ORDIN Nr. 1741
din 20 octombrie 2010
pentru aprobarea Ghidului de
finantare a Programului privind instalarea sistemelor de încalzire care
utilizeaza energie regenerabila, inclusiv înlocuirea sau completarea sistemelor
clasice de încalzire - beneficiari unitati administrativ-teritoriale,
institutii publice si unitati de cult
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 731 din 3 noiembrie 2010
Luând în considerare referatul Administraţiei Fondului
pentru Mediu privind aprobarea Ghidului de finanţare a Programului privind
instalarea sistemelor de încălzire care utilizează energie regenerabilă,
inclusiv înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de încălzire -
beneficiari unităţi administrativ-teritoriale, instituţii publice şi unităţi de
cult,
în baza prevederilor art. 13 alin. (1) lit. q) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind
Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
105/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 13 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 15 alin. (4)
din Hotărârea Guvernului nr. 1.635/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Mediului şi Pădurilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul mediului şi pădurilor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Ghidul de finanţare a Programului
privind instalarea sistemelor de încălzire care utilizează energie
regenerabilă, inclusiv înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de
încălzire - beneficiari unităţi administrativ-teritoriale, instituţii publice şi
unităţi de cult, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului mediului nr.
565/2009 pentru aprobarea Ghidului de finanţare a
Programului de înlocuire sau de completare a sistemelor clasice de încălzire cu
sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală şi energie eoliană
ori alte sisteme care conduc la îmbunătăţirea calităţii aerului, apei şi
solului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 3
iunie 2009, cu modificările şi completările ulterioare. Art. 3. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministrul mediului şi pădurilor,
Laszlo Borbely
ANEXA
GHID DE FINANŢARE
a Programului privind instalarea sistemelor de
încălzire care utilizează energie regenerabilă,
inclusiv înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de încălzire - beneficiari unităţi administrativ-teritoriale, instituţii publice si unităţi de
cult
Art. 1. - Prezentul ghid de finanţare furnizează
informaţii privind completarea cererilor de înscriere în Programul privind
instalarea sistemelor de încălzire care utilizează energie regenerabilă,
inclusiv înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de încălzire - beneficiari
unităţi administrativ-teritoriale, instituţii publice şi unităţi de cult,
denumit în continuare Program, a cererilor de finanţare pentru proiecte, precum şi desfăşurarea
programului de finanţare. Ghidul de finanţare este documentul în care
sunt precizate toate criteriile de eligibilitate ce trebuie să fie îndeplinite
de către solicitantul finanţării, precum şi cele privind proiectul şi
cheltuielile, bugetul prevăzut şi desfăşurarea programului de finanţare.
Art. 2. - Obiectul Programului îl reprezintă finanţarea
de la Fondul pentru mediu a proiectelor privind instalarea sistemelor de
încălzire care utilizează energie regenerabilă, inclusiv înlocuirea sau
completarea sistemelor clasice de încălzire.
Art. 3. - Scopul Programului îl reprezintă îmbunătăţirea
calităţii aerului, apei şi solului prin reducerea gradului de poluare cauzată
de arderea lemnului şi a combustibililor fosili utilizaţi pentru producerea
energiei termice folosite pentru încălzire şi obţinerea de apă caldă menajeră,
precum şi stimularea utilizării sistemelor care folosesc în acest sens sursele
de energie regenerabilă, nepoluante.
Art. 4. -In sensul prezentului ghid de finanţare, expresiile şi termenii de mai jos se definesc astfel:
a) Autoritate-Administraţia
Fondului pentru Mediu;
b) beneficiar-
solicitantul al cărui proiect a fost aprobat şi care a încheiat contract pentru
finanţare cu Autoritatea;
c) instalator - operatorul
economic specializat, care instalează sisteme de încălzire ce utilizează
energie solară, energie geotermală, energie eoliană, energie hidro, biomasă,
gaz de fermentare a deşeurilor, denumit şi gaz de depozit, gaz de fermentare a
nămolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate şi biogaz sau orice alte sisteme care
conduc la îmbunătăţirea calităţii aerului, apei şi
solului;
d) sistem de încălzire - complex de instalaţii, construcţii, echipamente şi elemente
destinate obţinerii/producerii de energie termică, inclusiv în cogenerare;
e) sistem de încălzire
clasic - sistem de încălzire bazat pe arderea
combustibililor fosili: produse petroliere, gaze naturale, cărbuni;
f) solicitant - unitatea
administrativ-teritorială, instituţia publică, unitatea
de cult.
Art. 5. - (1) Unităţile administrativ-teritoriale,
instituţiile publice sau unităţile de cult pot depune proiecte de finanţare în
cadrul Programului pentru imobilele aflate în proprietatea ori în administrarea
lor.
(2) In cadrul Programului se pot
realiza proiecte privind înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de
încălzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală,
energie eoliană, energie hidro, biomasă, gaz de fermentare a deşeurilor,
denumit şi gaz de depozit, gaz de fermentare a nămolurilor din instalaţiile de
epurare a apelor uzate şi biogaz sau orice alte sisteme care conduc la îmbunătăţirea
calităţii aerului, apei şi solului.
Art. 6. - Pentru a participa la Program, solicitantul
trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:
a) să nu înregistreze obligaţii
de plată restante la bugetul general consolidat;
b) să facă dovada că poate să
asigure şi va asigura contribuţia proprie în vederea implementării proiectului;
c) să aibă în administrare sau în proprietate imobilul
pe care urmează să se implementeze proiectul.
Art. 7. - (1) Alocarea din Fondul pentru mediu a sumei
necesare finanţării Programului se face anual, în limita fondurilor stabilite
cu această destinaţie prin bugetul anual de venituri şi cheltuieli al
Autorităţii, aprobat prin hotărâre a Guvernului.
(2) Unităţile administrativ-teritoriale/Instituţiile
publice/Unităţile de cult pot solicita finanţare pentru mai multe locaţii în
cadrul aceleiaşi cereri de finanţare.
