezvoltare de incubatoare de afaceri, aprobata prin Ordinul presedintelui
Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie nr.
101/2005, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 512 din 16
iunie 2005, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Sectiunea I.b "Strategia programului" din partea I va avea
urmatorul cuprins:
I.b.1. Administrarea incubatoarelor
Datorita situatiei economice si sociale la nivelul judetelor Covasna,
Brasov si Alba, Guvernul Romaniei este direct interesat de dezvoltarea mediului
economic local, prin infiintarea si dezvoltarea de IMM-uri competitive. In
acest context, programul va debuta cu o faza-pilot, care va avea ca finalitate
infiintarea a 3 incubatoare de afaceri in zonele-tinta definite in proiect,
Covasna, Brasov si Alba. In urmatorii ani programul se va extinde la nivel
national, in baza unui studiu de evaluare preliminar, prin care se vor
determina si cuantifica situatia existenta, precum si necesitatile infiintarii
de noi incubatoare de afaceri in alte zone.
Incubatorul de afaceri se constituie printr-un contract-cadru de asociere,
incheiat intre autoritati publice locale, responsabile la nivel local de
implementarea programului, societati comerciale, ONG-uri, agentii pentru dezvoltare
regionala sau alte institutii cu caracter reprezentativ la nivel local, care au
calitatea de parte asociata, capacitatea de a gazdui si a administra un
incubator de afaceri (IA), precum si aceea de a acorda asistenta tehnica si de
a instrui potentialii intreprinzatori in perioada premergatoare incubarii.
Contractul-cadru de asociere va contine clauze specifice referitoare la
durata contractului, obiectul acestuia, modalitatile de impartire a
rezultatelor activitatilor economice comune, raspunderea contractuala,
contributia partilor, in scopul asigurarii serviciilor si facilitatilor comune
oferite de incubatorul de afaceri, conditii de asigurare a spatiului
incubatorului si a utilitatilor.
Autoritatile publice locale, in cooperare cu Programul Natiunilor Unite
pentru Dezvoltare, denumit in continuare PNUD, si cu Agentia Nationala pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, denumita in continuare ANIMMC,
vor contracta ulterior o companie specializata, care va deveni parte asociata a
contractului-cadru de asociere, denumita in continuare administratorul
incubatorului, si care se va ocupa de managementul incubatorului de afaceri, ca
urmare a procesului de selectie organizat de PNUD si ANIMMC, impreuna cu
autoritatile publice locale.
Etapa I: Evaluarea si selectarea locatiilor
Procedura generala pentru infiintarea incubatoarelor de afaceri incepe cu
etapa de evaluare pe teren in vederea selectarii locatiilor. Ca urmare a
procedurii de selectare a locatiilor, PNUD va incheia acorduri de cofinantare
cu autoritatile publice locale, in scopul demararii campaniei de amenajare si
reabilitare a spatiilor destinate desfasurarii activitatii de incubare.
Fondurile destinate initierii activitatilor specifice procesului de
incubare vor fi alocate o singura data in decursul existentei programului si
provin din surse financiare private atrase la bugetul programului.
Contravaloarea cheltuielilor privind initierea activitatilor specifice
incubatorului reprezinta echivalentul in lei a maximum 70.000 USD, calculat la
data efectuarii platii de catre PNUD:
a) initierea activitatilor specifice incubatorului: cheltuieli specifice
destinate amenajarii si/sau reabilitarii spatiilor, inclusiv spatii de
productie, facilitati pentru birouri, spatii comune destinate intalnirilor,
instruire, expozitii;
b) pe parcursul implementarii programului nu se accepta decontarea
cheltuielilor care fac obiectul unor activitati de reparatii curente;
c) virarea efectiva a sumelor se face de catre PNUD in contul autoritatilor
publice locale, in termen de 15 zile lucratoare de la data prezentarii
documentelor justificative, intocmite de reprezentantii autoritatilor publice
locale;
d) dosarul privind documentatia justificativa va contine lista tuturor
documentelor depuse, copie de pe documentatia tehnica intocmita in vederea
atribuirii lucrarilor de amenajare si/sau reabilitare, in conformitate cu
legislatia in vigoare, contracte de prestari de servicii, facturi fiscale,
chitante fiscale, ordine de plata, extrase de cont etc.;
e) PNUD are dreptul sa verifice la sediul incubatorului veridicitatea si
conformitatea declaratiilor, activitatilor, serviciilor si cheltuielilor
efectuate in cadrul campaniei de amenajare si reabilitare a spatiilor destinate
desfasurarii activitatilor de incubare.
Etapa a II-a: Selectarea administratorului incubatorului
Prin intermediul administratorului incubatorului, care va fi o companie
contractanta, IMM-urile vor beneficia de asistenta financiara si tehnica in
cadrul prezentului program. Administratorul incubatorului va fi responsabil de
aspectele operationale si de conducerea incubatorului de afaceri.
