ORDIN Nr. 1768
din 21 august 2007
pentru aprobarea Procedurii
de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a
emisiilor de gaze cu efect de sera
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 635 din 17 septembrie 2007
In baza prevederilor art. 22 alin. (3) din Hotărarea
Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a
certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră,
în temeiul Hotărarii Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura de acreditare a organismelor
de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de
seră, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
PROCEDURA
de acreditare a organismelor de verificare a
rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze
cu efect de seră
PARTEA I
Cerinţe şi criterii de eligibilitate pentru
solicitarea şi acordarea acreditării organismelor de verificare
1. Introducere
Această procedură stabileşte criteriile generale şi
condiţiile pentru acreditarea organismelor de verificare care au competenţe
pentru verificarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect
de seră, a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră,
precum şi evaluarea aplicării metodologiei de monitorizare, prevăzută în
autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră, şi a altor cerinţe
relevante, în cadrul schemei de comercializare a emisiilor de gaze cu efect de
seră, stabilită prin Hotărarea Guvernului nr. 780/2006
privind stabilirea schemei de comercializare a
certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră.
Scopul acreditării este de a asigura că organismul de
verificare are competenţe şi capabilităţi în vederea verificării raportului de
monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, a datelor şi
informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi evaluarea
aplicării metodologiei de monitorizare, prevăzută în autorizaţia privind
emisiile de gaze cu efect de seră, şi a altor cerinţe relevante.
Prezenta procedură de
acreditare a organismelor de verificare ţine cont de recomandările, cerinţele
şi criteriile prevăzute în Ghidul EA-6/03 pentru recunoaşterea organismelor de
verificare în aplicarea Directivei 2003/87/CE privind stabilirea unei scheme
europene de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră,
varianta revizuită, aprilie 2007.
Solicitarea acreditării, precum şi acordarea
acreditării organismelor de verificare se fac pentru unul sau mai multe
domenii, prevăzute în anexa nr. 1.
2. Definiţii
2.1. In sensul prezentei proceduri, termenii de
specialitate se definesc după cum urmează:
a) acreditare -
atestarea de către o terţă parte referitoare la un organism de verificare, care
semnifică demonstrarea oficială a competenţelor şi capabilităţilor de a efectua
verificarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră, a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră,
precum şi evaluarea aplicării metodologiei de monitorizare, prevăzută în
autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră, şi a altor cerinţe
relevante, pe domenii de acreditare;
b) alte cerinţe relevante - acele cerinţe prevăzute la art. 9 şi în secţiunile 1-3 cap. VII
din anexa nr. 2 la Ghidul privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze
cu efect de seră, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi
apelor nr. 1.175/2006;
c) certificat de acreditare - documentul oficial care atestă acordarea acreditării pe domenii
de acreditare;
d) domeniile de acreditare - activităţile - instalaţiile prevăzute în anexa nr. 1, pentru care
acreditarea este solicitată şi acordată;
e) domeniu de control - totalitatea acţiunilor de management, ale operatorilor,
referitoare la sistemul de control intern şi la importanţa acestuia pentru
instalaţiile în cauză. Factorii care reflectă domeniul de control includ:
(i) structura de organizare a instalaţiei şi metodele
de stabilire a responsabilităţilor;
(ii) sistemul de control al managementului, incluzand aici funcţia de audit intern, politicile, procedurile de
personal şi de stabilire a atribuţiilor;
(iii) gradul şi eficacitatea controlului
managementului, ce au legătură cu respectarea prevederilor din autorizaţia
privind emisiile de gaze cu efect de seră şi cu aplicarea cerinţelor privind
monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră;
f) neconformitatea -
absenţa sau eşecul implementării şi menţinerii uneia sau mai multor condiţii
prevăzute în autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră sau în
metodologia de monitorizare, precum şi nerespectarea altor cerinţe relevante;
g) organism de verificare - persoana juridică ce demonstrează că are capabilităţile adecvate
şi structuri care asigură competenţa, independenţa şi imparţialitatea, care îşi
asumă responsabilitatea verificării raportului de monitorizare privind emisiile
de gaze cu efect de seră, a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze
cu efect de seră, precum şi evaluarea aplicării metodologiei de monitorizare,
prevăzută în autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră, şi a altor
cerinţe relevante;
Notă: Termenul „organism de verificare", în sensul
prezentei proceduri, este echivalent cu termenul „verificator", utilizat
în legislaţia privind schema de comercializare a certificatelor de emisii de
gaze cu efect de seră.
h) restrangerea acreditării- proces de anulare a acreditării pentru unul sau mai multe dintre
domeniile de acreditare, pană
la conformarea cu cerinţele şi criteriile care au stat la baza acreditării;
i) suspendarea acreditării
- proces de invalidare temporară a acreditării,
pentru unul sau mai multe dintre domeniile de acreditare, pană la conformarea cu cerinţele şi
criteriile care au stat la baza acreditării, dar nu mai mult de 6 luni;
j) retragerea acreditării - proces de anulare completă a acreditării.
2.2. Definiţiile termenilor de specialitate menţionaţi
la pct. 2.1 se completează, după caz, cu cele prevăzute în următoarele acte
normative:
a) Hotărarea Guvernului nr.
780/2006;
b) Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi apelor
nr. 1.175/2006;
c) Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi apelor
nr. 1.008/2006 pentru aprobarea competenţelor şi procedurii de emitere şi
revizuire a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră.
3. Principii şi
responsabilităţi
Principiile generale pe care organismul de verificare
le aplică sunt cele prevăzute în anexa nr. 5 la Hotărarea
Guvernului nr. 780/2006.
Pentru a asigura procesului de verificare un nivel
acceptabil de siguranţă, organismul de verificare întocmeşte un plan de
verificare detaliat, corelat cu măsurile planificate pentru monitorizarea şi
raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră. Nivelul acceptabil de siguranţă
impune ca planul de verificare să aibă o abordare în profunzime şi în detaliu a
strategiei de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze
cu efect de seră, pentru a se determina prezenţa erorilor materiale,
omisiunilor şi interpretărilor greşite în raportul de monitorizare privind
emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi în datele şi informaţiile privind
emisiile de gaze cu efect de seră. Prin aplicarea unui plan de verificare
detaliat, organismul de verificare asigură independenţa şi imparţialitatea
procesului de verificare, inclusiv în identificarea materialităţii raportului
de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi a datelor
şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră.
Pentru a concluziona asupra raportului de monitorizare
privind emisiile de gaze cu efect de seră şi asupra datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră, organismul de verificare trebuie să
deţină dovezi suficiente, ca urmare a unui proces complex. Acest proces
presupune:
- înţelegerea circumstanţelor ce privesc procesul de
verificare;
- evaluarea permanentă a
riscului prezenţei informaţiilor distorsionate din raportul de monitorizare a
emisiilor de gaze cu efect de seră;
- înţelegerea domeniului de control;
- evaluarea riscului că domeniul de control nu
reprezintă obiectul verificării;
- întocmirea, după caz, a unui
program pentru efectuarea unor verificări suplimentare;
- verificarea suplimentară utilizează o combinaţie
între inspecţie, observaţie, confirmare, recalculare, reexecutare, proceduri
analitice şi cercetare, după caz;
- evaluarea finală a dovezilor
necesare pentru întocmirea declaraţiei de verificare şi gradul de adecvare a
acestora.
Organismul de verificare are următoarele
responsabilităţi:
a) să se asigure că procesul de verificare este
efectuat de către personal competent şi instruit corespunzător;
b) să aibă în vedere reglementările aplicabile din
domeniu atunci cand realizează
verificarea;
c) să întocmească raportul de validare şi declaraţia
de verificare, specificand:
- dacă monitorizarea şi raportarea s-au realizat
conform autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- dacă datele, calculele sau alte înregistrări
relevante din raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră conţin erori, omisiuni sau interpretări greşite;
- recomandări, după caz, privind îmbunătăţirea
conformităţii cu măsurile planificate pentru monitorizarea şi raportarea
emisiilor de gaze cu efect de seră;
- recomandări, după caz, privind îmbunătăţirea
monitorizării şi raportării emisiilor de gaze cu efect de seră;
d) să informeze operatorul asupra erorilor, omisiunilor
sau interpretărilor greşite din datele şi informaţiile privind emisiile de gaze
cu efect de seră, înainte de a întocmi declaraţia de verificare;
e) să aducă la cunoştinţa operatorului conţinutul
declaraţiei de verificare;
f) să aprobe administratorului Registrului naţional
cifra emisiilor de gaze cu efect de seră, propusă de către operator/client.
4. Cerinţe privind
organizarea
4.1. Structura
Organismele de verificare care doresc să obţină
acreditarea în vederea verificării raportului de monitorizare privind emisiile
de gaze cu efect de seră, a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze
cu efect de seră, precum şi evaluarea aplicării metodologiei de monitorizare,
prevăzută în autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră, şi a altor
cerinţe relevante demonstrează că deţin următoarele:
a) o structură de organizare şi proceduri care le
asigură independenţa şi imparţialitatea, conform cerinţelor specificate la pct.
