Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1969 din 2 noiembrie 2009

privind modificarea anexei la Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de sera

ACT EMIS DE: MINISTERUL ECONOMIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 791 din 19 noiembrie 2009



In baza prevederilor art. 22 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră,

în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.720/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul economiei emite următorul ordin:

Art. I. -Anexa la Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 635 din 17 septembrie 2007, se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. II. - Organismele de verificare acreditate în baza Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 trebuie să se conformeze cu prevederile prezentului ordin, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a acestuia.

Art. III. - Entităţile care sunt în curs de acreditare sau organismele de verificare care sunt în curs de extindere a acreditării în baza Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 trebuie să completeze documentaţia de acreditare sau de extindere a acreditării în conformitate cu prevederile prezentului ordin.

Art. IV. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul economiei,

Adriean Videanu

ANEXA (Anexa la Ordinul nr. 1.768/2007)

PROCEDURA

de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră

PARTEA I

Cerinţe şi criterii de eligibilitate pentru solicitarea şi acordarea acreditării organismelor de verificare

1. Introducere

Prezenta procedură stabileşte criteriile generale şi condiţiile pentru acreditarea organismelor de verificare' care au competenţe în verificarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră şi evaluarea respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, în cadrul schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, stabilită prin Hotărârea Guvernului nr. 780/2006.

Scopul acreditării este de a se asigura că organismele de verificare au competenţe şi capabilităţi în vederea verificării raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră şi a evaluării respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră.

Prezenta procedură de acreditare a organismelor de verificare ţine cont de recomandările, cerinţele şi criteriile prevăzute în Ghidul EA-6/03 pentru recunoaşterea organismelor de verificare în aplicarea Directivei 2003/87/CE privind stabilirea unei scheme europene de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, varianta revizuită, iulie 2008.

Solicitarea acreditării, precum şi acordarea acreditării organismelor de verificare se fac pentru unul sau mai multe domenii, prevăzute în anexa nr. 1. Organismele de verificare acreditate contractează serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră numai pentru domeniile pentru care au obţinut acreditarea.

Organismele de verificare acreditate trebuie să îndeplinească în permanenţă toate cerinţele şi criteriile care au stat la baza acreditării.

2. Definiţii

2.1. In sensul prezentei proceduri, termenii de specialitate se definesc după cum urmează:

a) acreditare - atestarea de către o terţă parte referitoare la un organism de verificare, care semnifică demonstrarea oficială a competenţei şi capabilităţii de a efectua verificarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră şi evaluarea respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;

b) activitatea organismului de verificare - ansamblul activităţilor desfăşurate de către organismul de verificare, precum: evaluarea solicitărilor operatorilor privind verificarea, monitorizarea personalului, gestionarea înregistrărilor, selecţia membrilor echipei de verificare, desfăşurarea procesului de verificare, revizuirea raportului de validare, elaborarea documentelor etc;

c) apel - demersul unui operator cu privire la contestarea opiniei (satisfăcător/nesatisfăcător) organismului de verificare care a prestat serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră;

d) certificat de acreditare - documentul oficial care atestă acordarea acreditării pe domenii de acreditare;

e) domenii de acreditare - activităţile - instalaţiile prevăzute în anexa nr. 1, pentru care acreditarea este solicitată şi, după caz, este acordată;

f) domeniu de control- totalitatea acţiunilor de management ale operatorului referitoare la sistemul de control intern şi la importanţa acestuia pentru instalaţia în cauză. Domeniul de control include:

(i) structura de organizare a instalaţiei şi metodele de stabilire a responsabilităţilor;

(ii) sistemul de control al managementului, incluzând funcţia de audit intern, după caz, sistemul intern de control financiar, politicile şi procedurile de personal, precum şi de separare a atribuţiilor;

(iii) gradul şi eficacitatea controlului managementului, ce au legătură cu aplicarea planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră;

(iv) după caz, utilizarea laboratoarelor acreditate, luându-se în considerare metodele de eşantionare şi frecvenţa analizelor;

g) materialitate - prezenţa erorilor, omisiunilor sau a interpretărilor greşite în raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră şi/sau în datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de seră;

h) neconformitate - absenţa sau eşecul implementării şi menţinerii uneia sau mai multor prevederi din planul de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;

i) organism de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, denumit în continuare organism de verificare - persoana juridică care demonstrează că are competenţă, capabilitate şi structuri care asigură independenţa şi imparţialitatea, precum şi care îşi asumă responsabilitatea verificării raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră şi a evaluării respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;

Notă: Termenul organism de verificare, în sensul prezentei proceduri, este echivalent cu cel de verificator, utilizat în legislaţia privind schema de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră.

j) proces de verificare - include realizarea analizei strategice, analizei de risc, planului de verificare, analizei procesului, precum şi revizuirea şi finalizarea procesului de verificare;

k) reclamaţie - nemulţumirea unei părţi interesate cu privire la activitatea organismului de verificare;

l) restrângerea acreditării- procesul de anulare a acreditării pentru unul sau mai multe dintre domeniile de acreditare până ia conformarea cu cerinţele şi criteriile care au stat la baza acreditării;

m) suspendarea acreditării- procesul de anulare temporară a acreditării pentru unul sau mai multe dintre domeniile de acreditare până la conformarea cu cerinţele şi criteriile care au stat la baza acreditării, dar nu mai mult de 6 luni;

n) retragerea acreditării- procesul de anulare definitivă a acreditării.

2.2. Definiţiile termenilor de specialitate menţionaţi la pct. 2.1 se completează, după caz, cu cele prevăzute în următoarele acte normative:

a) Hotărârea Guvernului nr. 780/2006;

b) Ordinul ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1.897/2007 pentru aprobarea procedurii de emitere a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră pentru perioada 2008-2012;

c) Decizia Comisiei Europene 2007/589/CE din 18 iulie 2007 de stabilire a unor orientări privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră în conformitate cu Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului;

d) Ordinul ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1.474/2007 pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea şi operarea registrului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră, cu modificările ulterioare.

3. Principii şi responsabilităţi

Principiile generale pe care organismul de verificare le aplică sunt cele prevăzute în anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006.

Pentru a asigura procesului de verificare un nivel acceptabil de siguranţă, organismul de verificare, prin echipa de verificare, întocmeşte un plan de verificare detaliat, corelat cu măsurile planificate pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră. Nivelul acceptabil de siguranţă impune ca planul de verificare să aibă o abordare în profunzime şi în detaliu a strategiei de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră, pentru a se determina prezenţa materialităţii şi a neconformităţii.

Pentru a concluziona asupra raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, organismul de verificare trebuie să deţină dovezi suficiente, ca urmare a unui proces complex. Acest proces presupune:

- cunoştinţe privind instalaţia, spre exemplu referitoare la prevederile din planul de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, inclusiv procesele industriale, tehnicile de măsurare, etapele pentru culegerea şi procesarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră etc;

- cunoştinţe privind activităţile desfăşurate în cadrul instalaţiei, spre exemplu referitoare la sursele de emisii, rolul acestora în cadrul proceselor, sistemele de măsurare, aplicarea factorilor de emisie, factorilor de oxidare şi conversie, precum şi oricăror alte date utilizate la calculul sau măsurarea emisiilor de gaze cu efect de seră, precum şi condiţiile în care operează instalaţia;

- evaluarea permanentă a riscului prezenţei materialităţii şi a neconformităţii;

- înţelegerea domeniului de control şi a sistemului de control ale operatorului, ce au legătură cu monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră;

- evaluarea riscului reprezentat de faptul că domeniul de control şi sistemul de control nu răspund cerinţelor de verificare;

- întocmirea, după caz, a unui plan de verificare pentru efectuarea unor verificări suplimentare;

- verificarea suplimentară, care utilizează o combinaţie între inspecţie, observaţie, confirmare, recalculare şi evaluare analitică, după caz;

- evaluarea finală a dovezilor necesare pentru întocmirea raportului de validare şi gradul de adecvare a acestora.