Selectia administratorului incubatorului, care indeplineste toate
criteriile prevazute in anexa nr. 1 "Criterii de selectare a
administratorului incubatorului" si in Ghidul aplicantului, se va organiza
de catre autoritatile publice locale responsabile de implementarea la nivel
local a programului, impreuna cu PNUD si ANIMMC, prin una dintre procedurile de
achizitie publica prevazute de legislatia in vigoare. Aceste criterii vor tine
seama, in special, de existenta premiselor favorabile si a altor resurse
materiale pentru realizarea incubatorului de afaceri, a experientei acestora in
domeniul managementului afacerilor, de existenta resurselor umane proprii, de
capacitatea de a mobiliza resursele financiare suplimentare necesare pentru
functionarea incubatorului de afaceri si dupa incheierea programului.
Anexa nr. 1 contine, de asemenea, si descrierea procedurii de selectie,
precum si documentatia care va fi elaborata si inaintata in vederea selectiei
de catre fiecare ofertant.
Selectia acestora se va organiza in conformitate cu prevederile Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 212/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
si cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 461/2001 pentru aprobarea normelor
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind
achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Administratorul incubatorului va avea rolul si responsabilitatile definite
in anexa nr. 2 la prezenta procedura. Administratorul incubatorului va
administra activitatea incubatorului de afaceri, beneficiind de asistenta
financiara si tehnica acordata prin intermediul programului, in baza prezentei
proceduri. Pentru a asigura respectarea stricta a obligatiilor contractuale si
a administrarii in mod eficient a incubatorului de afaceri, personalul de
conducere al acestuia va fi angajat cu implicarea directa a conducerii
programului (PNUD).
Pentru incubatoarele nou-infiintate, care fac obiectul prezentei proceduri,
vor fi finantate urmatoarele tipuri de cheltuieli, conform anexei nr. 7:
- administrarea programului;
- alocatii financiare nerambursabile destinate sustinerii activitatilor
specifice incubatorului de afaceri.
Anexa nr. 7 (Bugetul programului) va fi aprobata de catre partenerii in
program, in termen de 30 de zile de la data notificarii de catre ANIMMC a
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei proceduri.
Alocatiile financiare nerambursabile destinate infiintarii si sustinerii
activitatilor specifice incubatoarelor de afaceri nou-infiintate, care fac
obiectul prezentei proceduri, vor fi eliberate de catre PNUD in mai multe
transe, conform memorandumului de intelegere, astfel:
I.b.1.1. Alocatia financiara nerambursabila acordata administratorului
incubatorului va fi alocata in primul an de implementare a programului, pe baza
rapoartelor de activitate trimestriale si a documentelor financiare
justificative. Documentatia justificativa depusa de administratorii
incubatoarelor va contine lista tuturor documentelor: contracte de prestari de
servicii, facturi fiscale, chitante fiscale, ordine de plata, extrase de cont
etc.
Fondurile alocate provin din surse financiare private atrase la bugetul
programului.
Valoarea alocatiei financiare nerambursabile acordate administratorului
incubatorului reprezinta echivalentul in lei a maximum 50.000 USD, calculat la
data efectuarii platii de catre PNUD, pentru urmatoarele tipuri de cheltuieli:
a) contravaloarea cheltuielilor privind instruirea, in perioada de
preincubare, a maximum 100 de potentiali intreprinzatori;
b) contravaloarea cheltuielilor pentru editarea si tiparirea suportului de
curs realizat in perioada de preincubare si a curriculei de curs pentru
instruirea efectuata in decursul procesului de incubare;
c) contravaloarea cheltuielilor privind organizarea procesului de evaluare
a proiectelor si de selectie a maximum 20 de IMM-uri/incubator;
d) contravaloarea cheltuielilor privind consultanta acordata in perioada de
preincubare pentru infiintarea de noi societati comerciale;
e) contravaloarea cheltuielilor pentru realizarea unei pagini web de
promovare a activitatilor incubatorului;
f) administratorul incubatorului are obligatia sa organizeze trimestrial
seminarii de instruire pentru beneficiarii programului pe toata perioada de
implementare a acestuia;
g) PNUD are dreptul sa verifice conditiile de realizare a instruirii si a
agendei seminariilor organizate de administratorul incubatorului;
h) ca urmare a procesului de evaluare si analiza a oportunitatii
cheltuielilor efectuate de administratorul incubatorului, PNUD va aproba
eligibilitatea acestora;
i) virarea efectiva a sumelor, care fac obiectul primei transe, se face
trimestrial de catre PNUD in contul administratorului incubatorului, in termen
de 15 zile lucratoare de la data prezentarii raportului de activitate si a
documentelor justificative de catre acesta;
j) nu se accepta utilizarea alocatiei financiare aferente primei transe
pentru plata taxelor si/sau a impozitelor si a salariilor echipei manageriale
responsabile pentru administrarea incubatorului.