4.3;
b) o procedură-cadru care asigură implementarea
adecvată a procesului de verificare;
c) competenţe privind efectuarea activităţilor de
verificare;
d) proceduri care asigură prelucrarea confidenţială a
tuturor datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră,
verificate, precum şi protecţia secretului comercial;
e) proceduri privind modul de tratare a reclamaţiilor
şi apelurilor.
4.2. Documente care
trebuie făcute publice de către organismul de verificare
Organismul de verificare documentează şi actualizează,
prin publicaţii, electronic sau sub alte forme şi la cerere, următoarele:
a) informaţii privind domeniul/domeniile pentru care
s-a obţinut acreditarea;
b) o descriere a procesului de verificare;
c) o descriere a mijloacelor prin care organismul de
verificare asigură independenţa financiară, precum şi
informaţii privind tarifele aplicate;
d) informaţii despre procedurile privind modul de
tratare a reclamaţiilor şi apelurilor.
4.3. Imparţialitate şi
independenţă
Organismul de verificare nu poate fi:
(1) a) operator care deţine sau
operează o instalaţie ce intră sub incidenţa anexei nr. 1 la Hotărarea Guvernului nr. 780/2006;
b) entitate care oferă consultanţă sau asistenţă
tehnică privind elaborarea şi aplicarea planului de măsuri pentru monitorizarea
şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră şi/sau elaborarea raportului
de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, pentru operatorii
prevăzuţi la lit. a);
c) asociaţii sau fundaţii care au ca membri
operatorii prevăzuţi la lit. a);
d) acţionar şi/sau administrator al operatorilor
prevăzuţi la lit. a).
(2) Acţionarii şi/sau administratorii organismelor de
verificare nu pot fi acţionari şi/sau administratori ai operatorilor prevăzuţi
la alin. (1)lit. a).
Se consideră că scurgerea unei perioade de 2 ani de la
finalizarea implicării în activităţile de consultanţă sau asistenţă tehnică
privind elaborarea şi aplicarea planului de măsuri pentru monitorizarea şi/sau
elaborarea raportului de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră
reduce relevanţa acestei implicări.
Organismul de verificare demonstrează că nu are
interese financiare cu entităţile care oferă servicii de consultanţă sau
asistenţă tehnică privind elaborarea şi aplicarea planului de măsuri pentru
monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră şi/sau
elaborarea raportului de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră,
pentru operatorii prevăzuţi la alin. (1) lit. a), şi trebuie să emită o
declaraţie în acest sens.
Organismul de verificare declară că are sub control şi
urmăreşte presiunile comerciale şi financiare sau de altă natură, ce i-ar putea
influenţa hotărarile,
imparţialitatea şi independenţa în desfăşurarea procesului de verificare, şi
documentează modalităţile de gestionare a conflictelor de interese şi
mijloacele prin care este asigurată obiectivitatea verificării.
Organismul de verificare se asigură că relaţiile cu
alte entităţi nu afectează confidenţialitatea, obiectivitatea şi
imparţialitatea procesului de verificare.
Organismul de verificare trebuie
să aibă proceduri privind identificarea, analizarea şi documentarea
potenţialelor conflicte de interese, indiferent dacă ele apar în interiorul
organismului de verificare sau rezultă din activităţile cu alte entităţi.
Organismul de verificare ia măsurile necesare pentru eliminarea/minimizarea
riscului privind apariţia conflictelor de interese. Atunci cand sunt identificate astfel de conflicte
trebuie luate măsuri corespunzătoare pentru înlăturarea lor.
Intregul personal al organismului de verificare, inclusiv cel extern/colaborator, care ar putea influenţa procesul de
verificare, acţionează în mod obiectiv şi nu este supus presiunilor comerciale,
financiare sau de altă natură, care ar putea compromite imparţialitatea.
Organismul de verificare trebuie să deţină proceduri
prin care solicită întregului personal, inclusiv celui extern/colaborator, să
dezvăluie orice situaţie care îl poate implica pe el sau poate implica
organismul de verificare într-un conflict de interese. Organismul de verificare
angajează personal sau subcontractează serviciile entităţilor care nu creează
conflicte de interese.
4.4. Inregistrări
Organismul de verificare stabileşte proceduri pentru
colectarea, clasificarea, accesarea, îndosarierea, depozitarea, menţinerea şi
eliminarea înregistrărilor sale.
Organismul de verificare trebuie să păstreze
înregistrările o perioadă de cel puţin 10 ani. Accesul la aceste înregistrări
trebuie să fie în concordanţă cu angajamentele de confidenţialitate.
Inregistrările cuprind cel puţin următoarele:
- solicitări ale operatorilor de efectuare a verificării,
precum şi contractele încheiate între operatori şi organismul de verificare;
- documente justificative privind calificările,
instruirile, experienţa şi competenţele fiecărei persoane implicate în
activitatea de verificare; înregistrările referitoare la instruire, experienţă
şi monitorizare trebuie să fie ţinute la zi;
- documente justificative privind determinarea
eşantionării datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de
seră, precum şi privind riscul;
- rapoarte şi documente privind analiza strategică;
- documente de lucru privind procesele de verificare
efectuate pe amplasament sau în afara amplasamentului;
- documentaţia privind dovezile obiective care stau la
baza concluziilor verificării;
- rapoartele echipei de verificare, rapoartele de
validare, inclusiv formele-proiect ale declaraţiilor de verificare;
- documente justificative care demonstrează că
rapoartele de validare, inclusiv rapoartele echipei de verificare, au fost
analizate de către factorul de decizie;
- rapoartele de validare şi declaraţiile de verificare
înaintate de către organismul de verificare operatorilor/clienţilor.
4.5. Subcontractarea
serviciilor privind activităţile de verificare
Dacă organismul de verificare subcontractează servicii
privind activităţile de verificare, atunci trebuie să aibă o politică în care
sunt descrise condiţiile în care poate avea loc subcontractarea. Organismul de
verificare trebuie să întocmească un contract-cadru, care să cuprindă
aranjamentele, inclusiv cele referitoare la confidenţialitate şi transparenţă,
precum şi cele cu privire la imparţialitate şi independenţă.
Organismul de verificare îşi asumă întreaga
responsabilitate pentru toate serviciile privind activităţile de verificare subcontractate.
5. Cerinţe privind
personalul
Cerinţele mimine privind competenţa personalului
organismului de verificare sunt cerinţele minime privind competenţa
verificatorului, conform pct. 12 din anexa nr. 5 la Hotărarea Guvernului nr. 780/2006.
5.1. Cerinţe generale
privind personalul
Organismul de verificare demonstrează că are suficient
personal calificat angajat (temporar sau permanent, cu contract cu normă
întreagă sau cu normă parţială), avand studii, instruire, cunoştinţe tehnice, abilităţi şi experienţa
necesare pentru tipul, nivelul şi volumul de activităţi desfăşurate.
Organismul de verificare stabileşte proceduri pentru
recrutarea şi selecţia personalului, ţinand cont de domeniul specific de competenţă.
Organismul de verificare defineşte
modalităţile prin care sunt dobandite, menţinute şi monitorizate competenţele necesare
personalului.
Organismul de verificare trebuie să aibă proceduri de
instruire care permit personalului un nivel de competenţă ridicat, punand în aplicare cunoştinţe noi, actuale şi
cele mai bune practici din domeniu.
5.2. Monitorizarea personalului
Organismul de verificare stabileşte proceduri privind
monitorizarea performanţelor şi competenţelor personalului implicat în activitatea de verificare. Monitorizarea personalului
are în vedere minimum:
a) analizele rapoartelor de validare şi ale
documentelor de lucru asociate;
b) documentele ce atestă reacţiile operatorilor sau ale
unei terţe părţi cu privire la activitatea desfăşurară;
c) rezultatele auditului intern;
d) constatările periodice ale activităţilor de
verificare. Fiecare membru al echipei de verificare trebuie monitorizat periodic, în funcţie de complexitatea
activităţii de verificare pe care o desfăşoară. Monitorizarea ia în considerare
munca realizată atat pe
amplasamentul instalaţiei, cat
şi în afara acestuia.
Organismul de verificare analizează performanţele şi
competenţele personalului pentru îmbunătăţirea activităţii de verificare şi
pentru a identifica, după caz, necesităţile de instruire.
5.3. Capabilităţile
personalului
Organismul de verificare se asigură că personalul
implicat în activitatea de verificare este competent şi calificat pentru
funcţia pe care o îndeplineşte.