Organismul de verificare are următoarele responsabilităţi:

a) să se asigure că procesul de verificare este efectuat de către personal competent şi instruit corespunzător;

b) să aibă în vedere reglementările aplicabile din domeniu atunci când realizează verificarea;

c) să întocmească raportul echipei de verificare;

d) să întocmească raportul de validare, specificând:

- dacă monitorizarea şi raportarea s-au realizat conform planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- dacă datele, calculele sau alte înregistrări relevante din raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră prezintă materialitate;

- recomandări, după caz, privind îmbunătăţirea conformităţii cu prevederile planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră;

- recomandări, după caz, privind îmbunătăţirea monitorizării şi raportării emisiilor de gaze cu efect de seră;

e) să informeze operatorul asupra materialităţii, înainte de a aproba raportul de validare;

f) să furnizeze operatorului raportul de validare;

g) să aprobe administratorului Registrului naţional cifra emisiilor de gaze cu efect de sera propusă de către operator, ca urmare a verificării raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră.

4. Cerinţe privind organizarea

4.1. Structura

Entitatea care doreşte să obţină acreditarea în vederea verificării raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră şi evaluării respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, demonstrează că deţine următoarele:

a) structură de organizare şi proceduri prin care se asigură independenţa şi imparţialitatea, ţinându-se cont de cerinţele specificate la pct. 4.3 şi 5.7;

b) procedură-cadru care asigură implementarea adecvată a procesului de verificare;

c) personal competent care să efectueze procesul de verificare, conform pct. 5.4-5.7;

d) proceduri privind modul în care se asigură confidenţialitatea tuturor datelor şi informaţiilor privind activitatea operatorului pentru care s-a efectuat verificarea;

e) proceduri privind modul de tratare a reclamaţiilor şi apelurilor.

4.2. Documente care trebuie făcute publice de către organismul de verificare

Organismul de verificare documentează, actualizează şi face publice, prin publicaţii, electronic sau sub alte forme, următoarele:

a) informaţii privind domeniul/domeniile pentru care s-a obţinut acreditarea;

b) o descriere a procesului de verificare;

c) proceduri privind modul de tratare a reclamaţiilor şi apelurilor;

d) lista privind personalul implicat în procesul de verificare.

4.3. Independenţă şi imparţialitate

Entitatea care solicită acreditarea ca organism de verificare în vederea verificării raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră şi evaluării respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, nu poate fi:

a) operator care deţine sau operează o instalaţie ce intră sub incidenţa anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006;

b) o entitate care oferă consultanţă sau asistenţă tehnică privind elaborarea şi aplicarea planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră şi/sau elaborarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, cu operatorii prevăzuţi la lit. a);

c) o asociaţie sau fundaţie care are ca membri operatorii prevăzuţi la lit. a);

d) un acţionar şi/sau administrator al operatorilor prevăzuţi la lit. a) sau al entităţilor prevăzute la lit. b);

e) o entitate implicată în activităţi care i-ar putea afecta imparţialitatea sau integritatea în ceea ce priveşte activităţile de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră.

Acţionarii şi/sau administratorii şi/sau directorii organismelor de verificare, precum şi membrii echipei de verificare nu pot fi acţionari şi/sau administratori şi/sau angajaţi ai operatorilor prevăzuţi la paragraful 1 lit. a) pentru care se efectuează verificarea.

Se consideră că scurgerea unei perioade de 2 ani de la finalizarea implicării în activităţile de consultanţă sau asistenţă tehnică privind elaborarea şi aplicarea planului de măsuri pentru monitorizarea şi/sau elaborarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră a unei entităţi sau a persoanelor care au prestat astfel de activităţi reduce relevanţa acestei implicări.

Entitatea trebuie să emită o declaraţie în care specifică faptul că nu se află în niciuna dintre situaţiile prevăzute la paragrafele 1 şi 2.

Entitatea trebuie să emită o declaraţie în care specifică faptul că are sub control şi urmăreşte presiunile comerciale şi financiare sau de altă natură ce i-ar putea influenţa independenţa, imparţialitatea şi hotărârile în desfăşurarea procesului de verificare.

La solicitarea acreditării, după caz, şi în continuare situaţiile financiare anuale trebuie să indice faptul că organismul de verificare nu are pierderi.

Organismele de verificare trebuie să gestioneze şi să monitorizeze situaţiile privind conflictele de interese, precum şi să asigure integritatea în procesul de verificare. In acest sens, organismul de verificare trebuie să deţină:

a) proceduri privind identificarea, analizarea şi documentarea conflictelor de interese, inclusiv a celor care pot apărea din relaţiile cu un operator sau cu alte organisme de verificare;

b) proceduri prin care se solicită întregului personal, inclusiv celui extern/colaborator, să dezvăluie orice situaţie care îl poate implica sau poate implica organismul de verificare într-un conflict de interese.

Organismul de verificare se asigură că relaţiile cu alte organisme de verificare nu afectează confidenţialitatea, obiectivitatea şi imparţialitatea procesului de verificare.

Organismul de verificare ia măsurile necesare pentru eliminarea/minimizarea riscului privind apariţia conflictelor de interese. Atunci când sunt identificate astfel de conflicte, trebuie luate măsuri corespunzătoare pentru înlăturarea lor.

Intregul personal al organismului de verificare, inclusiv cel extern/colaborator, care ar putea influenţa procesul de verificare, acţionează în mod obiectiv şi nu este supus presiunilor comerciale, financiare sau de altă natură care ar putea compromite imparţialitatea. Organismul de verificare trebuie să deţină reguli sau să prevadă condiţii contractuale prin care să determine tot personalul, inclusiv cel extern/colaborator, să acţioneze într-o manieră imparţială.

In situaţia în care un organism de verificare decide să colaboreze cu angajaţi ai operatorilor prevăzuţi la paragraful 1 lit. a), având calitatea de auditor-şef/auditor şi/sau expert, atunci organismul de verificare nu trebuie să încheie contract pentru prestarea serviciului de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră cu acei operatori. Decizia de colaborare cu angajaţi ai operatorilor care intră sub incidenţa anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006, precum şi decizia de anulare a colaborării vor fi făcute cunoscute oficial Ministerului Economiei - Direcţia infrastructura calităţii şi mediu.

4.4. Inregistrări

Organismul de verificare stabileşte proceduri pentru colectarea, clasificarea, accesarea, îndosarierea, depozitarea, menţinerea şi eliminarea înregistrărilor sale.

Organismul de verificare trebuie să păstreze înregistrările pe o perioadă de cel puţin 10 ani. Accesul la aceste înregistrări trebuie să fie în concordanţă cu angajamentele de confidenţialitate.

Inregistrările cuprind, cel puţin, următoarele:

- solicitările operatorilor privind serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, contractele încheiate între operatori şi organismul de verificare, precum şi orice altă corespondenţă avută cu aceştia;

- documentele privind calificările, instruirile, experienţa şi competenţele fiecărei persoane implicate în procesul de verificare şi, după caz, în activitatea de verificare; înregistrările referitoare la instruire, experienţă şi monitorizare trebuie să fie ţinute la zi;

- documentele privind selecţia şi rolul membrilor echipei de verificare pentru fiecare operator pentru care se prestează serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- rapoartele echipei de verificare, forma de proiect al rapoartelor de validare şi rapoartele de validare;

- documentele care demonstrează că forma de proiect al rapoartelor de validare a fost analizată de către factorul de decizie.

4.5. Subcontractarea unor activităţi privind serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră

Dacă organismul de verificare subcontractează unele activităţi privind serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, atunci trebuie să aibă o politică în care sunt descrise condiţiile în care are loc subcontractarea.

Organismul de verificare nu poate subcontracta:

- luarea deciziei cu privire la verificarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- etapele prevăzute la cap. 6 „Procesul de verificare".

In situaţia subcontractării unor activităţi privind serviciului de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, precum: măsurători topo, determinări de densităţi la stivele de cărbune, analize suplimentare, arhivare etc, organismul de verificare trebuie să se asigure că în contract sunt cuprinse aranjamentele referitoare la confidenţialitate, transparenţă, precum şi cele cu privire la imparţialitate şi independenţă.

Organismul de verificare îşi asumă întreaga responsabilitate pentru toate activităţile privind serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, subcontractate.

5. Cerinţe privind personalul implicat în procesul de verificare

Cerinţele minime privind competenţa personalului organismului de verificare sunt cerinţele minime privind competenţa verficatorului, conform pct. 12 din anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006.

5.1. Cerinţe generale

Organismul de verificare demonstrează că are suficient personal calificat angajat (temporar sau permanent, cu contract de normă întreagă ori cu normă parţială), având studii, instruire, cunoştinţe tehnice, abilităţi şi experienţa necesară pentru tipul, nivelul şi volumul de activităţi desfăşurate.