Alocarea primei transe se va realiza ca urmare a incheierii
contractului-cadru intre PNUD, ANIMMC si administratorul incubatorului, a
rezultatelor campaniei de instruire a potentialilor intreprinzatori si a
procesului de evaluare a proiectelor si de selectare a 20 de beneficiari finali
ai programului/incubator.
I.b.1.2. Alocatiile financiare nerambursabile acordate IMM-urilor, in
conformitate cu anexa nr. 5 "Ciclul de incubare/cheltuieli
eligibile", vor fi alocate lunar de catre PNUD, pe baza rapoartelor
financiare intocmite de administratorii incubatoarelor pentru luna anterioara
efectuarii platilor:
a) administratorii incubatoarelor vor prezenta lunar rapoarte financiare si
de activitate, in baza contractelor-cadru ce vor fi incheiate intre acestia si
PNUD si a contractelor de prestari de servicii incheiate intre furnizorul de
servicii si IMM-urile incubate, prin care se vor demonstra utilizarea eficienta
a resurselor financiare alocate si pastrarea destinatiei acestora;
b) rapoartele financiare lunare vor fi insotite de documentatia
justificativa (contracte de prestari de servicii, facturi fiscale, chitante
fiscale, ordine de plata, extrase de cont) privind cheltuielile realizate si de
rapoartele de activitate ale furnizorului de servicii si ale IMM-urilor privind
evaluarea activitatii consultantului;
c) ca urmare a procesului de evaluare si analiza a oportunitatii
cheltuielilor efectuate de catre beneficiarii programului, PNUD va aproba
eligibilitatea acestora;
d) aprobarea cheltuielilor se va face pe baza justificarilor financiare
intocmite de administratorii incubatoarelor si a rapoartelor de activitate ale
furnizorului de servicii si ale IMM-urilor privind evaluarea activitatii
acestuia de catre conducerea programului, cu implicarea directa a ANIMMC si
PNUD. In cazul in care achizitionarea serviciilor specializate se face prin
intermediul furnizorilor de servicii externi, rapoartele de activitate vor
contine informatii detaliate privind furnizorul de servicii de consultanta;
e) virarea efectiva a platilor se va face lunar de catre PNUD in contul
beneficiarilor programului - IMM-uri incubate, in termen de 15 zile lucratoare,
dupa efectuarea serviciilor si plata cheltuielilor eligibile aferente, catre
furnizorul de servicii, si dupa prezentarea rapoartelor de activitate si a
documentelor justificative de catre administratorul incubatorului;
f) nu se accepta efectuarea de plati compensatorii intre partile
contractante, in cadrul serviciilor si cheltuielilor eligibile;
g) PNUD are dreptul sa verifice la sediul incubatorului veridicitatea si
conformitatea declaratiilor solicitantilor, a activitatilor, serviciilor si
cheltuielilor efectuate in cadrul programului. In acest scop beneficiarii programului
vor pune la dispozitie PNUD, la solicitarea acestuia, materialele elaborate in
cadrul contractelor incheiate cu furnizorii de servicii de consultanta.
IMM-urile incubate vor beneficia astfel de alocatii financiare
nerambursabile, in conformitate cu ciclul de incubare descris in anexa nr. 5.
Programul se deruleaza pe perioada 2004 - 2008, conform Strategiei
guvernamentale pentru sustinerea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii
in perioada 2004 - 2008, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 1.280/2004, in
baza alocatiilor bugetare prevazute anual prin legea bugetului de stat si a
contributiilor partilor, stabilite prin prezenta procedura.
I.b.2. Beneficiarii programului
I.b.2.1. Beneficiarii programului sunt potentiali intreprinzatori,
constituiti in societati comerciale organizate in temeiul Legii nr. 31/1990
privind societatile comerciale, republicata, si care, la data solicitarii,
indeplinesc cumulativ conditiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea
infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile
si completarile ulterioare, si criteriile de eligibilitate specificate mai jos:
2.1.1. IMM-urile nou-infiintate, care au potential de dezvoltare ridicat,
trebuie sa prezinte un proiect fezabil de dezvoltare prin care sa permita
crearea a minimum 3 locuri de munca in urmatorii 2 ani.
In cadrul programului sunt definite ca IMM-uri nou-infiintate:
a) agentii economici care in termen de doua luni de la data selectiei
prezinta dovada obtinerii inregistrarii si autorizarii societatii comerciale la
oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul
societatea, in zonele-tinta in care sunt amplasate incubatoarele de afaceri
care fac obiectul prezentului program;
b) agentii economici care vor respecta criteriul de independenta, asa cum
este acesta definit la alin. (2) al art. 3 din Legea nr. 346/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare;
c) agentii economici care desfasoara activitati de productie de bunuri
si/sau servicii.
