ORDIN Nr. 174
din 3 august 2006
privind modificarea si
completarea Ordinului presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor nr. 100/2006 privind aprobarea Instructiunilor
pentru organizarea si desfasurarea activitatii personalului de specialitate,
angajat al directiei sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in unitatile de prelucrare,
procesare, depozitare, transport si valorificare a produselor si subproduselor
de origine nonanimala
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 673 din 4 august 2006
Văzând Referatul de aprobare nr. 41.110 din 28 iulie
2006 al Direcţiei generale siguranţa alimentelor,
având în vedere prevederile art. 10 lit. b) şi ale art.
19 alin. (3) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea
activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
ţinând cont de prevederile art.
221 din Legea nr. 150/2004 privind
siguranţa alimentelor şi a hranei pentru animale, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul art. 3 alin. (3) şi al art. 4 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 130/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a
unităţilor din subordinea acesteia,
preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite
următorul ordin:
Art. I. - Articolul 4 din Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 100/2006 privind aprobarea
Instrucţiunilor pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii personalului de
specialitate, angajat al direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în unităţile de
prelucrare, procesare, depozitare, transport şi valorificare a produselor şi
subproduselor de origine nonanimală, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din 5 mai 2006, se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare
la data de 1 octombrie 2006."
Art. II. - Instrucţiunile pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii
personalului de specialitate, angajat al direcţiei sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în
unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport şi valorificare a
produselor şi subproduselor de origine nonanimală, prevăzute în anexa la
Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru
Siguranţa Alimentelor nr. 100/2006, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea
următorul cuprins:
„Art. 1. - Prezentele instrucţiuni stabilesc cadrul
organizatoric în care personalul de specialitate îşi desfăşoară activitatea de
asistenţă tehnică de specialitate în unităţile care prelucrează, procesează,
depozitează şi valorifică produse de origine nonanimală, în conformitate cu
prevederile legislaţiei în vigoare."
2. Articolul 2 va avea
următorul cuprins:
„Art. 2. - In sensul prezentelor instrucţiuni,
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) personal de specialitate - inspectori ai direcţiei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, angajaţi şi împuterniciţi în
condiţiile legii, cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, care
asigură asistenţa tehnică de specialitate în conformitate cu prevederile
prezentelor instrucţiuni, în unităţile care prelucrează, procesează,
depozitează şi valorifică produse de origine nonanimală;
b) asistenţă tehnică de
specialitate - totalitatea metodelor şi a
procedeelor de lucru privind siguranţa alimentelor efectuate de personalul de
specialitate în unităţile care prelucrează, procesează, depozitează şi
valorifică produse de origine nonanimală, utilizând metode şi tehnici de
control, precum monitorizarea, supravegherea, verificarea, prelevarea de probe
şi analiza de laborator;
c) unităţi - unităţile care prelucrează, procesează, depozitează şi valorifică
produse de origine nonanimală;
d) tarife - valoarea
operaţiunilor de asigurare a asistenţei tehnice de specialitate stabilită în
baza prevederilor legale, exprimată în echivalent euro, la cursul oficial al
zilei în care se efectuează plata;
e) documentul justificativ - documentul care cuprinde sumele calculate conform producţiei din
anul precedent şi tarifului legal pentru asistenţa tehnică de specialitate
desfăşurată de personalul de specialitate angajat în unitate."
3. Articolul 3 va avea
următorul cuprins:
„Art. 3. - Unităţile în care personalul de specialitate
îşi desfăşoară activitatea de asistenţă tehnică de specialitate sunt cuprinse
în anexa nr. 1 la prezentele instrucţiuni."
4. Articolul 4 va avea
următorul cuprins:
„Art. 4. - Tarifele pentru activitatea de asistenţă
tehnică de specialitate sunt prevăzute în anexa nr. 2 la prezentele
instrucţiuni."
5. Articolul 5 va
avea următorul cuprins:
„Art. 5. - Funcţionarea unităţilor prevăzute la art. 3
este permisă numai cu asigurarea asistenţei tehnice de specialitate, în
condiţiile legii."
