ORDIN Nr. 181
din 12 august 2010
pentru aprobarea
Regulamentului privind gestionarea situatiilor de urgenta specifice tipurilor
de risc repartizate Ministerului Administratiei si Internelor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 598 din 24 august 2010
Având în vedere prevederile art. 21 lit. b) şi ale art.
41 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul
Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 15/2005,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul administraţiei si internelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind gestionarea
situaţiilor de urgenţă specifice tipurilor de risc repartizate Ministerului
Administraţiei şi Internelor, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Structurile din compunerea Ministerului
Administraţiei şi Internelor cu atribuţii în managementul situaţiilor de
urgenţă şi asigurarea funcţiilor de sprijin vor lua măsurile necesare pentru
aplicarea întocmai a prevederilor prezentului ordin şi elaborarea procedurilor
specifice de intervenţie, pe tipuri de risc potenţial generatoare de situaţii
de urgenţă.
Art. 3. - Componentele Sistemului Naţional de
Management al Situaţiilor de Urgenţă care asigură funcţii de sprijin pentru
gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice tipurilor de risc repartizate
Ministerului Administraţiei şi Internelor vor lua măsurile care se impun în
vederea realizării acestora, potrivit competenţelor.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
ANEXA
REGULAMENT
privind gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice
tipurilor de risc repartizate Ministerului Administraţiei şi Internelor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentul regulament are drept scop
stabilirea competenţelor şi responsabilităţilor structurilor ministerului
pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice tipurilor de risc al căror
management a fost repartizat Ministerului Administraţiei şi Internelor,
potrivit legii.
Art. 2. - Structurile din compunerea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, denumit în continuare MAI, cu atribuţii în
managementul situaţiilor de urgenţă şi asigurarea funcţiilor de sprijin sunt:
a) Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă,
denumit în continuare IGSU;
b) Inspectoratul General al Jandarmeriei Române,
denumit în continuare IGJR;
c) Inspectoratul General al Poliţiei Române, denumit în
continuare IGPR;
d) Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră,
denumit în continuare IGPF;
e) Inspectoratul General de Aviaţie al MAI, denumit în
continuare IGAv;
f) Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi
Administrarea Bazelor de Date, denumită în continuare DEPABD;
g) Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi
Probleme Speciale, denumită în continuare ANRSPS;
h) Direcţia generală pentru relaţiile cu instituţiile
prefectului, denumită în continuare DGRIP, şi instituţia prefectului;
i) Direcţia generală management operaţional, denumită
în continuare DGMO;
j) Direcţia medicală, denumită în continuare DM, prin
structurile de specialitate aflate în coordonare/subordine;
k) Direcţia generală pentru comunicaţii şi tehnologia
informaţiilor, denumită în continuare DGCTI;
l) Direcţia generală logistică, denumită în continuare DGL.
Art. 3. - (1) Obiectivele structurilor enumerate la
art. 2, în cazul apariţiei unor situaţii de urgenţă, sunt următoarele:
a) menţinerea la niveluri acceptabile a riscurilor
identificate;
b) asigurarea unui grad ridicat de protecţie a
populaţiei;
c) asigurarea intervenţiei oportune, cu eficienţă
maximă, încadrată în timpii de răspuns stabiliţi prin normativele în vigoare;
d) limitarea pierderilor de vieţi omeneşti, a
distrugerilor materiale şi a efectelor nocive extinse şi de durată asupra
mediului înconjurător;
e) înlăturarea efectelor situaţiilor de urgenţă;
f) asigurarea funcţiilor de sprijin conform domeniilor
de competenţă;
g) continuitatea şi răspunsul gradual în gestionarea
situaţiilor de urgenţă generate de tipurile de risc repartizate.
(2) Obiectivele prezentate la alin. (1) se realizează
prin:
a) asumarea responsabilităţii gestionării situaţiilor
de urgenţă;
b) repartiţia judicioasă a resurselor umane şi
materiale în plan teritorial şi la obiectivele de intervenţie;
c) asigurarea unui management eficient bazat pe decizia
unică a acţiunilor de prevenire şi intervenţie;
d) menţinerea cooperării permanente cu structurile
specializate din cadrul Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de
Urgenţă, denumit în continuare Sistem Naţional;
e) pregătirea continuă a personalului prin organizarea
de exerciţii pe baza unor scenarii probabile de producere a situaţiilor de
urgenţă generate de tipurile de risc repartizate;
f) actualizarea permanentă a planurilor de acţiune
elaborate pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de tipurile de
risc repartizate, în baza concluziilor rezultate pe timpul exerciţiilor şi
lecţiilor învăţate din desfăşurarea intervenţiilor în situaţii de urgenţă.
CAPITOLUL II
Structuri organizatorice cu atribuţii în
managementul situaţiilor de urgenţă
Art. 4. - (1) Organismele din cadrul instituţiilor publice
centrale cu atribuţii în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă sunt:
a) Comitetul pentru situaţii de urgenţă din cadrul MAI
- denumit în continuare comitet ministerial;
b) Centrul de decizie al Centrului Naţional de
Conducere a Acţiunilor de Ordine Publică, denumit în continuare CNCAOP;
c) comitetele pentru situaţii de urgenţă organizate la
ministere şi instituţii publice centrale.
(2) Structurile cu atribuţii în domeniul gestionării
situaţiilor de urgenţă sunt:
a) Centrul Operaţional Naţional, denumit în continuare CON,
organizat la nivelul IGSU pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă
determinate de tipurile de risc repartizate ministerului, inclusiv a celor
generate de evenimentele publice de amploare şi care nu necesită activarea
Centrului Naţional de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei, denumit în
continuare CNCCI;
b) Centrul operaţional de comandă, denumit în
continuare COC din cadrul CNCAOP, pentru gestionarea evenimentelor
publice de amploare care pot genera situaţii de urgenţă;
c) centrele operaţionale/operative organizate la
nivelul inspectoratelor generale, mai puţin cel de la IGSU;
d) centrele operaţionale şi comandamentele operaţionale
pentru situaţii de urgenţă, organizate în cadrul inspectoratelor
judeţene/structurilor teritoriale.
Art. 5. - (1) Managementul tipurilor de risc
generatoare de situaţii de urgenţă repartizate MAI este asigurat de către
comitetul ministerial sau CNCAOP, în funcţie de natura acestora.
(2) IGSU asigură, prin CON, gestionarea situaţiilor de
urgenţă specifice pentru următoarele tipuri de riscuri:
a) incendii;
b) accidente nucleare şi/sau urgenţe radiologice;
c) accidente chimice cu implicaţii în afara
amplasamentului;
d) explozii necontrolate ale muniţiei rămase din timpul
conflictelor armate;
e) căderi de obiecte din atmosferă şi din cosmos;
f) poluări marine în zona costieră, împreună cu
Ministerul Mediului şi Pădurilor.
(3) IGJR asigură, conform actelor normative în vigoare,
gestionarea evenimentelor publice de amploare care pot genera situaţii de urgenţă.
(4) DGRIP asigură gestionarea situaţiilor de urgenţă în
cazul avarierii grave a sistemelor de gospodărire comunală.
Art. 6. - Structurile aparţinând altor ministere şi/sau
instituţii publice centrale prevăzute în prezentul regulament şi care au
stabilite sarcini pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă vor interveni
potrivit planurilor de cooperare, documentelor operative existente la fiecare
structură sau la solicitarea instituţiei care coordonează acţiunile de
intervenţie.
Art. 7. - In cazul apariţiei şi a altor tipuri de risc
sau ameninţări ce pot genera situaţii de urgenţă pe teritoriul României şi/ori
cu efecte transfrontaliere, neprevăzute de actele normative în vigoare şi
repartizate MAI de către Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, denumit
în continuare Comitet Naţional, în vederea asigurării managementului sau
asigurării unor funcţii de sprijin, comitetul ministerial va lua măsuri pentru
repartizarea şi coordonarea activităţilor de gestionare a acestora cu sprijinul
ministerelor şi al celorlalte organe centrale abilitate de lege.
CAPITOLUL III
Responsabilităţile structurilor din cadrul MAI cu
atribuţii în gestionarea situaţiei de urgenţă
Art. 8. - (1) Structurile subordonate MAI asigură, în
domeniul de competenţă, îndeplinirea unor misiuni specifice în scopul
realizării funcţiilor de sprijin repartizate.
(2) Tipurile de misiuni pe care structurile MAI le pot
desfăşura în vederea asigurării funcţiilor de sprijin stabilite în competenţă
sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 9. - (1) Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă
din domeniul de competenţă al MAI, DGMO, prin COC, are următoarele
responsabilităţi:
a) monitorizarea permanentă a situaţiei operative;
b) gestionarea activităţii de centralizare a datelor şi
informaţiilor referitoare la potenţialele riscuri şi ameninţări, a factorilor
de risc la adresa ordinii şi siguranţei publice;
c) coordonarea acţiunile specifice structurilor
Departamentului ordine şi siguranţă publică pentru realizarea funcţiilor de
sprijin repartizate, conform domeniilor de competenţă;
d) cooperarea cu centrele operative existente la
nivelul Guvernului, ministerelor şi instituţiilor publice centrale, în vederea
realizării schimbului operativ de date şi informaţii;
e) informarea permanentă a conducerii MAI cu privire la
evoluţia situaţiei operative şi stadiul de realizare a măsurilor dispuse.
(2) Pentru gestionarea evenimentelor publice de
amploare, DGMO asigură, prin COC, îndeplinirea atribuţiilor stabilite prin
documentele care reglementează organizarea, funcţionarea şi compunerea CNCAOP.
Art. 10. - DEPABD asigură, la solicitare, punerea la
dispoziţie a datelor statistice privind populaţia existentă în zonele afectate,
în scopul organizării şi realizării evacuării.
Art. 11. - Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă,
ANRSPS îndeplineşte următoarele misiuni:
a) asigură, ulterior primelor 72 de ore de la începerea
evacuării, apa şi hrana pentru persoanele afectate, până la încetarea situaţiei
de urgenţă;
b) pune, potrivit prevederilor legale, la dispoziţia
structurilor de intervenţie şi a autorităţilor locale resursele materiale;
c) asigură dispozitive medicale în vederea
suplimentării structurilor cu atribuţii în domeniul asistenţei medicale de
urgenţă;
d) asigură, potrivit prevederilor legale în vigoare,
locuinţe modulare pentru cazarea temporară a persoanelor evacuate;
e) asigură diverse categorii de materiale pentru
realizarea funcţiilor de sprijin ale unor ministere şi instituţii publice
centrale;
f) asigură ajutoare de primă necesitate;
g) asigură, potrivit legii, materiale şi echipamente
din rezerva de mobilizare;
h) pune la dispoziţie baza de date existentă la
compartimentele sale teritoriale privind produsele şi serviciile, pe operatori
economici, ce pot fi utilizate pentru intervenţii în situaţii de urgenţă;
i) asigură sprijinul, prin structurile sale
teritoriale, instituţiei prefectului în organizarea, coordonarea şi conducerea
activităţilor de gestionare a situaţiilor de urgenţă.