Art. 8. - (1) Finanţarea se
acordă prin modalitate nerambursabilă, ca procent din cheltuielile eligibile
ale proiectului.
(2) Procentul de cheltuieli
eligibile nefinanţat constituie contribuţia proprie a solicitantului, asigurată
din surse financiare proprii.
(3) Finanţarea se face
eşalonat, în interiorul perioadei de valabilitate a contractului pentru
finanţare şi pe măsura realizării proiectului.
(4) Finanţarea nerambursabilă,
asigurată de Autoritate, se acordă în cuantum de până la 90% din cheltuielile
eligibile ale proiectului.
(5) Cuantumul finanţării pentru
instituţiile publice nu poate depăşi valoarea de 2.000.000 lei.
(6) Cuantumul finanţării pentru
unităţile de cult nu poate depăşi valoarea de 500.000 lei.
(7) Cuantumul finanţării în
cazul unităţilor administrativ-teritoriale nu poate depăşi următoarele valori:
a) 4.000.000 lei pentru unităţile
administrativ-teritoriale cu un număr de locuitori mai mare de 100.000;
b) 3.000.000 lei pentru unităţile
administrativ-teritoriale cu un număr de locuitori cuprins între 50.000 şi
100.000;
c) 2.000.000 lei pentru unităţile
administrativ-teritoriale cu un număr de locuitori cuprins între 20.000 şi
50.000;
d) 1.000.000 lei pentru unităţile
administrativ-teritoriale cu un număr de locuitori cuprins între 3.000 şi
20.000;
e) 500.000 lei pentru unităţile
administrativ-teritoriale cu un număr de locuitori mai mic de 3.000.
(8) Cuantumul finanţării reprezintă însumarea valorilor tuturor obiectivelor pentru care se
solicită finanţare de către un solicitant.
Art. 9. - (1) Unităţile administrativ-teritoriale care
doresc participarea la Program trebuie să depună următoarele documente:
a) cererea de finanţare nerambursabilă, în formatul
prevăzut în anexa nr. 1;
b) copia certificatului de înregistrare fiscală;
c) copia hotărârii consiliului local, consiliului
judeţean din care să rezulte acordul cu privire la participarea la Program;
d) documente din care să rezulte calitatea
solicitantului de proprietar sau administrator al imobilului în care se va
monta sistemul de încălzire;
e) hotărârea consiliului local sau a consiliului
judeţean privind aprobarea studiului de fezabilitate, conform anexei nr. 2 la
Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al
documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a
structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de
investiţii şi lucrări de intervenţii;
f) declaraţia pe propria
răspundere că sunt prevăzute în buget sumele necesare cofinanţării proiectelor
de mediu sau hotărârea consiliului local prin care se obligă la asigurarea
surselor financiare necesare în vederea susţinerii contribuţiei proprii în
cazul în care proiectul va fi selectat în vederea finanţării de către
Autoritate;
g) studiul de fezabilitate elaborat potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 28/2008, care să cuprindă explicit:
consumul lunar de apă rece şi apă caldă menajeră, certificat de documentele de
plată, şi numărul de utilizatori, exceptând acorduri şi autorizaţii.
(2) Instituţiile publice/Unităţile de cult care doresc
participarea la Program trebuie să depună următoarele documente:
a) cererea de finanţare nerambursabilă, în formatul
prevăzut în anexa nr. 1;
b) copia certificatului de înregistrare fiscală;
c) copia hotărârii organelor de
decizie din care să rezulte acordul cu privire la
participarea la Program;
d) documente din care să rezulte calitatea
solicitantului de proprietar sau administrator al imobilului în care se va
monta sistemul de încălzire;
e) hotărârea organelor de
decizie din care să rezulte aprobarea studiului de fezabilitate, conform anexei
nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 28/2008;
f) declaraţia pe propria
răspundere că sunt prevăzute în buget sumele necesare cofinanţării proiectelor
de mediu;
g) studiul de fezabilitate elaborat potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 28/2008, care să cuprindă
explicit: consumul lunar de apă rece şi apă caldă menajeră, certificat de
documentele de plată, şi numărul de utilizatori, exceptând acorduri şi
autorizaţii.
Art. 10. - Sunt considerate eligibile următoarele cheltuieli efectuate în cadrul Programului:
a) cheltuielile prevăzute pentru realizarea investiţiei
conform studiului de fezabilitate (instalaţii, echipamente, subansamble,
construcţii aferente instalaţiilor);
b) cheltuielile cu montajul sistemelor, efectuarea, verificarea probelor şi încercărilor;
c) taxa pe valoarea adăugată (TVA);
d) cheltuielile cu consultanţa, studii de fezabilitate,
proiectul tehnic, în limita a 8% din cheltuielile pentru investiţia de bază.
Art. 11. - Sunt considerate neeligibile
următoarele cheltuieli:
a) cheltuielile efectuate până
la semnarea contractului de finanţare, excluzând cheltuielile prevăzute la art.
10 lit. d);
b) cheltuielile unui eventual
credit contractat de beneficiar pentru plata contribuţiei proprii, cheltuielile
bancare, comisioanele, diferenţele de curs valutar;
c) costurile de exploatare a
instalaţiilor existente sau realizate în cadrul proiectului;
d) cheltuielile realizate în regie proprie;
e) cheltuielile privitoare la emiterea acordurilor,
avizelor şi autorizaţiilor;
f) cheltuielile cu orice fel de
amendă sau cheltuielile de judecată generate de lucrările de instalare a
sistemului.
Art. 12. - (1) Aprobarea proiectului are la bază
analiza şi evaluarea cererii de finanţare şi a documentaţiei depuse de către
solicitant.
(2) Preşedintele Autorităţii
emite o dispoziţie prin care numeşte comisia de analiză, constituită din
personalul Autorităţii.
(3) Comisia de analiză verifică
şi analizează documentele prezentate de către solicitant şi formulează
propuneri prin grila de evaluare a eligibilităţii solicitantului, întocmită în
formatul prevăzut în anexa nr. 2, Comitetului director al Autorităţii în
vederea avizării.
