ORDIN Nr. 1969
din 2 noiembrie 2009
privind modificarea anexei
la Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea
Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de
monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de sera
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 791 din 19 noiembrie 2009
In baza prevederilor art. 22 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a
certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră,
în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.720/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei,
cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei emite
următorul ordin:
Art. I. -Anexa la
Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea
Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de
monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 635 din 17 septembrie 2007, se modifică şi
se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Organismele
de verificare acreditate în baza Ordinul ministrului economiei şi finanţelor
nr. 1.768/2007 trebuie să se conformeze cu prevederile prezentului ordin, în
termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a acestuia.
Art. III. - Entităţile
care sunt în curs de acreditare sau organismele de verificare care sunt în curs
de extindere a acreditării în baza Ordinului ministrului economiei şi
finanţelor nr. 1.768/2007 trebuie să completeze documentaţia de acreditare sau
de extindere a acreditării în conformitate cu prevederile prezentului ordin.
Art. IV. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei,
Adriean Videanu
ANEXA (Anexa la Ordinul nr. 1.768/2007)
PROCEDURA
de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor
de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră
PARTEA I
Cerinţe şi criterii de eligibilitate pentru
solicitarea şi acordarea acreditării organismelor de verificare
1. Introducere
Prezenta procedură stabileşte criteriile generale şi
condiţiile pentru acreditarea organismelor de verificare' care au competenţe în
verificarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră şi evaluarea respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi
raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind
emisiile de gaze cu efect de seră, în cadrul schemei de comercializare a
certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, stabilită prin Hotărârea
Guvernului nr. 780/2006.
Scopul acreditării este de a se asigura că organismele
de verificare au competenţe şi capabilităţi în vederea verificării raportului
de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră şi a evaluării
respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de
gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect
de seră.
Prezenta procedură de acreditare a organismelor de
verificare ţine cont de recomandările, cerinţele şi criteriile prevăzute în
Ghidul EA-6/03 pentru recunoaşterea organismelor de verificare în aplicarea
Directivei 2003/87/CE privind stabilirea unei scheme europene de comercializare
a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, varianta revizuită, iulie
2008.
Solicitarea acreditării, precum şi acordarea
acreditării organismelor de verificare se fac pentru unul sau mai multe
domenii, prevăzute în anexa nr. 1. Organismele de verificare acreditate
contractează serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind
emisiile de gaze cu efect de seră numai pentru domeniile pentru care au obţinut
acreditarea.
Organismele de verificare acreditate trebuie să
îndeplinească în permanenţă toate cerinţele şi criteriile care au stat la baza
acreditării.
2. Definiţii
2.1. In sensul prezentei proceduri, termenii de
specialitate se definesc după cum urmează:
a) acreditare - atestarea de către o terţă parte
referitoare la un organism de verificare, care semnifică demonstrarea oficială
a competenţei şi capabilităţii de a efectua verificarea raportului de
monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră şi evaluarea respectării
planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu
efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;
b) activitatea organismului de verificare -
ansamblul activităţilor desfăşurate de către organismul de verificare, precum:
evaluarea solicitărilor operatorilor privind verificarea, monitorizarea
personalului, gestionarea înregistrărilor, selecţia membrilor echipei de
verificare, desfăşurarea procesului de verificare, revizuirea raportului de
validare, elaborarea documentelor etc;
c) apel - demersul unui operator cu privire la
contestarea opiniei (satisfăcător/nesatisfăcător) organismului de verificare
care a prestat serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind
emisiile de gaze cu efect de seră;
d) certificat de acreditare - documentul oficial
care atestă acordarea acreditării pe domenii de acreditare;
e) domenii de acreditare - activităţile -
instalaţiile prevăzute în anexa nr. 1, pentru care acreditarea este solicitată
şi, după caz, este acordată;
f) domeniu de control- totalitatea acţiunilor de
management ale operatorului referitoare la sistemul de control intern şi la
importanţa acestuia pentru instalaţia în cauză. Domeniul de control include:
(i) structura de organizare a instalaţiei şi metodele
de stabilire a responsabilităţilor;
(ii) sistemul de control al managementului, incluzând
funcţia de audit intern, după caz, sistemul intern de control financiar,
politicile şi procedurile de personal, precum şi de separare a atribuţiilor;
(iii) gradul şi eficacitatea controlului
managementului, ce au legătură cu aplicarea planului de măsuri pentru
monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră;
(iv) după caz, utilizarea laboratoarelor acreditate,
luându-se în considerare metodele de eşantionare şi frecvenţa analizelor;
g) materialitate - prezenţa erorilor,
omisiunilor sau a interpretărilor greşite în raportul de monitorizare privind
emisiile de gaze cu efect de seră şi/sau în datele şi informaţiile privind
emisiile de gaze cu efect de seră;
h) neconformitate - absenţa sau eşecul
implementării şi menţinerii uneia sau mai multor prevederi din planul de măsuri
pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a
autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;
i) organism de verificare a rapoartelor de
monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, denumit în continuare organism
de verificare - persoana juridică care demonstrează că are competenţă,
capabilitate şi structuri care asigură independenţa şi imparţialitatea, precum
şi care îşi asumă responsabilitatea verificării raportului de monitorizare
privind emisiile de gaze cu efect de seră şi a evaluării respectării planului
de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de
seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;
Notă: Termenul organism de verificare, în sensul
prezentei proceduri, este echivalent cu cel de verificator, utilizat în
legislaţia privind schema de comercializare a certificatelor de emisii de gaze
cu efect de seră.
j) proces de verificare - include realizarea
analizei strategice, analizei de risc, planului de verificare, analizei
procesului, precum şi revizuirea şi finalizarea procesului de verificare;
k) reclamaţie - nemulţumirea unei părţi
interesate cu privire la activitatea organismului de verificare;
l) restrângerea acreditării- procesul de anulare
a acreditării pentru unul sau mai multe dintre domeniile de acreditare până ia
conformarea cu cerinţele şi criteriile care au stat la baza acreditării;
m) suspendarea acreditării- procesul de anulare
temporară a acreditării pentru unul sau mai multe dintre domeniile de
acreditare până la conformarea cu cerinţele şi criteriile care au stat la baza
acreditării, dar nu mai mult de 6 luni;
n) retragerea acreditării- procesul de anulare
definitivă a acreditării.
2.2. Definiţiile termenilor de specialitate menţionaţi
la pct. 2.1 se completează, după caz, cu cele prevăzute în următoarele acte
normative:
a) Hotărârea Guvernului nr. 780/2006;
b) Ordinul ministrului mediului şi dezvoltării durabile
nr. 1.897/2007 pentru aprobarea procedurii de emitere a autorizaţiei privind
emisiile de gaze cu efect de seră pentru perioada 2008-2012;
c) Decizia Comisiei Europene 2007/589/CE din 18 iulie
2007 de stabilire a unor orientări privind monitorizarea şi raportarea
emisiilor de gaze cu efect de seră în conformitate cu Directiva 2003/87/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului;
d) Ordinul ministrului mediului şi dezvoltării durabile
nr. 1.474/2007 pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea şi operarea
registrului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră, cu modificările
ulterioare.
3. Principii şi responsabilităţi
Principiile generale pe care organismul de verificare
le aplică sunt cele prevăzute în anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr.
780/2006.
Pentru a asigura procesului de verificare un nivel
acceptabil de siguranţă, organismul de verificare, prin echipa de verificare,
întocmeşte un plan de verificare detaliat, corelat cu măsurile planificate
pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră. Nivelul
acceptabil de siguranţă impune ca planul de verificare să aibă o abordare în
profunzime şi în detaliu a strategiei de eşantionare a datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră, pentru a se determina prezenţa
materialităţii şi a neconformităţii.
Pentru a concluziona asupra raportului de monitorizare
privind emisiile de gaze cu efect de seră, organismul de verificare trebuie să
deţină dovezi suficiente, ca urmare a unui proces complex. Acest proces
presupune:
- cunoştinţe privind instalaţia, spre exemplu
referitoare la prevederile din planul de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea
emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de
gaze cu efect de seră, inclusiv procesele industriale, tehnicile de măsurare,
etapele pentru culegerea şi procesarea datelor şi informaţiilor privind
emisiile de gaze cu efect de seră etc;
- cunoştinţe privind activităţile desfăşurate în cadrul
instalaţiei, spre exemplu referitoare la sursele de emisii, rolul acestora în
cadrul proceselor, sistemele de măsurare, aplicarea factorilor de emisie,
factorilor de oxidare şi conversie, precum şi oricăror alte date utilizate la
calculul sau măsurarea emisiilor de gaze cu efect de seră, precum şi condiţiile
în care operează instalaţia;
- evaluarea permanentă a riscului prezenţei
materialităţii şi a neconformităţii;
- înţelegerea domeniului de control şi a sistemului de
control ale operatorului, ce au legătură cu monitorizarea şi raportarea
emisiilor de gaze cu efect de seră;
- evaluarea riscului reprezentat de faptul că domeniul
de control şi sistemul de control nu răspund cerinţelor de verificare;
- întocmirea, după caz, a unui plan de verificare
pentru efectuarea unor verificări suplimentare;
- verificarea suplimentară, care utilizează o
combinaţie între inspecţie, observaţie, confirmare, recalculare şi evaluare
analitică, după caz;
- evaluarea finală a dovezilor necesare pentru
întocmirea raportului de validare şi gradul de adecvare a acestora.