Art. 12. - Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă,
DGRIP şi instituţia prefectului îndeplinesc următoarele tipuri de misiuni:
a) asigură cadrul legal privind planificarea şi
pregătirea resurselor şi serviciilor necesare gestionării situaţiilor de
urgenţă;
b) dispun măsurile necesare evacuării persoanelor,
animalelor şi a bunurilor periclitate;
c) emit dispoziţii privind transportul forţelor şi
mijloacelor de intervenţie, al persoanelor evacuate, precum şi al altor resurse
alocate;
d) adoptă măsurile necesare în scopul asigurării apei,
a hranei şi a condiţiilor minime de subzistenţă pentru persoanele şi animalele
evacuate;
e) întreprind demersurile necesare implicării
instituţiilor cu atribuţii în acţiunile de reabilitare a zonei afectate;
f) informează, înştiinţează şi avertizează populaţia,
autorităţile şi structurile abilitate cu privire la manifestarea unor tipuri de
risc şi a măsurilor necesar a fi întreprinse.
Art. 13. - Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă,
DM, prin structurile de specialitate aflate în coordonare/subordine, împreună
cu unităţile medicale ale Ministerului Sănătăţii, Ministerului Apărării
Naţionale şi ale Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, atunci când
situaţia o impune, îndeplineşte următoarele tipuri de misiuni:
a) participă la acordarea asistenţei medicale de
urgenţă şi a celei prespitaliceşti împreună cu celelalte structuri cu atribuţii
în domeniu, în limita resurselor avute la dispoziţie, avându-se în vedere că
scopul principal îl constituie acordarea asistenţei medicale personalului
propriu;
b) asigură suportul tehnico-medical sanitar pentru
îndeplinirea misiunilor specifice;
c) monitorizează pericolele şi riscurile specifice,
precum şi efectele negative ale acestora asupra personalului MAI;
d) planifică şi pregăteşte resursele şi serviciile
necesare asigurării actului medical calificat;
e) participă cu specialişti în stabilirea unor măsuri
profilactice sau a unor zone de carantină în vederea prevenirii îmbolnăvirilor
în masă;
f) informează, înştiinţează şi avertizează cu privire
la evoluţia epidemiologică a intoxicaţilor, contaminaţilor etc.
Art. 14. - Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă,
DGCTI îndeplineşte următoarele tipuri de misiuni:
a) realizează cadrul organizatoric pentru asigurarea
continuităţii şi stabilităţii comunicaţiilor radio, prin fir şi date, precum şi
controlul respectării normelor de conducere, în secret;
b) sprijină structurile specializate de comunicaţii şi
informatică pentru asigurarea continuităţii şi stabilităţii comunicaţiilor
radio, prin fir şi date, precum şi controlul respectării normelor de conducere,
în secret;
c) elaborează şi verifică modul de aplicare a
dispoziţiilor de comunicaţii privind asigurarea cooperării în domeniul
situaţiilor de urgenţă.
Art. 15. - Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă,
DGL îndeplineşte următoarele tipuri de misiuni:
a) asigură totalitatea bunurilor materiale necesare
continuării desfăşurării activităţii unităţilor din structura aparatului
central al MAI în situaţii de urgenţă;
b) organizează şi execută lucrări de reparaţii la
bunurile materiale şi mijloacele fixe aflate în dotarea unităţilor din
structura aparatului central al MAI afectate de situaţiile de urgenţă;
c) administrează imobilele în care îşi desfăşoară
activitatea unităţile din aparatul central al MAI şi din structura proprie şi
stabileşte modul de reabilitare a acestora, în cazul afectării de către
situaţia de urgenţă;
d) administrează fondul locativ al MAI, din garnizoana
Bucureşti, şi stabileşte modul de utilizare în situaţii de urgenţă;
e) organizează şi execută activitatea de asigurare cu
autovehicule şi conducători auto pentru nevoile conducerii MAI, unităţilor
aparatului central al MAI şi structurilor subordonate acestora, în vederea
participării la conducerea şi coordonarea acţiunilor de intervenţie;
f) organizează şi execută activităţi de mentenanţă a
mijloacelor de transport ale unităţilor aparatului central al MAI, a
inspectoratelor generale/similare, precum şi a unităţilor subordonate pentru
participarea la acţiunile de intervenţie.
Art. 16. - Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă,
IGSU şi structurile subordonate îndeplinesc următoarele tipuri de misiuni:
a) monitorizează, evaluează, cercetează cauzele
producerii situaţiilor de urgenţă din domeniul de competenţă şi asigură
centralizarea datelor şi informaţiilor în vederea informării Comitetului
ministerial şi a Comitetului Naţional;
b) centralizează datele şi informaţiile cu privire la
întrebuinţarea structurilor proprii în vederea informării Centrului de decizie
din cadrul CNCAOP;
c) asigură informarea şi educarea preventivă a
populaţiei şi avertizarea acesteia, înştiinţarea autorităţilor administraţiei
publice, prin intermediul mijloacelor tehnice specifice, despre
posibilitatea/iminenţa producerii situaţiilor de urgenţă;
d) participă la misiuni de căutare, descarcerare şi
salvare a persoanelor, cu forţele şi mijloacele proprii şi/sau în cooperare cu
cele aparţinând altor structuri cu atribuţii în domeniu;
e) participă la evacuarea persoanelor, populaţiei sau
bunurilor periclitate, prin acţiuni ce se concretizează în asigurarea măsurilor
de evacuare şi, după caz, instalarea taberelor de sinistraţi, participarea la
transportul populaţiei şi al unor categorii de bunuri;
f) participă la acţiuni de distrugere a zăpoarelor de
gheaţă sau de degajare a elementelor care blochează cursurile de apă;
g) participă la acordarea asistenţei medicale de
urgenţă prin intermediul modulelor SMURD organizate în cadrul serviciilor de
urgenţă profesioniste;
h) întocmeşte, în cooperare cu structurile cu atribuţii
în domeniu, concepţia privind evacuarea şi participă la realizarea măsurilor de
asigurare a protecţiei persoanelor;
i) participă, cu mijloace proprii, la acţiunile de
transport al apei şi hranei pentru persoanele şi animalele evacuate;
j) asigură logistica intervenţiei structurilor proprii
şi punerea la dispoziţia altor structuri, potrivit reglementărilor în domeniu,
a unor categorii de tehnică, materiale şi echipamente;
k) desfăşoară misiuni de localizare, limitare a
propagării, stingere şi lichidare a consecinţelor incendiilor;
l) participă la misiuni de decontaminare a populaţiei
contaminate, cu mijloace specializate, şi/sau a punctelor de decontaminare cu
personal, tehnică şi echipament recunoscute din timp în profil teritorial;
m) notifică autorităţile competente din ţările afectate
în legătură cu riscul de accidente cu efecte transfrontaliere;
n) neutralizează efectele materialelor periculoase prin
efectuarea acţiunilor de asanare a muniţiilor neexplodate din timpul
conflictelor militare;
o) participă la localizarea, limitarea şi lichidarea
consecinţelor situaţiilor de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită
alături de alte componente ale Sistemului Naţional;
p) asigură funcţionarea Secretariatului permanent al
Comitetului consultativ pentru depoluare marină din cadrul Inspectoratului
pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea" al Judeţului Constanţa;
q) planifică şi pregăteşte resursele proprii în vederea
îndeplinirii misiunilor specifice.
Art. 17. - Pentru îndeplinirea funcţiilor de sprijin pe
timpul gestionării situaţiilor de urgenţă, IGPR şi structurile subordonate
execută următoarele tipuri de misiuni:
a) stabilesc şi comunică, prin efectivele aflate în
serviciu, primele date şi informaţii privind efectele situaţiilor de urgenţă ce
afectează zona de competenţă;
b) monitorizează pericolele şi riscurile specifice,
precum şi efectele negative ale acestora;
c) informează, înştiinţează şi avertizează structurile
abilitate cu privire la posibilitatea producerii unor evenimente cu caracter
infracţional, a unor acte antisociale sau de tulburare a ordinii publice;
d) stabilesc şi transmit căile de acces ce pot fi
utilizate de forţele specializate de intervenţie şi aplică măsurile de
interzicere a circulaţiei;
e) participă, alături de structurile specializate ale
componentelor Sistemului Naţional, la determinarea şi la evaluarea efectelor şi
stabilirea, potrivit competenţelor, a cauzelor producerii unor situaţii de
urgenţă;
f) participă la asigurarea măsurilor de protecţie a
populaţiei, fluenţă şi dirijare a circulaţiei pe timpul evacuării persoanelor
sau bunurilor periclitate şi la securizarea zonelor afectate de producerea
situaţiei de urgenţă;
g) participă, atunci când situaţia o impune, la
neutralizarea efectelor unor materiale periculoase, cu structurile specializate
din subordine, potrivit competenţelor şi dotării;
h) participă, cu structurile specializate, la misiuni
de cercetare şi determinare a contaminării de natură chimică, biologică,
radiologica şi nucleară (CBRN);
i) participă, alături de alte structuri cu atribuţii în
domeniu, la asigurarea climatului de ordine şi siguranţă publică;
j) asigură logistica intervenţiei structurilor proprii
şi punerea la dispoziţia altor structuri, potrivit reglementărilor în domeniu,
a unor categorii de tehnică, materiale şi echipamente;
k) planifică şi pregătesc resursele proprii în vederea
îndeplinirii misiunilor specifice;
l) participă la mobilizarea populaţiei apte de muncă, a
mijloacelor de transport şi tehnice, în vederea folosirii lor în acţiunile de
intervenţie.