2.1.2. IMM-urile cu istoric de functionare de maximum 2 ani de la data
intrarii in incubator trebuie sa prezinte un proiect fezabil de dezvoltare care
sa permita crearea a minimum 3 locuri de munca in urmatorii 2 ani.
In cadrul programului sunt definite ca IMM-uri cu istoric de functionare de
maximum 2 ani la data intrarii in incubator, dupa cum urmeaza:
a) agentii economici care au sediul social in zonele-tinta in care sunt
amplasate incubatoarele de afaceri care fac obiectul prezentei proceduri;
b) agentii economici care respecta criteriul de independenta, asa cum este
acesta definit la alin. (2) al art. 3 din Legea nr. 346/2004, cu modificarile
si completarile ulterioare;
c) agentii economici care au un bilant contabil pozitiv pe ultimii 2 ani;
d) agentii economici care au un numar mediu scriptic de minimum 3 salariati
in anul fiscal anterior incubarii;
e) agentii economici care nu sunt in stare de faliment ori lichidare, nu au
afacerile administrate de un judecator-sindic, nu au activitatile comerciale
suspendate;
f) agentii economici care desfasoara activitati de productie de bunuri
si/sau servicii.
2.1.3. In cadrul prezentei proceduri se defineste ca data intrarii in
incubator data semnarii contractului de inchiriere dintre administratorul
incubatorului si beneficiarii programului - IMM-uri incubate.
I.b.2.2. Nu beneficiaza de prevederile programului: societatile bancare,
societatile de asigurare si reasigurare, societatile de administrare a
fondurilor financiare de investitii, societatile de valori imobiliare,
societatile cu activitate principala de comert, activitati de intermedieri
financiare, activitati auxiliare intermedierilor financiare, activitati de
intermedieri imobiliare, activitati juridice, de contabilitate si revizie
contabila, consultanta in domeniul fiscal, consultanta in afaceri, selectia si
plasarea fortei de munca, alte activitati prestate in principal
intreprinderilor.
I.b.2.3. Prin prezenta procedura nu beneficiaza de ajutoare de stat agentii
economici din sectoarele de activitate referitoare la productia, prelucrarea si
comercializarea produselor agricole, asa cum sunt definite in anexa nr. 3 la
Regulamentul privind ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii,
aprobat prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare, cei din industria de pescuit si
industria carbonifera.
I.b.2.4. Ca urmare a procesului de instruire se va realiza selectia a
maximum 20 de intreprinzatori/incubator, in baza planurilor de afaceri
intocmite de catre acestia in vederea constituirii de societati comerciale,
dintre care:
2.4.1. maximum 10 societati comerciale vor fi nou-infiintate;
2.4.2. minimum 10 societati comerciale vor prezenta un istoric de
functionare de maximum 2 ani la data inscrierii in incubator.
I.b.2.5. Selectia beneficiarilor se va face prin procedura de licitatie de
proiecte si va tine cont de criteriul de fezabilitate al acestor propuneri,
evidentiind urmatoarele aspecte: ideea de afaceri, aspecte referitoare la
implementarea proiectului, marketing, structura organizationala, resurse
financiare, riscuri si oportunitati, resurse umane si aspecte juridice etc.
I.b.2.6. Rezultatul procesului de evaluare va fi comunicat in scris
solicitantilor in termen de 5 zile lucratoare de la data evaluarii proiectelor.
I.b.2.7. Decizia comisiei de evaluare nu poate fi contestata in instanta.
Contestatiile vor fi solutionate de catre comisia de evaluare in termen de 5
zile lucratoare de la data depunerii acestora.
I.b.2.8. Selectia intreprinzatorilor se va face de catre o comisie din a
carei componenta vor face parte reprezentanti ai autoritatilor publice locale,
ANIMMC, PNUD si ai administratorului incubatorului.
I.b.3. Cadrul institutional si resursele programului
Programul se bazeaza pe o stransa colaborare intre ANIMMC, PNUD si
autoritatile publice locale/administratorul incubatorului/agentiile pentru
dezvoltare regionala, care vor fi parteneri direct implicati in implementarea
programului, cu roluri si responsabilitati clar definite.
Contributiile in natura ale partilor contractului-cadru de asociere, sub
forma de locatii, servicii, materiale si resurse umane, sunt esentiale pentru
implementarea cu succes a programului.
Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie
(ANIMMC) va asigura finantarea programului din fonduri alocate de la bugetul de
stat, asa cum este prevazut in Memorandumul de intelegere dintre Agentia
Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie din Romania si
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare privind Programul national
multianual pe perioada 2002 - 2005 de infiintare si dezvoltare de incubatoare
tehnologice si de afaceri si in Acordul de cofinantare dintre Agentia Nationala
pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie din Romania si Programul
Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnate la Bucuresti la 14 octombrie 2003,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 173/2004, si in Protocolul dintre
Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie din
Romania si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la Bucuresti la
23 aprilie 2004, pentru modificarea Memorandumului de intelegere dintre Agentia
Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie din Romania si
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare privind Programul national
multianual pe perioada 2002 - 2005 de infiintare si dezvoltare de incubatoare
tehnologice si de afaceri si a Acordului de cofinantare dintre Agentia
Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie din Romania si
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnate la Bucuresti la 14
octombrie 2003, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.232/2004.
In conformitate cu Memorandumul de intelegere dintre ANIMMC si PNUD, art. 3
"Obligatiile partilor" pct. 3.1, ANIMMC va avea responsabilitatile
unei agentii nationale de executie si va numi un coordonator national de
program, detinand controlul asupra deciziilor in derularea programului. In
acest sens ANIMMC va monitoriza stadiul implementarii programului, pentru a se
asigura ca sunt atinse obiectivele stabilite prin prezenta procedura.
3.1. Contributia ANIMMC (donator) pentru anul 2005 este reprezentata de echivalentul
in dolari S.U.A. al sumei de 15 miliarde lei, in conformitate cu prevederile
Legii nr. 511/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale
Protocolului dintre Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie din Romania si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat
la Bucuresti la 23 aprilie 2004, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
1.232/2004.
In conformitate cu prevederile art. I pct. 3 din Acordul de cofinantare
incheiat intre ANIMMC si PNUD, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 173/2004,
contributia donatorului (ANIMMC) pentru anul 2005, reprezentand fondul alocat
programului de la bugetul de stat, va fi depusa integral in contul bancar in
lei al PNUD nr. RO02BRDE450SV03466804500, deschis la BRD - GSG - Sucursala mari
clienti corporativi, in termen de 30 de zile lucratoare de la data publicarii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului ordin.
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) va asigura resurse
financiare din fonduri proprii, in cuantumul stabilit in Memorandumul de
intelegere dintre ANIMMC si PNUD si Acordul de cofinantare dintre ANIMMC si
PNUD, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 173/2004, si in Protocolul dintre
Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie din
Romania si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la 23 aprilie
2004, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.232/2004.
In conformitate cu Memorandumul de intelegere dintre ANIMMC si PNUD, art. 3
"Obligatiile partilor" pct. 3.2, PNUD isi asuma rolul si
responsabilitatile unei agentii nationale de implementare. In aceasta calitate
PNUD va raspunde de managementul adecvat al programului, din punct de vedere
administrativ, financiar si tehnic, prin respectarea procedurilor de achizitie
publica si contractare, inclusiv selectia personalului angajat in cadrul
programului, asigurarea echipamentelor si a materialelor necesare, raportarea
si monitorizarea implementarii programului, care va fi executat conform modalitatii
nationale de executie (NEX).
Asistenta pe care o va acorda PNUD este importanta pentru realizarea
obiectivelor programului. In calitatea sa de organizatie internationala de
dezvoltare si subiect de drept international public, cu o larga recunoastere,
PNUD are o bogata experienta in domeniul promovarii IMM-urilor, precum si in
dezvoltarea incubatoarelor de afaceri.
3.2. Contributia PNUD pentru anul 2005 este reprezentata de echivalentul in
dolari S.U.A. al sumei de 2,475 miliarde lei, in conformitate cu prevederile
art. 1 pct. 1 din Addendumul incheiat intre Agentia Nationala pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie si Programul Natiunilor Unite
pentru Dezvoltare din Romania, semnat la Bucuresti la 20 mai.
Pe parcursul implementarii sale, programul va oferi IMM-urilor incubate
posibilitatea de a colabora cu institutii bancare, societati/programe de
microfinantare, fonduri locale de garantare a creditelor pentru IMM-uri, alte
autoritati publice centrale/locale, finantatori internationali sau alte
entitati etc.
2. Anexele nr. 1 si 2 la procedura se inlocuiesc cu anexele nr. 1 si 2 care
fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare la data publicarii.
p. Presedintele Agentiei Nationale
pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie,
Gabriela Vasile
ANEXA 1
CRITERII DE SELECTARE A ADMINISTRATORULUI INCUBATORULUI
Definitie: Administratorul incubatorului (AI) - societati comerciale
(organizate in temeiul Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata, si care la data solicitarii indeplinesc cumulativ conditiile Legii
nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor
mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare) sau ONG-uri
(organizate in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la
asociatii si fundatii, aprobata prin Legea nr. 246/2005) contractante.