Organismul de verificare stabileşte proceduri pentru recrutarea şi selecţia personalului, ţinând cont de domeniul specific de competenţă.

Organismul de verificare trebuie să aibă proceduri de instruire care să îi ofere personalului un nivel de competenţă ridicat, punând în aplicare cunoştinţe noi, actuale şi cele mai bune practici din domeniu.

Organismul de verificare se asigură că personalul implicat în procesul de verificare este competent şi calificat pentru funcţia pe care o îndeplineşte.

Echipa de verificare implicată în procesul de verificare trebuie să cunoască reglementările naţionale şi europene aplicabile din domeniu.

5.2. Monitorizarea

Organismul de verificare stabileşte proceduri privind monitorizarea performanţelor şi competenţelor personalului implicat în procesul de verificare. Monitorizarea personalului are în vedere, cel puţin:

a) evaluarea rapoartelor echipei de verificare, o formă de proiect al rapoartelor de validare şi a rapoartelor de validare;

b) asistarea pe amplasamentul instalaţiei - cel puţin o dată la 2 ani;

c) evaluarea documentelor ce atestă reacţiile operatorilor;

d) rezultatele auditului intern, după caz.

Fiecare membru al echipei de verificare trebuie monitorizat periodic, în funcţie de complexitatea activităţii de verificare pe care o desfăşoară. Monitorizarea ia în considerare atât munca realizată pe amplasamentul instalaţiei, cât şi în afara acestuia.

Organismul de verificare analizează performanţele şi competenţele personalului pentru îmbunătăţirea activităţii de verificare şi pentru a identifica, după caz, necesităţile de instruire.

5.3. Selecţia echipei de verificare

Organismul de verificare trebuie să se asigure că echipa de verificare este formată cel puţin dintr-un auditor şi un auditor-şef. In cazul în care auditorul/auditorul-şef nu are şi calitatea de expert, în echipa de verificare este inclus unul sau mai mulţi experţi. Echipele de verificare sunt formate numai din persoane acceptate de Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, ţinându-se cont de calificarea (auditor/auditor-şef/expert) acestora.

Pentru instalaţiile cu emisii anuale totale raportate în anul anterior mai mici sau egale cu 25.0001CO2, echipa de verificare poate fi formată dintr-un auditor-şef şi un expert sau dintr-un auditor-şef care are şi calitatea de expert.

Organismul de verificare trebuie să aibă proceduri privind selecţionarea membrilor echipei de verificare. In stabilirea procedurilor de selecţie a membrilor echipei de verificare, organismul de verificare ţine cont de următoarele aspecte:

- cunoştinţele, experienţa şi abilităţile fiecărui membru, astfel încât echipa de verificare să răspundă cât mai bine scopului verificării;

- tipul, categoria şi complexitatea instalaţiei;

- complexitatea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră care trebuie luate în considerare;

- natura sistemului informaţional utilizat pentru colectarea şi raportarea datelor.

In cazul în care operatorul foloseşte un sistem informaţional computerizat complex, în echipa de verificare este inclus un expert în informatică, care să testeze securitatea şi modul de funcţionare a sistemului, precum şi impactul asupra integrităţii datelor.

5.4. Criteriile de calificare pentru auditori

Organismul de verificare se asigură că auditorul are studii superioare tehnice sau economice de lungă durată.

Auditorul trebuie să ateste instruirea ca auditor şi să fi efectuat minimum 4 audituri complete însumând un total de cel puţin 20 de zile de experienţă de audit. Auditorul trebuie să aibă calificarea de auditor extern în domeniul calităţii şi/sau al mediului.

Organismul de verificare poate utiliza în echipa de verificare observatori. Aceştia pot dobândi calitatea de auditor în procesul de verificare dacă atestă instruirea ca auditor şi dacă au cel puţin 20 de zile de experienţă în procesul de verificare. Scopul introducerii observatorilor în echipele de verificare este de a dobândi instruirea practică în vederea verificării raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră şi evaluării respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, astfel încât să poată fi utilizaţi de către organismul de verificare ca membri ai echipei de verificare.

5.5. Criteriile de calificare pentru auditorii-şefi

Organismul de verificare se asigură că auditorul-şef are, în plus faţă de cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească un auditor, minimum 3 audituri complete însumând un total de cel puţin 15 zile de experienţă de audit în domeniul calităţii şi/sau al mediului sau cel puţin 10 zile de experienţă în procesul de verificare.

Auditorul-şef are, cel puţin, următoarele responsabilităţi:

- conduce echipa de verificare în procesul de verificare;

- se asigură că echipa de verificare are competenţele necesare;

- repartizează fiecărui membru al echipei de verificare responsabilităţi specifice;

- elaborează programul de verificare;

- coordonează elaborarea raportului echipei de verificare şi a formei de proiect al raportului de validare;

- se asigură că toată documentaţia, incluzând documentele de lucru şi dovezile care susţin concluziile verificării, este ataşată la raportul echipei de verificare.

5.6. Criteriile de calificare pentru experţi

Organismul de verificare se asigură că expertul are studii superioare de specialitate de lungă durată şi experienţă relevantă de minimum 4 ani consecutivi de activitate profesională în domeniile de acreditare.

Organismul de verificare se asigură că expertul în informatică are studii superioare de specialitate de lungă durată şi experienţă relevantă de minimum 4 ani consecutivi în ultimii 10 ani de activitate.

5.7. Criteriile de calificare pentru factorul de decizie

Organismul de verificare se asigură că factorul de decizie este independent faţă de echipa de verificare şi are expertiza tehnică necesară în domeniul/domeniile de acreditare. Dacă factorul de decizie nu are expertiza tehnică necesară, atunci acesta poate consulta un expert independent faţă de echipa de verificare.

Organismul de verificare ia măsurile necesare pentru ca nivelul competenţelor şi calificarea factorului de decizie să fie aceleaşi cu ale unui auditor-şef.

Factorul de decizie are autoritatea de a revizui forma de proiect al raportului de validare şi de a aproba raportul de validare. Factorul de decizie are capacitatea de a analiza dovezile furnizate de către echipa de verificare, integritatea informaţiilor, prezentarea logică a acestora şi identificarea informaţiilor care lipsesc sau sunt contradictorii, în vederea stabilirii opiniei organismului de verificare cu privire la verificarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră şi evaluarea respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră.

6. Procesul de verificare

Scopul procesului de verificare este:

- verificarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- evaluarea respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră.

Pentru instalaţiile situate pe acelaşi amplasament, în care se desfăşoară mai multe activităţi care intră sub incidenţa prevederilor anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006, procesul de verificare are loc pentru fiecare instalaţie.

6.1. Cerinţe generale

Organismul de verificare se asigură că documentele prezentate de către operator confirmă scopul şi domeniul de aplicare a verificării, stabilite în contractul privind prestarea serviciului de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră.

Organismul de verificare specifică operatorului într-o manieră clară şi transparentă condiţiile verificării.

Organismul de verificare ar trebui ca prin contractul cu operatorul să îşi ia toate măsurile de precauţie pentru a se asigura că este informat imediat cu privire la apariţia oricăror situaţii ce pot influenţa procesul de verificare.

Procesul de verificare cuprinde:

- realizarea analizei strategice;

- realizarea analizei de risc;

- întocmirea planului de verificare - strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră şi programul de verificare;

- realizarea analizei procesului - verificarea propriu-zisă;

- revizuirea şi finalizarea procesului de verificare.

6.2. Analiza strategică

Analiza strategică se defineşte conform pct. 6 din anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006.

Analiza strategică urmăreşte evaluarea următoarelor elemente:

- natura, domeniul şi complexitatea echipamentelor şi proceselor, care generează emisii de gaze cu efect de seră, inclusiv măsurarea şi înregistrarea fluxului de combustibil şi a materiilor prime (se iau în considerare şi modalităţile prin care acurateţea sistemului de măsurare influenţează marja de incertitudine) ce caracterizează regimul de operare al instalaţiei de-a lungul anului;

- sistemul de management al datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră, ce presupune măsurarea şi înregistrarea propriu-zisă a fluxului de combustibil şi/sau a materiilor prime, calculul şi gestionarea datelor, agregarea şi arhivarea datelor, precum şi compilarea informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră calculate;

- mediul organizaţional, ce presupune structura de organizare care gestionează sistemul de operare, de mentenanţă şi/sau de înregistrare a datelor, din care sunt derivate informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de seră generate de instalaţie.