Art. 18. - (1) Pentru îndeplinirea funcţiilor de
sprijin pe timpul gestionării situaţiilor de urgenţă, IGJR şi structurile
subordonate execută următoarele tipuri de misiuni:
a) stabilesc şi comunică, prin efectivele aflate în
serviciu, primele date şi informaţii privind efectele situaţiilor de urgenţă ce
afectează zona de competenţă;
b) informează, înştiinţează şi avertizează structurile
abilitate cu privire la posibilitatea apariţiei unor situaţii conflictuale,
care pot conduce la tulburarea ordinii publice;
c) participă, atunci când situaţia o impune, la acţiuni
de căutare şi salvare a persoanelor captive în medii ostile vieţii sau
declarate dispărute;
d) monitorizează pericolele şi riscurile specifice,
precum şi efectele negative ale acestora;
e) asigură securitatea zonelor în care se desfăşoară
acţiuni cu public numeros;
f) asigură securizarea şi supravegherea zonelor
afectate/evacuate;
g) participă, atunci când situaţia o impune, la
transportul unor categorii de forţe şi mijloace de intervenţie, al persoanelor
evacuate şi al altor resurse, precum şi la distribuirea apei şi hranei pentru
persoanele şi animalele afectate sau evacuate;
h) asigură măsuri de ordine publică şi de protecţie a
zonelor în care s-a produs sau există pericolul iminent de producere a unor
situaţii de urgenţă şi restabilesc ordinea publică în zona afectată şi în
imediata vecinătate a acesteia;
i) asigură logistica intervenţiei structurilor proprii
şi punerea la dispoziţia altor structuri, potrivit reglementărilor în domeniu,
a unor categorii de tehnică, materiale şi echipamente;
j) planifică şi pregătesc resursele proprii.
(2) Pentru gestionarea evenimentelor publice de
amploare care pot genera situaţii de urgenţă, IGJR şi structurile subordonate
îndeplinesc misiunile stabilite prin actele normative în vigoare care
reglementează activitatea în domeniu.
Art. 19. - Pentru îndeplinirea funcţiilor de sprijin pe
timpul gestionării situaţiilor de urgenţă, IGPF şi structurile subordonate
execută următoarele tipuri de misiuni:
a) stabilesc şi comunică, prin efectivele aflate în
serviciu, primele date şi informaţii privind efectele situaţiilor de urgenţă ce
afectează zona de competenţă;
b) informează, înştiinţează şi avertizează cu privire
la manifestarea unor situaţii deosebite din domeniul de competenţă, precum şi
la efectele negative ale acestora, în zona de responsabilitate;
c) informează, înştiinţează şi avertizează cu privire
la manifestarea în zona de responsabilitate a unor situaţii de urgenţă;
d) participă, potrivit cadrului normativ în vigoare, la
căutarea, salvarea şi evacuarea persoanelor aflate în zona de competenţă;
e) participă cu personal şi logistica din dotare,
conform competenţelor legale, la menţinerea ordinii publice în zona de
competenţă;
f) participă, potrivit competenţelor, la asigurarea
transportului unor categorii de forţe şi mijloacelor de intervenţie sau, după
caz, al persoanelor evacuate;
g) planifică şi pregăteşte resursele în vederea
asigurării intervenţiei structurilor proprii;
h) intensifică, atunci când situaţia o impune,
supravegherea şi controlul în punctele de trecere a frontierei;
i) asigură menţinerea ordinii şi liniştii publice în
punctele de trecere a frontierei;
j) permite trecerea frontierei de stat, pe baza
aprobărilor legale, a persoanelor care părăsesc zona afectată, asigurând
respectarea locurilor de trecere şi a rutelor de deplasare;
k) asigură facilitarea trecerii frontierei de stat a
formaţiunilor specializate de intervenţie şi a asistenţei umanitare din partea
altor state.
Art. 20. - Pentru îndeplinirea funcţiilor de sprijin pe
timpul gestionării situaţiilor de urgenţă, IGAv şi structurile subordonate
execută următoarele tipuri de misiuni:
a) participă în cadrul unor misiuni de recunoaştere la
monitorizarea efectelor situaţiilor de urgenţă, a evoluţiei situaţiei operative
şi a pagubelor produse;
b) planifică şi pregătesc resursele şi serviciile în
vederea îndeplinirii misiunilor de specialitate;
c) participă la acţiunile de căutare şi salvare a
persoanelor;
d) asigură evacuarea sau, după caz, transportul pe
calea aerului a/al persoanelor şi/sau bunurilor periclitate;
e) participă la acţiuni de localizare şi stingere a
incendiilor;
f) participă, în funcţie de dotările tehnice existente,
la misiuni de monitorizare a contaminării radioactive;
g) asigură, atunci când situaţia o impune, evacuarea pe
calea aerului a persoanelor rănite;
h) asigură logistica intervenţiei structurilor proprii
şi punerea la dispoziţia altor structuri, potrivit reglementărilor în domeniu,
a unor categorii de tehnică, materiale şi echipamente;
i) asigură transportul, în timp oportun, al persoanelor
desemnate să conducă şi să coordoneze acţiunile de intervenţie;
j) asigură transportul materialelor de primă necesitate
în zonele izolate.
CAPITOLUL IV
Responsabilităţile structurilor din
subordinea/coordonarea instituţiilor publice centrale cu care se cooperează în
gestionarea situaţiei de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI
Art. 21. - Instituţiile publice centrale, structurile
private şi organizaţiile neguvernamentale asigură funcţii de sprijin pentru
gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice tipurilor de risc aflate în
responsabilitatea MAI, prin structuri aflate în subordine sau coordonare,
potrivit prevederilor legale şi/sau hotărârii Comitetului Naţional.
Art. 22. - (1) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale, denumit în continuare MADR, asigură funcţiile de sprijin în
cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI,
îndeosebi în situaţia producerii unor evenimente deosebite determinate de
incendii, accidente nucleare şi/sau urgenţe radiologice, căderi de obiecte din
atmosferă şi din cosmos, fără a se limita numai la acestea.
(2) Structurile din subordine/coordonare şi
administrare asigură îndeplinirea următoarelor misiuni:
a) asigură evaluarea riscurilor specifice în situaţia
producerii unor situaţii de urgenţă;
b) monitorizează situaţiile determinate de producerea
unor situaţii de urgenţă, în special a celor care pot afecta vegetaţia înaltă
sau alte culturi agricole;
c) participă cu efectivele şi mijloacele proprii la
acţiuni de limitare a propagării, stingerii incendiilor, inclusiv a incendiilor
în masă sau de mare amploare;
d) participă la distribuirea hranei şi apei pentru
animalele evacuate;
e) supraveghează gradul de contaminare a culturilor şi
păşunilor şi evaluează efectele directe şi indirecte asupra oamenilor şi
animalelor;
f) evaluează riscurile determinate de contaminarea
radioactivă a culturilor agricole;
g) participă, la solicitare, cu efectivele şi
mijloacele proprii la acţiuni de decontaminare;
h) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care
să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.
Art. 23. - Ministerul Afacerilor Externe, denumit în
continuare MAE, asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor
situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI îndeosebi în situaţia
producerii unor evenimente deosebite determinate de accidente nucleare şi/sau
urgenţe radiologice, fără a se limita numai la acestea, îndeplinind următoarele
misiuni:
a) culege datele şi informaţiile privind situaţiile de
urgenţă determinate de accidente nucleare şi/sau urgenţe radiologice ori alte
situaţii de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită, cu efect
transfrontalier, şi asigură colaborarea cu organismele autorizate în domeniu la
nivel internaţional;
b) înştiinţează autorităţile abilitate din statele
vecine despre situaţiile de urgenţă de natură nucleară şi/sau radiologica ori
alte situaţii de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită, cu efect
transfrontalier, produse pe teritoriul naţional;
c) asigură gestionarea informaţiilor despre
victime-persoane de altă cetăţenie decât cea română pentru situaţiile de
urgenţă produse pe teritoriul naţional;
d) asigură gestionarea informaţiilor despre
victime-persoane de cetăţenie română pentru situaţiile de urgenţă produse pe
teritoriul naţional al altui stat;
e) asigură sprijin, potrivit legii, în întreprinderea
demersurilor de solicitare/acordare de asistenţă internaţională în domeniul situaţiilor
de urgenţă;
f) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care
să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.
Art. 24. - Ministerul Apărării Naţionale, denumit în
continuare MApN, asigură sprijin în cazul producerii unor situaţii de
urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeosebi în situaţia producerii
unor evenimente deosebite determinate de accidente nucleare şi/sau urgenţe
radiologice, accidente chimice cu implicaţii în afara amplasamentului, explozii
necontrolate ale muniţiei rămase din timpul conflictelor armate, căderi de
obiecte din atmosferă şi din cosmos, poluări marine în zona costieră,
evenimente publice de amploare care pot genera situaţii de urgenţă, fără a se
limita numai la acestea, îndeplinind următoarele misiuni:
a) participă la evaluarea riscurilor determinate de
producerea unor situaţii de urgenţă;
b) participă, la solicitare, la misiuni de
căutare-salvare;
c) participă, la solicitare, la misiuni de evacuare a
populaţiei şi a unor categorii de bunuri;
d) asigură pregătirea unor capacităţi de spitalizare în
vederea preluării persoanelor rănite, iradiate şi/sau contaminate;
e) asigură participarea, alături de alte structuri cu
atribuţii în domeniu, la instalarea spitalelor de campanie;
f) asigură acordarea prin structuri de specialitate a
asistenţei medicale de urgenţă;
g) participă, la solicitare, potrivit
disponibilităţilor, la misiuni de cercetare CBRN;
h) participă, potrivit disponibilităţilor şi în
condiţiile legii, cu subunităţi specializate, autospeciale, mijloace şi
materiale consumabile pentru decontaminare, la misiuni de decontaminare a
populaţiei, a unor categorii de tehnică şi mijloace de transport sau a căilor
de comunicaţii rutiere;
i) participă, la solicitare, la misiuni de supraveghere
a gradului de contaminare în mediul urban şi rural, evaluare a efectelor
contaminării şi supraveghere a gradului de contaminare;
j) participă, la solicitare, la misiuni de verificare a
decontaminării populaţiei, tehnicii, căilor de transport şi a clădirilor cu
personalul şi tehnica din unităţile specializate;
k) participă, la solicitare, la evaluarea riscurilor
determinate de producerea unor explozii necontrolate ale muniţiei rămase din
timpul conflictelor armate;
l) asigură, la solicitare, intervenţia operativă cu
mijloace şi materiale, în vederea neutralizării efectelor unor materiale
periculoase;
m) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care
să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.
Art. 25. - Ministerul Culturii şi Patrimoniului
Naţional, denumit în continuare MCPN, asigură funcţiile de sprijin în
cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI,
îndeplinind misiuni specifice protejării patrimoniului cultural naţional.