Incubatoarele de afaceri vor fi reprezentate de o companie contractanta
care se va ocupa de managementul strategic al incubatorului de afaceri.
Administratorul incubatorului va fi responsabil de aspectele operationale
si de conducere a incubatorului de afaceri.
In momentul incheierii contractului-cadru intre PNUD, ANIMMC si
administratorul incubatorului vor trebui luate in consideratie aspecte precum:
promovarea locala a programului din resurse financiare proprii, numarul de
personal necesar echipei manageriale responsabile de administrarea
incubatorului, elaborarea rapoartelor financiare si a rapoartelor privind
stadiul de realizare a programului, monitorizarea clientilor. Calificarea si
experienta echipei manageriale, precum si adoptarea unei atitudini profesionale
privind managementul incubatoarelor reprezinta doar cateva dintre aspectele
importante pentru performanta acestui proiect.
Din experienta anterioara s-a observat ca cele mai sustenabile incubatoare
sunt cele care detin un management performant si sustin dezvoltarea mediului
economic local. Astfel, administratorii incubatoarelor vor fi directionati spre
insusirea unor aptitudini specializate orientate catre necesitatile clientilor,
facilitand parteneriatele intre companiile-client prezente in incubator in
scopul crearii de valoare adaugata ridicata (de exemplu: promovarea unor
proiecte de afaceri colective, furnizarea serviciilor nonfinanciare comune,
facilitarea externalizarii relatiilor de afaceri, dezvoltarea abilitatilor
manageriale si tehnice ale firmelor incubate).
1.1. Criterii de selectie a solicitantilor:
a) solicitantii trebuie sa aiba sediul social in Romania, in regiunile de
dezvoltare in care sunt amplasate incubatoarele care fac obiectul prezentului
program;
b) istoric de activitate de minimum 3 ani;
c) bilant contabil pozitiv in ultimii 3 ani;
d) nu sunt in stare de faliment ori lichidare, nu au afacerile administrate
de un judecator-sindic, nu au activitatile comerciale suspendate;
e) proiecte de consultanta realizate in ultimii 3 ani si rezultatele
acestora;
f) proiecte de colaborare incheiate cu autoritatile publice locale si cu
agentiile pentru dezvoltare regionala si rezultatele acestora;
g) personal calificat cu experienta in managementul afacerilor in domeniul
IMM si/sau poate sa atraga experti capabili, sa ofere consultanta si alte
servicii de sustinere a afacerilor, conform cerintelor mentionate in anexa nr.
3;
h) infrastructura proprie necesara pentru asigurarea serviciilor mentionate
in anexa nr. 3;
i) plan de afaceri viabil pentru dezvoltarea incubatorului de afaceri pe
termen mediu si lung.
1.2. Procedura de selectare a administratorului incubatorului
Autoritatile publice locale responsabile de implementarea la nivel local a
programului, ANIMMC impreuna cu PNUD vor organiza procesul de selectie a
societatii comerciale sau a ONG-ului, denumita in continuare administratorul
incubatorului.
Ghidul aplicantului pentru elaborarea si prezentarea ofertelor va fi supus
aprobarii ANIMMC.
Data limita de depunere a ofertelor pentru fiecare incubator este de
minimum 10 zile de la data publicarii anuntului de participare in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a VI-a "Achizitii publice".
Ofertele vor fi depuse in plic sigilat si inchis, purtand mentiunea
"Programul national multianual pentru infiintarea si dezvoltarea
incubatoarelor de afaceri in Romania nr. 000 14603 - Selectare administrator
incubator", la sediul autoritatilor publice locale responsabile de
implementarea la nivel local a programului, in termen de maximum 20 de zile
lucratoare de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
VI-a "Achizitii publice", a anuntului de participare.
Documentatia tehnica privind procedura de selectare a administratorului
incubatorului poate fi ridicata de solicitanti de la sediul autoritatilor
publice locale responsabile de implementarea la nivel local a programului sau
de pe pagina web a acestora.