La realizarea analizei strategice se iau în considerare prevederile din autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră sau, după caz, din autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră revizuită şi se bazează, în principal, pe următoarele:

a) informaţii generale privind produsele şi procesele din instalaţie;

b) numărul şi natura surselor de emisii de gaze cu efect de seră, precum tipul combustibilului/materiei prime care se monitorizează;

c) tipul laboratorului/laboratoarelor utilizat/utilizate - laborator/laboratoare acreditat/acreditate sau laborator/ laboratoare neacreditat/neacreditate, conform secţiunii 13.5 din Decizia Comisiei Europene 2007/589/CE;

d) nivelul materialităţii aplicat instalaţiei;

e) sistemul de management al datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră;

f) elemente ale domeniului de control. Suplimentar sa iau în consideraţie:

- evenimentele, tranzacţiile (CO2 transferat) sau situaţiile care pot avea un efect semnificativ asupra informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră; şi

- modalităţile în care aceste informaţii sunt procesate, înainte de a fi incluse în raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră.

Analiza strategică impune o vedere de ansamblu a procesului de verificare şi trebuie să stea la baza întocmirii planului de verificare. Procesul de verificare este continuat numai dacă echipa de verificare a obţinut şi evaluat toate informaţiile pe care se bazează analiza strategică.

6.3. Analiza de risc

Analiza de risc trebuie să ţină cont de prevederile pct. 8-10 din anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006.

Scopul analizei de risc este de a evalua nivelul riscului privind materialitatea şi riscul de nerespectare a planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră.

In acest caz, evaluarea riscului presupune:

- riscul inerent - susceptibilitatea unui parametru din raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, care poate conduce la materialitate, individual sau cumulat cu alţi parametri; riscul inerent are legătură cu complexitatea instalaţiei, cu numărul persoanelor implicate în procesul de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră şi cu paşii care trebuie făcuţi pentru a obţine cifra totală privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- riscul controlului - riscul pe care sistemul de control intern nu îl poate preveni, detecta sau corecta într-un timp rezonabil, care individual sau cumulat cu alţi parametri poate conduce la materialitate sau la neconformitate;

- riscul de identificare - riscul pe care echipa de verificare nu îl poate asocia materialităţii sau neconformităţii.

Echipa de verificare analizează toate constatările operatorului pentru a determina unde apare nivelul cel mai ridicat de risc privind materialitatea şi/sau neconformitatea.

Dacă echipa de verificare concluzionează că procesele şi controalele efectuate pentru reducerea riscurilor inerente, riscurilor de control şi riscurilor de identificare nu sunt planificate sau implementate corespunzător, atunci echipa de verificare trebuie să reconsidere analiza de risc.

In realizarea analizei de risc echipa de verificare are în vedere:

- planul de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, aprobat de Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului;

- structura organizatorică a operatorului, ce include competenţele şi responsabilităţile personalului privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră;

- politicile şi procedurile privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră;

- procedeele de control şi revizuire a metodelor de calcul al datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- procedeele de calibrare, inclusiv cele ce privesc mentenanţă echipamentului de măsurare utilizat;

- alte procedee relevante privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră - auditurile interne, auditurile externe, procese de revizuire;

- complexitatea şi natura proceselor instalaţiei;

- complexitatea şi natura procedeelor de gestionare şi raportare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- informaţii relevante ale rapoartelor de validare anterioare, după caz.

Analiza de risc impune identificarea prezenţei materialităţii, precum şi identificarea neconformităţii. Analiza de risc trebuie să stea la baza întocmirii planului de verificare.

6.4. Planul de verificare

Echipa de verificare trebuie să întocmească un plan de verificare, bazat pe constatările analizei strategice şi analizei de risc, în care este specificat modul în care are loc procesul de verificare. Planul de verificare include strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi programul de verificare.

La întocmirea planului de verificare se ţine cont de următorii 3 factori:

a) evaluarea respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;

b) sistemul informaţional computerizat;

c) domeniul de control.

a) Echipa de verificare controlează şi confirmă respectarea prevederilor din planul de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, inclusiv utilizarea corectă a factorilor de emisie, a factorilor de oxidare/conversie, a valorilor calorifice nete, precum şi îndeplinirea cerinţelor de raportare, ţinând cont de acurateţea nivelurilor de abordare.

In acest caz, la întocmirea planului de verificare echipa de verificare are în vedere:

- documentele primare, acurateţea metodelor de calcul, precum şi dacă acestea confirmă respectarea prevederilor din planul de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- dacă factorii de emisie şi factorii de oxidare/conversie au fost corect aplicaţi;

- tipul echipamentului de măsurare, precum şi dacă acesta este prevăzut în planul de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, inclusiv cu cerinţele specificate privind marja de incertitudine, precum şi cu condiţiile privind calibrarea;

- acurateţea şi modalitatea în care sunt gestionate datele primare, înainte de a fi stocate şi procesate prin raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- orice schimbări privind mentenanţa şi regimul de calibrare ale echipamentului de măsurare, care pot influenţa datele şi informaţiile din raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi dacă aceste schimbări au impact asupra respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră.

b) Dacă procesarea, păstrarea şi transmiterea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră se face cu ajutorul unui sistem informaţional computerizat, atunci, la întocmirea planului de verificare, echipa de verificare are în vedere:

- identificarea riscurilor (existente sau potenţiale) pentru totalitatea, consistenţa, siguranţa şi acurateţea datelor privind emisiile de gaze cu efect de seră, ce pot apărea în sistemul informaţional computerizat;

- identificarea potenţialelor erori de programare a software-ului, ce pot conduce la materialitate;

- identificarea potenţialelor erori umane, care pot apărea ca urmare a utilizării sistemului informaţional computerizat;

- verificarea modului în care informaţiile securizate privind datele emisiilor de gaze cu efect de seră sunt gestionate, inclusiv procedurile privind copiile de siguranţă;

- modul de accesare a software-ului.

c) Echipa de verificare trebuie să înţeleagă în detaliu domeniul de control pentru a putea evalua managementul şi acţiunile referitoare la auditurile interne pe care operatorul le-a efectuat, precum şi importanţa acestora în procesul de generare şi raportare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră, dar şi evaluarea respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră.

La întocmirea planului de verificare, din perspectiva domeniului de control, echipa de verificare are în vedere:

- structura operatorului;

- modul de operare a instalaţiei şi/sau modul de desfăşurare a proceselor din cadrul instalaţiei;

- practicile şi politicile de personal;

- comunicarea/transmiterea informaţiilor în cadrul structurii organizaţionale;

- sistemul informaţional computerizat.

Dacă operatorul are implementat şi certificat un sistem de management de mediu si/sau un sistem de management al calităţii, având ca referenţial SR EN ISO 14001: 2005 şi, respectiv, SR EN ISO 9001: 2008, atunci echipa de verificare poate lua în considerare sistemul de management.

Planul de verificare cuprinde minimum:

- scopul şi domeniul de aplicare a verificării;

- echipa de verificare, inclusiv rolul şi responsabilităţile fiecărui membru în procesul de verificare;

- amplasamentul/amplasamentele care trebuie vizitat/ vizitate şi activităţile care trebuie realizate;

- strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- programul de verificare.

6.4.1. Strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră

Echipa de verificare defineşte ce date şi informaţii privind emisiile de gaze cu efect de seră sunt eşantionate, pentru a obţine dovezile care susţin concluziile verificării. Dovezile includ documente şi înregistrări privind monitorizarea emisiilor de gaze cu efect de seră bazate şi pe alte surse.

Strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră trebuie:

- să fie reprezentativă pentru toate datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de seră existente;

- să includă verificarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră, atât pe orizontală, cât şi pe verticală;

- să ţină cont de strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră anterioară, astfel încât la un moment dat toate datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de seră să fie verificate;

- să fie justificată şi detaliată în planul de verificare.