Organismul de verificare are următoarele
responsabilităţi:
a) să se asigure că procesul de verificare este
efectuat de către personal competent şi instruit corespunzător;
b) să aibă în vedere reglementările aplicabile din
domeniu atunci când realizează verificarea;
c) să întocmească raportul echipei de verificare;
d) să întocmească raportul de validare, specificând:
- dacă monitorizarea şi raportarea s-au realizat
conform planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze
cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de
seră;
- dacă datele, calculele sau alte înregistrări
relevante din raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră prezintă materialitate;
- recomandări, după caz, privind îmbunătăţirea
conformităţii cu prevederile planului de măsuri pentru monitorizarea şi
raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră;
- recomandări, după caz, privind îmbunătăţirea
monitorizării şi raportării emisiilor de gaze cu efect de seră;
e) să informeze operatorul asupra materialităţii,
înainte de a aproba raportul de validare;
f) să furnizeze operatorului raportul de validare;
g) să aprobe administratorului Registrului naţional
cifra emisiilor de gaze cu efect de sera propusă de către operator, ca urmare a
verificării raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră.
4. Cerinţe privind organizarea
4.1. Structura
Entitatea care doreşte să obţină acreditarea în vederea
verificării raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră şi evaluării respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi
raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind
emisiile de gaze cu efect de seră, demonstrează că deţine următoarele:
a) structură de organizare şi proceduri prin care se
asigură independenţa şi imparţialitatea, ţinându-se cont de cerinţele
specificate la pct. 4.3 şi 5.7;
b) procedură-cadru care asigură implementarea adecvată
a procesului de verificare;
c) personal competent care să efectueze procesul de
verificare, conform pct. 5.4-5.7;
d) proceduri privind modul în care se asigură
confidenţialitatea tuturor datelor şi informaţiilor privind activitatea
operatorului pentru care s-a efectuat verificarea;
e) proceduri privind modul de tratare a reclamaţiilor
şi apelurilor.
4.2. Documente care trebuie făcute publice de către
organismul de verificare
Organismul de verificare documentează, actualizează şi
face publice, prin publicaţii, electronic sau sub alte forme, următoarele:
a) informaţii privind domeniul/domeniile pentru care
s-a obţinut acreditarea;
b) o descriere a procesului de verificare;
c) proceduri privind modul de tratare a reclamaţiilor
şi apelurilor;
d) lista privind personalul implicat în procesul de
verificare.
4.3. Independenţă şi imparţialitate
Entitatea care solicită acreditarea ca organism de
verificare în vederea verificării raportului de monitorizare privind emisiile
de gaze cu efect de seră şi evaluării respectării planului de măsuri pentru
monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a
autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, nu poate fi:
a) operator care deţine sau operează o instalaţie ce
intră sub incidenţa anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006;
b) o entitate care oferă consultanţă sau asistenţă
tehnică privind elaborarea şi aplicarea planului de măsuri pentru monitorizarea
şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră şi/sau elaborarea raportului
de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, cu operatorii
prevăzuţi la lit. a);
c) o asociaţie sau fundaţie care are ca membri
operatorii prevăzuţi la lit. a);
d) un acţionar şi/sau administrator al operatorilor
prevăzuţi la lit. a) sau al entităţilor prevăzute la lit. b);
e) o entitate implicată în activităţi care i-ar putea
afecta imparţialitatea sau integritatea în ceea ce priveşte activităţile de
verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră.
Acţionarii şi/sau administratorii şi/sau directorii
organismelor de verificare, precum şi membrii echipei de verificare nu pot fi
acţionari şi/sau administratori şi/sau angajaţi ai operatorilor prevăzuţi la
paragraful 1 lit. a) pentru care se efectuează verificarea.
Se consideră că scurgerea unei perioade de 2 ani de la
finalizarea implicării în activităţile de consultanţă sau asistenţă tehnică
privind elaborarea şi aplicarea planului de măsuri pentru monitorizarea şi/sau
elaborarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră
a unei entităţi sau a persoanelor care au prestat astfel de activităţi reduce
relevanţa acestei implicări.
Entitatea trebuie să emită o declaraţie în care
specifică faptul că nu se află în niciuna dintre situaţiile prevăzute la
paragrafele 1 şi 2.
Entitatea trebuie să emită o declaraţie în care
specifică faptul că are sub control şi urmăreşte presiunile comerciale şi
financiare sau de altă natură ce i-ar putea influenţa independenţa, imparţialitatea
şi hotărârile în desfăşurarea procesului de verificare.
La solicitarea acreditării, după caz, şi în continuare
situaţiile financiare anuale trebuie să indice faptul că organismul de
verificare nu are pierderi.
Organismele de verificare trebuie să gestioneze şi să
monitorizeze situaţiile privind conflictele de interese, precum şi să asigure
integritatea în procesul de verificare. In acest sens, organismul de verificare
trebuie să deţină:
a) proceduri privind identificarea, analizarea şi
documentarea conflictelor de interese, inclusiv a celor care pot apărea din
relaţiile cu un operator sau cu alte organisme de verificare;
b) proceduri prin care se solicită întregului personal,
inclusiv celui extern/colaborator, să dezvăluie orice situaţie care îl poate
implica sau poate implica organismul de verificare într-un conflict de
interese.
Organismul de verificare se asigură că relaţiile cu
alte organisme de verificare nu afectează confidenţialitatea, obiectivitatea şi
imparţialitatea procesului de verificare.
Organismul de verificare ia măsurile necesare pentru
eliminarea/minimizarea riscului privind apariţia conflictelor de interese.
Atunci când sunt identificate astfel de conflicte, trebuie luate măsuri
corespunzătoare pentru înlăturarea lor.
Intregul personal al organismului de verificare,
inclusiv cel extern/colaborator, care ar putea influenţa procesul de
verificare, acţionează în mod obiectiv şi nu este supus presiunilor comerciale,
financiare sau de altă natură care ar putea compromite imparţialitatea.
Organismul de verificare trebuie să deţină reguli sau să prevadă condiţii
contractuale prin care să determine tot personalul, inclusiv cel
extern/colaborator, să acţioneze într-o manieră imparţială.
In situaţia în care un organism de verificare decide să
colaboreze cu angajaţi ai operatorilor prevăzuţi la paragraful 1 lit. a), având
calitatea de auditor-şef/auditor şi/sau expert, atunci organismul de verificare
nu trebuie să încheie contract pentru prestarea serviciului de verificare a
rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră cu acei
operatori. Decizia de colaborare cu angajaţi ai operatorilor care intră sub
incidenţa anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006, precum şi decizia
de anulare a colaborării vor fi făcute cunoscute oficial Ministerului Economiei
- Direcţia infrastructura calităţii şi mediu.
4.4. Inregistrări
Organismul de verificare stabileşte proceduri pentru
colectarea, clasificarea, accesarea, îndosarierea, depozitarea, menţinerea şi
eliminarea înregistrărilor sale.
Organismul de verificare trebuie să păstreze
înregistrările pe o perioadă de cel puţin 10 ani. Accesul la aceste
înregistrări trebuie să fie în concordanţă cu angajamentele de
confidenţialitate.
Inregistrările cuprind, cel puţin, următoarele:
- solicitările operatorilor privind serviciul de
verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră, contractele încheiate între operatori şi organismul de verificare, precum
şi orice altă corespondenţă avută cu aceştia;
- documentele privind calificările, instruirile,
experienţa şi competenţele fiecărei persoane implicate în procesul de
verificare şi, după caz, în activitatea de verificare; înregistrările
referitoare la instruire, experienţă şi monitorizare trebuie să fie ţinute la
zi;
- documentele privind selecţia şi rolul membrilor
echipei de verificare pentru fiecare operator pentru care se prestează
serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze
cu efect de seră;
- rapoartele echipei de verificare, forma de proiect al
rapoartelor de validare şi rapoartele de validare;
- documentele care demonstrează că forma de proiect al
rapoartelor de validare a fost analizată de către factorul de decizie.
4.5. Subcontractarea unor activităţi privind serviciul
de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect
de seră
Dacă organismul de verificare subcontractează unele
activităţi privind serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare
privind emisiile de gaze cu efect de seră, atunci trebuie să aibă o politică în
care sunt descrise condiţiile în care are loc subcontractarea.
Organismul de verificare nu poate subcontracta:
- luarea deciziei cu privire la verificarea raportului
de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- etapele prevăzute la cap. 6 „Procesul de
verificare".
In situaţia subcontractării unor activităţi privind
serviciului de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de
gaze cu efect de seră, precum: măsurători topo, determinări de densităţi la
stivele de cărbune, analize suplimentare, arhivare etc, organismul de
verificare trebuie să se asigure că în contract sunt cuprinse aranjamentele
referitoare la confidenţialitate, transparenţă, precum şi cele cu privire la
imparţialitate şi independenţă.
Organismul de verificare îşi asumă întreaga
responsabilitate pentru toate activităţile privind serviciul de verificare a
rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră,
subcontractate.
5. Cerinţe privind personalul implicat în procesul
de verificare
Cerinţele minime privind competenţa personalului
organismului de verificare sunt cerinţele minime privind competenţa
verficatorului, conform pct. 12 din anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr.
780/2006.
5.1. Cerinţe generale
Organismul de verificare demonstrează că are suficient
personal calificat angajat (temporar sau permanent, cu contract de normă
întreagă ori cu normă parţială), având studii, instruire, cunoştinţe tehnice,
abilităţi şi experienţa necesară pentru tipul, nivelul şi volumul de activităţi
desfăşurate.