1.2.1. Ofertele vor avea anexate urmatoarele informatii cuprinzand:
a) lista tuturor documentelor depuse;
b) scrisoare de intentie privind disponibilitatea solicitantului de a
administra incubatorul si de a oferi asistenta tehnica beneficiarilor
programului, in original, semnata si stampilata de reprezentantul legal al
solicitantului;
c) certificatul constatator, in original, emis de oficiul registrului
comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul societatea, in care sa se
mentioneze reprezentantii legali ai acesteia, precum si domeniile de activitate
ale societatii solicitante (clasa CAEN 7414, 7415);
sau, dupa caz,
d) hotararea instantei judecatoresti prin care s-a dispus inscrierea in
Registrul asociatiilor si fundatiilor;
e) certificatul de inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor,
aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi are
sediul;
f) actul constitutiv si statutul asociatiei sau fundatiei;
g) certificatul de obligatii fiscale al solicitantului pe ultimii 3 ani;
h) bilantul contabil in ultimii 3 ani. Solicitantul va prezenta copii de pe
bilanturile contabile din ultimii 3 ani de activitate, vizate si inregistrate
de organele competente, semnate pentru conformitate cu originalul de catre
reprezentantul legal al solicitantului;
i) declaratie pe propria raspundere a reprezentantului legal al
ofertantului privind numarul mediu scriptic de personal in anul anterior;
j) declaratie pe propria raspundere a reprezentantului legal privind
respectarea criteriului de independenta, in conformitate cu prevederile Legii
nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, daca este cazul;
k) prezentarea activitatii solicitantului in ultimii 3 ani. Solicitantul va
prezenta o scurta descriere a profilului companiei si a istoricului acesteia de
activitate;
l) studiu asupra oportunitatilor de afaceri din aria geografica de
amplasare a incubatorului. Solicitantul va prezenta o analiza a potentialului
local de dezvoltare si a resurselor existente in zona;
m) obiective de dezvoltare in urmatorii 5 ani; in acest sens solicitantul
va propune un plan de afaceri al incubatorului de afaceri pentru un interval de
5 ani si metodologia de lucru, in vederea dezvoltarii incubatorului.
Solicitantul va prezenta o scurta descriere a modului in care va implementa
serviciile oferite in cadrul incubatorului de afaceri, explicatiile oferite vor
contine informatii privind capacitatea acestuia de a asigura serviciile de
management al incubatorului, informare si documentare, training, protectia
mediului, evaluarea noilor idei de afaceri etc.;
n) propuneri privind actiuni de marketing;
o) riscurile programului. Solicitantul trebuie sa prezinte modul prin care
va realiza corelarea activitatii incubatorului de afaceri cu alte institutii
reprezentative la nivel local (banci, institute de cercetare, institute de
invatamant superior si alte intreprinderi din zona-tinta);
p) propuneri privind suportul de curs pentru instruirea a maximum 100 de
potentiali intreprinzatori. Solicitantul va prezenta suportul de curs pentru
urmatoarele domenii: intocmirea planului de afaceri, planificare strategica,
analiza potentialilor concurenti, strategia de intrare pe piata, marketing,
contabilitate, administrarea bugetelor, estimarea costurilor. Solicitantul va
prezenta totodata mijloacele prin care va identifica potentialii beneficiari ai
programului, modalitatile de instruire si selectare si va propune metodele de
monitorizare si evaluare a proiectelor selectate in program;
q) infrastructura proprie necesara pentru asigurarea serviciilor mentionate
in anexa nr. 3. Solicitantul trebuie sa asigure contributia sa "in
natura" in scopul derularii programului (echipamente de birou, computere,
asigurarea publicitatii locale a programului in perioada de initiere a
activitatii incubatorului);
r) referinte privind proiectele de consultanta realizate in ultimii 3 ani
si rezultatele acestora;
s) referinte privind proiectele de colaborare realizate impreuna cu
autoritatile locale si cu agentiile pentru dezvoltare regionala si rezultatele
acestora;
t) capacitatea institutionala a solicitantului (personal calificat, resurse
financiare). Solicitantul trebuie sa propuna organigrama (lista de
personal/CV-urile membrilor echipei manageriale a incubatorului si parametrii
de salarizare a acestora);
t) personalul echipei manageriale cu sarcini in indeplinirea contractului
de administrare a incubatorului trebuie sa intruneasca urmatoarele cerinte
minime:
- educatie academica superioara tehnica, economica/management al
afacerilor;
- cunoasterea a cel putin unei limbi de circulatie internationala;
- cunoasterea nevoilor intreprinderilor mici si mijlocii, in functie de
stadiul de dezvoltare al acestora;
- cunostinte si informatii privind mediul de afaceri din aria geografica de
amplasare a incubatorului de afaceri;
- cunostinte privind domeniile cuprinse in suportul de curs pentru
instruirea a maximum 100 de potentiali intreprinzatori.
1.2.2. Ofertele vor fi evaluate din punct de vedere tehnic si financiar de
catre o comisie de evaluare constituita din reprezentanti ai ANIMMC, PNUD si
reprezentanti ai autoritatilor publice locale.
1.2.3. Rezultatul procesului de evaluare va fi comunicat in scris
solicitantilor in termen de 5 zile lucratoare de la data evaluarii ofertelor.
1.2.4. Decizia comisiei de evaluare nu poate fi contestata in instanta.
Contestatiile vor fi solutionate de comisia de evaluare in termen de 5 zile
lucratoare de la data depunerii acestora.