La stabilirea strategiei de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră se au în vedere minimum următoarele:

- considerente referitoare la rezultatele analizei de risc;

- identificarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră în vederea obţinerii dovezilor care susţin concluziile verificării;

- structura eşantionului - echipa de verificare trebuie să ia în considerare scopul procesului de verificare şi setul de date şi informaţii privind emisiile de gaze cu efect de seră din cadrul căruia va fi extras eşantionul;

- mărimea eşantionului - echipa de verificare trebuie să aibă în vedere:

1. cu cât riscul este mai ridicat, cu atât strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră este mai detaliată;

2. cu cât nivelul materialităţii este mai mare, cu atât strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră este mai detaliată;

- selectarea eşantionului - echipa de verificare trebuie să selecteze elementele unui eşantion pornind de la premisa că toate datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de seră pot fi verificate.

Echipa de verificare trebuie să determine mijloacele adecvate de selecţie a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră pentru verificare, prin:

- selectarea tuturor datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră (examinare 100%); sau

- selectarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră specifice; şi/sau

- eşantionarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră.

Dacă echipa de verificare identifică fluctuaţii semnificative ale datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră, care sunt inconsistent corelate cu alte informaţii relevante sau care nu confirmă cifra privind emisiile de gaze cu efect de seră generate de instalaţie, atunci eşantionarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră trebuie reevaluată şi extinsă.

6.4.2. Programul de verificare

Echipa de verificare determină şi documentează timpul necesar alocat activităţii de verificare, inclusiv orice reducere sau suplimentare a numărului de zile ca urmare a renegocierii cu operatorul. Programul de verificare include şi vizita pe amplasamentul instalaţiei.

La stabilirea timpului alocat procesului de verificare se iau în considerare minimum următorii factori:

- numărul surselor de emisii;

- numărul combustibililor/materiilor prime utilizate;

- tipul combustibilului/materiei prime;

- nivelul de abordare;

- sistemul de management al datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- cantitatea de emisii de gaze cu efect de seră generată.

6.5. Analiza procesului (verificarea propriu-zisă)

Analiza procesului are în vedere prevederile pct. 7 din anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006.

Pe tot parcursul analizei procesului, echipa de verificare colectează dovezi relevante, pentru a-şi susţine constatările din forma de proiect al raportului de validare.

Analiza procesului se realizează în baza planului de verificare - aplicarea strategiei de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră şi respectarea programului de verificare.

Analiza procesului include şi vizita pe amplasamentul instalaţiei. Vizita pe amplasamentul instalaţiei este obligatorie. Auditorul-şef decide care dintre membrii echipei de verificare realizează vizita pe amplasament; prezenţa expertului este obligatorie.

Echipa de verificare, atunci când realizează analiza procesului, are în vedere:

- evaluarea respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- verificarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră care stau la baza întocmirii raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră.

In cazul în care echipa de verificare identifică materialitatea şi/sau neconformitatea, atunci aceasta trebuie să reevalueze procesul de verificare, inclusiv planul de verificare.

Echipa de verificare poate lua în considerare, după caz, dovezile relevante ale proceselor de verificare efectuate anterior, In cazul în care procesul de verificare este efectuat de acelaşi organism de verificare, pentru acelaşi operator, în ani consecutivi, la întocmirea analizei strategice şi a analizei de risc echipa de verificare are în vedere cu prioritate modificările survenite în planul de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră. Echipa de verificare trebuie să întocmească şi să aplice un plan de verificare pentru fiecare an în parte, pe baza analizei strategice şi analizei de risc.

Procesul de verificare efectuat de acelaşi organism de verificare, pentru acelaşi operator, în ani consecutivi variază de la un an la altul, în funcţie de următorii factori:

- revizuirea autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, modificări ale planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră faţă de cel aprobat pentru anul anterior;

- modificări ale sistemului de management al datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- schimbări privind personalul implicat în activitatea de monitorizare şi raportare a emisiilor de gaze cu efect de seră;

- recomandările echipei de verificare din anul anterior.

Analiza procesului (verificarea propriu-zisă) este finalizată atunci când toate activităţile descrise în planul de verificare au fost realizate.

6.6. Revizuirea şi finalizarea procesului de verificare

Organismul de verificare trebuie să stabilească proceduri privind situaţiile în care este necesară revizuirea procesului de verificare. Toate etapele procesului de verificare pot fi subiect al revizuirii de către echipa de verificare.

Revizuirea poate avea în vedere minimum următoarele aspecte ale procesului de verificare:

- analiza strategică şi analiza de risc;

- planul de verificare - programul de verificare/strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- analiza procesului;

- raportul echipei de verificare şi toate dovezile asociate care stau la baza acestuia;

- raportul de validare şi toate dovezile asociate care stau la baza acestuia.

Ca urmare a finalizării procesului de verificare, echipa de verificare trebuie:

- să obţină cifra totală privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- să argumenteze şi să explice, după caz, diferenţele dintre cifra finală privind emisiile de gaze cu efect de seră obţinută şi cifra privind emisiile de gaze cu efect de seră care a fost corectată ca urmare a identificării materialităţii;

- să finalizeze evaluarea respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- să identifice, după caz, inconsistentele pe care operatorul trebuie să le rezolve;

- să se asigure că notele, diagramele, calculele şi documentele de lucru, precum şi orice alte dovezi care susţin concluziile verificării sunt menţionate/ataşate la raportul echipei de verificare.

7. Documente elaborate de organismul de verificare

Organismul de verificare elaborează raportul echipei de verificare şi raportul de validare.

In cazul instalaţiilor situate pe acelaşi amplasament în care se desfăşoară mai multe activităţi care intră sub incidenţa anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006, raportul echipei de verificare şi raportul de validare se întocmesc pentru fiecare instalaţie în parte.

Organismul de verificare predă raportul de validare operatorului cu care a contractat serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră.

7.1. Raportul echipei de verificare

Raportul echipei de verificare trebuie să conţină informaţiile care să confirme concluziile verificării, precum şi, după caz, recomandările făcute de echipa de verificare.

Raportul echipei de verificare cuprinde minimum următoarele elemente:

- rolul şi responsabilităţile fiecărui membru al echipei de verificare;

- rezultatele analizei strategice şi analizei de risc;

- rezultatele implementării planului de verificare, inclusiv justificarea alegerii strategiei de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- rezultatele analizei procesului (verificarea propriu-zisă);

- rezultatele obţinute în urma evaluării respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, de către operator;

- referiri la datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi la raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, care au fost supuse procesului de verificare;

- concluziile referitoare la calitatea datelor, precum şi decizia referitoare la prezenţa materialităţii;

- neconformităţile şi materialitatea identificate şi/sau rezolvate, după caz;

- schimbările survenite, după caz, în timpul procesului de verificare;

- recomandările echipei de verificare cu privire la îmbunătăţirea sistemului de monitorizare şi raportare a operatorului, după caz.

Raportul echipei de verificare se întocmeşte pe parcursul procesului de verificare. Raportul echipei de verificare este semnat de către toţi membrii echipei de verificare.

7.2. Raportul de validare

La elaborarea raportului de validare se va ţine cont de prevederile pct. 11 din anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006.

Forma de proiect al raportului de validare este întocmită de către echipa de verificare, în care sunt specificate detaliat rezultatele procesului de verificare şi argumentele pentru care raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, întocmit de operator, este declarat satisfăcător sau nesatisfăcător.

Raportul de validare cuprinde minimum următoarele elemente:

- elementele de identificare ale organismului de verificare;

- elementele de identificare ale operatorului;

- scopul verificării, inclusiv referirea la raportul privind emisii de gaze cu efect de seră şi la planul de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, care a fost verificate;

- numele şi rolul fiecărui membru al echipei de verificare;

- perioada vizitei pe amplasamentul instalaţiei;

- fiecare tip de combustibil şi/sau materie primă utilizate, precum şi calculul emisiilor aferente;

NOTA: In situaţia utilizării unuia sau mai multor combustibili alternativi - deşeuri, trebuie menţionat codul fiecăruia, aşa cum este prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase, cu completările ulterioare.

- strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră, justificată, aplicată de echipa de verificare;

- cifrele obţinute pentru datele de activitate, factorii de emisie, factorii de oxidare şi conversie;

- rezultatele referitoare la evaluarea respectării de către operator a planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- după caz, neconformităţile şi materialitatea identificate şi/sau nerezolvate;

- cifra totală privind emisiile de gaze cu efect de seră obţinută de operator;

- cifra totală privind emisiile de gaze cu efect de seră obţinută de organismul de verificare;

- opinia organismului de verificare cu privire la raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- data întocmirii.