(4) Comitetul de avizare al
Autorităţii aprobă sau respinge cererea de finanţare a solicitantului.
(5) Lista solicitanţilor aprobaţi şi lista
solicitanţilor respinşi se publică pe site-ul Autorităţii, după finalizarea
procedurii de analiză şi evaluare.
(6) Solicitanţii nemulţumiţi de decizia Comitetului de
avizare pot depune o contestaţie la sediul Autorităţii în termen de 3 zile de
la data afişării pe pagina de internet a acesteia a proiectelor aprobate şi a
celor respinse.
(7) Contestaţiile se
soluţionează de către o comisie constituită prin dispoziţie a preşedintelui
Autorităţii.
(8) Soluţionarea contestaţiilor se face în termen de 7
zile de la data expirării termenului de depunere a contestaţiilor şi se
finalizează prin elaborarea listei finale cu proiectele selectate, care se
aprobă de către Comitetul de avizare.
Art. 13. - (1) Contractul-cadru
pentru finanţare nerambursabilă în cadrul Programului este prevăzut în anexa
nr. 3.
(2) Autoritatea nu efectuează plăţi în avans pentru
lucrări efectuate anterior încheierii contractului de finanţare nerambursabilă,
cu excepţia prevederilor art. 10 lit. d), nu efectuează plăţi pe baza
facturilor pro forma emise de către instalator beneficiarului finanţării şi nu
efectuează plăţi pentru facturile reprezentând avansuri în baza unor convenţii.
(3) Decontarea sumei către
beneficiar se face în baza contractului pentru finanţare nerambursabilă şi a
cererii de tragere, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la contractul-cadru
pentru finanţare nerambursabilă.
Art. 14. - Responsabilitatea întocmirii documentaţiei
de achiziţie, organizării şi derulării procedurii de achiziţie, potrivit
prevederilor legislaţiei specifice achiziţiilor publice, revine beneficiarului.
Art. 15. - (1) Evaluarea cererilor de finanţare se va
face după următoarele criterii:
a) cota de cofinanţare;
b) tipul sistemului de încălzire înlocuit;
c) raportul cost-beneficiu al instalaţiei;
d) gradul de utilizare şi randamentul instalaţiei
propuse.
(2) Cererile de finanţare vor fi aprobate în ordinea
descrescătoare a punctajului acordat conform grilei de evaluare a
eligibilităţii solicitantului.
Art. 16. - (1) Sesiunile de
finanţare şi bugetul alocat sesiunii vor fi stabilite prin dispoziţie a
preşedintelui Autorităţii şi vor fi publicate pe site-ul acesteia.
(2) Sumele neutilizate într-o
sesiune se reportează pentru sesiunea următoare.
(3) Cererea de finanţare şi
documentaţia anexată, legată şi opisată, se depun într-un singur exemplar, în
plic sigilat, la registratura Autorităţii, la adresa: Administraţia Fondului
pentru Mediu, municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, corp A,
sectorul 6, codul poştal 060031. Pe plic trebuie scrise în mod obligatoriu
următoarele informaţii:
a) denumirea şi adresa completă ale solicitantului;
b) menţiunea pentru „Programul privind instalarea
sistemelor de încălzire care utilizează energie regenerabilă, inclusiv
înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de încălzire - beneficiari
unităţi administrativ-teritoriale, instituţii publice şi unităţi de cult".
(4) Documentele prevăzute la
alin. (3) pot fi transmise prin poştă, cu confirmare de primire, cu condiţia ca
data primirii şi a înregistrării la Autoritate să nu depăşească data-limită a
sesiunii de depunere.
(5) Documentaţia conţinând
ştersături, ilizibilă, incompletă sau neconformă cu realitatea atrage
respingerea cererii de finanţare.
Art. 17. - (1) Toate datele,
informaţiile, instrucţiunile, comunicatele şi alte documente relevante în
legătură cu Programul se publică pe site-ul Autorităţii, www.afm.ro, la secţiunea „Informaţii
referitoare la Programul privind instalarea sistemelor de încălzire care
utilizează energie regenerabilă, inclusiv înlocuirea sau completarea sistemelor
clasice de încălzire - beneficiari unităţi administrativ-teritoriale,
instituţii publice şi unităţi de cult".
(2) Singurele informaţii şi instrucţiuni valabile
prezentate în mass-media referitoare la Program sunt cele transmise sub formă
de comunicate de presă din partea Ministerului Mediului şi Pădurilor şi a
Autorităţii.
Art. 18. - (1) Beneficiarul finanţării care a
participat la Program este obligat să inscripţioneze sistemul cu sintagma
„Finanţat din Fondul pentru mediu".
(2) Orice demers publicitar efectuat de către
beneficiar sau instalator cu privire la proiectul propus, în orice formă şi în
orice mediu, trebuie să specifice că acesta este realizat în cadrul Programului
derulat de Ministerul Mediului şi Pădurilor şi finanţat de Autoritate.
Art. 19. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ghid de finanţare.
ANEXA Nr. 1
la ghidul de finanţare
Antet solicitant........................................
Nr. de înregistrare (la
solicitant)...................din data...............
Nr. de înregistrare (la Administraţia Fondului pentru
Mediu)...................din data......................
CERERE DE FINANŢARE NERAMBURSABILĂ
Denumirea solicitantului
.....................................................................................................................
Forma juridică de organizare
.........................................................................................................................
Codul fiscal
.................................................................................................................................
Adresa sediului:
str....................................................................... nr............, localitatea (municipiul/oraşul/comuna/ satul).................................................. Judeţul/sectorul........................................................
Telefon.........................,
fax.........................., e-mail
.........................................................
Reprezentant legal
..................................................................................................................................
Responsabil de proiect
...............................................................................................................................
Telefon (fix şi mobil)........................................,
e-mail
..................................................
FINANŢARE SOLICITATĂ
............................................................................................................