Personalul organismului de verificare are capabilitatea
de a:
a) gestiona procesul de verificare;
b) selecta şi confirma documentat competenţele
membrilor echipei care realizează verificarea;
c) întocmi evaluarea membrilor echipei şi de a
identifica, după caz, necesităţile de instruire;
d) evalua solicitările operatorului de efectuare a
verificării şi de a negocia/încheia contracte;
e) implementa concluziile evaluărilor;
f) elabora şi, după caz, de a revizui rapoartele de
validare, documentele şi dovezile asociate procesului de verificare;
g) lua decizii cu privire la procesul de verificare desfăşurat şi de a întocmi declaraţia de verificare;
h) gestiona toate înregistrările şi informaţiile
rezultate în urma activităţii de verificare;
i) stabili şi aplica procedurile privind modul de
tratare a reclamaţiilorşi apelurilor.
5.4. Cunoştinţele
minime pe care trebuie să le deţină echipa de verificare
Echipa de verificare implicată în procesul de
verificare trebuie să deţină cunoştinţe minime cu privire la:
- reglementările naţionale aplicabile din domeniu;
- activitatea specifică a instalaţiei, incluzand tipurile de emisii de gaze cu efect de
seră generate de instalaţie, sursele de emisie şi nivelele estimate ale
emisiilor;
- procesele industriale care generează emisii de gaze
cu efect de seră, incluzand riscul privind emisii
accidentale sau arderi accidentale ale gazelor de proces;
- aspectele tehnice privind monitorizarea, măsurarea,
calibrarea sau calcularea emisiilor de gaze cu efect de seră;
- metodele de audit al datelor şi informaţiilor privind
emisiile de gaze cu efect de seră, prevăzute în secţiunile 2 şi 3 ale cap. VII
din anexa nr. 2 la Ghidul privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze
cu efect de seră;
- procesele de evaluare a conformităţii şi procedurile
de raportare asociate autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi metodologiei
de monitorizare aferente şi a altor cerinţe relevante.
5.5. Selecţia şi
managementul echipei de verificare
Organismul de verificare trebuie să se asigure că
echipa de verificare este formată din minimum un auditor şi un auditor-şef. In
cazul în care auditorul/auditorul-şef nu are şi calitatea de expert, în echipa
de verificare este/sunt inclus/incluşi unul sau mai mulţi experţi.
Organismul de verificare trebuie să aibă proceduri
specifice de selecţie a echipei de verificare pentru fiecare domeniu de acreditare.
In stabilirea procedurilor de selecţie a echipei de verificare, organismul de
verificare ţine cont de următoarele aspecte:
- complexitatea instalaţiei;
- complexitatea datelor privind emisiile de gaze cu efect de seră ce trebuie luate în considerare (spre exemplu, sunt
date privind consumul de combustibil/energie facturat sau sunt date privind
emisiile generate de procese);
- natura sistemului informaţional utilizat pentru
colectarea şi raportarea datelor (spre exemplu, baza de date este una complexă
ce presupune cunoştinţe informatice specifice sau este folosit un sistem simplu
de bază de date).
In cazul în care operatorul foloseşte un sistem
informaţional computerizat complex, în echipa de verificare este inclus un
membru, expert în informatică, care să testeze securitatea şi modul de
funcţionare a sistemului, precum şi impactul asupra integrităţii datelor.
In cazul în care operatorul are un sistem complex de
colectare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră
şi/sau o structură operaţională complexă, în echipa de verificare este inclus
cel puţin un membru, expert în structuri complexe de organizare.
5.6. Criteriile de calificare pentru auditori
Organismul de verificare se asigură că auditorul are studii superioare tehnice sau economice de
lungă durată.
Organismul de verificare se asigură că auditorul are
experienţă relevantă, neîntreruptă, de minimum 4 ani pentru domeniul de
acreditare sau în auditul sistemelor de management de mediu. Auditorul trebuie
să fi efectuat minimum 4 audituri complete pentru un total de cel puţin 20 de
zile de experienţă de audit.
5.7. Criteriile de
calificare pentru auditorii-şefi
Organismul de verificare se asigură că auditorul-şef
are, în plus faţă de cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească un auditor,
competenţele şi calificarea necesare pentru a avea următoarele
responsabilităţi:
- se asigură că echipa de verificare are competenţele
necesare;
- coordonează şi conduce echipa de verificare în procesul de verificare;
- înţelege solicitarea operatorului/clientului şi
natura scopului verificării;
- determină obiectivele relevante ale verificării şi se
asigură că acestea se regăsesc în planul de verificare;
- rezolvă problemele care pot apărea în procesul de
verificare, în particular cele care sunt legate de materialitate şi/sau de
aplicare a metodologiei de monitorizare, prevăzută în autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră, şi a altor
cerinţe relevante;
- întocmeşte raportul de validare şi forma proiect a
declaraţiei de verificare;
- se asigură că toată documentaţia, incluzand recomandări, documente de lucru şi alte
dovezi, este ataşată la raportul de validare şi la forma proiect a declaraţiei
de verificare;
- furnizează informaţii suplimentare factorului de decizie,
după caz.
5.8. Criteriile de
calificare pentru experţi
Organismul de verificare se asigură că expertul are
studii superioare de specialitate de lungă durată în domeniile de acreditare
sau în domenii adiacente şi are experienţă relevantă, neîntreruptă, de minimum
4 ani.
Organismul de verificare se asigură că expertul în
informatică şi/sau expertul în structuri complexe de organizare are studii
superioare de specialitate de lungă durată relevante.
5.9. Criteriile de calificare pentru factorul de decizie
Organismul de verificare se asigură că factorul de
decizie este independent faţă de echipa de verificare şi are expertiza tehnică
relevantă în domeniul/domeniile pentru care se acordă acreditarea. Dacă
factorul de decizie nu are expertiza tehnică necesară, atunci acesta trebuie să
consulte un expert independent de echipa de verificare.
Organismul de verificare ia măsurile necesare pentru ca
nivelul competenţelor şi calificarea factorului de decizie să fie aceleaşi cu
ale unui auditor-şef.
Factorul de decizie are sarcina de a întocmi forma
finală a declaraţiei de verificare pe baza raportului de validare, a
documentelor de lucru, a dovezilor asociate şi a recomandărilor făcute de către
echipa de verificare.
6. Procesul de verificare
Cerinţele minime privind procesul de verificare a
datelor sunt cele prevăzute în secţiunea 4 cap. VII din anexa nr. 2 la Ghidul
privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră.
In cazul instalaţiilor situate pe acelaşi amplasament
în care se desfăşoară mai multe activităţi care intră sub incidenţa anexei nr.
1 la Hotărarea Guvernului nr.
780/2006, procesul de verificare are loc pentru fiecare instalaţie în parte,
ţinandu-se cont de planul de
măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră,
precum şi de raportul de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră.
6.1. Cerinţe generale
Organismul de verificare se asigură că operatorul
furnizează suficiente informaţii, astfel încat scopul şi domeniul de aplicare a verificării să fie identificate
corect. Informaţiile furnizate de către operator includ minimum:
- detalii privind organizarea;
- metodologia de monitorizare, prevăzută în
autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră, şi alte cerinţe
relevante;
- sursele şi tipurile de emisii de gaze cu efect de
seră;
- procesele şi tehnologiile instalaţiei.
Organismul de verificare se asigură că documentele
prezentate de către operator confirmă scopul şi domeniul de aplicare a verificării, stabilite în
contractul privind verificarea, precum şi orice schimbare relevantă survenită
în procesul de verificare.
Organismul de verificare specifică operatorului într-o
manieră clară şi transparentă condiţiile verificării.
Organismul de verificare ar trebui
ca prin contractul cu operatorul să îşi ia toate măsurile de precauţie pentru a
se asigura că este informat imediat cu privire la apariţia oricăror greşeli ce
pot influenţa acurateţea sau întocmirea raportului de validare.
Procesul de verificare cuprinde:
1. realizarea analizei strategice;
2. realizarea analizei de risc;
3. întocmirea planului de verificare - strategia de
eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de
seră şi programul de verificare;
4. realizarea analizei procesului
- verificarea propriu-zisă;
5. finalizarea şi revizuirea procesului de verificare.
6.2. Analiza strategică
Analiza strategică se defineşte conform pct. 6 din
anexa nr. 5 la Hotărarea Guvernului nr. 780/2006.
Analiza strategică urmăreşte evaluarea următoarelor
elemente:
- natura, domeniul şi complexitatea echipamentelor şi
proceselor care generează emisii de gaze cu efect de seră, inclusiv măsurarea
şi înregistrarea fluxului de energie şi a materialelor, precum şi a
influenţelor externe (se iau în considerare şi modalităţile prin care
acurateţea sistemului de măsurare influenţează marja de incertitudine) ce
determină condiţiile de operare a instalaţiei de-a lungul anului;
- sistemul de management al datelor, ce presupune
măsurarea şi înregistrarea propriu-zisă a fluxului de energie şi a
materialelor, calculul şi gestionarea datelor, agregarea şi arhivarea datelor,
precum şi compilarea informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră
estimate sau calculate;
- mediul organizaţional, ce presupune structura de
organizare care gestionează sistemul de operare, de mentenanţă şi de
înregistrare a datelor, din care sunt derivate informaţiile privind emisiile de
gaze cu efect de seră generate de instalaţie.