Organismul de verificare stabileşte proceduri pentru
recrutarea şi selecţia personalului, ţinând cont de domeniul specific de
competenţă.
Organismul de verificare trebuie să aibă proceduri de
instruire care să îi ofere personalului un nivel de competenţă ridicat, punând
în aplicare cunoştinţe noi, actuale şi cele mai bune practici din domeniu.
Organismul de verificare se asigură că personalul
implicat în procesul de verificare este competent şi calificat pentru funcţia
pe care o îndeplineşte.
Echipa de verificare implicată în procesul de
verificare trebuie să cunoască reglementările naţionale şi europene aplicabile
din domeniu.
5.2. Monitorizarea
Organismul de verificare stabileşte proceduri privind
monitorizarea performanţelor şi competenţelor personalului implicat în procesul
de verificare. Monitorizarea personalului are în vedere, cel puţin:
a) evaluarea rapoartelor echipei de verificare, o formă
de proiect al rapoartelor de validare şi a rapoartelor de validare;
b) asistarea pe amplasamentul instalaţiei - cel puţin o
dată la 2 ani;
c) evaluarea documentelor ce atestă reacţiile
operatorilor;
d) rezultatele auditului intern, după caz.
Fiecare membru al echipei de verificare trebuie
monitorizat periodic, în funcţie de complexitatea activităţii de verificare pe
care o desfăşoară. Monitorizarea ia în considerare atât munca realizată pe
amplasamentul instalaţiei, cât şi în afara acestuia.
Organismul de verificare analizează performanţele şi
competenţele personalului pentru îmbunătăţirea activităţii de verificare şi
pentru a identifica, după caz, necesităţile de instruire.
5.3. Selecţia echipei de verificare
Organismul de verificare trebuie să se asigure că
echipa de verificare este formată cel puţin dintr-un auditor şi un auditor-şef.
In cazul în care auditorul/auditorul-şef nu are şi calitatea de expert, în
echipa de verificare este inclus unul sau mai mulţi experţi. Echipele de
verificare sunt formate numai din persoane acceptate de Comisia de acreditare
şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a
emisiilor de gaze cu efect de seră, ţinându-se cont de calificarea
(auditor/auditor-şef/expert) acestora.
Pentru instalaţiile cu emisii anuale totale raportate
în anul anterior mai mici sau egale cu 25.0001CO2, echipa de
verificare poate fi formată dintr-un auditor-şef şi un expert sau dintr-un
auditor-şef care are şi calitatea de expert.
Organismul de verificare trebuie să aibă proceduri
privind selecţionarea membrilor echipei de verificare. In stabilirea
procedurilor de selecţie a membrilor echipei de verificare, organismul de
verificare ţine cont de următoarele aspecte:
- cunoştinţele, experienţa şi abilităţile fiecărui
membru, astfel încât echipa de verificare să răspundă cât mai bine scopului verificării;
- tipul, categoria şi complexitatea instalaţiei;
- complexitatea datelor şi informaţiilor privind
emisiile de gaze cu efect de seră care trebuie luate în considerare;
- natura sistemului informaţional utilizat pentru
colectarea şi raportarea datelor.
In cazul în care operatorul foloseşte un sistem
informaţional computerizat complex, în echipa de verificare este inclus un
expert în informatică, care să testeze securitatea şi modul de funcţionare a
sistemului, precum şi impactul asupra integrităţii datelor.
5.4. Criteriile de calificare pentru auditori
Organismul de verificare se asigură că auditorul are
studii superioare tehnice sau economice de lungă durată.
Auditorul trebuie să ateste instruirea ca auditor şi să
fi efectuat minimum 4 audituri complete însumând un total de cel puţin 20 de
zile de experienţă de audit. Auditorul trebuie să aibă calificarea de auditor
extern în domeniul calităţii şi/sau al mediului.
Organismul de verificare poate utiliza în echipa de
verificare observatori. Aceştia pot dobândi calitatea de auditor în procesul de
verificare dacă atestă instruirea ca auditor şi dacă au cel puţin 20 de zile de
experienţă în procesul de verificare. Scopul introducerii observatorilor în
echipele de verificare este de a dobândi instruirea practică în vederea
verificării raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră şi evaluării respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi
raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, astfel încât să poată fi
utilizaţi de către organismul de verificare ca membri ai echipei de verificare.
5.5. Criteriile de calificare pentru auditorii-şefi
Organismul de verificare se asigură că auditorul-şef
are, în plus faţă de cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească un auditor,
minimum 3 audituri complete însumând un total de cel puţin 15 zile de
experienţă de audit în domeniul calităţii şi/sau al mediului sau cel puţin 10
zile de experienţă în procesul de verificare.
Auditorul-şef are, cel puţin, următoarele responsabilităţi:
- conduce echipa de verificare în procesul de
verificare;
- se asigură că echipa de verificare are competenţele
necesare;
- repartizează fiecărui membru al echipei de verificare
responsabilităţi specifice;
- elaborează programul de verificare;
- coordonează elaborarea raportului echipei de
verificare şi a formei de proiect al raportului de validare;
- se asigură că toată documentaţia, incluzând
documentele de lucru şi dovezile care susţin concluziile verificării, este
ataşată la raportul echipei de verificare.
5.6. Criteriile de calificare pentru experţi
Organismul de verificare se asigură că expertul are
studii superioare de specialitate de lungă durată şi experienţă relevantă de
minimum 4 ani consecutivi de activitate profesională în domeniile de
acreditare.
Organismul de verificare se asigură că expertul în
informatică are studii superioare de specialitate de lungă durată şi experienţă
relevantă de minimum 4 ani consecutivi în ultimii 10 ani de activitate.
5.7. Criteriile de calificare pentru factorul de
decizie
Organismul de verificare se asigură că factorul de
decizie este independent faţă de echipa de verificare şi are expertiza tehnică
necesară în domeniul/domeniile de acreditare. Dacă factorul de decizie nu are
expertiza tehnică necesară, atunci acesta poate consulta un expert independent
faţă de echipa de verificare.
Organismul de verificare ia măsurile necesare pentru ca
nivelul competenţelor şi calificarea factorului de decizie să fie aceleaşi cu
ale unui auditor-şef.
Factorul de decizie are autoritatea de a revizui forma
de proiect al raportului de validare şi de a aproba raportul de validare.
Factorul de decizie are capacitatea de a analiza dovezile furnizate de către
echipa de verificare, integritatea informaţiilor, prezentarea logică a acestora
şi identificarea informaţiilor care lipsesc sau sunt contradictorii, în vederea
stabilirii opiniei organismului de verificare cu privire la verificarea
raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră şi
evaluarea respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea
emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de
gaze cu efect de seră.
6. Procesul de verificare
Scopul procesului de verificare este:
- verificarea raportului de monitorizare privind
emisiile de gaze cu efect de seră;
- evaluarea respectării planului de măsuri pentru
monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a
autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră.
Pentru instalaţiile situate pe acelaşi amplasament, în
care se desfăşoară mai multe activităţi care intră sub incidenţa prevederilor
anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006, procesul de verificare are
loc pentru fiecare instalaţie.
6.1. Cerinţe generale
Organismul de verificare se asigură că documentele
prezentate de către operator confirmă scopul şi domeniul de aplicare a
verificării, stabilite în contractul privind prestarea serviciului de
verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră.
Organismul de verificare specifică operatorului într-o
manieră clară şi transparentă condiţiile verificării.
Organismul de verificare ar trebui ca prin contractul
cu operatorul să îşi ia toate măsurile de precauţie pentru a se asigura că este
informat imediat cu privire la apariţia oricăror situaţii ce pot influenţa
procesul de verificare.
Procesul de verificare cuprinde:
- realizarea analizei strategice;
- realizarea analizei de risc;
- întocmirea planului de verificare - strategia de
eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de
seră şi programul de verificare;
- realizarea analizei procesului - verificarea
propriu-zisă;
- revizuirea şi finalizarea procesului de verificare.
6.2. Analiza strategică
Analiza strategică se defineşte conform pct. 6 din
anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006.
Analiza strategică urmăreşte evaluarea următoarelor
elemente:
- natura, domeniul şi complexitatea echipamentelor şi
proceselor, care generează emisii de gaze cu efect de seră, inclusiv măsurarea
şi înregistrarea fluxului de combustibil şi a materiilor prime (se iau în
considerare şi modalităţile prin care acurateţea sistemului de măsurare
influenţează marja de incertitudine) ce caracterizează regimul de operare al
instalaţiei de-a lungul anului;
- sistemul de management al datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră, ce presupune măsurarea şi
înregistrarea propriu-zisă a fluxului de combustibil şi/sau a materiilor prime,
calculul şi gestionarea datelor, agregarea şi arhivarea datelor, precum şi
compilarea informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră calculate;
- mediul organizaţional, ce presupune structura de
organizare care gestionează sistemul de operare, de mentenanţă şi/sau de
înregistrare a datelor, din care sunt derivate informaţiile privind emisiile de
gaze cu efect de seră generate de instalaţie.