Art. 26. - Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii
Informaţionale, denumit în continuare MCSI, asigură funcţiile de sprijin
în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI,
îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor situaţii de urgenţă de
amploare şi intensitate deosebită de tipul accidentelor nucleare şi/sau
urgenţelor radiologice, fără a se limita numai la acestea, îndeplinind
următoarele misiuni:
a) asigură, cu sprijinul Serviciului de Telecomunicaţii
Speciale al MAI şi al celorlalte componente ale sistemului naţional de apărare,
ordine publică şi siguranţă naţională, funcţionarea reţelei de
comunicaţii-informatică pentru structurile implicate în gestionarea situaţiilor
de urgenţă;
b) asigură legăturile de telecomunicaţii speciale, potrivit
solicitărilor;
c) participă alături de Serviciul de Telecomunicaţii
Speciale, MAI, MApN şi operatorii de telefonie mobilă la asigurarea reţelelor
de comunicaţii de cooperare interinstituţională;
d) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care
să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.
Art. 27. - Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului
de Afaceri, denumit în continuare MECMA, prin structurile proprii şi/sau
cele din coordonare, asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor
situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeplinind misiuni
specifice în cazul producerii unor situaţii de urgenţă de amploare şi
intensitate deosebită, de tipul căderi de obiecte din atmosferă şi din cosmos,
avariere gravă a sistemelor de gospodărire comunală, accidente chimice cu
implicaţii în afara amplasamentului, fără a se limita numai la acestea,
îndeplinind următoarele misiuni:
a) monitorizează, atunci când se dispune această
măsură, prin operatorii economici de profil, obiectivele sau instalaţiile
economice sursă de risc chimic, de incendiu şi explozii, care pot avea efecte
asupra infrastructurii reţelelor de transport, energiei electrice, gazelor
naturale, lucrărilor hidrotehnice, precum şi în domeniul asigurării funcţionării
corespunzătoare a sistemelor de gospodărire comunală;
b) participă, prin operatorii economici din
subordine/coordonare, la evaluarea riscurilor asupra populaţiei şi mediului ca
urmare a nefuncţionării sau funcţionării necorespunzătoare a obiectivelor
economice;
c) asigură, prin operatorii economici de profil,
refacerea operativă a avariilor produse în reţelele de transport şi distribuţie
a energiei electrice şi a gazelor naturale;
d) asigură, prin operatorii specializaţi, furnizarea
energiei electrice pentru iluminat, încălzire şi alte utilităţi pentru
populaţia afectată sau în sprijinul gestionării situaţiei de urgenţă;
e) asigură, în limita posibilităţilor tehnice şi a
dotărilor, energia electrică şi termică în taberele de sinistraţi/evacuaţi;
f) asigură refacerea operativă a avariilor produse în
reţelele de transport aparţinând reţelelor de utilităţi publice;
g) participă, potrivit competenţelor, la monitorizarea
activităţilor în domeniul nuclear;
h) participă alături de CNCAN şi operatorii economici
de pe teritoriul naţional la evaluarea/cercetarea cauzelor producerii
accidentului nuclear/urgenţei radiologice;
i) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care
să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.
Art. 28. - Ministerul Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului, denumit în continuare MECTS, asigură funcţiile
de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de
competenţă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor
situaţii de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită, de tipul accidente
nucleare şi/sau urgenţe radiologice, căderi de obiecte din atmosferă şi din
cosmos, avariere gravă a sistemelor de gospodărire comunală, accidente chimice cu
implicaţii în afara amplasamentului, fără a se limita numai la acestea,
realizând următoarele misiuni:
a) participă, prin Agenţia Spaţială Română, alături de
alte structuri cu atribuţii, la evaluarea riscurilor determinate de căderi de
obiecte din atmosferă sau din cosmos, cu prioritate pentru cele care deţin
surse radioactive/nucleare;
b) participă la acţiunile de informare şi educare
preventivă a populaţiei înainte şi pe timpul manifestării unor situaţii de
urgenţă;
c) pune la dispoziţia autorităţilor locale unele spaţii
de cazare şi hrănire, în vederea cazării temporare a persoanelor evacuate;
d) participă la elaborarea programelor de evaluare şi
prognoză a dispersiei norului radioactiv şi a zonelor de contaminare;
e) efectuează, prin structurile de specialitate,
măsurători ale radioactivităţii terenului, clădirilor, factorilor de mediu în
zonele contaminate radioactiv şi transmite datele obţinute, pe baza
procedurilor proprii;
f) elaborează proceduri şi metode de colectare,
transport şi depozitare a deşeurilor radioactive, cu autorizarea CNCAN;
g) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care
să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.
Art. 29. - Ministerul Mediului şi Pădurilor, denumit în
continuare MMP, asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor
situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeplinind misiuni
specifice în cazul producerii unor situaţii de urgenţă de amploare şi
intensitate deosebită, de tipul accidente nucleare şi/sau urgenţe radiologice,
accidente chimice cu implicaţii în afara amplasamentului, căderi de obiecte din
atmosferă şi din cosmos, poluări marine în zona costieră, avariere gravă a
sistemelor de gospodărire comunală, incendii, altele decât cele la fondul
forestier, fără a se limita numai la acestea, realizând următoarele misiuni:
a) participă la evaluarea riscului contaminării
radioactive/chimice a solului, apei şi aerului;
b) participă la evaluarea riscului contaminării cu
substanţe poluante a solului şi apei în zona costieră;
c) monitorizează factorii de mediu, în special direcţia
şi viteza vântului;
d) informează autorităţile şi populaţia cu privire la
evoluţia situaţiei meteorologice şi hidrologice;
e) participă cu specialişti, potrivit competenţelor şi
tipului situaţiei de urgenţă, la acţiuni de stabilire a perimetrelor de
securitate/siguranţă;
f) verifică şi monitorizează calitatea apei potabile şi
factorilor de mediu;
g) supraveghează gradul de contaminare a culturilor,
fondului forestier şi păşunilor şi evaluează efectele directe şi indirecte
asupra oamenilor, animalelor şi mediului;
h) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care
să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.
Art. 30. - Ministerul Sănătăţii, denumit în continuare MS,
asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă
din domeniul de competenţă al MAI, îndeplinind următoarele misiuni:
a) monitorizează starea de sănătate a populaţiei,
supraveghează gradul de contaminare şi evaluează efectele asupra sănătăţii;
b) evaluează riscurile îmbolnăvirii în masă a
populaţiei, ale apariţiilor unor epidemii, pandemii sau contaminări de produse
vegetale;
c) evaluează riscurile contaminării radioactive a
aerului, solului şi apei;
d) evaluează riscul de îmbolnăvire/intoxicare/contaminare
pe timpul manifestării situaţiilor de urgenţă specifice;
e) participă la evaluarea riscurilor contaminării
chimice a produselor vegetale şi de origine animală;
f) informează şi asigură educarea preventivă a
populaţiei cu privire la modul de protecţie individuală şi colectivă;
g) participă la acţiunile de stabilizare şi triaj
medical;
h) participă la salvarea persoanelor
contaminate/intoxicate şi dispuse în zonele contaminate, atunci când nu este
posibilă evacuarea acestora de către structurile de intervenţie;
i) participă la transportul sanitar şi evacuarea cu
mijloace de intervenţie specifice a persoanelor care au suferit afecţiuni;
j) coordonează şi/sau participă la acţiunile de
stabilizare şi triaj medical, transport sanitar şi evacuare cu mijloace de
intervenţie specifice a persoanelor contaminate sau dispuse în zone de
planificare la urgenţă;
k) gestionează informaţiile despre victime şi răniţi de
cetăţenie română şi străină, internaţi în reţeaua sanitară sau care necesită
tratament de specialitate şi sunt contaminaţi chimic, radioactiv ori suferă de
boala de iradiere şi sunt internate în unităţile spitaliceşti proprii;
l) participă la acordarea primului ajutor medical de
urgenţă;
m) asigură pregătirea unor capacităţi de spitalizare,
în vederea preluării persoanelor rănite, iradiate, rănite şi contaminate;
n) asigură primul ajutor prespitalicesc şi asistenţa
medicală pentru structurile de intervenţie operativă;
o) asigură preluarea medicamentelor şi a
instrumentarului, precum şi a altor materiale sanitar-farmaceutice provenite
din ajutoare internaţionale şi distribuirea acestora către structurile
abilitate;
p) stabileşte măsurile profilactice specifice;
q) verifică şi monitorizează calitatea apei potabile;
r) participă cu personal specializat, tehnică şi
echipamente pentru efectuarea decontaminării persoanelor rănite;
s) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care
să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.
Art. 31. - Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii, denumit în continuare MTÎ, asigură funcţiile de sprijin
în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI,
îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor situaţii de urgenţă de
amploare şi intensitate deosebită, de tipul incendiilor, accidentelor nucleare
şi/sau urgenţe radiologice, accidentelor chimice cu implicaţii în afara
amplasamentului, căderilor de obiecte din atmosferă şi din cosmos, poluărilor
marine în zona costieră, avarierii grave a sistemelor de gospodărire comunală,
fără a se limita numai la acestea, realizând următoarele misiuni:
a) monitorizează, prin structurile din
subordine/coordonare, situaţiile de urgenţă produse în apropierea căilor de
comunicaţii rutiere, feroviare sau a obiectivelor aeriene;
b) monitorizează căile de transport şi transporturile
efectuate, potrivit competenţelor, şi asigură informarea atunci când apar
blocaje, avarierea acestora sau alte disfuncţii de interes operativ în domeniul
situaţiilor de urgenţă;
c) asigură transportul, atunci când situaţia o impune,
cu respectarea reglementărilor legale în vigoare, a populaţiei şi a unor
categorii de materiale din zonele afectate sau posibil a fi afectate de
producerea unor situaţii de urgenţă de amploare;
d) asigură transportul, atunci când situaţia o impune,
cu respectarea reglementărilor legale în vigoare, a populaţiei şi a unor
categorii de materiale din localităţile de unde se dispune evacuarea;
e) asigură transportul, atunci când situaţia o impune,
cu respectarea reglementărilor legale în vigoare, a animalelor din localităţile
unde se dispune evacuarea;
f) participă prin structurile din subordine/coordonare,
potrivit prevederilor legale în vigoare, atunci când situaţia o impune, la
transportul unor categorii de forţe şi mijloace în/din zonele de intervenţie;
g) asigură măsurile de siguranţă şi de control al
circulaţiei, potrivit domeniului de competenţă;
h) participă la elaborarea graficului şi variantelor de
transport al populaţiei şi al bunurilor materiale care se evacuează;
i) participă cu personalul propriu, tehnica şi
echipamentele de spălare a garniturilor de tren la efectuarea decontaminării
radioactive a acestora, potrivit precizărilor furnizate de structurile
abilitate;
j) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care
să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.