6. Articolul 6 va avea
următorul cuprins:
„Art. 6. - Asistenţa tehnică de specialitate se asigură
în baza unui contract de prestări de servicii încheiat în acest scop, în
condiţiile legii, între direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa
alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, şi unitate."
7. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, identifică
unităţile prevăzute în anexa nr. 1, pentru asigurarea asistenţei tehnice de
specialitate."
8. Articolul 8 va
avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, înscriu
într-un registru special unităţile nominalizate, cu toate datele de
identificare.
(2) Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, fac publică lista
unităţilor nominalizate."
9. Articolul 9 va avea
următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Direcţia sanitar-veterinară şi pentru
siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, stabileşte
numărul de personal de specialitate necesar pentru fiecare circumscripţie
sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor de pe raza teritorială a
acesteia, în funcţie de numărul de unităţi care prelucrează,procesează,
depozitează şi valorifică produse de origine nonanimală arondate, de specificul
activităţilor, precum şi de capacitatea de producţie a acestor unităţi.
(2) Direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa
alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, desemnează, prin
decizie a directorului executiv, persoana responsabilă cu coordonarea
activităţii de asistenţă tehnică de specialitate în unităţile supuse
prevederilor din prezentele instrucţiuni. Persoana desemnată verifică şi
avizează documentul justificativ, transmis de unitate către circumscripţia
sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor pe raza căreia îşi
desfăşoară activitatea."
10. Articolul 10 va avea
următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Direcţia sanitar-veterinară şi pentru
siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, trebuie să
asigure, conform prevederilor contractuale, personalul specializat necesar
pentru asistenţa tehnică de specialitate şi să încaseze sumele reprezentând
contravaloarea activităţii desfăşurate, calculată în baza tarifelor prevăzute
în anexa nr. 2.
(2) Sumele rezultate, virate de unităţi în contul
direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, sunt evidenţiate distinct în contabilitate
şi constituie pentru acestea fonduri extrabugetare care se utilizează conform
legii.
(3) In limita sumelor încasate, potrivit prevederilor
prezentelor instrucţiuni, direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, pot angaja pe
perioadă determinată personal de specialitate şi auxiliar, inclusiv pentru
laboratorul din cadrul direcţiei."
11. Articolul 11 va avea
următorul cuprins:
„Art. 11. - Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, angajează personal
specializat, în condiţiile legii, în baza unui contract individual de muncă
încheiat pe perioadă determinată, care să cuprindă obligatoriu şi clauza de
confidenţialitate. Un exemplar din contractul individual de muncă, încheiat în
formă legală, va fi pus la dispoziţia unităţii."
12. Articolul 12 va avea
următorul cuprins:
„Art. 12. - In primele 3 zile lucrătoare ale lunii
curente direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană,
respectiv a municipiului Bucureşti, înaintează unităţilor documentele de plată
pentru activitatea desfăşurată în luna precedentă; sumele se stabilesc pe baza
documentului justificativ, întocmit şi semnat de reprezentantul legal al
unităţii şi transmis de persoana specializată angajată să desfăşoare activităţi
de asistenţă tehnică de specialitate în unitatea respectivă către persoana
desemnată responsabilă cu coordonarea asistenţei tehnice de specialitate."
13. Articolul 13 va avea
următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Asigurarea asistenţei tehnice de specialitate
se realizează prin încheierea unui contract de prestări de servicii între
unităţile prevăzute în anexa nr. 1 şi direcţia sanitar-veterinară şi pentru
siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pe raza
căreia îşi desfăşoară activitatea.
(2) In baza contractului încheiat potrivit alin. (1)
unităţile în care se asigură personal specializat pentru desfăşurarea
activităţii de asistenţă tehnică de specialitate virează în contul direcţiei
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, tarifele prevăzute în anexa nr. 2, calculate pentru
activitatea de asistenţă tehnică de specialitate desfăşurată de personalul
specializat angajat, în termen de 5 zile de la data primirii documentelor de
plată."
14. Articolul 14 se abrogă.
15. Articolul 15 va avea
următorul cuprins:
„Art. 15. - Pentru buna desfăşurare şi exercitare a
activităţii de asistenţă tehnică de specialitate, unităţile asigură
personalului de specialitate definit la art. 2 lit. a) condiţii optime, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare."