La realizarea analizei strategice se iau în considerare
prevederile din autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră sau, după
caz, din autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră revizuită şi se
bazează, în principal, pe următoarele:
a) informaţii generale privind produsele şi procesele
din instalaţie;
b) numărul şi natura surselor de emisii de gaze cu
efect de seră, precum tipul combustibilului/materiei prime care se
monitorizează;
c) tipul laboratorului/laboratoarelor
utilizat/utilizate - laborator/laboratoare acreditat/acreditate sau laborator/
laboratoare neacreditat/neacreditate, conform secţiunii 13.5 din Decizia
Comisiei Europene 2007/589/CE;
d) nivelul materialităţii aplicat instalaţiei;
e) sistemul de management al datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră;
f) elemente ale domeniului de control. Suplimentar sa
iau în consideraţie:
- evenimentele, tranzacţiile (CO2
transferat) sau situaţiile care pot avea un efect semnificativ asupra
informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră; şi
- modalităţile în care aceste informaţii sunt
procesate, înainte de a fi incluse în raportul de monitorizare privind emisiile
de gaze cu efect de seră.
Analiza strategică impune o vedere de ansamblu a
procesului de verificare şi trebuie să stea la baza întocmirii planului de
verificare. Procesul de verificare este continuat numai dacă echipa de
verificare a obţinut şi evaluat toate informaţiile pe care se bazează analiza
strategică.
6.3. Analiza de risc
Analiza de risc trebuie să ţină cont de prevederile
pct. 8-10 din anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006.
Scopul analizei de risc este de a evalua nivelul
riscului privind materialitatea şi riscul de nerespectare a planului de măsuri
pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a
autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră.
In acest caz, evaluarea riscului presupune:
- riscul inerent - susceptibilitatea unui parametru din
raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, care poate
conduce la materialitate, individual sau cumulat cu alţi parametri; riscul
inerent are legătură cu complexitatea instalaţiei, cu numărul persoanelor
implicate în procesul de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră şi
cu paşii care trebuie făcuţi pentru a obţine cifra totală privind emisiile de
gaze cu efect de seră;
- riscul controlului - riscul pe care sistemul de control
intern nu îl poate preveni, detecta sau corecta într-un timp rezonabil, care
individual sau cumulat cu alţi parametri poate conduce la materialitate sau la
neconformitate;
- riscul de identificare - riscul pe care echipa de
verificare nu îl poate asocia materialităţii sau neconformităţii.
Echipa de verificare analizează toate constatările
operatorului pentru a determina unde apare nivelul cel mai ridicat de risc
privind materialitatea şi/sau neconformitatea.
Dacă echipa de verificare concluzionează că procesele
şi controalele efectuate pentru reducerea riscurilor inerente, riscurilor de
control şi riscurilor de identificare nu sunt planificate sau implementate
corespunzător, atunci echipa de verificare trebuie să reconsidere analiza de
risc.
In realizarea analizei de risc echipa de verificare are
în vedere:
- planul de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea
emisiilor de gaze cu efect de seră, aprobat de Agenţia Naţională pentru
Protecţia Mediului;
- structura organizatorică a operatorului, ce include
competenţele şi responsabilităţile personalului privind monitorizarea şi
raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră;
- politicile şi procedurile privind monitorizarea şi
raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră;
- procedeele de control şi revizuire a metodelor de
calcul al datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- procedeele de calibrare, inclusiv cele ce privesc
mentenanţă echipamentului de măsurare utilizat;
- alte procedee relevante privind monitorizarea şi
raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră - auditurile interne, auditurile
externe, procese de revizuire;
- complexitatea şi natura proceselor instalaţiei;
- complexitatea şi natura procedeelor de gestionare şi
raportare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- informaţii relevante ale rapoartelor de validare
anterioare, după caz.
Analiza de risc impune identificarea prezenţei
materialităţii, precum şi identificarea neconformităţii. Analiza de risc
trebuie să stea la baza întocmirii planului de verificare.
6.4. Planul de verificare
Echipa de verificare trebuie să întocmească un plan de
verificare, bazat pe constatările analizei strategice şi analizei de risc, în
care este specificat modul în care are loc procesul de verificare. Planul de
verificare include strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind
emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi programul de verificare.
La întocmirea planului de verificare se ţine cont de
următorii 3 factori:
a) evaluarea respectării planului de măsuri pentru
monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a
autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;
b) sistemul informaţional computerizat;
c) domeniul de control.
a) Echipa de verificare controlează şi confirmă
respectarea prevederilor din planul de măsuri pentru monitorizarea şi
raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind
emisiile de gaze cu efect de seră, inclusiv utilizarea corectă a factorilor de
emisie, a factorilor de oxidare/conversie, a valorilor calorifice nete, precum
şi îndeplinirea cerinţelor de raportare, ţinând cont de acurateţea nivelurilor
de abordare.
In acest caz, la întocmirea planului de verificare
echipa de verificare are în vedere:
- documentele primare, acurateţea metodelor de calcul,
precum şi dacă acestea confirmă respectarea prevederilor din planul de măsuri
pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a
autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- dacă factorii de emisie şi factorii de
oxidare/conversie au fost corect aplicaţi;
- tipul echipamentului de măsurare, precum şi dacă
acesta este prevăzut în planul de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea
emisiilor de gaze cu efect de seră, inclusiv cu cerinţele specificate privind
marja de incertitudine, precum şi cu condiţiile privind calibrarea;
- acurateţea şi modalitatea în care sunt gestionate
datele primare, înainte de a fi stocate şi procesate prin raportul de
monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- orice schimbări privind mentenanţa şi regimul de
calibrare ale echipamentului de măsurare, care pot influenţa datele şi
informaţiile din raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră, precum şi dacă aceste schimbări au impact asupra respectării planului de
măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră.
b) Dacă procesarea, păstrarea şi transmiterea datelor
şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră se face cu ajutorul
unui sistem informaţional computerizat, atunci, la întocmirea planului de
verificare, echipa de verificare are în vedere:
- identificarea riscurilor (existente sau potenţiale)
pentru totalitatea, consistenţa, siguranţa şi acurateţea datelor privind
emisiile de gaze cu efect de seră, ce pot apărea în sistemul informaţional
computerizat;
- identificarea potenţialelor erori de programare a
software-ului, ce pot conduce la materialitate;
- identificarea potenţialelor erori umane, care pot apărea
ca urmare a utilizării sistemului informaţional computerizat;
- verificarea modului în care informaţiile securizate
privind datele emisiilor de gaze cu efect de seră sunt gestionate, inclusiv
procedurile privind copiile de siguranţă;
- modul de accesare a software-ului.
c) Echipa de verificare trebuie să înţeleagă în detaliu
domeniul de control pentru a putea evalua managementul şi acţiunile referitoare
la auditurile interne pe care operatorul le-a efectuat, precum şi importanţa
acestora în procesul de generare şi raportare a datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră, dar şi evaluarea respectării
planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu
efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră.
La întocmirea planului de verificare, din perspectiva
domeniului de control, echipa de verificare are în vedere:
- structura operatorului;
- modul de operare a instalaţiei şi/sau modul de
desfăşurare a proceselor din cadrul instalaţiei;
- practicile şi politicile de personal;
- comunicarea/transmiterea informaţiilor în cadrul
structurii organizaţionale;
- sistemul informaţional computerizat.
Dacă operatorul are implementat şi certificat un sistem
de management de mediu si/sau un sistem de management al calităţii, având ca
referenţial SR EN ISO 14001: 2005 şi, respectiv, SR EN ISO 9001: 2008, atunci
echipa de verificare poate lua în considerare sistemul de management.
Planul de verificare cuprinde minimum:
- scopul şi domeniul de aplicare a verificării;
- echipa de verificare, inclusiv rolul şi
responsabilităţile fiecărui membru în procesul de verificare;
- amplasamentul/amplasamentele care trebuie vizitat/
vizitate şi activităţile care trebuie realizate;
- strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- programul de verificare.
6.4.1. Strategia de eşantionare a datelor şi
informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră
Echipa de verificare defineşte ce date şi informaţii
privind emisiile de gaze cu efect de seră sunt eşantionate, pentru a obţine
dovezile care susţin concluziile verificării. Dovezile includ documente şi
înregistrări privind monitorizarea emisiilor de gaze cu efect de seră bazate şi
pe alte surse.
Strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră trebuie:
- să fie reprezentativă pentru toate datele şi
informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de seră existente;
- să includă verificarea datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră, atât pe orizontală, cât şi pe
verticală;
- să ţină cont de strategia de eşantionare a datelor şi
informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră anterioară, astfel
încât la un moment dat toate datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu
efect de seră să fie verificate;
- să fie justificată şi detaliată în planul de
verificare.
La stabilirea strategiei de eşantionare a datelor şi
informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră se au în vedere minimum
următoarele:
- considerente referitoare la rezultatele analizei de
risc;
- identificarea datelor şi informaţiilor privind
emisiile de gaze cu efect de seră în vederea obţinerii dovezilor care susţin
concluziile verificării;
- structura eşantionului - echipa de verificare trebuie
să ia în considerare scopul procesului de verificare şi setul de date şi
informaţii privind emisiile de gaze cu efect de seră din cadrul căruia va fi
extras eşantionul;
- mărimea eşantionului - echipa de verificare trebuie
să aibă în vedere:
1. cu cât riscul este mai ridicat, cu atât strategia de
eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de
seră este mai detaliată;
2. cu cât nivelul materialităţii este mai mare, cu atât
strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu
efect de seră este mai detaliată;
- selectarea eşantionului - echipa de verificare
trebuie să selecteze elementele unui eşantion pornind de la premisa că toate
datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de seră pot fi
verificate.