Art. 32. - Serviciul Român de Informaţii, denumit în
continuare SRI, asigură funcţiile de sprijin în situaţia producerii unor
situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeplinind misiuni
specifice în cazul producerii unor situaţii de urgenţă de amploare şi
intensitate deosebită, de tipul evenimente de natură CBRN, explozii
necontrolate ale muniţiei rămase din timpul conflictelor armate, evenimente
publice de amploare care pot genera situaţii de urgenţă. Structurile SRI
participă la înlăturarea efectelor situaţiilor de urgenţă, la solicitare, în
măsura disponibilităţii.
Art. 33. - Serviciul de Telecomunicaţii Speciale,
denumit în continuare STS, asigură funcţiile de sprijin în cazul
producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI,
îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor situaţii de urgenţă de
amploare şi intensitate deosebită, prin participarea la următoarele tipuri de
misiuni:
a) asigură, cu sprijinul MCSI, MAI şi al celorlalte
componente ale sistemului naţional de apărare, ordine publică şi siguranţă
naţională, funcţionarea reţelei de comunicaţii-informatică pentru structurile
implicate în gestionarea situaţiilor de urgenţă;
b) asigură legăturile de telecomunicaţii speciale
potrivit solicitărilor;
c) participă alături de MCSI, MAI, MApN şi operatorii
de telefonie mobilă la asigurarea reţelelor de comunicaţii de cooperare
interinstituţională;
d) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care
să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.
Art. 34. -Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor, denumită în continuare ANSVSA, asigură
funcţiile de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul
de competenţă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor
situaţii de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită, de tipul accidente
nucleare şi/sau urgenţe radiologice, accidente chimice cu implicaţii în afara
amplasamentului, căderi de obiecte din atmosferă şi din cosmos, poluări marine
în zona costieră, fără a se limita numai la acestea, realizând următoarele
misiuni:
a) monitorizează contaminarea produselor vegetale şi
animale;
b) verifică şi monitorizează calitatea apei potabile,
expuse contaminării radioactive sau chimice;
c) înştiinţează autorităţile despre stările potenţial
generatoare de situaţii de urgenţă ca urmare a contaminării cu substanţe
chimice toxice industriale, radioactive sau alţi poluanţi;
d) înştiinţează autorităţile asupra stărilor potenţial
generatoare de situaţii de urgenţă ca urmare a poluării în zona costieră;
e) evaluează riscurile privind contaminarea de natură
chimică sau radioactivă a aerului, solului şi apei;
f) evaluează riscurile apariţiilor unor
epidemii/pandemii sau contaminări de produse vegetale ca urmare a producerii
contaminării;
g) participă cu personal, tehnică şi echipamente pentru
efectuarea decontaminării animalelor;
h) asigură participarea cu personal, tehnică şi
echipamente pentru efectuarea decontaminării animalelor, atunci când situaţia o
impune;
i) asigură supravegherea gradului de contaminare cu
substanţe chimice industriale/radioactive sau poluanţi şi evaluarea efectelor
asupra sănătăţii animale şi umane;
j) asigură coordonarea activităţilor de ecarisare a
teritoriului de animalele decedate ca urmare a producerii unor situaţii de
urgenţă;
k) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care
să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.
Art. 35. - Comisia Naţională pentru Controlul
Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, asigură funcţiile
de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de
competenţă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor
situaţii de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită de tipul accidente
nucleare şi/sau urgenţe radiologice, fără a se limita numai la acestea,
realizând următoarele misiuni:
a) înştiinţează autorităţile cu responsabilităţi în
domeniu despre stările potenţial generatoare de situaţii de urgenţă din
domeniul nuclear/radiologie, precum şi despre iminenţa producerii unui
eveniment cu sursă naţională sau cu efecte transfrontaliere;
b) înştiinţează autorităţile internaţionale şi ţările
vecine în legătură cu producerea unei situaţii de urgenţă determinate de
contaminarea radiologica sau nucleară, potrivit convenţiilor internaţionale în
domeniu;
c) monitorizează activităţile în domeniul nuclear;
d) monitorizează obiectivele sursă de risc nuclear
şi/sau radiologie, precum şi transporturile de combustibil nuclear şi materiale
radioactive;
e) monitorizează pericolele şi riscurile cu efecte
transfrontaliere semnalate în plan extern şi asigură colaborarea cu organismele
autorizate în domeniu, la nivel naţional;
f) evaluează riscurile de natură radiologica şi
nucleară;
g) participă la evaluarea/cercetarea cauzelor
producerii situaţiilor de urgenţă din domeniul nuclear/radiologie;
h) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care
să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.
Art. 36. - Societatea Naţională de Cruce Roşie,
denumită în continuare SNCR, asigură funcţiile de sprijin în cazul
producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă ai MAI, prin
asigurarea următoarelor misiuni:
a) asigură gestionarea, alături de alte structuri
abilitate, a informaţiilor despre victime - persoane cu cetăţenie română sau
altă cetăţenie şi cooperarea cu structurile de profil internaţionale;
b) participă la primirea şi cazarea persoanelor
evacuate;
c) participă la instalarea taberelor de
evacuaţi/refugiaţi;
d) participă la acordarea primului ajutor
prespitalicesc;
e) asigură preluarea, potrivit legii, a unor categorii
de medicamente şi instrumentar medical şi a altor materiale
sanitar-farmaceutice şi produse de uz veterinar provenite din ajutoare
internaţionale şi distribuirea acestora către structurile abilitate;
f) asigură constituirea şi gestionarea unor bănci date,
precum şi de materiale şi alimente necesare ajutorării populaţiei afectate de
producerea unor situaţii de urgenţă;
g) participă la asigurarea măsurilor profilactice
specifice, în vederea prevenirii îmbolnăvirilor în masă;
h) asigură, contra cost, apa şi alte categorii de
alimente de primă necesitate şi medicamente pentru persoanele aflate în
imposibilitatea de a se deplasa, fără plata serviciilor de transport sau/şi
asistenţă la domiciliu;
i) participă la asigurarea măsurilor necesare pentru
realizarea protecţiei populaţiei în adăposturi colective;
j) asigură cazarea temporară a persoanelor evacuate;
k) participă la asigurarea asistenţei umanitare de
urgenţă.
Art. 37. - Celelalte componente ale Sistemului Naţional
de Management al Situaţiilor de Urgenţă (SNMSU) asigură funcţiile de sprijin în
situaţia producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI,
îndeplinind misiuni specifice potrivit domeniului de competenţă.
Art. 38. - (1) MAI îndeplineşte funcţii de sprijin
pentru asigurarea managementului tipurilor de risc generatoare de situaţii de
urgenţă, gestionate de alte ministere şi instituţii publice centrale, potrivit
reglementărilor în vigoare.
(2) Misiunile asociate funcţiilor de sprijin pe care
MAI le are în responsabilitate şi care pot fi îndeplinite de către structurile
din subordinea/coordonarea ministerului sunt prevăzute în anexa nr. 1.
CAPITOLUL V
Conducerea şi coordonarea
Art. 39. - Ordinele/Dispoziţiile privind întrebuinţarea
structurilor din subordinea/coordonarea MAI pentru gestionarea unor situaţii de
urgenţă din domeniul de competenţă şi realizarea funcţiilor de sprijin
constituie atributul:
a) comandanţilor/şefilor structurilor teritoriale, în
cazul acţiunilor de intervenţie estimate a se desfăşura în zona de competenţă;
b) inspectorilor generali (similari), în cazul
acţiunilor de intervenţie în care sunt necesare forţe şi mijloace din afara
zonei de competenţă a structurii teritoriale.
Art. 40. - (1) Pentru a asigura permanenta informare a
Comitetului ministerial în cazul producerii situaţiilor de urgenţă,
transmiterea informaţiilor se realizează prin rapoarte operative preliminare,
de intervenţie şi de evaluare a intervenţiei.
(2) Raportarea acţiunilor de intervenţie se efectuează
de către organismele nominalizate la art. 4 şi are ca scop informarea operativă
a structurilor de conducere. Se realizează prin culegerea, analizarea şi
prelucrarea informaţiilor şi datelor transmise pe timpul organizării,
pregătirii şi desfăşurării acţiunilor de intervenţie, în vederea concentrării
oportune şi coordonării unitare a forţelor şi mijloacelor, precum şi pentru
aprecierea desfăşurării intervenţiei.
(3) In stare de normalitate sau în situaţia în care nu
sunt activate centrele pentru coordonarea şi conducerea intervenţiei,
rapoartele operative şi cele de intervenţie se primesc şi se transmit, pe cale
ierarhică, potrivit precizărilor ordinelor şi dispoziţiilor de linie ale
ministrului administraţiei şi internelor şi ale secretarului de stat, şef al
Departamentului ordine şi siguranţă publică, respectiv ale secretarului de stat
pentru relaţia cu instituţiile prefectului, sau rapoartelor stabilite prin
arhitectura Sistemului de Management Informaţional pentru Situaţii de Urgenţă,
denumit în continuare SMISU, la nivel naţional, ministerial şi judeţean.
(4) Raportarea operativă se va face imediat şi pe
timpul producerii situaţiei de urgenţă, folosind mijloacele de comunicaţii şi
informatică.
(5) Rapoartele privind producerea unei situaţii de
urgenţă şi cele referitoare la întrebuinţarea structurilor pe timpul asigurării
misiunilor din domeniul de competenţă al IGSU vor fi transmise către CON.
(6) Rapoartele privind producerea unei situaţii pe
linia ordinii şi siguranţei publice şi cele cu privire la întrebuinţarea
structurilor vor fi transmise catre COC/CNCAOP.
(7) Rapoartele privind producerea situaţiilor de
urgenţă determinate de avarierea gravă a sistemelor de gospodărire comunală vor
fi transmise către DGRIP din cadrul MAI.
(8) Informaţiile ce vor fi centralizate şi care vor
constitui baza de date în vederea elaborării rapoartelor către Comitetul
Naţional, Comitetul ministerial sau Centrul de decizie al CNCAOP, după caz,
sunt cele prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 41. - (1) Conducerea structurilor MAI care
îndeplinesc misiuni ca urmare a producerii unor situaţii de urgenţă este
asigurată de către Comitetul ministerial sau CNCAOP, după caz.
(2) Conducerea structurilor inspectoratelor
generale/similar este asigurată de către inspectorul general/similar.
(3) Conducerea inspectoratelor judeţene/similar este
asigurată de către inspectorul şef/similar.