(unitatea
administrativ-teritorială/instituţia publică/unitatea de cult)
solicită o finanţare nerambursabilă în sumă
de...........................lei, reprezentând.........% din valoarea totală
eligibilă a proiectului pentru amplasarea sistemelor
care utilizează energie solară, energie geotermala,
energie eoliană, energie hidro, biomasă, gaz de fermentare a deşeurilor,
denumit şi gaz de depozit, gaz de fermentare a nămolurilor din instalaţiile de
epurare a apelor uzate şi biogaz sau orice alte sisteme care conduc la
îmbunătăţirea calităţii aerului, apei şi solului în cadrul următoarelor
locaţii: .........................................................................................
Valoarea totală a proiectului este
de......................................lei (cheltuieli
eligibile + cheltuieli neeligibile).
Valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale
proiectului, conform ghidului de finanţare, este
de..................................lei.
Contribuţia proprie reprezintă...............% din
valoarea totală a cheltuielilor eligibile.
Subsemnatul, reprezentant al (unitatea
administrativ-teritorială/instituţia publică/unitatea de cult) .........................................................
........................................................................., declar pe propria răspundere, sub sancţiunile aplicate faptei de
fals în declaraţii, următoarele:
a) sunt îndeplinite obligaţiile exigibile de plată a
impozitelor şi taxelor către bugetul general consolidat, bugetul local şi
Fondul pentru mediu;
b) nu avem cazier fiscal;
c) nu susţinem activităţi/nu sponsorizăm şi nu vom
susţine/nu vom sponsoriza activităţi cu efect negativ asupra mediului pe
întreaga durată a contractului de finanţare;
d) vom asigura contribuţia proprie necesară
implementării proiectului;
e) nu am furnizat informaţii false în documentele
prezentate;
f) am depus întreaga documentaţie solicitată de
Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM), conform ghidului de finanţare;
g) suntem de acord cu faptul că
în timpul procesului de analiză şi evaluare a proiectului poate apărea ca
necesară completarea cu noi acte, autorizaţii, avize etc. a documentaţiei
depuse iniţial, pe care, la cererea şi în termenul precizat de AFM, ne obligăm
să le depunem.
Subsemnatul îmi asum răspunderea tuturor informaţiilor
conţinute în prezenta cerere de finanţare nerambursabilă şi în toate celelalte
formulare şi documente depuse, inclusiv documentele financiare, garantez că
datele furnizate sunt actuale, reale şi corecte şi declar că am luat cunoştinţă
de prevederile Codului penal privind falsul în declaraţii.
Neîndeplinirea condiţiilor de mai sus ori prezentarea
eronată sau falsă a acestor condiţii va duce automat la respingerea proiectului
ori, ulterior, la returnarea integrală a sumei primite ca finanţare în cadrul
acestui program, dacă aceasta a fost acordată.
Finanţarea nerambursabilă solicitată, dacă va fi
aprobată şi acordată, va fi utilizată în mod exclusiv pentru scopurile
declarate în prezenta cerere de finanţare nerambursabilă şi în formularele şi
documentele aferente.
Prin semnarea prezentei cereri de finanţare
nerambursabilă şi aplicarea ştampilei, semnatarul confirmă că a înţeles şi şi-a
însuşit în întregime conţinutul acesteia.
Numele, prenumele şi funcţia reprezentantului legal al
solicitantului
...............................................................
Semnătura reprezentantului legal şi ştampila
solicitantului
..............................................
Numele, prenumele şi funcţia responsabilului de proiect
................................................
Semnătura responsabilului de proiect
........................................................
ANEXA Nr. 2
la ghidul de finanţare
GRILĂ DE EVALUARE A ELIGIBILITĂŢII SOLICITANTULUI
Unitatea administrativ-teritorială/lnstituţia
publică/Unitatea de cult...........................................................
Nr. de înregistrare la Administraţia Fondului pentru
Mediu (AFM) a cererii de înscriere:...........................
Suma solicitată prin cererea de finanţare
nerambursabilă:..................................lei
Criteriul de eligibilitate
|
Indeplinirea criteriului de
eligibilitate
|
Eligibilitatea solicitantului
|
DA
|
NU
|
Comentarii
|
1.
|
Cererea de finanţare nerambursabilă (CF) este completată
integral, ştampilată şi semnată de reprezentanţii autorizaţi ai
solicitantului şi de persoana responsabilă de proiect.
|
|
|
|
2.
|
Cererea de finanţare nerambursabilă conţine declaraţia
reprezentantului legal al unităţii administrativ-teritoriale/instituţiei
publice/unităţii de cult potrivit căreia:
|
|
|
|
|
- nu sponsorizează/nu susţine activităţi
cu efect negativ asupra mediului;
- deţine contribuţia proprie necesară implementării proiectului;
- nu are obligaţii exigibile de plată la
bugetul general consolidat, bugetele locale, Fondul pentru mediu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
Copia certificatului de înregistrare fiscală
|
|
|
|
4.
|
Copia hotărârii consiliului local/consiliului judeţean/organului
de decizie privind aplicarea la Programul privind instalarea sistemelor de
încălzire care utilizează energie regenerabilă, inclusiv înlocuirea sau
completarea sistemelor clasice de încălzire
|
|
|
|
5.
|
Documentele din care să rezulte că beneficiarul are în
proprietate sau în administrare imobilul în care se va monta sistemul de
încălzire
|
|
|
|
6.
|
Hotărârea consiliului local/consiliului judeţean/organului de
decizie prin care se aprobă studiul de fezabilitate potrivit anexei nr. 2 la
Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor
publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului
general pentru obiective de investiţii si lucrări de intervenţii
|
|
|
|
7.
|
Declaraţie pe propria răspundere că sunt prevăzute în buget
sumele necesare cofinanţării proiectelor de mediu
|
|
|
|
8.
|
Studiul de fezabilitate conform anexei
nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 28/2008, care să cuprindă explicit consumul
lunar de apă rece/apă caldă menajeră, certificat de documentele de plată, şi
numărul de utilizatori
|
|
|
|
9.