Echipa de verificare trebuie să determine mijloacele
adecvate de selecţie a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu
efect de seră pentru verificare, prin:
- selectarea tuturor datelor şi informaţiilor privind
emisiile de gaze cu efect de seră (examinare 100%); sau
- selectarea datelor şi informaţiilor privind emisiile
de gaze cu efect de seră specifice; şi/sau
- eşantionarea datelor şi informaţiilor privind
emisiile de gaze cu efect de seră.
Dacă echipa de verificare identifică fluctuaţii
semnificative ale datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de
seră, care sunt inconsistent corelate cu alte informaţii relevante sau care nu
confirmă cifra privind emisiile de gaze cu efect de seră generate de instalaţie,
atunci eşantionarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect
de seră trebuie reevaluată şi extinsă.
6.4.2. Programul de verificare
Echipa de verificare determină şi documentează timpul
necesar alocat activităţii de verificare, inclusiv orice reducere sau
suplimentare a numărului de zile ca urmare a renegocierii cu operatorul.
Programul de verificare include şi vizita pe amplasamentul instalaţiei.
La stabilirea timpului alocat procesului de verificare
se iau în considerare minimum următorii factori:
- numărul surselor de emisii;
- numărul combustibililor/materiilor prime utilizate;
- tipul combustibilului/materiei prime;
- nivelul de abordare;
- sistemul de management al datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- cantitatea de emisii de gaze cu efect de seră
generată.
6.5. Analiza procesului (verificarea propriu-zisă)
Analiza procesului are în vedere prevederile pct. 7 din
anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006.
Pe tot parcursul analizei procesului, echipa de
verificare colectează dovezi relevante, pentru a-şi susţine constatările din
forma de proiect al raportului de validare.
Analiza procesului se realizează în baza planului de
verificare - aplicarea strategiei de eşantionare a datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră şi respectarea programului de
verificare.
Analiza procesului include şi vizita pe amplasamentul
instalaţiei. Vizita pe amplasamentul instalaţiei este obligatorie.
Auditorul-şef decide care dintre membrii echipei de verificare realizează
vizita pe amplasament; prezenţa expertului este obligatorie.
Echipa de verificare, atunci când realizează analiza
procesului, are în vedere:
- evaluarea respectării planului de măsuri pentru
monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a
autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- verificarea datelor şi informaţiilor privind emisiile
de gaze cu efect de seră care stau la baza întocmirii raportului de
monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră.
In cazul în care echipa de verificare identifică
materialitatea şi/sau neconformitatea, atunci aceasta trebuie să reevalueze
procesul de verificare, inclusiv planul de verificare.
Echipa de verificare poate lua în considerare, după
caz, dovezile relevante ale proceselor de verificare efectuate anterior, In
cazul în care procesul de verificare este efectuat de acelaşi organism de
verificare, pentru acelaşi operator, în ani consecutivi, la întocmirea analizei
strategice şi a analizei de risc echipa de verificare are în vedere cu
prioritate modificările survenite în planul de măsuri pentru monitorizarea şi
raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind
emisiile de gaze cu efect de seră. Echipa de verificare trebuie să întocmească
şi să aplice un plan de verificare pentru fiecare an în parte, pe baza analizei
strategice şi analizei de risc.
Procesul de verificare efectuat de acelaşi organism de
verificare, pentru acelaşi operator, în ani consecutivi variază de la un an la
altul, în funcţie de următorii factori:
- revizuirea autorizaţiei privind emisiile de gaze cu
efect de seră, modificări ale planului de măsuri pentru monitorizarea şi
raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră faţă de cel aprobat pentru anul
anterior;
- modificări ale sistemului de management al datelor şi
informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- schimbări privind personalul implicat în activitatea
de monitorizare şi raportare a emisiilor de gaze cu efect de seră;
- recomandările echipei de verificare din anul
anterior.
Analiza procesului (verificarea propriu-zisă) este
finalizată atunci când toate activităţile descrise în planul de verificare au
fost realizate.
6.6. Revizuirea şi finalizarea procesului de verificare
Organismul de verificare trebuie să stabilească
proceduri privind situaţiile în care este necesară revizuirea procesului de
verificare. Toate etapele procesului de verificare pot fi subiect al revizuirii
de către echipa de verificare.
Revizuirea poate avea în vedere minimum următoarele
aspecte ale procesului de verificare:
- analiza strategică şi analiza de risc;
- planul de verificare - programul de
verificare/strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile
de gaze cu efect de seră;
- analiza procesului;
- raportul echipei de verificare şi toate dovezile
asociate care stau la baza acestuia;
- raportul de validare şi toate dovezile asociate care
stau la baza acestuia.
Ca urmare a finalizării procesului de verificare,
echipa de verificare trebuie:
- să obţină cifra totală privind emisiile de gaze cu
efect de seră;
- să argumenteze şi să explice, după caz, diferenţele
dintre cifra finală privind emisiile de gaze cu efect de seră obţinută şi cifra
privind emisiile de gaze cu efect de seră care a fost corectată ca urmare a
identificării materialităţii;
- să finalizeze evaluarea respectării planului de
măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră,
parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- să identifice, după caz, inconsistentele pe care
operatorul trebuie să le rezolve;
- să se asigure că notele, diagramele, calculele şi
documentele de lucru, precum şi orice alte dovezi care susţin concluziile
verificării sunt menţionate/ataşate la raportul echipei de verificare.
7. Documente elaborate de organismul de verificare
Organismul de verificare elaborează raportul echipei de
verificare şi raportul de validare.
In cazul instalaţiilor situate pe acelaşi amplasament
în care se desfăşoară mai multe activităţi care intră sub incidenţa anexei nr.
1 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006, raportul echipei de verificare şi
raportul de validare se întocmesc pentru fiecare instalaţie în parte.
Organismul de verificare predă raportul de validare operatorului
cu care a contractat serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare
privind emisiile de gaze cu efect de seră.
7.1. Raportul echipei de verificare
Raportul echipei de verificare trebuie să conţină
informaţiile care să confirme concluziile verificării, precum şi, după caz,
recomandările făcute de echipa de verificare.
Raportul echipei de verificare cuprinde minimum
următoarele elemente:
- rolul şi responsabilităţile fiecărui membru al
echipei de verificare;
- rezultatele analizei strategice şi analizei de risc;
- rezultatele implementării planului de verificare,
inclusiv justificarea alegerii strategiei de eşantionare a datelor şi
informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- rezultatele analizei procesului (verificarea propriu-zisă);
- rezultatele obţinute în urma evaluării respectării
planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu
efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră,
de către operator;
- referiri la datele şi informaţiile privind emisiile
de gaze cu efect de seră, precum şi la raportul de monitorizare privind
emisiile de gaze cu efect de seră, care au fost supuse procesului de
verificare;
- concluziile referitoare la calitatea datelor, precum
şi decizia referitoare la prezenţa materialităţii;
- neconformităţile şi materialitatea identificate
şi/sau rezolvate, după caz;
- schimbările survenite, după caz, în timpul procesului
de verificare;
- recomandările echipei de verificare cu privire la
îmbunătăţirea sistemului de monitorizare şi raportare a operatorului, după caz.
Raportul echipei de verificare se întocmeşte pe
parcursul procesului de verificare. Raportul echipei de verificare este semnat
de către toţi membrii echipei de verificare.
7.2. Raportul de validare
La elaborarea raportului de validare se va ţine cont de
prevederile pct. 11 din anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006.
Forma de proiect al raportului de validare este
întocmită de către echipa de verificare, în care sunt specificate detaliat rezultatele
procesului de verificare şi argumentele pentru care raportul de monitorizare
privind emisiile de gaze cu efect de seră, întocmit de operator, este declarat
satisfăcător sau nesatisfăcător.
Raportul de validare cuprinde minimum următoarele
elemente:
- elementele de identificare ale organismului de
verificare;
- elementele de identificare ale operatorului;
- scopul verificării, inclusiv referirea la raportul
privind emisii de gaze cu efect de seră şi la planul de măsuri pentru
monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a
autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, care a fost verificate;
- numele şi rolul fiecărui membru al echipei de
verificare;
- perioada vizitei pe amplasamentul instalaţiei;
- fiecare tip de combustibil şi/sau materie primă
utilizate, precum şi calculul emisiilor aferente;
NOTA: In situaţia utilizării unuia sau mai multor
combustibili alternativi - deşeuri, trebuie menţionat codul fiecăruia, aşa cum
este prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii
deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile
periculoase, cu completările ulterioare.
- strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră, justificată, aplicată de echipa de
verificare;
- cifrele obţinute pentru datele de activitate,
factorii de emisie, factorii de oxidare şi conversie;
- rezultatele referitoare la evaluarea respectării de
către operator a planului de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea
emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind emisiile de
gaze cu efect de seră;
- după caz, neconformităţile şi materialitatea
identificate şi/sau nerezolvate;
- cifra totală privind emisiile de gaze cu efect de
seră obţinută de operator;
- cifra totală privind emisiile de gaze cu efect de
seră obţinută de organismul de verificare;
- opinia organismului de verificare cu privire la
raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- data întocmirii.
Raportul de validare este semnat cel puţin de către
factorul de decizie şi de către reprezentantul legal al organismului de
verificare.