(4) Conducerea nemijlocită a operaţiunilor de
intervenţie se asigură de comandantul acţiunii, împuternicit potrivit legii,
care poate fi ajutat în îndeplinirea sarcinilor de către grupa operativă şi
punctul operativ avansat.
(5) Până la sosirea la faţa locului a comandantului
acţiunii, conducerea operaţiunilor se asigură de comandantul sau de şeful
formaţiunii de intervenţie din serviciul de urgenţă, cu sprijinul
reprezentanţilor autorităţii administraţiei publice locale sau al patronului,
după caz.
(6) Raportarea privind evoluţia situaţiei operative se
realizează ierarhic până la nivelul conducerii MAI prin inspectoratele
generale.
Art. 42. - (1) Coordonarea se realizează prin centrele
operaţionale ale structurilor cu atribuţii, după cum urmează:
a) pentru situaţiile de urgenţă din domeniul riscurilor
naturale, tehnologice sau biologice care nu presupun evenimente publice de
amploare şi pot genera situaţii de urgenţă, de către Centrul Operaţional
Naţional;
b) pentru evenimente publice de amploare ce pot genera
situaţii de urgentă, de către Centrul operativ de conducere al CNCAOP;
c) la nivelul inspectoratelor generale/similar, de
către centrele operaţionale/dispecerate, respectiv CON în cazul IGSU;
d) la nivel judeţean coordonarea structurilor de
intervenţie se realizează prin centrele operaţionale ale inspectoratelor
judeţene pentru situaţii de urgenţă sau al altor structuri, după caz.
(2) Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă de
amploare şi complexitate ridicată, potrivit procedurilor în vigoare, se
activează următoarele structuri de coordonare/conducere a intervenţiei:
a) Centrul Naţional de Coordonare şi Conducere a
Intervenţiei, denumit în continuare CNCCI, cu sediul în localitatea
Ciolpani şi back-up-ul dispus în localul IGSU din Bucureşti;
b) centrele judeţene de coordonare şi conducere a
intervenţiei, denumite în continuare CJCCI, cu locaţiile stabilite de
către fiecare inspectorat pentru situaţii de urgenţă.
(3) CNCCI poate funcţiona parţial sau total încadrat,
conform procedurilor de activare pe faze, astfel:
a) galben - alertă: toate atribuţiile privind
gestionarea situaţiei de urgenţă aflate în această fază se transferă
personalului din tura de serviciu de la CNCCI, care se suplimentează cu
specialişti din structurile specializate ale IGSU; activitatea se desfăşoară,
conform procedurilor, în spaţiile alocate CNCCI;
b) portocaliu - activare parţială a CNCCI: personalul
din faza precedentă - galben, care se suplimentează cu specialişti din alte
structuri specializate ale IGSU, precum şi cu reprezentanţi ai instituţiilor
publice centrale responsabile sau care îndeplinesc funcţii de sprijin în
gestionarea tipului de risc manifestat, conform legislaţiei în vigoare;
activitatea se desfăşoară în spaţiile alocate CNCCI, conform procedurilor;
c) roşu - activare totală: personalul din faza
precedentă - portocaliu este suplimentat, până la încadrarea completă prevăzută
în organigrama CNCCI, cu specialişti din cadrul tuturor instituţiilor publice
centrale cu atribuţii în managementul situaţiilor de urgenţă, conform
legislaţiei în vigoare; activitatea se desfăşoară în spaţiile alocate CNCCI,
conform procedurilor.
(4) La nivel judeţean/al municipiului Bucureşti -
Centrul operaţional judeţean/al municipiului Bucureşti care îşi desfăşoară
activitatea pe timp de normalitate îşi creşte capacitatea de management prin
alertarea personalului din structurile proprii şi din alte structuri
specializate, activându-se CJCCI, respectiv CMBCCI.
(5) Atât la nivel naţional, cât şi la nivel judeţean,
Comitetul Naţional, respectiv comitetele judeţene/al municipiului Bucureşti
pentru situaţii de urgenţă, funcţionează în aceeaşi locaţie cu CNCCI, respectiv
CJCCI/CMBCCI, atunci când evoluţia situaţiei de urgenţă va impune activarea
centrelor, în baza procedurilor aprobate, pe cele 3 faze.
Art. 43. - (1) Structurile din subordinea/coordonarea
MAI, prin centrele operaţionale/dispecerate, asigură pregătirea, organizarea,
coordonarea şi cooperarea pe timpul acţiunilor de răspuns, precum şi elaborarea
planurilor de intervenţie şi cooperare şi a procedurilor specifice de
intervenţie, corespunzător tipurilor de risc generatoare de situaţii de
urgenţă, evidenţiate în planurile de analiză şi acoperire a riscurilor.
(2) Cooperarea structurilor din subordinea/coordonarea
MAI se va realiza prin centrele operaţionale/dispecerate.
(3) Responsabilitatea privind modul de conducere şi
coordonare a structurilor revine conducătorilor instituţiilor, potrivit
competenţelor conferite de lege.
(4) In toate situaţiile de urgenţă, la organizarea
cooperării se vor specifica modalităţile de intervenţie şi relationarea
forţelor care au atribuţii în domeniu.
(5) Informaţiile privind producerea situaţiilor de
urgenţă se primesc în centrul operaţional/dispeceratul structurilor teritoriale
ale instituţiilor din cadrul MAI, de regulă, prin sistemul unic de apeluri în
situaţii de urgenţă - 112.
(6) Intre centrele operaţionale/operative legăturile de
comunicaţii trebuie realizate astfel încât să asigure comunicarea cu CNCCI,
CNCAOP, CON din cadrul IGSU, CANURdin cadrul IGSU, centrele operaţionale pentru
situaţii de urgenţă ale structurilor din subordinea ministerului, cu cele ale
ministerelor şi instituţiilor publice centrale şi centrele operative judeţene implicate,
cu comandantul acţiunii, punctul de comandă mobil înaintat şi şefii de
dispozitive.
CAPITOLUL VI
Documente operative şi de conducere
Art. 44. - (1) In vederea punerii în aplicare a
prevederilor prezentului regulament, structurile cu atribuţii în gestionarea
situaţiilor de urgenţă şi asigurarea funcţiilor de sprijin elaborează, fără a
se limita la acestea, următoarele documente:
a) la nivelul instituţiilor publice centrale:
1. planuri/protocoale de cooperare;
2. planul de asigurare cu resurse umane, materiale şi
financiare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
3. standarde operaţionale;
4. proceduri specifice;
b) la nivelul IGSU:
1. planuri/protocoale de cooperare;
2. planuri de intervenţie pe tipuri de risc;
3. planul de asigurare cu resurse umane, materiale şi
financiare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
4. concepţia generală privind planificarea, pregătirea,
organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de răspuns;
5. rapoarte operative;
6. schema cu riscurile teritoriale;
7. catalogul naţional cuprinzând clasificarea
localităţilor, a instituţiilor, a operatorilor economici şi a obiectivelor
speciale din punctul de vedere al protecţiei civile;
8. metodologii, norme, normative, regulamente,
instrucţiuni;
9. standarde operaţionale;
10. proceduri pentru gestionarea situaţiilor de
urgenţă;
11. harta cu organizarea intervenţiei la nivel
naţional;
12. planul de evacuare în situaţii de urgenţă şi cel în
caz de conflict armat;
13. ordine pentru intervenţie/evacuare;
c) la nivelul celorlalte inspectorate generale
(similare):
1. planuri/protocoale de cooperare;
2. planuri de protecţie şi intervenţie în situaţii de
protecţie civilă;
3. planuri de evacuare;
4. planul de asigurare cu resurse umane, materiale şi
financiare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
5. metodologii, norme, normative, regulamente,
instrucţiuni;
6. standarde operaţionale;
7. proceduri pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
d) la nivelul inspectoratelor pentru situaţii de
urgenţă judeţene/al municipiului Bucureşti:
1. planuri/protocoale de cooperare;
2. planuri de intervenţie pe tipuri de risc;
3. planuri operative de intervenţie;
4. planuri operative de intervenţie la obiectivele de
risc;
5. planul de asigurare cu resurse umane, materiale şi financiare
pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
6. concepţia specifică privind planificarea,
pregătirea, organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de răspuns;
7. schema cu riscurile teritoriale din zona de
competenţă;
8. planul de înştiinţare şi alarmare;
9. catalogul local cuprinzând clasificarea
localităţilor, a instituţiilor, a operatorilor economici şi a obiectivelor
speciale din punctul de vedere al protecţiei civile;
10. proceduri pentru gestionarea situaţiilor de
urgenţă;
11. harta cu organizarea intervenţiei în zona de
competenţă;
12. planurile de evacuare în situaţii de urgenţă şi
cele în caz de conflict armat;
e) la nivelul inspectoratelor judeţene/al municipiului
Bucureşti (altele decât inspectoratele judeţene/al municipiului Bucureşti
pentru situaţii de urgenţă):
1. planuri/protocoale de cooperare;
2. planuri de protecţie şi intervenţie în situaţii de
protecţie civilă;
3. planuri de evacuare;
4. planuri operative de intervenţie;
5. planul de asigurare cu resurse umane, materiale şi
financiare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
6. harta cu întrebuinţarea forţelor şi mijloacelor.
(2) In vederea îndeplinirii responsabilităţilor
specifice, conducătorii instituţiilor pot decide întocmirea şi a altor tipuri
de documente.
Art. 45. - Schema fluxului informaţional pentru
managementul situaţiilor de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI este
prevăzută în anexa nr. 3.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 46. -Atribuţiile comitetelor ministeriale şi ale
centrelor operative, precum şi competenţele acestora sunt cele prevăzute de
legislaţia specifică domeniului situaţiilor de urgenţă.
Art. 47. - Detalierea rolului, locului şi
responsabilităţilor structurilor reprezentate în CNCCI sunt precizate în
regulamentul de organizare şi funcţionare al acestuia, elaborat de IGSU şi
aprobat prin hotărâre a Guvernului.