1.2.5. Procedura de selectare a societatii comerciale/ONG desemnate ca
administrator al incubatorului va avea loc o singura data in decursul
existentei programului pentru fiecare incubator constituit prin prezenta
procedura.
1.2.6. In cazul in care administratorul incubatorului nu isi respecta
obligatiile contractuale, autoritatile publice locale, responsabile de
implementarea la nivel local a programului, PNUD si ANIMMC ii vor impune
penalitati sau, dupa caz, vor putea solicita rezilierea contractului-cadru,
conform clauzelor contractuale.
ANEXA 2
ROLUL SI RESPONSABILITATILE ADMINISTRATORULUI INCUBATORULUI
Administratorul incubatorului are urmatoarele responsabilitati si
atributii:
a) are ca responsabilitate administrarea incubatorului de afaceri;
b) are dreptul sa isi deschida cont in institutii bancare, conform legilor
in vigoare;
c) incheie un contract-cadru cu PNUD si ANIMMC pentru implementarea
prezentului program;
d) incheie contracte de inchiriere cu IMM-urile care vor fi selectate
pentru incubare;
e) primeste si utilizeaza fondurile alocate prin program de la bugetul de
stat, in conformitate cu legea bugetului de stat, si care sunt alocate cu
aceasta destinatie prin bugetul ANIMMC sau alte fonduri ce provin din surse
financiare private atrase la bugetul programului;
f) administratorul incubatorului este direct raspunzator pentru utilizarea
fondurilor acordate si aprobate de PNUD ca agentie nationala de implementare,
in conformitate cu legislatia in vigoare;
g) intocmeste si pastreaza evidentele contabile ale incubatorului de
afaceri, pe care le pune la dispozitie autoritatilor publice, la solicitarea
acestora, in conformitate cu legislatia in vigoare;
h) isi indeplineste obligatiile exigibile de plata a impozitelor, taxelor
si datoriilor catre bugetul de stat si bugetele locale;
i) pentru a asigura respectarea stricta a obligatiilor contractuale si a
administrarii in mod eficient a incubatorului de afaceri, personalul de
conducere al acestuia va fi angajat cu implicarea directa a Agentiei Nationale
de Implementare;
j) organizeaza, din resurse financiare proprii, promovarea locala a
programului, in perioada de initiere a activitatilor incubatorului, in
locatiile unde se vor infiinta incubatoarele de afaceri-pilot (productie de
materiale promotionale, publicitate, organizare/participare la seminarii
specializate etc.);
k) propune si realizeaza documentatia tehnica privind procedura de selectie
a potentialilor beneficiari ai prezentului program;
l) propune si realizeaza suportul de curs pentru instruirea unui numar de
maximum 100 de intreprinzatori potentiali, in vederea selectarii celor mai bune
20 de idei de afaceri/incubator si asistarea IMM in procesul de preincubare,
supune echipei de program spre aprobare finantarea acestora, conform prezentei
proceduri;
m) organizeaza trimestrial seminarii de instruire pentru beneficiarii
programului, pe toata perioada de implementare a acestuia;
n) asigura serviciile mentionate in anexa nr. 3, pentru care incheie
contracte de servicii cu IMM-uri incubate;
o) asigura garantia utilizarii spatiilor si a mijloacelor fixe aflate in
dotarea incubatorului in scopul declarat initial. Administratorul incubatorului
raspunde de mentinerea in patrimoniul incubatorului a terenurilor, spatiilor si
echipamentelor aferente acestuia, prin contractele-cadru de asociere si cel de
servicii/inchiriere semnat cu IMM-uri selectionate in vederea incubarii;
p) elaboreaza lunar rapoarte financiare, iar trimestrial rapoarte privind
stadiul de realizare a programului, pe care le inainteaza PNUD (echipa de
program), impreuna cu documentele justificative privind utilizarea fondurilor,
evidentiind alocatiile financiare nerambursabile pentru fiecare beneficiar
incubat (contracte de servicii, facturi fiscale, chitante fiscale, ordine de
plata, extrase de cont etc.). Plata fondurilor nerambursabile se va face dupa
aprobarea acestor rapoarte de catre PNUD (conducerea programului);
q) asigura monitorizarea si evaluarea activitatilor firmelor incubate pe
intreaga perioada de derulare a programului;
r) desfasoara activitati de atragere de fonduri si dupa incheierea
programului pentru a asigura fondurile suplimentare necesare derularii
activitatii incubatorului de afaceri dupa incetarea acordarii subventiilor de
la bugetul de stat;
s) la cerere, implica IMM-urile incubate in activitati specifice de
cercetare nationale si internationale si in programe de inovatii;
s) stabileste si mentine relatii cu alte retele internationale de
incubatoare de afaceri.