7.3. Opinia organismului de verificare
Opinia organismului de verificare poate fi:
- satisfăcătoare - organismul de verificare constată că
nu există materialitate în raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu
efect de seră, în datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de
seră, precum şi că operatorul a respectat întocmai planul de măsuri pentru monitorizarea
şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind
emisiile de gaze cu efect de seră;
- nesatisfăcătoare:
a) organismul de verificare constată că există
materialitate, care nu a fost corectată sau rectificată, în raportul de
monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră şi/sau în datele şi
informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de seră; şi/sau
b) nu s-a respectat întocmai planul de măsuri pentru
monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a
autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, şi acestea influenţează
cifra privind emisiile de gaze cu efect de seră.
Atunci când organismul de verificare constată că
raportul de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră este
nesatisfăcător, acesta trebuie să precizeze:
1. motivele pentru care raportul de monitorizare
privind emisiile de gaze cu efect de seră nu a putut fi validat; şi/sau
2. ce date şi informaţii privind emisiile de gaze cu
efect de seră au condus la materialitate sau ce neconformităti au fost
identificate.
Opinia organismului de verificare satisfăcătoare poate
să conţină şi recomandările echipei de verificare cu privire la îmbunătăţirea
monitorizării şi raportării emisiilor de gaze cu efect de seră.
In cazul în care organismul de verificare constată că
un operator nu a respectat nivelurile de abordare prevăzute în planul de măsuri
pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a
autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, în sensul în care s-a
aplicat un nivel de abordare mai ridicat decât cel aprobat de Agenţia Naţională
pentru Protecţia Mediului, organismul de verificare poate valida raportul de
monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră ca satisfăcător.
In cazul în care organismul de verificare constată că
un operator nu a respectat nivelurile de abordare prevăzute în planul de măsuri
pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a
autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, în sensul în care s-a
aplicat un nivel de abordare mai scăzut decât cel aprobat de Agenţia Naţională
pentru Protecţia Mediului, organismul de verificare validează raportul de
monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră ca nesatisfăcător.
PARTEA a II-a
Fluxul documentelor pentru solicitarea şi acordarea
acreditării entităţilor/organismelor de verificare
1. Conţinutul documentaţiei pentru solicitarea
acreditării
Entitatea care doreşte să obţină acreditarea în vederea
verificării raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră şi evaluarea respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi
raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind
emisiile de gaze cu efect de seră, trebuie să depună la registratura
Ministerului Economiei, situată în Calea Victoriei nr. 152, cu menţiunea
„Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - In vederea acreditării ca
organism de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze
cu efect de seră", următoarele documente:
- cerere tip, conform modelului prevăzut în anexa nr.
2;
- un dosar care să conţină:
- certificatul de înmatriculare de la registrul
comerţului (copie conformă cu originalul);
- actul constitutiv sau, după caz, statutul cu
modificări şi completări, documente din care să reiasă faptul că entitatea are
în obiectul de activitate încadrarea CAEN 7430 sau 7120 -Activităţi de testări
şi analize tehnice;
- hotărârea judecătorească de înfiinţare;
- ultimele situaţii financiare anuale, transmise şi
înregistrate la administraţia finanţelor publice, din care să reiasă faptul că
entitatea nu are pierderi;
- declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului
legal privind datoriile către bugetul de stat;
- asigurare de răspundere civilă;
- un dosar care să conţină:
- structura organizatorică;
- proceduri privind independenţa şi imparţialitatea
organismului de verificare;
- proceduri-cadru prin care se asigură implementarea
adecvată a procesului de verificare;
- proceduri privind modul în care se asigură
prelucrarea confidenţială a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze
cu efect de seră verificate;
- proceduri privind modul de tratare a reclamaţiilor şi
apelurilor;
- declaraţie că nu se află în niciuna dintre situaţiile
prevăzute la paragrafele 1 şi 2 din cap. 4.3, partea I; dacă entitatea a oferit
servicii de consultanţă sau asistenţă tehnică, este necesară menţionarea datei
ultimei activităţi de acest gen prestate şi a persoanelor implicate; dacă unele
persoane din cadrul entităţii au oferit servicii de consultanţă sau asistenţă
tehnică, este necesară menţionarea datei ultimei activităţi de acest gen
prestate şi a persoanelor implicate;
- declaraţie că are sub control şi urmăreşte presiunile
comerciale şi financiare sau de altă natură;
- proceduri privind identificarea, analizarea şi
documentarea potenţialelor conflicte de interese;
- proceduri prin care se solicită întregului personal
să dezvăluie orice situaţie care îl poate implica pe el sau organismul de verificare
într-un conflict de interese;
- decizia de colaborare cu angajaţi ai operatorilor
care intră sub incidenţa anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 (va
conţine numele angajatului, numele operatorului şi declaraţia conform căreia
organismul de verificare nu încheie contract pentru prestarea serviciului de
verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră cu respectivii operatori);
- proceduri pentru colectarea, clasificarea, accesarea,
îndosarierea, depozitarea, menţinerea şi eliminarea înregistrărilor;
- politica privind subcontractarea serviciilor privind
activităţile de verificare;
- proceduri pentru recrutarea şi selecţia personalului;
- proceduri privind instruirea personalului;
- proceduri pentru monitorizarea performanţelor şi
competenţelor personalului;
- proceduri privind selecţionarea membrilor echipei de
verificare;
- proceduri privind situaţiile în care este necesară
revizuirea procesului de verificare;
- formatul comun utilizat pentru raportul de validare
şi raportul echipei de verificare;
- un dosar care să conţină:
- tabelul cu persoanele propuse ca membri ai echipelor
de verificare şi rolul acestora în procesul de verificare (de
auditor/auditor-şef/expert, cu menţionarea expertizei în domeniul de
acreditare/factor de decizie);
- CV-urile actualizate şi semnate de fiecare persoană
implicată în procesul de verificare;
Notă: CV-urile nedatate şi nesemnate nu se vor lua în
considerare.
- copii ale înscrisurilor din cartea de muncă pentru fiecare
expert implicat în procesul de verificare, din care să rezulte o experienţă de
minimum 4 ani consecutivi de activitate profesională în domeniile de
acreditare;
- documentul care atestă absolvirea cursului de auditor
extern, în cazul auditorilor şi auditorilor-şefi.
Toată corespondenţa privind activitatea de acreditare a
organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de
gaze cu efect de seră se înregistrează de către Direcţia infrastructura
calităţii şi mediu într-un registru distinct.
Analiza solicitării acreditării entităţilor se face de
către Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calităţii şi mediu -
Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a
rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, în două
etape:
- evaluarea documentelor mai sus menţionate;
- evaluarea la sediu, după caz.
In termen de 30 de zile lucrătoare de la data
înregistrării documentaţiei complete pentru solicitarea acreditării ca organism
de verificare, Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calităţii şi
mediu - Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a
rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, notifică
entitatea cu privire la decizia de acordare a acreditării ca organism de
verificare sau solicită informaţii suplimentare/ adiţionale.
Direcţia infrastructura calităţii şi mediu va analiza
documentaţia ce conţine informaţii suplimentare/adiţionale şi va răspunde în
termen de 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării. Dacă în urma
depunerii documentaţiei cu informaţii suplimentare/adiţionale entitatea nu face
dovada faptului că documentele transmise sunt adecvate scopului solicitării,
atunci se notifică entitatea cu privire la decizia motivată de respingere a
acreditării. Documentaţia ce conţine informaţiile suplimentare/adiţionale se
depune la registratura Ministerului Economiei, situată în Calea Victoriei nr.
152, cu menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu -In vederea
acreditării ca organism de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor
de gaze cu efect de seră - documentaţia ce conţine informaţii
suplimentare/adiţionale".
Personalul acceptat pentru un organism de verificare de
către Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a
rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră nu poate fi
folosit de către un alt organism de verificare.
In cazul în care se decide evaluarea la sediu,
entitatea va fi informată înainte cu 5 zile lucrătoare cu privire la componenţa
Comisiei de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a
rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră care va
realiza evaluarea, precum şi cu privire la programul de evaluare.
In termen de 5 zile lucrătoare de la data notificării
deciziei de acordare a acreditării Ministerul Economiei, prin Direcţia
infrastructura calităţii şi mediu, emite certificatul de acreditare, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 3.
După obţinerea certificatului de acreditare organismele
de verificare trebuie să se înregistreze în Registrul naţional al emisiilor de
gaze cu efect de seră. Organismele de verificare pot efectua serviciul de
verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră numai după ce s-au înregistrat în Registrul naţional al emisiilor de gaze
cu efect de seră.
Acreditarea este valabilă timp de 5 ani de la data
emiterii certificatului de acreditare.
Ministerul Economiei va publica pe site-ul său lista
organismelor de verificare acreditate şi înregistrate în Registrul naţional al
emisiilor de gaze cu efect de seră, domeniile pentru care acestea sunt
acreditate şi lista membrilor echipelor de verificare. Aceste liste se
actualizează ori de câte ori este necesar.
Organismul de verificare acreditat are obligaţia de a
informa imediat Ministerul Economiei, Direcţia infrastructura calităţii şi
mediu, asupra oricăror modificări aduse datelor şi informaţiilor cuprinse în
documentaţia care a stat la baza acreditării, inclusiv orice schimbări în
CV-urile membrilor echipei de verificare.
Organismul de verificare trebuie să transmită
Ministerului Economiei - Direcţia infrastructura calităţii şi mediu, până cel
târziu la data de 31 mai a fiecărui an, un raport de activitate, atât pe suport
hârtie, cât şi în format electronic, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.