|
Criterii de evaluare
|
Punctaj
|
- cota de finanţare
|
Maximum 20 pct.
|
10% -0 puncte
>=20% - 2 puncte
>=35% - 4 puncte
>=50% - 8 puncte
>=65% - 12 puncte
>=80% - 16 puncte
Peste 80% - 20 de puncte
|
|
- tipul sistemului de încălzire înlocuit
|
Maximum 20 pct.
|
Combustibil solid - 20 de puncte Energie
electrică - 20 de puncte Combustibil lichid - 15 puncte Combustibil gazos -
10 puncte
|
|
- raportul cost-beneficiu al instalaţiei:
RIRF/C < rata de actualizare (5%), respectiv VNAF/C < 0 - 5
puncte
RIRF/C > rata de actualizare (5%), respectiv VNAF/C > 0 - 0
puncte
Fluxul de numerar cumulat este pozitiv în fiecare an al
proiecţiei - 5 puncte
Fluxul de numerar cumulat este negativ în un/mai mulţi an/ani
al/ai proiecţiei - 0 puncte
RIRF/K > 5%, respectiv VNAF/K > 0 - 5 puncte
RIRF/K < 5%, respectiv VNAF/K < 0 - 0 puncte
RIRE/C > 5,5%, respectiv VANE/C > 0 - 5 puncte
RIRE/C < 5,5%, respectiv VANE/C < 0 - 0 puncte
|
Maximum 20 pct.
|
|
|
Punctaj
|
- precizarea gradului de utilizare
|
10 pct.
|
- precizarea randamentului instalaţiei
propuse
|
10 pct.
|
Tipul sursei energetice regenerabile utilizate
|
0-20 pct.
|
- biomasă
|
20 pct.
|
- geotermal
|
20 pct.
|
- solar
|
15 pct.
|
- eolian
|
15 pct.
|
- hidro
|
10 pct.
|
- altele
|
5 pct.
|
NOTĂ:
In cadrul rubricii „Indeplinirea criteriului de
eligibilitate" se bifează, după caz, cu DA sau NU
îndeplinirea/neîndeplinirea criteriului de eligibilitate respectiv şi se vor
înscrie, după caz, comentariile de rigoare.
REZULTATUL EVALUĂRII:
1 Juridic: ACCEPTAT/RESPINS
Numele şi prenumele evaluatorului:
.................................................................... Data:..................Semnătura:..................
2 Tehnic: ACCEPTAT/RESPINS
Numele şi prenumele evaluatorului: ...................................................................
Data:..................Semnătura:..................
Comisia de analiză propune Comisiei de avizare
aprobarea/respingerea.
Preşedintele Comisiei de analiză,
Numele şi prenumele: ......................................................................
Data:.................. Semnătura:..................
OBSERVAŢIE:
Respingerea cererii de înscriere a solicitantului în
etapa evaluării juridice atrage în mod automat invalidarea solicitantului,
documentaţia depusă de către acesta nemaifiind evaluată din punct de vedere
tehnic.
ANEXA Nr. 3
la ghidul de finanţare
CONTRACT-CADRU PENTRU FINANŢARE NERAMBURSABILĂ
Nr..........din....................
Intre:
Părţile contractante
Administraţia Fondului pentru Mediu, cu sediul în
municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, codul fiscal 14715650, cont
nr................................, deschis la Trezoreria Sectorului 6
Bucureşti, reprezentată legal prin ..........................- preşedinte, în calitate de finanţator,
denumită în continuare AFM,
şi
........................................, cu sediul
în....................................., CIF.........................., cont
nr..........................., deschis la Trezoreria....................................,
reprezentată legal prin domnul/doamna ...................................................., care împuterniceşte pe domnul/doamna ............................................,
în calitate de beneficiar, denumită în continuare beneficiar,
a intervenit prezentul contract pentru finanţare
nerambursabilă, denumit în continuare contract.
ARTICOLUL 1
Obiectul şi valoarea contractului
1.1. Prin prezentul contract,
AFM acordă beneficiarului o finanţare nerambursabilă, denumită în continuare finanţare,
în vederea susţinerii proiectului intitulat
„..............................................", denumit în continuare proiect,
din cadrul Programului privind instalarea
sistemelor de încălzire care utilizează energie regenerabilă, inclusiv
înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de încălzire - beneficiari
unităţi administrativ-teritoriale, instituţii publice şi unităţi de cult,
denumit în continuare Program, conform Hotărârii Comisiei de avizare nr.........din..........................., în temeiul ghidului de
finanţare a Programului, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 1.741/2010.
1.2. Valoarea totală a prezentului contract, respectiv
finanţarea, este de................lei.
ARTICOLUL 2
Durata contractului
Prezentul contract intră în vigoare la data semnării
lui de către ambele părţi şi
este valabil ............luni, cu posibilitatea prelungirii prin act adiţional.
ARTICOLUL 3
Modalitatea de finanţare
Executarea lucrărilor aferente fiecărei cereri de
tragere stabilite prin graficul de finanţare nerambursabilă, prevăzut în anexa
nr. 2, şi pentru fiecare locaţie va începe numai cu acordul scris al AFM, care va cuprinde şi
confirmarea de garantare a finanţării pentru respectiva cerere de tragere.
Garantarea se va efectua în funcţie de veniturile încasate şi alocate
programului descris la art. 1.
3.1. Finanţarea se face în
maximum două tranşe pe fiecare locaţie, prima dintre ele constând în
contravaloarea serviciilor de realizare a studiului de fezabilitate, a
proiectului tehnic şi de consultanţă, iar cea de-a doua fiind valoarea totală a
lucrării de execuţie.
3.2. Finanţarea se realizează
prin debitarea contului de trezorerie al AFM, pe măsura tragerii sumelor, şi
prin creditarea contului nr..............................,
deschis la......................., de către
beneficiar, pe bază de cerere de tragere, întocmită în formatul prevăzut în
anexa nr. 3, însoţită în mod obligatoriu de documentele prevăzute în anexa nr.