Analiza strategică se realizează pe baza următoarelor
informaţii:
a) autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de
seră sau autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră revizuită şi,
după caz, motivele pentru care schimbările survenite nu au fost operate;
b) chestiuni generale privind
produsele şi operaţiile din instalaţie;
c) date privind alocarea certificatelor de emisii de
gaze cu efect de seră, conform Planului naţional de alocare;
d) schimbări relevante în structura operatorului de-a
lungul anului (achiziţii, transfer, schimbări ale produsului, schimbări ale
proceselor);
e) identificarea şi evaluarea surselor de emisii de
gaze cu efect de seră, a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu
efect de seră;
f) domeniul de control şi sistemul de management al
datelor;
g) modul de prelucrare a datelor privind sursele
specifice de emisii de gaze cu efect de seră;
h) chestiuni privind:
- situaţiile, tranzacţiile, transferurile şi practicile
care pot avea un efect semnificativ asupra informaţiilor, asupra cărora
organismul de verificare îşi va forma o opinie; şi
- modalităţile în care aceste informaţii sunt
procesate, înainte de a fi incluse în raportul de monitorizare privind emisiile
de gaze cu efect de seră.
Analiza strategică impune o vedere de ansamblu a
procesului de verificare şi trebuie să stea la baza întocmirii planului de
verificare.
In urma efectuării analizei strategice trebuie să
rezulte:
- informaţii privind cerinţele legale aplicabile
instalaţiei, din domeniu;
- o descriere a proceselor desfăşurate pe amplasament,
precum şi a acelora desfăşurate în afara amplasamentului;
- o descriere a surselor de emisii de gaze cu efect de
seră;
- identificarea proceselor desfăşurate pe amplasament
şi a acelora desfăşurate în afara amplasamentului, care generează emisii de
gaze cu efect de seră, precum şi tipul emisiilor de gaze cu efect de seră
generate;
- înţelegerea modului în care datele şi informaţiile
privind emisiile de gaze cu efect de seră au fost determinate - înregistrări
privind datele, modul de calcul, modul de măsurare şi monitorizare a emisiilor
de gaze cu efect de seră.
6.3. Analiza de risc
Analiza de risc trebuie să ţină cont de prevederile
pct. 8-10 din anexa nr. 5 la Hotărarea Guvernului nr.
780/2006.
Scopul analizei de risc este de a evalua nivelul riscului privind materialitatea şi prezenţa greşelilor în datele şi
informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi de a evalua
riscul neaplicării metodologiei de monitorizare, prevăzută în autorizaţia
privind emisiile de gaze cu efect de seră, şi a altor cerinţe relevante. Prin
urmare, analiza de risc înseamnă identificarea potenţialelor riscuri care pot
duce la erori, omisiuni sau interpretări greşite în datele şi informaţiile
privind emisiile de gaze cu efect de seră, raportate de către operator, dar şi
identificarea potenţialelor riscuri asociate neconformităţii cu prevederile din
autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră.
In acest caz, evaluarea riscului presupune:
- riscul inerent - susceptibilitatea unui parametru din
raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu
efect de seră, care poate conduce la materialitate, individual sau cumulat cu
alţi parametri; riscul inerent are legătură cu complexitatea instalaţiei, cu
numărul persoanelor implicate în procesul de monitorizare a emisiilor de gaze
cu efect de seră şi cu paşii care trebuie făcuţi pentru a obţine cifra totală
privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- riscul controlului - riscul pe care sistemul de
control intern nu îl poate preveni, detecta sau corecta într-un timp rezonabil, care individual sau cumulat cu alţi parametri
poate conduce la materialitate; riscul pe care sistemul de control intern nu îl
detectează, previne sau corectează într-un timp rezonabil, cu privire la
neaplicarea metodologiei de monitorizare, prevăzută în autorizaţia privind
emisiile de gaze cu efect de seră, şi a altor cerinţe relevante;
- riscul de identificare - riscul pe care organismul
de verificare nu îl poate asocia materialităţii sau neconformităţii cu prevederile din autorizaţia privind
emisiile de gaze cu efect de seră.
Organismul de verificare analizează toate constatările
operatorului pentru a determina unde apare nivelul cel mai ridicat de risc sau
unde apar erori, omisiuni ori interpretări greşite.
Dacă organismul de verificare concluzionează că
procesele şi controalele efectuate pentru reducerea riscurilor inerente,
riscurilor de control şi riscurilor de identificare nu sunt planificate sau
implementate corespunzător, atunci organismul de verificare trebuie să
reconsidere implicaţiile analizei de risc şi implicit planul de verificare şi
declaraţia de verificare.
In realizarea analizei de risc organismul de verificare
are în vedere:
- sistemul de management şi/sau cerinţele privind
monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră;
- structura organizatorică a operatorului şi
responsabilităţile personalului în legătură cu monitorizarea şi raportarea
datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră - domeniul
de control, în funcţie de care sunt stabilite obligaţiile echipei de
verificare, ţinand cont de
competenţele fiecărui membru, precum şi termenele şi resursele necesare alocate
procesului de verificare;
- dezvoltarea şi implementarea de politici şi
proceduri pentru verificarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze
cu efect de seră, inclusiv a metodologiei ce indică modalităţile de evaluare şi
confirmare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de
seră;
- procedeele de control şi revizuire a metodelor de
calcul al datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- procedeele de monitorizare a emisiilor de gaze cu
efect de seră şi procedeele de calibrare, inclusiv cele ce privesc mentenanţa
echipamentului de măsurare utilizat;
- alte procedee relevante
privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră -
auditurile interne, auditurile externe, procesele de revizuire;
- complexitatea şi natura operaţiilor;
- complexitatea şi natura procedeelor de gestionare şi
raportare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- siguranţa şi utilitatea datelor de intrare, necesare
în calcularea emisiilor de gaze cu efect de seră raportate;
- după caz, informaţii relevante ale proceselor de
verificare anterioare.
Analiza de risc impune
identificarea prezenţei materialităţii în datele şi informaţiile privind
emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi identificarea neaplicării
metodologiei de monitorizare, prevăzută în autorizaţia privind emisiile de gaze
cu efect de seră, şi a altor cerinţe relevante. Analiza de risc trebuie să stea
la baza întocmirii planului de verificare.
6.4. Planul de verificare
Organismul de verificare trebuie să întocmească un plan
de verificare, bazat pe constatările analizei strategice şi analizei de risc,
în care este specificat modul în care va avea loc procesul de verificare.
Planul de verificare include strategia de eşantionare a datelor şi
informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi programul de
verificare.
Atunci cand se întocmeşte
planul de verificare se ţine cont de următorii 3 factori:
a) evaluarea aplicării metodologiei de monitorizare,
prevăzută în autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră, şi a altor
cerinţe relevante;
b) sistemul informaţional
computerizat;
c) domeniul de control.
a) Organismul de verificare controlează şi confirmă
implementarea prevederilor specificate în autorizaţia privind emisiile de gaze
cu efect de seră, utilizarea corectă a factorilor de emisii, a factorilor de
oxidare/conversie, a factorilor de emisie pentru combustibili sau a valorilor
calorifice nete, precum şi îndeplinirea cerinţelor de raportare, ţinand cont de acurateţea nivelurilor de
abordare.
In acest caz, la întocmirea planului de verificare se au
în vedere:
- acurateţea şi transparenţa documentelor de lucru şi
a metodelor de calcul, precum şi dacă acestea confirmă implementarea adecvată a
metodologiei de monitorizare, prevăzută în autorizaţia privind emisiile de gaze
cu efect de seră, şi a altor cerinţe relevante;
- dacă factorii de emisie şi factorii de oxidare au
fost corect aplicaţi;
- tipul echipamentului de măsurare, precum şi dacă
acesta a fost aprobat de autoritatea competentă pentru protecţia mediului prin
planul de măsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect
de seră şi dacă este conform cu cerinţele prevăzute în metodologia de
monitorizare, inclusiv cu cerinţele specificate privind marja de incertitudine,
precum şi cu condiţiile privind calibrarea;
- orice schimbări ale echipamentului privind mentenanţa
şi regimul de calibrare, care pot influenţa datele şi informaţiile privind
emisiile de gaze cu efect de seră, şi/sau raportul de monitorizare privind
emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi dacă aceste schimbări au impact
asupra evaluării aplicării metodologiei de monitorizare;
- documentele privind instalaţia şi operatorul, precum
şi modul în care aceste documente sunt legate de autorizaţia privind emisiile
de gaze cu efect de seră, de datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu
efect de seră şi/sau de raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu
efect de seră.
b) Dacă procesarea, păstrarea şi transmiterea datelor
şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră se fac cu ajutorul
unui sistem informaţional computerizat, atunci la întocmirea planului de
verificare se au în vedere:
- identificarea riscurilor (prezente sau potenţiale)
pentru totalitatea, consistenţa, siguranţa şi acurateţea datelor privind
emisiile de gaze cu efect de seră, ce pot apărea în sistemul informaţional
computerizat;
- identificarea potenţialelor erori de programare a
software-ului, ce pot conduce la omisiuni sau interpretări greşite ale datelor
şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- identificarea potenţialelor erori umane care pot
apărea ca urmare a utilizării sistemului informaţional computerizat;
- verificarea modului în care informaţiile securizate
privind datele emisiilor de gaze cu efect de seră sunt gestionate, inclusiv
procedurile privind copiile de siguranţă;
- identificarea potenţialelor schimbări ale
sistemului informaţional computerizat.
c) Organismul de verificare trebuie să înţeleagă în
detaliu domeniul de control pentru a putea evalua managementul şi acţiunile referitoare
la auditurile interne pe care operatorul economic Ie-a efectuat, precum şi
importanţa acestora în procesul de generare şi raportare a datelor şi
informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră, dar şi evaluarea
aplicării metodologiei de monitorizare, prevăzută în autorizaţia privind
emisiile de gaze cu efect de seră, şi a altor cerinţe relevante.