16. Articolul 16 va avea
următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) In ultima zi a lunii ianuarie
administratorul unităţii asistate întocmeşte şi înaintează persoanei de
specialitate situaţia privind producţia realizată/recepţionată/comercializată
în anul precedent, asumată prin declaraţia pe propria răspundere, care
constituie baza de stabilire a sumelor care se vor încasa lunar pentru asigurarea
activităţii de asistenţă tehnică de specialitate pentru anul curent, aceasta
fiind actul oficial în baza căruia direcţia sanitar-veterinară şi pentru
siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, întocmeşte
lunar formalităţile de plată.
(2) Dacă unitatea de prelucrare, procesare,
depozitare sau valorificare a produselor de origine nonanimală deţine puncte de
lucru, fără personalitate juridică distinctă, în mai multe judeţe, dar a căror
activitate se încadrează în aceeaşi clasă CAEN, şi dacă suma calculată pentru
activitatea de asistenţă tehnică de specialitate depăşeşte valoarea de 5.000
euro/lună, suma care trebuie plătită pentru fiecare punct de lucru se
calculează luându-se în considerare ponderea fiecărui punct de lucru în activitatea
totală în ceea ce priveşte producţia realizată/recepţionată sau comercializată,
după caz, astfel încât per total unitate să nu depăşească valoarea maximă de
5.000 euro/lună.
(3) Un document cuprinzând ponderea la care face
referire alin. (2), precum şi cuantumul sumelor de
plată se întocmeşte şi se transmite de către administratorul unităţii cu
personalitate juridică direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, pe raza cărora se află
acele puncte de lucru.
(4) Pentru depozitele de seminţe de consum, situaţia
cantităţilor gradate la recepţie lunar de către operatorii economici de profil
trebuie transmise tuturor direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, de Comisia Naţională
de Gradare a Seminţelor de Consum.
(5) Pentru depozitele de seminţe de consum care au
spaţii de depozitare fără personalitate juridică distinctă în mai multe judeţe,
dar pentru care suma calculată pentru activitatea de asistenţă tehnică de
specialitate depăşeşte valoarea de 5.000 euro/lună, un document privind
ponderea cantităţii de seminţe gradate recepţionate la nivelul fiecărui judeţ
se întocmeşte şi se transmite de către administratorul unităţii respective
direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, pe raza cărora se află acele puncte de
lucru, astfel încât per total unitate să nu depăşească valoarea maximă de 5.000
euro/lună."
17. Articolul 17 va avea
următorul cuprins:
„Art. 17. - Personalul specializat angajat este
subordonat tehnic şi administrativ direcţiei sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, prin
persoana responsabilă cu coordonarea activităţilor de asistenţă tehnică de
specialitate şi are, în principal, următoarele obligaţii:
a) desfăşurarea activităţii conform prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 31 ianuarie 2004, aprobată cu modificări prin Legea nr.
215/2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi dispoziţiilor,
instrucţiunilor şi oricăror alte reglementări legale;
b) respectarea prevederilor contractului individual
de muncă încheiat cu direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa
alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti;
c) întocmirea şi înaintarea la direcţia sanitar-veterinară
şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti,
prin persoana responsabilă cu coordonarea activităţilor de asistenţă tehnică de
specialitate, la termenele şi în condiţiile stabilite de aceasta, a situaţiilor
şi documentelor solicitate, precum şi a celor prevăzute de reglementările în
vigoare;
d) păstrarea confidenţialităţii activităţii
desfăşurate în unitate, în raport cu alte persoane fizice sau juridice."
18. Articolul 19 va avea
următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) Neplata în
termenul prevăzut la art. 13 alin. (2) a sumelor calculate pentru activitatea
de asistenţă tehnică de specialitate atrage penalităţi, în conformitate cu
legislaţia în vigoare.
(2) Refuzul unităţii de a încheia cu direcţia
sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti, contractul de prestări de servicii pentru asigurarea
asistenţei tehnice de specialitate în cel mult 90 de zile calendaristice atrage
imposibilitatea ca unitatea să mai poată funcţiona, potrivit prevederilor
legale.