4.
3.3.Virarea sumelor din contul AFM în contul
beneficiarului se face în termen de 30 de zile de la depunerea cererii de
tragere, în condiţiile în care cererea de tragere şi
documentaţia aferentă sunt complete şi corect întocmite şi sumele încasate la
Fondul pentru mediu permit decontarea sumei solicitate.
3.4. Suma neutilizată de
beneficiar la data expirării contractului pentru finanţare nerambursabilă se
consideră anulată şi rămâne la dispoziţia AFM.
3.5. Orice plată excedentară
efectuată de AFM constituie plată necuvenită, iar beneficiarul are obligaţia de
a restitui sumele necuvenite în termen de 10 zile de la data confirmării de
primire a notificării din partea AFM. Depăşirea termenului stabilit va atrage
calcularea unor majorări de întârziere în cuantum de 0,1%/zi de întârziere.
ARTICOLUL 4
Obligaţiile părţilor
4.1. Beneficiarul se obligă:
a) să utilizeze finanţarea numai în scopul şi în
condiţiile în care a fost acordată;
b) să asigure executarea proiectului cu diligenta
necesară şi eficienţă, în conformitate cu prezentul contract, precum şi cu
legislaţia în vigoare şi standardele de mediu aplicabile;
c) să fie singurul răspunzător
în faţa AFM pentru implementarea proiectului;
d) să asigure înregistrarea în
evidenţa contabilă a tuturor documentelor privind operaţiunile aferente
prezentului contract, precum şi arhivarea acestora, conform reglementărilor
contabile în vigoare;
e) să plătească toate taxele,
impozitele şi contribuţiile pe care le datorează potrivit reglementărilor
legale şi în termenele prevăzute de acestea;
f) să permită reprezentanţilor AFM accesul la sediile
sale şi la amplasamentele proiectului pentru inspectarea activităţilor ce se
realizează din finanţarea acordată şi examinarea registrelor şi a evidenţelor
contabile, precum şi a altor documente relevante în legătură cu derularea
proiectului;
g) să nu sponsorizeze
activităţi cu impact negativ asupra mediului, pe întreaga perioadă de
valabilitate a contractului;
h) să informeze AFM şi să prezinte documentele
corespunzătoare în cazul în care survin modificări cu privire la informaţiile
furnizate cu ocazia prezentării cererii de finanţare nerambursabilă sau pe
parcursul derulării prezentului contract, în termen de maximum 10 zile de la
producerea respectivei modificări;
i) în îndeplinirea prezentului contract, să nu prezinte
date, informaţii sau înscrisuri false, eronate ori incomplete;
j) să furnizeze în maximum 5 zile lucrătoare de la
notificarea AFM orice informaţii suplimentare considerate necesare pentru
îndeplinirea prezentului contract;
k) să specifice în cazul oricărui demers publicitar
efectuat în legătură cu proiectul, în orice formă şi în orice mediu, că acesta este realizat în cadrul Programului
derulat de Ministerul Mediului şi Pădurilor şi finanţat prin Administraţia
Fondului pentru Mediu.
4.2. AFM'se obligă:
a) să asigure finanţarea proiectului numai pentru
cheltuielile eligibile ale proiectului, stabilite potrivit anexei nr. 1, în
condiţiile menţionate în prezentul contract, în limita veniturilor încasate şi
disponibile alocate Programului prin bugetul anual propriu de venituri şi
cheltuieli;
b) să pună la dispoziţia beneficiarului informaţiile
legate de finanţare.
ARTICOLUL 5
Răspunderea contractuală
5.1. Nerespectarea de către
beneficiar a oricăreia dintre obligaţiile/clauzele asumate prin prezentul
contract constituie caz de culpă.
5.2. Constituie caz de culpă şi
următoarele fapte ale beneficiarului:
a) comite nereguli de ordin financiar în legătură cu
proiectul, stabilite printr-o hotărâre judecătorească definitivă;
b) situaţia economico-financiară a acestuia nu mai
asigură condiţii de realizare a proiectului.
5.3. Beneficiarul îşi asumă
integral răspunderea pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa sa pe
parcursul derulării contractului, AFM fiind degrevată în totalitate de orice
responsabilitate.
5.4. Beneficiarul îşi asumă
integral răspunderea pentru sistemele instalate de către instalator, precum şi
pentru soluţiile tehnice adoptate în legătură cu proiectul. AFM îşi rezervă
dreptul de a suspenda finanţarea pe o perioadă determinată, în funcţie de
veniturile încasate şi alocate programului respectiv, precum şi în cazul
rectificării bugetului de venituri şi cheltuieli.
5.5. Beneficiarul îşi asumă
integral răspunderea pentru efectuarea lucrărilor de instalare a sistemelor de
încălzire în lipsa acordurilor, avizelor, autorizaţiilor şi a altor documente
necesare.
5.6. Beneficiarul suportă
taxele, comisioanele, cheltuielile profesionale şi orice alte cheltuieli
ocazionate de pregătirea, încheierea, executarea, punerea în aplicare şi
finalizarea prezentului contract şi a tuturor documentelor şi activităţilor
aferente.
5.7. Beneficiarul rămâne direct
răspunzător pentru toate consecinţele financiare directe sau indirecte
antrenate de încetarea contractului înainte de termen din culpa ori la
iniţiativa sa.
5.8. Orice caz de culpă şi orice disfuncţionalitate
apărute pe parcursul derulării prezentului contract vor fi notificate
beneficiarului de către AFM, în maximum 5 zile de la constatare. Dacă
deficienţele menţionate nu sunt înlăturate în termen de maximum 15 zile de la
data notificării, AFM are dreptul de a lua următoarele măsuri:
a) sistarea temporară a
utilizării finanţării, până la remedierea cauzelor care au dus la sistare;
b) sistarea definitivă a finanţării
şi rezilierea unilaterală a contractului, cu recuperarea sumelor virate către
beneficiar, în condiţiile Codului de procedură fiscală/Codului de procedură
civilă.