Raportul de validare este semnat cel puţin de către factorul de decizie şi de către reprezentantul legal al organismului de verificare.

7.3. Opinia organismului de verificare

Opinia organismului de verificare poate fi:

- satisfăcătoare - organismul de verificare constată că nu există materialitate în raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, în datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi că operatorul a respectat întocmai planul de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;

- nesatisfăcătoare:

a) organismul de verificare constată că există materialitate, care nu a fost corectată sau rectificată, în raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră şi/sau în datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de seră; şi/sau

b) nu s-a respectat întocmai planul de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, şi acestea influenţează cifra privind emisiile de gaze cu efect de seră.

Atunci când organismul de verificare constată că raportul de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră este nesatisfăcător, acesta trebuie să precizeze:

1. motivele pentru care raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră nu a putut fi validat; şi/sau

2. ce date şi informaţii privind emisiile de gaze cu efect de seră au condus la materialitate sau ce neconformităti au fost identificate.

Opinia organismului de verificare satisfăcătoare poate să conţină şi recomandările echipei de verificare cu privire la îmbunătăţirea monitorizării şi raportării emisiilor de gaze cu efect de seră.

In cazul în care organismul de verificare constată că un operator nu a respectat nivelurile de abordare prevăzute în planul de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, în sensul în care s-a aplicat un nivel de abordare mai ridicat decât cel aprobat de Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, organismul de verificare poate valida raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră ca satisfăcător.

In cazul în care organismul de verificare constată că un operator nu a respectat nivelurile de abordare prevăzute în planul de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, în sensul în care s-a aplicat un nivel de abordare mai scăzut decât cel aprobat de Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, organismul de verificare validează raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră ca nesatisfăcător.

PARTEA a II-a

Fluxul documentelor pentru solicitarea şi acordarea acreditării entităţilor/organismelor de verificare

1. Conţinutul documentaţiei pentru solicitarea acreditării

Entitatea care doreşte să obţină acreditarea în vederea verificării raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră şi evaluarea respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, trebuie să depună la registratura Ministerului Economiei, situată în Calea Victoriei nr. 152, cu menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - In vederea acreditării ca organism de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră", următoarele documente:

- cerere tip, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2;

- un dosar care să conţină:

- certificatul de înmatriculare de la registrul comerţului (copie conformă cu originalul);

- actul constitutiv sau, după caz, statutul cu modificări şi completări, documente din care să reiasă faptul că entitatea are în obiectul de activitate încadrarea CAEN 7430 sau 7120 -Activităţi de testări şi analize tehnice;

- hotărârea judecătorească de înfiinţare;

- ultimele situaţii financiare anuale, transmise şi înregistrate la administraţia finanţelor publice, din care să reiasă faptul că entitatea nu are pierderi;

- declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal privind datoriile către bugetul de stat;

- asigurare de răspundere civilă;

- un dosar care să conţină:

- structura organizatorică;

- proceduri privind independenţa şi imparţialitatea organismului de verificare;

- proceduri-cadru prin care se asigură implementarea adecvată a procesului de verificare;

- proceduri privind modul în care se asigură prelucrarea confidenţială a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră verificate;

- proceduri privind modul de tratare a reclamaţiilor şi apelurilor;

- declaraţie că nu se află în niciuna dintre situaţiile prevăzute la paragrafele 1 şi 2 din cap. 4.3, partea I; dacă entitatea a oferit servicii de consultanţă sau asistenţă tehnică, este necesară menţionarea datei ultimei activităţi de acest gen prestate şi a persoanelor implicate; dacă unele persoane din cadrul entităţii au oferit servicii de consultanţă sau asistenţă tehnică, este necesară menţionarea datei ultimei activităţi de acest gen prestate şi a persoanelor implicate;

- declaraţie că are sub control şi urmăreşte presiunile comerciale şi financiare sau de altă natură;

- proceduri privind identificarea, analizarea şi documentarea potenţialelor conflicte de interese;

- proceduri prin care se solicită întregului personal să dezvăluie orice situaţie care îl poate implica pe el sau organismul de verificare într-un conflict de interese;

- decizia de colaborare cu angajaţi ai operatorilor care intră sub incidenţa anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 (va conţine numele angajatului, numele operatorului şi declaraţia conform căreia organismul de verificare nu încheie contract pentru prestarea serviciului de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră cu respectivii operatori);

- proceduri pentru colectarea, clasificarea, accesarea, îndosarierea, depozitarea, menţinerea şi eliminarea înregistrărilor;

- politica privind subcontractarea serviciilor privind activităţile de verificare;

- proceduri pentru recrutarea şi selecţia personalului;

- proceduri privind instruirea personalului;

- proceduri pentru monitorizarea performanţelor şi competenţelor personalului;

- proceduri privind selecţionarea membrilor echipei de verificare;

- proceduri privind situaţiile în care este necesară revizuirea procesului de verificare;

- formatul comun utilizat pentru raportul de validare şi raportul echipei de verificare;

- un dosar care să conţină:

- tabelul cu persoanele propuse ca membri ai echipelor de verificare şi rolul acestora în procesul de verificare (de auditor/auditor-şef/expert, cu menţionarea expertizei în domeniul de acreditare/factor de decizie);

- CV-urile actualizate şi semnate de fiecare persoană implicată în procesul de verificare;

Notă: CV-urile nedatate şi nesemnate nu se vor lua în considerare.

- copii ale înscrisurilor din cartea de muncă pentru fiecare expert implicat în procesul de verificare, din care să rezulte o experienţă de minimum 4 ani consecutivi de activitate profesională în domeniile de acreditare;

- documentul care atestă absolvirea cursului de auditor extern, în cazul auditorilor şi auditorilor-şefi.

Toată corespondenţa privind activitatea de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră se înregistrează de către Direcţia infrastructura calităţii şi mediu într-un registru distinct.

Analiza solicitării acreditării entităţilor se face de către Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, în două etape:

- evaluarea documentelor mai sus menţionate;

- evaluarea la sediu, după caz.

In termen de 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării documentaţiei complete pentru solicitarea acreditării ca organism de verificare, Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, notifică entitatea cu privire la decizia de acordare a acreditării ca organism de verificare sau solicită informaţii suplimentare/ adiţionale.

Direcţia infrastructura calităţii şi mediu va analiza documentaţia ce conţine informaţii suplimentare/adiţionale şi va răspunde în termen de 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării. Dacă în urma depunerii documentaţiei cu informaţii suplimentare/adiţionale entitatea nu face dovada faptului că documentele transmise sunt adecvate scopului solicitării, atunci se notifică entitatea cu privire la decizia motivată de respingere a acreditării. Documentaţia ce conţine informaţiile suplimentare/adiţionale se depune la registratura Ministerului Economiei, situată în Calea Victoriei nr. 152, cu menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu -In vederea acreditării ca organism de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră - documentaţia ce conţine informaţii suplimentare/adiţionale".

Personalul acceptat pentru un organism de verificare de către Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră nu poate fi folosit de către un alt organism de verificare.

In cazul în care se decide evaluarea la sediu, entitatea va fi informată înainte cu 5 zile lucrătoare cu privire la componenţa Comisiei de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră care va realiza evaluarea, precum şi cu privire la programul de evaluare.

In termen de 5 zile lucrătoare de la data notificării deciziei de acordare a acreditării Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calităţii şi mediu, emite certificatul de acreditare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.

După obţinerea certificatului de acreditare organismele de verificare trebuie să se înregistreze în Registrul naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră. Organismele de verificare pot efectua serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră numai după ce s-au înregistrat în Registrul naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră.

Acreditarea este valabilă timp de 5 ani de la data emiterii certificatului de acreditare.

Ministerul Economiei va publica pe site-ul său lista organismelor de verificare acreditate şi înregistrate în Registrul naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră, domeniile pentru care acestea sunt acreditate şi lista membrilor echipelor de verificare. Aceste liste se actualizează ori de câte ori este necesar.

Organismul de verificare acreditat are obligaţia de a informa imediat Ministerul Economiei, Direcţia infrastructura calităţii şi mediu, asupra oricăror modificări aduse datelor şi informaţiilor cuprinse în documentaţia care a stat la baza acreditării, inclusiv orice schimbări în CV-urile membrilor echipei de verificare.

Organismul de verificare trebuie să transmită Ministerului Economiei - Direcţia infrastructura calităţii şi mediu, până cel târziu la data de 31 mai a fiecărui an, un raport de activitate, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.