Art. 48. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
Tipuri de misiuni pe care structurile Ministerului
Administraţiei şi Internelor le pot desfăşura în vederea asigurării funcţiilor
de sprijin stabilite în competenţă
I. Monitorizarea pericolelor şi riscurilor
specifice, precum şi a efectelor negative ale acestora:
1. Monitorizarea pericolelor
a) monitorizarea obiectivelor economice sursă de risc
chimic;
b) cercetarea şi monitorizarea contaminării chimice şi
radioactive potrivit dotării şi competenţelor;
c) monitorizarea riscurilor care pot produce evenimente
publice de amploare ce pot genera situaţii de urgenţă;
d) monitorizarea incendiilor la fondul forestier;
e) monitorizarea incendiilor, mai puţin cele la fondul
forestier;
f) participarea la monitorizarea inundaţiilor;
g) monitorizarea căilor de comunicaţii ca urmare a
producerii fenomenului de polei;
h) participarea la monitorizarea poluărilor în zona
marină şi costieră;
i) monitorizarea unor evenimente datorate avarierii
sistemului de gospodărire comunală;
j) monitorizarea zonelor în care au fost descoperite
muniţii neexplodate din timpul conflictelor militare;
k) monitorizarea efectelor situaţiilor de urgenţă
determinate de accidente de amploare pe căile de transport;
l) monitorizarea obiectivelor economice sursă de risc
la incendii şi explozii;
m) monitorizarea elementelor de infrastructură critică
naţională şi/sau europeană specifice.
2. Evaluarea riscurilor:
a) contaminări chimice, biologice, radioactive ale
aerului, solului şi apei;
b) cutremure, alunecări, prăbuşiri de teren în zone
locuite, miniere, cu elemente de infrastructură şi zone nepopulate;
c) explozii şi incendii;
d) căderi de obiecte din atmosferă sau din cosmos;
e) contaminări de produse vegetale şi produse de
origine animală, epizootii şi zoonoze;
f) avarierea gravă a sistemelor de gospodărire
comunală;
g) atacuri teroriste şi managementul consecinţelor
acestora;
h) blocarea sau surprinderea persoanelor şi/sau
animalelor în medii ostile vieţii;
i) evenimente publice de amploare;
j) avalanşe;
k) inundaţii, accidente grave.
3. Cercetarea cauzelor producerii unor situaţii de
urgenţă şi evaluarea acţiunilor de prevenire şi răspuns în situaţii de urgenţă:
a) analizarea condiţiilor care au determinat producerea
unei situaţii de urgenţă;
b) analizarea modului în care structurile cu atribuţii
şi-au îndeplinit sarcinile legale;
c) analizarea acţiunilor desfăşurate în vederea
prevenirii unei situaţii de urgenţă;
d) analizarea disfuncţiilor apărute pe timpul
gestionării situaţiei de urgenţă, care au determinat agravarea situaţiei
gestionate sau apariţia unora complementare;
e) determinarea posibilităţii producerii situaţiilor de
urgenţă în domeniile de competenţă pentru care se asigură monitorizarea şi
evaluarea pericolelor şi riscurilor specifice.
4. Centralizarea datelor şi informaţiilor în vederea
informării structurilor de management stabilite la nivelul ministerului:
a) primirea/transmiterea rapoartelor preliminare, a
celor de situaţie operativă şi de evaluare a intervenţiei;
b) centralizarea, analizarea şi prelucrarea datelor
furnizate prin rapoarte la nivelul unităţii/subunităţii;
c) transmiterea datelor şi informaţiilor către
structurile ierarhic superioare;
d) întocmirea sintezelor operative în vederea
informării Comitetului ministerial pentru situaţii de urgenţă sau Centrului de
decizie al CNCAOP;
e) elaborarea sintezelor operative în vederea informării
Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă.
II. Informarea, înştiinţarea şi avertizarea:
1. Informarea şi educarea preventivă a populaţiei
a) pregătirea şi prezentarea de lecţii în sistemul
educaţional de toate gradele;
b) pregătirea şi prezentarea de informări şi materiale
documentare în cadrul sistemului instituţional de pregătire a personalului
propriu;
c) pregătirea şi prezentarea prin mass-media a unor
materiale cu caracter instructiv-educativ;
d) generalizarea şi promovarea experienţei pozitive
prin mijloacele la dispoziţia structurilor;
e) informarea celorlalte autorităţi despre
probabilitatea producerii unei situaţii de urgenţă, efectele probabile, modul
de cooperare şi măsurile de protecţie ce trebuie adoptate;
f) coordonarea acţiunilor de formare şi pregătire
profesională a personalului de specialitate cu atribuţii în domeniul
situaţiilor de urgenţă în calitate de autoritate de reglementare.
2. Inştiinţarea autorităţilor administraţiei
publice:
a) despre stările potenţial generatoare de situaţii de
urgenţă;
b) despre iminenţa producerii situaţiilor de urgenţă,
atunci când se deţin informaţii în acest sens;
c) despre situaţiile de urgenţă cu efect
transfrontalier, atunci când se deţin informaţii în acest sens înaintea
operatorilor economici sursă de risc;
d) despre probabilitatea producerea situaţiei de
urgenţă, efectele probabile, modul de cooperare şi măsurile de protecţie ce
trebuie adoptate.
3. Avertizarea populaţiei:
a) în ceea ce priveşte iminenţa manifestării unei
situaţii de urgenţă;
b) transmiterea către populaţie şi structurile
interesate a unor informaţii privind producerea unor situaţii de urgenţă cu
efecte asupra populaţiei şi mediului.
III. Planificarea şi pregătirea resurselor şi
serviciilor:
a) pregătirea din timp a capabilitătilor ce vor acţiona
în folos propriu şi în sprijinul autorităţilor administraţiei publice locale,
la solicitare;
b) menţinerea în permanentă stare de funcţionare a
mijloacelor tehnice, echipamentelor şi materialelor destinate intervenţiei;
c) pregătirea continuă a personalului asupra modului de
acţiune;
d) punerea la dispoziţie a resurselor umane, financiare
şi materiale în vederea desfăşurării misiunilor de intervenţie.
IV. Realizarea legăturilor de comunicaţii şi
informatică:
Structurile MAI au atribuţii numai în ceea ce priveşte
asigurarea misiunilor specifice în folosul capabilitătilor proprii şi nu în
sprijinul altor instituţii cu atribuţii în managementul situaţiilor de urgenţă,
acest tip de misiuni putând fi executate, la ordin, cu sprijinul tehnic şi logistic
al componentelor SNMSU care au în dotare mijloace tehnice adecvate.
V. Căutarea, descarcerarea şi salvarea persoanelor
şi animalelor:
a) căutarea persoanelor aflate în dificultate sau date
dispărute;
b) salvarea/descarcerarea persoanelor surprinse în
medii ostile vieţii;
c) participarea la acţiuni de salvare a persoanelor
blocate/surprinse la înălţimi;
d) participarea la acţiuni de distrugere a zăpoarelor
de gheaţă sau de degajare a elementelor care blochează cursurile de apă;
e) asigurarea măsurilor de stabilizare şi triaj medical
pentru persoanele care au fost afectate fizic, contaminate sau intoxicate ca
urmare a producerii unor situaţii de urgenţă;
f) participarea la căutarea şi salvarea animalelor
surprinse în medii ostile vieţii;
g) transport sanitar şi evacuare cu mijloace de
intervenţie specifice;
h) salvarea persoanelor aflate în pericol şi surprinse
pe mare sau în zona de litoral;
i) scoaterea persoanelor decedate din locuri greu
accesibile;
j) deblocarea persoanelor surprinse în locuinţe,
subsoluri sau lifturi, când nu există alte posibilităţi tehnice de acces;
k) gestionarea informaţiilor despre victime - persoane
cu cetăţenie română;
l) gestionarea informaţiilor despre victime - persoane
de altă cetăţenie decât cea română.
VI. Evacuarea persoanelor, populaţiei, bunurilor
materiale şi a valorilor de patrimoniu periclitate:
a) asigurarea măsurilor pentru evacuare;
b) evidenţa populaţiei evacuate;
c) evacuarea de urgenţă, pe calea aerului, apei sau
rutier, a cetăţenilor aflaţi în pericol şi/sau a unor categorii de bunuri
materiale;
d) participarea la evacuarea persoanelor şi/sau
animalelor în afara zonelor contaminate chimic, biologic, radiologie, nuclear
sau cu pericol de explozii ori intoxicări;
e) evacuarea populaţiei existente în interiorul
perimetrului de securitate/siguranţă;
f) asigurarea primirii şi cazării persoanelor
evacuate/refugiate;
g) instalarea taberelor de evacuaţi/refugiaţi;
h) transportul populaţiei din zonele afectate de
situaţii de urgenţă;
i) participarea la evacuarea valorilor culturale
importante şi a bunurilor de patrimoniu;
j) securitatea zonelor evacuate;
k) controlul şi îndrumarea circulaţiei;
l) evacuarea fondului arhivistic naţional;
m) asigurarea condiţiilor de subzistenţă în taberele de
evacuaţi/refugiaţi;
n) transportul, atunci când situaţia o impune, al
personalului de intervenţie aparţinând echipelor internaţionale sau al unor
mijloace tehnice aparţinând acestora;
o) asigurarea protecţiei persoanelor cu funcţii de
conducere din instituţiile fundamentale ale statului în locurile în care
acestea vor fi evacuate şi a pazei noilor sedii de lucru, precum şi a
reşedinţelor puse la dispoziţie;
p) recepţia şi depozitarea unor categorii de bunuri
evacuate/valori de patrimoniu.
VII. Acordarea asistenţei medicale de urgenţă:
a) suplimentarea capacităţii de spitalizare pentru
fiecare unitate spitalicească proprie, din subordine sau coordonare;
b) instalarea spitalelor de campanie;
c) instalarea unor puncte de prim ajutor în afara
unităţilor spitaliceşti;
d) instalarea unor puncte de triaj medical în afara
unităţilor spitaliceşti;
e) asigurarea asistenţei medicale pentru structurile de
intervenţie operativă;
f) acordarea asistenţei medicale de urgenţă persoanelor
afectate de producerea situaţiilor de urgenţă;
g) acordarea primului ajutor prespitalicesc;
h) preluarea medicamentelor, a instrumentarului şi a
altor materiale sanitar-farmaceutice şi produse de uz veterinar provenite din
ajutoare internaţionale şi distribuirea acestora către structurile abilitate;
i) acordarea asistenţei medicale de urgenţă pentru
echipele de intervenţie aparţinând structurilor naţionale sau internaţionale
participante la gestionarea situaţiei de urgenţă;
j) asigurarea de medicamente şi instrumentar medical.
VIII. Prevenirea îmbolnăvirilor în masă:
a) securitatea zonelor de carantină;
b) utilizarea unor antidoturi şi/sau vaccinuri/seruri;
c) marcarea/semnalizarea unor raioane/itinerare
interzise accesului fără adoptarea unor măsuri de protecţie specifice;
d) executarea decontaminării la ieşirea din zonele
afectate;
e) executarea de analize de laborator;
f) acţiuni cu caracter informativ;
g) alte măsuri specifice stabilite de autorităţile
sanitare.