ARTICOLUL 6
Incetarea contractului
6.1. Prezentul contract încetează de drept:
a) la data prevăzută în contract;
b) la data intervenţiei unui act de autoritate;
c) la apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi
prevăzute la data încheierii acestuia şi care conduc la modificarea clauzelor
contractuale în asemenea măsură, încât îndeplinirea acestuia ar fi contrară AFM şi interesului public; acest fapt va fi
notificat beneficiarului în termen de 10 zile de la momentul apariţiei unor
astfel de circumstanţe sau de la momentul în care AFM a avut cunoştinţă de
apariţia unor astfel de circumstanţe.
6.2. Prezentul contract
încetează la iniţiativa beneficiarului, prin renunţare, cu un preaviz scris de
maximum 30 de zile, în cazul imposibilităţii obiective a acestuia de a realiza
proiectul. Acest fapt implică restituirea finanţării conform art. 5 pct. 5.8
lit. b).
6.3. Prezentul contract
încetează, prin reziliere, la iniţiativa AFM, în cazul neîndeplinirii sau
îndeplinirii necorespunzătoare a obligaţiilor contractuale asumate de către
beneficiar; în acest caz, beneficiarul este obligat la plata de daune-interese,
în cuantum egal cu suma trasă din finanţare; în situaţia în care încetarea
contractului intervine înainte de termenul stabilit pentru prima tragere, beneficiarul nu este obligat la plata de
daune-interese.
ARTICOLUL 7
Forţa majoră şi cazul fortuit
7.1. Prin forţă majoră şi/sau caz fortuit se înţelege un eveniment independent de voinţa părţilor,
imprevizibil şi insurmontabil, intervenit după încheierea contractului şi care
împiedică părţile să îşi execute, total sau parţial, obligaţiile contractuale.
7.2. Partea care invocă forţa majoră are următoarele
obligaţii:
a) de a o notifica celeilalte părţi în termen de 5 zile
de la data apariţiei;
b) de a transmite în termen de cel mult 30 de zile de
la data producerii evenimentului considerat a fi caz de forţă majoră
certificatul de forţă majoră emis de autoritatea competentă;
c) de a comunica data încetării
în termen de 5 zile de la încetare;
d) de a lua orice măsuri care îi stau la dispoziţie în vederea
limitării consecinţelor.
7.3. Dacă nu se procedează la
anunţare în condiţiile şi în termenele prevăzute, partea care o invocă va
suporta toate daunele provocate celeilalte părţi prin lipsa notificării.
7.4. Indeplinirea contractului va fi suspendată în
perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se
cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
7.5. Forţa majoră, comunicată
şi dovedită în condiţiile pct. 7.2, exonerează de răspundere partea care o
invocă.
7.6. Dacă forţa majoră şi/sau
consecinţele acesteia durează sau se estimează că va/vor dura mai mult de 3
luni, părţile se obligă să negocieze cu bună-credinţă în vederea identificării
soluţiei celei mai bune:
a) încetarea contractului, fără
ca vreuna dintre părţi să poată pretinde celeilalte daune-interese;
b) modificarea contractului.
7.7. Prevederile de mai sus se
aplică şi în caz fortuit.
ARTICOLUL 8
Cesiunea
Prezentul contract, precum şi toate drepturile şi
obligaţiile decurgând din acesta nu pot face obiectul niciunei cesiuni totale
sau parţiale.
ARTICOLUL 9
Litigii
9.1. Orice diferend rezultat
din interpretarea şi/sau executarea prezentului contract se va rezolva, pe cât
posibil, pe cale amiabilă.
9.2. In cazul în care o soluţie
amiabilă nu este posibilă, litigiul se supune spre soluţionare instanţelor
judecătoreşti competente în a căror rază teritorială îşi are sediul AFM.
ARTICOLUL 10
Dispoziţii finale
10.1. Beneficiarul este de
acord ca AFM să publice date privind rezultatele implementării proiectului.
10.2. Orice notificare în baza prezentului contract se
face în scris, la următoarele adrese:
- pentru AFM: municipiul Bucureşti, Splaiul
Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6;
- pentru beneficiar:...................
In cazul în care beneficiarul doreşte să fie notificat
la o altă adresă sau şi-a schimbat adresa, aceasta va fi comunicată în scris la
AFM. Notificările făcute beneficiarului la adresa sus-menţionată sau la o altă
adresă comunicată ulterior se consideră a fi aduse la cunoştinţă acestuia. Sub
condiţia ca acestea să fie confirmate ulterior, notificările se pot transmite
şi prin fax, la următoarele numere telefonice:
- pentru
AFM:.......................................................................;
- pentru beneficiar:.............................................................
10.3. Prezentul contract
constituie titlu executoriu, potrivit art. 13 alin. (9) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, fiind întocmit, interpretat şi executat conform
legislaţiei române şi guvernat de aceasta.
10.4. Prin semnarea prezentului contract, inclusiv în
caz de semnare prin procură, noi, reprezentanţii
legali ai beneficiarului, am luat cunoştinţă de prevederile Codului penal
privind falsul în declaraţii.
10.5. Anexele, pe care beneficiarul declară că le
cunoaşte şi le acceptă, fac parte integrantă din prezentul contract.
10.6. Prezentul contract,
inclusiv anexele la acesta, poate fi modificat şi/sau completat numai cu
acordul părţilor, prin act adiţional.
10.7. Prin excepţie de la
prevederile pct. 10.6, nu este necesară întocmirea unui act adiţional pentru
modificările din coloana nr. 4 („Data programată") şi coloana nr. 5
(„Suma") din anexa nr. 2 la contract, dacă acestea nu implică şi
modificarea duratei de realizare a proiectului sau modificarea valorii totale a
proiectului.