In planificarea auditului, organismele de verificare
trebuie:
1. să evalueze managementul de risc pentru a constata
dacă datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de seră sunt
afectate de materialitate;
2. să identifice dacă managementul (procesul) de
colectare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră,
precum şi auditul/controlul intern al sistemului de management pot genera un asemenea risc;
3. să înţeleagă managementul (procesul) de colectare a
datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră şi control
intern, pentru a preveni şi/sau detecta materialitatea;
4. să identifice dacă prin implementarea sistemului
de management s-au descoperit erori, omisiuni sau interpretări greşite.
La întocmirea planului de verificare, din perspectiva
domeniului de control, se au în vedere:
- structura operatorului;
- procesele operaţionale;
- practicile şi politicile de
personal;
- sistemul informaţional computerizat.
Chiar dacă operatorul are implementat şi certificat un
sistem de management de mediu şi/sau un sistem de management al calităţii, avand ca referenţial SR EN ISO 14001:2005 şi,
respectiv, SR EN ISO 9001:2001, organismul de verificare trebuie să se bazeze
pe acest sistem de management numai dacă dovezile care stau la baza raportului
de validare sunt obiective, consistente şi în conformitate cu prevederile
prezentei proceduri.
In planul de verificare se includ minimum:
- scopul şi domeniul de aplicare ale verificării,
inclusiv standardele folosite;
- echipa de verificare, inclusiv experţii externi
(colaboratori), precum şi rolul şi responsabilităţile fiecărui membru în parte
în procesul de verificare;
- amplasamentul/amplasamentele care trebuie
vizitat/vizitate şi activităţile care trebuie realizate;
- strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- programul de verificare, ţinandu-se
cont de resursele necesare;
- metodele folosite pentru raportarea concluziilor
verificării.
6.4.1. Strategia de eşantionare a datelor şi
informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră
Organismul de verificare defineşte metodele pentru
eşantionarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră
în baza cărora sunt obţinute dovezile care susţin concluziile verificării.
Dovezile includ documentele şi înregistrările privind monitorizarea emisiilor de gaze cu efect de
seră, precum şi coroborarea acestor informaţii din alte surse.
Echipa de verificare, atunci cand
stabileşte strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile
de gaze cu efect de seră, ia în considerare:
- materialitatea;
- nivelul de siguranţă;
- sistemul de management al datelor;
- controlul intern;
- transparenţa sistemului şi numărul de persoane
responsabile cu gestionarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze
cu efect de seră, precum şi frecvenţa cu care acestea gestionează datele şi informaţiile
privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- structura organizaţională;
- sursele de emisii, combustibilii folosiţi şi
complexitatea instalaţiei;
- sistemul de colectare a datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră şi complexitatea acestuia;
- înregistrările.
Procesul de eşantionare are în vedere minimum
următoarele:
- considerente referitoare la risc în obţinerea
probelor de audit;
- selecţia elementelor pentru verificare în vederea
obţinerii probelor de audit - auditorul-şef trebuie să
determine mijloacele adecvate de selectare a elementelor pentru verificare;
- selectarea tuturor elementelor (examinare 100%);
selectarea elementelor specifice; eşantionarea în audit;
- structura eşantionului - auditorul-şef trebuie să ia
în considerare obiectivele procesului de verificare şi setul de date din cadrul
căruia eşantionul va fi extras;
- mărimea eşantionului - auditorul-şef trebuie să aibă
în vedere faptul că cu cat
eşantionul este mai mare, cu atat riscul este redus pană la un nivel minim acceptabil;
- selectarea eşantionului - auditorul-şef trebuie să
selecteze elementele unui eşantion pornind de la premisa că toate unităţile de
eşantionare din cadrul setului de date pot fi selectate.
Dacă organismul de verificare identifică fluctuaţii
semnificative ale datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de
seră, care sunt inconsistent corelate cu alte informaţii relevante sau care nu
confirmă cantitatea totală de emisii de gaze cu efect de seră generate de instalaţie,
atunci eşantionarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect
de seră trebuie reevaluată şi trebuie obţinute explicaţii adecvate şi dovezi
coroborate relevante.
6.4.2. Programul de verificare
Organismul de verificare determină şi documentează
timpul necesar alocat activităţii de verificare, inclusiv orice reducere sau
suplimentare a numărului de zile ca urmare a renegocierii cu operatorul.
In realizarea programului de verificare organismul de
verificare ia în considerare următorii factori:
- autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de
seră;
- sistemul de management al datelor;
- metodologia de calcul şi/sau de măsurare privind
determinarea emisiilor de gaze cu efect de seră;
- tipurile de combustibili utilizaţi;
- cantităţile de combustibili utilizaţi şi, după caz,
materia primă care prin procesare poate genera emisii de CO2;
- parametrii tehnologici;
- nivelul de detaliere a datelor în general şi
cantitatea de date care trebuie verificată, inclusiv acelea care nu au fost
procesate în vederea utilizării;
- determinarea modului de cuantificare a cantităţii de
combustibil utilizat, fie prin măsurarea continuă, fie prin rezervoare;
- determinarea valorilor calorifice nete, a factorilor
de oxidare etc. şi precizarea modului de determinare a acestora prin măsurători
şi analize realizate în laboratoare acreditate sau pe baza utilizării de
factori standard;
- sistemul de colectare a datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră şi complexitatea acestuia;
- strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- competenţele personalului implicat în procesul de
verificare.
6.5. Analiza procesului
(verificare propriu-zisă)
Analiza procesului are în vedere prevederile pct. 7 din
anexa nr. 5 la Hotărarea
Guvernului nr. 780/2006.
Pe tot parcursul analizei procesului echipa de
verificare colectează dovezi relevante, pentru a-şi susţine constatările din
forma proiect a declaraţiei de verificare. In cazul în care echipa de verificare
nu strange suficiente dovezi
relevante, atunci forma proiect a declaraţiei de verificare nu poate fi
întocmită.
Analiza procesului se realizează în baza planului de
verificare - aplicarea strategiei de eşantionare a datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră şi respectarea programului de
verificare.
Echipa de verificare, atunci cand
realizează analiza procesului, are în vedere:
- evaluarea aplicării metodologiei de monitorizare,
prevăzută în autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră, şi a altor
cerinţe relevante;
- identificarea erorilor, omisiunilor sau
interpretărilor greşite din datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu
efect de seră, precum şi din raportul de monitorizare privind emisiile de gaze
cu efect de seră.
In cazul în care echipa de
verificare identifică lipsa controlului intern, erori, omisiuni sau
interpretări greşite ori neconformităţi faţă de prevederile din autorizaţia
privind emisiile de gaze cu efect de seră, atunci organismul de verificare trebuie
să reevalueze procesul de verificare, inclusiv planul
de verificare, astfel încat să stabilească nivelul şi
impactul acestora asupra raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu
efect de seră.
Echipa de verificare poate lua în considerare, după
caz, dovezile relevante ale proceselor de verificare efectuate anterior. In
cazul în care procesul de verificare este efectuat de acelaşi organism de
verificare, pentru acelaşi operator, în ani consecutivi, echipa de verificare
la întocmirea analizei strategice şi a analizei de risc are în vedere cu
prioritate modificările survenite. Acest lucru depinde de natura modificărilor
şi de impactul acestora asupra datelor şi informaţiilor privind emisiile de
gaze cu efect de seră. Organismul de verificare trebuie să întocmească un plan de verificare pentru
fiecare an în parte, pe baza analizei strategice şi a analizei de risc.
Procesul de verificare efectuat de acelaşi organism de
verificare, pentru acelaşi operator, în ani consecutivi variază de la un an la
altul, în funcţie de următorii factori:
- revizuirea autorizaţiei privind emisiile de gaze cu
efect de seră, modificări ale metodologiei de monitorizare asociate şi ale
altor cerinţe relevante;
- schimbări ale surselor de emisii ale instalaţiei sau
schimbări ale sistemului de management al datelor şi informaţiilor privind
emisiile de gaze cu efect de seră;
- schimbări privind personalul implicat în activitatea
de monitorizare şi raportare a emisiilor de gaze cu efect de seră;
- modificări ale sistemului de management al datelor;
Analiza procesului (verificarea propriu-zisă) este
finalizată atunci cand toate
activităţile descrise în planul de verificare au fost realizate.
6.6. Finalizarea şi
revizuirea procesului de verificare
Ca urmare a finalizării procesului de verificare, echipa de verificare trebuie:
- să obţină cifra totală privind emisiile de gaze cu
efect de seră;
- să argumenteze şi să explice, după caz, diferenţele
dintre cifra finală privind emisiile de gaze cu efect de seră obţinută şi cifra
privind emisiile de gaze cu efect de seră care a fost corectată ca urmare a
identificării erorilor, omisiunilor şi interpretărilor greşite;
- să finalizeze evaluarea aplicării metodologiei de
monitorizare, prevăzută în autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de
seră, şi a altor cerinţe relevante;
- să identifice, după caz, inconsistentele pe care
operatorul trebuie să le rezolve;
- să se asigure că notele, diagramele, calculele şi
documentele de lucru, precum şi orice alte dovezi sunt ataşate la raportul
echipei de verificare.
Organismul de verificare trebuie să stabilească
proceduri privind revizuirea procesului de verificare. Toate etapele procesului
de verificare sunt subiect al revizuirii.
Revizuirea are în vedere minimum următoarele aspecte
ale procesului de verificare:
- analiza strategică şi analiza de risc;
- planul de verificare - programul de
verificare/strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile
de gaze cu efect de seră;
- analiza procesului;
- raportul echipei de verificare şi toate dovezile asociate care stau la baza acestuia;
- raportul de validare şi toate dovezile asociate care
stau la baza acestuia;
- recomandările privind întocmirea declaraţiei de
verificare;
- evaluarea respectării angajamentelor asumate de către
organismul de verificare faţă de operator/client.
Notă: Toate prevederile privind procesul de verificare
specificate în prezenta procedură se aplică inclusiv grupului comun de
instalaţii, conform prevederilor art. 26 din Hotărarea
Guvernului nr. 780/2006.
7. Documente elaborate de organismul de verificare
In cazul instalaţiilor situate pe acelaşi amplasament
în care se desfăşoară mai multe activităţi care intră sub incidenţa anexei nr.
1 la Hotărarea Guvernului nr.
780/2006, raportul echipei de verificare şi declaraţia de verificare se
întocmesc pentru fiecare instalaţie în parte.
Organismul de verificare predă raportul de validare
împreună cu declaraţia de verificare operatorului care a contractat serviciul
de verificare.
7.1. Raportul de validare
Raportul de validare este
întocmit de echipa de verificare, în el fiind specificate detaliat rezultatele
procesului de verificare şi argumentele pentru care raportul de monitorizare
privind emisiile de gaze cu efect de seră, datele şi informaţiile privind
emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi evaluarea aplicării metodologiei
de monitorizare, prevăzută în autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de
seră, şi a altor cerinţe relevante ale operatorului sunt declarate satisfăcătoare,
satisfăcătoare cu comentarii sau nesatisfăcătoare. Raportul de validare
cuprinde activităţile realizate, schimbările care au survenit în timpul
procesului de verificare şi deciziile cu privire la calitatea datelor şi la
materialitate.
La elaborarea raportului de validare se va ţine cont de
prevederile pct. 11 din anexa nr. 5 la Hotărarea
Guvernului nr. 780/2006.
Raportul de validare trebuie să cuprindă şi forma
proiect a declaraţiei de verificare.
7.2. Raportul echipei de verificare
Raportul echipei de verificare trebuie să conţină
suficiente informaţii care să permită organismului de verificare revizuirea
procesului de verificare, după caz. Totodată, aceste informaţii trebuie să
confirme concluziile verificării, precum şi recomandările făcute de echipa de
verificare cu privire la întocmirea declaraţiei de verificare.
Raportul echipei de verificare cuprinde minimum:
- rezultatele analizei strategice şi analizei de risc;
- rezultatele implementării planului de verificare - a
programului de verificare şi a strategiei de eşantionare a datelor şi
informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de seră;
- rezultatele analizei procesului (verificarea
propriu-zisă);
- metodologia de monitorizare utilizată de către
operator şi rezultatele obţinute în urma evaluării aplicării metodologiei de
monitorizare, prevăzută în autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de
seră, şi a altor cerinţe relevante;
- datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu
efect de seră, precum şi raportul de monitorizare, care au fost supuse
procesului de verificare;
- concluziile privind calitatea datelor, precum şi
decizia referitoare la prezenţa materialităţii în datele şi informaţiile
privind emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi în raportul de
monitorizare;
- schimbările survenite, după caz, în timpul procesului de verificare;
- recomandările echipei de verificare cu privire la
îmbunătăţirea sistemului de monitorizare şi raportare a operatorului, după caz;
- recomandările echipei de verificare către organismul
de verificare - factorul de decizie cu privire la
opinia echipei de verificare faţă de raportul de
monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră;
- scrisoarea de confidenţialitate.
7.3. Declaraţia de
verificare
Declaraţia de verificare, parte integrantă a raportului
de validare, este întocmită de factorul de decizie al organismului de
verificare, pe baza raportului de validare, în care este specificată opinia
organismului de verificare asupra raportului de monitorizare privind emisiile
de gaze cu efect de seră, datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu
efect de seră, precum şi asupra aplicării metodologiei de monitorizare,
prevăzută în autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră, şi a altor
cerinţe relevante.
Opinia organismului de verificare poate fi:
- satisfăcătoare - organismul de verificare constată că
nu există erori, omisiuni sau interpretări greşite în raportul de monitorizare
privind emisiile de gaze cu efect de seră, în datele şi informaţiile privind
emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi că operatorul a aplicat întocmai
metodologia de monitorizare, prevăzută în autorizaţia privind emisiile de gaze
cu efect de seră, şi alte cerinţe relevante;
- satisfăcătoare cu comentarii - organismul de
verificare constată că în raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu
efect de seră, în datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de
seră sunt inconsistenţe, dar care nu au condus la erori, omisiuni sau
interpretări greşite, precum şi că operatorul a aplicat întocmai metodologia de
monitorizare, prevăzută în autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de
seră, şi alte cerinţe relevante;
- nesatisfăcătoare - organismul de verificare constată
că sunt erori, omisiuni sau interpretări greşite, care nu au fost corectate sau
rectificate, în raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră şi/sau în datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de seră
şi/sau neaplicarea întocmai a metodologiei de monitorizare, prevăzută în
autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră, şi a altor cerinţe
relevante; în această situaţie: (1) organismul de verificare trebuie să
precizeze motivele pentru care raportul de monitorizare privind emisiile de
gaze cu efect de seră, datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect
de seră, precum şi evaluarea aplicării metodologiei de monitorizare, prevăzută
în autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră, şi a altor cerinţe
relevante nu au putut fi validate; (2) organismul de verificare trebuie să precizeze,
după caz, ce date şi informaţii privind emisiile de gaze cu efect de seră au
condus la erori, omisiuni sau interpretări greşite; (3) organismul de
verificare trebuie să precizeze, după caz, procentul de erori, omisiuni sau
interpretări greşite din cifra totală privind emisiile de gaze cu efect de
seră.
Declaraţia de verificare cuprinde minimum:
1. numele şi adresa operatorului;
2. numele, adresa şi competenţele organismului de
verificare;
3. scopul verificării;
4. referirea la raportul privind emisiile de gaze cu
efect de seră care a fost verificat;
5. referirea la metodologia de monitorizare, prevăzută
în autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră, şi la alte cerinţe
relevante, pentru care s-a efectuat verificarea;
6. cifra totală privind emisiile de gaze cu efect de
seră obţinută de operator;
7. cifra totală privind emisiile de gaze cu efect de
seră obţinută de organismul de verificare;
8. opinia organismului de verificare cu privire la
raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră, la datele
şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi la
aplicarea metodologiei de monitorizare, prevăzută în autorizaţia privind
emisiile de gaze cu efect de seră, şi a altor cerinţe relevante;
9. data şi semnătura reprezentantului organismului de verificare.
PARTEA a II-a
Fluxul documentelor pentru solicitarea şi acordarea
acreditării organismelor de verificare
1. Conţinutul documentaţiei pentru solicitarea
acreditării
Organismul de verificare trebuie să depună la
registratura Ministerului Economiei şi Finanţelor, situată în Calea Victoriei
nr. 152, cu menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Pentru
acreditarea organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a
emisiilor de gaze cu efect de seră", următoarele documente:
- cerere-tip, conform modelului prevăzut în anexa nr.
2;
- un dosar care să conţină:
- certificatul de înmatriculare la registrul comerţului
(copie conformă cu originalul);
- actul constitutiv cu cereri de menţiuni sau statutul
cu modificări şi completări, după caz;
- hotărarea judecătorească de înfiinţare;
- ultimul bilanţ contabil, transmis şi înregistrat la
administraţia financiară, după caz;
- declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului
legal privind datoriile către bugetul de stat;
- asigurare de răspundere
civilă;
- un dosar care să conţină:
- dovezi privind capabilitatea organismului de
verificare de a răspunde cerinţelor şi criteriilor, prevăzute în partea I.
Analiza solicitării acreditării organismelor de
verificare se face de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Direcţia
infrastructura calităţii şi mediu, în două etape:
- evaluarea documentelor mai sus menţionate;
- evaluarea la sediu.
In cazul în care documentele prezentate de organismul de
verificare nu sunt adecvate obiectului solicitării,
Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Direcţia infrastructura calităţii şi
mediu, poate cere informaţii adiţionale.
Cu 5 zile lucrătoare înainte de evaluarea la sediu,
organismul de verificare va fi informat asupra componenţei echipei care va
realiza evaluarea, precum şi asupra programului de evaluare.
In termen de maximum 30 de zile de la data depunerii
documentelor, Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Direcţia infrastructura calităţii şi mediu,
notifică organismului de verificare decizia de acordare sau respingere a
acreditării.
In termen de 5 zile lucrătoare de la data notificării
deciziei de acordare a acreditării Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin
Direcţia infrastructura calităţii şi mediu, emite certificatul de acreditare,
conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.
După obţinerea certificatului de acreditare organismele
de verificare trebuie să se înregistreze în Registrul naţional. Organismele de
verificare pot efectua serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare a
emisiilor de gaze cu efect de seră numai după ce s-au înregistrat în Registrul
naţional.
Acreditarea este valabilă timp de 5 ani de la data
emiterii certificatului de acreditare.
Ministerul Economiei şi Finanţelor va publica pe
site-ul său lista organismelor de verificare acreditate şi înregistrate în
Registrul naţional, precum şi domeniile pentru care acestea sunt acreditate şi
actualizează această listă ori de către ori este necesar.
Organismul de verificare acreditat are obligaţia de a
informa imediat Ministerul Economiei şi Finanţelor, Direcţia infrastructura
calităţii şi mediu, asupra oricăror modificări aduse datelor şi informaţiilor
cuprinse în documentaţia care a stat la baza acreditării.
Organismul de verificare trebuie să transmită
Ministerului Economiei şi Finanţelor, Direcţia infrastructura calităţii şi
mediu, pană cel tarziu la data de 31 mai a fiecărui an, un
raport de activitate în care sunt specificate:
- numele operatorului pentru care s-a realizat
verificarea;
- opinia organismului de
verificare asupra raportului de monitorizare, a datelor şi informaţiilor
privind emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi asupra aplicării
metodologiei de monitorizare, prevăzută în autorizaţia privind emisiile de gaze
cu efect de seră, şi a altor cerinţe relevante;
- numărul de înregistrare sau, după caz, numerele de
înregistrare şi eventualele observaţii ale autorităţii competente pentru
protecţia mediului în cazul fiecărui raport de validare depus (la autoritatea
competentă pentru protecţia mediului);
- timpul alocat activităţii de verificare şi timpul
alocat procesului de verificare (om şi zi).
2. Conţinutul documentaţiei
pentru solicitarea extinderii acreditării
Organismul de verificare trebuie să depună la
registratura Ministerului Economiei şi Finanţelor, situată în Calea Victoriei
nr. 152, cu menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Pentru
extinderea acreditării organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare
a emisiilor de gaze cu efect de seră", următoarele documente:
- cerere-tip, conform modelului prevăzut în anexa nr.
4;
- un dosar care să conţină:
- dovezi privind capabilitatea organismului de
verificare de a răspunde cerinţelor şi criteriilor,
pentru domeniul/domeniile pentru care se solicită extinderea acreditării, prevăzute în partea I.
Analiza solicitării extinderii acreditării
organismelor de verificare se
face de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Direcţia infrastructura calităţii şi mediu, în două etape:
- evaluarea documentelor mai sus menţionate;
- evaluarea la sediu, după caz.
In cazul în care documentele prezentate de organismul
de verificare nu sunt adecvate obiectului solicitării Ministerul Economiei şi
Finanţelor, prin Direcţia infrastructura calităţii şi mediu, acesta poate cere
informaţii adiţionale.
Cu 5 zile lucrătoare înainte de evaluarea la sediu,
organismul de verificare va fi informat asupra componenţei echipei care va
realiza evaluarea, precum şi asupra programului de evaluare.
In termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentelor mai sus menţionate Ministerul Economiei şi
Finanţelor, prin Direcţia infrastructura calităţii şi mediu, notifică
organismului de verificare decizia de acordare sau respingere motivată a
extinderii acreditării.
In termen de 5 zile lucrătoare de la data notificării
deciziei de extindere a acreditării, Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin
Direcţia infrastructura calităţii şi mediu, emite un nou certificat de
acreditare, în care este/sunt specificat/specificate domeniul/domeniile pentru
care s-a solicitat extinderea acreditării, conform modelului prevăzut în anexa
nr. 3.
Acreditarea pentru domeniul/domeniile pentru care s-a
solicitat extinderea este valabilă pană la data la care este necesară prima reacreditare.
3. Conţinutul documentaţiei
pentru solicitarea reacreditării
Organismul de verificare trebuie să depună la
registratura Ministerului Economiei şi Finanţelor, situată în Calea Victoriei
nr. 152, cu menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Pentru
reacreditarea organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a
emisiilor de gaze cu efect de seră", cererea-tip, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 5, şi numai acele documente care se referă la modificarea
condiţiilor care au stat la baza acreditării anterioare, cu cel puţin 3 luni
înaintea expirării acreditării.
Analiza solicitării reacreditării organismelor de
verificare se face de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Direcţia
infrastructura calităţii şi mediu, în două etape:
- evaluarea documentelor mai
sus menţionate;
- evaluarea la sediu, după caz.
In cazul în care documentele prezentate de organismul
de verificare nu sunt adecvate obiectului solicitării, Ministerul Economiei şi
Finanţelor, prin Direcţia infrastructura calităţii şi mediu, poate cere
informaţii adiţionale.
Cu 5 zile lucrătoare înainte de evaluarea la sediu,
organismul de verificare va fi informat asupra componenţei echipei care va
realiza evaluarea, precum şi asupra programului de evaluare.
In termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentelor mai sus menţionate Ministerul Economiei şi
Finanţelor, prin Direcţia infrastructura calităţii şi mediu, notifică
organismului de verificare decizia de acordare sau de respingere a
reacreditării.
In termen de 5 zile lucrătoare de la data notificării
deciziei de reacreditare Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Direcţia
infrastructura calităţii şi mediu, emite un nou certificat de acreditare,
conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.
4. Soluţionarea
contestaţiilor
Organismul de verificare poate
să depună o contestaţie în urma respingerii solicitării de acordare a
acreditării, extinderii acreditării sau reacreditării, precum şi în urma
deciziei de restrangere,
retragere sau suspendare a acreditării. Contestaţia se motivează în scris şi se
depune la registratura Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu menţiunea
„Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Contestaţie", în termen de
maximum 10 zile de la data comunicării respingerii/deciziei mai sus menţionate.
In termen de 15 zile de la data depunerii contestaţiei se informează
contestatarul, în scris, asupra admiterii sau respingerii contestaţiei. In
cazul admiterii contestaţiei, se dispune, după caz, acordarea acreditării,
extinderea acreditării sau reacreditarea, precum şi anularea restrangerii, retragerii sau suspendării
acreditării. In cazul respingerii contestaţiei decizia rămane valabilă şi definitivă.
PARTEA a III-a
Supravegherea organismelor de verificare acreditate
In vederea respectării de către organismele de
verificare a cerinţelor şi criteriilor prevăzute în partea I, care au stat la baza acreditării,
acestea se supun anual sau ori de cate ori este necesar
supravegherii.
Supravegherea organismelor de verificare se face de
către Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Direcţia infrastructura
calităţii şi mediu, în două etape:
- evaluarea documentelor;
- evaluarea pe teren.
Operatorii care intră sub incidenţa anexei nr. 1 la
Hotărarea Guvernului nr.
780/2006 sunt obligaţi să permită supravegherea organismelor de verificare.