(3) Neplata în termen de cel mult 30 de zile
calendaristice a sumelor calculate pentru activitatea de asistenţă tehnică de specialitate atrage retragerea personalului de
specialitate repartizat pentru unitatea respectivă.
(4) Neplata sumelor restante calculate pentru
activitatea de asistenţă tehnică de specialitate în cel mult 60 de zile
calendaristice de la retragerea personalului de specialitate repartizat pentru
unitatea respectivă atrage rezilierea contractului de prestări de servicii
pentru asigurarea asistenţei tehnice de specialitate şi imposibilitatea
desfăşurării activităţii."
19. Articolul 20 va avea
următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Prin excepţie de la art. 13 alin. (2),
pentru trimestrul IV al anului
2006, toate categoriile de unităţi prevăzute în anexa nr. 1 virează în contul
direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, un tarif de 40 euro/lună pentru activitatea
de asistenţă tehnică de specialitate, exclusiv prelevările de probe şi
analizele de laborator.
(2) Pentru unităţile aflate în primul an de activitate,
sumele pentru activitatea de asistenţă tehnică de specialitate se calculează în
baza documentului justificativ întocmit conform producţiei curente din luna
precedentă."
20. Anexa nr. 2 „Tarifele
pentru activitatea de asistenţă, inspecţie şi control pentru siguranţa
alimentelor în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport şi
valorificare a produselor şi subproduselor de origine nonanimală" se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„ANEXA Nr. 2
TARIFELE
pentru activitatea de asistenţă tehnică de specialitate
în unităţile de prelucrare, procesare,
depozitare, şi valorificare a produselor şi subproduselor de origine nonanimală
Nr. crt.
|
Tipul unităţii
|
Tariful
|
1.
|
Unităţi de fabricare a produselor de morărit, amidon si
produselor din amidon
|
0,1 euro/tonă produs finit
|
2.
|
Unităţi de fabricare a pâinii si produselor proaspete de
patiserie
|
0,1 euro/tonă produs finit
|
3.
|
Unităţi de fabricare a biscuiţilor,
pişcoturilor, macaroanelor, tăiţeilor, cuşcuşului şi altor produse similare
|
0,1 euro/tonă produs finit
|
4.
|
Unităţi de fabricare a uleiurilor si grăsimilor brute si rafinate
|
0,4 euro/hl produs finit
|
5.
|
Unităţi de fabricare a margarinei si
produselor comestibile similare
|
0,4 euro/tonă produs finit
|
6.
|
Unităţi de prelucrare si conservare a legumelor si fructelor
|
0,3 euro/tonă produs finit
|
7.
|
Unităţi de fabricare a sucurilor din legume si fructe
|
0,4 euro/hl produs finit
|
8.
|
Unităţi de fabricare a zahărului si
produselor zaharoase
|
0,4 euro/tonă produs finit
|
9.
|
Unităţi de fabricare a berii
|
0,025 euro/hl produs finit
|
Unităţi de fabricare a maltului
|
0,4 euro/tonă produs finit
|
10.
|
Unităţi de fabricare a vinurilor
|
0,2 euro/hl produs finit
|
11.
|
Unităţi de producţie a apelor minerale si a băuturilor
nealcoolice
|
0,025 euro/hl produs finit
|
12.
|
Unităţi de fabricare a altor produse alimentare
|
0,4 euro/tonă produs finit
|
13.
|
Depozite/antrepozite frigorifice şi/sau depozite alimentare
pentru produse alimentare de origine nonanimală, cu excepţia depozitelor de
seminţe de consum
|
0,1 euro/tonă produs recepţionat
|
Depozite de seminţe de consum
|
0,03 euro/tonă gradată la recepţie
|
14.
|
Unităţi de comercializare angro pentru produse alimentare de
origine nonanimală
|
0,1 euro/tonă produs comercializat
|
NOTĂ:
Tariful pentru unităţile cuprinse în prezenta anexă nu
poate fi mai mic de 50 euro/lună şi nu poate depăşi 5.000 euro/lună."
Art. III. - Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Marian Avram