10.8. Sumele neutilizate la tragerile programate se vor reporta la tragerile ulterioare, cu această
destinaţie. Solicitarea privind decalarea datei programate de depunere a
cererii de tragere şi/sau modificarea sumei de tras se transmite în scris, cu
cel puţin două zile înaintea momentului la care se doreşte ca această
modificare să intre în vigoare.
10.9. Prezentul contract s-a semnat la data
de...................., la sediul AFM, în 4 exemplare,
toate având valoare juridică egală, dintre care 3 exemplare pentru AFM şi un
exemplar pentru beneficiar.
10.10. Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentul contract de finanţare.
Administraţia Fondului pentru Mediu
Preşedinte,
............................
Beneficiar
Preşedinte,
.....................
ANEXA Nr. 1
la Contractul pentru finanţare nerambursabilă nr............/.............
CAPITOLE SI SUBCAPITOLE DE CHELTUIELI ELIGIBILE
CAPITOLE ŞI SUBCAPITOLE DE CHELTUIELI ELIGIBILE
|
|
|
|
|
Administraţia Fondului pentru Mediu
Preşedinte,
.....................
Beneficiar
ANEXA Nr. 2
la Contractul pentru
finanţare nerambursabilă nr......./.............
GRAFIC DE FINANŢARE NERAMBURSABILĂ
Nr. crt.
|
Data depunerii cererii de tragere
|
Suma
|
0
|
1
|
2
|
1.
|
|
|
2.
|
|
|
…
|
|
|
Total:
|
X
|
|
Administraţia Fondului pentru Mediu
Preşedinte,
........................
Beneficiar
ANEXA Nr. 3
la Contractul pentru finanţare nerambursabilă nr............/...........
Solicitant.....................................
Sediul.........................................
C.U.I..........................................
Cont nr......................................., deschis
la Trezoreria................................
Nr. de înregistrare la Administraţia Fondului pentru
Mediu............................
Către
Administraţia Fondului pentru Mediu
CERERE DE TRAGERE
Nr............/......................
In baza Contractului pentru finanţare nerambursabilă
nr.................din.........../............./....................., vă rugăm
să aprobaţi prezenta cerere de tragere, pentru suma
de..............................lei, din finanţarea
nerambursabilă în valoare de......................lei.
Această sumă va fi utilizată pentru plata cheltuielilor
eligibile aferente activităţilor desfăşurate în perioada......................
Documentele justificative: situaţii de lucrări executate
de beneficiar, cuantificate valoric (după caz), facturi fiscale, ordine de
plată, extrase de cont şi/sau alte documente justificative, respectiv chitanţe
fiscale, cecuri, registre de casă, ordine de deplasare (după caz), facturi
externe (traduse autorizat în limba română), documente de transport, packing
list, dispoziţii de plată externe, declaraţii vamale (pentru importurile din
afara Uniunii Europene), extrase de cont, documente de transfer al fondurilor
(în cazul importurilor), contracte cu terţi pentru achiziţia de
bunuri/servicii/lucrări (în situaţia în care contractul este redactat într-o
limbă străină, se va prezenta şi traducerea autorizată a acestuia în limba
română), proces-verbal de recepţie bunuri/servicii/lucrări, certificate de
calitate şi de garanţie, declaraţia de conformitate (a producătorului
utilajului), precum şi alte documente relevante sunt anexate la prezenta cerere
de tragere, în original sau în copii.
Situaţia finanţării la data prezentei cereri de tragere
Suma totală
aprobată conform
contractului de finanţare
|
Suma acordată
până la data prezentei cereri de tragere
|
Suma solicitată
prin prezenta cerere de tragere
|
Suma aprobată
prin prezenta cerere de tragere
|
Suma totală trasă
din finanţare, inclusiv suma aprobată prin
prezenta cerere de tragere
|
Suma rămasă
de tras din finanţarea aprobată (col. 1-5)
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
|
|
|
|
Cunoscând prevederile Codului penal privind falsul în
declaraţii, declar că am verificat datele din prezenta cerere şi, în
conformitate cu informaţiile furnizate, o declar corectă şi completă.
Reprezentantul legal al beneficiarului,
Numele şi prenumele.......................
Funcţia...............................................
Semnătura........................................
L.S.
Aprobat
Administraţia Fondului pentru Mediu
Preşedinte..................................
Serviciul juridic...............................
Director tehnic...................................
Şef Serviciu implementare şi
monitorizare..............................
Referent de
specialitate...................................
NB1: Coloanele 1, 2 şi 3 se completează de către
beneficiar, iar coloanele 4, 5 şi 6, de către salariaţii Administraţiei
Fondului pentru Mediu.
NB2: După aprobare, o copie a cererii de tragere va fi
înmânată beneficiarului.
ANEXA Nr. 4
la Contractul pentru finanţare nerambursabilă nr............/...........
LISTA
documentelor justificative pentru efectuarea
plăţilor de
către Administraţia Fondului pentru Mediu
1. Situaţii de lucrări executate de beneficiar,
cuantificate valoric (după caz)
2. Facturi fiscale, ordine de
plată, extrase de cont şi/sau alte documente justificative, respectiv chitanţe
fiscale, cecuri (după caz)
3. Facturi externe (traduse
autorizat în limba română), documente de transport, packing list, dispoziţii de
plată externe, declaraţii vamale, extrase de cont, documente de transfer al
fondurilor (în cazul importurilor)
4. Contracte cu terţi pentru
achiziţia de bunuri/servicii/lucrări (In situaţia în care contractul este
redactat într-o limbă străină, se va prezenta şi traducerea autorizată a
acestuia în limba română.)
5. Proces-verbal de recepţie
bunuri sau servicii
6. Certificate de calitate şi de garanţie
7. Declaraţia de conformitate
(a producătorului utilajului)
8. Dovada plăţii integrale a
facturilor aferente tragerii anterioare
9. Declaraţie privind
respectarea prevederilor legale specifice achiziţiilor publice
10. Proces-verbal la terminarea
lucrărilor
11. Proces-verbal la punerea în
funcţiune
12. Autorizaţie de construire
13. Alte documente relevante