2. Conţinutul documentaţiei pentru solicitarea extinderii acreditării

Organismul de verificare trebuie să depună la registratura Ministerului Economiei, situată în Calea Victoriei nr. 152, cu menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Pentru extinderea acreditării organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră", următoarele documente:

- cerere-tip, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5;

- un dosar care să conţină:

- tabelul cu persoanele propuse ca membri ai echipelor de verificare şi rolul acestora în procesul de verificare (de auditor/auditor-şef/expert, cu menţionarea expertizei în domeniul de acreditare);

- CV-urile actualizate şi semnate de fiecare persoană implicată în procesul de verificare pentru domeniile care fac obiectul extinderii acreditării;

Notă: CV-urile nedatate şi nesemnate nu se vor lua în considerare.

- copii ale înscrisurilor din cartea de muncă pentru fiecare expert implicat în procesul de verificare, din care să rezulte o experienţă de minimum 4 ani consecutivi de activitate profesională în domeniile de acreditare care fac obiectul extinderii acreditării;

- documentul care atestă absolvirea cursului de auditor extern, în cazul auditorilor şi auditorilor-şefi.

Analiza solicitării extinderii acreditării organismelor de verificare se face de către Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, în două etape:

- evaluarea documentelor mai sus menţionate;

- evaluarea la sediu, după caz.

In termen de 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării documentaţiei complete pentru solicitarea extinderii acreditării organismului de verificare, Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, notifică entitatea cu privire la decizia de acordare a extinderii acreditării organismului de verificare sau solicită informaţii suplimentare/adiţionale.

Direcţia infrastructura calităţii şi mediu va analiza documentaţia ce conţine informaţii suplimentare/adiţionale şi va răspunde în termen de 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării. Dacă în urma depunerii documentaţiei cu informaţii suplimentare/adiţionale entitatea nu face dovada faptului că documentele transmise sunt adecvate scopului solicitării, atunci se notifică entitatea cu privire la decizia motivată de respingere a acreditării. Documentaţia ce conţine informaţiile suplimentare/adiţionale se depune la registratura Ministerului Economiei, situată în Calea Victoriei nr. 152, cu menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu -In vederea extinderii acreditării ca organism de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră - documentaţia ce conţine informaţii suplimentare/adiţionale".

In cazul în care se decide evaluarea la sediu, entitatea va fi informată înainte cu 5 zile lucrătoare cu privire la componenţa Comisiei de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră care va realiza evaluarea, precum şi cu privire la programul de evaluare.

In termen de 5 zile lucrătoare de la data notificării deciziei de extindere a acreditării, Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calităţii şi mediu, emite un nou certificat de acreditare, în care este/sunt specificat/specificate domeniul/domeniile pentru care s-a solicitat extinderea acreditării, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6.

Acreditarea pentru domeniul/domeniile pentru care s-a solicitat extinderea este valabilă până la data la care este valabilă prima reacreditare.

3. Conţinutul documentaţiei pentru solicitarea reacreditării

Organismul de verificare trebuie să depună la registratura Ministerului Economiei, situată în Calea Victoriei nr. 152, cu menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Pentru reacreditarea organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră", cererea-tip, conform modelului prevăzut în anexa nr. 7, şi toate documentele solicitate la acreditarea iniţială prevăzute în cap. 1 al părţii a II-a, cu cel puţin 3 luni înaintea expirării acreditării.

4. Soluţionarea contestaţiilor

Entitatea care doreşte să obţină acreditarea în vederea verificării raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră şi evaluării respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră/organismul de verificare poate să depună o contestaţie în urma deciziei de respingere a solicitării de acordare a acreditării, extinderii acreditării sau reacreditării, precum şi în urma deciziei de restrângere, suspendare sau retragere a acreditării. Contestaţia se motivează în scris şi se depune la registratura Ministerului Economiei, cu menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Contestaţie", în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data comunicării deciziei mai sus menţionate.

In termen de 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării contestaţiei se informează contestatarul, în scris, asupra admiterii sau respingerii contestaţiei de către Comisia de soluţionare a contestaţiei. In cazul admiterii contestaţiei, se dispune, după caz, acordarea acreditării, extinderea acreditării sau reacreditarea, precum şi anularea restrângerii, retragerii sau suspendării acreditării. In cazul respingerii contestaţiei decizia Comisiei de soluţionare a contestaţiei rămâne valabilă şi definitivă.

Organismul de verificare pentru care s-a restrâns, retras sau suspendat acreditarea are obligaţia de a informa, în scris, cu privire la stadiul acreditării operatorii cu care a contractat serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră.

PARTEA a III-a

Supravegherea organismelor de verificare acreditate

1. Prevederi generale

In vederea respectării de către organismele de verificare a cerinţelor şi criteriilor prevăzute în partea I care au stat la baza acreditării, acestea se supun anual sau ori de câte ori este necesar supravegherii.

Supravegherea organismelor de verificare se face de către Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, în două etape:

- evaluarea documentelor - anual;

- asistarea pe teren - cel puţin o dată la 2 ani. Operatorii care intră sub incidenţa anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 sunt obligaţi să permită supravegherea organismelor de verificare. Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră poate solicita oricând informaţii de la operatori cu privire la activitatea de verificare desfăşurată de către organismele de verificare acreditate.

Programul de supraveghere anual al Comisiei de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră este aprobat de către secretarul de stat coordonator al Direcţiei infrastructura calităţii şi mediu.

In procesul de supraveghere se urmăresc, în principal, următoarele aspecte:

- modul de aplicare a procedurilor;

- activitatea echipei de verificare;

- activitatea factorului de decizie.

In urma supravegherii se va întocmi un raport de supraveghere. Pe baza concluziilor raportului de supraveghere se formulează decizia privind menţinerea, suspendarea, restrângerea sau retragerea acreditării organismului de verificare.

Restrângerea, suspendarea sau retragerea acreditării organismului de verificare are loc ca urmare a nerespectării condiţiilor care au stat la baza acreditării. Organismul de verificare va fi informat în scris în termen de 5 zile de la luarea deciziei motivate de suspendare, restrângere sau retragere a acreditării.

Toate cheltuielile aferente supravegherii (cheltuieli de transport şi cheltuieli de cazare pentru membrii Comisiei de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră) sunt suportate de către organismul de verificare.

2. Situaţii privind suspendarea, restrângerea şi retragerea acreditării

In principal, situaţiile care conduc la suspendarea acreditării de către Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră sunt următoarele:

- nerespectarea cerinţelor şi criteriilor care au stat la baza acreditării;

- obstrucţionarea de către organismul de verificare a supravegherii;

- amânarea cu mai mult de 30 de zile a supravegherii de către organismul de verificare;

- organismul de verificare nu mai deţine suficienţi auditori şi/sau auditori-şefi pentru tipul, nivelul şi volumul de activităţi desfăşurate.

In principal, situaţiile care conduc la restrângerea acreditării de către Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră sunt următoarele:

- organismul de verificare nu mai deţine experţi pentru unul sau mai multe domenii de acreditare;

- organismul de verificare nu a prestat serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, în unul dintre domeniile de acreditare, timp de 3 ani consecutivi.

In principal, situaţiile care conduc la retragerea acreditării de către Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră sunt următoarele:

- nerespectarea cerinţelor şi criteriilor care au stat la baza acreditării;

- nerezolvarea uneia sau mai multor deficienţe identificate în procesul de supraveghere care au stat la baza suspendării acreditării, în maximum 6 luni;

- respingerea motivată de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului a raportului de validare;

- nerespectarea prevederilor paragrafelor 1 şi 2 din cap. 4.3 al părţii I.

PARTEA a IV-a

Cerinţe pentru organismele de verificare acreditate de către un organism de acreditare sau de către o autoritate competentă dintr-un stat membru al Uniunii Europene

Organismele de verificare acreditate de către un alt organism de acreditare sau de către o altă autoritate competentă dintr-un stat membru al Uniunii Europene care doresc să acţioneze pe piaţa românească trebuie să obţină acreditarea de la Ministerul Economiei, Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră.