IX. Localizarea şi stingerea incendiilor:
a) localizarea, limitarea propagării, stingerea
incendiilor şi lichidarea consecinţelor acestora, inclusiv a incendiilor în
masă;
b) localizarea şi stingerea incendiilor la fondul
forestier.
X. Neutralizarea efectelor materialelor periculoase:
a) stabilirea perimetrelor de securitate/siguranţă;
b) intervenţia operativă cu mijloace şi materiale în
vederea neutralizării efectelor unor materiale periculoase;
c) evacuarea locală a populaţiei existente în
interiorul perimetrului de securitate.
XI. Asigurarea transportului forţelor şi mijloacelor
de intervenţie, persoanelor evacuate şi altor resurse:
a) elaborarea concepţiei privind variantele de
transport şi constituirea parcului de mijloace necesare realizării acesteia;
b) dirijarea circulaţiei şi asigurarea securităţii
rutiere;
c) stabilirea şi pregătirea punctelor de îmbarcare a
evacuaţilor din zonele afectate;
d) realizarea graficului de transport şi asigurarea
mijloacelor necesare pentru efectuarea evacuării;
e) supravegherea, fluidizarea şi controlul circulaţiei
auto;
f) transportul resurselor necesare pentru intervenţie
şi asistenţă de primă necesitate în situaţii de urgenţă;
g) participarea la transportul apei, hranei,
medicamentelor şi al altor materiale de primă necesitate în folosul unor
colectivităţi umane;
h) participarea la acţiuni de transvazare a unor
lichide dintr-un rezervor în altul, potrivit caracteristicilor mijloacelor
tehnice din dotare;
i) asigurarea transportului forţelor şi mijloacelor de
intervenţie şi al altor resurse;
j) participarea cu mijloace specializate la transportul
unor categorii de personal, tehnică şi materiale;
k) sprijin pentru personalul serviciului de ambulanţă
în transportul de persoane supraponderale aflate în situaţii critice de
sănătate;
l) asigurarea transportului unor categorii de materiale
şi mijloace tehnice aparţinând echipelor internaţionale participante la
intervenţie pe teritoriul naţional;
m) asigurarea transportului urban necesar pentru
realizarea evacuării;
n) controlul şi evidenţa autoevacuării.
XII. Asigurarea apei şi hranei pentru persoanele şi
animalele afectate sau evacuate:
a) participarea la asigurarea şi transportul apei şi
hranei pentru persoanele şi animalele evacuate;
b) participarea la asigurarea şi transportul apei şi
hranei pentru animalele evacuate;
c) distribuirea apei şi/sau hranei pentru persoanele
afectate sau evacuate şi/sau pentru animalele evacuate;
d) participarea, la ordin, la asigurarea, contracost, a
apei, alimentelor de primă necesitate şi medicamentelor pentru persoanele
aflate în imposibilitatea de a se deplasa, fără plata serviciilor de transport
sau/şi asistenţă la domiciliu;
e) participarea la asigurarea apei şi hranei pentru
persoanele şi/sau animalele dispuse în zone cu restricţii privind consumul unor
categorii de alimente sau lichide.
XIII. Asigurarea cazării şi adăpostirii persoanelor
afectate sau evacuate:
a) asigurarea protecţiei persoanelor cu funcţii de
conducere din instituţiile fundamentale ale statului în locurile în care
acestea vor fi evacuate şi a pazei noilor sedii de lucru, precum şi a
reşedinţelor puse la dispoziţie;
b) asigurarea măsurilor necesare pentru realizarea
protecţiei populaţiei în adăposturi colective;
c) asigurarea cazării temporare a membrilor de familie;
d) asigurarea cazării personalului aparţinând echipelor
internaţionale participante la intervenţie pe teritoriul naţional.
XIV. Asigurarea energiei pentru iluminat, încălzire
şi alte utilităţi:
a) asigurarea, în limita posibilităţilor tehnice şi a
dotărilor, a energiei electrice şi termice în taberele de sinistraţi/evacuaţi;
b) asigurarea, în limita posibilităţilor tehnice şi a
dotărilor, a energiei electrice şi termice în punctele/raioanele de
intervenţie.
XV. Efectuarea depoluării şi decontaminării:
a) supravegherea gradului de contaminare în perimetrul
raioanelor de intervenţie;
b) aplicarea măsurilor de limitare a împrăştierii
substanţelor poluante sau toxice pentru asigurarea protecţiei populaţiei
surprinse în perimetrul raioanelor de intervenţie;
c) participarea cu personal specializat, tehnică şi
echipamente pentru efectuarea depoluării şi decontaminării;
d) stabilirea priorităţilor pentru monitorizarea
gradului de contaminare şi centralizarea datelor privind contaminarea;
e) asigurarea operativă a forţelor şi mijloacelor de
sprijin, precum şi a materialelor necesare pentru realizarea decontaminării
populaţiei şi a căilor rutiere;
f) efectuarea decontaminării populaţiei;
g) supravegherea gradului de contaminare în mediul
urban şi rural, evaluarea efectelor şi realizarea decontaminării;
h) supravegherea gradului de contaminare, evaluarea efectelor
şi depoluarea marină şi costieră, în caz de poluare cu hidrocarburi şi alte
substanţe dăunătoare;
i) spălarea carosabilului care prezintă scurgeri de
combustibil rezultat din evenimente de circulaţie sau accidentale;
j) ecarisarea teritoriului;
k) stabilirea priorităţilor pentru efectuarea
decontaminării şi depoluării;
l) decontaminarea terenurilor şi a rezervaţiilor.
XVI. Menţinerea şi restabilirea ordinii publice:
a) menţinerea ordinii publice şi asigurarea pazei în
taberele de evacuaţi/refugiaţi;
b) intensificarea măsurilor de ordine publică şi a
celor de combatere a infracţiunilor şi a altor fapte antisociale în
zonele/raioanele afectate de producerea situaţiilor de urgenţă;
c) paza sau protecţia unor categorii de materiale
rămase în localităţile/raioanele afectate de producerea situaţiilor de urgenţă
şi din care populaţia a fost evacuată;
d) asigurarea securităţii convoaielor cu ajutoare
umanitare;
e) organizarea dispozitivelor de blocare a zonei
afectate, aplicarea măsurilor de interzicere a circulaţiei şi dirijarea
acesteia pe alte rute;
f) asigurarea, prin misiuni specifice, a intervenţiei
forţelor şi mijloacelor specializate în zonele afectate;
g) menţinerea ordinii publice pe timpul desfăşurării de
manifestări, întruniri sau alte activităţi de amploare;
h) restabilirea ordinii publice când aceasta a fost
tulburată prin orice fel de acţiuni sau fapte care contravin legilor în
vigoare;
i) sprijinirea activităţii de evacuare a populaţiei;
j) asigurarea protecţiei populaţiei şi a unor categorii
de materiale pe timpul evacuării;
k) asigurarea climatului de ordine şi siguranţă publică
înainte, pe timpul şi după finalizarea unor acţiuni de intervenţie;
l) asigurarea securităţii locurilor, punctelor,
raioanelor de depozitare a unor categorii de tehnică, materiale, echipamente,
alimente etc. primite în vederea ajutorării persoanelor afectate de producerea
unor situaţii de urgenţă sau participanţilor la acţiuni de intervenţie de
amploare;
m) asigurarea protecţiei/securităţii echipelor internaţionale
participante la acţiuni de intervenţie pe teritoriul naţional.
XVII. Logistica intervenţiilor:
a) asigurarea bazei materiale pentru realizarea
funcţiilor de sprijin în raport cu domeniul de activitate, precum şi pentru
obiectivele din coordonare/subordine sau de sub autoritatea acestuia;
b) întocmirea şi actualizarea, potrivit legislaţiei în
vigoare, a planurilor de asigurare cu resurse umane, materiale şi financiare
pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
c) actualizarea şi modificarea, după caz, potrivit
reglementărilor legale în vigoare, a normativelor tehnice şi/sau a unor
inventare de complete;
d) aplicarea, potrivit prevederilor legale, a
procedurilor de achiziţii a unor categorii de materiale şi tehnică prin
proceduri simplificate;
e) asigurarea carburanţilor şi/sau unor piese de schimb
pentru mijloacele tehnice ale echipelor de intervenţie internaţionale care
acţionează/au acţionat pe teritoriul naţional.
XVIII. Reabilitarea zonei afectate:
a) restabilirea stării de normalitate;
b) participarea la activităţi de scoatere a apei din
subsoluri şi incinte;
c) degajarea de aluviuni, animale moarte şi alte
materiale;
d) participarea, alături de alte structuri cu atribuţii
în domeniu, la înlăturarea de pietre/stânci căzute pe carosabil;
e) participarea, alături de alte structuri cu atribuţii
în domeniu, la degajarea de panouri publicitare care parţial s-au desprins din
sistemele de prindere şi pot accidenta, prin cădere definitivă, persoane sau
pot provoca daune materiale;
f) degajarea de arbori care sunt căzuţi sau prezintă
riscuri de cădere şi care pot pune în pericol viaţa şi sănătatea persoanelor;
g) evacuări de apă din fântâni sau puţuri unde se
constată că există riscul de ameninţare a vieţii oamenilor prin îmbolnăviri;
h) îndepărtarea de elemente constructive din
acoperişurile construcţiilor care, prin cădere, pot pune în pericol viaţa
oamenilor;
i) evacuarea de apă rezultată din ploi, scurgeri, pânză
freatică, topirea zăpezii care a inundat curţi, subsoluri, canale, beciuri etc;
j) participarea la evaluarea pagubelor materiale
produse de efectele situaţiilor de urgenţă.
XIX. Acordarea de ajutoare de primă necesitate,
despăgubiri şi asistenţă socială, psihologică şi religioasă:
a) acordarea de ajutoare umanitare de primă necesitate
pentru populaţia afectată;
b) asigurarea asistenţei umanitare de urgenţă;
c) acordarea de ajutoare şi despăgubiri financiare
pentru populaţie, operatori economici, instituţii şi unităţi
administrativ-teritoriale afectate;
d) acordarea asistenţei psihologice prin structurile
specializate şi SNCR din România, cu sprijinul Colegiului Psihologilor sau al
altor organizaţii profesionale.
ANEXA Nr. 2*) la regulament
SITUAŢIA PRIVIND DATELE CENTRALIZATE PE TIMPUL
GESTIONĂRII SITUAŢIILOR DE URGENŢĂ GENERATE DE TIPURILE DE RISC PRODUSE ÎN
PERIOADA .....

*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.

Notă: campurile colorate nu se completează
ANEXA Nr. 3*) la regulament
FLUX INFORMAŢIONAL

*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.