In procesul de supraveghere se urmăresc, în principal,
următoarele aspecte:
a) derularea activităţilor de verificare, ţinandu-se cont de structura de organizare,
aşa cum a fost aceasta prevăzută în documentele care au stat la baza
acreditării;
b) aplicarea procedurilor
privind imparţialitatea şi independenţa;
c) aplicarea procedurilor privind tratarea
reclamaţiilor şi apelurilor;
d) deţinerea capabilităţilor corespunzătoare pentru
personalul implicat în procesul de verificare;
e) respectarea criteriilor de
calificare pentru auditori, auditori-şefi, experţi şi pentru factorul de
decizie;
f) implementarea adecvată a procedurii-cadru pentru
procesele de verificare relevante;
g) respectarea procedurilor privind revizuirea
procesului de verificare;
h) examinarea rapoartelor de
validare şi a declaraţiei de verificare.
In urma procesului de supraveghere se va întocmi un
raport de supraveghere. Pe baza concluziilor raportului de supraveghere se
formulează propunerea privind menţinerea, restrangerea,
suspendarea sau retragerea acreditării organismului de
verificare.
Restrangerea, suspendarea sau
retragerea acreditării organismului de verificare are loc ca urmare a
nerespectării condiţiilor care au stat la baza acreditării. Organismul de
verificare va fi informat în scris în termen de 5 zile
de la luarea deciziei motivate de restrangere,
suspendare sau retragere a acreditării. In cazul suspendării pentru organismul
de verificare care nu s-a conformat cu cerinţele şi criteriile care au stat la
baza acreditării în maximum 6 luni, acreditarea se
retrage.
PARTEA a IV-a
Cerinţe pentru organismele de verificare acreditate de
un organism de
acreditare sau de o autoritate competentă
dintr-un stat membru al Uniunii Europene
Organismele de verificare acreditate de un alt organism de acreditare sau de o altă autoritate competentă
dintr-un stat membru al Uniunii Europene, care doresc să acţioneze pe piaţa romanească, trebuie să obţină acreditarea de
la Ministerul Economiei şi Finanţelor - Direcţia infrastructura calităţii şi mediu.
Organismul de verificare trebuie să depună la
registratura Ministerului Economiei şi Finanţelor, situată în Calea Victoriei
nr. 152, cu menţiunea „Direcţia infrastructura calităţii şi mediu - Pentru
acreditarea organismelor de verificare acreditate de un alt organism de
acreditare sau de o altă autoritate competentă dintr-un stat membru al Uniunii
Europene", următoarele documente:
- cerere-tip, conform modelului prevăzut în anexa nr.
2;
- un dosar care să conţină:
- certificatul de înmatriculare de la registrul comerţului (copie conform cu originalul);
- actul constitutiv cu cereri de menţiuni sau statutul
cu modificări şi completări, după caz;
- hotărarea judecătorească de înfiinţare;
- ultimul bilanţ contabil, transmis şi înregistrat la
administraţia financiară, după caz;
- declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului
legal privind datoriile către bugetul de stat;
- asigurare de răspundere civilă;
- un dosar care să conţină:
- certificatul de acreditare emis de un alt organism de
acreditare sau de o altă autoritate competentă
dintr-un stat membru al Uniunii Europene;
- informaţii cu privire la obţinerea acreditării de la
un alt organism de acreditare sau de la o altă autoritate competentă dintr-un
stat membru al Uniunii Europene pe baza „Ghidului EA 6/03 pentru recunoaşterea
organismelor de verificare în aplicarea Directivei 2003/87/CE privind stabilirea
unei scheme europene de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu
efect de seră" sau pe baza unui document derivat din „Ghidul EA 6/03";
Notă: Dacă organismul de verificare a obţinut
acreditarea ca urmare a evaluării în baza „Ghidului EA 6/03 pentru
recunoaşterea organismelor de verificare în aplicarea Directivei 2003/87/CE
privind stabilirea unei scheme europene de comercializare a certificatelor de
emisii de gaze cu efect de seră" sau pe baza unui document derivat din
„Ghidul EA 6/03", atunci acestuia îi este recunoscută competenţa pentru
verificarea rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră în
domeniile prevăzute în certificatul de acreditare.
- documente justificative privind faptul că
personalul implicat în procesul de verificare cunoaşte limba romană;
- documente justificative privind faptul că
personalul implicat în procesul de verificare cunoaşte reglementările naţionale
aplicabile din domeniu.
Organismului de verificare îi sunt aplicabile
prevederile privind fluxul documentelor pentru solicitarea şi acordarea
acreditării organismelor de verificare, precum şi cele referitoare la
supravegherea organismelor de verificare acreditate.
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta
procedură.
ANEXA Nr. 1
la procedură
DOMENIILE
pentru care se solicită şi se acordă acreditarea
Domenii de acreditare pentru
activităţile - instalaţiile prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărarea Guvernului nr. 780/2006
|
Instalaţii de ardere ce folosesc combustibili lichizi, gazoşi sau
biomasă
|
Instalaţii de ardere ce folosesc combustibili solizi
|
Instalaţii pentru rafinarea ţiţeiului
|
Cuptoare de cocs
|
Instalaţii de prăjire sau sinterizare a
minereului metalic
|
Instalaţii pentru producerea fontei sau oţelului, inclusiv
instalaţii pentru turnarea continuă
|
Instalaţii pentru producerea clincherului de ciment
|
Instalaţii pentru producerea varului
|
Instalaţii pentru fabricarea sticlei
|
Instalaţii pentru fabricarea produselor ceramice
|
Instalaţii pentru producerea celulozei, hartiei şi cartonului
|
ANEXA Nr. 2
la procedură
Model de cerere-tip pentru solicitarea acreditării
Antetul organismului de verificare
|
Nr. de înregistrare............./ data..............
Către
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
Direcţia infrastructura calităţii şi mediu
Organismul (denumirea
completă)..........................................................................................................................................................................,
cu sediul în ....................................................................................,
telefon .............., fax..........., e-mail
............, pagină web..........., reprezentat prin director/preşedinte (nume
şi prenume).........................................................................................................................., solicită, potrivit prevederilor Ordinului
ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea Procedurii
de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a
emisiilor de gaze cu efect de seră, acreditarea pentru următorul domeniu/următoarele
domenii:...................................................................................(se
va/vor menţiona domeniul/domeniile
prevăzut/prevăzute în anexa nr. 1 la procedura mai sus menţionată).
Anexăm la prezenta cerere următoarele
documente:.....................................................................................................................................................
Director/Preşedinte,
..........................................
ANEXA Nr. 3
la procedură
Model pentru certificat de acreditare
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
CERTIFICAT DE ACREDITARE
nr...........
In baza prevederilor Ordinului ministrului economiei şi
finanţelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea Procedurii de acreditare a
organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu
efect de seră se recunoaşte competenţa
- Numele organismului -
- Adresa, telefon, fax -
- CUI-
ca organism de verificare a rapoartelor de monitorizare
a emisiilor de gaze cu efect de seră, pentru
Extinderea domeniilor de acreditare
|
|
|
Director,
..........................................
(semnătura)
Data acordării acreditării/extinderii acreditării:
xx/xx/xxxx
Data extinderii acreditării: xx/xx/xxxx (după caz)
ANEXA Nr. 4 la procedură
Model de cerere-tip pentru solicitarea extinderii
acreditării
Antetul organismului de verificare
|
Nr. de înregistrare............./ data..............
Către
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
Direcţia infrastructura calităţii şi mediu
Organismul (denumirea
completă).......................................................................................................................................................................,
cu sediul
în......................................................................................,
telefon .................................,
fax...................................., e-mail
....................................., pagină
web......................................................................, avand certificatul de acreditare cu
numărul..........................................................., reprezentat prin director/preşedinte (nume
şi
prenume).........................................................................................................,
solicită, potrivit prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 pentru
aprobarea Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor
de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră, extinderea acreditării
pentru următorul domeniu/următoarele domenii:
...........................................................................................
(se va/vor menţiona domeniul/domeniile
prevăzut/prevăzute în anexa nr. 1 la procedura mai sus menţionată).
Anexăm la prezenta cerere următoarele
documente:.....................................................................................................................................................
Director/Preşedinte,
...........................................
ANEXA Nr. 5 la procedură
Model de cerere-tip pentru solicitarea reacreditării
Antetul organismului de verificare
|
Nr. de înregistrare............./ data..............
Către
MINISTERUL ECONOMIEI ŞIl FINANŢELOR
Direcţia infrastructura calităţii şi mediu
Organismul (denumirea completă).........................................................................................................................................................................,
cu sediul în
............................................................................................,
telefon .............................................., fax................................., e-mail .....................,
pagină web..................................................................,
avand Certificatul de acreditare
nr..............................................., reprezentat
prin director/preşedinte (nume şi
prenume)....................................................................................................................,
solicită, potrivit prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 pentru
aprobarea Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor
de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră,
reacreditarea pentru următorul domeniu/următoarele domenii: ..............................................................................(se
va/vor menţiona domeniul/domeniile prevăzut/prevăzute în anexa nr. 1 la procedura mai sus menţionată).
Anexăm la prezenta cerere următoarele documente:.....................................................................................................................................................
Director/Preşedinte,
.......................................