Organismul de verificare trebuie să depună la registratura Ministerului Economiei, situată în Calea Victoriei nr. 152, cu menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Pentru acreditarea organismelor de verificare acreditate de către un alt organism de acreditare sau de către o altă autoritate competentă dintr-un stat membru al Uniunii Europene", următoarele documente:

- cerere-tip, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2;

- un dosar care să conţină:

- certificatul de înmatriculare de la registrul comerţului sau înregistrarea de la registrul comerţului;

- actul constitutiv sau statutul cu modificări şi completări, după caz;

- hotărârea judecătorească de înfiinţare, după caz;

- ultimele situaţii financiare anuale, transmise şi înregistrate la administraţia finanţelor publice, din care să reiasă faptul că entitatea nu are pierderi, după caz;

- declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal privind datoriile către bugetul de stat;

- asigurare de răspundere civilă; - un dosar care să conţină:

- certificatul de acreditare emis de către un alt organism de acreditare sau de către o altă autoritate competentă dintr-un stat membru al Uniunii Europene, care include entitatea ce va furniza serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră în România;

- informaţii cu privire la obţinerea acreditării de la un alt organism de acreditare sau de la o altă autoritate competentă dintr-un stat membru al Uniunii Europene pe baza Ghidului EA 6/03 pentru recunoaşterea organismelor de verificare în aplicarea Directivei 2003/87/CE privind stabilirea unei scheme europene de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră sau pe baza unui document derivat din Ghidul EA 6/03;

Notă: Dacă organismul de verificare a obţinut acreditarea ca urmare a evaluării în baza Ghidului EA 6/03 pentru recunoaşterea organismelor de verificare în aplicarea Directivei 2003/87/CE privind stabilirea unei scheme europene de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră sau pe baza unui document derivat din Ghidul EA 6/03, atunci acestuia îi este recunoscută competenţa pentru verificarea rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră în domeniile prevăzute în certificatul de acreditare;

- documente justificative privind faptul că personalul implicat în procesul de verificare cunoaşte limba română;

- tabelul cu persoanele propuse ca membri ai echipelor de verificare şi rolul acestora în procesul de verificare (de auditor/auditor-şef/expert, cu menţionarea expertizei în domeniul de acreditare/factor de decizie), inclusiv persoanele acceptate de către un alt organism de acreditare sau de la o altă autoritate competentă dintr-un stat membru al Uniunii Europene;

- CV-urile actualizate şi semnate de fiecare persoană implicată în procesul de verificare, inclusiv persoanele acceptate de către un alt organism de acreditare sau de la o altă autoritate competentă dintr-un stat membru al Uniunii Europene;

Notă: CV-urile nedatate şi nesemnate nu se vor lua în considerare.

- copii ale înscrisurilor din cartea de muncă pentru fiecare expert implicat în procesul de verificare, din care să rezulte o experienţă de minimum 4 ani consecutivi de activitate profesională în domeniile de acreditare, care nu a fost acceptat de către un alt organism de acreditare sau de la o altă autoritate competentă dintr-un stat membru al Uniunii Europene;

- documentul care atestă absolvirea cursului de auditor extern, în cazul auditorilor şi auditorilor-şefi care nu au fost acceptaţi de către un alt organism de acreditare sau de la o altă autoritate competentă dintr-un stat membru al Uniunii Europene.

Organismului de verificare îi sunt aplicabile prevederile privind fluxul documentelor pentru solicitarea şi acordarea acreditării organismelor de verificare, cuprinse în partea a II-a, precum şi cele referitoare la supravegherea organismelor de verificare acreditate, cuprinse în partea a III-a.

Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezenta procedură.

ANEXA Nr. 1 la procedură

DOMENIILE

pentru care se solicită şi se acordă acreditarea

Domenii de acreditare pentru activităţile - instalaţiile prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006

Instalaţii de ardere ce folosesc combustibili lichizi, gazoşi sau biomasă

Instalaţii de ardere ce folosesc combustibili solizi

Instalaţii pentru rafinarea ţiţeiului

Cuptoare de cocs

Instalaţii de prăjire sau sinterizare a minereului metalic

Instalaţii pentru producerea fontei sau oţelului, inclusiv instalaţii pentru turnarea continuă

Instalaţii pentru producerea clincherului de ciment

Instalaţii pentru producerea varului

Instalaţii pentru fabricarea sticlei

Instalaţii pentru fabricarea produselor ceramice

Instalaţii pentru producerea celulozei, hârtiei şi cartonului

ANEXA Nr. 2 la procedură

Model de Cerere-tip pentru solicitarea acreditării

Antetul entităţii

Nr. de înregistrare........../data.......

Către: ministerul economiei

Direcţia infrastructura calităţii şi mediu

Entitatea (denumirea completă) ..................................................................................., cu sediul în...................................., telefon .................., fax........................, e-mail ..............., pagină web ............., reprezentată prin director/preşedinte (numele şi prenumele) ........................................................., solicită, potrivit prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, cu modificările ulterioare, acreditarea pentru următorul domeniu/următoarele domenii........................................................................

[Se va/vor menţiona domeniul/domeniile prevăzut(e) în anexa nr. 1 la procedura mai sus menţionată.]

Anexăm la prezenta cerere următoarele documente: .........................................................................

Director/Preşedinte/Administrator,

.......................................................

ANEXA Nr. 3 la procedură

Model de certificat de acreditare

MINISTERUL ECONOMIEI

CERTIFICAT DE ACREDITARE

nr.....

In baza prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, cu modificările ulterioare, se recunoaşte competenţa

- numele organismului de verificare -

Adresa: oraşul.................................................., (sectorul.............................), str................................... nr..........., telefon..................................., fax............................, pagină de internet.................................................., CUI.................................................

ca organism de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră pentru domeniile:

- ...........

- ...........

- ...........etc.

Director,

............................................

Data acordării acreditării................................

Valabil până la................................................

ANEXA Nr. 4 la procedură

Model de raport de activitate

Denumirea instalaţiei

Denumirea operatorului

Sectorul

Opinia organismului de verificare

Timpul alocat

procesului

de verificare

Timpul alocat

activităţii de verificare

ANEXA Nr. 5  la procedură

Model de Cerere-tip pentru solicitarea extinderii acreditării

Antetul organismului de verificare

Nr. de înregistrare........../data.......

Către: ministerul economiei

Direcţia infrastructura calităţii şi mediu

Organismul de verificare (denumirea completă) .............................................., cu sediul în..........................., telefon................................, fax......................................, e-mail............................................., pagină web ..............................., având certificatul de acreditare cu numărul .................., reprezentat prin director/preşedinte (numele şi prenumele) ........................................................................................, solicită, potrivit prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, cu modificările ulterioare, extinderea acreditării pentru următorul domeniu/următoarele domenii:

........................................................................................................................................................................ ......................................................

[Se va/vor menţiona domeniul/domeniile prevăzut(e) în anexa nr. 1 la procedura mai sus menţionată.]

Anexăm la prezenta cerere următoarele documente:.........................................

Director/Preşedinte/Administrator,

............................................................

ANEXA Nr. 6 la procedură

Model de certificat de extindere a acreditării

MINISTERUL ECONOMIEI

CERTIFICAT DE ACREDITARE

nr...........

COMPLETAREA

nr...........

In baza prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, cu modificările ulterioare, se recunoaşte competenţa

- numele organismului de verificare -

Adresa: oraşul............................................................., (sectorul..................), str............................... nr..........., telefon...................................,fax............................, pagină de internet............................................., CUI...............................................

ca organism de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră pentru domeniile:

- ...........

- ...........

- ...........etc.

Director,

....................................

Data extinderii domeniilor de acreditare................................

Valabil până la................................................

ANEXA Nr. 7 la procedură

Model de Cerere-tip pentru solicitarea reacreditării

Antetul organismului de verificare

Nr. de înregistrare........../data.......

Către: ministerul economiei

Direcţia infrastructura calităţii şi mediu

Organismul de verificare (denumirea completă) .............................................., cu sediul în ..........................., telefon ..................................., fax ................................., e-mail............................................., pagină web ..............................., având certificatul de acreditare cu numărul ..................................., reprezentat prin director/preşedinte (numele şi prenumele) ........................................................................................, solicită, potrivit prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, cu modificările ulterioare, neacreditarea pentru următorul domeniu/următoarele domenii:

........................................................................................................................................................................ .........................................................

[Se va/vor menţiona domeniul/domeniile prevăzut(e) în anexa nr. 1 la procedura mai sus menţionată.]

Anexăm la prezenta cerere următoarele documente:........................

Director/Preşedinte/Administrator,

........................................................


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1969/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1969 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu