HOTARARE Nr. 264 din 16 mai 1992
pentru aprobarea Normelor metodologice privind vanzarea actiunilor societatilor
comerciale care se privatizeaza inainte de organizarea Fondurilor Proprietatii
Private si a Fondului Proprietatii de Stat
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 121 din 5 iunie 1992
In temeiul art. 64 lit. h) din Legea privatizarii societatilor comerciale
nr. 58/1991,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice privind vanzarea de actiuni ale societatilor
comerciale care se privatizeaza inainte de organizarea Fondurilor Proprietatii
Private si a Fondului Proprietatii de Stat, prevazute in anexa la prezenta
hotarare.
PRIM-MINISTRU
THEODOR STOLOJAN
Contrasemneaza:
Ministrul economiei
si finantelor,
George Danielescu
Presedintele Agentiei
Nationale pentru
Privatizare si
Dezvoltarea
Intreprinderilor Mici
si Mijlocii,
Adrian Severin
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind vanzarea actiunilor societatilor comerciale care se privatizeaza
inainte de organizarea Fondurilor Proprietatii Private si a Fondului Proprietatii
de Stat
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentele norme, elaborate in temeiul art. 64 lit. h) din Legea
privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991, se aplica la vanzarea
actiunilor societatilor comerciale cu capital de stat cuprinse in programul de
privatizare initiat inainte de organizarea fondurilor, in baza art. 42 din
Legea nr. 58/1991 si a "Criteriilor si procedurii pentru selectarea
societatilor comerciale care se privatizeaza prin vanzarea de actiuni inainte
de organizarea Fondurilor Proprietatii Private si a Fondului Proprietatii de
Stat" nr. 1043/1991, emise de Agentia Nationala pentru Privatizare si
Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii.
Art. 2
Societatile comerciale selectate conform art. 1 vor putea realiza, numai cu
acordul Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor
Mici si Mijlocii:
a) vanzarea de active;
b) fuziunea cu alte societati comerciale;
c) emiterea de noi actiuni;
d) dobandirea de actiuni sau parti sociale in alte societati comerciale;
e) transmiterea dreptului de folosinta prin inchirieri sau locatii de
gestiune.
CAP. 2
Pregatirea societatii comerciale pentru privatizare
Art. 3
In vederea coordonarii programului de privatizare, se stabilesc
responsabilii de proiect din partea Agentiei Nationale pentru Privatizare si
Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii si consiliului de administratie
al societatii comerciale selectate.
Atributiile si raspunderile responsabililor de proiect sunt cuprinse in
anexele nr. 1a. si nr. 1b. la prezentele norme.
Art. 4
Programul de privatizare pentru fiecare societate comerciala cuprinde, in
principal, urmatoarele etape:
a) contractarea asistentei de specialitate necesare pentru privatizare;
b) analiza-diagnostic a societatii comerciale;
c) analiza detaliata a societatii comerciale in vederea evaluarii;
d) evaluarea societatii comerciale;
e) definirea obiectivelor privatizarii societatii comerciale;
f) selectarea procedurii sau procedurilor de vanzare a actiunilor;
g) intocmirea documentatiei de prezentare pentru potentialii investitori;
h) intocmirea planului de vanzare efectiva a actiunilor;
i) analiza si solutionarea eventualelor situatii incompatibile cu
posibilitatile de vanzare.
Art. 5
Contractarea asistentei de specialitate se realizeaza:
a) de catre Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea
Intreprinderilor Mici si Mijlocii, in cazul existentei unei surse externe de
finantare nerambursabile;
b) de catre societatea comerciala, din fonduri proprii sau atrase de
aceasta. In cazul asistentei de specialitate straine, contractarea se face cu
acordul Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor
Mici si Mijlocii, conform prevederilor art. 44 din Legea nr. 58/1991 si a
"Procedurii de contractare cu firme straine a asistentei de specialitate
inainte de organizarea fondurilor", stabilita de catre Agentia Nationala
pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii.
Art. 6
Societatile comerciale selectate pot incheia, in conditii de
competitivitate, contracte de asistenta de specialitate in vederea intocmirii
documentelor prevazute la art. 4 lit. b), c), d) si g), cu persoane fizice sau
juridice, romane ori straine, organizate in acest scop si care au o pozitie
independenta fata de societatea comerciala sau cumparator.
Art. 7
Analiza-diagnostic a societatii comerciale este o prezentare a starii
actuale si potentiale a societatii din punct de vedere juridic, comercial,
industrial, de personal, financiar-contabil, in vederea determinarii
oportunitatii privatizarii societatii comerciale.
Structura-cadru a analizei-diagnostic este cuprinsa in anexele nr. 2 si nr.
3.
Art. 8
Analiza detaliata a societatii comerciale se realizeaza, conform anexei nr.
4, in scopul oferirii tuturor informatiilor necesare efectuarii evaluarii in
conditii de piata si serveste la elaborarea documentatiei de prezentare catre
potentialii investitori.
Art. 9
Evaluarea societatii comerciale are drept obiectiv stabilirea valorii de
piata a acesteia, in vederea vanzarii.
Consiliul imputernicitilor statului autorizeaza intocmirea evaluarii.
Rezultatele evaluarii societatii comerciale vor fi prezentate intr-un
raport de evaluare, intocmit conform anexei nr. 5.
Art. 10
Documentatia de prezentare a societatii comerciale reprezinta oferta de
vanzare si cuprinde informatiile necesare oricarui investitor potential,
interesat sa participe la privatizarea acesteia.
Structura-cadru a documentatiei de prezentare este cuprinsa in anexa nr. 6.
Art. 11
Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici
si Mijlocii, impreuna cu ministerele de resort, consiliile locale sau
consiliile judetene, dupa caz, si societatea comerciala selectata stabilesc
obiectivele privatizarii societatii comerciale respective.
Determinarea obiectivelor privatizarii unei societati comerciale are la
baza urmatoarele:
a) necesarul de investitii pentru dezvoltarea societatii comerciale;
b) participarea capitalului strain la privatizarea societatii comerciale;
c) crearea unui actionariat de masa;
d) ritmul privatizarii;
e) impactul privatizarii societatii comerciale asupra sectorului din care
face parte;
f) alte obiective specifice, in functie de natura societatii comerciale.
Art. 12
Selectarea procedurilor de privatizare in conformitate cu prevederile art.
46 din Legea nr. 58/1991 se efectueaza de catre Agentia Nationala pentru
Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii impreuna cu
ministerele de resort, consiliile locale sau consiliile judetene, dupa caz,
Ministerul Economiei si Finantelor si societatea comerciala selectata, in
functie de obiectivele stabilite si de posibilitatile de realizare a
privatizarii.
Art. 13
Planul de vanzare efectiva a actiunilor se intocmeste de catre societatea
comerciala impreuna cu Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea
Intreprinderilor Mici si Mijlocii, ministerul de resort, consiliile locale sau
consiliile judetene, dupa caz, si cuprinde:
a) marimea pachetului de actiuni care se vinde;
b) selectarea categoriilor de investitori;
c) ordinea aplicarii procedurilor de vanzare a pachetului de actiuni;
d) derularea in timp a vanzarii efective a actiunilor;
e) eventualele proceduri alternative;
f) alte masuri necesare realizarii vanzarii actiunilor.
In functie de derularea planului de vanzare, Agentia Nationala pentru
Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, impreuna cu
societatea comerciala si autoritatile administrative prevazute la alin. 1,
poate decide corectiile necesare.
Art. 14
In cazul aparitiei unor situatii care fac imposibila privatizarea
societatii comerciale, Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea
Intreprinderilor Mici si Mijlocii analizeaza si decide, impreuna cu societatea
comerciala si autoritatile administrative prevazute la art. 13, asupra solutiilor
necesare, inclusiv intreruperea procesului de privatizare.
CAP. 3
Proceduri de vanzare a actiunilor societatilor comerciale
Sectiunea 1
Vanzarea actiunilor prin negociere directa
A. Aspecte generale
Art. 15
Vanzarea actiunilor prin negociere directa consta in vanzarea totala sau
partiala a actiunilor unei societati comerciale catre o persoana sau un grup de
persoane, fizice sau juridice, romane sau straine, in conditii specifice
stabilite intre parti si la un pret care este determinat in urma negocierilor.
B. Documente necesare
Art. 16
Documentele care se intocmesc in diferite faze ale vanzarii prin negociere
directa sunt urmatoarele:
a) prezentarea generala a societatii comerciale, care se adreseaza unui
numar mare de investitori potentiali in vederea testarii interesului acestora
in legatura cu societatea comerciala.
Acest document cuprinde:
- o scurta descriere a societatii comerciale, inclusiv informatii
financiare de baza;
- informatii privind sectorul din care aceasta face parte;
b) documentatia de prezentare a societatii comerciale se transmite, cu
aprobarea Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor
Mici si Mijlocii, acelor investitori care au exprimat un interes real de a
investi;
c) raportul de investigare este intocmit de reprezentantul cumparatorului
potential - in cazul cand acesta solicita verificarea informatiilor cuprinse in
documentatia de ofertare -, cu acordul Agentiei Nationale pentru Privatizare si
Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, numai dupa verificarea
bonitatii;
d) proiectul contractului de vanzare-cumparare, care poate fi initiat de
oricare dintre parti, reprezentand baza de negociere.
C. Etapele vanzarii prin negociere directa
Art. 17
Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici
si Mijlocii verifica daca salariatii si conducerea societatii comerciale
doresc:
a) sa participe la cumpararea actiunilor societatii comerciale in conditii
de competitie cu posibili investitori din afara societatii, romani sau straini;
b) sa faca o oferta pentru cumpararea unui pachet majoritar sau total de
actiuni ale societatii prin negociere directa, conform prevederilor art. 46
lit. b);
c) sa faca o oferta pentru cumpararea unui pachet minoritar de actiuni ale
societatii intr-o etapa anterioara negocierii cu alti investitori potentiali,
prevazuta expres in planul de vanzare;
d) nu doresc nici una dintre situatiile de mai sus.
Dupa verificare se intocmeste un protocol intre reprezentantul Agentiei
Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii
si reprezentantii desemnati ai salariatilor si conducerii societatii, din care
sa rezulte concluziile verificarii.
Art. 18
In situatia prevazuta la art. 17 lit. a) si d), Agentia Nationala pentru
Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii procedeaza la
identificarea investitorilor potentiali.
In situatia prevazuta la art. 17 lit. b), Agentia Nationala pentru
Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii procedeaza la
negocierea pachetului majoritar de actiuni cu salariatii si conducerea
societatii comerciale, dupa care identifica alti investitori potentiali pentru
vanzarea actiunilor ramase.
In situatia prevazuta la art. 17 lit. c), dupa vanzarea pachetului
minoritar de actiuni, Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea
Intreprinderilor Mici si Mijlocii identifica potentialii investitori pentru
vanzarea actiunilor ramase.
Art. 19
Procedura de identificare a investitorilor potentiali presupune:
a) identificarea categoriei de investitori potentiali:
- romani sau straini;
- din acelasi domeniu de activitate sau din alte domenii de activitate;
b) identificarea metodei de contactare:
- direct, prin transmiterea unei scrisori insotite de documentul prevazut
la art. 16 lit. a);
- prin publicitate in ziare nationale, locale, internationale, radio,
televiziune.
Art. 20
Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici
si Mijlocii contacteaza investitori potentiali dupa una din metodele prezentate
la art. 19 lit. b) si solicita de la acestia informatii privind experienta in
domeniu, precum si resursele financiare disponibile pentru a fi investite.
Pe baza raspunsurilor primite, Agentia Nationala pentru Privatizare si
Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii intocmeste lista investitorilor
potentiali selectati.
Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici
si Mijlocii informeaza investitorii asupra inscrierii lor pe aceasta lista si
obtine din partea acestora un angajament de confidentialitate, in forma scrisa,
conform anexei nr. 7.
Art. 21
Dupa obtinerea angajamentului de confidentialitate, Agentia Nationala
pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii transmite
investitorilor selectati documentatia de prezentare a societatii comerciale si
solicita acestora propuneri privind:
a) dezvoltarea viitoare a societatii comerciale;
b) conducerea societatii comerciale si salariatii;
c) investitiile minime propuse a se efectua in societate;
d) modalitatea de plata si finantare.
Art. 22
Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici
si Mijlocii analizeaza, impreuna cu societatea comerciala, Ministerul Economiei
si Finantelor, ministerul de resort si consiliile locale sau consiliile
judetene, dupa caz, propunerile primite si selecteaza investitorii ale caror
oferte corespund obiectivelor privatizarii societatii comerciale respective.
Investitorilor selectati li se permite, la cererea acestora, efectuarea
unor investigatii suplimentare in societatea comerciala.
Art. 23
In aceasta etapa, Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea
Intreprinderilor Mici si Mijlocii, cu consultarea societatii comerciale si a
autoritatilor administratiei publice prevazute la art. 22 alin. 1, decide daca
se continua negocierea directa concomitent cu fiecare dintre investitori sau,
in cazul in care conditiile oferite sunt egale, se organizeaza o licitatie
intre acestia, cu adjudecarea la cel mai mare pret, conform procedurii de
licitatie in plic cu participanti preselectionati.
Art. 24
In faza preliminara semnarii contractului de vanzare-cumparare se incheie
un protocol intre cumparator si presedintele Agentiei Nationale pentru
Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, in baza
autorizarii date de catre consiliul imputernicitilor statului al societatii
comerciale respective, in numele vanzatorului.
Conditiile de vanzare cuprinse in protocol se prezinta salariatilor si
conducerii societatii comerciale, pentru ca acestia sa-si poata exercita
drepturile preferentiale, intr-o perioada de 5 zile, daca nu au beneficiat de
prevederile art. 17 lit. c).
Art. 25
Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici
si Mijlocii verifica identitatea investitorilor pe baza urmatoarelor acte:
a) buletinul de identitate sau pasaportul, pentru persoane fizice;
b) certificatul de inmatriculare la Registrul Comertului sau alt document
echivalent, pentru persoane juridice.
Art. 26
In vederea verificarii bonitatii investitorilor, Agentia Nationala pentru
Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii solicita:
a) declaratia ca nu are datorii si nu este urmarit in justitie, in cazul
persoanelor fizice;
b) ultimul bilant, un alt raport financiar sau orice document de bonitate
emis de banca in care isi are deschis contul principal, in cazul persoanelor
juridice.
D. Incheierea contractului de vanzare-cumparare
Art. 27
Contractul de vanzare-cumparare se incheie in termen de 30 zile de la
terminarea negocierilor.
Contractul de vanzare-cumparare se semneaza de catre cumparator si
presedintele Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea
Intreprinderilor
Mici si Mijlocii, in baza autorizarii date de consiliul imputernicitilor
statului al societatii comerciale respective, in numele vanzatorului.
Principalele elemente ale contractului de vanzare-cumparare sunt cuprinse
in anexa nr. 8.
Sectiunea 2
Vanzarea actiunilor prin licitatie
A. Aspecte generale
Art. 28
Actiunile societatilor comerciale se pot vinde prin urmatoarele tipuri de
licitatie publica:
a) licitatia cu strigare: actiunile sunt vandute la pretul cel mai mare.
Licitatia cu strigare poate fi deschisa, pentru orice persoana fizica sau
juridica, romana sau straina, sau limitata la participanti preselectionati;
b) licitatia prin plic inchis: actiunile sunt vandute concurentului care a
prezentat, in plic inchis, cea mai buna oferta.
Aceasta procedura poate fi deschisa sau cu participanti preselectionati.
Art. 29
Criteriile de preselectie sunt stabilite de ministerele de resort,
consiliile locale sau consiliile judetene, dupa caz, impreuna cu societatea
comerciala si cu acordul Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea
Intreprinderilor Mici si Mijlocii.
B. Documente necesare
Art. 30
Documentatia de vanzare include:
a) informatiile referitoare la societatea comerciala, conform anexei nr. 6;
b) anuntul de vanzare prin licitatie prevazut de Normele metodologice
privind vanzarea de active ale societatilor comerciale cu capital de stat,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 634/1991.
C. Etapele vanzarii prin licitatie
Art. 31
Publicitatea se realizeaza potrivit prevederilor din Normele metodologice
privind vanzarea de active ale societatilor comerciale cu capital de stat,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 634/1991.
Art. 32
Stabilirea pretului de pornire a licitatiei se face pe baza evaluarii
societatii comerciale, in conformitate cu art. 9.
Art. 33
Organizarea licitatiei se realizeaza cu respectarea prevederilor de la pct.
1-3 si 5-19 din anexa nr. 4 la Normele metodologice privind vanzarea de actiuni
ale societatilor comerciale cu capital de stat, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 634/1991.
D. Incheierea contractului de vanzare-cumparare
Art. 34
Momentul adjudecarii pachetului de actiuni care face obiectul licitatiei se
considera, dupa caz:
a) data si ora incheierii procesului-verbal al sedintei de licitatie;
b) ora 24 a zilei incheierii procesului-verbal al sedintei de licitatie, in
cazul in care salariatii si conducerea societatii comerciale, sau o asociatie a
acestora, isi exercita drepturile preferentiale prevazute la art. 48 lit. b)
din Legea nr. 58/1991.
Art. 35
Contractul de vanzare-cumparare se incheie in termen de 15 zile din
momentul adjudecarii pachetului de actiuni.
Art. 36
Plata pretului se face in termen de 5 zile de la data incheierii
contractului sau in termenele uzuale pentru decontare bancara.
Art. 37
Registrele societatii vor fi completate la zi, pentru a se evidentia noul
proprietar.
Sectiunea 3
Oferta publica de vanzare a actiunilor
A. Aspecte generale
Art. 38
Prin oferta publica de vanzare se intelege oferirea unor actiuni sau a
tuturor actiunilor unei societati comerciale catre publicul larg - persoane
fizice sau juridice, romane sau straine - la un pret predeterminat.
Art. 39
Informatiile privind societatea comerciala si conditiile de ofertare sunt
cuprinse in prospectul de vanzare, al carui continut-cadru este prezentat in
anexa nr. 9.
Consiliul de administratie al societatii comerciale este raspunzator pentru
exactitatea informatiilor cuprinse in prospect.
B. Etapele ofertei publice de vanzare a actiunilor
Art. 40
Cu 30 de zile inaintea datei inceperii subscriptiei, prin cel putin doua
ziare de mare tiraj si un ziar local se vor anunta:
a) vanzarea actiunilor societatii comerciale prin oferta publica;
b) data si locul de unde poate fi procurat prospectul de vanzare;
c) locul si agentul care primeste si inregistreaza cererile de actiuni;
d) date sumare privind societatea comerciala.
Agentul care primeste si inregistreaza cererile de actiuni poate fi o banca
sau o alta institutie desemnata in acest scop.
Publicitatea se poate realiza suplimentar si prin radio sau televiziune.
Art. 41
Societatea comerciala are obligatia sa puna la dispozitia celor interesati
statutul societatii si alte documente la care se face referire in prospectul de
vanzare.
Art. 42
Agentul centralizeaza cererile si aloca actiunile in conformitate cu
procedura prevazuta in prospect.
Art. 43
Agentul elibereaza confirmarile privind acceptarea cererii solicitantilor
si restituie sumele achitate la inregistrarea cererilor pentru cele respinse.
Art. 44
Daca actiunile societatii comerciale sunt nominative, se inregistreaza noii
actionari in registrul societatii.
Sectiunea 4
Vanzarea unui pachet majoritar de actiuni unei asociatii a salariatilor si
conducerii societatii comerciale
A. Aspecte generale
Art. 45
Salariatii si conducerea societatii comerciale se constituie, in conditiile
legii, intr-o asociatie in vederea cumpararii pachetului de actiuni ale
societatii comerciale respective.
Art. 46
Vanzarea prevazuta la art. 45 are loc in urmatoarele situatii:
a) cand asociatia isi exercita drepturile preferentiale, conform
prevederilor art. 48 alin. 1 lit. b) si alin. 2 din Legea nr. 58/1991;
b) cand asociatia face o oferta de cumparare integrala sau majoritara a
actiunilor societatii comerciale respective, prin negociere directa.
B. Documente necesare
Art. 47
Documentele necesare sunt:
a) cele prevazute la art. 16 si art. 30, in situatia in care asociatia isi
exercita drepturile preferentiale;
b) in situatia de la art. 46 lit. b), asociatia prezinta un plan de afaceri
pentru o perioada de 3-5 ani, conform modelului din anexa nr. 10.
C. Etapele vanzarii actiunilor
Art. 48
In situatia de la art. 47 lit. a), etapele vanzarii actiunilor sunt cele
prevazute in sectiunea 1, lit. C si, respectiv, sectiunea 2, lit. C din
prezentul capitol.
In situatia prevazuta la art. 47 lit. b), negocierea intre Agentia
Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii
si asociatie se realizeaza pe baza planului de afaceri prezentat de cumparator
si a evaluarii societatii comerciale efectuate in conditiile art. 9.
D. Incheierea contractului de vanzare-cumparare
Art. 49
Procedura de incheiere a contractului de vanzare-cumparare este similara cu
cea prevazuta la sectiunea 1, lit. D si sectiunea 2, lit. D din prezentul
capitol.
CAP. 4
Obligatiile consiliului de administratie al societatii comerciale
Art. 50
Consiliul de administratie al societatii comerciale are urmatoarele
obligatii:
a) sa prezinte toate documentele si informatiile necesare si sa coopereze
in vederea realizarii privatizarii societatii comerciale, conform prevederilor
legale;
b) sa sprijine investitorii potentiali in cunoasterea societatii pe durata
derularii planului de privatizare.
Natura informatiilor oferite investitorilor potentiali si oportunitatea
furnizarii acestor informatii se stabilesc de catre Agentia Nationala pentru
Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii;
c) sa asigure functionalitatea societatii comerciale pe durata procesului
de privatizare, prin:
- informarea periodica a salariatilor in legatura cu derularea programului
de privatizare;
- respectarea contractelor incheiate.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 51
Constituie contraventii la prezentele norme urmatoarele fapte, daca nu sunt
savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate
infractiuni:
a) incalcarea prevederilor art. 2;
b) incheierea de contracte de asistenta de specialitate cu firme romane in
domeniul privatizarii fara respectarea conditiilor de competitivitate;
c) nerespectarea conditiilor de publicitate prevazute in prezentele norme.
Art. 52
Contraventiile prevazute la art. 51 se sanctioneaza cu amenda de la 100 mii
lei la 200 mii lei.
Art. 53
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
personalul imputernicit al Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea
Intreprinderilor Mici si Mijlocii si al organelor de control financiar.
Art. 54
Contraventiilor prevazute la art. 51 li se aplica dispozitiile Legii nr.
32/ 1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 55
Nesemnarea contractului de vanzare-cumparare de catre cumparator, in
termenul prevazut de prezentele norme, conduce la pierderea garantiei de
participare la licitatie si la plata daunelor cauzate, in situatia nesemnarii
contractului.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 56
Cheltuielile legate de privatizarea societatilor comerciale privind plata
asistentei de specialitate, plata cheltuielilor de publicitate, precum si orice
alte cheltuieli legate de derularea procesului de privatizare vor fi avansate
de societatea comerciala in cauza.
Cheltuielile avansate de societatea comerciala in cauza vor fi rambursate
de catre Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor
Mici si Mijlocii din cota de 70% ce revine Fondului Proprietatii de Stat.
Art. 57
Anexele nr. 1-10 fac parte integranta din prezentele norme.
ANEXA 1a
ATRIBUTIILE SI RASPUNDERILE
responsabilului de proiect din Agentia Nationala pentru Privatizare si
Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii
1. In situatia in care societatea comerciala primeste asistenta de
specialitate pentru privatizare din surse nerambursabile:
a) participa pe toata perioada derularii proiectului la analizele efectuate
de consultant;
b) analizeaza rapoartele intocmite de consultant si face propuneri pentru
imbunatatirea sau, dupa caz, modificarea concluziilor acestora;
c) informeaza conducerea Departamentului de Vanzare Actiuni din cadrul
Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si
Mijlocii in legatura cu derularea contractului de consultanta;
d) avizeaza transele de plati cuvenite consultantului, in conformitate cu
conditiile stipulate in contract.
2. Intocmeste si supune aprobarii Colegiului Agentiei Nationale pentru
Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii rapoartele de
evaluare, planul de privatizare a societatii si conditiile contractuale de
vanzare-cumparare.
3. Urmareste indeplinirea planului de privatizare a societatii comerciale.
4. Informeaza investitorii potentiali in legatura cu procesul de
privatizare a societatii comerciale si pune la dispozitia acestora informatiile
necesare, in functie de modalitatea de vanzare a actiunilor aprobata.
5. Verifica indeplinirea tuturor procedurilor legate de incheierea
contractelor, in functie de modalitatea de vanzare a actiunilor.
6. Pastreaza confidentialitatea informatiilor legate de desfasurarea
procesului de privatizare.
ANEXA 1b
ATRIBUTIILE SI RASPUNDERILE
responsabilului de proiect din societatea comerciala
1. Coordoneaza pregatirea informatiilor necesare intocmirii documentatiei
de prezentare a societatii comerciale.
2. Pune la dispozitia evaluatorilor informatiile necesare pentru evaluarea
societatii comerciale.
3. Sprijina investitorii potentiali in cunoasterea societatii comerciale,
pe masura derularii programului de privatizare.
4. Participa la derularea asistentei de specialitate pentru privatizarea
societatii comerciale.
5. Informeaza periodic salariatii si conducerea societatii comerciale in
legatura cu derularea programului de privatizare.
6. Verifica daca salariatii si conducerea societatii comerciale doresc sa
cumpere actiuni ale acesteia.
7. Participa la intocmirea planului de afaceri, conform art. 47 lit. b).
8. Initiaza si intocmeste documentul de asociere a salariatilor si
conducerii societatii comerciale.
9. Participa, ca reprezentant al societatii comerciale, la negocierile cu
Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si
Mijlocii, pentru cumpararea de actiuni de catre salariati si conducerea
societatii comerciale.
ANEXA 2
ANALIZA-DIAGNOSTIC
a societatii comerciale
1. Istoricul societatii comerciale
2. Verificarea aspectelor juridice legate de privatizarea societatii
comerciale, conform anexei nr. 3
3. Diagnosticul comercial:
a) produse;
b) piata societatii comerciale;
c) clienti;
d) furnizori;
e) concurenta;
f) distribuire.
4. Productia:
a) procesul de fabricatie;
b) tehnologii;
c) calitate;
d) intretinere.
5. Necesitati de restructurare si investitii
6. Organizare, conducere si personal
7. Diagnosticul financiar pe baza:
a) bilantului;
b) contului de profit si pierderi;
c) estimarea bugetului de venituri si cheltuieli pentru 3-5 ani.
8. Oportunitatea si avantajele privatizarii societatii comerciale.
ANEXA 3
ANALIZA-DIAGNOSTIC
Verificarea aspectelor juridice legate de privatizarea societatii comerciale
1. Actul de constituire si forma juridica:
- societate pe actiuni;
- societate cu raspundere limitata.
2. Statutul societatii comerciale
In cazul societatilor pe actiuni se verifica daca actiunile sunt nominative
sau la purtator.
3. Registrele societatii si evidentele contabile ale societatii comerciale
Se verifica registrele societatii si evidentele contabile ale societatii si
se aduc la zi, daca este necesar.
Se verifica daca societatea a emis actiuni catre:
a) salariati;
b) alte persoane.
4. Terenul
Se clarifica aspectele privind dreptul de proprietate asupra terenului.
Se verifica daca societatea comerciala foloseste un teren pentru care nu
are contract de inchiriere sau titlu de proprietate.
5. Alte drepturi de proprietate
Se verifica daca societatea comerciala detine titlul de proprietate asupra
tuturor bunurilor din patrimoniu sau daca a inchiriat parti importante din
patrimoniu.
Se verifica daca au fost facute toate inregistrarile necesare referitoare
la marcile de fabrica, de comert, de servicii si brevetele de inventii.
6. Salariatii
Se verifica contractele individuale de munca ale salariatilor. Cu exceptia
unor prevederi speciale, acestea nu sunt afectate de transferul de proprietate.
Se verifica daca salariile, contributiile la fondul de pensii, de asigurari
sociale sau pentru plata ajutorului de somaj sunt platite la zi.
Se verifica daca exista revendicari ale salariatilor.
7. Situatia imprumuturilor
Se verifica:
a) daca societatea comerciala a facut imprumuturi:
- in caz afirmativ, daca acestea sunt justificate si daca sunt constituite
garantii reale sau personale;
b) daca exista plati restante:
- in caz afirmativ, se verifica toate consecintele (imposibilitatea de
plata acuta a datoriilor etc.).
8. Aspecte comerciale
Se verifica in detaliu contractele importante.
Se verifica daca exista prevederi speciale legate de transferul de
proprietate.
Se verifica daca societatile comerciale au incheiate acorduri cu alte
societati comerciale sau regii autonome sau daca incalca prevederile art. 36
din Legea nr. 15/1990 referitor la practici anticoncurentiale.
Se verifica eventualele probleme care cad sub incidenta prevederilor de mai
sus in urma cumpararii de actiuni.
9. Licente
Se verifica:
a) daca societatile comerciale au nevoie de licente pentru derularea
activitatii;
b) daca sunt necesare precizari in cazul transferului de proprietate;
c) perioada de valabilitate a licentelor si conditiile de prelungire a
acestora.
10. Litigii
Se verifica daca exista actiuni juridice in curs cu persoane fizice si cu
persoane juridice.
11. Poluare
Se verifica daca sunt depasite normele de poluare a aerului, apei sau
solului.
ANEXA 4
ANALIZA DETALIATA A SOCIETATII COMERCIALE
1. Analiza produselor si a pietei
1.1. Produsele si serviciile:
a) descrierea generala a produselor societatii;
b) segmentarea activitatii societatii;
c) identificarea activitatilor pentru care societatea are exclusivitate;
d) analiza avantajelor comparative ale societatii comerciale;
e) analiza datelor privind cifra de afaceri si a pietelor de desfacere pe
ultimii 3 ani.
1.2. Activitatea de export:
a) organizarea exportului;
b) obiectivele exportului.
1.3. Piata:
a) definirea pietei pe care actioneaza societatea;
b) marimea pietei si caracteristicile acesteia;
c) tendintele pe urmatorii 3-5 ani;
d) pozitia societatii pe piata;
e) evolutia reglementarilor din sectorul respectiv;
f) prognoza societatii pe grupe de produse;
g) grupele de produse cele mai profitabile.
1.4. Clientii:
a) definirea clientilor societatii;
b) punctul de vedere al cumparatorilor fata de produsele societatii, daca
exista reclamatii asupra calitatii si termenelor;
c) analiza datelor privind clientii societatii pe ultimii 3 ani;
d) prognoza societatii in legatura cu clientii.
1.5. Organizarea distributiei
1.6. Promovarea produselor societatii comerciale
1.7. Concurenta;
a) concurentii;
b) analiza comparativa a pozitiei pe piata;
c) estimarea segmentelor de piata;
d) concurenti noi.
1.8. Situatia internationala a sectorului
1.9. Concluzii privind produsele si piata:
a) date istorice pe ultimii 3 ani;
b) prognoze pe urmatorii 3-5 ani;
c) sursele de informatii.
2. Analiza activitatii de productie
2.1. Descrierea infrastructurii:
a) amplasamentul societatii comerciale si al eventualelor sucursale sau
filiale;
b) utilizarea suprafetelor;
c) cladirile;
d) caracteristicile cladirilor;
e) posibilitatea extinderii;
f) cai (mijloace) de acces;
g) evaluarea tehnica a cladirilor;
h) echipamente de productie si transport;
i) energie si utilitati.
2.2. Descrierea procesului productiv:
a) organizarea generala a productiei;
b) analiza fluxului de productie.
2.3. Efecte pozitive rezultate din ameliorarea sistemului de organizare si
gestiune, precum si din efectuarea de noi investitii.
3. Analiza organizarii si managementului
4. Analiza financiara:
a) adaptarea datelor financiare pe ultimii 3 ani la standardele
internationale;
b) analiza situatiei financiare;
c) analiza rentabilitatii;
d) prognoze financiare pe urmatorii 3-5 ani.
5. Analiza juridica:
a) structura juridica a societatii;
b) patrimoniul societatii.
5.1. Functiile comerciale ale societatii:
a) contracte;
b) garantarea produselor vandute;
c) modalitati de plata si garantii.
5.2. Licente
5.3. Aspecte sociale:
a) contractul colectiv de munca;
b) sindicatele;
c) regulamentul de organizare si functionare;
d) salarii;
e) cumulul de functii;
f) conflicte sociale.
ANEXA 5
RAPORT DE EVALUARE
Continut-cadru
1. Metodele de evaluare folosite
Se vor utiliza cel putin doua din urmatoarele metode:
a) metoda activului net actualizat;
b) metoda fluxurilor financiare actualizate;
c) metoda comparatiilor de piata;
e) metoda capitalizarii veniturilor.
2. Scenariile de evaluare utilizate in cadrul fiecarei metode de evaluare
3. Ipotezele tehnico-economice care stau la baza scenariilor de evaluare
4. Alte elemente pentru fiecare metoda de evaluare si fundamentarea
acestora
5. Prezentarea calculelor aferente fiecarui scenariu
6. Rezultatele evaluarii
7. Specificarea surselor de informatii
8. Concluzii si recomandari.
ANEXA 6
DOCUMENTATIA DE PREZENTARE A SOCIETATII COMERCIALE
Structura-cadru
1. Rezumatul documentatiei de prezentare a societatii comerciale
2. Scurt istoric si descrierea societatii comerciale, precum si a
sectorului din care face parte
3. Informatii despre piata societatii comerciale
4. Politica de marketing si de vanzari
5. Informatii despre activitatea de productie a societatii comerciale si
despre furnizori
6. Organizare, conducere si personal
7. Sistemul financiar-contabil al societatii comerciale
8. Investitii:
a) realizate;
b) necesare.
9. Informatii referitoare la dreptul de proprietate:
a) teren;
b) cladiri;
c) alte elemente de patrimoniu.
10. Analiza avantajelor, punctelor slabe, oportunitatilor si riscurilor
pentru societatea comerciala
11. Informatii financiare:
a) bilantul societatii comerciale;
b) contul de profit si pierderi;
c) prognoze pentru urmatorii 3-5 ani;
d) comentarii privind situatia financiara.
12. Cadrul economic si politic, oportunitatea investitiilor in Romania
(pentru investitorii straini)
13. Lista principalilor masini si utilaje.
ANEXA 7
ANGAJAMENT DE CONFIDENTIALITATE
Model
Scrisoare de confidentialitate
Referitor: Informatii privind societatea comerciala
Catre: Vanzatorul .................................
Aceasta scrisoare de confidentialitate stabileste conditiile in care
vanzatorul este de acord sa ne furnizeze anumite informatii confidentiale
privind Societatea Comerciala ..........................
1. Acest angajament de confidentialitate acopera atat informatiile orale,
cat si pe cele scrise comunicate noua despre Societatea Comerciala
................ de catre vanzator sau de cel care actioneaza in numele
vanzatorului. Termenul de informatii in sensul prezentului angajament nu
include urmatoarele:
a) informatii despre societatea comerciala, care sunt facute publice prin
alte canale decat cele folosite de noi;
b) informatii care sunt in posesia dumneavoastra sau a societatii
comerciale si care sunt dezvaluite prin alte mijloace decat cele prin care ni
le-ati dezvaluit noua;
c) informatii obtinute, dupa data prezentului angajament, de noi din terte
surse.
2. Informatiile vor fi folosite numai in scopul fundamentarii deciziei
noastre de a investi in Societatea Comerciala .................... .
3. Informatiile vor fi pastrate confidential de noi si nu vor fi dezvaluite
unei alte parti fara acordul scris al vanzatorului.
4. Santem de acord si ne angajam sa nu comunicam cu alte persoane, in afara
de cele care au fost mentionate in mod expres de catre vanzator. Totodata,
santem de acord sa nu comunicam cu conducerea sau angajatii societatii
comerciale, fara acordul prealabil al vanzatorului.
5. Nu vom realiza copii ale informatiilor fara acordul scris al
vanzatorului. Daca un astfel de consimtamant va fi obtinut, se va comunica
numarul de copii oferite, care vor fi numerotate.
6. Intelegem si santem de acord ca, in situatia in care vanzatorul ne
solicita in mod expres inapoierea informatiilor, sa le returnam fara
intarziere.
7. Obligatia de confidentialitate este valabila pentru o perioada de 5 ani
de la data acceptarii.
Semnata si acceptata in termenii de mai sus de ...................
Data ................
ANEXA 8
CONTRACT DE VANZARE-CUMPARARE
Elemente principale
1. Parti
2. Obligatiile partilor
3. Pretul si modalitatea de plata a pretului
4. Investitii in societatea comerciala
5. Executarea obligatiilor si sanctiuni
6. Garantii si compensatii
7. Protectia salariatilor
8. Clauze speciale.
ANEXA 9
PROSPECT DE VANZARE
Continut-cadru
1. Informatii generale privind oferta:
a) numele actionarului existent;
b) denumirea si sediul societatii comerciale si ale sucursalelor sau
filialelor;
c) forma si obiectul societatii comerciale;
d) capitalul social subscris;
e) metoda de evaluare folosita la determinarea capitalului social;
f) numarul si valoarea nominala a actiunilor;
g) conditii generale pentru valabilitatea deliberarilor adunarii generale
si modul de exercitare a drepturilor de vot;
h) durata societatii comerciale;
i) modul de distribuire a dividendelor.
2. Informatii referitoare la societatea comerciala:
a) istoricul societatii comerciale;
b) descrierea activitatii societatii comerciale;
c) detalii privind directorii si salariatii societatii comerciale;
d) informatii financiare pentru fiecare din ultimii ........ ani;
e) sediul, dimensiunea si vechimea principalelor obiective ce constituie
proprietatea societatii comerciale;
f) detalii privind datoriile;
g) aspecte referitoare la fondurilor societatii comerciale;
h) investitii recente si previziuni; profiturile estimate pe 3-5 ani;
i) detalii privind experienta profesionala a directorilor;
j) un rezumat al contractelor importante;
k) detalii privind orice actiune cu aspect juridic indreptata impotriva
societatii comerciale;
l) lista documentelor ce vor fi prezentate.
3. Formularul pentru redactarea cererii de actiuni
Acesta va contine urmatoarele informatii:
a) numele si prenumele autorului cererii;
b) domiciliul sau sediul autorului cererii;
c) numarul de actiuni pentru care se redacteaza cererea (cifre si litere);
d) data la care este prezentata cererea;
e) declaratia expresa, ca recunoaste si accepta prospectul de vanzare.
4. Conditiile ofertei:
a) numarul actiunilor oferite pentru vanzare si pretul de vanzare al
acestora;
b) procedura de alocare a actiunilor in caz de subscriptie mai mare decat
oferta;
c) modalitatea de plata a actiunilor;
d) numarul de actiuni rezervate salariatilor in conditiile prevazute la
art. 48 lit. a) din Legea nr. 58/1991, criteriile de alocare a actiunilor si
modalitatile de plata pentru acestia.
ANEXA 10
PLAN DE AFACERI
Model
1. Sumar
2. Prezentarea societatii comerciale si a strategiei acesteia:
a) istoricul societatii comerciale, situatia generala prezenta si viitoare
a acesteia;
b) strategia de dezvoltare a activitatii societatii comerciale.
3. Piata societatii comerciale:
a) identificarea si descrierea pietei societatii comerciale;
b) principalii clienti si concurenti ai societatii comerciale;
c) principalii furnizori ai societatii comerciale;
d) perspectivele pietei.
4. Produsele/serviciile societatii comerciale:
a) prezentare si descriere;
b) dezvoltarea produselor;
c) procesul de fabricatie;
d) controlul de calitate;
e) tehnologii, echipamente si investitii minime necesare.
5. Vanzare si marketing:
a) metode de vanzare;
b) canale de distributie.
6. Organizare, conducere si personal:
a) organizare (anexa);
b) conducerea societatii;
c) personal (calificat, sex, varsta, vechime in societatea comerciala).
7. Informatii financiare:
a) bilant;
b) contul de profit si pierderi;
e) prognoze financiare pentru 3 5 ani.