2. Conţinutul documentaţiei pentru solicitarea
extinderii acreditării
Organismul de verificare trebuie să depună la
registratura Ministerului Economiei, situată în Calea Victoriei nr. 152, cu
menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Pentru extinderea
acreditării organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a
emisiilor de gaze cu efect de seră", următoarele documente:
- cerere-tip, conform modelului prevăzut în anexa nr.
5;
- un dosar care să conţină:
- tabelul cu persoanele propuse ca membri ai echipelor
de verificare şi rolul acestora în procesul de verificare (de
auditor/auditor-şef/expert, cu menţionarea expertizei în domeniul de
acreditare);
- CV-urile actualizate şi semnate de fiecare persoană
implicată în procesul de verificare pentru domeniile care fac obiectul
extinderii acreditării;
Notă: CV-urile nedatate şi nesemnate nu se vor lua în
considerare.
- copii ale înscrisurilor din cartea de muncă pentru
fiecare expert implicat în procesul de verificare, din care să rezulte o
experienţă de minimum 4 ani consecutivi de activitate profesională în domeniile
de acreditare care fac obiectul extinderii acreditării;
- documentul care atestă absolvirea cursului de auditor
extern, în cazul auditorilor şi auditorilor-şefi.
Analiza solicitării extinderii acreditării organismelor
de verificare se face de către Ministerul Economiei, prin Direcţia
infrastructura calităţii şi mediu - Comisia de acreditare şi supraveghere a
organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu
efect de seră, în două etape:
- evaluarea documentelor mai sus menţionate;
- evaluarea la sediu, după caz.
In termen de 30 de zile lucrătoare de la data
înregistrării documentaţiei complete pentru solicitarea extinderii acreditării
organismului de verificare, Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura
calităţii şi mediu - Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de
verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră,
notifică entitatea cu privire la decizia de acordare a extinderii acreditării
organismului de verificare sau solicită informaţii suplimentare/adiţionale.
Direcţia infrastructura calităţii şi mediu va analiza
documentaţia ce conţine informaţii suplimentare/adiţionale şi va răspunde în
termen de 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării. Dacă în urma
depunerii documentaţiei cu informaţii suplimentare/adiţionale entitatea nu face
dovada faptului că documentele transmise sunt adecvate scopului solicitării,
atunci se notifică entitatea cu privire la decizia motivată de respingere a
acreditării. Documentaţia ce conţine informaţiile suplimentare/adiţionale se
depune la registratura Ministerului Economiei, situată în Calea Victoriei nr.
152, cu menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu -In vederea
extinderii acreditării ca organism de verificare a rapoartelor de monitorizare
privind emisiile de gaze cu efect de seră - documentaţia ce conţine informaţii
suplimentare/adiţionale".
In cazul în care se decide evaluarea la sediu,
entitatea va fi informată înainte cu 5 zile lucrătoare cu privire la componenţa
Comisiei de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a
rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră care va
realiza evaluarea, precum şi cu privire la programul de evaluare.
In termen de 5 zile lucrătoare de la data notificării
deciziei de extindere a acreditării, Ministerul Economiei, prin Direcţia
infrastructura calităţii şi mediu, emite un nou certificat de acreditare, în
care este/sunt specificat/specificate domeniul/domeniile pentru care s-a
solicitat extinderea acreditării, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6.
Acreditarea pentru domeniul/domeniile pentru care s-a solicitat
extinderea este valabilă până la data la care este valabilă prima reacreditare.
3. Conţinutul documentaţiei pentru solicitarea
reacreditării
Organismul de verificare trebuie să depună la
registratura Ministerului Economiei, situată în Calea Victoriei nr. 152, cu
menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Pentru reacreditarea
organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de
gaze cu efect de seră", cererea-tip, conform modelului prevăzut în anexa
nr. 7, şi toate documentele solicitate la acreditarea iniţială prevăzute în
cap. 1 al părţii a II-a, cu cel puţin 3 luni înaintea expirării acreditării.
4. Soluţionarea contestaţiilor
Entitatea care doreşte să obţină acreditarea în vederea
verificării raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră şi evaluării respectării planului de măsuri pentru monitorizarea şi
raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, parte a autorizaţiei privind
emisiile de gaze cu efect de seră/organismul de verificare poate să depună o
contestaţie în urma deciziei de respingere a solicitării de acordare a
acreditării, extinderii acreditării sau reacreditării, precum şi în urma
deciziei de restrângere, suspendare sau retragere a acreditării. Contestaţia se
motivează în scris şi se depune la registratura Ministerului Economiei, cu
menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Contestaţie", în
termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data comunicării deciziei mai sus
menţionate.
In termen de 30 de zile lucrătoare de la data
înregistrării contestaţiei se informează contestatarul, în scris, asupra
admiterii sau respingerii contestaţiei de către Comisia de soluţionare a
contestaţiei. In cazul admiterii contestaţiei, se dispune, după caz, acordarea
acreditării, extinderea acreditării sau reacreditarea, precum şi anularea
restrângerii, retragerii sau suspendării acreditării. In cazul respingerii
contestaţiei decizia Comisiei de soluţionare a contestaţiei rămâne valabilă şi
definitivă.
Organismul de verificare pentru care s-a restrâns,
retras sau suspendat acreditarea are obligaţia de a informa, în scris, cu
privire la stadiul acreditării operatorii cu care a contractat serviciul de
verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră.
PARTEA a III-a
Supravegherea organismelor de verificare acreditate
1. Prevederi generale
In vederea respectării de către organismele de
verificare a cerinţelor şi criteriilor prevăzute în partea I care au stat la
baza acreditării, acestea se supun anual sau ori de câte ori este necesar
supravegherii.
Supravegherea organismelor de verificare se face de
către Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calităţii şi mediu -
Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a
rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, în două
etape:
- evaluarea documentelor - anual;
- asistarea pe teren - cel puţin o dată la 2 ani.
Operatorii care intră sub incidenţa anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
780/2006 sunt obligaţi să permită supravegherea organismelor de verificare.
Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a
rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră poate solicita
oricând informaţii de la operatori cu privire la activitatea de verificare
desfăşurată de către organismele de verificare acreditate.
Programul de supraveghere anual al Comisiei de
acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de
monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră este aprobat de către
secretarul de stat coordonator al Direcţiei infrastructura calităţii şi mediu.
In procesul de supraveghere se urmăresc, în principal,
următoarele aspecte:
- modul de aplicare a procedurilor;
- activitatea echipei de verificare;
- activitatea factorului de decizie.
In urma supravegherii se va întocmi un raport de
supraveghere. Pe baza concluziilor raportului de supraveghere se formulează
decizia privind menţinerea, suspendarea, restrângerea sau retragerea
acreditării organismului de verificare.
Restrângerea, suspendarea sau retragerea acreditării
organismului de verificare are loc ca urmare a nerespectării condiţiilor care
au stat la baza acreditării. Organismul de verificare va fi informat în scris
în termen de 5 zile de la luarea deciziei motivate de suspendare, restrângere
sau retragere a acreditării.
Toate cheltuielile aferente supravegherii (cheltuieli
de transport şi cheltuieli de cazare pentru membrii Comisiei de acreditare şi
supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a
emisiilor de gaze cu efect de seră) sunt suportate de către organismul de
verificare.
2. Situaţii privind suspendarea, restrângerea şi
retragerea acreditării
In principal, situaţiile care conduc la suspendarea
acreditării de către Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de
verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră
sunt următoarele:
- nerespectarea cerinţelor şi criteriilor care au stat
la baza acreditării;
- obstrucţionarea de către organismul de verificare a
supravegherii;
- amânarea cu mai mult de 30 de zile a supravegherii de
către organismul de verificare;
- organismul de verificare nu mai deţine suficienţi
auditori şi/sau auditori-şefi pentru tipul, nivelul şi volumul de activităţi
desfăşurate.
In principal, situaţiile care conduc la restrângerea
acreditării de către Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de
verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră
sunt următoarele:
- organismul de verificare nu mai deţine experţi pentru
unul sau mai multe domenii de acreditare;
- organismul de verificare nu a prestat serviciul de
verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră, în unul dintre domeniile de acreditare, timp de 3 ani consecutivi.
In principal, situaţiile care conduc la retragerea
acreditării de către Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de
verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră
sunt următoarele:
- nerespectarea cerinţelor şi criteriilor care au stat
la baza acreditării;
- nerezolvarea uneia sau mai multor deficienţe
identificate în procesul de supraveghere care au stat la baza suspendării
acreditării, în maximum 6 luni;
- respingerea motivată de către Agenţia Naţională
pentru Protecţia Mediului a raportului de validare;
- nerespectarea prevederilor paragrafelor 1 şi 2 din
cap. 4.3 al părţii I.
PARTEA a IV-a
Cerinţe pentru organismele de verificare acreditate
de către un organism de acreditare sau de către o autoritate competentă
dintr-un stat membru al Uniunii Europene
Organismele de verificare acreditate de către un alt
organism de acreditare sau de către o altă autoritate competentă dintr-un stat
membru al Uniunii Europene care doresc să acţioneze pe piaţa românească trebuie
să obţină acreditarea de la Ministerul Economiei, Direcţia infrastructura
calităţii şi mediu - Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de
verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră.
Organismul de verificare trebuie să depună la
registratura Ministerului Economiei, situată în Calea Victoriei nr. 152, cu
menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Pentru acreditarea
organismelor de verificare acreditate de către un alt organism de acreditare
sau de către o altă autoritate competentă dintr-un stat membru al Uniunii
Europene", următoarele documente:
- cerere-tip, conform modelului prevăzut în anexa nr.
2;
- un dosar care să conţină:
- certificatul de înmatriculare de la registrul
comerţului sau înregistrarea de la registrul comerţului;
- actul constitutiv sau statutul cu modificări şi
completări, după caz;
- hotărârea judecătorească de înfiinţare, după caz;
- ultimele situaţii financiare anuale, transmise şi
înregistrate la administraţia finanţelor publice, din care să reiasă faptul că
entitatea nu are pierderi, după caz;
- declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului
legal privind datoriile către bugetul de stat;
- asigurare de răspundere civilă; - un dosar care să
conţină:
- certificatul de acreditare emis de către un alt
organism de acreditare sau de către o altă autoritate competentă dintr-un stat
membru al Uniunii Europene, care include entitatea ce va furniza serviciul de
verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră în România;
- informaţii cu privire la obţinerea acreditării de la
un alt organism de acreditare sau de la o altă autoritate competentă dintr-un
stat membru al Uniunii Europene pe baza Ghidului EA 6/03 pentru recunoaşterea
organismelor de verificare în aplicarea Directivei 2003/87/CE privind
stabilirea unei scheme europene de comercializare a certificatelor de emisii de
gaze cu efect de seră sau pe baza unui document derivat din Ghidul EA 6/03;
Notă: Dacă organismul de verificare a obţinut
acreditarea ca urmare a evaluării în baza Ghidului EA 6/03 pentru recunoaşterea
organismelor de verificare în aplicarea Directivei 2003/87/CE privind
stabilirea unei scheme europene de comercializare a certificatelor de emisii de
gaze cu efect de seră sau pe baza unui document derivat din Ghidul EA 6/03,
atunci acestuia îi este recunoscută competenţa pentru verificarea rapoartelor
de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră în domeniile prevăzute în
certificatul de acreditare;
- documente justificative privind faptul că personalul
implicat în procesul de verificare cunoaşte limba română;
- tabelul cu persoanele propuse ca membri ai echipelor
de verificare şi rolul acestora în procesul de verificare (de auditor/auditor-şef/expert,
cu menţionarea expertizei în domeniul de acreditare/factor de decizie),
inclusiv persoanele acceptate de către un alt organism de acreditare sau de la
o altă autoritate competentă dintr-un stat membru al Uniunii Europene;
- CV-urile actualizate şi semnate de fiecare persoană
implicată în procesul de verificare, inclusiv persoanele acceptate de către un
alt organism de acreditare sau de la o altă autoritate competentă dintr-un stat
membru al Uniunii Europene;
Notă: CV-urile nedatate şi nesemnate nu se vor lua în
considerare.
- copii ale înscrisurilor din cartea de muncă pentru
fiecare expert implicat în procesul de verificare, din care să rezulte o
experienţă de minimum 4 ani consecutivi de activitate profesională în domeniile
de acreditare, care nu a fost acceptat de către un alt organism de acreditare
sau de la o altă autoritate competentă dintr-un stat membru al Uniunii
Europene;
- documentul care atestă absolvirea cursului de auditor
extern, în cazul auditorilor şi auditorilor-şefi care nu au fost acceptaţi de
către un alt organism de acreditare sau de la o altă autoritate competentă
dintr-un stat membru al Uniunii Europene.
Organismului de verificare îi sunt aplicabile
prevederile privind fluxul documentelor pentru solicitarea şi acordarea
acreditării organismelor de verificare, cuprinse în partea a II-a, precum şi
cele referitoare la supravegherea organismelor de verificare acreditate,
cuprinse în partea a III-a.
Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezenta
procedură.
ANEXA Nr. 1 la procedură
DOMENIILE
pentru care se solicită şi se acordă acreditarea
Domenii de acreditare pentru activităţile - instalaţiile
prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006
|
Instalaţii de ardere ce folosesc combustibili lichizi, gazoşi sau
biomasă
|
Instalaţii de ardere ce folosesc combustibili solizi
|
Instalaţii pentru rafinarea ţiţeiului
|
Cuptoare de cocs
|
Instalaţii de prăjire sau sinterizare a minereului metalic
|
Instalaţii pentru producerea fontei sau oţelului, inclusiv
instalaţii pentru turnarea continuă
|
Instalaţii pentru producerea clincherului de ciment
|
Instalaţii pentru producerea varului
|
Instalaţii pentru fabricarea sticlei
|
Instalaţii pentru fabricarea produselor ceramice
|
Instalaţii pentru producerea celulozei, hârtiei şi cartonului
|
ANEXA Nr. 2 la procedură
Model de Cerere-tip pentru solicitarea acreditării
Nr. de înregistrare........../data.......
Către: ministerul economiei
Direcţia infrastructura calităţii şi mediu
Entitatea (denumirea completă)
...................................................................................,
cu sediul în...................................., telefon ..................,
fax........................, e-mail ..............., pagină web .............,
reprezentată prin director/preşedinte (numele şi prenumele)
........................................................., solicită, potrivit
prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007
pentru aprobarea Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a
rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, cu
modificările ulterioare, acreditarea pentru următorul domeniu/următoarele
domenii........................................................................
[Se va/vor menţiona domeniul/domeniile prevăzut(e) în
anexa nr. 1 la procedura mai sus menţionată.]
Anexăm la prezenta cerere următoarele documente:
.........................................................................
Director/Preşedinte/Administrator,
.......................................................
ANEXA Nr. 3 la procedură
Model de certificat de acreditare
MINISTERUL ECONOMIEI
CERTIFICAT DE ACREDITARE
nr.....
In baza prevederilor Ordinului ministrului economiei şi
finanţelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea Procedurii de acreditare a
organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu
efect de seră, cu modificările ulterioare, se recunoaşte competenţa
- numele organismului de verificare -
Adresa:
oraşul..................................................,
(sectorul.............................), str...................................
nr..........., telefon...................................,
fax............................, pagină de
internet..................................................,
CUI.................................................
ca organism de verificare a rapoartelor de monitorizare
a emisiilor de gaze cu efect de seră pentru domeniile:
- ...........
- ...........
- ...........etc.
Director,
............................................
Data acordării
acreditării................................
Valabil până
la................................................
ANEXA Nr. 4 la procedură
Model de raport de activitate
Denumirea instalaţiei
|
Denumirea operatorului
|
Sectorul
|
Opinia organismului de verificare
|
Timpul alocat
procesului
de verificare
|
Timpul alocat
activităţii de verificare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 5 la procedură
Model de Cerere-tip pentru solicitarea extinderii
acreditării
Antetul organismului de verificare
|
Nr. de înregistrare........../data.......
Către: ministerul economiei
Direcţia infrastructura calităţii şi mediu
Organismul de verificare (denumirea completă)
.............................................., cu sediul
în..........................., telefon................................,
fax......................................,
e-mail............................................., pagină web
..............................., având certificatul de acreditare cu numărul
.................., reprezentat prin director/preşedinte (numele şi prenumele)
........................................................................................,
solicită, potrivit prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor
nr. 1.768/2007 pentru aprobarea Procedurii de acreditare a organismelor de
verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră,
cu modificările ulterioare, extinderea acreditării pentru următorul
domeniu/următoarele domenii:
........................................................................................................................................................................ ......................................................
[Se va/vor menţiona domeniul/domeniile prevăzut(e) în
anexa nr. 1 la procedura mai sus menţionată.]
Anexăm la prezenta cerere următoarele
documente:.........................................
Director/Preşedinte/Administrator,
............................................................
ANEXA Nr. 6 la procedură
Model de certificat de extindere a acreditării
MINISTERUL ECONOMIEI
CERTIFICAT DE ACREDITARE
nr...........
COMPLETAREA
nr...........
In baza prevederilor Ordinului ministrului economiei şi
finanţelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea Procedurii de acreditare a
organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu
efect de seră, cu modificările ulterioare, se recunoaşte competenţa
- numele organismului de verificare -
Adresa:
oraşul.............................................................,
(sectorul..................), str............................... nr...........,
telefon...................................,fax............................,
pagină de internet.............................................,
CUI...............................................
ca organism de verificare a rapoartelor de monitorizare
a emisiilor de gaze cu efect de seră pentru domeniile:
- ...........
- ...........
- ...........etc.
Director,
....................................
Data extinderii domeniilor de
acreditare................................
Valabil până la................................................
ANEXA Nr. 7 la procedură
Model de Cerere-tip pentru solicitarea reacreditării
Antetul organismului de verificare
|
Nr. de înregistrare........../data.......
Către: ministerul economiei
Direcţia infrastructura calităţii şi mediu
Organismul de verificare (denumirea completă)
.............................................., cu sediul în
..........................., telefon ..................................., fax
................................., e-mail.............................................,
pagină web ..............................., având certificatul de acreditare cu
numărul ..................................., reprezentat prin
director/preşedinte (numele şi prenumele)
........................................................................................,
solicită, potrivit prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor
nr. 1.768/2007 pentru aprobarea Procedurii de acreditare a organismelor de
verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră,
cu modificările ulterioare, neacreditarea pentru următorul domeniu/următoarele
domenii:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
[Se va/vor menţiona domeniul/domeniile prevăzut(e) în
anexa nr. 1 la procedura mai sus menţionată.]
Anexăm la prezenta cerere următoarele
documente:........................
Director/Preşedinte/Administrator,
........................................................